Ovatko polttoainekulut niin pieni menoerä laivarahdissa, ettei purjelaivarahti kannata?
Eikä rahti purjelaivoilla kannata?
98
1522
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ole pieni menoerä, mutta kiire on tärkeämpi. Isompi laiva törsää 100 tn/vrk ylimääräistä polttoainetta ajakseen muutaman solmun kovempaa. Kulutus esimerkiksi 100 tn/vrk 17 kn, 200 tn/vrk 21 kn ja 300 tn/vrk 24 kn. 10 v sitten ajettiin hitaasti, kun rahdin kysyntä oli alhaalla ja öljy kallista. Ennen ja jälkeen tuon on paahdettu kovaa.
Öljy maksaa n. 500 €/tonni, joten 300 tn/vrk vastaa 150 000 €/vrk polttoainekuluja. Palkkaishan sillä purjehdusmiehistön, mutta jää tuo edes 17 kn keskinopeutena kaukaiseksi haaveeksi.- Anonyymi
Ei ole kiire tärkeämpi. Maerskin viimeistä edellisen sukupolven laivoissa oli yksi 100000 hevosvoiman diesel, mutta uusissa on kaksi 24000 hv konetta. Niillä ajetaan muutama solmu hitaammin juuri polttoainesäästöjen takia. Toinen säästö tulee siitä, että kun saadaan kaksi pienempää konetta vierekkäin säästyy tilaa ja kontteja mahtuu muutama tuhat enemmän.
- Anonyymi
Nykyajan konttilaivat on niin jättimäisiä järkäleitä, 10 kertaa isompia kuin suurimmat purjelaivat, että niiden rikin pitäisi olla todella massiivinen, 10-15 kpl 200 metriä korkeita mastoja, jotta ne pystyisivät liikkumaan. Kustannukset olisivat todella kovat ja purjeiden käsittely erittäin hankalaa.
- Anonyymi
Jo näillä meidän pikkukipoillamme purjehduksen kustannukset per maili (riki, purjeet, köydet ym kuluva) ovat huomattavasti suuremmat kuin selvästi alle runkonopeuden ajettavan veneen polttoainekustannukset.
Jos homma skaalataan ylöspäin, niin jo pelkästään varustekustannukset kasvavat exponentiaalisesti. Lisäksi isossa purjelaivassa tarvittaisiin miehistöä moninkertaisesti vastaavaan moottorialukseen verrattuna. Työvoima ei ole halpaa.
Ja tosiaan aika vähissä taitaa olla sellainen rahti, joka saa olla perillä sitten kun tuulet ovat suotuisat..- Anonyymi
Tuossa yllä laskin, että isolla konttilaivalla menee polttoaineeseen 150 000 €/vrk. Sillä palkkaa tuhannan hengen miehistön halvemmasta maasta ja useamman sata suomalaistakin.
Palkkakulu ei siis ole ongelma. Mikähän olisi keskinopeus 400 m purjelaivalla Shanghaista Rotterdamiin? Tuo on kai n. neljän viikon keikka nykyisillä konttilaivoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa yllä laskin, että isolla konttilaivalla menee polttoaineeseen 150 000 €/vrk. Sillä palkkaa tuhannan hengen miehistön halvemmasta maasta ja useamman sata suomalaistakin.
Palkkakulu ei siis ole ongelma. Mikähän olisi keskinopeus 400 m purjelaivalla Shanghaista Rotterdamiin? Tuo on kai n. neljän viikon keikka nykyisillä konttilaivoilla.400 -metrisen purjelaivan sijasta voisi ajaa neljällä tai viidellä satametrisellä, kyllä kai sellaisillekin kustannustehokasta käyttöä löytyisi joillakin reiteillä ja joillekin tavarakuljetuksille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
400 -metrisen purjelaivan sijasta voisi ajaa neljällä tai viidellä satametrisellä, kyllä kai sellaisillekin kustannustehokasta käyttöä löytyisi joillakin reiteillä ja joillekin tavarakuljetuksille.
Voisi tietty olla. Rotterdamissa kontit jaetaan pienempiin laivoihin. Itämerellä ehkä kävisi autonominen katamaraani, mihin mahtuisi yksi kontti. Se itseohjautuisi sataman edustalle, missä se otettaisiin kauko-ohjaukseen laituriin. Kontti pois, uusi tilalle, ja uudestaan matkaan. Ei olisi miehistökuluja lainkaan eikä polttoainekuluja, kun olisi sähkömoottori ja paneeleja kyljissä. Itämerellä riittäisi 20 -50 000 katamaraania.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
400 -metrisen purjelaivan sijasta voisi ajaa neljällä tai viidellä satametrisellä, kyllä kai sellaisillekin kustannustehokasta käyttöä löytyisi joillakin reiteillä ja joillekin tavarakuljetuksille.
Höpö höpö. 400 metrinen konttilaiva vastaa 20 satametristä, sillä tilavuus ja kantavuus kasvaa pituuden kuutiossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. 400 metrinen konttilaiva vastaa 20 satametristä, sillä tilavuus ja kantavuus kasvaa pituuden kuutiossa.
Tiedän, ja arvasin että tulee tämä vastaus.
400 -metrisen käytännössä myös mahdottoman purjerahtilaivan sijasta useita satametrisiä ja sopiville reiteille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisi tietty olla. Rotterdamissa kontit jaetaan pienempiin laivoihin. Itämerellä ehkä kävisi autonominen katamaraani, mihin mahtuisi yksi kontti. Se itseohjautuisi sataman edustalle, missä se otettaisiin kauko-ohjaukseen laituriin. Kontti pois, uusi tilalle, ja uudestaan matkaan. Ei olisi miehistökuluja lainkaan eikä polttoainekuluja, kun olisi sähkömoottori ja paneeleja kyljissä. Itämerellä riittäisi 20 -50 000 katamaraania.
Palstan Espoonlahden kiertäjäkin voisi vaihtaa tuollaiseen autonomiseen itsepurjehtivaan konttiin joka veisi häntä pitkin poikin Itämeren yli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palstan Espoonlahden kiertäjäkin voisi vaihtaa tuollaiseen autonomiseen itsepurjehtivaan konttiin joka veisi häntä pitkin poikin Itämeren yli.
Joo, kontin sijaan voisi laittaa asuntovaunun
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa yllä laskin, että isolla konttilaivalla menee polttoaineeseen 150 000 €/vrk. Sillä palkkaa tuhannan hengen miehistön halvemmasta maasta ja useamman sata suomalaistakin.
Palkkakulu ei siis ole ongelma. Mikähän olisi keskinopeus 400 m purjelaivalla Shanghaista Rotterdamiin? Tuo on kai n. neljän viikon keikka nykyisillä konttilaivoilla.Ehkä purjelaivat ovat sitten ajankohtaisia kun öljy loppuu?
- Anonyymi
Kaikesta huolimatta laivarahti on egologosin tapa tavaran liikuttamisessa mantereiden välillä.
Ja rahdin hinta vaikka lenkkari parissa on melko olematon.- Anonyymi
Sehän siinä vika onkin. Kauheasti törsätään öljyä ja saastutetaan, kun kiire on tärkeämpää. 1/3 päästöillä menisi ajaminen 15 solmua 24 sijaan. Kestäähän sitten rahti Kiinasta Eurooppaan sitten reilun viikon pidempään ja tarvitaan enemmän laivoja ja kontteja, mutta varmasti ympäristön kannalta olisi parempi malttaa ajaa hitaampaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän siinä vika onkin. Kauheasti törsätään öljyä ja saastutetaan, kun kiire on tärkeämpää. 1/3 päästöillä menisi ajaminen 15 solmua 24 sijaan. Kestäähän sitten rahti Kiinasta Eurooppaan sitten reilun viikon pidempään ja tarvitaan enemmän laivoja ja kontteja, mutta varmasti ympäristön kannalta olisi parempi malttaa ajaa hitaampaa.
Joo, mutta jos laivarahti olisi niin paljon hitaampaa, kulkisi entistä suurempi osa tavarasta lentäen, mikä on taas aika huono asia ympäristön kannalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta jos laivarahti olisi niin paljon hitaampaa, kulkisi entistä suurempi osa tavarasta lentäen, mikä on taas aika huono asia ympäristön kannalta.
Onko se sitten niin paljon hitaampaa, jos vaikkapa tuo Shanghai Rotterdam kestäisi vaikkapa 40 vrk 27 vrk sijaan? Elintarvikkeille voi olla oleellista, mutta kai tuolla pitäisi ehtiä elektroniikka, kodinkoneet, vaatteet jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän siinä vika onkin. Kauheasti törsätään öljyä ja saastutetaan, kun kiire on tärkeämpää. 1/3 päästöillä menisi ajaminen 15 solmua 24 sijaan. Kestäähän sitten rahti Kiinasta Eurooppaan sitten reilun viikon pidempään ja tarvitaan enemmän laivoja ja kontteja, mutta varmasti ympäristön kannalta olisi parempi malttaa ajaa hitaampaa.
Ootko harkinnut muuttaa kiinaan, niin osaltasi mailma pelastuu, lisäksi voisit alkaa paasaamaan kiinalaisille CO2 vähennyksistä, sopiiko?
Miten isolla osaa Suomalaisista kokonaisuus on niin hämärän peitossa ja kuvitellaan, että Suomalaiset pelastavat koko planeetan ekokapinan hengessä.
Ihan sama planeetean kannalta mitä teemme tai jätämme tekemättä.
Mieti missä sun kännykkä, tietokone, tab tai vaateet, huonekalut yms on valmistettu.
Mustalla hiilellä Kiinassa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se sitten niin paljon hitaampaa, jos vaikkapa tuo Shanghai Rotterdam kestäisi vaikkapa 40 vrk 27 vrk sijaan? Elintarvikkeille voi olla oleellista, mutta kai tuolla pitäisi ehtiä elektroniikka, kodinkoneet, vaatteet jne.
Kai noissa jättilaivoissa seilaa sekalainen tavara, tuskin olisi kannattavaa ruoka lähetyksiä yksin kuljettaa.
Nyt jo tullaan näkemään viherpiperryksen vaikutukset kohta jättimäisesti kohoavissa hinnoissa, sitä myöten inflaatio lähtee laukalle ja lopuksi korot nousee pilviin ja koko yhteiskuntamme on rähmällään vihervademmiston saamattoman talousosamisen kanssa.
Pulla mamma valtiovarainministerinä nuolee pyllyä, jotta saa olla hallituksessa👅.
Harmi, että Kulmuni jätti homman, siinä olisi ollut Nainen paikallaan.
- Anonyymi
Puolitosissaan ideoin, että kun tuo ympäristövouhotus on mitä on, niin ekologiselle purjelaivarahdille todellakin olisi kysyntää. Se saisi vähän maksaakkin, moni firma tykkäis mainostaa että raaka-aineet ja myydyt tuotteet on kuljetettu purjelaivarahdilla jne!
Eli ottais kiireetöntä sekä ideologista rahtia! Yhden laivan omistaja joka tykkää touhusta, saisi täten rahoitettua elämäntapansa eikä ainakaan miinukselle jäisi. Hommaa voisi laajentaa tarpeen mukaan. Ja ei laivan tarttis olla äärettömän iso, kyllä tuolla nytkin kuljetetaan yllättävän pienillä rahtilaivoilla tavaraa.
Oon varma että näitä tullaan vielä näkemään.- Anonyymi
Jos katsot konttilaivan kokoa niin se on pari kertaa ruotsinlaivan kokoinen valtava järkäle. Kansi on täynnä kontteja, joten mastojen ja purjeiden sijoittaminen on vaikeaa. Purjeiden painopiste tulisi valtavan korkealle lastin yläpuolelle. Vanhoissa purjelaivoissahan lasti oli kannen alla.
Laiva vaatisi myös moottorin, sillä purjein satamassa manoveeraus olisi erittäin vaikeaa.
Viikkari kokeili pyörivää purjetta, mutta hyöty taisi olla aika marginaalista.
Laivan lastiin on sidottu valtavasti pääomia ja valmistaja tuskin haluaisi makuuttaa rahojaan hitaasti kiiruhtavassa aluksessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos katsot konttilaivan kokoa niin se on pari kertaa ruotsinlaivan kokoinen valtava järkäle. Kansi on täynnä kontteja, joten mastojen ja purjeiden sijoittaminen on vaikeaa. Purjeiden painopiste tulisi valtavan korkealle lastin yläpuolelle. Vanhoissa purjelaivoissahan lasti oli kannen alla.
Laiva vaatisi myös moottorin, sillä purjein satamassa manoveeraus olisi erittäin vaikeaa.
Viikkari kokeili pyörivää purjetta, mutta hyöty taisi olla aika marginaalista.
Laivan lastiin on sidottu valtavasti pääomia ja valmistaja tuskin haluaisi makuuttaa rahojaan hitaasti kiiruhtavassa aluksessa.Maailmalla ja Euroopassa liikkuu rahtia muillakin kuin valtavilla konttialuksilla.
Nyt olis pointti, että voisiko saada kulut pois sekä pientä palkkaa jos pienehköllä rahtialuksella kuskais vaikka sinisiä muovitynnyreitä Hollannista Loviisan Isnäsiin!?
Anteeksi huono huumori, mutta siis onhan merillä muitakin rahtilaivoja kuin isoja konttialuksia. Erilaista kappaletavaraa kyytiin ja menoksi. Huomioarvo olis merkittävä, ja ekologisuuden nimissä sekä pr syistä rahtia kyllä riittäisi. - Anonyymi
Pian ne lenkkarit kuitenkin tulostetaan makkarin nurkassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos katsot konttilaivan kokoa niin se on pari kertaa ruotsinlaivan kokoinen valtava järkäle. Kansi on täynnä kontteja, joten mastojen ja purjeiden sijoittaminen on vaikeaa. Purjeiden painopiste tulisi valtavan korkealle lastin yläpuolelle. Vanhoissa purjelaivoissahan lasti oli kannen alla.
Laiva vaatisi myös moottorin, sillä purjein satamassa manoveeraus olisi erittäin vaikeaa.
Viikkari kokeili pyörivää purjetta, mutta hyöty taisi olla aika marginaalista.
Laivan lastiin on sidottu valtavasti pääomia ja valmistaja tuskin haluaisi makuuttaa rahojaan hitaasti kiiruhtavassa aluksessa.Isoissa konttilaivoissa on yksi tai kaksi isoa kaksitahtidieseliä suoralla akselilla ilman vaihteistoa, joten niitten kone(et) on pois päältä satamissa. Kaikki tapahtuu hinaajilla.
Pakittaminen noilla koneilla (jota ei käytännössä ikinä tehdä) tapahtuu pysäyttämällä kone ja käynnistämällä se käymään takaperin. Se kestää tyhjäkäynnilläkin vähintään 5 minuutia. Hätäpysäytys ja kääntö pakille täydestä vauhdista kestään noin 8 minuuttia ja maksaa noin 0,5 M€ ylimääräisenä kulumisena ja rasituksena. Mieluumin ajetaan pakanamaan kalapaatin yli ja maksetaan leskille muutama ropo. - Anonyymi
Ideasta yrittäjäksi, otat velkaa ja alat vuolemaan hiilivapaasta pirjehdus rahdista rahaa ja mailman pelastumista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maailmalla ja Euroopassa liikkuu rahtia muillakin kuin valtavilla konttialuksilla.
Nyt olis pointti, että voisiko saada kulut pois sekä pientä palkkaa jos pienehköllä rahtialuksella kuskais vaikka sinisiä muovitynnyreitä Hollannista Loviisan Isnäsiin!?
Anteeksi huono huumori, mutta siis onhan merillä muitakin rahtilaivoja kuin isoja konttialuksia. Erilaista kappaletavaraa kyytiin ja menoksi. Huomioarvo olis merkittävä, ja ekologisuuden nimissä sekä pr syistä rahtia kyllä riittäisi.Ongelma on siinä, että suuri koko pudottaa kustannukset siedettäviksi. Kuljetuksissa kapasiteetti pudottaa hintaa.
Viherpiipertäjien purjelaiva kuljetti takavuosina rahtia afrikasta, mutta en ole enää vuosiin kuullut, että toiminta jatkuisi. Hommassa taisi olla mukana muutama palkattu ja loput vapaaehtoisia jopa maksavia kansimiehiä, mutta ei toiminut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isoissa konttilaivoissa on yksi tai kaksi isoa kaksitahtidieseliä suoralla akselilla ilman vaihteistoa, joten niitten kone(et) on pois päältä satamissa. Kaikki tapahtuu hinaajilla.
Pakittaminen noilla koneilla (jota ei käytännössä ikinä tehdä) tapahtuu pysäyttämällä kone ja käynnistämällä se käymään takaperin. Se kestää tyhjäkäynnilläkin vähintään 5 minuutia. Hätäpysäytys ja kääntö pakille täydestä vauhdista kestään noin 8 minuuttia ja maksaa noin 0,5 M€ ylimääräisenä kulumisena ja rasituksena. Mieluumin ajetaan pakanamaan kalapaatin yli ja maksetaan leskille muutama ropo.Olen ymmärtänyt että niitä koneita ei sammuteta edes satamissa vaan ne röpöttävät tyhjäkäynnillä , eikä niitä juuri sammuteta kuin huollon ajaksi.
Tälläkin hetkellä koronan takia kymmenet risteilylaivat ovat parkissa merellä eikä niiden moottoreita sammuteta. Nämä valtavat laivat eivät ole mitään autoja jotka voi tuosta vain samnuttaa ja käynnistää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että niitä koneita ei sammuteta edes satamissa vaan ne röpöttävät tyhjäkäynnillä , eikä niitä juuri sammuteta kuin huollon ajaksi.
Tälläkin hetkellä koronan takia kymmenet risteilylaivat ovat parkissa merellä eikä niiden moottoreita sammuteta. Nämä valtavat laivat eivät ole mitään autoja jotka voi tuosta vain samnuttaa ja käynnistää.Miten sää noin tuon olet ymmärtänyt?
Iso 2t kone sammuu ihan yhtä helposti kuin auton moottorikin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten sää noin tuon olet ymmärtänyt?
Iso 2t kone sammuu ihan yhtä helposti kuin auton moottorikin.Sammuu. Entäpä startti, niin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sammuu. Entäpä startti, niin.
No jotkut paaksaa parikymmentä minuuttia muuten lähtee alle viiden minuutin, niin.
- Anonyymi
Miksi valmistus pitää olla toisella puolella maailmaa. Sinne sitten syntyy saastuttavia tehdasryppäitä.
- Anonyymi
Muualla ei keskitytä niin paljon saasteiden syntymiseen tai tehtaan puhtauteen. Halpatuotantomaissa on halvempia tuotantolinjoja ja saasteita enemmän.
Tuhansia kertoja CO2:ta voimakkaammat kasvihuonekaasut yleistyvät mystisesti ilmakehässä – Tutkimus paljasti pääsyyllisen olevan Kiinassa
https://tekniikanmaailma.fi/tuhansia-kertoja-co2ta-voimakkaammat-kasvihuonekaasut-yleistyvat-mystisesti-ilmakehassa-tutkimus-paljasti-paasyyllisen-olevan-kiinassa/
- Anonyymi
Yhteen laivaan menee 20.000 yksikköä. Rahdin hinta kaukoidästä on n. 3000 eur/yksikkö. Laivan osuus kuljetusketjussa on 20 päivää.
Yhtenä päivänä rahaa tulee 3 milj.eur.
Jos laiva säästää yhden päivän matkalla, se hyötyy sen verran vähennettynä kuluilla. Nopampi laiva tekee useamman matkan Ja nopammasta rahdista saa muutenkin paremman hinnan.- Anonyymi
Ei se nyt ole ihan noin suoraviivaista. Rahdin nopeus ei useinkaan ole kovin kriittistä. Nopea laiva lisäksi kuluu nopeammin ja joutuu siten nopeammin romuttamolle. Sesonkituotteissa (esim. joululahjat), ei ole niin väliä meneekö matkaan Kiinasta viikko enemmän, kunha tulee perille.
Muuten olen sitä mieltä että rahti ja polttoöljy on liian halpaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se nyt ole ihan noin suoraviivaista. Rahdin nopeus ei useinkaan ole kovin kriittistä. Nopea laiva lisäksi kuluu nopeammin ja joutuu siten nopeammin romuttamolle. Sesonkituotteissa (esim. joululahjat), ei ole niin väliä meneekö matkaan Kiinasta viikko enemmän, kunha tulee perille.
Muuten olen sitä mieltä että rahti ja polttoöljy on liian halpaa.Ihan sama, miltä susta tuntuu, kun laskelmat tehdään niin, kuin kerroin.
Nykyään on muodissa vaihtoehtoiset totuudet, jotka perustuvat ihan vaan fiilikseen. Suurimmalla osalla maailmaa ei ole siihen ylellisyyteen varaa. - Anonyymi
Ei taida olla laivaa operoivan tahon saama tulo lähellekään 3000 €/kontti? Muutenhan tuo olisi aivan kultakaivos. Onko edes tonnin/kontti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida olla laivaa operoivan tahon saama tulo lähellekään 3000 €/kontti? Muutenhan tuo olisi aivan kultakaivos. Onko edes tonnin/kontti?
Mitäpä nillität?
Jokaisesta kontista saa rahaa ja mitä enemmän niitä kuljettaa, sitä enemmän saa.
Seuraavaksi yrität varmaan päteä kylmäkonteilla tai pohjamaalin määrällä :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäpä nillität?
Jokaisesta kontista saa rahaa ja mitä enemmän niitä kuljettaa, sitä enemmän saa.
Seuraavaksi yrität varmaan päteä kylmäkonteilla tai pohjamaalin määrällä :)Älkää lapset taas alkako kinastella...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäpä nillität?
Jokaisesta kontista saa rahaa ja mitä enemmän niitä kuljettaa, sitä enemmän saa.
Seuraavaksi yrität varmaan päteä kylmäkonteilla tai pohjamaalin määrällä :)Laivan nopeus määrätään jo suunnitteluvaiheessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäpä nillität?
Jokaisesta kontista saa rahaa ja mitä enemmän niitä kuljettaa, sitä enemmän saa.
Seuraavaksi yrität varmaan päteä kylmäkonteilla tai pohjamaalin määrällä :)Tietenkin jokaisesta kontista saa rahaa, mutta tuskin 3000 € laivalle. Tai ehkä juuri nyt kun kuljetuksille on valtava kysyntä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laivan nopeus määrätään jo suunnitteluvaiheessa.
Jep, esim. Maerskilla on näitä Slow Steaming rahtilaivoja jotka ajavat paljon tavallista hitaammin. Polttoainetta säästyy valtavasti eikä matka kestä kuin viikon enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laivan nopeus määrätään jo suunnitteluvaiheessa.
Voi niillä ajaa suunnittelunopeutta hiljempaakin ja säästää polttoainetta varsin paljon. Jossain vaiheessa voi koneen kanssa tulla ongelmia.
- Anonyymi
Vielä tuosta laskelmasta. Enemmän rahaa tulee myös useammalla laivalla tai saman kuljetuskapasiteetin voi hoitaa useammalla hitaammalla laivalla. Optimi löytyy tietysti jostain ja nykyiset polttoainehinnat ja kuljetusten kysyntä suosivat (liian) kovaa ajamista.
Juuri nyt lienee kyse myös konttien ja laivojen puutteesta, sillä yhden jutun mukaan Shanghai Rotterdam rahdin hinta on 7-kertaistunut vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä tuosta laskelmasta. Enemmän rahaa tulee myös useammalla laivalla tai saman kuljetuskapasiteetin voi hoitaa useammalla hitaammalla laivalla. Optimi löytyy tietysti jostain ja nykyiset polttoainehinnat ja kuljetusten kysyntä suosivat (liian) kovaa ajamista.
Juuri nyt lienee kyse myös konttien ja laivojen puutteesta, sillä yhden jutun mukaan Shanghai Rotterdam rahdin hinta on 7-kertaistunut vuodessa.Eli siis enemmän rahaa tulee useammalla laivalla? Rahti siis kalliimpaa.
No siihen joku tarjoaa yhtä isoa laivaa joka ottaa kaiken rahdin kerralla mutta halvemmalla niin kumpaankohan se rahti sitten menee, isoon vai johonkin pieneen?
Näinhän onkin käynyt, suuruuden ekonomia toimii.
Lopettakaa lässytys, maailmalla ihan ammattilaiset näitä miettii. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi niillä ajaa suunnittelunopeutta hiljempaakin ja säästää polttoainetta varsin paljon. Jossain vaiheessa voi koneen kanssa tulla ongelmia.
Voi tietenkin tai olla kokonaan ajamatta.
Sitten on myös mahdollista ajaa pitempää kautta tai peruuttaa koko matka.
Vaihtoehtoja on vaikka kuinka monta.
Mitäs lottoat, onko joku syy miksi hienoihin ehdotuksiisi ei tartuta? - Anonyymi
Se 20 000 teu tarkoittaa niitä pieniä kontteja. Isoja, joiden hinta on 3000 eur, mahtuu paljon vähemmän.
- Anonyymi
Paljon turhaa höpötystä. Jos purjelaivan käyttäminen kaupalliseen rahdinkuljettamiseen kannattaisi niin kyllä niitä aivan varmasti myös käytettäisiin.
- Anonyymi
Kansainvälinen merenkulkujärjestö on sitoutumassa erittäin massiivisiin päästövähennyksiin.
Rahdin hinta tulee nousemaan todella paljon mikä on vain hyvä asia. Se siirtää teollisuutta lähemmäs sinne missä tuotteita käytetään.
Myös purjeet voivat tulla kannattaviksi.- Anonyymi
Poliittisilla päätöksillä voidaan vaikuttaa rahdin hintaan ja tuotantopaikkoihin.
Tuotantokustannuksiin vaikuttaa monet asiat ja kannattavuuteen vaikuttaa kuljetus, tullit jne.
Yhteiskunta viimekädessä määrittelee, mikä kannattavuus on. On turhaa sälyttää sitä vastuuta toimijoille, jotka siihen ei pysty suoraan vaikuttamaan.
Meilläkin siirryttiin autoilussa bensasta dieseliin ja takaisin bensaan ja sähköön ihan puhtaasti poliittisten päätösten seurauksena. Syyllistämisellä ei ollut mitään vaikutusta, sillä vain perustellaan poukkoilevaa politiikkaa. - Anonyymi
Muistutan vanhasta viisaudesta; Ennustaminen, varsinkin tulevaisuuden, on vaikeaa.
- Anonyymi
Ennenkaikkea nyt olis tilaisuus jollekkin harrastajalle, purjelaivafriikille, olla uranuurtaja ja rahoittaa ympärivuotinen purjehdus. Vielä 10 v sitten ei olisi löytynyt tukijoita ja rahdin antajia samaan malliin kun nyt löytyisi. Pr arvo on niin valtava. Menomatkalla voisi viedä avustuskuormia Karibianmeren köyhille ja lapsille.
Ei pidä jumiutua joko/tai asenteeseen ja vääntää että olisiko purjerahti kilpailukykyinen.
Kysymys on, että riittäisikö rahtia ja tukijoita, ja olisiko mahdollista rahoittaa rahdilla seiluu ja ympärivuotinen elämäntapa purjalaivailun ja rahtauksen nimissä? Minä oon 100% varma että on tultu nopeaa sellaseen aikaan että tää ois mahdollista! - Anonyymi
Ydin reaktori ratkaisee konttilaivan ongelman, mutta ei kelpaa täkänäviherpiipertäjärunkulle
- Anonyymi
Jos ihmiset lakkaisivat tilaamasta hyödytöntä roskaa Kiinasta, rahtilaivoja tarvittaisiin puolet vähemmän. Onneksi tuli sentään vero Kiinasta tilatulle krääsälle.
Jos nyt esim. Kiinassa tehty AEG akkuporakone maksaa 20€, niin olen valmis maksamaan siitä 40€ jos se tehdään Saksassa missä ne alunperin tehtiin. Eurooppaan tulee työtä, laatu on parempi, varaosat saa helpommin ja tuotanto ei pilaa ympäristö niin kuin Kiinassa. Lisäksi Kiina menettää rahaa ja valtaa, mikä on erittäin hyvä asia.- Anonyymi
Mistä saat euroopassa tehdyt lenkkarit tai älypuhelimen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä saat euroopassa tehdyt lenkkarit tai älypuhelimen?
Niinpä niin. Pointtini oli että kun rahti kallistuu ja sen päälle vielä hillidioksidivero kiinalaisille tuotteille niin tuotantoa siirtyy Eurooppaan.
- Anonyymi
Ei purjerahtilaivassa mitään mastoja ole. Niissä on leijapurje jossain satojen metrien korkeudella vetämässä. Eikä sellainen enempää miehistöäkään tarvitse, automatiikalla mennään.
- Anonyymi
Oletko nähnyt niitä vai perustuuko täsmätietosi johonkin luettuun?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko nähnyt niitä vai perustuuko täsmätietosi johonkin luettuun?
Niistä on uutisoitu jo vuosia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niistä on uutisoitu jo vuosia.
Leijapurjeella ne surffaritkin nykyään liikkuu. Jotkut tekee kymmenien tai satojen metrien hyppyjä ja ilmaliitoja.
Miksi ei sitten purjekonttilaivat. Näppärästi pääsisivät liitämään suoraan Intian valtamereltä Välimerelle ja voisi siinä samalla naureskella Suezin kanavan tukoksille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leijapurjeella ne surffaritkin nykyään liikkuu. Jotkut tekee kymmenien tai satojen metrien hyppyjä ja ilmaliitoja.
Miksi ei sitten purjekonttilaivat. Näppärästi pääsisivät liitämään suoraan Intian valtamereltä Välimerelle ja voisi siinä samalla naureskella Suezin kanavan tukoksille.Kuinka hyvin nousee tuuleen leijapurjeisella aluksella??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niistä on uutisoitu jo vuosia.
Kas kun en ole nähnyt yhtään, en edes uutisissa.
- Anonyymi
Leijapurjeita käytetään laivoissa vain lisävoimana myötäisellä vähentämässä polttoainekuluja, eikä niillä nousta tuuleen lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leijapurjeita käytetään laivoissa vain lisävoimana myötäisellä vähentämässä polttoainekuluja, eikä niillä nousta tuuleen lainkaan.
Kyllä leijapurjeilla noustaan hienosti tuuleen, jos alus muuten siihen soveltuu. Laivassa tehokas köli vaatisi kohtuuttoman syväyksen.
Foilaavilla leijapurjelaudoilla päästään yli 15 solmun VMG:hen vastatuuleen. Leijapurje sinänsä siis toimii loistavasti vastatuuleenkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leijapurjeita käytetään laivoissa vain lisävoimana myötäisellä vähentämässä polttoainekuluja, eikä niillä nousta tuuleen lainkaan.
Tosi harvinaista että laivassa käytetään.
Käytännössä ei ole käytössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä leijapurjeilla noustaan hienosti tuuleen, jos alus muuten siihen soveltuu. Laivassa tehokas köli vaatisi kohtuuttoman syväyksen.
Foilaavilla leijapurjelaudoilla päästään yli 15 solmun VMG:hen vastatuuleen. Leijapurje sinänsä siis toimii loistavasti vastatuuleenkin.Isossa rahtilaivassa on valtava tuulipinta-ala, surffilaudassa ei leijapurjeen pitäisi tuottaa paljon isompi voima kuin minkä laivan kylki tuottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leijapurjeita käytetään laivoissa vain lisävoimana myötäisellä vähentämässä polttoainekuluja, eikä niillä nousta tuuleen lainkaan.
Ei käytetä. Kirjoitettu on että voitaisiin käyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei käytetä. Kirjoitettu on että voitaisiin käyttää.
Voitaisiin käyttää jos rahtilaiva olisi tuulipinnaton litteä lauta jolla on syvä köli, eli ei voida käyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voitaisiin käyttää jos rahtilaiva olisi tuulipinnaton litteä lauta jolla on syvä köli, eli ei voida käyttää.
Täytetyt kontit lyödään hydraulivasaralla levyiksi , ja sitten ne liimataan sialla levymäisen syväkölisen laivan kansipintaan?
- Anonyymi
Minulla on vahva muistikuva siitä, että vuosia sitten oli aatteellinen purjelaiva, joka kuljetti aatteellista lastia.
Sen ongelma oli, ettei aatteellisilla asiakkailla ollut varaa tuotteisiin, joista oli alunperin maksettu moninkertainen hinta ja jotka kuljettiin aatteellisesti.
Löysin kuin löysinkin asiasta hiukan lisää tietoa:
https://www.vihrealanka.fi/uutiset/reilun-kaupan-purjelaiva-estelle-myydään- Anonyymi
Se taisi kaatua huonokuntoisen laivan ylläpidon haasteisiin. Mutta kunnioitettava saavutus päästä sillä maailman merille. 99% vastaavista projekteista ei johda mihinkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se taisi kaatua huonokuntoisen laivan ylläpidon haasteisiin. Mutta kunnioitettava saavutus päästä sillä maailman merille. 99% vastaavista projekteista ei johda mihinkään.
Miksikö oli huonokuntoinen ja ylläpito hassteellista? Veikkaan kannattamaton liiketoiminta, koska rahtia saatiin liian vähän vs kustannus.
Muistan, kun tuota laivaa hippiporukka kunnosti ja daivat sen valmiiksi ja lähtivät reissuun.
Toivat laivalla rahtina kehitysmaa käsitöitä yms turhuuden krääsää ja myivät aurajoen varrella laivasta.
Hieno aate vailla liiketoiminta mahdollisuutta...
Nurminen locistiks tuo raiteilla kiinasta kontteja Eurooppaan on vissiin aika egoloogistsa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksikö oli huonokuntoinen ja ylläpito hassteellista? Veikkaan kannattamaton liiketoiminta, koska rahtia saatiin liian vähän vs kustannus.
Muistan, kun tuota laivaa hippiporukka kunnosti ja daivat sen valmiiksi ja lähtivät reissuun.
Toivat laivalla rahtina kehitysmaa käsitöitä yms turhuuden krääsää ja myivät aurajoen varrella laivasta.
Hieno aate vailla liiketoiminta mahdollisuutta...
Nurminen locistiks tuo raiteilla kiinasta kontteja Eurooppaan on vissiin aika egoloogistsa.Jos oikein muistan, sen tarkoitus oli enemmänkin valistaa ja tuoda reilua kauppaa esille kuin tuottaa voittoa. Israel kaappasi laivan ja se mätänee nyt siellä jossain satamassa.
- Anonyymi
Mielenkiintoista. Oli vaan aikaansa edellä, 10 v ja 20 v sitten ei ollu tää ilmastovouhotus näissä mittasuhteissa. Nyt ihan eri tavalla löytyisi lastia ja yhteistyökumppaneita. Nyt firma ku firma hyötyy pr arvosta. Lisäksi pitäisi olla liikkeenjohdosta ymmärtäjät vetäjät. Ei nuo pelkän viherhippeyden nimissä vedettävät hankkeet ikinä toimi.
Pitäis olla ihan uskottava firma mikä ei linkity poliittisesti kuin korkeintaan oikeistolaisiin puolueisiin. Mitään kytköksiä idealistiseen vihersiipeen ei sais olla. Ihan kliini siisti firma.
Nimenomaan normi firmojen lastia kyytiin eikä ituhippeilyputiikkien kamaan mikään painopiste.
Silti mielenkiintoinen esimerkki, tollanen vanha alus kävis alkuun jos alan harrastaja alottais. Myöhemmin moderni moottoripurjehtija, ei välttämättä miehiä mastoon kiipeilemään.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/S/v_Estelle - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoista. Oli vaan aikaansa edellä, 10 v ja 20 v sitten ei ollu tää ilmastovouhotus näissä mittasuhteissa. Nyt ihan eri tavalla löytyisi lastia ja yhteistyökumppaneita. Nyt firma ku firma hyötyy pr arvosta. Lisäksi pitäisi olla liikkeenjohdosta ymmärtäjät vetäjät. Ei nuo pelkän viherhippeyden nimissä vedettävät hankkeet ikinä toimi.
Pitäis olla ihan uskottava firma mikä ei linkity poliittisesti kuin korkeintaan oikeistolaisiin puolueisiin. Mitään kytköksiä idealistiseen vihersiipeen ei sais olla. Ihan kliini siisti firma.
Nimenomaan normi firmojen lastia kyytiin eikä ituhippeilyputiikkien kamaan mikään painopiste.
Silti mielenkiintoinen esimerkki, tollanen vanha alus kävis alkuun jos alan harrastaja alottais. Myöhemmin moderni moottoripurjehtija, ei välttämättä miehiä mastoon kiipeilemään.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/S/v_EstelleEn ole ihan vakuuttunut siitä, että pienellä purjeveneellä kuljetettu tavara on ekologista. Ainakin pitää jättää pois monta muuttujaa ja laskea vain hyvin tarkaan valikoidut päästöt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoista. Oli vaan aikaansa edellä, 10 v ja 20 v sitten ei ollu tää ilmastovouhotus näissä mittasuhteissa. Nyt ihan eri tavalla löytyisi lastia ja yhteistyökumppaneita. Nyt firma ku firma hyötyy pr arvosta. Lisäksi pitäisi olla liikkeenjohdosta ymmärtäjät vetäjät. Ei nuo pelkän viherhippeyden nimissä vedettävät hankkeet ikinä toimi.
Pitäis olla ihan uskottava firma mikä ei linkity poliittisesti kuin korkeintaan oikeistolaisiin puolueisiin. Mitään kytköksiä idealistiseen vihersiipeen ei sais olla. Ihan kliini siisti firma.
Nimenomaan normi firmojen lastia kyytiin eikä ituhippeilyputiikkien kamaan mikään painopiste.
Silti mielenkiintoinen esimerkki, tollanen vanha alus kävis alkuun jos alan harrastaja alottais. Myöhemmin moderni moottoripurjehtija, ei välttämättä miehiä mastoon kiipeilemään.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/S/v_EstelleKellosaareen voisi tuoda hiiltä purjealuksella. Olisi ekologista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos oikein muistan, sen tarkoitus oli enemmänkin valistaa ja tuoda reilua kauppaa esille kuin tuottaa voittoa. Israel kaappasi laivan ja se mätänee nyt siellä jossain satamassa.
Se oli jo myyty, ja uusi omistaja eli joku palestiinalaisjärjestö käytti sitä provokaatioon ja rikolliseen toimintaan. Siihen liittyen Israel pysäytti järjettömän toiminnan, ja osalliset menetti laivan vaan ei henkeään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se oli jo myyty, ja uusi omistaja eli joku palestiinalaisjärjestö käytti sitä provokaatioon ja rikolliseen toimintaan. Siihen liittyen Israel pysäytti järjettömän toiminnan, ja osalliset menetti laivan vaan ei henkeään.
Mitä rikollista oli avustustarvikkeiden tuonnissa saarrettuun Gazaan? Järjestö ei ollut palestiinalainen vaan ruotsalainen. Kaappaus tapahtui kv. vesialueella, joten se oli selvästi laiton.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/S/v_Estelle - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä rikollista oli avustustarvikkeiden tuonnissa saarrettuun Gazaan? Järjestö ei ollut palestiinalainen vaan ruotsalainen. Kaappaus tapahtui kv. vesialueella, joten se oli selvästi laiton.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/S/v_EstelleSuurin rikos on Israelin valtion silkka olemassaolo.
- Anonyymi
..jonkunmoinen osa rahdista kuljetetaan suhteellisen lyhyillä matkoilla vielä tänäkin päivänä purjeveneillä, Intian valtamereltä Kiinaan ja austraasian eli indonesia, sumatra, malesia.. maiden välillä. Laita hakusanoiksi, dhow, junk, proa, peruhu, preu, jne
em alukset on myös moottoroituna säilyttäneet "muotonsa". Varmaan osin merenluonteen vuoksi.
Kuvia em alustyypeistä löytää vaikka kahlaamalla flickriä ..
Länkkäreillä rahti tuodaan kaukomailta konevoimalla, yksinkertaisesti massiivisen määrän ja aikavaatimuksen takia. Myös aluksen talous hyötyy "tonnikilometreistä". Konevoimalla voi käytännössä vetää lähdöstä maaliin 20 solun vauhtia. Siinä on purkkarilla tekemistä.
JOs lukee gutenberg.org'ilta "ocean Steamship" kirjan, jo konevoima-alusten alkuaikoina, matka-aika oli määräävin tekijä.
yt harrastaja - Anonyymi
lisäys ed Dhow on yleisnimi yleisaluksille Afrikalta - aasiaan..
mm Jemenin sodan alku uutisoinneissa näkyi dhow-pursia tuomassa aavikkomaan satamaan juomaa ja ruokaa.. Nämä alukset on noilla merillä liikkuneet kauemmin kuin on kirjoitettua historiaa.- Anonyymi
Tavaraa kuljetetaan jonkun verran purjelaivoilla. En usko, että se on ympäristön kannalta järkevää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tavaraa kuljetetaan jonkun verran purjelaivoilla. En usko, että se on ympäristön kannalta järkevää.
No itseä ei niinkään ilmasto ja ekologisuus kiinnosta, vaan mietin että miten tän vouhotuksen voisi hyödyntää.
Ilmastoasiat on niin suuri trendi ja Pr arvo ilmastotalkoisiin osallistumisesta niin merkittävä, että rahtia ja sponsoreita sekä tukiaisia riittäisi.
Siksi nyt voisi joku suuria purjealuksia harrastava henkilö pystyä rahoittamaan laivan kulut sekä elämäntapaseiluunsa.
- Anonyymi
https://youtu.be/UEhCvR43nh8
20% säästö "purjeella".
Ruotsalainen projekti ocean bird rahtipurresta
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8742949/Oceanbirds-260-ft-high-sails-reduce-cargo-shipping-emissions-90.html- Anonyymi
Näitä on netti pullollaan uusia projekteja.
Tässä juttua
https://edition.cnn.com/travel/article/cargo-ships-sails-michelin-spc-intl/index.html
Itse en usko näihin, kyllä se on vety tai ammoniakki millä rahti tulee liikkumaan tulevaisuudessa.
Wärtsilä shanut jo testejä on ja ovat loppusuoralla toivottavasti "vihreän" smmoniakin käytössä lähes perinteisissä laiva koneissasaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näitä on netti pullollaan uusia projekteja.
Tässä juttua
https://edition.cnn.com/travel/article/cargo-ships-sails-michelin-spc-intl/index.html
Itse en usko näihin, kyllä se on vety tai ammoniakki millä rahti tulee liikkumaan tulevaisuudessa.
Wärtsilä shanut jo testejä on ja ovat loppusuoralla toivottavasti "vihreän" smmoniakin käytössä lähes perinteisissä laiva koneissasaanKuinkas se laiva on koneissa?
- Anonyymi
Käsittääkseni kokeilupurjeet eli roottorit juuri purettiin pois laivoista koska niistä ei saavutettu hyötyä.
Kun katselee uutisia laivoista, jotaka odottelevat purkua satamien ulkopuolella, niin asia ei ainakaan helpotu sillä, että laivat tulevat epäsäännöllisesti satamaan tuuliolosuhteista riippuen.
Purjelaivat vaatisivat ylimääräistä kapasitteettia satamissa ja niiden ulkopuolella. Se ei ole ekologista, mutta ennenkaikkea se on kallista.- Anonyymi
Ei saatu hyötyä turku-tukholma-turku reitillä vai olisiko ollut kysymys projektin ilmaisen osuuden loppumisesta yhteiskunnan piikkiin.
Nää viikingin johtajat on kovia puliveivareita ja yhteiskunnan kuppareita, siksi joutuivat tilamaan kiinasta paska autolauttansa, kun yhteiskunta ei enää antanutkan tukea toiseen laivaan innovaatio tukena, kun garace sai ison potin € lng jutskasta.
Ja upprikas rutiköyhä vedätys päättyi myös siihen, kun vedättivät aikatauluilla ja yht äkkiä mayerin tilauskirjat täyttyivät ja viikkari jäi nuolemaan näppejään.
Onneksi olkoon kiinan autolautalle, jos saadaan ehjänä Suomeen, refenä nesteen tankkerit joita hienan korjaus hitssiltiin Suomessa aikoinasn.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei saatu hyötyä turku-tukholma-turku reitillä vai olisiko ollut kysymys projektin ilmaisen osuuden loppumisesta yhteiskunnan piikkiin.
Nää viikingin johtajat on kovia puliveivareita ja yhteiskunnan kuppareita, siksi joutuivat tilamaan kiinasta paska autolauttansa, kun yhteiskunta ei enää antanutkan tukea toiseen laivaan innovaatio tukena, kun garace sai ison potin € lng jutskasta.
Ja upprikas rutiköyhä vedätys päättyi myös siihen, kun vedättivät aikatauluilla ja yht äkkiä mayerin tilauskirjat täyttyivät ja viikkari jäi nuolemaan näppejään.
Onneksi olkoon kiinan autolautalle, jos saadaan ehjänä Suomeen, refenä nesteen tankkerit joita hienan korjaus hitssiltiin Suomessa aikoinasn....Kokeilu varmaan loppui koska se ei ollut kannattava.
- Anonyymi
Kuten joku jo kirjoitti: jos purjerahti olisi kannattavaa niin sellaista jo olisi.
Merirahti on ERITTÄIN kilpailtu ala, ja laivet, niitten koko ja nopeus ja satamien vetokyky on optimoitu niin hyväksi kuin nykytekniikka sallii.
Kai tiesitte, että konttilaivan lastauksessa käytettävä tietokoneohjelmisto on monimutkaisin matemaattinen optimointi mitä on missän käytössä. Pitäähän jokaisen kontin paikka ja sisältö paitsi tietää, myös optimoida sen mukaan missä se lastataan ja missä puretaan, niin myös sijoitettava painon mukaan niin, että paatti kulkee suorassa eikä kaadu.
Pari vuotta sitten hakkerit sotkivat Maerskin lastausohjelmat ja liikenne oli seis viikon verran, koska laivoja ei yksinkertaisesti voi lastata enää näppituntumalta.
Täältä luetut neuvot aja kovempaa, aja hitaampaa, aja leijapurjeilla, pakkaa 20000 konttia (yksikköä, eli 20 jalan kontteja) neljään 100 metriseen paatiin jne ovat surkuhupaista luettavaa. Menkää opiskelemaan merilogistiikkaa ja tulkaa sitten neuvomaan ammattilaisia.- Anonyymi
Ei kukaan ole yrittänyt neuvoa laivalogistiikka ammattilaisia, itse olet "pellehermanni" joka ei ymmärrä amatöörien spekulatiivista keskustelua🤪
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kukaan ole yrittänyt neuvoa laivalogistiikka ammattilaisia, itse olet "pellehermanni" joka ei ymmärrä amatöörien spekulatiivista keskustelua🤪
"Spekulatiivinen keskustelu" on pelkästään typerää, jos siinä ei ole faktaperusteita.
- Anonyymi
Juuei. Ota optimistijollaasi kontti kyytiin ja pysy siinä...
- Anonyymi
SNSM Nordlys, rahtipurjehdusta ja käsittääkseni pointtina juurikin rahoittaa elämäntapa. Hyvän mielen video.
https://youtu.be/QvkYL0DGh5M- Anonyymi
Olisi kiva nähdä laskelmat, joiden perusteella tuo kuljetustapa on rahtiyksikköä kohden vähemmän saastuttava kuin 20.000 yksikköä kerralla kuljettava konttilaiva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi kiva nähdä laskelmat, joiden perusteella tuo kuljetustapa on rahtiyksikköä kohden vähemmän saastuttava kuin 20.000 yksikköä kerralla kuljettava konttilaiva.
Imago ja Pr arvo on varsin ekologinen. Se mahdollistaa että rahtia riittäisi jos tohon ryhtyisi.
- Anonyymi
On niitä purjelaiva varustamo ja vieläkin.
- Anonyymi
Mitä sitten? Ei ne mitään maailman laajuista kuljetusketjua ratkaise. Saajan sitä puuhastelua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sitten? Ei ne mitään maailman laajuista kuljetusketjua ratkaise. Saajan sitä puuhastelua.
Ei tarvikkaan ratkaista mitään maailmanluokan kuljetuskapasiteettia, mutta hyvänmielen viherpesurahti voi ratkaista purjehdusfriikille harrastajalle mahdollisuuden elää laivassa ympärivuotisesti sekä seilata ilman että on muuta varallisuutta tai tulonlähteitä kuin se rahti.
- Anonyymi
Mahtaako kukaan tahtoa purjehtia edestakaisin valtamerta? Eikö pitkän matkan purjehdus ole kuitenkin tylsää?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305892Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144444Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403257IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522991Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391581- 711351
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2331227Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101180- 791179