Tee-se-itse pistorasiat asennus

Anonyymi-ap

Mitä pitää ottaa huomioon kun asentaa taloon lisää pistorasioita?

151

1348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riittää että varmistaa onko asentajalla oikeudet hommaan, Tukesin sivuilta voi tämän varmistaa

      • Anonyymi

        En löytänyt sieltä nimeäni, voinko kuitenkin sen pistorasian asentaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En löytänyt sieltä nimeäni, voinko kuitenkin sen pistorasian asentaa?

        Pistorasioita saa asentaa vaikka seinän täyteen tapetiksi mutta sähköjen kytkentään tarvitaan kuitenkin se urakointioikeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistorasioita saa asentaa vaikka seinän täyteen tapetiksi mutta sähköjen kytkentään tarvitaan kuitenkin se urakointioikeus.

        Lain mukaan näin ei ole vaan se on jo sähkötyötä johon urakointioikeudet tarvitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lain mukaan näin ei ole vaan se on jo sähkötyötä johon urakointioikeudet tarvitaan.

        Seinän saa koristaa pistorasioilla tai vaikka makaronilaatikolla jos siltä tuntuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seinän saa koristaa pistorasioilla tai vaikka makaronilaatikolla jos siltä tuntuu.

        Eihän siitä kyse ole ollutkaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lain mukaan näin ei ole vaan se on jo sähkötyötä johon urakointioikeudet tarvitaan.

        voit suksia vittuun, kun et ymmärrä lukemaasi, pelkkä irrallinen pistorasia, ja sen kiinnittäminen vaikka pihapuuhun, ei todellakaan ole sähkötyötä.. t: ins.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voit suksia vittuun, kun et ymmärrä lukemaasi, pelkkä irrallinen pistorasia, ja sen kiinnittäminen vaikka pihapuuhun, ei todellakaan ole sähkötyötä.. t: ins.

        Lukaise sähköturvallisuuslain 1135/2016 53 pykälä, jos et sitten riehuisi.
        Kyllä, kaapeleiden asentaminen, pistorasioiden tai valaistuskytkinten jms. kiinnittäminen on sähkötyötä.
        Aivan yksiselitteinen asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voit suksia vittuun, kun et ymmärrä lukemaasi, pelkkä irrallinen pistorasia, ja sen kiinnittäminen vaikka pihapuuhun, ei todellakaan ole sähkötyötä.. t: ins.

        Kyllä se kuule vaan on.
        Itse et sitten ilmeisesti edes osaa lukea, mutta jos se jotenkin sujuisi kun laitetaan tuohon kohdat jotka voit kydä tavailemassa:

        https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161135

        >
        4 §: kertoo mikä on sähkölaite

        53 § kertoo mitä on sähkötyö

        54 § ja 55 § kertoo perusvaatimukset ja edellytykset sähkötöiden tekemiselle

        56 § kertoo sähkötöiden tekemisen edellytyksiä koskevat poikkeukset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukaise sähköturvallisuuslain 1135/2016 53 pykälä, jos et sitten riehuisi.
        Kyllä, kaapeleiden asentaminen, pistorasioiden tai valaistuskytkinten jms. kiinnittäminen on sähkötyötä.
        Aivan yksiselitteinen asia.

        elle kepit yllä pohjaan, asialle ei voi mitään, useimmiten vika on päässä..


      • Anonyymi

        Pitää vaan varata riittävän pitkä johto ja kytkeä se niihin ylä kasvoihin
        Änapaisuudella ei väliä kotona kun vaihtovirta

        Esiantuntija


    • Anonyymi

      Sähkölaitteiston haltijalta pitää olla lupa sähkötöiden tekemiseen ja TUKESilta ilmoitus siitä, että sähkötöiden tekijällä on sähköurakointioikeus.
      Helppoa kun sen osaa.

      • Anonyymi

        Tarviiko ihan tosisaqnurqkointinoikeus
        Siksi kukaan itselleen laskua lähetä ja maksa alvia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarviiko ihan tosisaqnurqkointinoikeus
        Siksi kukaan itselleen laskua lähetä ja maksa alvia

        Ei yrittäjä maksa veroja lukea olenkaan
        Alvin maksaa asiakas elikkä veronmaksaja eli duunari elikkä sinä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei yrittäjä maksa veroja lukea olenkaan
        Alvin maksaa asiakas elikkä veronmaksaja eli duunari elikkä sinä

        "Ei yrittäjä maksa veroja lukea olenkaan
        Alvin maksaa asiakas elikkä veronmaksaja eli duunari elikkä sinä"

        Kyllä se yrittäjä maksaa veroja, joilla elätetään oman elämän hallintansa menettettyjä luusereita, joihin kirjoittaja kuuluu. Kuula kalloon olisi ainoa oikeudenmukainen ratkaisu!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei yrittäjä maksa veroja lukea olenkaan
        Alvin maksaa asiakas elikkä veronmaksaja eli duunari elikkä sinä"

        Kyllä se yrittäjä maksaa veroja, joilla elätetään oman elämän hallintansa menettettyjä luusereita, joihin kirjoittaja kuuluu. Kuula kalloon olisi ainoa oikeudenmukainen ratkaisu!!!!

        Albåbin maksaa asiakas ei yritys
        Yritystuet maksaa aina duunarit kun firmat tarvii sosiaali tukee e8 siis pärjää omillaan ja ei pysty maksamaan

        Yritykset siis loisa


      • Anonyymi

        Pistorasia ei ole sähkölaitteisto eikä sähkölaitteistoa saa asentaa pistorasian jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistorasia ei ole sähkölaitteisto eikä sähkölaitteistoa saa asentaa pistorasian jälkeen.

        Niin -kerro lisää


    • Anonyymi

      Tuo kuuluu sähkömiehen hommiin. Jos haluat lisää maadoittamattomia rasioita vanhaan asuntoon, niin ne pitää asentaa tänä vuonna. Tammikuussa ei enää sallita.

      • Anonyymi

        Miten niin tammikuussa ja minä vuonna?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin tammikuussa ja minä vuonna?

        Ensivuonna. Ei saa helmikuussakaan, eikä maaliskuussa eikä huhtikuussakaan....


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Eikö ole parempikin laittaa suko tai europistorasia tai yhdistelmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ole parempikin laittaa suko tai europistorasia tai yhdistelmä.

        Europistorasiaa ei saa asentaa yksinään vaan oltava yhdistelmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Europistorasiaa ei saa asentaa yksinään vaan oltava yhdistelmä.

        Tarkista vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkista vielä.

        Kyllä se edelleen tuolla noin sanotaan SFS 6000-8-813 / 813.8
        -toki ei se mikään varsinainen yhdistelmärasia tarvi olla mutta aivan vieressä oltava myös suko
        -joten tarkista itse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se edelleen tuolla noin sanotaan SFS 6000-8-813 / 813.8
        -toki ei se mikään varsinainen yhdistelmärasia tarvi olla mutta aivan vieressä oltava myös suko
        -joten tarkista itse

        Katsoitko myös korjaus ja muutostyöosan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoitko myös korjaus ja muutostyöosan.

        Hei joo tässähän olikin kyse sen standardin alaisesta työstä -tahtoo välillä aina alkuperäisen kysymyksen jutut unohtua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se edelleen tuolla noin sanotaan SFS 6000-8-813 / 813.8
        -toki ei se mikään varsinainen yhdistelmärasia tarvi olla mutta aivan vieressä oltava myös suko
        -joten tarkista itse

        Joko oli Varmuusmääräysten aikaan Euro-pistorasioita?


    • Anonyymi

      Haaroitusjohto seinään kiinni naulapyssyllä vaan. Sikaflexilläkin onnistuu, kestää vaan kauemmin niin että varo vaan ettei kalja lämpene.

    • Anonyymi

      Ihan ensimmäisenä sinulla pitäisi olla talo!

    • Anonyymi

      Voi voi kuukauden olen odottanut sähköasentajaa joka lupaa tulla muutaman päivän kuluttua, eikä sitten kuulu mitään, taas kun soitan niin sama juttu, tulen muutaman päivän kuluttua, tätä jatkunut jo kuukauden päivät.
      Seuraava lähin sähköasentaja liki 100km päässä.
      Pakko tehdä itse.

    • Anonyymi

      Pitää noudattaa sähköasennuksiin asetettuja sääntöjä ja asetuksia ja käyttää luvanvaraista asentajaa.

      • Anonyymi

        Mikä on luvanvarainen asentaja ja mihin sitä käytetään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on luvanvarainen asentaja ja mihin sitä käytetään?

        Jos et ymmärrä mitä tarkoitetaan, niin ei kannata mennä edes lähellä sähkölaitteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et ymmärrä mitä tarkoitetaan, niin ei kannata mennä edes lähellä sähkölaitteita.

        En hanki mitään luvanvaraisia säjhköasentajia enkä päästä heitä edes sähkölaitteiden lähelle. Ymmärrän tuollaisen toiminnan vaarat koska minulla on sähköurakointioikeus.


    • Anonyymi

      Että järjestät sähköasentajalle riittävästi työskentelytilaa asennuskohteeseen ja näytät hänelle missä on talonne sähkökaappi.

      • Anonyymi

        Sähkö ei tule mistään kaapista vaan seinästä.


      • Anonyymi

        Vain homosähkö tulee kaapista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain homosähkö tulee kaapista!

        Näin on. Minä, jos kuka sen tietää.

        -Kaapelihomo


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Minä olen aivan tavallinen sähkönkäyttäjä ja minä saan tehdä aivan mitä sähkötöitä huvittaa kun minulla on sähköurakointioikeus.

        Sähköturvallisuusasetuksesta selviää se, mitä sähkötöitä saa tehdä maallikko.


      • Anonyymi

        Mitenkäs minä kun en ole tavallinen sähkönkäyttäjä, poikkean huomattavasti tavallisista sähkönkäyttäjistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkäs minä kun en ole tavallinen sähkönkäyttäjä, poikkean huomattavasti tavallisista sähkönkäyttäjistä.

        Varmaan jonkun stekin tai muun sivuilla tuokin on selitetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan jonkun stekin tai muun sivuilla tuokin on selitetty.

        Sähkö toimii kahdella johdolla
        Genen ääri johtimella ja tähtipistern nollan välisellä johdollaan
        Siis kahdella johdolla toimii kaikki sähköt

        Asiantuntija
        Elrkronikks
        Tirtoliikemne
        Voimsvirys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö toimii kahdella johdolla
        Genen ääri johtimella ja tähtipistern nollan välisellä johdollaan
        Siis kahdella johdolla toimii kaikki sähköt

        Asiantuntija
        Elrkronikks
        Tirtoliikemne
        Voimsvirys

        Sinullahan on tuossa jo 3 johtoa.


    • Anonyymi

      rasioita kannattaa asennella sinne tänne, ympäri talon, sisälle ja ulos, se ei ole luvanvaraista hommaa, asia on toisin, jos alat kytkeä niihin myös sähkövirtaa, mutta siitähän ei ollut kyse,,

      • Anonyymi

        Sitkeässä on tämä harhaluulo ettei rasioiden asennus, johtimien veto ym. sähkölaitteisiin kohdistuva olisi sähkötyötä joka on luvanvaraista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitkeässä on tämä harhaluulo ettei rasioiden asennus, johtimien veto ym. sähkölaitteisiin kohdistuva olisi sähkötyötä joka on luvanvaraista.

        Sitkeössä on tämä harhaluulo ettei taideteoksia saisi tehdä pistorasioista ruuvaamalla niitä seinille, kattoon tai lattiaan.


      • Anonyymi

        Kyllä minä saan ainakin kytkeä IHAN LAILLISESTI sähkövirran itse asentamiini pistorasioihin vaikka minulle ei ole minkäänlaista sähköalan koulutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä saan ainakin kytkeä IHAN LAILLISESTI sähkövirran itse asentamiini pistorasioihin vaikka minulle ei ole minkäänlaista sähköalan koulutusta.

        Kerro lisää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro lisää

        Varmaan näitä vanhan lain aikaisia kuuden vuoden miehiä. Eli kuusi vuotta työkokemusta katsotaan samoiksi tiedoiksi ja taidoiksi, kuin nykyinen perustutkinto. Sitten käynyt tenttimässä silloiset A-oikeudet. Jäin luvat saatu ilman koulutusta.

        TAI

        Kompa on se, että se kytkee niihin vain max 50 V AC tai max 120 V DC -jännitettä, jolloin lupia, kouluja tai työkokemuksia ei vaadita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan näitä vanhan lain aikaisia kuuden vuoden miehiä. Eli kuusi vuotta työkokemusta katsotaan samoiksi tiedoiksi ja taidoiksi, kuin nykyinen perustutkinto. Sitten käynyt tenttimässä silloiset A-oikeudet. Jäin luvat saatu ilman koulutusta.

        TAI

        Kompa on se, että se kytkee niihin vain max 50 V AC tai max 120 V DC -jännitettä, jolloin lupia, kouluja tai työkokemuksia ei vaadita.

        Perustutkinnon lisäksi pitää olla kolme vuotta varsinaista työkokemusta joten tuo perustutkinto vastaa kolmen vuoden työkokemusta.
        Ammattitutkinto vastaa neljän vuoden työkokemusta koska varsinaista työkokemusta vaaditaan kaksi vuotta.
        Varmaan noille vanhan lain miehille on rajana 48 V suojajännite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustutkinnon lisäksi pitää olla kolme vuotta varsinaista työkokemusta joten tuo perustutkinto vastaa kolmen vuoden työkokemusta.
        Ammattitutkinto vastaa neljän vuoden työkokemusta koska varsinaista työkokemusta vaaditaan kaksi vuotta.
        Varmaan noille vanhan lain miehille on rajana 48 V suojajännite.

        Kuuden vuoden työkokemus riittää ilman koulutusta. Työkokemusta vain ei voi enää saada ilman koulutusta, kun ilman koulutusta ei saa palkata tekemään itsenäisesti sähkötöitä edes sähkötöiden johtajan alaisuudessa. Ennen pysytyi. Siksi jollain voi olla kuuden vuoden työkokemus, muttei koulutusta. Ja suorittamalla S2, saa sitten pätevyydet, kun työkokemuskin riitää urakointioikeuksien saamiseen. Ja näin on saatu oikeudet ilman koulutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustutkinnon lisäksi pitää olla kolme vuotta varsinaista työkokemusta joten tuo perustutkinto vastaa kolmen vuoden työkokemusta.
        Ammattitutkinto vastaa neljän vuoden työkokemusta koska varsinaista työkokemusta vaaditaan kaksi vuotta.
        Varmaan noille vanhan lain miehille on rajana 48 V suojajännite.

        "Varmaan noille vanhan lain miehille on rajana 48 V suojajännite."

        Ei ole. Ja mikä ihmeen 48V. Ei sellaista suojajännitteen rajaa ole olemassakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuden vuoden työkokemus riittää ilman koulutusta. Työkokemusta vain ei voi enää saada ilman koulutusta, kun ilman koulutusta ei saa palkata tekemään itsenäisesti sähkötöitä edes sähkötöiden johtajan alaisuudessa. Ennen pysytyi. Siksi jollain voi olla kuuden vuoden työkokemus, muttei koulutusta. Ja suorittamalla S2, saa sitten pätevyydet, kun työkokemuskin riitää urakointioikeuksien saamiseen. Ja näin on saatu oikeudet ilman koulutusta.

        Kyllä työkokemusta voi saada vaikka ei mitään itsenäistä työtä tekisikään
        eikä olisi päivääkään käynyt mitään koulua.
        Se, määrääkö tai päästääkö sähkötöiden johtaja jonkun tekemään itsenäistä työtä, riippuu aivan johtajasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuden vuoden työkokemus riittää ilman koulutusta. Työkokemusta vain ei voi enää saada ilman koulutusta, kun ilman koulutusta ei saa palkata tekemään itsenäisesti sähkötöitä edes sähkötöiden johtajan alaisuudessa. Ennen pysytyi. Siksi jollain voi olla kuuden vuoden työkokemus, muttei koulutusta. Ja suorittamalla S2, saa sitten pätevyydet, kun työkokemuskin riitää urakointioikeuksien saamiseen. Ja näin on saatu oikeudet ilman koulutusta.

        Ei tuossa mikään ole entisestä muuttunut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Varmaan noille vanhan lain miehille on rajana 48 V suojajännite."

        Ei ole. Ja mikä ihmeen 48V. Ei sellaista suojajännitteen rajaa ole olemassakaan.

        Et tainnut ymmärtää miten "vanhan lainmiehet ja 48V" liittyy toisiinsa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä työkokemusta voi saada vaikka ei mitään itsenäistä työtä tekisikään
        eikä olisi päivääkään käynyt mitään koulua.
        Se, määrääkö tai päästääkö sähkötöiden johtaja jonkun tekemään itsenäistä työtä, riippuu aivan johtajasta.

        "Se, määrääkö tai päästääkö sähkötöiden johtaja jonkun tekemään itsenäistä työtä, riippuu aivan johtajasta."

        Ei riipu. Sen määrää laki. Sähkötöiden johtaja ei saa oman harkintansa mukaan palkata pystymetsästä ketään sähkötöihin, vaikka itse katsoisi sen päteväksi ja vastaisi hänen töistään. Laki vaatii koulutuksen.

        Putkitöihin sen sijaan saa palkata ihan kenet tahansa, kenet kvv-työnjohtaja katsoo päteväksi. Tai vaikka ei katsoisikaan, mutta hän silti palkkaamansa ranen töistä vastaa. Siinä ei rikota lakia. Sähkötöiden johtaja rikkoo, jos palkkaa maallikon töihin, vaikka se olisi hänen mielestään miten hyvä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa mikään ole entisestä muuttunut

        On siinä muuttunut se, että ilman koulutuksia töitä tekeviä kuuden vuoden miehiä ei enää uusia tule, kun sitä kuuden vuoden työkokemusta ei voi ilman koulutusta enää saada, koska töihin ei saa palkata sellaista kenellä ei koulutusta ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se, määrääkö tai päästääkö sähkötöiden johtaja jonkun tekemään itsenäistä työtä, riippuu aivan johtajasta."

        Ei riipu. Sen määrää laki. Sähkötöiden johtaja ei saa oman harkintansa mukaan palkata pystymetsästä ketään sähkötöihin, vaikka itse katsoisi sen päteväksi ja vastaisi hänen töistään. Laki vaatii koulutuksen.

        Putkitöihin sen sijaan saa palkata ihan kenet tahansa, kenet kvv-työnjohtaja katsoo päteväksi. Tai vaikka ei katsoisikaan, mutta hän silti palkkaamansa ranen töistä vastaa. Siinä ei rikota lakia. Sähkötöiden johtaja rikkoo, jos palkkaa maallikon töihin, vaikka se olisi hänen mielestään miten hyvä tahansa.

        Valvottuna saa kuka tahansa pystymetsästä noukittu tehdä sähkötöitä, itsenäiseen työntekemiseen on laissa ne vaatimukset.
        Sitten on toinen juttu että mitä ihan tarkkaan ottaen on itsenäinen työnteko -ei siinä kuitenkaan nämä vaatimukset täyttävän tarvitse aivan selän takana olla kokoaikaa valvomassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä muuttunut se, että ilman koulutuksia töitä tekeviä kuuden vuoden miehiä ei enää uusia tule, kun sitä kuuden vuoden työkokemusta ei voi ilman koulutusta enää saada, koska töihin ei saa palkata sellaista kenellä ei koulutusta ole.

        Usko nyt että olet väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko nyt että olet väärässä.

        Ihan oikein tuossa kaikki meni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valvottuna saa kuka tahansa pystymetsästä noukittu tehdä sähkötöitä, itsenäiseen työntekemiseen on laissa ne vaatimukset.
        Sitten on toinen juttu että mitä ihan tarkkaan ottaen on itsenäinen työnteko -ei siinä kuitenkaan nämä vaatimukset täyttävän tarvitse aivan selän takana olla kokoaikaa valvomassa

        Perustutkinnon suorittamisen jälkeenkin, pitää tehdä vuosi töitä valvottuna. Se on eri asia kuinka valvotaan tai kuinka tuota edes työmailla noudatetaan, tuskin käytännössä mitenkään. Edes niihin valvottuihin töihin ei saa ottaa maallikkoa sähkötöitä tekemään ilman koulutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä muuttunut se, että ilman koulutuksia töitä tekeviä kuuden vuoden miehiä ei enää uusia tule, kun sitä kuuden vuoden työkokemusta ei voi ilman koulutusta enää saada, koska töihin ei saa palkata sellaista kenellä ei koulutusta ole.

        Olet antanut itsesi ymmärtää väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustutkinnon suorittamisen jälkeenkin, pitää tehdä vuosi töitä valvottuna. Se on eri asia kuinka valvotaan tai kuinka tuota edes työmailla noudatetaan, tuskin käytännössä mitenkään. Edes niihin valvottuihin töihin ei saa ottaa maallikkoa sähkötöitä tekemään ilman koulutusta.

        Tuo on puppua.
        Työharjoittelijoita voi aivan hyvin ottaa tekemään sähkötöitä opastettuna ilman mitään koulutusta.
        Sitkeässä näköjään elää käsitys siitä että jossain laissa olisi esitettynä jotain koulutusvaatimuksia sähkötöiden tekemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on puppua.
        Työharjoittelijoita voi aivan hyvin ottaa tekemään sähkötöitä opastettuna ilman mitään koulutusta.
        Sitkeässä näköjään elää käsitys siitä että jossain laissa olisi esitettynä jotain koulutusvaatimuksia sähkötöiden tekemiseen.

        Selvennyksenä voisi sanoa että itsenäiselle työskentelylle laissa on kyllä kokemukselle ja tai koulutukselle vaatimukset, ei valvottuna tehdylle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvennyksenä voisi sanoa että itsenäiselle työskentelylle laissa on kyllä kokemukselle ja tai koulutukselle vaatimukset, ei valvottuna tehdylle

        Kerrotko mikä firma ottaa palkkatöihin kouluttamattoman hemmon, johon pitää sitouttaa yksi palkallinen työntekijä valvomaan tätä? Ei mikään. Eli tuo on oikein, että koulutus vaaditaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotko mikä firma ottaa palkkatöihin kouluttamattoman hemmon, johon pitää sitouttaa yksi palkallinen työntekijä valvomaan tätä? Ei mikään. Eli tuo on oikein, että koulutus vaaditaan.

        Höpöhöpö.
        Sähköharjoittelijoita pyörii meillä pajalla jatkuvasti ja sopivan päteviksi katsotut lähetetään asennutöihin asentajan kaveriksi. Eikä tarvitse sitouttaa ketään yhtään mihinkään.
        Helppoa kun sen osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotko mikä firma ottaa palkkatöihin kouluttamattoman hemmon, johon pitää sitouttaa yksi palkallinen työntekijä valvomaan tätä? Ei mikään. Eli tuo on oikein, että koulutus vaaditaan.

        Se on aivan eri asia ottaako joku - ja kyllä jopa jotkut ottavatkin, koska sitä koulutusta kuitenkaan laki ei vaadi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on aivan eri asia ottaako joku - ja kyllä jopa jotkut ottavatkin, koska sitä koulutusta kuitenkaan laki ei vaadi.

        Kyllä vaatii. Se lukee ihan yksiselitteisesti laissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö.
        Sähköharjoittelijoita pyörii meillä pajalla jatkuvasti ja sopivan päteviksi katsotut lähetetään asennutöihin asentajan kaveriksi. Eikä tarvitse sitouttaa ketään yhtään mihinkään.
        Helppoa kun sen osaa.

        Mitä höpöhöpö? Harjoittelijoita tottakai. Ei heille mitään makseta ja perään täytyy katsoa. Itsenäisiin töihin palkata ei kouluttamattomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaatii. Se lukee ihan yksiselitteisesti laissa.

        Osaat varmaan sitten laittaa tästä lainkohdastasi lainauksen, viitteen tai linkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä höpöhöpö? Harjoittelijoita tottakai. Ei heille mitään makseta ja perään täytyy katsoa. Itsenäisiin töihin palkata ei kouluttamattomia.

        Miten maksaminen tähän liittyy?
        Kaiken näköiseltä taustalta on kyheviä kavereita töissä vaikkeivat amiksessa ole sluibailletkaan ja pois työnnetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten maksaminen tähän liittyy?
        Kaiken näköiseltä taustalta on kyheviä kavereita töissä vaikkeivat amiksessa ole sluibailletkaan ja pois työnnetty.

        Siiis että miten maksaminen liittyy työntekoon? No jaa-a.. ei tule kyllä mitään mieleen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaat varmaan sitten laittaa tästä lainkohdastasi lainauksen, viitteen tai linkin.

        Elikä tuosta:

        KTMp 516 pykälä 11. Ammattihenkilö on henkilö, joka on mainittuihin töihin opastettu ja joka on:

        -suorittanut soveltuvan korkeakoulu-, insinööri-, teknikon-, ammatti- tai erikoisammattitutkinnon ja hankkinut puolen vuoden kokemuksen sähkötöissä.

        Tai

        -suorittanut soveltuvan ammatillisen perustutkinnon ja hankkinut vuoden työkokemuksen sähkötöissä

        tai

        -hankkinut kuuden vuoden työkokemuksen sähkötöissä ja riittävät alan perustiedot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siiis että miten maksaminen liittyy työntekoon? No jaa-a.. ei tule kyllä mitään mieleen...

        No joo-o ... mieleen tulee vahvasti että samalla tavoin kuin lukeminen ja lukemansa ymmärtäminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elikä tuosta:

        KTMp 516 pykälä 11. Ammattihenkilö on henkilö, joka on mainittuihin töihin opastettu ja joka on:

        -suorittanut soveltuvan korkeakoulu-, insinööri-, teknikon-, ammatti- tai erikoisammattitutkinnon ja hankkinut puolen vuoden kokemuksen sähkötöissä.

        Tai

        -suorittanut soveltuvan ammatillisen perustutkinnon ja hankkinut vuoden työkokemuksen sähkötöissä

        tai

        -hankkinut kuuden vuoden työkokemuksen sähkötöissä ja riittävät alan perustiedot.

        Kumottu päätös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elikä tuosta:

        KTMp 516 pykälä 11. Ammattihenkilö on henkilö, joka on mainittuihin töihin opastettu ja joka on:

        -suorittanut soveltuvan korkeakoulu-, insinööri-, teknikon-, ammatti- tai erikoisammattitutkinnon ja hankkinut puolen vuoden kokemuksen sähkötöissä.

        Tai

        -suorittanut soveltuvan ammatillisen perustutkinnon ja hankkinut vuoden työkokemuksen sähkötöissä

        tai

        -hankkinut kuuden vuoden työkokemuksen sähkötöissä ja riittävät alan perustiedot.

        Nii tuossahan tuo juuri sanotaan että kuuden vuoden kokemus riittää ilman varsinaista koulutusta.

        Ja huomattava sitten että tuosta lainauksesta puuttuu erittäin oleellinen asia eli:
        "
        Riittävän ammattitaitoiseksi valvomaan ja itsenäisesti tekemään koulutustaan ja työkokemustaan vastaavan alan sähkö- ja käyttötyötä katsotaan se, joka on mainittuihin töihin opastettu ja joka on:
        "
        Tässä oleellisen on tuo "itsenäisesti tekemään"

        - Mutta onko tuo lainauksesi vanhasta laista? -sinänsä ei merkitystä kun ei ole noilta osin muuttunut.
        Uusin taitaa olla tuossa:

        https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161135


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotko mikä firma ottaa palkkatöihin kouluttamattoman hemmon, johon pitää sitouttaa yksi palkallinen työntekijä valvomaan tätä? Ei mikään. Eli tuo on oikein, että koulutus vaaditaan.

        Kyllä pikkupuljun vetäjä voi ottaa syrjäytyneen ja kouluja käymättömän sukulaispojan mukaansa asennuskeikoille, ei sitä mikään kiellä. Voipa jopa kirjoittaa tälle valheellisen työtodistuksenkin, juotumatta siitä vastuuseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pikkupuljun vetäjä voi ottaa syrjäytyneen ja kouluja käymättömän sukulaispojan mukaansa asennuskeikoille, ei sitä mikään kiellä. Voipa jopa kirjoittaa tälle valheellisen työtodistuksenkin, juotumatta siitä vastuuseen.

        Mitä tarkoitat valheellisella työtodistuksella?
        Jos poika on tehnyt sähkötöitä, niin työtodistukseen se kirjoitetaan.
        En ymmärrä yhtään ajatustasi, eikä siinä sitä olekaan. Katkeralta kuulostaa.
        Jos haetaan pätevyystodistusta, niin ennen tutkintoa hankitusta työkokemuksesta hyväksytään puolet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat valheellisella työtodistuksella?
        Jos poika on tehnyt sähkötöitä, niin työtodistukseen se kirjoitetaan.
        En ymmärrä yhtään ajatustasi, eikä siinä sitä olekaan. Katkeralta kuulostaa.
        Jos haetaan pätevyystodistusta, niin ennen tutkintoa hankitusta työkokemuksesta hyväksytään puolet.

        Tietenkin se sukulaispoika on tehnyt sähkötöitä vain paperilla, ei oikeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elikä tuosta:

        KTMp 516 pykälä 11. Ammattihenkilö on henkilö, joka on mainittuihin töihin opastettu ja joka on:

        -suorittanut soveltuvan korkeakoulu-, insinööri-, teknikon-, ammatti- tai erikoisammattitutkinnon ja hankkinut puolen vuoden kokemuksen sähkötöissä.

        Tai

        -suorittanut soveltuvan ammatillisen perustutkinnon ja hankkinut vuoden työkokemuksen sähkötöissä

        tai

        -hankkinut kuuden vuoden työkokemuksen sähkötöissä ja riittävät alan perustiedot.

        Hupaisaa, laitoit sitten lainauksen joka todistaa itseäsi vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valvottuna saa kuka tahansa pystymetsästä noukittu tehdä sähkötöitä, itsenäiseen työntekemiseen on laissa ne vaatimukset.
        Sitten on toinen juttu että mitä ihan tarkkaan ottaen on itsenäinen työnteko -ei siinä kuitenkaan nämä vaatimukset täyttävän tarvitse aivan selän takana olla kokoaikaa valvomassa

        Mummo oli vielä valveilla kun asensin pistorasioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mummo oli vielä valveilla kun asensin pistorasioita.

        Sullahan on sitten pätevä mummo .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaatii. Se lukee ihan yksiselitteisesti laissa.

        Kevinja nolla menee samaan paikkaan genraattorin tähtipisteeseen joka on maadoitettu


    • Anonyymi

      Minä teen kaikki itse omalla luvalla. Muilta en kysele yhtään mitään. Kuppi on jo täyttynyt kaikenlaisista direktiiveistä byrokratiasta ja verenimemisestä.

    • Anonyymi

      Ostat kunnollisen pistorasia jossa ruuvit ei esim korjaa kun kiristää
      Ne tiukalle esim halpahallit. Ja ne ketään paremmin. Sitten kaapeloit vähintään samanpaksuisela kuin edelisen pistorasian kaapeli on. Tietenkin jos ketjutqtta edelisen rasian.

      Jos kytket keskuksessa niin en sin pitäis suorittaa Sähkö turivllisuus tutkinto.

      Asiantuntija

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä et osaa antaa mitään neuvoja kun olet asiaankuulumaton
        Palstan täyte ja trolli

        Olen neuvoni antanut ensimmäisenä ja se on se laillinen toisinkuin sinun laittomuuksiin kehottamisesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä et osaa antaa mitään neuvoja kun olet asiaankuulumaton
        Palstan täyte ja trolli

        No tässä kaikille ohjeita
        https://youtu.be/1ycJ3H0sCwI


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otappa toi "asiantuntija" alta pois jatkossa kun selvästikään sitä et ole kun laittomia neuvoja jakelet

        Siinäpä et osaa antaa mitään neuvoja kun olet asiaankuulumaton
        Palstan täyte ja trolli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otappa toi "asiantuntija" alta pois jatkossa kun selvästikään sitä et ole kun laittomia neuvoja jakelet

        Riittää kun ottaa pois vain sen ensimmäisen A:n.


      • Anonyymi

        Ruuviliitin-pappa se taas täällä horisee. Onneksi on paremmatkin liittimet keksitty ja homma toimii :)


      • Anonyymi

        Otappa toi "asiantuntija" alta pois jatkossa kun selvästikään sitä et ole kun laittomia neuvoja jakelet


    • Anonyymi

      Itseasiassa mikään tai kukaan ei estä asenttamasta ja vaikka kytkemästä. Jos jotain seurauksia tulee, niin sitten vastaat niistä itse. Se on niin yksinkertaista.

      • Anonyymi

        Entäs kytken pistorasiaan sähköt käyttäen 9V paristoja.


      • Anonyymi

        Niin sehän on kuin ylinopeuden ajaminen -mikään ei estä panamasta kaasupoljinta...


      • Anonyymi

        Haltija vastaa.


      • Anonyymi

        Minä kyllä olen parikin taloa ja muutakin rakentanut mutta sähkötyöt jätän alan osaajille ja pätevyydet omaaville, sen verran kuitenkin omaa terveyttäni ja henkeäni sekä vieraidenkin terveyttä ja henkeä arvostan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kyllä olen parikin taloa ja muutakin rakentanut mutta sähkötyöt jätän alan osaajille ja pätevyydet omaaville, sen verran kuitenkin omaa terveyttäni ja henkeäni sekä vieraidenkin terveyttä ja henkeä arvostan.

        Minä olen tehnyt useampaankin taloon sähkötöitä eikä kukaan ole vielä kuollut, 30 vuotta on jo sähkötyöni toimineet, olen jopa ammattilaisten jälkiä korjannut. Joten voin todeta että huolellinen tee-se-itse-mies on parempi kuin huolimaton sähköammattimies.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen tehnyt useampaankin taloon sähkötöitä eikä kukaan ole vielä kuollut, 30 vuotta on jo sähkötyöni toimineet, olen jopa ammattilaisten jälkiä korjannut. Joten voin todeta että huolellinen tee-se-itse-mies on parempi kuin huolimaton sähköammattimies.

        Tuurilla ne valtamerilaivatkin seilaa eikä ne sinulle kaikista hölmöilyistä soita mitä on vuosien päästä korjattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuurilla ne valtamerilaivatkin seilaa eikä ne sinulle kaikista hölmöilyistä soita mitä on vuosien päästä korjattu.

        Minäpäs olen tehnyt laivoissakin sähkötöitä vaikka en mikään laivasähköasentaja olekaan. Tuurillahan ne menee oikein tai sitten ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haltija vastaa.

        Haltija heilauttaa taikasauvaa että simsalabim ja johan tuli sähkötöistä valmista.


    • Anonyymi

      Olisikohan pienoisjännitettä sisäänsä ottava seinäasennettava invertterin sisältävä "rasia" sähkökouluja käymättömän laillisesti asennettavissa, jos sellaisia olisi olemassa? 120 V DC näyttää olevan pienoisjännitteen raja, joten jos invertteri modaa tuosta 230 V AC, niin eiköhän tuosta moneen tarkoitukseen riittävän virranannon saisi.

      • Anonyymi

        Omaan harrastuskäyttöön saa kuka tahansa rakentaa minkälaisen sähköhärpäkkeen tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omaan harrastuskäyttöön saa kuka tahansa rakentaa minkälaisen sähköhärpäkkeen tahansa.

        Harhaluulo tämäkin, rakennetun laitteen pitää täyttää määräykset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harhaluulo tämäkin, rakennetun laitteen pitää täyttää määräykset.

        Voisi olla myös vaikeuksia vakuuttaa viranomainen tai vakuutustarkastaja asumisen harrastuneisuudesta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harhaluulo tämäkin, rakennetun laitteen pitää täyttää määräykset.

        Vai että oikein määräykset.
        Kerro vielä se, mitä määräyksiä jonkun hilavitkuttimen pitää täyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai että oikein määräykset.
        Kerro vielä se, mitä määräyksiä jonkun hilavitkuttimen pitää täyttää.

        En nyt jaksa alkaa enkä edes tiedäkään kaikkia standardeja, laite ja konedirektiivejä... jotka noista asioista määrää joten valmistajan on ne itse selvitettävä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt jaksa alkaa enkä edes tiedäkään kaikkia standardeja, laite ja konedirektiivejä... jotka noista asioista määrää joten valmistajan on ne itse selvitettävä

        Eipä taida hilavitkuttimille mitään standardia löytyä, joten Sähköturvallisuuslaki riittänee.
        1) niistä ei aiheudu kenenkään hengelle, terveydelle tai omaisuudelle vaaraa;
        2) niistä ei sähköisesti tai sähkömagneettisesti aiheudu kohtuutonta häiriötä;
        3) niiden toiminta ei häiriinny helposti sähköisesti tai sähkömagneettisesti.

        Tuo kohta 3 taitaa tässä tapauksessa olla hiukan hatara.

        Huomaa vielä, että sähkölaitteiden valmistaminen ei ole mitään luvanvaraista toimintaa. Tuo oma harrastuskäyttö kannattaa ottaa huomioon sillä omaan harrastuskäyttöön rakennettujen sähkölaitteiden korjaamiseen ei tarvita sähköurakointioikeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida hilavitkuttimille mitään standardia löytyä, joten Sähköturvallisuuslaki riittänee.
        1) niistä ei aiheudu kenenkään hengelle, terveydelle tai omaisuudelle vaaraa;
        2) niistä ei sähköisesti tai sähkömagneettisesti aiheudu kohtuutonta häiriötä;
        3) niiden toiminta ei häiriinny helposti sähköisesti tai sähkömagneettisesti.

        Tuo kohta 3 taitaa tässä tapauksessa olla hiukan hatara.

        Huomaa vielä, että sähkölaitteiden valmistaminen ei ole mitään luvanvaraista toimintaa. Tuo oma harrastuskäyttö kannattaa ottaa huomioon sillä omaan harrastuskäyttöön rakennettujen sähkölaitteiden korjaamiseen ei tarvita sähköurakointioikeutta.

        Niin tuostakin jo selviää että ihan minkälaista laitetta vaan ei saa rakentaa, vaikka tuo yks hörhö semmoista just väittikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omaan harrastuskäyttöön saa kuka tahansa rakentaa minkälaisen sähköhärpäkkeen tahansa.

        Näin voi tehdä ja sähkökäyttöisen koneenkin. Ei vaadi mitään lupia EU-alueella.
        Vekottimen täytyy täyttää ja valmistajan pystyä osoittamaan, että keksintö täytää LVD-, EMC ja tarvittaessa MD- direktiivien vaatimukset.
        Siinäpä sitä hommaa onkin, pelkät "kytkennät" ei riitä.
        Hassu käsite muuten tuo kytkennät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida hilavitkuttimille mitään standardia löytyä, joten Sähköturvallisuuslaki riittänee.
        1) niistä ei aiheudu kenenkään hengelle, terveydelle tai omaisuudelle vaaraa;
        2) niistä ei sähköisesti tai sähkömagneettisesti aiheudu kohtuutonta häiriötä;
        3) niiden toiminta ei häiriinny helposti sähköisesti tai sähkömagneettisesti.

        Tuo kohta 3 taitaa tässä tapauksessa olla hiukan hatara.

        Huomaa vielä, että sähkölaitteiden valmistaminen ei ole mitään luvanvaraista toimintaa. Tuo oma harrastuskäyttö kannattaa ottaa huomioon sillä omaan harrastuskäyttöön rakennettujen sähkölaitteiden korjaamiseen ei tarvita sähköurakointioikeutta.

        Harmonisoituja laitestandardeja, joissa vaadittu turvallisuustaso osoitetaan on EU:n viralliset lehdet ja sivustot väärällään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmonisoituja laitestandardeja, joissa vaadittu turvallisuustaso osoitetaan on EU:n viralliset lehdet ja sivustot väärällään.

        Varmaan hilavitkuttimillekin on oma standardinsa. Ehkä jopa kaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmonisoituja laitestandardeja, joissa vaadittu turvallisuustaso osoitetaan on EU:n viralliset lehdet ja sivustot väärällään.

        Noita tosiaan riittää -on melkoinen homma selvittää mitkä kaikki pitäisi ottaa huomioon ja niiden vaatimukset täyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita tosiaan riittää -on melkoinen homma selvittää mitkä kaikki pitäisi ottaa huomioon ja niiden vaatimukset täyttää.

        Kaikkein helpoimmin kaikki nuo vaatimukset tulevat täytetyiksi kun asettaa hilavitkuttimeen lakisääteisen China Export-merkinnän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkein helpoimmin kaikki nuo vaatimukset tulevat täytetyiksi kun asettaa hilavitkuttimeen lakisääteisen China Export-merkinnän.

        Kun hilavitkuttimessa on CE-merkintä, niin jää TUKESin asiaksi selvittää se, täyttääkö hilavitkutin jotkut vaatimukset vai ei.


    • Anonyymi

      Joka mökissä löytyy omia asennuksia.. Kun oikein tekee.
      Ei saa kusta päälle

      • Anonyymi

        Jos omistaa mökin, niin omia ovat sähköasennuksetkin.


    • Anonyymi

      Kokeile kielellä onko jännite kohillaan.

    • Anonyymi

      Riittää, että asennustyö on teknisesti oikein tehty, ts. käyttöturvallinen.

    • Anonyymi

      Itse aina kokeilen vaikka lampulla toimiiko

      Jos e kiristän ruuvit

      Siis kaksi johdin ta väreillä ei väliä kun vaihtovirta kunhan laita vaan ylänastoihin kikk

    • Anonyymi

      Pistorasian käyttöönottotarkastus onnistuu kaikkein parhaiten kahdella hyvin eristämättömällä sukkapuikolla.

    • Anonyymi

      Sähköasentajan pitää itseään jumalina vaikka ovat jakomielitautisia akorasioiden asentajia, sähköhommat osaa tehdä ilman koulutustakin.

      • Anonyymi

        Mikäs se nyt noin ahdistaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs se nyt noin ahdistaa?

        Siis älytöntä olla jumala jos osaa kytkeä kolme johtoa muoviseen rasiaan. Jokainen tuon onnistuu tekemään, jos ei ekalla nin toisella tai kolmannella yrityksellä. Ei ole kovin montaa vaihtoehtoa kytkeä väärin. Jos menee väärin niin kokeilee seuraavaa jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis älytöntä olla jumala jos osaa kytkeä kolme johtoa muoviseen rasiaan. Jokainen tuon onnistuu tekemään, jos ei ekalla nin toisella tai kolmannella yrityksellä. Ei ole kovin montaa vaihtoehtoa kytkeä väärin. Jos menee väärin niin kokeilee seuraavaa jne.

        Niin mutta miksi siitä nyt noin ahdistua -vai eikö sinulta tuokaan stten kuitenkaan onnistu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis älytöntä olla jumala jos osaa kytkeä kolme johtoa muoviseen rasiaan. Jokainen tuon onnistuu tekemään, jos ei ekalla nin toisella tai kolmannella yrityksellä. Ei ole kovin montaa vaihtoehtoa kytkeä väärin. Jos menee väärin niin kokeilee seuraavaa jne.

        Välillä arvaamalla tehdyn kytkennän väärinmeneminen paljastuu vasta kun joku pääsee hengestään. Siellä koulussa opetetaan se miten se kytketään kerralla oikein ja miten vielä mitataan ja tarkistetaan se oikein meno. Voit onnistua arvaamalla kytkemään parillakin tavalla väärin siten, että laite toimii ihan hyvin, mutta räpellys on hengenvaarallinen. Sinä jätät siihen, kun laite toimii, niin silloin se on hyvä. Ammattilainen vielä senkin jälkeen mittaamalla toteaa, että toimimisen lisäksi on myös turvallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välillä arvaamalla tehdyn kytkennän väärinmeneminen paljastuu vasta kun joku pääsee hengestään. Siellä koulussa opetetaan se miten se kytketään kerralla oikein ja miten vielä mitataan ja tarkistetaan se oikein meno. Voit onnistua arvaamalla kytkemään parillakin tavalla väärin siten, että laite toimii ihan hyvin, mutta räpellys on hengenvaarallinen. Sinä jätät siihen, kun laite toimii, niin silloin se on hyvä. Ammattilainen vielä senkin jälkeen mittaamalla toteaa, että toimimisen lisäksi on myös turvallinen.

        Saa kai niitä mittarilla aika loppu elämän jos halua. Lamppu jos toimii niin mitä sitä mittailemaan ja ihmettelemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis älytöntä olla jumala jos osaa kytkeä kolme johtoa muoviseen rasiaan. Jokainen tuon onnistuu tekemään, jos ei ekalla nin toisella tai kolmannella yrityksellä. Ei ole kovin montaa vaihtoehtoa kytkeä väärin. Jos menee väärin niin kokeilee seuraavaa jne.

        Suomessa on ollut monimuttaiset asennukset, kun on nollausta, maadoittamattomia ja maadotetuja rasioita ja niihin liittyviä säännöksiä. Tässä maallikko voi helposti mokata. Monissa muissa maissa saa asukas itse tehdä pieniä töitä, kuten rasian vaihdon samanlaiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa kai niitä mittarilla aika loppu elämän jos halua. Lamppu jos toimii niin mitä sitä mittailemaan ja ihmettelemään.

        Jep. Juuri sitä maallikko ei ymmärrä, että ei riitä, että toimii, vaan pitää olla myös turvallinen. Se toimii vaikka ilman suojamaadoitusta tai vaikka jännite kuoressa. Ei tarvitse siis mitata mitään (ei mene loppuelämää, vaan 30 sekuntia), vaan riittää että toimii?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa kai niitä mittarilla aika loppu elämän jos halua. Lamppu jos toimii niin mitä sitä mittailemaan ja ihmettelemään.

        Olet malliesimerkki tsi-miehen ja ammattilaisen erosta. Tsi-mies toteaa, että toimii ja sillä hyvä. Ammattilainen toteaa toimimisen lisäksi myös turvallisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet malliesimerkki tsi-miehen ja ammattilaisen erosta. Tsi-mies toteaa, että toimii ja sillä hyvä. Ammattilainen toteaa toimimisen lisäksi myös turvallisuuden.

        Tässä uskossa elämme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa kai niitä mittarilla aika loppu elämän jos halua. Lamppu jos toimii niin mitä sitä mittailemaan ja ihmettelemään.

        Väärin (vaiheeseen) nollattu pistorasia voi olla käytössä vuosia ilman mitään ongelmia, kunnes joku kuolee siihen. Samoin metallikuorinen valaisin. Eli taaskaan ei riittänyt ranen "se toimii, eli se on oikein ja hyvä". Ei riitä edes että katsoo netistä minkä värinen johto menee mihinkin liittimeen, kun joku aiempi rane voi olla sotkenut johdinvärit jo kaueampaa.
        Ammattilaisenn tekemänä pistorasia olisi testattu sukotesterillä viidessä sekunnissa ja samoin valaisimen kuoren jännitteettömyys, eli taaskaan ei loppuelämän kestäviä mittailuita tarvittu. Rane taas ei edes tiedä mikä on sukotesteri saati omista sellaista tai ole aavistustakaan kuinka todetaan luotettavasti kuoren jännitteettömyys (ei sillä Halpahallin kynällä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin (vaiheeseen) nollattu pistorasia voi olla käytössä vuosia ilman mitään ongelmia, kunnes joku kuolee siihen. Samoin metallikuorinen valaisin. Eli taaskaan ei riittänyt ranen "se toimii, eli se on oikein ja hyvä". Ei riitä edes että katsoo netistä minkä värinen johto menee mihinkin liittimeen, kun joku aiempi rane voi olla sotkenut johdinvärit jo kaueampaa.
        Ammattilaisenn tekemänä pistorasia olisi testattu sukotesterillä viidessä sekunnissa ja samoin valaisimen kuoren jännitteettömyys, eli taaskaan ei loppuelämän kestäviä mittailuita tarvittu. Rane taas ei edes tiedä mikä on sukotesteri saati omista sellaista tai ole aavistustakaan kuinka todetaan luotettavasti kuoren jännitteettömyys (ei sillä Halpahallin kynällä).

        Eräs mamma oli ostanut ulkomailta valaisimen missä oli kolme täysin samanlaista johdinta millä se kytkettiin. Suojamaata ei ollut mitenkään merkitty tai merkki ainakin oli kadonnut jonnekin. Lopputuloksena oli metallirunkoinen riippuvalaisin, jonka rungossa oli jännite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs mamma oli ostanut ulkomailta valaisimen missä oli kolme täysin samanlaista johdinta millä se kytkettiin. Suojamaata ei ollut mitenkään merkitty tai merkki ainakin oli kadonnut jonnekin. Lopputuloksena oli metallirunkoinen riippuvalaisin, jonka rungossa oli jännite.

        Juuri näin. Tuonkaan selvittämisessä mikä johto on mikäkin ennen kytkemistä ei kauaa nokka tuhise kun tietää mitä tekee. Mutta ranellahan ei ole aavistustakaan miten sitä selvittää ja rane kytki arvaamalla "hei nyt se toimii, se on siis oikein!" -periaatteella. Ja kuinkas kävikään, no toimii kyllä, mutta jännite kuoressa. Mitäs pienistä.


    • Anonyymi

      Jos et tiedä, niin älä asenna.

    • Anonyymi

      Moni vanha sähkömies saattaa eläkkeellä asennella kaikennäköistä, mutta tuskin ovat tietoisia siitä miten määräykset saattavat olla ajan kuluessa muuttuneet. Eiväthän he sitä voi tietää.

      • Anonyymi

        On se rakettitiedettä. Dissataan teknisesti muut tekniikan kuin sähköalan maallikoiksi ja nyt vielä vanhat sähkäritkin. Lukion fysiikkaan kuuluu enemmän sähkötekniikkaa kuin nykypäivän amikseen.
        Tosielämän sähkäri ei tiedä määräyksistä tuon taivaallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se rakettitiedettä. Dissataan teknisesti muut tekniikan kuin sähköalan maallikoiksi ja nyt vielä vanhat sähkäritkin. Lukion fysiikkaan kuuluu enemmän sähkötekniikkaa kuin nykypäivän amikseen.
        Tosielämän sähkäri ei tiedä määräyksistä tuon taivaallista.

        Nykyään lukiossa voi suorittaa sähköturvallisuustutkinon ja sähköasentajan ammattitutkinnonkin. Kyllä kehitys on hurjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään lukiossa voi suorittaa sähköturvallisuustutkinon ja sähköasentajan ammattitutkinnonkin. Kyllä kehitys on hurjaa.

        On se, vielä kun tulisi pykäliin älyä, että kaikkiin tekniikan alan oppisisältöihin sisältyy sen verran sähkötekniikkaa, että ammattiin valmistuneet voivat tehdä laitekorjaukset, pumppujen tai moottorien vaihdot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se, vielä kun tulisi pykäliin älyä, että kaikkiin tekniikan alan oppisisältöihin sisältyy sen verran sähkötekniikkaa, että ammattiin valmistuneet voivat tehdä laitekorjaukset, pumppujen tai moottorien vaihdot.

        Varmaan pitäisi katsoa lukio-opiskelu sähköalan työksi niin että voisi samantien hakea sähköpätevyyden ja ruveta sähköurakoitsijaksi ylioppilaskirjoitusten jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan pitäisi katsoa lukio-opiskelu sähköalan työksi niin että voisi samantien hakea sähköpätevyyden ja ruveta sähköurakoitsijaksi ylioppilaskirjoitusten jälkeen.

        Tuo on ihan totta. Päällekkäisyyksistä ja byrokratiasta pitäisi luopua. Kun on tutkinnon suorittanut, niin voisi ryhtyä ammatinharjoittajaksi ilman konkeloita.
        Mitenkähän nämä muualka EU:ssa on järjestetty?


    • Anonyymi

      Pitääkö pistorasioiden kosketinreikien olla vertikaalisesti vai horisontaalisesti?

      • Anonyymi

        Kyllä. Ehdottomasti.
        Voivat ne osoittaa seinän sisäänkin. On sähkärin helpompi kytkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Ehdottomasti.
        Voivat ne osoittaa seinän sisäänkin. On sähkärin helpompi kytkeä.

        Ei kun minä itse kytken. Kavereiden kesken järjestimme 1,5 tunnin kurssin "näin kytken turvallisesti itse pistorasian".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun minä itse kytken. Kavereiden kesken järjestimme 1,5 tunnin kurssin "näin kytken turvallisesti itse pistorasian".

        Ehdittekö juoda montakin kaljaa?


    • Anonyymi

      Tärkeintä että et laita liian monta rinnakkain ettei kulutus nouse lisäksi. Talo palaa

    • Anonyymi

      Muista vedon poisto ja kevi kytket generaattorin töhtipisteeseen

      Asintietäjä

    • Anonyymi

      Kannattaa kytkeä korkeintaan kolme vaihetta samaan rasiaan jos on yksivaiheinen agregaatti.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11201
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3123
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2974
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1734
    9. 85
      1698
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe