Älypuhelimen puhelinliittymä

Anonyymi

Kelpaako älypuhelimelle parikymmentä vuotta vanha sim-kortti / liittymä, ajalta jolloin ei vielä ollut 4G tai 5G tekniikoista tietoakaan? Tietenkin simmin joutuisi leikkaamaan pienemmäksi että se sopisi nykypuhelimiin.
Vai onko liittymäkin pakosti uusittava samalla kuin puhelinkin?

19

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toistaiseksi 3G vielä toimii mutta sen käyttö on loppumassa Suomessa pian. Ja tämä koskee kaikkia laitteita ja liittymiä, ei vain älypuhelimia.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/3G-verkot_Suomessa
      "DNA, Elisa ja Telia sulkevat 3G-verkkonsa vuoden 2023 loppuun mennessä ja siirtävät 3G-taajuudet 4G:n, 5G:n ja muiden tekniikoiden käyttöön."

      • Anonyymi

        Mikä tässä menee 2023 lopussa kuluttajalla toimimattomaksi puhelin vai sim-kortti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tässä menee 2023 lopussa kuluttajalla toimimattomaksi puhelin vai sim-kortti?

        Sim-kortti ja liittymä menee vanhaksi, tuon vuoden 2023 jälkeen toimii enää 2G, 4G ja 5G joten kannattaa uusia koko liittymä sim-kortteineen.


    • Anonyymi

      Kelpaa mutta nopeus on hidas. Kannattaa päivittää nykyaikaan.

      • Anonyymi

        Eli on puhuttava erityisen hitaasti ja painokkaasti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli on puhuttava erityisen hitaasti ja painokkaasti?

        Varsinkin ensivuonna nopeus hidastuu entisestään alle 300kb/s joka vastaa nopeuksia 90-luvulla ja 2000 luvun alussa modeemeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinkin ensivuonna nopeus hidastuu entisestään alle 300kb/s joka vastaa nopeuksia 90-luvulla ja 2000 luvun alussa modeemeilla.

        Hölynpölyä. Vaikka 3G -verkot suljetaankin niin ei ne nopeudet 2G:llä mitään 300 kilobittiä sekunnissa luokkaa ole vaan paljon enemmän. Sitäpaitsi mitä oikein selität 90 luvun modeemien nopeuksista? Sillon yleisimmät lankapuhelinmodeemien nopeudet oli 14000 ja 28800 bps. Eli 1.4 kbps ja 28.8kbps. Mutta kyllähän 90 luvullakin oli jo paljon nopeampia yhteyksiä. Itsellänikin oli jo 90 luvulla kiinteä internetyhteys opiskelijakämpässä. Espoon Otaniemessä siis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hölynpölyä. Vaikka 3G -verkot suljetaankin niin ei ne nopeudet 2G:llä mitään 300 kilobittiä sekunnissa luokkaa ole vaan paljon enemmän. Sitäpaitsi mitä oikein selität 90 luvun modeemien nopeuksista? Sillon yleisimmät lankapuhelinmodeemien nopeudet oli 14000 ja 28800 bps. Eli 1.4 kbps ja 28.8kbps. Mutta kyllähän 90 luvullakin oli jo paljon nopeampia yhteyksiä. Itsellänikin oli jo 90 luvulla kiinteä internetyhteys opiskelijakämpässä. Espoon Otaniemessä siis.

        Kylläpä on tuota luokkaa eli höpöhöpö juttujasi:D 90-luvulla oli tuon nopeuksisia yhteyksiä eli höpöhöpö jälleen kerran:D


    • Anonyymi

      Operaattori lähettää uuden sim kortin, jos soitat sinne. Saattaa jonkun 5€ veloittaa. Tallenna yhteystiedot puhelimeen.

      Kun uusi kortti tulee, niin siinä on sellaisia pois napsautettavia kehyksiä, jotta sen voi laittaa vanhaankin puhelimeen.

      • Anonyymi

        Eipä se riitä pitää liittymäkin uusia..


    • Anonyymi

      Pystyykö sitä micro-simmiä edes leikkelemään nano-simmíksi

      • Anonyymi

        Niin, miini ja mikrosimmisähän on samankokoinen "piirilevy" mutta nanossahan se on paljon pienempi.


      • Anonyymi

        Kyllä pystyy, tosin siitä reunoilta leikkautuu niitä turhia reunoja poiskin, mutta tarpeelliset kosketuspinnat säästyy. Leikkurilla käy kätevästi, mutta netistä löytyy ohjeita myös saksihommiinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pystyy, tosin siitä reunoilta leikkautuu niitä turhia reunoja poiskin, mutta tarpeelliset kosketuspinnat säästyy. Leikkurilla käy kätevästi, mutta netistä löytyy ohjeita myös saksihommiinkin.

        En suosittele saksimaan itse mitään kun uuden simmin saa noin 5-7 eurolla! Samalla voi päivittää liittymänsä 4G-kelpoiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En suosittele saksimaan itse mitään kun uuden simmin saa noin 5-7 eurolla! Samalla voi päivittää liittymänsä 4G-kelpoiseksi.

        Tuo 4G liittymien tarjonta alkaa olla aika nihkeetä. Haluavat pakottaa kaikki 5G käytttäjäksi vaikka se ei toimi oikein missään. Onhan noita 4G liittymiä mutta ne on joko hitaita tai sitten hinnoiteltu lähelle 5G:tä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 4G liittymien tarjonta alkaa olla aika nihkeetä. Haluavat pakottaa kaikki 5G käytttäjäksi vaikka se ei toimi oikein missään. Onhan noita 4G liittymiä mutta ne on joko hitaita tai sitten hinnoiteltu lähelle 5G:tä.

        Eipä tuo Moi 9 euroa/kk ole pahan hintainen 4G liittymäksi.. 6 gt datamääräkin riittää mainiosti kuukaudeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 4G liittymien tarjonta alkaa olla aika nihkeetä. Haluavat pakottaa kaikki 5G käytttäjäksi vaikka se ei toimi oikein missään. Onhan noita 4G liittymiä mutta ne on joko hitaita tai sitten hinnoiteltu lähelle 5G:tä.

        Ei kai sellaisia liittymiä ole jotka toimisivat vain 5G verkossa tai 5G puhelimissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En suosittele saksimaan itse mitään kun uuden simmin saa noin 5-7 eurolla! Samalla voi päivittää liittymänsä 4G-kelpoiseksi.

        Sittenhän sitä kannattaa kokeilla, ei tule suurta vahinkoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai sellaisia liittymiä ole jotka toimisivat vain 5G verkossa tai 5G puhelimissa?

        Mutta jos ei tarvitse 5G ominaisuutta voi joutua maksamaan enemmän liittymästä jos 4G liittymät katoaa..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe