Pelastusrengas purjeveneessä

Anonyymi

Onko joku palstan lukijoista joskus käyttänyt pelastusrengasta purjeveneessä? Jos, niin millaisessa tilanteessa?

Kysyn, koska katsastuksen yhteydessä keskustelimme katsastajan kanssa renkaan tarpeellisuudesta ( kyllä minulla toki sellainen on, kun katsastussääntö niin vaatii) emmekä kumpikaan keksineet sellaista realistista skenaariota, jossa sille olisi käyttöä.

Liivithän on kuitenkin purjehtiessa päällä ja niissä automaattisesti syttyvä valo, joten veteen pudonnut ei sitä rengasta kaipaa. Tulee vain lisää poimittavaa, jos sen sinne mereen heittää. Ja vaikka jostain syystä liivit olisivatkin unohtuneet, niin putoamisesta reaktioaika renkaan heittämiseen on niin pitkä, että renkaan luo ui vain sellainen vesipeto, joka ei sitä rengasta tarvitsisikaan. Ehkäpä satamassa uimataidottoman horjahtaessa veteen? Toisaalta tuskinpa tulisi uimataidotonta renkaan varaan laitettua, vaan enemmin hypättyä itse perään.

61

1055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      tuo pelastusrengasvaatimus on siltä ajalta kun kukaan ei pitänyt liivejä. Silloin oli viimeisenä toivona heittää veteen pudonneelle pelastusrengas. Eli esimerkki sellaisesti turvavarusteesta, jolla ei nykypäivänä ole enää juurikaan merkitystä ja olisi hyvä poistaa pakollisista katsastusvarusteista.

      Rakenttien ja muiden hätämerkinantovälineiden osaltahan vanhentunutta säännöstöä juuri modernisointiin.

      • Anonyymi

        Niinpä. Voisivat myös poistaa vaatimuksen FM-radiosta. Kai se säätietoja varten on aikoinaan vaadittu, mutta eipä sitä kukaan veneilijä varmasti siihen enää käytä.


      • Anonyymi

        Kaikki turvavarusteet ja katsastukset pitäisi poistaa, samalla voisi poistaa vakuutukset.

        Jokainen vastaa itse omista valinnoistaan.
        Kukin voi vetää paljaalla jos huvittaa.


    • Anonyymi

      Oletko itse koskaan käyttänyt autossasi turvatyynyä?

      • Anonyymi

        Ei liity kysymykseen millään tavalla, mutta en ole. Tunnen kuitenkin useita, jotka ovat. Sen sijaan en tunne yhtäkään, joka olisi käyttänyt pelastusrengasta. Purjeveneestä pudonneita ja asianomaisten veneiden kippareita ja muuta miehistöä sen sijaan tunnen useita. Kerran olen itsekin ollut mukana kun kaveri putosi.


    • Anonyymi

      Pelastusrengas on syytä heittää veteen samantien kun joku putoaa kulun aikana vaikka kaikilla olisi liivit päällä. Ennen kuin veneen saa ympäri, niin voidaan ehtiä sika kauas ja kaikki kelluva/näkyvä auttaa löytämään takaisin putoamispaikan läheisyyteen. Lisäksi liivi ei voi olla rikki. Lisäkelluke ei ole haitaksi kunnon kelissä. Yksi hyvä syy on myös se, että pudonnut tietää tällöin, että putoaminen huomattiin eikä hätäänny enempää. Rengas voi olla hyödyksi vaikka satamassa, jos joku molahtaa kaijalta veteen.
      Renkaan hinta on aika pieni vaikka sitä ei yrittäisi koukkia merenkäynnissä takaisin kunhan pudonnut saadaan takaisin kannelle. Itse en ainakaan sitä yrittäisi vähänkään kovemmassa kelissä.

      • Anonyymi

        Ellei sitä pelastusrengasta saa noukittua takaisin kyytiin, kannattaa siitä tehdä ilmoitus, tai joku muu tekee sen ja aloittaa etsinnät.


      • Anonyymi

        En tiedä millaisilla laivoilla purjehdit, mutta kyllä tyypillisen alle 50 jalkaisen veneen pysäyttää suunnilleen yhtä nopeasti kuin ottaa pelastusrenkaan telineestä ja heittää mereen.

        Pelastusrengas on tyypillisesti huomattavasti vaikeammin havaittava objekti kuin täyttyneet paukkuliivit. Liivit tarkistetaan vähintään vuosittain, jotta eivät ole rikki sitten kun tarvitaan.

        Lisäkelluke voi jonkun mielestä olla kunnon kelissä kiva, mutta kun ei se lisäkelluke ole sen veteen pudonneen luona vaan siellä missä sen ehdit heittää. Jos pudonnut pystyy sen saavuttamaan, niin hänen tilanteensa on niin hyvä, että pärjäisi ilmankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä millaisilla laivoilla purjehdit, mutta kyllä tyypillisen alle 50 jalkaisen veneen pysäyttää suunnilleen yhtä nopeasti kuin ottaa pelastusrenkaan telineestä ja heittää mereen.

        Pelastusrengas on tyypillisesti huomattavasti vaikeammin havaittava objekti kuin täyttyneet paukkuliivit. Liivit tarkistetaan vähintään vuosittain, jotta eivät ole rikki sitten kun tarvitaan.

        Lisäkelluke voi jonkun mielestä olla kunnon kelissä kiva, mutta kun ei se lisäkelluke ole sen veteen pudonneen luona vaan siellä missä sen ehdit heittää. Jos pudonnut pystyy sen saavuttamaan, niin hänen tilanteensa on niin hyvä, että pärjäisi ilmankin.

        Puhut ilmeisesti moottoriveneestä. Purjeilla kulkevan alle 50 jalkaisenkin veneen pysäyttäminen ei käy niin kätevästi kuin kerrot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut ilmeisesti moottoriveneestä. Purjeilla kulkevan alle 50 jalkaisenkin veneen pysäyttäminen ei käy niin kätevästi kuin kerrot.

        Veneestä putoaminen tapahtuu yleensä kovassa kelissä. Tuulta ja kunnon allokkoa. Purjeveneen kääntäminen pudonneen noukkimiseksi ei tosiaan onnistu hetkessä. Nopeiten se onnistuu laskemalla purjeet ja kone käyntiin. Kauanko arvioitte tähän menevän aikaa? Itse veikkaisin 5-10 minuuttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut ilmeisesti moottoriveneestä. Purjeilla kulkevan alle 50 jalkaisenkin veneen pysäyttäminen ei käy niin kätevästi kuin kerrot.

        Purjeveneen pysäyttäminen tapahtuu kääntämällä keula vasten tuulta tai ylikin niin että keulapurje ottaa tuulen "väärältä" puolelta. Tämä tapahtuu hyvin nopeasti. Sitten voi rullata/ tiputtaa purjeet ja tuupata koneella pudonneen viereen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneestä putoaminen tapahtuu yleensä kovassa kelissä. Tuulta ja kunnon allokkoa. Purjeveneen kääntäminen pudonneen noukkimiseksi ei tosiaan onnistu hetkessä. Nopeiten se onnistuu laskemalla purjeet ja kone käyntiin. Kauanko arvioitte tähän menevän aikaa? Itse veikkaisin 5-10 minuuttia.

        Veneestä putoaminen tapahtuu useinmiten nimenomaan kevyessä kelissä. Esim kaikki 5 tapausta joita olen ollut todistamassa. Kovassa kelissä veneestä ei yleensä pudota, koska silloin tulee oltua varovaisempi, kuljettua kannella vain matalana koko ajan jostain kiinni pitäen ja veneeseen valjailla kiinnitettynä. Itse olen kerran meinannut pudota ja se tapahtui aurinkoisena päivänä pläkässä lilluessa.

        Kovassakin kelissä se veneen kääntäminen ja pysäyttäminen tapahtuu hyvin nopeasti - peräsin poikittain hetken kuluttua ollaan pysähdyksissä. Veneestä ja miehistöstä riippuu kauanko rättien poistoon menee, mutta ei kai nyt sentään kellään useita minuutteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneestä putoaminen tapahtuu useinmiten nimenomaan kevyessä kelissä. Esim kaikki 5 tapausta joita olen ollut todistamassa. Kovassa kelissä veneestä ei yleensä pudota, koska silloin tulee oltua varovaisempi, kuljettua kannella vain matalana koko ajan jostain kiinni pitäen ja veneeseen valjailla kiinnitettynä. Itse olen kerran meinannut pudota ja se tapahtui aurinkoisena päivänä pläkässä lilluessa.

        Kovassakin kelissä se veneen kääntäminen ja pysäyttäminen tapahtuu hyvin nopeasti - peräsin poikittain hetken kuluttua ollaan pysähdyksissä. Veneestä ja miehistöstä riippuu kauanko rättien poistoon menee, mutta ei kai nyt sentään kellään useita minuutteja.

        Et taida koskaan ollut olla purjeveneessä...sen verran pelikonsolityypiltä vaikutat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneestä putoaminen tapahtuu useinmiten nimenomaan kevyessä kelissä. Esim kaikki 5 tapausta joita olen ollut todistamassa. Kovassa kelissä veneestä ei yleensä pudota, koska silloin tulee oltua varovaisempi, kuljettua kannella vain matalana koko ajan jostain kiinni pitäen ja veneeseen valjailla kiinnitettynä. Itse olen kerran meinannut pudota ja se tapahtui aurinkoisena päivänä pläkässä lilluessa.

        Kovassakin kelissä se veneen kääntäminen ja pysäyttäminen tapahtuu hyvin nopeasti - peräsin poikittain hetken kuluttua ollaan pysähdyksissä. Veneestä ja miehistöstä riippuu kauanko rättien poistoon menee, mutta ei kai nyt sentään kellään useita minuutteja.

        AI? Minulla 26-jalkainen menee vaikkapa 11m/s tuuleen poikittain kääntäessä lähes kyljelleen, siinä on äkkiä veden varassa useampikin miehistön jäsen.

        Sivutuulessa reelinki vedessä ei mitään purjeita lasketa.


    • Anonyymi

      Mulla kestää pelasturenkaan ja sen valon heittämisessä telineestä veteen noin viisi sekuntia.

      26-jalkaisen purkkarini pysäyttämiseen 8-10 m/s tuulessa menee helposti toista minuuttia - sis. keulapurjeen rullauksen ja ison pudottamisen, vaikka mulla on Harkenin kiskovaunusysteemi isossa.

      Tämän jälkeen pitää vielä käynnistää kone ja ajaa pudonneen luokse - joka oli missä suunnassa - kovassa merenkäynnissä vene ei ohjaudu kuin auto. Pimeys vielä tähän päälle niin ihmetyttää poraaminen pelastusrenkaan tarpeettomuudesta.
      Mikä tahansa kelluva voi olla se pelastava oljenkorsi, joka antaa lisäaikaa.

      Syy putoamisella voi olla vaikka puomi päähän tai sairaskohtaus. Siinä tilanteessa mikä tahansa kelluva ja näkyvä voi olla pelastava elementti.

      En käsitä ollenkaan fundamentalistista vastustamista muutaman euron pelastusrenkaasta.
      Ne Bilteman paukkuliivit eivät välttämättä toimi, puhumattakaan liivien valosta.
      Pelastusrenkaan valostakaan ei ole takeita, mutta helppo se on testata vaikka joka kerta ennen liikkeelle lähtöä.

      Tietysti mitä sitä turvavarusteilla tekee autossakaan, turvavyöhän on turha. Kolaritilanteessa voi aina pitää ratista kiinni. Tämäkin on erään tyypin suusta kuultu. Eipä riittänyt kaverin haba kun ajoi kuuttakymppiä tolppaan. Hän on nykyään pilven reunalla ilman turvavyötä.....

      • Anonyymi

        Purjeiden poisto ei ole osa pysäyttämistä, vaan vene pysäytetään heti, ja sitten poistetaan purjeet, mikäli on tarkoitus koneella käydä hakemassa pudonnut.

        Olet nopea, jos tositilanteessa täysin valmistautumatta saat renkaan veteen 5 sekunnissa jonkun putoamisesta. Minä en usko siihen pystyväni, mutta jos satun olemaan ruorissa niin saan kyllä 5 sekunnissa peräsimen poikittain.

        Se pelastusliivin valo on syytä testata joka kerta pimeään lähtiessä. Se on tärkein turvavarusteesi heti valjaiden jälkeen.

        Tärkein pointti pelastusrenkaan "turhuudessa" on se, että kun se putoava ei kuitenkaan pudotessaan nappaa sitä mukaansa, niin se on joka tapauksessa väärässä paikassa. Rengas, joka ei ole pudonneella, ei sitä pudonnutta auta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjeiden poisto ei ole osa pysäyttämistä, vaan vene pysäytetään heti, ja sitten poistetaan purjeet, mikäli on tarkoitus koneella käydä hakemassa pudonnut.

        Olet nopea, jos tositilanteessa täysin valmistautumatta saat renkaan veteen 5 sekunnissa jonkun putoamisesta. Minä en usko siihen pystyväni, mutta jos satun olemaan ruorissa niin saan kyllä 5 sekunnissa peräsimen poikittain.

        Se pelastusliivin valo on syytä testata joka kerta pimeään lähtiessä. Se on tärkein turvavarusteesi heti valjaiden jälkeen.

        Tärkein pointti pelastusrenkaan "turhuudessa" on se, että kun se putoava ei kuitenkaan pudotessaan nappaa sitä mukaansa, niin se on joka tapauksessa väärässä paikassa. Rengas, joka ei ole pudonneella, ei sitä pudonnutta auta.

        Vedät viidessä sekunnissa putoamisesta peräsimen poikittain, yllätysjiipin kelissä, niin kyydistä tippuu toinenkin miehistön jäsen ja kolmas teloo itsensä puomiin tai johonkin muuhun. Huomaat olevasi yksin, purjeet pitäisi laskea, hallita vene ja noukkia kaverit kyytiin. Lycka till!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedät viidessä sekunnissa putoamisesta peräsimen poikittain, yllätysjiipin kelissä, niin kyydistä tippuu toinenkin miehistön jäsen ja kolmas teloo itsensä puomiin tai johonkin muuhun. Huomaat olevasi yksin, purjeet pitäisi laskea, hallita vene ja noukkia kaverit kyytiin. Lycka till!

        Mitenköhän saat jiipin aikaiseksi kääntämällä veneen kohti tuulta? No toki kääntämällä väärää kautta kohti tuulta, mutta miksi ihmeessä niin tekisit? Sehän on vaarallista ja hidasta.

        Kyllä minulla noin 40 % purjehduksista on sellaisia, että jos miehistön jäsen putoaa, niin olen jo yksin. Eikä se missään nimessä ole ongelma - yksin olen purjehtimaan opetellut ja miehistö on aina pelkkää bonusta. 30 % on sellaisia, jossa se ainoa joka voi pudota olen minä, eikä veneeseen jää ketään. Loput 30% sitten muitakin vielä mukana, ja silloin toki mennään tilanteen mukaan. Ei se veneen pysäyttäminen silloinkaan kovin kauan ota, vaikka huolehtisi kaikkien turvallisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenköhän saat jiipin aikaiseksi kääntämällä veneen kohti tuulta? No toki kääntämällä väärää kautta kohti tuulta, mutta miksi ihmeessä niin tekisit? Sehän on vaarallista ja hidasta.

        Kyllä minulla noin 40 % purjehduksista on sellaisia, että jos miehistön jäsen putoaa, niin olen jo yksin. Eikä se missään nimessä ole ongelma - yksin olen purjehtimaan opetellut ja miehistö on aina pelkkää bonusta. 30 % on sellaisia, jossa se ainoa joka voi pudota olen minä, eikä veneeseen jää ketään. Loput 30% sitten muitakin vielä mukana, ja silloin toki mennään tilanteen mukaan. Ei se veneen pysäyttäminen silloinkaan kovin kauan ota, vaikka huolehtisi kaikkien turvallisuudesta.

        Kun teet nopean harkitsemattoman teon huomioimatta miehistöä niin kaikki on mahdollista. Vahinkojiippejäkin sattuu vaikka kukaan ei olisi vielä veteen tipahtanutkaan. Monessako sekunnissa ruori kääntyy ei ole oleellista, mutta harkitut toimenpiteet yhteisymmärryksessä muun miehistön kanssa ovat.


    • Anonyymi

      Aikamoisia oletuksia. Monella ei ole liivejä päällä. Aina ei tuule kovaa, kun ollaan purjeet ylhäällä. Keksin helposti monta skenaariota, joissa siitä on hyötyä.

      • Anonyymi

        Joku 7 vuotta sitten Airiston laiturissa juhannusta juhlimassa ollut nainen tippui veteen veneiden väliin tuhannen humalassa ja hukkui. Ehkäpä pelastusrengas olisi pelastanut. Siinä nyt ainakin yksi skenaario.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku 7 vuotta sitten Airiston laiturissa juhannusta juhlimassa ollut nainen tippui veteen veneiden väliin tuhannen humalassa ja hukkui. Ehkäpä pelastusrengas olisi pelastanut. Siinä nyt ainakin yksi skenaario.

        Miten se pelastusrengas olisi tämän juhannusjuhlijan pelastanut? Ei se itsestään veteen lennä, ja jos paikalla on joku, niin toki varmemmin saa pelastettua menemällä itse perään.


      • Anonyymi

        Tuskin kukaan uimataidoton ilman liivejä purjehtii, eikä kovassa kelissä tai pimeässä kukaan.


      • Anonyymi

        Jos ei pidä liivejä päällä, on ansainnutkin hukkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se pelastusrengas olisi tämän juhannusjuhlijan pelastanut? Ei se itsestään veteen lennä, ja jos paikalla on joku, niin toki varmemmin saa pelastettua menemällä itse perään.

        Kyllä jos minä menisin itse jonkun "perään" niin ottaisin mielelläni mukaan esim. heittoliinalla varustetun pelastusrenkaan.
        Hyppäisitkl sinö mieluiten leopardi shortseissa viidakkoveitsen kanssa niinkuin Tarzan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jos minä menisin itse jonkun "perään" niin ottaisin mielelläni mukaan esim. heittoliinalla varustetun pelastusrenkaan.
        Hyppäisitkl sinö mieluiten leopardi shortseissa viidakkoveitsen kanssa niinkuin Tarzan?

        Jos uimataidoton (yleensä siis pieni lapsi) tippuu veteen, niin en minä suinkaan ala haalia käsiini mitään kellukkeita, viidakkoveitsiä tai leopardishortseja, vaan heitän puhelimen pois taskusta ja menen perään.


    • Anonyymi

      Ilmeisesi kukaan kommentoineista ei lienen käynyt purjehduskurssia. Kurssilla kyllä käydään läpi miten pelastus tehdään purjeilla ei koneella. Mikäli aihe kiinnosta ala pohtia miten purjeveneellä asia hoidetaan ja sitten fendari yli laidan ja tekemään käännöksiä niin että saa sen pois vedestä.

      • Anonyymi

        Monesti olen harjoitusmielessä poiminut fendareita purjein ja kerran pudonneen keulagastin kisoissa. Väirän kuitenkin, että keskivertomatkapurjehtijalla on tuntuma veneen käsittelyyn purjein sillä tasolla, että turvallisempi yleisohje on lähestyä pudonnutta koneella purjeet alhaalla. Ne jotka veneensä hyvin hanskaavat eivät näitä yleisohjeita tarvitse, vaan hoitavat tilanteet parhaan näkemyksensä mukaan.

        Haetaan pudonnut sitten koneella tai purjein, oleellista on heti pysäyttää vene, jotta ei hukata sitä pudonnutta. Ei sillä pudonneella hätää ole, vaikka tovi kestäisikin, kunhan ei tule hukatuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti olen harjoitusmielessä poiminut fendareita purjein ja kerran pudonneen keulagastin kisoissa. Väirän kuitenkin, että keskivertomatkapurjehtijalla on tuntuma veneen käsittelyyn purjein sillä tasolla, että turvallisempi yleisohje on lähestyä pudonnutta koneella purjeet alhaalla. Ne jotka veneensä hyvin hanskaavat eivät näitä yleisohjeita tarvitse, vaan hoitavat tilanteet parhaan näkemyksensä mukaan.

        Haetaan pudonnut sitten koneella tai purjein, oleellista on heti pysäyttää vene, jotta ei hukata sitä pudonnutta. Ei sillä pudonneella hätää ole, vaikka tovi kestäisikin, kunhan ei tule hukatuksi.

        On sillä hätä syksyllä ja keväällä. Toimintakyky huononee nopeasti 7-asteisessa vedessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sillä hätä syksyllä ja keväällä. Toimintakyky huononee nopeasti 7-asteisessa vedessä.

        Kyllä, mutta ei niin nopeasti, etteikö voisi tipauttaa purjeita ensin pois, mikäli epäilyttää niillä noukkimisen onnistuminen. Osaamattomalla menee helposti enemmän aikaa siihen, jos joutuu yrittämään lähestymistä useampaan kertaan.


    • Anonyymi

      Olen jossain määrin samaa mieltä pelastusrenkaan tarpeettomuudesta. Pohjalla tietysti näkemys, että veneen ollessa kulussa ne liivit ja nimenomaan pelastusliivit, ei pelkät kellunta- tai purjehdusliivit, PITÄÄ olla veneen ulkotiloissa jokaisella päällä.

      Mutta opponoin näkemystä, että vene pysähtyy nopeammin kuin renkaan saa heitettyä ja siksi renkaan heittäminen olisi turhaa. Perustelen tätä silä, että jos sillä veteen löytyneellä on rengas käsissään, hänet on helpompi havaita ja tietysi se antaa myös lisäkelluvuutta. Väitän, ettei yksikään kuolevainen pysty huolehtimaan veneen pysäytyksestä ja pitämään veteen pudonnutta näkökentässään samanaikaisesti. Siksi on tärkeää varmistaa mahdollisimman hyvin, että veteenjoutunut kyetään paikallistamaan myös veneen pysäyttämisen jälkeen.

      Aloittaja kirjoitti "liiveissä on itsestäänsyttyvä valo". Vaan kun ei yleensä ole. Tuoreissa (2022) katsastussäännöissä kyllä sanotaan, että "pelastusliiveissä on oltava valo", mutta kun se koskee vain 1- ja 2-luokkaa ja uskallan veikata, että valtaenemmistö seurojen veneistä katsastetaan kolmoseen (koska se on helpointa ja ainoastaan joihinkin avomerikisoihin osallistuvat tarvitsevat ylempien luokkien "leimaa"). Kolmosessahan ei vaadita pelastusliivejä vaan kelluntapukine riittää; enemmistö näyttäisi kyllä käyttävän paukkuliivejä, mutta ei omina katsastusaikoinani ainakaan ikinä tullut vastaan valolla varustettuja liivejä.

      (Ja vielä loppukaneetti: jos joku nyt haluaa väittää tuohon katsastusluokkatarpeeseen, että "vakuutusyhtiö ei korvaa, jos vahinko sattuu katsastussääntöjen mukaisen purjehdusalueen ulkopuolella", niin se on hevonkukkua. Korvaus nimittäin riippuu vakuutusehdoista eikä yhdelläkään yhtiöllä ole niissä mitään mainintaa katsastusluokista, sen sijaan niissä määritellään selväsanaisesti vakuutuksen voimassaoloalue, joka tyypillisesti on koko Itämeri lahtineen ja Tanskan/Norjan rannikko.)

      • Anonyymi

        "Aloittaja kirjoitti "liiveissä on itsestäänsyttyvä valo". Vaan kun ei yleensä ole."

        Luki katsastussäännöissä mitä tahansa, niin pimeään ei kukaan hengestään välittävä lähde ilman sitä valoa. Hinnat alkavat 10 eurosta, joten siitä ei ainakaan pitäisi olla kiinni. Se pelastusliivin valo on ihan oikeasti tärkeimpiä varusteita. Pelastusrenkaan valo ei sitä korvaa, koska todennäköisesti se rengas ei koskaan kohtaa pudonnutta. Jos varmuudeksi haluaa senkin, niin parempi pitää irrallisena ja heittää sellaisenaan pudonneen perään, koska siihen irralliseen valoon ei tuuli juuri ota, eikä siis lähde tuulen mukana ajelehtimaan kuten rengas (ajoankkurista huolimatta). On todennäköisesti myös nopeammin ja pidemmälle taaksepäin heitettävissä kuin koko rengas kaikkine varusteineen.

        On muuten erittäin hämmentävää, ettei katsastussäännöt vaadi liivien valoa kaikissa luokissa. Ilman valoa pudonnut katoaa mustaan mereen ihan katsastusluokasta riippumatta. Aika paljon turhempia varusteita kuitenkin vaaditaan.


      • Anonyymi

        "ei omina katsastusaikoinani ainakaan ikinä tullut vastaan valolla varustettuja liivejä."

        Hyvä, että olet ollut tarkka katsastaja, ja hälyttävää, jos ei valoja tullut vastaan. Yksikään katsastaja ei ole avannut liivejäni eikä kysynyt onko niissä valot, eli ei ole näillekään katsastajille tullut tietoon, että kaikissa liiveissäni on valot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ei omina katsastusaikoinani ainakaan ikinä tullut vastaan valolla varustettuja liivejä."

        Hyvä, että olet ollut tarkka katsastaja, ja hälyttävää, jos ei valoja tullut vastaan. Yksikään katsastaja ei ole avannut liivejäni eikä kysynyt onko niissä valot, eli ei ole näillekään katsastajille tullut tietoon, että kaikissa liiveissäni on valot.

        En ihan aina avannut liivejä. Jos katsastin jotain venettä ensimmäisen kerran, yleensä kysyin, osaavatko tarkistaa liivien kunnon ja ovatko sen tehneet. Jos vastaus jompaan kumpaan oli ei, avasin aina, tsekkasin panoksen ja sulakkeen ja selitin, miten vuositarkastus tehdään. Ja toisinaan avasin, vaikka vastaus olisi ollut "kyllä/kyllä". Ainakin kerran muistan löytäneeni samana keväänä ostetuista liiveistä vanhentuneen sulakkeen...
        Eli onhan joissain liiveissä VOINUT olla valo, vaikken ole sitä huomannut. Mutta tässä pitää nyt edelleen muistaa, että ykkös- ja kakkosluokan katsastukset ovat vähemmistö ainakin useimmissa seuroissa.


      • Anonyymi

        Katsastussäännössä 2022 pelastusliivin valo on käsitelty hyvin oudosti. Siellä lukee on
        "Pelastusliivissä on oltava valo. Avomerikilpapurjehduksessa ohjeissa voidaan vaatia valoa myös 2-luokassa."

        Ilmeisesti tarkoitetaan, että 1-luokassa on oltava valo? Ainakaan ennen ei ole 2-4-luokissa vaadittu enkä koskaan ole nähnyt valoa 50N liiveissä. Omassa 2-luokan veneessä on valo kolmessa liivissä eli kaksi on ilman. Noissa kolmessakin valon päiväys on jo mennyt, mutta valot toimivat edelleen kokeiltuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ihan aina avannut liivejä. Jos katsastin jotain venettä ensimmäisen kerran, yleensä kysyin, osaavatko tarkistaa liivien kunnon ja ovatko sen tehneet. Jos vastaus jompaan kumpaan oli ei, avasin aina, tsekkasin panoksen ja sulakkeen ja selitin, miten vuositarkastus tehdään. Ja toisinaan avasin, vaikka vastaus olisi ollut "kyllä/kyllä". Ainakin kerran muistan löytäneeni samana keväänä ostetuista liiveistä vanhentuneen sulakkeen...
        Eli onhan joissain liiveissä VOINUT olla valo, vaikken ole sitä huomannut. Mutta tässä pitää nyt edelleen muistaa, että ykkös- ja kakkosluokan katsastukset ovat vähemmistö ainakin useimmissa seuroissa.

        Kai nyt suurin osa purjeveneistä katsastetaan 2-luokkaan ainakin merellä olevissa seuroissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aloittaja kirjoitti "liiveissä on itsestäänsyttyvä valo". Vaan kun ei yleensä ole."

        Luki katsastussäännöissä mitä tahansa, niin pimeään ei kukaan hengestään välittävä lähde ilman sitä valoa. Hinnat alkavat 10 eurosta, joten siitä ei ainakaan pitäisi olla kiinni. Se pelastusliivin valo on ihan oikeasti tärkeimpiä varusteita. Pelastusrenkaan valo ei sitä korvaa, koska todennäköisesti se rengas ei koskaan kohtaa pudonnutta. Jos varmuudeksi haluaa senkin, niin parempi pitää irrallisena ja heittää sellaisenaan pudonneen perään, koska siihen irralliseen valoon ei tuuli juuri ota, eikä siis lähde tuulen mukana ajelehtimaan kuten rengas (ajoankkurista huolimatta). On todennäköisesti myös nopeammin ja pidemmälle taaksepäin heitettävissä kuin koko rengas kaikkine varusteineen.

        On muuten erittäin hämmentävää, ettei katsastussäännöt vaadi liivien valoa kaikissa luokissa. Ilman valoa pudonnut katoaa mustaan mereen ihan katsastusluokasta riippumatta. Aika paljon turhempia varusteita kuitenkin vaaditaan.

        Tässä kannattaa nyt muistaa sekin, että valtaenemmistö ei pimeässä purjehdi. Itämerellä ei ole kovin paljon legeja, joista ei suoriutu päivänvalossa (oikeastaan Gotlantiin Suomen tai Baltian puolelta meno on ainoa). Ja niistä vähistäkin yöpurjehduksista iso osa tapahtuu alkukesän valoisina öinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastussäännössä 2022 pelastusliivin valo on käsitelty hyvin oudosti. Siellä lukee on
        "Pelastusliivissä on oltava valo. Avomerikilpapurjehduksessa ohjeissa voidaan vaatia valoa myös 2-luokassa."

        Ilmeisesti tarkoitetaan, että 1-luokassa on oltava valo? Ainakaan ennen ei ole 2-4-luokissa vaadittu enkä koskaan ole nähnyt valoa 50N liiveissä. Omassa 2-luokan veneessä on valo kolmessa liivissä eli kaksi on ilman. Noissa kolmessakin valon päiväys on jo mennyt, mutta valot toimivat edelleen kokeiltuna.

        Jos katsot sitä taulukkoa, niin 2-luokkaan vaaditaan 100 N ja lisäksi riviotsikkona on "pelastusliivit"; 3- ja 4-luokkien kohdalla sitten mainitaan erikseen kelluntapukine. Minä ymmärrän tuon niin, että kahta ylintä luokkaa käsitellään pelastusliivivaatimuksen ja siten myös valovaatimuksen mukaan, mutta kolmosessa ei vaadita pelastusliiviä vaan kelluntajuttu kelpaa, jolloin valoakaan ei voi vaatia. Ei edes, vaikka olisi pelastusliivit, kuten fiksuilla onkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai nyt suurin osa purjeveneistä katsastetaan 2-luokkaan ainakin merellä olevissa seuroissa?

        Enpä usko. Ei minulla toki asiasta tilastoa ole (SPV:lla ehkä on), mutta kun itse katsastin, niin oman seuran tilanteen tiesin eikä se ollut ristiriidassa niiden havaintojen kanssa, joita tein, kun sattui jonkun muun seuran venekunta pyytämään katsastusta. Ihan Suomenlahden rannikolla siis näppituntuma, että selvä enemmistö purjeveneistä katsastettiin kolmoseen. Poikkeuksena olivat lähes pelkästään ne harvat, jotka kävivät osallistumassa Suursaari Raceen tai Hki-Tallinna Raceen. Niin, tai Gotland Runtiin, sattui joku senkin kävijä joskus tutkittavaksi.

        Eihän isoa osaa vanhemmista (1970- ja 1980-lukujen, vanhemmista perinnepaateista puhumattakaan) veneistä edes oikein voi katsastaa kolmosta ylemmäs, koska niissä on muutamia rakenteellisia juttuja, jotka eivät täytä millään kakkosen vaatimuksia. Ja kakkosessa vaaditaan VHF, joka ei sekään ole läheskään kaikista purkkareista löytyvä kapine.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos katsot sitä taulukkoa, niin 2-luokkaan vaaditaan 100 N ja lisäksi riviotsikkona on "pelastusliivit"; 3- ja 4-luokkien kohdalla sitten mainitaan erikseen kelluntapukine. Minä ymmärrän tuon niin, että kahta ylintä luokkaa käsitellään pelastusliivivaatimuksen ja siten myös valovaatimuksen mukaan, mutta kolmosessa ei vaadita pelastusliiviä vaan kelluntajuttu kelpaa, jolloin valoakaan ei voi vaatia. Ei edes, vaikka olisi pelastusliivit, kuten fiksuilla onkin.

        Mikä logiikka silloin olisi tuossa toisessa lauseessa, että avomerikilpapurjehduksessa voidaaan vaatia myös 2-luokassa? Jos siis kaikilta vaaditaan 2-luokassa?

        Minulta ei ole toistaiseksi vaadittu. Yksien liivien mukana tuli valo ja kahteen muuhun ostin kisaa varten 10 v sitten. Kisassa vaadittiin kaikkien liiveihin valo. Katsastuksessa on kysytty liivien huoltoa, mutta ei valoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai nyt suurin osa purjeveneistä katsastetaan 2-luokkaan ainakin merellä olevissa seuroissa?

        Ei. Suurin osa katsastetaan 3-luokkaan. Monessa toki on aika pitkälti 2-luokan varustus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä logiikka silloin olisi tuossa toisessa lauseessa, että avomerikilpapurjehduksessa voidaaan vaatia myös 2-luokassa? Jos siis kaikilta vaaditaan 2-luokassa?

        Minulta ei ole toistaiseksi vaadittu. Yksien liivien mukana tuli valo ja kahteen muuhun ostin kisaa varten 10 v sitten. Kisassa vaadittiin kaikkien liiveihin valo. Katsastuksessa on kysytty liivien huoltoa, mutta ei valoa.

        Hyvä huomio. Luultavasti siinä on joku ajatuskatkos käynyt kirjoittajalla. Hiukan hassulta näyttää myös se, että 1-luokassa vaaditaan kantavuus "vähintään 100 N" ja kakkosessa vain "100 N", samanlainen liivi siis kuitenkin riittää molempiin.

        Olisikohan niin, että siitä ensimmäisestä virkkeestä ("Pelastusliivissä on oltava valo") on vahingossa jäänyt pois "1-luokassa"?


      • Anonyymi

        Ja seuraavaksi
        ,pelastusrengas heitetään vasta sitten kun löydetään etsitty ja varmistetaan.että hän saa otteen renkaasta!Näitä 0 - 5 sekunnin miehiä on vaan elokuvissa.
        Purjeet alas,kone käyntiin...pudonneen paikallistaminen ja renkaan hallittu antaminen ja veneesen nosto ,esimerkiksi perätikkaita apuna käyttäen!
        Näin minä tekisin sen muutaman vuoden purjehduskokemuksen perusteella!!
        Jos purjeita ei laske,niin vene on vaikea tai erittäin vaikea hallita kovemmassa tuulessa.

        Kynä


    • Anonyymi

      Pelastusliivien valosta. Kun en ole sattunut koskaan näkemään valolla varustettuja liivejä ja ihmettelin, miten sellainen liiveihin kiinnitetään, niin katsoin. Myynnissäolevat ilmeisesti on suunniteltu kiinnitettäväksi remmiin. Mutta ne liivien remmithän jäävät luultavasti veden alle liivien lauettuakin, mihin se valo silloin näkyy?

      • Anonyymi

        Niitä on erilaisia.

        On remmiin kiinnitettäviä, kuten mainitsit. Niitä ei toki ole tarkoitus laittaa niihin remmeihin, joilla liivi kiinnittyy yllesi, vaan täyttyneen liivin päällä oleviin remmeihin. Kaikissa ei sellaisia ole, joten pitää katsoa omaa liiviään ennen valon hankintaa. Useissa liiveissä kuitenkin on nimenomaan valon tms varusteen kiinnittämiseen tarkoitetut remmin pätkät sopivassa kohdassa.

        On myös liimattavia, kahta eri sorttia. On sellaisia, jotka liimataan pohjastaan ja valo jää "normaalisti" ulkopuolelle ja sitten niitä liimattavia, jotka valaisevat sisäänpäin tehden koko täyttyneestä liivistä valaistun.


      • Anonyymi

        Mulla on Crewsaverin 190N liivit, joissa kyllä on valo. Ledituikku, joka on aika kirkas. Kun liivi aukeaa, valo on hyvin näkyvillä. Löytyy myös peräpeilin tunneli jossa on lippusysteemi.


    • Anonyymi

      Kaiteessa oleva pelastusrengas on syytä olla jotenkin kiinni, ettei se lähde omia aikojaan. Kyllä sen irrottamiseen ja heittäniseen meneen niin kauan, ettei vedessäolijalle enää iloa tuosta ole, ainakaan heti vauhdista heitettynä. Toki valo ja laahusankkuri voivat edesauttaa pudonneen etsintää pimeässä.

      Veneen saa nopeasti pysäytettyä ellei ole spinnu ylhäällä, jolloin voi olla parempi ottaa se hallitusti alas ensin.

      Itse menisin heti purjeilla tippuneen lähelle. Samantien voi kääntyä vastatuuleen ja kevyemmässä kelissä 180 astetta yläkautta enempää miettimättä. Kovemmassa kelissä pitää sentään keulapurje skuutata oikein ja tarvittaessa löysätä isoa.

      Pudonneen lähelle päästyä voi sitten harkita onko syytä laskea purjeet.

      Omassa veneessä pelastusrengas on istuinkaukalon säilytyslaatikossa. Tuskin käyttäisin. Takakaiteessa on käyttövalmiina heittoliina ja pelastussysteemi, jossa 20 m köyden päässä on kelluva kaari, jolla on tarkoitus vetää pudonnut veneeseen. Noilla uskoisin olevan enemmän käyttöä.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Oleellista on pysyä sen pudonneen lähellä. Jos purjeet otetaan pois, niin ensin hakeudutaan siihen pudonneen lähelle, eikä suinkaan purjehdita horisonttiin purjeita laskemaan ja aleta sitten ihmetellä missä se kaveri ehkä olisi.


    • Anonyymi

      Suurimmalla osalla jegistä ei ole pelastusrengasta vaan "kelluva hevosen kenkä".

      Aito pelasturengas on solas hyväksytty kovahkoa muovia oleva heijastimilla varustettu oranssi tai valkoinen "donitsi" jota kiertää ohut köysi.

      Tämä solas pelastusrengas toimittaa myös kolmen henkilön pelastuslautan virkaa Suomen merialueilla kaupallisissa aluksissa.

      Iloa hevosen kenkä kelluttimesta voi olla vaikka veneen upotessa ja uskoisin auttavan myös isommassa aallossa henkilön näkemisessä, jos keritään nakkaamaan se hepun lähelle.

      Saksalaisilla on merialueilla veneilevillä pakollisena sellainen 1,5-2 metrinen vilkkuvalo poiju tätä henkilö pelastusta varten varusteena, ihan fiksu juttu...

    • Anonyymi

      Mikä vitun "sulake" paukkuliiveissä ja mikä vitun valo?

      Mulla ei ole valoa kuin pelastusrenkaassa.
      Paukkuliivien parasta-ennen -päiväyksistä ei ole paskankaan käryä, kai pari vuotta vanhan liivin pitäisi toimia?
      En kai kokeile niitä menemällä liivit päällä suihkuun joka kerta ennen vesille lähtöä, vai?

      Pakko se on voida luottaa noiden romujen toimintaan tai muuten koko homma lähtee käsistä.
      Kas kun ei EBIRB-poiju ole pakollinen kiinnitettynä genitaalilävistykseen jokaiselle veneessäolijalle?

      Turvallisuusfanaatikoilta unohtuu joskus, että ihan järkeä käyttämällä voi pärjätä ihan hyvin tekemättä elämästään "Always wear a helmet" -touhua (maski päässä tietysti sen kypärän kanssa myös yksin kotona nukkuessa).

      Veneestä on aika vaikea pudota jos kelissä kannella olijat käyttävät valjaita ja pitävät itsensä kiinnitettynä elämänlankaan tai johonkin kiinteään veneessä.
      Hyvässä kelissä päivänvalossa lämpimällä ilmalla taas ei ole niin kiire mihinkään, kunhan pudonneella on liivit päällä.
      Mun kyydistäni ei ole pudonnut 20 vuoden aikana kukaan, itse ole pudonnut satamassa aisalta mereen ollessani menossa veneelle. Liivejä ei ollut päällä kun en niitä autolla ajaessa käytä.

      Olisiko pitänyt?

      Joku raja fanatismiinkin. Jokainen voi tietysti laittaa jokaisen matkustajan liiveihin kiinni pelastuslauttakassin varamuonalla, -vedellä ja raketeilla.

      Mutta minne unohtui se purjehdus ja se, ettei sinne kusipäiseen myrskyyn ole kenenkään huviveneilijän pakko "joutua". Sinne meno on puhdasta tyhmyyttä ja tarpeetonta riskinottoa.

      Ja jos hyväksyy sen, että harrastuksessa voi henki lähteä, no problem.
      Itse en edelleenkään suostu käyttämään maskia vaikka jonkun mielestä Lapin kairallakin sitä on pidettävä, koska joku riskiryhmäläinen voi tulla vastaan, saada tartunnan ja kuolla.

      • Anonyymi

        Osassa tekstistäsi on järkeä, mutta tuo maskiasenteesi on silkkaa kusipäisyyttä. Ja voin katsastuskokemuksella kertoa, että eilen kaupasta ostamasi liivi EI VÄLTTÄMÄTTÄ toimi. Todennäköinen ongelma ei ole se sulake sinänsä, vaikka siinä päiväys onkin, vaan se, että joko sulake tai CO2-patruuna voi olla löysällä eikä sulakkeen iskuri yllä puhkaisemaan panoksen sinettiä eli liivi jää täyttymättä.


      • Anonyymi

        esimerkiksi melkein jokaisessa veneen esittelyssä...ainakin purjeveneissä ollaan kyydissä ilman pelastusliiveja!Jostain syystä?Olen kerran pudonnut veteen lähestyessämme satamaa.Paukkuliivit laukesivat,mutta oli niissä vaikea liikkua!Liivit oli kuin pullistunut kukonheltta kaulani ympärillä.Meni siinä aikaa ennen kuin oli päässyt läheiselle laiturille.Muut veneilijät katselivat hymyssä suin,että kuinkahan jätkä pärjää?En saanut apua kun veneeni
        perämies taisteli,että saa veneen laituriin siihen törmäämättä.Että tällästä...silloin vuonna 2014 Malkasaarenlaiturin luona!meni siinä enemmän kuin 4 minuttia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        esimerkiksi melkein jokaisessa veneen esittelyssä...ainakin purjeveneissä ollaan kyydissä ilman pelastusliiveja!Jostain syystä?Olen kerran pudonnut veteen lähestyessämme satamaa.Paukkuliivit laukesivat,mutta oli niissä vaikea liikkua!Liivit oli kuin pullistunut kukonheltta kaulani ympärillä.Meni siinä aikaa ennen kuin oli päässyt läheiselle laiturille.Muut veneilijät katselivat hymyssä suin,että kuinkahan jätkä pärjää?En saanut apua kun veneeni
        perämies taisteli,että saa veneen laituriin siihen törmäämättä.Että tällästä...silloin vuonna 2014 Malkasaarenlaiturin luona!meni siinä enemmän kuin 4 minuttia

        Meillä otetaan rantautumismanöövereihin paukkuliivit pois ettei turhaan pauku jos joku yllättäen päättää uida rantaan. Sama juttu lähtiessä, viimeinen rannalta kyytiin hyppivä pukee liivit vasta kun on kyydissä ja ankkuri nostettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä otetaan rantautumismanöövereihin paukkuliivit pois ettei turhaan pauku jos joku yllättäen päättää uida rantaan. Sama juttu lähtiessä, viimeinen rannalta kyytiin hyppivä pukee liivit vasta kun on kyydissä ja ankkuri nostettu.

        Entäpä sitten, jos joku putoaa ja lyö päänsä niin, että taju menee.
        Näin rannalta katsoen olisi helpompi poimia tuo tapaus pinnalta kuin ryhtyä sukeltelemaan sen perään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä sitten, jos joku putoaa ja lyö päänsä niin, että taju menee.
        Näin rannalta katsoen olisi helpompi poimia tuo tapaus pinnalta kuin ryhtyä sukeltelemaan sen perään.

        Ei siihen rantakivikkoon kovin syvälle uppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siihen rantakivikkoon kovin syvälle uppoa.

        Kyllä monien laitureiden vieressä on oltava syvää, että purjeveneellä niihin pääsee viereen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä monien laitureiden vieressä on oltava syvää, että purjeveneellä niihin pääsee viereen.

        Joo, mullakin on 54 metriä syvä köli.


    • Anonyymi

      Sinä ilmeisesti myös purjehdit maski naamalla :)

      • Anonyymi

        En. Käytätkö sinä pelastusliivejä bussissa tai ruokakaupassa?


    • Anonyymi

      Meillä köydet ei irtoa ennenkuin pellarit on asiallisesti päällä, mutta menepä hellepäivänä kattelemaan niin yllättävän isolla osalla veneilijöitä pelastusliivit on tiukasti kajuutassa, ellei kotona. Yleensä nämä eivät ole purjehtijoita vaan mitä lie kaljakellujia. Voihan sellaisenkin putoamisen joutua todistamaan tässä lähivesillä.

      • Anonyymi

        Meilläkin on kyllä aina liivit päällä vesillä. Helpompaa niin, niin ei tarvitse lasten kanssa keskustella milloin käytetään ja milloin ei. En kuitenkaan lähtisi tuomitsemaan hellepäivänä ilman liivejä veneilyä. Jos ilma ja vesi ovat lämpimiä, niin eipä siihen liivittä putoamiseen kovin suuria vaaroja liity. Ja putoamisen todennäköisyys on sekin hyvin pieni. Ei minulla autotien vieressä kävellessänikään ole mitään varustetta, joka suojaisi jos satun horjahtamaan auton alle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe