Oceanis 30.1

Anonyymi-ap

Onko kellään omakohtaista kokemusta?
Säilytystiloja riittävyys?
Plaanaako missä olosuhteissa?
Heikkouksia?
Omituisuuksia?

70

1458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Peräharus puuttuu, ei mitään asiaa kovempiin keleihin.

      Säilytystiloista on mahdotonta sanoa, aiotko ylittää Atlantin vai viettää viikonlopun veneessä?
      En kyllä lähtisi tuolla yrittämään isojen vesien ylitystä.

      Edustaa tyypillisesti nykyaikaista vapaa-ajan lelua nuorille aikuisille, mikään hardcore-purjehtijan laite tuo ei ole.

      https://venelehti.fi/koepurjehdus-beneteau-oceanis-30-1-houkutuslintu/

      Siitä alkuun, maksamalla lisää

      • Anonyymi

        Jännä kommentti siinä mielessä, että eihän tuota venettä valmistajakaan miksikään valtameriveneeksi markkinoi. Jos joku tuo markkinoille sähkömummopyörän, niin on aika turha kommentoida, että ei tuo oikein aika-ajopyöräksi sovellu.

        Vaikuttaa ihan pätevältä saaristopurjehdusveneeltä pariskunnalle, yksilapsiselle perheelle tai kahdelle pariskunnalle. Se mikä näissä nykyveneissä on perheiden kannalta hankalaa on, että tyypillisesti takana on yksi tuplavuode. Kaksi erillistä soppea, vaikka pientäkin, tekisi veneestä kelvollisen kahden lapsen perheelle.


      • Anonyymi

        Veneellä on purjehdittu vuodesta -19 lähtien Ranskan länsirannikolla paljon kovemmissa olosuhteissa, kuin meidän kelimme täällä. Netistä ei löydy maston kaatumisesta kertovia kommentteja. Veneitä on Välimerellä vuokrakäytössä, eikä sieltäkään raportoida kalustovaurioista. Oma veikkaukseni on, että tuossa veneessä masto pysyy pystyssä ilman peräharustakin. Veneitä on myyty jo yli 300kpl joten suunnittelumoka olisi jo paljastunut, jos sellaista olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneellä on purjehdittu vuodesta -19 lähtien Ranskan länsirannikolla paljon kovemmissa olosuhteissa, kuin meidän kelimme täällä. Netistä ei löydy maston kaatumisesta kertovia kommentteja. Veneitä on Välimerellä vuokrakäytössä, eikä sieltäkään raportoida kalustovaurioista. Oma veikkaukseni on, että tuossa veneessä masto pysyy pystyssä ilman peräharustakin. Veneitä on myyty jo yli 300kpl joten suunnittelumoka olisi jo paljastunut, jos sellaista olisi.

        No eihän se masto toki takastaagin puutteeseen kaadu, mutta huonosti varmasti luovii, kun ei saa etustaagia kiristettyä. Toki äkkiäkös tuohon laittaa barduunoiden tyyliin kaksi takastaagia, joita sitten käytetään kulloisenkin halssin mukaan. Varmaan noille on joku ihan oma nimityskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eihän se masto toki takastaagin puutteeseen kaadu, mutta huonosti varmasti luovii, kun ei saa etustaagia kiristettyä. Toki äkkiäkös tuohon laittaa barduunoiden tyyliin kaksi takastaagia, joita sitten käytetään kulloisenkin halssin mukaan. Varmaan noille on joku ihan oma nimityskin.

        Kiristyyhän se etustaagi myös ison skuuttia kiristämällä. Onhan noita ollut aika sporttisiakin veneitä ilman takastaagia, kuten First 30. Vaatii kovaan keliin todella kireät vantit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneellä on purjehdittu vuodesta -19 lähtien Ranskan länsirannikolla paljon kovemmissa olosuhteissa, kuin meidän kelimme täällä. Netistä ei löydy maston kaatumisesta kertovia kommentteja. Veneitä on Välimerellä vuokrakäytössä, eikä sieltäkään raportoida kalustovaurioista. Oma veikkaukseni on, että tuossa veneessä masto pysyy pystyssä ilman peräharustakin. Veneitä on myyty jo yli 300kpl joten suunnittelumoka olisi jo paljastunut, jos sellaista olisi.

        Jos netistä ei löydy, sitä ei ole tapahtunut? Just...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eihän se masto toki takastaagin puutteeseen kaadu, mutta huonosti varmasti luovii, kun ei saa etustaagia kiristettyä. Toki äkkiäkös tuohon laittaa barduunoiden tyyliin kaksi takastaagia, joita sitten käytetään kulloisenkin halssin mukaan. Varmaan noille on joku ihan oma nimityskin.

        Jos laitat tuohon kaksi takastaagia, kiristät niistä toisen, ja siten keulaharuksen kireys olennaisesti kasvaa, on seurauksena väistämättä myös että puristus mastossa kasvaa suuresti. Valmistaja ei varmaankaan takaa että masto pysyy ehjänä moisten modifikaatioiden seurauksena, joita valmistaja ei mitenkään ole hyväksynyt.
        Sekä tilastolliset faktat että CE-merkinnän edellyttämä valmistajan vakuutus takaavat että masto kestä alkuperäisen konfiguraation mukaisena siihen kohdistuvat normaalikäytössä esiintyvät kuormitukset.
        Itsetehdyistä modifikaatioista mikään tuollainen ei tietenkään ole voimassa, eikä ole järkevää olettaa että huomattava kuormien kasvu olisi otettu huomioon maston mitoituksessa. Toki ongelmia voi sitten esiintyä muuallakin kuin mastossa, mutta se lienee todennäköisin ongelmakohde ehdotetussa modifikaatiossa.

        Veneen mukana mahdollisesti tulevat keulapurjeet on myös varmasti suunniteltu ja toteutettu sille keulaharuksen notkolle, mikä alkuperäisessä veneessä käytännössä esiintyy. Olennaisesti pienempi notko litistää niitä olennaisesti etuosasta, mnkä seurauksena virtaus irtoaa humoattavasti aikaisemmin keulaharuksen vierestä, kun optimaalisesta ajosuunnasta tietyllä purjetrimmillä hiemankin poiketaan. Se tekee veneestä hitaan aallokossa, kun optimaalista suuntaa apparentin suhteen ei koko ajan voida noudattaa. Toki uusilla purjeilla kireä keulastaagi toimii paremmin, jos vene ja sen osat kestävät ehjinä. Sama ei päde entisille purjeille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiristyyhän se etustaagi myös ison skuuttia kiristämällä. Onhan noita ollut aika sporttisiakin veneitä ilman takastaagia, kuten First 30. Vaatii kovaan keliin todella kireät vantit.

        Kantsii myös muistaa, että jos ei ole sitä "deffa-skuffelia" siellä takastaagin glannussa kireellä, niin kovalla kelillä alkaa äkkiä derru patistelee.. Sitte ei oo kyllä yhtään kivaa!
        Voishan sinne dengaa vaikka skuutin tai kakskin, siis vaan sinne prennun ja skuffelin väliiin, niin löysillä keleilläkään ei tuu "henkisiä hiertymiä" ..heh..heh..
        Mutta ihan oikea neuvo: Jos ja kun meette niillä kovimmilla keleillä, eikä durra ala "heliseen" niin rohkeesti vaan ylävantit keffaan ( vaikka ludalla kiinni) ja reivien väliin vannne-nauhan pätkät. Ja eiku menoks vaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiristyyhän se etustaagi myös ison skuuttia kiristämällä. Onhan noita ollut aika sporttisiakin veneitä ilman takastaagia, kuten First 30. Vaatii kovaan keliin todella kireät vantit.

        Toki niinkin, vanttien pitää olla todella kireellä. Omassa E-Slutsissa on tuplakonnarit molemissa päissä ja alemmassa vintti-hilussa vielä teräsholja kanteen pultattuna. Rehvelit on varmistettu kans tuplakonnareilla, ei hoilaa vapauttaan kovallakaan kelillä. Etutellari on rosteria, ei mätäne. Takapaadero on vaan lasikuitua mutta hyvin on kestäny, toistaiseksi.


    • Anonyymi

      Ohjaus on kevyt luovillakin, koska on tuplaperäsimet. Näkyvyys on hyvä, koska ratit on laidoilla. Säilytystiloja on keulahytissä saman verran kuin vähän isommissakin veneissä, eli varsin hyvin. Pentterissä on reilun kokoinen jääkaappi, mutta tilaa muuten melko vähän. Perähytin kaappi on vieressä, joten siellä on lisätilaa. Vessa on tilava. Sitloodahan sitten on tosi tilava, jos vaikka vertaa vanhempiin saman kokoluokan veneisiin.

    • Anonyymi

      Ihan hyvä, jos tarvii 30-jalkaista traileroitavaa venettä. Suomessa laituripaikat sen verran edullisia, ettei kannata edes harkita. Toimii toki talvella myös asuntovaununa, kun hinaa auton perässä. Kelluvalta asuntovaunultahan tuo näyttääkin.

      • Anonyymi

        Suomessa tuon veneen trailerilla kuskaamiseen tarvitaan traktori. Tai kuorma-auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa tuon veneen trailerilla kuskaamiseen tarvitaan traktori. Tai kuorma-auto.

        TRAILING
        With an overall size of under 9x3 metres and a weight of less than 4 tonnes, the Oceanis 30.1 can be trailed by road by a professional, without the issues of an extra-wide load. In its lifting keel and rotating mast version, the cruiser can sail along canals and rivers to its sailing grounds.

        Laatikkomaista muotoa ja päämittoja on suunnittelussa ohjannut tuo traileroitavuus. Harmi, että suunnittelija ei ole osannut ottaa huomioon suomalaista 3500 kg rajoitusta vetomassalle. Taitaa olla suunnattu ison meren toiselle puolelle, jossa voi vapaammin lastata tavaraa peräkärryyn. Meneehän se täälläkin kapeampaan venepaikkaan, mutta vaikea käsittää kuka Suomessa tarvitsee noin vääristyneen muotoista venettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TRAILING
        With an overall size of under 9x3 metres and a weight of less than 4 tonnes, the Oceanis 30.1 can be trailed by road by a professional, without the issues of an extra-wide load. In its lifting keel and rotating mast version, the cruiser can sail along canals and rivers to its sailing grounds.

        Laatikkomaista muotoa ja päämittoja on suunnittelussa ohjannut tuo traileroitavuus. Harmi, että suunnittelija ei ole osannut ottaa huomioon suomalaista 3500 kg rajoitusta vetomassalle. Taitaa olla suunnattu ison meren toiselle puolelle, jossa voi vapaammin lastata tavaraa peräkärryyn. Meneehän se täälläkin kapeampaan venepaikkaan, mutta vaikea käsittää kuka Suomessa tarvitsee noin vääristyneen muotoista venettä.

        "Harmi, että suunnittelija ei ole osannut ottaa huomioon suomalaista 3500 kg rajoitusta vetomassalle."

        Suomessa noudatetaan aivan täysin EU-tason säädöksiä kyseisissä asioissa, kansallista harkintaa ei ole. Niinpä Ranskalainen valmistaja on varmasti ottanut kyseiset säädökset huomioon haluamallaan tavalla, koska on niistä täysin tietoinen. Säädöksethän ovat voimassa Ranskassa ihan samoin.


    • Anonyymi

      Ei ole omaa kokemusta, mutta varmuudella voin sanoa, ettei plaanaa missään läheskään normaalissa olosuhteessa.

    • Anonyymi

      Mulla on tuplaperäsimet.

      Muuten todella kivat ja kevyet, mutta huonona puolena on, että satamasta lähtiessä/satamaan tullessa moottorilla ei pysty ohjaamaan jos vene ei liiku.
      Potkurivirta näet menee peräsinten välistä, eikä kaasu pohjassakaan saa venettä käännettyä, jos rungolla ei ole vauhtia.

      Ns. "potkua" moottorilla ei siis voi antaa, jos yrittää springillä irti laiturista tai siihen kiinni.
      Muuten hyvä, ei karkaa käsistä kovassakaan kallistuksessa (paitsi että itse lensin broachissa mereen, peräsimet pitivät mutta äijä ei...

      • Anonyymi

        Tuplaperäsimien tunnottomuus potkurivirralle ei yllä ole itselleni tullut mieleen. Erinomainen huomio! Pidin keulapotkuria turhana näin ieneen veneeseen, mutta tuon perusteella sitä on vaikea poiskaan jättää.


    • Anonyymi

      .....tuosta syystä tuohon saa ja kannattaa ottaa se keulapotkuri, ehdottomasti

    • Anonyymi

      Ei tällaisten köliveneiden kohdalla mitään plaanaamista kannata ajatella. Aivan merkityksettön asia.

    • Anonyymi

      Scanian 700hp koneella taatusti plaanaa

    • Anonyymi

      Aivan pahvinen. Tuo rahamäärä kannattaa laittaa johonkin käytettyyn.

    • Anonyymi

      Kylki-ikkunat eivät ole silmän korkeudella sohvalla istuessa. Niistä näkyy veden pinta ja ylemmistä ikkunoista taivasta. Mutta on tuo hyvä kuitenkin. Luonto ympäröi, ei kökitä kellarissa.

      Jos veneen tilaa vakioperälaudalla, niin veneen voi peruuttaa suoraan laituriin. Perälaudan kaiteeseen voi sitoa fendarin kiinni, mutta sen korkeus on kuitenkin matala, joten siitä voi astua suoraan laiturille.

      • Anonyymi

        Kun samalla sohvalla istuu useampi henkilö, ovat heidän silmänsä eri korkeudella. Eroa on aikuistenkin välillä jopa 30 cm, kun lapsetkin huomioidaan on eroa paljon enemmänkin. Kun runkoikkuna on matalampi kuin silmänkorkeuksien hajonta, niin ikkunan silmänkorkeudella olevuus riippuu henkilöstä. Eikä asialla muutenkaan ole merkitystä, kun puhutaan köliveneestä mitkä kulkevat kallellaan. Eihän silmän korkeudella olevasta ikkunasta silloin näkisi kuin taivasta taikka vedenpintaa veneen vieressä, riippuen kumpaan suuntaan katsoo tuulen suhteen.


    • Anonyymi

      Minusta nuo suorakulmaiset ikkunat veneen kyljessä ovat aivan saatanan rumat.
      Ja satamissa niihin on pakko laittaa verhot, koska viereisestä veneestä on suora näkymä suoraan sisään.

      Ovat muuten viiden vuoden päästä naarmunnuttuaan tosi kivan näköiset!

    • Anonyymi

      Kylki-ikkunoita on nykyään monissa uusissa veneissä. Yhdestä isosta moottoriveneestä laskin niitä olevan 12kpl, tässä siis kummatkin kyljet mukana.
      Tuossa Oceaniksessa mukaan saa sellaiset nepparoitavat verhopalat kaikkiin ikkunoihin, jos tarvetta pimentämiseen tulee.

    • Anonyymi

      Mutta mitä tehdään naarmuuntuneille runkoikkunoille?

      Niiden vaihtaminen ei olekaan ihan simppeli juttu.
      Ja tuossa ne TAATUSTI naarmuuntuvat, fendareista, satunnaisista kengänosumista, köysistä, telakoinnista, pesuista....

      Veikkaan, että jo kolmen vuoden jälkeen sisältä ulos katsoessa näkymä on varsin sumuinen.
      VMP....

      • Anonyymi

        Saahan sitä kuvitella asioiden menevän huonosti uuden veneen ostajille. Ehkä se helpottaa omaa oloa. Mutta onko sinulla kokemusperäistä tietoa tästä ikkuna-asiasta?


      • Anonyymi

        Miksi naarmuuntuisi? Huolimattomassa käytössä luonnollisesti särkyy mikä tahansa.

        Rumia suorakaiteen muotoiset runkoikkunat kyllä ovat. Isossa veneessä joku laski 12 rumaa runkoikkunaa. Pienessä rumia runkoikkunoita on sitten vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi naarmuuntuisi? Huolimattomassa käytössä luonnollisesti särkyy mikä tahansa.

        Rumia suorakaiteen muotoiset runkoikkunat kyllä ovat. Isossa veneessä joku laski 12 rumaa runkoikkunaa. Pienessä rumia runkoikkunoita on sitten vähemmän.

        Mulla on 11v vanhat runkoikkunat veneessä. Eivät todellakaan ole enää kirkkaat ja naarmuttomat, vaikka niitä ei ole hiekkapuhallettu, ei putsailtu karhunkielellä eikä hangattu naapuriveneeseen.
        Vaihtaminen vaatii sisustan purkamisen isolta alalta ikkunan ympäriltä, mikä väistämättä liimatun kalusterungon tapauksessa tarkoittaisi koko sisustan hajottamista.

        Ajattelin yrittää muovisille ajovaloumpioille tarkoitetulla aineella kirkastamista.
        Ehkä onnistuu, ehkä ei. Mulla nuo eivät onneksi ole kovin isot.
        Isokokoiset ikkunat ne vasta karmeat olisivat. Ei sitä ulkoa niin huomaa, mutta sisältä ulos katsoessa valo siroaa pahasti, eikä kallellaan purjehtiessa muuten näe kaloja vaan lähinnä vihertävää vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on 11v vanhat runkoikkunat veneessä. Eivät todellakaan ole enää kirkkaat ja naarmuttomat, vaikka niitä ei ole hiekkapuhallettu, ei putsailtu karhunkielellä eikä hangattu naapuriveneeseen.
        Vaihtaminen vaatii sisustan purkamisen isolta alalta ikkunan ympäriltä, mikä väistämättä liimatun kalusterungon tapauksessa tarkoittaisi koko sisustan hajottamista.

        Ajattelin yrittää muovisille ajovaloumpioille tarkoitetulla aineella kirkastamista.
        Ehkä onnistuu, ehkä ei. Mulla nuo eivät onneksi ole kovin isot.
        Isokokoiset ikkunat ne vasta karmeat olisivat. Ei sitä ulkoa niin huomaa, mutta sisältä ulos katsoessa valo siroaa pahasti, eikä kallellaan purjehtiessa muuten näe kaloja vaan lähinnä vihertävää vettä.

        Varmaan paria eri karkeutta jotain hioma-ainetta rarvitaan, ehkä jopa vesihiontaa alkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on 11v vanhat runkoikkunat veneessä. Eivät todellakaan ole enää kirkkaat ja naarmuttomat, vaikka niitä ei ole hiekkapuhallettu, ei putsailtu karhunkielellä eikä hangattu naapuriveneeseen.
        Vaihtaminen vaatii sisustan purkamisen isolta alalta ikkunan ympäriltä, mikä väistämättä liimatun kalusterungon tapauksessa tarkoittaisi koko sisustan hajottamista.

        Ajattelin yrittää muovisille ajovaloumpioille tarkoitetulla aineella kirkastamista.
        Ehkä onnistuu, ehkä ei. Mulla nuo eivät onneksi ole kovin isot.
        Isokokoiset ikkunat ne vasta karmeat olisivat. Ei sitä ulkoa niin huomaa, mutta sisältä ulos katsoessa valo siroaa pahasti, eikä kallellaan purjehtiessa muuten näe kaloja vaan lähinnä vihertävää vettä.

        Naarmut eivät ole ongelma. Katso vaikkapa Mirkan sivuilta ohjeet hiontaan ja kiillotukseen. Saat niistä kuin uudet.

        Sitten kun alkaa vuotaa, niin onkin edessä siä sisustan purkamista. Ehkä sitten samalla vaivalla laminoit ne umpeen, niin ei tarvi toiste tehdä.

        Omasta mielestäni kyllä älytön keksintö tehdä tuollaisia aukkoja kannen alapuoliseen osaan runkoa, mutta ilmeisesti se myy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on 11v vanhat runkoikkunat veneessä. Eivät todellakaan ole enää kirkkaat ja naarmuttomat, vaikka niitä ei ole hiekkapuhallettu, ei putsailtu karhunkielellä eikä hangattu naapuriveneeseen.
        Vaihtaminen vaatii sisustan purkamisen isolta alalta ikkunan ympäriltä, mikä väistämättä liimatun kalusterungon tapauksessa tarkoittaisi koko sisustan hajottamista.

        Ajattelin yrittää muovisille ajovaloumpioille tarkoitetulla aineella kirkastamista.
        Ehkä onnistuu, ehkä ei. Mulla nuo eivät onneksi ole kovin isot.
        Isokokoiset ikkunat ne vasta karmeat olisivat. Ei sitä ulkoa niin huomaa, mutta sisältä ulos katsoessa valo siroaa pahasti, eikä kallellaan purjehtiessa muuten näe kaloja vaan lähinnä vihertävää vettä.

        "Vaihtaminen vaatii sisustan purkamisen isolta alalta ikkunan ympäriltä, mikä väistämättä liimatun kalusterungon tapauksessa tarkoittaisi koko sisustan hajottamista."

        Miksi?
        Eikös kaikki runkoikkunat ole suurempia kuin runkoon tehty aukko, siten että ikkuna on liimattu ulkokehältä aukon sisennettyihin reunoihin kiinni. Eihän silloin sisustalle tarvitse tehdä mitään, vaan työstää ikkuna ulkopuolelta pois samoin kuin liiman jäänteet, karhentaa ja puhdistaa liimapinta, ja liimata uusi ikkuna entisen paikalle.

        Missä veneessä ikkuna on liimattu sisäpuolelta, siten että veden paine tai ulkoinen isku voi irrottaa koko ikkunan, jolloin siitä tulee vaarallinen vuotokohta veneeseen, varsinkin jos ollaan avomerellä? Ja miksi niin olisi tehty, sellainen rakennehan olisi myös valmistajalle työläämpi, ja siten kalliimpi tehdä?


    • Anonyymi

      Järvialueelle sopiva lelu tämä vene.

      • Anonyymi

        Sopii varmasti vallan hyvin merelle niihin olosuhteisiin, joissa 90 % suomalaisista purjehtijoista purjehtii. Aika vähän tuolla vesillä näkee purjeveneitä purjeet ylhäällä silloin kun on vähänkään kovempi keli, varsinkaan vastatuuleen kulkevia.


      • Anonyymi

        Mitä tolkkua on ostaa näin pieni vene uutena? 150 keur hintaan löytyy valmiiksi varusteltua ja testattuja veneitä laajasti käytettynä. Uusi vene ei ole sama asia kuin uusi auto, joka on valmis suoraan ajoon luovutuksesta. Ostaja joutuu hankkimaan monta tarpeellista varustetta ja korjaamaan veistämön hutilointeja. Kaikki nämä ovat kunnossa käytetyssä veneessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tolkkua on ostaa näin pieni vene uutena? 150 keur hintaan löytyy valmiiksi varusteltua ja testattuja veneitä laajasti käytettynä. Uusi vene ei ole sama asia kuin uusi auto, joka on valmis suoraan ajoon luovutuksesta. Ostaja joutuu hankkimaan monta tarpeellista varustetta ja korjaamaan veistämön hutilointeja. Kaikki nämä ovat kunnossa käytetyssä veneessä.

        Jotain myynnissä ? Vai takaatko kaikki käytetyt veneet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain myynnissä ? Vai takaatko kaikki käytetyt veneet?

        Kurkkaa vaikka Nettiveneestä. Se on pullollaan tämän kokoluokan puolitonnareita. Hinnat alkaa varmaan viidestä tonnista. Lisäksi niillä voi myös purjehtia. Kuinka tässä skuutataan isoa ja ohjataan samaan aikaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kurkkaa vaikka Nettiveneestä. Se on pullollaan tämän kokoluokan puolitonnareita. Hinnat alkaa varmaan viidestä tonnista. Lisäksi niillä voi myös purjehtia. Kuinka tässä skuutataan isoa ja ohjataan samaan aikaan?

        Lisävarusteena saa ison skuuttiköydet ruorien luokse kummallekin takavinssille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tolkkua on ostaa näin pieni vene uutena? 150 keur hintaan löytyy valmiiksi varusteltua ja testattuja veneitä laajasti käytettynä. Uusi vene ei ole sama asia kuin uusi auto, joka on valmis suoraan ajoon luovutuksesta. Ostaja joutuu hankkimaan monta tarpeellista varustetta ja korjaamaan veistämön hutilointeja. Kaikki nämä ovat kunnossa käytetyssä veneessä.

        Jos hakisin pelkkiä nukkumapaikkoja, niin itsestään selvä valinta olisi isompi käytetty. Nyt haetaan kumminkin mahdollisimman helppoa seilattavaa yksinpurjehtijalle, joka ei tarvitse ylimääräistä tilaa mihinkään. Oceanisin avotilan järjestely avonaisine perineen on ylivoimainen vanhempiin veneisiin verrattuna satamissa. Nopeus on aina kiva ominaisuus, mutta Pogo 30 sisätilat on jo liian karut. Yksi kunnollinen punkkapaikka, riittävät säilytystilat ruualle, juomalle ja koko kesän mittaiselle seilaamiselle Itämerellä, niin vene on siinä.

        Myyjä on kehunut veneen plaanaavan, mutta tuo 4t elopaino tuntuu paljolta, kun Pogo saman pituisena on tuhat kiloa kevyempi.

        Nyt ajan 36' veneellä, jonka sisätiloista puolet on minulle turhia. Iso ja 1-genua ovat molemmat pyöreästi 30m2 ja alkavat itselleni olla jo turhan isoja purjeita yksin käsiteltäviksi. Uskoisin pystyväni elämään myöskin ilman barskoja ja korkeaa portaikkoa.

        Käytettyjen markkinoilta on vaikeaa löytää verrokkia tuolle 30.1:lle. Toki niitäkin saa jo Euroopasta käytettynä. Hyvin varustettujen veneiden hinta on niin lähellä uutta, ettei käytetyn osto ole oikein perusteltua. Mutta ei kyllä 9 metrisestä veneestä 170k€ maksamisessa mitään järkeä ole. Onneksi veneen hankinta ei ole minulle järkipäätös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hakisin pelkkiä nukkumapaikkoja, niin itsestään selvä valinta olisi isompi käytetty. Nyt haetaan kumminkin mahdollisimman helppoa seilattavaa yksinpurjehtijalle, joka ei tarvitse ylimääräistä tilaa mihinkään. Oceanisin avotilan järjestely avonaisine perineen on ylivoimainen vanhempiin veneisiin verrattuna satamissa. Nopeus on aina kiva ominaisuus, mutta Pogo 30 sisätilat on jo liian karut. Yksi kunnollinen punkkapaikka, riittävät säilytystilat ruualle, juomalle ja koko kesän mittaiselle seilaamiselle Itämerellä, niin vene on siinä.

        Myyjä on kehunut veneen plaanaavan, mutta tuo 4t elopaino tuntuu paljolta, kun Pogo saman pituisena on tuhat kiloa kevyempi.

        Nyt ajan 36' veneellä, jonka sisätiloista puolet on minulle turhia. Iso ja 1-genua ovat molemmat pyöreästi 30m2 ja alkavat itselleni olla jo turhan isoja purjeita yksin käsiteltäviksi. Uskoisin pystyväni elämään myöskin ilman barskoja ja korkeaa portaikkoa.

        Käytettyjen markkinoilta on vaikeaa löytää verrokkia tuolle 30.1:lle. Toki niitäkin saa jo Euroopasta käytettynä. Hyvin varustettujen veneiden hinta on niin lähellä uutta, ettei käytetyn osto ole oikein perusteltua. Mutta ei kyllä 9 metrisestä veneestä 170k€ maksamisessa mitään järkeä ole. Onneksi veneen hankinta ei ole minulle järkipäätös.

        Myyjä kyllä kusettaa, jos väittää tuon plaanaavan. Eikä taatusti ole nopea missään kelissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hakisin pelkkiä nukkumapaikkoja, niin itsestään selvä valinta olisi isompi käytetty. Nyt haetaan kumminkin mahdollisimman helppoa seilattavaa yksinpurjehtijalle, joka ei tarvitse ylimääräistä tilaa mihinkään. Oceanisin avotilan järjestely avonaisine perineen on ylivoimainen vanhempiin veneisiin verrattuna satamissa. Nopeus on aina kiva ominaisuus, mutta Pogo 30 sisätilat on jo liian karut. Yksi kunnollinen punkkapaikka, riittävät säilytystilat ruualle, juomalle ja koko kesän mittaiselle seilaamiselle Itämerellä, niin vene on siinä.

        Myyjä on kehunut veneen plaanaavan, mutta tuo 4t elopaino tuntuu paljolta, kun Pogo saman pituisena on tuhat kiloa kevyempi.

        Nyt ajan 36' veneellä, jonka sisätiloista puolet on minulle turhia. Iso ja 1-genua ovat molemmat pyöreästi 30m2 ja alkavat itselleni olla jo turhan isoja purjeita yksin käsiteltäviksi. Uskoisin pystyväni elämään myöskin ilman barskoja ja korkeaa portaikkoa.

        Käytettyjen markkinoilta on vaikeaa löytää verrokkia tuolle 30.1:lle. Toki niitäkin saa jo Euroopasta käytettynä. Hyvin varustettujen veneiden hinta on niin lähellä uutta, ettei käytetyn osto ole oikein perusteltua. Mutta ei kyllä 9 metrisestä veneestä 170k€ maksamisessa mitään järkeä ole. Onneksi veneen hankinta ei ole minulle järkipäätös.

        Plaanaus ominaisuus ei ole kovastikkaan noin pienestä painoerosta kiinni. Pohjan muotoilu vaikuttaa eniten tähän ominaisuuteen, että lähtee hieman plaanaamaan, lisäksi vaatii sopivaa myötäisiä aaltoja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisävarusteena saa ison skuuttiköydet ruorien luokse kummallekin takavinssille.

        Ilman lisävarustelua alkaen hinnalla tuolla ei tee yhtään mitään.

        Lisävarusteltuna, Suomeen tuotuna ja vedessä 150 tonnia ei riitä alkuunkaan.

        Johan tyhmäkin tajuaa, että kun samalla rahalla saa 40-jalkaisen täysin varustellun hyväkuntoisen veneen, tuo jää ostamatta.
        Se ei tietenkään ole myyjän vika, että hinnat ovat jossain toisessa todellisuudessa. Työ ja materiaalit maksavat, kyllä.

        Mutta on tuossa silti sellainen maku, että niin tehtaan, kuljetuksen kuin jälleenmyynninkin puhdas voitto-osuus myyntihinnasta on huomattava.

        Mutta jokainen valitsee itse, mitä rahoillaan (tai pankin rahoilla) tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hakisin pelkkiä nukkumapaikkoja, niin itsestään selvä valinta olisi isompi käytetty. Nyt haetaan kumminkin mahdollisimman helppoa seilattavaa yksinpurjehtijalle, joka ei tarvitse ylimääräistä tilaa mihinkään. Oceanisin avotilan järjestely avonaisine perineen on ylivoimainen vanhempiin veneisiin verrattuna satamissa. Nopeus on aina kiva ominaisuus, mutta Pogo 30 sisätilat on jo liian karut. Yksi kunnollinen punkkapaikka, riittävät säilytystilat ruualle, juomalle ja koko kesän mittaiselle seilaamiselle Itämerellä, niin vene on siinä.

        Myyjä on kehunut veneen plaanaavan, mutta tuo 4t elopaino tuntuu paljolta, kun Pogo saman pituisena on tuhat kiloa kevyempi.

        Nyt ajan 36' veneellä, jonka sisätiloista puolet on minulle turhia. Iso ja 1-genua ovat molemmat pyöreästi 30m2 ja alkavat itselleni olla jo turhan isoja purjeita yksin käsiteltäviksi. Uskoisin pystyväni elämään myöskin ilman barskoja ja korkeaa portaikkoa.

        Käytettyjen markkinoilta on vaikeaa löytää verrokkia tuolle 30.1:lle. Toki niitäkin saa jo Euroopasta käytettynä. Hyvin varustettujen veneiden hinta on niin lähellä uutta, ettei käytetyn osto ole oikein perusteltua. Mutta ei kyllä 9 metrisestä veneestä 170k€ maksamisessa mitään järkeä ole. Onneksi veneen hankinta ei ole minulle järkipäätös.

        Mikset osta H-venettä noilla spekseillä? Ai niin siinähän on 6 makuupaikkaa.


    • Anonyymi

      Pieneen veneeseen tarvitaan samat osat ja sama työmäärä kuin isompaankin. Eroa on lasikuidun ja hartsin määrässä, pari patjaa ja kaappia tulee lisää, ehkä toinen plotterikin. Uusi 40 jalkainen taitaa varusteineen maksaa jo 300 000eur?

      • Anonyymi

        Ei ne osatkaan ole samat. Isossa veneessä kaikki on isompaa. Katsoppa huviksesi vaikkapa eri kokoisten vinssien hintoja. Samoin eri paksuiset köydet, erikokoiset ankkurit, ankkurivinssit jne jne. Osien ja varusteiden hinnat kasvavat voimakkaasti venekoon kasvaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne osatkaan ole samat. Isossa veneessä kaikki on isompaa. Katsoppa huviksesi vaikkapa eri kokoisten vinssien hintoja. Samoin eri paksuiset köydet, erikokoiset ankkurit, ankkurivinssit jne jne. Osien ja varusteiden hinnat kasvavat voimakkaasti venekoon kasvaessa.

        Joidenkin kasvaa ja joidenkin ei. Ei ole lainkaan tai suurta hintaeroa 30- ja 40-jalkaisen liesiuunissa, vessassa (ellei ole kahta), moottorissa, ohjausjärjestelmässä (jos molemmat ratilla), elektroniikassa, maasähkössä, lämminvesivaraajassa, koko vesisysteemissä, lämppärissä jne.

        Rikissä ja purjehdusheloituksessa on varsin suuri ero, kun voimat kasvavat valtavasti.

        "Laatumerkit" eivät enää 30-jalkaisia tee. Jotkut eivät edes 40-jalkaisia. Isommilla saa paremmat voitot ellei pysty tekemään suuria sarjoja.

        Katsotaanpa hintoja Bavarian kulta-ajoilta (teki loistavaa tulosta eli ei myynyt tappiolla) 2007. Cruiser sarjaa malli, hinta, paino ja hinta/kg.
        50 240 000 12 600 19
        42 150 000 9 200 16
        37 104 500 6 900 15
        30 63 000 4 200 15

        Noissa siis kilohinta jopa laskee koon pienentyessä. Olisikohan syynä tuotantomäärien kasvu?

        Rahanarvolaskurilla muuten 63 000 2007 vastaa 76 400 2021. Miksi nykyään 30-jalkaiset maksavat tuplasti tuon?

        Bavaria 34 Cruiser maksaa nykyään perushintaisena Saksassa Suomen ALV:llä 142 000 €. Se on käytännössä sama vene kuin 2009 esitelty Bavaria 32 Cruiser. Runko on sama kantta ja sisustusta stailattu nykyaikaan. 2009 tuo maksoi Suomessa 67 000, mikä rahanarvolaskurilla muutettuna on 78 100 2021.

        Ei ihme, että kukaan ei osta uusia veneitä Suomessa. Hyväkuntoisia 10-15 vuotta vahoja saa 1/3-1/2 tuosta ja uusissa ei ole oikein mitään parempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joidenkin kasvaa ja joidenkin ei. Ei ole lainkaan tai suurta hintaeroa 30- ja 40-jalkaisen liesiuunissa, vessassa (ellei ole kahta), moottorissa, ohjausjärjestelmässä (jos molemmat ratilla), elektroniikassa, maasähkössä, lämminvesivaraajassa, koko vesisysteemissä, lämppärissä jne.

        Rikissä ja purjehdusheloituksessa on varsin suuri ero, kun voimat kasvavat valtavasti.

        "Laatumerkit" eivät enää 30-jalkaisia tee. Jotkut eivät edes 40-jalkaisia. Isommilla saa paremmat voitot ellei pysty tekemään suuria sarjoja.

        Katsotaanpa hintoja Bavarian kulta-ajoilta (teki loistavaa tulosta eli ei myynyt tappiolla) 2007. Cruiser sarjaa malli, hinta, paino ja hinta/kg.
        50 240 000 12 600 19
        42 150 000 9 200 16
        37 104 500 6 900 15
        30 63 000 4 200 15

        Noissa siis kilohinta jopa laskee koon pienentyessä. Olisikohan syynä tuotantomäärien kasvu?

        Rahanarvolaskurilla muuten 63 000 2007 vastaa 76 400 2021. Miksi nykyään 30-jalkaiset maksavat tuplasti tuon?

        Bavaria 34 Cruiser maksaa nykyään perushintaisena Saksassa Suomen ALV:llä 142 000 €. Se on käytännössä sama vene kuin 2009 esitelty Bavaria 32 Cruiser. Runko on sama kantta ja sisustusta stailattu nykyaikaan. 2009 tuo maksoi Suomessa 67 000, mikä rahanarvolaskurilla muutettuna on 78 100 2021.

        Ei ihme, että kukaan ei osta uusia veneitä Suomessa. Hyväkuntoisia 10-15 vuotta vahoja saa 1/3-1/2 tuosta ja uusissa ei ole oikein mitään parempaa.

        Tässä oli tyhjentävästi juuri se, mitä meikäläinenkin on ihmetellyt!

        Miten yhtäkkiä purjeveneiden hinta on euromääräisesti tuplaantunut?

        No, osasyy varmasti on ollut pitkä nollakorkojen aika. Nyt se on ohitse ja kohta alkaa pudotuspeli valmistajien keskuudessa.
        Itsensä ulos hinnoitelleet tehtaat joutuvat hevoskuurille tai joutuvat laittamaan lapun luukulle.
        Massatuotantoveneitä uniikkikappaleiden hinnoilla.

        Sanottakoon kuitenkin, että ketjun Oceanis 30 ei kyllä meikäläistä puhuttele. En pidä tuosta peräharuksettomasta rikistä, tuplaratit tuollaisessa mopossa ovat naurettavat ja sisusta on kuin Ikean "Fitta" -hyllystö.
        Kuka mistäkin tykkää, mutta nuo runkoikkunatkaan eivät todella silmää hivele.

        Joku tykkää olla veneessä framilla - näyttääkseen muille jotakin?

        Itselleni sopii mieluummin kapeampi ja suojaisampi kajuutta ja avotila, mutta tietysti jos nelihenkisen perheen yhteispaino on yli 500kg, käsittäähän sen, ettei vanhempia veneitä voi ajatellakaan....

        Mutta yhtäkaikki, purjevenekaupan hyytyminen on suoraa seurausta älyttömistä hinnoista.
        Panostetuille euroille ei täysipäisen mielessä löydy näistä uusista katetta. 150 tonnilla saa ihan kivan huvilan Välimereltä, miksi helvetissä upottaa sama raha sinileväkeitossa kellumiseen pahimmassa tapauksessa muutamana päivänä sateisena kesänä?

        Niille Pirkka-Bavarioille oli kysyntää, koska se täytti monelle juuri sen tarpeen, mitä veneilystä haki ja kumminkin uusi vene on monta vuotta aika huoleton peli.

        Näillä hinnoilla uuden osto on kuitenkin selkeästi rahan heittämistä ikkunasta mereen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä oli tyhjentävästi juuri se, mitä meikäläinenkin on ihmetellyt!

        Miten yhtäkkiä purjeveneiden hinta on euromääräisesti tuplaantunut?

        No, osasyy varmasti on ollut pitkä nollakorkojen aika. Nyt se on ohitse ja kohta alkaa pudotuspeli valmistajien keskuudessa.
        Itsensä ulos hinnoitelleet tehtaat joutuvat hevoskuurille tai joutuvat laittamaan lapun luukulle.
        Massatuotantoveneitä uniikkikappaleiden hinnoilla.

        Sanottakoon kuitenkin, että ketjun Oceanis 30 ei kyllä meikäläistä puhuttele. En pidä tuosta peräharuksettomasta rikistä, tuplaratit tuollaisessa mopossa ovat naurettavat ja sisusta on kuin Ikean "Fitta" -hyllystö.
        Kuka mistäkin tykkää, mutta nuo runkoikkunatkaan eivät todella silmää hivele.

        Joku tykkää olla veneessä framilla - näyttääkseen muille jotakin?

        Itselleni sopii mieluummin kapeampi ja suojaisampi kajuutta ja avotila, mutta tietysti jos nelihenkisen perheen yhteispaino on yli 500kg, käsittäähän sen, ettei vanhempia veneitä voi ajatellakaan....

        Mutta yhtäkaikki, purjevenekaupan hyytyminen on suoraa seurausta älyttömistä hinnoista.
        Panostetuille euroille ei täysipäisen mielessä löydy näistä uusista katetta. 150 tonnilla saa ihan kivan huvilan Välimereltä, miksi helvetissä upottaa sama raha sinileväkeitossa kellumiseen pahimmassa tapauksessa muutamana päivänä sateisena kesänä?

        Niille Pirkka-Bavarioille oli kysyntää, koska se täytti monelle juuri sen tarpeen, mitä veneilystä haki ja kumminkin uusi vene on monta vuotta aika huoleton peli.

        Näillä hinnoilla uuden osto on kuitenkin selkeästi rahan heittämistä ikkunasta mereen.

        Juuri Oceanisissa tiiviistyy mikä kaikki on pielessä uusissa veneissä. Kuka hullu näitä hankkii, jos samaan hintaan voi ostaa vähän käytetyn FG 41:n? Jos on tarvetta kelluvalle saippuarasialle, voi hankkia 60 tonnilla Bavaria 32:n. Se on niin hyvä vene, että Bavaria myy sitä edelleen uutena mallinimellä 34. Ei se maahantuojan vika ole, että hommassa ei ole mitään järkeä, mutta hieman vaivaannuttavaa on lukea kommentteja lisävarusteena hankittavista ison skuuteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri Oceanisissa tiiviistyy mikä kaikki on pielessä uusissa veneissä. Kuka hullu näitä hankkii, jos samaan hintaan voi ostaa vähän käytetyn FG 41:n? Jos on tarvetta kelluvalle saippuarasialle, voi hankkia 60 tonnilla Bavaria 32:n. Se on niin hyvä vene, että Bavaria myy sitä edelleen uutena mallinimellä 34. Ei se maahantuojan vika ole, että hommassa ei ole mitään järkeä, mutta hieman vaivaannuttavaa on lukea kommentteja lisävarusteena hankittavista ison skuuteista.

        Jos on 41 jalka, niin moniko ostaa 46 kengät, kun ne on saman hintaiset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on 41 jalka, niin moniko ostaa 46 kengät, kun ne on saman hintaiset?

        Paljonko se 46:n kenkä maksaakaan uutena? Riittääkö 400 teur? Näppäilin Oceanis 40.1:n laskuria Ajolan sivuilla ja hinta painui kevyesti päälle 400:n ihan itsestäänselvyytenä pidettyjä varusteita ruksimalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri Oceanisissa tiiviistyy mikä kaikki on pielessä uusissa veneissä. Kuka hullu näitä hankkii, jos samaan hintaan voi ostaa vähän käytetyn FG 41:n? Jos on tarvetta kelluvalle saippuarasialle, voi hankkia 60 tonnilla Bavaria 32:n. Se on niin hyvä vene, että Bavaria myy sitä edelleen uutena mallinimellä 34. Ei se maahantuojan vika ole, että hommassa ei ole mitään järkeä, mutta hieman vaivaannuttavaa on lukea kommentteja lisävarusteena hankittavista ison skuuteista.

        Uuden veneen hankkii se, joka haluaa uuden veneen, eikä sellaista, missä joutuu tappelemaan 1500 tuntia ajetun koneen kanssa ja miettimään purjeiden uusimista, läpivientien jumittamista jne. Jos purjehtisin vaikkapa minä vaimo joskus yksi tai kaksi lasta, ja usein yksinkin, en todellakaan haluaisi vaivoikseni mitään 41-jalkaista venettä. 30 jalkaa on ihan sopiva itämeren oloihin. Sen saa hiabilla ylös, pohjan kunnostus ja kyljen vahaus on inhimillinen urakka, satamaan on mukava tulla pienemmällä jne. Miksi pitäisin mukana ylimääräistä huonetta, jossa en koskaan edes käy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuden veneen hankkii se, joka haluaa uuden veneen, eikä sellaista, missä joutuu tappelemaan 1500 tuntia ajetun koneen kanssa ja miettimään purjeiden uusimista, läpivientien jumittamista jne. Jos purjehtisin vaikkapa minä vaimo joskus yksi tai kaksi lasta, ja usein yksinkin, en todellakaan haluaisi vaivoikseni mitään 41-jalkaista venettä. 30 jalkaa on ihan sopiva itämeren oloihin. Sen saa hiabilla ylös, pohjan kunnostus ja kyljen vahaus on inhimillinen urakka, satamaan on mukava tulla pienemmällä jne. Miksi pitäisin mukana ylimääräistä huonetta, jossa en koskaan edes käy?

        1500 ajettu konehan on vielä uuden veroinen. No jossain välissä menee vesipumpun ja vetolaitteen potkuriakselin stefa.

        Purjeet ja paljon muuta joutuu ostamaan uuteenkin. Vaikea ymmärtää miksi maksaisi uudesta 30-jalkaisesta 2-3 -kertaisesti sen mitä 10-20 v käytetystä. Erityisesti Oceaniksesta, joka ei tarjoa mitään niitä parempaa.

        En ole selvästikään yksin, kun uusia ei myydä kuin muutama vuodessa, vaikka korona-ajan käytetyt ovat myyneet erinomaisesti ja hinnat nousseet 10-20%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1500 ajettu konehan on vielä uuden veroinen. No jossain välissä menee vesipumpun ja vetolaitteen potkuriakselin stefa.

        Purjeet ja paljon muuta joutuu ostamaan uuteenkin. Vaikea ymmärtää miksi maksaisi uudesta 30-jalkaisesta 2-3 -kertaisesti sen mitä 10-20 v käytetystä. Erityisesti Oceaniksesta, joka ei tarjoa mitään niitä parempaa.

        En ole selvästikään yksin, kun uusia ei myydä kuin muutama vuodessa, vaikka korona-ajan käytetyt ovat myyneet erinomaisesti ja hinnat nousseet 10-20%.

        Kyllä se käypä kone on, mutta joutuu jo kaikenlaista huoltoa tekemään, jos haluaa, että se kestää vielä toiset 1500h. Jo 5v vanha plotteri-tutka-muu elektroniikka-setti on auttamatta ominaisuuksiltaan jäljessä tämänvuotista.

        Uusi on aina uusi. Vaihdoin juuri 19-vuotiaan bensa-auton uuteen sähköautoon. Oli kuin olisi astunut toiseen ulottuvuuteen, vaikka samat ajot olisin toki tehnyt 8-vuotiaalla Skodallakin.

        Jos rahaa on käytössä 150te, ihan hyvin ymmärrän ratkaisun ostaa uusi 30-jalkainen eikä 15v vanhaa 40-jalkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se käypä kone on, mutta joutuu jo kaikenlaista huoltoa tekemään, jos haluaa, että se kestää vielä toiset 1500h. Jo 5v vanha plotteri-tutka-muu elektroniikka-setti on auttamatta ominaisuuksiltaan jäljessä tämänvuotista.

        Uusi on aina uusi. Vaihdoin juuri 19-vuotiaan bensa-auton uuteen sähköautoon. Oli kuin olisi astunut toiseen ulottuvuuteen, vaikka samat ajot olisin toki tehnyt 8-vuotiaalla Skodallakin.

        Jos rahaa on käytössä 150te, ihan hyvin ymmärrän ratkaisun ostaa uusi 30-jalkainen eikä 15v vanhaa 40-jalkaista.

        Kerro nyt ihmeessä mitä huoltoa mun pitäisi tehdä 17v vanhaan 1300 h ajettuun koneeseen? Siis sellaista, mitä ei joudu uuteenkin tekemään. Itse en ole huomannut lisääntynyttä huoltotarvetta.

        Autot kehittyvät aivan eri tahtia kuin veneet ja myös kuluvat aivan eri tahtia. Se 19 v vanha oli varusteiltaan todella ankea uuteen verrattuna, kone alkaa olla ehtoopuolella ja ruoste suuri ongelma.

        Ei purjeveneissä ole tapahtunut mitään sellaista. Samat mukavuusvarusteet niissä on. Plotterit ovat kehittyneet, mutta uuden saa tonnilla eikä se uudessakaan veneessä tule kuin lisävarusteena.

        Ymmärrän hyvin, ettei 30-jalkaista kaipaava osta samalla hinnalla 15v vanhaa 40-jalkaista. Mutta vaikeampi ymmärtää miksei osta 15v vanhaa 30-jalkaista 1/3 hinnalla. Bavaria 30 Cruiser ei tuolle Oceanikselle veneenä häviä ja sellaisen saa helposti 50 tonnilla. Jos raha polttelee taskuissa, pistää sitten purjeet ja elektroniikan viimeisen päälle 20 tonnilla ja ostaa loppurahoilla vaikkapa Teslan tai moottoriveneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se käypä kone on, mutta joutuu jo kaikenlaista huoltoa tekemään, jos haluaa, että se kestää vielä toiset 1500h. Jo 5v vanha plotteri-tutka-muu elektroniikka-setti on auttamatta ominaisuuksiltaan jäljessä tämänvuotista.

        Uusi on aina uusi. Vaihdoin juuri 19-vuotiaan bensa-auton uuteen sähköautoon. Oli kuin olisi astunut toiseen ulottuvuuteen, vaikka samat ajot olisin toki tehnyt 8-vuotiaalla Skodallakin.

        Jos rahaa on käytössä 150te, ihan hyvin ymmärrän ratkaisun ostaa uusi 30-jalkainen eikä 15v vanhaa 40-jalkaista.

        Toisaalta ei siihen elektroniikkaan ole niin radikaaleja muutoksia tullut, että viiden vuoden ikäistä olisi mitään aihetta päivittää niin kauan kuin ei pääse savut karkuun.
        Itsellä on plotteri ostettu 2012 ja taisi jo silloin olla vähän jo vanhenevaa mallia, mutta hyvin pelittää. ST60-tuulimittari on vuoden vanhempi ja tridatasta en edes osaa sanoa, se on ainakin yli 20 vuotta vanha, koska kopassa lukee vielä Raytheon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro nyt ihmeessä mitä huoltoa mun pitäisi tehdä 17v vanhaan 1300 h ajettuun koneeseen? Siis sellaista, mitä ei joudu uuteenkin tekemään. Itse en ole huomannut lisääntynyttä huoltotarvetta.

        Autot kehittyvät aivan eri tahtia kuin veneet ja myös kuluvat aivan eri tahtia. Se 19 v vanha oli varusteiltaan todella ankea uuteen verrattuna, kone alkaa olla ehtoopuolella ja ruoste suuri ongelma.

        Ei purjeveneissä ole tapahtunut mitään sellaista. Samat mukavuusvarusteet niissä on. Plotterit ovat kehittyneet, mutta uuden saa tonnilla eikä se uudessakaan veneessä tule kuin lisävarusteena.

        Ymmärrän hyvin, ettei 30-jalkaista kaipaava osta samalla hinnalla 15v vanhaa 40-jalkaista. Mutta vaikeampi ymmärtää miksei osta 15v vanhaa 30-jalkaista 1/3 hinnalla. Bavaria 30 Cruiser ei tuolle Oceanikselle veneenä häviä ja sellaisen saa helposti 50 tonnilla. Jos raha polttelee taskuissa, pistää sitten purjeet ja elektroniikan viimeisen päälle 20 tonnilla ja ostaa loppurahoilla vaikkapa Teslan tai moottoriveneen.

        Näin useimmat tekee, mutta tahdoin sanoa, etten ihmettele, vaikka joku tekisi toisin, jos veneen budjetti on se 150te ja Mersu EQS on jo pihassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin useimmat tekee, mutta tahdoin sanoa, etten ihmettele, vaikka joku tekisi toisin, jos veneen budjetti on se 150te ja Mersu EQS on jo pihassa.

        Jos tyylitaju on Mersun EQS:n luokkaa kannattaa ehdottomasti hommata toi Oceanis.


    • Anonyymi

      Aloittaja on varmaankin riemuissaan vastausten tasosta...

    • Anonyymi

      No saipahan ainakin näkemystä muiden mielipiteistä ja mielestäni ihan hyviä pointteja.

      Ison skuutit lisävarusteena...jeesus

      • Anonyymi

        onko vaikeuksii ymmärtää että vakiona ison skuutti on katolla? lisävarusteena saa saksalaisen jalustuksen. siinä skuutit tulee taakse vinsseile. ne kuuluu siihe lisävarustepakettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onko vaikeuksii ymmärtää että vakiona ison skuutti on katolla? lisävarusteena saa saksalaisen jalustuksen. siinä skuutit tulee taakse vinsseile. ne kuuluu siihe lisävarustepakettiin.

        Miten sä sieltä ratin takaa sitä katolla olevaa skuuttia säädät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sä sieltä ratin takaa sitä katolla olevaa skuuttia säädät?

        Saksalainen isopurjeen jalustus ( 1 196,60 €)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sä sieltä ratin takaa sitä katolla olevaa skuuttia säädät?

        No vaikka pistämällä autopilotin päälle ja siirtymällä ruorin etupuolelle. Tai sitten, jos on se "saksalainen jalustus" eli viritys, jolla skuuttipistettä voi säädellä takaa vinsseillä, lähtemättä mihinkään.
        Toinen vaihtoehto on, että gasti säätelee.


    • Anonyymi

      Siinä runkkaat sitä autopilottiasi ahtaalla, liikennöidyllä saaristoväylällä....

      Gasti ja gasti. Muija vittuuntui purjehdukseen vuosia sitten kun laituriin ajo meni pitkäksi ja akka lensi laiturin yli vastapäiselle puolelle jonkkaan.

      Saatanallisen tsunamin aiheutti ja sen jälkeen ei ole satamaan tullut.
      Purjehdin mieluummin yksin kuin jäkättävän norsunvittunaamaisen "gastin" kanssa...

      • Anonyymi

        Teillä on ilmeisesti muutenkin hyvin harmooninen perheidylli.


      • Anonyymi

        Sun täytyy joko ottaa ne lisävinssit 1200 euroa tai ilmoittaa muijalle, että sen täytyy tulla jatkossa aina mukaan.


    • Anonyymi

      Jos ei ole autopilottia, voi napauttaa ratin lukkoon, kun käy säätämässä skuuttia. Kannattaa myös huomata, että isopurje on varsin maltillisen kokoinen, eli ei tässä kyllä ole tarvetta saada äkkiä löysättyä skuuttia. Lisäksi fat top isopurjeen yläosa periaatteessa taipuu puuskan osuessa kohdalle ja päästää tuulta läpi. Tällä veneellä oli erittäin kiva purjehtia. Se ratkaisee mielestäni enemmän kuin täällä palstalla mielipiteistä vänkääminen.

      • Anonyymi

        Maahantuojan paras perustelu, että ei on niin kiva purjehtia, ettei tarvii edes isopurjetta säätää..


      • Anonyymi

        Onko sinulla paljon kokemusta tuosta ratin lukitsemisesta?
        Omat kokemukseni ovat kyllä vuosien takaa, mutta hyvin vielä muistissa.
        Se oli melko hankalaa kun olin mastolla säätämässä ja vene lähti mihin sattui, vaikka siinä oli hyvä lukituslaite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maahantuojan paras perustelu, että ei on niin kiva purjehtia, ettei tarvii edes isopurjetta säätää..

        Ei kun se oli oma havainto. Ei ollut tarvetta montaa kertaa säätää. Maahantuoja suosittelee saksalaista jalustusta, jos yksin paljon purjehtii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskalla lähestyä minua

      Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6634
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

      Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3432
    3. Oulaskankaan päätöksistä

      https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2740
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

      Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2408
    5. Tiedoksi että

      En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1943
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

      Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1832
    7. Oikeasti tekisi

      Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1660
    8. Miten menee?

      Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1498
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

      Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1482
    10. On niin ikävä sua

      Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      11
      1442
    Aihe