Veneen kallistaminen

Anonyymi

Olen kuullut kahta neuvoa veneen kallistamisesta kevyessä kelissä. Toisessa venettä kallistetaan tuulen puolelle ja toisessa suojan puolelle. Onko tässä eroa onko kyseessä jolla tai kölivene? Onko eroa köliveneen tyypillä?

4

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eroa on pääosin siinä mihin suuntaan olet menossa tuulen suhteen.
      Hitaalla jollalla myötäiseen voidaan ajaa niin alas, ettei kallistussuunnalla ole vaikutusta purjeen aukipysymiseen muodossaan, ja tuuleen kallistamalla on valmiiksi reserviä oikaisevassa momentissa jos tulee tuulenpuuska.

      Luovilla köliveneessä purjeen pysyminenb auki oikeassa muodossa on ongelma jo silloin kun vene on suorassa, ja pahenisi lisää jos kallistettaisiin tuulen puolelle. Kallistetaan siis suojan puolelle, mikä on helpompaa, ja painavan kölin avustamana veneellä on loppujäykkyyttä enemmän kuin tarpeeksi vaikka tulisi tuulenpuuskiakin.

      Menee siis sekä veneen mukaan että ajosuunnan mukaan suhteessa tuulensuuntaan, päasialliset syyseuraussuhteet yllä, toki niissä on hienosäätöä jos esim köliveneessä on erikseen purjeet todella kevyeen keliin, jotka tarpeeksi kevyinä pysyvät auki muutenkin. Samoin se kuinka kevyt tuuli on vaikuttaa, kuten sekin paljonko silloin kyseisessä veneessä leikataan plattarista. Tarpeeksi suuressa köliveneessä ei miehistöpainolla saada venettä kallistettua kuin korkeintaan muutamia asteista, jolla ei juuri ole enää vaikutusta olipa se kumpaan suuntaan tahansa.

      • Anonyymi

        Lisätään vielä se, että spinnuvenettä kallistetaan tuulen puolelle ajettaessa täysmyötäistä, että saadaan spinnua enemmän esiin isopurjeen takaa. Tää nyt ei oikeastaan ole kevyen kelin juttuja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätään vielä se, että spinnuvenettä kallistetaan tuulen puolelle ajettaessa täysmyötäistä, että saadaan spinnua enemmän esiin isopurjeen takaa. Tää nyt ei oikeastaan ole kevyen kelin juttuja...

        Hienot ja ymmärrettävät vastaukset! Kiitos siitä.


    • Anonyymi

      Niin ja sitten vielä esim optimistissa kallistetaan tuulenpuolelle aina kun mahdollista kevyessä tuulessa, koska tällöin varpapurjeen ylin kohta saadaan oleellisesti ylemmäksi ja siten parempaan tuuleen. Tämä siis kaikilla tuulen/ajosuunnilla. Purje pysyy auki kun se on ensin saatu vetoon, ja se saadaan auki kun venettä heilautetaan tuuleen kallelleen.

      Ehkä pitäisi vielä mainita ne syyt miksi kallistamiseen ylipäätään pyritään, mieleeni tulee seuraavat:
      1) Märkäpinta joissain veneissä pienenee kallistamalla, muttei todellakaan kaikissa veneissä, voi joissain jopa kasvaa, jolloin kallistamisesta on haittaa. Kasvumahdollisuus on lähinnä silloin, kun kallistaminen sekä lisää vesilinjan pituutta, että jakaa uppouman uusiksi siten että keskellä on vähemmän, tällöin keulan ja perän märkäpinta voi kasvaa enemmän kuin keskeltä vähenee. Tarpeeksi hitaassa vauhdissa vesilinjan pituus sinällään ei vastukseen juurikaan vaikuta, vaan märkäpinta ratkaisee rungon osalta.
      2) Keulapurjeen aukipysyminen, toki se isoonkin jonkin verran vaikuttaa. Ja jos ollaan lähes pläkässä, tuntuu vaikutus jo spinnussakin.

      Lisäksi sitten ne veneet joilla kallistus ei liity kevyeen keliin, esim foiling moth, jota kallistetaan tuuleen oikaisevan momentin suurentamiseksi veneen kulkiessa kantosiiven varassa, ja lisäksi luoviessa syynä on kantosiiven voiman suuntaaminen tuulenpuolelle, jolloin kölievän ei sitä tarvitse tehdä, mikä taas vähentää kulkuvastusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minja Koskela: Ei se väärin ole jos ei halua tehdä töitä

      kyllä tukien varassa saa elää vaikka koko ikänsä. Tää on tätä äärivasemmistolaista ajattelua.
      Maailman menoa
      184
      6268
    2. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      99
      3433
    3. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      10
      2712
    4. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      111
      2277
    5. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      158
      1744
    6. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      109
      1563
    7. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      13
      1434
    8. On se tullut jo ihan kaikilta osin selväksi

      Ei tämä meidän juttu tule koskaan etenemään.
      Ikävä
      129
      1267
    9. Montako naista

      On menossa mun lisäksi?
      Ikävä
      15
      1194
    10. Elämäni biisi vieraslista la 11.10. yllättää iloisesti - Nämä huippujulkkikset sinisille sohville!

      Elämäni Biisi vieraina lauantaina ovat mm. Ellen Jokikunnas ja Esko Eerikäinen sekä liuta muita julkkiksia. Tämä jakso v
      Tv-sarjat
      12
      1131
    Aihe