Voiko maadoittamatonta virtakaapelia käyttää?

Anonyymi

Siirsin pöytäkoneen toiseen paikkaan eikä vanha virtakaapeli yltänyt pistorasiaan. Minulla on maadoittamaton virtakaapeli joka sopii virtalähteeseen. Voiko sitä käyttää? Mittasin että koppa ei ole jännitteinen.

14

841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllähän sitä voi käyttää mutta ei ole suositeltua enkä ole varma onko takuu voimassa.

      Esimerkiksi minulla ei ole tietokonehuoneessa maadoitettuja pistorasioita joten on pakko käyttää tietokonetta ilman maadoitusta ja ihan hyvin on toiminut vuosia.

      Mutta jos pistorasia on maadoitettu niin kyllä suosittelen ehdottomasti ostamaan maadoitetun jatkojohdon kun ei ne paljoa maksa.

    • Anonyymi

      Entisaikaan maadoitusjohtoa ei ollut erillisenä, vaan vedettiin pistorasiassa maa-pinni nolla-johtoon ja tästä syystä puhuttiinkin nollauksesta. En osaa sanoa, miten nykyään on tuon kanssa, mutta luultavasti ratkaisu on turvallisempi, kuin jättää maadoittamatta kokonaan. Pistorasian vaihto maadoitettuun versioon nollaus ei ole vaikea tehdä. Pistorasian saa kai nykylain mukaan irrottaa jos se on tiellä, mutta saako sitä vaihtaa toisen tyyppiseen? Kuka tietää?

      • Rasian kannen saa itse avata maalausta tai tapetointia varten. Ei ole oikeutta lähteä tekemään sähkötöitä ilman lupaa. Älä ihmeessä ala neuvoa maallikkoa tekemään itse nollauksia. Menee helposti maa kiinni vaiheeseen.

        Tietokonetta saa käyttää maadoittamattomassa rasiassa. On tosin hyvä hankkia vikavirtasuoja lisäturvaksi, Maksaa n. 15 euroa.


    • Anonyymi

      Jos pöytäkone on maadoittamattomassa pistorasiassa, voit saada kuoresta pienen sähköiskun, jos kosketat samaan aikaan esim. lämpöpatteria tai antennirasian liitintä. Napsu johtuu virtalähteen kondensaattoreista, minkä kautta jännite pääsee koneen metallirunkoon.

      • Anonyymi

        Pöytäkoneen powerin verkkomuuntaja on yleensä käämin keskikohdasta maadoitettu, jolloin maadoituksen puuttuminen saattaa aiheuttaa 115 voltin jännitteen johonkin tietokoneen osiin.


      • Ei pidä mennä kosketelemaan maadotettua pintaa ja maadoittamatonta laitetta samaan aikaan. Voi kuolema korjata.


    • Anonyymi

      Minulla hajosi kerran takuuaikana tietokoneen monitori (kuvaputkimallinen). Kiikutin sen ostopaikan huoltoon, jossa alkoivat urveltamaan että ei tietenkään ole ollut kytkettynä maadoitettuun pistorasiaan. Väitin että oli (vaikkei oikeasti ollutkaan). Sain näytön korjautettua, mutta liekö tuolla maadoituksen puutteella sitten ollut osuutta vikaantumiseen.

      • Anonyymi

        Windowsia ei kuitenkaan kannata käyttää! Se saastuu ja vakoilee ja sekoilee!


    • Siis virtakaapeli vai jatkojohto? Onko pistorasia maadoitettu? Maadoittamaton johto ei mene maadoitettuun rasiaan. JOs sinulla on joku johto, jonka pistoketta on veistetty tai vaihdettu, niin heitä se heti pois. Jatkojohdot maksavat kaupassa muutaman euron.

      • Anonyymi

        87% asunnoista on ilman maadoitusta edeleen Suomessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        87% asunnoista on ilman maadoitusta edeleen Suomessa.

        Ei ole. Vuoden 1997 jälkeen on tehty n. 700 000 asuntoa eli n. 22 % kaikista. Lisäksi vanhoja on remontoitu. Maadoitus on ollut pakollinen jo neljännesvuosisadan.


    • Anonyymi

      Ongelmia tulee jos samassa huoneessa on kosketusetäisyydellä lämpöpatteri johon konetta käyttäessään pääsee koskettamaan jalallaan. Vasemmasta kädestä jalkaan kulkee sydämen kautta.

      Ikävimmät tilanteet on tulleet taloyhtiön antennijohdon kautta viritinvahvistimelle tulevan maadoituksen ja tietokoneelta samaan laitteeseen tulevan audiokaapelin maan välisen jännitteen vuoksi. Siinä virtaa kulki useita milliampeereita joka potkaisi sormille ihan kunnolla liittimiä irroitetteaessa. Viisastuneena tuosta laitoin antenniliitäntään galvaanisen erottimen.

      Mökkiolosuhteissa minulla on myös kokemuksia siitä, että läppärin kosketuslevy tuntuu maadoittamattomassa verkossa "tärisevän" kun sitä pitkin liikuttaa sormeaan. Eli siis kitka levyn ja sormen välissä on moduloitu virtalähteestä kehoni aiheuttamaan 100 pF kapasitanssiin vuotavan virran tahdissa. Virtalähteen irroittaminen verkosta poistaa tuon tärinän. Ei ole vaarallinen mutta kiusallinen.

      Mitä maadoituksiin tulee niin EU:n myötä on ollut uudelleen sallittua tehdä asunnoissa pistorasioiden nollauksia maadoitusten sijaan vanhoja sähköasennuksia muutettaessa. Eli kyllä niihin nollauksiin törmää edelleenkin. Jos vanhassa kerrostaloasunnossa on sisällä shuko - pistorasiat eli maadoitetulta näyttävät niin aika todennäköisesti ne ovat nollattuja.

      • Anonyymi

        Vielä lisäys: Kun minulla on pöytäkone ja lisälaitteita niin kaikki tietokonelaitteet on kytketty yhden ja saman maadoitetun jatkojohdon kautta toisiinsa. Muuten esimerkiksi näytön kaapelin irroittaminen tietokoneesta saattaa räpsäyttää maadoitusvirtoja sormille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä lisäys: Kun minulla on pöytäkone ja lisälaitteita niin kaikki tietokonelaitteet on kytketty yhden ja saman maadoitetun jatkojohdon kautta toisiinsa. Muuten esimerkiksi näytön kaapelin irroittaminen tietokoneesta saattaa räpsäyttää maadoitusvirtoja sormille.

        Silitä kissaa niin saa helposti 10 000 V:n staattisen näpäytyksen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      366
      3234
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      141
      1260
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1177
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      137
      1020
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      826
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      699
    Aihe