Yksinpurjehdus ja pidemmät avomerilegit

Anonyymi

Onko yleistäkin tehdä Itämerellä niin pitkiä yksinpurjehduksia, että on nukuttava? Sen verran on liikennettä, että tutka ja AIS ovat varmasti tarpeen, mutta uskaltaako niidenkään kanssa? Keskellä Atlantia on tietysti melko epätodennäköistä osua mihinkään ilmankaan varotoimia, mutta täällä on kaikenlaista paattia aika tiheään. Ehkä 20 minuutin pätkiä tutka ja AIS hälyt päällä, vai miten olette toimineet?

50

970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kala pyydykset välillä riesa, osan tutka huomaa ja osaa ei. Näitä rannikolla alle 50nm sisällä, voi olla ulkonakin, mutta en ole siellä liikkunut pahemmin.

      Tiedän tuttavani nukkuvan purjehduksilla päiväs aikaan, yöt tähystyksessä, voi kai siinä silmät lipsahtaa pikku hönössä kuitenkin...

      • Anonyymi

        50 nm on aika pitkä matka, oletko tuosta ihan varma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 nm on aika pitkä matka, oletko tuosta ihan varma?

        Jotain sitä luokkaa on kun tiputtelee Gotlannin ja Öölannin välistä Etelä/lounaaseen Bornholmin suuntaan. Joskus on menty Utö - Visby, niin kyllä siinäkin mukavasti matkaa on rannikolle...ja se 50 oli heitto arvio, vit... Nysväri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain sitä luokkaa on kun tiputtelee Gotlannin ja Öölannin välistä Etelä/lounaaseen Bornholmin suuntaan. Joskus on menty Utö - Visby, niin kyllä siinäkin mukavasti matkaa on rannikolle...ja se 50 oli heitto arvio, vit... Nysväri

        Olen myös joutunut niitten sekaan n. 50 nm rannikosta, Ölannin eteläpuolella. Ne oli kaiken lisäksi "pintaverkkoja". En tajua miten se on sallittua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen myös joutunut niitten sekaan n. 50 nm rannikosta, Ölannin eteläpuolella. Ne oli kaiken lisäksi "pintaverkkoja". En tajua miten se on sallittua...

        Pintaverkot on paholaisen keksintö. Ei kerta kaikkiaan pysty käsittämään miten meren miinoittaminen sellaisilla voi olla laillista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen myös joutunut niitten sekaan n. 50 nm rannikosta, Ölannin eteläpuolella. Ne oli kaiken lisäksi "pintaverkkoja". En tajua miten se on sallittua...

        Varmaan siksi, että siellä ei ole väyliä ja kalastus on sallittua väylien ulkopuolella.

        Yleensä asialliset jopa joskus valoilla olevia lippuja, mutta välillä tuulen raiskaama lipun karvaa...

        Vaikea sanoa millaisia verkkoja tai pyydyksiä noissa on, mutta kyllä niistä tykytyksiä saa, kun osuu eteen ja tuskin ovat ihan pieniä pyydyksiä.

        Kyllä siinä olisi huumori kaukana, kun huonolla tuurilla sotkeutuisi tuollaiseen purjeet ylhäällä ja 1-2m aallossa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pintaverkot on paholaisen keksintö. Ei kerta kaikkiaan pysty käsittämään miten meren miinoittaminen sellaisilla voi olla laillista.

        Nuo pintaverkot yksi hyvä syy lisää varmistamaan että seuraava veneeni on kosteri. Vois vielä asentaa kölirautaan rajun leikkaavan terän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo pintaverkot yksi hyvä syy lisää varmistamaan että seuraava veneeni on kosteri. Vois vielä asentaa kölirautaan rajun leikkaavan terän.

        Juuri näin, itselläni pitkäköli ja potkuri/peräsin hyvin suojassa jyhkeällä aisi palkiston avulla. 2,5tuuman akselissa vielä ambassador leikkuri köysille, verkoille, vajille ja vaikka kevytpeitteille.

        Tommonen leikkaava rauta olis muuten kätevä, mutta nostot ja laskut hankalia ja epäilen tuollaisen verkon sujahtavsn kölin alitse ongelmitta jos veneessä massa reilummin, et ei ole marjanpoimija luokkaa.


    • Anonyymi

      Katso youtube "Atlantin yli Itämerellä". Kaksin menevät, mutta yhtäjaksoisesti yötäpäivää nonstoppina ylitystä vastaavan legin.

      • Anonyymi

        Jos kaksin olivat niin ei kai syytä nukkua samanaikaisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaksin olivat niin ei kai syytä nukkua samanaikaisesti?

        Mutta jos tykkäsivät nukkua ns lusikassa? Ahtaassa meripedissä.. Tekniikka päivysti ja vene eteni


    • Anonyymi

      ei saa nukkua saa tuomion ja vakuutus ei ole voimassa, jos jotain sattuu pitkillä yksinpurjehduksilla

      • Anonyymi

        Ei taida mikään määräys kieltää nukkumista? Vaaditaan kyllä tähystystä, mutta ei määritellä miten pitää tähystää. Tutka on siihen aika hyvä apuväline.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida mikään määräys kieltää nukkumista? Vaaditaan kyllä tähystystä, mutta ei määritellä miten pitää tähystää. Tutka on siihen aika hyvä apuväline.

        Viitsimättä nyt tarkistaa sääntöjä väitän kyllä, että oikeudessa ei hyväksytä tähystysvelvollisuuden täyttämiseksi sitä, että tutka on ollut päällä ja asetettu hälyttämään, kun käyt nukkumaan. Tutka ei ole "näkötähystystä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viitsimättä nyt tarkistaa sääntöjä väitän kyllä, että oikeudessa ei hyväksytä tähystysvelvollisuuden täyttämiseksi sitä, että tutka on ollut päällä ja asetettu hälyttämään, kun käyt nukkumaan. Tutka ei ole "näkötähystystä".

        Meriteiden sääntöjen mukaan "Jokaisen aluksen on aina pidettävä asianmukaista näkö- ja kuulotähystystä "

        Tutka ei siis korvaa silmiä. Mikä sitten on asianmukaista tähystystä? Sitä eivät määräykset avaa. Jos ajat nopealla moottoriveneellä joella, niin asianmukainen tähystys sallinee korkeintaan joidenkin sekuntien mittaisen katseen siirtymisen pois menosuunnasta. Mutta sitten jos olet avomerellä 5 solmua liikkuvalla purkkarilla, eikä näköetäisyydellä ole ketään, niin ehkäpä asianmukaiseksi riittääkin se, että 20 minuutin välein heräät tarkistamaan tilanteen? AIS ja tutka ovat varmasti hyvä lisä, mutta niihin ei voi täysin luottaa eivätkä ne korvaa tähystystä.

        Mitenhän tuo sääntöjen vaatima kuulotähystys mahtaa toimia kovaäänisessä moottoriveneessä? Eihän sinne koppiin mitään kuulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meriteiden sääntöjen mukaan "Jokaisen aluksen on aina pidettävä asianmukaista näkö- ja kuulotähystystä "

        Tutka ei siis korvaa silmiä. Mikä sitten on asianmukaista tähystystä? Sitä eivät määräykset avaa. Jos ajat nopealla moottoriveneellä joella, niin asianmukainen tähystys sallinee korkeintaan joidenkin sekuntien mittaisen katseen siirtymisen pois menosuunnasta. Mutta sitten jos olet avomerellä 5 solmua liikkuvalla purkkarilla, eikä näköetäisyydellä ole ketään, niin ehkäpä asianmukaiseksi riittääkin se, että 20 minuutin välein heräät tarkistamaan tilanteen? AIS ja tutka ovat varmasti hyvä lisä, mutta niihin ei voi täysin luottaa eivätkä ne korvaa tähystystä.

        Mitenhän tuo sääntöjen vaatima kuulotähystys mahtaa toimia kovaäänisessä moottoriveneessä? Eihän sinne koppiin mitään kuulu.

        Olen kanssasi hieman eri mieltä, enkä väitä olevani oikeassa, huomaa tämä...

        Kohta b antaa mielestäni mahdollisuuden nukkua tutka hälytys päällä, kun tutka antaa hälytyksen nouset ylös ja toteutat kohtaa a.
        Seuraavaksi mennään kohtaan d ja marpataan kohde/kohteet ja ihmetellään tuleeko kohtaamista vai ei. Jos kohtaamista ei tule. Mennään nukkumaan

        7 sääntö
        Yhteentörmäämisen vaara
        a) Jokaisen aluksen on käytettävä kaikki vallitsevaan tilanteeseen ja olosuhteisiin sopivat keinot ratkaistakseen, onko yhteentörmäämisen vaara olemassa. Jos sen olemassaolosta syntyy epäröintiä, on yhteentörmäämisen vaaran katsottava olevan olemassa.

        b) Jos aluksella on toimintakelpoinen tutkalaite, sitä on käytettävä asianmukaisella tavalla mukaan lukien kaukohavainnot aikaisen varoituksen saamiseksi yhteentörmäämisvaarasta sekä tutkamerkinnänpito tai muu samankaltainen järjestelmällinen havaittujen kohteiden tarkkailu.

        c) Olettamuksia ei saa perustaa puutteellisiin havaintoihin eikä varsinkaan puutteellisiin tutkahavaintoihin.

        d) Ratkaistaessa, onko yhteentörmäämisen vaara olemassa, on muun muassa seuraavat seikat otettava huomioon:

        1) yhteentörmäämisen vaaran katsotaan olevan olemassa, jollei kompassisuuntima lähestyvään alukseen huomattavasti muutu;

        2) yhteentörmäämisen vaara voi erinäisissä tapauksissa olla olemassa siitä huolimatta, että suuntiman muutos on huomattava, varsinkin lähestyttäessä hyvin suurta alusta tai hinausta tai lähestyttäessä alusta hyvin läheltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viitsimättä nyt tarkistaa sääntöjä väitän kyllä, että oikeudessa ei hyväksytä tähystysvelvollisuuden täyttämiseksi sitä, että tutka on ollut päällä ja asetettu hälyttämään, kun käyt nukkumaan. Tutka ei ole "näkötähystystä".

        Tuo on vähän suhteellista, mikä on Itämerellä tähystysvelvollisuuden laiminlyömistä ei valtamerillä laivareittien ulkopuolella välttämättä sitä ole. Eli ei ole mitään ehdotonta jatkuvaa visuaalista tähystyspakkoa, asia on harkinnan varainen. Esim visuaalinen tähystys 10 min välein voi joissain Itämerenkin olosuhteissa olla riittävä tähystys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kanssasi hieman eri mieltä, enkä väitä olevani oikeassa, huomaa tämä...

        Kohta b antaa mielestäni mahdollisuuden nukkua tutka hälytys päällä, kun tutka antaa hälytyksen nouset ylös ja toteutat kohtaa a.
        Seuraavaksi mennään kohtaan d ja marpataan kohde/kohteet ja ihmetellään tuleeko kohtaamista vai ei. Jos kohtaamista ei tule. Mennään nukkumaan

        7 sääntö
        Yhteentörmäämisen vaara
        a) Jokaisen aluksen on käytettävä kaikki vallitsevaan tilanteeseen ja olosuhteisiin sopivat keinot ratkaistakseen, onko yhteentörmäämisen vaara olemassa. Jos sen olemassaolosta syntyy epäröintiä, on yhteentörmäämisen vaaran katsottava olevan olemassa.

        b) Jos aluksella on toimintakelpoinen tutkalaite, sitä on käytettävä asianmukaisella tavalla mukaan lukien kaukohavainnot aikaisen varoituksen saamiseksi yhteentörmäämisvaarasta sekä tutkamerkinnänpito tai muu samankaltainen järjestelmällinen havaittujen kohteiden tarkkailu.

        c) Olettamuksia ei saa perustaa puutteellisiin havaintoihin eikä varsinkaan puutteellisiin tutkahavaintoihin.

        d) Ratkaistaessa, onko yhteentörmäämisen vaara olemassa, on muun muassa seuraavat seikat otettava huomioon:

        1) yhteentörmäämisen vaaran katsotaan olevan olemassa, jollei kompassisuuntima lähestyvään alukseen huomattavasti muutu;

        2) yhteentörmäämisen vaara voi erinäisissä tapauksissa olla olemassa siitä huolimatta, että suuntiman muutos on huomattava, varsinkin lähestyttäessä hyvin suurta alusta tai hinausta tai lähestyttäessä alusta hyvin läheltä.

        Mielestäni tulkitset kohtaa 7b väärin. Se ei vapauta muusta tähystyksestä mutta velvoittaa käyttämään tutkaa perinteisen tähystyksen rinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on vähän suhteellista, mikä on Itämerellä tähystysvelvollisuuden laiminlyömistä ei valtamerillä laivareittien ulkopuolella välttämättä sitä ole. Eli ei ole mitään ehdotonta jatkuvaa visuaalista tähystyspakkoa, asia on harkinnan varainen. Esim visuaalinen tähystys 10 min välein voi joissain Itämerenkin olosuhteissa olla riittävä tähystys.

        Joo, on tullut seilattua, niin etten ole ketään nähnyt pariin päivään itämerellä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni tulkitset kohtaa 7b väärin. Se ei vapauta muusta tähystyksestä mutta velvoittaa käyttämään tutkaa perinteisen tähystyksen rinnalla.

        En kysynyt sinun mielipidettäsi, loppupeleissä merioikeuden tuomarit kerivat mielipiteensä tuomiona tai sen hylkäämisenä, nää on tulkintoja ja tuoaritkin tulkitsee ja sitten mennään seuraavaan asteeseen, eikö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kanssasi hieman eri mieltä, enkä väitä olevani oikeassa, huomaa tämä...

        Kohta b antaa mielestäni mahdollisuuden nukkua tutka hälytys päällä, kun tutka antaa hälytyksen nouset ylös ja toteutat kohtaa a.
        Seuraavaksi mennään kohtaan d ja marpataan kohde/kohteet ja ihmetellään tuleeko kohtaamista vai ei. Jos kohtaamista ei tule. Mennään nukkumaan

        7 sääntö
        Yhteentörmäämisen vaara
        a) Jokaisen aluksen on käytettävä kaikki vallitsevaan tilanteeseen ja olosuhteisiin sopivat keinot ratkaistakseen, onko yhteentörmäämisen vaara olemassa. Jos sen olemassaolosta syntyy epäröintiä, on yhteentörmäämisen vaaran katsottava olevan olemassa.

        b) Jos aluksella on toimintakelpoinen tutkalaite, sitä on käytettävä asianmukaisella tavalla mukaan lukien kaukohavainnot aikaisen varoituksen saamiseksi yhteentörmäämisvaarasta sekä tutkamerkinnänpito tai muu samankaltainen järjestelmällinen havaittujen kohteiden tarkkailu.

        c) Olettamuksia ei saa perustaa puutteellisiin havaintoihin eikä varsinkaan puutteellisiin tutkahavaintoihin.

        d) Ratkaistaessa, onko yhteentörmäämisen vaara olemassa, on muun muassa seuraavat seikat otettava huomioon:

        1) yhteentörmäämisen vaaran katsotaan olevan olemassa, jollei kompassisuuntima lähestyvään alukseen huomattavasti muutu;

        2) yhteentörmäämisen vaara voi erinäisissä tapauksissa olla olemassa siitä huolimatta, että suuntiman muutos on huomattava, varsinkin lähestyttäessä hyvin suurta alusta tai hinausta tai lähestyttäessä alusta hyvin läheltä.

        Vakuutusyhtiö vaatii oikeudessa täydellisyyttä,niin kuin sillä on oikeus...eikä tutka riitä tähystäjäksi,sillä kun tutka tekee hälytyksen...niin valveilla oleva henkilö on suorittanut toimenpiteitä,niin että vahingoilota vältytään.Näin siis oikeudessa...silloin on yhdentekevää mitä mieltä tällä palstalla on joku kaikkitietävä!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kanssasi hieman eri mieltä, enkä väitä olevani oikeassa, huomaa tämä...

        Kohta b antaa mielestäni mahdollisuuden nukkua tutka hälytys päällä, kun tutka antaa hälytyksen nouset ylös ja toteutat kohtaa a.
        Seuraavaksi mennään kohtaan d ja marpataan kohde/kohteet ja ihmetellään tuleeko kohtaamista vai ei. Jos kohtaamista ei tule. Mennään nukkumaan

        7 sääntö
        Yhteentörmäämisen vaara
        a) Jokaisen aluksen on käytettävä kaikki vallitsevaan tilanteeseen ja olosuhteisiin sopivat keinot ratkaistakseen, onko yhteentörmäämisen vaara olemassa. Jos sen olemassaolosta syntyy epäröintiä, on yhteentörmäämisen vaaran katsottava olevan olemassa.

        b) Jos aluksella on toimintakelpoinen tutkalaite, sitä on käytettävä asianmukaisella tavalla mukaan lukien kaukohavainnot aikaisen varoituksen saamiseksi yhteentörmäämisvaarasta sekä tutkamerkinnänpito tai muu samankaltainen järjestelmällinen havaittujen kohteiden tarkkailu.

        c) Olettamuksia ei saa perustaa puutteellisiin havaintoihin eikä varsinkaan puutteellisiin tutkahavaintoihin.

        d) Ratkaistaessa, onko yhteentörmäämisen vaara olemassa, on muun muassa seuraavat seikat otettava huomioon:

        1) yhteentörmäämisen vaaran katsotaan olevan olemassa, jollei kompassisuuntima lähestyvään alukseen huomattavasti muutu;

        2) yhteentörmäämisen vaara voi erinäisissä tapauksissa olla olemassa siitä huolimatta, että suuntiman muutos on huomattava, varsinkin lähestyttäessä hyvin suurta alusta tai hinausta tai lähestyttäessä alusta hyvin läheltä.

        En ole nähnyt, että vakavammissa törmäyksissä olisi annettu tuomioita tiukasti kirjan perusteella, kuten autojen kanssa tehdään. Pikemminkin tutkitaan, mitkä seikat vaikuttivat onnettomuuteen, ja toissijaisesti, mitä laki niistä sanoo. Jos yksinpurjehtija ajaa nukkuessaan laivan eteen eikä kumpikaan huomaa toistaan, on molemmat syyllisiä. Toinen ehkä enemmän kuin toinen riippuen yksityiskohdista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutusyhtiö vaatii oikeudessa täydellisyyttä,niin kuin sillä on oikeus...eikä tutka riitä tähystäjäksi,sillä kun tutka tekee hälytyksen...niin valveilla oleva henkilö on suorittanut toimenpiteitä,niin että vahingoilota vältytään.Näin siis oikeudessa...silloin on yhdentekevää mitä mieltä tällä palstalla on joku kaikkitietävä!!!

        Vakuutusyhtiö nyt tietenkin vaatii aina että heillä ei ole korvausvelvollisuutta mistään, mutta oikeus asian kuitenkin käsittelee ja siellä asiaa on arvioimassa merenkulun ammattilaiset, toisin kuin vakuutusyhtiöillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kysynyt sinun mielipidettäsi, loppupeleissä merioikeuden tuomarit kerivat mielipiteensä tuomiona tai sen hylkäämisenä, nää on tulkintoja ja tuoaritkin tulkitsee ja sitten mennään seuraavaan asteeseen, eikö.

        Niinhän se menee. Mutta kyllä tavan kansalaisenkin pitää vähän osata lakia lukea eikä tehdä täysin älyttömiä tulkintoja. Jos tietyssä lainkohdassa sanotaan, että "pitää tehdä X" mutta ei mainita mitään Y:stä, niin silloin se kohta ei vapauta tekemästä Y:tä, jos jokin toinen lainkohta on määrännyt sen tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole nähnyt, että vakavammissa törmäyksissä olisi annettu tuomioita tiukasti kirjan perusteella, kuten autojen kanssa tehdään. Pikemminkin tutkitaan, mitkä seikat vaikuttivat onnettomuuteen, ja toissijaisesti, mitä laki niistä sanoo. Jos yksinpurjehtija ajaa nukkuessaan laivan eteen eikä kumpikaan huomaa toistaan, on molemmat syyllisiä. Toinen ehkä enemmän kuin toinen riippuen yksityiskohdista.

        Tähystysvelvollisuus koskee jokaista, samoin kuin velvollisuus tehdä kaikkensa yhteentörmäyksen välttämiseksi, mutta nämä eivät tosiaan mitenkään mitätöi varsinaisia väistämissääntöjä, eivätkä lievennä sen ensisijaisen väistämisvelvollisuuden rikkojan virhettä. Tämä vertautuu tieliikenteeseen - tieliikennelaki määrää jalankulkijan noudattamaan varovaisuutta ylittäessään tietä suojatiellä, eli käytännössä auton alle jääminen on kielletty. Silti poikkeuksetta (ellei auton alle olla jääty tahallaan) suojatieonnettomuuksissa katsotaan syylliseksi (ja maksajaksi) se autonkuljettaja, joka on laiminlyönyt velvollisuutensa antaa jalankulkijalle esteetön kulku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutusyhtiö vaatii oikeudessa täydellisyyttä,niin kuin sillä on oikeus...eikä tutka riitä tähystäjäksi,sillä kun tutka tekee hälytyksen...niin valveilla oleva henkilö on suorittanut toimenpiteitä,niin että vahingoilota vältytään.Näin siis oikeudessa...silloin on yhdentekevää mitä mieltä tällä palstalla on joku kaikkitietävä!!!

        Tutkan voi laittaa antamaan hälyytyksen 10 nm päähän on vielä hyvä aika venyytellä ja nousta katsomaa onko jotain mihin kannattaa reagoida.


    • Anonyymi

      Minä nukun jos nukuttaa. Eipä ole koskaan mihinkään osunut.

    • Anonyymi

      Mitäs mieltä olette siitä, jos suuret laivat laitetaan ajamaan ilman tähystysvelvollisuutta? Ei kai siinä ole periaatteellista eroa, nukutaanko suuressa laivassa vai nukutaanko purjeveneessä.

      Laiva toki aiheuttaa paljon enemmän harmia törmätessään, mutta kysymys on periaatteesta.

      • Anonyymi

        Ei laiteta laivoja ajamaan ilman tähystysvelvollisuuta.


      • Anonyymi

        Enpä tiedä miksi haluat miettiä tuollaista epärelevanttia periaatteellista lähestymistapaa. Kuten toteat, laiva aiheuttaa enemmän harmia törmätessään. Samasta syystä punaisia päin kävelevään jalankulkijaan suhtaudutaan huomattavasti suopeammin kuin punaisia päin ajavaa täysperävaunurekan kuljettajaan.


      • Anonyymi

        Siinä nimenomaan on sellainen periaatteellinen ero, että se purjehtija vaarantaa lähinnä itsensä kun taas laivalla saadaan valtavaa tuhoa aikaiseksi muille vesillä liikkujille ja herkästi syntyy ympäristökatastrofikin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etänä valvotaan valvomosta. Tulee olemaan tehokasta toimintaa kun sama kaveri voi vahdissa suorittaa jopa 20 laivan tähystyksen samanaikaisesti.

        Ei ole asianmukaista valvoa webin kautta, useita riskejä.

        Lokki rai harmaahaikara paskoo kameran näkyvyydet, hakkeri pimentää tai ajaa feikki kuvaa, yhteys ongelmia, antenni vaurio, purjehtia yllättää oikealta yms.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etänä valvotaan valvomosta. Tulee olemaan tehokasta toimintaa kun sama kaveri voi vahdissa suorittaa jopa 20 laivan tähystyksen samanaikaisesti.

        Siellä on kamerat ja tekoälyt, jotka valvoo koko ajan joka suuntaan joka anturilla, toisin kuin joku juoppo ruorimies.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä on kamerat ja tekoälyt, jotka valvoo koko ajan joka suuntaan joka anturilla, toisin kuin joku juoppo ruorimies.

        Tekoälyt :-))), tosi vakuuttavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekoälyt :-))), tosi vakuuttavaa.

        Mielikuvat on mitä on, mutta todellisuudessa kauhisteltu Teslan tekoäly ja -näkö aiheuttaa murto-osan ihmisen tekemisistä.


    • Anonyymi

      "Kuten toteat, laiva aiheuttaa enemmän harmia törmätessään."

      Kyllä minä avomerellä yöllä tai huonossa näkyvyydessä pelkään paljon enemmän muita veneilijöitä kuin laivoja.

      Minulla on tutka, AIS ja aktiivinen tutkaheijastin. Sille ei tietenkään mitään voi, jos laivassa ollaan kännissä kuin käki ja ajetaan päin selvästi tutkassa näkyvää maalia, mutta paljon todennäköisempänä pidän sitä, että minuun osuus joku toinen veneilijä, joka luottaa siihen, että eihän täällä ketään ole.

      Laivoissa on ammattilaisten laitteet. Minulla taas laitteet, jotka tekevät minut hyvin näkyväksi laivoille. Huviveneiden kohdalla tilanne on toinen.

      • Anonyymi

        Ei varmaan ole mahdollista, että sinuun joku veneilijä osuisi, jos itse pidät asianmukaista tähystystä, vieläpä tutkan avustamana?

        Jos sinulla on lähettävä AIS, niin kyllä näyt useimmille avomerelle liikkuville huviveneillekin. Harva siellä ilman AIS-vastaanotinta liikkuu nykyään. Aika monessa on tutkakin.

        Laiva saattaa liikkua noin 20 solmun nopeudella. Avomerellä liikkuva huvivene on yleensä purkkari, eli hidas. Huviveneen suhteen riittää hyvin kurkata ympärilleen puolen tunnin välein, laiva sen sijaan ehtii kohdalle lyhyemmässäkin ajassa.


    • Anonyymi

      Uskomattoman usein olen nähnyt purjehtijoita joilla ei merenkulun valoja päällä, säästyy vissiin sähköä vai pelätäänkö lamppujen kuluvan.

      Nää on kyllä sellaisia päälliköitä...

      • Anonyymi

        Aika monella on vielä vanhanaikaisia hehkulamppukulkuvaloja, joiden virrankulutus on varsin merkittävä. Monella on myös onnettoman pienet akut. Näiden yhdistelmästä seuraa tarve säästellä valojen polttelussa.

        Täytyy tosin todeta, että aika harvoin olen huomannut valottomia sellaisissa olosuhteissa, joissa niille valoille olisi oikeasti tarve. Sääntöjen mukaan toki pitää heti auringonlaskun jälkeen sytyttää, mutta aika pitkään sen jälkeen näkyvyys on vielä aivan mainio ilmankin valoja.


    • Anonyymi

      Jos Itämerellä pitää kaiken hälyttävän tekniikan päällä, ei nukutuksi saa. Sen verran paljon tulee hälytyksiä. Valtameret ovat eri asia.

      • Anonyymi

        Höpö höpö, olet vusdiin liikkunut Hki-Mhamn-Hki ja teet päätelmäsi siitä. Ei purjehtijat liiku reitinjako järjestelmän sisällä jossa sutä liikettä on, kuin ylittäessään sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö, olet vusdiin liikkunut Hki-Mhamn-Hki ja teet päätelmäsi siitä. Ei purjehtijat liiku reitinjako järjestelmän sisällä jossa sutä liikettä on, kuin ylittäessään sen.

        Hki-Visby -välillä menee helposti vuorokausi ketään näkemättä. Eikä tule AIS-hälytyksiä ellei asetukset ole typeriä, kuten hälyttää jostain 10-50 mpk päässä olevasta kohteesta, jos jonkun hetken tiedoilla törmäys tapahtuisi joskus pitkän ajan päästä.


    • Anonyymi

      ...näin yleisesti, onko veneilijän/purjehtijan useamman vuorokauden meno niin kiireistä, jotta reittisuunnittelu on "kolmessa vuorokaudessa yli, ja vikkelään" vai onko mahdoton ajatus pätkiä matka, katsoa missä seis, ja vähintään neljän - viiden tunnin unet vuorokauden pikkutunteina?
      Helppo homma kun ruuhkaisin pätkä sivuutettu..
      Mikä pelottaa levolle pysähtymisessä?
      Miten ankkurointitaito? -varustus?
      Oma kokemus on jotta yhden yön yli voi valvoa, mutta unet on tarpeen sitten.
      Tavallaan hassua näiden "piippareiden" käytön, toiminnan ja tehokkuuden vertailu... ilman ihmissilmiä ne eivät kaikkea "näe"..

      • Anonyymi

        Ihmisillä on erilaisia haluja ja rajoitteita. Joku saattaa esimerkiksi haluta käydä Gotlannissa, mutta loma ei riitä kiertämään molempiin suuntiin rantoja pitkin. Joku taas saattaa nimenomaan haluta kokea sen useamman vuorokauden purjehduksen, ehkä ihan muuten vain tai sitten harjoitellakseen/kokeillakseen valtamerireissuja varten.

        Yksi vaihtoehto on tietysti laittaa vene piihin unien ajaksi. Edelleen AIS ja tutka syytä olla hälyttämässä ja välillä noustava tarkistamaan ympäristö, mutta kun oma vene ei juuri liiku, niin riskit ovat hieman pienemmät. Paikoillaan lillumisen ilman tähystystä pitäisi oikeastaan olla ihan sallittuakin, kun kerran kalanpyydyksiäkin saa jättää ansoiksi. Kyllä lilluvan veneen helpommin havaitsee kuin ne pyydykset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisillä on erilaisia haluja ja rajoitteita. Joku saattaa esimerkiksi haluta käydä Gotlannissa, mutta loma ei riitä kiertämään molempiin suuntiin rantoja pitkin. Joku taas saattaa nimenomaan haluta kokea sen useamman vuorokauden purjehduksen, ehkä ihan muuten vain tai sitten harjoitellakseen/kokeillakseen valtamerireissuja varten.

        Yksi vaihtoehto on tietysti laittaa vene piihin unien ajaksi. Edelleen AIS ja tutka syytä olla hälyttämässä ja välillä noustava tarkistamaan ympäristö, mutta kun oma vene ei juuri liiku, niin riskit ovat hieman pienemmät. Paikoillaan lillumisen ilman tähystystä pitäisi oikeastaan olla ihan sallittuakin, kun kerran kalanpyydyksiäkin saa jättää ansoiksi. Kyllä lilluvan veneen helpommin havaitsee kuin ne pyydykset.

        Itämeri on yleisesti kohtuu matala on siellä syvääkin, mutta useinmiten ankkurointikin varmasti onnistuisi riittävillä köysi jatkoilla, ankurivalo ja merkki näkyviin ja Tapsukka pullon pööki auki...


      • Anonyymi

        Rantoja pitkin matkaa kertyy tuplaten ja vuorokaudesta vain kolmannes on etenemistä kohti määränpäätä. Neljän tunnin nokoset vaativat ainakin kahdeksan tuntia, kun pitää hakeutua mereltä johonkin satamantapaiseen, suorittaa normaalit purjehduksen aloitus ja lopetustoimet. Ja lopputuloksena on sittenkin täysin riittämätön unen määrä.

        Kuten joku jo totesikin, ei Gotlantiin mennessä käytännössä ketään näe. Laivat eivät kulje Itämerellä missä sattuu, vaan menevät lyhimpiä reittejä muutamaan pääsuuntaan. Ne pääsuunnat ymmärtää helposti vaikka koulukartastoa katselemalla.


    • Anonyymi

      Pois laivaväylän läheltä. Laita vene piihin tai ajelehtimaan ja mene unille. Silleen onnistuu aina.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe