Miksi purjeveneellä ajetaan keskellä väylää?

Anonyymi

Kertokaapa purjehtijat miksi purjeveneellä ajetaan keskellä väylää piittaamatta vastaatulevasta liikenteestä? Eilen illalla Turun saaristossa väylässä kapea kohta mistä mahtuu kuitenkin kaksi venettä täysin ongelmitta kohtaamaan. Kohdassa kaksi lateraaliviittaa eli voi turvallisesti ajaa väylän reunassa kunhan pysyy viittojen välissä. Vastaantuleva purjevene ajaa täysin keskellä väylää. Tulin moottoriveneellä vastaan ja kohtausetäisyys sivuttain jäi turhan pieneksi. Purkkarin ruorin takana vanhempi mies, ei katsonut päinkään. Ajoi koneella, purjeet alhaalla.

Täysin moukkamaista ja ala-arvoista touhua! Ja tämä tuntuu olevan monilla ns purjehtijoilla.

66

969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun ajaa aina keskellä väylää tulee jatkuvasti hienoja tilanteita paheksua liian läheltä ohittavia ja sivuuttavia moottoriveneitä. Huvinsa kullakin.

    • Anonyymi

      Koneajossa täysin samasta syystä kuin hitaalla moottoriveneelläkin. Välillä ajetaan muista piittaamatta omaa vasenta laitaa väylämerkkejä viistoten (oikaistaan kaarteessa kun hatuttaa niin paljon ajaa koneella ja hitaasti) ja pakotetaan kohtaava liikenne väistämään vasemmalle tai ulos väylältä. Vesijetit ja muut pikaliipparit puolestaan poukkoilevat sinne tänne kuin vauhkot oravat maantiellä, ei niitä kannata yrittääkään väistää sääntöjen mukaan tai muutenkaan.

    • Anonyymi

      Pursi henkilöt ovat asenne vammaisia 80% sesti, siksi

    • Anonyymi

      Varmaan siksi kun muutenkin tehdään sitä, kaupassa kävellään kärryn kanssa muista välittämätä, pyörällä ajetaan missä sattuu jne.
      Siitä lähtien kun liikenneopetus lakkautettiin tv:ssä ja kouluissa ovat ihmiset liikkuneet miten sattuu.

    • Anonyymi

      Jos väylän syvyys on lähellä purjeveneen syväystä, niin pohjakosketuksen riski minimoidaan vetämällä keskellä väylää, koska siinä todennäköisesti syvempää kuin viittojen kohdalla.

      • Anonyymi

        Ja muista ei välitetä, eikä sivuille katsota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja muista ei välitetä, eikä sivuille katsota.

        Tässä tilanteessa purjevene on syväykseltään rajoitettu vesialus, jolloin moottoriveneilijän velvollisuudeksi jää parinkymmenen sentin syväyksellä väistää rajoittunutta vesialusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tilanteessa purjevene on syväykseltään rajoitettu vesialus, jolloin moottoriveneilijän velvollisuudeksi jää parinkymmenen sentin syväyksellä väistää rajoittunutta vesialusta.

        No justiinsa... Rajoitettu on korkeintaan kuskin aivokapasiteetti, kuten äskeisen kommentoijankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tilanteessa purjevene on syväykseltään rajoitettu vesialus, jolloin moottoriveneilijän velvollisuudeksi jää parinkymmenen sentin syväyksellä väistää rajoittunutta vesialusta.

        Jos on rajoitettu niin se pitää osoittaa asiaan kuuluvia merkein. No se kipparin lakki on jo melko hyvä merkki rajoittuneisuudesta mutta ei silti se oikea merkki!


      • Anonyymi

        Väylän nimellissyvyys ja varavesi päälle pätee sen koko leveydeltä. Paikoitellen voi olla syvempää, keskellä tai laidoilla, mutta ei koskaan matalampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tilanteessa purjevene on syväykseltään rajoitettu vesialus, jolloin moottoriveneilijän velvollisuudeksi jää parinkymmenen sentin syväyksellä väistää rajoittunutta vesialusta.

        Niin että purjeveneen ajaessa väylää minkä kulkusyvyys on matalampi kuin purjeveneen syväys, muiden pitää antaa tilaa tälläiselle pellelle ja tietää hyvissä ajoin mikä menossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tilanteessa purjevene on syväykseltään rajoitettu vesialus, jolloin moottoriveneilijän velvollisuudeksi jää parinkymmenen sentin syväyksellä väistää rajoittunutta vesialusta.

        Alus ei ole syväyksen rajoittama, jos se ei käytä siitä kertovia merkkejä ja valoja.
        Pelkkä oma näkemys ei riitä.


      • Anonyymi

        Väylälle ilmoitettu syvyys kattaa kyllä koko väylän leveyden, siksi se väylä on merkitty. Missä Turun saariston väylillä on niinkin matalaa tai veneen syväys niin suuri että alkaa köli pohjaa tavoitella...........


    • Anonyymi

      Missä niin kapeaa on, että tuo olisi ongelma? Moottoriveneet yleensä ajelee plotterilla keskellä väylää?

    • Anonyymi

      No ainakin Helsingistä Santahaminasta itään ja Espoon edustalla Lauttasaaresta kohti Suomenojaa sisäväylää.

      Jälkimmäisessä on mm. 90 asteen käännös ja niin ahdasta, ettei kaksi pientäkään venettä mahdu samaan aikaan viittojen välistä.

      Toisaalta - mitä helvetin väliä sillä on, jos joku viimeinen väri päässään oleva ajaa keskellä väylää? Tyyppihän voi olla ihan vain seniili tai muuten vain syntymämulkku.

      Älkää pahoittako mieltänne toisten ajattelemattomuudesta tai välinpitämättömyydestä. Maailma on vääryyttä täynnä eikä jokaiseen vääränväriseen Skodaan juuttuminen kiusaa kuin teitä itseänne.

      Taivaan kiitos naapurissani ei ole Skodaa. Se romauttaisi taloni arvon.....

      • Anonyymi

        Espoon väylät on kovin tuttuja. Sisäreitin syväys 1,5 m ja Svinösundissa silta. Ei siellä juuri purjeveneitä liiku. Kapeimmatkin kohdat ainakin 20 m leveitä. Siihen mahtuu useampi vene rinnakkain, jos vauhti on järkevä. Noita olen ajanut vesibussilla, purjeveneellä ja 20-50 solmua kulkevilla liukuvilla veneillä.


      • Anonyymi

        Aika epävakaalla pohjalla tuo talosi arvo jos naapurin auto siihen vaikuttaa! Mahtaa olla myös pieni tontti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Espoon väylät on kovin tuttuja. Sisäreitin syväys 1,5 m ja Svinösundissa silta. Ei siellä juuri purjeveneitä liiku. Kapeimmatkin kohdat ainakin 20 m leveitä. Siihen mahtuu useampi vene rinnakkain, jos vauhti on järkevä. Noita olen ajanut vesibussilla, purjeveneellä ja 20-50 solmua kulkevilla liukuvilla veneillä.

        Missä on espoo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Espoon väylät on kovin tuttuja. Sisäreitin syväys 1,5 m ja Svinösundissa silta. Ei siellä juuri purjeveneitä liiku. Kapeimmatkin kohdat ainakin 20 m leveitä. Siihen mahtuu useampi vene rinnakkain, jos vauhti on järkevä. Noita olen ajanut vesibussilla, purjeveneellä ja 20-50 solmua kulkevilla liukuvilla veneillä.

        Vasikkasaari-Varsasaari.... Siinä sulle 20m leveää väylää :).

        Mene sinne vesibussilla niin pääset Iltalehteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasikkasaari-Varsasaari.... Siinä sulle 20m leveää väylää :).

        Mene sinne vesibussilla niin pääset Iltalehteen

        .....ja mulla purkkarin syväys on 1,5m.
        Parilla hepulla 1,2m 32-jalkaisessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasikkasaari-Varsasaari.... Siinä sulle 20m leveää väylää :).

        Mene sinne vesibussilla niin pääset Iltalehteen

        Meneehän Nokkalasta Vasikkasaareen Vesibussi. Itse olin töissä vesibussissa, joka lähti Otsolahdesta reittiä Haukilahti-Nokkala-Svinösund-Herrö-Rövarn-Gåsgrundet-Otsolahti. Köysipoika/rahastaja olin, mutta ajoin varmaan 1/3 ajasta.


    • Anonyymi

      Ajaako kaikki purjeveneet keskellä väylää kapeikossa vai miksi yleistät?

    • Anonyymi

      Purjeveneet menevät koneella muita aluksia useammin väylän keskilinjalla. Oletan sen johtuvan siitä, että halutaan joutuisasti perille. Tosin silloin ei kuitenkaan oikaista oikean laidan kautta, vaikka se nopeuttaisi.

      Olen ihmetellyt asiaa, mutta se on keskimäärin hyvä juttu koska oikean puolen sääntöä on helpompi noudattaa, kun on vähemmän veneitä sillä puolella.

    • Anonyymi

      Juu, ihan yleistä tuo aloittajan laajaan tutkimukseen perustuva tulos.

      Muistan itsekin kun sumussa ajoin hitaasti sisäväylää kohti Hankoa,kulkusuunnassa oikeaa reunaa, niin sieltähän posotti iso moottorivene vastaan keula kuohuten. Ehdin onneksi väistää.

      Tällä tietäjäpalstalla todettiin, että puolen saa valita, koska onhan se valinnanvapaus sumussakin voimassa. Eli minä olin taas väärässä kun purkkaria koneella ajoin...hehee.

      Ja nyt hieman rennommin siellä yläohjaamossa.

      • Anonyymi

        Kerran siis kävi niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran siis kävi niin.

        Juu, niinkuin aloittajallekin on käynyt kerran. Ja siitähän voidaan ihan kieli poskessa väittää, että näin käy aina.


    • Anonyymi

      Ilmeisesti et kysy yleisesti vaan vain tästä yhdestä tapauksesta. Valitettavasti en tunne tuota veneilijää, joten asia jää ainakin minun kohdaltani auki.

    • Anonyymi

      Olisi parempi kysyä, miksi yksi purjevene ajoi keskellä väylää? Tällä palstalla on edelleen turhaa vastakkainasettelua eri veneilijöiden kesken.

      • Anonyymi

        jatkoa: jos aloittaja kohtasi tuon törkeän purjehtijan läheltä, niin rekkarinumero varmaan näkyi. Sen avulla tavoittaa kipparin! Ja vielä, jos joku tulee liian lähelle syystä tai toisesta, niin ennakoiden voi antaa äänimerkin.


    • Anonyymi

      Siis kaksi moottorialusta kohtasivat.

    • Anonyymi

      Oletan, että jos itsekin tulee keskellä vastaan, niin jossain vaiheessa toinen(kin) väistää oikealle.

      Nimittäin jos niin ei olisi, keskiviivan kulkijat eliminoisivat toisiaan tehokkaasti.

      Yritän suhtautua asiaan positiivisesti. Jos kippari on epävarma, niin keskellä kulkeminen tuntuu turvalliselta. Kokemuksen karttuessa voi siirtyä sen verran oikealle, että uusille tulokkaille vapatuu paikka viivan päältä 😁

    • Anonyymi

      Keskellä väylää on tietenkin syvintä ja siksi turvallisinta mennä. Edellinen kirjoittaja tämän näköjään jo ymmärsikin. Hertsileijaa näitä kommentteja täällä!

      T. Saalar

      • Anonyymi

        Miksi olisi syvintä keskellä väylää? Ei väylät ole kaivettuja ojia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi olisi syvintä keskellä väylää? Ei väylät ole kaivettuja ojia.

        Kaivetut ojat eli kanavat ovat tasasyvyisiä siltä alueelta, jossa yleensä liikutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaivetut ojat eli kanavat ovat tasasyvyisiä siltä alueelta, jossa yleensä liikutaan.

        Eivät muuten ole...


      • Anonyymi

        On monta väylää, joiden keskikohta ei ole syvin.


    • Käytännössä siis 2 moottorivenettä kohtasivat väylällä. Toinen moottoriveneilijöistä osasi asiansa toinen taas ei.

    • Anonyymi

      Yksinkertaista sakkia, siksi viivalla, joskus kryssiessä käyvät väylän rajviivoilla kääntymässä.

      Joukossa myös pienimäärä fiksuja purjehtijoita, jotka osaavat reittisuunittelun ja osaavat liikkua omia polkuja...

    • Anonyymi

      Jos kaksi konealusta kohtaavat keulat vadtakkain, kumpikin väistää oikealle. Jos edes toinen toimii tilanteessai oikein, ei ole mitää merkitystä sillä misä kohtaa väylää alukset sitä ennen kulkivat.

      Väistikö aloittaja itse? Oliko siihen tarvetta?

      • Anonyymi

        Kyllä. Jos toinen tulee "väärää puolta" väistät siitä reunamerkin oikealle puolelle!

        Onnea.


      • Anonyymi

        Jos kumpikin toimii oikein, ne ovat jo oikeassa laidassa eivätkä kohtaa keulat vastakkain.

        Jos taas väli on niin ahdas, ettei siitä mahdu samaan aikaan, ensimmäiseksi tullut tai virran suuntaan menevä menee nesin.
        Jos on epäilys siitä, että on vaaraa, alus pysäytetään ja tarvittaessa liikutettaan taakse päin.

        Merkin ulkopuolelle saa tietenkin väistää, meneväthän purjeveneetkin usein väylien ulkopuolella. Silloin on kuitenkin hyvä tietää, mitä tekee.


    • Anonyymi

      Ehkä purjeveneen syväys oli niin suuri, että se voi turvallisesti navigoida vain keskellä väylää. Tällöin muiden tulee väistää. Mitkä merkkikuviot sillä oli?

      • Anonyymi

        Mistä päättelet, että keskellä väylää olisi yhtään syvempää kuin laidoilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päättelet, että keskellä väylää olisi yhtään syvempää kuin laidoilla?

        Riittää, että purjeveneen kippari vakuuttui siitä. Minun mielipiteelläni ei ole merkitystä, kun purjevenekin on jo päässyt pois siltä väyläosuudelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päättelet, että keskellä väylää olisi yhtään syvempää kuin laidoilla?

        Kirjoitan sivulle toistamiseen, että väylälle merkitty syvyys kattaa koko väylän leveyden, sillä syväysmerkinnällä ja niillä väylämerkeillä siellä merellä on sillai merkillinen yhteys....Väylillä on toki syvempiä kohtia kun ei se jumala luonut niin tasaisia pohjia mutta matalampia kohtia väylillä ei ole. Ilmoitettujen syväyksien lisäksi on vielä tietty ns. varavesi mutta ei mennä siihen.
        Eikä jutuissa täällä tarvitse kinata Helsingin tai Espoon väylistä kun aloittaja kertoo Turusta.
        Pässejä riittää joka lähtöön ja osa jää vielä asemalle. Tietenkään ei sen paremmin purjeveneellä sitä moottoriveneenä käytettäessä kuin moottoriveneelläkään minkään säännön tai ohjeen mukaan tulisi ajaa itsekkäästi keskellä väylää muista piittaamatta mutta sitäkin vaan tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitan sivulle toistamiseen, että väylälle merkitty syvyys kattaa koko väylän leveyden, sillä syväysmerkinnällä ja niillä väylämerkeillä siellä merellä on sillai merkillinen yhteys....Väylillä on toki syvempiä kohtia kun ei se jumala luonut niin tasaisia pohjia mutta matalampia kohtia väylillä ei ole. Ilmoitettujen syväyksien lisäksi on vielä tietty ns. varavesi mutta ei mennä siihen.
        Eikä jutuissa täällä tarvitse kinata Helsingin tai Espoon väylistä kun aloittaja kertoo Turusta.
        Pässejä riittää joka lähtöön ja osa jää vielä asemalle. Tietenkään ei sen paremmin purjeveneellä sitä moottoriveneenä käytettäessä kuin moottoriveneelläkään minkään säännön tai ohjeen mukaan tulisi ajaa itsekkäästi keskellä väylää muista piittaamatta mutta sitäkin vaan tapahtuu.

        Mitä minulle saarnaat kun kysyin tuolta keskilinjalla ajoa perustelevalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitan sivulle toistamiseen, että väylälle merkitty syvyys kattaa koko väylän leveyden, sillä syväysmerkinnällä ja niillä väylämerkeillä siellä merellä on sillai merkillinen yhteys....Väylillä on toki syvempiä kohtia kun ei se jumala luonut niin tasaisia pohjia mutta matalampia kohtia väylillä ei ole. Ilmoitettujen syväyksien lisäksi on vielä tietty ns. varavesi mutta ei mennä siihen.
        Eikä jutuissa täällä tarvitse kinata Helsingin tai Espoon väylistä kun aloittaja kertoo Turusta.
        Pässejä riittää joka lähtöön ja osa jää vielä asemalle. Tietenkään ei sen paremmin purjeveneellä sitä moottoriveneenä käytettäessä kuin moottoriveneelläkään minkään säännön tai ohjeen mukaan tulisi ajaa itsekkäästi keskellä väylää muista piittaamatta mutta sitäkin vaan tapahtuu.

        Ehkä väylä oli 1,8 ja purjeveneellä syväystä 2,2. Silloin syväys rajoittaa sen kulkua ja kippari teki oikein ajaessaan keskellä. Hänhän saattoi esim. kaikuluotaimen perusteella tuntea väyläalueen syvyydet.


    • Anonyymi

      Kyllä näytti joiltakin kommentin antajilta taas lähteneen ajatuksen juoksu melkoiselle laukalle.
      Näinköhän ne suuren syväyksen merkit on tarkoitettu lainkaan huviveneille?
      Toisaalta on hyvä, että näistä väistämissäännöistä keskustellaan, jotta mahdollisimman moni niihin tutustuisi.
      Usein kuitenkin tuntuu siltä, että ne joiden soisi niihin enemmän paneutuvan, eivät ole säännöistä lainkaan kiinnostuneita.

      Tämä case näyttää yksinkertaiselta kahden konealuksen kohtaamistilanteelta.
      Meriteiden säännöissä on aivan selvät määräykset tähän tapaukseen.
      Kumpikin väistää oikealle.
      Mikäli toinen ei väistä, niin toinen väistää senkin edestä ja ottaa rekisteritunnuksen ylös ja lisäksi mahdolliset todistajien yhteystiedot talteen poliisitutkintaa varten.
      Kyllä niille, jotka eivät noudata sääntöjä ne kyllä jossakin vaiheessa kirkastuvat - ainakin kun kohtaavat toisen yhtä kovapäisen ja tärskäyttävät nokat vastakkain.

      Yksi mikä jatkuvasti tulee täällä esiin, on tuo vastakkainasettelu purjeveneilijöiden ja moottoriveneiljöiden välillä.
      Luulisi tuollaisen asenteen olevan täysin vierasta nykymaailmassa.
      Monet meistä harrastavat molempia lajeja ja purjeveneilijä on melko usein myös moottoriveneilijä.
      Me liikumme samoilla vesillä ja väylillä ja meidän kaikkien on tehtävä parhaamme, ettei viranomaisille tule liikaa tuollaista viestiä kuten nyt menneenä Juhannuksena lehdistä sai lukea, joissa vaadittiin veneilykorttia näillekin vesille.

      Meidän kaikkien etu on että saamme pidettyä byrokraatit mahdollisimman kaukana veneilystä.
      Tuollainen korttisysteemi ei ole halpa ja jokainen ymmärtää keneltä nekin rahat otetaan.
      Vanha sanonta, ”koko kylä kouluttaa” pätee tässäkin.
      Kun kaikki tekevät parhaansa, niin nuo muutamat kahjot eivät pääse määräämään kehityksen suuntaa.

      • Anonyymi

        Onko tullut esille, että oli väistämistarvetta? Purjevenettä on haukuttu keskellä väylää ajamisesta ei siitä, ettei se olisi väistänyt. Säännöt ei kiellä ajamasta keskellä väylää eikä käske väistämään oikealle, jos ei ole tarvetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tullut esille, että oli väistämistarvetta? Purjevenettä on haukuttu keskellä väylää ajamisesta ei siitä, ettei se olisi väistänyt. Säännöt ei kiellä ajamasta keskellä väylää eikä käske väistämään oikealle, jos ei ole tarvetta.

        Kyllä tuosta sen käsityksen sai, että väistämistä olisi pitänyt harrastaa, koska aloittaja koki
        ahtautta.
        ” kohtausetäisyys sivuttain jäi turhan pieneksi”

        Sääntöjen mukaan kummankin tulee väistää oikealle - se sääntö ei muutu, vaikka kuinka täällä änkyröitäisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuosta sen käsityksen sai, että väistämistä olisi pitänyt harrastaa, koska aloittaja koki
        ahtautta.
        ” kohtausetäisyys sivuttain jäi turhan pieneksi”

        Sääntöjen mukaan kummankin tulee väistää oikealle - se sääntö ei muutu, vaikka kuinka täällä änkyröitäisiin.

        Ehkä sen purjeveneen mielestä tilaa oli tarpeeksi ja kyse ei ollut keulat vastakkain tilanteesta, joka vaatisi väistöä, vaan veneet sivuuttivat toisensa sopivasti muutenkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuosta sen käsityksen sai, että väistämistä olisi pitänyt harrastaa, koska aloittaja koki
        ahtautta.
        ” kohtausetäisyys sivuttain jäi turhan pieneksi”

        Sääntöjen mukaan kummankin tulee väistää oikealle - se sääntö ei muutu, vaikka kuinka täällä änkyröitäisiin.

        Jos on pitänyt väistää, on itsekin ajanut keskellä väylää. Mutta siihen keskellä ajamiseen kai vain aloittajalla on yksinoikeus.

        Sääntöjen mukaan kahden vastakkaisiin suuntiin kulkevan konealuksen kohdatessa toisensa niin, että on yhteentörmäämisen vaara, on molempien muutettava suuntaansa oikealle. Kaikissa muissa tapauksissa väistämissuunta on vapaa. Näin ne säännöt on iänkaiken olleet.


    • Anonyymi

      Vaikealta näyttää tuo yhteinen näkemys väistämisestä olevan saavutettavissa.
      Kuten usein ennenkin aloittaja on suurin syyllinen kun haluaisi itse ajaa keskiviivalla, mutta joku on jo valloittanut sen paikan.

      Se on ilmeisesti erittäin vaikeaa tehdä riittävän selvä ohjaussuunnan muutos, niin että naapurikin sen huomaa.
      Sillä tavalla kun on helppo ”keskustella” toisen veneen kanssa ja saada vahvistus, ettei ole tarkoitus raapia kohtaavan veneen kylkeä.

      Onneksi asiat kuitenkin sujuvat noilla vesiväylillä paremmin kuin näiltä sivustoilta saaduilla mielikuvilla voisi odottaa D.

      • Anonyymi

        Niin, oikeastihan ne menevät niin, että purjeilla taikka ilman kulkevat purjeveneet menevät pääosin missä/miten haluavat ja moottoriveneet väistelevät.

        Arvioisin, että muutaman kerran kesässä tulee vastaan koneella kulkeva purjevene, joka toimii niin kuin yllä kuvaat. Eli näyttää selkeästi keula-keula tilanteessa aikeensa. Vastaan niitä tulee kaudessa esim itsellä (noin 1500 mailia pääosin HKI ja Saaristomeri) satoja. Purjella kulkiessa tilanne on sikäli helpompi, että väistämissäännöt ovat selvät kaikille osapuolille.

        Ei se maailma tähän(kään) kaadu, mutta näin nämä asiat oikeasti menevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, oikeastihan ne menevät niin, että purjeilla taikka ilman kulkevat purjeveneet menevät pääosin missä/miten haluavat ja moottoriveneet väistelevät.

        Arvioisin, että muutaman kerran kesässä tulee vastaan koneella kulkeva purjevene, joka toimii niin kuin yllä kuvaat. Eli näyttää selkeästi keula-keula tilanteessa aikeensa. Vastaan niitä tulee kaudessa esim itsellä (noin 1500 mailia pääosin HKI ja Saaristomeri) satoja. Purjella kulkiessa tilanne on sikäli helpompi, että väistämissäännöt ovat selvät kaikille osapuolille.

        Ei se maailma tähän(kään) kaadu, mutta näin nämä asiat oikeasti menevät.

        Tuo kokemus tulee ihan perusfysiikasta. Jos 6 kn ja 20 kn kulkevat veneet tulevat keulat suunnilleen vastakkain, väistötilanne menee 90% sen mukaan mitä nopeampi tekee. Pitkällä suoralla pätkällä voi hitaammasta arvata jotain, mutta ei silloinkaan tiedä ajoissa tuleeko se nopea menemään läheltä vai ei.

        Nopealla saman sivuutusetäisyyden saavuttaminen vaatii murto-osa ohjausliikkeen.

        10 s ennen suoraan keulat vastakkain veneet ovat 130 m toisistaan. Liukuva liikkuu 100 m ja purjevene 30 m. Jos molemmat kääntävät 10 astetta, liukuva ehtii 17 m ja purjevene 5 m sivuun. Ehtiäkseen 17 m sivuun, purjeveneen olisi käännyttävä 30 astetta.

        Käytännössä noin suurella nopeuserolla nopea väistää hidasta, koska hidas ei edes pysty väistämään ellei sillä ole täyttä varmuutta kohtauspaikasta, mikä on kutakuinkin mahdotonta olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kokemus tulee ihan perusfysiikasta. Jos 6 kn ja 20 kn kulkevat veneet tulevat keulat suunnilleen vastakkain, väistötilanne menee 90% sen mukaan mitä nopeampi tekee. Pitkällä suoralla pätkällä voi hitaammasta arvata jotain, mutta ei silloinkaan tiedä ajoissa tuleeko se nopea menemään läheltä vai ei.

        Nopealla saman sivuutusetäisyyden saavuttaminen vaatii murto-osa ohjausliikkeen.

        10 s ennen suoraan keulat vastakkain veneet ovat 130 m toisistaan. Liukuva liikkuu 100 m ja purjevene 30 m. Jos molemmat kääntävät 10 astetta, liukuva ehtii 17 m ja purjevene 5 m sivuun. Ehtiäkseen 17 m sivuun, purjeveneen olisi käännyttävä 30 astetta.

        Käytännössä noin suurella nopeuserolla nopea väistää hidasta, koska hidas ei edes pysty väistämään ellei sillä ole täyttä varmuutta kohtauspaikasta, mikä on kutakuinkin mahdotonta olla.

        Onhan se näinkin. Toki elämää helpottaisi usein se, että keula-keula tilanteessa vastaantulija 'signaloisi' hyvissä ajoin että aikoo jättää sinne väylän oikeaan reunaan riittävästi tilaa oikealle tapahtuvaa väistöä varten. Liukuvalla isohkolla veneellä kun mielellään tekisi väistöt ajoissa ja riittävällä marginaalilla ihan kaikkien osapuolten hyvinvoinnin ja mielenruhan kannalta.

        Mutta ei silläkään oikeastaan ole mitään väliä jos on vain kahden veneen kohtaamisesta kyse. Jos liikennettä on enemmän olisi kaikille varmaan helpompi tehdä väistöt ns kirjan mukaan, riippumatta nopeudesta.

        Lisäksi on hyvä muistaa, että toiselle törmäysvaara on olemassa jos väliä jää alle sata metriä, toiselle riittää vaikka vain 20. Itse pyrin jättämään mielellään sen 100m väliä, niin eipähän tarvitse kenenkään hermoilla.

        Hiukan harkintaa ja hyvää tahtoa vaan kaikille, niin kyllä se hyvin sujuu joka tapauksessa


    • Anonyymi

      On todella järkyttävää lukea joitakin väistämistä vähätteleviä kommentteja.
      Meillä on kuitenkin käytettävissä eräs maailman vanhimmista ja käytetyimmistä säännöksistä.
      Meriteiden säännöistä löytyy käyttäytymisohje jokaiseen vesillä eteen tulevaan tilanteeseen.
      Kruununa siellä päällä on sääntö, jonka mukaan vesillä kulkevan tulee tehdä kaikkensa yhteentörmäämisen estämiseksi.

      Tämänkin keskustelun aloituksessa kerrotulle tilanteelle on niissä säännöissä selvä ohje.
      Kumpikin kulkee kulkusuuntaansa nähden oikeassa reunassa.
      Tuolla tavalla keskiviivan alueelle jää turvavyöhyke, eikä yhteentörmäystä tapahdu.

      Jos naapuri ei toimi sääntöjen mukaan, niin sitten otetaan yhteys viranomaisiin.
      Heillä on omat keinonsa saada nuo väistämiskammoiset kuriin.

      • Anonyymi

        Käytännössä asiat ratkotaan merioikeudessa sen jälkeen, kun jotain on tapahtunut.

        Jos kaikki noudattaisivat sääntöjä, onnettomuuksia ei sattuisi. Niitä kuitenkin sattuu ja suuri osa niistä on vieläpä sellaisia, joissa ei tietoisesti ole rikottu sääntöjä vaan joko niitä ei ole osattu tai ei ole oivallettu, mitä ne itse asiassa sanovat.

        Joitakin harvoja poikkeuksia toki on, joskin ne saattavatkin olla yliedustettuina. Prosentti ihmisistä uskoo vilpittömästi olevansa oikeutettuja erilaiseen kohteluun ja he katsovat vilpittömästi etteivät säännöt koske heitä.

        Heistäkin on pakko todeta, etteivät he ole pahoja vaan jollain tavalla sairaita. Tosin heistäkin valtaosa pystyy noudattamaan sääntöjä ja kokevat itsensä ikään kuin hyväntekijöiksi koska heidän ei olisi pakko :D


    • Anonyymi

      Minähän ajan missä haluan, väistäkää tai olkaa väistämättä.

      Vittuilukyvyltään rajoitetut pysykööt maissa.

      Jos olet sääntöjesi kanssa niin vitun oikeassa, aja päin.

      Muhahahah

      • Anonyymi

        Kuulut siis prosenttijengiin?


      • Anonyymi

        Noinhan siinä käy kun tuolla luonteella varustettuja tarpeeksi kouluttaa.
        Huomaavat itsekin olevansa jo aika syvällä ja heidän vastauksensa on sitten tuollainen

        Toivottavasti tilanne rauhoittuu kun saavat olla hetken omissa oloissaan.
        Ehkä tästä ns. suurelle enemmistölle jotakin mukaan otettavaa ja väistämistä ei koeta heikkoudeksi, vaan turvallisuuden lisäykseksi.


    • Anonyymi

      Hesari tänään.

      "MAARIANHAMINASTA Turkuun matkannut Tallink-Siljan Baltic Princess joutui keskiviikkona tekemään erittäin jyrkän väistöliikkeen keskellä laivaväylää kulkeneen purjeveneen takia.

      Laivan takakannella istunut raumalainen Hakki Karlsson kuvailee tilanteen äkillisyyttä.

      ”Laiva kallistui aivan järjettömän jyrkän väistöliikkeen takia. Sitten se teki vastaliikkeen, ja aurinkotuolit kannella lähtivät liikkeelle”, Karlsson kuvailee.

      Laivaväylä kulki avoimella merialueella eikä purjeveneellä ollut mitään syytä kulkea väylän keskellä.

      ”Olen itse kulkenut merellä 40 vuotta. Vaikka väylä olisi aivan tyhjä, eikä laivoja olisi edes näköpiirissä, en lähtisi kulkemaan väylää pitkin. Kyllä siellä väylän sivussa vettä riittää.”

      KARLSSONIN mukaan purjeveneilijä oli tehnyt tyynellä säällä ratkaisevan virheen eli purjeet olivat löysänä eikä moottori ollut päällä.

      ”Se ei olisi itse päässyt pois laivan alta, jollei laiva olisi tehnyt väistöliikettä.”

      Purjeveneellä kävi aikamoinen tuuri myös sen vuoksi, koska tapahtumapaikka oli avoimella merialueella. Juuri ennen kohtaamista laiva kulki kapeikossa, jossa se ei edes olisi pystynyt väistämään purjevenettä.

      Tällä kertaa purjevene ohitti laivan aivan sen kyljen vierestä.

      BALTIC Princess -aluksen päällikön André Brinkin mukaan näin jyrkkiä väistöliikkeitä joudutaan tekemään harvoin. Kesäkuukaudet ovat vilkkainta veneilykautta, joten vastaavanlaisia kohtaamisia tapahtuu silloin tällöin.

      ”Huviveneet yleensä siirtyvät sivuun viimeistään silloin, kun iso laiva antaa äänitorvella varoitussignaalin”, Brink kommentoi sähköpostitse.

      Hän muistuttaa veneilijöitä siitä, että kapeilla väylillä isojen laivojen mahdollisuudet tehdä isoja väistämisliikkeitä ovat varsin rajoitettuja. Paras ja turvallisin paikka huviveneelle on yleensä väylän reunalla. Isot laivat pyrkivät välttämään väylän reunoja ja pysymään mahdollisimman keskellä väylää.

      ”Lisäksi veneilijöiden on hyvä muistaa, että isot laivat, varsinkin matkustajalaivat, liikkuvat välillä kovilla nopeuksilla – jopa 21–23 solmua – ja laiva voi todellisuudessa olla aika lähellä, vaikka se pienestä veneestä näyttääkin olevan tosi kaukana”, Brink huomauttaa.

      KARLSSONIN havaintojen mukaan pienveneilijöiden merimiestaidot ovat heikentyneet vuosi vuodelta. Onnettomuuksia tapahtuu Turun ja Rauman vesialueella usein: ajetaan päin toisia kulkijoita tai päädytään rantakalliolle.

      ”Viimeisten kuuden tai oikeastaan erityisesti viimeisten kolmen vuoden aikana osaamattomien määrä on kyllä lisääntynyt huomattavasti. Pitää ensimmäiseksi veneeksi ostaa yli 10-metrisiä veneitä, joita ei sitten osata hallita.”"

    • Anonyymi

      Tietämättä tilannetta josta aloittaja kertoo, huomioisin sellaisenkin mahdollisuuden että purjeveneilijä on hitaana kulkijan laskelmoinut ajamalla keskellä tai lähes keskellä väylää antavansa nopeammille hyvän tilan ohittaa oikealta. Sillä koneella ajavaa purkkaria nopeampia vilkkailla väylillä riittää.
      Tuo laivan kohtaamistilanne on toki aika kammottava vaan ei liittyne ko. veneilijän aikaansaannoksiin, useimmat sentään varautuvat hyvissä ajoin väistämään laivoja.
      Laiva muuten kääntyy paljolti keulansa varassa, siis peräpää siirtyy sivuun käännöksessä ja laiva etenee osittain sivuttain. On tuollaisessa tilanteessa ihan tuurista kiinni että ajautuuko vene joka tapauksessa kääntyvän laivan kylkeen kiinni vai ei, eli siitä kiinni onko laivalla ylipäätään tilaa kääntöliikkeeseen ja ehditäänlö se tehdä ennen em. kylkikontaktia.
      Tai siis, noinhan se kääntyy mikä tahansa uppoumarunkoinen alus, venekin, mutta mitä pitempi runko, sitä suurempi on se perän tekemä "viippaus". Käytän sanaa viippaus vaikka se merenkulussa yleensä liittyykin hieman toiseen asiaan.

      • Anonyymi

        Hitaan kannattaa veneillä laivaväylän ulkopuolella, lähes aina on vettä riittävästi. Vene väylät erikseen.


      • Anonyymi

        Tietämättä enempää asiasta kuin lehdessä ollut laivan päällikön haastattelu en kyllä lähde ainakaan tuon veneilijän käytöksestä etsimään mitään merkittävää puolusteltavaa.

        Tänä päivän lähes kaikilla on edessään jonkin sortin paikkaa ilmoittava navigointilaite.
        Niillä joilla sellaista ei vielä ole tietävät kyllä sijaintinsa perinteisin menetelmin.
        Kun tämä sijainnin tieto on hallussa, niin on sulaa hulluutta lillua lähes tyynessä säässä laivaväylässä.
        Avoimilla vesillä jotkut laivat ajavat jopa 23 knotsin nopeudella ja sellainen laiva ilmestyy paikalle hämmästyttävän nopeasti.

        Nuo laivat ovat lähes jatkuvasti autopilotin ohjauksessa ja on ollut tuuria, että siellä on ollut tähystys yllä - tosin näyttää siltä, että jostain syystä väistö jäi viime tinkaan.
        Siellä tainnut kaatua muutakin kuin kansituoleja D.

        Nyt olisi mielenkiintoista kuulla onko tuossa veneessä ollut AISsia. Tutkassa tuollainen vene ei helposti näy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jussi Hakulinen on kuollut - YÖ yhtyeen hittien tekijä

      https://www.is.fi/viihde/art-2000008994171.html Vielä ei ole kerrottu kuoleman syytä. Jussi Hakulinen loi YÖ yhtyeen kuuluisimmat hit
      Maailman menoa
      209
      4565
    2. Loiri on kuollut.

      Poistui kuvioista.
      Maailman menoa
      181
      3363
    3. Kirja: Martina Aitolehti näki narkomaani-siskonsa piikitetyn käsivarren: "Sillä hetkellä tajusin..."

      Hyvinvointiyrittäjä ja triatlonisti Martina Aitolehti avautuu rehellisesti mm. pikkusiskonsa-Steffin huumehöyryisestä elämästä uudessa elämäkertakirja
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      3337
    4. Törkeä ryöstö Hyrynsalmella

      Törkeä ryöstö Hyrynsalmella – miehet tunkeutuivat aamuyöllä taloon, otsikoivat lehdet. Kenen sakkija ovat tunkeutujat olleet ja missä??
      Hyrynsalmi
      56
      2237
    5. Martinan vastenmielinen menneisyys

      Martinan kirjasta julkaistujen otteiden perusteella hän on vastenmielinen sarjapettäjä ja epävakaa persoona. Kukaan normaali ihminen ei huuda kuutta t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      245
      2058
    6. Yön Jussi Hakulinen on Kuollut

      Näin kertoo lehdet, esim satakunnankansa. R.I.P. Jussi. Olit hyvä laulaja ja sanoittaja.
      Pori
      138
      1611
    7. Joko kadonnut?

      Onko löytynyt jo?
      Hyrynsalmi
      12
      1545
    8. Miksi Martina puhuu kirjassaan

      …muunneltua totuutta. Hän ei ole ollut apuvalmentajana hevostallilla nuoruudessaan. Hän on ollut ihan tavallinen tallityttö muiden tallityttöjen jouko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1410
    9. Kiinasta taas uusi virus maailman iloksi

      Kiinassa on tunnistettu uusi Langya henipavirus (LayV), johon on sairastunut jo kymmeniä ihmisiä. Tutkijoiden mukaan virus on todennäköisesti tarttun
      Maailman menoa
      57
      1355
    10. Oho! Esko Eerikäinen pisti deitti-ilmoituksen someen - Martina Aitolehden ex on valmis rakkauteen

      Esko Eerikäinen erosi aikansa kohujulkkiksesta Martina Aitolehdestä reilu kymmenen vuotta sitten. Ero jätti rajut arvet. Nyt Esko on valmis rakkaute
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1012
    Aihe