Amerikasta keskustelu suviseuroissa

Anonyymi

Suviseuroissa näkyi verrattavan vähän Pohjois-Amerikassa oleva vanhoillislestadiolaisten kriisi. Tilanne tuli esille vain parissa esirukouspyynnöissä. Toisessa pyydettiin että tilanne selviäisi ja kaikki säilyisivät uskomassa ja toisessa pyydettiin että Minneapoliksessa saataisiin lisää puhujaveljiä. Edes llc:n puhujan englanninkielisessä saarnassa eikä llc:n sunnuntaisessa lähetysterveisessä mainittu mitään kriisistä. Mikä mahtaa olla tämänhetkinen tilanne? Onko Llc:llä halua ja tahtoa saada tilanne korjattua vai jääkö tämä roikkumaan ikiaikojen mysteeriksi?

84

2586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on sitä että vaikeista asioista on helpompi vaieta kuin puhua. Näin traumat sekä muu kuona ja mielipahaa muhivat ja säilyvät , pahimmillaan sukupolvesta toiseen.
      Tämä on vanhoillisuudessa erittäin tyypillistä. Välillä ollaan muka puhuvinaan mutta silloinkin vain varovasti ja erilaisin akrobaattisin sanakääntein.

      Näin asiat jäävät junnaamaan eivätkä ne selviä ja kaikki kärsivät.

      Vamhoillisuuden vastuuhenkilöt eivät ole koskaan osanneet kantaa vastuutaan niinkuin miesten pitäisi.

    • Anonyymi

      Esirukous on kuultu. Ameriikan siionit ovat taas yhtä suurta jumalan lasten joukkoa.
      Sivupoluille hairahtuneet tekivät parannuksen ja palasivat ruotuun.

      On se vaan tuo esirukoilun voima suuri!
      Vaimon kanssa harrastetaan esirukoilua ennen yhtymistä.

      • Anonyymi

        Siion vuori maan päällä on Palestiinassa mutta tietysti jos taivasta ajattelee niin sinne tuskin kukaan pääsee muut kuin Jeesus. Mutta jos on kova halu sinne pitää lopettaa panettelua juorut eriseurat ....


    • Anonyymi

      VOI ,että te kehtaatte, kun kirjoittelusta "paistaa läpi", ettei ole kyse vl.-ihmisistä joka noita "lausumia" väsää tänne !!
      Lopettaisitte nyt hyvän sään aikaan, nuo asiat ei teille kuulu, ei yhtään !!

      • Anonyymi

        Meinaatko jotenkin että aito vl ei voisi yhteisöään kritisoida? Olet väärässä. Yhtä väärässä kuin ne hurjimmatkin hoitaja ukot aikoinaan.


      • Anonyymi

        Kuuluu ja näkyy


      • Anonyymi

        Itsekin kaipaan asiallista keskustelua näistä aiheista. Mutta niin se ei ole, etteikö muutkin voisi keskustella tästä aiheesta kuin vanhoillislestadiolaiset.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kauheat ajat edessä. "kuin Kooran lapsetkin, kiittäisin vielä, kun maa ei niellyt..."
      Eriseuran tie on kauhea

    • Anonyymi

      Jos joku kuvittelee, että Suolessa voi käydä asiallista keskustelua, niin on aika lapsellinen ja hyväuskoinen. Suoli on vihapuheen kestoalusta eikä muuksi muutu. Oikea loppuun istuttu pefletti.

      • Anonyymi

        Mutta joku sinuakin tänne houkuttaa.


      • Anonyymi

        Suoli kuitenkin kiinnostaa sinua. Jännä juttu.


    • Anonyymi

      LLCn vuosikokous erotti viime viikonloppuna Minneapolisin ja Wolf Laken seurakunnat keskusjärjestöstä.

      • Anonyymi

        Mikä oli syy erottamiseen?


      • Anonyymi

        Llc:n nettisivuilla on edelleen eristettyjen seurakuntien tiedot ja näiden seurakuntien sivuilla lukee että ovat llc:n jäsenseurakuntia.


    • Anonyymi

      Nettisivut päivittyvät aikanaan. Nyt on varmaan muutakin ajateltavaa. Hajaannus ei tiiviissä yhteisössä ole pikkujuttu. Perheet ja suvut halkaisee taas tämä splitti...

      • Anonyymi

        Nyt Llc on poistanu omalta nettisivuilta minneapoliksen wolf laken yhteystiedot. Kovat on ajat, kukaan ei tunnu tietävän todellista syytä miks hajaannus tuli ja lopputulos on todella ruman näköstä. Siinä Srk:n johtokunnalle päänvaivaa mitä tehdä Llc:n väliselle yhteistyölle ja wolf lake minneapolis väliselle yhteistyölle. Asiasta yhtään tietämättä mutta touhua sivusta seuranneena voin todeta että on väärin jättää wolf lake ja minneapolis uppoamaan pohjattomaan mereen jos Srk:n hegellinen oppi on lähempänä heitä kun Llc:tä. On myös ennustettu että jännitteet näkyvät aikanaan suomessakin mikäli hajaannus tapahtuu. Saa nähä kuinka kauan siinä menee että suomessa puidaan samoja asioita. Ehkä jopa piankin, kuka ikinä tietää?


    • Anonyymi

      Mistä se johtuu ettei minneapoliksessa ole tällä hetkellä puhujia? Asiasta ollu myös mainintaa tällä foorumilla muissa keskusteluissa. Ovatko Minneapoliksen puhujat siirtyneet päälinjan puoleen ja kuuluvat nykyisin muihin seurakuntiin vai mistä tämä johtuu että minneapoliksessa ei tällä hetkellä ole puhujia? Ilmeisesti seurojakaan siellä ei ole pystytty tästä syystä järjestämään.

      • Anonyymi

        Pari vuotta sitten Minneapoliksessa otettiin pois yksi puhuja ja noin puolitoista vuotta sitten loput puhujat ja puoli seurakunta lähtivät. Sen jälkeen Minneapoliksen seurakunta ei ole laittanut uusi puhujat koska ajatus oli, että se olisi sitten vaikeampi korjata tilanne LLC:n kanssa ja ehkä LLC käyttää sitä syiksi potkea Minneapolis pois ryhmästä. Minneapolis on ollut aika varovainen koska he eivät halua erottaa. Toivottavasti voitte ymmärrä minun perus Suomea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari vuotta sitten Minneapoliksessa otettiin pois yksi puhuja ja noin puolitoista vuotta sitten loput puhujat ja puoli seurakunta lähtivät. Sen jälkeen Minneapoliksen seurakunta ei ole laittanut uusi puhujat koska ajatus oli, että se olisi sitten vaikeampi korjata tilanne LLC:n kanssa ja ehkä LLC käyttää sitä syiksi potkea Minneapolis pois ryhmästä. Minneapolis on ollut aika varovainen koska he eivät halua erottaa. Toivottavasti voitte ymmärrä minun perus Suomea.

        Ovatko erotetut puhujat tällä hetkellä päälinjan puolella vai eristetyn joukon puolella? Ja erottiko llc puhujat tehtävästä vai minneapoliksen seurakunta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari vuotta sitten Minneapoliksessa otettiin pois yksi puhuja ja noin puolitoista vuotta sitten loput puhujat ja puoli seurakunta lähtivät. Sen jälkeen Minneapoliksen seurakunta ei ole laittanut uusi puhujat koska ajatus oli, että se olisi sitten vaikeampi korjata tilanne LLC:n kanssa ja ehkä LLC käyttää sitä syiksi potkea Minneapolis pois ryhmästä. Minneapolis on ollut aika varovainen koska he eivät halua erottaa. Toivottavasti voitte ymmärrä minun perus Suomea.

        Miksi LLC on vihainen Minneapolikselle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko erotetut puhujat tällä hetkellä päälinjan puolella vai eristetyn joukon puolella? Ja erottiko llc puhujat tehtävästä vai minneapoliksen seurakunta?

        Minneapoliksessa on noin 4 puhujia tällä hetkellä mutta seurakunta ei ole vielä laittanut heitä takas puhumaan. Yksi puhuja otettiin pois Minneapoliksessa ja muut on tullut Minneapolikseen. On myös noin 10 puhujia toisessa seurakunnassa (ei Minneapolis tai Wolf Lake) jotka on otettu pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi LLC on vihainen Minneapolikselle?

        Se on vähän vaikea sanoa. He sanovat, että Minneapoliksessa on "eri henki" ja he "taistelevat Jumalan valtakunnan vastaan" mutta ei ole niin tarkkoja syitä. Ehkä yksi asia on, että Minneapolis ja Wolf Lake ei halua vain tehdä mitä LLC ja muiden seurakunnan johtakunnat sanovat jos se on väärin ja ei raamatun mukaan. Esimerkiksi kun puhujat otetaan pois ilman hyvä syy (syy on yleensä, että he puhuvat jotain hämmentävää, mutta he eivät pysty sanoa mitä on väärin), kun toiset seurakunnat eivät lähetä puhujat Minneapolikseen ja Wolf Lakeille, ja kun Minneapolis ja Wolf Lake potkittiin pois LLC:sta. LLC ja muut sanovat, että tämä kaikki on ollut pyhä hengen johtominen, mutta Mpls ja WL sanovat, että pyhä henki pitää toimita raamatun mukaan.

        Se on vaikea monille vaikea hyväksyä, että LLC ja niin monta ihmisiä voi tehdä jotain väärin. Ainoa mahdollisuus sitten on että Mpls ja WL on väärin.

        On ollut niin monta outoja tapahtumia että on vähän vaikea sanoa mitä on ongelma ja mistä se alkoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on vähän vaikea sanoa. He sanovat, että Minneapoliksessa on "eri henki" ja he "taistelevat Jumalan valtakunnan vastaan" mutta ei ole niin tarkkoja syitä. Ehkä yksi asia on, että Minneapolis ja Wolf Lake ei halua vain tehdä mitä LLC ja muiden seurakunnan johtakunnat sanovat jos se on väärin ja ei raamatun mukaan. Esimerkiksi kun puhujat otetaan pois ilman hyvä syy (syy on yleensä, että he puhuvat jotain hämmentävää, mutta he eivät pysty sanoa mitä on väärin), kun toiset seurakunnat eivät lähetä puhujat Minneapolikseen ja Wolf Lakeille, ja kun Minneapolis ja Wolf Lake potkittiin pois LLC:sta. LLC ja muut sanovat, että tämä kaikki on ollut pyhä hengen johtominen, mutta Mpls ja WL sanovat, että pyhä henki pitää toimita raamatun mukaan.

        Se on vaikea monille vaikea hyväksyä, että LLC ja niin monta ihmisiä voi tehdä jotain väärin. Ainoa mahdollisuus sitten on että Mpls ja WL on väärin.

        On ollut niin monta outoja tapahtumia että on vähän vaikea sanoa mitä on ongelma ja mistä se alkoi.

        Te ette ole ymmärtäneet sitä, että lestadiolaisuuden hajaannuksissa on pohjimmiltaan kysymys siitä, kuka johtaa laumaa ja kenen tulkinta on se oikea. Lauman yhtenäisyys menee kaiken muun edelle. Kysymys siitä, mikä Raamatun tulkinta on oikein, on toissijaista. Se, että Minneapolis ja Wolf Lake ovat itsenäisesti alkaneet tulkita Raamattua uhkaa LLC:n valta-asemaa ja lauman yhtenäisyyttä. Siksi teidät erotettiin, koska halusitte toimia itsenäisesti. Jos LLC niin haluaa, SRK tulee valitsemaan LLC:n, koska LLC on suurempana tärkeämpi yhteistyökumppani. Vaikka Suomessa Rauhanyhdistysten sisällä tosiasiallisesti on monella tavalla eläviä ihmisiä.. LLC on opetuksessaam tiukempi ja kannattajakuntansa on yhtenäisempi.


        Ainoa vanhoillislestadiolainen herätysliike, joka sallii keskuudessaan useampaa opillista tulkintaa ovat ns. pikkuesikoiset (ALC, LFF ja LYRS eli Rauhan Sana). Ehkä se onkin niin, että yksittäisen kristityn velvollisuus on omaa tuntoaan kuuntelemalla ja Raamattua tutkimalla selvitettävä ketkä paimenista (papeista, puhujista) opettavat oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko erotetut puhujat tällä hetkellä päälinjan puolella vai eristetyn joukon puolella? Ja erottiko llc puhujat tehtävästä vai minneapoliksen seurakunta?

        Minneaopoliksen seurakunta hyllytti puhujansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minneaopoliksen seurakunta hyllytti puhujansa.

        Olivatko nämä hyllytetyt puhujat LLC:lle lojaaleja? Onko tilanne siis se, että oppositiolla ei ole Minneapoliksessa omia puhujiaan?


    • Anonyymi

      Hajaannukset on aina kuulunut erottamattomana osana lestaadiolaisuuteen.
      Omituinen on tuo jumalan lasten sakki. eivät osaa sovussa elää.
      Narsistisia henkilöitä pääjehuina, niin eipä ihme

      • Anonyymi

        Se kun Raamatun sanaa voi niin monella lailla tulkita niin väkisten niistä syntyy kiistoja.Ja kaikki niistä on omastaan mielestään ehottomasti oikeassa ja toiset väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kun Raamatun sanaa voi niin monella lailla tulkita niin väkisten niistä syntyy kiistoja.Ja kaikki niistä on omastaan mielestään ehottomasti oikeassa ja toiset väärässä.

        En usko että kiistoja Raamatusta olisi saatu aikaan, Teologia ei ole nimittäin oikein sillä tasolla.

        Kyllä siellä kinastelee jälleen kerran vanahat ukot keskenään jonninjoutavista saako tanssia jutuista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että kiistoja Raamatusta olisi saatu aikaan, Teologia ei ole nimittäin oikein sillä tasolla.

        Kyllä siellä kinastelee jälleen kerran vanahat ukot keskenään jonninjoutavista saako tanssia jutuista.

        Tanssista puheenollen, Tuhlaajapoika vertauksessa isän kotona oli tanssit menossa kun vanhempi poika lähestyi kotia. Myös muissa Raamatun paikoissa tanssi on ilon ja Jumalan kunnioituksen väline. Daavidko han se veteli yksin tanssin vallan alasti kun oikein ilostutti ja tuli tanssi päälle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tanssista puheenollen, Tuhlaajapoika vertauksessa isän kotona oli tanssit menossa kun vanhempi poika lähestyi kotia. Myös muissa Raamatun paikoissa tanssi on ilon ja Jumalan kunnioituksen väline. Daavidko han se veteli yksin tanssin vallan alasti kun oikein ilostutti ja tuli tanssi päälle

        Meille aikoinaan raamattuluokassa selitettiin, että "hypyt" (vanhan käännöksen mukaan) olivat itseasiassa seurojen kaltainen tilaisuus. Vaikka olin hyvin nuori silloin, ymmärsin kyllä jo, että jumalanvaltakunnassa tulkitaan Raamattua aika laveasti ja ikäänkuin omaksi eduksi. Vastaavanlaisia rohkeita tulkintoja tuli sitten nuorelle eteen niin paljon, että ymmärsin kyllä SRK:n strategian opin muovaamisessa ja lakkasin uskomasta koko oppiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meille aikoinaan raamattuluokassa selitettiin, että "hypyt" (vanhan käännöksen mukaan) olivat itseasiassa seurojen kaltainen tilaisuus. Vaikka olin hyvin nuori silloin, ymmärsin kyllä jo, että jumalanvaltakunnassa tulkitaan Raamattua aika laveasti ja ikäänkuin omaksi eduksi. Vastaavanlaisia rohkeita tulkintoja tuli sitten nuorelle eteen niin paljon, että ymmärsin kyllä SRK:n strategian opin muovaamisessa ja lakkasin uskomasta koko oppiin.

        Vanhoillisuudessa valehdellaan aina kun yritetään peittää omia virheitä ja varsinkin puolustettaessa perinne säåntöjä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tanssista puheenollen, Tuhlaajapoika vertauksessa isän kotona oli tanssit menossa kun vanhempi poika lähestyi kotia. Myös muissa Raamatun paikoissa tanssi on ilon ja Jumalan kunnioituksen väline. Daavidko han se veteli yksin tanssin vallan alasti kun oikein ilostutti ja tuli tanssi päälle

        14. Pelkkä pellavakasukka yllään hän tanssi rajusti Herran edessä

        Niin että oli kalukukkarona sentään sukka...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että kiistoja Raamatusta olisi saatu aikaan, Teologia ei ole nimittäin oikein sillä tasolla.

        Kyllä siellä kinastelee jälleen kerran vanahat ukot keskenään jonninjoutavista saako tanssia jutuista.

        "En usko että kiistoja Raamatusta olisi saatu aikaan, Teologia ei ole nimittäin oikein sillä tasolla."

        Valitettavasti kiistoja on ollut Raamatun sanan tulkinnoista kautta-aikojen ja suurin syy hajannuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        14. Pelkkä pellavakasukka yllään hän tanssi rajusti Herran edessä

        Niin että oli kalukukkarona sentään sukka...

        Tavutus menee näin: pel-la-va-KA-suk--ka. Eli yöpaidassa tanssi, mutta enemmän vaatetta oli kuin kortsu peniksen päällä.


    • Anonyymi

      Kun "lakkasit uskomasta koko oppiin", niin mitäs täällä enää "roikut" kirjoittelemassa, jos et ole porukoissa enää mukana !!??

      • Anonyymi

        Juuri siksi. Mutta miksi sinä?


      • Anonyymi

        Jälleen vellut luulevat, että tämä on heidän palsta. Mutta kun tämä on palsta vanhoillilslesradiolaisuudesta . Ja kuka vain voi keskustella aiheesta.


      • Anonyymi

        Eihän tämä ole vain vl-tiukkiksille tarkoitettu palsta! Tämä on kaikille avoin keskustelupalsta, jossa voi vapaasti esittää mielipiteitä. Moni vl ja entinen vl tänne kirjoittaa. Ja etteikö vl heitä kosketa? Koskee ja koskettaa monellakin tavalla. Sana on vapaa, toisin kuin vl-liikkeessä, jossa "väärästä" mielipiteestä tai teosta tai jopa kysymyksestä voi joutua tuomiolle. Hyvä esimerkki on nytkin käsiteltävä Amerikan hajaannus.

        Joten, suu suppuun ja sana on vapaa.


    • Anonyymi

      Ottakoot erotetut seurakunnat ALC;hen yhteyksiä, saavat taas puhujia.

      • Anonyymi

        Miksi juuri ALC.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi juuri ALC.

        Minusta vaikuttaa siltä, että Minneapolisin ja Wolf Laken julistus on lähinnä pikkuesikoisten ruotsinkielisten LFF:ää. ALC on yhteistyössä Rauhan Sanan kanssa, johon LFF myös kuuluu. Oleellisin ero SRK-vanhoillisuuteen on ei-ekslusiivinen seurakuntaoppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta vaikuttaa siltä, että Minneapolisin ja Wolf Laken julistus on lähinnä pikkuesikoisten ruotsinkielisten LFF:ää. ALC on yhteistyössä Rauhan Sanan kanssa, johon LFF myös kuuluu. Oleellisin ero SRK-vanhoillisuuteen on ei-ekslusiivinen seurakuntaoppi.

        Mikä "julistus"? Mihin viittaat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta vaikuttaa siltä, että Minneapolisin ja Wolf Laken julistus on lähinnä pikkuesikoisten ruotsinkielisten LFF:ää. ALC on yhteistyössä Rauhan Sanan kanssa, johon LFF myös kuuluu. Oleellisin ero SRK-vanhoillisuuteen on ei-ekslusiivinen seurakuntaoppi.

        onko minneapolis ja wolf lake julkaisseet julistuksen? missä se on luettavissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä "julistus"? Mihin viittaat?

        'julistus' on varmaan vanhahtavaa suomea. Lähinnä sillä tarkoitan tulkintaa (interpretation). Kuuntelin esimerkiksi alustuksen Wolf Laken sivuilta Jumalan Valtakunnasta, josta tein päätelmäni. Se alustus oli lähinnä Luterilaisen kirkon oppia. Alustaja on Suomessa koulutuksen saanut pappi.

        https://www.google.com/url?sa=i&source=web&cd=&ved=2ahUKEwih-oL38PD4AhXki8MKHSzLCLwQjhx6BAgBEAI&url=https://hockinsonchurch.org/sermons/&psig=AOvVaw0wSR0rAGS1brdKqk1ZhHG8&ust=1657630469925975


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onko minneapolis ja wolf lake julkaisseet julistuksen? missä se on luettavissa?

        Yksikään lestadiolainen herätysliike ei ole kirjoittanut oppiaan, koska periaatteessa pitäydytään luterilaisen kirkon opetuksessa ja tunnustuksessa. Ollaan siis herätysliikkeitä. Käytännössä eroja on, ne selviävät ainoastaan saarnoja kuuntelemalla, hengellistä kirjallisuutta lukemalla ja lestadiolaiskristittyjen elämää läheltä seuraamalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta vaikuttaa siltä, että Minneapolisin ja Wolf Laken julistus on lähinnä pikkuesikoisten ruotsinkielisten LFF:ää. ALC on yhteistyössä Rauhan Sanan kanssa, johon LFF myös kuuluu. Oleellisin ero SRK-vanhoillisuuteen on ei-ekslusiivinen seurakuntaoppi.

        Pitkä aika FALC.ssa.
        "hajaannuksessa vuonna 1927 syntynyt seurakunta. Sekaseuraisuutta vastustaneiden nimeksi tuli First Apostolic Lutheran Church, "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkä aika FALC.ssa.
        "hajaannuksessa vuonna 1927 syntynyt seurakunta. Sekaseuraisuutta vastustaneiden nimeksi tuli First Apostolic Lutheran Church, "

        Ymmärtääkseni FALC oli aluksi Suomen SRK:n kanssa samalla linjalla. 1972 kärjistyi skisma ja FALC jakaantui. Eronneesta osasta tuli AALC, jonka kanssa SRK alkoi tekemään yhteistyötä. FALC riitaantui SRK:n kanssa ja sitä alettiin kutsumaan johtohahmonsa Walter Torolan mukaan 'töröläläisiksi'. AALC:stä tuli myöhemmin LLC. Tosiasiallisest Pohjois-Amerikan 1972 skismassa enemmistö jäi SRK:n kannalta väärään leiriin ja AALC/LLC on se eriseura eli vähemmistö. Youtubessa on käyttäjä Old Meeting Audio julkaissut skismaa käsittelevät audiot. FALC:n nykytilasta ei juurikaan ole saatavilla tietoa. Suljetulla podcast serverillä on ilmeisesti saarnoista äänitteitä. Joitakin tubevideoita on, joissa eronneet kertovat oman näkemyksensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtääkseni FALC oli aluksi Suomen SRK:n kanssa samalla linjalla. 1972 kärjistyi skisma ja FALC jakaantui. Eronneesta osasta tuli AALC, jonka kanssa SRK alkoi tekemään yhteistyötä. FALC riitaantui SRK:n kanssa ja sitä alettiin kutsumaan johtohahmonsa Walter Torolan mukaan 'töröläläisiksi'. AALC:stä tuli myöhemmin LLC. Tosiasiallisest Pohjois-Amerikan 1972 skismassa enemmistö jäi SRK:n kannalta väärään leiriin ja AALC/LLC on se eriseura eli vähemmistö. Youtubessa on käyttäjä Old Meeting Audio julkaissut skismaa käsittelevät audiot. FALC:n nykytilasta ei juurikaan ole saatavilla tietoa. Suljetulla podcast serverillä on ilmeisesti saarnoista äänitteitä. Joitakin tubevideoita on, joissa eronneet kertovat oman näkemyksensä.

        " FALC riitaantui SRK:n kanssa "

        Mistä Falc riitautui?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " FALC riitaantui SRK:n kanssa "

        Mistä Falc riitautui?

        Henkilökemiajuttuja, kenellä se viimeinen sana on. SRK halusi FALC:n tiukemmin ohjaukssensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        'julistus' on varmaan vanhahtavaa suomea. Lähinnä sillä tarkoitan tulkintaa (interpretation). Kuuntelin esimerkiksi alustuksen Wolf Laken sivuilta Jumalan Valtakunnasta, josta tein päätelmäni. Se alustus oli lähinnä Luterilaisen kirkon oppia. Alustaja on Suomessa koulutuksen saanut pappi.

        https://www.google.com/url?sa=i&source=web&cd=&ved=2ahUKEwih-oL38PD4AhXki8MKHSzLCLwQjhx6BAgBEAI&url=https://hockinsonchurch.org/sermons/&psig=AOvVaw0wSR0rAGS1brdKqk1ZhHG8&ust=1657630469925975

        Tämä linkki johtaa Hockinson Apt. Lutheran Churcin sivulle, ei Wolf Lake Laest. Lutheran sivuille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä linkki johtaa Hockinson Apt. Lutheran Churcin sivulle, ei Wolf Lake Laest. Lutheran sivuille.

        https://www.wlllchurch.org/archived-sermons

        Siinä. Saattaa mennä tunteja, jos jotain eroja löytää. Pohjois - Amerikan uskovainen täällä kertoi, että puhujia on saarnakiellossa. Kuitenkin, tallenteita oli tehty ihan hiljakkoin. Miksi?

        Vertailua kannattaa tehdä SRK:n, LLC:n, ALC:n ja ruotsinkielisen LFF:n saarnojen välillä. Erot SRK:n ja LLC:n välillä lähinnä elämäntapoihin liittyviä . Mielenkiintoista on, että LFF ja SRK-vanhoillisuuden väliltä ei eroa juurikaan löydy, poislukien seurakuntaoppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.wlllchurch.org/archived-sermons

        Siinä. Saattaa mennä tunteja, jos jotain eroja löytää. Pohjois - Amerikan uskovainen täällä kertoi, että puhujia on saarnakiellossa. Kuitenkin, tallenteita oli tehty ihan hiljakkoin. Miksi?

        Vertailua kannattaa tehdä SRK:n, LLC:n, ALC:n ja ruotsinkielisen LFF:n saarnojen välillä. Erot SRK:n ja LLC:n välillä lähinnä elämäntapoihin liittyviä . Mielenkiintoista on, että LFF ja SRK-vanhoillisuuden väliltä ei eroa juurikaan löydy, poislukien seurakuntaoppi.

        Sivupolkuna YouTubesta löytyy isoesikoisten saarnaaja Arvid Horn:in saarna-audio. Samanlaista paatosta olen kuullut Suviseuroissa 80-luvun alkupuolella.


    • Anonyymi

      On vain ajan kysymys milloin oikea Jumalan valtakunta nousee jostain ilman änkyröiden vaatimuksia. Ukot joutuneet jo ulos...

    • Anonyymi

      Vanhoillislestadiolaisuudessa (SRK) eksklusiivisuus ei ilmeisesti ole alun perin kuulunut opillisiin painotuksiin, vaan on kehittynyt 50, 60 ja 70 luvuilla. LFF on myös vanhoillislestadiolainen herätysliike ja se ei ole halunnut liittyä suomenkielisten kattorganisaatioon, SRK:hon. Varmasti osaksi juuri kielikysymysten takia. Sitä en tiedä, miksi raihan sana lähestyi LFF:ää.

      Samanlainen kuvio oli vuoden 1972 hajaannuksessa Pohjois-Amerikassa. FALC ei halunnut alistua tiukkaan SRK:n ohjaukseen, vaan piti kiinni paikallisseurakuntien päätäntävallasta omissa asioissaan. Heillä oli Mission Board koordinaattorinaan

    • Anonyymi

      FALC on yhtä ekslusiivinen kuin SRK ja LLC. Erityisesti entisten töröläläisten kirjoituksista tämä käy hyvin ilmi. (esim. Reddit, blogit). 1972 hajaannus liittyi hyvin vahvasti Heikki Saaren henkioppiin ja hoitokokouksiin, joissa Walter Torolan esimerkkiin nojautuen FALC:n enemmistö ei taipunut tekemään parannusta vääristä hengistä ja synneistä, joihin he eivät mielestään olleet joutuneet. Kannattaa myös muistaa, että FALC oli vanhoillislestadiolaisten pohjoisamerikkalainen järjestö, josta LLC (aluksi AALC) erosi. FALC erotettiin ainoastaan hengenyhteydestään SRK:een.

      • > Kannattaa myös muistaa, että FALC oli vanhoillislestadiolaisten pohjoisamerikkalainen järjestö

        Sama voidaan sanoa LFF:stä suhteessa ruotsinkielisiin “vanhoillislestadiolaisiin”.
        Näin Kotimaa lehti kirjoittaa meistä:

        "Muutettavat muuttaen LFF-lestadiolaisuutta voidaan pitää siis 1900–luvun alkupuolen vanhoillislestadiolaisuuden ruotsinkielisenä jatkumona. Pohjanmaa (Österbotten) onkin ainoa maakunta, jossa rauhansanalaisuus (pääosassa ruotsinkielinen siipi) on suurempi kuin SRK-vanhoillisuus."

        https://www.kotimaa.fi/blogit/mita-rauhansanalaisuus-on/

        Siinä sanotaan myös:

        "Kuvaavaa on, että Rauhan Sanan ruotsinkielinen siipi on järjestäytynyt nimellä Laestadianernas frisföreningars förbund (LFF), joka on paikallisyhdistysten muodostama keskusjärjestö. Yhtenäisyyden ajan ruotsinkielinen Zions Missiostidning (Siionin Lähetyslehti) jatkaa edelleen äänenkannattajana. Laulukirja on Sions Sånger (Siionin laulut)."


      • Anonyymi

        " FALC erotettiin ainoastaan hengenyhteydestään SRK:een."

        Kuka erotti tuon FALC.n?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " FALC erotettiin ainoastaan hengenyhteydestään SRK:een."

        Kuka erotti tuon FALC.n?

        Silloin vuonna miekka ja kilpi Skärgårdens Frikår sen kaiken hajoitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " FALC erotettiin ainoastaan hengenyhteydestään SRK:een."

        Kuka erotti tuon FALC.n?

        Kannattaa kuunnella käyttäjän Old Meeting Audio nauhat youtubesta. Välit katkaisi SRK, SRK:n työvaliokunta sopanhämmentäjänä H. Saari, apurinaan Vaherjuuri ja Lepistö jos en väärin muista. SRK vanhoillisuus mielellään esittää W. Torolan porukan olleen eriseura, kun tosiasiassa torolalaiset (FALC) oli enemmistö ja AALC (SRK-mieliset vähemmistö). Pikkuesikoisten (ALC, LFF ja Rauhan Sana) skisma on vanhempaa perua. SRK-vanhoilliset Amerikassa on tunnettu Heidemanilaisina.

        Olikos se nyt sitten niin, että pikkuesikoiset olivat niitä sekaseuraisia? Lisäksi olen kuullut termit haalilaiset ja suurseuraiset.

        Joku ratkaisu tuohon tilanteeseen pitää saada. Ei ole hyvä juttu, että lestadiolaisuus edelleen pirstaloituu, etenkään Pohjois-Amerikassa. Korostakaa lähimmäisen rakkautta, please!


      • Anonyymi
        LFF_lestadiolainen kirjoitti:

        > Kannattaa myös muistaa, että FALC oli vanhoillislestadiolaisten pohjoisamerikkalainen järjestö

        Sama voidaan sanoa LFF:stä suhteessa ruotsinkielisiin “vanhoillislestadiolaisiin”.
        Näin Kotimaa lehti kirjoittaa meistä:

        "Muutettavat muuttaen LFF-lestadiolaisuutta voidaan pitää siis 1900–luvun alkupuolen vanhoillislestadiolaisuuden ruotsinkielisenä jatkumona. Pohjanmaa (Österbotten) onkin ainoa maakunta, jossa rauhansanalaisuus (pääosassa ruotsinkielinen siipi) on suurempi kuin SRK-vanhoillisuus."

        https://www.kotimaa.fi/blogit/mita-rauhansanalaisuus-on/

        Siinä sanotaan myös:

        "Kuvaavaa on, että Rauhan Sanan ruotsinkielinen siipi on järjestäytynyt nimellä Laestadianernas frisföreningars förbund (LFF), joka on paikallisyhdistysten muodostama keskusjärjestö. Yhtenäisyyden ajan ruotsinkielinen Zions Missiostidning (Siionin Lähetyslehti) jatkaa edelleen äänenkannattajana. Laulukirja on Sions Sånger (Siionin laulut)."

        Jos jätettäisiin ns. pikkuesikoisuuden käsittely toiseen kertaan. Nyt on kysymys Amerikan LLCn hajaannuksesta. Rauhan Sana ja LFF on aivan eri asia 1930-luvulta.


      • Anonyymi

        Vaikutelmakseni on tullut, että SRK-vanhoillisuus on nykyään vapaamielisempi (hempeämpi) ja LLC tiukempi (lakihenkisempi, enemmän vanhatestamentillinen). Käytännössä ekslusiivisuidessakin on SRK-vanhoillisuudessa tapahtunut liudentumista. Kuunnelkaa tarkkaan mitä Johanna sanoo seuraavassa,
        Kuuntele Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-62508525


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa kuunnella käyttäjän Old Meeting Audio nauhat youtubesta. Välit katkaisi SRK, SRK:n työvaliokunta sopanhämmentäjänä H. Saari, apurinaan Vaherjuuri ja Lepistö jos en väärin muista. SRK vanhoillisuus mielellään esittää W. Torolan porukan olleen eriseura, kun tosiasiassa torolalaiset (FALC) oli enemmistö ja AALC (SRK-mieliset vähemmistö). Pikkuesikoisten (ALC, LFF ja Rauhan Sana) skisma on vanhempaa perua. SRK-vanhoilliset Amerikassa on tunnettu Heidemanilaisina.

        Olikos se nyt sitten niin, että pikkuesikoiset olivat niitä sekaseuraisia? Lisäksi olen kuullut termit haalilaiset ja suurseuraiset.

        Joku ratkaisu tuohon tilanteeseen pitää saada. Ei ole hyvä juttu, että lestadiolaisuus edelleen pirstaloituu, etenkään Pohjois-Amerikassa. Korostakaa lähimmäisen rakkautta, please!

        Suurseuralaiset, kirkkokuntalaiset ja pikkuesikoiset ovat saman ryhmän nimityksiä. Pikkuesikoisuus on vastapuolen, eli heidemanilaisten, keksimä pilkkanimi.

        1900 luvun alussa jakaantui Amerikan lestadiolaisuus kahtia, esikoisiin ja ns. heidemanilaisiin. Esikoisissa oli niitä, jotka luottivat enemmän lestadiolaisuuden alkualueella Jällivaaran vanhimpiin ja sitten niitä, jotka kuuntelivat mieluummin Lannavaaran vanhimpia. Kun opillisia eroja alkoi tulla näiden välille, esikoisuus jakautui Jällivaaran esikoisiin ja Lannavaaran esikoisiin.

        Edellisistä tuli isoesikoisiksi nimetyt lestadiolaiseurakunnat ja jälkimmäisistä pikkuesikoisiksi nimitetyt.

        Osa isoesikoisista, pikkuesikoiset ja osa heidemanilaisista halusivat alkaa pitämään yhdesssä ns. suuria seuroja, Suomen vuosikokousseurojen tapaan. Opillisia eroja ei juuri ollut. Näitä heidemanilaiset alkoivat nimittää myös pikkuesikoisiksi. Heidemanin kannattajat pitivät yhteyttä Suomen ja Ruotsin vanhoillislestadiolaisiin, mutta niin pitivät myös suurseuralaiset. Suurten seurojen aate ei kelvannut heidemanilaisislle, vaan he syyttivät muita pikkuesikoisisksi ja sekaseuraksi,, koska suurseurojen kannattajien keskuudessa oli myös joitakin uudenheräyksen kannattajia. Heidemanilaset korostivat mitättömiä opillisia eroja, ja pitivät itseään "puhdasoppisina."


    • Anonyymi

      Mene ja tiedä vaikuttaako 1972 skisma edelleenkon jollain lailla taustalla? Onko lysymys seurakuntaopista vai haluttomuudesta alistua LLC/SRK:n kontrollin alle? Joissakin viesteissä mainittiin, että haluttomuutta tunnustaa SRK:n tosiasiallinen päätäntävalta olisi. Jos puhujia kerran ei ole, missä se eräs P. pappi vaikuttaa?

      • Anonyymi

        Amerikan vanhoillislestadiolaisuus jakaantui 1927 ns. kirkkokunnan kannattajiin ( Aopistolic Lutheran Church l. Federation) ja ns. heidemanilaisiin ( First Apostolic Lutheran Church ja Mission Board).

        FALC jakaantui 1972. SRK toi Heikki Saaren mukana mm. vaatimuksen seurakuntien keskusjohtoisuudesta Suomen SRKn malliin. Mukana olivat mm. henkioppi ja ns. jumalanhuoneenhallitus-opit vaatimuksineen. Tähän 2/3 FALCssa ei suostunut.

        SRKn tuella 1/3 silloisista vanhoillislestadiolaisita perusti uuden organisaation, LLCn. SRKn kannattajat jäivät siis vähemmistöön. FALC torjui Amerikassa täysin uudet henkiopin ja huoneenhallitusopin. FALC jatkoi, kuten ennenkin ja katkaisi yhteydet Suomen SRKhon, " kunnes asiat Suomessa selviävät."

        Keskusjohtoisuuden idea sopii hyvin huonosti amerikkalaiseen mentaliteettiin. 1870 luvulta saakka Amerikan lestadiolaisseurakunnat ovat tottuneet päättämään asioistaan itsenäisesti, vaikka yhteistyötä on ollutkin samahenkisten kanssa. Erityisen herkkiä ollaan oltu Suomen keskusjohdon puuttumiseen jopa pieniin asioihin. Amerikkalaiset usein sanovatkin, että lestadiolaisia on ollut siellä kauemmin kuin esimerkiksi Helsingissä. Lestadiolaisuus levisi Helsinkiin myöhemmin, kuin Amerikkaan! He haluavat hoitaa asiat omaan tyyliinsä., heidän kulttuuriin sopivalla tavalla.

        Tämä näkyy nytkin kysessä olevassa LLCn hajaannuksessa. SRKn myötävaikutuksella pienetkin asiat on järjestetty keskusjohtoisesti eri seurakunnissa. LLC on SRKn tyyliin järjestetty ja laitostunut. Tuollainen organisoituminen vetoaa joihinkin vallanhaluisiin yksilöihin puhujissa. Se tuottaa myös hengellistä väkivaltaa. Taas on LLCn puoli esittänyt nyt erotetuille "väärä henki"-syytöksiä, kykenemättä todentamaan mitään opillisia eroja. 1972 hajaannuksen tapaan, historia toistaa itseään. Hengellistä väkivaltaa on esiintynyt ja paljon käsittelemättömiä asioita on kertynyt viime vuosikymmeninä. 1972 hajaannus ja suomalaisten isäntähenki on taustalla.

        Erotetut Minneapolis ja Wolf Lake ovat lähempänä Suomen SRKta kuin LLCn konservatiivinen johto. Uskon, että Suomen maltilliset, liberaalimmat vanhoillislestadiolaiset ja nyt erotetut Amerikassa löytävät pian toisensa. Jako on sitäpaitsi jokaisessa Amerikan seurakunnassa. Näkyvillä on vasta jäävuoren huippu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amerikan vanhoillislestadiolaisuus jakaantui 1927 ns. kirkkokunnan kannattajiin ( Aopistolic Lutheran Church l. Federation) ja ns. heidemanilaisiin ( First Apostolic Lutheran Church ja Mission Board).

        FALC jakaantui 1972. SRK toi Heikki Saaren mukana mm. vaatimuksen seurakuntien keskusjohtoisuudesta Suomen SRKn malliin. Mukana olivat mm. henkioppi ja ns. jumalanhuoneenhallitus-opit vaatimuksineen. Tähän 2/3 FALCssa ei suostunut.

        SRKn tuella 1/3 silloisista vanhoillislestadiolaisita perusti uuden organisaation, LLCn. SRKn kannattajat jäivät siis vähemmistöön. FALC torjui Amerikassa täysin uudet henkiopin ja huoneenhallitusopin. FALC jatkoi, kuten ennenkin ja katkaisi yhteydet Suomen SRKhon, " kunnes asiat Suomessa selviävät."

        Keskusjohtoisuuden idea sopii hyvin huonosti amerikkalaiseen mentaliteettiin. 1870 luvulta saakka Amerikan lestadiolaisseurakunnat ovat tottuneet päättämään asioistaan itsenäisesti, vaikka yhteistyötä on ollutkin samahenkisten kanssa. Erityisen herkkiä ollaan oltu Suomen keskusjohdon puuttumiseen jopa pieniin asioihin. Amerikkalaiset usein sanovatkin, että lestadiolaisia on ollut siellä kauemmin kuin esimerkiksi Helsingissä. Lestadiolaisuus levisi Helsinkiin myöhemmin, kuin Amerikkaan! He haluavat hoitaa asiat omaan tyyliinsä., heidän kulttuuriin sopivalla tavalla.

        Tämä näkyy nytkin kysessä olevassa LLCn hajaannuksessa. SRKn myötävaikutuksella pienetkin asiat on järjestetty keskusjohtoisesti eri seurakunnissa. LLC on SRKn tyyliin järjestetty ja laitostunut. Tuollainen organisoituminen vetoaa joihinkin vallanhaluisiin yksilöihin puhujissa. Se tuottaa myös hengellistä väkivaltaa. Taas on LLCn puoli esittänyt nyt erotetuille "väärä henki"-syytöksiä, kykenemättä todentamaan mitään opillisia eroja. 1972 hajaannuksen tapaan, historia toistaa itseään. Hengellistä väkivaltaa on esiintynyt ja paljon käsittelemättömiä asioita on kertynyt viime vuosikymmeninä. 1972 hajaannus ja suomalaisten isäntähenki on taustalla.

        Erotetut Minneapolis ja Wolf Lake ovat lähempänä Suomen SRKta kuin LLCn konservatiivinen johto. Uskon, että Suomen maltilliset, liberaalimmat vanhoillislestadiolaiset ja nyt erotetut Amerikassa löytävät pian toisensa. Jako on sitäpaitsi jokaisessa Amerikan seurakunnassa. Näkyvillä on vasta jäävuoren huippu.

        Hyvä kirjoitus. Analyysissäsi uskot, että Wolf Lake ja Minneapolis löytävät Suomen liberaalimmat vanhoilliset. Tämä tarkoittaisi hajaannusta myös Suomessa. Itse uskon, että vahinko pyritään rajaamaan noihin muutamaan seurakuntaan ja pyritään jatkamaan niinkuin ennenkin. Jos skenaariosi on oikea, tarkoittaa se mielestäni SRK:n huomattavaa supistumista jakolinjanaan suuret kaupungit vastaan Oulun seutu. En usko, että hoitokokousten hedelmänä syntynyt konservatiivinen LLC jaksaa kauaa katsella hempeämpää SRK-vanhoillisuutta Suomessa. Tässä skenaariossa tynkä-SRK ja LLC löytäisivät toisensa. Ehkä WL:n ja MPLS:n kannattaa vähän kuulostella ennen siirtojen tekoa. Kuitenkin, yksin on vähän tylsää tehdä matkaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus. Analyysissäsi uskot, että Wolf Lake ja Minneapolis löytävät Suomen liberaalimmat vanhoilliset. Tämä tarkoittaisi hajaannusta myös Suomessa. Itse uskon, että vahinko pyritään rajaamaan noihin muutamaan seurakuntaan ja pyritään jatkamaan niinkuin ennenkin. Jos skenaariosi on oikea, tarkoittaa se mielestäni SRK:n huomattavaa supistumista jakolinjanaan suuret kaupungit vastaan Oulun seutu. En usko, että hoitokokousten hedelmänä syntynyt konservatiivinen LLC jaksaa kauaa katsella hempeämpää SRK-vanhoillisuutta Suomessa. Tässä skenaariossa tynkä-SRK ja LLC löytäisivät toisensa. Ehkä WL:n ja MPLS:n kannattaa vähän kuulostella ennen siirtojen tekoa. Kuitenkin, yksin on vähän tylsää tehdä matkaa..

        Suomessa useat vl:t ovat vain hiljaisuudessa lakanneet noudattamasta tiukimpia vl elämäntapasäädöksiä. Sitten on tiukimmat vl:t, joita lienee vanhemmassa polvessa enemmän. Näiden välistä suhdetta en osaa sanoa, mutta maltillisempia on mahdollisesti valtaosa. Aikakin tekee tehtävänsä, tiukat lakihenkiset ja hoitokokoushenkiset vie aika pois. Vanhat jäärät poistuvat.

        Avoimen konfliktin mahdollisuus on aina olemassa: Amerikan hajaannukset ovat vaikuttaneet hajaantumiskehitykseen Suomessakin (esikoiset, pikkuesikoiset, ns. sillanpääläisyys; kaikki nämä alkoivat itse asiassa Amerikasta).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa useat vl:t ovat vain hiljaisuudessa lakanneet noudattamasta tiukimpia vl elämäntapasäädöksiä. Sitten on tiukimmat vl:t, joita lienee vanhemmassa polvessa enemmän. Näiden välistä suhdetta en osaa sanoa, mutta maltillisempia on mahdollisesti valtaosa. Aikakin tekee tehtävänsä, tiukat lakihenkiset ja hoitokokoushenkiset vie aika pois. Vanhat jäärät poistuvat.

        Avoimen konfliktin mahdollisuus on aina olemassa: Amerikan hajaannukset ovat vaikuttaneet hajaantumiskehitykseen Suomessakin (esikoiset, pikkuesikoiset, ns. sillanpääläisyys; kaikki nämä alkoivat itse asiassa Amerikasta).

        Miten tuo sitten maantieteellisesti vaikuttaisi, en osaa sanoa. Vanhoillislestadiolaisuuden sisällä on suuria paikkakuntakohtaisia eroja. Maaseutu--suuret kaupungit. Pohjois-ja Etelä-Suomi.

        Eiköhän paljon merkitse sekin, millainen paikallinen johto on, suhteessa SRKn ohjeistuksiin. Kun on luotu vahva organisaatio, sen vaikuttajapaikoille valikoituu usein, vallanhaluisia yksilöitä, joille systeemin ylläpito ja oma asema siinä on itsetarkoitus. Vallasta ja määrittelyvallasta on kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa useat vl:t ovat vain hiljaisuudessa lakanneet noudattamasta tiukimpia vl elämäntapasäädöksiä. Sitten on tiukimmat vl:t, joita lienee vanhemmassa polvessa enemmän. Näiden välistä suhdetta en osaa sanoa, mutta maltillisempia on mahdollisesti valtaosa. Aikakin tekee tehtävänsä, tiukat lakihenkiset ja hoitokokoushenkiset vie aika pois. Vanhat jäärät poistuvat.

        Avoimen konfliktin mahdollisuus on aina olemassa: Amerikan hajaannukset ovat vaikuttaneet hajaantumiskehitykseen Suomessakin (esikoiset, pikkuesikoiset, ns. sillanpääläisyys; kaikki nämä alkoivat itse asiassa Amerikasta).

        Näin minäkin tilanteen näen. Käynee joko niin, että kun vanhempi jyrkemmän linjan sukupolvi kokee luontaisen poistuman, opetus muuttuu maltillisemmaksi, tai sitten täällä meilläkin käy niin, että ruvetaan tekemään opillista puhdistusta ( hoitokokouksia jne) ja liike repeytyy kahtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin minäkin tilanteen näen. Käynee joko niin, että kun vanhempi jyrkemmän linjan sukupolvi kokee luontaisen poistuman, opetus muuttuu maltillisemmaksi, tai sitten täällä meilläkin käy niin, että ruvetaan tekemään opillista puhdistusta ( hoitokokouksia jne) ja liike repeytyy kahtia.

        Olisi mielenkiintoista nähä minkälainen kahtiajako täällä suomessa olisi. Todennäkösesti juuri sellainen kun aiemmat kommentit antavat ymmärtää mutta että miten se konkreettisesti tapahtuisi? Jos historiaa kattoo taakse päin niin uusia eriseuroja on syntyny suomessa tasesti 20-50 vuoden välein joten se voi olla kohta tosissaan piru irti täällä suomessakin.


      • Anonyymi

        Jos P papilla takoitetaan Antii Pentikäistä, hän on puhunut juuri tässä oppositioryhmässä. Kyseessä on julkinen asia, hänen puheensa ovat kuunneltavissa Mpls Laestadian Lutheran Church sivuilta " resent sermons" osiosta ( johtaa googlen tallenteisiin, ei siis LLCn arkistoihin.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi mielenkiintoista nähä minkälainen kahtiajako täällä suomessa olisi. Todennäkösesti juuri sellainen kun aiemmat kommentit antavat ymmärtää mutta että miten se konkreettisesti tapahtuisi? Jos historiaa kattoo taakse päin niin uusia eriseuroja on syntyny suomessa tasesti 20-50 vuoden välein joten se voi olla kohta tosissaan piru irti täällä suomessakin.

        Kuten kirjoitin, otaksun että SRK: n johto kyllästyy näihin vapaammin ajattelijoihin ja mobilisoi 1960-1980 lukujen aikakauden tyyppiset hoitokokoukset. Ja kun nykyään porukka onkin valistuneempaa ja valmiimpia ajattelemaan omilla aivoillaan, sekä puolustamaan ajatuksiaan, siitähän seuraa kahtiajako. Osa väestä lähtee tai erotetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, otaksun että SRK: n johto kyllästyy näihin vapaammin ajattelijoihin ja mobilisoi 1960-1980 lukujen aikakauden tyyppiset hoitokokoukset. Ja kun nykyään porukka onkin valistuneempaa ja valmiimpia ajattelemaan omilla aivoillaan, sekä puolustamaan ajatuksiaan, siitähän seuraa kahtiajako. Osa väestä lähtee tai erotetaan.

        Yhdistyslaki antaa mahdollisuuden vaihtaa yhdistyksen johtokunnan vuosikokouksessa. Mahdollinen skisma Suomen päässä voisi johtaa omaisuuden (toimitalo) lipsahtamiseen 'eriseuran' haltuun. 'Puimatantereen puhdistuksella' olisi myös välillinen vaikutus SRK:n vaikutusvallan kapenemiseen kirkon sisällä ja 'Suomen suurin herätysliike''-aseman menetys. Lisäksi Suomen suurin uskonnollinen kesätapahtuma ei enää olisi niin suuri. Ruisrokkikin oli jo suurempi kesätapahtumana.. LLC:llä ei ole tällaisia 'rasitteita', joten he voivat järjestää hoitokokouksia uskaliaammin. Varmasti tällaisetkin asiat ovat pohdinnassa. Rauhanyhdistysten toimitaloja ei tässä mittakaavassa aikaisemmin ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistyslaki antaa mahdollisuuden vaihtaa yhdistyksen johtokunnan vuosikokouksessa. Mahdollinen skisma Suomen päässä voisi johtaa omaisuuden (toimitalo) lipsahtamiseen 'eriseuran' haltuun. 'Puimatantereen puhdistuksella' olisi myös välillinen vaikutus SRK:n vaikutusvallan kapenemiseen kirkon sisällä ja 'Suomen suurin herätysliike''-aseman menetys. Lisäksi Suomen suurin uskonnollinen kesätapahtuma ei enää olisi niin suuri. Ruisrokkikin oli jo suurempi kesätapahtumana.. LLC:llä ei ole tällaisia 'rasitteita', joten he voivat järjestää hoitokokouksia uskaliaammin. Varmasti tällaisetkin asiat ovat pohdinnassa. Rauhanyhdistysten toimitaloja ei tässä mittakaavassa aikaisemmin ollut.

        Jos tätä ajatuskuviota jatkaa, suurten kaupunkien rauhanyhdistykset tarvitsevat maksavia ja osallistuvia jäseniä toimintansa pyörittämiseen ja toimitalojensa ylläpitoon. Samaan aikaan kokonaiskannattajamäärä pysyy samana tai on hienoisessa laskussa esimerkiksi liikkeestä irtaantumisen, koronan ja ehkäisyn yleistymisen takia. Kaupungit saavat jäseniä maalta muuttavista opiskelijoista. Hoitokokouksia ei oikein voi järjestää, koska 'maksavat asiakkaat' vähenevät, toimitalo menee eriseuraan tai se joudutaan myymään. Samanlaisiin vauvatalkoisiin kuin 70/80-luvulla oli enää tuskin Suomessa aletaan. Ne, jotka eivät oman tunnon syistä halua käyttää ehkäisyä, mutta haluavat pysyä mukana, eivät mene naimisiin ja perusta perhettä. Helsingissä ei tavallisen ihmisen palkalla pysty elättämään suurperhettä. Maaseudulla pystyy vielä elättämään suuremman perheen ja maaseutu syöttääkin uusi jäseniä kaupunkeihin.

        Melkoinen Catch-22


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tätä ajatuskuviota jatkaa, suurten kaupunkien rauhanyhdistykset tarvitsevat maksavia ja osallistuvia jäseniä toimintansa pyörittämiseen ja toimitalojensa ylläpitoon. Samaan aikaan kokonaiskannattajamäärä pysyy samana tai on hienoisessa laskussa esimerkiksi liikkeestä irtaantumisen, koronan ja ehkäisyn yleistymisen takia. Kaupungit saavat jäseniä maalta muuttavista opiskelijoista. Hoitokokouksia ei oikein voi järjestää, koska 'maksavat asiakkaat' vähenevät, toimitalo menee eriseuraan tai se joudutaan myymään. Samanlaisiin vauvatalkoisiin kuin 70/80-luvulla oli enää tuskin Suomessa aletaan. Ne, jotka eivät oman tunnon syistä halua käyttää ehkäisyä, mutta haluavat pysyä mukana, eivät mene naimisiin ja perusta perhettä. Helsingissä ei tavallisen ihmisen palkalla pysty elättämään suurperhettä. Maaseudulla pystyy vielä elättämään suuremman perheen ja maaseutu syöttääkin uusi jäseniä kaupunkeihin.

        Melkoinen Catch-22

        Aijjoo.. onhan sitten vielä se selibaatti tai keskeytetty yhdyntä, mutta sehän oli tuomittu Jumalan sanan vastaisena jo silloin -70 luvulla. Lisäksi rouvat voivat lyödä luukun kiinni. Lopputulos on kaikissa näissä sama, siis pidän rivijäsenten hoitamista ulos epätodennäköisenä. Puhujia ja pappeja sen sijaan hoidetaan, sehän on jo nähtykin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tätä ajatuskuviota jatkaa, suurten kaupunkien rauhanyhdistykset tarvitsevat maksavia ja osallistuvia jäseniä toimintansa pyörittämiseen ja toimitalojensa ylläpitoon. Samaan aikaan kokonaiskannattajamäärä pysyy samana tai on hienoisessa laskussa esimerkiksi liikkeestä irtaantumisen, koronan ja ehkäisyn yleistymisen takia. Kaupungit saavat jäseniä maalta muuttavista opiskelijoista. Hoitokokouksia ei oikein voi järjestää, koska 'maksavat asiakkaat' vähenevät, toimitalo menee eriseuraan tai se joudutaan myymään. Samanlaisiin vauvatalkoisiin kuin 70/80-luvulla oli enää tuskin Suomessa aletaan. Ne, jotka eivät oman tunnon syistä halua käyttää ehkäisyä, mutta haluavat pysyä mukana, eivät mene naimisiin ja perusta perhettä. Helsingissä ei tavallisen ihmisen palkalla pysty elättämään suurperhettä. Maaseudulla pystyy vielä elättämään suuremman perheen ja maaseutu syöttääkin uusi jäseniä kaupunkeihin.

        Melkoinen Catch-22

        "Hoitokokouksia ei oikein voi järjestää, koska 'maksavat asiakkaat' vähenevät, toimitalo menee eriseuraan tai se joudutaan myymään. "

        Siksipä juuri ounastelen jakaannusta. Tilanne on hankala. Suuri tai suurin osa uskovaisista ei elä vanhan opetuksen mukaan. Perhekoot pienenevät, on tv:tä, kuunnellaan maailmallista musiikkia, katsotaan elokuvia, seurataan kilpaurheilua, jne. SRK: n on ennemmin tai myöhemmin toimittava tai sitten myöntää, että oppi muuttuu. Tulee sitten hoitokokouksia tai paimenkirjeitä, eivät nämä vapaammin elävät peräänny.

        Toimitaloista luultavasti kävisivät neuvotteluja sullemulle- periaatteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistyslaki antaa mahdollisuuden vaihtaa yhdistyksen johtokunnan vuosikokouksessa. Mahdollinen skisma Suomen päässä voisi johtaa omaisuuden (toimitalo) lipsahtamiseen 'eriseuran' haltuun. 'Puimatantereen puhdistuksella' olisi myös välillinen vaikutus SRK:n vaikutusvallan kapenemiseen kirkon sisällä ja 'Suomen suurin herätysliike''-aseman menetys. Lisäksi Suomen suurin uskonnollinen kesätapahtuma ei enää olisi niin suuri. Ruisrokkikin oli jo suurempi kesätapahtumana.. LLC:llä ei ole tällaisia 'rasitteita', joten he voivat järjestää hoitokokouksia uskaliaammin. Varmasti tällaisetkin asiat ovat pohdinnassa. Rauhanyhdistysten toimitaloja ei tässä mittakaavassa aikaisemmin ollut.

        1970-luvun tyylisiä "puimatantereen puhdistuksia" ei ole enää mahdollista järjestää. Nykyään sellainen toiminta tunnistetaan henkiseksi ja hengelliseksi väkivallaksi yhteiskunnassa. Nykyaikainen tiedonvälitys huolehtii siitä, että asiat ovat julkisia silmänräpäyksessä.

        SRKssa on varmaan aineksia, jotka puhdistuksiin haluaisivat ryhtyä. Nykyään puhdistajat olisivat helposti kuitenkin käräjillä ja asian saama julkisuus tavatonta. Yksittäisiä puhujia ja teologeja on kyllä kurmuutettu, mutta seurarahvas on saanut olla rauhassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1970-luvun tyylisiä "puimatantereen puhdistuksia" ei ole enää mahdollista järjestää. Nykyään sellainen toiminta tunnistetaan henkiseksi ja hengelliseksi väkivallaksi yhteiskunnassa. Nykyaikainen tiedonvälitys huolehtii siitä, että asiat ovat julkisia silmänräpäyksessä.

        SRKssa on varmaan aineksia, jotka puhdistuksiin haluaisivat ryhtyä. Nykyään puhdistajat olisivat helposti kuitenkin käräjillä ja asian saama julkisuus tavatonta. Yksittäisiä puhujia ja teologeja on kyllä kurmuutettu, mutta seurarahvas on saanut olla rauhassa.

        Aina voi selitellä hoitokokouksia "sielunhoidollisilla tapaamisilla".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1970-luvun tyylisiä "puimatantereen puhdistuksia" ei ole enää mahdollista järjestää. Nykyään sellainen toiminta tunnistetaan henkiseksi ja hengelliseksi väkivallaksi yhteiskunnassa. Nykyaikainen tiedonvälitys huolehtii siitä, että asiat ovat julkisia silmänräpäyksessä.

        SRKssa on varmaan aineksia, jotka puhdistuksiin haluaisivat ryhtyä. Nykyään puhdistajat olisivat helposti kuitenkin käräjillä ja asian saama julkisuus tavatonta. Yksittäisiä puhujia ja teologeja on kyllä kurmuutettu, mutta seurarahvas on saanut olla rauhassa.

        Raamatun opetuskin sen kieltää jotta sitä vehnää ei nyhetä.Varmaan silloin 1970-80 luvuilla on sitä vehnää lähtenyt rikkaviljan mukana.


    • Anonyymi

      Teistä oli Iltalehden juttuja kun jötitte paskalietteet vesistöön

    • Anonyymi

      Nyt te olette TV esiintyjiä ja tehän ole niitä siellä TV ohjelmassa jotka ovat laittaneet kristittyjä saatanalle TV katselusta ja nyt esiinnytte siellä itse. Minkä eläimen uhrasit te perjantaina ?

      • Anonyymi

        Eikö olekin erikoista, että oppi on muuttumaton ja kuitenkin muuttuu hyvin radikaalisti. Silti asia kiistetään. Ja noille saatanalle heittämisistä ei kukaan ole koskaan halunnut tehdä korjausliikettä. On riittänyt että toinen harhassa vaeltava on siunannut synnit anteeksi. Tällaista on oikeasti se oletettu oikean uskon katkeamaton, historiallinen jatkumo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö olekin erikoista, että oppi on muuttumaton ja kuitenkin muuttuu hyvin radikaalisti. Silti asia kiistetään. Ja noille saatanalle heittämisistä ei kukaan ole koskaan halunnut tehdä korjausliikettä. On riittänyt että toinen harhassa vaeltava on siunannut synnit anteeksi. Tällaista on oikeasti se oletettu oikean uskon katkeamaton, historiallinen jatkumo.

        Saatanalle heitettyjen veri vuotaa Golgatan keskimmäisellä ristillä, Kristuksen kylkihaavasta jonka lessut ( =roomalainen sotilas keihäällä pisti ).


    • Anonyymi

      busines is busines

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe