Olen kuullut kahta neuvoa veneen kallistamisesta kevyessä kelissä. Toisessa venettä kallistetaan tuulen puolelle ja toisessa suojan puolelle. Onko tässä eroa onko kyseessä jolla tai kölivene? Onko eroa köliveneen tyypillä?
Veneen kallistaminen
4
114
Vastaukset
- Anonyymi
Eroa on pääosin siinä mihin suuntaan olet menossa tuulen suhteen.
Hitaalla jollalla myötäiseen voidaan ajaa niin alas, ettei kallistussuunnalla ole vaikutusta purjeen aukipysymiseen muodossaan, ja tuuleen kallistamalla on valmiiksi reserviä oikaisevassa momentissa jos tulee tuulenpuuska.
Luovilla köliveneessä purjeen pysyminenb auki oikeassa muodossa on ongelma jo silloin kun vene on suorassa, ja pahenisi lisää jos kallistettaisiin tuulen puolelle. Kallistetaan siis suojan puolelle, mikä on helpompaa, ja painavan kölin avustamana veneellä on loppujäykkyyttä enemmän kuin tarpeeksi vaikka tulisi tuulenpuuskiakin.
Menee siis sekä veneen mukaan että ajosuunnan mukaan suhteessa tuulensuuntaan, päasialliset syyseuraussuhteet yllä, toki niissä on hienosäätöä jos esim köliveneessä on erikseen purjeet todella kevyeen keliin, jotka tarpeeksi kevyinä pysyvät auki muutenkin. Samoin se kuinka kevyt tuuli on vaikuttaa, kuten sekin paljonko silloin kyseisessä veneessä leikataan plattarista. Tarpeeksi suuressa köliveneessä ei miehistöpainolla saada venettä kallistettua kuin korkeintaan muutamia asteista, jolla ei juuri ole enää vaikutusta olipa se kumpaan suuntaan tahansa.- Anonyymi
Lisätään vielä se, että spinnuvenettä kallistetaan tuulen puolelle ajettaessa täysmyötäistä, että saadaan spinnua enemmän esiin isopurjeen takaa. Tää nyt ei oikeastaan ole kevyen kelin juttuja...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisätään vielä se, että spinnuvenettä kallistetaan tuulen puolelle ajettaessa täysmyötäistä, että saadaan spinnua enemmän esiin isopurjeen takaa. Tää nyt ei oikeastaan ole kevyen kelin juttuja...
Hienot ja ymmärrettävät vastaukset! Kiitos siitä.
- Anonyymi
Niin ja sitten vielä esim optimistissa kallistetaan tuulenpuolelle aina kun mahdollista kevyessä tuulessa, koska tällöin varpapurjeen ylin kohta saadaan oleellisesti ylemmäksi ja siten parempaan tuuleen. Tämä siis kaikilla tuulen/ajosuunnilla. Purje pysyy auki kun se on ensin saatu vetoon, ja se saadaan auki kun venettä heilautetaan tuuleen kallelleen.
Ehkä pitäisi vielä mainita ne syyt miksi kallistamiseen ylipäätään pyritään, mieleeni tulee seuraavat:
1) Märkäpinta joissain veneissä pienenee kallistamalla, muttei todellakaan kaikissa veneissä, voi joissain jopa kasvaa, jolloin kallistamisesta on haittaa. Kasvumahdollisuus on lähinnä silloin, kun kallistaminen sekä lisää vesilinjan pituutta, että jakaa uppouman uusiksi siten että keskellä on vähemmän, tällöin keulan ja perän märkäpinta voi kasvaa enemmän kuin keskeltä vähenee. Tarpeeksi hitaassa vauhdissa vesilinjan pituus sinällään ei vastukseen juurikaan vaikuta, vaan märkäpinta ratkaisee rungon osalta.
2) Keulapurjeen aukipysyminen, toki se isoonkin jonkin verran vaikuttaa. Ja jos ollaan lähes pläkässä, tuntuu vaikutus jo spinnussakin.
Lisäksi sitten ne veneet joilla kallistus ei liity kevyeen keliin, esim foiling moth, jota kallistetaan tuuleen oikaisevan momentin suurentamiseksi veneen kulkiessa kantosiiven varassa, ja lisäksi luoviessa syynä on kantosiiven voiman suuntaaminen tuulenpuolelle, jolloin kölievän ei sitä tarvitse tehdä, mikä taas vähentää kulkuvastusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1848495
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264598- 504158
- 573669
- 513156
- 502920
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262626- 382404
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382083- 292066