Harkitsen kotilatausaseman hankintaa. Tarkoituksena on ladata autoa, jossa on yksivaiheinen n. 7kW laturi. Ladattaessa varsinkin kesäaikaan tämän käyttö aiheuttaisi melkoisen vinokuorman, kun muita vaiheita ei juurikaan kuormitettaisi. Olisiko tästä haittaa ja minkälaista?
Sähköauto/vinokuorma
65
3735
Vastaukset
- AnonyymiKyllä sen verran pitäisi olla jäkeä päässä, ettei sähköautokiimassa mene ostamaan sellaista autoa jossa on 32 A yksivaihelataus. Ei niitä ole tarkoitettu Suomen sähköverkossa käytettäväksi. 
- AnonyymiOlkoon aloittajalle opetuksena latailla autoaan tavallisesta pistorasiasta sillä 8 ampeerin virralla. 
- AnonyymiOn olemassa myös muuntajallisia latausasemia jotka kuormittavat kahta vaihetta. Muuntaja antaa sitten ulos suurivirtaisempaa 230 V sähköä auton lataukseen. - AnonyymiSellainen on tietty kahteen suuntaan vinossa, koska siitä tulee aloitus ?? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Sellainen on tietty kahteen suuntaan vinossa, koska siitä tulee aloitus ?? Tuo kommentti oli vinossa. Noiden itäautojen latausta varten on myynnissä latausasema, joka ottaa sisään 3-vaihesähköä ja tuuttaa ulos 32 A 1-vaihesähköä. 
 Härveli varmaan vaatii 3x16 A sähköliitännän, koska 7 kW = hiukka päälle 10 A virta (siis 3x10 A).
 Varmasti kalliimpi kuin tavallinen 11 kW kotilatausasema ja tämä 1x32 A liitäntälaitehan jää hyödyttömäksi heti kun auto vaihtuu 3-vaihelaturilla varustettuun.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Tuo kommentti oli vinossa. Noiden itäautojen latausta varten on myynnissä latausasema, joka ottaa sisään 3-vaihesähköä ja tuuttaa ulos 32 A 1-vaihesähköä. 
 Härveli varmaan vaatii 3x16 A sähköliitännän, koska 7 kW = hiukka päälle 10 A virta (siis 3x10 A).
 Varmasti kalliimpi kuin tavallinen 11 kW kotilatausasema ja tämä 1x32 A liitäntälaitehan jää hyödyttömäksi heti kun auto vaihtuu 3-vaihelaturilla varustettuun.Sellainen kolmivaihemuuntaja, joka antaisi ulos kolmen vaiheen ampeerit yksivaiheisena, on vielä keksimättä. 
 Pitää tasasuunnata kolmivaihesähkö, ja siitä tasajännitteestä tehdä invertterillä 230V yksivaihesähköä.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Sellainen kolmivaihemuuntaja, joka antaisi ulos kolmen vaiheen ampeerit yksivaiheisena, on vielä keksimättä. 
 Pitää tasasuunnata kolmivaihesähkö, ja siitä tasajännitteestä tehdä invertterillä 230V yksivaihesähköä.Ei ole keksimättä, kun laiteen saa kaupasta kainaloon. Tyylilajin pitää tosiaan olla tuollainen taajuusmuuttajasysteemi. Ja se vaihtosähkö sitten tasasuunnataan toisen kerran auton sisäänrakennetussa laturissa.... 
 Ei voi olla ihan halpa vekotin, mutta tätä se on, kun meille tyrkytetään jänkkilän tarpeisiin kehitettyä tekniikkaa. USA:ssa ei 3-vaihesähköä kotitalouksissa tunneta, vaan siellä sen tilalla on 240 VAC sähkö, mitä syötetään suurimmille kuluttajille.
 Suomen oloissa jopa 2-vaihelataus on (siis 2x 16 A) on huomattavasti fiksumpi. Saa täydet tehot halvasta 3-vaihelatausasemasta.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei ole keksimättä, kun laiteen saa kaupasta kainaloon. Tyylilajin pitää tosiaan olla tuollainen taajuusmuuttajasysteemi. Ja se vaihtosähkö sitten tasasuunnataan toisen kerran auton sisäänrakennetussa laturissa.... 
 Ei voi olla ihan halpa vekotin, mutta tätä se on, kun meille tyrkytetään jänkkilän tarpeisiin kehitettyä tekniikkaa. USA:ssa ei 3-vaihesähköä kotitalouksissa tunneta, vaan siellä sen tilalla on 240 VAC sähkö, mitä syötetään suurimmille kuluttajille.
 Suomen oloissa jopa 2-vaihelataus on (siis 2x 16 A) on huomattavasti fiksumpi. Saa täydet tehot halvasta 3-vaihelatausasemasta.Et taida olla ihan jyvällä näistä sähköjutuista. Varsinkaan asioiden nimistä. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Et taida olla ihan jyvällä näistä sähköjutuista. Varsinkaan asioiden nimistä. Oliko pilkunviilaajalla jotain todellista asiaakin? 
 Virheellisen tiedon jakamisen lisäksi siis:
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Oliko pilkunviilaajalla jotain todellista asiaakin? 
 Virheellisen tiedon jakamisen lisäksi siis:Miksiköhän nämä heput joille lapio ja kanki on tutuimpia jokapäiväisistä askareista, ovat niin hanakoita esiintymään myös sähkötietäjinä? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Miksiköhän nämä heput joille lapio ja kanki on tutuimpia jokapäiväisistä askareista, ovat niin hanakoita esiintymään myös sähkötietäjinä? Ja ne joille sähkö on tutumpaa ei vielä ole taajuusmuuttajista kuulleet. Eli opit kekkosen ajalta. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ja ne joille sähkö on tutumpaa ei vielä ole taajuusmuuttajista kuulleet. Eli opit kekkosen ajalta. Kuulut siihen ryhmään joka on kuullut jossain jännän sanan "taajuusmuuttaja". Tiedoksi vaan ettei taajuusmuuttajaa tarvita sähköauton lataamisessa. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kuulut siihen ryhmään joka on kuullut jossain jännän sanan "taajuusmuuttaja". Tiedoksi vaan ettei taajuusmuuttajaa tarvita sähköauton lataamisessa. Kyllä muuten tarvitaan -taajuudet pitää poistaa ja saada tasasähköä. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei ole keksimättä, kun laiteen saa kaupasta kainaloon. Tyylilajin pitää tosiaan olla tuollainen taajuusmuuttajasysteemi. Ja se vaihtosähkö sitten tasasuunnataan toisen kerran auton sisäänrakennetussa laturissa.... 
 Ei voi olla ihan halpa vekotin, mutta tätä se on, kun meille tyrkytetään jänkkilän tarpeisiin kehitettyä tekniikkaa. USA:ssa ei 3-vaihesähköä kotitalouksissa tunneta, vaan siellä sen tilalla on 240 VAC sähkö, mitä syötetään suurimmille kuluttajille.
 Suomen oloissa jopa 2-vaihelataus on (siis 2x 16 A) on huomattavasti fiksumpi. Saa täydet tehot halvasta 3-vaihelatausasemasta.Näin on 
 Toyota on maailman paras auto
 Sullekki n
 Rav 5.
 .222 hv
 8 sek
 4 veto
 Alle 5 L
 
- AnonyymiVinokuormalla ladattaessa tulee akkuun sähkö vinossa ja auto sitten puoltaa pahasti. - AnonyymiTaitaa olla pääs vinos et ymmärrä mitään sähköstä 
 
- AnonyymiEi tule vinokuormaa. Sulake palaa. 
- AnonyymiKahdella vaiheella lataaminen on yhtä hölmöä kuin ottaisi samalla kerralla kyytiin sekä vaimon että anopin. - Anonyymi3-vaihelataus on tietysti se fiksuin ratkaisu, mutta 7 kW tehoon tyydyttäessä 2x16 A on 42 kertaa järkevämpi kuin 1x32 A. 
 Kas kun monessa OK-talossa on pääsulakkeet 3x25 A. Silloin 1x32 A lataus kutistuukin 1x16 A lataukseksi. Sama juttu myös ladattaessa sellaisesta type 2 latausasemasta, joka tuuttaa ulos max. 11 kW / 3x16 A.
 7 kW 1-vaihelataus onnistuu vain jo on käytössä a) 3x32 A = 22 kW latausasema b) speciaalimallin latausasema, joka ottaa sisään 3x16 A ja tuuttaa ulos 1x32 A
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:3-vaihelataus on tietysti se fiksuin ratkaisu, mutta 7 kW tehoon tyydyttäessä 2x16 A on 42 kertaa järkevämpi kuin 1x32 A. 
 Kas kun monessa OK-talossa on pääsulakkeet 3x25 A. Silloin 1x32 A lataus kutistuukin 1x16 A lataukseksi. Sama juttu myös ladattaessa sellaisesta type 2 latausasemasta, joka tuuttaa ulos max. 11 kW / 3x16 A.
 7 kW 1-vaihelataus onnistuu vain jo on käytössä a) 3x32 A = 22 kW latausasema b) speciaalimallin latausasema, joka ottaa sisään 3x16 A ja tuuttaa ulos 1x32 AKolmivaihelataus vaatii kolmivaiheakun ja sellainen on kalliimpi kuin yksivaiheakku. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kolmivaihelataus vaatii kolmivaiheakun ja sellainen on kalliimpi kuin yksivaiheakku. Tottakai ja näiden välissä on kompromissina 2-vaiheakku. 
- AnonyymiNehän kompensoi toisensa 
 Jäljellä jää molla
 Sinä itse
 
- AnonyymiÄlkää masentako aloittajaa, ei tule enää vinoja aloituksia !!! 
- AnonyymiVinokuorma auton lastauksessa on aina vaarallista liikenteessä. 
- AnonyymiTämän aloitusten tekijä näkyy olevan varsinainen vinoilija... 
- AnonyymiSelittäkääpä lukion fysiikan lukeneelle ja lähes kaiken siitä unohtaneelle, miten joissakin sähköautoissa on kolmevaihelataus (ja joissakin tietysti yksivaihelataus ja tietysti vielä useimmin tasasähkölataus), niin omakotiasujille (joissakin) myytävissä latauslaitteissa muutetaan kaksi vaihetta tasasähköksi, jolloin saadaan tehokkaampi tasasähkölataus. Miksei latauslaitteissa muuteta kaikkia kolmea vaihetta tasasähköksi? Tehohan olisi vielä suurempi ja kaikkia vaiheita kuormitettaisiin. 
 Selitys on tietysti yksinkertainen, mutta minä en sitä ihan helposti keksi.
 Jos termit meni pieleen tai kysymys tuntuu tietäjille muutenkin typerältä, niin muistutan: lukion fysiikalla kymmeniä, kymmeniä vuosia sitten.- Anonyymi"Miksei latauslaitteissa muuteta kaikkia kolmea vaihetta tasasähköksi?" tai yksivaiheiseksi. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:"Miksei latauslaitteissa muuteta kaikkia kolmea vaihetta tasasähköksi?" tai yksivaiheiseksi. Kaikissa latauslaitteissa vaihtosähkö muutetaan tasasähköksi. 
 Hidas & keskinopea lataus hoidetaan auton SISÄÄNRAKENNETULLA latauslaitteella, joka lataushybrideissä tyypillisesti syö vain 1x16 A verkkosähköä ja täyssähköautoissa 3x16 A verkkosähköä. Nämä type2 11 tai 22 kW "latausasemat" ovat todellisuudessa vain liitäntä sähköverkoon ja niiden kautta siis syötetään teho sis. rak. laturille ja annetaan tarpeen mukaan ohjeet rajoittaa teho pienemmäksi (kuormanhallinta).
 50 kW ja siitä ylöspäin pikalataus/suurteholataus tehdään latausaseman syöttämällä tasavirralla.
- AnonyymiNe kotilatausasemat jotka käyttävät kahta vaihetta, muuntavat sähkön suuremmalle virralle _yksivaihelaturilla_ varustettuja sähköautoja varten. Muuten niitä pitäisi ladata vain 16 A virralla. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ne kotilatausasemat jotka käyttävät kahta vaihetta, muuntavat sähkön suuremmalle virralle _yksivaihelaturilla_ varustettuja sähköautoja varten. Muuten niitä pitäisi ladata vain 16 A virralla. Mutta miksi kahdesta eikä kolmesta vaiheesta? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Mutta miksi kahdesta eikä kolmesta vaiheesta? Kas kun matematiikka ei taivu sellaiseen kolmivaihemuuntajaan jossa kolmen vaiheen jännitteet saataisiin summattua samanvaiheisena toisiojännitteeksi. 
 Kahden vaiheen väliltä puolestaan saadaan 400V ensiökäämille esim. 16A virralla, tehoa 6400 VA. Toisiokäämistä saadaan tästä tehosta 230V jännitteellä 27,8 A virtaa. Ohmin laki rulettaa!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kas kun matematiikka ei taivu sellaiseen kolmivaihemuuntajaan jossa kolmen vaiheen jännitteet saataisiin summattua samanvaiheisena toisiojännitteeksi. 
 Kahden vaiheen väliltä puolestaan saadaan 400V ensiökäämille esim. 16A virralla, tehoa 6400 VA. Toisiokäämistä saadaan tästä tehosta 230V jännitteellä 27,8 A virtaa. Ohmin laki rulettaa!Essonbaarin asiantuntijoilla on tiedot päässeet hapantumaan, koska essonbaareja ei enää ole. 
 Tuollainen muuntaja olisi todella miehekkään kokoinen, hintainen ja painoinen. Lisäksi systeemi tosiaan kuormittaisi vain kahta vaihetta = huono sähköverkollekin.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Essonbaarin asiantuntijoilla on tiedot päässeet hapantumaan, koska essonbaareja ei enää ole. 
 Tuollainen muuntaja olisi todella miehekkään kokoinen, hintainen ja painoinen. Lisäksi systeemi tosiaan kuormittaisi vain kahta vaihetta = huono sähköverkollekin.Ei tuo nyt mitenkään iso ole, painaahan se kuitenkin melkein 20 kiloa. 
 https://www.virtasenkauppa.fi/sahkoauton-latausasema-walle25a-1-vaihe-6-kw-type-2-walle-49291
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kas kun matematiikka ei taivu sellaiseen kolmivaihemuuntajaan jossa kolmen vaiheen jännitteet saataisiin summattua samanvaiheisena toisiojännitteeksi. 
 Kahden vaiheen väliltä puolestaan saadaan 400V ensiökäämille esim. 16A virralla, tehoa 6400 VA. Toisiokäämistä saadaan tästä tehosta 230V jännitteellä 27,8 A virtaa. Ohmin laki rulettaa!Miten tuo liittyy ohmin lakiin? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Miten tuo liittyy ohmin lakiin? Nolla = Nolla. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Miten tuo liittyy ohmin lakiin? Teho > jännite > virta. 
 Ohmin lakia on vähän vaikea selittää henkilölle joka ei ole yhtään käryllä sähköstä.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei tuo nyt mitenkään iso ole, painaahan se kuitenkin melkein 20 kiloa. 
 https://www.virtasenkauppa.fi/sahkoauton-latausasema-walle25a-1-vaihe-6-kw-type-2-walle-49291Lainauksia: 
 "Viimeinkin asema joka muuntaa kolmivaihevirran yksivaihevirraksi"
 "Suomalainen Trafomic on kehittänyt tähän tuskastuttavaan ongelmaan ratkaisun! Suomen kuuluisimmassa moottoritieliittymässä Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! Ylimääräiseksi jäänyt vaihe ohjataan laitteen kyljessä olevaan suko-pistorasiaan."
 Eli kahdesta vaiheesta yhdistetään tehokkaampi yksivaihevirta. Kolmannesta vaiheesta normaali schuko
 Jos sähköautossa on kolmivaihelaturi, kuormittaako sekin vain kahta vaihetta? Jos niin on, pystyykö se käyttämään kolmatta vaihetta johonkin? Vaikka sisätilojen lämmittämiseen?
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Teho > jännite > virta. 
 Ohmin lakia on vähän vaikea selittää henkilölle joka ei ole yhtään käryllä sähköstä."Teho > jännite > virta" on vähän outo seuraussuhde tai suurempi kuin jono. Ei varmaan oikeastaan tarkoita mitään. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Lainauksia: 
 "Viimeinkin asema joka muuntaa kolmivaihevirran yksivaihevirraksi"
 "Suomalainen Trafomic on kehittänyt tähän tuskastuttavaan ongelmaan ratkaisun! Suomen kuuluisimmassa moottoritieliittymässä Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! Ylimääräiseksi jäänyt vaihe ohjataan laitteen kyljessä olevaan suko-pistorasiaan."
 Eli kahdesta vaiheesta yhdistetään tehokkaampi yksivaihevirta. Kolmannesta vaiheesta normaali schuko
 Jos sähköautossa on kolmivaihelaturi, kuormittaako sekin vain kahta vaihetta? Jos niin on, pystyykö se käyttämään kolmatta vaihetta johonkin? Vaikka sisätilojen lämmittämiseen?Taitaa sinulla olla hiukan hakusessa sähkötekniikka. 
 Kahden vaihejohtimen väliltä löytyy jännitettä 400 V ja virtaa sen verran kuin sulake kestää.
 Sitä, miten jossain autossa oleva laturi kuormittaa verkkoa, ei tiedä itse erkkikään jos ei pääse purkamaan ja selvittämään laitteen salaisuuksia. Netin välityksellä tuo on mahdotonta.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei tuo nyt mitenkään iso ole, painaahan se kuitenkin melkein 20 kiloa. 
 https://www.virtasenkauppa.fi/sahkoauton-latausasema-walle25a-1-vaihe-6-kw-type-2-walle-49291"Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! " Millä matematiikalla tuo 6kW saadaan? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:"Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! " Millä matematiikalla tuo 6kW saadaan? Oletko hiukan höpsö. 
 Kun kaksi vaihetta yhdistetään niin tehoa saadaan tasan iarkkaan niin paljon kuin verkossa on puhtia..
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Oletko hiukan höpsö. 
 Kun kaksi vaihetta yhdistetään niin tehoa saadaan tasan iarkkaan niin paljon kuin verkossa on puhtia..Tossahan sanottiin että 25A. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Lainauksia: 
 "Viimeinkin asema joka muuntaa kolmivaihevirran yksivaihevirraksi"
 "Suomalainen Trafomic on kehittänyt tähän tuskastuttavaan ongelmaan ratkaisun! Suomen kuuluisimmassa moottoritieliittymässä Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! Ylimääräiseksi jäänyt vaihe ohjataan laitteen kyljessä olevaan suko-pistorasiaan."
 Eli kahdesta vaiheesta yhdistetään tehokkaampi yksivaihevirta. Kolmannesta vaiheesta normaali schuko
 Jos sähköautossa on kolmivaihelaturi, kuormittaako sekin vain kahta vaihetta? Jos niin on, pystyykö se käyttämään kolmatta vaihetta johonkin? Vaikka sisätilojen lämmittämiseen?Auton kolmivaihelaturi kuormittaa aidosti kolmea vaihetta, siinä ei tarvita muuntajaa, vaan kolmivaihetasasuuntaajaa joka tekee tasajännitettä. Tästä tasajännitteestä sitten työstetään latausvirta auton akustolle. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:"Teho > jännite > virta" on vähän outo seuraussuhde tai suurempi kuin jono. Ei varmaan oikeastaan tarkoita mitään. Niin varmaan onkin jos sähkökaavat eivät ole ennestään tuttuja. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:"Raisiossa valmistettu täysin kotimainen Walle-latausasema yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi mahdollistaen näin yksivaiheisen 25 A latausvirran eli 6 kW lataustehon! " Millä matematiikalla tuo 6kW saadaan? Jos kuormitetaan kahdesta vaiheesta 16A:lla, on se 16A x 400V = 6400W. 
 Sitten sen muuntajan 230V:n käämistä saadaan 6400W / 230V = 27,8A.
 Noin teoriassa, käytännössä häviöt huomioiden hieman vähemmän.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Niin varmaan onkin jos sähkökaavat eivät ole ennestään tuttuja. Teho on suurempi kuin jännite mikä on suurempi kuin virta on kieltämättä minulle uusi kaava. Hämäräksi jää mihin sitä voisi edes käyttää. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Niin varmaan onkin jos sähkökaavat eivät ole ennestään tuttuja. Teho - jännite - virta > 0. Meille opetettiin tuo kyllä yläasteella samalla kun ohmin laki. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Teho on suurempi kuin jännite mikä on suurempi kuin virta on kieltämättä minulle uusi kaava. Hämäräksi jää mihin sitä voisi edes käyttää. Kolmen aikaan aamuyöstä kaikki näyttää kaavoilta, sielläkin missä niitä ei ole. 🤣🤣🤣 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jos kuormitetaan kahdesta vaiheesta 16A:lla, on se 16A x 400V = 6400W. 
 Sitten sen muuntajan 230V:n käämistä saadaan 6400W / 230V = 27,8A.
 Noin teoriassa, käytännössä häviöt huomioiden hieman vähemmän.Kiitos. Lähes 40 vuoden jälkeen en enää muistanut kahden vaiheen välisen jännitteen olevan 400V. 
 6kW latausteho on surkea. Miten kotioloissa pääsisi 22kW lataustehoon?
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kolmen aikaan aamuyöstä kaikki näyttää kaavoilta, sielläkin missä niitä ei ole. 🤣🤣🤣 "Niin varmaan onkin jos sähkökaavat eivät ole ennestään tuttuja." kun sitä ihan kaavaksi mainostettiin. Ainakaan mikään seuraussuhde se ei ole mikä kaavoista tulisi. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kiitos. Lähes 40 vuoden jälkeen en enää muistanut kahden vaiheen välisen jännitteen olevan 400V. 
 6kW latausteho on surkea. Miten kotioloissa pääsisi 22kW lataustehoon?22kW on niin korkea, että sähköliittymänkin pitäisi olla ainakin 35A, ehkä mieluummin 50A. 35A pääsulakkeilla lataat yhtä autoa ja pidät valot päällä. Pesukonetta, kahvinkeitintä saati saunaa ei kannata laittaa päälle, koska menee sulakkeen vaihdoksi. Yksivaiheisella latauksella tilanne on vielä pahempi. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:22kW on niin korkea, että sähköliittymänkin pitäisi olla ainakin 35A, ehkä mieluummin 50A. 35A pääsulakkeilla lataat yhtä autoa ja pidät valot päällä. Pesukonetta, kahvinkeitintä saati saunaa ei kannata laittaa päälle, koska menee sulakkeen vaihdoksi. Yksivaiheisella latauksella tilanne on vielä pahempi. Laita sulakkeiden tilalle sopivan paksuisset rautanaulat niin johan latautuu auto ja kännykkä kiuaskin. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:22kW on niin korkea, että sähköliittymänkin pitäisi olla ainakin 35A, ehkä mieluummin 50A. 35A pääsulakkeilla lataat yhtä autoa ja pidät valot päällä. Pesukonetta, kahvinkeitintä saati saunaa ei kannata laittaa päälle, koska menee sulakkeen vaihdoksi. Yksivaiheisella latauksella tilanne on vielä pahempi. Onko sähkönsiirtäjää Suomessa, jolla pääsulakekoko 50A ei ole merkittävästi kalliimpi kuin yleinen 25A? Mitä "merkittävästi" itse kullakin sitten tarkoittaa. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Onko sähkönsiirtäjää Suomessa, jolla pääsulakekoko 50A ei ole merkittävästi kalliimpi kuin yleinen 25A? Mitä "merkittävästi" itse kullakin sitten tarkoittaa. Onhan ne isommat liittymät selkeästi kalliimpia. En enää muista tarkkoja hintoja, mutta per vuosi se oli ihan merkittävä summa. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Onhan ne isommat liittymät selkeästi kalliimpia. En enää muista tarkkoja hintoja, mutta per vuosi se oli ihan merkittävä summa. Hinnoittelussa on isoakin eroa eri yhtiöiden välillä, mutta yleensä ottaen kyllä eroa voi merkittäväksi sanoa. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jos kuormitetaan kahdesta vaiheesta 16A:lla, on se 16A x 400V = 6400W. 
 Sitten sen muuntajan 230V:n käämistä saadaan 6400W / 230V = 27,8A.
 Noin teoriassa, käytännössä häviöt huomioiden hieman vähemmän.https://evasema.fi/tuote/accelev-v2-6kw/ 
 "Ainutlaatuinen latausjärjestelmä. Laite ottaa virtaa 3-vaiheisesta pistokkeesta 2x12A tai 2x16A ja osaa yhdistää ne tehokkaaksi 24 tai 32 Ampeerin 1-vaihevirraksi."
 32A on enemmän kuin 27,8A.
 
- AnonyymiSiinäpä kyseluykäisellä ongelmaa kerrakseen... 
- AnonyymiYksinkertaistettuna: Jos kuormitetaan (kesällä) pääosin vain yhtä vaihetta niin onko tästä haittaa, ja jos niin millaista? - AnonyymiEipä siitä itselle varsinaista haittaa ole jos pääsulake kestää. Sähköyhtiö tietenkin näkisi mieluusti että kulutus jakautuisi tasaisesti kolmelle vaiheelle. 
 Pahimmassa tapauksessa jos naapuristossakin on useita näitä yksivaiheisia idänihmeitä latauksessa, ja nämä sattuvat samaan vaiheeseen, alkaa sähköyhtiöllä sulake paukkumaan.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Eipä siitä itselle varsinaista haittaa ole jos pääsulake kestää. Sähköyhtiö tietenkin näkisi mieluusti että kulutus jakautuisi tasaisesti kolmelle vaiheelle. 
 Pahimmassa tapauksessa jos naapuristossakin on useita näitä yksivaiheisia idänihmeitä latauksessa, ja nämä sattuvat samaan vaiheeseen, alkaa sähköyhtiöllä sulake paukkumaan.Millaiset edellytykset Suomessa on lisätä älyä näihin sähköhommiin? Esim kuormantasausta naapuruston sähköautojen lataamisessa. Ettei käy niin Pekka, Jukka ja Matti kaikki lataavat autoaan juuri siitä samasta vaiheesta 
 Vai olisiko yksinkertaisempaa lobata kolmivaihelatureita joka taloon?
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Millaiset edellytykset Suomessa on lisätä älyä näihin sähköhommiin? Esim kuormantasausta naapuruston sähköautojen lataamisessa. Ettei käy niin Pekka, Jukka ja Matti kaikki lataavat autoaan juuri siitä samasta vaiheesta 
 Vai olisiko yksinkertaisempaa lobata kolmivaihelatureita joka taloon?Siis laturit ovat aina sähköautossa, taloissa on vain latauspistorasia (latausasema) auton latausjohdolle. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Millaiset edellytykset Suomessa on lisätä älyä näihin sähköhommiin? Esim kuormantasausta naapuruston sähköautojen lataamisessa. Ettei käy niin Pekka, Jukka ja Matti kaikki lataavat autoaan juuri siitä samasta vaiheesta 
 Vai olisiko yksinkertaisempaa lobata kolmivaihelatureita joka taloon?Patteriauton ostajan päähän ei ole mitään mahdollisuutta lisätä järkeä. 
 Ihan sama kuin yrittäisit lisätä järkeä jonkun kristityn tai ilmastouskovaisen tai muun hörhön päähän.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Patteriauton ostajan päähän ei ole mitään mahdollisuutta lisätä järkeä. 
 Ihan sama kuin yrittäisit lisätä järkeä jonkun kristityn tai ilmastouskovaisen tai muun hörhön päähän.Ihan sama kuin yrittäisit lisätä järkeä jonkun kristityn tai ilmastouskovaisen tai muun hörhön päähän. 
 Kristillisyys ei ole järjen asia.
 Luther sanoo että järjeltä pitää niskat taitettaman
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ihan sama kuin yrittäisit lisätä järkeä jonkun kristityn tai ilmastouskovaisen tai muun hörhön päähän. 
 Kristillisyys ei ole järjen asia.
 Luther sanoo että järjeltä pitää niskat taitettamanSinulla on psyykkisiä ongelmia. 
 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset8310105
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu1307981
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti906027
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään564152
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi804030
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut484005
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät503689
- Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntäKriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi603102
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1133080
- Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliinja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali73077