Kysyttävää lakiin liittyen, tarkemmin ottaen omaisuuden kavaltamiseen/varastamiseen

Hei!! Minulla olisi kysyttävää lakiin liittyen. Olen 19-vuotias nuorimies ja asun edelleen vanhempien luona. Maksan myös joka kuukausi oman osuuteni puhelinlaskusta ja vuokrasta. Minulla on oma huone, jossa on minun omaisuuteni. Muun muassa omaisuuteeni kuuluu tv, neljä eri pelikonsolia ja niihin liittyvät virtajohdot ja peliohjaimet. Nyt kysyisin tässä sellaista asiaa, että kun minä olen välillä joskus kotona käyttäytynyt huonosti, niin vanhempani ovat joskus uhkailleet minua yhden viikon tai kahden viikon pelikiellolla ja uhkailleet myös ottaa ohjaimet tai virtajohdot pois. He eivät kuitenkaan ole kertaakaan oikeasti tehneet niin. Nyt minä kysynkin tässä, että kun minä olen täysi-ikäinen, niin silloinhan vaikka asun edelleen vanhempieni luona, niin siitä huolimatta he eivät ole enää minun huoltajiani, jolloin heillä ei myöskään ole minkäänlaista oikeutta minun omaisuuteni hallitsemiseen tai hallussapitoon. Joten jos minun vanhempani joskus takavarikoisivat minulta peliohjaimeni tai pelikonsoleihini liittyvät virtajohdot esim, niin syyllistyvätkö he silloin varkaus tai kavallus rikokseen? Jos syyllistyvät, niin voinko minä siinä tapauksessa soittaa hätäkeskuksen kautta poliisit paikalle? Ja jos tämä ei ole hätäkeskuksen mielestä kiireellinen poliisiasia, mutta silti rikosasia, niin miten muuten sitten voin sormia napsauttamalla heti muuttaa tilanteen minun etujeni ja oikeuksieni mukaiseksi??

6

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jonkinlainen omankädenoikeus saattaa olla kyseessä.
      Kyllä siellä käräjäsalissa toimittajien kamerat räpsyvät ja olisit iltapäivälehtien lööpeissä, lapsi käräjillä vanhempiaan vastaan.

      • Eli ilmeisesti voin siis tällaisesta rikoksesta soittaa poliisit, vaikka kyseessä onkin kiireettömämpi tapaus?? Koska itse myös mietin, että eihän ole muutakaan tapaa saada poliisiin suoraa yhteyttä, kuin hätäkeskus, koska Suomessa poliisilla ei ole enää sitä omaa 24/7 numeroa, mikä oli ennen.


      • Anonyymi
        JorkkaKivi kirjoitti:

        Eli ilmeisesti voin siis tällaisesta rikoksesta soittaa poliisit, vaikka kyseessä onkin kiireettömämpi tapaus?? Koska itse myös mietin, että eihän ole muutakaan tapaa saada poliisiin suoraa yhteyttä, kuin hätäkeskus, koska Suomessa poliisilla ei ole enää sitä omaa 24/7 numeroa, mikä oli ennen.

        Poliisiin saa suoran yhteyden menemällä poliisiasemalle ja siellä sinne, missä on ilmoitusten vastaanotto. Ilmoituksen voit tehdä vaikka perunasta. Poliisi päättää sen jälkeen, ryhtyykö se ilmoitusta tutkimaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Poliisiin saa suoran yhteyden menemällä poliisiasemalle ja siellä sinne, missä on ilmoitusten vastaanotto. Ilmoituksen voit tehdä vaikka perunasta. Poliisi päättää sen jälkeen, ryhtyykö se ilmoitusta tutkimaan.

        Niin mutta jos se pelikielto on esim 3 viikkoa, niin se ilmoitus ei hyödytä mitään, koska yleensä kestää aika monta kuukautta, ennen kuin saadaan rikospoliisi tutkimaan asiaa, joten vaikka mä saisin siitä jonkun vahingonkorvauksen vanhemmilta, niin siitä huolimatta minä häviän sen 3 viikkoa ilman pelejä, joten se ei olisi reilua.


      • Anonyymi
        JorkkaKivi kirjoitti:

        Niin mutta jos se pelikielto on esim 3 viikkoa, niin se ilmoitus ei hyödytä mitään, koska yleensä kestää aika monta kuukautta, ennen kuin saadaan rikospoliisi tutkimaan asiaa, joten vaikka mä saisin siitä jonkun vahingonkorvauksen vanhemmilta, niin siitä huolimatta minä häviän sen 3 viikkoa ilman pelejä, joten se ei olisi reilua.

        Olet 19-vuotias. Laita jalka kokonaan oman pöydän alle, jos lapsuudenkodin säännöt eivät aikuista enää miellytä.

        Aiemmat kirjoittajat ovat oikeassa. Ei todellakaan ole poliisin ja hätäkeskuksen asia lähteä palauttamaan peliohjaimiasi tuhmuuksiesi jälkeen, ja toivottavasti tajuat itsekin olla moisia soittoja soittelematta. Yhteiskunta ei turvaa sinun oikeuksiasi sinun sormiennapsuttelusi tahdissa.

        Voit toki sen farssin järjestää, että haet oikeusturvaa vanhempiasi vastaan jälkikäteen (tosin omalla rahalla ja kuluriskillä, koska kukaan täysjärkinen syyttäjä ei veronmaksajien rahoja asiaan käytä) tuomioistuimesta.

        Ehdotan kuitenkin mielummin ensimmäistä vaihtoehtoa, vie peliohjaimesi ihka omaan kotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet 19-vuotias. Laita jalka kokonaan oman pöydän alle, jos lapsuudenkodin säännöt eivät aikuista enää miellytä.

        Aiemmat kirjoittajat ovat oikeassa. Ei todellakaan ole poliisin ja hätäkeskuksen asia lähteä palauttamaan peliohjaimiasi tuhmuuksiesi jälkeen, ja toivottavasti tajuat itsekin olla moisia soittoja soittelematta. Yhteiskunta ei turvaa sinun oikeuksiasi sinun sormiennapsuttelusi tahdissa.

        Voit toki sen farssin järjestää, että haet oikeusturvaa vanhempiasi vastaan jälkikäteen (tosin omalla rahalla ja kuluriskillä, koska kukaan täysjärkinen syyttäjä ei veronmaksajien rahoja asiaan käytä) tuomioistuimesta.

        Ehdotan kuitenkin mielummin ensimmäistä vaihtoehtoa, vie peliohjaimesi ihka omaan kotiin.

        Kyllä, juuri näin. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Jos tiukalle menee, niin vanhemmat voivat hakea häätöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      127
      917
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe