debianin ip-osoitteen vaihto

noviisi

Hei!

Opiskelen debiania (sarge) ssh-yhteyden kautta toisesta koneesta ja haluaisin nyt vaihtaa järjestelmän ip-osoitteen.

Miten teen sen pääteyhteydessä? base-configin kautta ei näköjään voi vaihtaa ip:tä. Riittääkö pelkkä /etc/hosts -tiedoston editointi?

7

668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heko

      Jos kone hakee ip:n dhcp:llä, niin ei sitä pahemmin vaihdella siitä dhcp-asiakaskoneesta.

      • noviisi

        ..olenkin, tiedän sentään, että koneessa on kiinteä ip. Keu keu, heko heko. Kiitos nopeasta, mutta epä-älyllisestä vastauksesta.


      • Piru
        noviisi kirjoitti:

        ..olenkin, tiedän sentään, että koneessa on kiinteä ip. Keu keu, heko heko. Kiitos nopeasta, mutta epä-älyllisestä vastauksesta.

        ifconfig eth0 192.168.0.6 255.255.255.0

        tai mitä sulla onkaan noita verkkokortteja kiinni.

        hekohekolle tiedoksi, että kyllä sen IP:n voi vaihtaa, vaikka se ois alunperin DHCP:llä haettu. Jos osotetta ei ole kellään ja reititin/palomuuri päästää sen läpi, niin miksi ei vois vaihtaa?

        oletusyhdyskäytävät vaihtuu näin:

        route add default gw 192.168.0.1

        nimipalvelimet riippuen tietenkin sun nimipalvelimista. Seuraavat on Saunalahden:

        echo "195.74.0.47" >>/etc/resolv.conf
        echo "195.74.0.55" >>/etc/resolv.conf


      • noviisi
        Piru kirjoitti:

        ifconfig eth0 192.168.0.6 255.255.255.0

        tai mitä sulla onkaan noita verkkokortteja kiinni.

        hekohekolle tiedoksi, että kyllä sen IP:n voi vaihtaa, vaikka se ois alunperin DHCP:llä haettu. Jos osotetta ei ole kellään ja reititin/palomuuri päästää sen läpi, niin miksi ei vois vaihtaa?

        oletusyhdyskäytävät vaihtuu näin:

        route add default gw 192.168.0.1

        nimipalvelimet riippuen tietenkin sun nimipalvelimista. Seuraavat on Saunalahden:

        echo "195.74.0.47" >>/etc/resolv.conf
        echo "195.74.0.55" >>/etc/resolv.conf

        Näin se homma näköjään etenee. Monet kiitokset tyhjentävästä vastauksestasi!


    • *BSD

      Shellissä (roottina): ifconfig ethX inet ...

      Jos haluat, että toi on pysyvä muutos niin sitten debianissa varmaan on /etc/hostname.ethX tms. jossa noi määritellään per iface (en ole tosta sijainnista/nimesta varma mutta jotain tollaista se yleensä on).

      • noviisi

        Nimim. Piru antoikin jo samansisältöisen, yksityiskohtaisen opastuksen asiasta.


    • Pysyvämpää tulosta haluttaessa voi myös tutkailla tiedostoa /etc/network/interfaces.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1003
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      917
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      298
      798
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      758
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      658
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      599
    Aihe