Dags att sadla om helt och hållet?

I Yle svenska undras det över:
Varför är det så svårt att integreras på svenska i Finland?

Endast omkring sex procent av invandrarna integreras på svenska i Finland. Beslutet på vilket språk en person integreras görs tillsammans med TE-byrån. Men när Rimma Tjernomortjenko meddelade sin önskan att integreras på svenska var svaret varför - det är ju svårt att hitta jobb på svenska?

Hur i helvete motiverar TE byrån något sådant? På svenskspråkiga orter är arbetslösheten lägst i landet och brist på arbetskraft råder.

20

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Det att invandrarna lär sig finska är ändå ingen garanti för att bli anställd.

      • Anonyymi

        Större chans på tvåspråkiga orter om de kan svenska.


      • Anonyymi

        Finska kan ju studeras senare.


      • Anonyymi

        Parasta varmasti olisi, jos maahanmuuttaja pääsisi ensin töihin ja siinä samalla opiskelisi/oppisi kieliä.

        Tästä oli Ylessä tänään juttua; maahanmuuttajia oli muuttanut työvoimapulasta kärsiviin maakuntiin töihin ja eivät välttämättä osanneet aluksi maan kieliä. Työssä oppii kieltä ja kulttuuria vähitellen. Maakunnat saavat uusia asukkaita samalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Parasta varmasti olisi, jos maahanmuuttaja pääsisi ensin töihin ja siinä samalla opiskelisi/oppisi kieliä.

        Tästä oli Ylessä tänään juttua; maahanmuuttajia oli muuttanut työvoimapulasta kärsiviin maakuntiin töihin ja eivät välttämättä osanneet aluksi maan kieliä. Työssä oppii kieltä ja kulttuuria vähitellen. Maakunnat saavat uusia asukkaita samalla.

        Vad som helt på riktigt sades i dagens A-studio var det att finnarna inte kan anställa invandrare eftersom finnarna endast kan finska i på tok för många fall (över 1/3 av alla företag). Utöver det togs attityderna ifråga om invandrare på jobbet bland finnar upp och de ansågs vara ett massivt hinder. Inte undra på att invandrarna klarar sig så bra på finlandssvenska områden där språkkunskaper och tolerans är självgivna faktorer.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Vad som helt på riktigt sades i dagens A-studio var det att finnarna inte kan anställa invandrare eftersom finnarna endast kan finska i på tok för många fall (över 1/3 av alla företag). Utöver det togs attityderna ifråga om invandrare på jobbet bland finnar upp och de ansågs vara ett massivt hinder. Inte undra på att invandrarna klarar sig så bra på finlandssvenska områden där språkkunskaper och tolerans är självgivna faktorer.

        Det finns ju klara bevis på i österbotten tex.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Det finns ju klara bevis på i österbotten tex.

        Samma gäller längs kusten i söder.


      • Anonyymi

        Det syns ju i huvudstadsregionen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det syns ju i huvudstadsregionen.

        Fick idag ett meddelande från Yle att mitt helt onödiga Yle konto stängs. Helt OK, men varför informerar Yle om bl.a sådant personligen endast på finska och engelska? Kunde man inte bara släcka skiten till Yle rakt av?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fick idag ett meddelande från Yle att mitt helt onödiga Yle konto stängs. Helt OK, men varför informerar Yle om bl.a sådant personligen endast på finska och engelska? Kunde man inte bara släcka skiten till Yle rakt av?

        Det var då konstigt ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Det var då konstigt ?

        Finsk statlig standard anno 2021. Kolla VR, Alko, Veikkaus och dylika. Alla har namn endast på finska, betjänar på finska och översätter vid tvång till engelska. Efter domstolsprövning kan en Yandex-översätt version på något som liknar svenska eventuellt finnas att tillgå under "ruotsinkieliset käännökset ja muut vammaisten materiaalit".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parasta varmasti olisi, jos maahanmuuttaja pääsisi ensin töihin ja siinä samalla opiskelisi/oppisi kieliä.

        Tästä oli Ylessä tänään juttua; maahanmuuttajia oli muuttanut työvoimapulasta kärsiviin maakuntiin töihin ja eivät välttämättä osanneet aluksi maan kieliä. Työssä oppii kieltä ja kulttuuria vähitellen. Maakunnat saavat uusia asukkaita samalla.

        Det är ett bra sätt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parasta varmasti olisi, jos maahanmuuttaja pääsisi ensin töihin ja siinä samalla opiskelisi/oppisi kieliä.

        Tästä oli Ylessä tänään juttua; maahanmuuttajia oli muuttanut työvoimapulasta kärsiviin maakuntiin töihin ja eivät välttämättä osanneet aluksi maan kieliä. Työssä oppii kieltä ja kulttuuria vähitellen. Maakunnat saavat uusia asukkaita samalla.

        Nu kommer vi troligen igen att få nya invandrare, flyktingar.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nu kommer vi troligen igen att få nya invandrare, flyktingar.

        Denna gång torde de arbetsföra vara i majoritet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Parasta varmasti olisi, jos maahanmuuttaja pääsisi ensin töihin ja siinä samalla opiskelisi/oppisi kieliä.

        Tästä oli Ylessä tänään juttua; maahanmuuttajia oli muuttanut työvoimapulasta kärsiviin maakuntiin töihin ja eivät välttämättä osanneet aluksi maan kieliä. Työssä oppii kieltä ja kulttuuria vähitellen. Maakunnat saavat uusia asukkaita samalla.

        Det stämmer säkert, men arbeten där man klarar sig p endast ukrainska eller ryska i Finland är närmast icke existerande.
        Då man har något gemensamt inom stråkväg brukar saker klarna genom ömsesidigt aktivt försökande. Då inget gemensamt finns är saken mera annorlunda än man skulle tro. Har nyligen testat på det och det fungerar helt enkelt inte alls.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Det stämmer säkert, men arbeten där man klarar sig p endast ukrainska eller ryska i Finland är närmast icke existerande.
        Då man har något gemensamt inom stråkväg brukar saker klarna genom ömsesidigt aktivt försökande. Då inget gemensamt finns är saken mera annorlunda än man skulle tro. Har nyligen testat på det och det fungerar helt enkelt inte alls.

        Ukrainska har sagt att de vill arbeta, alla som har kommit hit vill inte.


    • Anonyymi

      Det är dags att riva ner och sluta och avskaffa det här hela skit landet. Ett sånt land som är avsett endast för politiker och immigranter och ledande tjänstemän och alla andra criminalla ämnen. Vad helvete gör de helt vanliga människor med ett sånt landet där det alt för dyrt att leva? Och det ju precis så satans samma på vilket språk.

      • Idén är annars helt OK, men det betyder att alla serviceyrken, där språken är ett verktyg, uteblir. Samma gäller en massa andra yrken där instruktioner behövs. Kvar blir bara enkla uppgifter där en instruktion räcker för längre pass, typ en månad eller ett år. I dagens värld är sådana uppgifter i regel automatiserade.


    • Anonyymi

      Jag undrar varför invandrare vill arbeta för oss. Vi anses vara en arrogant och rasistisk språkgrupp och dessutom är svenska inte nödvändigt i Finland. Vem bryr sig ens om att lära sig svenska? Jag bytte hemspråk till finska så fort jag flyttade från mina föräldrar.

      • Vad är bättre än taskig spam? Givetvis det att "vi" i detta fall bor i Leningrad, Kostamus eller Jörppölä och representerar språkmajoriteten.
        Till skillnad från skribenten har invandrare i regel inga svårigheter att förstå varför en människa bör arbeta för sitt bröd. Hoppas att vi fort får dig utbytt mot något nyttigt som exempelvis en påse nötter.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1052
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      775
    5. 53
      720
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      663
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      492
    Aihe