Pakkoruotsi suoritetuksi ilman numeroarviointia

Anonyymi-ap

Erja Yläjärvi on aiemminkin esiintynyt eräänlaisena tunnustelijana pakkoruotsimielialojen suhteen.
Nyt hän näyttää luovuttaneen:
Pakko ei toimi, joten on keksittävä jotain uutta.

Ruotsin voisi suorittaa ilman numeroarviointia esim laulamalla.


Erja Yläjärvi: "Miksi suomenruotsalaiset tekevät kaikesta kohtalonkysymyksen?" Yle Areenassa Katso Yle Areenassa: https://t.co/8Cjh5xSDXT

34

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ett skolsystem som betonar formella akademiska kunskaper och betyg gynnar inte nödvändigtvis svenskans ställning i framtiden. Syftet med skolsvenskan borde därför vara mera kulturellt och något som senare kan leda till att de som är riktigt motiverade fortsätter lära sig mera.

      Då kommer vi också till frågan om varför den obligatoriska svenskan överhuvudtaget ska betygsättas?

      Vilken skulle skadan bli, om obligatoriska svenskakurser handlade om att bekanta sig med det svenska språket på vilket sätt som helst, via tecknade serier, reklam, kändisar, mat, ja, vad som helst som intresserar de unga.

      Nykyaikainen käännösteknologia kääntää tämänkin tekstin täysin ymmärrettäväksi suomeksi sekunnissa.

      Miksi tuhlata nuorten aikaa sanaluetteloihin ja kielioppisääntöihin?

      • Anonyymi

        Kieliä ei oikein voi opiskella ilman kielioppia. Kielioppi on niin olennainen osa kieltä, kieli rakentuu sille, että sen poisjättäminen on vähän kuin yrittäisi ajaa polkupyörää jossa ei ole toista pyörää.


    • Anonyymi

      Kulttuuri ei voi pohjimmiltaan olla velvollisuus, samoin kuin taide ei voi olla. Ja sillä ei ole väliä, jos et osaa kieltä täydellisesti.

      Muodollisia akateemisia taitoja ja arvosanoja painottava koulujärjestelmä ei välttämättä suosi ruotsin asemaa tulevaisuudessa. Kouluruotsin tarkoituksen tulisi siksi olla kulttuurisempi ja jotain, mikä voi myöhemmin johtaa siihen, että todella motivoituneet jatkavat oppimista.

      Sitten tullaan myös kysymykseen, miksi pakollista ruotsia pitäisi ylipäätään arvostella numeroilla?

      Mitä haittaa siitä olisi, jos pakollisilla ruotsin kursseilla olisi kyse ruotsin kielen tuntemisesta jollakin tavalla, sarjakuvien, mainonnan, julkkisten, ruoan, kyllä, kaiken, mikä nuoria kiinnostaa. Opiskelijat eivät välttämättä oppisi vähemmän ja kurssit voitaisiin yksinkertaisesti arvioida "hyväksytty" tai "hylätty". Ne, jotka haluavat hallita kielen sujuvasti ja hyötyä siitä työelämässä, voivat valita sen myöhemmin lukiossa.

      • Anonyymi

        Koulu on tarkoitettu perustaitojen hankkimista varten. Perustaitoja ovat niin kielet kuin matematiikkakin. Koululla ei ole kovin suuria mahdollisuuksia laajentaa opetusta perusopetuksen ulkopuolelle. Toki tätä tehdään ja on aina tehty (käydään leffassa, kahvilla, teatterissa ym.), riippuu koulusta ja opettajasta.

        Mitä enemmän vapauksia on annettu esim. juuri kielissä, sitä heikommat ovat oppimistulokset. Ennen kieliä luettiin lukiossakin tietty määrä, suhteellisen pitkä aika. Tämä mahdollisti kielen kirjoittamisen YO:ssa. Nyt kurssimuotoisuuden myötä kieltä luetaan pari kurssia, eikä kielitaidosta ole tietoakaan. Saatikka, että kykenisi selviämään YO-kirjoituksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulu on tarkoitettu perustaitojen hankkimista varten. Perustaitoja ovat niin kielet kuin matematiikkakin. Koululla ei ole kovin suuria mahdollisuuksia laajentaa opetusta perusopetuksen ulkopuolelle. Toki tätä tehdään ja on aina tehty (käydään leffassa, kahvilla, teatterissa ym.), riippuu koulusta ja opettajasta.

        Mitä enemmän vapauksia on annettu esim. juuri kielissä, sitä heikommat ovat oppimistulokset. Ennen kieliä luettiin lukiossakin tietty määrä, suhteellisen pitkä aika. Tämä mahdollisti kielen kirjoittamisen YO:ssa. Nyt kurssimuotoisuuden myötä kieltä luetaan pari kurssia, eikä kielitaidosta ole tietoakaan. Saatikka, että kykenisi selviämään YO-kirjoituksista.

        Suomenkielisen perustaito on Suomessa suomi,
        ei ruotsi.

        Ruotsinkielisen perustaito on ruotsi,mutta jätän heidän itsensä päätettäväksi, onko suomen kieli Suomessa perustaito.

        Tästä perustaidosta pitää keskustella laajasti.

        Onko englanti perustaito?

        Nykyisen koulutuspolitiikan mukaan englanti ei ole perustaito..mutta ruotsi järjenvastaisesti on..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomenkielisen perustaito on Suomessa suomi,
        ei ruotsi.

        Ruotsinkielisen perustaito on ruotsi,mutta jätän heidän itsensä päätettäväksi, onko suomen kieli Suomessa perustaito.

        Tästä perustaidosta pitää keskustella laajasti.

        Onko englanti perustaito?

        Nykyisen koulutuspolitiikan mukaan englanti ei ole perustaito..mutta ruotsi järjenvastaisesti on..

        Perustaitoja ovat ne taidot, joita tarvitaan, jotta selvitään esim. työelämässä. Meillä työelämässä käytetyimmät kielet ovat suomi, englanti ja ruotsi. Kaikissa töissä ei tietenkään tarvita kaikkia kieliä 100%. Moni selviää työssä edelleen pelkällä suomella. Toisaalta on töitä, joissa esim. saksa on perustaito. Nämä asiat päättää aina työnantaja.

        Eihän kukaan voi tietää 7-vuotiaana, mitä taitoja tulee tarvitsemaan elämässä. Siksi peruskoulutus on hyvä, koska se antaa valmiuksia moneen.


    • Anonyymi

      Lainaus:

      "Nyt kurssimuotoisuuden myötä kieltä luetaan pari kurssia,"

      Ruotsia on pakko lukea viisi kurssia.
      Se on viisi kurssia pois muiden kielten opinnoista (aika, stressi)

    • Anonyymi

      "Kieliä ei oikein voi opiskella ilman kielioppia"

      Miksi kieliä pitää opiskella ja erityisesti ruotsia ylipäätään pitää opiskella, kun voisi opiskella käännöskoneiden käyttöä.

      Käännöskoneiden keskuskieli on englanti, joten ainoastaan sen opiskelu on välttämätön perustaito..

      Emme elä enää 1980-lukua..ja lapsemme vielä vähemmän.

      • Anonyymi

        Asiakkaiden palvelu esim. vientiyrityksissä edellyttää kielen osaamista, ainakin passiivisella tasolla. Ei voi lähteä vastailemaan asiakkaille google-kännöksillä. Asiat pitää ymmärtää ja osata. Kyse on siis osaamisesta, ei pärjäämisestä. Lomamatkoilla voi käyttää sitten vaikka google-kääntäjää apuna, jotta pärjää.


    • Anonyymi

      Google kääntänyt:

      Ruotsin tulevaisuus Suomessa ei näytä erityisen positiiviselta, eikä ruotsin oppivelvollisuuden pakollisuus ole onnistunut muuttamaan sitä. Siksi kouluruotsista keskustelun, myös ruotsinkielisen Suomen sisällä, pitäisi nopeasti kehittyä pelkästä pakollisten kurssien puolustamisesta siihen, miten ruotsi tulisi pitää hengissä maassamme yleisesti. Tuossa keskustelussa ruotsinkielisten itsensä tulisi olla mahdollisimman aktiivisia.

      Toistaiseksi koulun uudet ideat loistavat poissaolollaan. Pelkkä keskustelu resurssien lisäämisestä ei riitä innovatiiviseksi ajatukseksi, vaikka rahaa tietysti tarvitaan.

      Suurelle osalle suomenkielisiä ruotsi ei ole poliittisesti tärkeä asia, joten uudet ideat tulisivat juuri Svenskfinlandista. Toinen tärkeä näkökohta kielikeskustelussa, jota ei pidä unohtaa, on se, että suomenkieliset eivät välttämättä koe ruotsia uhanalaisena vähemmistökielenä, mitä se sinänsä on, kun suomen kieltäkin heikentää Youtube Englanti.

    • Anonyymi

      Numeroarvostelun poistuminen on kyllä ihan toteutuskelpoinen idea.
      Onnistuu helposti ministeriön ja opetushallituksen ohjeistuksella.

      Vai vaatiiko jonkin lakimuutoksen?
      Nyt en ehdi selvittää..

      • Anonyymi

        Opekunta tulee vastustamaan.

        Numerot on ainoa keino kiristää & motivoida ruotsinopinnoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opekunta tulee vastustamaan.

        Numerot on ainoa keino kiristää & motivoida ruotsinopinnoissa.

        Niin ovat. Kiristyskeino.
        Koko pakkoruotsi perustuu kiristykseen.

        Jos HBL nyt ehdottaa kiristysruuvin höllentämistä..mistä se kertoo?

        Hämäys? Ja sitten voi syyttää ruotsinopettajia, että "opettajat eivät suostuneet kiristyksen helpottamiseen", vaikka RKP muka oli valmis..

        Luultavasti tämä on se kiero kuvio..
        Niitä bättrefolkilla riittää..


      • Anonyymi

        Eli numeroarviointi poistuisi kaikista aineista?

        Millä perusteella taitoja sitten arvioitaisiin? Tämä vaatisi aivan massiiviset muutokset ja useita ylimääräisiä ihmisiä tekemään taitoataso-arvioita oppilaiden kyvystä käyttää kieltä.

        Kun jo nyt kiristetään vyötä, niin miten joku kuvittelee, että tällainen voisi olla mahdollista kustannusten valossa?

        Pikkulasten kohdalla tämä on jo käytäntö, ja sen ymmärtää, koska taidot ovat vasta kehittymässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ovat. Kiristyskeino.
        Koko pakkoruotsi perustuu kiristykseen.

        Jos HBL nyt ehdottaa kiristysruuvin höllentämistä..mistä se kertoo?

        Hämäys? Ja sitten voi syyttää ruotsinopettajia, että "opettajat eivät suostuneet kiristyksen helpottamiseen", vaikka RKP muka oli valmis..

        Luultavasti tämä on se kiero kuvio..
        Niitä bättrefolkilla riittää..

        Ainakin ehdotus on hölmö.
        Kyllähän oppilaat ymmärtäisivät mitä se tarkoittaa, motivaatio laskisi entisestään.
        Vapaa kielivalinta on ainoa tie.


    • Anonyymi

      "Kulttuuri ei voi pohjimmiltaan olla velvollisuus, samoin kuin taide ei voi olla. "

      Pistää miettimään, eikö.

    • Anonyymi

      Joku voi tarvita ruotsia työelämässä, mutta ei se silti ole mikään jokaisen suomalaisen perustaito.

      Vain suomen kieli on Suomessa
      kiistaton perustaito.
      Myös ruotsinkielisten perustaito.

      Tätä ei ole järkeä kostaa 95%:n ei-ruotsinkielisten enemmistölle väittämällä, että ruotsi olisi jokaisen suomenmaalaisen perustaito. Ei ole. Se aika päättyi 1809.

      • Anonyymi

        Eihän mikään taito ole välttämätön. Moni selviää työelämästä osaamatta biologiasta mitään. Mutta silti on olemassa perusteet, miksi biologiaa, joitakin kieliä, matikkaa, historiaa ym. on syytä osata. Kielet ovat eri maissa eri tavalla tärkeitä. Meillä työelämässä ylivoimaisesti käytetyimmät ovat suomi, englanti ja ruotsi.


    • Anonyymi

      Ei ole mitään perusteita opettaa ruotsia jokaiselle ja vielä vähemmän on perusteita valvoa, että jokainen osaa ruotsia.
      Siinä mielessä Yläjärvi ymmärtää ongelman ytimen.

      Muiden aineiden roolia voidaan pohtia vaikka YK:ssa Unescossa..

      Tarvitseeko lapsi matematiikkaa..?

      • Anonyymi

        Vain ruotsilta puuttuu perusteet pakollisuuteen.


    • Anonyymi

      Mikään muu aine ei ole samalla tavalla poliittinen, valtapoliittinen aine.

      Ruotsi ei siis ole ongelmallinen sitä "kohtaan tunnetun inhon "takia, vaan aineen valtapoliittisuuden takia.

      Matematiikka ei ole poliittinen aine.
      Biologia ei ole poliittinen aine.

      Uskonto on ainoa vertailukelpoinen ruotsiin, mutta siinä onkin jo valinnanvapaus, uskonnonvapaus..

      Pakkoruotsi on valtapoliittinen aine, poliittisesti kiistanalainen aine.

      Sen takia sen pitää valinnainen, oma valinta.. siis jos Suomi väittää olevansa yksilönvapautta kunnioittava länsimaa.

      • Anonyymi

        Fennomaaneille kaikki on poliittista. Tavalliselle suomalaiselle ei ole.


    • Anonyymi

      Ruotsi on jäänne kolonialismista!

    • Anonyymi

      7/10 suoritettu hyväksyttävästi, muutoin hylätty.
      Pakollinen laaja oppimäärä paitsi pitkät matikat jms. valinneille, joille lyhyt ruotsi.

    • Anonyymi

      Joo, hyvä. Opettelee yhden ruotsinkielisen lasten laulun ja pääsee samalla laululla läpi ruotsista kaikilla kouluasteilla. Jätte bra!

      Sitten voi pakkoruotsin tunneilla opiskella itsekseen ja läppärin avulla jotain mielekkääksi kokemaansa kieltä. Tosi siistiä.

    • Anonyymi

      Epätoivoisia yrityksiä jatkaa pakkoa

    • Anonyymi

      Tämä koepallo, ei onnistunut, turha mikä turha

    • Anonyymi

      Siinähän kokeilevat. Pakko on purettava kuitenkin.

    • Anonyymi

      Kun ne eivät voi luopua pakosta, aika ajoin muka luovutaan jostain...

    • Anonyymi

      Kun mikään ei pakkoruotsissa toimi

    • Anonyymi

      Eikö Norjassa ole pakko saksa, ranska, espanja valinnaisesti 8. luokalta, joka vastaa suomen lisäkieltä, joka on pakollinen muutenkin lukiossa, jos ei ota pitkää matikkaa. Ruotsi on paljon helpompaa. Norjassa opiskellaan kahta erilaista norjan kirjoitusmuotoa. Ruotissa enkku, ja sitten myöhemmin saksa yleisin, joka kuten ranska, on vaikeampaa kuin ruotsi.

      Ei se kaikki ole niin ruusuilla tanssimista norjassakaan. Tuskin puhesuomen kirjoittaminen tosin olisi kovin haastavaa, mutta voi siitä tehdä vaikeaakin, ja jos ruotsin sijaan saksaa, joka on vaikea kieli kieliopillisesti ja näytää aika ikävältä, on se kyllä haastavaa, ja sama ranskasta, kun taas ruotsi auttaa Norjaan muutossa ja Norjassa ylipäätään, kun vieressä on 10M ruotsalaista, joka myös lisää kommunikatiivista aluetta.

      Pakkosuomesta olisi hyvä luopua Suomessa, mutta seuraavaksi paras on pakkoruotsi pois, mutta sekään ei kelvannut. Pakkoenkkukin pois, mutta ei kelvannut sekään, kun joka maa ajattelee "kun ei muutkaan". Brysselissäkin sitten päädyttiin enkkuun, vaikka skandinavia on paras kieli niin EU:ssa kuin maailmassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe