Kysyttävää lakiin liittyen, tarkemmin ottaen omaisuuden kavaltamiseen/varastamiseen

Hei!! Minulla olisi kysyttävää lakiin liittyen. Olen 19-vuotias nuorimies ja asun edelleen vanhempien luona. Maksan myös joka kuukausi oman osuuteni puhelinlaskusta ja vuokrasta. Minulla on oma huone, jossa on minun omaisuuteni. Muun muassa omaisuuteeni kuuluu tv, neljä eri pelikonsolia ja niihin liittyvät virtajohdot ja peliohjaimet. Nyt kysyisin tässä sellaista asiaa, että kun minä olen välillä joskus kotona käyttäytynyt huonosti, niin vanhempani ovat joskus uhkailleet minua yhden viikon tai kahden viikon pelikiellolla ja uhkailleet myös ottaa ohjaimet tai virtajohdot pois. He eivät kuitenkaan ole kertaakaan oikeasti tehneet niin. Nyt minä kysynkin tässä, että kun minä olen täysi-ikäinen, niin silloinhan vaikka asun edelleen vanhempieni luona, niin siitä huolimatta he eivät ole enää minun huoltajiani, jolloin heillä ei myöskään ole minkäänlaista oikeutta minun omaisuuteni hallitsemiseen tai hallussapitoon. Joten jos minun vanhempani joskus takavarikoisivat minulta peliohjaimeni tai pelikonsoleihini liittyvät virtajohdot esim, niin syyllistyvätkö he silloin varkaus tai kavallus rikokseen? Jos syyllistyvät, niin voinko minä siinä tapauksessa soittaa hätäkeskuksen kautta poliisit paikalle? Ja jos tämä ei ole hätäkeskuksen mielestä kiireellinen poliisiasia, mutta silti rikosasia, niin miten muuten sitten voin sormia napsauttamalla heti muuttaa tilanteen minun etujeni ja oikeuksieni mukaiseksi??

6

276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jonkinlainen omankädenoikeus saattaa olla kyseessä.
      Kyllä siellä käräjäsalissa toimittajien kamerat räpsyvät ja olisit iltapäivälehtien lööpeissä, lapsi käräjillä vanhempiaan vastaan.

• Eli ilmeisesti voin siis tällaisesta rikoksesta soittaa poliisit, vaikka kyseessä onkin kiireettömämpi tapaus?? Koska itse myös mietin, että eihän ole muutakaan tapaa saada poliisiin suoraa yhteyttä, kuin hätäkeskus, koska Suomessa poliisilla ei ole enää sitä omaa 24/7 numeroa, mikä oli ennen.

• Anonyymi
        JorkkaKivi kirjoitti:

Eli ilmeisesti voin siis tällaisesta rikoksesta soittaa poliisit, vaikka kyseessä onkin kiireettömämpi tapaus?? Koska itse myös mietin, että eihän ole muutakaan tapaa saada poliisiin suoraa yhteyttä, kuin hätäkeskus, koska Suomessa poliisilla ei ole enää sitä omaa 24/7 numeroa, mikä oli ennen.

Poliisiin saa suoran yhteyden menemällä poliisiasemalle ja siellä sinne, missä on ilmoitusten vastaanotto. Ilmoituksen voit tehdä vaikka perunasta. Poliisi päättää sen jälkeen, ryhtyykö se ilmoitusta tutkimaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Poliisiin saa suoran yhteyden menemällä poliisiasemalle ja siellä sinne, missä on ilmoitusten vastaanotto. Ilmoituksen voit tehdä vaikka perunasta. Poliisi päättää sen jälkeen, ryhtyykö se ilmoitusta tutkimaan.

Niin mutta jos se pelikielto on esim 3 viikkoa, niin se ilmoitus ei hyödytä mitään, koska yleensä kestää aika monta kuukautta, ennen kuin saadaan rikospoliisi tutkimaan asiaa, joten vaikka mä saisin siitä jonkun vahingonkorvauksen vanhemmilta, niin siitä huolimatta minä häviän sen 3 viikkoa ilman pelejä, joten se ei olisi reilua.

• Anonyymi
        JorkkaKivi kirjoitti:

Niin mutta jos se pelikielto on esim 3 viikkoa, niin se ilmoitus ei hyödytä mitään, koska yleensä kestää aika monta kuukautta, ennen kuin saadaan rikospoliisi tutkimaan asiaa, joten vaikka mä saisin siitä jonkun vahingonkorvauksen vanhemmilta, niin siitä huolimatta minä häviän sen 3 viikkoa ilman pelejä, joten se ei olisi reilua.

Olet 19-vuotias. Laita jalka kokonaan oman pöydän alle, jos lapsuudenkodin säännöt eivät aikuista enää miellytä.

Aiemmat kirjoittajat ovat oikeassa. Ei todellakaan ole poliisin ja hätäkeskuksen asia lähteä palauttamaan peliohjaimiasi tuhmuuksiesi jälkeen, ja toivottavasti tajuat itsekin olla moisia soittoja soittelematta. Yhteiskunta ei turvaa sinun oikeuksiasi sinun sormiennapsuttelusi tahdissa.

Voit toki sen farssin järjestää, että haet oikeusturvaa vanhempiasi vastaan jälkikäteen (tosin omalla rahalla ja kuluriskillä, koska kukaan täysjärkinen syyttäjä ei veronmaksajien rahoja asiaan käytä) tuomioistuimesta.

Ehdotan kuitenkin mielummin ensimmäistä vaihtoehtoa, vie peliohjaimesi ihka omaan kotiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet 19-vuotias. Laita jalka kokonaan oman pöydän alle, jos lapsuudenkodin säännöt eivät aikuista enää miellytä.

Aiemmat kirjoittajat ovat oikeassa. Ei todellakaan ole poliisin ja hätäkeskuksen asia lähteä palauttamaan peliohjaimiasi tuhmuuksiesi jälkeen, ja toivottavasti tajuat itsekin olla moisia soittoja soittelematta. Yhteiskunta ei turvaa sinun oikeuksiasi sinun sormiennapsuttelusi tahdissa.

Voit toki sen farssin järjestää, että haet oikeusturvaa vanhempiasi vastaan jälkikäteen (tosin omalla rahalla ja kuluriskillä, koska kukaan täysjärkinen syyttäjä ei veronmaksajien rahoja asiaan käytä) tuomioistuimesta.

Ehdotan kuitenkin mielummin ensimmäistä vaihtoehtoa, vie peliohjaimesi ihka omaan kotiin.

Kyllä, juuri näin. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Jos tiukalle menee, niin vanhemmat voivat hakea häätöä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      73
      5599
    2. Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus

Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,
      Maailman menoa
      274
      4890
    3. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
      Maailman menoa
      45
      3214
    4. Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta

joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina
      Maailman menoa
      105
      2653
    5. Lopetan ikävöinnin

Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään
      Ikävä
      5
      2312
    6. Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?

Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t
      Filosofia
      3
      1580
    7. Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut

Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.
      Maailman menoa
      15
      1565
    8. Vihervassarit

Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät
      Maailman menoa
      29
      1418
    9. Sinä olet minun forEver

Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,
      Ikävä
      21
      1250
    10. Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan

Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei
      Ikävä
      127
      865
    Aihe