Kysyttävää lakiin liittyen, tarkemmin ottaen omaisuuden kavaltamiseen/varastamiseen

Hei!! Minulla olisi kysyttävää lakiin liittyen. Olen 19-vuotias nuorimies ja asun edelleen vanhempien luona. Maksan myös joka kuukausi oman osuuteni puhelinlaskusta ja vuokrasta. Minulla on oma huone, jossa on minun omaisuuteni. Muun muassa omaisuuteeni kuuluu tv, neljä eri pelikonsolia ja niihin liittyvät virtajohdot ja peliohjaimet. Nyt kysyisin tässä sellaista asiaa, että kun minä olen välillä joskus kotona käyttäytynyt huonosti, niin vanhempani ovat joskus uhkailleet minua yhden viikon tai kahden viikon pelikiellolla ja uhkailleet myös ottaa ohjaimet tai virtajohdot pois. He eivät kuitenkaan ole kertaakaan oikeasti tehneet niin. Nyt minä kysynkin tässä, että kun minä olen täysi-ikäinen, niin silloinhan vaikka asun edelleen vanhempieni luona, niin siitä huolimatta he eivät ole enää minun huoltajiani, jolloin heillä ei myöskään ole minkäänlaista oikeutta minun omaisuuteni hallitsemiseen tai hallussapitoon. Joten jos minun vanhempani joskus takavarikoisivat minulta peliohjaimeni tai pelikonsoleihini liittyvät virtajohdot esim, niin syyllistyvätkö he silloin varkaus tai kavallus rikokseen? Jos syyllistyvät, niin voinko minä siinä tapauksessa soittaa hätäkeskuksen kautta poliisit paikalle? Ja jos tämä ei ole hätäkeskuksen mielestä kiireellinen poliisiasia, mutta silti rikosasia, niin miten muuten sitten voin sormia napsauttamalla heti muuttaa tilanteen minun etujeni ja oikeuksieni mukaiseksi??

6

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jonkinlainen omankädenoikeus saattaa olla kyseessä.
      Kyllä siellä käräjäsalissa toimittajien kamerat räpsyvät ja olisit iltapäivälehtien lööpeissä, lapsi käräjillä vanhempiaan vastaan.

      • Eli ilmeisesti voin siis tällaisesta rikoksesta soittaa poliisit, vaikka kyseessä onkin kiireettömämpi tapaus?? Koska itse myös mietin, että eihän ole muutakaan tapaa saada poliisiin suoraa yhteyttä, kuin hätäkeskus, koska Suomessa poliisilla ei ole enää sitä omaa 24/7 numeroa, mikä oli ennen.


      • Anonyymi
        JorkkaKivi kirjoitti:

        Eli ilmeisesti voin siis tällaisesta rikoksesta soittaa poliisit, vaikka kyseessä onkin kiireettömämpi tapaus?? Koska itse myös mietin, että eihän ole muutakaan tapaa saada poliisiin suoraa yhteyttä, kuin hätäkeskus, koska Suomessa poliisilla ei ole enää sitä omaa 24/7 numeroa, mikä oli ennen.

        Poliisiin saa suoran yhteyden menemällä poliisiasemalle ja siellä sinne, missä on ilmoitusten vastaanotto. Ilmoituksen voit tehdä vaikka perunasta. Poliisi päättää sen jälkeen, ryhtyykö se ilmoitusta tutkimaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Poliisiin saa suoran yhteyden menemällä poliisiasemalle ja siellä sinne, missä on ilmoitusten vastaanotto. Ilmoituksen voit tehdä vaikka perunasta. Poliisi päättää sen jälkeen, ryhtyykö se ilmoitusta tutkimaan.

        Niin mutta jos se pelikielto on esim 3 viikkoa, niin se ilmoitus ei hyödytä mitään, koska yleensä kestää aika monta kuukautta, ennen kuin saadaan rikospoliisi tutkimaan asiaa, joten vaikka mä saisin siitä jonkun vahingonkorvauksen vanhemmilta, niin siitä huolimatta minä häviän sen 3 viikkoa ilman pelejä, joten se ei olisi reilua.


      • Anonyymi
        JorkkaKivi kirjoitti:

        Niin mutta jos se pelikielto on esim 3 viikkoa, niin se ilmoitus ei hyödytä mitään, koska yleensä kestää aika monta kuukautta, ennen kuin saadaan rikospoliisi tutkimaan asiaa, joten vaikka mä saisin siitä jonkun vahingonkorvauksen vanhemmilta, niin siitä huolimatta minä häviän sen 3 viikkoa ilman pelejä, joten se ei olisi reilua.

        Olet 19-vuotias. Laita jalka kokonaan oman pöydän alle, jos lapsuudenkodin säännöt eivät aikuista enää miellytä.

        Aiemmat kirjoittajat ovat oikeassa. Ei todellakaan ole poliisin ja hätäkeskuksen asia lähteä palauttamaan peliohjaimiasi tuhmuuksiesi jälkeen, ja toivottavasti tajuat itsekin olla moisia soittoja soittelematta. Yhteiskunta ei turvaa sinun oikeuksiasi sinun sormiennapsuttelusi tahdissa.

        Voit toki sen farssin järjestää, että haet oikeusturvaa vanhempiasi vastaan jälkikäteen (tosin omalla rahalla ja kuluriskillä, koska kukaan täysjärkinen syyttäjä ei veronmaksajien rahoja asiaan käytä) tuomioistuimesta.

        Ehdotan kuitenkin mielummin ensimmäistä vaihtoehtoa, vie peliohjaimesi ihka omaan kotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet 19-vuotias. Laita jalka kokonaan oman pöydän alle, jos lapsuudenkodin säännöt eivät aikuista enää miellytä.

        Aiemmat kirjoittajat ovat oikeassa. Ei todellakaan ole poliisin ja hätäkeskuksen asia lähteä palauttamaan peliohjaimiasi tuhmuuksiesi jälkeen, ja toivottavasti tajuat itsekin olla moisia soittoja soittelematta. Yhteiskunta ei turvaa sinun oikeuksiasi sinun sormiennapsuttelusi tahdissa.

        Voit toki sen farssin järjestää, että haet oikeusturvaa vanhempiasi vastaan jälkikäteen (tosin omalla rahalla ja kuluriskillä, koska kukaan täysjärkinen syyttäjä ei veronmaksajien rahoja asiaan käytä) tuomioistuimesta.

        Ehdotan kuitenkin mielummin ensimmäistä vaihtoehtoa, vie peliohjaimesi ihka omaan kotiin.

        Kyllä, juuri näin. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Jos tiukalle menee, niin vanhemmat voivat hakea häätöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3168
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1962
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1821
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1518
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1375
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1365
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1089
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1008
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      834
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe