Hautaaminen maan alle ahdistaa

Anonyymi

Muutama viikko sitten lähisukulainen menehtyi, ja hautajaiset pidettiin vasta. Hän ei ollut minulle sukulaissuhteesta huolimatta erityisen läheinen, mutta kuitenkin ihminen jonka kanssa on vietetty yhdessä Joulua, käyty kylässä jne. Hautajaiset pidettiin perheensä ja sisarustensa kesken, jonka vuoksi en hautajaisiin mennyt, vaikka kutsu tavallaan tulikin. Kuolema on aiheuttanut minussa kuitenkin oudon ajatuksen, jota koitan nyt tähän sanoittaa. Olisi kiva kuulla, onko kellään muulla vastaavaa.

Hänet haudattiin hautausmaalle. Olen työni puolesta ollut monissa hautajaisissa mukana, mutta tämä ajatus on tullut vasta nyt sukulaisen kuoltua, eli ruumiin laskeminen arkussa maan alle saa minussa aikaan ahdistusta. Tuntuu ajatuksena pahalta, että siellä se ihminen makaa laatikossa maan alla, vielä pitkään kuitenkin täysin itsensä näköisenä. Siinä missä minä olen täällä maan päällä, samaan aikaan hänen ruumis on maan alla laatikossa tuolla ulkona. En ole uskonnollinen ihminen tai ajattele sinänsä mitenkään "sielu jää tänne meidän kanssa" -tyylisesti, vaan otan asian hyvinkin konkreettisesti. Ajatus maatumisestakin kavahduttaa, se miltä se läheinen siellä arkussaan näyttää esimerkiksi 20 vuoden kuluttua. Joskus kun/jos täytyy oman vanhemman tai muun oikeasti läheisen ihmisen hautajaisissa olla, en haluaisi käydä tämmöisiä ajatuksia mielessä läpi kun hänet arkussa lasketaan maan alle ja multaa aletaan heittää päälle. Se tuntuu julmalta.

Tuhkaaminen tuntuu ajatuksena paremmalta, oikeastaan melko kauniiltakin tavalta lähteä lopullisesti esimerkiksi tuhkat mereen laskettuna tai heitettynä kauniissa paikassa, ilman ruumista missään. Tästä ei ajatuksena synny minkäänlaista ahdistusta, vaikka konkrettisuus siinäkään ei sinänsä kovin kaunis ole.

Voiko kukaan samaistua tähän?

13

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      20 vuoden jälkeen haudatusta ruumiista ei ole jäljellä oikeastaan mitään, ehkä jotain isompia luun palasia.

      • Anonyymi

        Riippuu maaperästä. Kuivissa ja elottomissa maaperissä ruumis voi jopa 20 vuoden jälkeen näyttää kuin olisi vasta eilen laitettu.


      • Anonyymi

        Onpas. Luuranko on pääosin kasassa 20v kuluttua, ja 40v päästäkin vielä kallo ja reisiluut, käsivarren luut ja vaatteen riekaleita. Jos maaperä kuiva tai suomaata, vainaja säilyy melkoisen freesinä jopa 50 vuotta (tukka pysyy, kasvot tunnistettavissa joskin hieman punoitusta ja nenänvarren kudokset ja korvalehdet yleensä tuhoutuu), jos arkussa haudattu puku päällä se voi olla vielä melkein vastaostetun näköinen!


    • Anonyymi

      Täti kuoli kuukausi sitten. Hänet haudattiin arkussa. Aikaisemmin se,että laitetaan arkussa maan alle tuntui ahdistavalta. Nykyisin uskon henkimaailman olemassa oloon. En koe tunnetasolla eroa siinä haudataanko arkussa vai tuhkataanko. Setä tuhkattiin 6 vuotta sitten. Uurnan lasku oli kaunis tilaisuus. Ymmärrän,että asioita katsoo ihan eri näkökulmasta jos on lähiomainen, kuin jos se on vain yksi työkeikka muiden joukossa. Itsekin olen ollut työni puolesta monessa hautajaisissa mukana.

    • Anonyymi

      Kun sielu jättää kehon,siellä ei ole mitään.Antakaa itselle rauha,on vain sielu joka elää silti.
      Olen ajatteluut itse samaa useasti,mutta siellä ei ole ketään enään,kehon/ruumiin hallitsija on nyt vapaa tästä maailmasta ja on varmasti iloinen kun kaikki maallinen raskas elämä päättyy.
      Kaivatkaa heitä mutta iloitkaa,matka jatkuu !

    • Anonyymi

      Minä taas olen sitä mieltä että ihminen on vain osa luonnon kiertokulkua.
      Sukupolvi toisensa jälkeen syntyy, elää ja kuolee, sen mukaan mitä oma elimistö myöden antaa ja niin kauan kuin elimistö kestää.
      Kuoleman jälkeen jäljelle jäänyt massa häviää polttamalla nopeammin, maatumalla ja pieneliöiden syömänä hitaammin.

      Synnytään, eletään, kuollaan.
      Kukaan meistä ei elä ikuisesti. Kannattaa elää tämä yksi ja ainokainen elämä niin hyvin ettei tarvitse katua mitään tehtyä eikä tekemättä jättämistä.
      Hyvin pärjää itsensä kanssa kun yllämainitun sisäistää ja hyväksyy.

      • Anonyymi

        Nimenomaan. Kun aivot tuhoutuu, ei ole ajattelua, ei "minuutta". Kuvitelkaa tilanne jos olette olleet leikkauksessa ja on nukutettu. Sama tila ikuisena, eli ei unen näkemistä, vain pimeä tyhjyys joka ei koskaan enää pääty osaltasi.

        Niin se menee. Nauti elostasi nyt! Joka aamusta. Lintujen laulusta, metsistä, niityistä, järvistä, auringosta ja sateesta.


    • Anonyymi

      Olen pohtinut samaa, etenkin, kun taannoin hyvä ystäväni kuoli onnettomuudessa (oltiin silloin 20-vuotiaita molemmat) ja haudattiin arkussa.

      Kun kävin sittemmin hautausmaalla, tuli epätodellinen olo - kaveri pötköttelee siinä laatikossa ihan lähellä, vain hieman multaa välillämme ja muuttuu päivä päivältä kammottavamman näköiseksi, kun aikaa kuluu. Jossain vaiheessa sitten vuosien päästä luurankona/muumioituneena jatkaa ikuista untaan..

      Jotenkin kammottavaa.

      Itse olen muuttanut suhtautumista kuolemaan, kun sairastuin. Vaikka on lapsia ja vaimo,ei elämässä ole kovin paljoa odotettavaa, paljon on kuitenkin jo koettu - enemmän kuin moni muu. Kuolema ei pelota, kuten nuorempana, tavallaan ajatus siitä tuntuu vapautukselta. Loppuupahan tappelu verottajan ja voudin kanssa, ei tarvitse enää taistella elannon eteen - sekä taistella Kelan kanssa siitä tästä ja tuosta asiasta.

      Kaikkihan täältä lähdetään, vaikka aika-ajoin luopuminen tuntuu tuskaisalta, niin eihän sitä sitten enää tiedosta, kun siirtyy hiilikiertoon. Mutta ahdistaa silti läheisten puolesta.

      En toki erityisesti toivo kuolemaa tai sitä mitenkään haluaisi edesauttaa, mutta jännällä tavalla on tullut sellainen "sopivan välinpitämätön" asenne koko asiaa kohtaan. Toki nyt 54 - vuotiaana olisi vielä paljon koettavaa (vai onko?) mutta toisaalta, hyvin tapahtumarikas ja paljon kokemuksia sisältävää elämää on jo takana.

      Taidan valita tuhkauksen.

      • Anonyymi

        Ruumis voi olla hyvällä tuurilla muumiona eli voisit tunnistaa kaverisi kasvotkin. Onhan se outoa kun ajattelee: vainaja vaan makaa maaperässä, vuosia, vuosikymmeniä, vuosisatoja, vuosituhansia, kymmeniätuhansia, satojatuhansia, miljoonia, miljardeja....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruumis voi olla hyvällä tuurilla muumiona eli voisit tunnistaa kaverisi kasvotkin. Onhan se outoa kun ajattelee: vainaja vaan makaa maaperässä, vuosia, vuosikymmeniä, vuosisatoja, vuosituhansia, kymmeniätuhansia, satojatuhansia, miljoonia, miljardeja....

        Muumioituminen vaatii vähän enemmän, tietyn käsittelyn, tai sen, että ihminen on kuollessaan ollut pitkän aikaa vähällä syömisellä. Mätäneminen alkaa vatsalaukusta, ja jos se on tyhjä, mätäneminen ei oikein lähde liikkeelle. Jossain Tiibetissä on vuoristossa munkkeja, jotka on muumioituneet paikalleen joskus 500 vuotta sitten, söivät viimeiset ajat pelkkiä pähkinöitä, vatsalaukku lähes tyhjä kuollessa, mutta siinäkin on vuoristo-olosuhteillakin ollut oma merkityksensäkin. Kaikki tietävät Egyptin muumiotkin.

        Onkohan kyseessä ehkä jonkinlainen "laajennettu" ahtaanpaikankammo, jos maan alla arkussa kuolleena makaaminen tuntuu ahdistavalta?

        Mitä väliä sillä on, ei siellä minään zombina olla, kuolleena ei tunnu enää mitään.

        Itse ehkä olen niitä, joita houkuttaa tuhkan heittäminen mereen. Sama se, en tiedä pitääkö koko maapallo täyttää väkisin hautausmaillakaan?

        Ehkä senkin tilan voisi käyttää muuten hyödyksi?

        Jos pitää olla jokin paikka, jonne voi mennä edesmenneitä muistelemaan?

        Hautausmailla on oma viehätyksensä, en tiedä olenko jotenkin outo, mutta aika paljon on tullut niissäkin käveltyä, kun on parin läheisyydessä asunut, jotenkin se kävelyretki usein vaan suuntautui sinne.

        Mulle kun kuolema on vain portti toiseen maailmaan, en ymmärrä niitä, jotka oikeasti uskoo katoavansa jonnekin, ei minnekään, tuntuu aivan pähkähullulta sellaiset katoamistemput. Eihän tässä olemassa olossamme ole mitään järkeä, jos pitää vielä kadotakin jonnekin. Ei kukaan oikeasti halua kadota mihinkään, kyllä sitä kaipaa uutta seikkailua jokainen, ajatus katoamisesta voi vaan tuntua niin traagisen ihanalta ajatukselta, koska ihminen on pohjimmiltaan tragediaan taipuvainen eläin.


    • Anonyymi

      Miksi arkkuja ei laiteta pystysuuntaan?

      • Anonyymi

        Yritä kaivaa kapea ja syvä monttu niin ymmärrät. Jos ymmärrät.


    • Anonyymi

      Pahempi molempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2266
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2074
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      170
      1873
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      170
      1687
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      32
      1339
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1178
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1178
    Aihe