Epätoivoinen

Anonyymi

Varteenotettava kustantaja on antanut minulle uudelleen ja uudelleen toivoa mutta panttaa vastauksiaan. Meinaan tulla hulluksi. Nyt kun käsikirjoitus alkaa olla viilattu sen mukaan, mitä tämä kustantamo toivoi, olen lähetellyt tekstiä muihinkin kustantamoihin. Mutta vaikka niissäkin on luvattu lukea, vastaukset kestävät pitkiä aikoja. Luvataan lukea, eikä sitten kuulukaan puoleentoista kuukauteen. Tai jopa viiteen kuukauteen. Kun palaa asiaan, saattaa tulla lupaus lukea esim. ensi viikolla. Sittenkään ei kuulu mitään. Elämä on pelkkää sähköpostin tarkkailua.

Kroppa alkaa olla aika kovilla, koska olen niin hermostunut odotuksesta. Aiemmilla kierroksilla olen pystynyt odotellessa kirjoittamaan toista projektia, mutta nyt kirjoittamisestakaan ei tule mitään, hyvä kun pystyn lukemaan. Tekstiä ei voi enää vetää kustantamoista poiskaan. Pakko vain odottaa kituliaasti ja stressata, huoliiko kukaan tekstiä sittenkään, vaikka aluksi näytti niin lupaavalta.

Onko muita samassa tilanteessa?

Yleisenä huomiona, että kustantamojen vastausajat tuntuvat suurin piirtein tuplaantuneen tänä vuonna.

27

1361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vähän samantapainen tilanne täällä. Koitetaan kestää, vaikka tosi koville ottaa.
      Totta, vastaukset kestävät ja kestävät...
      Olen myös hermostunut.

      Aloin kääntää romaaniani toiselle kielelle, vien sen pian tarkistettavaksi. Sikäli hienoa, että apua löytyy. Tosin kääntäminen on myös kovaa työtä.

      Sanottakoon, että kirjoitin 2 romaania ja kierrätin niitä monissa arvostelupalveluissa. Ne on editoitu, jokainen pilkku on paikallaan.
      Olen käyttänyt tähän hommaan paljon rahaa.

      Enkä enää luovuta, ainakaan ennen kuin olen kokeillut onneani ulkomailla.
      Onnea matkaan!!! Siis sinullekin!!

      • Anonyymi

        Minäkin olen kirjoittanut monen monta käsikirjoitusta ja saanut niistä aina palautteita isoilta ja keskisuurilta taloilta. Alan vaan olla ihan väsynyt tähän rämpimiseen. En kuitenkaan aio luovuttaa, koska olen saanut niin paljon kannustustakin. Ja oikeastaan juuri kannustusta vasten harmittaa, että en ole vieläkään saanut sopimusta.

        Onnea sinullekin kovasti ja voimia!'

        Ap.


    • Anonyymi

      Vastausajat ovat pidentyneet, ja valitettavasti myös vastaamattomuus on yleistynyt.

      En itse ymmärrä, miksi kustantamot jättävät kokonaan vastaamatta, mikäli eivät kerro asiaa nettisivuillaan. Tämä aiheuttaa paljon ylimääräistä säätämistä kaikille osapuolille.

      • Anonyymi

        Vastaamattomuus on kyllä ihan ihmeellistä. En voi ymmärtää, miksi pyydetään vaikka uusi versio ja sitten sitä ei lueta. Tai ei lähetetä hylsyä, vaikka on luvattu. Vaikeinta on kyllä se, jos kustantamo sanoo lähettävänsä hylsyn mutta jossakin tapauksessa ei lähetä ollenkaan. Silloin on ikään kuin pitkään odottanut edes jotakin vastausta, mutta sitä ei vain koskaan tule.

        Itse olen kyllä alkanut suhtautua näihin niin, että jos ei kuulu mitään vaikka puoleen vuoteen, en kyllä odota enää mitään. Ja olen lähinnä huvittunut, jos jostakin kuuluu vaikka vuoden jälkeen... Ellei sitten jostain tule ihan oikeaa palautetta niin kuin minulle on joskus käynyt vielä vuoden kohdalla.


      • Anonyymi

        Esimerkkinä omasta kirjaprojektistani: lähetin käsikirjoitukseni huolella laaditun saatteen kera peräti 21 kustantamoon. Niistä kuusi on vaivautunut 9 kuukauden sisällä lähettämään hylsyn minulle.

        Ei oikein sopivia sanoja löydy kuvailemaan tätä. En enää odota, mutta ihmettelen vain.

        Tekisi mieli ihan kiusan vuoksi lähettää viestiä ja kysyä, että miksi eivät vastaa. Mutta enpä taida, tuskin vastaisivat siihenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaamattomuus on kyllä ihan ihmeellistä. En voi ymmärtää, miksi pyydetään vaikka uusi versio ja sitten sitä ei lueta. Tai ei lähetetä hylsyä, vaikka on luvattu. Vaikeinta on kyllä se, jos kustantamo sanoo lähettävänsä hylsyn mutta jossakin tapauksessa ei lähetä ollenkaan. Silloin on ikään kuin pitkään odottanut edes jotakin vastausta, mutta sitä ei vain koskaan tule.

        Itse olen kyllä alkanut suhtautua näihin niin, että jos ei kuulu mitään vaikka puoleen vuoteen, en kyllä odota enää mitään. Ja olen lähinnä huvittunut, jos jostakin kuuluu vaikka vuoden jälkeen... Ellei sitten jostain tule ihan oikeaa palautetta niin kuin minulle on joskus käynyt vielä vuoden kohdalla.

        Minä ihmettelen myös tällaista asiaa: Kustantamot painottavat hyvin paljon sitä, että jos onnistuu saamaan kustannussopimuksen jostakin kustantamosta, niin tästä pitää heti informoida muita kustantamoita (joille on lähettänyt saman käsikirjoituksen), jotta ne eivät tee turhaa työtä käsikirjoituksen kanssa.

        Jos kustantamo ei itse ota yhteyttä, vaikka on nettisivuillaan luvannut ottaa, niin miten se voi vaatia, että kirjailija ottaa yhteyttä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ihmettelen myös tällaista asiaa: Kustantamot painottavat hyvin paljon sitä, että jos onnistuu saamaan kustannussopimuksen jostakin kustantamosta, niin tästä pitää heti informoida muita kustantamoita (joille on lähettänyt saman käsikirjoituksen), jotta ne eivät tee turhaa työtä käsikirjoituksen kanssa.

        Jos kustantamo ei itse ota yhteyttä, vaikka on nettisivuillaan luvannut ottaa, niin miten se voi vaatia, että kirjailija ottaa yhteyttä?

        Hyvä pointti!
        Taidanpa kysellä perään.... että miksi ei vastausta kuulu...


    • Anonyymi

      Soita tuohon kustantamoon, mistä on väläytetty vihreää valoa. Jos sait palautetta, niin pyydä sille henkilölle, joka on lukenut kässärin. Sähköpostit on helppo jättää huomiotta eli painuvat sinne postin uumeniin.

      Missään tapauksessa ei ole velvoitetta ilmoitella mihinkään muihin kustantamoihin mitään. Omapahan on vikansa, jos eivät lue kässäreitä ajallaan. Itse aikoinaan ilmoitin, että olen neuvottelemassa sopimuksesta toisen ison kanssa toiselle kustantamolle, jonka kanssa olin kiinnostunut solmimaan sopimuksen, jolloin sieltä tuli kehut ja hyvän jatkon toivotukset (ei kilpailevaa sopimusta). Kaksi muuta kustantamoa lähetti arvion kässäristä, mutta ei mitään varsinaista korjausehdotusta.

      Sinun ap pitäisi pyrkiä henkilökohtaiseen kontaktiin kustantamon kanssa työstämään kässäriä eli tavata kustannustoimittaja.

      • Anonyymi

        Jep. Tilanne on tosin se, että kusti, jonka kanssa käsistä on työstetty, lopetti. Kustannuspäällikkö on luvannut kuukausia sitten lukea mutta ei vastaa...


      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä tästä. Asiaa kannattaa edistää mahdollisimman hyvin itse olemalla aktiivinen. Kustannustoiminta on muutoksessa ja kirjailijalta odotetaan yhä suurempaa oma-aloitteisuutta. Kun kysyy suoraan kustantamoilta, niin silloin ei ainakaan jää vaivaamaan se, ettei tehnyt riittävästi asioiden eteen. Pahinta on tietämättömyys ja turha odottelu.


    • Anonyymi

      Nyt ei näytä oma aktiivisuuskaan auttavan. Sain vastauksen tältä ihmiseltä ja hän lupasi palata asiaan tiettyyn aikaan mennessä. Mutta hän ei kuitenkaan palannutkaan. Lähetin hänelle uuden, ystävällisen viestin määräajan umpeuduttua, mutta ei ole vastannut. Ilmeisesti hän on lomalla.

      • Anonyymi

        Voi harmi!
        Minäkin lähetin sähköposti kyselyn, kuukautta myöhemmin yritin soittaa ja laitoin vielä tekstiviestin kustannustoimittajalle. Ei vastausta.
        Vaikka hän oli rittäin kiinnostunut tekstistäni viime kesänä.
        Ottaa aivoon.


    • Anonyymi

      Onko kellään tietoa ottaako Arktinen Babaani vielä kässäreitä vastaan? Kannattaako lähettää?

    • Anonyymi

      Seuraavaksi kustantamoon lähtee kirjepommi, jos positiivista päätöstä ei ala kuulua! Ei mun tarvi sietää mielivaltaa tai nöyryytystä.

      • Anonyymi

        Niin no, ainakaan se kirjepommi ei paranna mahdollisuuksiasi julkaisuun, vaikka ymmärrän, että ketuttaa. Itseäkin suututtaa huolella.

        Terv. Aloittaja


    • Anonyymi

      Muutamat suuret kustantajat antavat toivoa julkaisusta ja alkavat sitten pantata vastauksiaan.
      Tarkoituksena on ohjata kirjoittajaa hienovaraisesti kustantamon tilauskirjapuolelle, jolloin kirjoittaja maksaa koko lystin ja kustantajalle ei koidu taloudellista riskiä.

      • Anonyymi

        Keitä tarkoitat? Minulle ei ole kaupattu mahdollisuutta omakustanteeseen vaan on kyllä oltu ihan kiinnostuneita kirjani julkaisemisesta, koska he ovat esittäneet kehittämisehdotuksia ja toiveita seuraaviin versioihin.


      • Anonyymi

        Onko jollakin suurella kustantamolla tilauskirjapuolikin?

        Yksi puolituttu pienkustantaja kertoi heidän valitsevan vuosittain yhden tai kaksi uutta kirjailijaa tarjottujen käsikirjoitusten joukosta. Ja niitä käsikirjoituksia on useita kymmeniä, joten niiden läpikäymiseen menee aikaa. Suurella kustantamolla on toki enemmän henkilökuntaa, mutta niin tulee varmasti käsikirjoituksiakin tarjolle enemmän, lukijalla voi olla kässäreitä suunnilleen sama määrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keitä tarkoitat? Minulle ei ole kaupattu mahdollisuutta omakustanteeseen vaan on kyllä oltu ihan kiinnostuneita kirjani julkaisemisesta, koska he ovat esittäneet kehittämisehdotuksia ja toiveita seuraaviin versioihin.

        https://www.virvefredman.com/ostolakossa/nain-kirjani-syntyi/

        Hommalle näytettiin vihreää valoa, mutta yhdellä ehdolla: koska kerran olen töissä Suomen laajimman korealaisen kosmetiikan valikoimaa tarjoavassa kosmetiikan verkkokaupassa, joka on myös kiinnostunut myymään kirjaa, niin kirja voitaisiin julkaista, mutta sillä ehdolla, että ostaisimme sitä sisään parituhatta kappaletta.

        Samalla nousi esiin myös mahdollisuus julkaista kirja ruotsiksi, mutta sekin edellytti, että ostaisimme kirjaa itse meille sisään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.virvefredman.com/ostolakossa/nain-kirjani-syntyi/

        Hommalle näytettiin vihreää valoa, mutta yhdellä ehdolla: koska kerran olen töissä Suomen laajimman korealaisen kosmetiikan valikoimaa tarjoavassa kosmetiikan verkkokaupassa, joka on myös kiinnostunut myymään kirjaa, niin kirja voitaisiin julkaista, mutta sillä ehdolla, että ostaisimme sitä sisään parituhatta kappaletta.

        Samalla nousi esiin myös mahdollisuus julkaista kirja ruotsiksi, mutta sekin edellytti, että ostaisimme kirjaa itse meille sisään.

        Siis tallaisia lainauksia löysin ja huhuja liikkuu paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tallaisia lainauksia löysin ja huhuja liikkuu paljon.

        Enpä ole koskaan tuollaisesta kuullut, eikä ole minulle tuollaisia ehdoteltu. Kirjojani on julkaistu jo useampi eikä olisi niistä ollut mitään varaa maksaa.

        Joskus aiempina vuosina oli firmoja, jotka kustansivat ns. palvelukustanteita, mutta niitä ei ole koskaan kustantamoiksi laskettukaan, vaan liikeidea oli julkaista omakustantanteita. En ole niistä kuullut enää vuosiin mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole koskaan tuollaisesta kuullut, eikä ole minulle tuollaisia ehdoteltu. Kirjojani on julkaistu jo useampi eikä olisi niistä ollut mitään varaa maksaa.

        Joskus aiempina vuosina oli firmoja, jotka kustansivat ns. palvelukustanteita, mutta niitä ei ole koskaan kustantamoiksi laskettukaan, vaan liikeidea oli julkaista omakustantanteita. En ole niistä kuullut enää vuosiin mitään.

        Toisaalta saa vaikutelman, että et haluaisi tällaisia asioita tuotavan esille.


      • Anonyymi

        Suuren kustantajan julkaisema omakustannekirja.
        Sillä on ainakin työllistävä vaikutus, ja kustantaja saa tuloja ilman riskiä.
        Entä sitten kun omakustanne halutaan kääntää ulkomaiden kielille?
        Anotaanko valtion maksamaa käännöstukea, ja kuka sitä anoo, toimittaja-kustantaja vai kirjan maksaja ja todellinen kustantaja, siis kirjailija itse.
        Myönnetäänkö yleensä käännöstukea omakustanteille?
        Onko ihan lain mukainen kuvio, vai olisiko jonkinlainen petos?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole koskaan tuollaisesta kuullut, eikä ole minulle tuollaisia ehdoteltu. Kirjojani on julkaistu jo useampi eikä olisi niistä ollut mitään varaa maksaa.

        Joskus aiempina vuosina oli firmoja, jotka kustansivat ns. palvelukustanteita, mutta niitä ei ole koskaan kustantamoiksi laskettukaan, vaan liikeidea oli julkaista omakustantanteita. En ole niistä kuullut enää vuosiin mitään.

        Erikoista, että joku ei ole tänä päivänä edes kuullut esim. tilauskirjasopimuksista tai palvelukustaneesta. Ihan tätä päivää ovat.


    • Anonyymi

      No minulle ehdoti pieni kustantamo muutama vuosi sitten, että maksaisin 6000 euroa, jolloin kirjani tehtäisi Virossa. Sanottiin että näin tehdään usein ja että pitäisi ostaa itselleni 200 kirjaa. En ole myyntimies, enkä suostunut ehdotukseen.

    • Anonyymi

      Oletko muuten ap. saanut edistettyä asiaasi? Ollaanko kirjaasi kustantamassa, vai oletko yhä samassa tilanteessa?

    • Anonyymi

      Jos yhteistyö takkuaa jo alussa, ei se siitä paremmaksi muutu. Yhteistyökumppaneita kohdellaan joko kunnioittavasti tai sitten ei.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe