Harkitsen kotilatausaseman hankintaa. Tarkoituksena on ladata autoa, jossa on yksivaiheinen n. 7kW laturi. Ladattaessa varsinkin kesäaikaan tämän käyttö aiheuttaisi melkoisen vinokuorman, kun muita vaiheita ei juurikaan kuormitettaisi. Olisiko tästä haittaa ja minkälaista?
Sähköauto/vinokuorma
65
2994
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä sen verran pitäisi olla jäkeä päässä, ettei sähköautokiimassa mene ostamaan sellaista autoa jossa on 32 A yksivaihelataus. Ei niitä ole tarkoitettu Suomen sähköverkossa käytettäväksi.
- Anonyymi
Olkoon aloittajalle opetuksena latailla autoaan tavallisesta pistorasiasta sillä 8 ampeerin virralla.
- Anonyymi
On olemassa myös muuntajallisia latausasemia jotka kuormittavat kahta vaihetta. Muuntaja antaa sitten ulos suurivirtaisempaa 230 V sähköä auton lataukseen.
- Anonyymi
Sellainen on tietty kahteen suuntaan vinossa, koska siitä tulee aloitus ??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellainen on tietty kahteen suuntaan vinossa, koska siitä tulee aloitus ??
Tuo kommentti oli vinossa. Noiden itäautojen latausta varten on myynnissä latausasema, joka ottaa sisään 3-vaihesähköä ja tuuttaa ulos 32 A 1-vaihesähköä.
Härveli varmaan vaatii 3x16 A sähköliitännän, koska 7 kW = hiukka päälle 10 A virta (siis 3x10 A).
Varmasti kalliimpi kuin tavallinen 11 kW kotilatausasema ja tämä 1x32 A liitäntälaitehan jää hyödyttömäksi heti kun auto vaihtuu 3-vaihelaturilla varustettuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo kommentti oli vinossa. Noiden itäautojen latausta varten on myynnissä latausasema, joka ottaa sisään 3-vaihesähköä ja tuuttaa ulos 32 A 1-vaihesähköä.
Härveli varmaan vaatii 3x16 A sähköliitännän, koska 7 kW = hiukka päälle 10 A virta (siis 3x10 A).
Varmasti kalliimpi kuin tavallinen 11 kW kotilatausasema ja tämä 1x32 A liitäntälaitehan jää hyödyttömäksi heti kun auto vaihtuu 3-vaihelaturilla varustettuun.Sellainen kolmivaihemuuntaja, joka antaisi ulos kolmen vaiheen ampeerit yksivaiheisena, on vielä keksimättä.
Pitää tasasuunnata kolmivaihesähkö, ja siitä tasajännitteestä tehdä invertterillä 230V yksivaihesähköä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellainen kolmivaihemuuntaja, joka antaisi ulos kolmen vaiheen ampeerit yksivaiheisena, on vielä keksimättä.
Pitää tasasuunnata kolmivaihesähkö, ja siitä tasajännitteestä tehdä invertterillä 230V yksivaihesähköä.Ei ole keksimättä, kun laiteen saa kaupasta kainaloon. Tyylilajin pitää tosiaan olla tuollainen taajuusmuuttajasysteemi. Ja se vaihtosähkö sitten tasasuunnataan toisen kerran auton sisäänrakennetussa laturissa....
Ei voi olla ihan halpa vekotin, mutta tätä se on, kun meille tyrkytetään jänkkilän tarpeisiin kehitettyä tekniikkaa. USA:ssa ei 3-vaihesähköä kotitalouksissa tunneta, vaan siellä sen tilalla on 240 VAC sähkö, mitä syötetään suurimmille kuluttajille.
Suomen oloissa jopa 2-vaihelataus on (siis 2x 16 A) on huomattavasti fiksumpi. Saa täydet tehot halvasta 3-vaihelatausasemasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole keksimättä, kun laiteen saa kaupasta kainaloon. Tyylilajin pitää tosiaan olla tuollainen taajuusmuuttajasysteemi. Ja se vaihtosähkö sitten tasasuunnataan toisen kerran auton sisäänrakennetussa laturissa....
Ei voi olla ihan halpa vekotin, mutta tätä se on, kun meille tyrkytetään jänkkilän tarpeisiin kehitettyä tekniikkaa. USA:ssa ei 3-vaihesähköä kotitalouksissa tunneta, vaan siellä sen tilalla on 240 VAC sähkö, mitä syötetään suurimmille kuluttajille.
Suomen oloissa jopa 2-vaihelataus on (siis 2x 16 A) on huomattavasti fiksumpi. Saa täydet tehot halvasta 3-vaihelatausasemasta.Et taida olla ihan jyvällä näistä sähköjutuista. Varsinkaan asioiden nimistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida olla ihan jyvällä näistä sähköjutuista. Varsinkaan asioiden nimistä.
Oliko pilkunviilaajalla jotain todellista asiaakin?
Virheellisen tiedon jakamisen lisäksi siis: - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko pilkunviilaajalla jotain todellista asiaakin?
Virheellisen tiedon jakamisen lisäksi siis:Miksiköhän nämä heput joille lapio ja kanki on tutuimpia jokapäiväisistä askareista, ovat niin hanakoita esiintymään myös sähkötietäjinä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksiköhän nämä heput joille lapio ja kanki on tutuimpia jokapäiväisistä askareista, ovat niin hanakoita esiintymään myös sähkötietäjinä?
Ja ne joille sähkö on tutumpaa ei vielä ole taajuusmuuttajista kuulleet. Eli opit kekkosen ajalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja ne joille sähkö on tutumpaa ei vielä ole taajuusmuuttajista kuulleet. Eli opit kekkosen ajalta.
Kuulut siihen ryhmään joka on kuullut jossain jännän sanan "taajuusmuuttaja". Tiedoksi vaan ettei taajuusmuuttajaa tarvita sähköauton lataamisessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulut siihen ryhmään joka on kuullut jossain jännän sanan "taajuusmuuttaja". Tiedoksi vaan ettei taajuusmuuttajaa tarvita sähköauton lataamisessa.
Kyllä muuten tarvitaan -taajuudet pitää poistaa ja saada tasasähköä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole keksimättä, kun laiteen saa kaupasta kainaloon. Tyylilajin pitää tosiaan olla tuollainen taajuusmuuttajasysteemi. Ja se vaihtosähkö sitten tasasuunnataan toisen kerran auton sisäänrakennetussa laturissa....
Ei voi olla ihan halpa vekotin, mutta tätä se on, kun meille tyrkytetään jänkkilän tarpeisiin kehitettyä tekniikkaa. USA:ssa ei 3-vaihesähköä kotitalouksissa tunneta, vaan siellä sen tilalla on 240 VAC sähkö, mitä syötetään suurimmille kuluttajille.
Suomen oloissa jopa 2-vaihelataus on (siis 2x 16 A) on huomattavasti fiksumpi. Saa täydet tehot halvasta 3-vaihelatausasemasta.Näin on
Toyota on maailman paras auto
Sullekki n
Rav 5.
.222 hv
8 sek
4 veto
Alle 5 L
- Anonyymi
Vinokuormalla ladattaessa tulee akkuun sähkö vinossa ja auto sitten puoltaa pahasti.
- Anonyymi
Taitaa olla pääs vinos et ymmärrä mitään sähköstä
- Anonyymi
Ei tule vinokuormaa. Sulake palaa.
- Anonyymi
Kahdella vaiheella lataaminen on yhtä hölmöä kuin ottaisi samalla kerralla kyytiin sekä vaimon että anopin.
- Anonyymi
3-vaihelataus on tietysti se fiksuin ratkaisu, mutta 7 kW tehoon tyydyttäessä 2x16 A on 42 kertaa järkevämpi kuin 1x32 A.
Kas kun monessa OK-talossa on pääsulakkeet 3x25 A. Silloin 1x32 A lataus kutistuukin 1x16 A lataukseksi. Sama juttu myös ladattaessa sellaisesta type 2 latausasemasta, joka tuuttaa ulos max. 11 kW / 3x16 A.
7 kW 1-vaihelataus onnistuu vain jo on käytössä a) 3x32 A = 22 kW latausasema b) speciaalimallin latausasema, joka ottaa sisään 3x16 A ja tuuttaa ulos 1x32 A - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3-vaihelataus on tietysti se fiksuin ratkaisu, mutta 7 kW tehoon tyydyttäessä 2x16 A on 42 kertaa järkevämpi kuin 1x32 A.
Kas kun monessa OK-talossa on pääsulakkeet 3x25 A. Silloin 1x32 A lataus kutistuukin 1x16 A lataukseksi. Sama juttu myös ladattaessa sellaisesta type 2 latausasemasta, joka tuuttaa ulos max. 11 kW / 3x16 A.
7 kW 1-vaihelataus onnistuu vain jo on käytössä a) 3x32 A = 22 kW latausasema b) speciaalimallin latausasema, joka ottaa sisään 3x16 A ja tuuttaa ulos 1x32 AKolmivaihelataus vaatii kolmivaiheakun ja sellainen on kalliimpi kuin yksivaiheakku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmivaihelataus vaatii kolmivaiheakun ja sellainen on kalliimpi kuin yksivaiheakku.
Tottakai ja näiden välissä on kompromissina 2-vaiheakku.
- Anonyymi
Nehän kompensoi toisensa
Jäljellä jää molla
Sinä itse
- Anonyymi
Älkää masentako aloittajaa, ei tule enää vinoja aloituksia !!!
- Anonyymi
Vinokuorma auton lastauksessa on aina vaarallista liikenteessä.
- Anonyymi
Tämän aloitusten tekijä näkyy olevan varsinainen vinoilija...
- Anonyymi
Selittäkääpä lukion fysiikan lukeneelle ja lähes kaiken siitä unohtaneelle, miten joissakin sähköautoissa on kolmevaihelataus (ja joissakin tietysti yksivaihelataus ja tietysti vielä useimmin tasasähkölataus), niin omakotiasujille (joissakin) myytävissä latauslaitteissa muutetaan kaksi vaihetta tasasähköksi, jolloin saadaan tehokkaampi tasasähkölataus. Miksei latauslaitteissa muuteta kaikkia kolmea vaihetta tasasähköksi? Tehohan olisi vielä suurempi ja kaikkia vaiheita kuormitettaisiin.
Selitys on tietysti yksinkertainen, mutta minä en sitä ihan helposti keksi.
Jos termit meni pieleen tai kysymys tuntuu tietäjille muutenkin typerältä, niin muistutan: lukion fysiikalla kymmeniä, kymmeniä vuosia sitten.- Anonyymi
"Miksei latauslaitteissa muuteta kaikkia kolmea vaihetta tasasähköksi?" tai yksivaiheiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Miksei latauslaitteissa muuteta kaikkia kolmea vaihetta tasasähköksi?" tai yksivaiheiseksi.
Kaikissa latauslaitteissa vaihtosähkö muutetaan tasasähköksi.
Hidas & keskinopea lataus hoidetaan auton SISÄÄNRAKENNETULLA latauslaitteella, joka lataushybrideissä tyypillisesti syö vain 1x16 A verkkosähköä ja täyssähköautoissa 3x16 A verkkosähköä. Nämä type2 11 tai 22 kW "latausasemat" ovat todellisuudessa vain liitäntä sähköverkoon ja niiden kautta siis syötetään teho sis. rak. laturille ja annetaan tarpeen mukaan ohjeet rajoittaa teho pienemmäksi (kuormanhallinta).
50 kW ja siitä ylöspäin pikalataus/suurteholataus tehdään latausaseman syöttämällä tasavirralla. - Anonyymi
Ne kotilatausasemat jotka käyttävät kahta vaihetta, muuntavat sähkön suuremmalle virralle _yksivaihelaturilla_ varustettuja sähköautoja varten. Muuten niitä pitäisi ladata vain 16 A virralla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne kotilatausasemat jotka käyttävät kahta vaihetta, muuntavat sähkön suuremmalle virralle _yksivaihelaturilla_ varustettuja sähköautoja varten. Muuten niitä pitäisi ladata vain 16 A virralla.
Mutta miksi kahdesta eikä kolmesta vaiheesta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta miksi kahdesta eikä kolmesta vaiheesta?
Kas kun matematiikka ei taivu sellaiseen kolmivaihemuuntajaan jossa kolmen vaiheen jännitteet saataisiin summattua samanvaiheisena toisiojännitteeksi.
Kahden vaiheen väliltä puolestaan saadaan 400V ensiökäämille esim. 16A virralla, tehoa 6400 VA. Toisiokäämistä saadaan tästä tehosta 230V jännitteellä 27,8 A virtaa. Ohmin laki rulettaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kas kun matematiikka ei taivu sellaiseen kolmivaihemuuntajaan jossa kolmen vaiheen jännitteet saataisiin summattua samanvaiheisena toisiojännitteeksi.
Kahden vaiheen väliltä puolestaan saadaan 400V ensiökäämille esim. 16A virralla, tehoa 6400 VA. Toisiokäämistä saadaan tästä tehosta 230V jännitteellä 27,8 A virtaa. Ohmin laki rulettaa!Essonbaarin asiantuntijoilla on tiedot päässeet hapantumaan, koska essonbaareja ei enää ole.
Tuollainen muuntaja olisi todella miehekkään kokoinen, hintainen ja painoinen. Lisäksi systeemi tosiaan kuormittaisi vain kahta vaihetta = huono sähköverkollekin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Essonbaarin asiantuntijoilla on tiedot päässeet hapantumaan, koska essonbaareja ei enää ole.
Tuollainen muuntaja olisi todella miehekkään kokoinen, hintainen ja painoinen. Lisäksi systeemi tosiaan kuormittaisi vain kahta vaihetta = huono sähköverkollekin.Ei tuo nyt mitenkään iso ole, painaahan se kuitenkin melkein 20 kiloa.
https://www.virtasenkauppa.fi/sahkoauton-latausasema-walle25a-1-vaihe-6-kw-type-2-walle-49291 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kas kun matematiikka ei taivu sellaiseen kolmivaihemuuntajaan jossa kolmen vaiheen jännitteet saataisiin summattua samanvaiheisena toisiojännitteeksi.
Kahden vaiheen väliltä puolestaan saadaan 400V ensiökäämille esim. 16A virralla, tehoa 6400 VA. Toisiokäämistä saadaan tästä tehosta 230V jännitteellä 27,8 A virtaa. Ohmin laki rulettaa!Miten tuo liittyy ohmin lakiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo liittyy ohmin lakiin?
Nolla = Nolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo liittyy ohmin lakiin?
Teho > jännite > virta.
Ohmin lakia on vähän vaikea selittää henkilölle joka ei ole yhtään käryllä sähköstä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuo nyt mitenkään iso ole, painaahan se kuitenkin melkein 20 kiloa.
https://www.virtasenkauppa.fi/sahkoauton-latausasema-walle25a-1-vaihe-6-kw-type-2-walle-49291Lainauksia:
"Viimeinkin asema joka muuntaa kolmivaihevirran yksivaihevirraksi"
"Suomalainen Trafomic on kehittänyt tähän tuskastuttavaan ongelmaan ratkaisun! Suomen kuuluisimmassa moottoritieliittymässä Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! Ylimääräiseksi jäänyt vaihe ohjataan laitteen kyljessä olevaan suko-pistorasiaan."
Eli kahdesta vaiheesta yhdistetään tehokkaampi yksivaihevirta. Kolmannesta vaiheesta normaali schuko
Jos sähköautossa on kolmivaihelaturi, kuormittaako sekin vain kahta vaihetta? Jos niin on, pystyykö se käyttämään kolmatta vaihetta johonkin? Vaikka sisätilojen lämmittämiseen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teho > jännite > virta.
Ohmin lakia on vähän vaikea selittää henkilölle joka ei ole yhtään käryllä sähköstä."Teho > jännite > virta" on vähän outo seuraussuhde tai suurempi kuin jono. Ei varmaan oikeastaan tarkoita mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lainauksia:
"Viimeinkin asema joka muuntaa kolmivaihevirran yksivaihevirraksi"
"Suomalainen Trafomic on kehittänyt tähän tuskastuttavaan ongelmaan ratkaisun! Suomen kuuluisimmassa moottoritieliittymässä Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! Ylimääräiseksi jäänyt vaihe ohjataan laitteen kyljessä olevaan suko-pistorasiaan."
Eli kahdesta vaiheesta yhdistetään tehokkaampi yksivaihevirta. Kolmannesta vaiheesta normaali schuko
Jos sähköautossa on kolmivaihelaturi, kuormittaako sekin vain kahta vaihetta? Jos niin on, pystyykö se käyttämään kolmatta vaihetta johonkin? Vaikka sisätilojen lämmittämiseen?Taitaa sinulla olla hiukan hakusessa sähkötekniikka.
Kahden vaihejohtimen väliltä löytyy jännitettä 400 V ja virtaa sen verran kuin sulake kestää.
Sitä, miten jossain autossa oleva laturi kuormittaa verkkoa, ei tiedä itse erkkikään jos ei pääse purkamaan ja selvittämään laitteen salaisuuksia. Netin välityksellä tuo on mahdotonta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuo nyt mitenkään iso ole, painaahan se kuitenkin melkein 20 kiloa.
https://www.virtasenkauppa.fi/sahkoauton-latausasema-walle25a-1-vaihe-6-kw-type-2-walle-49291"Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! " Millä matematiikalla tuo 6kW saadaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! " Millä matematiikalla tuo 6kW saadaan?
Oletko hiukan höpsö.
Kun kaksi vaihetta yhdistetään niin tehoa saadaan tasan iarkkaan niin paljon kuin verkossa on puhtia.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko hiukan höpsö.
Kun kaksi vaihetta yhdistetään niin tehoa saadaan tasan iarkkaan niin paljon kuin verkossa on puhtia..Tossahan sanottiin että 25A.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lainauksia:
"Viimeinkin asema joka muuntaa kolmivaihevirran yksivaihevirraksi"
"Suomalainen Trafomic on kehittänyt tähän tuskastuttavaan ongelmaan ratkaisun! Suomen kuuluisimmassa moottoritieliittymässä Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! Ylimääräiseksi jäänyt vaihe ohjataan laitteen kyljessä olevaan suko-pistorasiaan."
Eli kahdesta vaiheesta yhdistetään tehokkaampi yksivaihevirta. Kolmannesta vaiheesta normaali schuko
Jos sähköautossa on kolmivaihelaturi, kuormittaako sekin vain kahta vaihetta? Jos niin on, pystyykö se käyttämään kolmatta vaihetta johonkin? Vaikka sisätilojen lämmittämiseen?Auton kolmivaihelaturi kuormittaa aidosti kolmea vaihetta, siinä ei tarvita muuntajaa, vaan kolmivaihetasasuuntaajaa joka tekee tasajännitettä. Tästä tasajännitteestä sitten työstetään latausvirta auton akustolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Teho > jännite > virta" on vähän outo seuraussuhde tai suurempi kuin jono. Ei varmaan oikeastaan tarkoita mitään.
Niin varmaan onkin jos sähkökaavat eivät ole ennestään tuttuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! " Millä matematiikalla tuo 6kW saadaan?
Jos kuormitetaan kahdesta vaiheesta 16A:lla, on se 16A x 400V = 6400W.
Sitten sen muuntajan 230V:n käämistä saadaan 6400W / 230V = 27,8A.
Noin teoriassa, käytännössä häviöt huomioiden hieman vähemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin varmaan onkin jos sähkökaavat eivät ole ennestään tuttuja.
Teho on suurempi kuin jännite mikä on suurempi kuin virta on kieltämättä minulle uusi kaava. Hämäräksi jää mihin sitä voisi edes käyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin varmaan onkin jos sähkökaavat eivät ole ennestään tuttuja.
Teho - jännite - virta > 0. Meille opetettiin tuo kyllä yläasteella samalla kun ohmin laki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teho on suurempi kuin jännite mikä on suurempi kuin virta on kieltämättä minulle uusi kaava. Hämäräksi jää mihin sitä voisi edes käyttää.
Kolmen aikaan aamuyöstä kaikki näyttää kaavoilta, sielläkin missä niitä ei ole. 🤣🤣🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kuormitetaan kahdesta vaiheesta 16A:lla, on se 16A x 400V = 6400W.
Sitten sen muuntajan 230V:n käämistä saadaan 6400W / 230V = 27,8A.
Noin teoriassa, käytännössä häviöt huomioiden hieman vähemmän.Kiitos. Lähes 40 vuoden jälkeen en enää muistanut kahden vaiheen välisen jännitteen olevan 400V.
6kW latausteho on surkea. Miten kotioloissa pääsisi 22kW lataustehoon? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmen aikaan aamuyöstä kaikki näyttää kaavoilta, sielläkin missä niitä ei ole. 🤣🤣🤣
"Niin varmaan onkin jos sähkökaavat eivät ole ennestään tuttuja." kun sitä ihan kaavaksi mainostettiin. Ainakaan mikään seuraussuhde se ei ole mikä kaavoista tulisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos. Lähes 40 vuoden jälkeen en enää muistanut kahden vaiheen välisen jännitteen olevan 400V.
6kW latausteho on surkea. Miten kotioloissa pääsisi 22kW lataustehoon?22kW on niin korkea, että sähköliittymänkin pitäisi olla ainakin 35A, ehkä mieluummin 50A. 35A pääsulakkeilla lataat yhtä autoa ja pidät valot päällä. Pesukonetta, kahvinkeitintä saati saunaa ei kannata laittaa päälle, koska menee sulakkeen vaihdoksi. Yksivaiheisella latauksella tilanne on vielä pahempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
22kW on niin korkea, että sähköliittymänkin pitäisi olla ainakin 35A, ehkä mieluummin 50A. 35A pääsulakkeilla lataat yhtä autoa ja pidät valot päällä. Pesukonetta, kahvinkeitintä saati saunaa ei kannata laittaa päälle, koska menee sulakkeen vaihdoksi. Yksivaiheisella latauksella tilanne on vielä pahempi.
Laita sulakkeiden tilalle sopivan paksuisset rautanaulat niin johan latautuu auto ja kännykkä kiuaskin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
22kW on niin korkea, että sähköliittymänkin pitäisi olla ainakin 35A, ehkä mieluummin 50A. 35A pääsulakkeilla lataat yhtä autoa ja pidät valot päällä. Pesukonetta, kahvinkeitintä saati saunaa ei kannata laittaa päälle, koska menee sulakkeen vaihdoksi. Yksivaiheisella latauksella tilanne on vielä pahempi.
Onko sähkönsiirtäjää Suomessa, jolla pääsulakekoko 50A ei ole merkittävästi kalliimpi kuin yleinen 25A? Mitä "merkittävästi" itse kullakin sitten tarkoittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sähkönsiirtäjää Suomessa, jolla pääsulakekoko 50A ei ole merkittävästi kalliimpi kuin yleinen 25A? Mitä "merkittävästi" itse kullakin sitten tarkoittaa.
Onhan ne isommat liittymät selkeästi kalliimpia. En enää muista tarkkoja hintoja, mutta per vuosi se oli ihan merkittävä summa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan ne isommat liittymät selkeästi kalliimpia. En enää muista tarkkoja hintoja, mutta per vuosi se oli ihan merkittävä summa.
Hinnoittelussa on isoakin eroa eri yhtiöiden välillä, mutta yleensä ottaen kyllä eroa voi merkittäväksi sanoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kuormitetaan kahdesta vaiheesta 16A:lla, on se 16A x 400V = 6400W.
Sitten sen muuntajan 230V:n käämistä saadaan 6400W / 230V = 27,8A.
Noin teoriassa, käytännössä häviöt huomioiden hieman vähemmän.https://evasema.fi/tuote/accelev-v2-6kw/
"Ainutlaatuinen latausjärjestelmä. Laite ottaa virtaa 3-vaiheisesta pistokkeesta 2x12A tai 2x16A ja osaa yhdistää ne tehokkaaksi 24 tai 32 Ampeerin 1-vaihevirraksi."
32A on enemmän kuin 27,8A.
- Anonyymi
Siinäpä kyseluykäisellä ongelmaa kerrakseen...
- Anonyymi
Yksinkertaistettuna: Jos kuormitetaan (kesällä) pääosin vain yhtä vaihetta niin onko tästä haittaa, ja jos niin millaista?
- Anonyymi
Eipä siitä itselle varsinaista haittaa ole jos pääsulake kestää. Sähköyhtiö tietenkin näkisi mieluusti että kulutus jakautuisi tasaisesti kolmelle vaiheelle.
Pahimmassa tapauksessa jos naapuristossakin on useita näitä yksivaiheisia idänihmeitä latauksessa, ja nämä sattuvat samaan vaiheeseen, alkaa sähköyhtiöllä sulake paukkumaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä siitä itselle varsinaista haittaa ole jos pääsulake kestää. Sähköyhtiö tietenkin näkisi mieluusti että kulutus jakautuisi tasaisesti kolmelle vaiheelle.
Pahimmassa tapauksessa jos naapuristossakin on useita näitä yksivaiheisia idänihmeitä latauksessa, ja nämä sattuvat samaan vaiheeseen, alkaa sähköyhtiöllä sulake paukkumaan.Millaiset edellytykset Suomessa on lisätä älyä näihin sähköhommiin? Esim kuormantasausta naapuruston sähköautojen lataamisessa. Ettei käy niin Pekka, Jukka ja Matti kaikki lataavat autoaan juuri siitä samasta vaiheesta
Vai olisiko yksinkertaisempaa lobata kolmivaihelatureita joka taloon? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millaiset edellytykset Suomessa on lisätä älyä näihin sähköhommiin? Esim kuormantasausta naapuruston sähköautojen lataamisessa. Ettei käy niin Pekka, Jukka ja Matti kaikki lataavat autoaan juuri siitä samasta vaiheesta
Vai olisiko yksinkertaisempaa lobata kolmivaihelatureita joka taloon?Siis laturit ovat aina sähköautossa, taloissa on vain latauspistorasia (latausasema) auton latausjohdolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millaiset edellytykset Suomessa on lisätä älyä näihin sähköhommiin? Esim kuormantasausta naapuruston sähköautojen lataamisessa. Ettei käy niin Pekka, Jukka ja Matti kaikki lataavat autoaan juuri siitä samasta vaiheesta
Vai olisiko yksinkertaisempaa lobata kolmivaihelatureita joka taloon?Patteriauton ostajan päähän ei ole mitään mahdollisuutta lisätä järkeä.
Ihan sama kuin yrittäisit lisätä järkeä jonkun kristityn tai ilmastouskovaisen tai muun hörhön päähän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriauton ostajan päähän ei ole mitään mahdollisuutta lisätä järkeä.
Ihan sama kuin yrittäisit lisätä järkeä jonkun kristityn tai ilmastouskovaisen tai muun hörhön päähän.Ihan sama kuin yrittäisit lisätä järkeä jonkun kristityn tai ilmastouskovaisen tai muun hörhön päähän.
Kristillisyys ei ole järjen asia.
Luther sanoo että järjeltä pitää niskat taitettaman - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan sama kuin yrittäisit lisätä järkeä jonkun kristityn tai ilmastouskovaisen tai muun hörhön päähän.
Kristillisyys ei ole järjen asia.
Luther sanoo että järjeltä pitää niskat taitettamanSinulla on psyykkisiä ongelmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812