0-4 työhakua kuukaudessa?

Anonyymi

Sanotaan, että pääsääntöisesti pitäisi hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa.

Mutta kenen tarvitsee hakea vain 1-3 työpaikkaa?

Ja kenen ei tarvitse hakea yhtään?

Mitkä näihin on kriteerit? Vai onko se vain virkailijan mielentilasta ja tiukkapipoisuudesta kiinni? Pitäisihän asiasta olla ihan viralliset kriteerit ilman tulkinnanvaraa. Mitä olen löytänyt, ovat vain ihan summammutikkaisia sinnepäin "mukakriteerejä".

Voiko näistä määristä valittaa, jos katsoo, että virkailija ei ole ottanyt esim. työkykyä ollenkaan huomioon?

169

3253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jotenkin niin sairas koko systeemi. Tuntuu että kaikki aika ja huomio siirtyy siihen työkkärin toimenpiteiden seuraamiseen ja varuillaan oloon. Ketä tässä oikein "palvellaan"? Miksi palvelu on pakko?

      Miksi lehdissä on artikkeleita, että työttömät ovat huolissaan jos eivät PÄÄSE palveluiden piiriin ja ovat niin onnellisia kun pääsevät vaikka kunt. työtoimintaan?

      Miksi kaikki on vain suurta teeskentelyä?? Onko siinä mitään järkeä? Ei.
      Miksi kunta ei palkkaa työntekijöitä oikeaan työsuhteeseen?
      Miksi palkattiin tuhansia työntekijöitä valvomaan työttömiä? Senkin rahan olisi voinut laittaa tuottavaan työhön, investointeihin ym.

      • Anonyymi

        Nekin rahat olisi voitu maksaa työttömille työttömyyskorvauksina.

        Jos kaikille työvoimavirkailijoille annettaisiin potkut, voisi löytyä rahat perustuloon...


      • Anonyymi

        🥱🥱🥱Ainainen kitinä kun joutuu hakemaan työtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nekin rahat olisi voitu maksaa työttömille työttömyyskorvauksina.

        Jos kaikille työvoimavirkailijoille annettaisiin potkut, voisi löytyä rahat perustuloon...

        😂😂😂😂 Ilmankos olet työtön. Annetaan lopputili virkailiolle, jaetaan työttömille. Lisä korvauksena kun eivät työllisty.
        Voi Jeesus 🙉


      • Anonyymi

        "Jotenkin niin sairas koko systeemi. Tuntuu että kaikki aika ja huomio siirtyy siihen työkkärin toimenpiteiden seuraamiseen ja varuillaan oloon. Ketä tässä oikein "palvellaan"? Miksi palvelu on pakko?"
        Ei TE-toimiston palvelu ole pakollista. Jos olet ilmoittatunut palveluun (ilmoittatunut työttömäksi) , sinuun ollaan yhteydessä Te-toimiston palveluista. Silloin yleensä saa työttömyyspäivärahaa. Tästä palvelusta saa erota ; )


      • Anonyymi

        Älkää vaivatko päätämme turhilla asioilla.
        Haisemaan nyt vaan sitä olematonta työpaikkaa

        Ei niitä töitä löydy ennenkuin yritystuet laitetaan vastikkeelisuta


        Sipilä kukin sanoit että turhat tuet veltostutaa.
        Ei kylläkään kait tarkoittanut yritystukia uannaatalustukia ja satokorvaukset ja metsänhoitotukia ja katokorvauksia ja ..

        Muta ainakintyöllistyyteen ne vaikutaa kunrahaa virtaa yrityksiin muuta kantaa kuin yritystoiminnan kautta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🥱🥱🥱Ainainen kitinä kun joutuu hakemaan työtä.

        Niin mitäs haet kun ei ole töitä joita hakea.

        Hain kerran juuri minulle sopivaa paikkaa johon olin kuin tehty.

        Ketään ei otettu ja työllistetty paikka oli auki vielä vuoden sen jälkeen

        Kaikki 1oo ooo. Pakkaan on ihan huijausta.
        Jos ne olis oikeita niihin otettaisiin työntekijöitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mitäs haet kun ei ole töitä joita hakea.

        Hain kerran juuri minulle sopivaa paikkaa johon olin kuin tehty.

        Ketään ei otettu ja työllistetty paikka oli auki vielä vuoden sen jälkeen

        Kaikki 1oo ooo. Pakkaan on ihan huijausta.
        Jos ne olis oikeita niihin otettaisiin työntekijöitä

        "Niin mitäs haet kun ei ole töitä joita hakea."

        Lähetä avoimia työhakemuksia, joissa perustelet, miksi firma hyötyy palkkaamisestasi:

        https://www.monster.fi/artikkelit/tyonhakijoille/miten-kirjoitan-avoimen-tyohakemuksen


    • Anonyymi

      Ja se ei voi olla laillista, että jos kieltäytyy palkattomasta työstä, jota työkokeilu ja usein myös kuntouttava työtoimintakin oikeasti on!

      Ei siis makseta palkkaa mutta teetetään tuottavaa työtä, samoja työtehtäviä, joista jollekulle toiselle maksetaan palkkaa.
      Mutta nyt se on kirjattu lakiin pakolliseksi. Se on silloin pakkotyötä.

      • Anonyymi

        Työkokeiluun laitetaan työvieroksuvia.
        Mene töihin, äläkä sielä rutise.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työkokeiluun laitetaan työvieroksuvia.
        Mene töihin, äläkä sielä rutise.

        Olin osa-aikatyössä, nollatuntisopimus, jossa työaika vaihteli 0-30h viikko. Minut laitettiin typaan ja olisi laitettu kuntouttavaan, vaikka olin töissä. Onneksi toinen vanha työnantaja antoi lisätunteja yli 4 h viikko. Eli en ole enää työtön, enkä kuulu kuntouttavaan. Lähellä oli.

        Sinne laitetaan kaikki ketkä ei tajua kieltäytyä.


    • Anonyymi

      Pakko orja joo

      • Anonyymi

        😂😂😂Orja, työssä kävivät ovat orjia. Koska elättävät työtöntä.


    • Anonyymi

      Kuntouttava työ on kuntouttavaa.Ei mitään tehotyötä.
      Samalla ihminen laitetaan kuntoon kuntouttavan jaksolla ja tehdään työkyvyn arvio jne.
      Siis todella hyvää ihmisen auttamista eikä pakkotyötä.

    • Anonyymi

      Ei muuta kuin rikosilmoitusta tehtailemaan jos Te-toimiston kalkkuna on sortunut laittomuuksiin.

      • Anonyymi

        Yritystuista aloitetaan.


    • Anonyymi

      Luku- ja korjoitustaidoton matu varmaan pääsee vähemmällä.

    • Anonyymi

      Koko työkkäri ja kela systeemi pitäisi miettiä uusiksi.
      Nyt systeemi vain etsii säästöjä tukiin.
      Se kai oli tarkoistuskin.

      • Anonyymi

        Niinkö , nythän tuli korotus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö , nythän tuli korotus.

        Perustulo käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustulo käyttöön.

        Onneksi joku näkee ja tajuaa kokonaisuuden. Mitenköhän monta ihmistä kaikki nämä työnhakijoiden hyysäykset työllistää (ml. te-virkailijat), kuntouttavat, työkokeilut, mypa, typa jne. Mikä säästö, jos kaikki rahat jaettaisiin ihmisten hyvinvoinnin lisäämiseen!! Voisi opiskella vapaasti uuden ammatin, saada oikeita töitä, elää vapaasti ja voida hyvin.

        Toiset kyykyttää toisia. Uskomaton systeemi! Ihme sosialistinen nöyryytysjärjestelmä luotu.


    • Anonyymi

      Sain tänään puhelun ja uhkasivat 5vrkn karenssilla jos en ota tarjottua paikkaa. Mietin vielä sillä tuo yritys ei noudata tes palkkauksia

      • Anonyymi

        Laittomasta uhkauksesta kannattaa tehtailla rikosilmoitus.


      • Anonyymi

        Oletko hakenut tuota työpaikkaa? Onko sinut valittu siihen?

        Eihän karenssia tule ennen kuin kieltäytyy ottamasta työpaikkaa, johon on valittu hakemuksen perusteella. Ja karenssi on silloin 45 päivää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laittomasta uhkauksesta kannattaa tehtailla rikosilmoitus.

        Ja kaikesta muustakin - varmuuden vuoksi.

        T.Lawetorder


      • Anonyymi

        Taloudellista ja henkistä väkivaltaa, ei huvita mikään mitä TE - laitos nälvii..


    • Anonyymi

      TEM:n sivuilta kopioituina:

      "Kuinka montaa työmahdollisuutta työttömän on haettava kuukaudessa?

      Jokaisen työnhakijan tilanne arvioidaan yksilöllisesti. Työnhakijan kanssa tehdään työnhaun alkaessa henkilökohtainen työllistymissuunnitelma, jossa sovitaan työnhakua tukevista palveluista ja johon kirjataan haettavien työmahdollisuuksien määrä.

      Lähtökohtaisesti työnhakijan tulee hakea neljää työmahdollisuutta kuukauden aikana. Tästä voidaan poiketa muun muassa silloin, jos tämä ei ole mahdollista esimerkiksi työkyvyttömyyden takia tai haettavia työmahdollisuuksia ei ole. Keneltäkään ei edellytetä sellaista, mihin hän ei kykene."

      https://tem.fi/usein-kysyttyja-kysymyksia-pohjoismaisesta-tyovoimapalvelumallista

      "Voiko näistä määristä valittaa, jos katsoo, että virkailija ei ole ottanyt esim. työkykyä ollenkaan huomioon?"

      Miksi ei voi kertoa työkyvyn alenemasta tapaamisen yhteydessä. eli sillon kun kuukausittaisista hakumääristä sovitaan?

      Vai onko tämä taas joku älynväläys toimia vaikeimman kautta?

      • Anonyymi

        Voihan sitä yrittää kertoa, mutta jos on sellainen virkailija, jota ei kiinnosta työttömän jorinat. Ja sanoo vain: "Ja paskat, neljää sinun on nyt vaan haettava..."

        Mutta minä kyselinkin mahdollisia kriteereitä noihin hakumääriin, että virkailija ei vain omasta päästään heitä jotain. Mutta eihän niitä ainakaan työttömille kerrota, jos vaikka osaisi itse jotain kriteerien perusteella vaatia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä yrittää kertoa, mutta jos on sellainen virkailija, jota ei kiinnosta työttömän jorinat. Ja sanoo vain: "Ja paskat, neljää sinun on nyt vaan haettava..."

        Mutta minä kyselinkin mahdollisia kriteereitä noihin hakumääriin, että virkailija ei vain omasta päästään heitä jotain. Mutta eihän niitä ainakaan työttömille kerrota, jos vaikka osaisi itse jotain kriteerien perusteella vaatia.

        "Mutta minä kyselinkin mahdollisia kriteereitä noihin hakumääriin, että virkailija ei vain omasta päästään heitä jotain. Mutta eihän niitä ainakaan työttömille kerrota, jos vaikka osaisi itse jotain kriteerien perusteella vaatia."

        Montako yritystä sinun työssäkäyntialueellasi on, joihin voisit edes periaatteessa työllistyä nykyisen ammattinimikkeesi tai osaamisesi pohjalta?


    • Anonyymi

      Osa-aikatyö: haettava 1 työpaikkaa kuukaudessa.

      • Anonyymi

        Kolme (3) kuukauden tarkastelujaksoa, joissa 1 työhakemus /kk
        vai
        monta 3kk tarkastelujakso, jossa 1 työhakemus /3kk?

        "vähintään kaksi viikkoa kestävässä osa-aikatyössä olevan tai työaikaa lyhentämällä lomautetun työnhakijan työllistymissuunnitelmaan tulee sisällyttää kolmen kuukauden tarkastelujaksot, joiden aikana työnhakijan tulee hakea yhtä työmahdollisuutta. "


    • Anonyymi

      Työnhakuvelvollisuutta ei aseteta, jos:
      1) mypa, monialaisen yhteispalvelun tarve ja yli 25v 12 kk työtön tai alle 25v 6 kk työtön
      ja työllistyminen avoimille työmarkkinoille ei ole mahdollista.
      2) lääketieteellisen selvityksen mukaan ei ole työkykyinen
      ja työllistyminen avoimille työmarkkinoille ei ole mahdollista.
      3) opiskelee kotoutumista
      4) sovittu yrityksen kanssa työvoimakoulutuksesta
      5) estynyt olemasta työmarkkinoilla (vankila, sairaala jne.)
      6) työttömyys päättyy, varusmies- tai siviilipalvelus tai perhevapaa kuukauden kuluessa
      7) työnhakija on työllistetty Työkanavassa

      Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta 7 §

      • Anonyymi

        Kerrankin vastaus, josta jotain asiasta selviää!

        Mutta mitä tuossa tarkoittaa tuo "työllistyminen avoimille työmarkkinoille ei ole mahdollista".

        Tarkoittaako se sitä, että koulutusta vastaavaa työtä ei ole tai että esim. julkinen sektori ei sellaista työtä edes tarjoa.


      • Anonyymi

        Heh heh, 12 kuukautta työttömänä... :)

        Minä olen ollut yli 20 vuotta työttömänä enkä taida enää työllistyä avoimille työmarkkinoille...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrankin vastaus, josta jotain asiasta selviää!

        Mutta mitä tuossa tarkoittaa tuo "työllistyminen avoimille työmarkkinoille ei ole mahdollista".

        Tarkoittaako se sitä, että koulutusta vastaavaa työtä ei ole tai että esim. julkinen sektori ei sellaista työtä edes tarjoa.

        Tulkinnanvaraisesti mitä vain. Jos saa edes jonkin lyhyen osa-aikatyön, niin silloin ainakin on todistettavasti mahdollista työllistyä avoimille työmarkkinoille. Muussa tapauksessa voidaan väittää mitä vain.

        Sitähän tällä tavoitellaan, että kaikenmaailman paskaduuneihin saataisiin riistopalkalkla työntekijöitä ja firmojen omistajat ja osakesijoittajat käärii voitot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrankin vastaus, josta jotain asiasta selviää!

        Mutta mitä tuossa tarkoittaa tuo "työllistyminen avoimille työmarkkinoille ei ole mahdollista".

        Tarkoittaako se sitä, että koulutusta vastaavaa työtä ei ole tai että esim. julkinen sektori ei sellaista työtä edes tarjoa.

        "Mutta mitä tuossa tarkoittaa tuo "työllistyminen avoimille työmarkkinoille ei ole mahdollista".

        Tarkoittaako se sitä, että koulutusta vastaavaa työtä ei ole tai että esim. julkinen sektori ei sellaista työtä edes tarjoa."

        Se tarkoittaa sitä, ettei sinun osaamisesi riitä siihen, mitä työmarkkinat minimissään edellyttävät.

        Käytännössä et ole työmarkkinoiden käytettävissä, joten sinut siirretään Työkanava -palveluun.

        Vaihtoehtoisesti voit siirtyä myös leikatulle toimeentulotuelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh, 12 kuukautta työttömänä... :)

        Minä olen ollut yli 20 vuotta työttömänä enkä taida enää työllistyä avoimille työmarkkinoille...

        "Heh heh, 12 kuukautta työttömänä..."

        Se oli vain yksi kriteeri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Heh heh, 12 kuukautta työttömänä..."

        Se oli vain yksi kriteeri.

        Minua vain nauratti tuo työttömyysaika: 12 kk.

        Tuotakin sanotaan kai pitkäaikaiseksi työttömyydeksi. Minusta pitkäaikaistyöttömiä ovat henkilöt, jotka ovat oikeasti olleet pitkään työttömiä, esim. 5 tai 10 vuotta tai vieläkin kauemmin.

        Minä olen ollut työttömänä yli 20 vuotta. Olenhan minä tietysti ollut paljonkin näissä leikkityöpaikoissa puolen vuoden pätkissä. Onhan niissä ollut todella hyviäkin hommia, mutta jotkin ovat olleet suorastaan naurettavia. Pitäisi joskus laskea, montako vuotta niistä kertyy "työvuosina".


    • Anonyymi

      Jos työ- ja elinkeinotoimisto arvioi, ettei tarkastelujakson aikana ole haettavissa neljää sellaista työmahdollisuutta, johon työnhakija voisi työkokemuksensa, koulutuksensa ja muun osaamisensa sekä työkykynsä ja hänellä mahdollisesti oleva työttömyysturvalain 2 a luvun 8 §:ssä tarkoitettu ammattitaitosuoja huomioon ottaen työllistyä, tarkastelujaksolla haettavien työmahdollisuuksien määrää alennetaan, tai jos haettavissa olevia työmahdollisuuksia ei ole lainkaan, työllistymissuunnitelmaan ei sisällytetä työnhakuvelvollisuutta. Työnhakuvelvollisuuden alentamisen perusteista säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.

      • Anonyymi

        Jostain kun vaan löytäisi tuon asetuksen.


    • Anonyymi

      Perustaako valtio ne työpaikat ja maksaa palkan osa työkykyselle . Aivan hölmöläisten touhua ja valtion menojen lisäämistä . Minä en ainakaan yrittäjänä työllistä vajaakuntoista sairasta ihmistä . Kyllä ei voi kui ihmetellä ! . Perustetaanko tälläisiä suoja työ paikkoja vain lisää .

      • Anonyymi

        "Työkanava Oy on valtion erityistehtäväyhtiö, joka työllistää kaikkein vaikeimmin työllistyviä työttömiä ja työhaluisia osatyökykyisiä. Yhtiön tavoite on kohentaa heidän osaamistaan ja työmarkkinavalmiuttaan niin, että mahdollisimman moni siirtyisi Työkanavasta eteenpäin työsuhteeseen avoimille työmarkkinoille."

        https://tem.fi/kysymyksia-ja-vastauksia-tyokanavasta


    • Anonyymi

      VALITTAA😂 Onko työttömän vaikeaa ymmärtää että pitää hakea työtä. Sinäkin voisit keskittyä työnhakuun, eikä siihen montako pitäisi hakea.

      • Anonyymi

        Etkö sinä pöljä tajua, että ei se työn hakeminen ole ongelma, vaan se, että ei ole haettavana sellaista työtä, johon on KOULUTUSTA tai edes TYÖKOKEMUSTA. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

        MINUN KOULUTUSTANI VASTAAVAA TYÖTÄ EI OLE HAETTAVANA!
        YMMÄRRÄTKÖ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sinä pöljä tajua, että ei se työn hakeminen ole ongelma, vaan se, että ei ole haettavana sellaista työtä, johon on KOULUTUSTA tai edes TYÖKOKEMUSTA. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

        MINUN KOULUTUSTANI VASTAAVAA TYÖTÄ EI OLE HAETTAVANA!
        YMMÄRRÄTKÖ???

        Sitten haet mitä tahansa työtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten haet mitä tahansa työtä.

        Ai niinku esim. kirurgiksi, liikennelentäjäksi, sairaanhoitajaksi, bussikuskiksi, automekaanikoksi, erityisopettajaksi, poliisiksi, sähköasentajaksi, räätäliksi, sorvariksi jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai niinku esim. kirurgiksi, liikennelentäjäksi, sairaanhoitajaksi, bussikuskiksi, automekaanikoksi, erityisopettajaksi, poliisiksi, sähköasentajaksi, räätäliksi, sorvariksi jne.

        Esim. puhelinmyyjä, lehdenjakaja, rakennusapulainen, tarjoilija, myyjä, feissari. hyllyttäjä, kahvilatyöntekijä, toimistotyöntekijä, muuttotyöntekijä, tiskaaja, tuholaistorjuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sinä pöljä tajua, että ei se työn hakeminen ole ongelma, vaan se, että ei ole haettavana sellaista työtä, johon on KOULUTUSTA tai edes TYÖKOKEMUSTA. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

        MINUN KOULUTUSTANI VASTAAVAA TYÖTÄ EI OLE HAETTAVANA!
        YMMÄRRÄTKÖ???

        "MINUN KOULUTUSTANI VASTAAVAA TYÖTÄ EI OLE HAETTAVANA!
        YMMÄRRÄTKÖ???"

        Peruskoulua tai rippikouluakaan vastaavaa työtä ei ole tarjolla, joten siitä syystä on kyse siitä, mitä työnhakija osaa.

        Haet sellaisiin tehtäviin, joihin osaamisesi riittää, tai joihin työnantaja tarjoaa perehdytyksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sinä pöljä tajua, että ei se työn hakeminen ole ongelma, vaan se, että ei ole haettavana sellaista työtä, johon on KOULUTUSTA tai edes TYÖKOKEMUSTA. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

        MINUN KOULUTUSTANI VASTAAVAA TYÖTÄ EI OLE HAETTAVANA!
        YMMÄRRÄTKÖ???

        Koulutusta vastaavaa....no mene opiskelemaan uus ammatti ,tai ota työ kuin työ vastaan. Täälläpäin porukat oli opiskeluaikana burgerissa,kassalla ym.töissä. Nyt ovat perkules lääkäreitä.


    • Anonyymi

      Itse ainakin alan räjäytellä vaikka kunnon kaksinaamaisten porvarien koteja ennemmin kuin hakea jotain teatterityöpaikkoja, jos tähän näytelmään joudun. Siinähän riehutte sitten, oikeistosiat.

      • Anonyymi

        Hae työpaikkoja, joihin koulutuksesi ja/tai osaamisesi riittää.


    • Anonyymi

      Alueen työmarkkinatilanne huomioidaan työllistymissuunnitelmassa, jossa sovitaan haettavien työmahdollisuuksien määrästä. Jos haettavia työmahdollisuuksia ei ole lainkaan, työnhakuvelvollisuutta ei aseteta.

      Kysymyksiä ja vastauksia pohjoismaisesta työvoimapalvelumallista tem.fi

      • Anonyymi

        Mutta se ongelma tuossakin on se, että kuka määrittelee sen, mitkä ovat "haettavia työmahdollisuuksia" kullekin työttömälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta se ongelma tuossakin on se, että kuka määrittelee sen, mitkä ovat "haettavia työmahdollisuuksia" kullekin työttömälle.

        Te-palvelun työntekijä, keskimäärin merkonomin koulutuksella ja n.2400e/kk palkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Te-palvelun työntekijä, keskimäärin merkonomin koulutuksella ja n.2400e/kk palkalla.

        Siis seuraa, että onko haetut paikat sopivia. Itse pitää hakea jonnekin,mihin uskoo työllistyvänsä. Ihan hakuammuntana siis, kunhan ei hae ihan johonkin ihan eri koulutusta vaativaan työhön.

        Tää on ihan sairaan sattumanvarainen systeemi. Kukaan ei oikeasti voi tietää, onko haettu työ sellainen, mihin voi perustellusti uskoa työllistyvänsä. Koko sanamuoto on niin epämääräinen, ettei laissa saisi olla tuollaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Te-palvelun työntekijä, keskimäärin merkonomin koulutuksella ja n.2400e/kk palkalla.

        Mitä joku merkonomi muka tietää työttömyydestä, tai työttömien terveydestä, elämän tilanteesta, tai muista ongelmista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä joku merkonomi muka tietää työttömyydestä, tai työttömien terveydestä, elämän tilanteesta, tai muista ongelmista?

        Ei tiedäkään, vaan vetää mutulla ja tekee virheitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tiedäkään, vaan vetää mutulla ja tekee virheitä.

        Koulutusvaatimus on yleensä, hakijalta odotamme vähintään alempaa korkeakoulututkintoa tai muuta soveltuvaa koulutusta.


    • Anonyymi

      Nämä TE-palvelun ohjeet ja uudet lait alkaa olla kuin jostain Kafkan romaanista. On niin sekava systeemi, ettei tästä tajua kokonaisuutena enää paljon mitään. Toisessa laissa sanotaan yhtä ja toisessa toista ja sitten jossain asetuksessa sitä ja toisessa tätä. Ei pysy TE-virkailija eikä työnhakija perässä.

    • Anonyymi

      Hakee vaan pokkana 4 valetyöpaikkaa"

      • Anonyymi

        Työnanatajakin maksaisi vaan valepalkkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työnanatajakin maksaisi vaan valepalkkaa.

        Sitten vaan tehtailemaan rikosilmoitusta jos ei tes ole työnantajalle tuttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten vaan tehtailemaan rikosilmoitusta jos ei tes ole työnantajalle tuttu.

        Sitten vaan tehtailemaan rikosilmoitusta jos ei tes ole työntekijälle tuttu.

        "Kaikille töille ja aloille sellaista ei tosin ole. Kotitalouden on joskus vaikea tietää, mikä yleissitova työehtosopimus on missäkin työssä voimassa, vai onko mikään. Asiasta kannattaa aina kysyä työntekijältä, koska ammattilainen yleensä osaa kertoa työehtosopimuksesta, jota hänen työssään käytetään."

        https://www.palkkaus.fi/abc/tyoehtosopimukset/


    • Anonyymi

      Omaa koulutusta tai työkokemusta vastaavaa työtä voi hakea 3 kk, sitten on haettava mitä tahansa työtä, johon voi perustellusti uskoa työllistyvänsä. On paljon töitä, joihin ei ole mitään erityisiä ammattitaitovaatimuksia.

      8 § (8.6.2012/288)
      Ammattitaitosuoja

      Henkilöllä on kolmen kuukauden aikana työttömäksi työnhakijaksi rekisteröitymisestä tai tätä myöhemmästä päätoimisten opintojen päättymisestä lukien pätevä syy kieltäytyä työstä, joka ei vastaa hänen koulutukseensa ja työkokemukseensa perustuvaa ammattitaitoaan (ammattitaitosuoja).

      työttömyysturvalain 2 a luvun 8 §:ssä tarkoitettu ammattitaitosuoja

    • Anonyymi

      Työelämä on jakaantunut niihin, jotka ammatin takia pääsee töihin ja niihin, joille ei löydy niin hyvin töitä, jotka joutuu te-palveluiden kiusattavaksi ja ottamaan mitä työtä sattuu löytymään. Suhteilla työpaikkoja jaetaan, jollei ole jonkin kysytyn ammatin edustaja. Pudotuspeli alkaa jo peruskoulussa, mihin kouluun pääset sen jälkeen, miten kysyttyyn ammattiin voit kouluttautua, miten hyvin työllistyt. Ensin kiusataan koulussa, sitten te-palveluissa.

      • Anonyymi

        30-40v vuotta töitä tehnyt 60 v on TE väen ihanne simputettva. Ovat katkeria ja kateellisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        30-40v vuotta töitä tehnyt 60 v on TE väen ihanne simputettva. Ovat katkeria ja kateellisia.

        Niin taitavat olla.


    • Anonyymi

      itse nautin työttömyydestä. Ei ole olleet juuri yhteydessä mikä on hyvä asia. En halua että häiritsevät harrastuksiani

    • Anonyymi

      Työttömänä on aivan kiva olla. Ei tarvitse maksella santun bile matkoja vaan voi panostaa omiin harrastuksiin täysillä. Ei siinä. minulle ei asetettu yhtään velvoitetta hakea työtä. Ainakaan 4 ei tarvitse.

    • Anonyymi

      On jo tarpeeksi suuri rangaistus elellä minimituloilla, jotka alittaa vähimmäistulon vaatimukset ja joiden vähyydestä Suomi on saanut kansainvälistä negatiivista huomiota ja huomautuksen eli työmarkkinatuella tai peruspäivärahalla.

      Lisäksi pitää vielä kiusata erilaisilla kyttäysmenetelmillä ja pakkohauilla. Hävettää asua maassa, jossa nöyryytetään pakkohaulla muutenkin tiukilla olevia ihmisiä.

      • Anonyymi

        Vaihda paikkakuntaa vielä roposilla hehehehe joo.


      • Anonyymi

        Ei mitään kunnioitusta vanhempaa väkeä kohtaan, oikeen hakevat sotaa.


      • Anonyymi

        Voi helv.....pakkohaulla. ....Pakko jotain olisi yrittää jos on terve pää ja kroppa.,mikä siinä on vaikeaa. Menee tietty vapaus juhlia ja olla vapaa kuin lintutiti...tyy.


        .


    • Anonyymi

      Ei ole varaa hakea töitä hehehe.

    • Anonyymi

      apokalyptinen maa

    • Anonyymi

      Pitänee hankkia mahdollisimman halpa asunto ja siihen asumistuki. Lisäksi hanttihommia, että saa ruokaa pöytään. Ei jaksa lähteä hullunmyllyyn jonkin 500 euron takia. Tekee vaikka pimeitä töitä tuon summan verran. Joku raja on kohtuuttomuksillakin. Eihän tuo työnhaku ole kuin pieni osa kaikkia näitä työttömien kyykytyksiä ja elämän kurjistamista. Vanhoja ihmisiä, jotka ikänsä maksaneet verot, kiusataan. Kohtuutonta!

      • Anonyymi

        Oikea ajatus, huono systeemi, ei ihme että moni on masentunut, itekkin mietin jos muuttais jonnekkin syrjään pariksi vuodeksi.


      • Anonyymi

        Sitähän näillä kaikilla kyttäys ja pakkohakuvaatimuksila tavoitellaan. Saadaan tilastoja kauniimmaksi. Kun jättää työnhaun uusimatta, se on yksi työtön vähemmän ja työttömyystilastot kaunistuu. Päättäjät sai mitä halusi, mutta työtön joutuu luopumaan siitä, mihin oli oikeutettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän näillä kaikilla kyttäys ja pakkohakuvaatimuksila tavoitellaan. Saadaan tilastoja kauniimmaksi. Kun jättää työnhaun uusimatta, se on yksi työtön vähemmän ja työttömyystilastot kaunistuu. Päättäjät sai mitä halusi, mutta työtön joutuu luopumaan siitä, mihin oli oikeutettu.

        "Sitähän näillä kaikilla kyttäys ja pakkohakuvaatimuksila tavoitellaan."

        Työnhaku on kuulunut jo vuosia työttömien lakiin kirjattuihin velvoitteisiin, mutta vasta nyt sitä aletaan seurata.


    • Anonyymi

      No voi kyynel. Ei voi olla kovin vaativa homma kyhätä 4 työhakemusta kuukaudessa ja lähettää ne sähköpostilla.

      • Anonyymi

        Kyllä se vain näyttää palstan kirjoitusten perusteella olevan.

        Asenteestahan tuo on kiinni. Joko pitää ihan periaatteesta väen vängällä harata vastaan tai sitten pelottaa, että jokin hakemus poikisikin töitä - ja sitten pitäisi töissä käydä, hui kauhistus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vain näyttää palstan kirjoitusten perusteella olevan.

        Asenteestahan tuo on kiinni. Joko pitää ihan periaatteesta väen vängällä harata vastaan tai sitten pelottaa, että jokin hakemus poikisikin töitä - ja sitten pitäisi töissä käydä, hui kauhistus!

        Kannattais lukea noita aiempia kommentteja. Tässä on kyse muustakin kuin työnhausta.

        "Ja se ei voi olla laillista, että jos kieltäytyy palkattomasta työstä, jota työkokeilu ja usein myös kuntouttava työtoimintakin oikeasti on!

        Ei siis makseta palkkaa mutta teetetään tuottavaa työtä, samoja työtehtäviä, joista jollekulle toiselle maksetaan palkkaa. Mutta nyt se on kirjattu lakiin pakolliseksi. Se on silloin pakkotyötä."

        "Käytännössä et ole työmarkkinoiden käytettävissä, joten sinut siirretään Työkanava -palveluun.

        Vaihtoehtoisesti voit siirtyä myös leikatulle toimeentulotuelle."

        "Taloudellista ja henkistä väkivaltaa, ei huvita mikään mitä TE - laitos nälvii.."

        "Sain tänään puhelun ja uhkasivat 5vrkn karenssilla jos en ota tarjottua paikkaa. Mietin vielä sillä tuo yritys ei noudata tes palkkauksia."

        "Ei muuta kuin rikosilmoitusta tehtailemaan jos Te-toimiston kalkkuna on sortunut laittomuuksiin."

        Tässä joitakin kommentteja tästä keskustelusta.

        Ehkä ei kannata osallistua keskusteluun, jos jaksaa lukea aloituksen ja par kommenttia sen jälkeen enempää. Vaikka provohan tuo kommenttisi oli, tietenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattais lukea noita aiempia kommentteja. Tässä on kyse muustakin kuin työnhausta.

        "Ja se ei voi olla laillista, että jos kieltäytyy palkattomasta työstä, jota työkokeilu ja usein myös kuntouttava työtoimintakin oikeasti on!

        Ei siis makseta palkkaa mutta teetetään tuottavaa työtä, samoja työtehtäviä, joista jollekulle toiselle maksetaan palkkaa. Mutta nyt se on kirjattu lakiin pakolliseksi. Se on silloin pakkotyötä."

        "Käytännössä et ole työmarkkinoiden käytettävissä, joten sinut siirretään Työkanava -palveluun.

        Vaihtoehtoisesti voit siirtyä myös leikatulle toimeentulotuelle."

        "Taloudellista ja henkistä väkivaltaa, ei huvita mikään mitä TE - laitos nälvii.."

        "Sain tänään puhelun ja uhkasivat 5vrkn karenssilla jos en ota tarjottua paikkaa. Mietin vielä sillä tuo yritys ei noudata tes palkkauksia."

        "Ei muuta kuin rikosilmoitusta tehtailemaan jos Te-toimiston kalkkuna on sortunut laittomuuksiin."

        Tässä joitakin kommentteja tästä keskustelusta.

        Ehkä ei kannata osallistua keskusteluun, jos jaksaa lukea aloituksen ja par kommenttia sen jälkeen enempää. Vaikka provohan tuo kommenttisi oli, tietenkin.

        Oikeastaan tosi asiaton kommentti, kun lukee koko ketjun. Ehkä se tuolla keskustelu- ja ymmärryksen tasolla on ihan normaalia. Sillä mennään, mitä on sattunut syntymässä saamaan. Eipä sille mitään voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeastaan tosi asiaton kommentti, kun lukee koko ketjun. Ehkä se tuolla keskustelu- ja ymmärryksen tasolla on ihan normaalia. Sillä mennään, mitä on sattunut syntymässä saamaan. Eipä sille mitään voi.

        Yhsen "asiattoman" (???) kommentin perusteella katsot olevasi pätevä arvioimaan jonkun ymmärryksen tasoa?
        Kummallakohan teistä on jäänyt syntymässä napanuora kaulan ympärille...?

        Ihan asiaa tuo oli.

        Työpaikkoja on, jos ei olisi niin kermaperse että vain tietyt työt/tietty palkkataso kelpaavat. HArva meistä kuuluu ylempään keskiluokkaan. Tehdään mitä saadaan tehdä ja elätetään itsemme omilla ansioillamme.
        Ja miten on väärin, jos vaikka tekeekin "ilmaista" työtä työkokeilussa? Tekee edes jotain niiden etuuksiensa ym. eteen. Miten on oikeudenmukaisempaa, että toiset eivät millään lailla osallistu yhteiskunnan pyörittämiseen ja nauttivat veronmaksajien selkänahasta revittyjä rahoja sohvalla istuen ja keskustelupastoilla valittamassa pyörien?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhsen "asiattoman" (???) kommentin perusteella katsot olevasi pätevä arvioimaan jonkun ymmärryksen tasoa?
        Kummallakohan teistä on jäänyt syntymässä napanuora kaulan ympärille...?

        Ihan asiaa tuo oli.

        Työpaikkoja on, jos ei olisi niin kermaperse että vain tietyt työt/tietty palkkataso kelpaavat. HArva meistä kuuluu ylempään keskiluokkaan. Tehdään mitä saadaan tehdä ja elätetään itsemme omilla ansioillamme.
        Ja miten on väärin, jos vaikka tekeekin "ilmaista" työtä työkokeilussa? Tekee edes jotain niiden etuuksiensa ym. eteen. Miten on oikeudenmukaisempaa, että toiset eivät millään lailla osallistu yhteiskunnan pyörittämiseen ja nauttivat veronmaksajien selkänahasta revittyjä rahoja sohvalla istuen ja keskustelupastoilla valittamassa pyörien?

        Kiitos, tämä oli selkeämminja perustellummin kommentoitu! Samoin kaikki pääomasijoittajat ja omilla sijoituksilla elävät voitaisiin määrätä töihin. Hekin sohvalla istuen ja loikoillen nauttivat toisten selkänahasta revityistä rahoista. Kuntouttavaan hekin 9e kulukorvauksella. Saman ajattelun perusteella voisi hyväkuntoiset eläkeläiset pistää kuntouttavaan. Yksi ihmisryhmä on vain otettu nälvinnän kohteeksi.

        Asiat on edelleen monimutkaisempia kuin uskoisi, jos osaa nähdä kokonaisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, tämä oli selkeämminja perustellummin kommentoitu! Samoin kaikki pääomasijoittajat ja omilla sijoituksilla elävät voitaisiin määrätä töihin. Hekin sohvalla istuen ja loikoillen nauttivat toisten selkänahasta revityistä rahoista. Kuntouttavaan hekin 9e kulukorvauksella. Saman ajattelun perusteella voisi hyväkuntoiset eläkeläiset pistää kuntouttavaan. Yksi ihmisryhmä on vain otettu nälvinnän kohteeksi.

        Asiat on edelleen monimutkaisempia kuin uskoisi, jos osaa nähdä kokonaisuuden.

        No jopa oli ontuva vertaus, tajuat sen kyllä varmasti itsekin.
        Loppuivatko järkevät argumentit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jopa oli ontuva vertaus, tajuat sen kyllä varmasti itsekin.
        Loppuivatko järkevät argumentit?

        Niin köyhiä voidaan alistaa ja kiusata, koska he eivät voi puolustautua rahalla. Kyse on siitä, saako lapsi vaatteita ja saadaanko ruokaa pöytään. Rikasta ei voi kiristää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin köyhiä voidaan alistaa ja kiusata, koska he eivät voi puolustautua rahalla. Kyse on siitä, saako lapsi vaatteita ja saadaanko ruokaa pöytään. Rikasta ei voi kiristää.

        Koska rikas voi hypätä pois järjestelmästä, lopettaa työnhaun, eikä tarvitse toimeentulotukea. Ei ole inhimillistä, että ihmistä rangaistaan köyhyydestä ja pakotetaan ilmaisiin töihin tai pakkohakemaan mitä tahansa työtä (työtarjous) ja varmasta paikasta keltäytymisestä annetaan karenssia. Käytännössä voidaan pakottaa töihin, myös töihin, jonne ei halua, kiristämällä taloudellisesti eli seurauksena kieltäytymisestä olisi karenssia. Voidaan pakottaa työhön, johon ko. ihminen ei pysty tai jota ei osaa, ties millä palkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska rikas voi hypätä pois järjestelmästä, lopettaa työnhaun, eikä tarvitse toimeentulotukea. Ei ole inhimillistä, että ihmistä rangaistaan köyhyydestä ja pakotetaan ilmaisiin töihin tai pakkohakemaan mitä tahansa työtä (työtarjous) ja varmasta paikasta keltäytymisestä annetaan karenssia. Käytännössä voidaan pakottaa töihin, myös töihin, jonne ei halua, kiristämällä taloudellisesti eli seurauksena kieltäytymisestä olisi karenssia. Voidaan pakottaa työhön, johon ko. ihminen ei pysty tai jota ei osaa, ties millä palkalla.

        "Ei ole inhimillistä, että ihmistä rangaistaan köyhyydestä ja pakotetaan ilmaisiin töihin tai pakkohakemaan mitä tahansa työtä (työtarjous) ja varmasta paikasta keltäytymisestä annetaan karenssia."

        Ei köyhyydestä rangaista, vaan kyse on siitä, että työttömiä sitovat erilaiset velvoitteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhsen "asiattoman" (???) kommentin perusteella katsot olevasi pätevä arvioimaan jonkun ymmärryksen tasoa?
        Kummallakohan teistä on jäänyt syntymässä napanuora kaulan ympärille...?

        Ihan asiaa tuo oli.

        Työpaikkoja on, jos ei olisi niin kermaperse että vain tietyt työt/tietty palkkataso kelpaavat. HArva meistä kuuluu ylempään keskiluokkaan. Tehdään mitä saadaan tehdä ja elätetään itsemme omilla ansioillamme.
        Ja miten on väärin, jos vaikka tekeekin "ilmaista" työtä työkokeilussa? Tekee edes jotain niiden etuuksiensa ym. eteen. Miten on oikeudenmukaisempaa, että toiset eivät millään lailla osallistu yhteiskunnan pyörittämiseen ja nauttivat veronmaksajien selkänahasta revittyjä rahoja sohvalla istuen ja keskustelupastoilla valittamassa pyörien?

        Niinhän sinäkin teet.


    • Anonyymi

      Ei se työnhakijan vika ole, jos työnantaja ei palkkaa. Siinä mielessä tämä malli ei eroa edellisestä aktiivimallista. Työnhakija joutuu kestämään seuraukset, vaikka syytön hän siihen on, että on pitkään työtön, jos ei vaan tule palkatuksi.

      • Anonyymi

        "Työnhakija joutuu kestämään seuraukset, vaikka syytön hän siihen on, että on pitkään työtön, jos ei vaan tule palkatuksi."

        Onko työnhakija syytön myös siihen, jos hänen koulutuksensa sekä osaamisensa on vanhentunutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Työnhakija joutuu kestämään seuraukset, vaikka syytön hän siihen on, että on pitkään työtön, jos ei vaan tule palkatuksi."

        Onko työnhakija syytön myös siihen, jos hänen koulutuksensa sekä osaamisensa on vanhentunutta?

        Kyllä.
        Pitkäaikaistyötön on tietoinen työllistymisensä ongelmista, jos on edes viitsinyt niitä pysähtyä pohtimaan.
        Hänellä on ollut aikaa päivittää koulutustaan ja kokeilla vaikka jotain muuta alaa, saada sitä kautta kokemusta toisaalta. Hänellä on ollut mahdollisuus osallistua työvoimakoulutuksiin, jos "normi" koulutus on syystä tai toisesta poissuljettu. Ilmaiseksi ja itsenäisestikin voi opiskella taitoja, jotka auttavat työnhaussa.
        Hänellä on ollut mahdollisuus osallistua työkokeiluihin ja sitä kautta löytää itselleen jonkin muun alan ja saada ehkä jalka oven väliin eri työpaikkoihin.
        Hänellä on ollut mahdollisuus (ja tilaisuus ja aikaa...) tehdä vaikka sitten hampaat irvessä jotain aivan muuta; istua kaupan kassalla, olla taksikuski tai autolähetti, puhelinmyyjä jne. jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä.
        Pitkäaikaistyötön on tietoinen työllistymisensä ongelmista, jos on edes viitsinyt niitä pysähtyä pohtimaan.
        Hänellä on ollut aikaa päivittää koulutustaan ja kokeilla vaikka jotain muuta alaa, saada sitä kautta kokemusta toisaalta. Hänellä on ollut mahdollisuus osallistua työvoimakoulutuksiin, jos "normi" koulutus on syystä tai toisesta poissuljettu. Ilmaiseksi ja itsenäisestikin voi opiskella taitoja, jotka auttavat työnhaussa.
        Hänellä on ollut mahdollisuus osallistua työkokeiluihin ja sitä kautta löytää itselleen jonkin muun alan ja saada ehkä jalka oven väliin eri työpaikkoihin.
        Hänellä on ollut mahdollisuus (ja tilaisuus ja aikaa...) tehdä vaikka sitten hampaat irvessä jotain aivan muuta; istua kaupan kassalla, olla taksikuski tai autolähetti, puhelinmyyjä jne. jne.

        Miten tavallinen duunari päivittää "koulutustaan", jos on alunperinkin oppinut työnsä työssä ollessaan?

        Luuletko oikeasti, että "tavallinen koulujakäymätön duunari" työttömäksi jouduttuaan on "tietoinen" työllistymisensä ongelmista ja osannut niitä sen kummemmin pohtia?

        Helppohan sitä on puhua... :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tavallinen duunari päivittää "koulutustaan", jos on alunperinkin oppinut työnsä työssä ollessaan?

        Luuletko oikeasti, että "tavallinen koulujakäymätön duunari" työttömäksi jouduttuaan on "tietoinen" työllistymisensä ongelmista ja osannut niitä sen kummemmin pohtia?

        Helppohan sitä on puhua... :)

        "Miten tavallinen duunari päivittää "koulutustaan", jos on alunperinkin oppinut työnsä työssä ollessaan?"

        Uudelleenkouluttautumalla ja sitä kautta hakeutumalla takaisin työelämään, jossa ollessaan oppii taas lisää.

        "Luuletko oikeasti, että "tavallinen koulujakäymätön duunari" työttömäksi jouduttuaan on "tietoinen" työllistymisensä ongelmista ja osannut niitä sen kummemmin pohtia?"

        Kyllä. Kyseessä on ns. itsereflektio.

        Suomeen tulee ulkomailta kielitaidottomia duunareita, joilla ei ole edes peruskoulutason koulutusta. Hekin ovat tietoisia työllistymisensä ongelmista, mutta hankkiutuvat töihin vieraaseen maahan, hankkiakseen itsellensä sekä perheellensä elannon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miten tavallinen duunari päivittää "koulutustaan", jos on alunperinkin oppinut työnsä työssä ollessaan?"

        Uudelleenkouluttautumalla ja sitä kautta hakeutumalla takaisin työelämään, jossa ollessaan oppii taas lisää.

        "Luuletko oikeasti, että "tavallinen koulujakäymätön duunari" työttömäksi jouduttuaan on "tietoinen" työllistymisensä ongelmista ja osannut niitä sen kummemmin pohtia?"

        Kyllä. Kyseessä on ns. itsereflektio.

        Suomeen tulee ulkomailta kielitaidottomia duunareita, joilla ei ole edes peruskoulutason koulutusta. Hekin ovat tietoisia työllistymisensä ongelmista, mutta hankkiutuvat töihin vieraaseen maahan, hankkiakseen itsellensä sekä perheellensä elannon.

        Eli ulkomaalainen kouluttamaton kelpaa töihin, mutta paremmin koulutettu suomalainen ei. Ja syykin on selvä. Ulkomailta tuleva ei tiedä oikeuksiaan, työoloja ja palkkoja voi polkea. Vai olisiko asennekysymys? Ennakkoluulot suomalaisia työttömiä kohteen kukoistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ulkomaalainen kouluttamaton kelpaa töihin, mutta paremmin koulutettu suomalainen ei. Ja syykin on selvä. Ulkomailta tuleva ei tiedä oikeuksiaan, työoloja ja palkkoja voi polkea. Vai olisiko asennekysymys? Ennakkoluulot suomalaisia työttömiä kohteen kukoistaa.

        Vai olisiko sitä, että ulkomailta tuleva on hankkinut sellaista osaamista, jolle on kysyntää?

        Suomalaisen yliopiston käynyt voi joidenkin mittareiden mukaan olla "paremmin koulututettu" kuin puolalainen hitsaaja, mutta hitsaajan työllistymismahdollisuudet saattavat olla paremmat. Vaikkei suomen kieli edes sujuisi, sillä kyse on koulutuksen lisäksi osaamisesta.


    • Anonyymi

      Kierrätyskeskukset ovat kierrätystyöpaikkoja täynnä.
      Työttömille on luvassa 3 kk <--> 6 kk kierrätystöitä.
      Työtön kierrätetään etuovesta sisään ja takaovesta ulos.
      Näin se homma toimii.Orjatöitä @9€,ron päiväliksalla.

      • Anonyymi

        9€ on työttömyyskorvauksen lisäksi maksetttava veroton kulukorvaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        9€ on työttömyyskorvauksen lisäksi maksetttava veroton kulukorvaus.

        heheheheheh ihan p*ska korvaus, en kestä sekuntiakaan kuntouttavissa enää.


    • Anonyymi

      "Miten tavallinen duunari päivittää "koulutustaan", jos on alunperinkin oppinut työnsä työssä ollessaan?"

      Tuossahan se oli aika selkeästi sanottu. Voi myös opiskella jotain ihan muuta, jos ei sitä yhtä ainoaa osaamisalaa kykene.

      "Luuletko oikeasti, että "tavallinen koulujakäymätön duunari" työttömäksi jouduttuaan on "tietoinen" työllistymisensä ongelmista ja osannut niitä sen kummemmin pohtia?"

      Siis mitä vitt*a... etteikö vuodessa, tai kymmenessä vuodessa, tajua etta on ongelmia? Että jos ei oravannahan käsittelijän paikkoja viiden tonnin kuukausipalkalla löydy, kannattaa tarkistaa työhakemus?

      • Anonyymi

        Kun on vuoden tai kymmenen ajan vakuutellut itselleen, että ei voi uudelleenkouluttautua tai työllistyä, niin usko omaan kykenemättömyyteen on vankka. Keskitytään siihen, miksi ei voi.

        Jos pitkäaikaistyöttömät myöntäisivät, että omilla valinnoilla on merkitystä työllistymiseen, olisi se monelle itsetunnon kannalta liian rankkaa.

        Syyt ahdinkoon nähdään jossain muualla, kuin omissa teoissa tai tekemättäjättämisissä. Oma saamattomuus sysätään milloin hallituksen, iän, virkamiesten, pakolaisten tai vaikkapa teknisen kehityksen syyksi.


      • Anonyymi

        Entäs jos vanhemmat olivat alkoholisteja ja kotiolot mitä sattuu. Itsetunto nollassa ja mielenterveysongelmia eikä kykene edes niihin apua hakemaan.

        Helppohan se on lahtareiden leukojaan louskuttaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos vanhemmat olivat alkoholisteja ja kotiolot mitä sattuu. Itsetunto nollassa ja mielenterveysongelmia eikä kykene edes niihin apua hakemaan.

        Helppohan se on lahtareiden leukojaan louskuttaa...

        Vanhempiaan voi aina syyttää, kuten myös muita lähiomaisiaan. Oli kyse sitten ruokailutottumuksista tai elämänhallintataidoista yleensä.

        Vanhempien merkitys tosin vähenee vuosi vuodelta, joten heitäkään ei voi loputtomiin syyttää. Jos vanhemmat eivät vieneet pientä pasi-petteriä esim. pianotunnille, niin soitonopiskelu onnistuu myös aikuisiällä. Sama koskee myös mm. lukemista sekä uusien asioiden opiskelua. Mutta jos yli 50-vuotiaana syyttää omasta työttömyydestään lapsuusajan kotioloja, niin ei kuulosta kovinkaan rakentavalta.

        Itsetunto kehittyy vuosien myötä ja omien mielenterveysongelmien tunnistaminen voi olla ensimmäinen askel asioiden kuntoon saattamisessa. Mielenterveysongelmat eivät nykypäivänä ole enää yhtä leimaavia, kuin menneinä vuosikymmeninä. Ongelmia tulee ja menee. Myös mielenterveysongelmia.

        Suomessa on tarjolla lukuisa määrä erilaisia sosiaalipalveluita, joissa voidaan käydä läpi myös lapsuusajan traumoja. Palvelutarjontaan voi tutustua netin avulla käymällä esim. Kelan ja THL:n sivuilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhempiaan voi aina syyttää, kuten myös muita lähiomaisiaan. Oli kyse sitten ruokailutottumuksista tai elämänhallintataidoista yleensä.

        Vanhempien merkitys tosin vähenee vuosi vuodelta, joten heitäkään ei voi loputtomiin syyttää. Jos vanhemmat eivät vieneet pientä pasi-petteriä esim. pianotunnille, niin soitonopiskelu onnistuu myös aikuisiällä. Sama koskee myös mm. lukemista sekä uusien asioiden opiskelua. Mutta jos yli 50-vuotiaana syyttää omasta työttömyydestään lapsuusajan kotioloja, niin ei kuulosta kovinkaan rakentavalta.

        Itsetunto kehittyy vuosien myötä ja omien mielenterveysongelmien tunnistaminen voi olla ensimmäinen askel asioiden kuntoon saattamisessa. Mielenterveysongelmat eivät nykypäivänä ole enää yhtä leimaavia, kuin menneinä vuosikymmeninä. Ongelmia tulee ja menee. Myös mielenterveysongelmia.

        Suomessa on tarjolla lukuisa määrä erilaisia sosiaalipalveluita, joissa voidaan käydä läpi myös lapsuusajan traumoja. Palvelutarjontaan voi tutustua netin avulla käymällä esim. Kelan ja THL:n sivuilla.

        Taidat olla niitä tyyppejä, jotka sanoo masentuneelle: "Koeta piristyä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla niitä tyyppejä, jotka sanoo masentuneelle: "Koeta piristyä."

        En suinkaan, vaan pikemminkin niitä, jotka pyrkivät löytämään keinoja parantaa elämänlaatua.

        Menneisyys merkitsee, mutta tulevaisuuden suhteen voi vielä petrata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos vanhemmat olivat alkoholisteja ja kotiolot mitä sattuu. Itsetunto nollassa ja mielenterveysongelmia eikä kykene edes niihin apua hakemaan.

        Helppohan se on lahtareiden leukojaan louskuttaa...

        Niitä sitä riittää


    • Anonyymi

      Työtön ei voi opiskella työttömyysetuudella. Opintotuella (n.300e/kk) voi opiskella, jos sitä vielä saa. Voisitko siirtyä keskustelemaan opiskelu-palstalle? Tämä on työttömyysturvaa koskevaa keskustelua.

      • Anonyymi

        Koskee kaikkia työttömiä, perhetaustasta riippumatta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aika eri asia kuin saada vapaasti opiskella. Sekin työllistäisi opettajia, kouluttajia ym. mutta jostain syystä työttömiä rajoitetaan elämästä kuten työssäkäyviä. Kysymys on miksi?

        Koska työttömien ensisijainen tehtävä on työllistyä. Työttömyyden ajalta maksetaan työttömyyskorvauksia.

        Opiskelijat puolestaan kuuluvat pääsääntöisesti opintotukijärjestelmän piiriin.

        Työssä olleessaan, voi puolestaan opiskella aikuiskoulutustuella:

        https://www.tyollisyysrahasto.fi/aikuiskoulutustuki/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska työttömien ensisijainen tehtävä on työllistyä. Työttömyyden ajalta maksetaan työttömyyskorvauksia.

        Opiskelijat puolestaan kuuluvat pääsääntöisesti opintotukijärjestelmän piiriin.

        Työssä olleessaan, voi puolestaan opiskella aikuiskoulutustuella:

        https://www.tyollisyysrahasto.fi/aikuiskoulutustuki/

        Ja työllistyä ei voi, jos ei ole sopivaa koulutusta, mutta uuden ammatin koulutukseen pääsystä on tehty hankalaa työttömälle. Työttömyysajan voisi käyttää sellaisen ammatin opiskeluun, johon tarvitaan työntekijöitä. Miksi tätä mahdollisuutta rajoitetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aika eri asia kuin saada vapaasti opiskella. Sekin työllistäisi opettajia, kouluttajia ym. mutta jostain syystä työttömiä rajoitetaan elämästä kuten työssäkäyviä. Kysymys on miksi?

        Minulle kävi siunaus ja pystyin monen vuoden työttömyyden jälkeen jättäytymään pois työttömyyskorvauksilta toistaiseksi. Nyt voin päivittää tietokoneosaamistani ilmaisilla nettikursseilla työnestotoimiston pystymättä sitä estämään. Työttömille työnhakijoille pitäisi ilman muuta sallia opiskelu. Kokoaikainen vuosia kestävä opiskelu tosiaan kuuluu opintotuen piiriin, mutta se on häijyä, että jopa lyhyet kurssit voivat johtaa työttömyyskorvauksen katkaisemiseen, ihan virkailijan mielivallalla. Samalla painostetaan tekemään itsestään kelvollisempaa niihin teoreettisiin työpaikkoihin, joita ehkä mahdollisesti joskus voisi aueta. Miten parannat osaamistasi, kun työnestotoimisto vahtii, että pysyt passiivisena ja käyt vain 'työtoiminnassa' tai ilmaistöissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja työllistyä ei voi, jos ei ole sopivaa koulutusta, mutta uuden ammatin koulutukseen pääsystä on tehty hankalaa työttömälle. Työttömyysajan voisi käyttää sellaisen ammatin opiskeluun, johon tarvitaan työntekijöitä. Miksi tätä mahdollisuutta rajoitetaan?

        Opiskele sinäkin silloin, kun olet töissä.

        Voit opiskella myös ennen kun siirryt työelämään, eli lukion/amiksen jälkeen. Niin muutkin tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opiskele sinäkin silloin, kun olet töissä.

        Voit opiskella myös ennen kun siirryt työelämään, eli lukion/amiksen jälkeen. Niin muutkin tekee.

        Vedä vittu päähäsi. Miksi pitäisi opiskella mitään jos käy jo töissä?


    • Anonyymi

      Hölöttäjäpoliitikot puhuvat työvoimapulasta, jota pitäis roudata ulkomailta. Nythän niitä on tullut Suomeen lähes 70000. Viimeksi Ukrainasta yli 30000 joista vajaa promille haluaa töitä. Siitä näkee että kun annetaan kaikki ilman mitään vastinetta, ei niistä oliskaan minkään tekijöiksi.

      • Anonyymi

        Työvoimapulalla tarkoitetaan sitä, että on pulaa tietyt taidot omaavista työntekijöistä, jotka ovat valmiita työskentelemään tietyillä työehdoilla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työvoimapulalla tarkoitetaan sitä, että on pulaa tietyt taidot omaavista työntekijöistä, jotka ovat valmiita työskentelemään tietyillä työehdoilla..

        Ja Virosta muuttanut n.50000 työntekijää Suomeen. Heitetäänkö heidätkin syrjään työelämästä, kun täyttävät n.50v kuten suomalaiset? Virossa keskipalkka on noin 1500e, joten motivaatiota tulla tänne töihin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Virosta muuttanut n.50000 työntekijää Suomeen. Heitetäänkö heidätkin syrjään työelämästä, kun täyttävät n.50v kuten suomalaiset? Virossa keskipalkka on noin 1500e, joten motivaatiota tulla tänne töihin on.

        Palkan perässä Suomestakin lähdetään ulkomaille töihin.


    • Anonyymi

      Kuten edellä todettu, työttömyysetuutta saavakin voi opiskella.
      Voi myös esimerkiksi päivittää tietotekniset taidot/kielitaidot vaikkapa työväenopistossa, nämä jo avaavat paljon ovia työnhakua ajatellen.

      Vaihtoehtoja on, on vain otettava itseä niskasta kiinni ja tehtävä jotain.

      Masentuneisuuteen tai mielenterveysongelmiin on turha vedota. Jos ne estävät työnteon, hopi hopi lääkärille. Saapi sitten sairauspäivärahaa tai työkyvyttömyyseläkettä.

      Saamattomuus, huono itsetunto, "paha mieli" - surkeita tekosyitä sille, miksi ei edes yritä, tai piemminkin, miksi valittaa siitä, että meidän kaikkien odotetaan tekevän töitä yhteiskunnan eteen.
      Eivät muurahaisetkaan elätä sohvaperunoita.

      • Anonyymi

        Varmistui, että kyseessä on juuri arveltu "Koeta piristyä."- tyyppi. Hyvä ihmistuntemus aiemmalla kommentoijalla. Saattoi olla eri kommentoijakin, mutta näköjään näitä riittää.


      • Anonyymi

        >Eivät muurahaisetkaan elätä sohvaperunoita.

        Hei oikeistolaispelle. Elätkö isin rahoilla? Saako firmasi suoria yritystukia?


    • Anonyymi

      "On aika eri asia kuin saada vapaasti opiskella. Sekin työllistäisi opettajia, kouluttajia ym. mutta jostain syystä työttömiä rajoitetaan elämästä kuten työssäkäyviä. Kysymys on miksi?"

      Ihan tosissasiko kysyt miksi? Siksi, että työssäkäyvä (A) on osallistuva yhteiskunnan jäsen, joka antaa oman panoksensa. Työtön (B) ei anna mitään, ottaa vain.
      A elättää B:tä. Onhan se nyt itsestäänselvää, etteivät A ja B ole samalla viivalla.

      Eikä kukaan estä työtöntä opiskelemasta vapaasti, vaikka neurologian ylilääkäriksi.
      Ei vain työttömyyskorvauksilla, joiden edellytys jo lähtökohtaisesti on se, etä ollaan työmakkinoiden käytettävissä.

      Aivan turhanpäiväistä jankkausta.

      • Anonyymi

        A maksaa veroja , vaikka työttömiä olisi 0.


    • Anonyymi

      otta kalsarikännit, hakee 4 paikkaa, aamulla ei tarvitse muistaa,kun kirjaat ylös
      ja sama joka kk iltapv

      • Anonyymi

        Työvoimaviranomaisten alkuperäinen tarkoitus on hakea työttömille töitä. Työttömäksi ilmoittauduttaessa on tuo näyttövelvollisuus työttömyydestä ,jonka jälkeen työttömällä on subjektiivinen perutuslaillinen oikeus työttömyysturvaan. Kaikki näyttövelvollisuus vaateet ovat tällöin täysin laittomia ja perutuslain vastaisia .
        Koska perutuslaki on se laki joka on määräävä, säädetään sen päälle mitä tahansa ,joka on perutuslain kanssa ristiriidassa ei sellaisilla lakiin säädetyillä ole lainvoimaisuutta ,koska perutuslaki on määräävä. Tuollaisilla vaateilla ei siis näin ollen ole lainvoimaisuutta. Jotta olisi ,olisi perutuslakiamme muutettava ja se ei onnistu ihan noin vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työvoimaviranomaisten alkuperäinen tarkoitus on hakea työttömille töitä. Työttömäksi ilmoittauduttaessa on tuo näyttövelvollisuus työttömyydestä ,jonka jälkeen työttömällä on subjektiivinen perutuslaillinen oikeus työttömyysturvaan. Kaikki näyttövelvollisuus vaateet ovat tällöin täysin laittomia ja perutuslain vastaisia .
        Koska perutuslaki on se laki joka on määräävä, säädetään sen päälle mitä tahansa ,joka on perutuslain kanssa ristiriidassa ei sellaisilla lakiin säädetyillä ole lainvoimaisuutta ,koska perutuslaki on määräävä. Tuollaisilla vaateilla ei siis näin ollen ole lainvoimaisuutta. Jotta olisi ,olisi perutuslakiamme muutettava ja se ei onnistu ihan noin vain.

        "Työvoimaviranomaisten alkuperäinen tarkoitus on hakea työttömille töitä."

        Mitä tekemistä tuolla on tämän hetken (2022) kanssa?

        "Työttömäksi ilmoittauduttaessa on tuo näyttövelvollisuus työttömyydestä ,jonka jälkeen työttömällä on subjektiivinen perutuslaillinen oikeus työttömyysturvaan. Kaikki näyttövelvollisuus vaateet ovat tällöin täysin laittomia ja perutuslain vastaisia ."

        Työttömät eivät ole etuoikeutettu erityisryhmä, joita maamne voimassaolevat lait eivät koskisi.

        Työttömien velvoitteet on kirjattu lakeihin (mm. laki työttömyysturvasta), joten suosittelen perehtymään aiheeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työvoimaviranomaisten alkuperäinen tarkoitus on hakea työttömille töitä. Työttömäksi ilmoittauduttaessa on tuo näyttövelvollisuus työttömyydestä ,jonka jälkeen työttömällä on subjektiivinen perutuslaillinen oikeus työttömyysturvaan. Kaikki näyttövelvollisuus vaateet ovat tällöin täysin laittomia ja perutuslain vastaisia .
        Koska perutuslaki on se laki joka on määräävä, säädetään sen päälle mitä tahansa ,joka on perutuslain kanssa ristiriidassa ei sellaisilla lakiin säädetyillä ole lainvoimaisuutta ,koska perutuslaki on määräävä. Tuollaisilla vaateilla ei siis näin ollen ole lainvoimaisuutta. Jotta olisi ,olisi perutuslakiamme muutettava ja se ei onnistu ihan noin vain.

        Mikä lie tuo perutuslaki


    • Anonyymi

      0-4 on hyvin hyvin vähän. Parempi olisi että ihmiset käyttäisivät 40 tuntia viikossa työnhakuun.

      Tai sitten että Työkkäri lähettäisi ihmisiä eri paikkoihin samaan tyyliin kuin vuokrausfirma.

      • Anonyymi

        Kyse ei ole määrästä vaan toimien laillisuudesta .Hallintovalan on toimittava lain, sekä hallintovallan puitteissa siinä missä kaikkien mudenkin . Hallintovallalla on rajat jotka ylitettäessä oikeus hallintovaltaan kyseenalaistuu. Vaikka hallinto vallalla on lainsäädäntö oikeus, ei lainsäädäntö ole mielivaltaista .Lainsäädäntöä rajoittaa oikeus käsitteet ,joihin se perustuu ja joita on myös kirjattu muualle kuin kansalliseen lainsäädäntöön.


      • Anonyymi

        Ei taida onnistua.


    • Anonyymi

      Nyt on kyllä työttömien vihaajia kommentoimassa. On niin yksioikoista tekstiä. Saattaa mielipiteet muuttua, kun omalle kohdalle tulee potkut, eikä uutta työtä löydykään. Tai sitten kommentoija on esim. eläkeläinen, joka ei tunne nykyajan työelämää eikä työttömyydestä ole enää väliä.

      • Anonyymi

        Eihän noihin voi edes kommentoida mitään, kun ovat niin älytöntä tekstiä.


      • Anonyymi

        Eikä siinä ulkomaille lähde


    • Anonyymi

      Minä olen yksi noista kommentoijista.
      Kyse ei ole mistään "työttömien vihaamisesta", vaan ihan yksinkertaisesti siitä, että työttömän tehtävä on yrittää työllistyä enkä ymmärrä, mikä siinä on niin vaikeaa. Siis paino sanalla YRITTÄÄ.

      En ole kuullut minkäänlaisia asiallisia/järkeenkäypiä perusteluja sille, miksi kommentit ovat "älyttömiä".

      Miksi on väärin ja "kiusaamista", kun työttömän odotetaan hakevan töitä?
      Miksi on ihan ok, että osa kansasta elää muiden kustannuksella osallistumatta millään tavalla yhteiskunnan pyörittämiseen?

      Miten niin työttömien opiskelumahdollisuuksia rajoitetaan työssäkäyviin nähden?
      Päinvastoin; työttömillähän on jopa enemmän mahdollisuuksia. On työvoimakoulutukset, työkokeilut, kuntouttava työkokeilu...moni työnantaja palkkaa harjoitteluun vain työttömiä ym. Itseopiskeluun j kurssien käymiseen on työttömällä aikaa 24/7, sitä ylellisyyttä ei työssäkäyvällä ole. Työttömille järjestetään ilmaisia kursseja -tai vähintäänkin alennuksella- työssäkäyville ei.
      Jos taas on kyse kokoaikaisesta opiskelusta niin edelleen, samat mahdollisuudet. Mikään oppilaitos ei syrji työttömiä. Silloin ei vain kuulu TYÖTTÖMYYSkorvauksen piiriin, ihan kuin ei työssäkäyväkään saa palkkaa, jos siirtyy työelämästä opiskelijaksi.

      Miksi mielenterveysongelmainen, joka ei kykene töitä hakemaan, saati sitten tekemään, olisi työttömyyskorvaukseen oikeutettu? Ei työssäkäyvällekään makseta palkkaa, jos on sairas kuukausi- tai jopa vuositolkulla. SItäkin varten on omat tukensa.

      Ja kyllä vain, olen itse kokenut työttömyyden, kerran omasta syystäni, kaksi kertaa irtisanottu taloudellisista syistä. En jäänyt sohvalle makaamaan ja kiukuttelemaan, vaan teinihan itse jotain työllistymiseni eteen.

      • Anonyymi

        Olisit kuule ihmeessä jäänyt sohvalle, et olisi ollut vaivaksi asti muille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisit kuule ihmeessä jäänyt sohvalle, et olisi ollut vaivaksi asti muille.

        Kummasta on enemmän hyötyä työttömille - Opastamisesta ja rohkaisemisesta sekä persauksille potkaisemisesta VAI säälimisestä ja voivottelusta sekä uhriutumisen tukemisesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummasta on enemmän hyötyä työttömille - Opastamisesta ja rohkaisemisesta sekä persauksille potkaisemisesta VAI säälimisestä ja voivottelusta sekä uhriutumisen tukemisesta?

        Tuossa suhteessa yhteiskunnassa olisi korjattavaa. Rankaisemisen ja syyllistämisen sijaan kannustimet ovat toimivampia, kuin viimesijaisen tulon vieminen ja lopullinen latistaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa suhteessa yhteiskunnassa olisi korjattavaa. Rankaisemisen ja syyllistämisen sijaan kannustimet ovat toimivampia, kuin viimesijaisen tulon vieminen ja lopullinen latistaminen.

        Viimesijainen "tulo" on nimeltään toimeentulotuki, jota myönnetään, jos perusteet kyseisen tuen saamiseksi täyttyvät.

        Nyt on kuitenkin kyse lähinnä työttömyyskorvauksista, joita juuri korotettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimesijainen "tulo" on nimeltään toimeentulotuki, jota myönnetään, jos perusteet kyseisen tuen saamiseksi täyttyvät.

        Nyt on kuitenkin kyse lähinnä työttömyyskorvauksista, joita juuri korotettiin.

        Viimesijainen on työväestölle työmarkkinatuki. Näet lainsäädäntömme edellyttää toimeentulon saamiseksi työikäisiltä työnhakijana olemista. Työmarkkinatuesta joka toimii viimesijaisena tukena leikkaaminen on lähtökohtaisesti perutuslakimme vastainen toimi ,sillä se on jo alimitoitettu ja perutuslakimme turvaa viimesijaisen toimeentulon työttömyyden varalta subjektiivisesti. Toimeentulotuki on lähinnä tarkoitettu yllättäviin pakollisiin menoihin, tukijärjestelmää täydentäväksi harkinnan varaiseksi tueksi . Koska se on harkinnan varainen tuossa myös katsotaan henkilökohtainen varallisuus ,toisin kuin työmarkkinatuessa. Käytännössä karenssitapauksia jaettaessa ihmiset pannan myymään kaikki ylimääräiseksi katsottava ja ns. syömään se mitä on sivuun saanut pantua ja usko vain että kaikki ei ole ylimääräistä, joten toimi on todella epäinhimillinen ja perustavaa laatua ihmiset syrjäyttävä, sillä toimeentulon ollessa jo alle minimin on vaikea ponnistaa tuolta työelämään kun ei ole varaa edes arjen pyörittämiseen. Tuo on viimeinen niitti ja toimia joilla tuohon päästään kuten aktiivimalli kutsutaan sitten kannustimiksi. Suomessa ihmisoikeudet on noiden toimien seuraamuksena heikossa kantimissa samoin kuin toimien laillisuus pohja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisit kuule ihmeessä jäänyt sohvalle, et olisi ollut vaivaksi asti muille.

        Hyvin kommentoitu. Täysin samaa mieltä. Jos olis edes faktat oikein, niin jaksaisi lukea paria riviä pidemmälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimesijainen on työväestölle työmarkkinatuki. Näet lainsäädäntömme edellyttää toimeentulon saamiseksi työikäisiltä työnhakijana olemista. Työmarkkinatuesta joka toimii viimesijaisena tukena leikkaaminen on lähtökohtaisesti perutuslakimme vastainen toimi ,sillä se on jo alimitoitettu ja perutuslakimme turvaa viimesijaisen toimeentulon työttömyyden varalta subjektiivisesti. Toimeentulotuki on lähinnä tarkoitettu yllättäviin pakollisiin menoihin, tukijärjestelmää täydentäväksi harkinnan varaiseksi tueksi . Koska se on harkinnan varainen tuossa myös katsotaan henkilökohtainen varallisuus ,toisin kuin työmarkkinatuessa. Käytännössä karenssitapauksia jaettaessa ihmiset pannan myymään kaikki ylimääräiseksi katsottava ja ns. syömään se mitä on sivuun saanut pantua ja usko vain että kaikki ei ole ylimääräistä, joten toimi on todella epäinhimillinen ja perustavaa laatua ihmiset syrjäyttävä, sillä toimeentulon ollessa jo alle minimin on vaikea ponnistaa tuolta työelämään kun ei ole varaa edes arjen pyörittämiseen. Tuo on viimeinen niitti ja toimia joilla tuohon päästään kuten aktiivimalli kutsutaan sitten kannustimiksi. Suomessa ihmisoikeudet on noiden toimien seuraamuksena heikossa kantimissa samoin kuin toimien laillisuus pohja.

        "Viimesijainen on työväestölle työmarkkinatuki."

        Väärin.

        Viimesijainen tuki on toimeentulotuki, joka on perustuslain takaama taloudellinen turva.

        Kyseinen tuki on tarkoitettu jokaiselle maassamme asuvalle, niin työväestölle kuin eläkeläisillekin.


    • Anonyymi

      Joo, kyllä se on ihan omaa syytä jos vuosikausia on työttömänä ollut. Onhan se helppoa osoittaa sormella työkkäriä ja hallitusta, mutta ihan itse se on töitä haettava. Jos ei viitsi, ihan itse voi sitten myös seuraamukset kantaa.

      • Anonyymi

        Kysy on jahdista, TE piinaa työttömiä, ei mitään positiivista kuulunut vuosiin ,niin turha laitos.


      • Anonyymi

        Suomeen iski taloustaantuma 2008 ja sen tiesi jatkuvia tutannollistaloudellisia irtisanomisia 10 seuraavaa vuotta. Päälle koimme koronan ja sen vaikutukset työllisyyteen, yhteikuntamurroksen koetellessa yhteikuntaa teknologia murroksen syödessä työpaikkoja. Kokonais tilanne on koetellut työväestöä ja sen työllistymismahdollisuuksia,varsinkin ikääntyvän työväestön suhteen työmarkkinoilla vallitsevan ikäsyrjinnän kautta.

        Työttömyys on näin ollen pitkittynyt kuten yleisesti työttömyys jaksot. Tällöin myös mahdollisuudet työllistymiseen heikkenevät. Uutta koulutettua tulee jatkuvasti työvoimaksi jolloin pidempään työttömänä olleiden mahdollisuudet heikkenevät työllistyä. Vaikka työpaikkoja olisi ei välttämättä koulutus vastaa avoinna olevaa työtä. Tänäpäivänä vaatimukset ovat moninaiset jopa yksinkertaisiin töihin, joten alan vaihto ei ole yksinkertaista. Ikääntyvällä väestöllä on kouluista aikaa ja opinnot aloittakseen esim korkeakouluun on perustiedot oltava kohdallaan. Kun ollaan urien loppupuolella ja kuusikymmentä alkaa häämöttää ei ole tarkoituksen mukaista päivittää perusopiskelulla tiedot ja sitten jatkaa opintoja 3 :lla vuodella valmistuen ammattiin eläköitymisen kynnyksellä. Helpot tiet ovat vähissä .Tuosta syytä eläkeputken palauttaminen on asiallista ja tarpeen .Useinkaan nuorella iällä ei ole helppoa tunnistaa työelämän ongelmia saati ikääntymisen joka johtaa eläkeputken sulkemisen kaltaisiin ratkaisuihin jotka ei huomioi riittävästi ihmisten mahdollisuuksia ja iän tuomia rajoitteita työllistymis mahdollisuuksien suhteen ,joiden esteeksi on kerinnyt jo ikä tuoda useille omat haasteensa mukanaan.


    • Anonyymi

      "Jos taas on kyse kokoaikaisesta opiskelusta niin edelleen, samat mahdollisuudet."

      Korjataanpa tämä asia, nyt kun tuli mainittua.

      Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.

      Päätoimisina pidetään:

      1) opintoja, joiden tavoitteena on ammattikorkeakoulututkinnon, ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon taikka yliopistossa suoritettavan alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen;

      2) ammatillisesta koulutuksesta annetun lain mukaisia opintoja, joiden tavoitteena on ammatillisen perustutkinnon tai tutkinnon osan tai työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen suorittaminen;

      3) lukio-opintoja, joiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 150 opintopistettä; sisäoppilaitoksessa järjestetyt lukio-opinnot katsotaan kuitenkin aina päätoimisiksi;

      4) opintoja, joiden tavoitteena on tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta annetussa laissa (1215/2020) tarkoitetun koulutuksen suorittaminen;

      5) muita kuin 1–4 kohdassa tarkoitettuja ammatillisia valmiuksia antavia opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä, kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukautta kohti;

      6) perusopetuslain (628/1998) 46 §:ssä tarkoitetun aikuisten perusopetuksen opintoja, joiden laajuus on vähintään 22 kurssia lukuvuodessa;

      7) muita kuin 1–6 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opetusohjelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia.

      Valitsepa sitä nyt ne opinnot, jotka edistävät työnsaantia. Lähde työttömyysturvalaki.

      • Anonyymi

        Huom. erityisesti "ammatillisia valmiuksia antavia opintoja" ja "ammatillisen perustutkinnon tai tutkinnon osan tai työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen".

        Eli tasan tarkkaan juuri ne opinnot, joilla hankittaisiin se uusi ammatti. Tai edes osa tutkinnosta.


      • Anonyymi

        "Jos TE-toimisto katsoo, että omaehtoinen opiskelu on tarkoituksenmukaisin keino parantaa ammattitaitoasi ja mahdollisuuksiasi saada tai säilyttää työpaikka, voimme maksaa ansiopäivärahaa päätoimisesta opiskelusta huolimatta.

        Omaehtoisen opiskelun tukeminen edellyttää, että olet sopinut asiasta TE-toimiston kanssa ennen opintojen aloittamista ja opinnot ovat päätoimisia.

        Opiskelua voidaan tukea enintään kahden vuoden ajan."

        https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/opiskelu-tyottomyysetuudella/milloin-voin-opiskella-ansiopaivarahalla-


    • Anonyymi

      Reilusti sallitaan alle 6 kk opinnot. Mitäs niitä olisikaan? Taksikuski? Kaikki vaan sitten taksikuskeiksi!

      Lyhytkestoiset opinnot

      Työnhakijan oikeuteen saada työttömyysetuutta ei sovelleta, mitä 10 §:n 1–3 momentissa säädetään, jos:

      1) työnhakija on täyttänyt 25 vuotta ennen opintojen alkamista;

      2) opintojen muodostama kokonaisuus kestää yhdenjaksoisesti tai jaksotettuna enintään kuusi kuukautta; ja

      3) opinnot antavat ammatillisia valmiuksia tai tukevat yritystoimintaa.

      Työttömyys(_ja_edelleen_tiukasti_työttömyyttä_edistävä_)turvalaki

      • Anonyymi

        Kannattaa huomata tuo sana "ja" tuossa. Sitten joku voisi kertoa vielä, mitä tarkoittaa "ammatillisia valmiuksia". Lukutaito?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa huomata tuo sana "ja" tuossa. Sitten joku voisi kertoa vielä, mitä tarkoittaa "ammatillisia valmiuksia". Lukutaito?

        perehdytään ammattitaitovaatimuksiin?


      • Anonyymi

        "Jos TE-toimisto katsoo, että omaehtoinen opiskelu on tarkoituksenmukaisin keino parantaa ammattitaitoasi ja mahdollisuuksiasi saada tai säilyttää työpaikka, voimme maksaa ansiopäivärahaa päätoimisesta opiskelusta huolimatta.

        Omaehtoisen opiskelun tukeminen edellyttää, että olet sopinut asiasta TE-toimiston kanssa ennen opintojen aloittamista ja opinnot ovat päätoimisia.

        Opiskelua voidaan tukea enintään kahden vuoden ajan."

        https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/opiskelu-tyottomyysetuudella/milloin-voin-opiskella-ansiopaivarahalla-


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      "En jäänyt sohvalle makaamaan ja kiukuttelemaan, vaan teinihan itse jotain työllistymiseni eteen."

      Lause sisältää oletuksen, että työtön "kiukuttelee" ja "makaa sohvalla" eikä *tee itse jotain työllistymisen eteen".

      Lause on älytön useasta syystä:
      - tehdään negatiivisia oletuksia työttömistä, koko ihmisryhmää koskien, vaikka kyseessä on hyvin erilaisia ihmisiä koskeva
      (työttömän kirjoilla olevista työkyvyttömistä , äskttäin irtisanottuihin, lomautettuihin, aktiivisesti työtä hakeviin työttömiin, ja kaikkea siltä väliltä)
      - voimaan on tullut juuri uusi työnhakupakko, joka juurikin estää vain "sohvalla makaamisen" ja "ettei tehdä itse jotain työllistymisen eteen"
      - kiukuttelu viittaa lapseen tai uhmaikäiseen, jolla lisätään vähättelevää asennetta työttömiä kohtaan

      Huom. Työnhakijoissa on myös osa-aikatyötä tekeviä, joita tämä sama työnhakupakko koskee. Kyse ei edes ole vain työttömistä.

      Miksi edes vaivauduin kirjoittamaan tätä kommenttia?

      • Anonyymi

        "Lause on älytön useasta syystä:
        - tehdään negatiivisia oletuksia työttömistä, koko ihmisryhmää koskien, vaikka kyseessä on hyvin erilaisia ihmisiä koskeva (työttömän kirjoilla olevista työkyvyttömistä , äskttäin irtisanottuihin, lomautettuihin, aktiivisesti työtä hakeviin työttömiin, ja kaikkea siltä väliltä)"

        Yritätkö samalla väittää, että mm. maahanmuuttajista, muslimeista, romaneista, homoseksuaaleista, tummaihoisista, arabeista, pakolaisista ja huumeidenkäyttäjistä ei tulisi tehdä koko ihmisryhmää koskevia negatiivisia oletuksia?


      • Anonyymi

        " osa-aikatyötä tekeviä, joita tämä sama työnhakupakko koskee" onko näin?
        nyt menee överiksi....................................... joku väitti samaa eläkeläisistä


      • Anonyymi

        "Huom. Työnhakijoissa on myös osa-aikatyötä tekeviä, joita tämä sama työnhakupakko koskee. Kyse ei edes ole vain työttömistä. "

        Kyse on työttömyyskorvauksia nostavista, mutta poikkeuksia on ikääntyneitten osa-aikatyötä tekevien kohdalla.

        Työnhaku on kuulunut työttömän työnhakijan velvoitteisiin jo aikaisemmin.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      " "Jos taas on kyse kokoaikaisesta opiskelusta niin edelleen, samat mahdollisuudet."

      Korjataanpa tämä asia, nyt kun tuli mainittua.

      Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. "

      Ei tietenkään ole oikeutta työttömyysetuuteen, sehän nyt on päivänselvää.
      Tuossa viitattiin väitteeseen, jonka mukaan työttömillä olisi jotenkin huonommat mahdollisuudet opiskella - mikä siis on ihan täyttä sontaa. Jokaisella on samat mahdollisuudet, eri tuilla vain.

      "Reilusti sallitaan alle 6 kk opinnot. Mitäs niitä olisikaan? Taksikuski?"

      Miksi ei taksikuski? Tai autolähetti?
      IT-taidot haltuun -> asiakaspalvelu
      Myyjäkurssi
      Oppisopimus esim. hoiva-alalla, ei tarvitse kuin marssia lähimpään hoivalaitokseen ja kysäistä, palkalla hoiva-avustajaksi jos ei lähihoitajaksi halua
      Lisäkoulutus omaan ammattiin

      Onhan näitä.

      Loppujen lopuksi pointti on siinä, että palstan työttömät vain valittavat kuinka kauheaa on, kun täytyy hakea töitä.

      • Anonyymi

        Työllisyystoimissa on oltava tarkoituksen mukaisuus ja työttömällä ei ole näyttö ,saati jatkuvaa todisteluvelvollisuutta työttömyydestä. Kyse on toimissa laillisuus periaatteesta jota tuollaisia näyttö velvollisuuksia asettamalla rikotaan. Kyse on myös toimivallan rajoitteista, joita rikotaan yksilöön mennen, ottaen määysvataa yksilöstä valtiollisen toimivallan puitteissa, jolloin kyse ei ole siitä kuinka monta kertaa tuo tehdään tai missä mittakaavassa, sillä se ei tee tekoa vähäisemmäksi.
        Esim pankkia ryöstettäessä ei ole yhtään vähäisempää ,ryöstääkö pienen pankin tai tekeekö sen vain kerran .Sama juttu noissa toimissa joissa hallintovallan kautta toimivalta ylitetään, työttömyysturvan ollessa subjektiivinen työttömyyttä vastaan .Vastaan tulee myös vahvasti yksilön vapaus kysymykset. Syytä että näin on ,on alunperinkin asetelma ollut lähtökohtaisesti siten, että valtio järjestää työnhaun ja työvoima virkailijat palvelee asiakas kuntaansa etsien töitä niitä kaipaaville työttömille, eikä päinvastoin. Asetelma on jokseenkin kääntynyt päälaelleen ja työttömille pyritään asettamaan valtiolliset ja kunnalliset työllistämistoimien velvoitteet, kun tuo taho ei ole ollut kykenevä vastaamaan niihin .Tapa se on sekin kiertää ja välttää vastuuta.


      • Anonyymi

        "Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. "
        Ei tietenkään ole oikeutta työttömyysetuuteen, sehän nyt on päivänselvää."

        Myös päätoimisella opiskelijalla voi olla oikeus työttömyysetuuteen:

        "Jos TE-toimisto katsoo, että omaehtoinen opiskelu on tarkoituksenmukaisin keino parantaa ammattitaitoasi ja mahdollisuuksiasi saada tai säilyttää työpaikka, voimme maksaa ansiopäivärahaa päätoimisesta opiskelusta huolimatta."

        https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/opiskelu-tyottomyysetuudella/milloin-voin-opiskella-ansiopaivarahalla-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. "
        Ei tietenkään ole oikeutta työttömyysetuuteen, sehän nyt on päivänselvää."

        Myös päätoimisella opiskelijalla voi olla oikeus työttömyysetuuteen:

        "Jos TE-toimisto katsoo, että omaehtoinen opiskelu on tarkoituksenmukaisin keino parantaa ammattitaitoasi ja mahdollisuuksiasi saada tai säilyttää työpaikka, voimme maksaa ansiopäivärahaa päätoimisesta opiskelusta huolimatta."

        https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/opiskelu-tyottomyysetuudella/milloin-voin-opiskella-ansiopaivarahalla-

        Tässä nyt siis debunkattu yleinen, kehääkiertävä tekosyy "olen ollut 10 vuotta työtön, koska osaamistani vastaavaa työtä ei ole tarjolla enkä voi opiskella koska olen työtön."


    • Anonyymi

      ""Jos TE-toimisto katsoo, että omaehtoinen opiskelu on tarkoituksenmukaisin keino parantaa ammattitaitoasi ja mahdollisuuksiasi saada tai säilyttää työpaikka, voimme maksaa ansiopäivärahaa päätoimisesta opiskelusta huolimatta."

      Siis JOS TE-toimisto katsoo. Vaan mitäs jos ei katso?

      "Et jaksaisi motivoitua koulunpenkillä"

    • Anonyymi

      Ei ole tarvinnut muuta kuin klikkailla ja aiheuttaa hakemus tuloa tulva

    • Anonyymi

      Parhaimmat ketkut pääsee 1 paikalla kk.

    • Anonyymi

      Ei haku velvollisuutta kun tuntee oikeutensa.

      Nykyinen työnhakumalli on perustuslain vastainen toimi, koska se sisältää vastikkeellisuuden. Perus- ja ihmisoikeudet Euroopan unionissa 5 artikla - Ammatillinen vapaus ja oikeus tehdä työtä: Jokaisella on oikeus tehdä työtä ja harjoittaa vapaasti valitsemaansa tai hyväksymäänsä ammattia. Jokaisella unionin kansalaisella on vapaus hakea työtä ja tehdä työtä.

    • Anonyymi

      Vanhat otettava töihin normipalkalla ja sairaat pois työkkäristä.

    • Anonyymi

      63-vuotiaana työttömäksi ja nyt 4:ää paikkaa pitää hakea kuukaudessa. Sekin on yksi haku, että on johonkin työnantajaan yhteydessä vaikka puhelimitse ja kysyy töitä tai laittaa avoimen hakemuksen. Olen myös kirjannut muutaman kerran omaan suunitelmaan että olen hakenut jotain paikkaa, vaikka en ole. Ei niiden resurssit riitä tarkistamaan että onko oikeasti haettu, ja tämä ihan virkailijan suusta. Eikös jossain ollut että tämä 4/kk pakkohaku poistuu ensi syksynä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe