Hei!
Opiskelen debiania (sarge) ssh-yhteyden kautta toisesta koneesta ja haluaisin nyt vaihtaa järjestelmän ip-osoitteen.
Miten teen sen pääteyhteydessä? base-configin kautta ei näköjään voi vaihtaa ip:tä. Riittääkö pelkkä /etc/hosts -tiedoston editointi?
debianin ip-osoitteen vaihto
7
668
Vastaukset
- heko
Jos kone hakee ip:n dhcp:llä, niin ei sitä pahemmin vaihdella siitä dhcp-asiakaskoneesta.
- noviisi
..olenkin, tiedän sentään, että koneessa on kiinteä ip. Keu keu, heko heko. Kiitos nopeasta, mutta epä-älyllisestä vastauksesta.
- Piru
noviisi kirjoitti:
..olenkin, tiedän sentään, että koneessa on kiinteä ip. Keu keu, heko heko. Kiitos nopeasta, mutta epä-älyllisestä vastauksesta.
ifconfig eth0 192.168.0.6 255.255.255.0
tai mitä sulla onkaan noita verkkokortteja kiinni.
hekohekolle tiedoksi, että kyllä sen IP:n voi vaihtaa, vaikka se ois alunperin DHCP:llä haettu. Jos osotetta ei ole kellään ja reititin/palomuuri päästää sen läpi, niin miksi ei vois vaihtaa?
oletusyhdyskäytävät vaihtuu näin:
route add default gw 192.168.0.1
nimipalvelimet riippuen tietenkin sun nimipalvelimista. Seuraavat on Saunalahden:
echo "195.74.0.47" >>/etc/resolv.conf
echo "195.74.0.55" >>/etc/resolv.conf - noviisi
Piru kirjoitti:
ifconfig eth0 192.168.0.6 255.255.255.0
tai mitä sulla onkaan noita verkkokortteja kiinni.
hekohekolle tiedoksi, että kyllä sen IP:n voi vaihtaa, vaikka se ois alunperin DHCP:llä haettu. Jos osotetta ei ole kellään ja reititin/palomuuri päästää sen läpi, niin miksi ei vois vaihtaa?
oletusyhdyskäytävät vaihtuu näin:
route add default gw 192.168.0.1
nimipalvelimet riippuen tietenkin sun nimipalvelimista. Seuraavat on Saunalahden:
echo "195.74.0.47" >>/etc/resolv.conf
echo "195.74.0.55" >>/etc/resolv.confNäin se homma näköjään etenee. Monet kiitokset tyhjentävästä vastauksestasi!
- *BSD
Shellissä (roottina): ifconfig ethX inet ...
Jos haluat, että toi on pysyvä muutos niin sitten debianissa varmaan on /etc/hostname.ethX tms. jossa noi määritellään per iface (en ole tosta sijainnista/nimesta varma mutta jotain tollaista se yleensä on).- noviisi
Nimim. Piru antoikin jo samansisältöisen, yksityiskohtaisen opastuksen asiasta.
Pysyvämpää tulosta haluttaessa voi myös tutkailla tiedostoa /etc/network/interfaces.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271316
- 1001003
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89944Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25917Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat298798- 95758
- 34658
- 109656
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.55613Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet140599