Prema - Rakkaus Krishnaan

Madhava

Eräässä edellisessä topikissa kysyttiin premasta, eli rakkaudesta Krishnaan. Tässä siis siitä. Viitteet taas pelkkinä referensseinä, kysykää jos haluatte alkuperäisistä käännökset. Valtaosa tästä pohjautuu Rupa Goswamin Bhakti-rasamrita-sindhuun.

__________________________________________________

Bhakti, eli antaumus ja rakkaus Krishnaa kohtaan, ymmärretään kolmella eri tasolla. Ensimmäisenä tämä suurimmalla osalla meistä oleva projekti, sadhana eli bhaktin harjoittelu; opitaan Krishnasta, kuullaan kuvauksia tästä, lauletaan tälle ja niin edelleen.

Vähitellen sadhana kasvattaa rakastavan Krishnan palvelijan sydämessä bhaavan, henkisen tunteen, hedelmän. Bhaavaa kuvataan seuraavasti (BRS 1.3.1):

"Tämä bhaavaksi kutsuttu henkinen tunne on puhtaan todellisuuden erityinen ilmentymä, kuin säde preman auringosta, joka sulattaa sydämen lukuisilla mauillaan."

Bhaava-bhaktin herätessä tietoisuus tulee yhdeksi toivomamme svaruupan, eli ikuisen henkisen muodon kanssa. (MK 7.3) Tämä bhaava ei ole geneerinen tunne, kuten eivät tunteet yleensäkään, vaan erityinen suhde Krishnaan: joko (1) neutraalin kunnioituksen täyttämä, (2) palvelijan ja palvellun suhde, (3) ystävysten välinen suhde, (4) vanhemman ja lapsen välinen suhde, ja (5) rakastajattaren ja rakastetun välinen suhde.

Näistä kolme viimeistä ovat niin syviä, että niihin uppoutuessaan sekä Krishnan palvelija että Krishna unohtavat tämän jumaluuden maistaakseen rakastavan suhteen sulomakuja. Olisihan hankalaa nuhdella poikaansa Krishnaa ja kasvattaa tätä hyville tavoille, jos tietäisi tämän olevan kaiken olemassaolon tyyssija.

Bhaavan saavuttaessa kypsän täydellistymänsä sitä kutsutaan premaksi. Premaa kuvaillaan seuraavasti (BRS 1.4.1):

"Bhaavan pehmentäessä sydämen täysin ja sen kasvaessa hyvin voimakkaaksi, synnyttäen syvän tunteen Krishnan omistajuudesta, tätä kutsutaan premaksi."

Preman herätessä Krishnan palvelija ei enää ajattele, "Olen Krishnan oma." Pikemminkin, tämä ajattelee, "Krishna on minun!" Tämän ihmeellisen rakkauden johdosta Krishna antaa itsensä palvelijansa omaksi.

Teknisesti preman taso on ymmärretty viiden eri tunteen ja tekijän yhdistelmänä, jota kutsutaan bhakti-rasaksi. Nämä viisi ovat seuraavat:

1. Sthayi-bhaava - Rakkauden perustalla oleva tietty pysyvä tunne Krishnaa kohtaan, ymmärrys tietynlaisesta suhteesta.
2. Vibhaava - Tekijät, jotka herättävät yhä uutta rakkautta: Krishnan näkeminen, tämän huilunsoiton kuuleminen, keväinen täydenkuun yö, Yamuna-joen ranta...
3. Anubhaava - Rakastavaa tunnetta seuraavat tunnetilat, jotka ilmentävät sydämen rakkautta, kuten tanssiminen, laulaminen, huokaaminen, nauraminen ja niin edelleen.
4. Sattvika-bhaava - Voimakkaat erilaisten tilanteiden synnyttämät reaktiot, kuten äänen takelteleminen, pyörtyminen, kyyneleet tai ihonvärin muuttuminen.
5. Vyabhichari-bhaava - Erilaiset tunteiden aallot jotka vellovat rakkauden valtameressä tuoden rakkauteen uusia sävyjä, kuten riemu, kärsimättömyys, välinpitämättömyys ja niin edelleen.

Näiden viiden yhdistyessä rakkaus Krishnaan on saapunut hyvin konkreettiselle ja ihmeelliselle tasolle, jota pidetään bhaktin, ja sen myötä ihmiselämän, täydellistymänä.

Preman edistyneitä tasoja, kuten sneha, raaga, pranaya ja niin edelleen, on myös kuvattu yksityiskohtaisesti esimerkiksi Ujjvala-nilamaniss, mutta eiköhän tässä ole näin alkuun ihan riittämiin.

6

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Krisangi

      Jos sallitte röyhkeyteni, olen kyllä aivan aidosti hurmiossa näitä lukiessani. Tässähän mennään kohti uutta tunneteoriaa, aivan erityisessä jumaluusopillisessa kontekstissa... Mikä kaikkein kauneinta, jokaisella toimijalla bhaktin laajemmassa perinteessä on ollut ja on oma erityinen tehtävänsä. Länsimaalaiselle se kuuluu siis niin, että Prabhupadasta käynnistyneellä muistutusprosessilla avautuvat ihmiskunnan henkiset aarteet uudelleen laajemmallekin ulottuen... Mutta miksi se siihen pysähtyisi? Siitä sitten elävän gurun kautta (omani elää vaikkei enää dogmaatikko olekaan) päästään näihin sfääreihin. Meillä on siis jo tämä perintö, nyt toimikaamme kuten perintö tilaa ja mahdollisuuksia tarjoaa! Usko astuu kuvaan siinä, että ylipäätään perintöämme pääsemme käyttämään. Jos rikas vanhempamme tai sukulaisemme on testamentannut meille omaisuuden, valtaisat rikkaudet, ja tallettanut ne tallelokeroon, se tekee meidät toisaalta riippumattomiksi. Mutta, jos emme edes usko tuon sukulaisen olemassaoloon lähtökohtaisesti laisinkaan, emme sinne tallelokerollekaan tule menneeksi. Mutta näin, näin se menee.

      Kysymisen taito lienee olennaisen tärkeää. Mutta sitä se on tieteenteossakin... Meillä on nyt siis paljon uutta ajateltavaa ja uudella tavalla...

      • Krisangi

        Katkesi ajatus kesken tuossa aiemmin: se, että meille on testamentattu jotkin, tekee meidät riippumattomiksi testamentinlaatijasta sen jälkeen, kun tallelokerolla olemme käyneet. Siinä tosin on maistelemista joksikin aikaa, tuossa ajatuksessa...


      • Madhava

        ### Jos sallitte röyhkeyteni, olen kyllä aivan aidosti hurmiossa näitä lukiessani. Tässähän mennään kohti uutta tunneteoriaa, aivan erityisessä jumaluusopillisessa kontekstissa... ###

        Tuo muunmuassa Bhakti-rasamrita-sindhun pohjalla oleva ajatus rasasta eri aspekteineen on itse asiassa alun alkujaan Bharata Munin laatima teoria, jota sovellettiin tunteiden ilmaisun täydellistämiseen draaman maailmassa.

        Rupa Goswami, halutessaan esittää perinpohjaisesti Krishnan rakkauden mysteerin, kehitti eteenpäin tätä teoriaa ammentaen sekä sydämensä kokemuksesta että aiempien Natya-shastran mestereiden teoksista.

        Teoksen toinen osa esittelee rasan, maukkaan jumalan rakkauden, viisi eri osasta kaikkine yksityiskohtineen (viisi sthayi-bhaavaa, kahdeksan sattvika-bhaavaa, 13 anubhaavaa, 33 vyabhichari-bhaavaa neljässä vaiheessa, vibhavan kaksi kategoriaa joista ensimmäisessä aspekteja 64, neljä, kahdeksan ja kaksi, sekä jälkimmäisessä 14.) Näistä jokaisesta annetaan esimerkkejä, jotka ilmentävät niiden läsnäoloa Krishnan rakkauden yhteydessä.

        Eli tähän jumalsuhteen kehittämiseen ja sen eri aspekteihin on todellakin paneuduttu perin pohjin.


      • Krisangi
        Madhava kirjoitti:

        ### Jos sallitte röyhkeyteni, olen kyllä aivan aidosti hurmiossa näitä lukiessani. Tässähän mennään kohti uutta tunneteoriaa, aivan erityisessä jumaluusopillisessa kontekstissa... ###

        Tuo muunmuassa Bhakti-rasamrita-sindhun pohjalla oleva ajatus rasasta eri aspekteineen on itse asiassa alun alkujaan Bharata Munin laatima teoria, jota sovellettiin tunteiden ilmaisun täydellistämiseen draaman maailmassa.

        Rupa Goswami, halutessaan esittää perinpohjaisesti Krishnan rakkauden mysteerin, kehitti eteenpäin tätä teoriaa ammentaen sekä sydämensä kokemuksesta että aiempien Natya-shastran mestereiden teoksista.

        Teoksen toinen osa esittelee rasan, maukkaan jumalan rakkauden, viisi eri osasta kaikkine yksityiskohtineen (viisi sthayi-bhaavaa, kahdeksan sattvika-bhaavaa, 13 anubhaavaa, 33 vyabhichari-bhaavaa neljässä vaiheessa, vibhavan kaksi kategoriaa joista ensimmäisessä aspekteja 64, neljä, kahdeksan ja kaksi, sekä jälkimmäisessä 14.) Näistä jokaisesta annetaan esimerkkejä, jotka ilmentävät niiden läsnäoloa Krishnan rakkauden yhteydessä.

        Eli tähän jumalsuhteen kehittämiseen ja sen eri aspekteihin on todellakin paneuduttu perin pohjin.

        Parhaita ovat nämä Bhakti-marga - ja Krishna-prema -tekstit, aivan ehdottomasti. Mikään ei mieltä nostata niinkuin ne. Eilen vielä illalla täällä käytyjen keskustelujen jälkeen luin, kun gaborone kertoi kävelykokemuksistaan peltoaukealla (on suorastaan hillitöntä kuvitella sitä) ja voila. Sitä juuri tarkoitan itsekin, kokemuksellisuus lienee ihan se ydinjuttu tässä kaikessa. Kunpa vaan näkemys tästä maailmasta voisi olla valoisa ja hienosyisempi ja sillä todella tarkoitettaisiin sitä mitä sanotaan. Tuskakin voitaisiin usein nähdä niin toisin (erotan sen tässä kärsimyksestä, joka on ihmisen valitsema suhtautumistapa tuskaan, vaikkapa elämäntuskaan).

        gaboronen kohdalla olen niin monesti miettinyt (eilen intouduin selailemaan hänen kirjoituksiaan), että lasten suusta kuulee monesti totuuden. Heidän kokemuksellisuutensa on niin avoimen toteavaa, usein.


      • Anonyymi
        Krisangi kirjoitti:

        Katkesi ajatus kesken tuossa aiemmin: se, että meille on testamentattu jotkin, tekee meidät riippumattomiksi testamentinlaatijasta sen jälkeen, kun tallelokerolla olemme käyneet. Siinä tosin on maistelemista joksikin aikaa, tuossa ajatuksessa...

        Shrila Bhaktivinod Thakur

        Durlabha mānava-janma


        durlabha manava-janma labhiya samsare
        krsna na bhajinu duhkha kahiba kahare? [1]

        (1) Ihmiselämä on harvinaisin tilaisuus saavuttaa henkinen täydellisyys. Mutta minulle on jäänyt vain suru, koska minä, jolle tämä suuri mahdollisuus on annettu, menetin sen, koska en koskaan palvonut Jumalaa, Krishnaa! Voi, kenelle kertoisin tämän epäonnen tarinan?

        'samsara' 'samsara' kari' michhe gela kala
        labha na ha-ila kichhu, ghatila janjala [2]

        (2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.

        kisera samsara ei chhayabaji praya
        ihate mamata kari vrtha dina yaya [3]

        (3) Millainen maailma tämä on? Se on kuin taikurin illuusio (kuin taikalyhdyn esitys, jossa silmieni edessä leikkii lukuisia varjoja ja optisia illuusioita). Koska olen itsekkäästi kiintynyt tällaiseen kangastukseen, pidän tämän maailman ohimeneviä illuusioita ”minulle” ja ”minun” kuuluvina. Näin päivä toisensa jälkeen kuluu turhaan.

        e deha patana ha'le ki rabe amara?
        keha sukha nahi dibe putra paribara [4]

        (4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.

        gardabhera mata ami kari parisrama
        kara lagi' eta kari, na ghuchi la bhrama [5]

        (5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!

        dina yaya michha kaje, nisa nidra-vase
        nahi bhavi marana nikate achhe vase [6]

        (6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.

        bhala manda khai, heri, pari, chinta-hina
        nahi bhavi, e deha chhadiba kona dina [7]

        (7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.

        deha-geha-kalatradi-chinta avirata
        jagichhe hrdaye mora buddhi kari hata [8]

        (8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.

        haya, haya! nahi bhavi—anitya e saba
        jivana vigate kotha rahibe vaibhava? [9]

        (9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?

        smasane sarira mama padiya rahibe
        vihanga-patanga taya vihara karibe [10]

        (10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!

        kukkura srgala saba anandita ha'ye
        mahotsava karibe amara deha la'ye [11]

        (11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.

        ye dehera ei gati, tara anugata
        samsara-vaibhava ara bandhu-jana yata [12]

        (12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!

        ataeva maya-moha chhadi buddhimana
        nitya-tattva krsna-bhakti karuna sandhana [13]

        (13) Siksi rukoilen jokaista järkevää ihmistä: hylätkää kaikki nämä māyān luomat kangastukset ja etsikää puhdasta omistautumista Jumala Krishnalle, sillä se on ainoa ikuinen totuus!










        67t


    • lalita

      --- Thinking of Krishna’s cruel departure to Mathura and abandonment of Radha and the other cowherd girls, Lalita felt intolerant. In this mood of loving enviousness she began to explain her heartfelt wishes to the swan. One should not think that there is any fault in her appealing to a dumb animal like this for the nature of Krishna-prem is that it makes the soul innocent and thus seeing Krishna everywhere the devotee has faith in everyone in the whole universe. ---

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe