Sähköauto/vinokuorma

Anonyymi

Harkitsen kotilatausaseman hankintaa. Tarkoituksena on ladata autoa, jossa on yksivaiheinen n. 7kW laturi. Ladattaessa varsinkin kesäaikaan tämän käyttö aiheuttaisi melkoisen vinokuorman, kun muita vaiheita ei juurikaan kuormitettaisi. Olisiko tästä haittaa ja minkälaista?

53

444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä sen verran pitäisi olla jäkeä päässä, ettei sähköautokiimassa mene ostamaan sellaista autoa jossa on 32 A yksivaihelataus. Ei niitä ole tarkoitettu Suomen sähköverkossa käytettäväksi.

    • Anonyymi

      Olkoon aloittajalle opetuksena latailla autoaan tavallisesta pistorasiasta sillä 8 ampeerin virralla.

    • Anonyymi

      On olemassa myös muuntajallisia latausasemia jotka kuormittavat kahta vaihetta. Muuntaja antaa sitten ulos suurivirtaisempaa 230 V sähköä auton lataukseen.

      • Anonyymi

        Sellainen on tietty kahteen suuntaan vinossa, koska siitä tulee aloitus ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellainen on tietty kahteen suuntaan vinossa, koska siitä tulee aloitus ??

        Tuo kommentti oli vinossa. Noiden itäautojen latausta varten on myynnissä latausasema, joka ottaa sisään 3-vaihesähköä ja tuuttaa ulos 32 A 1-vaihesähköä.

        Härveli varmaan vaatii 3x16 A sähköliitännän, koska 7 kW = hiukka päälle 10 A virta (siis 3x10 A).

        Varmasti kalliimpi kuin tavallinen 11 kW kotilatausasema ja tämä 1x32 A liitäntälaitehan jää hyödyttömäksi heti kun auto vaihtuu 3-vaihelaturilla varustettuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kommentti oli vinossa. Noiden itäautojen latausta varten on myynnissä latausasema, joka ottaa sisään 3-vaihesähköä ja tuuttaa ulos 32 A 1-vaihesähköä.

        Härveli varmaan vaatii 3x16 A sähköliitännän, koska 7 kW = hiukka päälle 10 A virta (siis 3x10 A).

        Varmasti kalliimpi kuin tavallinen 11 kW kotilatausasema ja tämä 1x32 A liitäntälaitehan jää hyödyttömäksi heti kun auto vaihtuu 3-vaihelaturilla varustettuun.

        Sellainen kolmivaihemuuntaja, joka antaisi ulos kolmen vaiheen ampeerit yksivaiheisena, on vielä keksimättä.
        Pitää tasasuunnata kolmivaihesähkö, ja siitä tasajännitteestä tehdä invertterillä 230V yksivaihesähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellainen kolmivaihemuuntaja, joka antaisi ulos kolmen vaiheen ampeerit yksivaiheisena, on vielä keksimättä.
        Pitää tasasuunnata kolmivaihesähkö, ja siitä tasajännitteestä tehdä invertterillä 230V yksivaihesähköä.

        Ei ole keksimättä, kun laiteen saa kaupasta kainaloon. Tyylilajin pitää tosiaan olla tuollainen taajuusmuuttajasysteemi. Ja se vaihtosähkö sitten tasasuunnataan toisen kerran auton sisäänrakennetussa laturissa....

        Ei voi olla ihan halpa vekotin, mutta tätä se on, kun meille tyrkytetään jänkkilän tarpeisiin kehitettyä tekniikkaa. USA:ssa ei 3-vaihesähköä kotitalouksissa tunneta, vaan siellä sen tilalla on 240 VAC sähkö, mitä syötetään suurimmille kuluttajille.

        Suomen oloissa jopa 2-vaihelataus on (siis 2x 16 A) on huomattavasti fiksumpi. Saa täydet tehot halvasta 3-vaihelatausasemasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole keksimättä, kun laiteen saa kaupasta kainaloon. Tyylilajin pitää tosiaan olla tuollainen taajuusmuuttajasysteemi. Ja se vaihtosähkö sitten tasasuunnataan toisen kerran auton sisäänrakennetussa laturissa....

        Ei voi olla ihan halpa vekotin, mutta tätä se on, kun meille tyrkytetään jänkkilän tarpeisiin kehitettyä tekniikkaa. USA:ssa ei 3-vaihesähköä kotitalouksissa tunneta, vaan siellä sen tilalla on 240 VAC sähkö, mitä syötetään suurimmille kuluttajille.

        Suomen oloissa jopa 2-vaihelataus on (siis 2x 16 A) on huomattavasti fiksumpi. Saa täydet tehot halvasta 3-vaihelatausasemasta.

        Et taida olla ihan jyvällä näistä sähköjutuista. Varsinkaan asioiden nimistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida olla ihan jyvällä näistä sähköjutuista. Varsinkaan asioiden nimistä.

        Oliko pilkunviilaajalla jotain todellista asiaakin?

        Virheellisen tiedon jakamisen lisäksi siis:


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko pilkunviilaajalla jotain todellista asiaakin?

        Virheellisen tiedon jakamisen lisäksi siis:

        Miksiköhän nämä heput joille lapio ja kanki on tutuimpia jokapäiväisistä askareista, ovat niin hanakoita esiintymään myös sähkötietäjinä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksiköhän nämä heput joille lapio ja kanki on tutuimpia jokapäiväisistä askareista, ovat niin hanakoita esiintymään myös sähkötietäjinä?

        Ja ne joille sähkö on tutumpaa ei vielä ole taajuusmuuttajista kuulleet. Eli opit kekkosen ajalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ne joille sähkö on tutumpaa ei vielä ole taajuusmuuttajista kuulleet. Eli opit kekkosen ajalta.

        Kuulut siihen ryhmään joka on kuullut jossain jännän sanan "taajuusmuuttaja". Tiedoksi vaan ettei taajuusmuuttajaa tarvita sähköauton lataamisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulut siihen ryhmään joka on kuullut jossain jännän sanan "taajuusmuuttaja". Tiedoksi vaan ettei taajuusmuuttajaa tarvita sähköauton lataamisessa.

        Kyllä muuten tarvitaan -taajuudet pitää poistaa ja saada tasasähköä.


    • Anonyymi

      Vinokuormalla ladattaessa tulee akkuun sähkö vinossa ja auto sitten puoltaa pahasti.

    • Anonyymi

      Ei tule vinokuormaa. Sulake palaa.

    • Anonyymi

      Kahdella vaiheella lataaminen on yhtä hölmöä kuin ottaisi samalla kerralla kyytiin sekä vaimon että anopin.

      • Anonyymi

        3-vaihelataus on tietysti se fiksuin ratkaisu, mutta 7 kW tehoon tyydyttäessä 2x16 A on 42 kertaa järkevämpi kuin 1x32 A.

        Kas kun monessa OK-talossa on pääsulakkeet 3x25 A. Silloin 1x32 A lataus kutistuukin 1x16 A lataukseksi. Sama juttu myös ladattaessa sellaisesta type 2 latausasemasta, joka tuuttaa ulos max. 11 kW / 3x16 A.

        7 kW 1-vaihelataus onnistuu vain jo on käytössä a) 3x32 A = 22 kW latausasema b) speciaalimallin latausasema, joka ottaa sisään 3x16 A ja tuuttaa ulos 1x32 A


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3-vaihelataus on tietysti se fiksuin ratkaisu, mutta 7 kW tehoon tyydyttäessä 2x16 A on 42 kertaa järkevämpi kuin 1x32 A.

        Kas kun monessa OK-talossa on pääsulakkeet 3x25 A. Silloin 1x32 A lataus kutistuukin 1x16 A lataukseksi. Sama juttu myös ladattaessa sellaisesta type 2 latausasemasta, joka tuuttaa ulos max. 11 kW / 3x16 A.

        7 kW 1-vaihelataus onnistuu vain jo on käytössä a) 3x32 A = 22 kW latausasema b) speciaalimallin latausasema, joka ottaa sisään 3x16 A ja tuuttaa ulos 1x32 A

        Kolmivaihelataus vaatii kolmivaiheakun ja sellainen on kalliimpi kuin yksivaiheakku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmivaihelataus vaatii kolmivaiheakun ja sellainen on kalliimpi kuin yksivaiheakku.

        Tottakai ja näiden välissä on kompromissina 2-vaiheakku.


    • Anonyymi

      Älkää masentako aloittajaa, ei tule enää vinoja aloituksia !!!

    • Anonyymi

      Vinokuorma auton lastauksessa on aina vaarallista liikenteessä.

    • Anonyymi

      Tämän aloitusten tekijä näkyy olevan varsinainen vinoilija...

    • Anonyymi

      Selittäkääpä lukion fysiikan lukeneelle ja lähes kaiken siitä unohtaneelle, miten joissakin sähköautoissa on kolmevaihelataus (ja joissakin tietysti yksivaihelataus ja tietysti vielä useimmin tasasähkölataus), niin omakotiasujille (joissakin) myytävissä latauslaitteissa muutetaan kaksi vaihetta tasasähköksi, jolloin saadaan tehokkaampi tasasähkölataus. Miksei latauslaitteissa muuteta kaikkia kolmea vaihetta tasasähköksi? Tehohan olisi vielä suurempi ja kaikkia vaiheita kuormitettaisiin.

      Selitys on tietysti yksinkertainen, mutta minä en sitä ihan helposti keksi.

      Jos termit meni pieleen tai kysymys tuntuu tietäjille muutenkin typerältä, niin muistutan: lukion fysiikalla kymmeniä, kymmeniä vuosia sitten.

      • Anonyymi

        "Miksei latauslaitteissa muuteta kaikkia kolmea vaihetta tasasähköksi?" tai yksivaiheiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksei latauslaitteissa muuteta kaikkia kolmea vaihetta tasasähköksi?" tai yksivaiheiseksi.

        Kaikissa latauslaitteissa vaihtosähkö muutetaan tasasähköksi.

        Hidas & keskinopea lataus hoidetaan auton SISÄÄNRAKENNETULLA latauslaitteella, joka lataushybrideissä tyypillisesti syö vain 1x16 A verkkosähköä ja täyssähköautoissa 3x16 A verkkosähköä. Nämä type2 11 tai 22 kW "latausasemat" ovat todellisuudessa vain liitäntä sähköverkoon ja niiden kautta siis syötetään teho sis. rak. laturille ja annetaan tarpeen mukaan ohjeet rajoittaa teho pienemmäksi (kuormanhallinta).

        50 kW ja siitä ylöspäin pikalataus/suurteholataus tehdään latausaseman syöttämällä tasavirralla.


      • Anonyymi

        Ne kotilatausasemat jotka käyttävät kahta vaihetta, muuntavat sähkön suuremmalle virralle _yksivaihelaturilla_ varustettuja sähköautoja varten. Muuten niitä pitäisi ladata vain 16 A virralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne kotilatausasemat jotka käyttävät kahta vaihetta, muuntavat sähkön suuremmalle virralle _yksivaihelaturilla_ varustettuja sähköautoja varten. Muuten niitä pitäisi ladata vain 16 A virralla.

        Mutta miksi kahdesta eikä kolmesta vaiheesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi kahdesta eikä kolmesta vaiheesta?

        Kas kun matematiikka ei taivu sellaiseen kolmivaihemuuntajaan jossa kolmen vaiheen jännitteet saataisiin summattua samanvaiheisena toisiojännitteeksi.
        Kahden vaiheen väliltä puolestaan saadaan 400V ensiökäämille esim. 16A virralla, tehoa 6400 VA. Toisiokäämistä saadaan tästä tehosta 230V jännitteellä 27,8 A virtaa. Ohmin laki rulettaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun matematiikka ei taivu sellaiseen kolmivaihemuuntajaan jossa kolmen vaiheen jännitteet saataisiin summattua samanvaiheisena toisiojännitteeksi.
        Kahden vaiheen väliltä puolestaan saadaan 400V ensiökäämille esim. 16A virralla, tehoa 6400 VA. Toisiokäämistä saadaan tästä tehosta 230V jännitteellä 27,8 A virtaa. Ohmin laki rulettaa!

        Essonbaarin asiantuntijoilla on tiedot päässeet hapantumaan, koska essonbaareja ei enää ole.

        Tuollainen muuntaja olisi todella miehekkään kokoinen, hintainen ja painoinen. Lisäksi systeemi tosiaan kuormittaisi vain kahta vaihetta = huono sähköverkollekin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun matematiikka ei taivu sellaiseen kolmivaihemuuntajaan jossa kolmen vaiheen jännitteet saataisiin summattua samanvaiheisena toisiojännitteeksi.
        Kahden vaiheen väliltä puolestaan saadaan 400V ensiökäämille esim. 16A virralla, tehoa 6400 VA. Toisiokäämistä saadaan tästä tehosta 230V jännitteellä 27,8 A virtaa. Ohmin laki rulettaa!

        Miten tuo liittyy ohmin lakiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo liittyy ohmin lakiin?

        Nolla = Nolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo liittyy ohmin lakiin?

        Teho > jännite > virta.
        Ohmin lakia on vähän vaikea selittää henkilölle joka ei ole yhtään käryllä sähköstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo nyt mitenkään iso ole, painaahan se kuitenkin melkein 20 kiloa.
        https://www.virtasenkauppa.fi/sahkoauton-latausasema-walle25a-1-vaihe-6-kw-type-2-walle-49291

        Lainauksia:
        "Viimeinkin asema joka muuntaa kolmivaihevirran yksivaihevirraksi"
        "Suomalainen Trafomic on kehittänyt tähän tuskastuttavaan ongelmaan ratkaisun! Suomen kuuluisimmassa moottoritieliittymässä Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! Ylimääräiseksi jäänyt vaihe ohjataan laitteen kyljessä olevaan suko-pistorasiaan."

        Eli kahdesta vaiheesta yhdistetään tehokkaampi yksivaihevirta. Kolmannesta vaiheesta normaali schuko

        Jos sähköautossa on kolmivaihelaturi, kuormittaako sekin vain kahta vaihetta? Jos niin on, pystyykö se käyttämään kolmatta vaihetta johonkin? Vaikka sisätilojen lämmittämiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teho > jännite > virta.
        Ohmin lakia on vähän vaikea selittää henkilölle joka ei ole yhtään käryllä sähköstä.

        "Teho > jännite > virta" on vähän outo seuraussuhde tai suurempi kuin jono. Ei varmaan oikeastaan tarkoita mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainauksia:
        "Viimeinkin asema joka muuntaa kolmivaihevirran yksivaihevirraksi"
        "Suomalainen Trafomic on kehittänyt tähän tuskastuttavaan ongelmaan ratkaisun! Suomen kuuluisimmassa moottoritieliittymässä Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! Ylimääräiseksi jäänyt vaihe ohjataan laitteen kyljessä olevaan suko-pistorasiaan."

        Eli kahdesta vaiheesta yhdistetään tehokkaampi yksivaihevirta. Kolmannesta vaiheesta normaali schuko

        Jos sähköautossa on kolmivaihelaturi, kuormittaako sekin vain kahta vaihetta? Jos niin on, pystyykö se käyttämään kolmatta vaihetta johonkin? Vaikka sisätilojen lämmittämiseen?

        Taitaa sinulla olla hiukan hakusessa sähkötekniikka.
        Kahden vaihejohtimen väliltä löytyy jännitettä 400 V ja virtaa sen verran kuin sulake kestää.
        Sitä, miten jossain autossa oleva laturi kuormittaa verkkoa, ei tiedä itse erkkikään jos ei pääse purkamaan ja selvittämään laitteen salaisuuksia. Netin välityksellä tuo on mahdotonta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! " Millä matematiikalla tuo 6kW saadaan?

        Oletko hiukan höpsö.
        Kun kaksi vaihetta yhdistetään niin tehoa saadaan tasan iarkkaan niin paljon kuin verkossa on puhtia..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko hiukan höpsö.
        Kun kaksi vaihetta yhdistetään niin tehoa saadaan tasan iarkkaan niin paljon kuin verkossa on puhtia..

        Tossahan sanottiin että 25A.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainauksia:
        "Viimeinkin asema joka muuntaa kolmivaihevirran yksivaihevirraksi"
        "Suomalainen Trafomic on kehittänyt tähän tuskastuttavaan ongelmaan ratkaisun! Suomen kuuluisimmassa moottoritieliittymässä Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! Ylimääräiseksi jäänyt vaihe ohjataan laitteen kyljessä olevaan suko-pistorasiaan."

        Eli kahdesta vaiheesta yhdistetään tehokkaampi yksivaihevirta. Kolmannesta vaiheesta normaali schuko

        Jos sähköautossa on kolmivaihelaturi, kuormittaako sekin vain kahta vaihetta? Jos niin on, pystyykö se käyttämään kolmatta vaihetta johonkin? Vaikka sisätilojen lämmittämiseen?

        Auton kolmivaihelaturi kuormittaa aidosti kolmea vaihetta, siinä ei tarvita muuntajaa, vaan kolmivaihetasasuuntaajaa joka tekee tasajännitettä. Tästä tasajännitteestä sitten työstetään latausvirta auton akustolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Teho > jännite > virta" on vähän outo seuraussuhde tai suurempi kuin jono. Ei varmaan oikeastaan tarkoita mitään.

        Niin varmaan onkin jos sähkökaavat eivät ole ennestään tuttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! " Millä matematiikalla tuo 6kW saadaan?

        Jos kuormitetaan kahdesta vaiheesta 16A:lla, on se 16A x 400V = 6400W.
        Sitten sen muuntajan 230V:n käämistä saadaan 6400W / 230V = 27,8A.
        Noin teoriassa, käytännössä häviöt huomioiden hieman vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin varmaan onkin jos sähkökaavat eivät ole ennestään tuttuja.

        Teho on suurempi kuin jännite mikä on suurempi kuin virta on kieltämättä minulle uusi kaava. Hämäräksi jää mihin sitä voisi edes käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin varmaan onkin jos sähkökaavat eivät ole ennestään tuttuja.

        Teho - jännite - virta > 0. Meille opetettiin tuo kyllä yläasteella samalla kun ohmin laki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teho on suurempi kuin jännite mikä on suurempi kuin virta on kieltämättä minulle uusi kaava. Hämäräksi jää mihin sitä voisi edes käyttää.

        Kolmen aikaan aamuyöstä kaikki näyttää kaavoilta, sielläkin missä niitä ei ole. 🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kuormitetaan kahdesta vaiheesta 16A:lla, on se 16A x 400V = 6400W.
        Sitten sen muuntajan 230V:n käämistä saadaan 6400W / 230V = 27,8A.
        Noin teoriassa, käytännössä häviöt huomioiden hieman vähemmän.

        Kiitos. Lähes 40 vuoden jälkeen en enää muistanut kahden vaiheen välisen jännitteen olevan 400V.

        6kW latausteho on surkea. Miten kotioloissa pääsisi 22kW lataustehoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmen aikaan aamuyöstä kaikki näyttää kaavoilta, sielläkin missä niitä ei ole. 🤣🤣🤣

        "Niin varmaan onkin jos sähkökaavat eivät ole ennestään tuttuja." kun sitä ihan kaavaksi mainostettiin. Ainakaan mikään seuraussuhde se ei ole mikä kaavoista tulisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Lähes 40 vuoden jälkeen en enää muistanut kahden vaiheen välisen jännitteen olevan 400V.

        6kW latausteho on surkea. Miten kotioloissa pääsisi 22kW lataustehoon?

        22kW on niin korkea, että sähköliittymänkin pitäisi olla ainakin 35A, ehkä mieluummin 50A. 35A pääsulakkeilla lataat yhtä autoa ja pidät valot päällä. Pesukonetta, kahvinkeitintä saati saunaa ei kannata laittaa päälle, koska menee sulakkeen vaihdoksi. Yksivaiheisella latauksella tilanne on vielä pahempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        22kW on niin korkea, että sähköliittymänkin pitäisi olla ainakin 35A, ehkä mieluummin 50A. 35A pääsulakkeilla lataat yhtä autoa ja pidät valot päällä. Pesukonetta, kahvinkeitintä saati saunaa ei kannata laittaa päälle, koska menee sulakkeen vaihdoksi. Yksivaiheisella latauksella tilanne on vielä pahempi.

        Laita sulakkeiden tilalle sopivan paksuisset rautanaulat niin johan latautuu auto ja kännykkä kiuaskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        22kW on niin korkea, että sähköliittymänkin pitäisi olla ainakin 35A, ehkä mieluummin 50A. 35A pääsulakkeilla lataat yhtä autoa ja pidät valot päällä. Pesukonetta, kahvinkeitintä saati saunaa ei kannata laittaa päälle, koska menee sulakkeen vaihdoksi. Yksivaiheisella latauksella tilanne on vielä pahempi.

        Onko sähkönsiirtäjää Suomessa, jolla pääsulakekoko 50A ei ole merkittävästi kalliimpi kuin yleinen 25A? Mitä "merkittävästi" itse kullakin sitten tarkoittaa.


    • Anonyymi

      Siinäpä kyseluykäisellä ongelmaa kerrakseen...

    • Anonyymi
      UUSI

      Yksinkertaistettuna: Jos kuormitetaan (kesällä) pääosin vain yhtä vaihetta niin onko tästä haittaa, ja jos niin millaista?

      • Anonyymi
        UUSI

        Eipä siitä itselle varsinaista haittaa ole jos pääsulake kestää. Sähköyhtiö tietenkin näkisi mieluusti että kulutus jakautuisi tasaisesti kolmelle vaiheelle.
        Pahimmassa tapauksessa jos naapuristossakin on useita näitä yksivaiheisia idänihmeitä latauksessa, ja nämä sattuvat samaan vaiheeseen, alkaa sähköyhtiöllä sulake paukkumaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömän työnhakijan pääasiallinen tehtävä on työnhaku

      Ja uusi työnhaun malli korostaa sitä. ”Tavoitteena on nopea työllistyminen”, sanoo TE-toimiston johtaja. Ja tässä hän aivan oikeassa, koska työttömyys
      Maailman menoa
      464
      3825
    2. Stefan Thermanin käräjät on 16/6. On jännät ajat miehellä edessään.

      Neljä syytettä on nyt edessä, laittomasta uhkailusta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta törkeästä kotirauhan rikkomisesta ja ampuma-aserikoksesta
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1982
    3. Mitä kummaa tapahtui, että Suomalaiset yhtäkkiä Natoon haluaisivat?

      Ulkomailla ihmetellään, "mikä teihin rauhanomaisiin suomalaisiin oikein meni kun, yht'äkkiä sotahulluiksi muutuitte"? Erittäin hyvä kysymys joka pitäi
      Maailman menoa
      746
      1846
    4. No niin.. nyt ihan vakavasti..

      Haluisitko mies nähdä ja jutella ihan oikeasti? Kun mä haluisin.. voisitko antaa jonkun vihjeen. Tiedän että oot täällä, mut en tiedä että miksi sä tä
      Ikävä
      85
      1204
    5. Olet kylmä mies

      Vähän pelottava.
      Ikävä
      59
      951
    6. Ajatus on nähdessä

      Jutella ja sopia ajankanssa keskustelu edes kerran, selkiyttäisi asioita. Vain kasvotusten, vain sinulle. Katoamalla päätät toisin, oletko ihan varma
      Tunteet
      52
      872
    7. Pääsikö Martti

      Esittelemään velaka mersua ja hyyryä hienostoalueella lippisjonnelle🤗😜😎
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      849
    8. Noniin tänään on ensimmäinen päivä

      Jolloin aion keskittyä muuhun ja ajatella vähemmän sinua! Ei tosin alkanut kovin vahvasti. 😅 Pakko nyt vaan irrottaa ja unohtaa. Toivoa on vasta sitt
      Ikävä
      45
      719
    Aihe