Ubuntu on linuxien ykkönen

Anonyymi-ap

Phoronix on kyselluyt linux-käyttäjiltä suosituimpia jakeluversioita. Ei niin suureksi yllätykseksi Ubuntu nousi listan kärkeen. 38,9 prosenttia mainitsi käyttävänsä Ubuntua. Arch Linuxin mainitsi 27,1 prosenttia ja Debian kaappasi kolmantena 15,3 prosenttia.

Fedoran osuus oli 14,8 prosenttia ja Linux Mintin 10,8 prosenttia. Mon käyttäjä ajaa useampaa linuxia koneissaan, mutta nämäviisi jakelua ovat selvästi suosituimmat käyttäjien työpöydillä. Takavuosien suosikki SUSE sai maininnan 4,2 prosentilta.

Linux-käyttäjistä valtaosa eli 62,2 prosenttia käyttää vain linuxia koneessaan. 29,3 prosenttia kuitenkin käyttää rinnan linuxia ja Windowsia ns. dualbootina. Windows-optiota monet käyttävät, koska joitakin sovelluksia ei edelleenkään saa linuxille esimerkiksi ajurituen puuttumisen takia.

Linux-käyttäjiltä kysyttiin myös perusteluja uuden kannettavan tietokoneen valintaan. Yli 30 prosenttia mainitsi laitteen laadun tärkeimmäksi tekijäksi. Tämä on ymmärrettävää, sillä käyttöjärjestelmän nämä käyttäjät asentavat yleensä itse.

19

652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko Ubuntu-lukuun laskettu myös sisarversio Xubuntu? Nimittäin itse kotona käytän juuri Xubuntua ja Linux Minttiä. Tosin työpaikallani käytän myös emo-Ubuntua.

      • Anonyymi

        Jaa sitä ei tiedä. koska tossa ei ole mainittu Phoronix kyselyssä.
        Xubuntu ja Lubuntu löytyy varmasti monesta ikääntyneestä koneesta koska ne on kevyitä ja nopeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa sitä ei tiedä. koska tossa ei ole mainittu Phoronix kyselyssä.
        Xubuntu ja Lubuntu löytyy varmasti monesta ikääntyneestä koneesta koska ne on kevyitä ja nopeita.

        Ei ole kyseessä edes ikääntyneet koneet. Kullakin Linux-jakelun käyttäjällä on mahdollisuus käyttää eri työpöytiä. Ubuntu-desktop asentaa Gnome-työpöydän oletussovelluksineen. Xubuntu perustuu XFCE-työpöytään jne. Kubuntu on rakennettu KDE-työpöydän ympärille sovellutuksineen ja tarvittavien kirjaston pohjalta. Kaikki mainitut pöyrivät Ubuntu-jakeluina.
        Vaikka koneessa olisikin riittävästi potkua, voi valinta valittavan työpöydän suhteen, perustua ko. työpöydän tarjoamiin vaihtoehtoisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kyseessä edes ikääntyneet koneet. Kullakin Linux-jakelun käyttäjällä on mahdollisuus käyttää eri työpöytiä. Ubuntu-desktop asentaa Gnome-työpöydän oletussovelluksineen. Xubuntu perustuu XFCE-työpöytään jne. Kubuntu on rakennettu KDE-työpöydän ympärille sovellutuksineen ja tarvittavien kirjaston pohjalta. Kaikki mainitut pöyrivät Ubuntu-jakeluina.
        Vaikka koneessa olisikin riittävästi potkua, voi valinta valittavan työpöydän suhteen, perustua ko. työpöydän tarjoamiin vaihtoehtoisin.

        Luultavasti Ubuntut on niputettu yhteen - se on toisaalta järkevääkin, koska ero voi olla lokalisaatio-asetuksissa: Paketit ovat itse asiassa samoja mutta .po tiedostot vaihdetaan. Esim. Finnish-Remix on tällainen - ruotsalaisilla ei ole omaa vaan he käyttää yhteistä Nordic-Remix-alustaa. Ubuntu Mate:ssa puolestaan on säilytetty vanha GNOME-työpöytä koska aika moni on tottunut sitä käyttämään. Ei kuitenkaan ole estettä asentaa mate-desktop:ia perus-ubuntuun. Homma siis palautuu konfiguraation hallintaan.
        Ja onhan Fedorastakin muistaakseni desktop ja server versiot erikseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti Ubuntut on niputettu yhteen - se on toisaalta järkevääkin, koska ero voi olla lokalisaatio-asetuksissa: Paketit ovat itse asiassa samoja mutta .po tiedostot vaihdetaan. Esim. Finnish-Remix on tällainen - ruotsalaisilla ei ole omaa vaan he käyttää yhteistä Nordic-Remix-alustaa. Ubuntu Mate:ssa puolestaan on säilytetty vanha GNOME-työpöytä koska aika moni on tottunut sitä käyttämään. Ei kuitenkaan ole estettä asentaa mate-desktop:ia perus-ubuntuun. Homma siis palautuu konfiguraation hallintaan.
        Ja onhan Fedorastakin muistaakseni desktop ja server versiot erikseen?

        Fedora on asennettavissa eri työpöytäversion.
        http://ftp.sunet.se/mirror/fedora/enchilada/linux/releases/36/Spins/x86_64/iso/


    • Anonyymi

      Linux rikkoi koneen taas

      • Anonyymi

        Linux ei riko koneita joten lopeta toi valheen suoltaminen HETI!


    • Anonyymi

      Moni varmaan kokeilee useita distroja, mutta päätyy Ubuntuun sen helppouden ja ajureiden vuoksi. LTS-versioita ei tarvitse vaihtaakaan vuosiin.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Upu on linux? ei siinä siis edes teoriassa voi olla ajureita enepi kuin muissa linuxseissa.

        Jossain BSD "linuxissa" voi olla Ajureita enempi kuin muissa linuxseissa Niiden kun ei ole lisenssiehtojen mukaan Pakko julkaista kaikkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Upu on linux? ei siinä siis edes teoriassa voi olla ajureita enepi kuin muissa linuxseissa.

        Jossain BSD "linuxissa" voi olla Ajureita enempi kuin muissa linuxseissa Niiden kun ei ole lisenssiehtojen mukaan Pakko julkaista kaikkia.

        Taas horisee jotain ihan ihmettä! BSD on Unix. Kummassakin niissä ei käytännössä ole avureita koska kaikki laitetuki on itse kernelissä.
        Se että puhutaan ajureista Linuxeissa tarkoitaa yleensä hallintaohjelmaa jollekkin laiteelle.

        Ubuntuahan kehitettään käytettäväksi ilman päätettä.. Linkin kaverihan on päätteenkäyttäjä.

        Pakettimudolla ei ole mitään merkitystä Alien-Tiedostomuunnin voi kääntää eri pakketteja ei muotoon helposti ja graafisestikkin.


      • Anonyymi

        Se on totta, Ubuntussa ei tökkää vastaan mitään ihmeelistä.
        Mm.. Mintissäkin on outoa, jos kaksi eri wlankorttia. kunpikin saa oman eri ikkunan. Miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas horisee jotain ihan ihmettä! BSD on Unix. Kummassakin niissä ei käytännössä ole avureita koska kaikki laitetuki on itse kernelissä.
        Se että puhutaan ajureista Linuxeissa tarkoitaa yleensä hallintaohjelmaa jollekkin laiteelle.

        Ubuntuahan kehitettään käytettäväksi ilman päätettä.. Linkin kaverihan on päätteenkäyttäjä.

        Pakettimudolla ei ole mitään merkitystä Alien-Tiedostomuunnin voi kääntää eri pakketteja ei muotoon helposti ja graafisestikkin.

        BSD on unix joka pyörittää kaikkia LINUXIIN suunniteltuja ohjelmia.
        Vähän niinku Windouwskin pyörittää sanotaan nyt vaikka Firfoxii.

        Onhan tuolla eroa pyöriikö ohjelman alla hyvä vaikko huono alusta.


      • Anonyymi

        Saa eniten tukea softille, ja mitä usempi käyttää Ubuntua (desktop, LTS - mahdollisesti vakaampi mutta siihen alun jälkeen on parempi pistää päivitys 6 kk välein, jotta vakaus säilyy varmasti, ja viimeisimpään versioon tulee päivityksiä virallisesti 5v, mutta tietoturvapäivityksiä tulee johonkin 2030 asti, ja uusi versio nähtävästi 2v välein, mutta siihen ei tarvii siirtyä varsinkaan jos kaikki on linuksessaan hyvin - ei kannata sit lähtee ottaa riskiä; ei kannata yrittää parantaa täydellistä varsinkaan Linuksella, jossa saa olla pirun tyytyväinen, jos kaikki toimii kuten kuuluu), sitä enemmän tukea saadaan, ja mitä mitä helpompaa käyttää, lisäksi, niin sitä enemmän linux-käyttäjiä saadaan.

        Turha sekoilu kaikkialla on Linuksen yksi heikkous, ja lisäksi pitäisi olla kai AMD (tai uusi nvidia), jotta saa enemmän kuin häiritsevän 60Hz, joka mulla estää Linuksen enemmän käytön, ollen kakkosena Win10:n vierellä, jota käytän niin kauan kuin sitä mun pelit tukee, ja luen sillä turvalliset uutiset jne. (tosin siirrän omat tiedostoni jo Linukseen, koska riskeeraan, ja pelien salasanat jos joutuu pistää uudelleen, riskeeraan keyloggerin, mutta mun tileille ei pääse ilman sähköpostiani/puhelintani/2fa, jotka eivät ole Win10:ssä. Softat ja surffari on tosin päivitety ja jopa suojattu vaikka Win10 olisikin vanhentunut - mun Androiditkin on kaikki vahentunut, mutta käytän niitä riittävän turvallisesti siitä huolimatta, kun softat avointa päivitettyä ym.), koska silmäystävällinen 75Hz, joka antaa kaikin osin myös paremman kuvanlaadun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on totta, Ubuntussa ei tökkää vastaan mitään ihmeelistä.
        Mm.. Mintissäkin on outoa, jos kaksi eri wlankorttia. kunpikin saa oman eri ikkunan. Miksi?

        Ubuntu toimii loistavasti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa eniten tukea softille, ja mitä usempi käyttää Ubuntua (desktop, LTS - mahdollisesti vakaampi mutta siihen alun jälkeen on parempi pistää päivitys 6 kk välein, jotta vakaus säilyy varmasti, ja viimeisimpään versioon tulee päivityksiä virallisesti 5v, mutta tietoturvapäivityksiä tulee johonkin 2030 asti, ja uusi versio nähtävästi 2v välein, mutta siihen ei tarvii siirtyä varsinkaan jos kaikki on linuksessaan hyvin - ei kannata sit lähtee ottaa riskiä; ei kannata yrittää parantaa täydellistä varsinkaan Linuksella, jossa saa olla pirun tyytyväinen, jos kaikki toimii kuten kuuluu), sitä enemmän tukea saadaan, ja mitä mitä helpompaa käyttää, lisäksi, niin sitä enemmän linux-käyttäjiä saadaan.

        Turha sekoilu kaikkialla on Linuksen yksi heikkous, ja lisäksi pitäisi olla kai AMD (tai uusi nvidia), jotta saa enemmän kuin häiritsevän 60Hz, joka mulla estää Linuksen enemmän käytön, ollen kakkosena Win10:n vierellä, jota käytän niin kauan kuin sitä mun pelit tukee, ja luen sillä turvalliset uutiset jne. (tosin siirrän omat tiedostoni jo Linukseen, koska riskeeraan, ja pelien salasanat jos joutuu pistää uudelleen, riskeeraan keyloggerin, mutta mun tileille ei pääse ilman sähköpostiani/puhelintani/2fa, jotka eivät ole Win10:ssä. Softat ja surffari on tosin päivitety ja jopa suojattu vaikka Win10 olisikin vanhentunut - mun Androiditkin on kaikki vahentunut, mutta käytän niitä riittävän turvallisesti siitä huolimatta, kun softat avointa päivitettyä ym.), koska silmäystävällinen 75Hz, joka antaa kaikin osin myös paremman kuvanlaadun.

        PASKAPUHETTA! VAPAUSEN VALHEITA!


    • Anonyymi

      Itse käytän Linux:a, jossa mulla on joku työpöytäsysteemi. Ubuntu toki, koska yksinkertaisin koodi, eniten tietoa, eniten tukia. Muut oma vähempää ja huonompaa.

      • Anonyymi

        Ubuttaja lopeta tuo höpelehtäminen, kukaan ei hulluuttasi huomaisi jos suusi kiinni pidät.


      • Anonyymi

        Niin kai... plää, plää, plää...
        Ei siinä Ubuntun Gnome-työpöydällä toimi waylandilla edes näyttönäppäimistö, Firefoxin snapillä? Koska se on Gnomen näyttönäppäimistö, se ei ole yhteensopiva snap roskan kanssa!
        Ubuntun suunta on laskeva, snap kuran takia!
        Jos asentaa Waylandilla toisen näyttönäppäimistön, näyttö sekoaa ja näppäimistö ei liiku mihinkään.
        Kyllä sillä Ubuntulla tänne pystyy trollaileen, minkä on todistanut päivittäin yksi häirikkö.
        Näyttönäppäimistö on tärkeä joillekkin?


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe