Eikä rahti purjelaivoilla kannata?

Anonyymi

Ovatko polttoainekulut niin pieni menoerä laivarahdissa, ettei purjelaivarahti kannata?

98

1522

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole pieni menoerä, mutta kiire on tärkeämpi. Isompi laiva törsää 100 tn/vrk ylimääräistä polttoainetta ajakseen muutaman solmun kovempaa. Kulutus esimerkiksi 100 tn/vrk 17 kn, 200 tn/vrk 21 kn ja 300 tn/vrk 24 kn. 10 v sitten ajettiin hitaasti, kun rahdin kysyntä oli alhaalla ja öljy kallista. Ennen ja jälkeen tuon on paahdettu kovaa.

      Öljy maksaa n. 500 €/tonni, joten 300 tn/vrk vastaa 150 000 €/vrk polttoainekuluja. Palkkaishan sillä purjehdusmiehistön, mutta jää tuo edes 17 kn keskinopeutena kaukaiseksi haaveeksi.

      • Anonyymi

        Ei ole kiire tärkeämpi. Maerskin viimeistä edellisen sukupolven laivoissa oli yksi 100000 hevosvoiman diesel, mutta uusissa on kaksi 24000 hv konetta. Niillä ajetaan muutama solmu hitaammin juuri polttoainesäästöjen takia. Toinen säästö tulee siitä, että kun saadaan kaksi pienempää konetta vierekkäin säästyy tilaa ja kontteja mahtuu muutama tuhat enemmän.


    • Anonyymi

      Nykyajan konttilaivat on niin jättimäisiä järkäleitä, 10 kertaa isompia kuin suurimmat purjelaivat, että niiden rikin pitäisi olla todella massiivinen, 10-15 kpl 200 metriä korkeita mastoja, jotta ne pystyisivät liikkumaan. Kustannukset olisivat todella kovat ja purjeiden käsittely erittäin hankalaa.

    • Anonyymi

      Jo näillä meidän pikkukipoillamme purjehduksen kustannukset per maili (riki, purjeet, köydet ym kuluva) ovat huomattavasti suuremmat kuin selvästi alle runkonopeuden ajettavan veneen polttoainekustannukset.

      Jos homma skaalataan ylöspäin, niin jo pelkästään varustekustannukset kasvavat exponentiaalisesti. Lisäksi isossa purjelaivassa tarvittaisiin miehistöä moninkertaisesti vastaavaan moottorialukseen verrattuna. Työvoima ei ole halpaa.

      Ja tosiaan aika vähissä taitaa olla sellainen rahti, joka saa olla perillä sitten kun tuulet ovat suotuisat..

      • Anonyymi

        Tuossa yllä laskin, että isolla konttilaivalla menee polttoaineeseen 150 000 €/vrk. Sillä palkkaa tuhannan hengen miehistön halvemmasta maasta ja useamman sata suomalaistakin.

        Palkkakulu ei siis ole ongelma. Mikähän olisi keskinopeus 400 m purjelaivalla Shanghaista Rotterdamiin? Tuo on kai n. neljän viikon keikka nykyisillä konttilaivoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa yllä laskin, että isolla konttilaivalla menee polttoaineeseen 150 000 €/vrk. Sillä palkkaa tuhannan hengen miehistön halvemmasta maasta ja useamman sata suomalaistakin.

        Palkkakulu ei siis ole ongelma. Mikähän olisi keskinopeus 400 m purjelaivalla Shanghaista Rotterdamiin? Tuo on kai n. neljän viikon keikka nykyisillä konttilaivoilla.

        400 -metrisen purjelaivan sijasta voisi ajaa neljällä tai viidellä satametrisellä, kyllä kai sellaisillekin kustannustehokasta käyttöä löytyisi joillakin reiteillä ja joillekin tavarakuljetuksille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        400 -metrisen purjelaivan sijasta voisi ajaa neljällä tai viidellä satametrisellä, kyllä kai sellaisillekin kustannustehokasta käyttöä löytyisi joillakin reiteillä ja joillekin tavarakuljetuksille.

        Voisi tietty olla. Rotterdamissa kontit jaetaan pienempiin laivoihin. Itämerellä ehkä kävisi autonominen katamaraani, mihin mahtuisi yksi kontti. Se itseohjautuisi sataman edustalle, missä se otettaisiin kauko-ohjaukseen laituriin. Kontti pois, uusi tilalle, ja uudestaan matkaan. Ei olisi miehistökuluja lainkaan eikä polttoainekuluja, kun olisi sähkömoottori ja paneeleja kyljissä. Itämerellä riittäisi 20 -50 000 katamaraania.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        400 -metrisen purjelaivan sijasta voisi ajaa neljällä tai viidellä satametrisellä, kyllä kai sellaisillekin kustannustehokasta käyttöä löytyisi joillakin reiteillä ja joillekin tavarakuljetuksille.

        Höpö höpö. 400 metrinen konttilaiva vastaa 20 satametristä, sillä tilavuus ja kantavuus kasvaa pituuden kuutiossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. 400 metrinen konttilaiva vastaa 20 satametristä, sillä tilavuus ja kantavuus kasvaa pituuden kuutiossa.

        Tiedän, ja arvasin että tulee tämä vastaus.
        400 -metrisen käytännössä myös mahdottoman purjerahtilaivan sijasta useita satametrisiä ja sopiville reiteille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi tietty olla. Rotterdamissa kontit jaetaan pienempiin laivoihin. Itämerellä ehkä kävisi autonominen katamaraani, mihin mahtuisi yksi kontti. Se itseohjautuisi sataman edustalle, missä se otettaisiin kauko-ohjaukseen laituriin. Kontti pois, uusi tilalle, ja uudestaan matkaan. Ei olisi miehistökuluja lainkaan eikä polttoainekuluja, kun olisi sähkömoottori ja paneeleja kyljissä. Itämerellä riittäisi 20 -50 000 katamaraania.

        Palstan Espoonlahden kiertäjäkin voisi vaihtaa tuollaiseen autonomiseen itsepurjehtivaan konttiin joka veisi häntä pitkin poikin Itämeren yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palstan Espoonlahden kiertäjäkin voisi vaihtaa tuollaiseen autonomiseen itsepurjehtivaan konttiin joka veisi häntä pitkin poikin Itämeren yli.

        Joo, kontin sijaan voisi laittaa asuntovaunun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa yllä laskin, että isolla konttilaivalla menee polttoaineeseen 150 000 €/vrk. Sillä palkkaa tuhannan hengen miehistön halvemmasta maasta ja useamman sata suomalaistakin.

        Palkkakulu ei siis ole ongelma. Mikähän olisi keskinopeus 400 m purjelaivalla Shanghaista Rotterdamiin? Tuo on kai n. neljän viikon keikka nykyisillä konttilaivoilla.

        Ehkä purjelaivat ovat sitten ajankohtaisia kun öljy loppuu?


    • Anonyymi

      Kaikesta huolimatta laivarahti on egologosin tapa tavaran liikuttamisessa mantereiden välillä.

      Ja rahdin hinta vaikka lenkkari parissa on melko olematon.

      • Anonyymi

        Sehän siinä vika onkin. Kauheasti törsätään öljyä ja saastutetaan, kun kiire on tärkeämpää. 1/3 päästöillä menisi ajaminen 15 solmua 24 sijaan. Kestäähän sitten rahti Kiinasta Eurooppaan sitten reilun viikon pidempään ja tarvitaan enemmän laivoja ja kontteja, mutta varmasti ympäristön kannalta olisi parempi malttaa ajaa hitaampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän siinä vika onkin. Kauheasti törsätään öljyä ja saastutetaan, kun kiire on tärkeämpää. 1/3 päästöillä menisi ajaminen 15 solmua 24 sijaan. Kestäähän sitten rahti Kiinasta Eurooppaan sitten reilun viikon pidempään ja tarvitaan enemmän laivoja ja kontteja, mutta varmasti ympäristön kannalta olisi parempi malttaa ajaa hitaampaa.

        Joo, mutta jos laivarahti olisi niin paljon hitaampaa, kulkisi entistä suurempi osa tavarasta lentäen, mikä on taas aika huono asia ympäristön kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta jos laivarahti olisi niin paljon hitaampaa, kulkisi entistä suurempi osa tavarasta lentäen, mikä on taas aika huono asia ympäristön kannalta.

        Onko se sitten niin paljon hitaampaa, jos vaikkapa tuo Shanghai Rotterdam kestäisi vaikkapa 40 vrk 27 vrk sijaan? Elintarvikkeille voi olla oleellista, mutta kai tuolla pitäisi ehtiä elektroniikka, kodinkoneet, vaatteet jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän siinä vika onkin. Kauheasti törsätään öljyä ja saastutetaan, kun kiire on tärkeämpää. 1/3 päästöillä menisi ajaminen 15 solmua 24 sijaan. Kestäähän sitten rahti Kiinasta Eurooppaan sitten reilun viikon pidempään ja tarvitaan enemmän laivoja ja kontteja, mutta varmasti ympäristön kannalta olisi parempi malttaa ajaa hitaampaa.

        Ootko harkinnut muuttaa kiinaan, niin osaltasi mailma pelastuu, lisäksi voisit alkaa paasaamaan kiinalaisille CO2 vähennyksistä, sopiiko?

        Miten isolla osaa Suomalaisista kokonaisuus on niin hämärän peitossa ja kuvitellaan, että Suomalaiset pelastavat koko planeetan ekokapinan hengessä.

        Ihan sama planeetean kannalta mitä teemme tai jätämme tekemättä.

        Mieti missä sun kännykkä, tietokone, tab tai vaateet, huonekalut yms on valmistettu.

        Mustalla hiilellä Kiinassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se sitten niin paljon hitaampaa, jos vaikkapa tuo Shanghai Rotterdam kestäisi vaikkapa 40 vrk 27 vrk sijaan? Elintarvikkeille voi olla oleellista, mutta kai tuolla pitäisi ehtiä elektroniikka, kodinkoneet, vaatteet jne.

        Kai noissa jättilaivoissa seilaa sekalainen tavara, tuskin olisi kannattavaa ruoka lähetyksiä yksin kuljettaa.

        Nyt jo tullaan näkemään viherpiperryksen vaikutukset kohta jättimäisesti kohoavissa hinnoissa, sitä myöten inflaatio lähtee laukalle ja lopuksi korot nousee pilviin ja koko yhteiskuntamme on rähmällään vihervademmiston saamattoman talousosamisen kanssa.

        Pulla mamma valtiovarainministerinä nuolee pyllyä, jotta saa olla hallituksessa👅.

        Harmi, että Kulmuni jätti homman, siinä olisi ollut Nainen paikallaan.


    • Anonyymi

      Puolitosissaan ideoin, että kun tuo ympäristövouhotus on mitä on, niin ekologiselle purjelaivarahdille todellakin olisi kysyntää. Se saisi vähän maksaakkin, moni firma tykkäis mainostaa että raaka-aineet ja myydyt tuotteet on kuljetettu purjelaivarahdilla jne!

      Eli ottais kiireetöntä sekä ideologista rahtia! Yhden laivan omistaja joka tykkää touhusta, saisi täten rahoitettua elämäntapansa eikä ainakaan miinukselle jäisi. Hommaa voisi laajentaa tarpeen mukaan. Ja ei laivan tarttis olla äärettömän iso, kyllä tuolla nytkin kuljetetaan yllättävän pienillä rahtilaivoilla tavaraa.

      Oon varma että näitä tullaan vielä näkemään.

      • Anonyymi

        Jos katsot konttilaivan kokoa niin se on pari kertaa ruotsinlaivan kokoinen valtava järkäle. Kansi on täynnä kontteja, joten mastojen ja purjeiden sijoittaminen on vaikeaa. Purjeiden painopiste tulisi valtavan korkealle lastin yläpuolelle. Vanhoissa purjelaivoissahan lasti oli kannen alla.
        Laiva vaatisi myös moottorin, sillä purjein satamassa manoveeraus olisi erittäin vaikeaa.
        Viikkari kokeili pyörivää purjetta, mutta hyöty taisi olla aika marginaalista.
        Laivan lastiin on sidottu valtavasti pääomia ja valmistaja tuskin haluaisi makuuttaa rahojaan hitaasti kiiruhtavassa aluksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos katsot konttilaivan kokoa niin se on pari kertaa ruotsinlaivan kokoinen valtava järkäle. Kansi on täynnä kontteja, joten mastojen ja purjeiden sijoittaminen on vaikeaa. Purjeiden painopiste tulisi valtavan korkealle lastin yläpuolelle. Vanhoissa purjelaivoissahan lasti oli kannen alla.
        Laiva vaatisi myös moottorin, sillä purjein satamassa manoveeraus olisi erittäin vaikeaa.
        Viikkari kokeili pyörivää purjetta, mutta hyöty taisi olla aika marginaalista.
        Laivan lastiin on sidottu valtavasti pääomia ja valmistaja tuskin haluaisi makuuttaa rahojaan hitaasti kiiruhtavassa aluksessa.

        Maailmalla ja Euroopassa liikkuu rahtia muillakin kuin valtavilla konttialuksilla.

        Nyt olis pointti, että voisiko saada kulut pois sekä pientä palkkaa jos pienehköllä rahtialuksella kuskais vaikka sinisiä muovitynnyreitä Hollannista Loviisan Isnäsiin!?

        Anteeksi huono huumori, mutta siis onhan merillä muitakin rahtilaivoja kuin isoja konttialuksia. Erilaista kappaletavaraa kyytiin ja menoksi. Huomioarvo olis merkittävä, ja ekologisuuden nimissä sekä pr syistä rahtia kyllä riittäisi.


      • Anonyymi

        Pian ne lenkkarit kuitenkin tulostetaan makkarin nurkassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos katsot konttilaivan kokoa niin se on pari kertaa ruotsinlaivan kokoinen valtava järkäle. Kansi on täynnä kontteja, joten mastojen ja purjeiden sijoittaminen on vaikeaa. Purjeiden painopiste tulisi valtavan korkealle lastin yläpuolelle. Vanhoissa purjelaivoissahan lasti oli kannen alla.
        Laiva vaatisi myös moottorin, sillä purjein satamassa manoveeraus olisi erittäin vaikeaa.
        Viikkari kokeili pyörivää purjetta, mutta hyöty taisi olla aika marginaalista.
        Laivan lastiin on sidottu valtavasti pääomia ja valmistaja tuskin haluaisi makuuttaa rahojaan hitaasti kiiruhtavassa aluksessa.

        Isoissa konttilaivoissa on yksi tai kaksi isoa kaksitahtidieseliä suoralla akselilla ilman vaihteistoa, joten niitten kone(et) on pois päältä satamissa. Kaikki tapahtuu hinaajilla.

        Pakittaminen noilla koneilla (jota ei käytännössä ikinä tehdä) tapahtuu pysäyttämällä kone ja käynnistämällä se käymään takaperin. Se kestää tyhjäkäynnilläkin vähintään 5 minuutia. Hätäpysäytys ja kääntö pakille täydestä vauhdista kestään noin 8 minuuttia ja maksaa noin 0,5 M€ ylimääräisenä kulumisena ja rasituksena. Mieluumin ajetaan pakanamaan kalapaatin yli ja maksetaan leskille muutama ropo.


      • Anonyymi

        Ideasta yrittäjäksi, otat velkaa ja alat vuolemaan hiilivapaasta pirjehdus rahdista rahaa ja mailman pelastumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmalla ja Euroopassa liikkuu rahtia muillakin kuin valtavilla konttialuksilla.

        Nyt olis pointti, että voisiko saada kulut pois sekä pientä palkkaa jos pienehköllä rahtialuksella kuskais vaikka sinisiä muovitynnyreitä Hollannista Loviisan Isnäsiin!?

        Anteeksi huono huumori, mutta siis onhan merillä muitakin rahtilaivoja kuin isoja konttialuksia. Erilaista kappaletavaraa kyytiin ja menoksi. Huomioarvo olis merkittävä, ja ekologisuuden nimissä sekä pr syistä rahtia kyllä riittäisi.

        Ongelma on siinä, että suuri koko pudottaa kustannukset siedettäviksi. Kuljetuksissa kapasiteetti pudottaa hintaa.

        Viherpiipertäjien purjelaiva kuljetti takavuosina rahtia afrikasta, mutta en ole enää vuosiin kuullut, että toiminta jatkuisi. Hommassa taisi olla mukana muutama palkattu ja loput vapaaehtoisia jopa maksavia kansimiehiä, mutta ei toiminut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isoissa konttilaivoissa on yksi tai kaksi isoa kaksitahtidieseliä suoralla akselilla ilman vaihteistoa, joten niitten kone(et) on pois päältä satamissa. Kaikki tapahtuu hinaajilla.

        Pakittaminen noilla koneilla (jota ei käytännössä ikinä tehdä) tapahtuu pysäyttämällä kone ja käynnistämällä se käymään takaperin. Se kestää tyhjäkäynnilläkin vähintään 5 minuutia. Hätäpysäytys ja kääntö pakille täydestä vauhdista kestään noin 8 minuuttia ja maksaa noin 0,5 M€ ylimääräisenä kulumisena ja rasituksena. Mieluumin ajetaan pakanamaan kalapaatin yli ja maksetaan leskille muutama ropo.

        Olen ymmärtänyt että niitä koneita ei sammuteta edes satamissa vaan ne röpöttävät tyhjäkäynnillä , eikä niitä juuri sammuteta kuin huollon ajaksi.
        Tälläkin hetkellä koronan takia kymmenet risteilylaivat ovat parkissa merellä eikä niiden moottoreita sammuteta. Nämä valtavat laivat eivät ole mitään autoja jotka voi tuosta vain samnuttaa ja käynnistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt että niitä koneita ei sammuteta edes satamissa vaan ne röpöttävät tyhjäkäynnillä , eikä niitä juuri sammuteta kuin huollon ajaksi.
        Tälläkin hetkellä koronan takia kymmenet risteilylaivat ovat parkissa merellä eikä niiden moottoreita sammuteta. Nämä valtavat laivat eivät ole mitään autoja jotka voi tuosta vain samnuttaa ja käynnistää.

        Miten sää noin tuon olet ymmärtänyt?
        Iso 2t kone sammuu ihan yhtä helposti kuin auton moottorikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sää noin tuon olet ymmärtänyt?
        Iso 2t kone sammuu ihan yhtä helposti kuin auton moottorikin.

        Sammuu. Entäpä startti, niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sammuu. Entäpä startti, niin.

        No jotkut paaksaa parikymmentä minuuttia muuten lähtee alle viiden minuutin, niin.


    • Anonyymi

      Miksi valmistus pitää olla toisella puolella maailmaa. Sinne sitten syntyy saastuttavia tehdasryppäitä.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Yhteen laivaan menee 20.000 yksikköä. Rahdin hinta kaukoidästä on n. 3000 eur/yksikkö. Laivan osuus kuljetusketjussa on 20 päivää.

      Yhtenä päivänä rahaa tulee 3 milj.eur.
      Jos laiva säästää yhden päivän matkalla, se hyötyy sen verran vähennettynä kuluilla. Nopampi laiva tekee useamman matkan Ja nopammasta rahdista saa muutenkin paremman hinnan.

      • Anonyymi

        Ei se nyt ole ihan noin suoraviivaista. Rahdin nopeus ei useinkaan ole kovin kriittistä. Nopea laiva lisäksi kuluu nopeammin ja joutuu siten nopeammin romuttamolle. Sesonkituotteissa (esim. joululahjat), ei ole niin väliä meneekö matkaan Kiinasta viikko enemmän, kunha tulee perille.
        Muuten olen sitä mieltä että rahti ja polttoöljy on liian halpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se nyt ole ihan noin suoraviivaista. Rahdin nopeus ei useinkaan ole kovin kriittistä. Nopea laiva lisäksi kuluu nopeammin ja joutuu siten nopeammin romuttamolle. Sesonkituotteissa (esim. joululahjat), ei ole niin väliä meneekö matkaan Kiinasta viikko enemmän, kunha tulee perille.
        Muuten olen sitä mieltä että rahti ja polttoöljy on liian halpaa.

        Ihan sama, miltä susta tuntuu, kun laskelmat tehdään niin, kuin kerroin.

        Nykyään on muodissa vaihtoehtoiset totuudet, jotka perustuvat ihan vaan fiilikseen. Suurimmalla osalla maailmaa ei ole siihen ylellisyyteen varaa.


      • Anonyymi

        Ei taida olla laivaa operoivan tahon saama tulo lähellekään 3000 €/kontti? Muutenhan tuo olisi aivan kultakaivos. Onko edes tonnin/kontti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla laivaa operoivan tahon saama tulo lähellekään 3000 €/kontti? Muutenhan tuo olisi aivan kultakaivos. Onko edes tonnin/kontti?

        Mitäpä nillität?
        Jokaisesta kontista saa rahaa ja mitä enemmän niitä kuljettaa, sitä enemmän saa.

        Seuraavaksi yrität varmaan päteä kylmäkonteilla tai pohjamaalin määrällä :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä nillität?
        Jokaisesta kontista saa rahaa ja mitä enemmän niitä kuljettaa, sitä enemmän saa.

        Seuraavaksi yrität varmaan päteä kylmäkonteilla tai pohjamaalin määrällä :)

        Älkää lapset taas alkako kinastella...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä nillität?
        Jokaisesta kontista saa rahaa ja mitä enemmän niitä kuljettaa, sitä enemmän saa.

        Seuraavaksi yrität varmaan päteä kylmäkonteilla tai pohjamaalin määrällä :)

        Laivan nopeus määrätään jo suunnitteluvaiheessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä nillität?
        Jokaisesta kontista saa rahaa ja mitä enemmän niitä kuljettaa, sitä enemmän saa.

        Seuraavaksi yrität varmaan päteä kylmäkonteilla tai pohjamaalin määrällä :)

        Tietenkin jokaisesta kontista saa rahaa, mutta tuskin 3000 € laivalle. Tai ehkä juuri nyt kun kuljetuksille on valtava kysyntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivan nopeus määrätään jo suunnitteluvaiheessa.

        Jep, esim. Maerskilla on näitä Slow Steaming rahtilaivoja jotka ajavat paljon tavallista hitaammin. Polttoainetta säästyy valtavasti eikä matka kestä kuin viikon enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivan nopeus määrätään jo suunnitteluvaiheessa.

        Voi niillä ajaa suunnittelunopeutta hiljempaakin ja säästää polttoainetta varsin paljon. Jossain vaiheessa voi koneen kanssa tulla ongelmia.


      • Anonyymi

        Vielä tuosta laskelmasta. Enemmän rahaa tulee myös useammalla laivalla tai saman kuljetuskapasiteetin voi hoitaa useammalla hitaammalla laivalla. Optimi löytyy tietysti jostain ja nykyiset polttoainehinnat ja kuljetusten kysyntä suosivat (liian) kovaa ajamista.

        Juuri nyt lienee kyse myös konttien ja laivojen puutteesta, sillä yhden jutun mukaan Shanghai Rotterdam rahdin hinta on 7-kertaistunut vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä tuosta laskelmasta. Enemmän rahaa tulee myös useammalla laivalla tai saman kuljetuskapasiteetin voi hoitaa useammalla hitaammalla laivalla. Optimi löytyy tietysti jostain ja nykyiset polttoainehinnat ja kuljetusten kysyntä suosivat (liian) kovaa ajamista.

        Juuri nyt lienee kyse myös konttien ja laivojen puutteesta, sillä yhden jutun mukaan Shanghai Rotterdam rahdin hinta on 7-kertaistunut vuodessa.

        Eli siis enemmän rahaa tulee useammalla laivalla? Rahti siis kalliimpaa.
        No siihen joku tarjoaa yhtä isoa laivaa joka ottaa kaiken rahdin kerralla mutta halvemmalla niin kumpaankohan se rahti sitten menee, isoon vai johonkin pieneen?
        Näinhän onkin käynyt, suuruuden ekonomia toimii.
        Lopettakaa lässytys, maailmalla ihan ammattilaiset näitä miettii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi niillä ajaa suunnittelunopeutta hiljempaakin ja säästää polttoainetta varsin paljon. Jossain vaiheessa voi koneen kanssa tulla ongelmia.

        Voi tietenkin tai olla kokonaan ajamatta.
        Sitten on myös mahdollista ajaa pitempää kautta tai peruuttaa koko matka.
        Vaihtoehtoja on vaikka kuinka monta.

        Mitäs lottoat, onko joku syy miksi hienoihin ehdotuksiisi ei tartuta?


      • Anonyymi

        Se 20 000 teu tarkoittaa niitä pieniä kontteja. Isoja, joiden hinta on 3000 eur, mahtuu paljon vähemmän.


    • Anonyymi

      Paljon turhaa höpötystä. Jos purjelaivan käyttäminen kaupalliseen rahdinkuljettamiseen kannattaisi niin kyllä niitä aivan varmasti myös käytettäisiin.

    • Anonyymi

      Kansainvälinen merenkulkujärjestö on sitoutumassa erittäin massiivisiin päästövähennyksiin.
      Rahdin hinta tulee nousemaan todella paljon mikä on vain hyvä asia. Se siirtää teollisuutta lähemmäs sinne missä tuotteita käytetään.
      Myös purjeet voivat tulla kannattaviksi.

      • Anonyymi

        Poliittisilla päätöksillä voidaan vaikuttaa rahdin hintaan ja tuotantopaikkoihin.
        Tuotantokustannuksiin vaikuttaa monet asiat ja kannattavuuteen vaikuttaa kuljetus, tullit jne.
        Yhteiskunta viimekädessä määrittelee, mikä kannattavuus on. On turhaa sälyttää sitä vastuuta toimijoille, jotka siihen ei pysty suoraan vaikuttamaan.

        Meilläkin siirryttiin autoilussa bensasta dieseliin ja takaisin bensaan ja sähköön ihan puhtaasti poliittisten päätösten seurauksena. Syyllistämisellä ei ollut mitään vaikutusta, sillä vain perustellaan poukkoilevaa politiikkaa.


      • Anonyymi

        Muistutan vanhasta viisaudesta; Ennustaminen, varsinkin tulevaisuuden, on vaikeaa.


    • Anonyymi

      Ennenkaikkea nyt olis tilaisuus jollekkin harrastajalle, purjelaivafriikille, olla uranuurtaja ja rahoittaa ympärivuotinen purjehdus. Vielä 10 v sitten ei olisi löytynyt tukijoita ja rahdin antajia samaan malliin kun nyt löytyisi. Pr arvo on niin valtava. Menomatkalla voisi viedä avustuskuormia Karibianmeren köyhille ja lapsille.

      Ei pidä jumiutua joko/tai asenteeseen ja vääntää että olisiko purjerahti kilpailukykyinen.

      Kysymys on, että riittäisikö rahtia ja tukijoita, ja olisiko mahdollista rahoittaa rahdilla seiluu ja ympärivuotinen elämäntapa purjalaivailun ja rahtauksen nimissä? Minä oon 100% varma että on tultu nopeaa sellaseen aikaan että tää ois mahdollista!

    • Anonyymi

      Ydin reaktori ratkaisee konttilaivan ongelman, mutta ei kelpaa täkänäviherpiipertäjärunkulle

    • Anonyymi

      Jos ihmiset lakkaisivat tilaamasta hyödytöntä roskaa Kiinasta, rahtilaivoja tarvittaisiin puolet vähemmän. Onneksi tuli sentään vero Kiinasta tilatulle krääsälle.

      Jos nyt esim. Kiinassa tehty AEG akkuporakone maksaa 20€, niin olen valmis maksamaan siitä 40€ jos se tehdään Saksassa missä ne alunperin tehtiin. Eurooppaan tulee työtä, laatu on parempi, varaosat saa helpommin ja tuotanto ei pilaa ympäristö niin kuin Kiinassa. Lisäksi Kiina menettää rahaa ja valtaa, mikä on erittäin hyvä asia.

      • Anonyymi

        Mistä saat euroopassa tehdyt lenkkarit tai älypuhelimen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä saat euroopassa tehdyt lenkkarit tai älypuhelimen?

        Niinpä niin. Pointtini oli että kun rahti kallistuu ja sen päälle vielä hillidioksidivero kiinalaisille tuotteille niin tuotantoa siirtyy Eurooppaan.


    • Anonyymi

      Ei purjerahtilaivassa mitään mastoja ole. Niissä on leijapurje jossain satojen metrien korkeudella vetämässä. Eikä sellainen enempää miehistöäkään tarvitse, automatiikalla mennään.

      • Anonyymi

        Oletko nähnyt niitä vai perustuuko täsmätietosi johonkin luettuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nähnyt niitä vai perustuuko täsmätietosi johonkin luettuun?

        Niistä on uutisoitu jo vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niistä on uutisoitu jo vuosia.

        Leijapurjeella ne surffaritkin nykyään liikkuu. Jotkut tekee kymmenien tai satojen metrien hyppyjä ja ilmaliitoja.
        Miksi ei sitten purjekonttilaivat. Näppärästi pääsisivät liitämään suoraan Intian valtamereltä Välimerelle ja voisi siinä samalla naureskella Suezin kanavan tukoksille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leijapurjeella ne surffaritkin nykyään liikkuu. Jotkut tekee kymmenien tai satojen metrien hyppyjä ja ilmaliitoja.
        Miksi ei sitten purjekonttilaivat. Näppärästi pääsisivät liitämään suoraan Intian valtamereltä Välimerelle ja voisi siinä samalla naureskella Suezin kanavan tukoksille.

        Kuinka hyvin nousee tuuleen leijapurjeisella aluksella??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niistä on uutisoitu jo vuosia.

        Kas kun en ole nähnyt yhtään, en edes uutisissa.


      • Anonyymi

        Leijapurjeita käytetään laivoissa vain lisävoimana myötäisellä vähentämässä polttoainekuluja, eikä niillä nousta tuuleen lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leijapurjeita käytetään laivoissa vain lisävoimana myötäisellä vähentämässä polttoainekuluja, eikä niillä nousta tuuleen lainkaan.

        Kyllä leijapurjeilla noustaan hienosti tuuleen, jos alus muuten siihen soveltuu. Laivassa tehokas köli vaatisi kohtuuttoman syväyksen.

        Foilaavilla leijapurjelaudoilla päästään yli 15 solmun VMG:hen vastatuuleen. Leijapurje sinänsä siis toimii loistavasti vastatuuleenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leijapurjeita käytetään laivoissa vain lisävoimana myötäisellä vähentämässä polttoainekuluja, eikä niillä nousta tuuleen lainkaan.

        Tosi harvinaista että laivassa käytetään.
        Käytännössä ei ole käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä leijapurjeilla noustaan hienosti tuuleen, jos alus muuten siihen soveltuu. Laivassa tehokas köli vaatisi kohtuuttoman syväyksen.

        Foilaavilla leijapurjelaudoilla päästään yli 15 solmun VMG:hen vastatuuleen. Leijapurje sinänsä siis toimii loistavasti vastatuuleenkin.

        Isossa rahtilaivassa on valtava tuulipinta-ala, surffilaudassa ei leijapurjeen pitäisi tuottaa paljon isompi voima kuin minkä laivan kylki tuottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leijapurjeita käytetään laivoissa vain lisävoimana myötäisellä vähentämässä polttoainekuluja, eikä niillä nousta tuuleen lainkaan.

        Ei käytetä. Kirjoitettu on että voitaisiin käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei käytetä. Kirjoitettu on että voitaisiin käyttää.

        Voitaisiin käyttää jos rahtilaiva olisi tuulipinnaton litteä lauta jolla on syvä köli, eli ei voida käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitaisiin käyttää jos rahtilaiva olisi tuulipinnaton litteä lauta jolla on syvä köli, eli ei voida käyttää.

        Täytetyt kontit lyödään hydraulivasaralla levyiksi , ja sitten ne liimataan sialla levymäisen syväkölisen laivan kansipintaan?


    • Anonyymi

      Minulla on vahva muistikuva siitä, että vuosia sitten oli aatteellinen purjelaiva, joka kuljetti aatteellista lastia.
      Sen ongelma oli, ettei aatteellisilla asiakkailla ollut varaa tuotteisiin, joista oli alunperin maksettu moninkertainen hinta ja jotka kuljettiin aatteellisesti.

      Löysin kuin löysinkin asiasta hiukan lisää tietoa:

      https://www.vihrealanka.fi/uutiset/reilun-kaupan-purjelaiva-estelle-myydään

      • Anonyymi

        Se taisi kaatua huonokuntoisen laivan ylläpidon haasteisiin. Mutta kunnioitettava saavutus päästä sillä maailman merille. 99% vastaavista projekteista ei johda mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se taisi kaatua huonokuntoisen laivan ylläpidon haasteisiin. Mutta kunnioitettava saavutus päästä sillä maailman merille. 99% vastaavista projekteista ei johda mihinkään.

        Miksikö oli huonokuntoinen ja ylläpito hassteellista? Veikkaan kannattamaton liiketoiminta, koska rahtia saatiin liian vähän vs kustannus.

        Muistan, kun tuota laivaa hippiporukka kunnosti ja daivat sen valmiiksi ja lähtivät reissuun.

        Toivat laivalla rahtina kehitysmaa käsitöitä yms turhuuden krääsää ja myivät aurajoen varrella laivasta.

        Hieno aate vailla liiketoiminta mahdollisuutta...

        Nurminen locistiks tuo raiteilla kiinasta kontteja Eurooppaan on vissiin aika egoloogistsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksikö oli huonokuntoinen ja ylläpito hassteellista? Veikkaan kannattamaton liiketoiminta, koska rahtia saatiin liian vähän vs kustannus.

        Muistan, kun tuota laivaa hippiporukka kunnosti ja daivat sen valmiiksi ja lähtivät reissuun.

        Toivat laivalla rahtina kehitysmaa käsitöitä yms turhuuden krääsää ja myivät aurajoen varrella laivasta.

        Hieno aate vailla liiketoiminta mahdollisuutta...

        Nurminen locistiks tuo raiteilla kiinasta kontteja Eurooppaan on vissiin aika egoloogistsa.

        Jos oikein muistan, sen tarkoitus oli enemmänkin valistaa ja tuoda reilua kauppaa esille kuin tuottaa voittoa. Israel kaappasi laivan ja se mätänee nyt siellä jossain satamassa.


      • Anonyymi

        Mielenkiintoista. Oli vaan aikaansa edellä, 10 v ja 20 v sitten ei ollu tää ilmastovouhotus näissä mittasuhteissa. Nyt ihan eri tavalla löytyisi lastia ja yhteistyökumppaneita. Nyt firma ku firma hyötyy pr arvosta. Lisäksi pitäisi olla liikkeenjohdosta ymmärtäjät vetäjät. Ei nuo pelkän viherhippeyden nimissä vedettävät hankkeet ikinä toimi.

        Pitäis olla ihan uskottava firma mikä ei linkity poliittisesti kuin korkeintaan oikeistolaisiin puolueisiin. Mitään kytköksiä idealistiseen vihersiipeen ei sais olla. Ihan kliini siisti firma.

        Nimenomaan normi firmojen lastia kyytiin eikä ituhippeilyputiikkien kamaan mikään painopiste.


        Silti mielenkiintoinen esimerkki, tollanen vanha alus kävis alkuun jos alan harrastaja alottais. Myöhemmin moderni moottoripurjehtija, ei välttämättä miehiä mastoon kiipeilemään.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/S/v_Estelle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Oli vaan aikaansa edellä, 10 v ja 20 v sitten ei ollu tää ilmastovouhotus näissä mittasuhteissa. Nyt ihan eri tavalla löytyisi lastia ja yhteistyökumppaneita. Nyt firma ku firma hyötyy pr arvosta. Lisäksi pitäisi olla liikkeenjohdosta ymmärtäjät vetäjät. Ei nuo pelkän viherhippeyden nimissä vedettävät hankkeet ikinä toimi.

        Pitäis olla ihan uskottava firma mikä ei linkity poliittisesti kuin korkeintaan oikeistolaisiin puolueisiin. Mitään kytköksiä idealistiseen vihersiipeen ei sais olla. Ihan kliini siisti firma.

        Nimenomaan normi firmojen lastia kyytiin eikä ituhippeilyputiikkien kamaan mikään painopiste.


        Silti mielenkiintoinen esimerkki, tollanen vanha alus kävis alkuun jos alan harrastaja alottais. Myöhemmin moderni moottoripurjehtija, ei välttämättä miehiä mastoon kiipeilemään.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/S/v_Estelle

        En ole ihan vakuuttunut siitä, että pienellä purjeveneellä kuljetettu tavara on ekologista. Ainakin pitää jättää pois monta muuttujaa ja laskea vain hyvin tarkaan valikoidut päästöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Oli vaan aikaansa edellä, 10 v ja 20 v sitten ei ollu tää ilmastovouhotus näissä mittasuhteissa. Nyt ihan eri tavalla löytyisi lastia ja yhteistyökumppaneita. Nyt firma ku firma hyötyy pr arvosta. Lisäksi pitäisi olla liikkeenjohdosta ymmärtäjät vetäjät. Ei nuo pelkän viherhippeyden nimissä vedettävät hankkeet ikinä toimi.

        Pitäis olla ihan uskottava firma mikä ei linkity poliittisesti kuin korkeintaan oikeistolaisiin puolueisiin. Mitään kytköksiä idealistiseen vihersiipeen ei sais olla. Ihan kliini siisti firma.

        Nimenomaan normi firmojen lastia kyytiin eikä ituhippeilyputiikkien kamaan mikään painopiste.


        Silti mielenkiintoinen esimerkki, tollanen vanha alus kävis alkuun jos alan harrastaja alottais. Myöhemmin moderni moottoripurjehtija, ei välttämättä miehiä mastoon kiipeilemään.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/S/v_Estelle

        Kellosaareen voisi tuoda hiiltä purjealuksella. Olisi ekologista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos oikein muistan, sen tarkoitus oli enemmänkin valistaa ja tuoda reilua kauppaa esille kuin tuottaa voittoa. Israel kaappasi laivan ja se mätänee nyt siellä jossain satamassa.

        Se oli jo myyty, ja uusi omistaja eli joku palestiinalaisjärjestö käytti sitä provokaatioon ja rikolliseen toimintaan. Siihen liittyen Israel pysäytti järjettömän toiminnan, ja osalliset menetti laivan vaan ei henkeään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli jo myyty, ja uusi omistaja eli joku palestiinalaisjärjestö käytti sitä provokaatioon ja rikolliseen toimintaan. Siihen liittyen Israel pysäytti järjettömän toiminnan, ja osalliset menetti laivan vaan ei henkeään.

        Mitä rikollista oli avustustarvikkeiden tuonnissa saarrettuun Gazaan? Järjestö ei ollut palestiinalainen vaan ruotsalainen. Kaappaus tapahtui kv. vesialueella, joten se oli selvästi laiton.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/S/v_Estelle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä rikollista oli avustustarvikkeiden tuonnissa saarrettuun Gazaan? Järjestö ei ollut palestiinalainen vaan ruotsalainen. Kaappaus tapahtui kv. vesialueella, joten se oli selvästi laiton.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/S/v_Estelle

        Suurin rikos on Israelin valtion silkka olemassaolo.


    • Anonyymi

      ..jonkunmoinen osa rahdista kuljetetaan suhteellisen lyhyillä matkoilla vielä tänäkin päivänä purjeveneillä, Intian valtamereltä Kiinaan ja austraasian eli indonesia, sumatra, malesia.. maiden välillä. Laita hakusanoiksi, dhow, junk, proa, peruhu, preu, jne
      em alukset on myös moottoroituna säilyttäneet "muotonsa". Varmaan osin merenluonteen vuoksi.
      Kuvia em alustyypeistä löytää vaikka kahlaamalla flickriä ..

      Länkkäreillä rahti tuodaan kaukomailta konevoimalla, yksinkertaisesti massiivisen määrän ja aikavaatimuksen takia. Myös aluksen talous hyötyy "tonnikilometreistä". Konevoimalla voi käytännössä vetää lähdöstä maaliin 20 solun vauhtia. Siinä on purkkarilla tekemistä.

      JOs lukee gutenberg.org'ilta "ocean Steamship" kirjan, jo konevoima-alusten alkuaikoina, matka-aika oli määräävin tekijä.
      yt harrastaja

    • Anonyymi

      lisäys ed Dhow on yleisnimi yleisaluksille Afrikalta - aasiaan..
      mm Jemenin sodan alku uutisoinneissa näkyi dhow-pursia tuomassa aavikkomaan satamaan juomaa ja ruokaa.. Nämä alukset on noilla merillä liikkuneet kauemmin kuin on kirjoitettua historiaa.

      • Anonyymi

        Tavaraa kuljetetaan jonkun verran purjelaivoilla. En usko, että se on ympäristön kannalta järkevää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavaraa kuljetetaan jonkun verran purjelaivoilla. En usko, että se on ympäristön kannalta järkevää.

        No itseä ei niinkään ilmasto ja ekologisuus kiinnosta, vaan mietin että miten tän vouhotuksen voisi hyödyntää.

        Ilmastoasiat on niin suuri trendi ja Pr arvo ilmastotalkoisiin osallistumisesta niin merkittävä, että rahtia ja sponsoreita sekä tukiaisia riittäisi.

        Siksi nyt voisi joku suuria purjealuksia harrastava henkilö pystyä rahoittamaan laivan kulut sekä elämäntapaseiluunsa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä on netti pullollaan uusia projekteja.

        Tässä juttua

        https://edition.cnn.com/travel/article/cargo-ships-sails-michelin-spc-intl/index.html

        Itse en usko näihin, kyllä se on vety tai ammoniakki millä rahti tulee liikkumaan tulevaisuudessa.

        Wärtsilä shanut jo testejä on ja ovat loppusuoralla toivottavasti "vihreän" smmoniakin käytössä lähes perinteisissä laiva koneissasaan

        Kuinkas se laiva on koneissa?


    • Anonyymi

      Käsittääkseni kokeilupurjeet eli roottorit juuri purettiin pois laivoista koska niistä ei saavutettu hyötyä.

      Kun katselee uutisia laivoista, jotaka odottelevat purkua satamien ulkopuolella, niin asia ei ainakaan helpotu sillä, että laivat tulevat epäsäännöllisesti satamaan tuuliolosuhteista riippuen.
      Purjelaivat vaatisivat ylimääräistä kapasitteettia satamissa ja niiden ulkopuolella. Se ei ole ekologista, mutta ennenkaikkea se on kallista.

      • Anonyymi

        Ei saatu hyötyä turku-tukholma-turku reitillä vai olisiko ollut kysymys projektin ilmaisen osuuden loppumisesta yhteiskunnan piikkiin.

        Nää viikingin johtajat on kovia puliveivareita ja yhteiskunnan kuppareita, siksi joutuivat tilamaan kiinasta paska autolauttansa, kun yhteiskunta ei enää antanutkan tukea toiseen laivaan innovaatio tukena, kun garace sai ison potin € lng jutskasta.

        Ja upprikas rutiköyhä vedätys päättyi myös siihen, kun vedättivät aikatauluilla ja yht äkkiä mayerin tilauskirjat täyttyivät ja viikkari jäi nuolemaan näppejään.

        Onneksi olkoon kiinan autolautalle, jos saadaan ehjänä Suomeen, refenä nesteen tankkerit joita hienan korjaus hitssiltiin Suomessa aikoinasn....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saatu hyötyä turku-tukholma-turku reitillä vai olisiko ollut kysymys projektin ilmaisen osuuden loppumisesta yhteiskunnan piikkiin.

        Nää viikingin johtajat on kovia puliveivareita ja yhteiskunnan kuppareita, siksi joutuivat tilamaan kiinasta paska autolauttansa, kun yhteiskunta ei enää antanutkan tukea toiseen laivaan innovaatio tukena, kun garace sai ison potin € lng jutskasta.

        Ja upprikas rutiköyhä vedätys päättyi myös siihen, kun vedättivät aikatauluilla ja yht äkkiä mayerin tilauskirjat täyttyivät ja viikkari jäi nuolemaan näppejään.

        Onneksi olkoon kiinan autolautalle, jos saadaan ehjänä Suomeen, refenä nesteen tankkerit joita hienan korjaus hitssiltiin Suomessa aikoinasn....

        Kokeilu varmaan loppui koska se ei ollut kannattava.


    • Anonyymi

      Kuten joku jo kirjoitti: jos purjerahti olisi kannattavaa niin sellaista jo olisi.

      Merirahti on ERITTÄIN kilpailtu ala, ja laivet, niitten koko ja nopeus ja satamien vetokyky on optimoitu niin hyväksi kuin nykytekniikka sallii.

      Kai tiesitte, että konttilaivan lastauksessa käytettävä tietokoneohjelmisto on monimutkaisin matemaattinen optimointi mitä on missän käytössä. Pitäähän jokaisen kontin paikka ja sisältö paitsi tietää, myös optimoida sen mukaan missä se lastataan ja missä puretaan, niin myös sijoitettava painon mukaan niin, että paatti kulkee suorassa eikä kaadu.

      Pari vuotta sitten hakkerit sotkivat Maerskin lastausohjelmat ja liikenne oli seis viikon verran, koska laivoja ei yksinkertaisesti voi lastata enää näppituntumalta.

      Täältä luetut neuvot aja kovempaa, aja hitaampaa, aja leijapurjeilla, pakkaa 20000 konttia (yksikköä, eli 20 jalan kontteja) neljään 100 metriseen paatiin jne ovat surkuhupaista luettavaa. Menkää opiskelemaan merilogistiikkaa ja tulkaa sitten neuvomaan ammattilaisia.

      • Anonyymi

        Ei kukaan ole yrittänyt neuvoa laivalogistiikka ammattilaisia, itse olet "pellehermanni" joka ei ymmärrä amatöörien spekulatiivista keskustelua🤪


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan ole yrittänyt neuvoa laivalogistiikka ammattilaisia, itse olet "pellehermanni" joka ei ymmärrä amatöörien spekulatiivista keskustelua🤪

        "Spekulatiivinen keskustelu" on pelkästään typerää, jos siinä ei ole faktaperusteita.


    • Anonyymi

      Juuei. Ota optimistijollaasi kontti kyytiin ja pysy siinä...

    • Anonyymi

      SNSM Nordlys, rahtipurjehdusta ja käsittääkseni pointtina juurikin rahoittaa elämäntapa. Hyvän mielen video.

      https://youtu.be/QvkYL0DGh5M

      • Anonyymi

        Olisi kiva nähdä laskelmat, joiden perusteella tuo kuljetustapa on rahtiyksikköä kohden vähemmän saastuttava kuin 20.000 yksikköä kerralla kuljettava konttilaiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi kiva nähdä laskelmat, joiden perusteella tuo kuljetustapa on rahtiyksikköä kohden vähemmän saastuttava kuin 20.000 yksikköä kerralla kuljettava konttilaiva.

        Imago ja Pr arvo on varsin ekologinen. Se mahdollistaa että rahtia riittäisi jos tohon ryhtyisi.


    • Anonyymi

      On niitä purjelaiva varustamo ja vieläkin.

      • Anonyymi

        Mitä sitten? Ei ne mitään maailman laajuista kuljetusketjua ratkaise. Saajan sitä puuhastelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten? Ei ne mitään maailman laajuista kuljetusketjua ratkaise. Saajan sitä puuhastelua.

        Ei tarvikkaan ratkaista mitään maailmanluokan kuljetuskapasiteettia, mutta hyvänmielen viherpesurahti voi ratkaista purjehdusfriikille harrastajalle mahdollisuuden elää laivassa ympärivuotisesti sekä seilata ilman että on muuta varallisuutta tai tulonlähteitä kuin se rahti.


    • Anonyymi

      Mahtaako kukaan tahtoa purjehtia edestakaisin valtamerta? Eikö pitkän matkan purjehdus ole kuitenkin tylsää?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5892
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4444
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3257
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2991
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1581
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      71
      1351
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      233
      1227
    9. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1180
    10. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    Aihe