Hei, ostin käytetyn auton liikkeestä (opel astra 1,6 ecotec vm2005 , ja ajettu noin 270tkm.). Huomasin pari viikkoa ajettuani että öljyä joutui lisäämään, eikä sitä valu maahan eli luultavasti se syö sitä jonkun verran? Mikä on tämän ikäiselle autolle normaalia öljyn kulutusta ja onko liike vastuussa? Itse haluaisin purkaa kaupan, mutta liike ei ole halukas purkamaan, mikä neuvoksi? Maksoin tästä autosta noin 1800€.
Öljynkulutus/Virhevastuu?
20
1512
Vastaukset
- Anonyymi
Uusikin auto syö aina hieman öljyä ja vanhemmiten se lisääntyy. 270tkm ajettu auto on jo kovin ehtoopuolella ja varsinkin Opel.
- Anonyymi
Nyt sepustelet tietenkin saksalaisista kikottimista. Japanilaisten autojen moottorit kun eivät kuluta öljyä. Autoilua takana jo 40v, ja kaikenlaista kulkinetta on käsien kautta kulkenut, ja nuo öljypolttimet tulevat todellakin saksasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt sepustelet tietenkin saksalaisista kikottimista. Japanilaisten autojen moottorit kun eivät kuluta öljyä. Autoilua takana jo 40v, ja kaikenlaista kulkinetta on käsien kautta kulkenut, ja nuo öljypolttimet tulevat todellakin saksasta.
Et ole sitten tutustunut vielä Nissanin kuuluisaan 1,8 litraiseen öljypolttimeen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole sitten tutustunut vielä Nissanin kuuluisaan 1,8 litraiseen öljypolttimeen?
https://www.youtube.com/watch?v=xIqrvLAGHOs
Kyseisessä moottorissa on jonkinlainen suunnitteluvirhe tosiaan tapahtunut.
- Anonyymi
Ihan olette omillanne ooppelin kanssa.
Ikä, ajomäärä ja varsinkin auton hinta kertoo sen, että auto on kaikin puolin jatkoajalla ja myyjä ei ole auton kunnosta missään vastuussa.
Saman kertoo Kuluttajariitalautakunta vuoden päästä valituksesta.
Ehjä auto ei kuluta juurikaan öljyä, mutta noilla kilometreillä voisi joku 1l/15 000km olla aika normaali öljynkulutus.
Kannattaa seuraavalla öljynvaihdolla kokeilla Valvolinen Max Life 5W-30 öljyä.
Öljynkulutukseen voi vaikuttaa ventiilikopassa oleva huohottimen kumikalvo.
Jos se rikkoontuu, niin öljynkulutus nousee.
Jos kalvo rikkoontuu ihan kokonaan, niin öljynkulutus on litra / 100km ja öljykorkin avaus moottori käynnissä aiheuttaa vihellystä.
Sitä kumiosaa on saatavana irrallaan n. 10€ rahti, mutta sen vaihtaminen alkuperäiseen venttiilikoppaan on lähes tekemätön paikka, koska ventiilikopassa on muoviosat siinä kunnossa, että ne ei kestä irroitusta.
Ventiilikopaa saa monen hintaista internetistä.
Lisäksi ko. moottori likaa EGR-venttiilin takia imusarjan pienen kanavat, joka sytyttää moottorin merkkivalon (este katsastukselle).
Oire ilmenee, kun on ajettu 200 000 kilometriä.
Puhdistus onnistuu vain mekaanisesti ja tarkoittaa imusarjan irroitusta.
Sitten on vielä imusarjan läpät, jotka muutta imusarjan "pituutta".
Käyttötanko murtuu akseliliitoksesta ja läpät ei tottele moottorin ohjainlaitteen käskyjä, kun mekaaninen yhteys puuttuu.
Tähän liittyy imusarjassa olevan välilevyn irtoaminen, joka aiheuttaa melkoista räminää.
Kaikista näistä on internetti pullollaan tietoa. Tässä on tyyppiesimerkki siitä, mitä tapahtuu, ellei ymmärrä autoista yhtään mitään.
16 vuoden ikäinen kulkine ei miltään ominaisuuksiltaan vastaa uutta.
En ollenkaan ymmärrä, miksi myyjän velvollisuus olisi korjata auto ja saattaa se uuden veroiseksi.
Käytetty auto ostetaan edelleen siinä kunnossa ja niine varusteineen jotka sillä ostohetkellä on.
Korjaustyö on varmasti mahdollista, mutta se ei ole ns. kaupallisessa korjaamossa kannattavaa.
Mitä voimme oppia tästä?
Ostakaa uudempia - alle kymmenen vuoden ikäisiä autoja.- Anonyymi
Itsellä uusi auto vm 2021 ja todella vähän ajettu. Öljyä lisäilen viikon välein enkä valita pääasia että koneessa on öljyä ja matka jatkuu. Auton arvo 145000e. En poraa enkä rekuta halpaa öljyä koneeseen ja menoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsellä uusi auto vm 2021 ja todella vähän ajettu. Öljyä lisäilen viikon välein enkä valita pääasia että koneessa on öljyä ja matka jatkuu. Auton arvo 145000e. En poraa enkä rekuta halpaa öljyä koneeseen ja menoksi.
Ei ollut edes hauska iltasatu. Oli vain erittäin huonosti keksitty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsellä uusi auto vm 2021 ja todella vähän ajettu. Öljyä lisäilen viikon välein enkä valita pääasia että koneessa on öljyä ja matka jatkuu. Auton arvo 145000e. En poraa enkä rekuta halpaa öljyä koneeseen ja menoksi.
Auton arvo 145000e
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsellä uusi auto vm 2021 ja todella vähän ajettu. Öljyä lisäilen viikon välein enkä valita pääasia että koneessa on öljyä ja matka jatkuu. Auton arvo 145000e. En poraa enkä rekuta halpaa öljyä koneeseen ja menoksi.
Eli rahallakaan ei saa laatua Saksasta, itselläni ei ole kyllä minkäänlaista arvostusta tälläisiin laitteisiin, maksoi sitten vaikka miljoonan.
- Anonyymi
Normi kulutus ilmoitettu Opelille, kuten monelle muullekin autolle 6dl / 1000km, siis jo uutena.
Mitä öljyä koneessa on nyt? - Anonyymi
Eritoten volkkarikonsernin autot kuluttua öljyä ihan silmin havaittavasti eli ylipäätään Saksalaiset autot, mersuista en tiedä.
Itselläni Fiat Ducato 2.8JTD. ajettu 330 000 eikä tarvitse juurikaan öljyä lisätä ...mutta asian ydin on siinä milloin sitä öljyä lisää. Lisääkö silloin kun öljy pinta on mittatikun min merkissä vai jo silloin kun Max merkistä pinta pudonnut hieman?
Mielestäni silloin kannattaa olla huolissaan jos öljynmäärä putoaa min merkkiin jo muutaman sadan kilometrin jälkeen...mutta sekin mahdollista jos autolla ajettu jo 300 000, venttiilin varren kumitkin voineet jo väljentyä, sen tietää siitä kun esim vaihetta vaihdettaessa tuprauttaa sinistä savua.
1000-2000euron autoon lisää vaan öljyä niin kyllä sillä ajaa vielä pitkään. Kannattaa laittaa hieman paksummat öljyt. - Anonyymi
Ei kannata viskositeettia muuttaa, sallitut öljyt 0/5W 30/40. Teboilin Gold5W40 ollut vanhemmissa autoissa melko ”vähän kuluva” mielestäni, jos luokitus muutoin kelpaa. GM:n oma öljy 5W30, mikä esim Motonetissa 22,90€ 5 litran kannu, oli Saabissa kovin herkästi ”vähenevää”.
Jos ei autossa muuta vikaa, kuin öljynkulutusta, lisäile ja aja tyytyväisenä. Niin kuin ketjussa mainittu, kalliskin ja vähän ajettu auto voi kuluttaa öljyä. - Anonyymi
Lopeta itku,
lisää öljyä,
ja nauti vanhalla romulla ajamisen eduista,
siinä se lyhyesti,
äläkä täällä poraa.
Vanha on vanha ja halvalla saa halvan viallisen auton, ole hyvä vaan. - Anonyymi
Ensimmäiseksi nyt selvität että katoaako sitä öljyä oikeasti.
Sitten jos katoaa, selvität että mihin se katoaa:
-männänrenkaat
-venttiillinohjurit
-huohotin
-vuoto
Kun saat selville mitäkautta se katoaa, sen kohdan korjaaminen, tai vaihtoehtoisesti asian hyväksyminen ja ajon jatkaminen.
Vanha auto on siinä mielessä mieluisa omistaa, että jos sitä itsekin ropaa, ei ole paljon menetettävää. jos siis autosi männänrenkaat pitää vaihtaa niin ei muuta kuin kansi irti, öljypohja auki, männät kopsutellen pois yläkautta, uudet renkaat ja moottori kasaan, sen jälkeen kovaa ajoa. - Anonyymi
Miksi haette pakkomielteisesti vikoja vanhoista romuista,
MIKSI
ette saa koskaan , ettekä mistään virheetöntä autoa,
outo piirre ja jankutus
ole itkemättä vioista,
niitä löydät halvoista romuista,
kun niitä pakkomielteisesti kuvittelet tulleesi petetyksi,
niin se on ymmärrät eli et .........
Kun ei ole rahaa ostaa uutta, tyydy siihen vanhaan p-kaan millä ajat, piste. - Anonyymi
En minäkään montaan euroa uhraisi jutun ooppelin öljynkulutuksen tutkimiseen.
Kovaa ajoa ja sitten kun ei enää kulje, niin uusi kiikku alle. - Anonyymi
Hei, ostin käytetyn auton liikkeestä (opel astra 1,6 ecotec vm2005 , ja ajettu noin 270tkm.). Huomasin pari viikkoa ajettuani että öljyä joutui lisäämään, eikä sitä valu maahan eli luultavasti se syö sitä jonkun verran?"
Valitettavasti kyseinen opelin moottori on tunnettu siitä, että siinä on jonkun verran öljynkulutusta, jopa pienilläkin ajomäärillä.
Syynä on männänrenkaat, jotka taitaa olla vähän alimitoitetut. Tuollahan monet valmistajat hakivat pienempää moottorin sisäistä kitkaa ja sitä kautta pienempää kulutusta.
Ainoa tapa päästä öljynkulutuksesta eroon, on se, että vaihtaa ne männänrenkaat. Korjaamolla tuon teettäminen on reilusti päälle 1000 euron hintainen toimenpide, joten ainoat järkevät vaihtoehdot ovat seuraavat:
-ajaa välittämättä öljynkulutuksesta
-myy auton eteenpäin
-vaihtaa itse männänrenkaat
-vaihdattaa männänrenkaat halvemmalla korjaamolla (Tallinna/Venäjä)
Vaihtamalla ne männänrenkaat itse, voi oppia uusia asioita:
https://www.youtube.com/watch?v=uzN2awU00mY
Osat ei ole mahdottoman hintaisia:
-männänrenkaat 50,80
-kannentiiviste 13,20
-kannenpultit 7,50
-kiertokanen laakerit 9,80
-jakopääsarja 28,60
-vesipumppu 19,30
Ja nuo on siis laadukkaina pidettyjen valmistajien osia.
Lisäksi tarvitaan vähän työkaluja ja motivaatiota. - Anonyymi
googlaa= moottorihiomo
saat avun ja neuvot- Anonyymi
VW yliedustettuna skoda
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1322929Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2552570Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j641688Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1911595- 591542
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa831209- 431185
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä771181Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M2961012Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391012