Masennuslääkeriippuvuudesta

Anonyymi-ap

Usein puhutaan, kuinka masennuslääkkeet eivät aiheuta riippuvuutta. Toisaalta moni käyttäjä voi kokea tietynlaista riippuvuutta, kun eivät pääse lääkkeistä helposti irti. Aku Kopakkala kirjoitti aiheesta "Vaiettu kansansairaus-SSRI riippuvuus" artikkelit vuona 2015 ja 2017.

Tässä myös hyvä artikkeli aiheeseen sivuten, vaikka se ei käsittele pelkästään SSRI-lääkkeitä vaan laajemmin lääkkeitä."Tox and Hound – Dependence Isn’t Addiction, But It’s Still A Problem" https://toxandhound.com/toxhound/dependenceaddiction/ Sen on kirjoittanut farmakologi David Juurlink.
Englanniksi sana "dependence" kuvaa ilmiötä mikä myös masennuslääkkeisiin voi liittyä. Se erotetaan artikkelissa käsitteestä "addiction" (=riippuvuus), joka on eri asia.

"Dependence" on tietyntyyppinen lääkkeisiin liittyvä harmi.
( Tästä ei ole mainittu potilaille useinkaan masennuslääkkeitä määrätessä vaan on vakuuteltu, kuinka riippuvuutta ei synny. Psykiatrit usein on saivarrelleet lehtijutuissa ja potilaallekin lääkkeitä määrätessään, että masennuslääkkeet eivät tee riippuvaiseksi viitaten todennäköisesti termiin "addiction", mutta se ei silti sulje pois, ettei keho voi mukautua lääkkeeseen "dependence" ja siitä seuraa harmeja kuten vieroitusoireita.) Artikkelissa kuvataan harmeja mitä "dependence" voi aiheuttaa.

" (Dependence) It’s an adaptive phenomenon resulting from exposure to a centrally-active drug and defined by the development of withdrawal symptoms when the drug is removed or the dose lowered too quickly."

Se voi tapahtua artikkelin mukaan bentsojen, alkoholin, opiaattien, SSRI-LÄÄKKEIDEN, kannabiksen, pregabaliinin ja monien muiden vastaavanlaisten aineiden kohdalla. Vieroitusoireet vaihtelee lääkkeestä, potilaasta ja annoksesta riippuen. Mutta tärkein osa ilmiötä on tämä: miljardit neuronit ovat tottuneet ja mukautuneet lääkkeen läsnäoloon, joten ne eivät toimi kunnolla, kun lääke yhtäkkiä otetaan pois.

Addiktiossa eli riippuvuudessa mihin varmaan psykiatrit viittaa, viitataan krooniseen tilaan, mihin voi liittyä relapseja, missä käyttäjä haluaa käyttää lääkettä harmista riippumatta.

Artikkelin kirjoittajan, Juurlinkin, mielestä ero ei ole täysin helposti ymmärrettävä ja selvä mutta hän erottaisi sen niin, että henkilö, joka polttaa fentanyylilaastareita todennäköisesti kärsii sekä addiktiosta, että hänen kehonsa on mukautunut aineeseen("dependence"). Ja henkilö, joka kärsii vieroitusoireista lääkkeeseen, jota määrättiin selkäkipuun ei ole addikti. Kirjoittajan mielestä "dependenceä" saatetaan vähätellä (niinkuin mielestäni psykiatritkin vähättelee, kun painottavat että lääke ei aiheuta riippuvuutta ja eivät tarjoa potilaalle mitään mainintaa mahdollisista lopetusvaikeuksista ja vieroitusoireista lopetettaessa, kun määräävät masennuslääkkeitä ynnä muita psyykenlääkkeitä, eivätkä täten jo etukäteen painota sitä, että lääke tärkeää vähentää lääkärin valvonnassa pois koska keho voi kyllä mukautua siihen. Täten he ei tarjoa potilaalle "informed consenttia") .
Tätä "dependenceä" saatetaan Juurlinkin mukaan vähätellä esimerkiksi opioideja määrätessä. Pääasiana pidetään että lääke auttaa ja potilas ei näytä addiktion merkkejä. Tällainen ajattelumalli voi olla vaarallinen ja liian yksinkertaistettu artikkelin kirjoittajan mielestä.

Ja mitä harmia tästä "dependencestä" joka siis myös masennuslääkkeisiin voi liittyä?

"Dependence" voi aiheuttaa harmia potilaille, koska a) se voi tehdä pillereiden lopettamisen hankalaksi. Hän ottaa esimerkiksi auto-onnettomuudessa olleen potilaan, jolle oli määrätty opioideja, joka sai nopealla vähennyksellä hirveät vieroitusoireet unettomuuksineen ja jopa itsemurha-ajatuksineen(!). Hän teki aiheesta TED talkin.
https://youtu.be/WhpAYw9kCt8
(Kuulostaa itseasiassa aika samalta mitä pitkäaikaisen masennuslääkkeen lopettaja voi pahummillaan kohdata, näin masislääkevieroituksen kokeneena, joka sai pahan unettomuuden ja unihäiriöitä, josta lähti alamäki ja kävin eniten pohjalla mitä elämässäni olen käynyt).

Ja "dependence" voi aiheuttaa harmia koska b) lääke voi tuntua siltä, että se auttaa, vaikka se oikeasti aiheuttaa harmia. Esimerkiksi kirjoittaja ottaa kannabiksen, jonka polttaja kokee saavansa hyötyä siitä vaikka oikeasti voi olla että hän tuntee olonsa normaaliksi vain, kun polttaa pilveä koska hänen kehonsa on niin mukautunut siihen ja oireet mitä hän kokee voi itseasiassa olla kannabiksen laukaisemia ja pahentamia.

"In short, we might reasonably ask: How much of this man’s “benefit” is a genuinely beneficial drug effect, and how much is the avoidance of withdrawal?"

Tästä päästään kysymykseen: Kuinka paljon ihmisen kokema hyöty masennuslääkkeestä pitkäaikaisessa käytössä on oikeasti lääkkeen hyödyllisestä vaikutuksesta kumpuavaa ja kuinka paljon sitä että säännöllisellä käytöllä "yritetään vältellä" vieroitusoireita?

Jotka siis voivat horjuttaa oloa, koska vieroitusoireina on myös henkisiä vieroitusoireita sekä myös esimerkiksi unettomuutta sekä fyysisiä vieroitusoireita, jotka voivat olla koki

17

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eiks lääkkeille le tällä foorumilla ihan ma osionsa?

      Mitä taas omiin kokemuksiin tulee, niin en todellakaan jäänyt koukkuun.

      • Anonyymi

        Minä, minä ja minun kokemukseni. Minäminä..


      • Anonyymi

        Mielestäni aiheesta sietää käydä keskustelua myös masennuspalstalla. Kuinkakohan monelle masentuneelle lääkäri on painottanut, että masennuslääke ei aiheuta riippuvuutta?

        Minulle ainakin sanoi ja oikein painotti sitä kuitenkin unohtaen mainita että keho kyllä mukautuu lääkkeisiin säännöllisellä käytöllä, mistä voi seurata vieroitusoireita ja mahdollisia lopettamisvaikeuksia. Hän ei kertonut mitä kärsimystä joudun näiden vuoksi elämässäni mahdollisesti kokemaan saatika kertonut minulle jo hyvissä ajoin että lääkkeen alasajossa voi tarvita lääkärin tukea ja siinä voi olla haasteensa. Olisin ansainnut ja ihmiset ansaitsisivat tietää tämän.

        Masennuslääke myös muuttui aika masentavaksi lääkkeeksi vieroitukseen liittyvän unettomuuden, muiden viekkareiden ja lopetusvaikeuksien takia. Sekä haittavaikutusten vuoksi joissa tunteet ja libido leikkautui.

        Ymmärrän toki, että kokemuksia on erilaisia. En tiedä onko koukku oikea kuvaamaan minun kokemustani. Enemmänkin ansaksi sitä kuvaisin omalla kohdalla. Mitä pitempään ja mitä isompia annoksia käyttää, sen todennäköisemmin saa vieroitusoireita. Minä käytin pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni aiheesta sietää käydä keskustelua myös masennuspalstalla. Kuinkakohan monelle masentuneelle lääkäri on painottanut, että masennuslääke ei aiheuta riippuvuutta?

        Minulle ainakin sanoi ja oikein painotti sitä kuitenkin unohtaen mainita että keho kyllä mukautuu lääkkeisiin säännöllisellä käytöllä, mistä voi seurata vieroitusoireita ja mahdollisia lopettamisvaikeuksia. Hän ei kertonut mitä kärsimystä joudun näiden vuoksi elämässäni mahdollisesti kokemaan saatika kertonut minulle jo hyvissä ajoin että lääkkeen alasajossa voi tarvita lääkärin tukea ja siinä voi olla haasteensa. Olisin ansainnut ja ihmiset ansaitsisivat tietää tämän.

        Masennuslääke myös muuttui aika masentavaksi lääkkeeksi vieroitukseen liittyvän unettomuuden, muiden viekkareiden ja lopetusvaikeuksien takia. Sekä haittavaikutusten vuoksi joissa tunteet ja libido leikkautui.

        Ymmärrän toki, että kokemuksia on erilaisia. En tiedä onko koukku oikea kuvaamaan minun kokemustani. Enemmänkin ansaksi sitä kuvaisin omalla kohdalla. Mitä pitempään ja mitä isompia annoksia käyttää, sen todennäköisemmin saa vieroitusoireita. Minä käytin pitkään.

        Masentuneena olin niin masentunut, että ei kiinnostanut, mitä lääkäri sanoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä, minä ja minun kokemukseni. Minäminä..

        Niin onhan se jännä että miten lähes kaikki kirjoitukset täällä on niitä omakohtaisia minä minä kirjoituksia....

        Eikun nythän mä tajusin, eihän se ongelma ole siinä että täällä ihmiset kirjottelee omakohtasia kokemuksia, vaan siinä että se ei ollut sinun kokemus.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Pitkällä käytöllä todellakin aiheuttaa riippuvuutta. Olen jo alistunut siihen että syön niitä vielä eläkkeelläkin. Tietysti voi toivoa että sitä ennen saadaan toimiva vieroitusohjelma ja lääkärit sitoutumaan auttamaan potilaita. Tuskin kuitenkaan , liian kaukana siitä on tämänhetkinen tilanne.

    • Anonyymi

      Mikä on pitkä käyttö?
      Aiheuttaahan särkylääkkeetkin riippuvuutta, samoin unilääkkeet, korvaushoitolääkkeet jne.
      Miksi masennuslääkkeet olisivat sen kummempia?
      Jos niitä todella tarvitsee, kuka miettii vuosien päähän, pääseekö niistä kuin irti??

      • Anonyymi

        Koko jutun pointti on, että monelle on sanottu masennuslääkkeitä määrätessä, että ne eivät aiheuta riippuvuutta. Mukaanlukien allekirjoittanelle. Moni tietää, että esimerkiksi unilääkkeet aiheuttavat riippuvuutta. Tällä on haluttu siis korostaa varmaankin sitä, kuinka paljon turvallisempia ja haitattomampia SSRI-lääkkeet ovat verrattuna esimerkiksi niitä ennen paljon määrättyihin bentsodiatsepiineihin, joiden tiedetään aiheuttavan riippuvuutta. Niiden riippuvuusongelmien ymmärtämiseen meni vuosikymmeniä, minkä jälkeen niiden määräämiskäytännöt tiukentuivat leväperäisemmän määräyksen jälkeen jolloin niitä määrättiin enemmän.

        Mitä taas ei ole mainittu on, on se että masennuslääkkeet voivat kumminkin aiheuttaa fyysistä mukautumista eli keho mukautuu niihin(eng."dependence") mihin voi sisältyä erilaisia ongelmia, mitkä on eritelty artikkelissa. Muun muassa mahdolliset vaikeudet lopettaa, vieroitusoireet sekä se, että lääke voi tuntua siltä, että se auttaa, vaikka se oikeasti aiheuttaa harmia.

        How much of the “benefit” is a genuinely beneficial drug effect, and how much is the avoidance of withdrawal?

        Jokainen kuitenkin ansaitsee tietää aloittaessa että vaikka masennuslääkkeistä sanotaan niin, että niihin ei tule riippuvuutta, niihin voi sisältyä esimerkiksi vaikeuksia lopettaa sekä vieroitusoireita. Esimerkiksi jo siitä syystä että ihmiset tajuavat että kyseinen lääke kannattaa alasajaa turvallisesti pois koska siitä aiheutuu vieroitusoireita eivätkä suhtaudu lääkkeeseen liiallisella turvallisuudentunteella tässä mielessä että kun se ei aiheuta riippuvuutta, tai kuten allekirjoittaneelle sanottiin "voi lopettaa milloin vain", niin ihmiset esimerkiksi lopettaisivat esimerkiksi lääkkeen seinään. Jos tästä sitten seuraa sietämättömiä oireita, miksi ihminen aloittaa lääkkeen uudelleen, voidaan päästä miettimään taas sitä, käytetäänkö lääkettä siksi että se hyödyttää vai siksi että sillä vältellään vieroitusoireita.


    • Anonyymi

      Mulle määrättiin vuonna 2000 masennuslääke ja mä luulin että se poistaa masennuksen ja tekee työkykyseksi.Mä sain töistä potkut nopeasti kun mä huomasin ettei se lääke autakkaan.Lopetin sitten lääkket kun lääkärin kanssa juttelin.No lääkkeet unettomuuteen on ollut 22 vuotta ja tänään kävin labrassa verikokeissa.Tätä ennen olin käynyt kaksi vuotta sitten labrassa.Se mitä luulen että tästä seuraa on se että lääkäri uusii reseptin taas vuoden kuluttua kun lääkkeet on käytetty loppuun. Eli se mitä olisin halunnut lääkekontrolista olis ollut unettomuuden tutkiminen.Nyt vaan 22 vuoden jälkeen reseptit uusitaan. Puhuin pitkään puhelimessa työntekijän kanssa ja ei ollut puhettakaan mistään unettomuuden tutkimisesta.Kyllä olen kokeillut olla ilman lääkkeitä kevällä olympilaisista katsoin yhden yön/aamun kisoja ja nukuin 1,5 vuorokauden aikana 20 minuuttia.Mikä oli huima saavutus vaikka ei se estänyt että silmän valkuaiset verestivät kunnolla tämän valvomisen seurauksena.Päiväunia en nukkunut mikä on yllätys kun valvoo aamusta seuraavaan aamuun ja huomaa päivän aikana ettei ole lähelläkään väsymystilaan.sitä ootti vaan iltaa että saa ottaa lääkkeet että ihminen nukahtais.En ole valvonut tuon jälkeen.Mitäkö tein yöllä kun odotin naisten hiihdon alkamista aamuyöllä ja sen jälkee miesten jääkiekkoa.En tehnyt mitään.Kuuntelin kellon tikitystä ja makasin sängyssä silmät auki.Ja yritin pakottaa itteni nukkumaan mutta kun ei väsytä niin silmien kiinnipitäminen oli tuskaa.Ajan kuluminen yöllä on todella hermoja raastavaa.Yksi minuutti on on tuskaa puhumattakaan pidemmästä ajasta,Mielummin olen riippuvainen lääkkeistä jotka tuo unen kun valvon.

      • Anonyymi

        Kyllä varmaan lääke on parempi kuin valvominen.
        Ja todellakin luulisi että asioita pittäis paremmin tutkia kuin lääkkeillä vain hutkia.

        Toki noin pitkässä käytössä unilääkkeet voivat itsessäänkin laukaista unettomuutta, mikäli niitä ei ota säännöllisesti tai käytön lopettaa. Kyseessä on rebound-unettomuus. Sama ilmiö kun liittyy unilääkkeisiin mikä masennuslääkkeisiin eli se ilmiö, että keho fyysisesti mukautuu niihin ajan saatossa ja ikävä kyllä lääkkeestä irti pyristelyyn voi liittyä ongelmia unen kanssa niin uni- kuin masennuspillereissä vaikka lääkkeen toimintamekanismi eri. Monenlaisissa pillereissä irtautumisvaiheessa ei uni tule silmään ja uni kärsii. Ihminen voi myös tottua nukahtamaan vain lääkkeellä mutta hiljalleen sitä voi joissain tapauksissa oppia nukahtamaan myös lääkkeettä. Kun on 22-vuotta käyttänyt jotain siitä irrottautuminen olisi varmasti haastavaa. Onhan se jo niin juurtunut tapakin.

        Itsekin lääkevieroituksessa kärsin unettomuudesta. Se on kyllä aikamoista karmeutta ja hyvin kuvaat sitä, että minuutitkin tuntuu olevan tosi pitkiä. Silloin valkeni että kuinka kamalaa unettomuus on. Halusi vain nukahtaa ja paeta hetkeksi kaikkea. Kun joskus päivällä väsytti unettoman yön jälkeen eikä saanut päikkäreillä unta pistin semmosen rentoutusnauhan pyörimään ja kuuntelin sitä silmät kiinni pimeässä makkarissa. Pitkään meni niin että uni ei tullut silmään vaikka tätä tein joka päivä, mutta välillä hoksasin että oli taju ollut hetkeksi kankaalla. Jotenkin tuo säännöllinen rentoutuminen opetti kehoa siihen että osaan mennä niin rentoon tilaan että nukahdan koska se nukahtaminen muuttui tilapäisesti tosi vaikeaksi. En koskaan ajatellut että menenpä nukkumaan koska niin päättämällä ei varsinkaan uni tule! Ajattelin että levähdän vain hetken kuuntelemalla rentoutusnauhaa.
        Lisäksi yritin ihan vain lääkkeettömiä unettomuudenhoitokeinoja joita pitkään tehdessä ja kun vieroituksestakin alkoi palautua unikin alkoi tulla takaisin. Mutta valitettavasti tähän meni kyllä pitkä tuskallinen tovi aikaa että unet palautui ja haastavaa oli..

        Unilääkkeet murusina hitaasti pois vähentämällä voi jotkut ihmiset päästä lääkkeistään eroon mikäli siis on sellainen pilleri että saa pilkkoa. Niin hitaalla aikavälillä vähentää niin pieninä osasina että uni ei välttämättä edes pahasti kärsi. Tokihan aina unettomuus ei ratkea näin. Jollekin on vain esimerkiksi määrätty lääkkeitä tarpeettoman pitkään ja ne on voineet olla yksi tekijä jopa uniongelman pitkittämisessä. Toisilla toinen tilanne. Se on niin yksilöllistä mikä kullekin sopii.

        Hyviä unia sulle jatkossa ja toivottavasti pääset unitutkimuksiin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä varmaan lääke on parempi kuin valvominen.
        Ja todellakin luulisi että asioita pittäis paremmin tutkia kuin lääkkeillä vain hutkia.

        Toki noin pitkässä käytössä unilääkkeet voivat itsessäänkin laukaista unettomuutta, mikäli niitä ei ota säännöllisesti tai käytön lopettaa. Kyseessä on rebound-unettomuus. Sama ilmiö kun liittyy unilääkkeisiin mikä masennuslääkkeisiin eli se ilmiö, että keho fyysisesti mukautuu niihin ajan saatossa ja ikävä kyllä lääkkeestä irti pyristelyyn voi liittyä ongelmia unen kanssa niin uni- kuin masennuspillereissä vaikka lääkkeen toimintamekanismi eri. Monenlaisissa pillereissä irtautumisvaiheessa ei uni tule silmään ja uni kärsii. Ihminen voi myös tottua nukahtamaan vain lääkkeellä mutta hiljalleen sitä voi joissain tapauksissa oppia nukahtamaan myös lääkkeettä. Kun on 22-vuotta käyttänyt jotain siitä irrottautuminen olisi varmasti haastavaa. Onhan se jo niin juurtunut tapakin.

        Itsekin lääkevieroituksessa kärsin unettomuudesta. Se on kyllä aikamoista karmeutta ja hyvin kuvaat sitä, että minuutitkin tuntuu olevan tosi pitkiä. Silloin valkeni että kuinka kamalaa unettomuus on. Halusi vain nukahtaa ja paeta hetkeksi kaikkea. Kun joskus päivällä väsytti unettoman yön jälkeen eikä saanut päikkäreillä unta pistin semmosen rentoutusnauhan pyörimään ja kuuntelin sitä silmät kiinni pimeässä makkarissa. Pitkään meni niin että uni ei tullut silmään vaikka tätä tein joka päivä, mutta välillä hoksasin että oli taju ollut hetkeksi kankaalla. Jotenkin tuo säännöllinen rentoutuminen opetti kehoa siihen että osaan mennä niin rentoon tilaan että nukahdan koska se nukahtaminen muuttui tilapäisesti tosi vaikeaksi. En koskaan ajatellut että menenpä nukkumaan koska niin päättämällä ei varsinkaan uni tule! Ajattelin että levähdän vain hetken kuuntelemalla rentoutusnauhaa.
        Lisäksi yritin ihan vain lääkkeettömiä unettomuudenhoitokeinoja joita pitkään tehdessä ja kun vieroituksestakin alkoi palautua unikin alkoi tulla takaisin. Mutta valitettavasti tähän meni kyllä pitkä tuskallinen tovi aikaa että unet palautui ja haastavaa oli..

        Unilääkkeet murusina hitaasti pois vähentämällä voi jotkut ihmiset päästä lääkkeistään eroon mikäli siis on sellainen pilleri että saa pilkkoa. Niin hitaalla aikavälillä vähentää niin pieninä osasina että uni ei välttämättä edes pahasti kärsi. Tokihan aina unettomuus ei ratkea näin. Jollekin on vain esimerkiksi määrätty lääkkeitä tarpeettoman pitkään ja ne on voineet olla yksi tekijä jopa uniongelman pitkittämisessä. Toisilla toinen tilanne. Se on niin yksilöllistä mikä kullekin sopii.

        Hyviä unia sulle jatkossa ja toivottavasti pääset unitutkimuksiin!

        Kiitos.Olen muutaman kerran kysyn unitutkimuskeen pääsystä mutta ei sitä katsota tarpeellisena kunnallisella puolella ja yksityiseen ei ole varaa.


    • Anonyymi

      Lääkealan veteraani kertoo totuuden varsinkin monista masennuslääkkeistä:
      https://t.me/c/1569021446/802
      Teollisuuden tarkoitus ei ole parantaa, vaan pitää yllä riippuvuutta tai sivuoireiden hoitoa. Plaseboilla on monissa tutkimuksissa parempi vaste kuin "lääkkeellä"!
      Lääketeollisuus myös puffaa tautimäärityksien muutoksia ja raja-arvon alennuksia, jotta jostain vaivasta saadaan tehtyä sairaus.

      • Anonyymi

        Epämääräisen tuntuinen webosoite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epämääräisen tuntuinen webosoite.

        Niin, parannettu ihminen on menetetty asiakas lääkeyhtiöille. Ensin pitää olla joku sairaus että saadaan määrättyä lääkkeitä siihen. Lääkeyhtiöt ovatkin hyvin innostuneita jakamaan tietoa psyykensairauksista esimerkiksi perustamalla nettisivustoja, missä kerrotaan esimerkiksi masennuksesta ja sen hoitokäytännöistä(kappas vain se lääkehoitokin mainittu siellä). Samaten radiosta voi kuulla lääkeyhtiöiden ADHD-mainoksia joissa lisätään tietoisuutta tilasta johon paljon sitten määrätään stimulantteja. Suomessahan näin muuten ei psyykenlääkkeitä mainosteta kuten Jenkeissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, parannettu ihminen on menetetty asiakas lääkeyhtiöille. Ensin pitää olla joku sairaus että saadaan määrättyä lääkkeitä siihen. Lääkeyhtiöt ovatkin hyvin innostuneita jakamaan tietoa psyykensairauksista esimerkiksi perustamalla nettisivustoja, missä kerrotaan esimerkiksi masennuksesta ja sen hoitokäytännöistä(kappas vain se lääkehoitokin mainittu siellä). Samaten radiosta voi kuulla lääkeyhtiöiden ADHD-mainoksia joissa lisätään tietoisuutta tilasta johon paljon sitten määrätään stimulantteja. Suomessahan näin muuten ei psyykenlääkkeitä mainosteta kuten Jenkeissä.

        Jos kunnon käypä hoito -suosituksia ei kaikkiin diagnosoitaviin mt-sairauksiin ole, niin mistä maallikko tietää mikä kirjoituksista on totta. Osa vanhuksista uskoo kaiken, mitä täälläkin kirjoitellaan, jos joku kirjoittaa nimimerkiksi lääkäri tai signeeraa ko. tittelillä postauksensa. Kun katsoo eri koulutuspäivien ohjelmaa, niin kyllähän siinä tällainen maallikkokin ihmettelee, miksi siellä on lääkeyhtiön edustajia luennoimassa. Ja miksi juuri ko. lääkeyhtiö valittu?


    • Anonyymi

      Inkivääri päivässä saattaa sitä teettää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2890
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1870
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1532
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1310
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      258
      1144
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      79
      930
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      794
    Aihe