mitä hanmoodo tarkoittaa???

hansu

mitä hanmoodo tarkoittaa jos joku tietää niin vois kertoo tarkoitus ois saada mahdollisimman monta vastausta

10

2402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jizk

      "Korealaiset taistelutaidot" on mun arvaus/muistikuva..

      • hansu

        onko muita arvauksia?


      • AndyS
        hansu kirjoitti:

        onko muita arvauksia?

        Ei tartte arvailla, kun tietää. Han tarkoittaa nimenomaan koreaa. Moodo tarkoittaa kamppailulajeja. Sanatarkasti soturin tietä. Se on käännös japanin budosta ja viittaa lähinnä moderniin budoon kilpailuineen jne. Sanatarkka käännös olisi siis korelalainen soturin tie, mutta korealainen taistelutaito (tai -taidot) olisi kuvaavampi.

        Mikäli olen ymmärtänyt oikein, nimen ajatuksena on, että hanmoodo yhdistää useita korealaisia taistelutaitoja: taekwondon, hapkidon, hoijeonmoosolin ja (muka) hwarangdon sekä subakin. Tämä on kuitenkin omaa päätelmää hanmoodon esittelyteksteistä, enkä muista lukeneeni tätä mistään suoraan.


      • dynamite2
        AndyS kirjoitti:

        Ei tartte arvailla, kun tietää. Han tarkoittaa nimenomaan koreaa. Moodo tarkoittaa kamppailulajeja. Sanatarkasti soturin tietä. Se on käännös japanin budosta ja viittaa lähinnä moderniin budoon kilpailuineen jne. Sanatarkka käännös olisi siis korelalainen soturin tie, mutta korealainen taistelutaito (tai -taidot) olisi kuvaavampi.

        Mikäli olen ymmärtänyt oikein, nimen ajatuksena on, että hanmoodo yhdistää useita korealaisia taistelutaitoja: taekwondon, hapkidon, hoijeonmoosolin ja (muka) hwarangdon sekä subakin. Tämä on kuitenkin omaa päätelmää hanmoodon esittelyteksteistä, enkä muista lukeneeni tätä mistään suoraan.

        oletko aivan varma minä kun kuulin eräältä nettisivulta että hanmoodo tarkoittaa korealaisen taistelulajin tietä niin ku yks tuo jo sano


      • dynamite2
        dynamite2 kirjoitti:

        oletko aivan varma minä kun kuulin eräältä nettisivulta että hanmoodo tarkoittaa korealaisen taistelulajin tietä niin ku yks tuo jo sano

        onpa täällä hiljaista.......??


      • AndyS
        dynamite2 kirjoitti:

        oletko aivan varma minä kun kuulin eräältä nettisivulta että hanmoodo tarkoittaa korealaisen taistelulajin tietä niin ku yks tuo jo sano

        Voisihan sen ehkä noinkin kääntää. Taito on varsinaisesti sool (tai sol), mikä vastaa japanin sanaa jutsu. Tällä siis viitataan enemmän tekniseen taitoon. Sananmukaisesti korealaisten kamppailutaitojen tie olisi siis kai hanmoosooldo. Tosin yleensä sool-sanaa käytetään pikemmin do:n vaihtoehtona, kuten hoijeonmoosol-nimessä, enkä ole varma, kuulostaisiko tuo koreaksi järkevältä.

        Parhaan vastauksen saat Young Sukilta tai ehkä mieluummin In-Seon Hwangilta, joka osaa suomeakin varsin hyvin. (Ei kannata sanoa, kuka kehotti kysymään.)


      • JanneM
        AndyS kirjoitti:

        Voisihan sen ehkä noinkin kääntää. Taito on varsinaisesti sool (tai sol), mikä vastaa japanin sanaa jutsu. Tällä siis viitataan enemmän tekniseen taitoon. Sananmukaisesti korealaisten kamppailutaitojen tie olisi siis kai hanmoosooldo. Tosin yleensä sool-sanaa käytetään pikemmin do:n vaihtoehtona, kuten hoijeonmoosol-nimessä, enkä ole varma, kuulostaisiko tuo koreaksi järkevältä.

        Parhaan vastauksen saat Young Sukilta tai ehkä mieluummin In-Seon Hwangilta, joka osaa suomeakin varsin hyvin. (Ei kannata sanoa, kuka kehotti kysymään.)

        Suoraan suomennettuna Hanmoodo tarkoittanee korealaisen kamppailun tieta (tai korealaisen tyhjyyden tieta moo kun tarkoittaa kamppailun lisaksi myos tyhjaa)


      • JanneM
        JanneM kirjoitti:

        Suoraan suomennettuna Hanmoodo tarkoittanee korealaisen kamppailun tieta (tai korealaisen tyhjyyden tieta moo kun tarkoittaa kamppailun lisaksi myos tyhjaa)

        Pitaa tarkentaa, enne kun kukaan kerkee korjaamaan. moo ei tarkoita varsinaisesti tyhjaa. Se tarkottaa jotakuinkin "ei mitaan". Esim. moo kup = ei arvoa mu(moo)kwan = ei koulua jne jne...
        Eli Hanmoodo voi olla myos korealaisen ei minkaan tie. Tai korealainen ei tieta... :)


    • kih...

      Kuinkahan monta vastausta olisi tavoitteena saada??? :)

      • dynamite2

        se on ihan sama muuten vaan ny sanoin on se kivem paa saada monta vastausta kun vaan yksi...ainakin mun mielestä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe