AIS "peitto" ja toimivuus avomerellä?

Anonyymi

Katsoin haulla täältä AIS asiaa mutta esiin nousi vain AIS joissakin mobiili navilaitteissa. Myös Total veneen artikeli kertoo että AIS on hyvä avomerellä. Tätä jäin pohtimaan. Eikö AIS ole kuitenkin järjestelmä joka wörkkii VHF taajuuksilla ja tarvitsee maa-aseman väliin, näin olen ymmärtänyt? Miten se sitten voisi toimia avomerellä, vaan eik se ole iin että AIS toimii vain VHF kantaman alueella?

Opastakaahan nyt selkokielisisesti tyhmää, että pääsen kiinni tähän AIS ajatukseen ja maailmaan :-)

16

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      AIS toimii VHF-kanavalla ja näkyy vain VHF kantaman sisällä. Toisin sanoen avomerellä alukset näkevät lähistöllä olevien toisten alusten paikka- ja nopeus/suuntatiedot plotterissaan noin 15-20 km säteellä, joka on aika lailla riittävää törmäysten estämiseksi ja väistötoimien suunnitteluun, enimmäkseenhän siellä kuljetaan uppoumanopeuksilla. AIS -plottereissa voi myös määritellä ohituksen hälyytysrajan, joka lasketaan kummankin aluksen sen hetkisestä kulkuvektorista. Meillä se on ollut 500m.

      Jos taas tarkoitat Marinetrafic -tyyppisiä nettipalveluita, niin ne perustuvat rannikolla oleviin AIS -vastaanottimiin, jotka syöttävät sieppaamansa AIS-datan a.o. palveluun. Avomerellä olevia aluksia siellä ei tällä konstilla näy kun signaaii ei yllä rannalle asti, mutta AIS signaali voidaan haluttaessa lähettää näihin palveluihin myös satelliittien kautta. Kaupallisilla aluksilla malko yleistä, mutta huvialukset eivät viitsi moisesta mitään maksaa kun se ei turvallisuutta mitenkään lisää.

      • Anonyymi

        Kiitos, kovittelin AIS vaativan aina maa-aseman kuten ammoin AP navigaattori. Mutta tuo näkyvyys on siis VHF:n ship to ship kantama.

        No, ei varmaankaan korvaa tutkaa mutta avoimilla merillä saattaa olla kelpo kampe, koska sielä liikkuvat useimmiten käyttänevät lähettävää AIS:ia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, kovittelin AIS vaativan aina maa-aseman kuten ammoin AP navigaattori. Mutta tuo näkyvyys on siis VHF:n ship to ship kantama.

        No, ei varmaankaan korvaa tutkaa mutta avoimilla merillä saattaa olla kelpo kampe, koska sielä liikkuvat useimmiten käyttänevät lähettävää AIS:ia?

        Ei todellakaan korvaa tutkaa etenkään pimeällä ajettaessa, koska esimerkiksi jotkut viranomaisten alukset (laivasto, rannikkovartiosto) ja kalapaatit ja merirosvot eivät välttämättä näytä sijaintiaan erinäisistä syistä. On siis vaarallista kuvitella, että lähistöllä ei ole ketään kun plotterissa ei näy alusten kuvia. Pitää sekä tähystää että tarkkailla tutkaa kanssa. Meillä on öisin yhdessä ruudussa tutka 16 mailin kantamalla, toisessa kakkostutka 8 mailin kantamalla, Plotterit kahdella eri suurennoksella ja vielä FLIR lämpökamera yhdessä ruudussa.


      • Anonyymi

        On se kantama paljon pidempi erityisesti purjeveneen mastossa olevalla antennilla. Minulla oli ennen AIS-vastaanottimen antenni veneen sisällä. Silläkin näki laivat 5-10 mpk. Nyt on antenni takastaagin kukonjalassa eli yläpää ehkä 4 m merenpinnasta. Sillä näkee jo Espoon sisäsaaristosta reitinjakoalueen laivat ja Suomenlahtea ylittäessä laivat näkyvät helposti 30 mpk.

        5 mpk toki riittää siihen mitä tuossa tarvitaan. 15 m korkeudella olevalla antennilla kuuluu jopa 100 mpk, mutta ei tuosta muuta iloa ole kuin voi seurata minne laivat menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, kovittelin AIS vaativan aina maa-aseman kuten ammoin AP navigaattori. Mutta tuo näkyvyys on siis VHF:n ship to ship kantama.

        No, ei varmaankaan korvaa tutkaa mutta avoimilla merillä saattaa olla kelpo kampe, koska sielä liikkuvat useimmiten käyttänevät lähettävää AIS:ia?

        Laivoissa lähettävä AIS on pakollinen, joten niiden väistämiseen riittävä ja jopa parempi kuin tutka, koska AISilla saa nopeammin ja tarkemmin tiedot törmäysriskistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan korvaa tutkaa etenkään pimeällä ajettaessa, koska esimerkiksi jotkut viranomaisten alukset (laivasto, rannikkovartiosto) ja kalapaatit ja merirosvot eivät välttämättä näytä sijaintiaan erinäisistä syistä. On siis vaarallista kuvitella, että lähistöllä ei ole ketään kun plotterissa ei näy alusten kuvia. Pitää sekä tähystää että tarkkailla tutkaa kanssa. Meillä on öisin yhdessä ruudussa tutka 16 mailin kantamalla, toisessa kakkostutka 8 mailin kantamalla, Plotterit kahdella eri suurennoksella ja vielä FLIR lämpökamera yhdessä ruudussa.

        Ei toki, mutta liikenteen se näkee ja siltä osin avovesille lähtiessä pistää miettimään "tutka vs. AIS" -kysymystä, ainakin jos seilaa ns. budjetilla. Myös sähkön riittävyys on asia jota on syytä pohtia.

        Totta on että AIS:illa ei näe merirosvoja, mutta eipä mikään näytä viikonloppuisin Helsingin rautatieasemallakaan rosvoja. Se jos merirosovon näkee tutkasta, sikäli kun tutka kertoo että kyse on nimenomaan merirosvosta, niin oletettavasti olet sen verran ulkona avomerellä että mitään et voi asialle tehdä. Mutta se on totta kalastaja-alukset on todellinen ongelma/vaara, niitä on paljon pimeinäkin ajavia ja kalastavia.

        Jos lähtisin esim jollekin karibiankierrokselle tai vastaavalle muutaman vuoden sapattivapaalle, niin en varmaankaan sijoittaisi tutkaan vaan AIS:iin. Jos lähtisin kiertämään muailmaa, niin ajatus saattaisi muuttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivoissa lähettävä AIS on pakollinen, joten niiden väistämiseen riittävä ja jopa parempi kuin tutka, koska AISilla saa nopeammin ja tarkemmin tiedot törmäysriskistä.

        Russian alukset ajavat ais pimiänä, että se siitä sääntö suomalaisen ajatusmailmasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Russian alukset ajavat ais pimiänä, että se siitä sääntö suomalaisen ajatusmailmasta

        Monta kertaa olen Suomenlahtea ylitellyt, enkä pimeää ryss... kauppalaivaa ole nähnyt. Sotalaivat on juttu erikseen.


    • Anonyymi

      AIS toimii siten, että lähettävä AIS lähettää VHF-taajuudella tiedot ja AIS-vastaanotin ottaa ne vastaan.

      AIS-vastaanottimia on kaikissa laivoissa, monissa veneissä, sateliiteissä ja maa-asemissa.

      Tarkoitettu käyttö on, että vastaanotin on aluksessa eli se saa AIS-tiedot kaikilta lähialueella liikkuvista aluksista, joissa on lähetin. Kantama on riittävä eli muutama kymmenen mpk avomerellä.

      Sitten on palveluita, jotka välittävät internetin kautta maa-asemilta tai sateliiteista vastaanotettuja AIS-tietoja. Sateliitit vastaanottavat hyvin, koska niillä on suora näköyhteys. Mutta maa-asemat ovat käytännössä satamissa olevia veneitä tai koteihin rakennettuja systeemejä. Niiden kantama on rajoitettu ja alukset jäävät havaitsematta useilta alueilta, erityisesti veneet, joilla on pienempi lähetysteho ja antennit matalalla.

      Suurin ongelma on kuitenkin nettiyhteys merelle, jos aikoo käyttää AISia, joka perustuu netin kautta välitettyyn tietoon. Suomenlahtea ylitettäessä kännykällä ei nettiä saa puolet matkasta eli juuri kriittiset kohtaamiset Suomen rannikolla kulkevien laivojen kanssa ja reitinjakoalueen ylitys.

      • Anonyymi

        "jos aikoo käyttää AISia, joka perustuu netin kautta välitettyyn tietoon."

        Se ei olekaan mikään oikea AIS vaan netin kautta viritetty AIS -järjestelmän hyväksikäyttö.


    • Anonyymi

      Omassa näytössä ais näyttää usein oikein, joskus väärin syystä jos toisesta, epäluotettava vempele vs tutka....

      • Anonyymi

        Ei ole mun näytöllä ikinä ollut virheellistä näyttöä. Tosin eilen yksi vene kulki kylki edellä, mutta senkin COG näkyi tietysti oikein. Tarkistahan oma laitteesi ja sen asetukset, äläkä järjestelmää syyttele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mun näytöllä ikinä ollut virheellistä näyttöä. Tosin eilen yksi vene kulki kylki edellä, mutta senkin COG näkyi tietysti oikein. Tarkistahan oma laitteesi ja sen asetukset, äläkä järjestelmää syyttele.

        Opettele sinä lukemaan ja ymmärtämään luettuasi. En ole syyttänyt järjesstelmää.

        Tutka nyt vaan on niin loistava väline navigointiin, sekä havaitsemaan ympäristöä, jos osaa käyttä ja ymmärtää näkemäänsä.


    • Anonyymi

      Mikä on peruskupututlan kantama avomerellä? Ihan mielenkiinnosta kyselen. esim. kuinka kaukaa tutka havaitsee lähenevän laivan?

      • Anonyymi

        Riippuu antennin ja kohteen korkeudesta sekä tutkan kyvyistä. Vaikkapa 3 m korkeudella olevalla antennilla voi havaita 20 m korkean laivan enintään 14 mpk ja 1 m korkean veneen enintään 6 mpk etäisyydeltä.

        Laivathan tutka näyttää helposti, mutta lasikuituveneet näkyvät huonommin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu antennin ja kohteen korkeudesta sekä tutkan kyvyistä. Vaikkapa 3 m korkeudella olevalla antennilla voi havaita 20 m korkean laivan enintään 14 mpk ja 1 m korkean veneen enintään 6 mpk etäisyydeltä.

        Laivathan tutka näyttää helposti, mutta lasikuituveneet näkyvät huonommin.

        Ok, aika kauashan noilla sitten näkee, luulin että puhutaan alle kilometristä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      90
      3807
    2. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1979
    3. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1793
    4. Nuorempi mies

      Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1672
    5. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      162
      1493
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1478
    7. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      98
      1473
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1412
    9. Jos siis saamme

      Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1344
    10. Onko sinulla

      Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1297
    Aihe