Mitä mieltä olet ajokorttiuudistuksesta: 17-vuotiaille ajokortti ?

Anonyymi

Uutissuomalaisen gallupissa kansalaisten enemmistö ei antaisi 17-vuotiaille ajokorttia lainkaan.

Vain 15 prosenttia suomalainen kannattaa, että 17-vuotiaat voisivat saada ajokortin vanhempien suostumuksella.

Kansalaisista 33 prosenttia on sitä mieltä, että 17-vuotiaan pitäisi voida saada ajokortti poikkeusluvalla eli nykykäytäntöä pitäisi jatkaa.

Kansalaisista 47 prosenttia on sitä mieltä, että 17-vuotiaille ei pitäisi myöntää lainkaan ajokorttia. Viisi prosenttia ei osannut ottaa kantaa asiaan.

– Suomalaiset ymmärtävät, että alaikäisille myönnettyihin ajokortteihin liittyy liikenneturvallisuusriskejä. Kansalaisten mielestä liikenneturvallisuus on tärkeämpi asia kuin 17-vuotiaiden liikkumistarpeet, sanoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.

Nuorten kuljettajien yksittäiset kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet, ovat saaneet paljon julkisuutta.

Lakiesitystä, jossa esitetään nykyisestä poikkeuslupamenettelystä luopumista, käsitellään eduskunnassa tänä syksynä.

63

1007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vähän huono arvioida asiaa. Kun ei ajokorttia ei autoa. Julkinen liikenne kuitenkin Helsinki nopea ja hyvä.Aina aamu yöhön asti.Maaseudut kai toisin ja maaseutujen kylät. Joissa auto on pakolinen. Tuskin kulkee metrot ymm. Useasti ja aamu yöhön asti?

    • Anonyymi

      17-vuotiaat ajokortinsaaneet saisivat ajaa vain päivisin ja ottaa yhden
      henkilön kyytiin. 18-vuotiaana saisi ilmeisesti "täydet oikeudet".

      • Anonyymi

        Ja kukahan tällaista ohjetta vahtisi?


    • Anonyymi

      Viitaten viimeaikaisiin uutisointiin erityisluvan saaneisiin hurjastelijoihin en antaisi ajolupaa 17-vuotiaalle.
      Siili

      • Anonyymi

        Minä opin ajamaan autolla jo 12 vuotiaana kun eno opetti ja sain jopa ihan yksin mennä kahdeksan kilometrin päähän kaatopaikalle viemään paketti Betfordilla roskia hänen firmastaan .
        Silloin ei ollut tavallisilla ihmisillä niin paljon autoja että ei tarvinnut pelätä
        Liikennettä ja olin super onnellinen kun sain ajaa autoa.
        Tänään ihmettelen miten hän uskalsi antaa auton käsiini sillä vaikka mitä olisi voinut tapahtua.

        Siksi en oikein pidä hyvänä asiana jos kortin saa liian nuorena sillä lapsen aivot ovat täysin kehittyneet vasta siinä 21 vuotiaana jolloin tulee ajatus myös mitä seurauksia on asioista ,
        Mutta silti voi olla sellaisiakin jotka sen 17 iässä olisivat kypsiä ajamaan.
        Onhan ne usein ajelleet liikenteessä niillä mopoautoilla joten osaavat säännöt.
        Vaikea kysymys sinänsä mutta kun katselee onnettomuus tilastoja niin ikävä kyllä liian usein on nuoria ihmisiä onnettomuuksissa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä opin ajamaan autolla jo 12 vuotiaana kun eno opetti ja sain jopa ihan yksin mennä kahdeksan kilometrin päähän kaatopaikalle viemään paketti Betfordilla roskia hänen firmastaan .
        Silloin ei ollut tavallisilla ihmisillä niin paljon autoja että ei tarvinnut pelätä
        Liikennettä ja olin super onnellinen kun sain ajaa autoa.
        Tänään ihmettelen miten hän uskalsi antaa auton käsiini sillä vaikka mitä olisi voinut tapahtua.

        Siksi en oikein pidä hyvänä asiana jos kortin saa liian nuorena sillä lapsen aivot ovat täysin kehittyneet vasta siinä 21 vuotiaana jolloin tulee ajatus myös mitä seurauksia on asioista ,
        Mutta silti voi olla sellaisiakin jotka sen 17 iässä olisivat kypsiä ajamaan.
        Onhan ne usein ajelleet liikenteessä niillä mopoautoilla joten osaavat säännöt.
        Vaikea kysymys sinänsä mutta kun katselee onnettomuus tilastoja niin ikävä kyllä liian usein on nuoria ihmisiä onnettomuuksissa .

        Korjaan 25 Eikä 21


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      USA:ssa ajolisenssin voi saada 16-vuotias.

    • Anonyymi

      Kai se riippuu hieman ihmisestäkin , kaikki eivät ole kypsiä aikuisenakaan liikenteessä
      Ja tosistettuhan on että ihmisen aivot ovat vasta 25 vuotiaana täysin kehittyneet .
      Kun kuuntelee ammattiajajien kertomuksia liikenteessä niin huomaa että paljon olis korjaamisen varaa siinä miten nuorille opetetaan liikenteessä olemista m toiset kaahaa kaasu pohjassa, tekevät ohituksia missä ei ole mitään järkeä , ajavat liian lähellä edessä olevaa kulkuneuvoa , joten vastuu kanssa ihmisistä liikenteessä pitäisi takia nuorten päähän kunnolla

    • Anonyymi

      Mitä mahdollisuuksia poliisilla on valvoa 17v ryhmän rajoituksia? EI MITÄÄN!
      Kullanmurut tekevät mitä huvitta ja milloin huvittaa. Mitä sitten jos äärimmäisen epätodennäköinen toteutuisi? Pollari sattuisi ratsaamaan liian myöhään kavereidensa kanssa ajelevan kullanmurun?
      Putkaa, linnaa vankeutta vai torumista ja kehoitusta muuttaa käytöstään?
      Mahdoton valvoa. Todennäköiset sanktiot, jos niitä on, niin täysin tehottomia!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Tossa iässä on kaasujalka raskas.. Kokemuksesta.

    • Anonyymi

      Kannatetaan, varauksin.

      Suomessa on pitkät välimatkat, eikä kaikkialla kulje julkiset. Kyllä nuoren ihmisen pitää pystyä liikkumaan kouluun, harrastuksiin, hengaileen kavereitten kans, vaikkei asu tsadissa. Siis itsenäisesti. Sitäpaitsi, kaikilla ei välttämättä kuljetukset pelaa vanhempienkaan toimesta.

      Mun mielewtä ajokortti-ikä voi olla alhaisempikin, vaikka 15, kas kun en ikäisenä saa ajaa ruotsinlaivan kokoisella traktorillakin tiellä, jos on kortti. Noh, kaikilla ei ole tietenkään traktoreita, mutta nonesti nuoret niilläkin ajelee, ei ne ole vaaratttomia vehkeitä nekään. Ja mopoautot nyt on mopoja.

      Mutta juu, kyllä erikoiskorttia pitäis kuitenkin erikseen hakea ja siihen ehkä pitäis liittää jokin kahdeksankympin lätkä aluksi. Mun mielestä se kaatunut "kevythenkilöautokortti" ois ollut hyvä. Siis normaali henkilöauto nopeusrajoittimella., ikävä kyllä kaatui direktiiveihin.

      Paljon vastustetaan asiaa onnettomuusriskien takia. Totta on, nuoret on laisiaan, mutta kyllä nuori voi aiheuttaa ongelman vaikka skuutilla, tai mopolla, jos aiheuttaakseen. Pikemmin näkisin, auto turvallisempi. Eikä net traktorit ole missään nimessä vaarattomia nekään.

      Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Kannatan ajokortin myöntämistä nuoremmillekin.

      =DW=

    • Anonyymi

      Paremmat hoksottimet ja refleksit nuorilla on liikenteessä kuin meillä. Nuoruudessa on vain taipumus hurjasteluun, eli kaasujalka on raskas.

      • Anonyymi

        Nämä reflrksitkö saavat aikaan sen että heidän keskuudessaan on paljo vakavaan loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavia liikenneonnettomuuksia?


    • Anonyymi

      nuorena aivot ei kehittyneet ja näin vanhana aivoni kutistuu, luovuin kortista 😅

    • Anonyymi

      Kuka pysty oman auton ostaa? Isukin autolla elvistellään!

      • Anonyymi

        Ei monikaan isukin autolla ajele kyllä heillä on ihan omat autot , vanhemmat varmaan säästäneet sitä varten.
        Koska isukit ja äidit tarvitsee omat autonsa itse , on kaikenlaista menoa


    • Anonyymi

      Hyvä asia,että tarvitsevat saavat kortin,onnettomuuksia tulee kaikille ryhmille,se keskustelu on loputon suo.

    • Anonyymi

      Yöttömien öiden kilpa-ajot taas tänäkin kesänä levittivät helvetillistä pärinä, pauke, kumien vinguttamis mölysaastetta kaupungissamme.
      Säästettävä sähköä, ei saisi puuta polttaa, ei lihaa syödä, mutta:

      POLTTOAINETTA LUPA KÄYTTÄÄ MELUSAASTEEN TUOTTAMISEEN,

      viranomaisten siihen puuttumatta. Sorry nuoret, 17 kesäisille ei pidä antaa ajokorttia, sikseen järjenkäyttö on heidän iässään vielä hakusissa.

      • Anonyymi

        En tunnista tuollaista ilmiötä omalla paikkakunnallani,kouluun ja harrastuksiin ajeleevat huonojen yheeyksien takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tunnista tuollaista ilmiötä omalla paikkakunnallani,kouluun ja harrastuksiin ajeleevat huonojen yheeyksien takia.

        Ole iloinen, jos näin on. Täällä uusmaalaisessa kaupungissa kesäöinen meno on järjetöntä. Viritellään autojakin siihen malliin kuin sota syttyisi kun käynnistävät romurautojaan... ja niitähän käynnisteltiin klo 1..4 välisenä aikana joka ikinen kesäyö.


    • Anonyymi

      Miten poliisi voi valvoa kortitta ajavia. Mistä poliisi tietää pysäyttää auton, jota ajaa 17 vuotias.

      • Anonyymi

        Välttämättä 17 vuotiaan kortitta ajavan auto ei ole mikään halpisromu vaan isältä lainattu siisti tuore menopeli, jonka verot ja vakuutukset ovat maksettu. Eivätkä auton matkustajatkaan välttämättä herätä epäilyksiä. Ja kun vielä ajaminenkin on varmaa ja tasaista, niin ei herätä viranomaisen huomiota.


    • Anonyymi

      Joku 17 vuotias voi olla kypsä liikenteessä toinen saman ikäinen ei ole sitä . Joten vaikea sanoa mitään tähän kysymykseen

      • Anonyymi

        Juuri näin ajattelen itsekin, nyt ei tarvitse sanoa / toistaa. Ehkä joku viisas ja filmaattinen keksii keinon / testin tms., jolla kypsyys ja henkinen valmius voidaan mitata.


      • Anonyymi

        USA:ssa ja Kanadassa minimi-ikä näyttää osavaltiosta ja provinssista riippuen olevan 16 vuotta. Haulla löytyy tietoa.

        Paitsi, että kortin saa aikaisemmin, sen voi myös pitää pidempään.

        Ehkä Suomessa on taipumusta rajoittaa ihmisten oikeuksia ja vapautta yleensä. Se selittäisi halukkuuden estää nuorten kortin saantia ja myös innon ottaa kortti pois iäkkäiltä. Kyse on siis vallankäytöstä ja mielihyvän saamisesta rajoittamalla muiden elämisen mahdollisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        USA:ssa ja Kanadassa minimi-ikä näyttää osavaltiosta ja provinssista riippuen olevan 16 vuotta. Haulla löytyy tietoa.

        Paitsi, että kortin saa aikaisemmin, sen voi myös pitää pidempään.

        Ehkä Suomessa on taipumusta rajoittaa ihmisten oikeuksia ja vapautta yleensä. Se selittäisi halukkuuden estää nuorten kortin saantia ja myös innon ottaa kortti pois iäkkäiltä. Kyse on siis vallankäytöstä ja mielihyvän saamisesta rajoittamalla muiden elämisen mahdollisuuksia.

        Jaaa meinaat, että dementikkojen ym. sairaiden, jotka eivät enää kykene selviytymään sen enempää ajamisesta kuin liikenteen seuraamisesta, pitäisi saada edelleen vielä käydä rattiin. Vai mitä ihmettä?

        Nuoria on monenlaisia, toiset ovat valmiita liikenteeseen ja auton rattiin jo 17-vuotiaina, mutta kaikki eivät ole; penskuus pakottaa pölhöilemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaaa meinaat, että dementikkojen ym. sairaiden, jotka eivät enää kykene selviytymään sen enempää ajamisesta kuin liikenteen seuraamisesta, pitäisi saada edelleen vielä käydä rattiin. Vai mitä ihmettä?

        Nuoria on monenlaisia, toiset ovat valmiita liikenteeseen ja auton rattiin jo 17-vuotiaina, mutta kaikki eivät ole; penskuus pakottaa pölhöilemään.

        Ajokykyisten ajamista ei tuli estää ikäperusteisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokykyisten ajamista ei tuli estää ikäperusteisesti.

        Ajokortin saamisen estäminen tai poisottaminen pelkästään iän perusteella tuntuu vääryydeltä. Jos on ajokykyinen, niin tulisi olla oikeutettu ajamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokykyisten ajamista ei tuli estää ikäperusteisesti.

        Miten mittaat ajokyvyn? Liikenteessä on paljon sellaisia joilta olisi syytä poistaa ajo-oikeus lopullisesti mutta miten toteat että heillä eivät kyvyt riitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokykyisten ajamista ei tuli estää ikäperusteisesti.

        Nii-in, eihä sitä estetäkään. Siihen tarvitaan lääkärin lausunto, että kortti lähtee, mutta tosiasiallisesti liikenteessä on paaaljon tyyppejä hyyyvin huonolla ajokyvyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii-in, eihä sitä estetäkään. Siihen tarvitaan lääkärin lausunto, että kortti lähtee, mutta tosiasiallisesti liikenteessä on paaaljon tyyppejä hyyyvin huonolla ajokyvyllä.

        Lääkäri voi varmuuden vuoksi estää kortin saamisen ajokykyiseltä pelkästään tutkittavan iän perusteella.

        Seitsemänkymmentä vuotta täyttäneen kannattaa valita kokenut lääkäri, joka tuntee lausunnon kohteen. Ehkä 60 vuotta täyttänyt autoa ajava vihervasemmistoa kannattamaton lääkäri olisi asiallisin lausunnon antaja.

        Joku nuori kokematon kaupungissa asuva, julkisia liikkennevälineitä käyttävä naislääkäri lienee vaarallisin valinta lausunnon antajaksi kortin uusijalle.

        Uusijan on hyvä selvittää miten pienentää todennäköisyyttä saada hylkäävä lausunto. Kannattaa harjoitella kellon piirtämistä ja päässälaskua ja varautua muistitesteihin. Vastaanotolle tulee mennä levänneenä, pirteänä ja huoliteltuna.

        Esitietolomakkeen täytössä kannattaa olla varovainen. Lomakkeella kerätään raskauttavaa tietoa kortin uusijasta. Uusijan oletetaan auttavan lääkäriä estämään kortin uusimisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten mittaat ajokyvyn? Liikenteessä on paljon sellaisia joilta olisi syytä poistaa ajo-oikeus lopullisesti mutta miten toteat että heillä eivät kyvyt riitä?

        Ajokyvyn voinee havaita ajokokeella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokyvyn voinee havaita ajokokeella.

        Lääkäri ei kyllä lähde testattavan kanssa ajelulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkäri ei kyllä lähde testattavan kanssa ajelulle.

        Ajokokeen voi ottaa vastaan joku viranomainen tyyliin insinööriajo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokokeen voi ottaa vastaan joku viranomainen tyyliin insinööriajo.

        Tämän yhteiskunnan virkakoneisto eli virallisluontoisten asiain hoito ei toimi muutenkaan mitenkään fiksulla ja järkeen käyvällä tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän yhteiskunnan virkakoneisto eli virallisluontoisten asiain hoito ei toimi muutenkaan mitenkään fiksulla ja järkeen käyvällä tavalla.

        Yhteiskunta koostuu ihmisistä. On tullut vaikutelma, että virkakoneiston osaksi päästeessään osa ihmisistä muuttuu ylitarkoiksi ja käsittävät tehtäväkseen muiden kurittamisen. Kun ihminen saa valtaa, hän voi olla taipuvainen käyttämään sitä väärin.

        Tiesittekö muuten, että lause ”yhteiskunta koostuu ihmisistä” on tuonut Suomessa sakkotuomion eräälle bloggarille noin 10 vuotta sitten. Ylitarkkaa vallan väärinkäyttöä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokyvyn voinee havaita ajokokeella.

        Ajokyky havaitaan todella ajokokeella mutta se ei sinänsä kerro miten paljon on ymmärtänyt kaikesta muusta mitä tarvitaan autolla ajossa . Esim seurauksia jos jotain menee vikaan, miten toimia erityisissä tilanteissa jos ne tulevat äkisti.
        Minäkin osasin ajaa autoa hyvin aikaisin mutta ei ollut mitään ajatustakaan mitä kaikkia asioista liittyy juuri siihen että on kypsä ajamaan . Toiset on toiset ei


    • Anonyymi

      Poikkeuslupaperuste noin nuorelle olisi ok. On asuinalueita ja kouluille on pitkät matkat ja bussiyhteydet hankalat.
      Tuonikäisillä, jos on harrastuksia, niin varusteet saa kuljetettua helpommin.
      Mielikuva, että aika paljon sattunut onnettomuuksia nuorille.
      Onko vielä sellainen tarrapakko ikkunaan, että muut tietävät, että autoa ajaa nuori?
      Se saisi olla.
      Mopoautot eivät ole turvallisimmasta päästä.
      Sekin, että vaikkei aja kuolonkolaria, niin vaikea vamma nuoresta on surullinen asia.
      Beng

      • Anonyymi

        Mopoautot ovat kalliita, melkein henkilöauton hintaisia. Olisiko ratkaisu sallia nopeusrajoittimella varustetun henkilöauton ajaminen mopoautoikäisille. Ainakin turvallisuus paranisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mopoautot ovat kalliita, melkein henkilöauton hintaisia. Olisiko ratkaisu sallia nopeusrajoittimella varustetun henkilöauton ajaminen mopoautoikäisille. Ainakin turvallisuus paranisi.

        Tällaista mietittiin jo eikä mennyt läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällaista mietittiin jo eikä mennyt läpi.

        Olisi ollut helppoa katsoa tilastoja, että miten paljon oikealla autolla ajaneet 18 vuotiaat, juuri kortin saaneet, joutuivat kolareihin tms.
        Lähellä vertailuryhmä.
        Jos vähemmän kolareita, niin oikea auto alle.
        Vuoden päästä jos siirtyy isompaan menopeli, opittu tuntuma on mopoautosta.
        Beng
        Kuka mopoautoja tuo maahan. Onko niille kehitetty pakotetut markkinat.
        Mopoauton hinnalla kait saa ajokelpoinen käytetyn.


      • Anonyymi

        Ihan niin mopoautot eivät suojaa samalla tavalla ihmistä kun oikea auto. Mutta tavallisia autojakin rekisteröidään 16 vuotiaille niissä on vaan laitettu voimassa oleva nopeus siis sama kun mopo autoilla . Moni nuori kyllä muuttaa sen niin että menee tavallisen auton nopeutta .siitä tulee myös seurauksia koska sitä ei saa tehdä mikä on lain vastaista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mopoautot ovat kalliita, melkein henkilöauton hintaisia. Olisiko ratkaisu sallia nopeusrajoittimella varustetun henkilöauton ajaminen mopoautoikäisille. Ainakin turvallisuus paranisi.

        Minun kaikilla lapsenlapsillani on ollut sellainen auto jo 16 vuotiaasta asti. Oikein hirvitti aina ajatuskin että jos jotain sattuu. Kellekään ei sattunut mitään. Mutta jos vaikka kolaroi oikean auton kanssa niin se on turvallisempi kun mopo auto joka varmasti on mytystä heti vaikka onkin nopeus rajoitus.


    • Anonyymi

      Itselläni ei ole ajokorttia,ei autoa. En osaa sanoa tai ei ole mielipidettä koko asiaan.Hyvin päsen likkumaan 70v. Viellä Metrolla,sujuvasti nopeasta. Ymmärtää maaseudut kaupungit.ei samaa sujuvaa joukko liikenettä kuin Helsinki alueet.Usein 17v. opiskelee,käy töissä ja harrastaa. Vanhemat työelämä ja omat harrastukset.Ei kerkiä kuskaa koko ajan viikolla sitten 17v. yhtään mihinkään.Aikaa kuluisi nuoren odotella pussipysäkillä kauan,menossa tai palatessa treenit,ilta työ ymm

      • Anonyymi

        Pelkästään julkisen joukkoliikenteen varassa oleminen antaa suppeammat mahdollisuudet liikkua kuin jos ajaisi omalla autolla. Tietysti on armeliasta, että joukkoliikennettä käyttävä ei itse tajua omaa tilaansa ja huomaa liikkumisen vapauden puutetta omalla kohdallaan. Mutta se että tyytyy elämään ”vankeudessa” ei ole peruste odottaa, että muiden pitää luopua vapaudestaan.

        Yhteiskunta on muuttumassa vaarallisemmaksi. Se lisää turvallisen liikkumisen kysyntää.


    • Anonyymi

      Huono uudistus.

    • Anonyymi

      Sitä voisi pohtia miksi USA:ssa ja Kanadassa henkilöauton ajo-oikeuden saa 16 vuotiaana. Miksei sama toimisi Suomessakin.

      Enemmän tietoa aiheesta saa nettihaulla.

    • Anonyymi

      Australiassa saa opetteluajokortin 16 vuotiaana ja sillä voi opetella ajamaan kun täyden ajokortin omaava on mukana autossa.
      Haulla löytyy lisätietoa.

    • Anonyymi

      Polkupyöräilijöille on myös saatava ajokortti, joka käsittää ajo- ja käsittelykokeen sekä teoriapuolen liikennesäännöistä.

      • Anonyymi

        Seuraava askel pöyräilykortin jälkeen on jalankulkukortti. Sen haltijalla olisi oikeus jalankulkuun eli kävelyyn julkisilla paikoilla. Kortin saamisen edellytyksenä olisi lääkärin antama todistus henkilön jalankulkukyvykkyydestä. Lääkäri piirrättäisi kellon ja tekisi muistitestejä tyyliin ”mikä vuodenaika on nyt”.


    • Anonyymi

      Ajokortti-ikää mietittäessä tulisi huomioida kehityserot sukupuolien välillä. Pojat kehittyvät 2 - 3 vuotta tyttöjä jäljessä. Tasa-arvolaki mahdollistaisi sukupuoleen liittyvän eron huomioon ottamisen Kun poikien liikennetörppöilyistä saa lehdistä lukea lähes joka päivä, on selvää, että pojille henkilöautokortin saisi myöntää vasta 21-vuotiaana. 18v he ovat vielä leikki-iässä.

      Esimerkkinä tämä päivän juttu:
      https://www.paivanlehti.fi/alaikaisen-kuljettajan-moottoripyora-jai-jumiin-pellolle-poliisi-juoksi-aiemminkin-paenneen-nuoren-kiinni/

    • Anonyymi

      Monessa maassa saa ajokortin 16v esim usa , onko suomen nuoret tyhmenpiä ? Ei ole

    • Anonyymi

      Hyvä uudistus.

    • Anonyymi

      B-ajokortilla aikuinen pitäisi saada ajaa skootteria alle 125 m3.
      Olisi hyvä ympäristöteko, ettei tarttisi ostaa vanhaa kesäautoa.

    • Anonyymi

      Sen päättää valeilla valittu eduskunta hallituksen esityksestä, ei mitkään kallupit.

    • Anonyymi

      Ongelmaan olisi helppo ratkaisu. Poikkeusluvalla ajavan ajoneuvon maksiminopeus rajoitettaisiin elektronisesti esimerkiksi 120 km/h.
      Jos kuljettaja käyttäisi perheen muita autoja, niin toimenpide kaikille autoille poikkeusajoluvan ajaksi.

      Nuorten onnettomuudet johtuvat yksinomaan siitä, että nykyaitot ovat niin tehokkaita. Ennenkinkin nuoret kaahasivat, mutta on eri juttu, kun pellin alla on 250 hevosvoimaa, kuin 85 hevosvoimaa.

      • Anonyymi

        Ennen piti olla 80-lätkä takaikkunassa vuoden ajan kortin saatuaan, sitä nopeutta ei saanut ylittää.


    • Anonyymi

      Nyt esitetään, että autot joilla 17 vuotiaat ajavat, merkittäisiin niin että niitä pystytään seuraamaan. Heille tullee ajokielto aamuyön tunteina kokonaan, oliko klo 11-05. Uutisissa sitä kerrottiin.

    • Anonyymi

      Yrittäkää vaan eläkeläiset itse pysyä tiellä koslienne kanssa vaaraa
      aiheuttamatta !!!

      • Olen ajanut 54 v ilman kolaria. Töppäillyt olen kyllä joitakin kertoja mutta ei ole sattunut poliisi paikalle.


    • Anonyymi

      Kaikki onnettomuudet jotka sattuvat 17- vuotiaina ajoluvan saaneille, vähentävät 18- vuotiaina ajoluvan saaneiden osuutta onnettomuuksista.
      Jos saisin ajoluvan ja päätyisin onnettomuuteen 17- vuotiaana, todennäköisesti päätyisin onnettomuuteen myös jos saisin luvan vasta 18- vuotiaana.
      Yksi vuosi ikää lisää ei tuo ihmiselle olennaisesti järkeä, ymmärrystä, malttia ja harkintakykyä lisää.
      Väitän että samat henkilöt jotka ovat alttiimpia töpeksimään liikenteessä 17- vuotiaina, ovat alttiimpia töpeksimään liikenteessä myös vaikka saisivat ajoluvan vuotta vanhempina...
      Ovatko vasta ajoluvan saaneiden onnettomuusluvut merkittävästi lisääntyneet siksi, että alettiin antaa lupia jonkin verran jo 17- vuotiaille, siis ovatko onnettomuuksien KOKONAISmäärät olennaisesti lisääntyneet, sehän tässä on olennaista, eivät yksittäiset sattumukset..?

      • Anonyymi

        Liian nuorina, liian kovan vauhdin mahdollistava laite, on vaarallisempaa, kuin esim. mopoilu tms. Autollinen teinejä, osa kännissä on riskialtis onnettomuuksille.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      26
      5173
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      12
      3775
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3177
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      48
      2736
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1308
    6. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      283
      1275
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      59
      1165
    8. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1129
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      394
      1106
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      208
      1039
    Aihe