Vanhoillislestadiolaisuus hajaantui yhdysvalloissa

Ensimmäistä tammikuuta 2022 LLC lähetti kirjeen Minneapolisin ja Wolf Laken seurakunnille missä he julistivat näitä seurakunnat eriseuriksi. Mitä lestadiolaiset vaivaa yhdysvalloissa? Luulisi että näin pieni joukko pysyisi yhdessä.

https://www.reddit.com/r/OpenLaestadian/comments/rw00ai/letter_from_llc/

Minun mielestä kaikki joka ei tunnustaa kuuluvansa Kristuksen maailmanlaajuiseen kirkkoon ovat eriseuroja ja lahkoja.

139

6219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No Johan on markkinat. Sama rasite rantautuneet Suomeen rahaongelmien lisäksi. Näin on käynyt ennenkin. Mikähän ryy laitetaan ekana saatanan haltuun?

    • Anonyymi

      Tuossa viitataan että yksi seurakunta olisi alkanut lähentyä eriseuraa, varmaan FALC:ta. Erikoista on. Kirje on kaikkiaan vähän äkkiväärän oloinen, jos on edes aito.

      • Anonyymi

        Se kirje ei välttämättä ole LLC:n lähettämä, siinä viitataan lähettäjinä olecan keskilännen seurakuntien johtokuntien, edustajien ja pappien. Tosiaan, vitaataan, että raamattua on Wolf Lakessa ja Minneapolisissa tutkittu myös eriseurassa olevien kanssa. Siinä ei tehdä selväksi, kuka on se eriseura. Hiertääkö seurakuntaoppi taas?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kirje ei välttämättä ole LLC:n lähettämä, siinä viitataan lähettäjinä olecan keskilännen seurakuntien johtokuntien, edustajien ja pappien. Tosiaan, vitaataan, että raamattua on Wolf Lakessa ja Minneapolisissa tutkittu myös eriseurassa olevien kanssa. Siinä ei tehdä selväksi, kuka on se eriseura. Hiertääkö seurakuntaoppi taas?

        Jos osasyy jakautumisessa on ollut näiden kahden seurakunnan suhtautuminen 1970-luvun hoitokokouksiin, niin looginen suunta olisi tutkia yhteyttä FALCin eli töröläläisten kanssa. Erikoista on, että nettiväitteiden mukaan nämä kaksi seurakuntaa olisivat enemmän SRK:n linjoilla kuin LLC, mutta kunhan pöly laskeutuu, voi käydä ilmi että takana olikin kaiken aikaa väljempi seurakuntaoppi ja ero meihin (Suomen uskovaisiin) onkin selvä. Ei kannata uskoa kaikkea nyt liikkuvaa tietoa. Kotimaan artikkeleissakin paistoi läpi yhden haastatellun poliittiset näkemykset, jotka toimittaja oli yleistänyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se kirje ei välttämättä ole LLC:n lähettämä, siinä viitataan lähettäjinä olecan keskilännen seurakuntien johtokuntien, edustajien ja pappien. Tosiaan, vitaataan, että raamattua on Wolf Lakessa ja Minneapolisissa tutkittu myös eriseurassa olevien kanssa. Siinä ei tehdä selväksi, kuka on se eriseura. Hiertääkö seurakuntaoppi taas?

        Redditin mukaan kirje on käytännössä LLC:n lähettämä:

        --snip--
        It is written from midwestern area as written but most of the LLC is comprised in this area and all in LLC office are a part of Midwest congregations. Simply a formality that LLC was not on list of those delivering message.
        --snip--


    • Tässä kirje käännettynä suomeksi:

      Vastaanottaja: Minneapolis Laestadian Lutheran Church, Wolf Lake Laestadian Lutheran Church 1.1.2022 Rakkaat veljet ja sisaret, Armo olkoon teille ja rauha, Isä Jumalalta ja Herraltamme Jeesukselta Kristukselta.

      Jako, joka on ilmeinen ja jonka molemmat osapuolet avoimesti tunnustavat, on kasvanut muutaman vuoden ajan. On pidetty monia keskusteluja ja kokouksia, joissa on käsitelty useita opillisia kysymyksiä. Myös kirjeitä on lähetetty. Tämä kaikki on tehty halulla, että Hengen, uskon ja ymmärryksen kallisarvoinen ykseys voitaisiin palauttaa. Silti jako on kasvanut, kuten näimme jälleen vuoden 2021 MBMAC-kokouksessa. Jaon luonteen vuoksi uskomme, että jatkuva keskustelu ei ratkaise mitään.

      Kuten olemme aiemmin todenneet, uskomme, että tämä jako on toisen hengen hedelmä, joka työskentelee teidän keskellänne. Se ilmenee näkemyksessäsi Jumalan seurakunnasta täällä Pohjois-Amerikassa. Hänen lastensa ja palvelijoidensa virheistä huolimatta näemme tämän seurakunnan Jumalan Siionina, kultaisena kynttilänjalana, jossa Pyhä Henki asuu ja opettaa, jossa pelastusta Jeesuksen Kristuksen kautta sekä tarjotaan että varjellaan. Toisaalta näet ilmeisesti seurakunnan, joka on huonosti hoidettu, lakimielinen ja jossa pelko vallitsee. Uskomme, että näkemyksesi on heikentynyt ja näkemyksesi Jumalan valtakunnasta on vääristynyt keskelläsi toimivan väärän hengen vuoksi. Jeesus sanoi: "Ruunin valo on silmä. Sentähden, kun silmäsi on yksittäinen, myös koko ruumiisi on täynnä valoa, mutta kun silmäsi on paha, niin sinunkin ruumiisi on täynnä pimeyttä. Varo siis valoa. joka sinussa on, älköön olko pimeys" (Luukas 11:34, 35).

      Meitä huolestuttaa myös äskettäinen uutinen, että jotkut Wolf Lakessa ovat tutkineet raamattua harhaoppineiden kanssa ja että toiset hyväksyvät tämän. Sellainen hengellinen toveruus on selvästi Jumalan sanan vastainen. Paavali kirjoittaa: "Ihminen, joka on harhaoppinen ensimmäisen ja toisen kehotuksen jälkeen, hylkää" (Tit. 3:10). Kyvyttömyys tuomita tällaista toveruutta ja haluttomuus kuulla Jumalan seurakunnan nuhtelua osoittaa, että et enää tunnista Jumalan valtakuntaa tai sen rajoja. Neuvomme sinua, kuten Jeesus neuvoi Laodikean seurakunnan enkeliä: "Koska sinä sanot: Minä olen rikas ja rikastunut, enkä tarvitse mitään, etkä tiedä, että olet kurja ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. Neuvon sinua ostamaan minulta tulessa koeteltua kultaa, jotta olisit rikas, ja valkoiset vaatteet, jotta voisit pukeutua ja ettei alastomuutesi häpeä näkyisi, ja voitele silmäsi Selvitä silmät, jotta näet. Kaikkia, joita rakastan, minä nuhtelen ja kuritan: ole siis innokas ja tee parannus - /Ilm. 3:17-19).

      Ilman parannusta emme voi jatkaa keskinäisessä työssä ja toveruudessa, ja nykyinen jakautumisemme päättyy harhaoppiin ja pysyvään eroon. Palava rukouksemme on, että ottaisitte tämän viestin vastaan ​​sillä rakkaudella, jossa se on lähetetty. Paavali kirjoittaa, että "Kristuksen makea tuoksu" on niille, jotka hukkuvat "kuoleman tuoksu kuolemaksi" ja niille, jotka pelastuvat "elämän tuoksu elämäksi" (2. Kor. 3:15, 16). että tässä kehotuksessa jokainen teistä tunnistaa elämän tuoksun, ei lain tuomitsemista ja viallisten ihmisten heikkoja sanoja. "Jos tänä päivänä kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne..." (Hepr. 3:15).

      Rakkaudessa ja totuudessa, Jumalan rauhassa,
      Keskilännen alueen seurakuntien hallitukset, edustajat ja ministerit

      • Kiitos.

        Yksi asia kävi "silmään"?
        Miksi suhtautua niin kriittisesti seuraavaan asiaan; -Meitä huolestuttaa myös äskettäinen uutinen, että jotkut Wolf Lakessa ovat tutkineet raamattua harhaoppineiden kanssa ja että toiset hyväksyvät tämän?
        Tätähän Jeesus painotti viimeisessä puheessaan; Matt 28;19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

        Tämähän on kaiken kattava lähetyskäsky, joka kohdistuu myös naapuriin. Raamatun kautta on ihminen saatava Jeesuksen seuraajaksi, uskovaksi, joka hakeutuu kasteelle ja löytää pelastuksen.

        Pelkkä puhuminen on vain subjektiivinen näkemys asiasta.

        Tämä on yksi velvoite, pelastavia tekoja Jeesuksen löytämiseksi, miten se voi olla paha.
        Toisaalta Raamattua ei pysty lanseeraamaan ennen kun itse sen tuntee läpikotaisin, ja minä käytän aina kirjaa, kun keskustelen tuttujen Vellujen kanssa uskosta.
        Monelta osin se on jo mennyt perille ja tulosta tullut.


    • Anonyymi

      Nimimerkki WestToe695 kirjoitti seuraavaa Reddit keskustelussa:

      -- snip --
      My feeling about this all is that there are people in leadership in the organization on both sides who do not have the character required to be good leaders. I don't think they're bad people. They just shouldn't be leaders. Poor leadership has put them in a position where they are dug in on "being right" because at this point, in their view, they have no choice. The personal consequences of openly admitting mistakes are just to immense.

      There is no way reconciliation can happen with the existing leadership. Maybe the LLC and the opposing side should put a group of people with less emotional investment in the process in a room together and let them talk without interference from leaders on either side?
      -- snip --

      Tämä mitä hän kirjoittaa hajaannuksesta USA:ssa on myös täysin totta hajaannukseen joka tapahtui LFF:n piirissä muutama vuotta sitten pohjanmaalla (eteenkin Pietarsaaressa). Pietarsaaren rauhanyhdistyksen silloisen puheenjohtajan on mahdotonta myöntää että hän on tehnyt mitään vääriin, koska hän rukoili neuvoa Jumalalta. Kaikki on niiden vika joka lähti, ja ilman että hän myöntää että on tapahtunut virhe, mitään sovintoa ei voida saada aikaiseksi vaikka moni haluasi.

      • Niin se on.
        Jeesuksen ihmiset ovat eri, mitä Jumalan, joilla ei ole Jeesusta, ainoastaan Jeesuksen nimi.

        Jeesus itse sanoo; Matt. 7:14 Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!
        Lestadiolaiset eivät ole sitä ökyautoineen löytäneet, eivätkä olisi edes mahtuneet siitä kulkemaan, ja Jumalaa ei ole muilla, kun Heillä, jotka sen PORTIN kautta menevät.

        Joh. 14:6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.
        Miettikääpä tätä, mikä on VL;n TIE, mikä on VL;n TOTUUS, ja mikä ELÄMÄ (onko se vapautta).

        Ilman Jeesuksen tuntemusta ei voi olla Jumalaa; Matt. 10:32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa

        Samalla voi vastata siihen, missä kohti Jumala on puhunut sanaakaan pakanoille. Taas se on helppo löytää, missä kohti Jeesus puhuu SANOMANSA myös pakanoille?

        Saa antaa esimerkin.


    • Anonyymi

      Onko kysymys Tahkolalaisuudesta vai Koskelolaisuudesta?

      • Anonyymi

        Piss off.. Kysymys voi olla lakihenkiset vastaan hempeät, kysymys voi olla seurakuntaopista tai ihan vaan henkilösuhteista. Ei tiedä, tietävätkö itsekään?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Lakitteko, kuinka monta kertaa sana NIIKO esiintyi Joonan esiintymisessä. Joonalle pitäisi myöntää NIIKO-neuvoksen nimi ja arvo.


      • Hyvä ja mielenkiintoinen esitys Joonalta. Kannattaisi jokainen vanhoillislestadiolainen katsoa. Ei liian negatiivinen VL:uskolle.


    • Anonyymi

      Ainahan yhdessä uskominen on riitaa aiheuttanut. Se kun on ihmisen mieli sellainen, että haluaa valtaa. Ja uskon asioissa sitä saa helpommin, kun opilliset kysymykset eivät saa tarkkoja perusteluja, vaan ovat pelkästään tulkintoja Raamatusta. Kuka vain voi tulkita miten vain. Joku tulkitsee toisin kuin toinen. Ja molemmat ovat varmoja oikeassa olemisestaan. Ja tämä muka on oikeuttanut riitelyyn, henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan ja jopa sotiin, läpi vuosisatojen. Enemmän oikeassa olevako pelastuu? No ei, vaan se joka uskoo. Ja tämä ei tarkoita ,"joka uskoo seurakuntansa opettamalla tavalla".

      Vallan pönkittämiseen kuuluu myös sisäiset puhdistukset, ettei pääse syntymään vallan kaappausta. Sisäinen kuri pitää olla vahva. Siksi muun muassa olivat hoitokokoukset ja siksi puhutaan eriseuraisista. Pois heitetyt toimivat peloitteena muille. Niin ehkä nyt tässäkin.

      • Anonyymi

        Lestadiolaisuus on tyypillisesti maallikkovetoinen liike. Onkohan siinä syy, että liike on hajaannuksille altis. SRK on ehkä ollut yritys korjata tuo valuvika. Paha kyllä hoitokokouslinja ja ehkäisykieltolinja sai vallan SRK:n johtokunnassa ja työvaliokunnassa 70-luvulla. Lyhyellä tähtäimellä tämä tiivisti joukkoja ja sai lisää kannattajia, kun liike kasvoi sisältä päin. Paha kyllä SRK-kristillisyyden herätyksellinen puoli lakkasi samalla kokonaan olemasta. Nyt kun liike on sisäisissä vaikeuksissa myös Suomessa, liike ei saa lisää kannattajia ulkopuolelta ja liikkeen kasvu sisältäpäinkin on ilmeisesti lakannut. Liike ei myöskään ole kirjoittanut oppiaan, eikä Luterilaisen kirkon tunnustusta noudateta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lestadiolaisuus on tyypillisesti maallikkovetoinen liike. Onkohan siinä syy, että liike on hajaannuksille altis. SRK on ehkä ollut yritys korjata tuo valuvika. Paha kyllä hoitokokouslinja ja ehkäisykieltolinja sai vallan SRK:n johtokunnassa ja työvaliokunnassa 70-luvulla. Lyhyellä tähtäimellä tämä tiivisti joukkoja ja sai lisää kannattajia, kun liike kasvoi sisältä päin. Paha kyllä SRK-kristillisyyden herätyksellinen puoli lakkasi samalla kokonaan olemasta. Nyt kun liike on sisäisissä vaikeuksissa myös Suomessa, liike ei saa lisää kannattajia ulkopuolelta ja liikkeen kasvu sisältäpäinkin on ilmeisesti lakannut. Liike ei myöskään ole kirjoittanut oppiaan, eikä Luterilaisen kirkon tunnustusta noudateta.

        Hyvin kuvasit nyky-vanhoillislestadiolaisuuden ongelmakohtia!


    • Anonyymi

      Älkää täällä arvailko asioita kun ette näköjään tiedä tilannetta "lännellä" !
      LLC:n terveiset ovat Suomeen tuotu ja hyvältä kuulosti.
      "Veli Valloista" on nyt Suomessa. ......

      • Anonyymi

        Kun ette ole "sisällä" tuossa VL.-uskossa, turhaa täällä arvailla ja viisastella mistään uskonasioista. !
        Miten nuo asiat koskee ketään ulkopuolisia ? Olkaa omissa oloissanne ! Ja ihan rauhassa saatte oleilla !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ette ole "sisällä" tuossa VL.-uskossa, turhaa täällä arvailla ja viisastella mistään uskonasioista. !
        Miten nuo asiat koskee ketään ulkopuolisia ? Olkaa omissa oloissanne ! Ja ihan rauhassa saatte oleilla !

        Eipä se niin ole, jos "et ole sisällä tuossa liikkeessä", etteikö saisi aiheesta keskustella. Tuskinpa sinäkään pitäydyt keskustelemasta aiheista, joissa sinä et ole osallinen.

        Vl:t luulevat toisinaan omistavansa tämänkin palstan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä se niin ole, jos "et ole sisällä tuossa liikkeessä", etteikö saisi aiheesta keskustella. Tuskinpa sinäkään pitäydyt keskustelemasta aiheista, joissa sinä et ole osallinen.

        Vl:t luulevat toisinaan omistavansa tämänkin palstan.

        Tää oli hyvä kommentti! Mutta kyllähän sitä omistaa varmaa jokaisen palstan loppuenlopuks jos on Jumalan valtakunnan avaimet taskussa :D hohhoijaa. Tuleekohan viimeisellä tuomiolla VL tyypeille kuitenkin käsky "menkää pois, en tunne teitä"


    • Anonyymi

      Onko veljemme Haapsaari nahkapöksyissään käynyt touhuilemassa, kun jäljet ovat tuollaiset ?

    • Anonyymi

      Mitä tarkoittaa sana "eriseura"? Onko se jotai hoitokokoushommaa?

      • Anonyymi

        Miksi et voi itse ottaa selvää, mitä se tarkoittaa? Etkö osaa käyttää Internetiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et voi itse ottaa selvää, mitä se tarkoittaa? Etkö osaa käyttää Internetiä?

        Kyllä teitä vlä harmittaa, kun asioista puhutaan suoraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä teitä vlä harmittaa, kun asioista puhutaan suoraan.

        eriseura on mikael agricolan keksimä sana kuten moni muukin sana suomen kielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä teitä vlä harmittaa, kun asioista puhutaan suoraan.

        sinulta en ole huomannut lainkaan suoraa puhetta. ainoastaan noloa tietämättömyyttä


    • Anonyymi

      Eriseura on seurausta harhaopista hengellisessä elämässä.
      Wiki.
      Sanoja kerettiläinen (kreik. hairetikos) ja harhaoppi (kreik. hairesis) käytetään molempia jo Raamatun alkuteksteissä. Paavali käyttää sanaa kerettiläinen kirjeessään Titukselle, Tit. 3:10. Toisessa Pietarin kirjeessä taas käytetään sanaa harhaoppi, 2. Piet. 2:1.

      Sanaa kerettiläinen käytti ensimmäisenä kirkkoisä Irenaeus (noin 130–202) teoksessaan Harhaoppeja vastaan (Contra Haereses)lähde? kuvatessaan ja arvostellessaan kristittyjä, joiden näkemykset erosivat hänen omistaankenen mukaan?. Myös monet muut kirkkoisät kirjoittivat teoksia harhaoppeja vastaan; näihin kuuluu muun muassa Epifanioksen (noin 315–403) teos Panarion. Eusebios Kesarealainen (noin 275–339) kirjoitti Kirkkohistorian (Ekklesiastike historia, Historia Ecclesiastica), jossa tarkastellaan myös eri oppisuuntauksia. Kerettiläisyys ei ole puolueettomasti määriteltävissä, vaan se voidaan määritellä vain suhteessa oikeaoppisena ("ortodoksisina") pidettyihin näkökantoihin.

      Tunnetuimpia kerettiläisinä pidettyjä kristinuskon suuntauksia ovat areiolaisuus, ebionitismi, markionismi, montanismi ja gnostilaisuus.

    • Anonyymi

      FALC on äärikonservatiivinen, maski- ja rokotevastainen, trumpilainen liike. Minun on erittäin vaikea kuvitella, että Antti Pentikäinen kuuluisi porukkaan, joka veljeilee FALCin kanssa.

      • Anonyymi

        Todennäköisemmin kysymyksessä lienevätkin pikkuesikoiset. Wolf Laken ja Minneapolisin lähellä on pikkuesikoisilla seurakuntia.

        Wolf Lakessa pikkuesikoiset erkaantuivat myöhemmin vanhoillislestadiolaisuudesta kuin muualla. Muualla Amerikassa se tapahtui 1920-luvun lopulla ja Suomessa 1934, mutta Wolf Lakessa pikkuesikoisuus erkaantui vasta 1950-luvulla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisemmin kysymyksessä lienevätkin pikkuesikoiset. Wolf Laken ja Minneapolisin lähellä on pikkuesikoisilla seurakuntia.

        Wolf Lakessa pikkuesikoiset erkaantuivat myöhemmin vanhoillislestadiolaisuudesta kuin muualla. Muualla Amerikassa se tapahtui 1920-luvun lopulla ja Suomessa 1934, mutta Wolf Lakessa pikkuesikoisuus erkaantui vasta 1950-luvulla.

        Mielenkiintoista.

        Vierailin Wolf Lake:ssa olavan Spruce Grove Church sivulla ja on totta että krikko on perustettu vasta 1955, ei 1920-luvulla.

        http://www.sprucegrovealc.org/

        Ilmeisesti LLC:n kirkosta on käyty tämän kirkon raamattutunnilla.

        Olen monesti nähnyt vanhoillislestadiolaisia käväisemään meidän seuroissa, lähinnä kesäseuroissa. Tilanne on sama kuten jos suomessa olisi luovutettu seurakuntia saatanalle koska nämä eivät ole nuhdelleet näitä joka kävivät meidän seuroissa.


      • Anonyymi
        rauhansanalainen kirjoitti:

        Mielenkiintoista.

        Vierailin Wolf Lake:ssa olavan Spruce Grove Church sivulla ja on totta että krikko on perustettu vasta 1955, ei 1920-luvulla.

        http://www.sprucegrovealc.org/

        Ilmeisesti LLC:n kirkosta on käyty tämän kirkon raamattutunnilla.

        Olen monesti nähnyt vanhoillislestadiolaisia käväisemään meidän seuroissa, lähinnä kesäseuroissa. Tilanne on sama kuten jos suomessa olisi luovutettu seurakuntia saatanalle koska nämä eivät ole nuhdelleet näitä joka kävivät meidän seuroissa.

        Tarkalleen ottaen Spruce Grove ALC -kirkko ei sijaitse Wolf Lakessa, vaan 843 metriä Wolf Laken etelärajasta etelään, Spruce Grove Township'issä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisemmin kysymyksessä lienevätkin pikkuesikoiset. Wolf Laken ja Minneapolisin lähellä on pikkuesikoisilla seurakuntia.

        Wolf Lakessa pikkuesikoiset erkaantuivat myöhemmin vanhoillislestadiolaisuudesta kuin muualla. Muualla Amerikassa se tapahtui 1920-luvun lopulla ja Suomessa 1934, mutta Wolf Lakessa pikkuesikoisuus erkaantui vasta 1950-luvulla.

        Pikkuesikoiset eivät ole koskaan erkaantuneet vanhoillisuudesta vaan heidät on potkittu ulos. Olen itse käynyt Susijärvellä saarnamatkalla ja haastatellut useita ihmisiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pikkuesikoiset eivät ole koskaan erkaantuneet vanhoillisuudesta vaan heidät on potkittu ulos. Olen itse käynyt Susijärvellä saarnamatkalla ja haastatellut useita ihmisiä.

        Se riippuu mitä tarkoitat pikkuesikoisilla. En tiedä mitä tapahtui yhdysvalloissa 1920-luvulla, mutta se lestadiolaisuus missä mina olen kasvannut ei ole koskaan kuulunut SRK-vanhoillislestadiolaisuuteen. Yksikään rukoushuone- ja rauhan-yhdistys ruotsinkielisellä pohjanmaalla ei kuulunut SRK:hon. Kun rauhan sana hajaannus tapahtui 1930-luvulla, SRK vain katkaisi se pieni yhteys mitä oli ryhmien välillä.

        Meitä vain alettiin laskea rauhan sana haaraan, vaikka mitään ei muuttunut. Myös Ruotasissa olevat itälestadiolaiset alettiin laskemaan haaraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikkuesikoiset eivät ole koskaan erkaantuneet vanhoillisuudesta vaan heidät on potkittu ulos. Olen itse käynyt Susijärvellä saarnamatkalla ja haastatellut useita ihmisiä.

        Siinä tapauksessa lienet pikkuesikoisten saarnamies?


      • Anonyymi
        rauhansanalainen kirjoitti:

        Se riippuu mitä tarkoitat pikkuesikoisilla. En tiedä mitä tapahtui yhdysvalloissa 1920-luvulla, mutta se lestadiolaisuus missä mina olen kasvannut ei ole koskaan kuulunut SRK-vanhoillislestadiolaisuuteen. Yksikään rukoushuone- ja rauhan-yhdistys ruotsinkielisellä pohjanmaalla ei kuulunut SRK:hon. Kun rauhan sana hajaannus tapahtui 1930-luvulla, SRK vain katkaisi se pieni yhteys mitä oli ryhmien välillä.

        Meitä vain alettiin laskea rauhan sana haaraan, vaikka mitään ei muuttunut. Myös Ruotasissa olevat itälestadiolaiset alettiin laskemaan haaraan.

        kuulutko LLF:n


      • Anonyymi
        rauhansanalainen kirjoitti:

        Se riippuu mitä tarkoitat pikkuesikoisilla. En tiedä mitä tapahtui yhdysvalloissa 1920-luvulla, mutta se lestadiolaisuus missä mina olen kasvannut ei ole koskaan kuulunut SRK-vanhoillislestadiolaisuuteen. Yksikään rukoushuone- ja rauhan-yhdistys ruotsinkielisellä pohjanmaalla ei kuulunut SRK:hon. Kun rauhan sana hajaannus tapahtui 1930-luvulla, SRK vain katkaisi se pieni yhteys mitä oli ryhmien välillä.

        Meitä vain alettiin laskea rauhan sana haaraan, vaikka mitään ei muuttunut. Myös Ruotasissa olevat itälestadiolaiset alettiin laskemaan haaraan.

        Kuulutko LLF.n ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        kuulutko LLF:n

        Kyllä, kuulun LFF:n.

        Nyt ymmärrän mitä Anonyymi joka kirjoitti 08.01.2022 18:26 tarkoitti. Hän vastasi alkuperäiseen viestiin missä kirjoitettiin että "Wolf Lakessa pikkuesikoiset erkaantuivat myöhemmin vanhoillislestadiolaisuudesta kuin muualla. Muualla Amerikassa se tapahtui 1920-luvun lopulla ja Suomessa 1934, mutta Wolf Lakessa pikkuesikoisuus erkaantui vasta 1950-luvulla."

        Voi olla että Wolf Lakessa ei ollut kysymys erkaantumisesta, vaan että heidät potkitiin ulos ihan kuten nyt on käymässä Minneapolisin ja Wolf Laken seurakunnille.

        Mitä muuten tulee pikkuesikoisuuteen ruotsinkielisessä pohjanmaalla (ja ruotissa) ei voida puhua ulospotkimisesta vaikka monet Rauhan sanan saarnaajat haluavat ilmastaa sen niin. Pikemmin on kysymys siitä että yhteys kahden (tai kolmen) ryhmän välillä katkesi.


      • rauhansanalainen kirjoitti:

        Kyllä, kuulun LFF:n.

        Nyt ymmärrän mitä Anonyymi joka kirjoitti 08.01.2022 18:26 tarkoitti. Hän vastasi alkuperäiseen viestiin missä kirjoitettiin että "Wolf Lakessa pikkuesikoiset erkaantuivat myöhemmin vanhoillislestadiolaisuudesta kuin muualla. Muualla Amerikassa se tapahtui 1920-luvun lopulla ja Suomessa 1934, mutta Wolf Lakessa pikkuesikoisuus erkaantui vasta 1950-luvulla."

        Voi olla että Wolf Lakessa ei ollut kysymys erkaantumisesta, vaan että heidät potkitiin ulos ihan kuten nyt on käymässä Minneapolisin ja Wolf Laken seurakunnille.

        Mitä muuten tulee pikkuesikoisuuteen ruotsinkielisessä pohjanmaalla (ja ruotissa) ei voida puhua ulospotkimisesta vaikka monet Rauhan sanan saarnaajat haluavat ilmastaa sen niin. Pikemmin on kysymys siitä että yhteys kahden (tai kolmen) ryhmän välillä katkesi.

        Näin Wikipedia kirjoittaa hajannuksesta:

        "Organisaatiotasolla varsinaista virallista erkaantumista SRK:n yhteydestä tapahtui hyvin pienissä määrin, koska suurin osa niistä joita alettiin kutsua "rauhansanalaisiksi", olivat seurakuntia, jotka eivät olleet mukana SRK:n toiminnassa virallisina jäseninä, eivätkä siten myöskään voineet erota virallisessa mielessä. Hajaannus oli siis enimmäkseen alueellinen. Pohjoisen Skandinavian vanhoillislestadiolaisten enemmistö, Tornionlaakso lähes kokonaisuudessaan ja lähes kaikki Suomen ruotsinkieliset vanhoillislestadiolaiset menivät pikkuesikoisuudelle. Paikallista hajaantumista tapahtuikin lähinnä eräissä Keski- ja Etelä-Pohjanmaan suomenkielisissä lestadiolaisyhteisöissä ja rauhanyhdistyksissä sekä Helsingissä."


      • Anonyymi
        rauhansanalainen kirjoitti:

        Se riippuu mitä tarkoitat pikkuesikoisilla. En tiedä mitä tapahtui yhdysvalloissa 1920-luvulla, mutta se lestadiolaisuus missä mina olen kasvannut ei ole koskaan kuulunut SRK-vanhoillislestadiolaisuuteen. Yksikään rukoushuone- ja rauhan-yhdistys ruotsinkielisellä pohjanmaalla ei kuulunut SRK:hon. Kun rauhan sana hajaannus tapahtui 1930-luvulla, SRK vain katkaisi se pieni yhteys mitä oli ryhmien välillä.

        Meitä vain alettiin laskea rauhan sana haaraan, vaikka mitään ei muuttunut. Myös Ruotasissa olevat itälestadiolaiset alettiin laskemaan haaraan.

        Alettiin laskemaan ja alettiin laskemaan. Olette August Lundbergin vääränhengen sikiöitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alettiin laskemaan ja alettiin laskemaan. Olette August Lundbergin vääränhengen sikiöitä

        SRK-lestadiolaisuus on uudempi haara lestadiolaisuudesta joka alkoi muodostua 1900-luvun alussa. On tietenkin naurettava väittää että aiemmat lestadiolaiset olisivat olleet väärässä hengessä.

        Wikipedia:
        ”I början av 1900-talet kom en ny riktning, som senare kom att skilja sig från östlæstadianismen, att växa fram i Finland, den så kallade gammallæstadianismen. Den här riktningen organiserade sig runt SRK (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys),[3] som grundades 1914, och leds från Uleåborg.”

        SRK-vanhoillislestadiolaisuus on eriseura ja lahko. Ette tunnusta kuuluvaanne Kristuksen maailmanlaajuiseen kirkkoon. Näkikö Johannes ilmestyksessä vain vanhoillislestadiolaisia? Ei, hän näki uskovaisia kaikista kansoista ja suvuista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SRK-lestadiolaisuus on uudempi haara lestadiolaisuudesta joka alkoi muodostua 1900-luvun alussa. On tietenkin naurettava väittää että aiemmat lestadiolaiset olisivat olleet väärässä hengessä.

        Wikipedia:
        ”I början av 1900-talet kom en ny riktning, som senare kom att skilja sig från östlæstadianismen, att växa fram i Finland, den så kallade gammallæstadianismen. Den här riktningen organiserade sig runt SRK (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys),[3] som grundades 1914, och leds från Uleåborg.”

        SRK-vanhoillislestadiolaisuus on eriseura ja lahko. Ette tunnusta kuuluvaanne Kristuksen maailmanlaajuiseen kirkkoon. Näkikö Johannes ilmestyksessä vain vanhoillislestadiolaisia? Ei, hän näki uskovaisia kaikista kansoista ja suvuista.

        Tunnustetaan Kristuksen maailmanlaajuinen seurakunta kyllä.

        Mutta te rauhansanalaiset, katolilaiset, pystykorvaluterilaiset, helluntailaiset, pystykorvaortodoksit ja jehovantodistajat ette kuulu siihen Kristuksen maailmanlaajuiseen seurakuntaan. Kristuksen maailmanlaajuiseen seurakuntaan kuuluvat vain oikein uskomassa olevat Jumalan lapset, joita on aina ollut vähän ja on tänäkin päivänä. Nooan aikanakin niitä oli vain 8, kun Metusalem oli kuollut juuri ennen vedenpaisumusta.

        Ne kolme erityistä rietasta henkeä kokoavat teidät harhaoppiset kaikki yhteen joukkoon viimeisinä aikoina. Lisäksi asiaan vaikuttaa tuhansia muitakin riettaita henkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnustetaan Kristuksen maailmanlaajuinen seurakunta kyllä.

        Mutta te rauhansanalaiset, katolilaiset, pystykorvaluterilaiset, helluntailaiset, pystykorvaortodoksit ja jehovantodistajat ette kuulu siihen Kristuksen maailmanlaajuiseen seurakuntaan. Kristuksen maailmanlaajuiseen seurakuntaan kuuluvat vain oikein uskomassa olevat Jumalan lapset, joita on aina ollut vähän ja on tänäkin päivänä. Nooan aikanakin niitä oli vain 8, kun Metusalem oli kuollut juuri ennen vedenpaisumusta.

        Ne kolme erityistä rietasta henkeä kokoavat teidät harhaoppiset kaikki yhteen joukkoon viimeisinä aikoina. Lisäksi asiaan vaikuttaa tuhansia muitakin riettaita henkiä.

        Matt. 24:37
        Niin kuin kävi Nooan päivinä, niin on käyvä silloinkin, kun Ihmisen Poika tulee. [Mark. 13:32-37; Luuk. 17:26-36 | Luuk. 12:39,40]

        Luuk. 17:26
        "Niin kuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan päivinä oleva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnustetaan Kristuksen maailmanlaajuinen seurakunta kyllä.

        Mutta te rauhansanalaiset, katolilaiset, pystykorvaluterilaiset, helluntailaiset, pystykorvaortodoksit ja jehovantodistajat ette kuulu siihen Kristuksen maailmanlaajuiseen seurakuntaan. Kristuksen maailmanlaajuiseen seurakuntaan kuuluvat vain oikein uskomassa olevat Jumalan lapset, joita on aina ollut vähän ja on tänäkin päivänä. Nooan aikanakin niitä oli vain 8, kun Metusalem oli kuollut juuri ennen vedenpaisumusta.

        Ne kolme erityistä rietasta henkeä kokoavat teidät harhaoppiset kaikki yhteen joukkoon viimeisinä aikoina. Lisäksi asiaan vaikuttaa tuhansia muitakin riettaita henkiä.

        On täysin naurettava uskoa että Kristuksen maailmanlaajuinen kirkko koostuu muutamasta tuhannesta uskovaisesta SUOMESSA joka opettavat oppia joka ei löydy raamatusta ja kirkkohistoriasta.

        Vanhoillislestadiolaisuus on eriseura jos alkuperäisopetuksena pidetään Lestadiusta, Herhunttilaisia tai Lutheria tai Apostoleita tai Jeesusta.

        Oliko Luther epäuskoinen ja Jumalan valtakunnan ulkopuolella?
        Suhteellaan sakramentteihin esimerkiksi?

        Oliko Lestadius epäuskoinen ja Jumalan valtakunnan ulkopuolella? Suhteellaan lestadiolaisen liikkeen ulkopuoliseen uskoon?

        Miten viestikapula on voinut ketkematta kulkea ekumeenisen liikkeen kautta. Hernhutilaisuus esimerkiksi on ytimeltään ekumeeninen liike. Miksi Rukoilevaisuus. Miksi Lestadius, joka suhtatutui myötämielisesti jopa yksittäsiin baptisteihin, väkeen jonka kastekäsitys eroaa luterilaisesta.

        Kun saarnatoimilla ison miesporukan toimesta julistetaan oma kupla Jumalan valtakunnaksi, niin sanoma on totta niille jotka ovat elävät kuplan sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matt. 24:37
        Niin kuin kävi Nooan päivinä, niin on käyvä silloinkin, kun Ihmisen Poika tulee. [Mark. 13:32-37; Luuk. 17:26-36 | Luuk. 12:39,40]

        Luuk. 17:26
        "Niin kuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan päivinä oleva.

        Johannes näki niin suuren kansanjoukon ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Hän ei nähnyt muutaman tuhannen, 1900-luvun alussa, syntynyt SRK-vanhoillislestadiolainen liike:

        Ilm 7:"9 Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa 10 ja huusivat kovalla äänellä: "Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, hän ja Karitsa!"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johannes näki niin suuren kansanjoukon ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Hän ei nähnyt muutaman tuhannen, 1900-luvun alussa, syntynyt SRK-vanhoillislestadiolainen liike:

        Ilm 7:"9 Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa 10 ja huusivat kovalla äänellä: "Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, hän ja Karitsa!"

        Johannes näki siinä näyssä (Ilm 7:9) kaikkien aikojen uskovaiset yhdellä koolla. Vanhurskaiden ylösnousemuksen jälkeen he tulevat yhdelle koolle Kristuksen tuomioistuimen eteen ja sitten uusiin taivaisiin ja uuteen maahan, jossa vanhurskaus asuu.

        Lopunajan ihmisistä Raamattu kertoo näin:

        2. Tim. 3:
        1 Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat. [1. Tim. 4:1; 2. Piet. 2:1, 2. Piet. 3:3; Juud. 1:18]
        2 Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat kiittämättömiä, jumalattomia, [Room. 1:29-32]
        3 rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia,
        4 petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa,
        5 he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman. Karta sellaisia! [1. Kor. 4:20; Ef. 1:19,20; Kol. 1:11; 1. Tess. 1:5 | Room. 16:17 ]
        6 Nämä näet tunkeutuvat koteihin ja kietovat valtaansa syntien rasittamia, monenlaisten oikkujensa riepottelemia naisparkoja, [Tit. 1:11]
        7 jotka ovat aina alttiita uusille opetuksille mutta eivät voi koskaan päästä selville totuudesta.
        8 Niin kuin Jannes ja Jambres* vastustivat Moosesta, niin tuollaiset villitsijät vastustavat totuutta. He ovat menettäneet järkensä, ja heidän uskonsa on kelvoton. [2. Moos. 7:11:ssä mainitut Mooseksen vastustajat olivat juutalaisen perinteen mukaan nimeltään Jannes ja Jambres.][2. Moos. 7:11,12]
        9 Mutta kauan he eivät menesty, sillä heidän järjettömyytensä paljastuu pian kaikille, kuten noille kahdellekin kävi. [2. Moos. 8:14,15]

        Uskovaisia on aina ollut vain vähän, mutta lopunajalla uskovaisia on erityisen vähän:
        Luuk. 18:8:
        Minä sanon teille: hän hankkii heille oikeuden viipymättä. Mutta kun Ihmisen Poika tulee, löytääkö hän uskoa maan päältä?" [2. Tim. 3:1-5]

        Lopunajalla vieläpä muutamat niistä vähistä uskovaisista luopuvat uskostaan:

        1. Tim. 4:
        1 Mutta Henki sanoo selkiästi, että viimeisillä ajoilla muutamat luopuvat uskosta ja ottavat vaarin viettelevistä hengistä ja perkeleiden opetuksista,
        2 Niiden kautta, jotka ulkokullaisuudessa valheenpuhujat ovat, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty,
        3 Ja kieltävät naimasta ja ottamasta ruokaa, jonka Jumala loi uskollisille kiitoksella nautittavaksi ja niille, jotka totuuden ymmärtäneet ovat.
        4 Sillä kaikki, mitä Jumala luonut on, on hyvää, ja ei ole mitään hyljättävää, kuin se kiitoksella nautitaan.
        5 Sillä se Jumalan sanalla ja rukouksella pyhitetään.
        6 Kuin nyt senkaltaista veljille opetat, niin sinä Jesuksen Kristuksen uskollinen palvelia olet, uskon sanoissa, hyvässä opissa kasvatettu, jotka sinä seurannut olet.
        7 Mutta vältä kelvottomia ämmän juttuja, ja harjoita sinuas jumalisuuteen.
        8 Sillä ruumiillinen harjoitus vähän kelpaa; mutta jumalisuus on tarpeellinen kaikissa asioissa, jolla on sekä nykyisen että tulevaisen elämän lupaus.

        Uskovaisia on aina vähän kaikkina aikoina:
        Matt. 7:
        13 Menkäät ahtaasta portista sisälle; sillä se portti on lavia ja avara tie, joka vie kadotukseen, ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät;
        14 Ja se portti on ahdas, ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät.
        15 Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet.
        16 Heidän hedelmistänsä te tunnette heidät: hakeeko joku viinamarjoja orjantappuroista, taikka fikunia ohdakkeista?
        17 Niin jokainen hyvä puu kasvaa hyvät hedelmät; mutta mädännyt puu kasvaa häijyt hedelmät.
        18 Hyvä puu ei taida häijyjä hedelmiä kasvaa, eikä mädännyt puu hyviä hedelmiä kasvaa.
        19 Jokainen puu, joka ei kasva hyvää hedelmää, hakataan pois, ja tuleen heitetään.
        20 Sentähden tuntekaat heitä hedelmistänsä.
        21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet?
        23 Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.
        24 Sentähden jokaisen, joka minulta nämät puheet kuulee ja ne tekee, vertaan minä toimelliseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
        25 Ja sade lankesi, ja virrat tulivat, ja tuulet puhalsivat, ja sitä huonetta sysäsivät, joka ei kuitenkaan kukistunut; sillä se oli kalliolle perustettu.
        26 Ja jokainen, joka kuulee minulta nämä puheet, ja ei tee niitä, hän verrataan tyhmään mieheen, joka huoneensa sannalle rakensi.
        27 Ja sade lankesi, ja virrat tulivat, ja tuulet puhalsivat, ja sitä huonetta sysäsivät, joka kukistui, ja sen lankeemus oli suuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On täysin naurettava uskoa että Kristuksen maailmanlaajuinen kirkko koostuu muutamasta tuhannesta uskovaisesta SUOMESSA joka opettavat oppia joka ei löydy raamatusta ja kirkkohistoriasta.

        Vanhoillislestadiolaisuus on eriseura jos alkuperäisopetuksena pidetään Lestadiusta, Herhunttilaisia tai Lutheria tai Apostoleita tai Jeesusta.

        Oliko Luther epäuskoinen ja Jumalan valtakunnan ulkopuolella?
        Suhteellaan sakramentteihin esimerkiksi?

        Oliko Lestadius epäuskoinen ja Jumalan valtakunnan ulkopuolella? Suhteellaan lestadiolaisen liikkeen ulkopuoliseen uskoon?

        Miten viestikapula on voinut ketkematta kulkea ekumeenisen liikkeen kautta. Hernhutilaisuus esimerkiksi on ytimeltään ekumeeninen liike. Miksi Rukoilevaisuus. Miksi Lestadius, joka suhtatutui myötämielisesti jopa yksittäsiin baptisteihin, väkeen jonka kastekäsitys eroaa luterilaisesta.

        Kun saarnatoimilla ison miesporukan toimesta julistetaan oma kupla Jumalan valtakunnaksi, niin sanoma on totta niille jotka ovat elävät kuplan sisällä.

        Ne ovat vain yksittäisiä henkilöitä, jotka ovat väittäneet Pyhän Hengen viran kulkeutuneen hernhutilaisuuden kautta. Se käsitys tuli August Lundbergilta, joka oli harhaoppinen kuten hernhutilaisetkin.

        Pyhä Henki on kulkenut Jumalan lasten välityksellä tämän ajan Jumalan lapsille, mutta me emme voi tietää sen tarkkaa reittiä kaikkina aikoina historiassa.

        Joh. 3:8
        Tuuli puhaltaa, kussa hän tahtoo, ja sinä kuulet hänen humunsa, ja et tiedä, kusta hän tulee taikka kuhunka hän menee: näin on jokainen, joka Hengestä syntynyt on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johannes näki siinä näyssä (Ilm 7:9) kaikkien aikojen uskovaiset yhdellä koolla. Vanhurskaiden ylösnousemuksen jälkeen he tulevat yhdelle koolle Kristuksen tuomioistuimen eteen ja sitten uusiin taivaisiin ja uuteen maahan, jossa vanhurskaus asuu.

        Lopunajan ihmisistä Raamattu kertoo näin:

        2. Tim. 3:
        1 Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat. [1. Tim. 4:1; 2. Piet. 2:1, 2. Piet. 3:3; Juud. 1:18]
        2 Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat kiittämättömiä, jumalattomia, [Room. 1:29-32]
        3 rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia,
        4 petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa,
        5 he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman. Karta sellaisia! [1. Kor. 4:20; Ef. 1:19,20; Kol. 1:11; 1. Tess. 1:5 | Room. 16:17 ]
        6 Nämä näet tunkeutuvat koteihin ja kietovat valtaansa syntien rasittamia, monenlaisten oikkujensa riepottelemia naisparkoja, [Tit. 1:11]
        7 jotka ovat aina alttiita uusille opetuksille mutta eivät voi koskaan päästä selville totuudesta.
        8 Niin kuin Jannes ja Jambres* vastustivat Moosesta, niin tuollaiset villitsijät vastustavat totuutta. He ovat menettäneet järkensä, ja heidän uskonsa on kelvoton. [2. Moos. 7:11:ssä mainitut Mooseksen vastustajat olivat juutalaisen perinteen mukaan nimeltään Jannes ja Jambres.][2. Moos. 7:11,12]
        9 Mutta kauan he eivät menesty, sillä heidän järjettömyytensä paljastuu pian kaikille, kuten noille kahdellekin kävi. [2. Moos. 8:14,15]

        Uskovaisia on aina ollut vain vähän, mutta lopunajalla uskovaisia on erityisen vähän:
        Luuk. 18:8:
        Minä sanon teille: hän hankkii heille oikeuden viipymättä. Mutta kun Ihmisen Poika tulee, löytääkö hän uskoa maan päältä?" [2. Tim. 3:1-5]

        Lopunajalla vieläpä muutamat niistä vähistä uskovaisista luopuvat uskostaan:

        1. Tim. 4:
        1 Mutta Henki sanoo selkiästi, että viimeisillä ajoilla muutamat luopuvat uskosta ja ottavat vaarin viettelevistä hengistä ja perkeleiden opetuksista,
        2 Niiden kautta, jotka ulkokullaisuudessa valheenpuhujat ovat, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty,
        3 Ja kieltävät naimasta ja ottamasta ruokaa, jonka Jumala loi uskollisille kiitoksella nautittavaksi ja niille, jotka totuuden ymmärtäneet ovat.
        4 Sillä kaikki, mitä Jumala luonut on, on hyvää, ja ei ole mitään hyljättävää, kuin se kiitoksella nautitaan.
        5 Sillä se Jumalan sanalla ja rukouksella pyhitetään.
        6 Kuin nyt senkaltaista veljille opetat, niin sinä Jesuksen Kristuksen uskollinen palvelia olet, uskon sanoissa, hyvässä opissa kasvatettu, jotka sinä seurannut olet.
        7 Mutta vältä kelvottomia ämmän juttuja, ja harjoita sinuas jumalisuuteen.
        8 Sillä ruumiillinen harjoitus vähän kelpaa; mutta jumalisuus on tarpeellinen kaikissa asioissa, jolla on sekä nykyisen että tulevaisen elämän lupaus.

        Uskovaisia on aina vähän kaikkina aikoina:
        Matt. 7:
        13 Menkäät ahtaasta portista sisälle; sillä se portti on lavia ja avara tie, joka vie kadotukseen, ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät;
        14 Ja se portti on ahdas, ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät.
        15 Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet.
        16 Heidän hedelmistänsä te tunnette heidät: hakeeko joku viinamarjoja orjantappuroista, taikka fikunia ohdakkeista?
        17 Niin jokainen hyvä puu kasvaa hyvät hedelmät; mutta mädännyt puu kasvaa häijyt hedelmät.
        18 Hyvä puu ei taida häijyjä hedelmiä kasvaa, eikä mädännyt puu hyviä hedelmiä kasvaa.
        19 Jokainen puu, joka ei kasva hyvää hedelmää, hakataan pois, ja tuleen heitetään.
        20 Sentähden tuntekaat heitä hedelmistänsä.
        21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet?
        23 Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.
        24 Sentähden jokaisen, joka minulta nämät puheet kuulee ja ne tekee, vertaan minä toimelliseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
        25 Ja sade lankesi, ja virrat tulivat, ja tuulet puhalsivat, ja sitä huonetta sysäsivät, joka ei kuitenkaan kukistunut; sillä se oli kalliolle perustettu.
        26 Ja jokainen, joka kuulee minulta nämä puheet, ja ei tee niitä, hän verrataan tyhmään mieheen, joka huoneensa sannalle rakensi.
        27 Ja sade lankesi, ja virrat tulivat, ja tuulet puhalsivat, ja sitä huonetta sysäsivät, joka kukistui, ja sen lankeemus oli suuri.

        Ei pidä paikkaansa. Johannes näki niitä joka tulivat suuresta ahdistuksesta. Tämä ei ole vielä tapahtunut:

        13Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?" 14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat...

        Joka tapauksessa hän näki muita kun SRK-vanhoillislestadiolaisia, koska liike ja usko on synytynyt 1900-luvun alussa. Ennen sitä ei ollut SRK-vanhoillislestadiolaisuutta. Et pysty näyttämään kirkkohistoriasta että olisi ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ovat vain yksittäisiä henkilöitä, jotka ovat väittäneet Pyhän Hengen viran kulkeutuneen hernhutilaisuuden kautta. Se käsitys tuli August Lundbergilta, joka oli harhaoppinen kuten hernhutilaisetkin.

        Pyhä Henki on kulkenut Jumalan lasten välityksellä tämän ajan Jumalan lapsille, mutta me emme voi tietää sen tarkkaa reittiä kaikkina aikoina historiassa.

        Joh. 3:8
        Tuuli puhaltaa, kussa hän tahtoo, ja sinä kuulet hänen humunsa, ja et tiedä, kusta hän tulee taikka kuhunka hän menee: näin on jokainen, joka Hengestä syntynyt on.

        Lutheria ja Laestadius eivät siis olleet uskovaisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Johannes näki niitä joka tulivat suuresta ahdistuksesta. Tämä ei ole vielä tapahtunut:

        13Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?" 14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat...

        Joka tapauksessa hän näki muita kun SRK-vanhoillislestadiolaisia, koska liike ja usko on synytynyt 1900-luvun alussa. Ennen sitä ei ollut SRK-vanhoillislestadiolaisuutta. Et pysty näyttämään kirkkohistoriasta että olisi ollut.

        Tuossa jakeessa 14 ei tarkoiteta mitään määrättynä aikana tapahtuvaa "suurta ahdistusta", vaan siinä tarkoitetaan Jumalan lasten kilvoituksen matkaa jokaisella Jumalan lapsella täällä synninmaan päällä, sillä se on aina suuri ahdistus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa jakeessa 14 ei tarkoiteta mitään määrättynä aikana tapahtuvaa "suurta ahdistusta", vaan siinä tarkoitetaan Jumalan lasten kilvoituksen matkaa jokaisella Jumalan lapsella täällä synninmaan päällä, sillä se on aina suuri ahdistus.

        Mistä tiedät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa jakeessa 14 ei tarkoiteta mitään määrättynä aikana tapahtuvaa "suurta ahdistusta", vaan siinä tarkoitetaan Jumalan lasten kilvoituksen matkaa jokaisella Jumalan lapsella täällä synninmaan päällä, sillä se on aina suuri ahdistus.

        Room. 8:22
        Sillä me tiedämme, että jokainen luontokappale huokaa ja ahdistetaan aina tähän asti meidän kanssamme.

        Fil. 1:23
        Sillä molemmilta minä ahdistetaan: minä halajan täältä eritä ja olla Kristuksen kanssa; sillä se paljoa parempi olis.

        1. Piet. 4:
        18 Ja jos hurskas tuskalla vapaaksi tulee, kussa sitte jumalatoin ja syntinen näkyy?

        Hepr. 12:
        3 Niin muistakaat häntä, joka senkaltaisen vastahakoisuuden on syntisiltä itse vastaansa kärsinyt, ettette väsy teidän mielessänne ja lakkaa.
        4 Sillä ette ole vielä hamaan vereen asti kilvoitellen syntiä vastaan olleet,
        5 Ja te olette jo unohtaneet sen manauksen, joka teille niin. kuin lapsille puhuu: minun poikani, älä katso ylön Herran kuritusta, ja älä näänny, koskas häneltä rangaistaan,
        6 Sillä jota Herra rakastaa, sitä hän myös rankaisee; mutta jokaista poikaa hän pieksää, jonka hän korjaa.
        7 Jos te kurituksen kärsitte, niin Jumala taritsee itsensä teille niinkuin lapsillensa; sillä kuka on se poika, jota ei isä kurita?
        8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osalliset olleet, niin te olette äpärät ja ette lapset.
        9 Ja kuin meillä ovat lihalliset isät olleet kurittajana, niin me olemme niitä kavahtaneet: eikö meidän siis paljoa enemmin pidä hengelliselle Isälle alamaiset oleman, että me eläisimme?
        10 Sillä ne tosin ovat meitä kurittaneet harvoina päivinä luulonsa jälkeen; mutta tämä meidän tarpeeksemme, että me hänen pyhyytensä saisimme.
        11 Mutta koska kaikkinainen rangaistus käsissä on, niin ei se näy meille iloksi, vaan murheeksi; mutta sitte antaa hän rauhallisen vanhurskauden hedelmän niille, jotka siinä harjoitetut ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Room. 8:22
        Sillä me tiedämme, että jokainen luontokappale huokaa ja ahdistetaan aina tähän asti meidän kanssamme.

        Fil. 1:23
        Sillä molemmilta minä ahdistetaan: minä halajan täältä eritä ja olla Kristuksen kanssa; sillä se paljoa parempi olis.

        1. Piet. 4:
        18 Ja jos hurskas tuskalla vapaaksi tulee, kussa sitte jumalatoin ja syntinen näkyy?

        Hepr. 12:
        3 Niin muistakaat häntä, joka senkaltaisen vastahakoisuuden on syntisiltä itse vastaansa kärsinyt, ettette väsy teidän mielessänne ja lakkaa.
        4 Sillä ette ole vielä hamaan vereen asti kilvoitellen syntiä vastaan olleet,
        5 Ja te olette jo unohtaneet sen manauksen, joka teille niin. kuin lapsille puhuu: minun poikani, älä katso ylön Herran kuritusta, ja älä näänny, koskas häneltä rangaistaan,
        6 Sillä jota Herra rakastaa, sitä hän myös rankaisee; mutta jokaista poikaa hän pieksää, jonka hän korjaa.
        7 Jos te kurituksen kärsitte, niin Jumala taritsee itsensä teille niinkuin lapsillensa; sillä kuka on se poika, jota ei isä kurita?
        8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osalliset olleet, niin te olette äpärät ja ette lapset.
        9 Ja kuin meillä ovat lihalliset isät olleet kurittajana, niin me olemme niitä kavahtaneet: eikö meidän siis paljoa enemmin pidä hengelliselle Isälle alamaiset oleman, että me eläisimme?
        10 Sillä ne tosin ovat meitä kurittaneet harvoina päivinä luulonsa jälkeen; mutta tämä meidän tarpeeksemme, että me hänen pyhyytensä saisimme.
        11 Mutta koska kaikkinainen rangaistus käsissä on, niin ei se näy meille iloksi, vaan murheeksi; mutta sitte antaa hän rauhallisen vanhurskauden hedelmän niille, jotka siinä harjoitetut ovat.

        Room. 7:
        24 Minä viheliäinen ihminen: kuka päästää minun tästä kuoleman ruumiista?

        2. Kor. 12:7
        Ja ettei ilmoitusten ylönpalttisuus minua ylen paljon korottaisi, on pistin annettu minun lihaani, nimittäin saatanan enkeli, rusikoitsemaan minua, etten minä itsiäni ylen paljon korottaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Johannes näki niitä joka tulivat suuresta ahdistuksesta. Tämä ei ole vielä tapahtunut:

        13Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?" 14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat...

        Joka tapauksessa hän näki muita kun SRK-vanhoillislestadiolaisia, koska liike ja usko on synytynyt 1900-luvun alussa. Ennen sitä ei ollut SRK-vanhoillislestadiolaisuutta. Et pysty näyttämään kirkkohistoriasta että olisi ollut.

        Johannes näki siinä tulevia tapahtumia, ei siis oman aikansa tapahtumia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johannes näki siinä tulevia tapahtumia, ei siis oman aikansa tapahtumia

        Johannes näki mitä tapahtui suuren ahdistuksen jälkeen. Hän näki niitä kristittyjä joka silloin tulivat istuimen edessä elossa, ei ylösnousseet.

        Matteuksen evankeliumi kuvaa suuren ahdistuksen näin: 24:3-7

        24:3 Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
        24:4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
        24:5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.
        24:6 Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu.
        24:7 Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin.

        Tämä on se suuri ahdistus joka Johannes näki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät?

        Kyllä minä tiedän, koska en ole hengellinen äpärä kuten sinä.

        Hepr. 12:
        5 Ja te olette jo unohtaneet sen manauksen, joka teille niin. kuin lapsille puhuu: minun poikani, älä katso ylön Herran kuritusta, ja älä näänny, koskas häneltä rangaistaan,
        6 Sillä jota Herra rakastaa, sitä hän myös rankaisee; mutta jokaista poikaa hän pieksää, jonka hän korjaa.
        7 Jos te kurituksen kärsitte, niin Jumala taritsee itsensä teille niinkuin lapsillensa; sillä kuka on se poika, jota ei isä kurita?
        8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osalliset olleet, niin te olette äpärät ja ette lapset.

        1. Aik. 4:9
        Mutta Jagbets oli kuuluisampi veljiänsä; ja hänen äitinsä kutsui hänen Jagbets, sillä hän sanoi: minä olen hänen synnyttänyt kivulla.

        Job 33:19
        Ja kurittaa häntä kivulla vuoteessansa, ja kaikki hänen luunsa väkevällä kivulla,

        Sananl. 20:30
        Haavoilla pitää pahuus ajettaman pois, ja koko sydämen kivulla.

        Gal. 4:19
        Minun rakkaat lapseni, jotka minun täytyy vasta-uudesta kivulla synnyttää, siihenasti kuin Kristus teissä jonkun muodon sais!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä tiedän, koska en ole hengellinen äpärä kuten sinä.

        Hepr. 12:
        5 Ja te olette jo unohtaneet sen manauksen, joka teille niin. kuin lapsille puhuu: minun poikani, älä katso ylön Herran kuritusta, ja älä näänny, koskas häneltä rangaistaan,
        6 Sillä jota Herra rakastaa, sitä hän myös rankaisee; mutta jokaista poikaa hän pieksää, jonka hän korjaa.
        7 Jos te kurituksen kärsitte, niin Jumala taritsee itsensä teille niinkuin lapsillensa; sillä kuka on se poika, jota ei isä kurita?
        8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osalliset olleet, niin te olette äpärät ja ette lapset.

        1. Aik. 4:9
        Mutta Jagbets oli kuuluisampi veljiänsä; ja hänen äitinsä kutsui hänen Jagbets, sillä hän sanoi: minä olen hänen synnyttänyt kivulla.

        Job 33:19
        Ja kurittaa häntä kivulla vuoteessansa, ja kaikki hänen luunsa väkevällä kivulla,

        Sananl. 20:30
        Haavoilla pitää pahuus ajettaman pois, ja koko sydämen kivulla.

        Gal. 4:19
        Minun rakkaat lapseni, jotka minun täytyy vasta-uudesta kivulla synnyttää, siihenasti kuin Kristus teissä jonkun muodon sais!

        5. Moos. 8:5
        Niin tiedä sydämessäs, että Herra sinun Jumalas on kurittanut sinua, niinkuin mies kurittaa poikaansa.

        Tällainen kurittaja on Isä Jumala:
        Sananl. 13:24
        Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan, joka rakastaa, kurittaa häntä jo varhain. [Sananl. 19:18, Sananl. 22:15, Sananl. 23:13,14, Sananl. 29:15]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä tiedän, koska en ole hengellinen äpärä kuten sinä.

        Hepr. 12:
        5 Ja te olette jo unohtaneet sen manauksen, joka teille niin. kuin lapsille puhuu: minun poikani, älä katso ylön Herran kuritusta, ja älä näänny, koskas häneltä rangaistaan,
        6 Sillä jota Herra rakastaa, sitä hän myös rankaisee; mutta jokaista poikaa hän pieksää, jonka hän korjaa.
        7 Jos te kurituksen kärsitte, niin Jumala taritsee itsensä teille niinkuin lapsillensa; sillä kuka on se poika, jota ei isä kurita?
        8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osalliset olleet, niin te olette äpärät ja ette lapset.

        1. Aik. 4:9
        Mutta Jagbets oli kuuluisampi veljiänsä; ja hänen äitinsä kutsui hänen Jagbets, sillä hän sanoi: minä olen hänen synnyttänyt kivulla.

        Job 33:19
        Ja kurittaa häntä kivulla vuoteessansa, ja kaikki hänen luunsa väkevällä kivulla,

        Sananl. 20:30
        Haavoilla pitää pahuus ajettaman pois, ja koko sydämen kivulla.

        Gal. 4:19
        Minun rakkaat lapseni, jotka minun täytyy vasta-uudesta kivulla synnyttää, siihenasti kuin Kristus teissä jonkun muodon sais!

        Et siis ymmärrä että Jumalan lasten ahdistus ja Suuri ahdistus on eri asia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis ymmärrä että Jumalan lasten ahdistus ja Suuri ahdistus on eri asia?

        Ne ovat sama asia, kun on kysymys Jumalan lapsesta eikä äpärästä, joka olet sinä

        Maailman lopulla tulee myös ns suuri ahdistus ja silloin Raamatun mukaan on vain hyvin vähän Jumalan lapsia. Jeesuksen mukaan silloin on kuin Nooan aikana, eli kuten Nooan aikanakin oli vain kahdeksan uskovaista, niin on oikeita uskovaisia oleva viimeisellä ajallakin vain hyvin pieni määrä. Se ei kuitenkaan ole niin suuri ahdistus kuin on Jumalan lapsella, jota Isä kurittaa niinkuin omaa lastaan, ei niin kuin sinua äpärää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ovat vain yksittäisiä henkilöitä, jotka ovat väittäneet Pyhän Hengen viran kulkeutuneen hernhutilaisuuden kautta. Se käsitys tuli August Lundbergilta, joka oli harhaoppinen kuten hernhutilaisetkin.

        Pyhä Henki on kulkenut Jumalan lasten välityksellä tämän ajan Jumalan lapsille, mutta me emme voi tietää sen tarkkaa reittiä kaikkina aikoina historiassa.

        Joh. 3:8
        Tuuli puhaltaa, kussa hän tahtoo, ja sinä kuulet hänen humunsa, ja et tiedä, kusta hän tulee taikka kuhunka hän menee: näin on jokainen, joka Hengestä syntynyt on.

        "Pyhä Henki on kulkenut Jumalan lasten välityksellä tämän ajan Jumalan lapsille, mutta me emme voi tietää sen tarkkaa reittiä kaikkina aikoina historiassa."

        Jotenkin tulee surrkia mieli, kun lukee näitä juttuja hengistä ja kulkeutumisista . Tiedän, että teitä paljon ihmisiä, jotka uskotte noin. Mutta oikeasti tulee mieleen lasten kinastelu hiekkalaatikolla: "meidän isä voittaa teidän isän ja sillä on sellainen taito, että teidän isä muuttuu piparjuureksi, ja..." Tarinaa vailla mitään järjellistä pohjaa. Ja niillä sitten sohitte toisia.


      • Anonyymi
        rauhansanalainen kirjoitti:

        Mielenkiintoista.

        Vierailin Wolf Lake:ssa olavan Spruce Grove Church sivulla ja on totta että krikko on perustettu vasta 1955, ei 1920-luvulla.

        http://www.sprucegrovealc.org/

        Ilmeisesti LLC:n kirkosta on käyty tämän kirkon raamattutunnilla.

        Olen monesti nähnyt vanhoillislestadiolaisia käväisemään meidän seuroissa, lähinnä kesäseuroissa. Tilanne on sama kuten jos suomessa olisi luovutettu seurakuntia saatanalle koska nämä eivät ole nuhdelleet näitä joka kävivät meidän seuroissa.

        Spruce Grove ALC:n ja Wolf Lake LLC yhdistysten välinen etäisyys on 3.8 mailia, autolla 5 min.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Spruce Grove ALC:n ja Wolf Lake LLC yhdistysten välinen etäisyys on 3.8 mailia, autolla 5 min.

        Ops. Meni pieleen.. Lähempänä on, 1.3 mailia eli oisko 2 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ops. Meni pieleen.. Lähempänä on, 1.3 mailia eli oisko 2 km.

        2,1 km 3 min


    • Anonyymi

      Ilmeisesti LLC ei koe SRK minkäänlaisena auktoriteettina.

      • Anonyymi

        Mistä teet tällaisen johtopäätöksen? Toki on mahdollista, että eivät koe olevansa mitenkään alisteisessa suhteessa Suomen uskovaisiin. Varsinkin jos Suomessa on lipsuttu siitä, miten kristityn kuuluisi elää. Ja mikäköhän on toisaalla esitetty kommentti, että veli valloista on Suomessa matkoilla? Onko kukaan lukenut Päivämiestä, että onko jossakin LLC:n puhuja saarnaamassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä teet tällaisen johtopäätöksen? Toki on mahdollista, että eivät koe olevansa mitenkään alisteisessa suhteessa Suomen uskovaisiin. Varsinkin jos Suomessa on lipsuttu siitä, miten kristityn kuuluisi elää. Ja mikäköhän on toisaalla esitetty kommentti, että veli valloista on Suomessa matkoilla? Onko kukaan lukenut Päivämiestä, että onko jossakin LLC:n puhuja saarnaamassa?

        Onko kyseinen matkasaarnaaja LLCn vai oppositioryhmän lähettämä?


      • Anonyymi

        Miksi pitäisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi?

        Mitä pitäisi?


    • Anonyymi

      Loppiaispäivä, Reisjärvi 5-6.-22

    • Anonyymi

      seuralehti tulee joka kuukauden 3:lmas päivä. seurapiiri neidit hyppivät alasti seurojentalon ruokapöydällä ja tanssivat himokasta tanssia.

    • Anonyymi

      mikä se korpelaisuus oli? eikö tänne voisi semmoisen perustaa. hurmosta ja naisia kondomeita ovella ilmaiseksi

    • Anonyymi

      Eiköhän tuo elämä ole ollut jo aikapäiviä sitten perustettu tänne maailmaan, joka maankolkkaan, millä nimellä se missäkin tunnetaan ? Yleisesti se on epäusko, rietas maailmanmeno !!

      • Anonyymi

        Ettet jaksaisi....joka maankolkkaan- epäusko-rietas meno.

        Te jaksatte nähdä tuota rietasta menoa kaikkialla. Entisenä vellinä voin kertoa tältä riettaalta puolelta, että pääsääntöisesti täällä ei ole ollenkaan rietas meno. Mutta te haluatte niin korostaa, jotta itse näyttäisitte paremmilta, ainakin itsenne silmissä.

        Elämä on aika paljon sellaista, millaiseksi sen itse rakentaa. Oma elämäni vl:n jälkeen on ollut hyvin onnellista verraten vl-aikaan.


    • Anonyymi

      llcn sivusto ei tällä hetkellä toimi. Ehkä he ovat juuri nyt poistamassa linkkejä plymouthin ja wln seurakuntiin sieltä...

      • Anonyymi

        tarkoitan tietenkin minnesotan plymouthia. myös michiganin plymouthissa on seurakunta.


      • Anonyymi

        Olisikohan DNS-hyökkäys? Onko domain nimi vapaa? Minneapolis seurakunnan sivuille pääsee kuitenkin, siellä on linkki http:\\llchurch.org, joka ei johda mihinkään, 404.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan DNS-hyökkäys? Onko domain nimi vapaa? Minneapolis seurakunnan sivuille pääsee kuitenkin, siellä on linkki http:\\llchurch.org, joka ei johda mihinkään, 404.

        Tietystikin http://llchurch.org antaa
        DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietystikin http://llchurch.org antaa
        DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

        Korjaan itseäni, kuten yllä on mainittu, päivittävät sivuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaan itseäni, kuten yllä on mainittu, päivittävät sivuja.

        Sanoit korjaavasi itseäsi.

        Oletko synnit pannut pois, se olisi tärkeintä itsensä korjaamista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoit korjaavasi itseäsi.

        Oletko synnit pannut pois, se olisi tärkeintä itsensä korjaamista

        Synnit saa anteeksi joka päivä, kun uskoo Jeesuksen sovitustyöhön. Ihminen on vanhurskas, eli oikeamielinen, eli pelastettu, kun hän ei tee pahoja tekoja, eli käytännössä ei vahingoita toiminnallaaa muita ihmisiä. Siinäpä se. Olisi monella vl-liikeen piirissä kulkijalla opittavaa, että emme vahingoita toisia ihmisä teoin, vaan myös puhein. Ja ne teot ja puheet ovat AINA tilannesidonnaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Synnit saa anteeksi joka päivä, kun uskoo Jeesuksen sovitustyöhön. Ihminen on vanhurskas, eli oikeamielinen, eli pelastettu, kun hän ei tee pahoja tekoja, eli käytännössä ei vahingoita toiminnallaaa muita ihmisiä. Siinäpä se. Olisi monella vl-liikeen piirissä kulkijalla opittavaa, että emme vahingoita toisia ihmisä teoin, vaan myös puhein. Ja ne teot ja puheet ovat AINA tilannesidonnaisia.

        Sanan vanhurskas tarkka merkitys ei ole oikeamielinen, vaikka tietenkin vanhurskas on aina lisäksi myös oikeamielinen, mutta ne eivät kuitenkaan tarkoita samaa asiaa. Kuten appelsiini on aina hedelmä, niin silti hedelmä ja appelsiini eivät tarkoita samaa.

        Sanan vanhurskas tarkka merkitys on tämä: syytön ja oikeassa oleva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Synnit saa anteeksi joka päivä, kun uskoo Jeesuksen sovitustyöhön. Ihminen on vanhurskas, eli oikeamielinen, eli pelastettu, kun hän ei tee pahoja tekoja, eli käytännössä ei vahingoita toiminnallaaa muita ihmisiä. Siinäpä se. Olisi monella vl-liikeen piirissä kulkijalla opittavaa, että emme vahingoita toisia ihmisä teoin, vaan myös puhein. Ja ne teot ja puheet ovat AINA tilannesidonnaisia.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Anonyymi !
        Kirjoitit että ihminen on silloin vanhurskas kun hän ei tee pahoja tekoja ja on oikea mielinen ? Suuret onnittelut tästä !
        Mutta me muut viheliäiset emme koskaan pääse tähän nimittäin kun ei ole oikea mielisyyttä ei profetian lahjaa ei rukouksenkaan voimaa . Sydänmen pohjasta nousee saastaisia mielikuvituksia ja huoramaisia ajatuksia . Meidän täytyy Jumalan laki ymmärtää oikein että pieninkin synti on kadottavainen . Siksi ihmisen omat teot eivät kelpaa Jumalan edessä . Ihminen ei voi parantaa omaa sydäntään . Senvuoksi kristitty saa autuuden yksin armosta eikä ansion mukaan . Omavanhurskaus saarnaa järjessä että mikä kristitty sinä olet kun sinulla on niin paljon syntiä ja saastaa . Usko nyt rakas veli kaikki synnit anteeksi herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa ulosvuotaneessa sovinto veressä .


    • Anonyymi

      Onhan siellä Mienneapolisissa ja Wolf Lakessa vielä joitakin tosiuskovaisia, Jumalan lapsia, jotka johtajien eksymisestä huolimatta haluavat turvata Kristuksen sovitustyöhön.

    • Anonyymi

      Mitä jos menisitte Oulun katoliseen seurakuntaan? On niin lahkon lahkon lahkon juttuja. Lutherilaisuus on eriseura. Kirkko on yksi pyhä katolinen ja apostolinen.

      • Arvostan katolista kirkkoa. Menisin katoliseen kirkkoon kymmenen kerta mieluummin kun johonkin vapaaseurakuntaan. En kuitenkin vaihtaisi seurakuntaa. Vaikka katson että katolinen kirkko on kristitty kirkko mistä pelastuu, opetuksessa on sellaista mitä katson vääräksi kuten mariakultti.

        Monet ovat todenneet että katolinen usko on lähellä lestadiolaista käytännön tasolla uskovaisen kohdalla.

        Tiedän että katoliset katsovat että heidän kirkko on ainoa oikea, mutta katsovat kuitenkin että kirkon ulkopuolella pelastuu.


      • Anonyymi
        rauhansanalainen kirjoitti:

        Arvostan katolista kirkkoa. Menisin katoliseen kirkkoon kymmenen kerta mieluummin kun johonkin vapaaseurakuntaan. En kuitenkin vaihtaisi seurakuntaa. Vaikka katson että katolinen kirkko on kristitty kirkko mistä pelastuu, opetuksessa on sellaista mitä katson vääräksi kuten mariakultti.

        Monet ovat todenneet että katolinen usko on lähellä lestadiolaista käytännön tasolla uskovaisen kohdalla.

        Tiedän että katoliset katsovat että heidän kirkko on ainoa oikea, mutta katsovat kuitenkin että kirkon ulkopuolella pelastuu.

        Rauhansanalainen, mitäpä mieltä olet siitä, että room. kat. kirkko jakaa synnit vähäisiin ja sitten niihin kuolemansynteihin, joista pitää tehdä rippi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rauhansanalainen, mitäpä mieltä olet siitä, että room. kat. kirkko jakaa synnit vähäisiin ja sitten niihin kuolemansynteihin, joista pitää tehdä rippi?

        En ole niin varma että asia on noin. Pääasia kuitenkin että synneistä tehdään parannusta, riippumatta miten niitä jaetaan.


    • Anonyymi

      Redditissä eräs kirjoitti näin: (Google-käännös)
      "Onko https://www.llchurch.org/ nyt poissa vai olenko vain minä? Kenellä on kyseisen verkkotunnuksen oikeudet tai onko verkkotunnus DNS-hyökkäyksen kohteena? Onko se nyt suljettu lopullisesti? Missä LLC:n päämaja sijaitsee, ja liittyykö se jotenkin näihin WL- ja MPLS-kirkoihin tai niiden mahdollisiin liittolaisiin?"

      LLCn toimisto siirrettiin Monticelloon 22.5.2021 ja Loretton toimisto on jo suljettu.

      https://www.youtube.com/watch?v=FwwbdtViypY

      LLCn toimisto oli Lorettossa 15 vuotta.

      Ennen Monticellon tiloissa oli toiminut tuollainen firma:

      Ace Hardware Corporation on amerikkalainen rautakaupan osuuskunta, jonka kotipaikka on Oak Brook, Illinois , Yhdysvallat . Se on maailman suurin rautakaupan osuuskunta ja suurin amerikkalainen vähittäiskaupan osuuskunta. [4]

      Vuonna 1924 nimellä "Ace Stores" perustettu yhtiö muutti nimensä "Ace Hardware Corporation": ksi vuonna 1931. Se kasvoi dramaattisesti toisen maailmansodan jälkeen , yli kolminkertaistamalla myynnin 1940-luvun lopun ja 1959 välillä. perustaja Richard Hesse vuonna 1973, Ace myytiin vähittäiskauppiailleen, josta tuli vähittäiskauppiaan omistama osuuskunta. Ensin miljardin dollarin tukkumyynti kasvoi vuonna 1985 ja 5 miljardia dollaria vuonna 2015. Vuodesta 2019 lähtien sillä on yli 5200 toimipistettä 60 maassa. [1] Ace: lla on 17 jakelukeskusta Yhdysvalloissa ja muita jakelutiloja Kiinassa , Panamassa ja Arabiemiirikunnissa . [5] [6]

      LLCn uuden toimiston osoite:

      Laestadian Lutheran Church
      212 W 3rd St
      Monticello, MN 55362

      Mailing Address:
      P.O. Box 1607
      Monticello, MN 55362

      GoogleMapsissa:
      https://www.google.fi/maps/place/212 W 3rd St, Monticello, MN 55362, Yhdysvallat/@45.3046157,-93.7981327,203m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x52b49e0462f8babd:0x7f94e92d61e59b87!8m2!3d45.3046236!4d-93.7977018?hl=fi

    • Anonyymi

      Tuolla englanninkielisellä palstalla spekuloitiin, että Wolf Laken ja Minneapolisin väki olisi tutkinut Raamattua FALCin kannattajien kanssa. Tämä on siinä mielessä loogista, että LLC:n ihmisillä on edelleenkin läheisiä sukulaisia FALCissa. Minneapolisin alueella on myös FALCin kirkko.

      • Anonyymi

        Ne ovat spekulaatioita. Mutta todellisuudessa kysymyksessä lienevät olleet pikkuesikoiset. Wolf Lakessa ja sen lähiseudulla pikkuesikoisuus erkaantui vanhoillislestadiolaisuudesta vasta 1955. Luvaton hengellishuoraava tutkiminenhan oli tapahtunut Wolf Laken seudulla eikä Minneapolisin seudulla. Wolf Laken seudulla ei ole töröläläisten seurakuntia, mutta pikkuesikoisten seurakunta sijaitsee vain 843 metrin päässä Wolf Laken etelärajalta etelään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ovat spekulaatioita. Mutta todellisuudessa kysymyksessä lienevät olleet pikkuesikoiset. Wolf Lakessa ja sen lähiseudulla pikkuesikoisuus erkaantui vanhoillislestadiolaisuudesta vasta 1955. Luvaton hengellishuoraava tutkiminenhan oli tapahtunut Wolf Laken seudulla eikä Minneapolisin seudulla. Wolf Laken seudulla ei ole töröläläisten seurakuntia, mutta pikkuesikoisten seurakunta sijaitsee vain 843 metrin päässä Wolf Laken etelärajalta etelään.

        Töröläläisten kirkkoja sijaitsee Minnesotassa GoogleMapsin mukaan kolme (todellisuudessa saattaa olla usampikin):

        – Dassel Township (eteläinen Keski-Minnesota)

        – Medina (rural city) (kaakkoinen Keski-Minnesota, Minneapolisin metropolialue/suurkaupunkialue)

        – Virginia (city) (Koillis-Minnesota)

        Ne ovat kaikki hyvin kaukana Wolf Lakesta. Wolf Lake näet sijaitsee luoteisessa Keski-Minnesotassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ovat spekulaatioita. Mutta todellisuudessa kysymyksessä lienevät olleet pikkuesikoiset. Wolf Lakessa ja sen lähiseudulla pikkuesikoisuus erkaantui vanhoillislestadiolaisuudesta vasta 1955. Luvaton hengellishuoraava tutkiminenhan oli tapahtunut Wolf Laken seudulla eikä Minneapolisin seudulla. Wolf Laken seudulla ei ole töröläläisten seurakuntia, mutta pikkuesikoisten seurakunta sijaitsee vain 843 metrin päässä Wolf Laken etelärajalta etelään.

        Eihän kukaan asu kirkossa. Sillä nyt ei ole mitään merkitystä, millä etäisyydellä kirkot on toisistaan! Sillä tiedolla, on Amerikassa kirkosta toiseen 2 vai 3 mailia, ei ole mitään merkitystä! Eikä Google Maps koordinaatella.

        Hämmennetään ja hämmennetään ja koskaan ei ole paikan päällä edes käyty. Voi pyhä yksinkertaisuus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kukaan asu kirkossa. Sillä nyt ei ole mitään merkitystä, millä etäisyydellä kirkot on toisistaan! Sillä tiedolla, on Amerikassa kirkosta toiseen 2 vai 3 mailia, ei ole mitään merkitystä! Eikä Google Maps koordinaatella.

        Hämmennetään ja hämmennetään ja koskaan ei ole paikan päällä edes käyty. Voi pyhä yksinkertaisuus!

        Nojaa.. Ehkä koordinaateilla ei ole merkitystä, mutta sillä voi olla, jos asutaan samassa kylässä.. Järkevä ihminen ei katkaise välejä, jos siirrytään 'valtakunnasta' toiseen ja sukulaisuussuhteet ovat aina olemassa ja niitä voi lämmittää uudelleen, esimerkiksi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nojaa.. Ehkä koordinaateilla ei ole merkitystä, mutta sillä voi olla, jos asutaan samassa kylässä.. Järkevä ihminen ei katkaise välejä, jos siirrytään 'valtakunnasta' toiseen ja sukulaisuussuhteet ovat aina olemassa ja niitä voi lämmittää uudelleen, esimerkiksi..

        Niin, kyllä sukulaisuussuhteet siellä pääsääntöisesti ovat katkenneet. On muistettava, että amerikkalaisesta kulttuurista ja ryhmän pienuudesta johtuen lestadiolaisyhteisöt ovat paljon tiiviimpiä, kuin Suomessa. Täälää "Kirkon suurin herätysliike"-status antaa vl-väelle tiettyä itsevarmuutta ja mahtavuuden tunnetta. Amerikassa LLCn yhteisö on pieni, vain pienehkön paikkakunnan väki hajallaan ympäri suurta mannerta! Paikallisyhteisöt ovat hyvin tiiviitä ja pienehköjä. On kysymys sirpalekirkkokunnasta ja sisäinen ryhmädynamiikka on vielä voimakkaampaa kuin Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kyllä sukulaisuussuhteet siellä pääsääntöisesti ovat katkenneet. On muistettava, että amerikkalaisesta kulttuurista ja ryhmän pienuudesta johtuen lestadiolaisyhteisöt ovat paljon tiiviimpiä, kuin Suomessa. Täälää "Kirkon suurin herätysliike"-status antaa vl-väelle tiettyä itsevarmuutta ja mahtavuuden tunnetta. Amerikassa LLCn yhteisö on pieni, vain pienehkön paikkakunnan väki hajallaan ympäri suurta mannerta! Paikallisyhteisöt ovat hyvin tiiviitä ja pienehköjä. On kysymys sirpalekirkkokunnasta ja sisäinen ryhmädynamiikka on vielä voimakkaampaa kuin Suomessa.

        Vastasit minun kommenttiini ja tämä on mielenkiintoinen kommentti sinulta. Sanoit, että yhteisöt ovat pieniä ja hajallaan ympäri mannerta. Tunnut tietävän Pohjois-Amerikan oloista, ehkä olet sieltä lähtöisin. Tiedätkö esimerkiksi Amishit, Hutteriitit tai Mennoniitit?
        Ovatko Amerikan vanhoillislestadiolaiset(LLC) tietyssä mielessä perhekunnittain tai suvuttain jossain kylässä tai kaupunginosassa lähes kommuuninomaisesti elämässä tai asustamassa? Voisihan ajatella, että esimerkiksi Lestadiolais-suurperhe muodostaa eräänlaisen pienen kommuunin, vaikka maatilan ylläpitäjänä. Noilla kolmella ananpabtistisilla keskenään samoista juurista lähteneillä liikkeillä on mielestäni vähän samankaltainen ryhmädynamiikka, (suurempien) kolonioiden muodossa. Suomessa vanhoillisten kesken se ei enää ole olemassa tai sitä ei näy. Ok, leirejä on ja sitten on ne suviseurat. Myös liikkeestä erkaantuminen tekee heillä (hutteriitit, mennoniitat ja amishit) ihan samalla lailla tuskaa kuin 'meikäläisyydestä' lähteminen!


    • Anonyymi

      Kuuntelen parhaillaan alustusta Wolf Laken LLC seurakunnasta (yksi niistä 'kapinallisista').

      https://www.wlllchurch.org/archived-sermons

      John Lehtola: Kingdom of God and Congregation Presentation

      Melko perussettiä. Referoi paljon Lutheria ja myös Lutheria. Selittää, että Jumalan valtakunta on näkymätön Jeesukseen uskovien joukko. Paljon referoi Luterilaisen kirkon opetusta, Lutherin isoa katekismusta ja uskontunnustuksia. Selittää, että ensin pitää löytää seurakunta, jossa on Jeesukseen uskovien joukko. Selvittää, että oikein ei voi olla yksinäinen uskovainen, vaan pitää kuulua seurakuntaan (congregation), kysymys jää kuitenkin pikkuisen ilmaan. Ei kuitenkaan mainitse erityisesti, että LLC-uskovaisten joukko olisi se ainoa oikea. Selventää, että uskovaisia löytyy Suomesta, Ruotsista, Venjältä, Ecuadorista jne.. Käsittelee myös mahdollista seurakunnan erehtymistä, jossa referoi Seppo Loheen. Seppo Lohen mukaan seurakunta voi erehtyä.

      Nyt tuo esitys varmaan pitää kuunnella Wolf Laken opin selvityksenä, kerran riitaa on tullut. Valitettavasti en kykene erottamaan kaikkia semanttisia juttuja siitä.

      Kuitenkin pyrkii perustelemaan esityksessään asioita mainiten Lutherin, Laestadiuksen, Lohen, Valde Palolan ja A. Pelkosen Suomesta.

      Viittaa 1909 puhujainkokoukseen erään veljen kysymykseen pitääkö puheen perustua Raamattuun ja seurakuntaan, vai pelkästään Raamattuun. Lopputulema on, että puheen tulee perustua Jumalan sanaan.

      Jep jep. Ihan lopussa tulee vaikutelma, että kysymys on kuitenkin seurakuntaopista!

      Tuohon sitten voisi epäillä, että ehkä ovat olleet yhteyksissä pikkuesikoisiin. Kuunnelkaa englannintaitoiset!

      Esittää reformoinnin periaatteen 'Sola scriptura', eli opin perusteena pitää olla ainoastaan kirjoitukset.

      Lopuksi sanoo, että seurakunta on siellä missä Jumalan sana puhtaasti julistetaan ja sakramentit oikein jaetaan. Taitaa olla Lutheria.

      • Anonyymi

        Näyttää tosiaan, että alajokilaiset ovat saaneet uusia puhujia entisestä puhujasta (= John Lehtola) ja Andy Forstiesta.

        Wolf Laken seurakunnalle on John Lehtola pitänyt alustuksen 8. tammikuuta 2022.

        Andy Forstie "Mind of Christ Presentation" 7. tammikuuta 2022.

        Alajokilaisuuden vakiintuneita puhujia ovat Darwin Lake ja Philip "Phil" Alajoki.

        Phil on Rubenin poika ja Elmerin veljenpoika.

        John Lehtola erotettiin Minneapoliksen seurakunnan pastorin virasta kesällä 2018, eikä hän ole sen jälkeen pitänyt seurapuheita, joita löytyisi LLCn saarna-arkistoista. Alajokilaiset ovat siis ottaneet erotetun puhujan puhujakseen. John Lehtolan some-päivitykset aiheuttivat aikoinaan laajaa pahennusta ollessaan pastorina Minneapoliksen seurakunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää tosiaan, että alajokilaiset ovat saaneet uusia puhujia entisestä puhujasta (= John Lehtola) ja Andy Forstiesta.

        Wolf Laken seurakunnalle on John Lehtola pitänyt alustuksen 8. tammikuuta 2022.

        Andy Forstie "Mind of Christ Presentation" 7. tammikuuta 2022.

        Alajokilaisuuden vakiintuneita puhujia ovat Darwin Lake ja Philip "Phil" Alajoki.

        Phil on Rubenin poika ja Elmerin veljenpoika.

        John Lehtola erotettiin Minneapoliksen seurakunnan pastorin virasta kesällä 2018, eikä hän ole sen jälkeen pitänyt seurapuheita, joita löytyisi LLCn saarna-arkistoista. Alajokilaiset ovat siis ottaneet erotetun puhujan puhujakseen. John Lehtolan some-päivitykset aiheuttivat aikoinaan laajaa pahennusta ollessaan pastorina Minneapoliksen seurakunnassa.

        Antti Pentikäinen on saarnannut Wolf Lakessa viimeksi lokakuussa 2021. David Paski saarnasi Wolf Laken seurakunnalle etänä Kouvolasta viimeksi kesäkuussa 2021.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää tosiaan, että alajokilaiset ovat saaneet uusia puhujia entisestä puhujasta (= John Lehtola) ja Andy Forstiesta.

        Wolf Laken seurakunnalle on John Lehtola pitänyt alustuksen 8. tammikuuta 2022.

        Andy Forstie "Mind of Christ Presentation" 7. tammikuuta 2022.

        Alajokilaisuuden vakiintuneita puhujia ovat Darwin Lake ja Philip "Phil" Alajoki.

        Phil on Rubenin poika ja Elmerin veljenpoika.

        John Lehtola erotettiin Minneapoliksen seurakunnan pastorin virasta kesällä 2018, eikä hän ole sen jälkeen pitänyt seurapuheita, joita löytyisi LLCn saarna-arkistoista. Alajokilaiset ovat siis ottaneet erotetun puhujan puhujakseen. John Lehtolan some-päivitykset aiheuttivat aikoinaan laajaa pahennusta ollessaan pastorina Minneapoliksen seurakunnassa.

        John Lehtola saarnasi Minneapolisin seurakunnassa viimeksi 27. kesäkuuta 2018, ellei mahdollisia eriseuran aikaisia (lokakuusta 2020 alkaen) hänen saarnojaan lasketa.

        Tarkoitan tuossa suluissa olevalla tekstillä, että Minneapolisin seurakunta meni eriseuraan syyskuun ja lokakuun vaihteessa 2020. En tiedä, milloin John Lehtola on liittynyt alajokilaisten eriseuraan, vai onko hän kenties kuulunut siihen alusta alkaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää tosiaan, että alajokilaiset ovat saaneet uusia puhujia entisestä puhujasta (= John Lehtola) ja Andy Forstiesta.

        Wolf Laken seurakunnalle on John Lehtola pitänyt alustuksen 8. tammikuuta 2022.

        Andy Forstie "Mind of Christ Presentation" 7. tammikuuta 2022.

        Alajokilaisuuden vakiintuneita puhujia ovat Darwin Lake ja Philip "Phil" Alajoki.

        Phil on Rubenin poika ja Elmerin veljenpoika.

        John Lehtola erotettiin Minneapoliksen seurakunnan pastorin virasta kesällä 2018, eikä hän ole sen jälkeen pitänyt seurapuheita, joita löytyisi LLCn saarna-arkistoista. Alajokilaiset ovat siis ottaneet erotetun puhujan puhujakseen. John Lehtolan some-päivitykset aiheuttivat aikoinaan laajaa pahennusta ollessaan pastorina Minneapoliksen seurakunnassa.

        Andrew "Andy" Forstie on saarnannut ennen tuota 7. tammikuuta 2022 pidettyä alustusta Wolf Lakessa 8. marraskuuta 2020. Minneapolisissa hajaannus oli tapahtunut jo ennen tuota marraskuuta 2020 (syyskuun lopulla 2020), mutta en tiedä, oliko eriseura syntynyt silloin vielä Wolf Lakessa.

        Andrew "Andy" Forstie on saarnannut Minneapolisin seurakunnassa viimeksi 30. elokuuta 2020, ja se oli siis ennen eriseuran varsinaista syntymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää tosiaan, että alajokilaiset ovat saaneet uusia puhujia entisestä puhujasta (= John Lehtola) ja Andy Forstiesta.

        Wolf Laken seurakunnalle on John Lehtola pitänyt alustuksen 8. tammikuuta 2022.

        Andy Forstie "Mind of Christ Presentation" 7. tammikuuta 2022.

        Alajokilaisuuden vakiintuneita puhujia ovat Darwin Lake ja Philip "Phil" Alajoki.

        Phil on Rubenin poika ja Elmerin veljenpoika.

        John Lehtola erotettiin Minneapoliksen seurakunnan pastorin virasta kesällä 2018, eikä hän ole sen jälkeen pitänyt seurapuheita, joita löytyisi LLCn saarna-arkistoista. Alajokilaiset ovat siis ottaneet erotetun puhujan puhujakseen. John Lehtolan some-päivitykset aiheuttivat aikoinaan laajaa pahennusta ollessaan pastorina Minneapoliksen seurakunnassa.

        Se on sitten selvä, kun on kuunnellut tuon John Lehtolan alustuksen. LLC:llä ei ole kahta vaihtoehtoa, WL ja Minneapolis joko erotetaan tai puhujat astuvat syrjään ja tekevät harhaopista parannusta. Saa nähdä repeääkö yhdistys kahtia sisältä vai erkaantuvatko kokonaisuudessaan. Nimittäin ihan järjellä ajateltuna, tuo tarkoittaa sitä, että jos tuommoinen vanhoillislestadiolaisuuteen(SRK) ennen kuulumaton opetus hyväksytään on LLC:n ja myös SRK:n muutettava seurakuntaoppiaan. SRK on nyt puolenvalintakysymyksen ääressä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        John Lehtola saarnasi Minneapolisin seurakunnassa viimeksi 27. kesäkuuta 2018, ellei mahdollisia eriseuran aikaisia (lokakuusta 2020 alkaen) hänen saarnojaan lasketa.

        Tarkoitan tuossa suluissa olevalla tekstillä, että Minneapolisin seurakunta meni eriseuraan syyskuun ja lokakuun vaihteessa 2020. En tiedä, milloin John Lehtola on liittynyt alajokilaisten eriseuraan, vai onko hän kenties kuulunut siihen alusta alkaen.

        John Lehtola ei minun haltuun saamieni saarnaluetteloiden perusteella ole saarnannut kertaakaan ainakaan toistaiseksi Minneapolisin seurakunnassa tuon 27. kesäkuuta 2018 jälkeen, eli hän ei ole näiden tietojen mukaan saarnannut toistaiseksi kertaakaan eriseuran aikana Minneapolisin seurakunnassa eikä myöskään Wolf Laken seurakunnassa tätä eilistä (8. tammikuuta 2022) alustusta tai esitelmää lukuunottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        John Lehtola ei minun haltuun saamieni saarnaluetteloiden perusteella ole saarnannut kertaakaan ainakaan toistaiseksi Minneapolisin seurakunnassa tuon 27. kesäkuuta 2018 jälkeen, eli hän ei ole näiden tietojen mukaan saarnannut toistaiseksi kertaakaan eriseuran aikana Minneapolisin seurakunnassa eikä myöskään Wolf Laken seurakunnassa tätä eilistä (8. tammikuuta 2022) alustusta tai esitelmää lukuunottamatta.

        lukuun ottamatta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on sitten selvä, kun on kuunnellut tuon John Lehtolan alustuksen. LLC:llä ei ole kahta vaihtoehtoa, WL ja Minneapolis joko erotetaan tai puhujat astuvat syrjään ja tekevät harhaopista parannusta. Saa nähdä repeääkö yhdistys kahtia sisältä vai erkaantuvatko kokonaisuudessaan. Nimittäin ihan järjellä ajateltuna, tuo tarkoittaa sitä, että jos tuommoinen vanhoillislestadiolaisuuteen(SRK) ennen kuulumaton opetus hyväksytään on LLC:n ja myös SRK:n muutettava seurakuntaoppiaan. SRK on nyt puolenvalintakysymyksen ääressä..

        En ole SRK-vanhoillislestadiolainen enkä mikään asiantuntuja, mutta sen verran olen kuunnellut SRK:n saarnoja, että tiedän että se on melko yleinen käsitys liikkeen saarnaajien keskellä että oppi perustuu vain Raamattuun. Olen kuullut tätä muun muusassa Valde Palolan saarnoista.

        Katolisen kirkon jatkuvan ilmestyksen oppi hylätään.

        Jos ainoa ero WL ja Minneapolis seurakuntien opetukseen on että he opettavat että oppi pitää perustua vain Raamattuun, ja siitä syystä erotetaan heidät, myös SRK-lestadiolaisuus Suomessa tulisi hajota.


      • Anonyymi
        rauhansanalainen kirjoitti:

        En ole SRK-vanhoillislestadiolainen enkä mikään asiantuntuja, mutta sen verran olen kuunnellut SRK:n saarnoja, että tiedän että se on melko yleinen käsitys liikkeen saarnaajien keskellä että oppi perustuu vain Raamattuun. Olen kuullut tätä muun muusassa Valde Palolan saarnoista.

        Katolisen kirkon jatkuvan ilmestyksen oppi hylätään.

        Jos ainoa ero WL ja Minneapolis seurakuntien opetukseen on että he opettavat että oppi pitää perustua vain Raamattuun, ja siitä syystä erotetaan heidät, myös SRK-lestadiolaisuus Suomessa tulisi hajota.

        Kysymys on hajaannuksessa on ainakin seurakuntaopista ja naispappeuskysymyksestä.

        Molemmat puolet ovat teoriassa samaa mieltä siitä, että usko tulee olla Raamatun mukaista. Mutta tässä on se ero, että eriseuralaiset eivät pidä Raamattua käytännössä auktoriteettinaan, vaan hyväksyvät esimerkiksi allianssiseurakuntaoppi-harhaopin ja naispappeuden. Lisäksi John Lehtolan käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa ei ole hyväksyttävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys on hajaannuksessa on ainakin seurakuntaopista ja naispappeuskysymyksestä.

        Molemmat puolet ovat teoriassa samaa mieltä siitä, että usko tulee olla Raamatun mukaista. Mutta tässä on se ero, että eriseuralaiset eivät pidä Raamattua käytännössä auktoriteettinaan, vaan hyväksyvät esimerkiksi allianssiseurakuntaoppi-harhaopin ja naispappeuden. Lisäksi John Lehtolan käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa ei ole hyväksyttävää.

        Kerroppas vähän kun minä ja varmaan muutkin eivät ole seuranneet John Lehtolan somepäivityksiä. Onko samanlaista settiä kuin Omat polut, Hulluinhuonelainen tai Johannes Gostaja, extoots -blogit olivat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppas vähän kun minä ja varmaan muutkin eivät ole seuranneet John Lehtolan somepäivityksiä. Onko samanlaista settiä kuin Omat polut, Hulluinhuonelainen tai Johannes Gostaja, extoots -blogit olivat?

        Hän julkaisi paljon kuvia matkoista, juhlista ja muuta yksityiselämästä. En tideä mitä paheksuttavaa siinä oli. Ehkä ei tyypillistä saarnaajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppas vähän kun minä ja varmaan muutkin eivät ole seuranneet John Lehtolan somepäivityksiä. Onko samanlaista settiä kuin Omat polut, Hulluinhuonelainen tai Johannes Gostaja, extoots -blogit olivat?

        Sanoisin että uskontoa ja politiikkaa on sekoitettu väärällä tavalla. Muutakin ehkä hieman epäilyttävää siellä on, joskin hieman tulkinta- ja makuasiakysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoisin että uskontoa ja politiikkaa on sekoitettu väärällä tavalla. Muutakin ehkä hieman epäilyttävää siellä on, joskin hieman tulkinta- ja makuasiakysymys.

        Mutta tarkoitan, että uskovaiselle ja varsinkaan puhujalle ei ole soveliasta käyttää kovin roisia huumoria tai muuten ylivärikästä kieltä somessa. Tässä tulee vastaan pahennuskysymys, ihmiset voivat pahentua sellaiseen some-käyttäytymiseen. Myös uskontoa ja politiikkaa on siellä mielestäni sekoitettu väärällä tavalla varsinkin, kun puhujan pitäisi vieläpä käyttäytyä erityisen arvokkaasti varsinkin julkisuudessa. Ettei Jumalan nimi tulisi pilkatuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on sitten selvä, kun on kuunnellut tuon John Lehtolan alustuksen. LLC:llä ei ole kahta vaihtoehtoa, WL ja Minneapolis joko erotetaan tai puhujat astuvat syrjään ja tekevät harhaopista parannusta. Saa nähdä repeääkö yhdistys kahtia sisältä vai erkaantuvatko kokonaisuudessaan. Nimittäin ihan järjellä ajateltuna, tuo tarkoittaa sitä, että jos tuommoinen vanhoillislestadiolaisuuteen(SRK) ennen kuulumaton opetus hyväksytään on LLC:n ja myös SRK:n muutettava seurakuntaoppiaan. SRK on nyt puolenvalintakysymyksen ääressä..

        Mikä tuossa alustuksessa oli harhaoppista? Tämä on vilpitön kysymys. Kuuntelin sitä itsekin, mutta lopussa taisi keskittyminen herpaantua joten oliko lopussa ollut jotakin erityistä? Jäikö minulta huomaamatta jokin asia? Tuo seurakunnan erehtymättömyys (tai erehtyväisyys) on kai siellä yksi ongelmakysymys, ja siksi kuuntelin sen tarkasti mutta ei siinäkään mielestäni ollut irtiottoa tavalliseen ”meikäläiseen” teologiaan.

        Alustaja mainitsi olleensa tulossa Suomeen pappien kokoukseen, joka sitten koronaviruksen vuoksi peruuntui. Kyseessä siis vl-kristillisyydessä mukana olevien pappien keskinäinen kokous joka on perinteisesti pidetty juuri ennen vuodenvaihteen puhujienkokousta. Tämä oli ehkä hieman yllättävä tieto. Yhtäältä on yllättävä, että LLC:n eristämän seurakunnan jäsen olisi sinne tullut, mutta toisaalta se on lohdullinen uutinen siitä että keskusteluyhteys on säilynyt myös heidän ja Suomen uskovaisten välillä.

        Olisi hyvä kuulla tarkempia tietoja siitä miten väitetty seurakuntaopin eroavaisuus näkyy käytännössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää tosiaan, että alajokilaiset ovat saaneet uusia puhujia entisestä puhujasta (= John Lehtola) ja Andy Forstiesta.

        Wolf Laken seurakunnalle on John Lehtola pitänyt alustuksen 8. tammikuuta 2022.

        Andy Forstie "Mind of Christ Presentation" 7. tammikuuta 2022.

        Alajokilaisuuden vakiintuneita puhujia ovat Darwin Lake ja Philip "Phil" Alajoki.

        Phil on Rubenin poika ja Elmerin veljenpoika.

        John Lehtola erotettiin Minneapoliksen seurakunnan pastorin virasta kesällä 2018, eikä hän ole sen jälkeen pitänyt seurapuheita, joita löytyisi LLCn saarna-arkistoista. Alajokilaiset ovat siis ottaneet erotetun puhujan puhujakseen. John Lehtolan some-päivitykset aiheuttivat aikoinaan laajaa pahennusta ollessaan pastorina Minneapoliksen seurakunnassa.

        9. tammikuuta 2022 Wolf Lakessa saarnasi Mark Lee, jota en ole ennen nähnyt eriseuran saarnaluetteloissa. Tai sekin oli oikeastaan alustus/esitelmä. Aiheena oli "Pyhän Hengen rooli".

        LLCn saarna-arkiston mukaan Mark Lee ei ole aikaisemmin pitänyt yhtään seurapuhetta Wolf Lakessa ainakaan vuoden 2017 alusta alkaen.

        Mark Lee on saarnannut Minneapolisin seurakunnassa (Plymouth) viimeksi 13. lokakuuta 2019 eli ennen eriseuran syntyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Andrew "Andy" Forstie on saarnannut ennen tuota 7. tammikuuta 2022 pidettyä alustusta Wolf Lakessa 8. marraskuuta 2020. Minneapolisissa hajaannus oli tapahtunut jo ennen tuota marraskuuta 2020 (syyskuun lopulla 2020), mutta en tiedä, oliko eriseura syntynyt silloin vielä Wolf Lakessa.

        Andrew "Andy" Forstie on saarnannut Minneapolisin seurakunnassa viimeksi 30. elokuuta 2020, ja se oli siis ennen eriseuran varsinaista syntymistä.

        Eriseuran saarnaajia näyttäisi olevan nyt nämä:


        1. Philip "Phil" Alajoki (eriseuran päämies) (Wolf Laken seurakunta)


        2. Darwin Lake (vakiintunein eriseuran puhuja Philin lisäksi) (Wolf Laken seurakunta)


        3. Antti Pentikäinen (Kolmanneksi vakiintunein eriseuran puhuja) (vierailevana puhujana ajoittain Wolf Lakessa ja Plymouthissa ("Minneapolis"))


        4. John Lehtola (kesällä 2018 erotettu ja nyt siis eriseuran palauttama pastoripuhuja Minneapolisin seurakunnasta (Plymouth)). Oli ennen erottamistaan varsin kuuluisa puhuja. Pitänyt vain yhden alustuksen/esitelmän eriseurassa – tarkemmin Wolf Lakessa 8. tammikuuta 2022. Plymouthin seurakunnasta ("Minneapolis").


        5. Andrew Forstie. Pitänyt vain yhden alustuksen/esitelmän eriseurassa – tarkemmin Wolf Lakessa 7. tammikuuta 2022. Andrew Forstie saarnasi Wolf Laken naapuriseurakunnassa (joka ei ole eriseuran seurakunta), Menahgassa, viimeksi 20. syyskuuta 2020, eli juuri ennen kuin Minneapolisissa tapahtui avoin hajaannus.


        6. Mark Lee. Pitänyt vain yhden alustuksen/esitelmän eriseurassa – tarkemmin Wolf Lakessa 9. tammikuuta 2022.


        (7.) David Paski. Piti etänä seurapuheen Suomesta Wolf Laken seurakunnalle kesällä 2021. Ei ole tietääkseni saarnannut sen jälkeen eriseuran seuroissa, joten ei ehkä välttämättä enää kannata eriseuraa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eriseuran saarnaajia näyttäisi olevan nyt nämä:


        1. Philip "Phil" Alajoki (eriseuran päämies) (Wolf Laken seurakunta)


        2. Darwin Lake (vakiintunein eriseuran puhuja Philin lisäksi) (Wolf Laken seurakunta)


        3. Antti Pentikäinen (Kolmanneksi vakiintunein eriseuran puhuja) (vierailevana puhujana ajoittain Wolf Lakessa ja Plymouthissa ("Minneapolis"))


        4. John Lehtola (kesällä 2018 erotettu ja nyt siis eriseuran palauttama pastoripuhuja Minneapolisin seurakunnasta (Plymouth)). Oli ennen erottamistaan varsin kuuluisa puhuja. Pitänyt vain yhden alustuksen/esitelmän eriseurassa – tarkemmin Wolf Lakessa 8. tammikuuta 2022. Plymouthin seurakunnasta ("Minneapolis").


        5. Andrew Forstie. Pitänyt vain yhden alustuksen/esitelmän eriseurassa – tarkemmin Wolf Lakessa 7. tammikuuta 2022. Andrew Forstie saarnasi Wolf Laken naapuriseurakunnassa (joka ei ole eriseuran seurakunta), Menahgassa, viimeksi 20. syyskuuta 2020, eli juuri ennen kuin Minneapolisissa tapahtui avoin hajaannus.


        6. Mark Lee. Pitänyt vain yhden alustuksen/esitelmän eriseurassa – tarkemmin Wolf Lakessa 9. tammikuuta 2022.


        (7.) David Paski. Piti etänä seurapuheen Suomesta Wolf Laken seurakunnalle kesällä 2021. Ei ole tietääkseni saarnannut sen jälkeen eriseuran seuroissa, joten ei ehkä välttämättä enää kannata eriseuraa...

        David Paski piti lisäksi huhtikuussa 2021 ja kesäkuussa 2021 etäsaarnat Minneapolisin seurakunnalle, jotka ovat yhä LLCn arkistossa. David Paskin saarna Wolf Laken seurakunnalle kesällä 2021 on poistettu arkistosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tuossa alustuksessa oli harhaoppista? Tämä on vilpitön kysymys. Kuuntelin sitä itsekin, mutta lopussa taisi keskittyminen herpaantua joten oliko lopussa ollut jotakin erityistä? Jäikö minulta huomaamatta jokin asia? Tuo seurakunnan erehtymättömyys (tai erehtyväisyys) on kai siellä yksi ongelmakysymys, ja siksi kuuntelin sen tarkasti mutta ei siinäkään mielestäni ollut irtiottoa tavalliseen ”meikäläiseen” teologiaan.

        Alustaja mainitsi olleensa tulossa Suomeen pappien kokoukseen, joka sitten koronaviruksen vuoksi peruuntui. Kyseessä siis vl-kristillisyydessä mukana olevien pappien keskinäinen kokous joka on perinteisesti pidetty juuri ennen vuodenvaihteen puhujienkokousta. Tämä oli ehkä hieman yllättävä tieto. Yhtäältä on yllättävä, että LLC:n eristämän seurakunnan jäsen olisi sinne tullut, mutta toisaalta se on lohdullinen uutinen siitä että keskusteluyhteys on säilynyt myös heidän ja Suomen uskovaisten välillä.

        Olisi hyvä kuulla tarkempia tietoja siitä miten väitetty seurakuntaopin eroavaisuus näkyy käytännössä.

        En ota kantaa, onko harhaoppia tai ei, mutta se ero.. Muistinvaraisesti kirjoittelen nyt:

        Vanhoillislestadiolaisuudessa (SRK) korostetaan sitä, että synnit saa anteeksi nimellisellä synninpäästöllä, jonka toinen uskovainen saarnaa: "Jeesuksen nimessä ja veressä on kaikki synnit anteeksi", variaatioita on, mutta "Jeesuksen nimessä ja veressä" on se tärkeä osa. Ainoastaan uskovainen, jolla on Pyhä Henki voi saarnata synnit anteeksi. Pyhä Henki siirtyy ihmiseltä toiselle "Jeesuksen nimessä ja veressä" synninpäästön mukana. Seurakunta vanhoillislestadiolaisuudessa (SRK) on samalla tavalla uskovien joukko, sisältäen elämäntavoiltaan samantyyppisesti elävät ihmiset.

        John Lehtolan mukaan seurakunta on siellä, missä Jumalan sana oikein saarnataan ja sakramentit oikein jaetaan, lainaus varmasti Lutherilta tai tunnustuskirjoista.

        Käytännössä sitten tämä mahdollinen seurakuntaopin eroavaisuus näkyisi sitten Raamatun tutkimisessa eriseuralaisten kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eriseuran saarnaajia näyttäisi olevan nyt nämä:


        1. Philip "Phil" Alajoki (eriseuran päämies) (Wolf Laken seurakunta)


        2. Darwin Lake (vakiintunein eriseuran puhuja Philin lisäksi) (Wolf Laken seurakunta)


        3. Antti Pentikäinen (Kolmanneksi vakiintunein eriseuran puhuja) (vierailevana puhujana ajoittain Wolf Lakessa ja Plymouthissa ("Minneapolis"))


        4. John Lehtola (kesällä 2018 erotettu ja nyt siis eriseuran palauttama pastoripuhuja Minneapolisin seurakunnasta (Plymouth)). Oli ennen erottamistaan varsin kuuluisa puhuja. Pitänyt vain yhden alustuksen/esitelmän eriseurassa – tarkemmin Wolf Lakessa 8. tammikuuta 2022. Plymouthin seurakunnasta ("Minneapolis").


        5. Andrew Forstie. Pitänyt vain yhden alustuksen/esitelmän eriseurassa – tarkemmin Wolf Lakessa 7. tammikuuta 2022. Andrew Forstie saarnasi Wolf Laken naapuriseurakunnassa (joka ei ole eriseuran seurakunta), Menahgassa, viimeksi 20. syyskuuta 2020, eli juuri ennen kuin Minneapolisissa tapahtui avoin hajaannus.


        6. Mark Lee. Pitänyt vain yhden alustuksen/esitelmän eriseurassa – tarkemmin Wolf Lakessa 9. tammikuuta 2022.


        (7.) David Paski. Piti etänä seurapuheen Suomesta Wolf Laken seurakunnalle kesällä 2021. Ei ole tietääkseni saarnannut sen jälkeen eriseuran seuroissa, joten ei ehkä välttämättä enää kannata eriseuraa...

        Kovin varmoja johtopäätöksiä teet, aivan insinööriuskon mukaisesti. Ilmeisesti sinä juuri olet rummuttanut Wolf Laken seurakunnan myöhäistä jakoa suhteessa ns. pikkuesikoisuuteen.

        Voin vakuuttaa, että nyt ei ole kysymys pikkuesikoisuudesta. Ei kannata olla liian tietävä. Listaat muka "eriseuran puhujia" ja julkaiset lista täällä! Tässä jaossa on kysymys aivan tästä päivästa ja mitä on tapahtunut siellä viime vuosina. Kysymys on LLCn sisäisestä valtataistelusta, vallasta, suhteesta SRKhon, siitä, kuka käyttää isännän ääntä.

        Lopeta alajokilaisuudesta jankkaaminen. Alajoen suvun jäseniä on monessa lestadiolaisryhmässä. Jos joku on mielestäsi väärässä tyhmässä, onko se sitten toisen suvun jäsenen syy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin varmoja johtopäätöksiä teet, aivan insinööriuskon mukaisesti. Ilmeisesti sinä juuri olet rummuttanut Wolf Laken seurakunnan myöhäistä jakoa suhteessa ns. pikkuesikoisuuteen.

        Voin vakuuttaa, että nyt ei ole kysymys pikkuesikoisuudesta. Ei kannata olla liian tietävä. Listaat muka "eriseuran puhujia" ja julkaiset lista täällä! Tässä jaossa on kysymys aivan tästä päivästa ja mitä on tapahtunut siellä viime vuosina. Kysymys on LLCn sisäisestä valtataistelusta, vallasta, suhteesta SRKhon, siitä, kuka käyttää isännän ääntä.

        Lopeta alajokilaisuudesta jankkaaminen. Alajoen suvun jäseniä on monessa lestadiolaisryhmässä. Jos joku on mielestäsi väärässä tyhmässä, onko se sitten toisen suvun jäsenen syy?

        Hän ei varmaankaan ollut tarkoittanut, että nykyinen WL-MPLS-ryhmä olisi pikkuesikoisuutta, vaan hän lienee tarkoittanut, että osa WL-MPLS-ryhmän jäsenistä olisi tutkinut Raamattua joidenkin pikkuesikoisten kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän ei varmaankaan ollut tarkoittanut, että nykyinen WL-MPLS-ryhmä olisi pikkuesikoisuutta, vaan hän lienee tarkoittanut, että osa WL-MPLS-ryhmän jäsenistä olisi tutkinut Raamattua joidenkin pikkuesikoisten kanssa.

        Englanninkielisen keskusteluryhmän mukaan keskustelua olisi ollut kahden eri eriseuran edustajien kanssa. Keskustelu olisi ollut luonteeltaan oman opin (siis LLC;n) opin perusteiden kertomista Raamattua apuna käyttäen. Keskustelu(je)n jälkeen eriseuran edustajat kutsuttiin WL:n kirkkoon tutustumaan seuroihin (puheisiin). Tämä ihminen ihmetteli sitä, että miksi ei saisi kertoa omasta opistaan kyselijöille. Lainaus kyseessä olevasta postauksesta toisaalla täällä suomenkielisellä keskustelupalstalla sekä englanniksi, että suomeksi. Lisäksi viestin kirjoittaja kertoi ihmisten olevan peloissaan ja pitävänsä suunsa kiinni. Se kuva mikä tästä välittyi on vähän erilainen verrattuna puhuttelusähköpostiin.


    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan mistä asioista wolf laken ja minneapoliksen seurakunnat on erimielisiä llc:n kanssa keskenään?

      • Anonyymi

        Näyttäisi eriseuralaisilla olevan ainakin seurakuntaoppi erilainen kuin LLC'llä ja SRK'lla. Lisäksi ainakin keskustelupalstoilla jotkut eriseuran amerikkalaisiksi jäseniksi esittäytyneet ovat ilmaiseet, että naispappeus ei heidän käsityksensä mukaan ole väärin tai "ongelma". Tätä tukee myös se, että he pitävät puhujanaan Antti Pentikäistä, joka on naispiispan veli, ja joka ei ole koskaan tietääkseni tuominnut naispappeutta, vaikka häntä on siihen useaan otteeseen kehoitettu. Hänen isänsä (professori) on julkisuudessa kannattanut naispappeutta jo 1980-luvulta alkaen.

        Muistaakseni Antti Pentikäinen on antanut aikoinaan julkisuudessa lausuntoja, joista voidaan vähintään rivien välistä tulkita hänen hyväksyvän naispappeuden. Mutta homoilun Antti Pentikäinen on tuominnut eräässä alustuksessaan 2010-luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttäisi eriseuralaisilla olevan ainakin seurakuntaoppi erilainen kuin LLC'llä ja SRK'lla. Lisäksi ainakin keskustelupalstoilla jotkut eriseuran amerikkalaisiksi jäseniksi esittäytyneet ovat ilmaiseet, että naispappeus ei heidän käsityksensä mukaan ole väärin tai "ongelma". Tätä tukee myös se, että he pitävät puhujanaan Antti Pentikäistä, joka on naispiispan veli, ja joka ei ole koskaan tietääkseni tuominnut naispappeutta, vaikka häntä on siihen useaan otteeseen kehoitettu. Hänen isänsä (professori) on julkisuudessa kannattanut naispappeutta jo 1980-luvulta alkaen.

        Muistaakseni Antti Pentikäinen on antanut aikoinaan julkisuudessa lausuntoja, joista voidaan vähintään rivien välistä tulkita hänen hyväksyvän naispappeuden. Mutta homoilun Antti Pentikäinen on tuominnut eräässä alustuksessaan 2010-luvulla.

        Lisäksi todettakoon, että David Paski, joka on myös saarnannut eriseuran seuroissa kesällä 2021, on ilmeisesti "Hengen uudistus kirkossamme" -harhaopin kannattaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi todettakoon, että David Paski, joka on myös saarnannut eriseuran seuroissa kesällä 2021, on ilmeisesti "Hengen uudistus kirkossamme" -harhaopin kannattaja.

        Mistä tämä tieto tai ”tieto” on peräisin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttäisi eriseuralaisilla olevan ainakin seurakuntaoppi erilainen kuin LLC'llä ja SRK'lla. Lisäksi ainakin keskustelupalstoilla jotkut eriseuran amerikkalaisiksi jäseniksi esittäytyneet ovat ilmaiseet, että naispappeus ei heidän käsityksensä mukaan ole väärin tai "ongelma". Tätä tukee myös se, että he pitävät puhujanaan Antti Pentikäistä, joka on naispiispan veli, ja joka ei ole koskaan tietääkseni tuominnut naispappeutta, vaikka häntä on siihen useaan otteeseen kehoitettu. Hänen isänsä (professori) on julkisuudessa kannattanut naispappeutta jo 1980-luvulta alkaen.

        Muistaakseni Antti Pentikäinen on antanut aikoinaan julkisuudessa lausuntoja, joista voidaan vähintään rivien välistä tulkita hänen hyväksyvän naispappeuden. Mutta homoilun Antti Pentikäinen on tuominnut eräässä alustuksessaan 2010-luvulla.

        Miltä keskistelupalstalta ja mistä keskustelusta löytyy näitä naispppeuskeskusteluita? Vai oletko sinä vain itse uskossasi ja vihassasi vahva, siis uskossasi siihen mitä väität AP:stä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi todettakoon, että David Paski, joka on myös saarnannut eriseuran seuroissa kesällä 2021, on ilmeisesti "Hengen uudistus kirkossamme" -harhaopin kannattaja.

        Oulun hiippakunnan piispana toiminut Samuel Salmi saarnasi muistaakseni suviseuroissa muutama vuosi sitten. Ihmettelin että miten on mahdollista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi todettakoon, että David Paski, joka on myös saarnannut eriseuran seuroissa kesällä 2021, on ilmeisesti "Hengen uudistus kirkossamme" -harhaopin kannattaja.

        Mistä lähtien olisin kannattanut "Hengen uudistus kirkossamme" liikettä? Olisiko todisteita?

        Suosittelisin katekismuksen kertausta (https://katekismus.fi/10kaskya/10kaskya.html). Ajattelen lähinnä tuota kahdeksasta ukaasia.

        Muutakin oikaistavaa löytyy tästä ketjusta:
        1. Antti Pentikäinen ei hyväksy naispappeuden teologisia perusteita, eli ei hyväksy naispappeutta.
        2. Sekä Minneapoliksen että Susijärven seurakuntiin kuuluu Kolmiyhteiseen Jumalaan uskovia, armahdettuja syntisiä ja rakkaita Jumalan lapsia. Ei kumpikaan seurakunta kuulu mihinkään eriseuraan.

        Olen opiskellut Helsingin yliopistossa vuosina 1992-1999.


      • Anonyymi
        DaveP kirjoitti:

        Mistä lähtien olisin kannattanut "Hengen uudistus kirkossamme" liikettä? Olisiko todisteita?

        Suosittelisin katekismuksen kertausta (https://katekismus.fi/10kaskya/10kaskya.html). Ajattelen lähinnä tuota kahdeksasta ukaasia.

        Muutakin oikaistavaa löytyy tästä ketjusta:
        1. Antti Pentikäinen ei hyväksy naispappeuden teologisia perusteita, eli ei hyväksy naispappeutta.
        2. Sekä Minneapoliksen että Susijärven seurakuntiin kuuluu Kolmiyhteiseen Jumalaan uskovia, armahdettuja syntisiä ja rakkaita Jumalan lapsia. Ei kumpikaan seurakunta kuulu mihinkään eriseuraan.

        Olen opiskellut Helsingin yliopistossa vuosina 1992-1999.

        Minä kirjoitin ne asiat, joita Dave tarkoittaa tuolla 8. käskyn rikkomisella. Hän on ilmeisesti siinä asiassa oikeassa, joten pyydän anteeksi kaikilta asianosaisilta eli Antti Pentikäiseltä, Davelta ja niin edelleen.

        Minä en tiennyt näitä asioita, mutta hyvä että Dave kerroit, että Antti Pentikäinen ei hyväksy naispappeutta ja että sinä itse et kannata Hengen uudistus kirkossamme -liikettä.

        Tämä miksi arvelin sinun kannattavan Hengen uudistus kirkossamme -harhaoppia tuli siitä, kun saarnasit eräässä YouTube'lla näytetyssä Kouvolan Rauhanyhdistyksen jumalanpalveluksessa, jossa kerättiin kolehti Hengen uudistus kirkossamme liikkeessä. Tietenkään sinä et saanut päättää kolehdin kohteesta, mutta halusin mustamaalata sinua tällä, jotta ihmiset eivät alkaisi kannattamaan Amerikassa olevaa eriseuraa (sillä arvelen, että kysymyksessä on eriseura), johon myös sinä, Dave, olet saarnannut etänä.

        Ajattelin että tällaisella mustamaalauksella on hyvä tarkoitus, että ihmiset eivät kannattaisi Amerikan eriseuraa. Olen edelleenkin sitä mieltä (intuitiivisista syistä ainakin), että se Wolf Laken ja Minneapolisin (Plymouth) ryhmä pn eriseura, mutta myönnän, että se ei ollut oikein sillä perusteella valehdella sinun kannattavan Hengen uudistus kirkossamme -liikettä, joten pyydän todellakin tätä valhetta sinulta, Jumalalta ja kaikilta anteeksi. Tarkoitus ei todellakaan pyhitä keinoja.

        Perustelin itselleni Antti Pentikäiseen kohdistunutta väitettäni naispappeuden kannattamisesta sillä, että en ollut saanut mitään tietoa asiasta, mutta arvelin hänen kannattavan naispappeutta hänen sukulaistensa perusteella, koska en ollut nähnyt hänen julkisesti tai muutenkaan ilmaisseen kantaansa (vastustavaa tai hyväksyvää) naispappeuteen. Yritin pakottaa Antin (tai jonkun muun hänen puolestaan) tällä tavalla ilmaisemaan asiassa Antti Pentikäisen naispappeuskannan julkisesti.

        Onnistuinkin siinä, jos sinä todellakin olet se puhuja Dave Paski, sillä sain sinut nyt julkistamaan Antti Pentikäisen naispappeuskannan julkisesti hänen puolestaan.

        Pyydän siis anteeksi, että väitin virheellisesti Antti Pentikäisen hyväksyvän naispappeuden.

        Edelleenkin olen kuitenkin sitä mieltä, että Wolf Laken ja Minneapolisin (Plymouth) ryhmä on eriseura. Tätä voi perustella mm sillä, että he ovat harjoittaneet hengellistä huoruutta jonkin toisen eriseuran kanssa, kuten Keskilännen vl-seurakuntien lähettämässä kirjeessä kerrotaan.

        Olisi kiva kuulla tähän Daven kommentti.

        Ja pyydän tosiaan kokovikaisena ja väärähenkisenä kaikkia syntejäni, vääryyksiäni, valheitani ja henkiäni anteeksi kaikilta asianosaisilta ja yleisöltä tällä anteeksipyynnöllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kirjoitin ne asiat, joita Dave tarkoittaa tuolla 8. käskyn rikkomisella. Hän on ilmeisesti siinä asiassa oikeassa, joten pyydän anteeksi kaikilta asianosaisilta eli Antti Pentikäiseltä, Davelta ja niin edelleen.

        Minä en tiennyt näitä asioita, mutta hyvä että Dave kerroit, että Antti Pentikäinen ei hyväksy naispappeutta ja että sinä itse et kannata Hengen uudistus kirkossamme -liikettä.

        Tämä miksi arvelin sinun kannattavan Hengen uudistus kirkossamme -harhaoppia tuli siitä, kun saarnasit eräässä YouTube'lla näytetyssä Kouvolan Rauhanyhdistyksen jumalanpalveluksessa, jossa kerättiin kolehti Hengen uudistus kirkossamme liikkeessä. Tietenkään sinä et saanut päättää kolehdin kohteesta, mutta halusin mustamaalata sinua tällä, jotta ihmiset eivät alkaisi kannattamaan Amerikassa olevaa eriseuraa (sillä arvelen, että kysymyksessä on eriseura), johon myös sinä, Dave, olet saarnannut etänä.

        Ajattelin että tällaisella mustamaalauksella on hyvä tarkoitus, että ihmiset eivät kannattaisi Amerikan eriseuraa. Olen edelleenkin sitä mieltä (intuitiivisista syistä ainakin), että se Wolf Laken ja Minneapolisin (Plymouth) ryhmä pn eriseura, mutta myönnän, että se ei ollut oikein sillä perusteella valehdella sinun kannattavan Hengen uudistus kirkossamme -liikettä, joten pyydän todellakin tätä valhetta sinulta, Jumalalta ja kaikilta anteeksi. Tarkoitus ei todellakaan pyhitä keinoja.

        Perustelin itselleni Antti Pentikäiseen kohdistunutta väitettäni naispappeuden kannattamisesta sillä, että en ollut saanut mitään tietoa asiasta, mutta arvelin hänen kannattavan naispappeutta hänen sukulaistensa perusteella, koska en ollut nähnyt hänen julkisesti tai muutenkaan ilmaisseen kantaansa (vastustavaa tai hyväksyvää) naispappeuteen. Yritin pakottaa Antin (tai jonkun muun hänen puolestaan) tällä tavalla ilmaisemaan asiassa Antti Pentikäisen naispappeuskannan julkisesti.

        Onnistuinkin siinä, jos sinä todellakin olet se puhuja Dave Paski, sillä sain sinut nyt julkistamaan Antti Pentikäisen naispappeuskannan julkisesti hänen puolestaan.

        Pyydän siis anteeksi, että väitin virheellisesti Antti Pentikäisen hyväksyvän naispappeuden.

        Edelleenkin olen kuitenkin sitä mieltä, että Wolf Laken ja Minneapolisin (Plymouth) ryhmä on eriseura. Tätä voi perustella mm sillä, että he ovat harjoittaneet hengellistä huoruutta jonkin toisen eriseuran kanssa, kuten Keskilännen vl-seurakuntien lähettämässä kirjeessä kerrotaan.

        Olisi kiva kuulla tähän Daven kommentti.

        Ja pyydän tosiaan kokovikaisena ja väärähenkisenä kaikkia syntejäni, vääryyksiäni, valheitani ja henkiäni anteeksi kaikilta asianosaisilta ja yleisöltä tällä anteeksipyynnöllä.

        Korjaan: jossa kerättiin kolehti Hengen uudistus kirkossamme -liikkeelle (harhaopille)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaan: jossa kerättiin kolehti Hengen uudistus kirkossamme -liikkeelle (harhaopille)

        Korjaan: on. Ei: "pn"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oulun hiippakunnan piispana toiminut Samuel Salmi saarnasi muistaakseni suviseuroissa muutama vuosi sitten. Ihmettelin että miten on mahdollista.

        Tarkennuus/ oikaisu tuohon väitteeseen, että Oulun piispa Salmi olisi pyydetty puhjaksi-saarnajaksi suviseuroihin.
        Oikeasti ohjelmassa oli merkittynä ko alueen Hiippakunnan piispan tervehdys avajaisissa , jonka valitettavasti Salmen jälkeen monet muutkin piispat ovat ajoittaen venyttäneet enemmän saarnan tyyliseksi vastoin järjestäjien etukäteen sovittua ohjelmaa.

        Räikein ylilyönti taisi olla piispa Revon puheenvuoro Lopen suviseuroissa...


    • Anonyymi

      MInne ne hajaantui. loppuiko seurat?

      • Anonyymi

        "kun täältä hajaannumme, maisille majoille"


    • Anonyymi

      taivas senkun laajenee, pitääkö eri lestaporukat hajottaa toisiin tähtisumuihin, no niitä kyllä piisaa avaruudessa.

      jokaiselle joukolle oma planeetta ja kuut siihen lisäksi.

    • Anonyymi

      John Lehtolahan aikanaan opiskeli Suomessa papiksi. Onko David Paskikin opiskellut Suomessa? Siihen päälle vielä Antti Pentikäinen, niin WF:n ja Minneapoliksen joukoissa on 3 Suomessa papiksi koulutettua. Teologien osuus on siis erittäin korkea maallikkosaarnaajiin verrattuna.

    • Anonyymi

      "Edelleenkin olen kuitenkin sitä mieltä, että Wolf Laken ja Minneapolisin (Plymouth) ryhmä on eriseura. Tätä voi perustella mm sillä, että he ovat harjoittaneet hengellistä huoruutta jonkin toisen eriseuran kanssa, kuten Keskilännen vl-seurakuntien lähettämässä kirjeessä kerrotaan."

      Vastaus:
      Susijärven seurakunta ei ole järjestänyt tai hyväksynyt tätä Raamatun tutkimusryhmää. Siinä on käynyt muutamia yksityisiä seurakunnan jäseniä.

    • Anonyymi

      Redditistä löysin tämän viestin:

      >> some in Wolf Lake have engaged in Bible study with those in heresy

      So much context is left out of this letter.

      Bible study was done with people in two different heretic groups. Those people had questions so a Bible was used to explain things. According to the authors of the letter in this post, meeting with someone who has questions and using the Bible to explain your beliefs is wrong. I don't understand where that mindset comes from.

      After informal discussions happened where a Bible was referenced (Bible study), members of these heretic groups were invited to Wolf Lake Church. Last Sunday a few of them came to church in Wolf Lake. Is that wrong?

      To many remain quietly believing that these issues have been pushed way to far but do not say anything for fear of having the target turned on them. People need to speak up. Talking about scripture with anyone is not wrong.

      --

      Suomeksi:
      Lainaus alkuperäisestä kirjeestä: "jotkut Susijärveltä ova olleet mukana tutkimassa Raamattua eriseuralaisten kanssa"

      "Niin paljon asioita on jätetty kertomatta tässä kirjeessä.

      Raamatun tutkiminen tapahtui kahden eriseuran kannattajien kanssa. Noilla ihmisillä oli kysymyksiä, joten Raamattua käytettiin asioiden selvittämisen apuna. Tämän ketjun kirjeen lähettäjien mukaan, tapaaminen kysymysten esittäjien kanssa ja Raamatun käyttäminen uskon perusteiden selvittämisen apuna on väärin. En ymmärrä mistä tällainen ajattelutapa kumpuaa.

      Epämuodollisten keskustelujen jälkeen, joissa Raamattuun oli viitattu (Raamatun tutkiminen), näiden eriseurojen jäsenet kutsuttiin Wolf Laken kirkkoon. Viime sunnuntaina muutama heistä tuli Wolf Laken kirkkoon. Onko se väärin?

      Liian moni pitää suunsa kiinni uskoen, että nyt asioissa on menty liian pitkälle, ollen hiljaa peläten, että asiat kääntyvät heitä vastaan. Ihmisten täytyy avata suunta. Sanasta puhuminen kenenkään kanssa ei ole väärin."

      --

      Siis tässä on aluksi yhden rivin lainaus alkuperäisestä keskilännen kirkkojen johtajien kirjeestä ja sitten ilmeisesti asiassa mukana olleen kommentti sitaateissa.

      • Anonyymi

        Vanhoillislestadiolaisuudessa Raamatun tulkintaoikeus on vain keskusjärjestölle uskollisilla puhujilla. Jos joku muu tutkii Raamattua ja vieläpä ryhmään kuulumattoman kanssa, onhan se juuri tuon raamatuntulkinta-monopolin omaavan saarnaajaluokan varpaille astumista. Ja vieläpä eriseuraisen kanssa! Eriseurainen on SRKn ja sen haarakonttorin LLCn oppien mukaan kaikista pahin, huonoin, pahin ja syntisin ihminen, vaikka ryhmään kuulumisen olisivat aikanaan päättäneet hänen vanhempansa.

        Kuinkanhan ahtaaksi, lahkomaiseksi ja lakihenkiseksi vanhoillislestadiolaiset lopulta menevät? Tarkoitan fundamentalistisinta osaa heistä! Tästä on uskomisen ilo, vapaus ja rehellisyys kaukana. Totuus, raamatullisuuskin, uhrataan SRK/LLC-läisyyden erehtymättömän seurakunnan ( lue: erehtymättömän puhujakollegion) alttarille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhoillislestadiolaisuudessa Raamatun tulkintaoikeus on vain keskusjärjestölle uskollisilla puhujilla. Jos joku muu tutkii Raamattua ja vieläpä ryhmään kuulumattoman kanssa, onhan se juuri tuon raamatuntulkinta-monopolin omaavan saarnaajaluokan varpaille astumista. Ja vieläpä eriseuraisen kanssa! Eriseurainen on SRKn ja sen haarakonttorin LLCn oppien mukaan kaikista pahin, huonoin, pahin ja syntisin ihminen, vaikka ryhmään kuulumisen olisivat aikanaan päättäneet hänen vanhempansa.

        Kuinkanhan ahtaaksi, lahkomaiseksi ja lakihenkiseksi vanhoillislestadiolaiset lopulta menevät? Tarkoitan fundamentalistisinta osaa heistä! Tästä on uskomisen ilo, vapaus ja rehellisyys kaukana. Totuus, raamatullisuuskin, uhrataan SRK/LLC-läisyyden erehtymättömän seurakunnan ( lue: erehtymättömän puhujakollegion) alttarille.

        Tulee mieleen, että Pohjois-Amerikassa on edelleen vallalla se ajattelutapa, joka oli myös Suomessa 70-luvulla ja 80-luvun alussa ainakin eli epäuskoisten kanssa ei saa olla tekemisissä.


      • Anonyymi

        Minneapolis areena.


    • Anonyymi

      Kelleköhän jää pyhä henki hajaannuksessa? Sillekö joka on SRK: n kanssa samaa mieltä?

      • Anonyymi

        Helppo vastaus, kun Häntä ei enää aikoihin vääristelevässä valhettevassa porukassa ole ollut.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe