Perustuuko usko Raamattuun?

taikauskoton

Perustuuko kristinusko Raamatun tekstiin vai kirkon oppiin?

21

586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jobi

      Vastaan vain itse kuulumani 'puljun' mukaisesti. Roomalais-katoliset ja ortodoksit painottavat asioita vähän eri tavalla. Kaikki perustuu Jeesuksen toimintaan, kuolemaan ja ylösnousemiseen. Raamatussa (kristillisen uskon mukaan siis) kerrotaan tästä asiasta. Vanha Testamentti kertoo miksi Jeesusta tarvitaan ja aletaan myös odottelemaan Vapahtajan tuloa (profeetat). Onhan siellä tietysti paljon muutakin tavaraa, mutta tuota pidetään keskeisimpänä 'punaisena lankana'. Uusi Testamentti kertoo Jeesuksesta ja siitä miten tietoa Hänestä ja Hänen merkityksestään alettiin levittämään. Raamattu on t o d i s t a j a. Se on myös jonkinlainen linkki. Lukemalla Raamattua linkityt Jumalan aivoituksiin paremmin, ja silloin Raamattu ns.'puhuu' sinulle. Raamattu on myöskin vertailukohta. Monet ihmiset sanovat saavansa 'jumalallista ilmestystietoa' tänäänkin. Mutta onko kyseessä heidän omien aivijensa tuottama harha, vai Saatanan tuottama hämmennys, vai todellinen viesti Jumalalta? Raamattuun vertailemalla selvitystyö voi onnistua.
      Kirkon oikeutus on siinä, että se tekee Herransa työtä. Sen pitäisi pitäytyä Raamattuun, ettei harhaile ja lisäile turhia 'hörsyjä'selvään asiaan. Opin pitäisi perustua Raamattuun, ei toisinpäin.

      • ateisti-45

        kerrota miksi Jeesusta tarvitaan eikä ylipäänsä mainita tätä henkilöä. VT:n ennustama messias taas ei ole "vapahtaja". Tästähän ollaan puhuttu joskus ennenkin?


      • Jobi
        ateisti-45 kirjoitti:

        kerrota miksi Jeesusta tarvitaan eikä ylipäänsä mainita tätä henkilöä. VT:n ennustama messias taas ei ole "vapahtaja". Tästähän ollaan puhuttu joskus ennenkin?

        Tämä on taas näitä uskon asioita. Minkäs teet, olen kristitty. On totta, että juutalaiset ovat keskittyneet 'halachaan', päivittäistä vaellusta koskevaan Tooran tulkintaan. Messias-aate on jäänyt sivuun. Mutta esim. 1100-l lopulta rabbi David Kimhin kirja, "Liiton kirja, RaDaKin väittelyt kristittyjen kanssa", ottaa kantaa Messias-ajatukseen - tosin apologeettisesti.
        Sen sijaan Moses Maimonides (RaMBaM) on 'Kuningasten säädöksiä'-kirjassaan tiiviisti kertonut ajatuksia messiaasta. Tyyliin; messias on tooran opettaja, hän palauttaa Mooseksen lain vaatimukset, laatii myös omat lakinsa, alkaa sodan lakisäädösten toteuttamiseksi ja rakentaa temppelin.
        RaMBaM'in ajatukset ovat mielnkiintoinen heijastuma Jeesus Nasaretilaisen kuvaan. Jeesuksen katsottiin tuoneen oman tulkintansa Mooseksen lakiin.... messiaanisella oikeudella. Hän palautti kunniaan Mooseksen lain, mutta maksoi samalla lain vaatiman hinnan muiden puolesta. Hän rakensi temppelin kolmessa päivässä, eli siis hänen oma ylösnousu-ruumiinsa oli Krisatustemppelin, eli seurakunnan kulmakivi. Seurakunnan jäsenet sen eläviä rakennuskiviä.
        Joo tulkintaa, jota alkuseurakunta harjoitti, mutta he eivät nähneet itseään ja Messias-Vapahtajaansa Vanhan Testamentin ulkopuolisena ilmestyksenä ... vaan 'täyttäjänä'.
        Eikö tämä ollut se syy miksi Jeesuksen seuraajat ennen pitkää ajautuivat juutalaisuudesta ulos, jopa messiaaniset juutalaiset siis.


      • ateisti-45
        Jobi kirjoitti:

        Tämä on taas näitä uskon asioita. Minkäs teet, olen kristitty. On totta, että juutalaiset ovat keskittyneet 'halachaan', päivittäistä vaellusta koskevaan Tooran tulkintaan. Messias-aate on jäänyt sivuun. Mutta esim. 1100-l lopulta rabbi David Kimhin kirja, "Liiton kirja, RaDaKin väittelyt kristittyjen kanssa", ottaa kantaa Messias-ajatukseen - tosin apologeettisesti.
        Sen sijaan Moses Maimonides (RaMBaM) on 'Kuningasten säädöksiä'-kirjassaan tiiviisti kertonut ajatuksia messiaasta. Tyyliin; messias on tooran opettaja, hän palauttaa Mooseksen lain vaatimukset, laatii myös omat lakinsa, alkaa sodan lakisäädösten toteuttamiseksi ja rakentaa temppelin.
        RaMBaM'in ajatukset ovat mielnkiintoinen heijastuma Jeesus Nasaretilaisen kuvaan. Jeesuksen katsottiin tuoneen oman tulkintansa Mooseksen lakiin.... messiaanisella oikeudella. Hän palautti kunniaan Mooseksen lain, mutta maksoi samalla lain vaatiman hinnan muiden puolesta. Hän rakensi temppelin kolmessa päivässä, eli siis hänen oma ylösnousu-ruumiinsa oli Krisatustemppelin, eli seurakunnan kulmakivi. Seurakunnan jäsenet sen eläviä rakennuskiviä.
        Joo tulkintaa, jota alkuseurakunta harjoitti, mutta he eivät nähneet itseään ja Messias-Vapahtajaansa Vanhan Testamentin ulkopuolisena ilmestyksenä ... vaan 'täyttäjänä'.
        Eikö tämä ollut se syy miksi Jeesuksen seuraajat ennen pitkää ajautuivat juutalaisuudesta ulos, jopa messiaaniset juutalaiset siis.

        tulkittuna. Messias ei kuitenkaan maksele hintoja kenenkään puolesta, ei liioin "vapahda" synneistä. Siirrät kristillisen syntikäsityksenkin sinne minne se ei kuulu.


      • Jobi
        ateisti-45 kirjoitti:

        tulkittuna. Messias ei kuitenkaan maksele hintoja kenenkään puolesta, ei liioin "vapahda" synneistä. Siirrät kristillisen syntikäsityksenkin sinne minne se ei kuulu.

        Nimittäin ensimmäiset Jeesuksen seuraajat olivat juutalaisia, ja tulkinta nousee heidän ajatusmaailmastaan. Kyllä näillä oli juurensa juutalaisuudessa, mutta (pakanoiden)kristinuskon tultua hallitsevaksi, se aiheutti vastareaktion juutalaisuudessa. Sen vuoksi tietyt tulkinta linjat 'kuihtuivat'. Eniten tämän tyylin ajatuksia on jäljellä midrash'eissa ja targumeissa (ja zohar'issa).
        Esimerkkinä ajatus ns. protoevankeliumista (se kohta jossa puhutaan käärmeestä pistämässä 'vaimon siementä' kantapäähän ja tätä polkemassa rikki käärmeen päätä 1Moos. 3:15-16). Rabbit ajattelivat, että messias tulisi saamaan aikaan maailmassa "tikun ha-olamin", eli korjauksen. Tämä ajatus yhdistettynä Jeesus messiaaseen tuotti'kristillistä' teologiaa monen muun seikan ohella.
        Eli olet oikeassa. Tulkitsen iloisesti lähteitä Kristuskeskeisesti... sehän on oikein, joka 'ajaa Kristusta' (kuulun siihen 'puljuun'). Mutta väitän, että juuret ovat juutalaisuudessa. Kyse ei ole pelkästään kristillisyyden (kokonaan uuden jutun) uudelleentulkinta taaksepäin. Kyse on tiettyjen juutalaisuudessa jo olemassa olleiden elementtien nousu tulkinnan avaimiksi joidenkin toisten kustannuksella. Vastaavasti se, mikä tänä päivänä on juutalaisuutta, nosti toisia elementtejä oman tulkintansa avaimiksi.... Mieti vaikka Jesajan kuvausta 'Herran kärsivästä palvelijasta'. Onko se yksittäinen ihminen, vai kollektiivikuvaus kärsivästä kansasta? Molemmat tulkintatraditiot ovat olleet ennen Jeesusta olleessa juutalaisuudessa. Kristityt (juutalaiset ewnsin, sitten muut) omivat yhden tradition ja toiset omivat toisen.


      • ateisti-45
        Jobi kirjoitti:

        Nimittäin ensimmäiset Jeesuksen seuraajat olivat juutalaisia, ja tulkinta nousee heidän ajatusmaailmastaan. Kyllä näillä oli juurensa juutalaisuudessa, mutta (pakanoiden)kristinuskon tultua hallitsevaksi, se aiheutti vastareaktion juutalaisuudessa. Sen vuoksi tietyt tulkinta linjat 'kuihtuivat'. Eniten tämän tyylin ajatuksia on jäljellä midrash'eissa ja targumeissa (ja zohar'issa).
        Esimerkkinä ajatus ns. protoevankeliumista (se kohta jossa puhutaan käärmeestä pistämässä 'vaimon siementä' kantapäähän ja tätä polkemassa rikki käärmeen päätä 1Moos. 3:15-16). Rabbit ajattelivat, että messias tulisi saamaan aikaan maailmassa "tikun ha-olamin", eli korjauksen. Tämä ajatus yhdistettynä Jeesus messiaaseen tuotti'kristillistä' teologiaa monen muun seikan ohella.
        Eli olet oikeassa. Tulkitsen iloisesti lähteitä Kristuskeskeisesti... sehän on oikein, joka 'ajaa Kristusta' (kuulun siihen 'puljuun'). Mutta väitän, että juuret ovat juutalaisuudessa. Kyse ei ole pelkästään kristillisyyden (kokonaan uuden jutun) uudelleentulkinta taaksepäin. Kyse on tiettyjen juutalaisuudessa jo olemassa olleiden elementtien nousu tulkinnan avaimiksi joidenkin toisten kustannuksella. Vastaavasti se, mikä tänä päivänä on juutalaisuutta, nosti toisia elementtejä oman tulkintansa avaimiksi.... Mieti vaikka Jesajan kuvausta 'Herran kärsivästä palvelijasta'. Onko se yksittäinen ihminen, vai kollektiivikuvaus kärsivästä kansasta? Molemmat tulkintatraditiot ovat olleet ennen Jeesusta olleessa juutalaisuudessa. Kristityt (juutalaiset ewnsin, sitten muut) omivat yhden tradition ja toiset omivat toisen.

        ei kuitenkaan ollut monta jumaltraditiota eikä ainuttakaan traditoita joka olisi pitänyt Toraa tilapäisenä . Ei liioin ajatusta jossa messias sovittaa synnit tai olisi jumalinkarnaatio joka tappaisi itsensä pariksi päivää "voittaakseen" itse luomansa kuoleman. Tai ajatusta että Jumalan jostain syystä pitäisi näin tehdä voidakseen antaa anteeksi luoduilleen näiden rikkeet. Voit irrottaa ajatuksen sieltä ja toisen täältä ja yhdistää ne kokonaisuudeksi joka ei kuitenkaan enää ole juutalaisuutta. Jeesus-liike alkoi juutalaisena lahkona, juutalaisten toimesta, mutta muuttui hyvin pian uudeksi itsenäiseksi uskonnoksi, jonka kaikki perusopit ovat vastakkaisia juutalaisuuden ajatuksille.


      • niilo
        ateisti-45 kirjoitti:

        ei kuitenkaan ollut monta jumaltraditiota eikä ainuttakaan traditoita joka olisi pitänyt Toraa tilapäisenä . Ei liioin ajatusta jossa messias sovittaa synnit tai olisi jumalinkarnaatio joka tappaisi itsensä pariksi päivää "voittaakseen" itse luomansa kuoleman. Tai ajatusta että Jumalan jostain syystä pitäisi näin tehdä voidakseen antaa anteeksi luoduilleen näiden rikkeet. Voit irrottaa ajatuksen sieltä ja toisen täältä ja yhdistää ne kokonaisuudeksi joka ei kuitenkaan enää ole juutalaisuutta. Jeesus-liike alkoi juutalaisena lahkona, juutalaisten toimesta, mutta muuttui hyvin pian uudeksi itsenäiseksi uskonnoksi, jonka kaikki perusopit ovat vastakkaisia juutalaisuuden ajatuksille.

        Onhan VT:ssa ilmoitettu uusi liitto Jer.31:31-34.
        Lunastus mainitaan mm.Jer.31:11-13. Mitä juutalaisuuteen tulee, niin siitäkin kirjoitetaan VT:ssa yllinkyllin.Jos ne kirjoitukset otetaan todesta kuten Messiasennustukset niin juutalaisuudesta ei luvata apua ennenkuin Messias on tullut toisen kerran.(Hoos.5:15).Juutalaisuus pysyy Raamatunkin mukaan vieraana vapahtajalleen loppuun asti.Pakanoidenhan siellä luvataan panevan toivonsa Hänen nimeensä.Lopussa pakanoille tulee suuri luopumus kun ihmisviisaus kasvaa.Kristillisyys luopui 300-luvulla alkuperäisestä tehtyään liiton maallisen vallan kanssa.Siten kristillisyyden valtavirran opista ei löydy Jumalan koko totuus.Kristillisyys(kirkko) ja juutalaisuus ovat molemmat tässä suhteessa samassa asemassa.Se ei kuitenkaan tee mitättömäksi Jumalan tahdon toteutumista siitä huolimatta.(Hoos.6:11)


      • Jobi
        ateisti-45 kirjoitti:

        ei kuitenkaan ollut monta jumaltraditiota eikä ainuttakaan traditoita joka olisi pitänyt Toraa tilapäisenä . Ei liioin ajatusta jossa messias sovittaa synnit tai olisi jumalinkarnaatio joka tappaisi itsensä pariksi päivää "voittaakseen" itse luomansa kuoleman. Tai ajatusta että Jumalan jostain syystä pitäisi näin tehdä voidakseen antaa anteeksi luoduilleen näiden rikkeet. Voit irrottaa ajatuksen sieltä ja toisen täältä ja yhdistää ne kokonaisuudeksi joka ei kuitenkaan enää ole juutalaisuutta. Jeesus-liike alkoi juutalaisena lahkona, juutalaisten toimesta, mutta muuttui hyvin pian uudeksi itsenäiseksi uskonnoksi, jonka kaikki perusopit ovat vastakkaisia juutalaisuuden ajatuksille.

        Taustaa:
        Juutalainen ajattelu, jota myös Raamattu edustaa, rakentuu assosiatiiviselle ajattelulle. Siinä jokainen asia saa merkityksensä kokonaisuudesta käsin ja kaikki riippuu kaikesta. Ei siis ihme, että Jeesuksen seuraajat ymmärsivät kaiken Jeesuksesta käsin.
        Kuoleman voittamisesta:
        Midrash Ruut yhdistää (vaimon)siemenen messiaskäsitteeseen sukulunastajasta puhuessaan (Peres, josta alkoi Daavidin kautta messiaaseen johtanut sukulinja). Tähän Perekseen liittyy traditio, jonka mukaan messias korjaa syntiinlankeemuksesta alkaneen turmion. Midrash Rabbaa kertoo siitä tähän tapaan: "...kun pyhä Jumala loi maailman, ei vielä ollut kuoleman enkeliä.... mutta A:n ja E:n langettua syntiin kaikki sukukunnat turmeltuivat....historia alkoi täyttyä Peresin kautta...hänestä on messias polveutuva ja hänen päivinänsä (so. messiaan) pyhä Jumala nielee kuoleman; hän hävittää kuoleman ainiaaksi (Jesaja 25:8 liittyen)
        Toorasta:
        'Sejag ha-tooraa', eli lain aitaus "ympäröi" juutalaisuutta. Juutalaisuudesta tuli jossain vaiheessa lakiuskonto, jossa profeetta Jesajaa lainatakseni (Jes. 28:10-13) 'levon sanomasta' oli tullut kova vaatimus. Em. Peresistä RaMBaN sanoi, että 'Häntä ympäröi aitaus ja hän on suljettu sen sisään; siksi kysytään, minkä repeämän oletkaan repäissyt aitaukseen ja poistunut siitä ulos..' Mitä tällä repeämällä tarkoitetaan? Vihveen voi saada vaikka Mitanot Kehuna, 'Pappeuden lahja', joka sanoo' Messias-kuningas kirkastaa heille selkeästi tooran, erehdykset, joihin he ovat syyllistyneet tähän mennessä..' Jeesus puuttui opetuksisaan lain epäkohtiin (onko oikein tehdä sapattina hyvää..?) ja hänen toimintansa johti 'repeämään' lain aitauksessa. Tapahtui se mitä apostoli Paavali kuvaa efesolaiskirjeen 2:14-15 jakeissa: "Hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja p u r k i e r o t t a v a n v ä l i s e i n ä n, nimittäin vihollisuuden, kun hän omassa lihassaan t e k i t e h o t t o m a k s i k ä s k y j e n l a i n s ä ä d ö k s i n e e n , luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan.'
        Sanoit: >> Voit irrottaa ajatuksen sieltä ja toisen täältä ja yhdistää ne kokonaisuudeksi joka ei kuitenkaan enää ole juutalaisuutta.


      • ateisti-45
        niilo kirjoitti:

        Onhan VT:ssa ilmoitettu uusi liitto Jer.31:31-34.
        Lunastus mainitaan mm.Jer.31:11-13. Mitä juutalaisuuteen tulee, niin siitäkin kirjoitetaan VT:ssa yllinkyllin.Jos ne kirjoitukset otetaan todesta kuten Messiasennustukset niin juutalaisuudesta ei luvata apua ennenkuin Messias on tullut toisen kerran.(Hoos.5:15).Juutalaisuus pysyy Raamatunkin mukaan vieraana vapahtajalleen loppuun asti.Pakanoidenhan siellä luvataan panevan toivonsa Hänen nimeensä.Lopussa pakanoille tulee suuri luopumus kun ihmisviisaus kasvaa.Kristillisyys luopui 300-luvulla alkuperäisestä tehtyään liiton maallisen vallan kanssa.Siten kristillisyyden valtavirran opista ei löydy Jumalan koko totuus.Kristillisyys(kirkko) ja juutalaisuus ovat molemmat tässä suhteessa samassa asemassa.Se ei kuitenkaan tee mitättömäksi Jumalan tahdon toteutumista siitä huolimatta.(Hoos.6:11)

        Jeremialla on se jossa Torah pannaan israelilaisten sydämiin -nimenomaan ei poisteta.
        Mitenkähän saat Hoseaan puhumaan messiaasta? Hosea puhuu Israelin valtakunnan kohtalosta omana aikanaan, Israelin viimeisinä vuosikymmeninä.


      • ateisti-45
        Jobi kirjoitti:

        Taustaa:
        Juutalainen ajattelu, jota myös Raamattu edustaa, rakentuu assosiatiiviselle ajattelulle. Siinä jokainen asia saa merkityksensä kokonaisuudesta käsin ja kaikki riippuu kaikesta. Ei siis ihme, että Jeesuksen seuraajat ymmärsivät kaiken Jeesuksesta käsin.
        Kuoleman voittamisesta:
        Midrash Ruut yhdistää (vaimon)siemenen messiaskäsitteeseen sukulunastajasta puhuessaan (Peres, josta alkoi Daavidin kautta messiaaseen johtanut sukulinja). Tähän Perekseen liittyy traditio, jonka mukaan messias korjaa syntiinlankeemuksesta alkaneen turmion. Midrash Rabbaa kertoo siitä tähän tapaan: "...kun pyhä Jumala loi maailman, ei vielä ollut kuoleman enkeliä.... mutta A:n ja E:n langettua syntiin kaikki sukukunnat turmeltuivat....historia alkoi täyttyä Peresin kautta...hänestä on messias polveutuva ja hänen päivinänsä (so. messiaan) pyhä Jumala nielee kuoleman; hän hävittää kuoleman ainiaaksi (Jesaja 25:8 liittyen)
        Toorasta:
        'Sejag ha-tooraa', eli lain aitaus "ympäröi" juutalaisuutta. Juutalaisuudesta tuli jossain vaiheessa lakiuskonto, jossa profeetta Jesajaa lainatakseni (Jes. 28:10-13) 'levon sanomasta' oli tullut kova vaatimus. Em. Peresistä RaMBaN sanoi, että 'Häntä ympäröi aitaus ja hän on suljettu sen sisään; siksi kysytään, minkä repeämän oletkaan repäissyt aitaukseen ja poistunut siitä ulos..' Mitä tällä repeämällä tarkoitetaan? Vihveen voi saada vaikka Mitanot Kehuna, 'Pappeuden lahja', joka sanoo' Messias-kuningas kirkastaa heille selkeästi tooran, erehdykset, joihin he ovat syyllistyneet tähän mennessä..' Jeesus puuttui opetuksisaan lain epäkohtiin (onko oikein tehdä sapattina hyvää..?) ja hänen toimintansa johti 'repeämään' lain aitauksessa. Tapahtui se mitä apostoli Paavali kuvaa efesolaiskirjeen 2:14-15 jakeissa: "Hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja p u r k i e r o t t a v a n v ä l i s e i n ä n, nimittäin vihollisuuden, kun hän omassa lihassaan t e k i t e h o t t o m a k s i k ä s k y j e n l a i n s ä ä d ö k s i n e e n , luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan.'
        Sanoit: >> Voit irrottaa ajatuksen sieltä ja toisen täältä ja yhdistää ne kokonaisuudeksi joka ei kuitenkaan enää ole juutalaisuutta.

        juutalaisuus ei tunne. Aggada- ja midrashkirjallisuus on valtava, niistä voi löytää suurin piirtein mitä vain, mutta näille tarinoille ei kuitenkaan pidä antaa liikaa painoarvoa. Sielu jonka ihminen syntyessään saa on puhdas, tämä on juutalaisuuden käsitys, synti on teko ei tila. Muut juutalaisuuden peruskäsitteet olemme jo käsitellet, messias ei ole synnin sovittaja, ei jumalolento jne


      • niilo
        ateisti-45 kirjoitti:

        Jeremialla on se jossa Torah pannaan israelilaisten sydämiin -nimenomaan ei poisteta.
        Mitenkähän saat Hoseaan puhumaan messiaasta? Hosea puhuu Israelin valtakunnan kohtalosta omana aikanaan, Israelin viimeisinä vuosikymmeninä.

        Israelilla VT:ssa tarkoitetaan laajempaa kokonaisuutta kuin juutalaisuus.Juutalaisuuden tarkoitus historiassa näkyvänä Israelin edustajana liittyy Messiaan ja kansan yhteisestä tehtävästä ennustusten täyttäjänä.Jumala tekee työtään ihmisten huomaamatta antamiensa kirjoitusten täyttämiseksi koko ajan. VT:n ennustukset kattavat koko ihmiskunnan aikakauden.Erityisesti ne koskevat viimeisiä tapahtumia.Ennustuksia on rajallinen määrä.Aikanaan ne ovat kaikki toteutuneita ennustuksia.Toteutuminen tapahtuu täysin huolimatta ihmisten uskomisesta niihin.Oikeaan osunut ymmärrys on hyödyllinen vain sille joka uskoo.Hoosean ennustuksesta luin juutalaisen (ort.?)selityksen (Hoos.6:2) jossa kerrottiin Messiaan tulo n.2000 v temppelin hävityksestä.(2000v=2pv).Näinhän uskotaan myös Jeesuksen toisen tulemuksenkin suunnilleen olevan.


      • niilo
        ateisti-45 kirjoitti:

        juutalaisuus ei tunne. Aggada- ja midrashkirjallisuus on valtava, niistä voi löytää suurin piirtein mitä vain, mutta näille tarinoille ei kuitenkaan pidä antaa liikaa painoarvoa. Sielu jonka ihminen syntyessään saa on puhdas, tämä on juutalaisuuden käsitys, synti on teko ei tila. Muut juutalaisuuden peruskäsitteet olemme jo käsitellet, messias ei ole synnin sovittaja, ei jumalolento jne

        ja teki siinä yhteydessä liiton Israelin kanssa.Israel rikkoi tämän liiton.Israelille oli luvattu lain noudattamisen kautta myös liittoon kuuluva siunaus.Koska kansa liiton rikkomisen kautta menetti mahdollisuuden kaikkia koskevaan siunaukseen, tuli Jeesus ihmiseksi,yhden miehen edustamaksi Israeliksi,ja täytti Jumalan antamat ehdot.Ylösnousemisen kautta Jumala todisti Jeesuksen täyttäneen Jumalan vaatimukset lain noudattamisesta.Jeesus noudatti jokaista kymmentä käskyä;"Rakasta Jumalaa yli kaiken" joista Jumala itse päättää omasta puolestaan, ja ihmisiä koskevat lain kohdat rankaisivat ihmiset tuomitsemalla Jeesuksen syyttömästi kuolemaan; jättäen samalla itse noudattamasta Jeesusta kohtaan ihmisten välille säädettyjä lakeja.Lakihan oli tarkoitettu vääryyden estämiseksi eikä vääryyden perusteluksi.Jumala ei tule koskaan kysymään mitä juutalaisuuteen kuuluu lain noudattamisen suhteen.Jumalahan on monessa kohdin sanonut ihmisten rikkoneen Mooseksen kautta annetun liiton.Uusi liitto annettiin koko ihmiskunnalle Israelille annetun liiton sijaan. Silti Jumala itse pitää myös omalta puoleltaan liittonsa myös juutalaisten kanssa voimassa omilla ehdoillaan.Koko VT puhuu niistä alusta loppuun asti.Myöskin pitää muistaa että kristityt ovat ennustuksissa mukana.Niiden mukaan hekään eivät noudata uuden liiton ohjeita ennenkuin Israelkin tulee mukaan aikojen lopussa.Perisyntiä tai ei,ihmiskunta on kuitenkin silmiemme edessä joka hetki valmiina tuhoamaan itsensä monenlaisten ihmisten aiheuttamien ongelmien kanssa.Meidän ainoa toivomme on, että meille annetaan jokaiselle uudenlainen olemus,joka ei ole vihollinen missään olosuhteissa veljiensä kanssa.


      • Jobi
        ateisti-45 kirjoitti:

        juutalaisuus ei tunne. Aggada- ja midrashkirjallisuus on valtava, niistä voi löytää suurin piirtein mitä vain, mutta näille tarinoille ei kuitenkaan pidä antaa liikaa painoarvoa. Sielu jonka ihminen syntyessään saa on puhdas, tämä on juutalaisuuden käsitys, synti on teko ei tila. Muut juutalaisuuden peruskäsitteet olemme jo käsitellet, messias ei ole synnin sovittaja, ei jumalolento jne

        Hyväksyn kyllä näkemyksesi varsinaisesta juutalaisuudesta, varsinkin siitä haarasta juutalaisuutta, joka on johtanut nykyisiin juutalaisiin ajatusrakennelmiin. Mutta pidän edelleen siitä kiinni, että varhaisessa juutalaisuudessa, esim. suurten profeettojen aikaisessa, oli useita ajatussuuntia, joihin kristillinen ajattelu on kiinnittynyt. Kristinuskokaan ei ole kasvanut tyhjiöstä ja 'ominut' sitten itselleen jotain toisen omaa....itsekeksittyjä juutalaisjuuria. Lisäksi väitän, että niillä ajatuslinjoilla, jotka johtivat pitämään Jeesusta messiaana ja Vapahtaja, on legiimi paikkansa varhaisessa juutalaisuudessa.


      • ateisti-45
        Jobi kirjoitti:

        Hyväksyn kyllä näkemyksesi varsinaisesta juutalaisuudesta, varsinkin siitä haarasta juutalaisuutta, joka on johtanut nykyisiin juutalaisiin ajatusrakennelmiin. Mutta pidän edelleen siitä kiinni, että varhaisessa juutalaisuudessa, esim. suurten profeettojen aikaisessa, oli useita ajatussuuntia, joihin kristillinen ajattelu on kiinnittynyt. Kristinuskokaan ei ole kasvanut tyhjiöstä ja 'ominut' sitten itselleen jotain toisen omaa....itsekeksittyjä juutalaisjuuria. Lisäksi väitän, että niillä ajatuslinjoilla, jotka johtivat pitämään Jeesusta messiaana ja Vapahtaja, on legiimi paikkansa varhaisessa juutalaisuudessa.

        ymmärrä mitä yatkoiatat epävirallisella juutalaisuudella- kaikilla uskonnoilla on ollut mahdollisuus tietysti kehittyä toisenlaisiksikin kuin miksi lopulta päätyivät- myös kristinuskolla. En kuitenkaan missään vanhemmassa juutalaisuudessa näe siemeniä perisyntiin, messiaan jumalalliseen luontoon, jumalan itsemurhan välttämättömyyteen jotta synnit saataisiin anteeksi -nämä pääesimerkkeinä. Selväähän tietysti on että kristinusko omaksui monia ajatuksia juutalaisuudesta .


      • niilo
        ateisti-45 kirjoitti:

        ymmärrä mitä yatkoiatat epävirallisella juutalaisuudella- kaikilla uskonnoilla on ollut mahdollisuus tietysti kehittyä toisenlaisiksikin kuin miksi lopulta päätyivät- myös kristinuskolla. En kuitenkaan missään vanhemmassa juutalaisuudessa näe siemeniä perisyntiin, messiaan jumalalliseen luontoon, jumalan itsemurhan välttämättömyyteen jotta synnit saataisiin anteeksi -nämä pääesimerkkeinä. Selväähän tietysti on että kristinusko omaksui monia ajatuksia juutalaisuudesta .

        tuli toteutetuksi pienimmässä mahdollisessa määrässä kun täydellisesti ohjeet täytti vain yksi.
        Hänestä tuli päämies kaikille muille ansionsa tähden.Kaikki Jumalan antamat lupaukset tulivat Hänen perinnökseen.Oikeudenmukaisuutensa Jeesus osoittaa jakamalla omaansa meille muillekin lupauksensa mukaan.Ihmiset osoittavat kelvollisuutensa lupauksien osallisuuteen pitämällä muut ihmiset veljinään kuten Jeesuskin pitää meitä, jotka uskomme Häneen.Siinä ovat voimassa Jumalan antamat kymmenen käskyä.


      • Jobi
        ateisti-45 kirjoitti:

        ymmärrä mitä yatkoiatat epävirallisella juutalaisuudella- kaikilla uskonnoilla on ollut mahdollisuus tietysti kehittyä toisenlaisiksikin kuin miksi lopulta päätyivät- myös kristinuskolla. En kuitenkaan missään vanhemmassa juutalaisuudessa näe siemeniä perisyntiin, messiaan jumalalliseen luontoon, jumalan itsemurhan välttämättömyyteen jotta synnit saataisiin anteeksi -nämä pääesimerkkeinä. Selväähän tietysti on että kristinusko omaksui monia ajatuksia juutalaisuudesta .

        Kun selvästi kirjoitan liian epäselvästi. Ajattelun peruslähtökohtana on Jamnian suuren neuvoston päätökset 90jKr. Silloin lähti liikkeelle kehityskulku jota tarkoitan nykyisellä 'virallisella' juutalaisuudella. 10 käskyä jäi pois sapatin synagooga teksteistä, septuagintaa ei käytetty enää virallisena lähteenä (sinänsä ymmärrettävää, koska varhaiset kristityt tukeutuivat nimen omaa siihen), ylösnousemususkon korostus jäi vähemmälle jne. Fariseusten yksityiskohtainen lakitulkinta sai suuremman sijan (no, monopolin) muiden juutalaisten virtausten rinnalla, eli 'epävirallisen' juutalaisuuden rinnalla. Samalla alkoi kehitys, joka korostaa Talmudia Tooran tulkitsijana. Kuitenkin rabbit sanovat, että Vanha Testamentti johtaa targumeihin, targumit mishnaan, mishna talmudiin. Eli targumit antavat alkuperäisemmän kuvan varhaisen juutalaisuuden suuntauksista. Esimerkiksi Logos-sanaa vastaava Mimra-käsite esiintyy targumeissa 596 kertaa, mutta ei kertaakaan talmudissa. Esimerkiksi targum Onkelos selittää 5 Moos. 28 alkua jossa puhutaan, että jos kansa kuulee Jumalan ääntä, tulevat siunaukset heidän osakseen seuraavasti; 'jos otat vastaan Herran Mimran niin että Herran Mimra on Jumalasi kaikki tämä täyttyy ..' Näissä targumeissa samaistetaan usein Mimra Jumalan nimeen ... melko selvä yhtymäkohta UT:n tulkintamaailmaan. Tätä vahvistaa vielä se 'sana'-teologia, joka oli löydettävissä Qumranin yhteisössä juuri e.a.a.
        Sovitusajatus perustuu juutalaisuuteen, varsinkin 3:nen Mooseksen kirjan uhreihin ja varsinkin 5:nen Mooseksen kirjan suureen sovintopäivään. Aaronin tuli tunnustaa kaikki israelilaisten pahat teot ja riikkomukset ja laskea ne syntikauriin päälle. Se oli vertauskuvallinen sovittaja, joka kantoi kansan synnit. Kauris surmattiin leirin ulkopuolella kansan puolesta, jotta kansa tulisi puhtaaksi Herran edesä. Tästä liikkellelähtien sovitus koskee syyllisyyttämme Jumalan edessä. Jeesus on se se välittäjä, joka on ihmisen ja Jumalan välissä (vrt. 1 Sam. 2:25).


      • skeba
        Jobi kirjoitti:

        Kun selvästi kirjoitan liian epäselvästi. Ajattelun peruslähtökohtana on Jamnian suuren neuvoston päätökset 90jKr. Silloin lähti liikkeelle kehityskulku jota tarkoitan nykyisellä 'virallisella' juutalaisuudella. 10 käskyä jäi pois sapatin synagooga teksteistä, septuagintaa ei käytetty enää virallisena lähteenä (sinänsä ymmärrettävää, koska varhaiset kristityt tukeutuivat nimen omaa siihen), ylösnousemususkon korostus jäi vähemmälle jne. Fariseusten yksityiskohtainen lakitulkinta sai suuremman sijan (no, monopolin) muiden juutalaisten virtausten rinnalla, eli 'epävirallisen' juutalaisuuden rinnalla. Samalla alkoi kehitys, joka korostaa Talmudia Tooran tulkitsijana. Kuitenkin rabbit sanovat, että Vanha Testamentti johtaa targumeihin, targumit mishnaan, mishna talmudiin. Eli targumit antavat alkuperäisemmän kuvan varhaisen juutalaisuuden suuntauksista. Esimerkiksi Logos-sanaa vastaava Mimra-käsite esiintyy targumeissa 596 kertaa, mutta ei kertaakaan talmudissa. Esimerkiksi targum Onkelos selittää 5 Moos. 28 alkua jossa puhutaan, että jos kansa kuulee Jumalan ääntä, tulevat siunaukset heidän osakseen seuraavasti; 'jos otat vastaan Herran Mimran niin että Herran Mimra on Jumalasi kaikki tämä täyttyy ..' Näissä targumeissa samaistetaan usein Mimra Jumalan nimeen ... melko selvä yhtymäkohta UT:n tulkintamaailmaan. Tätä vahvistaa vielä se 'sana'-teologia, joka oli löydettävissä Qumranin yhteisössä juuri e.a.a.
        Sovitusajatus perustuu juutalaisuuteen, varsinkin 3:nen Mooseksen kirjan uhreihin ja varsinkin 5:nen Mooseksen kirjan suureen sovintopäivään. Aaronin tuli tunnustaa kaikki israelilaisten pahat teot ja riikkomukset ja laskea ne syntikauriin päälle. Se oli vertauskuvallinen sovittaja, joka kantoi kansan synnit. Kauris surmattiin leirin ulkopuolella kansan puolesta, jotta kansa tulisi puhtaaksi Herran edesä. Tästä liikkellelähtien sovitus koskee syyllisyyttämme Jumalan edessä. Jeesus on se se välittäjä, joka on ihmisen ja Jumalan välissä (vrt. 1 Sam. 2:25).

        Kyllä nuo kaikki kirjaimet on tuttuja.
        Osa sanoistakin.

        Se, että tuollaiset jorinat ei aukea juur kellekään ei suinkaan ole sinun vikasi.


    • Trubaduuri

      Aito ja oikea kristinusko pohjautuu Kristuksen ilmoitukseen ja todistukseen, ja hänen antamaan opetukseen. Sekä hänen ja muutaman muun tunnetun vaikuttavan tekijän esille tuomiin esimerkkeihin
      tästä elävästä elämästä. Ja lisäksi, itsekunkin ihmisen ja Luojan välisistä suhteista tulleisiin inspiraatioihin sekä niistä syntyneistä kovin omanlaisista näkemyksistä ja käsityksistä, joita itsekullakin on ko. asiasta.
      Siis suhteesta, tämän luomakunnan korkeinpaan Luojaan, eli ihmiskunnan alulle saattajaan, taivaallisen Isään (joillekin myös jumala) sekä siihen tapaan jolla suhtaudumme tähän, itse elämään ja meidän moniin kanssa-eläjiin, myös eläimet mukaan lukien. Joten aito oikea kristinusko ei voi perustua puhtaasti raamattuun eikä eri uskontokuntien oppeihin, vaan myös elävään sanaan ja eläviin ihmisiin ja heidän erilaisiin tapoihin kohdata oma uskonsa, jumalansa, taivaallinen Isä. Eli, Luojamme ja oma elämämme sekä koko tämä ainutkertainen luomakunta sellaisena kuin se meille näyttäytyy.

    • jli

      Kristillinen usko perustuu Jeesuksen Kristuksen sovitustyöhön. Emme pelastu omien tekojemme ansiosta. Pelastus on Jumalan lahja meille uskon kautta.
      Mutta miten sitten saamme tästä tietää? Jumala on evankeliumin kautta ilmoittanut sen Pyhissä Kirjoituksissa, eli Raamatussa. Sen takia on tärkeä luottaa Raamatun sanomaan ja suhtautua vakavasti siihen.
      Enemmän tästä:
      http://www.nic.fi/~jlindell/miksikristusko.htm / kohta 7

    • Kristinusko perustuu sekä Raamattuun että kirkon oppiin. Juutalaisten kirjoitukset eli VT on vanhempi kuin kristinusko. Meidän UT:mme on taas nuorempi kuin kristinusko. Uusi Testamentti on nimittäin kirkon kirja: se on syntynyt, "toimitettu" ja kanonisoitu kristillisen kirkon piirissä ja toimesta. Kristinusko taas perustuu sekä juutalaiseen "teologiaan" ja filosofiaan että antiikin filosofioihin. Kautta historiansa ajan yhteiskunnassa vaikuttavat filosofiat ja aatteet ovat vaikuttaneet myös siihen kuinka aikanaan kanonisoituja Raamatun tekstejä on tulkittava ja ymmärrettävä. Meillä protestanteilla on iskulauseena "yksin Raamattu", ikäänkuin se olisi edes mahdollista. Kysymys on harhasta, sillä traditio, perinne, on aina mukana Raamattua luettaessa ja kirkon tai minkä tahansa seurakunnan opetuksessa. Tämä perinne on tietysti eri kirkko- ja seurakunnissa erilaista, riippuen siitä missä määrin ja miten erilaiset aatteelliset virtaukset ovat kyseiseen yhteisöön vaikuttaneet, miten yhteisö on syntynyt tai irtaantunut "emoseurakunnastaan" jne.--- Katoliset ovat tässä realistisemmalla pohjalla tunnustaessaan sekä perinteen että Raamatun opin ja opetuksen pohjaksi.

    • taikauskoton

      Näkemyksiä näyttää olevan yhtä paljon kuin näkijöitäkin...

      Ei tunnu siis olevan kovin suurta yksimielisyyttä kristinuskon perusteista tälläkään palstalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      5726
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      22
      2889
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      155
      2626
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      26
      2429
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1684
    6. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1565
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      134
      1404
    8. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

      Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      135
      1028
    9. Terveiset kaivatullesi

      kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      90
      1012
    10. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      9
      933
    Aihe