Mitä tietoisuus on?

Anonyymi

Kun esim. puu laittaa naapuripuille viestin, että nyt ne ötökät tuli syömään lehtiä laittakaahan myrkyt valmiiksi, niin mitä muuta se on kuin tietoista toimintaa?

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eihän tiede ole tietoinen tosiasioista, jotka joogafilosofiassa on ymmärretty iät ja ajat.

      "Tietoisuuden 'kvantitatiiviset' ja 'kvalitatiiviset' elementit värähtelyn käsittein

      Tietoisuus on systeemin kyky reagoida ärsykkeeseen (informaatioon). Tämä systeemi voi olla monimutkainen (esimerkiksi ihminen) tai yksinkertainen (esimerkiksi solu). Jos pommitamme atomia energiasäteellä, atomi reagoi tietyllä tavalla. Kun lopetamme stimuloimisen, atomi palaa jonkun ajan päästä alkuperäiseen tilaansa lähettäen kvantin. Tämä reaktio on atomin tietoisuuden manifestaatio, vastaus ärsykkeeseen.

      Sama koe voidaan tehdä solulla, eläimellä tai ihmisellä. Tietysti kehittyneempi järjestelmä reagoi monimutkaisemmalla tavalla kuin alkukantaisempi järjestelmä. Mitä monimutkaisempi systeemi on sitä laajempi on reaktioiden kirjo. Koska ihminen on Universumin pienoismalli, mahdollisten reaktioiden lukumäärä kasvaa valtavasti. Sanomme, että mahdollisten reaktioiden lukumäärä edustaa tietoisuuden 'kvantitatiivista' aspektia. Joistakin tämä saattaa tuntua keinotekoiselta, sillä useimmat liittävät tietoisuuden vain eläviin olentoihin. Tämä johtuu rajoituksistamme ja tietämättömyydestämme. Rajoitamme käsitteen 'elävä olento' vain niihin olentoihin, jotka voivat lisääntyä. Älykäs ihminen voi huomata, että tämä näkemys on täysin mielivaltainen, sillä se mitä tapahtuu on, että projisoimme oman käytöksemme toiseen järjestelmään ja arvioimme omien 'standardiemme' mukaan. Näiden 'standardien' mukaan esimerkiksi atomit eivät ole eläviä, vain koska ne eivät ole olemassa ja käyttäydy samalla tavalla kuin me.

      Itämainen viisaus määritteli tuhansia vuosia sitten käsitteen SPANDA, Jumalallisen Tietoisuuden värähtely tai välähtäminen eteenpäin. SPANDA on koko Universumin manifestaation perusta. Tämän näkemyksen mukaan tietoisuus on kaikkialla, jopa kaikkein merkityksettömämmässä materiahiukkasessa. Toisin sanoen kaikki materia sisältää tietoisuutta (siksi elämää) vaihtelevassa määrin. Voimaa, joka piilottaa vaihtelevassa määrin kaiken olemassaolevan tietoisuutta, kutsutaan MAYAksi, illuusion verhoksi. Tietoisuuden läsnäolon aste edustaa tietoisuuden 'kvalitatiivista' aspektia, ja se ilmaistaan värähtelytaajuudella.

      Tuloksena henkilökohtaisesta kokeilemisesta tietoisuuden syvimmillä tasoilla muinaiset itämaiset viisaat havaitsivat, että ihmisen ja Universumin rakenteessa on seitsemän värähtelyoktaavia (vastaten seitsemää CHAKRAa). Nämä tasot ilmaisevat täsmällisesti tietoisuuden laadun.

      Järjestelmä vaihtaa myös energiaa ympäröivän maailman kanssa (metabolia). Tämä toiminta osoittaa järjestelmän ja sen ympäristön välisen energiavaihdon intensiteetin ja vaihteluvälin. Jos tämä energiavaihto on vain tietyllä taajuusalueella, todellisuutta, joka on tuon alueen ulkopuolella, 'ei ole olemassa' tuolle järjestelmälle!

      Siksi luonnossa on spektri suhteellisia todellisuuksia kaikille järjestelmäluokille, jotka manifestoituvat tietyllä tietoisuuden tasolla. Voimme ymmärtää nyt, että jopa kivellä on oma tietoisuus, ja siten oma suhteellinen todellisuus. Olennot, jotka ovat Universumin korkeammalla tasolla, voivat vaikuttaa ympäristöönsä paljon enemmän kuin alempien tasojen olennot. Kun nousemme olemassaolon korkeammalle tasolle, havaitun todellisuuden laajuus ja vapautemme kasvavat eksponentiaalisesti."

      https://natha.fi/fi/content/resonanssin-laki

      • Anonyymi

        "kyky reagoida ärsykkeeseen"

        tarkoittaa ihmisellä temperamenttia, joka on monin osin synnynnäistä. Temperamenttinen ihminen reagoi joko sisäisesti tai ulkoisesti voimallisesti ärsykkeeseen. Aistiyliherkillä ihmisillä tämä reagointivoima ärsykkeeseen on kaikkein suurin. Tämä ei välttämättä näy ulkoisena käyttäytymisenä, mutta aiheuttaa vähintäänkin voimakaan reaktion aivoissa.

        Myös luovat ihmiset reagoivat voimallisesti ärsykkeeseen, koska luovien ihmisten aivoissa kaikki informaatio liittyy kaikkeen muuhun informaatioon.


    • Anonyymi

      Voiko tietoisuus perustua mihin tahansa substraattiin. Eli neuroneihin yhtä hyvin kuin mikropiireihin vai mitä siellä tietokoneessa nyt onkaan.

      Kannattaa myös lukea hieman vahvasta ja heikosta emergenssistä. Weak and strong..

      Ja aina sanotaan että tietoista kokemusta ei voi selittää edes periaatteessa tutkimalla neuroneita. Mutta ehkä joskus tulevaisuudessa voidaan kun ymmärretään aivoja paremmin. On liian aikaista lyödä lukkoon sen mahdottomuutta.

    • Anonyymi

      Tietoisuuden taso ei ole mikään vakio, vaan se vaihtelee hyvin pienestä aina ihmisen vähän suurempaan. Yksittäinen solukin tietää tehtävänsä ja kun niitä on riittävän suuri joukko yhdessä päästään jo parempaan tietoisuuden tasoon. Sitten vielä suuremmassa mittakaavassa koko maailmankaikkeus on tällä tavalla tietoinen. Erään raamatussakin mainitun teorian mukaan kaikki ihmiset yhdessä muodostavat Jumalan.

    • Anonyymi

      Kenties tietoisuutta ei voi selittää millään toisella asialla. Se on ikään kuin kaiken taustalla oleva pohja. Edes periaatteessa sitä ei voisi selittää millään. Se vain on.

      • Anonyymi

        Pelkkä laakea tasainen tausta on liian yksinkertainen rakenne pystyäkseen olemaan tietoinen.
        Tarvitaan n. 100 miljardia neuronia jotka jatkuvasti lähettävät ja vastaanottavat impulsseja.


      • Anonyymi

        Kommentoija on asian ytimessä, kunhan vain jättää rohkeasti pois sanan "kenties".

        Eksistentialismissa lähtökohta on, että 'dasein'ia ei voi selittää millään toisella. Se ei kuitenkaan "vain ole olemassa", kuten kommentoija otaksuu. Dasein on perusta olemassa olemiselle. Kaiken olevan voi sanoa olevan suhteessa 'dasein'iin.

        PS. Dasein voi suomentaa täälläoloksi.

        PS2. Pitää siis tavallaan kääntää ajattelunsa titoisuuden olemuskesta toisinpäin kuin ensiksi siitä tulee ajatelleeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoija on asian ytimessä, kunhan vain jättää rohkeasti pois sanan "kenties".

        Eksistentialismissa lähtökohta on, että 'dasein'ia ei voi selittää millään toisella. Se ei kuitenkaan "vain ole olemassa", kuten kommentoija otaksuu. Dasein on perusta olemassa olemiselle. Kaiken olevan voi sanoa olevan suhteessa 'dasein'iin.

        PS. Dasein voi suomentaa täälläoloksi.

        PS2. Pitää siis tavallaan kääntää ajattelunsa titoisuuden olemuskesta toisinpäin kuin ensiksi siitä tulee ajatelleeksi.

        "Eksistentialismissa lähtökohta on, että 'dasein'ia ei voi selittää millään toisella."

        Tuo ei voi olla mikään lähtökohta, vaan kyseinen asia pitää pystyä perustelemaan. Jos sitä ei kyetä perustelemaan, on kyseessä virheellinen väite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eksistentialismissa lähtökohta on, että 'dasein'ia ei voi selittää millään toisella."

        Tuo ei voi olla mikään lähtökohta, vaan kyseinen asia pitää pystyä perustelemaan. Jos sitä ei kyetä perustelemaan, on kyseessä virheellinen väite.

        Tieteessä kaikki perusoletukset ovat aina vankasti perusteltuja.
        Esim. suhteellisuusteorian kaavat ovat perusoletuksia joita ei voi selittää millään muilla teorioilla, mutta niihin kuitenkin uskotaan koska ne pystytään varmistamaan empiirisillä tutkimuksilla.

        Sen sijaan jotain sellaista ei voi olettaa perusoletukseksi joka on empiiristen tutkimusten vastainen väite, esim. "tietoisuus on olemassa itsestään ilman aivokemiaa" kuten eksistentialistit väittävät, vaikka kaikki aivokuvantamistutkimukset osoittavat ko. väitteen olevan väärä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieteessä kaikki perusoletukset ovat aina vankasti perusteltuja.
        Esim. suhteellisuusteorian kaavat ovat perusoletuksia joita ei voi selittää millään muilla teorioilla, mutta niihin kuitenkin uskotaan koska ne pystytään varmistamaan empiirisillä tutkimuksilla.

        Sen sijaan jotain sellaista ei voi olettaa perusoletukseksi joka on empiiristen tutkimusten vastainen väite, esim. "tietoisuus on olemassa itsestään ilman aivokemiaa" kuten eksistentialistit väittävät, vaikka kaikki aivokuvantamistutkimukset osoittavat ko. väitteen olevan väärä.

        "Tieteessä kaikki perusoletukset ovat aina vankasti perusteltuja."

        Koko perusoletuksen tai aksiooman idea on että sitä ei voi perustella enää millään muulla tai perustavammalla asialla vaan ne on oletettu itsestäänselviksi asioiksi.

        "Esim. suhteellisuusteorian kaavat ovat perusoletuksia joita ei voi selittää millään muilla teorioilla, mutta niihin kuitenkin uskotaan koska ne pystytään varmistamaan empiirisillä tutkimuksilla."

        Fysiikan kaavat eivät ole perusoletuksia vaan ne kaavat perustuvat niihin perusoletuksiin eli ne on loogisesti pääteltävissä niistä perusoletuksista. Suhteellisuusteoriassa ne perusoletukset ovat esim. valonnopeuden vakioisuus sekä ajan ja paikan suhteellisuus suhteessa havaitsijaan.

        "Sen sijaan jotain sellaista ei voi olettaa perusoletukseksi joka on empiiristen tutkimusten vastainen väite, esim. "tietoisuus on olemassa itsestään ilman aivokemiaa" kuten eksistentialistit väittävät, vaikka kaikki aivokuvantamistutkimukset osoittavat ko. väitteen olevan väärä."

        Aivokemian ja tietoisuusden tai oikeammin subjektiivisen kokemuksellisuuden välillä vallitsee selkeä korrelaatio mutta korrelaatiosta ei koskaan sellaisenaan seuraa kausaliteettia.

        Voidaan myös ajatella niin että aivot ja hermosto ovat jonkinlainen vastaanotin kuten radio, televisio tai internet yhteys tietokoneessa tai kännykässä. Jollemme tietäsi että esim. televisio ei tuota televiossa näkyviä ohjelmia voisimme ajatella täysin loogisesti ja empiirisesti että se televisio jotenkin tuottaa ne kaikki siinä näkyvät ohjelmat koska selkeä korrelaatio vallitsee sen television elekroniikan käyttäyminen ja niiden siinä näkyvien tv-ohjelmien välillä.

        Vaikka se korrelaatio onkin olemassa television ja niiden ohjelmissa esiintyvien säännönmukaisuuksien välillä niin silti on äärimmäisen vaikeaa kuvitella miten se televisio voisi tuottaa ne ohjelmat koska niillä ei tunnu olevan keskenään mitään yhteistä viitekehystä.

        Television elektroniikan viitekehys on aivan erilainen kuin niiden tv-ohjelmien monimuotoisuus ja sama tilanne vallitsee aivojen ja tietoisuuden välillä.

        Tietoisuuden sisällöt voivat olla ajatuksia, ideoita, tunteita, aistimuksia jne. kun taas ne fysikaaliset aivojen rakenteet koostuvat sähköstä, kemiasta ja fysikaalisesta geometrisesta rakenteesta joka taas on hyvin abstrakti ajattelun ja havaintojen tuottama kokonaisuus.

        Ehkä tietoisuus ja aine eivät ole toistensa vastakohtia tai täysin toisistaan poikkeavia asioita vaan ikäänkuin saman asteikon ääripäitä eli se aineellisuus ja kokemuksellisuus ovat molemmat saman kokonaisuuden erilaisia aspekteja joita ei sellaisenaan voi luontevasti edes palauttaa toisiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tieteessä kaikki perusoletukset ovat aina vankasti perusteltuja."

        Koko perusoletuksen tai aksiooman idea on että sitä ei voi perustella enää millään muulla tai perustavammalla asialla vaan ne on oletettu itsestäänselviksi asioiksi.

        "Esim. suhteellisuusteorian kaavat ovat perusoletuksia joita ei voi selittää millään muilla teorioilla, mutta niihin kuitenkin uskotaan koska ne pystytään varmistamaan empiirisillä tutkimuksilla."

        Fysiikan kaavat eivät ole perusoletuksia vaan ne kaavat perustuvat niihin perusoletuksiin eli ne on loogisesti pääteltävissä niistä perusoletuksista. Suhteellisuusteoriassa ne perusoletukset ovat esim. valonnopeuden vakioisuus sekä ajan ja paikan suhteellisuus suhteessa havaitsijaan.

        "Sen sijaan jotain sellaista ei voi olettaa perusoletukseksi joka on empiiristen tutkimusten vastainen väite, esim. "tietoisuus on olemassa itsestään ilman aivokemiaa" kuten eksistentialistit väittävät, vaikka kaikki aivokuvantamistutkimukset osoittavat ko. väitteen olevan väärä."

        Aivokemian ja tietoisuusden tai oikeammin subjektiivisen kokemuksellisuuden välillä vallitsee selkeä korrelaatio mutta korrelaatiosta ei koskaan sellaisenaan seuraa kausaliteettia.

        Voidaan myös ajatella niin että aivot ja hermosto ovat jonkinlainen vastaanotin kuten radio, televisio tai internet yhteys tietokoneessa tai kännykässä. Jollemme tietäsi että esim. televisio ei tuota televiossa näkyviä ohjelmia voisimme ajatella täysin loogisesti ja empiirisesti että se televisio jotenkin tuottaa ne kaikki siinä näkyvät ohjelmat koska selkeä korrelaatio vallitsee sen television elekroniikan käyttäyminen ja niiden siinä näkyvien tv-ohjelmien välillä.

        Vaikka se korrelaatio onkin olemassa television ja niiden ohjelmissa esiintyvien säännönmukaisuuksien välillä niin silti on äärimmäisen vaikeaa kuvitella miten se televisio voisi tuottaa ne ohjelmat koska niillä ei tunnu olevan keskenään mitään yhteistä viitekehystä.

        Television elektroniikan viitekehys on aivan erilainen kuin niiden tv-ohjelmien monimuotoisuus ja sama tilanne vallitsee aivojen ja tietoisuuden välillä.

        Tietoisuuden sisällöt voivat olla ajatuksia, ideoita, tunteita, aistimuksia jne. kun taas ne fysikaaliset aivojen rakenteet koostuvat sähköstä, kemiasta ja fysikaalisesta geometrisesta rakenteesta joka taas on hyvin abstrakti ajattelun ja havaintojen tuottama kokonaisuus.

        Ehkä tietoisuus ja aine eivät ole toistensa vastakohtia tai täysin toisistaan poikkeavia asioita vaan ikäänkuin saman asteikon ääripäitä eli se aineellisuus ja kokemuksellisuus ovat molemmat saman kokonaisuuden erilaisia aspekteja joita ei sellaisenaan voi luontevasti edes palauttaa toisiinsa.

        "Jollemme tietäsi että esim. televisio ei tuota televiossa näkyviä ohjelmia voisimme ajatella täysin loogisesti ja empiirisesti että se televisio jotenkin tuottaa ne kaikki siinä näkyvät ohjelmat koska selkeä korrelaatio vallitsee sen television elekroniikan käyttäyminen ja niiden siinä näkyvien tv-ohjelmien välillä."

        Aistien ja aivojen toiminnasta tiedetään, että vertaus televisioon on virheellinen, ja ennemminkin pitäisi verrata elokuvakameraan eikä tv-vastaanottimeen.
        Silmät ja korvat toimivat kuten kamera ja mikrofoni, ja assosiatiiviset aistialueet toimivat kuten videonauha johon ääntä ja kuvaa tallennetaan lyhytaikaiseen säilytykseen, ja osa siitä jää myös pysyvään muistiin.
        Assosiatiivisten aivoalueiden lisäksi aivoissa on myös paljon muitakin alueita, otsalohkossa sijaitsee monimutkaisemmat ajattelutoiminnot. Nuo toiminnot eivät itsestään synny esim. tyhjällä valkoisella A4-paperilla tai abstraktissa nollista koostuvassa avaruudessa, vaan ne syntyvät sadan miljardin neuronin toiminnan tuloksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tieteessä kaikki perusoletukset ovat aina vankasti perusteltuja."

        Koko perusoletuksen tai aksiooman idea on että sitä ei voi perustella enää millään muulla tai perustavammalla asialla vaan ne on oletettu itsestäänselviksi asioiksi.

        "Esim. suhteellisuusteorian kaavat ovat perusoletuksia joita ei voi selittää millään muilla teorioilla, mutta niihin kuitenkin uskotaan koska ne pystytään varmistamaan empiirisillä tutkimuksilla."

        Fysiikan kaavat eivät ole perusoletuksia vaan ne kaavat perustuvat niihin perusoletuksiin eli ne on loogisesti pääteltävissä niistä perusoletuksista. Suhteellisuusteoriassa ne perusoletukset ovat esim. valonnopeuden vakioisuus sekä ajan ja paikan suhteellisuus suhteessa havaitsijaan.

        "Sen sijaan jotain sellaista ei voi olettaa perusoletukseksi joka on empiiristen tutkimusten vastainen väite, esim. "tietoisuus on olemassa itsestään ilman aivokemiaa" kuten eksistentialistit väittävät, vaikka kaikki aivokuvantamistutkimukset osoittavat ko. väitteen olevan väärä."

        Aivokemian ja tietoisuusden tai oikeammin subjektiivisen kokemuksellisuuden välillä vallitsee selkeä korrelaatio mutta korrelaatiosta ei koskaan sellaisenaan seuraa kausaliteettia.

        Voidaan myös ajatella niin että aivot ja hermosto ovat jonkinlainen vastaanotin kuten radio, televisio tai internet yhteys tietokoneessa tai kännykässä. Jollemme tietäsi että esim. televisio ei tuota televiossa näkyviä ohjelmia voisimme ajatella täysin loogisesti ja empiirisesti että se televisio jotenkin tuottaa ne kaikki siinä näkyvät ohjelmat koska selkeä korrelaatio vallitsee sen television elekroniikan käyttäyminen ja niiden siinä näkyvien tv-ohjelmien välillä.

        Vaikka se korrelaatio onkin olemassa television ja niiden ohjelmissa esiintyvien säännönmukaisuuksien välillä niin silti on äärimmäisen vaikeaa kuvitella miten se televisio voisi tuottaa ne ohjelmat koska niillä ei tunnu olevan keskenään mitään yhteistä viitekehystä.

        Television elektroniikan viitekehys on aivan erilainen kuin niiden tv-ohjelmien monimuotoisuus ja sama tilanne vallitsee aivojen ja tietoisuuden välillä.

        Tietoisuuden sisällöt voivat olla ajatuksia, ideoita, tunteita, aistimuksia jne. kun taas ne fysikaaliset aivojen rakenteet koostuvat sähköstä, kemiasta ja fysikaalisesta geometrisesta rakenteesta joka taas on hyvin abstrakti ajattelun ja havaintojen tuottama kokonaisuus.

        Ehkä tietoisuus ja aine eivät ole toistensa vastakohtia tai täysin toisistaan poikkeavia asioita vaan ikäänkuin saman asteikon ääripäitä eli se aineellisuus ja kokemuksellisuus ovat molemmat saman kokonaisuuden erilaisia aspekteja joita ei sellaisenaan voi luontevasti edes palauttaa toisiinsa.

        "Fysiikan kaavat eivät ole perusoletuksia vaan ne kaavat perustuvat niihin perusoletuksiin eli ne on loogisesti pääteltävissä niistä perusoletuksista."

        Perusoletukseksi voidaan nostaa yhtä hyvin myös suhteellisuusteorian kaavat. Niistä seuraa valonnopeuden vakioisuus ym. asiat. Ne eivät seuraa jonkin toisen teorian kaavoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tieteessä kaikki perusoletukset ovat aina vankasti perusteltuja."

        Koko perusoletuksen tai aksiooman idea on että sitä ei voi perustella enää millään muulla tai perustavammalla asialla vaan ne on oletettu itsestäänselviksi asioiksi.

        "Esim. suhteellisuusteorian kaavat ovat perusoletuksia joita ei voi selittää millään muilla teorioilla, mutta niihin kuitenkin uskotaan koska ne pystytään varmistamaan empiirisillä tutkimuksilla."

        Fysiikan kaavat eivät ole perusoletuksia vaan ne kaavat perustuvat niihin perusoletuksiin eli ne on loogisesti pääteltävissä niistä perusoletuksista. Suhteellisuusteoriassa ne perusoletukset ovat esim. valonnopeuden vakioisuus sekä ajan ja paikan suhteellisuus suhteessa havaitsijaan.

        "Sen sijaan jotain sellaista ei voi olettaa perusoletukseksi joka on empiiristen tutkimusten vastainen väite, esim. "tietoisuus on olemassa itsestään ilman aivokemiaa" kuten eksistentialistit väittävät, vaikka kaikki aivokuvantamistutkimukset osoittavat ko. väitteen olevan väärä."

        Aivokemian ja tietoisuusden tai oikeammin subjektiivisen kokemuksellisuuden välillä vallitsee selkeä korrelaatio mutta korrelaatiosta ei koskaan sellaisenaan seuraa kausaliteettia.

        Voidaan myös ajatella niin että aivot ja hermosto ovat jonkinlainen vastaanotin kuten radio, televisio tai internet yhteys tietokoneessa tai kännykässä. Jollemme tietäsi että esim. televisio ei tuota televiossa näkyviä ohjelmia voisimme ajatella täysin loogisesti ja empiirisesti että se televisio jotenkin tuottaa ne kaikki siinä näkyvät ohjelmat koska selkeä korrelaatio vallitsee sen television elekroniikan käyttäyminen ja niiden siinä näkyvien tv-ohjelmien välillä.

        Vaikka se korrelaatio onkin olemassa television ja niiden ohjelmissa esiintyvien säännönmukaisuuksien välillä niin silti on äärimmäisen vaikeaa kuvitella miten se televisio voisi tuottaa ne ohjelmat koska niillä ei tunnu olevan keskenään mitään yhteistä viitekehystä.

        Television elektroniikan viitekehys on aivan erilainen kuin niiden tv-ohjelmien monimuotoisuus ja sama tilanne vallitsee aivojen ja tietoisuuden välillä.

        Tietoisuuden sisällöt voivat olla ajatuksia, ideoita, tunteita, aistimuksia jne. kun taas ne fysikaaliset aivojen rakenteet koostuvat sähköstä, kemiasta ja fysikaalisesta geometrisesta rakenteesta joka taas on hyvin abstrakti ajattelun ja havaintojen tuottama kokonaisuus.

        Ehkä tietoisuus ja aine eivät ole toistensa vastakohtia tai täysin toisistaan poikkeavia asioita vaan ikäänkuin saman asteikon ääripäitä eli se aineellisuus ja kokemuksellisuus ovat molemmat saman kokonaisuuden erilaisia aspekteja joita ei sellaisenaan voi luontevasti edes palauttaa toisiinsa.

        "Aistien ja aivojen toiminnasta tiedetään, että vertaus televisioon on virheellinen, ja ennemminkin pitäisi verrata elokuvakameraan eikä tv-vastaanottimeen."

        Kamera ei tulkitse mutta ihminen tulkitsee aina havaintonsa kielellisesti vaikka se on useimmilla niin rutiininomaista ja automaattista että se harvoin tiedostetaan.


        Yksi olennainen syy miksi tietoisuutta ei haluta luonnontieteissä olettaa perussubstanssiksi on se että tietoisuuden sisältöjen hahmottaminen ja määrittely ei onnistu ainakaan kovin helposti luonnontieteen metodein ja kaikki ns. ihmistieteet (psykologia, sosiologia yms.) eivät ole myöskään helposti matemaattisesti mallinnettavissa joka taas edellyttää selkeää toistettavuutta ja mekaanisuutta jota esiinny ihmisen käyttäytymisessä muuten kuin korkeintaan tapojen ja rutiinien osalta jotka taas voivat muuttua suhteellisen nopeasti toisin kuin fysiikan ja kemian säännönmukaisuudet ja vain pysyviä säännönmukaisuuksia on mielekästä mallintaa matemaattisesti.

        Vertaukseni ei siis ole virheellinen vaan lähinnä epämiellyttävä sellaiselle joka haluaa mallintaa todellisuuden ja kausaliteetin "alhaalta ylöspäin" reduktionistisesti kun periaatteessa sen voisi mallintaa myös "ylhäältä alaspäin" siten että tietoisuus tuottaa kaikki fysikaaliset rakenteet jotka ovat tavallaan "jähmettynyttä ajatusta".

        Aivot ja fysikaalinen keho ovat siis lähinnä tietoisuuden "työkalu" ns. "fysikaalisessa" jähmeässä todellisuudessa ja sen työkalun voi joku muu ottaa valtaansa esim. hypnoosin avulla ja kehon vastaanottimen eli aivojen yhteys katkeaa välikaikaisesti siihen tietoisuuteen esim. unitilassa ja lääketieteellisessä nukutuksessa ja on aika vaihtaa toiseen kehoon kun keholla on ikää tarpeeksi tai se vaurioituu korjauskelvottomaksi."

        "Silmät ja korvat toimivat kuten kamera ja mikrofoni, ja assosiatiiviset aistialueet toimivat kuten videonauha johon ääntä ja kuvaa tallennetaan lyhytaikaiseen säilytykseen, ja osa siitä jää myös pysyvään muistiin."

        Nuo ovat vain vertauskuvia ja kaiken lisäksi melko ontuvia koska aistimukset aina tulkitaan jossain uskomusjärjestelmässä tai ontologiassa joka luonnontieteissä on yleensä fysikalismi ja ontologiat ovat perusoletuksen kaltaisia koska niitä ei voi falsifioida eikä verifioida.

        "Assosiatiivisten aivoalueiden lisäksi aivoissa on myös paljon muitakin alueita, otsalohkossa sijaitsee monimutkaisemmat ajattelutoiminnot. Nuo toiminnot eivät itsestään synny esim. tyhjällä valkoisella A4-paperilla tai abstraktissa nollista koostuvassa avaruudessa, vaan ne syntyvät sadan miljardin neuronin toiminnan tuloksena."

        Tunnetaan tapauksia jossa henkilöllä on jäljellä hyvin vähän aivokudosta (ns. "vesipäät") ja silti esim. mitattu älykkyysosamäärä voi olla keskimääräistä suurempi ja niissä tapauksia tiettyjä mielen toimintoja ei voi enää lokalisoida joihinkin aivojen osiin. Tätä selitetään mm. neuroplastisuudella mikä ei ole edes selitys vaan pelkkä kuvaus. Ihmisillä ja kaikilla eläimillä on lukuisia synnynnäisiä taipumuksia (vaistoja) joten mikään olio ei ole "tyhjä taulu".

        Vallitseva teoria on että neuronit kuvitellaan ikäänkuin tietokoneen kytkimiksi joiden suuren lukumäärän kuvitellaan tuottavan kaikki kokemukselliset ilmiöt. Tätä teoriaa on kuitenkin vaikea todentaa tai falsifioida eli se on pelkkä uskomus, oletus ja toiveajattelua.
        Tietokonevertaus suhteessa tietoisuuteen on selkeä umpikuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieteessä kaikki perusoletukset ovat aina vankasti perusteltuja.
        Esim. suhteellisuusteorian kaavat ovat perusoletuksia joita ei voi selittää millään muilla teorioilla, mutta niihin kuitenkin uskotaan koska ne pystytään varmistamaan empiirisillä tutkimuksilla.

        Sen sijaan jotain sellaista ei voi olettaa perusoletukseksi joka on empiiristen tutkimusten vastainen väite, esim. "tietoisuus on olemassa itsestään ilman aivokemiaa" kuten eksistentialistit väittävät, vaikka kaikki aivokuvantamistutkimukset osoittavat ko. väitteen olevan väärä.

        Kommentoija väitti eksistentialismista:
        "esim. "tietoisuus on olemassa itsestään ilman aivokemiaa" kuten eksistentialistit väittävät, vaikka kaikki aivokuvantamistutkimukset osoittavat ko. väitteen olevan väärä."

        Väite on väärä, koska eksitentialismissa (Heidegger) ei esitetä mitään tuollaista väitettä. Eksitentialismi ei tutki lainkaan aivokemiallisia kysmyksiä eikä väitä mitään luonnotieteiden vastaista "itsestään olemassa olevaa tietoisuutta". Kommentoija kirjoittaa ymmärtämättä eksistentialismista mitään. Heidegger ei ole idealisti (toisin kuin esim. hänen opettajansa Husserl).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aistien ja aivojen toiminnasta tiedetään, että vertaus televisioon on virheellinen, ja ennemminkin pitäisi verrata elokuvakameraan eikä tv-vastaanottimeen."

        Kamera ei tulkitse mutta ihminen tulkitsee aina havaintonsa kielellisesti vaikka se on useimmilla niin rutiininomaista ja automaattista että se harvoin tiedostetaan.


        Yksi olennainen syy miksi tietoisuutta ei haluta luonnontieteissä olettaa perussubstanssiksi on se että tietoisuuden sisältöjen hahmottaminen ja määrittely ei onnistu ainakaan kovin helposti luonnontieteen metodein ja kaikki ns. ihmistieteet (psykologia, sosiologia yms.) eivät ole myöskään helposti matemaattisesti mallinnettavissa joka taas edellyttää selkeää toistettavuutta ja mekaanisuutta jota esiinny ihmisen käyttäytymisessä muuten kuin korkeintaan tapojen ja rutiinien osalta jotka taas voivat muuttua suhteellisen nopeasti toisin kuin fysiikan ja kemian säännönmukaisuudet ja vain pysyviä säännönmukaisuuksia on mielekästä mallintaa matemaattisesti.

        Vertaukseni ei siis ole virheellinen vaan lähinnä epämiellyttävä sellaiselle joka haluaa mallintaa todellisuuden ja kausaliteetin "alhaalta ylöspäin" reduktionistisesti kun periaatteessa sen voisi mallintaa myös "ylhäältä alaspäin" siten että tietoisuus tuottaa kaikki fysikaaliset rakenteet jotka ovat tavallaan "jähmettynyttä ajatusta".

        Aivot ja fysikaalinen keho ovat siis lähinnä tietoisuuden "työkalu" ns. "fysikaalisessa" jähmeässä todellisuudessa ja sen työkalun voi joku muu ottaa valtaansa esim. hypnoosin avulla ja kehon vastaanottimen eli aivojen yhteys katkeaa välikaikaisesti siihen tietoisuuteen esim. unitilassa ja lääketieteellisessä nukutuksessa ja on aika vaihtaa toiseen kehoon kun keholla on ikää tarpeeksi tai se vaurioituu korjauskelvottomaksi."

        "Silmät ja korvat toimivat kuten kamera ja mikrofoni, ja assosiatiiviset aistialueet toimivat kuten videonauha johon ääntä ja kuvaa tallennetaan lyhytaikaiseen säilytykseen, ja osa siitä jää myös pysyvään muistiin."

        Nuo ovat vain vertauskuvia ja kaiken lisäksi melko ontuvia koska aistimukset aina tulkitaan jossain uskomusjärjestelmässä tai ontologiassa joka luonnontieteissä on yleensä fysikalismi ja ontologiat ovat perusoletuksen kaltaisia koska niitä ei voi falsifioida eikä verifioida.

        "Assosiatiivisten aivoalueiden lisäksi aivoissa on myös paljon muitakin alueita, otsalohkossa sijaitsee monimutkaisemmat ajattelutoiminnot. Nuo toiminnot eivät itsestään synny esim. tyhjällä valkoisella A4-paperilla tai abstraktissa nollista koostuvassa avaruudessa, vaan ne syntyvät sadan miljardin neuronin toiminnan tuloksena."

        Tunnetaan tapauksia jossa henkilöllä on jäljellä hyvin vähän aivokudosta (ns. "vesipäät") ja silti esim. mitattu älykkyysosamäärä voi olla keskimääräistä suurempi ja niissä tapauksia tiettyjä mielen toimintoja ei voi enää lokalisoida joihinkin aivojen osiin. Tätä selitetään mm. neuroplastisuudella mikä ei ole edes selitys vaan pelkkä kuvaus. Ihmisillä ja kaikilla eläimillä on lukuisia synnynnäisiä taipumuksia (vaistoja) joten mikään olio ei ole "tyhjä taulu".

        Vallitseva teoria on että neuronit kuvitellaan ikäänkuin tietokoneen kytkimiksi joiden suuren lukumäärän kuvitellaan tuottavan kaikki kokemukselliset ilmiöt. Tätä teoriaa on kuitenkin vaikea todentaa tai falsifioida eli se on pelkkä uskomus, oletus ja toiveajattelua.
        Tietokonevertaus suhteessa tietoisuuteen on selkeä umpikuja.

        "Tyhjä taulu" viittaa yksinkertaiseen esim. matemaattiseen rakenteeseen, jossa ei ole mitään hienorakennetta tai toiminnallisuutta. Vastakohta ihmisaivoille. Miljardit neuronit eivät ole mikään "tyhjä taulu" vaan hyvin monimutkainen rakenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoija väitti eksistentialismista:
        "esim. "tietoisuus on olemassa itsestään ilman aivokemiaa" kuten eksistentialistit väittävät, vaikka kaikki aivokuvantamistutkimukset osoittavat ko. väitteen olevan väärä."

        Väite on väärä, koska eksitentialismissa (Heidegger) ei esitetä mitään tuollaista väitettä. Eksitentialismi ei tutki lainkaan aivokemiallisia kysmyksiä eikä väitä mitään luonnotieteiden vastaista "itsestään olemassa olevaa tietoisuutta". Kommentoija kirjoittaa ymmärtämättä eksistentialismista mitään. Heidegger ei ole idealisti (toisin kuin esim. hänen opettajansa Husserl).

        Mitä sitten eksistentialistit väittävät? Syntyykö heidän mukaansa tietoisuus emergenttinä ilmiönä aivosolujen toiminnasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoija on asian ytimessä, kunhan vain jättää rohkeasti pois sanan "kenties".

        Eksistentialismissa lähtökohta on, että 'dasein'ia ei voi selittää millään toisella. Se ei kuitenkaan "vain ole olemassa", kuten kommentoija otaksuu. Dasein on perusta olemassa olemiselle. Kaiken olevan voi sanoa olevan suhteessa 'dasein'iin.

        PS. Dasein voi suomentaa täälläoloksi.

        PS2. Pitää siis tavallaan kääntää ajattelunsa titoisuuden olemuskesta toisinpäin kuin ensiksi siitä tulee ajatelleeksi.

        "Eksistentialismissa lähtökohta on, että 'dasein'ia ei voi selittää millään toisella. Se ei kuitenkaan "vain ole olemassa", kuten kommentoija otaksuu. Dasein on perusta olemassa olemiselle. Kaiken olevan voi sanoa olevan suhteessa 'dasein'iin."

        Heidegger kuoli vuonna 1976. Jos Heideggerin päätelmät pitäisivät paikkaansa, olisi koko universumin pitänyt tuolloin lakata olemasta olemassa.

        Olemassaolo ei siis riipu kenenkään tietoisuudesta. Reaalitodellisuus on olemassa sellaisena kuin on, eikä siihen vaikuta tietoiset olennot tai niiden puute.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoija väitti eksistentialismista:
        "esim. "tietoisuus on olemassa itsestään ilman aivokemiaa" kuten eksistentialistit väittävät, vaikka kaikki aivokuvantamistutkimukset osoittavat ko. väitteen olevan väärä."

        Väite on väärä, koska eksitentialismissa (Heidegger) ei esitetä mitään tuollaista väitettä. Eksitentialismi ei tutki lainkaan aivokemiallisia kysmyksiä eikä väitä mitään luonnotieteiden vastaista "itsestään olemassa olevaa tietoisuutta". Kommentoija kirjoittaa ymmärtämättä eksistentialismista mitään. Heidegger ei ole idealisti (toisin kuin esim. hänen opettajansa Husserl).

        "Väite on väärä, koska eksitentialismissa (Heidegger) ei esitetä mitään tuollaista väitettä. Eksitentialismi ei tutki lainkaan aivokemiallisia kysmyksiä eikä väitä mitään luonnotieteiden vastaista "itsestään olemassa olevaa tietoisuutta". Kommentoija kirjoittaa ymmärtämättä eksistentialismista mitään. Heidegger ei ole idealisti (toisin kuin esim. hänen opettajansa Husserl)."

        "Itsestään olemassaolev tietoisuus" ei ole mitenkään luonnontieteiden vastainen muuten kuin tulkintojen ja perusoletusten tasolla. Ainoakaan toimiva fysiikan kaava ei muutu vääräksi vaikka oletetaan tietoisuus ensisijaiseksi aineen sijasta - korkeintaan voi käydä niin että se fysiikan kaava onkin vain erikoistapaus joissain tietyissä tapauksissa.

        Idealismi ja fysikalismi ovat molemmat ontologioita ja siinä mielessä niiden välinen kiista ei ole edes ratkaistavissa tieteen metodilla. Oma ontologinen kantani tällä hetkellä on kaksoisaspektimonismi tai oikeammin kolmoisaspektimonismi koska elolliset organismit toimivat ns "henkisen" ja "aineellisen" rajapintana ja on se mielenkiintoisin aspekti ontologian kannalta.

        Ontologiat kuten fysikalismi, idealismi ja niiden kaikki mahdolliset sekoitukset eivät kuitenkaan ole tiedettä koska tiede on ensisijassa metodi eikä oppi.

        Eksistentialismi kuten mikään muukaan ismi ei kykene ratkaisemaan ns. tietoisuuden ongelmaa (joka on ongelma vain fysikalismin kannalta). Tieteen nykyinen fysikalistinen metafysiikka on lähinnä jonkinlaista sekulaaria uskontoa tai tyypillistä akateemista sekoilua johon sorrutaan helposti kun kokonaisuus on tiedeyhteisössä jaettu hyvin pieniin ja kapeisiin lokeroihin joiden välillä ei ole juurikaan kommunikointia ja jos on niin silloinkin reviiriajattelu on vallalla eli kukaan ei halua antaa tuumaakaan periksi omalla tontillaan.

        Tietoisuuden olemus selviää parhaiten opettelemalla meditaatiota ja kaukonäkemistä.

        Muut ulkonaiset 3. persoonan konsensusmetodit ovat lähinnä käsitteellistä taskubiljardia...:D

        Yliopistolaitos alkaa olla jo niin pystyyn kuollut instituutio ettäå siellä oivalletaan varmaan viimeisinä jonossa todellisuuden perimmäinen olemus :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eksistentialismissa lähtökohta on, että 'dasein'ia ei voi selittää millään toisella. Se ei kuitenkaan "vain ole olemassa", kuten kommentoija otaksuu. Dasein on perusta olemassa olemiselle. Kaiken olevan voi sanoa olevan suhteessa 'dasein'iin."

        Heidegger kuoli vuonna 1976. Jos Heideggerin päätelmät pitäisivät paikkaansa, olisi koko universumin pitänyt tuolloin lakata olemasta olemassa.

        Olemassaolo ei siis riipu kenenkään tietoisuudesta. Reaalitodellisuus on olemassa sellaisena kuin on, eikä siihen vaikuta tietoiset olennot tai niiden puute.

        Dasein ei kuollut Heideggerin kuollessa, koska Dasein ei ole kukaan yksilö. Olemassa oleminen ei myöskään riipu tietoisuudesta. Tällainen kommentti on jälleen vain väärinymmärrys eksistentialismista. Se ei ole subjektivismia eikä solipsismia.

        Eksistentialismissakin reaalitodellisuus on sellaisena kuin se on. Sillensä jättäminen itse asiassa korostaa sitä, että todellisuuden pitää antaa paljastaa itsensä sellaisena kuin se on.


    • Anonyymi

      Olen kuullut ajatuksen ,että kaikkein alhaisin tietoisuus on termostaatilla. Siinä on kaksi vapaus astetta: ylös ja alaspäin. Ja se on yhteydessä ulkomaailmaan.

      Tämän ajatuksen olen muistaakseni lukenut michio kakun höpötyksistä.

    • Anonyymi

      "Mitä sitten eksistentialistit väittävät? Syntyykö heidän mukaansa tietoisuus emergenttinä ilmiönä aivosolujen toiminnasta?"

      Eksistentialismin lähtökohdista käsin kysymyksesi on väärin asetettu. Olemassa oleminen inhimillisenä kokemuksena ei ole tutkittavissa aivosolujen toimintana. Oleminen kokemuksena ei ole esillä olevaa, jota neurotieteen keinoin voisi tutkia. Kirjoitin toisaalla tästä johdannon eksistentialistiseen filosofiaan, joten ei enempää asiasta tässä.

      • Anonyymi

        Anestesialääkäreille on arkipäivää tarkkailla potilaan tietoisuuden tasoa mittalaitteilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anestesialääkäreille on arkipäivää tarkkailla potilaan tietoisuuden tasoa mittalaitteilla.

        Leikkauksen voi aloittaa, kun anestesialääkäri sanoo että nyt potilaalta puuttuu olemassaolon kokemus. Kyseessä on sellainen asia, joka on täysin mitattavissa ja leikkaussaleissa sitä koko ajan tarkkaillaan ja mitataan.
        Vielä matalamman tason aivotoiminnot eivät kuitenkaan saa kokonaan sammua.


    • Anonyymi

      Vastaan tähän: "Eksistentialismi kuten mikään muukaan ismi ei kykene ratkaisemaan ns. tietoisuuden ongelmaa (joka on ongelma vain fysikalismin kannalta)."

      Filosofian skandaali aina 1920-luvlla saakka oli, että mitään "tietoisuuden ongelmaa" ei itse asiassa ole olemassa sikäli kuin sitä tarkastellaan cartesiolaisessa dualistisessa viitekehyksessä. Ongelma syntyi oikeastaan Descartesin virheellisen filosofian seurauksena ja poistuu, kun ei enää tarvitse ymmärtää väärin kyseistä aihetta.

      • Anonyymi

        Dualisteilla on tietoisuuden selittämisessä täsmälleen samat ongelmat kuin monisteillakin.
        Ongelma ei poistu siirtämällä tietoisuus dualistiseksi henkiaineeksi jota ei pystyisi havainnoimaan eikä näin ollen ratkaisemaan niitä ongemia joihin monisteilla on jo aika hyvät vastaukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dualisteilla on tietoisuuden selittämisessä täsmälleen samat ongelmat kuin monisteillakin.
        Ongelma ei poistu siirtämällä tietoisuus dualistiseksi henkiaineeksi jota ei pystyisi havainnoimaan eikä näin ollen ratkaisemaan niitä ongemia joihin monisteilla on jo aika hyvät vastaukset.

        "Dualisteilla on tietoisuuden selittämisessä täsmälleen samat ongelmat kuin monisteillakin."

        Dualistinen tai oikeammin binäärinen ajattelu johtaa aina ongelmiin ja ristiriitoihin.

        "Ongelma ei poistu siirtämällä tietoisuus dualistiseksi henkiaineeksi jota ei pystyisi havainnoimaan eikä näin ollen ratkaisemaan niitä ongemia joihin monisteilla on jo aika hyvät vastaukset."

        Ihan samalla tavalla kuin kylmyys ja kuumuus eivät oikeasti ole toistensa vastakohtia vaan saman asteikon ääripäiden vertailua keskenään niin kiinteä aine ja tietoisuus vain näyttävät toistensa vastakohdilta jotka pitää jotenkin muka ratkaista käsitefilosofian keinoin.

        Nestemäisellä ja kaasumaisella aineella on jo paljon enemmän vapausasteita kuin kiinteällä aineella ja sitten sähkömagnetismia (kuten esim. radioaallot) voi esiintyä samassa paikassa usealla eri taajuudella mikä ei onnistu varsinkaan kiinteän aineen tapauksessa.

        Kausaliteetti vaikuttaa kaikessa ihmisen kehittämässä tekniikassa ylhäältä alaspäin kun taas alhaalta ylöspäin kausaliteetti on emergenssiä ja selitettävissä fysiikan ja kemian matemaattisilla kaavoilla.

        Tavallaan ylhäältä alaspäin kausaliteetti (kuten esim. tekniikan suunnittelija suhteessa suunnittelemaansa tekniikkaan) on jonkinlaista kreationismia koska sitä ei voi selittää deterministisesti eikä tilastollisesti millään alhaalta-ylöspäin emergenssillä eikä nykyisen tieteen välinein eikä sille voi myöskään kehittää mitään yleispätevää matemaattista kaavaa koska kyse on inhimillisestä luovuudesta jolle ei ole olemassa yksiselitteistä algoritmia ja joka alkaa aina ideoiden tasolta eli on siinä mielessä idealismia.

        Ontologia on siis selkeästi hierarkkinen ja voidaan jakaa useampaan aspektiin (kuten esim. fysikaalinen, automaattinen, luova) eri tavoin ja erilaisia tarkoituksia varten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe