Mihin kaasun riskit veneessä liittyvät?

Anonyymi

Euroopassa kaasua käytetään edelleen hyvin yleisesti liesien polttoaineena ja lämmitykseen. Onnettomuuksia on vähän.

Kotitalouksien liitännät ovat kiinteitä, joten veneilijöiden pelkäämien riskien täytyy liittyä itse pulloon ja letkuun.

Jos täällä on joku kaasua arasteleva, niin sitä pulloako arastelet?

76

2173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On minullakin kaasuliesi ja -uuni veneessä, mutta niiden riskit on syytä tiedostaa ja minimoida.

      Pullokaasu on ilmaa raskaampaa. Mahdollisen vuodon sattuessa se kertyy veneen pohjalle ja syttyy kipinästä. Koska se palaa siellä alhaalla, on se ihmiselle hyvin vaarallinen.

      Se euroopassa huoneistoissa käytetty kaasu on ilmaa kevyempää. Vuodon sattuessa se pyrkii ylöspäin ja tuuletuksen mukana ulos. Vuodon pitää olla voimakas, jotta pitoisuus ehtisi muodostua riittäväksi palolle. Ja jos niin kävisikin, niin katonrajassa palava kaasu ei ole ihmisille ihan yhtä vaarallinen kuin lattialla palava.

      Mutta siis oleellista on se, että pullokaasu kertyy pohjalle, josta veneessä ei voi olla tuuletusaukkoja. Esim asuntovaunuissa pullokaasu ei ole yhtä vaarallinen, koska alhaallakin on rakoja joista se pääsee valumaan ulos.

      • Anonyymi

        En ollut tiennytkään että nestekaasu on eri tavaraa kuin maakaasu. Pullokaasu on probaanin ja butaanin ilmaa raskaampi seos ja maakaasu on vuorostaan metaania, joka on ilmaa kevyempää.


    • Anonyymi

      Kaasuhälytin keittimen alle ja toinen jonnekin lattiatasolle paikkaan, missä se ei kolhinnu.
      Ja pullo tuuletettuun laatikkoon sitloodan takaosaan, ja yhtenäinen letku paineensäätimeltä aina hellalle asti. Silloin selviää kahdella liitoksella, joiden kunto tietysti pitää tarkistaa pari-kolme kertaa kauden aikana.

      Aika vähän kaasuun tukehtumisia ja kaasuräjähdyksiä veneissä on.
      Enemmän on litiumakkupaloja, jotka ovat polttaneet koko veneen.

      • Anonyymi

        Tiedoksi:
        - Nestekaasua saa johtaa kaasupullosta letkulla ainoastaan yhteen käyttölaitteeseen.
        - Nestekaasuletkun pituus saa olla enintään 1,2 metriä ja sisähalkaisija 10 mm.


      • Anonyymi

        Mihin perustat että on enemmän litiumakkupaloja? Eihän niitä litiumakkuasennuksia edes kovin monessa veneessä ole. Syttyvä kännykkä tai läppäri on täysin eri juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin perustat että on enemmän litiumakkupaloja? Eihän niitä litiumakkuasennuksia edes kovin monessa veneessä ole. Syttyvä kännykkä tai läppäri on täysin eri juttu.

        Ja jos kännyköitä jne paapottaisiin ja valvottaisiin kuin nestekaasuasennuksia niin ei niilläkään vene syttyisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedoksi:
        - Nestekaasua saa johtaa kaasupullosta letkulla ainoastaan yhteen käyttölaitteeseen.
        - Nestekaasuletkun pituus saa olla enintään 1,2 metriä ja sisähalkaisija 10 mm.

        Määräykset ovat tosiaan tuollaiset. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että turvallisin asennus on sellainen, jossa yhtenäinen letku menee pulloventtiililtä suoraan käyttölaitteelle, ja kun ei käytetä, suljetaan kaasu sieltä pullolta asti. Pullo tietysti tuulettuvassa tilassa. Tämä siis olettaen, että letku on vedetty niin, ettei altistu missään mekaaniselle kulutukselle ja että se kaasu ihan oikeasti aina suljetaan sieltä pullolta, eikä jätetä käyttölaitteen toiminnan varaan. Vakuutusteknisistä syistä lienee kuitenkin parempi pysyä määräysten mukaisessa tavassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määräykset ovat tosiaan tuollaiset. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että turvallisin asennus on sellainen, jossa yhtenäinen letku menee pulloventtiililtä suoraan käyttölaitteelle, ja kun ei käytetä, suljetaan kaasu sieltä pullolta asti. Pullo tietysti tuulettuvassa tilassa. Tämä siis olettaen, että letku on vedetty niin, ettei altistu missään mekaaniselle kulutukselle ja että se kaasu ihan oikeasti aina suljetaan sieltä pullolta, eikä jätetä käyttölaitteen toiminnan varaan. Vakuutusteknisistä syistä lienee kuitenkin parempi pysyä määräysten mukaisessa tavassa.

        Mitä sä yrität sanoa? Eli siis "yhtenäinen letku" on turvallisempi kuin se 1,2 m yhteänäinen letku?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sä yrität sanoa? Eli siis "yhtenäinen letku" on turvallisempi kuin se 1,2 m yhteänäinen letku?

        On sulla aika pieni vene jos sittloodan takaosasta hellalle on korkeintaan 1,2m. Ei sellaiseen mitään kaasupulloa ja hellaa edes mahdu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sä yrität sanoa? Eli siis "yhtenäinen letku" on turvallisempi kuin se 1,2 m yhteänäinen letku?

        Yhtenäinen letku: Kirjottaja ehdottaa käytettäväksi esim. 3m pitkää letkua.
        Jos letkun pituus ylittää 1,2m niin se pitää korvata kupariputkella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sä yrität sanoa? Eli siis "yhtenäinen letku" on turvallisempi kuin se 1,2 m yhteänäinen letku?

        Jos on tarve esim n.3.5 m letkuvedolle ni kyl mä mieluummin käyttäisin täysmittaista letkua kuin 3 kpl 1.2m pätkiä.
        Sano ne pykälät mitä tahtoo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on tarve esim n.3.5 m letkuvedolle ni kyl mä mieluummin käyttäisin täysmittaista letkua kuin 3 kpl 1.2m pätkiä.
        Sano ne pykälät mitä tahtoo!

        No ne pykäläthän eivät hyväksyisikään 3 x 1.2 m letkua. Letkun pituus linjassa yhteensä saa olla max 1.2 m. Väliin pitää laittaa putkea liitoksineen. Niiden liitosten mahdollisiin vuotoihin perustuu edellä kommentoineiden ajatus letkun turvallisuudesta. Yhtenäisessä letkussa ei ole välillä liitoksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ne pykäläthän eivät hyväksyisikään 3 x 1.2 m letkua. Letkun pituus linjassa yhteensä saa olla max 1.2 m. Väliin pitää laittaa putkea liitoksineen. Niiden liitosten mahdollisiin vuotoihin perustuu edellä kommentoineiden ajatus letkun turvallisuudesta. Yhtenäisessä letkussa ei ole välillä liitoksia.

        No ymmärsihän joku viimein!👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sä yrität sanoa? Eli siis "yhtenäinen letku" on turvallisempi kuin se 1,2 m yhteänäinen letku?

        Tarkoitti varmaan, että pullosta ventiiliin voi olla letkulla ja loppu on yhtenäisellä putkella kohteeseen saakka ja liitokset mallia kaasu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määräykset ovat tosiaan tuollaiset. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että turvallisin asennus on sellainen, jossa yhtenäinen letku menee pulloventtiililtä suoraan käyttölaitteelle, ja kun ei käytetä, suljetaan kaasu sieltä pullolta asti. Pullo tietysti tuulettuvassa tilassa. Tämä siis olettaen, että letku on vedetty niin, ettei altistu missään mekaaniselle kulutukselle ja että se kaasu ihan oikeasti aina suljetaan sieltä pullolta, eikä jätetä käyttölaitteen toiminnan varaan. Vakuutusteknisistä syistä lienee kuitenkin parempi pysyä määräysten mukaisessa tavassa.

        Ei välttämättä ole. Kupariputki kestää 100 vuotta, kiinalainen letku alkaa halkeilla 3 vuoden ikäisenä. Kuinka usein vaihdat letkun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedoksi:
        - Nestekaasua saa johtaa kaasupullosta letkulla ainoastaan yhteen käyttölaitteeseen.
        - Nestekaasuletkun pituus saa olla enintään 1,2 metriä ja sisähalkaisija 10 mm.

        Ei nuo määräykset koko maapallolla ole voimassa.
        Suomen määräyksiä tarvitsee noudattaa vain suomessa, muualla on omat määräyksensä.
        Ja kun muualla rekisteröidyn veneen tuo vain käymään suomeen, ei siihen tarvitse vaihtaa asennuksia täkäläisten määräysten mukaiseksi. Ei silloinkaan vaikka toisi veneensä käymään suomeen joka kesäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ymmärsihän joku viimein!👍

        Kaasupäästöjä tulee tunnetusti aikas runsaasti purjehtijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedoksi:
        - Nestekaasua saa johtaa kaasupullosta letkulla ainoastaan yhteen käyttölaitteeseen.
        - Nestekaasuletkun pituus saa olla enintään 1,2 metriä ja sisähalkaisija 10 mm.

        Ja kupari putkena vaikka kuinka pitkä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä ole. Kupariputki kestää 100 vuotta, kiinalainen letku alkaa halkeilla 3 vuoden ikäisenä. Kuinka usein vaihdat letkun?

        Yleinen ja vaarallinen tuo oletus kupariputken 100 vuoden iästä. Juuri vaihdoin 30-vuotiaan veneeni putken. Oli todella huokoiseksi hapettunut ja katkesi varsin herkästi.

        Letkujen vaihtoväliksi suositellaan 5 vuotta. Tämä ihan riippumatta siitä, onko letku yhtenäinen pulloventtiililtä käyttölaitteelle vai onko välissä putkea. Täysin letkutonta asennusta en ole vielä nähnyt.

        Letkun halkeilu on tietysti hyvä indikaatio vaihtotarpeesta (viimeistään), mutta onneksi se oranssi päällikerros onkin vain suojaksi tarkoitettu. Sen halkeaminen ei vielä vuotoa aiheuta.


      • Anonyymi

        Missä on tilasto noista kaasuräjähdyksistä ja litiumakkupaloista?

        Luulisi, että kaasu on aiheuttanut enemmän ongelmia, kun sitä on käytetty sata vuotta, mutta litium akkuja vain lyhyen aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä ole. Kupariputki kestää 100 vuotta, kiinalainen letku alkaa halkeilla 3 vuoden ikäisenä. Kuinka usein vaihdat letkun?

        Vaihdan letkun kolmen vuoden välein ja alentajan kanssa.
        Ne ei maksa paljon mitään.


    • Anonyymi

      Bilteman 20 euron patruunakeittimiä 2kpl vierekkäin.

      Patruuna yöksi istumalaatikkoon. Ei vuoda ei räjähdä.
      Helpompi kuin Origo, ei savuttavaa diesel- tai nokeavaa petroolikeitintä.

      Uunia ei tietysti ole, mutta ei mulla ole veneessä kyllä televisiota, kuivausrumpua eikä saunaakaan.....

      • Anonyymi

        Kun sitä ilmaa painavampaa kaasua vuotaa sinne pilssiin niin hankala on tuulettaa sitä sieltä retkiolosuhteissa pois. Vaatii koneellisen tuuletuksen käytännössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun sitä ilmaa painavampaa kaasua vuotaa sinne pilssiin niin hankala on tuulettaa sitä sieltä retkiolosuhteissa pois. Vaatii koneellisen tuuletuksen käytännössä.

        Lukion fysiikan kirja opetti, että kaasujen diffuusio on täydellistä. Se tarkoittaa, ettei se kaasu sinne pilssiin jää, vaikka alkuun sinne valuisikin. Pilssin avaamalla se aika nopeastikin sieltä poistuu. Tiiviiden turkkilevyjen alta tietenkin hitaammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukion fysiikan kirja opetti, että kaasujen diffuusio on täydellistä. Se tarkoittaa, ettei se kaasu sinne pilssiin jää, vaikka alkuun sinne valuisikin. Pilssin avaamalla se aika nopeastikin sieltä poistuu. Tiiviiden turkkilevyjen alta tietenkin hitaammin.

        Hitaasti mutta hitaasti. Kiva nukkua taivasalla saaressa ilman varusteita sitä odotellessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitaasti mutta hitaasti. Kiva nukkua taivasalla saaressa ilman varusteita sitä odotellessa.

        Miksi pitäisi saaressa nukkua? Yksi turkkilevy auki ja luukut auki. Pilssi tuulettuu minuuteissa, kunhan sinne ei jatkuvasti lisää kaasua vuoda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi saaressa nukkua? Yksi turkkilevy auki ja luukut auki. Pilssi tuulettuu minuuteissa, kunhan sinne ei jatkuvasti lisää kaasua vuoda.

        Kun sitä on suljetussa tilassa hissuksiin joka soppeen levinnyt ei se hetkessä tuuletu ellei sitä ilmanvaihtoa joka soppeen järjestetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun sitä on suljetussa tilassa hissuksiin joka soppeen levinnyt ei se hetkessä tuuletu ellei sitä ilmanvaihtoa joka soppeen järjestetä.

        Missä veneessä on niin osastoitu pilssi, ettei ilma vaihtuisi kuin tihkumalla? Riittää, kun on reilu rako, niin kaasu diffundoituu. Ei nestekaasu käyttäydy ollenkaan nesteen lailla pilssiin valuessaan. Jos vene on päästetty täyteen kaasua, se on jo tukahduttanut miehistön. Nestekaasuun lisätty hajuste tuntuu taas varsin voimakkaana paljon palavaa pitoisuutta vähäisempinä määrinä. Ei kannata kaasusta olkiukkoja rakentaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä veneessä on niin osastoitu pilssi, ettei ilma vaihtuisi kuin tihkumalla? Riittää, kun on reilu rako, niin kaasu diffundoituu. Ei nestekaasu käyttäydy ollenkaan nesteen lailla pilssiin valuessaan. Jos vene on päästetty täyteen kaasua, se on jo tukahduttanut miehistön. Nestekaasuun lisätty hajuste tuntuu taas varsin voimakkaana paljon palavaa pitoisuutta vähäisempinä määrinä. Ei kannata kaasusta olkiukkoja rakentaa.

        Ei se nyt ihmeitä vaadi. Kaasu jää vuotamaan tyhjään suljettuun veneeseen kun miehistö on saarikierroksella tms ulkoilma-aktiviteeteissa ja vuoto havaitaan kun illan hämärtyessä palataan veneelle. Luukut auki ja sitten ihmetellään rannalla koskakohan uskaltaa mennä veneeseen kokkailemaan ja nukkumaan kun siellä haisee, haisee ja haisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se nyt ihmeitä vaadi. Kaasu jää vuotamaan tyhjään suljettuun veneeseen kun miehistö on saarikierroksella tms ulkoilma-aktiviteeteissa ja vuoto havaitaan kun illan hämärtyessä palataan veneelle. Luukut auki ja sitten ihmetellään rannalla koskakohan uskaltaa mennä veneeseen kokkailemaan ja nukkumaan kun siellä haisee, haisee ja haisee.

        Tuohon voi todeta, että entä sitten. Kaikkea, myös kaikkein epätodennäköisimpiä asioita voi tapahtua. Siltikään ei kannata elää ajatellen, että jotain äärimmäisen harvinaista tapahtuu.

        Ei se saarikierrokselta palaava perhe muuten suinkaan ensimmäisenä ajattele, että missä nyt nukutaan. Eikä suinkaan ole ilman varusteita, tai sitten mitään varusteita ei ollut lähtiessäkään. Siellä veneessähän ne kaikki on saatavissa. Vastaavaan tilanteeseen on noin miljoona kertaa todennäköisempää joutua vesivahingon seurauksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon voi todeta, että entä sitten. Kaikkea, myös kaikkein epätodennäköisimpiä asioita voi tapahtua. Siltikään ei kannata elää ajatellen, että jotain äärimmäisen harvinaista tapahtuu.

        Ei se saarikierrokselta palaava perhe muuten suinkaan ensimmäisenä ajattele, että missä nyt nukutaan. Eikä suinkaan ole ilman varusteita, tai sitten mitään varusteita ei ollut lähtiessäkään. Siellä veneessähän ne kaikki on saatavissa. Vastaavaan tilanteeseen on noin miljoona kertaa todennäköisempää joutua vesivahingon seurauksena.

        Ei tule pidettyä telttaa ja muita siihen liittyviä retkeilykamoja veneessä. No mitä se perhe sitten muka ajattelee? Kenellä on sytkäri, käytetään kaasu äkkiä nakkien paistoon ennen kuin haihtuu taivaan tuuliin?

        Jos potunkeittovedet valahtaa pilssiin, tai vaikka koko makeavesisäiliön sisältö lurahtaa valloilleen, niin sen voi pumpata tyhjäksi vaikka vasta aamulla eikä aiheuta vaaraa. Septin tyhjeneminen pilssiin onkin sitten vähän ikävämpi tapaus, sen haihtumista ei kannata jäädä rannalle odottamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tule pidettyä telttaa ja muita siihen liittyviä retkeilykamoja veneessä. No mitä se perhe sitten muka ajattelee? Kenellä on sytkäri, käytetään kaasu äkkiä nakkien paistoon ennen kuin haihtuu taivaan tuuliin?

        Jos potunkeittovedet valahtaa pilssiin, tai vaikka koko makeavesisäiliön sisältö lurahtaa valloilleen, niin sen voi pumpata tyhjäksi vaikka vasta aamulla eikä aiheuta vaaraa. Septin tyhjeneminen pilssiin onkin sitten vähän ikävämpi tapaus, sen haihtumista ei kannata jäädä rannalle odottamaan.

        Voi tuota mielikuvituksen rajallisuutta. Entäs ukkoskuuro, kun veneessä on jääneet luukut auki ja peti likomärkä. Tai petivaatteet olleet tuulettumassa kuuron yllättäessä. Tai joku lintu joutunut sisään ja kaikki p_skassa. Tai mikä hyvänsä siitä äärettömästä mahdollisten tapahtumien joukosta. Jopa se vesisäiliö on voinutkin tyhjentyä ratkenneesta paikasta suihkuamalla kastellen jotain ihan muuta kuin pilssin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi tuota mielikuvituksen rajallisuutta. Entäs ukkoskuuro, kun veneessä on jääneet luukut auki ja peti likomärkä. Tai petivaatteet olleet tuulettumassa kuuron yllättäessä. Tai joku lintu joutunut sisään ja kaikki p_skassa. Tai mikä hyvänsä siitä äärettömästä mahdollisten tapahtumien joukosta. Jopa se vesisäiliö on voinutkin tyhjentyä ratkenneesta paikasta suihkuamalla kastellen jotain ihan muuta kuin pilssin.

        Ei siihen paljoa mielikuvitusta tarvita että jättää luukut vain raolleen ja petivaatteet sisälle jos on ukkoskuurojen mahdollisuus ja poistutaan kauas veneestä. Linnunpaskat saa siivottua ja kostuneet petivaatteet kuiviksi diesellämppärillä, mutta se sisälle päässyt orava tai veneeseen jätetty laivakoira on voinut saada aikaiseksi sen kaasuvuodon vaikka kaikki kevään katsastuksessa silmämääräisesti näyttikin olevan kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siihen paljoa mielikuvitusta tarvita että jättää luukut vain raolleen ja petivaatteet sisälle jos on ukkoskuurojen mahdollisuus ja poistutaan kauas veneestä. Linnunpaskat saa siivottua ja kostuneet petivaatteet kuiviksi diesellämppärillä, mutta se sisälle päässyt orava tai veneeseen jätetty laivakoira on voinut saada aikaiseksi sen kaasuvuodon vaikka kaikki kevään katsastuksessa silmämääräisesti näyttikin olevan kunnossa.

        Aivan poikkeuksellisen hyvää mielikuvitusta vaaditaan, jos kuvittelee, ettei yksinkertaisia virheitä tehdä.

        Ukkoskuuron osalta kaukana veneestä tarkoittaa ehkä vain kymmeniä metrejä. Suihkuava vesi kastelee petivaatteet likomäriksi, kyllä kai lämppäri ne viikossa kuivaa. Ja haluaisinpa nähdä sen tyypin, joka pikku pyyhkäisyn jälkeen nukkuu lokinpaskomassa punkassa tai istuu sohvalla. Harmittomasti pilssiin lorahtanut vesisäiliö tarkoittaa, että aamiaisella on vain kaljaa juomaksi. Vuotaneesta kaasusta selviää edelleen tuuletuksella. Pahimmillaan aamiainen jää kylmäksi, jos vuotoa ei voi mukana olevilla tarpeilla korjata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan poikkeuksellisen hyvää mielikuvitusta vaaditaan, jos kuvittelee, ettei yksinkertaisia virheitä tehdä.

        Ukkoskuuron osalta kaukana veneestä tarkoittaa ehkä vain kymmeniä metrejä. Suihkuava vesi kastelee petivaatteet likomäriksi, kyllä kai lämppäri ne viikossa kuivaa. Ja haluaisinpa nähdä sen tyypin, joka pikku pyyhkäisyn jälkeen nukkuu lokinpaskomassa punkassa tai istuu sohvalla. Harmittomasti pilssiin lorahtanut vesisäiliö tarkoittaa, että aamiaisella on vain kaljaa juomaksi. Vuotaneesta kaasusta selviää edelleen tuuletuksella. Pahimmillaan aamiainen jää kylmäksi, jos vuotoa ei voi mukana olevilla tarpeilla korjata.

        Kaasun pitäminen vain järjestelmän sisäpuolella on aivan hurjan paljon helpompaa kuin estää vahinkoja tai epätodennäköisiä tapahtumia tapahtumasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan poikkeuksellisen hyvää mielikuvitusta vaaditaan, jos kuvittelee, ettei yksinkertaisia virheitä tehdä.

        Ukkoskuuron osalta kaukana veneestä tarkoittaa ehkä vain kymmeniä metrejä. Suihkuava vesi kastelee petivaatteet likomäriksi, kyllä kai lämppäri ne viikossa kuivaa. Ja haluaisinpa nähdä sen tyypin, joka pikku pyyhkäisyn jälkeen nukkuu lokinpaskomassa punkassa tai istuu sohvalla. Harmittomasti pilssiin lorahtanut vesisäiliö tarkoittaa, että aamiaisella on vain kaljaa juomaksi. Vuotaneesta kaasusta selviää edelleen tuuletuksella. Pahimmillaan aamiainen jää kylmäksi, jos vuotoa ei voi mukana olevilla tarpeilla korjata.

        Aivan poikkeuksellisen hyvää mielikuvitusta vaaditaan, jos kuvittelee, ettei yksinkertaisia virheitä tehdä, ja juurikin siksi vene on turvallisempi ilman useimmiten täysin turhaa kaasua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasun pitäminen vain järjestelmän sisäpuolella on aivan hurjan paljon helpompaa kuin estää vahinkoja tai epätodennäköisiä tapahtumia tapahtumasta.

        Ei siitä kaasusta ole mitään hyötyä jos sen pitää vain järjestelmän sisäpuolella ja vahinkoja alkaa sattumaankin vasta kun sitä tulee sieltä ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siitä kaasusta ole mitään hyötyä jos sen pitää vain järjestelmän sisäpuolella ja vahinkoja alkaa sattumaankin vasta kun sitä tulee sieltä ulos.

        Kaasupäästöjä pääsee purjehtijoilta.


    • Anonyymi

      Pieni suljettu tila ja papupata porisee niin pitäähän siinä tiedostaa kaasuvuodon riskit keittimestä riippumatta.

    • Anonyymi

      Miksi se kaasu asunnoista poistuisi? Ei vanhoissa taloissa ole mitään muuta tuuletusta kuin ikkuna. Onnettomuuksia ei silti satu.

      • Anonyymi

        Jos kellari on maakuopassa ilman ovia niin ei poistukaan jos se sinne kellariin asti kulkeutuu, mutta asuinkertokset falskaa vanhoissa taloissa ihan riittävästi ja oven avaamalla saa reippaan ilmavirran lattioita pitkin.


    • Anonyymi

      Jos pullossa lukee gas. En ole varma.

    • Anonyymi

      gas kerää kosteutta ja silloin se on erityisen huono veneessä jossa on liikaa yleensä kosteutta. Jotenkin pulllo myös kondesoi ja se vaan pahentaa kun se menee letkulla veneeseen.

      • Anonyymi

        Pullon pinnalle kondensoituu vettä koska se kaasu siellä pullossa haihtuessaan sitoo lämpöä, kylmä pullo hikoilee kuin keski-ikäinen sika pillun vieressä.

        Mutta ei se kondenssi pullon pinnalla mitään kaasua ole vaan ilmasta tiivistynyttä kosteutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pullon pinnalle kondensoituu vettä koska se kaasu siellä pullossa haihtuessaan sitoo lämpöä, kylmä pullo hikoilee kuin keski-ikäinen sika pillun vieressä.

        Mutta ei se kondenssi pullon pinnalla mitään kaasua ole vaan ilmasta tiivistynyttä kosteutta.

        Nestekaasun poltossa muodostuu vettä ilmaan.


    • Anonyymi

      No, kannattanee itse kunkin opiskella propaanin, butaanin ja bensan kemiaa sen verran, että tietää, millä seoksilla ilman kanssa nuo ylipäätään ovat syttyviä, saati räjähtäviä.

      Ja onko siellä lattialla/pilssissä mitään kipinän lähdettä. Enemmän olisin huolissani sohvien sisään sijoitettujen akustojen vedyn kehittämisestä kuin kaasusta.

      Tietysti jos joku molopää laskee sen 11kg kilon kabiiniin niin ei siinä kipinöitä tarvita, lähtee se henki ihan tukehtumallakin.

      On teillä muuten paskat sähkölaitteet, jos ne sillä tavalla kipinöivät.

      Veneiden kaasuasennuksethan muuten räjähtelevät päivittäin, samoin kuin kerrostaloissa kaasuhellojen maakaasu losahtelee harva se päivä Suomessa.

      Euroopan mittakaavassa joo joskus, mutta käyttäjämäärään suhteutettuna kuolet nopeammin kokikseen kuin kaasuräjähdykseen....

      • Anonyymi

        Ei tule litiumiakusta vetyä ja kaasu sekin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tule litiumiakusta vetyä ja kaasu sekin on.

        Ja se vety on huomattavasti ilmaa kevyempää, eli löytää kyllä tiensä ulos.

        Yhdestäkään vetypalosta veneessä en ole kuullut. Kaasupaloista useammista, vaikka ei toki niitäkään kovin usein tapahdu. Kaasu on ihan ok, kunhan pitää laitteet kunnossa ja on huolellinen.


      • Anonyymi

        Laita linkki lähteeseen, joka kertoo veneiden kaasujen ja suomalaisten kerrrostalojen räjähtävän päivittäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita linkki lähteeseen, joka kertoo veneiden kaasujen ja suomalaisten kerrrostalojen räjähtävän päivittäin.

        Laita itse linkki lähteeseen, joka kertoo ettei ikinä räjähdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita itse linkki lähteeseen, joka kertoo ettei ikinä räjähdä.

        Mailmassa on lukematon määrä epäoleellisen pieniä riskejä, joista kuitenkaan ei voi sanoa, ettei ikinä toteuisi. Kaikkea tapahtuu, myös kaikkein epätodennäköisimpiä. Kaikkien niiden riskien kanssa vain joudumme elämään. Ei turhien takia kannata elämäänsä vaikeaksi tehdä.

        Ei silti tarvitse ehdoin tahdoin hölmöillä. Hyvä esimerkki elävän elämän kaasuräjähdyksestä oli kaveri, joka etsi todettua kaasuvuotoa. Kun ei löytynyt, istahti ja pani tuumatessa tupakaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mailmassa on lukematon määrä epäoleellisen pieniä riskejä, joista kuitenkaan ei voi sanoa, ettei ikinä toteuisi. Kaikkea tapahtuu, myös kaikkein epätodennäköisimpiä. Kaikkien niiden riskien kanssa vain joudumme elämään. Ei turhien takia kannata elämäänsä vaikeaksi tehdä.

        Ei silti tarvitse ehdoin tahdoin hölmöillä. Hyvä esimerkki elävän elämän kaasuräjähdyksestä oli kaveri, joka etsi todettua kaasuvuotoa. Kun ei löytynyt, istahti ja pani tuumatessa tupakaksi.

        Niinpä. Siksi veneeseen LiFePO4 akut ja dieselillä toimivat liesi ja lämppäri.


    • Anonyymi

      Porukat näyttää pelkäävän kaasun räjähdystä, mutta useimmiten asukkaat ovat tukehtuneet nukkuessaan hapen puutteeseen.
      Kaasujärjestelmän asentaminen veneeseen on ammattilaisten töitä ja kaasuhälytin tulee olla aina kunnossa.

      • Anonyymi

        Ei ne ammattilaiset siinä nuku, niitä kiinnostaa nopea helppo raha. Tietoa ja osaamista ne asennukset vaatii, mutta amatöörikin siihen pystyy.


    • Anonyymi

      Pelkurit hankkivat ex puhaltimen joka imee pilssistä ilmaa ja poistaa sen ulos kanavia pitkin.

      Ex tila= räjähdysherkkä tila, kaikki ex tarvikkeet valmistettu ei kipinöiviksi ja voidaan rakentaa turvallisia ratkaisuja tiloihin jossa räjähdysvaara.

      Taitavat moottoritila tuulettimetkin olla Ex luokkteltuja bensa veneiden konetiloissa.

      • Anonyymi

        Se on lähes yhtä tarpeellinen kuin se hälytin.


    • Anonyymi

      Katsastuksessa kyllä huomataan jos kaasuasennuksessa on oikaistu ja vedetty koko matka pullolta hellalle asti letkulla. Hylky tulee armotta, jopa veneen asettaminen kokonaan käyttökieltoon voi tulla kyseeseen.
      Tuoreenoloisesta asentelusta, kuten uudesta letkusta, valistunut katsastaja pyytää pöytäkirjan. Siitä selviää heti se, onko asentajalla kaasu-urakointioikeudet. Tunnollinen kaasuasennusoikeudet omaava taas ei lähde paikkuuasennuksiin, vaan tekee itse uusiksi koko pehmeän osuuden linjasta.

      Kuten kaikessa, myös kaasuasioissa katsastuksella on merkittävä turvallisuusaspekti.

      • Anonyymi

        "jopa veneen asettaminen kokonaan käyttökieltoon voi tulla kyseeseen."

        Millähän valtuuksilla herra katsastaja voisi asettaa toisen omaisuutta käyttökieltoon?

        Kaasuasennusten turvallisuus on erittäin tärkeää. Määräystenmukaisuus vähemmän tärkeää, joskin osittain kulkee käsikädessä turvallisuuden kanssa. Katsastuksella taas ei ole mitään merkitystä kaasuasennuksen turvallisuuden kannalta, ellei katsastajaksi satu joku joka asiasta jotain ymmärtää. Tähän mennessä omalle kohdalle ei ole sattunut sellaista katsastajaa, jonka käynnistä olisi voinut olla jotain hyötyä. Ihan mukavia sosiaalisia tapahtumia nuo katsastukset ovat kyllä olleet.


      • Anonyymi

        Niin, ja mitkäköhän oli ne seuraamukset katsastamattomalla veneellä ajelusta? Mistään seurasta ei voi erottaa kun ei ole jäsen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja mitkäköhän oli ne seuraamukset katsastamattomalla veneellä ajelusta? Mistään seurasta ei voi erottaa kun ei ole jäsen.

        Trafilla ja Maistraatissa on lomake nimeltään "Ilmoitus vesikulkuneuvon asettamisesta käyttökieltoon."
        Katsastaja, yleensä kuitenkin katsastuspäällikkö täyttää kyseisen lomakkeen, notaari hoitaa lainvoiman ja sitten vene muuten seisoo. Maalla.
        Veneen saa pois pakkoseisonnasta kun viat on korjattu ja virallinen keskuskauppakamarin vahvistama tavarantarkastaja on työn hyväksynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trafilla ja Maistraatissa on lomake nimeltään "Ilmoitus vesikulkuneuvon asettamisesta käyttökieltoon."
        Katsastaja, yleensä kuitenkin katsastuspäällikkö täyttää kyseisen lomakkeen, notaari hoitaa lainvoiman ja sitten vene muuten seisoo. Maalla.
        Veneen saa pois pakkoseisonnasta kun viat on korjattu ja virallinen keskuskauppakamarin vahvistama tavarantarkastaja on työn hyväksynyt.

        Hahhah! Minä kun en ole venettäni ikinä katsastanut. Rekisteröintikin oli täysin paperien pyörittelyä eikä kukaan halunnut nähdä venettä edes kuvissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahhah! Minä kun en ole venettäni ikinä katsastanut. Rekisteröintikin oli täysin paperien pyörittelyä eikä kukaan halunnut nähdä venettä edes kuvissa.

        Veneseura jonka jäsen olen ei katsasta veneitä. Seurassa noin 1000 jäsentä, veneitä suurinpiirtein samanverran.
        Eikä sillä seuran katsastajan suorittamalla katsastuksella ole mitään juuridista merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneseura jonka jäsen olen ei katsasta veneitä. Seurassa noin 1000 jäsentä, veneitä suurinpiirtein samanverran.
        Eikä sillä seuran katsastajan suorittamalla katsastuksella ole mitään juuridista merkitystä.

        Eipä ole ei.
        Katsastajalla ei ole mitään vastuuta eikä vastuu vähene kipparilta, omistajalta tai käyttäjältä.

        Jotkut vakuutusyhtiöt antavat alennusta katsastetulle veneelle, mutta se ei perustu katsastukseen vaan siihen, että on todettu, että niille, jotka katsastavat veneensä, sattuu muutenkin vähemmän vahinkoja. Profilointia siis.


    • Anonyymi

      Tässä säikeessä puhuttu laajasti kaasun tuuletuksesta kun/jos vahinko sattuu.

      Kun nyt puheessa on pääosin ollut retkipurjehtijoita, niin ainakin itse olen saanut kaasupelot pois Origolla, joka on ollut erinomainen ratkaisu kaasun jäkeen. Kun 'limput' täyttää ennen kun lähtee ja kuivaa ne vielä rätillä vaikka tippoja ei yli olisi mennytkään, niin paloriskiä ei ole. En tiedä onko tämän halvempaa ja varmempaa keittopeliä olemassa? Mitä vahinko- taikka kulumavuotoja ei pääse tapahtumaan.

      Minulla veneessä on 2-liekkinen Origo, ja yhdellä täytöllä elän sillä viikon. Viikon poltan toista ja toisen viikon toista limppua, niin tulee molemmat käytettyä tasaisesti kauden aikana. Sapuskat veneessä teen käytännössä aina yhdellä polttimolla.

      • Anonyymi

        Spriikeitin sopii maksimissan viikonlopun kestäviin retkipurjehduksiin jollain H-veneellä, kauempaa ei sellasen kanssa kukaan täysijärkinen leiki jos vaihtoehtoja on.

        Kaasupullojen sijoitus kannattaa järjestää mahdollisimman fiksusti. Itsellä pullot ovat omassa ilmatiiviissä suljetussa laatikossa takaboxissa. Laatikosta on alimmasta kohtaa poistoletku rungon ulkopuolelle mahdollisen vuodon varalle. Pääsulun pistän kiinni aina kun poistun veneeltä pidemmäksi aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Spriikeitin sopii maksimissan viikonlopun kestäviin retkipurjehduksiin jollain H-veneellä, kauempaa ei sellasen kanssa kukaan täysijärkinen leiki jos vaihtoehtoja on.

        Kaasupullojen sijoitus kannattaa järjestää mahdollisimman fiksusti. Itsellä pullot ovat omassa ilmatiiviissä suljetussa laatikossa takaboxissa. Laatikosta on alimmasta kohtaa poistoletku rungon ulkopuolelle mahdollisen vuodon varalle. Pääsulun pistän kiinni aina kun poistun veneeltä pidemmäksi aikaa.

        Ei sinulla selvästikään ole kokemusta spriikeittimistä. Itse olen purjehtnut yli 15 vuotta pitkiäkin tesiijua ,atjaveneellä jossa Origo hella-liesi eikä mitään ongelmia ole ollut. Litran pullo Marinolia riittää hyvin viikokoksi ja vesi kiehuu muutamassa minutissa.

        A33


    • Anonyymi

      Kuinka monta kaasuveneonnettomuutta on Suomessa sattunut? Kuinka moni niistä on ollut sellainen, että laitteet on huolellisesti huollettu ja että niitä on käytetty oikein?

      • Anonyymi

        Kompakysymys.
        Kun kaikki on tehty pilkulleen oikein, mitään vahinkoa ei synny.


    • Anonyymi

      Meillä oli aikaisemmin jääkaappina UPO:n 36 L kaasujääkaappi.Sitten eräänä keväänä kun vene laskettiin vesille niin unohdin kiristää jääkaapin kaasuletkun.Kaasua virtasi veneeseen. En itse huomannut tätä mutta vaimo onneksi huomasi.Jääkapissahan palaa avoin liekki. Muutama viikko tämän jälkeen meillä oli Waecon 50 CR sähköjääkaappi, siis 12 V DC :llä toimiva.Siitä alkoi sitten sähkö säännöstely mutta se on eri juttu.Selvisi että aurinkopaneeleita on hyvä olla 120 W ja 115 Ah akku.

      • Anonyymi

        Pienempikin riittää.
        Itselläni on veneessäni vain 83 Ah Nissan Leafin akku, käytettynä ostettu. Siitäkin riitti sentään 360 voltin jännitteellä 30 kWh energiaa uutena, ja vieläkin irtoaa hyötykäyttöön yli puolet siitä.
        Kun propulsio käyttää energialähteenään joko tuulta tai dieseliä, en koe minkäänlaista tarvetta suuremmalle 115 Ah akkukapasiteetille. Aurinkopaneeleja voisi kyllä laittaa enemmänkin, jos tilaa niille löytyy, vaikka kilowatin nimellistehon verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienempikin riittää.
        Itselläni on veneessäni vain 83 Ah Nissan Leafin akku, käytettynä ostettu. Siitäkin riitti sentään 360 voltin jännitteellä 30 kWh energiaa uutena, ja vieläkin irtoaa hyötykäyttöön yli puolet siitä.
        Kun propulsio käyttää energialähteenään joko tuulta tai dieseliä, en koe minkäänlaista tarvetta suuremmalle 115 Ah akkukapasiteetille. Aurinkopaneeleja voisi kyllä laittaa enemmänkin, jos tilaa niille löytyy, vaikka kilowatin nimellistehon verran.

        Mitä akku maksoi? Saako sen itse asentaa, kun voltteja on kuitenkin noin paljon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä akku maksoi? Saako sen itse asentaa, kun voltteja on kuitenkin noin paljon?

        100ah akkujen hinnat ovat suurinpiirtein 100€ ylöspäin.


    • Anonyymi

      Testasin jääkaapin, siis kuinka kauan se käy pelkällä akulla ja tulos oli kaksi vuorokautta.silloin akku jännite oli vielä yli 12 V.Tämä tapahtui touko/kesäkuun vaihteessa.
      Nyt paneelit ovat niin edullisia että mekin tilasimme vuosi sitten 120 W paneelin.Sitä ei kuitenkaan ole vielä tarvittu.Ongelma on minne sen laittaa koska se pitäsi olla suht koht suorana muuten teho laskee.
      Miten muuten saat muutettua jännitteen 12 VDC ? Ja eikö tämä ole iso ja raskas paketti ?

      • Anonyymi

        Aurinkopanelin jännite asettuu 12 V:iin, kun sen kytkee akkuun. Tai tietysti jonnekin 13 voltin tienoille riippuen siitä, paljonko tehoa panelista kulloinkin lähtee. Ilman kuormaa jännite on kyllä paljon korkeampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aurinkopanelin jännite asettuu 12 V:iin, kun sen kytkee akkuun. Tai tietysti jonnekin 13 voltin tienoille riippuen siitä, paljonko tehoa panelista kulloinkin lähtee. Ilman kuormaa jännite on kyllä paljon korkeampi.

        Pikku hiljaa 120 watin paneeli alkaa kiehuttaa akkua, jolloin akku hajoaa. Väliin siis MPPT-säädin, jolla saa jo hyötyä noin isosta paneelista. Halvempi on PWM-säädin, mutta se hukkaa jotain 10-20% tehosta. Säädin pitää latausjännitteen sellaisena, ettei ole akulle vaarallinen.


    • Anonyymi

      Yhtään litiumakku paloa ei veneessä ole Suomessa ollut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe