mitä hanmoodo tarkoittaa???

hansu

mitä hanmoodo tarkoittaa jos joku tietää niin vois kertoo tarkoitus ois saada mahdollisimman monta vastausta

10

2435

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jizk

"Korealaiset taistelutaidot" on mun arvaus/muistikuva..

• hansu

onko muita arvauksia?

• AndyS
        hansu kirjoitti:

onko muita arvauksia?

Ei tartte arvailla, kun tietää. Han tarkoittaa nimenomaan koreaa. Moodo tarkoittaa kamppailulajeja. Sanatarkasti soturin tietä. Se on käännös japanin budosta ja viittaa lähinnä moderniin budoon kilpailuineen jne. Sanatarkka käännös olisi siis korelalainen soturin tie, mutta korealainen taistelutaito (tai -taidot) olisi kuvaavampi.

Mikäli olen ymmärtänyt oikein, nimen ajatuksena on, että hanmoodo yhdistää useita korealaisia taistelutaitoja: taekwondon, hapkidon, hoijeonmoosolin ja (muka) hwarangdon sekä subakin. Tämä on kuitenkin omaa päätelmää hanmoodon esittelyteksteistä, enkä muista lukeneeni tätä mistään suoraan.

• dynamite2
        AndyS kirjoitti:

Ei tartte arvailla, kun tietää. Han tarkoittaa nimenomaan koreaa. Moodo tarkoittaa kamppailulajeja. Sanatarkasti soturin tietä. Se on käännös japanin budosta ja viittaa lähinnä moderniin budoon kilpailuineen jne. Sanatarkka käännös olisi siis korelalainen soturin tie, mutta korealainen taistelutaito (tai -taidot) olisi kuvaavampi.

Mikäli olen ymmärtänyt oikein, nimen ajatuksena on, että hanmoodo yhdistää useita korealaisia taistelutaitoja: taekwondon, hapkidon, hoijeonmoosolin ja (muka) hwarangdon sekä subakin. Tämä on kuitenkin omaa päätelmää hanmoodon esittelyteksteistä, enkä muista lukeneeni tätä mistään suoraan.

oletko aivan varma minä kun kuulin eräältä nettisivulta että hanmoodo tarkoittaa korealaisen taistelulajin tietä niin ku yks tuo jo sano

• dynamite2
        dynamite2 kirjoitti:

oletko aivan varma minä kun kuulin eräältä nettisivulta että hanmoodo tarkoittaa korealaisen taistelulajin tietä niin ku yks tuo jo sano

onpa täällä hiljaista.......??

• AndyS
        dynamite2 kirjoitti:

Voisihan sen ehkä noinkin kääntää. Taito on varsinaisesti sool (tai sol), mikä vastaa japanin sanaa jutsu. Tällä siis viitataan enemmän tekniseen taitoon. Sananmukaisesti korealaisten kamppailutaitojen tie olisi siis kai hanmoosooldo. Tosin yleensä sool-sanaa käytetään pikemmin do:n vaihtoehtona, kuten hoijeonmoosol-nimessä, enkä ole varma, kuulostaisiko tuo koreaksi järkevältä.

Parhaan vastauksen saat Young Sukilta tai ehkä mieluummin In-Seon Hwangilta, joka osaa suomeakin varsin hyvin. (Ei kannata sanoa, kuka kehotti kysymään.)

• JanneM
        AndyS kirjoitti:

Voisihan sen ehkä noinkin kääntää. Taito on varsinaisesti sool (tai sol), mikä vastaa japanin sanaa jutsu. Tällä siis viitataan enemmän tekniseen taitoon. Sananmukaisesti korealaisten kamppailutaitojen tie olisi siis kai hanmoosooldo. Tosin yleensä sool-sanaa käytetään pikemmin do:n vaihtoehtona, kuten hoijeonmoosol-nimessä, enkä ole varma, kuulostaisiko tuo koreaksi järkevältä.

Parhaan vastauksen saat Young Sukilta tai ehkä mieluummin In-Seon Hwangilta, joka osaa suomeakin varsin hyvin. (Ei kannata sanoa, kuka kehotti kysymään.)

Suoraan suomennettuna Hanmoodo tarkoittanee korealaisen kamppailun tieta (tai korealaisen tyhjyyden tieta moo kun tarkoittaa kamppailun lisaksi myos tyhjaa)

• JanneM
        JanneM kirjoitti:

Suoraan suomennettuna Hanmoodo tarkoittanee korealaisen kamppailun tieta (tai korealaisen tyhjyyden tieta moo kun tarkoittaa kamppailun lisaksi myos tyhjaa)

Pitaa tarkentaa, enne kun kukaan kerkee korjaamaan. moo ei tarkoita varsinaisesti tyhjaa. Se tarkottaa jotakuinkin "ei mitaan". Esim. moo kup = ei arvoa mu(moo)kwan = ei koulua jne jne...
        Eli Hanmoodo voi olla myos korealaisen ei minkaan tie. Tai korealainen ei tieta... :)

• kih...

Kuinkahan monta vastausta olisi tavoitteena saada??? :)

• dynamite2

se on ihan sama muuten vaan ny sanoin on se kivem paa saada monta vastausta kun vaan yksi...ainakin mun mielestä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4418
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      152
      3261
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2544
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      53
      2524
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      110
      2235
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1893
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1662
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1626
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      169
      1530
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      36
      1265
    Aihe