Latausjohdon pituus ja paksuus?

Anonyymi

Onko järkeä laittaa purjeveneen keulaluukkuun aurinkopaneeli ja siitä pitkä johto sitloodan alla sijaitseville akuille? Hukkaako niin pitkä johto liikaa tasajännitteistä latausvirtaa?

37

1492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei hukkaa. Venehän ei maadoita lainkaan, joten pelkosi on turha.

      • Anonyymi

        Luulosi on väärä. Vene ei todellakaan maadota vesillä ollessaa ja siksi kaikenlainen sähkön katoaminen on mahdotonta (jopa vaikka käytettäisiin sähkölaitteita). Tilanne on kuitenkin eri kun vene on telakoituna talvella, jolloin maayhteys on olemassa ja kesällä huolella akkuun talletettu sähkö voi kadota.


      • Anonyymi

        Tasavirrassa pitkien johtojen vastus lämpöhukkana aiheuttaa hävikkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tasavirrassa pitkien johtojen vastus lämpöhukkana aiheuttaa hävikkiä.

        Aivan yhtä paljon häviötä tulee tasa- ja vaihtovirralla, jos virta on sama. Sähköjakelussa pitkissä linjoissa jännitteet ovat todella korkeita, jolloin samalla teholla virta jää pieneksi.

        Myös tasajännitettä käytetään mm. Suomen ja Ruotsin välinen yhteys Pohjanlahden ali.

        Vaihtojännitteellä on helppo nostaa ja laskea jännitettä muuntajilla.


    • Anonyymi

      On järkeä, ei hukkaa, pistä ainakin 6mm2 johtoa. Aditan sivuilla on kaapelilaskuri.

    • Anonyymi

      Hukkaa, mutta käytännössä vain MPPT-säätimen hyödystä jää osa saamatta. Kaapelissa ei virta huku, vaan jännite alenee. Miten pitkä kaapelivedosta tulee ja miten tehokasta paneelia ajattelit?

    • Anonyymi

      Aloittajalle viestinä, että tavallisessa huviveneessä jännitehäviö on mitätöntä, kunhan kaapeli on mitoitettu oikein.
      Tuossa edellä oli jo ohje etsiä muuntotaulukko kaapelin läpimitan selvittämiseksi.
      Se voi löytää myös netistä, mutta jos sähkötyöt eivät ole tuttuja, niin kannattaa ottaa yhteys ammattilaiseen.
      Reiska2K

    • Anonyymi

      Ei kaapeli hukkaa sähköä jos kuori vaan on ehjä. Eristeen kunto kannattaa tarkistaa väh. Kerran vuodessa

      • Anonyymi

        Pääseekö sähkö karkaamaan reiästä, vai pääseekö sen sähköjohdon aiheuttaman vastuksen tuottama lämpö karkaamaan eristeen reiästä?


      • Anonyymi

        Kodin sähköpistokkeissakin kannattaa pitää aina edes joku töpseli kiinni jottei sähkö karkaa niistä reikien avoimista johdonpäistä.


    • Anonyymi

      Keulaluukusta on matkaa akuille suorassa linjassa varmaan noin 5 metriä, mutta matkalla olevien mutkien vuoksi varmaan tulee ainakin pari metriä lisää.
      Suunnittelin 60 wattista paneelia ja lataussäädin johonkin kohtaan siihen väliin.

      Muistelen että vaihtovirta kehitettiin sähköverkkoja varten siksi koska vaihtovirrassa pitkät johdot ja etäisyys ei aiheuta häviötä kuten tasavirta tekee.

      • Anonyymi

        Olet aivan oikeassa tuossa asiassa miksi Nikola Tesla ryhtyi tutkimaan vaihtovirran etua sähköverkon perustamisessa.
        Sinun aurinkopaneelisi mukana saattaa tulla jo mukana riittävästi kaapelia tuon matkan kattamiseksi.
        Jos joudut kuitenkin sen kaapelin erikseen hankkimaan, niin katsot tuosta edellä mainitusta taulukosta sopivan kokoisen (kaapelin läpimitta) suhteessa pituuteen, niin siitä se lähtee.
        Tarvitset siihen asennukseen tietenkin säätimen ja sulakkeen.
        Kun käyt koko paketin ostamassa perinteisestä liikkeestä, niin voit saada sieltä ammattitasoista opastusta kytkentöihin.
        Reiska2K


      • Anonyymi

        Siis yhteensä 2x7=14 m kaapelia. 60 W paneelilla maksimivirta 3,5 A tuottaa jännitehäviötä 1,5 mm2 kaapelilla 0,6 V ja tehohäviötä 2 W. Jos käytät PWM-säädintä, tehohäviötä ei tule, mutta muutenkin saat 60 W paneelistasi vain 40-50 W akun jännitteestä riippuen.

        MPPT säätimellä 2 W menee kaapeleihin ja 1-5 W säätimen häviöihin eli 60 W paneelista lähtevällä saat 53-57 W lataukseen.

        2,5 mm2 kaapelilla jännite- ja tehohäviö lähes puolittuu ja 6 mm2 tippuu neljäsosaan.

        1,5 mm2 on siis jo ihan OK ja häviö melko mitätön. Varsinkin kun paneelista harvemmin saa täyttä tehoa.


      • Anonyymi

        Häviöissä ei ole eroa. Ainakin yksi hyvä syy vaihtovirran käyttöön on se ettei muuntaja toimi tasavirralla. Muuntajalla voidaan vaihtojännitettä suurentaa tai pienentää. Jos tasavirtaa sitten tarvitaan on sitä varten tasasuuntaajat.


    • Anonyymi

      Joo ja jo vantin osavarjo romauttaa paneelin tuoton, puhumattakaan maston aiheuttamasta - ja purjehtiessahan paneeliin ei paista suoraan käytännössä koskaan, tai sitten se jää purjeen varjoon.
      Lopullinen tuotto paneelista on alle 10Ah/vrk jos on täysin pilvetön päivä.
      Satamassa tietysti akut tulevat täyteen, jos vene seisoo päiväkausia käyttämättä.
      Siihen hommaan aurinkopaneelit ovat jees.
      Retkikäytössä salkkupaneeli on parempi, sen voi levittää kohtisuoraan aurinkoon satamaolosuhteissa tai ankkurissa, jolloin se tuottaa virtaa kunnolla ja jopa lataakin kulutuksen kattamisen lisäksi.

      Tosin kymmenen minuuttia moottoria käyttämällä saa latausvirtaa yhtä paljon kuin paneelilla viikossa....

    • Anonyymi

      Minkälainen aurinkopaneeli-lataussäädin kytkentä barnakkelimiehellä oli maapallon kiertäessään, koska ne oli kytketty jotenkin väärin, siten että latausteho oli vain murto-osa siitä mitä niistä oli tarkoitus saada?

    • Anonyymi

      Joku jo ehtikin ottaa kantaa eristeiden kuntoon:

      ”Ei kaapeli hukkaa sähköä jos kuori vaan on ehjä. Eristeen kunto kannattaa tarkistaa väh. Kerran vuodessa”

      Sähköteipillä voi kietoa johdotukset niin eristeisiin saa hiukan lisää elinaikaa. On kuitenkin paljon halvempi kun jos sähköurakoitsian ottaa uusimaan johdotukset. Ja sähköhävikki on aina pahasta, joten siihen malliin.

      Näillä mennään.

      T. Saalar

      • Anonyymi

        Joo. Halvempi on. 28-jalkaisen sähköjen uusiminen maksoi 9000 (yhdeksäntuhatta!!!)euroa.
        Työlle tuli hintaa aika tasan 6 tonnia.

        Arvaatte varmaan, ettei hommaan mennyt laskutettua 80 tuntia, lähimainkaan.
        Älkää helvetissä teettäkö mitään noilla "urakoitsijoilla" ilman sitovaa hinta-arviota!!!!

        Terveisin,

        -Kunnolla kusetettu-


      • Anonyymi

        Sinä olet alkanut näköjään tarjota muitakin neuvoja kuin niitä totuttuja piimävinkkejä.
        Sen verran tuohon asialliseen neuvoon lisäisin, että ”sähköhävikkiä” ei vielä synny, vaikka eriste olisi rikki.
        Jos ne paljastuneet säikeet johtavat oikosulkuun, niin siinä on sitten”sähköhävikki” pienin ongelma.

        Johdotuksen suojaukseen ei sähköteippi pidemmän päälle ole hyvä keino, sillä niiden teippien liimat alkavat ”pilaantumaan” ja sitä kautta löystymään.

        Ainoa oikea tapa on vetää ne johdot suojaputken sisään, joka suojaa niitä kaapeleita erittäin hyvin.
        Se mikä venesähköasennuksissa tulee halvimmaksi, kannattaa jokaisen selvittää omalta kohdaltaan.


    • Anonyymi

      MPPT ja kai muissakin säätimissä on monessa johdoille kiinnityspaikat joihin ei saa kuin max 2,5 mm2:n johdon. Joissakin malleissa taitaa olla mahdollisuus käyttää abiko liittimiä malli lenkki jolloin saa paksummankin johdon…

      • Anonyymi

        Tuollaisia en ole nähnyt, mutta silloin kuorisin tarpeellisen määrän säikeitä jotta mahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisia en ole nähnyt, mutta silloin kuorisin tarpeellisen määrän säikeitä jotta mahtuu.

        Meinaatko, että kannattaa laittaa 10mm2 johto ja kuoria se pää 2,5mm2 kokoon, jotta mahtuu liittimeen? Että metrin halkaisijaltaan olevan viemärin paskat mahtuvat siitä loppupäästä kivasti kymmenen sentin putkeen?
        Ja Abiko-liittimillä ei veneessä pitäisi kytkeä YHTÄÄN MITÄÄN.
        Ainoat kelvolliset ovat kunnolliset, vesitiiviit liittimet, joissa johdon ja liittimen välinen liitos ei pääse hapettumaan (tinatut)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko, että kannattaa laittaa 10mm2 johto ja kuoria se pää 2,5mm2 kokoon, jotta mahtuu liittimeen? Että metrin halkaisijaltaan olevan viemärin paskat mahtuvat siitä loppupäästä kivasti kymmenen sentin putkeen?
        Ja Abiko-liittimillä ei veneessä pitäisi kytkeä YHTÄÄN MITÄÄN.
        Ainoat kelvolliset ovat kunnolliset, vesitiiviit liittimet, joissa johdon ja liittimen välinen liitos ei pääse hapettumaan (tinatut)

        Puristusliitos on tinattua parempi mutta molemmat pitää suojata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko, että kannattaa laittaa 10mm2 johto ja kuoria se pää 2,5mm2 kokoon, jotta mahtuu liittimeen? Että metrin halkaisijaltaan olevan viemärin paskat mahtuvat siitä loppupäästä kivasti kymmenen sentin putkeen?
        Ja Abiko-liittimillä ei veneessä pitäisi kytkeä YHTÄÄN MITÄÄN.
        Ainoat kelvolliset ovat kunnolliset, vesitiiviit liittimet, joissa johdon ja liittimen välinen liitos ei pääse hapettumaan (tinatut)

        Sähkö ei "kulje" johtimessa samalla tavalla kuin neste putkessa eli analogiasi on virheellinen. Muuta olkiukkoiluasi ei jaksa kommentoida.


    • Anonyymi

      Aurinkopaneelit liikkuvissa vehkeissä ovat aina perseestä.
      Pallonkierrossa eri asia, kun paistaa 12h joka päivä lähestulkoon avomerellä ja biminin päälle laitetut paneelit eivät jää varjoon.
      Joku 50W paneeli on pelkkä riesa ja parin kesän jälkeen paskana joka tapauksessa.
      Maasähkö ja veneen oma laturi lataavat akut nopeasti ja luotettavasti.

      Aurinko- ja tuulisähkö eivät Itämerellä veneessä ole muuta kuin vikakohde.

      Satamassa joku siirrettävä paneeli lataukseen voi olla vielä perusteltu.

      • Anonyymi

        Millä tavalla paneeli on riesa?


      • Anonyymi

        Höps höps. Aurinkopaneeli on loistava juttu. Ensin oli 50 W halpis ja nyt 90 W vähän laadukkaampi. Hyvin auttaa ja akun takia ei ole konetta käynnistetty 10 vuoteen. Harvemmin on tarvetta edes maasähköä kytkeä ellei kaipaa lämminvesivaraajaa tai muita 230 V vehkeitä.

        Tänään oli jo 13 mennessä ladannut 10 Ah, vaikka oli pääosin pilvistä. Pilvien väistyttyä latasi 4,5 A.


      • Anonyymi

        Modernin taipuisa 54 W:n paneeli on tuottanut meillä purjehduksessakin hyvin sähköä ja kestänyt elävänä viisi vuotta, enkä näe syytä miksi ei kestäisi vielä paljon pidempää. Helppoa ja edullista. Hanki laadukkaat ja tarkoituksenmukaiset laitteet, asenna järkevästi ja lopeta valitus.


    • Anonyymi

      Ei sen pituus tai paksuus ratkaise vaan se, miten sitä käyttää.

    • Anonyymi

      Samaa aihetta sivuten kyselen. Voiko noihin lataussäätimiin liittää yhtaikaa kaksi toisistaan erillään olevaa ja eri kokoista akkua joista vain toinen on auringolla ladatessa veneen sähkölaitteiden kulutuskäytössä?

      • Anonyymi

        Voit jos syötät säätimellä latausrelettä tai -jakajaa.
        Tosin kaikki ylimääräinen paneelin ja akun välillä syö muutenkin surkeaa hyötysuhdetta....


    • Anonyymi

      Laskekaa huviksenne, mitä se paneeli johtoineen ja säätimineen kokonaisuudessaan maksaa per tuotetut wattitunnit paneelin odotettavissa olevana 5 vuoden käyttöaikana ja kun se tyypillisesti tuottaa alle 10Ah/päivä -silloin kun paistaa täydeltä terältä. Pilvisinä päivinä tuotto jää pariin ampeerituntiin ja tuottava aika tuollaisella on toukokuusta syyskuuhun, riippuen veneen satamapaikasta noin 8h/päivä (aurinkoisina päivinä).
      Maksimituottoa (jolla noita myydään) niistä ei saa ulos koskaan edes täysin selkeällä säällä keskikesällä.

      Halvempiakin tapoja saada sähköä veneeseen on.
      Matematiikka on vittumainen laji, jos sen osaa. Tulee äkkiä ajatelleeksi, että omaviritys-johdotukset paneelille, käyntiluukun välistä roikkuvat paneelin johdot ja jossain seinässä roikkuva säädin eivät välttämättä hauku hintaansa. Lisäksi ne hankaloittavat veneen käyttöä, purjehdusta ja ovat koko ajan tiellä ja/tai rikki vähän väliä.

      Helvetin kalliita watteja ne joka tapauksessa ovat. Sori siitä.
      Omakotitalon katolla tilanne on täysin toinen, jos näkymä taivaalle on esteetön ja paneeleja on riittävästi. Näillä sähkön hinnoilla kuoletusaika järjestelmälle on parhaimmillaan alle viisi vuotta.
      Tosin niitä paneeleja tai asentajia et juuri nyt saa mistään ja ensi kesäksi kauas hinnat karkaavat :).....

      • Anonyymi

        Mistä tulee tuo 5 vuoden odotettavissa oleva käyttöaika? Millä teet sähköä veneeseen jos et ole maasähkössä? Tietysti jos osaa tehdä vain omaviritys-johdotuksia tai ei löydä paneeleille sopivaa paikkaa niin sitten saa mistä maksaa. Ei kai noita kukaan sähkön "ilmaisuuden" takia veneeseensä asenna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tulee tuo 5 vuoden odotettavissa oleva käyttöaika? Millä teet sähköä veneeseen jos et ole maasähkössä? Tietysti jos osaa tehdä vain omaviritys-johdotuksia tai ei löydä paneeleille sopivaa paikkaa niin sitten saa mistä maksaa. Ei kai noita kukaan sähkön "ilmaisuuden" takia veneeseensä asenna.

        No jos veneessä on sähköt, siinä yleensä on myös jonkinlainen moottori?
        Onhan nyt vaikka 75A laturi aivan eri planeetalta kuin joku hikinen nimellisteholtaan 75W paneeli (jonka todellinen antoteho hyvissä olosuhteissa on ehkä 4A (12Vx4A=48W), puolipilvisellä ilmalla vähemmän, pilvisellä tai sateisella lähes olematon?


        No, sama se. Tuosta laskuri, ei tarvitse pähkäillä:

        https://gravasoftdemo.azurewebsites.net/laskuri/laskuri-purjevene.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos veneessä on sähköt, siinä yleensä on myös jonkinlainen moottori?
        Onhan nyt vaikka 75A laturi aivan eri planeetalta kuin joku hikinen nimellisteholtaan 75W paneeli (jonka todellinen antoteho hyvissä olosuhteissa on ehkä 4A (12Vx4A=48W), puolipilvisellä ilmalla vähemmän, pilvisellä tai sateisella lähes olematon?


        No, sama se. Tuosta laskuri, ei tarvitse pähkäillä:

        https://gravasoftdemo.azurewebsites.net/laskuri/laskuri-purjevene.html

        On selitettävä tyytyväiset paneelien käyttäjät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos veneessä on sähköt, siinä yleensä on myös jonkinlainen moottori?
        Onhan nyt vaikka 75A laturi aivan eri planeetalta kuin joku hikinen nimellisteholtaan 75W paneeli (jonka todellinen antoteho hyvissä olosuhteissa on ehkä 4A (12Vx4A=48W), puolipilvisellä ilmalla vähemmän, pilvisellä tai sateisella lähes olematon?


        No, sama se. Tuosta laskuri, ei tarvitse pähkäillä:

        https://gravasoftdemo.azurewebsites.net/laskuri/laskuri-purjevene.html

        Hankin ensimmäisen aurinkopaneelin 2013. Se tuotti usein n. 10 Ah/aurinkoinen vuoroksusi. Hajosi kaudella 2020. Oli halpis ja maksoi säätimineen alle 200 €. Jos arvioidaan sen ladanneen 10 Ah 30 kertaa kaudessa, saadaan 13 V latausjännitteellä kokonaistuotoksi 27,3 kWh. Tuon olisi saanut maasähköllä n. 5 €:lla.

        Moottorilla ladattaessa ajon aikana voi arvioida dieselmoottorin kuluttavan 0,3 l/kWh ja laturin hyötysuhteeksi 60%, jolloin latauksesta kulutus lisääntyy 0,5 l/kWh eli 2 €/l tuo lataus olisi maksanut 27 €.

        Jos koneen käynnistää satamassa tai purjehtiessa vain latausta varten, on tilanne paljon huonompi. Silloin ollaan jo samassa hintaluokassa eli saattaa mennä 200 € dieseliin.

        Nykyinen 90 W paneeli maksoi 130 € ja vanhalla säätimellä mennään. Se on paljon laadukkaampi ja oletan sen kestävän paljon pidempään. Tuotto yli tuplat vanhaan verrattuna, jos akkuun mahtuu.

        Mutta en minä ainakaan paneelia ole ostanut rahaa säästääkseni. Se on nautinto, ettei tarvitse konetta käynnistää akun takia eikä valita yöpymispaikkaa sen mukaan onko maadähköä saatavilla. No tuolla viimeisellä säästää jo kaudessa satamamaksuissa paneelin hinnan.

        On myös paljon purjeveneitä, joissa on perämoottori tai ei lainkaan moottoria. Pienet perämoottorit lataavat onnettoman heikosti purjeveneen matkakierroksilla. Minulla ensimmäisessä veneessä ollut Mariner 4 2T-koneella lataustehoksi ilmoitettiin 48W. Latasi kuitenkin vain 1 A matkavauhdilla (reilut 5 kn). Kulkuvalot päällä akku tyhjeni.

        Dieselilläkin pitää huomioida myös akkujen vastaanottokyky. Akun täyttyessä yli 60-70% virta laskee nopeasti alle 10 A:n, jolloin konetta pitää käyttää pitkään, vaikka olisi 100 A laturi.


    • Anonyymi

      Siellä se aurinkopaneeli lataa akut veneen seisoessa laiturissa.
      Voin mennä mihin tahansa satamaan ja katsella vaikka elokuvan illan ratoksi.

      Näillä dieselin hinnoilla en kyllä halua ainakaan koneella akkuja latailla.
      Se on kyllä myönnettävä, että loppusyksyksyllä tuotto on jo pieni, mutta niin ovat veneilyhalutkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      Yleistä iskelmämusiikista
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe