BIOLAN-KOMPOSTORI

Vuokko

Onko kellään teistä sitä Biolan.talvikompostoria???? Pitäisi hankkia kompostori ja mietityttää tuon ko.kompostorin kova hinta...toimiiko se talvella oikeasti vai ei..??? Kiitokset tiedosta

82

108451

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vielä oppimaton käyttäjä

oppia käyttämään kompostoria. Meillä se on ollut pari vuotta, enkä itse ole vielä oppinut käyttämään! Ilmeisesti itselläni on ollut se ongelma, etten ole lisännyt vettä (nestettä) riittävästi. Nyt tänä keväänä tyhjensin ensi kerran "mullan tapaista" - luin jostain palstalta, että ei se tuotakaan suoraan multaa, vaan se pitää edelleen kompostoida??!! Minun aikaansaannokseni ei ainakaan ollut multaa, vaan kuivahkoa sekavaa jätettä! Myönnän - varmaan vika omassa toiminnassani. Tänä kesänä aion opetella sen käytön.

• AnelmaS

Meidän kompostorimme pysyi sulana helmikuun alkuun, mutta sitten matkustin kuukaudeksi ulkomaille, ja se tietenkin jäätyi. Nyt olen herätellyt sitä lämpimällä vedellä ja lämpö on alkanut hiljalleen kohota. Olen käyttänyt kompostiherätettä reilusti tässä vaiheessa. Komposti on taas aika täynnäkin, mutta odotan, että se lämmön noustua alkaa laskea. Ainakaan se ei haise pahalta, joten oletan sen olevan kunnossa. Ohjeessakin sanottiin, ettei se ole vaarallista, vaikka se joskus jäätyykin. Minä uskon, ettei se olisi sitä tehnytkään, jos olisin voinut sitä koko talven sekoitella.
      Muuten komposti on hyvä, mutta pienelle ihmiselle se on aika korkea. Olen tehnyt sen eteen laverin, jolle nousen, kun sitä sekoittelen. Kuoriketta olen käyttänyt runsaasti, mutta sekin jäätyy, jos se on ulkotiloissa.
      Joka tapauksessa kompostointi on mielenkiintoista puuhaa, ja siten saa aivan ilmaista multaa jätteistään. Minä jopa tyhjensin kompostia keskellä talvea ja heitin mullat viereisen marjapensaan alle. Nyt sekoitin sitä ostomultaan ja lisäsin ruusuille. Aika näyttää, miten onnistuin. Tulen kertomaan teille, kun kesä on pidemmällä.

• pipsa

tosiaankin biolanin lämpökompostorin käyttö vaatii opettelua ,ei siitä kyllä suoraan multaa tule se täytyy eka olla vielä jatkokypsytyksessä ,,,mainoksessahan silloin aina näytti kun sieltä tyhjennettiin oikeaa kuivaa multaa ,se oli kyllä harhaan johtavaa....meillä on muuten toiminut hyvin ,talvella kerran jäähtyi niin että sai herätellä uudestaan...

• Anonyymi

Ei se multa tule ihan ilmaiseksi, kun käytät siihen kuiviketta, herätettä jne.

• Anonyymi

Hiivaa ja sokeria...turhaan ostella mitään kalliita aineita..

• mekatron

Minulla on ollut jo noin kymmenen vuotta eikä ole kertaakaan jäätynyt.

Pahimpina pakkasina on ollut "karhuntalja" alaosan ympärillä, pysyy vielä lämpimämpänä.

Mutta ei ilmankaan jäätynyt ole, ei sitä suotta kehuta!

• ansari

Kompostini on toiminut 10 vuotta, mutta on merkiltään Global.. jotakin. Helmikuun paikkeilla jäätyy muutamaksi kuukaudeksi ja sitten herättelemme sen toukokuussa. Joka syksy siirrämme pohjalta lähes valmiin kompostin puiseen kehikkoon "tekeytymään" ja näin saamme tilaa kompostiin. Joka kevät siirrämme puisesta kehikosta pohjalla olevan mullan käyttöön. Jos se ei ole tarpeeksi maatunutta sitä ei saa kääntää esim. kasvimaalla maan sisään vaan jättää pintaan. Kuulin viikonloppuna että jos käyttää kompostissa havupuun haketta tai sahanpurua se lisää kompostimullan happamuutta, mikä tahtoo vaivata muutenkin suomen maaperää. Oletteko kuullut samaa?

• kuullut myös
        ansari kirjoitti:

Kompostini on toiminut 10 vuotta, mutta on merkiltään Global.. jotakin. Helmikuun paikkeilla jäätyy muutamaksi kuukaudeksi ja sitten herättelemme sen toukokuussa. Joka syksy siirrämme pohjalta lähes valmiin kompostin puiseen kehikkoon "tekeytymään" ja näin saamme tilaa kompostiin. Joka kevät siirrämme puisesta kehikosta pohjalla olevan mullan käyttöön. Jos se ei ole tarpeeksi maatunutta sitä ei saa kääntää esim. kasvimaalla maan sisään vaan jättää pintaan. Kuulin viikonloppuna että jos käyttää kompostissa havupuun haketta tai sahanpurua se lisää kompostimullan happamuutta, mikä tahtoo vaivata muutenkin suomen maaperää. Oletteko kuullut samaa?

Havupuuta ei saisi panna kompostiin, sanottiin minulle. Pihka estää maatumisen. Olen sen jälkeen varonut haketta tehdessäni.
        Meillä on vain kesäkäyttöinen pihakompostori mökillä. Kyllä on vähän sillä tavalla, että etupäässähän siinä on haketta! Välillä se on lämmin ja toimiva, mutta kun olen taas poissa joitakin aikoja se ehtii kuivua tai muuten loukkantua hoitamattomuudesta, ja niin se on taas heräteltävä henkiin. Muurahaisetkin hyökkäävät sinne mielellään. Se on kyllä merkki liian kuivasta kompstista.
        Jokavuotinen ongelmani on, että en oikein tiedä missä vaiheessa sen tyhjentäisin, koska siihen tulee päivittäin lisää jonkin verran. Aikaisin keväällä se on jäässä, mutta olen herätellyt sitä kesään lämpimällä vedellä. Alla ehkä on jo jatkomaatumiseen sopivaa, mutta ihan tyhjäksi sitä ei voi tyhjentää. Kauhea homma kun en ole keksinyt näppärää tapaa.

• minna
        kuullut myös kirjoitti:

Havupuuta ei saisi panna kompostiin, sanottiin minulle. Pihka estää maatumisen. Olen sen jälkeen varonut haketta tehdessäni.
        Meillä on vain kesäkäyttöinen pihakompostori mökillä. Kyllä on vähän sillä tavalla, että etupäässähän siinä on haketta! Välillä se on lämmin ja toimiva, mutta kun olen taas poissa joitakin aikoja se ehtii kuivua tai muuten loukkantua hoitamattomuudesta, ja niin se on taas heräteltävä henkiin. Muurahaisetkin hyökkäävät sinne mielellään. Se on kyllä merkki liian kuivasta kompstista.
        Jokavuotinen ongelmani on, että en oikein tiedä missä vaiheessa sen tyhjentäisin, koska siihen tulee päivittäin lisää jonkin verran. Aikaisin keväällä se on jäässä, mutta olen herätellyt sitä kesään lämpimällä vedellä. Alla ehkä on jo jatkomaatumiseen sopivaa, mutta ihan tyhjäksi sitä ei voi tyhjentää. Kauhea homma kun en ole keksinyt näppärää tapaa.

Jos tilat antavat myöten, hanki toinen kompostori.
        Itselläni on Globe- ja tynnyrinmallinen kompostori (nimeä en enää muista), sekä lautakehikko jälkikompostointia varten. Enää ei tarvitse kärvistellä, että riittääkö kompostoritila talveksi. Kun kompostori täyttyy, siirrytään täyttämään toista.
        Täysi kompostori saa olla rauhassa sen 6-8vk (lukuunottamatta tutkimussekoituksia...) Sitten KOKO massa siirretään jälkikompostointikehikkoon. (Koin kompostoitumattomien pintaosien kaapimisen uuden kompostorin pohjaksi epämääräiseksi sutimiseksi.)
        Talvella laitan jätteen mukaan kuiviketta olipa kompostori jäässä tai ei. Kun se sitten heräilee, ei tule kiirettä sekoitella tai kuivittaa. (Jos olisi vain yksi kompostori, kevättalvella voisi joutua jättämään kuivikkeen pois tilanahtauden vuoksi, kunnes kompostori sulaa).
        Jos olisin nyt hankkimassa kompostoria, ostaisin kaksi Globea. Edullinen (Biolan-kompostorin hinnalla saa kaksi Globea) ja toimiva, mukavan matala-> miellyttävä suorittaa hoitotoimet. Irtokansi epäilytti aluksi, mutta ei se minnekään lennähdellyt kovassakaan tuulessa tai tuiskussa.

• Anonyymi
        kuullut myös kirjoitti:

Laita puiden lehtiä..

• ei enää tumpelo

Hei,
      niin se on, että kokemus opettaa. Meillä ei biolaani ole jäätynyt pariin talveen ja juuri toissapäivänä tein suuremman tyhjennyksen ja sekoitin hyvin ja seuraavana aamuna oli lämpötila 70 astetta. Meillä komposti on aina melkein täysi ja sitä sekoitetaan aina kun jätettä lisätään. Parasta kuoriketta saimme kun kävimme keräämässä puunpinoamispaikalta sinne jääneitä "jätteitä". Kuoriketta talvella päällimmäiseksi paksu kerros eristeeksi. Kompostiherätteenä virtsa on parasta, tyhjennän pissan lasten potasta, joko suoraan kompostiin tai jäteastiaan.

• Jaspakka

Meillä on ollut tuollainen biolanin kompostori nyt vuoden käytössä ja ihan hienosti olemme sen kanssa pärjänneet, vaikka ihan aloittelijoita olemmekin. Ei jäätynyt talvella kertaakaan, vähän lämpötila taisi laskea ja hajoaminen pysähtyä, mutta heittelin koko talven n. kerran kuussa pikkuisen herätettä ja lämmintä vettä ja joka kerta (viikottain) huussikuiviketta joukkoon ja sekoittelin. Viikossa jo jätteet häviävät tunnistamattomaksi ja pinta laskee aina käännettäessä. Lämpötilasta en osaa sanoa, kun meillä tuo mittari on rikki (ostimme käytettynä).

Nyt pitäisi sitten tuo tyhjennys tehdä, ensimmäistä kertaa. Onko vinkkejä, mihin laitan jälkikompostoitumaan ja kuinka pitkäksi aikaa?

• pipsa
        Jaspakka kirjoitti:

Meillä on ollut tuollainen biolanin kompostori nyt vuoden käytössä ja ihan hienosti olemme sen kanssa pärjänneet, vaikka ihan aloittelijoita olemmekin. Ei jäätynyt talvella kertaakaan, vähän lämpötila taisi laskea ja hajoaminen pysähtyä, mutta heittelin koko talven n. kerran kuussa pikkuisen herätettä ja lämmintä vettä ja joka kerta (viikottain) huussikuiviketta joukkoon ja sekoittelin. Viikossa jo jätteet häviävät tunnistamattomaksi ja pinta laskee aina käännettäessä. Lämpötilasta en osaa sanoa, kun meillä tuo mittari on rikki (ostimme käytettynä).

Nyt pitäisi sitten tuo tyhjennys tehdä, ensimmäistä kertaa. Onko vinkkejä, mihin laitan jälkikompostoitumaan ja kuinka pitkäksi aikaa?

me laitettiin vanhaan tynnyriin, reikiä vaan pohjaan , on tosi hyvä homma ,,

• Orvokki
        pipsa kirjoitti:

me laitettiin vanhaan tynnyriin, reikiä vaan pohjaan , on tosi hyvä homma ,,

multaa, vaan pitää olla eri laari sitä varten?? Eli yhtä hyvin sitten voi ostaa halvan, tavallisen kompostin?!

• pipsa
        Orvokki kirjoitti:

multaa, vaan pitää olla eri laari sitä varten?? Eli yhtä hyvin sitten voi ostaa halvan, tavallisen kompostin?!

ei se ole valmista multaa täytyy jälkikompostoida vielä,,,mutta voi sitä käyttää kaikille koristekasveille ja marjapuskille ,,,,muuten itsekin sain tietää vähän myöhässä että kun kylvää kukan siemeniä niin ei saa sekoittaa sitä kompostia siihen maahan se kuulemma voi estää itämisen ,olin kerinnyt jo sekottaa,,saas nähdä mitenkäs käy....

• mekatron
        Orvokki kirjoitti:

Se valmis multa on.
        Tosiaan pensaiden ja puiden juurille voi kyllä laittaa, mutta ei kasvimaalle, saattaa tulla jotain ainetta kasvien kautta suuhun ja vaikka masu pipiksi.
        Ja vaikka syöpiä, niitähän tulee nykyään kuin ....en enää muista, mitä:).
        Se ikä....

Minulla on sellainen kyllästetystä laudasta tehty kehikko, jossa se muhii vielä vuoden.

Ja sahanpuru sun muu sellainen palamaton puujäte vie maasta typpeä oikein roppakaupalla.
        Nekin pitäisi ensin kompostoida vuosi, parikin.

• Pöpö
        mekatron kirjoitti:

Se valmis multa on.
        Tosiaan pensaiden ja puiden juurille voi kyllä laittaa, mutta ei kasvimaalle, saattaa tulla jotain ainetta kasvien kautta suuhun ja vaikka masu pipiksi.
        Se ikä....

Minulla on sellainen kyllästetystä laudasta tehty kehikko, jossa se muhii vielä vuoden.

Ja sahanpuru sun muu sellainen palamaton puujäte vie maasta typpeä oikein roppakaupalla.

>ei kasvimaalle, saattaa tulla jotain ainetta kasvien kautta suuhun ja vaikka masu pipiksi. <
        Ja höpö höpö. Olen vuosia laittanut kompostin suoraan peltoon. Sinne se lahoaa lopullisesti. Jyrsimellä sekoitan mullan sekaan. Hyviä pottuja on tullut ja porkkanoita ja punajuuria ja nauriita ja sipuleita ja salaattia ja tilliä ja retiisejä ja lanttuja ja ja ja.....

• mekatron
        Pöpö kirjoitti:

>ei kasvimaalle, saattaa tulla jotain ainetta kasvien kautta suuhun ja vaikka masu pipiksi. <
        Ja höpö höpö. Olen vuosia laittanut kompostin suoraan peltoon. Sinne se lahoaa lopullisesti. Jyrsimellä sekoitan mullan sekaan. Hyviä pottuja on tullut ja porkkanoita ja punajuuria ja nauriita ja sipuleita ja salaattia ja tilliä ja retiisejä ja lanttuja ja ja ja.....

ei niitä sinun pöpöjäsi näy.
        Tuleehan ne potut hyväksi, kun saavat lannoitusta, mutta, mutta....

Uskon kyllä näitä suosituksia, että ruoan kasvattamiseen ei käytetä täysin palamatonta kompostia.

Joko nipistelee jossain päin??:).

Tietysti kukin taaplaa tyylillään.

• Anonyymi
        mekatron kirjoitti:

Se valmis multa on.
        Se ikä....

EI kyllästetystä siitä liukenee kyllästysainetta multaan

• pipsax

puheitani siitä ettei toimi ,se oli vaan käyttäjästä kiinni koko homma .nyt olen yksin sitä hoidellut ja laittanut kitsastelematta sitä kuoriketta niin jo tulee mahtavaa tavaraa..kyllä minä siltikin laitan siihen välivarastoon että saa syksyllä laittaa puskille ja mihin nyt sitten laittaakaan..tänään otin sitä taas kotsari kuorman että sopii uutta,,,

• paii

Vaatii tosiaan opettelua. Meillä on taloyhtiössä 3 perhettä ja kuukauden käytön jälkeen Biolan 220 on täynnä. Taidettiin alkuinnostuksen huumassa hankkia liian pieni. Murheena on nämä kesähelteet. Vaikka kuinka laitamme kuiviketta, kompostori haisee. Möyhin päiväittäin ja olen kerran kääntänyt. Pohjalta tuloksena mustaa mössöä. Kertokaa te kokeneet, onko minulla mahdollisuuksia Biolanin kanssa, vai luovutanko?

• Rane

Biolan 220 on selkeästi liian pieni useamman kotitalouden yhteiskäyttöön. Nyt biojäte ei ehdi kompostoitua riittävästi ennenkuin joudutte tyhjentämään astian. Kannattaa hankkia isompi (Biolan 550, L&T Kiinteistökompostori 450L, tai kaikille kotitalouksille omat kompostorit).

• herkkänenäinen

Toukokuun loppupuolella otin pikakompostorin käyttöön. Kesällä laitoimme sinne pääasiassa hedelmien kuoria, herneen palkoja yms.mielestäni kevyttä tavaraa. Ei esim kala- tai muuta ruokajätettä. Kesäkuu meni vielä ihan hyvin mutta heinäkuun loppupuolella haju oli jo päivittäistä vaikka yritin kaikkia kikkoja eli lisäsin kuoriketta ja sekoitin.
      Asumme pientalo alueella Helsingissä ja vaikka piha on aika suuri niin se ei poistanut sitä ongelmaa että tuuli levitti hajun lähistöön. Eli en suosittele kompostoria missään nimessä tiiviille asuntoalueille.Tyhjensin kompostin ja nyt se on sijoitettuna kesämökki tontilla maaseudulla jossa jo valmiiksi haisee hevosen p-ka.
      Jos joskus aloitan kompostoinnin uudestaan nykyisessä osoitteessa, solmin YTV:n kanssa sopimuksen tyhjennyksestä. En enää riskeeraa naapurisopua.
      Tein varmaan joitain ratkaisevia virheitä heti alussa mutta luulen myös ettei kompostointi ole täysin hajutonta ikinä. Maaseudulla se varmaan toimii jos talot ovat kaukana toisistaan. Lähiössä ei voi harjoitella kovin montaa kesää.
      Talviolosuhteista ei siis vielä kokemuksia.

• Pettynyt

Ostin Heinäkuussa Biolan pikakompostorin ja tein ohjeiden mukaan ja aloin täyttämään sitä talousjätteillä ja kuivikkeeki laitoin mukana tullutta kuiviketta. Olin innoissani kalliista laitteesta,mutta pettymys oli suuri kun ympäristö alkoi lemuamaan.Olen lisäillyt kuiviketta reilusti ja möyhentänyt tuotosta. Lämpö on laitteen kyljessä 30 astetta ja ilmasointi mittari ohjeen mukaan 20. Kyllä harmittaa. Onko vinkkejä.

• miekkii

Hyvin tooimiva komposti EI HAISE !

• irvileuka
        miekkii kirjoitti:

Hyvin tooimiva komposti EI HAISE !

Enpä voi allekirjoittaa näkemystä Biolanin moitteettomasta toiminnasta. Useamman vuoden kokemuksella on todettava, ettei lämpötilaa saa pysymään millään yli 30 asteessa, mikä olisi tuoksuttoman käytön edellytys. Sään hieman viilentyessä ja kompostorin kuumenemisvaiheen mentyä lämpötila laskee nopeasti alle 30 asteen. Lisäksi kompostimassa tiivistyy väistämättä pohjaa kohti, jolloin tyhjennys on joka kerta yhtä tuskaa mielettömine tuoksuineen. On totta, ettei komposti välttämättä jäädy kovillakaan pakkasilla. Mitä hyötyä siitä sitten on kun sisällä on suurimmaksi osaksi liian viileää tehokkaan kompostoitumisen mahdollistamiseksi. Niin, möyhitty on ja laitettu myös säännöllisesti komposti- & huussikuiviketta sekä tietysti uutta biojätettä. Kompostimassakin on ohjeen mukaista so. "sopivan kosteaa - ei liian kuivaa". Parempaakaan laitetta ei taida löytyä, mutta paljon halvemmalla kyllä saisi lähes tulkoon vastaavasti pelittäviä. En voi suositella. Mikähän kompostori olisi järkevin (= vähiten huono ja kallis) valinta kesämökkiolosuhteisiin?

• juho kusti
        irvileuka kirjoitti:

Enpä voi allekirjoittaa näkemystä Biolanin moitteettomasta toiminnasta. Useamman vuoden kokemuksella on todettava, ettei lämpötilaa saa pysymään millään yli 30 asteessa, mikä olisi tuoksuttoman käytön edellytys. Sään hieman viilentyessä ja kompostorin kuumenemisvaiheen mentyä lämpötila laskee nopeasti alle 30 asteen. Lisäksi kompostimassa tiivistyy väistämättä pohjaa kohti, jolloin tyhjennys on joka kerta yhtä tuskaa mielettömine tuoksuineen. On totta, ettei komposti välttämättä jäädy kovillakaan pakkasilla. Mitä hyötyä siitä sitten on kun sisällä on suurimmaksi osaksi liian viileää tehokkaan kompostoitumisen mahdollistamiseksi. Niin, möyhitty on ja laitettu myös säännöllisesti komposti- & huussikuiviketta sekä tietysti uutta biojätettä. Kompostimassakin on ohjeen mukaista so. "sopivan kosteaa - ei liian kuivaa". Parempaakaan laitetta ei taida löytyä, mutta paljon halvemmalla kyllä saisi lähes tulkoon vastaavasti pelittäviä. En voi suositella. Mikähän kompostori olisi järkevin (= vähiten huono ja kallis) valinta kesämökkiolosuhteisiin?

Aikeissamme on ostaa Biolan pikakompostori sitä pienempää kokoa, mutta ...
        Ensinnäkin kauppias pyytää maltaita (yli 400 euroa) ja näillä palstoilla kaikki eivät ole onnistuneet sen käytössä. Puhutaan hajuhaitoista ja matalista lämpötiloista. Kun maksaa kovan hinnan tulisi apparaatin myös toimia. Löytyykö rohkaisijaa?

juho kustaa

• juho kusti kirjoitti:

Aikeissamme on ostaa Biolan pikakompostori sitä pienempää kokoa, mutta ...
        Ensinnäkin kauppias pyytää maltaita (yli 400 euroa) ja näillä palstoilla kaikki eivät ole onnistuneet sen käytössä. Puhutaan hajuhaitoista ja matalista lämpötiloista. Kun maksaa kovan hinnan tulisi apparaatin myös toimia. Löytyykö rohkaisijaa?

juho kustaa

vastaa että kyllä kannattaa. Olen kuullut myös hyviä kokemuksia juuri Biolanista, jotka eivät ole tällä palstalla.
        Mielestäni asia on niin tärkeä eli jätteen määrän vähentäminen että ehdottomasti kannattaa. Ja onhan se mielenkiintoista yrittää opiskella alaa yrityksen ja erehdyksen kautta vaikka.
        Minun Biolan on nyt mökillä jossa käydään lähes päivittäin ja siellä yritän uudestaan. Pakko onnistua! Ei se voi olla niin vaikeata.

• lillimorris
        ups kirjoitti:

vastaa että kyllä kannattaa. Olen kuullut myös hyviä kokemuksia juuri Biolanista, jotka eivät ole tällä palstalla.
        Mielestäni asia on niin tärkeä eli jätteen määrän vähentäminen että ehdottomasti kannattaa. Ja onhan se mielenkiintoista yrittää opiskella alaa yrityksen ja erehdyksen kautta vaikka.
        Minun Biolan on nyt mökillä jossa käydään lähes päivittäin ja siellä yritän uudestaan. Pakko onnistua! Ei se voi olla niin vaikeata.

on tullut katseltua ja täytettyä tuota Biolanin kompostoria. Sinne on kyllä laitettu kaikkea laidasta laitaan. Joskus hyvän kalansaaliin sattuessa jopa muovikassillinen perkuujätettä, eikä ole ruvennut haisemaan. Joku aikaisemmassa viestissä sanoi alhaalta tulevan jotain mustaa mössöä. Sellaista sen kuuluisikin olla ja siihen jos vielä sekoittaa vaikka kuivaturvetta ennen käyttöä kasveille niin vot! Kiinteätä ravinnetta typen ja fosforin muodossa jonka kasvit taas uudelleen hyödyntävät

• Postori Komppi
        ups kirjoitti:

Kompostointi vaatii jatkuvaa tarkkailua.

Kun kompostiin tulee suunnilleen jatkuvasti oikeanlaista prosessoitavaa, toimii se ilman käryjä.
        Biolan toimii märempänä kuin muut. Silti biomassan ei saa olla liian tiukkaa, jolloin se alkaa käydä ja mädätä. Siksi se haisee.

Aivan älyttömän hyvä on sellainen abs -muovista valmistettu 'Kompostikaira'. Tällä biomassan saa sekaisin ja kuohkeaksi.

Prosessiin joutuvan jätteen monimuotoisuus on lopputuloksen kannalta iso etu. Pelkät kahvinporot suodatinpusseineen kompostorissa ei saa kompostoria toimimaan kunnolla.

Kaatisroskan määrä puolittuu kompostoria käytettäessä.
        Kompostoria kannattaa hoitaa.

PK

• n.kuution kompostori
        Postori Komppi kirjoitti:

Kompostointi vaatii jatkuvaa tarkkailua.

Kun kompostiin tulee suunnilleen jatkuvasti oikeanlaista prosessoitavaa, toimii se ilman käryjä.
        Biolan toimii märempänä kuin muut. Silti biomassan ei saa olla liian tiukkaa, jolloin se alkaa käydä ja mädätä. Siksi se haisee.

Aivan älyttömän hyvä on sellainen abs -muovista valmistettu 'Kompostikaira'. Tällä biomassan saa sekaisin ja kuohkeaksi.

Prosessiin joutuvan jätteen monimuotoisuus on lopputuloksen kannalta iso etu. Pelkät kahvinporot suodatinpusseineen kompostorissa ei saa kompostoria toimimaan kunnolla.

Kaatisroskan määrä puolittuu kompostoria käytettäessä.
        Kompostoria kannattaa hoitaa.

PK

en muista nimeä, mutta se oli halpa sellainen. Uskalsimme ostaa tällaisen ja sopivankokoisen, koska olemme kompostoineet melkein 30 vuotta ja jatkuvasti olemme saaneet hyvää maanparannusta tontillemme.

Talvellakin kompostia on sekoitettava ja lisätäänkin Ureaa omasta takaa, eli kerätään pissaa kannelliseen pieneen sankoon jA SE TOIMII HERÄTTEENÄ SAMALLA JA PITÄÄ KOMPOSTIN TOIMIVANA.

Virtsa on steriliä tuotetta ja rahanarvoista, kun sitä laittaa siten, että ei liota märäksi, vaan kastelee ne mitä vie taloudessa tulevat jätteet.
        Kolmen hengen taloudessa jätettä tulee noin neljä kannellista muovisankoa, jota pidämme tiskipöydän alakaapissa roskiksien vieressä, niin tulee laitettua oikeat tavarat oikeisiin paikkoihin.

Joskus olen laittanut kompostiherätettä jauhetta, kun on kerros lisätty vaikka perunan ja vihannesten kuoria. kun sanko on täyttymässä, siinä onkin alulla valmistumassa kompostia, jonka tyhjennän sitten kompostoriin ja näin nopeutuu palaminen talvellakin ja sitten aukaisen luukun kerrallaan vuorollaan ja otan alimmaista ja nostan siihen pinnalle ripotellen, eli näin olemme onnistuneet
        todella mahtavasti.
        Emme osta kaupan lannotteita juuri muuta, kuin syys -kevät ja kalkin.

Näkisittepä, miten olemme saaneet autiosta pihasta kauniin kukoistavan ja kellariin talvenvaralle.

Rohkeasti vain, eikä sen tarvi olla kallein kompostori, kun pitää ystävänään (kompostoria) ja hoitaa. Palkitsee vaivan

Kaunista syksyä kaikille alkaville kompostoijille.

• samapää ,vanhat aivot
        n.kuution kompostori kirjoitti:

en muista nimeä, mutta se oli halpa sellainen. Uskalsimme ostaa tällaisen ja sopivankokoisen, koska olemme kompostoineet melkein 30 vuotta ja jatkuvasti olemme saaneet hyvää maanparannusta tontillemme.

Talvellakin kompostia on sekoitettava ja lisätäänkin Ureaa omasta takaa, eli kerätään pissaa kannelliseen pieneen sankoon jA SE TOIMII HERÄTTEENÄ SAMALLA JA PITÄÄ KOMPOSTIN TOIMIVANA.

Virtsa on steriliä tuotetta ja rahanarvoista, kun sitä laittaa siten, että ei liota märäksi, vaan kastelee ne mitä vie taloudessa tulevat jätteet.
        Kolmen hengen taloudessa jätettä tulee noin neljä kannellista muovisankoa, jota pidämme tiskipöydän alakaapissa roskiksien vieressä, niin tulee laitettua oikeat tavarat oikeisiin paikkoihin.

Joskus olen laittanut kompostiherätettä jauhetta, kun on kerros lisätty vaikka perunan ja vihannesten kuoria. kun sanko on täyttymässä, siinä onkin alulla valmistumassa kompostia, jonka tyhjennän sitten kompostoriin ja näin nopeutuu palaminen talvellakin ja sitten aukaisen luukun kerrallaan vuorollaan ja otan alimmaista ja nostan siihen pinnalle ripotellen, eli näin olemme onnistuneet
        todella mahtavasti.
        Emme osta kaupan lannotteita juuri muuta, kuin syys -kevät ja kalkin.

Näkisittepä, miten olemme saaneet autiosta pihasta kauniin kukoistavan ja kellariin talvenvaralle.

Rohkeasti vain, eikä sen tarvi olla kallein kompostori, kun pitää ystävänään (kompostoria) ja hoitaa. Palkitsee vaivan

Kaunista syksyä kaikille alkaville kompostoijille.

Niin viikossa tulee noin neljä kannellista 10 L sangollista jätettä, joka viedään tietysti heti, kun sanko alkaa olla täysi ulos kompostoriin.

Kummanpaljon sitä vaan tulee tuota biojätettä, miten voi myöskin kuten edellisiä kirjoittajaia kertoi roskis tyhjennykset helpottuu ja vähenee huomattavasti kompostoinnilla.

Niin ja heitäthän muutamia kastematoja tekemään kompostistasi oikein todella hyvää, eli kourallinen kastematoja auttaa todella mukavasti.

hyvää ja onnistunutta syksyä kaikille kompostorin kanssa.

• Globella kompostoiva
        samapää ,vanhat aivot kirjoitti:

Niin viikossa tulee noin neljä kannellista 10 L sangollista jätettä, joka viedään tietysti heti, kun sanko alkaa olla täysi ulos kompostoriin.

Kummanpaljon sitä vaan tulee tuota biojätettä, miten voi myöskin kuten edellisiä kirjoittajaia kertoi roskis tyhjennykset helpottuu ja vähenee huomattavasti kompostoinnilla.

Niin ja heitäthän muutamia kastematoja tekemään kompostistasi oikein todella hyvää, eli kourallinen kastematoja auttaa todella mukavasti.

hyvää ja onnistunutta syksyä kaikille kompostorin kanssa.

Ei lämpökompostorissa viihdy kastemadot. Toimiva lämpökompostori on niin kuuma että madot kuolee.

• sideview
        irvileuka kirjoitti:

Olimme muutaman päivän poissa kotoa näillä kovilla pakkasilla ja kun palasimme, oli Biolanin lämpötila 5 astetta, kansi jäätynyt kiinni, niin että sai ruuvimeisselillä kammeta auki ja sisäpuolella jäähilettä ulkopintojen lähellä. Ensiavuksi matala 10 litrainen astia täyteen kuumaa vettä joka upotettiin kompostimassaan osittain. Huomenna pakko möyhiä, mutta uudelleenkäynnistyminen näillä pakkasilla aika epätoivoista. Viime aikoina lämpötila ei ole noussut yli 15 asteen.
        Kesällä emme meinanneet saada sitä yli 30 asteeseen, ei sitten millään. Jos pääsee laskemaan esim 15 asteeseen, niin hajua syntyy kesäisin. Joskus onnistuttu saada nousemaan jopa 50'een, mutta ei se siellä kauan pysy. Kokonaisuudessaan mielestäni vaivalloinen pytty, ei sovi ihmisille, jotka ovat matkoilla välillä, edellyttää melkeinpä päivittäistä huolenpitoa. Biolanilta kysytty, saatu vain ympäripyöreitä vastauksia. Kuiviketta käytetään ohjeitten mukaan, mutat mielestäni ongelmana on tavaran tiivistyminen kompostorin alaosaan jonne ei sen jälkeen happea pääse lainkaan. Joskus kun olen tyhjentänyt sen kokonaan ja ladannut pesun jälkeen uudelleen, olen huomannut että ilmatiehyet ovat täysin tukossa. Niiden pesu on aika hankalaa, mutta kesäisin toki mahdollista asiallisesti pukeutuneena, kun mössöt ruiskivat silmille.
        Jos lasketaan, että kompostoria käytettäessä voi sekajätteen tyhjennyksen vähentää puoleen, eli 4 viikon välein (muuten 2vkoa) niin kompostorin takaisinmaksuaika sillä on 3 vuoden luokkaa. Ei kovin hyvä investointi. En menisi suosittelemaan, mutta en tunne mitään parempaakaan kaupallista mallia. Yhdellä tuttavalla tosin on vanhasta pakastimesta tehty arkku, jonka hän on vielä lisäeristänyt, se kuulemma toimii talvisinkin lämpimänä.

• lanta-paukku
        sideview kirjoitti:

Olimme muutaman päivän poissa kotoa näillä kovilla pakkasilla ja kun palasimme, oli Biolanin lämpötila 5 astetta, kansi jäätynyt kiinni, niin että sai ruuvimeisselillä kammeta auki ja sisäpuolella jäähilettä ulkopintojen lähellä. Ensiavuksi matala 10 litrainen astia täyteen kuumaa vettä joka upotettiin kompostimassaan osittain. Huomenna pakko möyhiä, mutta uudelleenkäynnistyminen näillä pakkasilla aika epätoivoista. Viime aikoina lämpötila ei ole noussut yli 15 asteen.
        Kesällä emme meinanneet saada sitä yli 30 asteeseen, ei sitten millään. Jos pääsee laskemaan esim 15 asteeseen, niin hajua syntyy kesäisin. Joskus onnistuttu saada nousemaan jopa 50'een, mutta ei se siellä kauan pysy. Kokonaisuudessaan mielestäni vaivalloinen pytty, ei sovi ihmisille, jotka ovat matkoilla välillä, edellyttää melkeinpä päivittäistä huolenpitoa. Biolanilta kysytty, saatu vain ympäripyöreitä vastauksia. Kuiviketta käytetään ohjeitten mukaan, mutat mielestäni ongelmana on tavaran tiivistyminen kompostorin alaosaan jonne ei sen jälkeen happea pääse lainkaan. Joskus kun olen tyhjentänyt sen kokonaan ja ladannut pesun jälkeen uudelleen, olen huomannut että ilmatiehyet ovat täysin tukossa. Niiden pesu on aika hankalaa, mutta kesäisin toki mahdollista asiallisesti pukeutuneena, kun mössöt ruiskivat silmille.
        Jos lasketaan, että kompostoria käytettäessä voi sekajätteen tyhjennyksen vähentää puoleen, eli 4 viikon välein (muuten 2vkoa) niin kompostorin takaisinmaksuaika sillä on 3 vuoden luokkaa. Ei kovin hyvä investointi. En menisi suosittelemaan, mutta en tunne mitään parempaakaan kaupallista mallia. Yhdellä tuttavalla tosin on vanhasta pakastimesta tehty arkku, jonka hän on vielä lisäeristänyt, se kuulemma toimii talvisinkin lämpimänä.

Samanlaiset on meilläkin ongelmat tuon kompostin (Biolanin lämpökompostori) kanssa. Ei tahdo tuo lämpötila kesälläkään nousta riittäviin asteisiin, vaan pyörii siellä 30 hujakoilla, eli kompostoitumisen sijaan mätänee, ja sellaiset on hajutkin. Tiivistyy liikaa vaikka kuinka lisäisi kuiviketta, ja aina aika ajoin on tyhjennettävä kokonaan isoihin saaveihin, ja kouhkeutuksen jälkeen laitettava takaisin. Tällöin nousee sinne 50 asteen tietämille joksikin aikaa, mutta ei tosiaan siellä kovin kauaa pysy. Miten tahansa sitä yrittää möyhiä usein, niin painuu vaan tiiviimmäksi joka kerta ja pian on edessä sisällön kierrätys saavien kautta. Olin juuri tuon taas kerran tehnyt kun nuo kovat pakkaset iski päälle ja ilmaventtiili jäätyi 80-asentoon, laski alle viikossa 50 asteesta pakkasen puolelle. Kaivoin massan sekaan lähes kiehuvalla vedellä täytettyjä maitotölkkejä, ja sain nousemaan hetkellisesti 10 asteeseen, mutta lähti heti tölkkien jäähdyttyä laskuun ja pakkasella ollaan taas.

Eli kun ottaa huomioon järkkyttävän hinnan ja siihen päälle kuivikkeet, niin ei tuossa oikein säästöstä voi puhua, jos omalle työlle alkaa vielä hintaa laskemaan, niin taitaa mennä miinuksen puolelle. Ainoa syy meillä jatkaa käyttöä on siis lähinnä ekologisuus, eipähän ainakaan mätäne kaatopaikalla :)

• äiti-täti
        lanta-paukku kirjoitti:

Samanlaiset on meilläkin ongelmat tuon kompostin (Biolanin lämpökompostori) kanssa. Ei tahdo tuo lämpötila kesälläkään nousta riittäviin asteisiin, vaan pyörii siellä 30 hujakoilla, eli kompostoitumisen sijaan mätänee, ja sellaiset on hajutkin. Tiivistyy liikaa vaikka kuinka lisäisi kuiviketta, ja aina aika ajoin on tyhjennettävä kokonaan isoihin saaveihin, ja kouhkeutuksen jälkeen laitettava takaisin. Tällöin nousee sinne 50 asteen tietämille joksikin aikaa, mutta ei tosiaan siellä kovin kauaa pysy. Miten tahansa sitä yrittää möyhiä usein, niin painuu vaan tiiviimmäksi joka kerta ja pian on edessä sisällön kierrätys saavien kautta. Olin juuri tuon taas kerran tehnyt kun nuo kovat pakkaset iski päälle ja ilmaventtiili jäätyi 80-asentoon, laski alle viikossa 50 asteesta pakkasen puolelle. Kaivoin massan sekaan lähes kiehuvalla vedellä täytettyjä maitotölkkejä, ja sain nousemaan hetkellisesti 10 asteeseen, mutta lähti heti tölkkien jäähdyttyä laskuun ja pakkasella ollaan taas.

Eli kun ottaa huomioon järkkyttävän hinnan ja siihen päälle kuivikkeet, niin ei tuossa oikein säästöstä voi puhua, jos omalle työlle alkaa vielä hintaa laskemaan, niin taitaa mennä miinuksen puolelle. Ainoa syy meillä jatkaa käyttöä on siis lähinnä ekologisuus, eipähän ainakaan mätäne kaatopaikalla :)

Syksyllä ostettiin biolani ja kylmää on vaikka pakkasjakso on vielä edessä päin.
        Pakkasen puolella vaikka kuinka vie lämpöisiä pulloja ja biojätettä, herätettä ja kuiviketta.
        Meillä oli useita vuosia stiga kitcen , sellainen alta kampilla täytettävä laatikko ja se jäätyi vain
        yhtenä talvena kun oli 40' pakkasta.
        Kysyn vaan että kuinkas nyt sellaiset pakkaset selvitää?
        Ei varmaan auta kuin käydä laidalla pissillä.
        Jatketaan kikkailua niin kauan kuin sisään sopii ja ensi kesänä korjataan vanha kompostori.

• maattiska
        äiti-täti kirjoitti:

Syksyllä ostettiin biolani ja kylmää on vaikka pakkasjakso on vielä edessä päin.
        Pakkasen puolella vaikka kuinka vie lämpöisiä pulloja ja biojätettä, herätettä ja kuiviketta.
        Meillä oli useita vuosia stiga kitcen , sellainen alta kampilla täytettävä laatikko ja se jäätyi vain
        yhtenä talvena kun oli 40' pakkasta.
        Kysyn vaan että kuinkas nyt sellaiset pakkaset selvitää?
        Ei varmaan auta kuin käydä laidalla pissillä.
        Jatketaan kikkailua niin kauan kuin sisään sopii ja ensi kesänä korjataan vanha kompostori.

Aivan turhaan ressiä ottaa. Se tarvii ruuanjätettä toimiakseen tosi kuumana . Meilläkin kun suurimmaksi osaksi kahvinporoja ja perunankuoria niin hyvä että 30 pysyy. Kyllä se mullaksi muuttuu joskus . Ja kesällä kannattaa opetella kompostorin sielunelämää,niin näkee mikä ero kun heittää väliin risunpätkää ja ruohon moskia niin miten käyttäytyy.

• vilma R.
        lanta-paukku kirjoitti:

ostettiin tossa kevällä ja laitettiin 15 cm korokkeen päälle se ettei suoraan maan pinnalle.
        kesällä lämmöt olivat hyviä yli 50 mutta nyt ollut jo yli kuukauden jo mittari ala-asennossaan vaikka puolikisi täynnä ja herätettä reilusti laittanut ja kuivikettakin kuten kesälläkin mutta jäässä on. tuostä pöyhimisestä että mukana tullut Biolanin möyhennin rikkoontu heti ja soitin biolaniin jossa sanottiin että sillä pitää kohti-suoraan vaan möyhentää ei saa sivusuunnassa käyttää!!!! hei haloo..sainkin sieltä sitten uudet siivekkeet joten asia kunnossa mutta tämä tiedoksi muillekkin joilla hajonnut se möyhennin. kuuma vettä täytyy vielä kokeilla. kysyin joskus edustajalta mikä ihme noissa maksaa ja materiaalien lisäksi se brändihan se..suomessa noi kyllä tehdään että sikäli hyvä.

• hyyyymmmm
        Globella kompostoiva kirjoitti:

Ei lämpökompostorissa viihdy kastemadot. Toimiva lämpökompostori on niin kuuma että madot kuolee.

madotko kuolee lämpimässä?
        Ei ole kokemusta lämpö kompostoinnista talvi aikaan, mutta kesäisin oma kompostini on todella lämmin 50-60 astetta jopa ylikin ja madot viihtyy vallan mainiosti ja tekevät tärkeää työtä mullan kehityksessä!
        En ole saanut omaa kompostoria haisemaankaan naapurien riesaksi, vaikka laitan kaiken talousjätteen jopa kalan perkuujätteet kompostiin, jokaisen pitää itse oppia kompostin niksit miten toimia ja hoitaa, ettei haju ongelmia synny.
        Talvisin oma on jäässä, syksystä jätän kompostin melko reilusti vajaaksi, että talven jätteet sopii ja keväällä kun aurinko alkaa lämmittää, melko aikaisin huhtikuussa komposti on jo sula ja käyminen alkaa...

• äiti-täti
        vilma R. kirjoitti:

ostettiin tossa kevällä ja laitettiin 15 cm korokkeen päälle se ettei suoraan maan pinnalle.
        kesällä lämmöt olivat hyviä yli 50 mutta nyt ollut jo yli kuukauden jo mittari ala-asennossaan vaikka puolikisi täynnä ja herätettä reilusti laittanut ja kuivikettakin kuten kesälläkin mutta jäässä on. tuostä pöyhimisestä että mukana tullut Biolanin möyhennin rikkoontu heti ja soitin biolaniin jossa sanottiin että sillä pitää kohti-suoraan vaan möyhentää ei saa sivusuunnassa käyttää!!!! hei haloo..sainkin sieltä sitten uudet siivekkeet joten asia kunnossa mutta tämä tiedoksi muillekkin joilla hajonnut se möyhennin. kuuma vettä täytyy vielä kokeilla. kysyin joskus edustajalta mikä ihme noissa maksaa ja materiaalien lisäksi se brändihan se..suomessa noi kyllä tehdään että sikäli hyvä.

Mitä vaikuttaa pöntön maantieteellinen sijainti, pakkasen määrä?
        Meillä kyllä tulee ruuan tähdettä tarpeeksi. Pitäiskö sitä jätettä lisätä joka päivä tai pitäiskö alku kypsyttää sisällä ?

• lanta-paukku
        maattiska kirjoitti:

Aivan turhaan ressiä ottaa. Se tarvii ruuanjätettä toimiakseen tosi kuumana . Meilläkin kun suurimmaksi osaksi kahvinporoja ja perunankuoria niin hyvä että 30 pysyy. Kyllä se mullaksi muuttuu joskus . Ja kesällä kannattaa opetella kompostorin sielunelämää,niin näkee mikä ero kun heittää väliin risunpätkää ja ruohon moskia niin miten käyttäytyy.

Jos tarvitsee kerran kunnollista ruuanjätettä tai vihreää ruohoa käydäkseen kuumana, niin täytyy kai sitten alkaa rairuohoa kasvattamaan ikkunalaudalla kompostin lisäruuaksi =) kun en kuitenkaan pelkän kompostoinnin vuoksi viitsisi alkaa heittämään syömäkelpoista ruokaa pois. Meillä kun pääasiallinen biojätetuotos koostuu juuri noista kahvinporoista ja hedelmien ja perunoiden kuorista. Kuivikeämpärikin otettiin sisälle saunaan, jotta ei senkään lisäys viilentäisi. Tulee kuitenkin kesäkauden mittaan aina heitettyä jotain sitkeimpiä rikkaruohoja sinne, niin massan täytyy käväistä yli 50 asteen, jotta tuohoutuvat, eivätkä ala elämään taas uutta elämää kompostoinnin jälkeen kukkapenkissä.

No, eiköhän tuo jossain vaiheessa ala taas toimimaan (ainakin toivottavasti!), täytyisi vaan näiden pakkasten hellittää, että saisi tyhjennettyä sitä välillä, alkaa meinaan uhkaavasti täyttyä.

• hahtuva.
        vilma R. kirjoitti:

Ei kannata sekoitella kovin syvältä koska siellä hajoamistoiminta häiriintyy. Kerran viikossa vain ne mitkä kahden viikon aikana laitettu

• Anonyymi

Mitenköhän kompostori on ollut sijoitettu? Jos kuuma, aurinkoinen paikka, ja ilmastointikanava kiinni, niin kyllä varmasti pieneliöt kompostorissa kuolee, ja toiminta lakkaa.

• Tj

Meillä on ollut biolan 220 komposti ja hyvin tuntuu toimivan. Kovilla pakkasilla olen laittanut ilma-ventiilin 20-40 välille ja huolehtinut ettei yläpuolen tuuletus aukko ole jäätynyt. Aika tiuhaan saa vajauttaa kun tuo bio-jätteen tuotto on olllut yllättävän suurta. Syksyllä hankin sellaisen halvan puutarha kompostin ns.jälkikompostiksi jonka tilavuus on 470l ja nyt on täynnä. Lämpötila keikkuu n. 50 asteessa paitsi kun vajauttaa reilummin niin lämpötila tippuu 30 asteen korville. Lämpötila mittarissa on viitteellinen koska mittari sijaitsee ylemmän ilmaputken kohdalla. Jos massa on ylemmän ilmaputken alapuolella niin mittari ei kerro koko totuutta.

• Vaihtoon

Biolani ollut n 4v. Tulikin ostettua se, kun mainostettiin jäätymättömänä.
        Meillä on ilmeisesti erilaista jätettä, kun sitä ei saa pakkasen puolella pysymään käynnissä millään?
        Autotalliin saa kantaa sen joka talvi useamman kerran talvessa, jossa se tietenkin taas herää, kun saa lämpöä.
        Pari päivää.
        Jätettä tulee kuitenkin sen verran, että 2-3 vkon välein joutuu laittamaan roskiin, kun biolani ei vaan käy.
        Sisällystä sekoitellaan lisättäessä.

Laitoin lämmityskaapelin viimetalvena sisälle... sillä se pysyi käynnissä kylmempinäkin aikoina. Nyt on vaan siinäkin joku vika. Kestäneekö ollenkaan moisessa ympäristössä? Pitää tutkia, mutta ongelma on taas se, että Biolani on jäässä...

Ilma aukon saa laittaa jo plussan puolella minimiin. Pakkaselle kun siirrytään, niin keinot on vähissä.

Pohjan nesteenpoistoaukkokin on kuin nykyiset "ammattimiesten tekemät" kylpyhuoneen lattiakaivot - ei tietenkään alimmassa kohdassa. Biolani on asetettu korokkeelle, jotta saisi jätenesteet kerättyä jotenkin yhteen kohtaan, mutta aina ne vaan valuu alaluukun reunoilta ulos -> luukku jäätyy kiinni.

Viikko sitten nostin sen ulos, lämpöä oli n 40, nousi siitä vielä vähän.
        toissapäivänä oli taas yläluukku jäätynyt kiinni ja sisältö tietenkin kylmä.
        Pitää kärrätä se talliin sulamaan.

• heikki K
        Vaihtoon kirjoitti:

Meillä on ilmeisesti erilaista jätettä, kun sitä ei saa pakkasen puolella pysymään käynnissä millään?
        Autotalliin saa kantaa sen joka talvi useamman kerran talvessa, jossa se tietenkin taas herää, kun saa lämpöä.
        Pari päivää.
        Jätettä tulee kuitenkin sen verran, että 2-3 vkon välein joutuu laittamaan roskiin, kun biolani ei vaan käy.

Laitoin lämmityskaapelin viimetalvena sisälle... sillä se pysyi käynnissä kylmempinäkin aikoina. Nyt on vaan siinäkin joku vika. Kestäneekö ollenkaan moisessa ympäristössä? Pitää tutkia, mutta ongelma on taas se, että Biolani on jäässä...

Ilma aukon saa laittaa jo plussan puolella minimiin. Pakkaselle kun siirrytään, niin keinot on vähissä.

Pohjan nesteenpoistoaukkokin on kuin nykyiset "ammattimiesten tekemät" kylpyhuoneen lattiakaivot - ei tietenkään alimmassa kohdassa. Biolani on asetettu korokkeelle, jotta saisi jätenesteet kerättyä jotenkin yhteen kohtaan, mutta aina ne vaan valuu alaluukun reunoilta ulos -> luukku jäätyy kiinni.

Hei,

Meillä jäätyi Biolanin lämpökompostori nyt kovilla pakkasilla. Tein siihen hyvän termostaatilla toimivan putkilämmittimen. Kompostori heräsi täyteen toimintaan muutamassa päivässä. Nyt lämmöt ovat jo 50 astetta. Toimii kuin kesällä. Olen tehnyt niitä jo kavereillekin. Kaikki ovat tyytyväisiä.
        Saa soittaa! Heikki Kemppi, Vantaa 050 3017760

• sdfasd
        heikki K kirjoitti:

Hei,

Meillä jäätyi Biolanin lämpökompostori nyt kovilla pakkasilla. Tein siihen hyvän termostaatilla toimivan putkilämmittimen. Kompostori heräsi täyteen toimintaan muutamassa päivässä. Nyt lämmöt ovat jo 50 astetta. Toimii kuin kesällä. Olen tehnyt niitä jo kavereillekin. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Vaikka biojätettä tuleekin koko ajan tasaiseen tahtiin, niin pakkasilla on mennyt jo pari kertaa Biolani umpijäähän. Mieheni on sitten puhaltanut kuumailmapuhaltimella, ja hyvin on saatu uudestaan käyntiin.

• Oma kompostori
        heikki K kirjoitti:

Hei,

Lämmitinrahat jos sijoittaa eristeeseen niin jää sähköllälämmitys pois ja kompostori ei jäädä.On suojattava ettei altapäin pakkanen pääse jäädyttämään

• Hankinen
        Oma kompostori kirjoitti:

Lämmitinrahat jos sijoittaa eristeeseen niin jää sähköllälämmitys pois ja kompostori ei jäädä.On suojattava ettei altapäin pakkanen pääse jäädyttämään

Oletko ajatellut että siinä olisi valmistusvika. Tiedän että jotkut ovat saaneet esim. kannen tilalle kun se valskaa. Sillähän on kymmenen vuoden takuu

• Jäätynyt
        Oma kompostori kirjoitti:

On todella typerää lämmittääkin kompostia, mutta Biolani ei muuten pysy käynnissä.
        Siinä saisi todellakin olla paksumpi eriste seinissä ja pohjan eristyskään ei olisi varmaan pahitteeksi.
        Siellä vaan on se veden poistoreikä, mutta toisaalta... eipä sieltä taida vesi tulla kun alin kohta on alaluukun rakonen, mistä se valuu ulos.
        Riippuen vähän siitä, miten ruokaa laittaa, ainakin meille, 5 hlö, 220l on liian pieni.
        Isompi taas on niin kallis, että ennemmin pistän rojut roskiin kuin maksan Biolanista, mitä pyytäävät.

• Heloukiti
        Jäätynyt kirjoitti:

On todella typerää lämmittääkin kompostia, mutta Biolani ei muuten pysy käynnissä.
        Siinä saisi todellakin olla paksumpi eriste seinissä ja pohjan eristyskään ei olisi varmaan pahitteeksi.
        Siellä vaan on se veden poistoreikä, mutta toisaalta... eipä sieltä taida vesi tulla kun alin kohta on alaluukun rakonen, mistä se valuu ulos.
        Riippuen vähän siitä, miten ruokaa laittaa, ainakin meille, 5 hlö, 220l on liian pieni.
        Isompi taas on niin kallis, että ennemmin pistän rojut roskiin kuin maksan Biolanista, mitä pyytäävät.

Oma Globe-kompostorini on ollut kohmeessa koko talven ja olin jo vähän huolissani sen täyttymisestä. Yllätyksekseni huomasin sen käynnistyneen omia aikojaan pari päivää sitten. Höyry vaan nousi ja pinta on laskenut monta kymmentä senttiä. On tämä vaan ihmeellistä!

• lumihiu
        Jäätynyt kirjoitti:

Itse lapioin lunta ympärille, n. puoliväliin kovimpien pakkasten aikaan. Saattoi auttaa.

• ekoisa
        lumihiu kirjoitti:

Itse lapioin lunta ympärille, n. puoliväliin kovimpien pakkasten aikaan. Saattoi auttaa.

Aloitin kompostoinnin syksyllä. Käytössä on Aerobin-kompostori. Se jäätyi ja täyttyi talven mittaan, ja kevään lämmettyä pinta vajosi parissa viikossa kymmenillä senteillä kasan sulettua ja toiminnan ilmeisesti käynnistyttyä. Kun luukun avaa, komposti höyryää selvästi. Nyt kompostista leviää kuitenkin mieto multamainen haju sen ulkopuolellekin. Naapurit ovat lähellä enkä haluaisi heille hajuhaittoja. Olen ihmeissäni, koska komposti näyttää toimivan mainiosti, mutta haisee silti. Mitä teen?

• kompostikalle
        ekoisa kirjoitti:

Aloitin kompostoinnin syksyllä. Käytössä on Aerobin-kompostori. Se jäätyi ja täyttyi talven mittaan, ja kevään lämmettyä pinta vajosi parissa viikossa kymmenillä senteillä kasan sulettua ja toiminnan ilmeisesti käynnistyttyä. Kun luukun avaa, komposti höyryää selvästi. Nyt kompostista leviää kuitenkin mieto multamainen haju sen ulkopuolellekin. Naapurit ovat lähellä enkä haluaisi heille hajuhaittoja. Olen ihmeissäni, koska komposti näyttää toimivan mainiosti, mutta haisee silti. Mitä teen?

Komposti haisee aina, jopa toimivana ja täysin hajuton komposti ei ole koskaan.
        Omistan itse Biolanin 220 muka lämpökompostorina mainitun vihreän lootikon. Kyllähän se haisee toimivanakin, tosin ei tietenkään niin paljon kuin alle 30 asteessa, jossa se kuitenkin jököttää suurimman osan vuotta käytännössä talvella alle 0:ssa. Olen laittanut ohjeen mukaan kallista huussinkuiviketta. Järkyttävän kalliin kompostorin lopputuote ei todellakaan ole Biolanin Mustamulta pussi (5 säkkiä 20 EURL:lla), vaan kuten ketjussa on todettu, se vaatii puuhastelua, tahtoo jäätyä talvella jne.. Kompostorin tyhjennys on paskahomma: ei ole valkoisen miehen työtä ja olen ulkoistanut ko. puuhan vaimolle. Pöntön keskellä oleva ilmanottorööri on aina tukossa ja sitä ei saa millään puhtaaksi. Mitä järkeä on puhua ekologisuudesta kompostoinnissa, jos pitää lämmitellä sähköllä tai roudailla lämpimään autotalliin jne.? Autotalliin roudaaminen vaatii nokkakärryn tai jonkin alustan, jolla se voi yrittää siirtää, mutta se painaa täytenä jumalattoman paljon. Kallis Mikko-lumikolani hajosi kun sillä sitä yritin siirtää toissa talvena kompostoria. Sulaessa tulee paskavettä autotallin lattialle, joka kohta haisee autossa. Lisäksi yhtään jätekuormaa omatoiminen kompostointi ei ole vähentänyt, sillä jäteauton pitää käydä kuitenkin käytännössä 5 viikon välein olipa kompostoria tai ei, koska muuten haisee sekajäteastia. Se Biolan 220 muovinen möyhennystikku on ihan paska, meni heti rikki – onneton räpistys. Se Biolan 220 olisi omiaan jossakin tontin laidalla, mutta kuka sinne nyt jaksaa talousjätettä kantaa talvella.

• halpiskompostoija
        kompostikalle kirjoitti:

Omistan itse Biolanin 220 muka lämpökompostorina mainitun vihreän lootikon. Kyllähän se haisee toimivanakin, tosin ei tietenkään niin paljon kuin alle 30 asteessa, jossa se kuitenkin jököttää suurimman osan vuotta käytännössä talvella alle 0:ssa. Olen laittanut ohjeen mukaan kallista huussinkuiviketta. Järkyttävän kalliin kompostorin lopputuote ei todellakaan ole Biolanin Mustamulta pussi (5 säkkiä 20 EURL:lla), vaan kuten ketjussa on todettu, se vaatii puuhastelua, tahtoo jäätyä talvella jne.. Kompostorin tyhjennys on paskahomma: ei ole valkoisen miehen työtä ja olen ulkoistanut ko. puuhan vaimolle. Pöntön keskellä oleva ilmanottorööri on aina tukossa ja sitä ei saa millään puhtaaksi. Mitä järkeä on puhua ekologisuudesta kompostoinnissa, jos pitää lämmitellä sähköllä tai roudailla lämpimään autotalliin jne.? Autotalliin roudaaminen vaatii nokkakärryn tai jonkin alustan, jolla se voi yrittää siirtää, mutta se painaa täytenä jumalattoman paljon. Kallis Mikko-lumikolani hajosi kun sillä sitä yritin siirtää toissa talvena kompostoria. Sulaessa tulee paskavettä autotallin lattialle, joka kohta haisee autossa. Lisäksi yhtään jätekuormaa omatoiminen kompostointi ei ole vähentänyt, sillä jäteauton pitää käydä kuitenkin käytännössä 5 viikon välein olipa kompostoria tai ei, koska muuten haisee sekajäteastia. Se Biolan 220 muovinen möyhennystikku on ihan paska, meni heti rikki – onneton räpistys. Se Biolan 220 olisi omiaan jossakin tontin laidalla, mutta kuka sinne nyt jaksaa talousjätettä kantaa talvella.

Meillä oli monta vuotta Hobby Hallista ostettu Juvel-kompostori eli ihan halpismalli. Se toimi hyvin, eikä haissut. Talvella toki jäätyi, mutta ei se paljoa haitannut. 5 hengen perheessä tarvittiin vielä toinen kompostori ja ostimme Biolanin 220. Ja kyllä olin yllättynyt, kuinka vaikeaa kompostointi voikaan olla! Luulin, että nyt se sujuu kuin tanssi, kun on kunnon kompostori. Mutta se haisee, vaikka kuinka möyhentäisi ja lisäisi kuiviketta. Naapuriparat olivat viime kesän helteillä joutuneet kärsimään sen löyhkästä 2 viikkoa, kun olimme ulkomailla. En olisi Biolania ostanut, jos olisin tiennyt, eipä tullut luettua ajoissa tätä ketjua ;(

• Meitsi68
        halpiskompostoija kirjoitti:

Meillä oli monta vuotta Hobby Hallista ostettu Juvel-kompostori eli ihan halpismalli. Se toimi hyvin, eikä haissut. Talvella toki jäätyi, mutta ei se paljoa haitannut. 5 hengen perheessä tarvittiin vielä toinen kompostori ja ostimme Biolanin 220. Ja kyllä olin yllättynyt, kuinka vaikeaa kompostointi voikaan olla! Luulin, että nyt se sujuu kuin tanssi, kun on kunnon kompostori. Mutta se haisee, vaikka kuinka möyhentäisi ja lisäisi kuiviketta. Naapuriparat olivat viime kesän helteillä joutuneet kärsimään sen löyhkästä 2 viikkoa, kun olimme ulkomailla. En olisi Biolania ostanut, jos olisin tiennyt, eipä tullut luettua ajoissa tätä ketjua ;(

Meillä toiminu hienosti Biolan; mitä nyt talvella pääsi hetkeksi jäätymään, mutta oli sitä pakkastakin pitkään eli ihmekös tuo. Ei haise vaikkei kuiviketta lisäillä kuin joskus ...toisaalta ei me sitä sekoitetakaan kuin tyhjennyksen jälkeen. Välillä olen heittäny lapiollisen oksasilppurin mursketta joukkoon mikä pitänee kompostin ilmavana...ja lapollinen virtsaa sekaan välillä niin avot ;P

• heikki kemppi
        Meitsi68 kirjoitti:

Meillä toiminu hienosti Biolan; mitä nyt talvella pääsi hetkeksi jäätymään, mutta oli sitä pakkastakin pitkään eli ihmekös tuo. Ei haise vaikkei kuiviketta lisäillä kuin joskus ...toisaalta ei me sitä sekoitetakaan kuin tyhjennyksen jälkeen. Välillä olen heittäny lapiollisen oksasilppurin mursketta joukkoon mikä pitänee kompostin ilmavana...ja lapollinen virtsaa sekaan välillä niin avot ;P

Hei,

kyllä Biolan on aivan toimiva kompostori MUTTA siihen tulee pakkasilla laittaa tavaraa riittäv'ästi. Todellakin itse olen onnistunut pitämään kompostorin sähkölämmitimen kanssa täydessä toiminnassa läpi koko talven. Käytin sähköä vain sillointällöin - ei tämä näy juurikaan sähkölaskussa. Nyt olen kehittänyt vielä paremmaksi lämmittimen.

• Häppä
        heikki kemppi kirjoitti:

Hei,

kyllä Biolan on aivan toimiva kompostori MUTTA siihen tulee pakkasilla laittaa tavaraa riittäv'ästi. Todellakin itse olen onnistunut pitämään kompostorin sähkölämmitimen kanssa täydessä toiminnassa läpi koko talven. Käytin sähköä vain sillointällöin - ei tämä näy juurikaan sähkölaskussa. Nyt olen kehittänyt vielä paremmaksi lämmittimen.

Toimii erinomaisesti kun niitä on 2. TIiliskiviä alle jotta liika kosteus pääsee pois.

Itteläni täyttö etenee seuraavasti
        Ykköskompostorin täyttö lokakuusta seuraavaan lokakuuhun. Tämän jälkeen kuiviketta pintaan ja toinen komposti käyttöön, lokakuusta lokakuuhun. Seuraavana lokakuuna Ykköskompostorin massa on vuoden käynyttä ja todella valmista. Sen voi tyhjentää ja kierron aloittaa alusta. Jäätyy talvella ja helmikuun lopussa on ihan piripinnassa mutta holahtaa pinta alas kun sää lämpenee.

Muutama sääntö tuohonkin pätee eli kuiviketta 10 kompostilitraa kohti pari litraa (oksasilppurin haketta) ja säännöllinen hämmennys hyvällä talikolla. Kompostointi on mukavaa ja mielenkiintoista. Tuo yhdistelmä maksaa kokonaan uutena 300 €. Siihen sa amolempiin korotusrenkaan jolloin hinta on 400 €. Sitten tilaa onkin jo 900 litraa. Ittelläni on ihan normaalit, ilman korotusrenkaita ja noin 10 litraa kompostoitavaa viikossa. 2 Taraa maksaa vähemmän kuin 1 biolan.

• Komposti
        kompostikalle kirjoitti:

Kokeileppa siirtää sitä kompsotoria sellaiseen paikkaan, missä alla on multaa.
        Itsellä oli alussa samainen pönttö hiekan päällä. Lämmöt meni sinne 40 asteeseen, käväisi 50:ssä.
        Siirsin hiuna metsänlaitaan, ja lämpö joka oli menny n. 30 asteeseen nousi viikossa ja on nyt välillä 65-70 astetta.
        Kippaan tavaran sisään, kuiviketta en ole paljoa laittanut (hiukan rikkaruohoja, sahanpurua..)
        Kun vaikutti kostealta pidin illan ajan alaluukkua auki. Haisi tottakai, mutta siitä haju väheni paljon.

• komposti
        Vaihtoon kirjoitti:

Pari päivää.

Ota ne tiiliskivet alta pois.

En huomannut aiemmassa postissani jollekin toiselle kirjoittaa, että laitoin alle puurivat jotka nosti sitä pönttöä maasta irti. Ajatuksena että vesi pääsisi pois yms.
        No seurauksena oli, että pönttö lähti rajusti jäähtymään.

Ohjeessa sanotaan, että sijoita sellaiseen paikkaan missä on multaa alla. Ei hiekkamaata/ei laatoistusta. Hajottajabakteereita yms. on ilmeisesti tuossa multamaassa ja siitä pohjan reiästä siirtyy pönttöön tms. (en tiedä, joku toinen varmaan tietää tuon asian paremmin)

• kukoistaa

Me ollaan kompostoitu kohta 30 vuotta. Ensin oli vanha pakastin ja nyt liki 20 v Biolan. On oltu tyytyväisiä. Ei ole hajuongelmia ja on siistin näköinenkin. Kuivikkeena käytän oksasilppurin ja turpeen sekoitusta, jotka kuivaan kesähelteillä. Kuiviketta laitan 5-10cm ämpärin pohjalle ja sitten kipatessa se jää kompostiin päällimmäiseksi. En juurikaan sekoittele kompostia, korkeintaan vähän pintaa talvipakkasilla. Yläreikä täytyy pakkasilla kopistella jäähileistä auki. Eikä ole ikinä tullut mieleenikään alkaa kompostia pesemään tyhjennyksen jälkeen -silloinhan siitä hävittää hyödylliset eliöt. Olipa yllätys miten kompostointi ei kaikilta sujukaan!

• A.

Hei! Ostimme tuon samaisen biolanin pikakompostori220:n tänä kesänä. Jätettä siellä ei ole vielä paljon,siis alemman ilmanvaihtoputken alapuolella vasta. Olen laittanut kuiviketta ja välillä sitä heräteainetta. Ilmansaannin laitoin ohjeen mukaan asentoon 20. Komposti vaikuttaa kylmältä ja sitä lämpömittaria en ole vielä seurannutkaan,kun jätettä on niin vähän. Kompostorin reunoilla on paljon vesipisaroita ja kompostissa näkyy myös hometta. Onko kompostini tila normaali? Lähinnä mietin,että onko liian kosteaa? Ja siitä kannen ilmanvaihtoreiästä kysyisin,että onko kukaan tehnyt sille mitään? Minulle eräs väitti sen kannen olevan liian tiivis ja että se pitäisi avata. En ole tehnyt sille mitään kun ei siinä mukana olleessa ohjeessa mitään neuvota sille tekemään,olen kääntänyt sitä ilmaventtiilä edestä suuremmalle,mutta eikö näin talvea kohti pitäisi päin vastoin laittaa pienemmälle? Ensimmäistä kertaa elämässä kun kompostoi,niin eihän sitä edes tiedä miltä sen pitää toimiessaan näyttää.

• V.... tyytyväinen
        A. kirjoitti:

Hei! Ostimme tuon samaisen biolanin pikakompostori220:n tänä kesänä. Jätettä siellä ei ole vielä paljon,siis alemman ilmanvaihtoputken alapuolella vasta. Olen laittanut kuiviketta ja välillä sitä heräteainetta. Ilmansaannin laitoin ohjeen mukaan asentoon 20. Komposti vaikuttaa kylmältä ja sitä lämpömittaria en ole vielä seurannutkaan,kun jätettä on niin vähän. Kompostorin reunoilla on paljon vesipisaroita ja kompostissa näkyy myös hometta. Onko kompostini tila normaali? Lähinnä mietin,että onko liian kosteaa? Ja siitä kannen ilmanvaihtoreiästä kysyisin,että onko kukaan tehnyt sille mitään? Minulle eräs väitti sen kannen olevan liian tiivis ja että se pitäisi avata. En ole tehnyt sille mitään kun ei siinä mukana olleessa ohjeessa mitään neuvota sille tekemään,olen kääntänyt sitä ilmaventtiilä edestä suuremmalle,mutta eikö näin talvea kohti pitäisi päin vastoin laittaa pienemmälle? Ensimmäistä kertaa elämässä kun kompostoi,niin eihän sitä edes tiedä miltä sen pitää toimiessaan näyttää.

Tuolla aiemmin on mainittu käytöstä niin, että antaa talven jäätyä ja keväällä taas sulaa...
        Meillä käytetään ilmeisesti enemmän raaka-aineita ruoan valmistukseen, kun komposti on pakko pitää käynnissä (=talvisaikaan välillä lämpimään talliin) kun n kk päästä alkaisi tulemaan yli - keväällä olisikin komposti jäänyt jätekeon alle.
        Tavaraa siis toisaalta on mitä laitetaan, mutta kun ei vaan pysy lämpimänä.
        Biolanin lämmetessä tallissa heitetään ruoantähteet yms. silläaikaa roskiin.

Sijoitus taas... jos se laitetaan maahan - varsinkin talvisin (koska pönttö on jäätynyt sijoilleen) - sen tyhjentäminen on sotkuista puuhaa.
        Mukana tuleva "tyhjennyshuuli" toimii parhaiten kun sen saa työnnettyä alareunan alle, muutoin rojut on pitkin pihoja. (Kesällä sitä voi kallistaa.)

Tuohon hintaan, reilu 400, olisi voinut edes laittaa pohjaan eristeet jäätymistä varten, tehdä pönttöön itseensä "tyhjennys lipan" (koska se on em eristeen vuoksi irti maasta), ja muotoilla pohjan siten, että vesi menisi pohjan reiän kautta ulos, eikä tulisi etuluukusta, jäätäen sen.

Toisaalta tietysti... kun pönttö on tehty noin, niin eihän se käy talvella, eikä siten myöskään jäädä etuluukkua... Liekö suunnitelmallista??

Menneenä kesänä ei muuten jäätynyt!!!!!!!!

• tintti**74
        A. kirjoitti:

Hei, ihan hyvän kompostin A. olet hankkinut! Meitä käyttäjiä on monenlaisia kuten ehkä täältä palstalta olet huomannut. Itselläni on toiminut joka talvi, ei siis ongelmia! Kuivikkeena biolanin omaa kuiviketta. Joskus teen itse, kuivatan oksasilppurin hakkeen ja ostan lannoittamatonta ja kalkitsematonta turvetta 50/50 seoksen niistä sitten teen. Kompostisi tila on ihan normaali, hometta on useimmissa komposteissa jos ne vaan toimii. Itse laitan kuiviketta joskus jopa puolet viedyn jätteen määrästä muuten se alaosa on tyhjennettäessä märkää lillua. Kannen ilmanvaihtoon ei tarvi koskea, siinä ei mun käsittääkseni ole edes säätöä. Älä käännä sitä ilmansäätöritilää edestä suuremmalle tässä vaiheessa vuotta, menee turhaan sitä kylmää ilmaa sisälle. Avaa vasta kevällä. Yksi "vika" kompostorissa on...se lukituskumi menee turhan helposti poikki! Olen jo 2 kpl vaihtanut...mutta mitäs avaan kannen siitä, sehän on lukituskumi!! :))))

• Kompostoija

Perheemme osti viime keväänä Rautiasta L&T Tehokompostorin. Tällä viikolla siitä hajosi jo kolmannen kerran alaluukun pidike = susi. Lämpötila on vain ulkolämpötilan mukainen, vaikka kompostori on lähes täynnä. Harmittaa vietävästi kun naapurin pikakompostorin mittari näyttää yli 50 astetta. Mitä pitäisi tehdä, kun kauppakaan ei luvannut palauttaa rahoja?

• käyttäjä

Luukku avataan vetämällä kahvasta alaspäin.
        Lämpömittarin lukemalla ei merkitystä jos kompostori toimii, eli multaa tulee.....

• Tehokompostoija
        käyttäjä kirjoitti:

Luukku avataan vetämällä kahvasta alaspäin.
        Lämpömittarin lukemalla ei merkitystä jos kompostori toimii, eli multaa tulee.....

Meillä on ollut L&T:n Tehokompostori käytössä pian 7kk. Taloudessa 5hlöä koira. Alkuun ostin ilman korotusta ja 4 kk aloituksesta hain korotuksen. Nyt kun tilavuutta on reilut 300L, niin riittää hyvin meidän tarpeisiin. kiitos suunnittelijalle, että oli tuon lisätilamahdollisuuden siihen suunnitellut! Reilut 200 litraa ei olisi riittänyt alkuunkaan! Tuote on ollut erittäin hyvä. Suurin kiitos vaimolta on tullut siitä, että on matala eli ei tarvitse tikkaita täyttöön / möyhennykseen. Jos haluaa kunnolla myllätä, niin ei muuta kuin päälliosa pois ja möyhimään. Talvella jäätyi kun olimme viikon ulkomailla. Nyt pöhisee taas. Isot luukut ja siisti ulkonäkö plussana. Lämpömittarin lukemasta sen verran, että mittari ylhäällä ja massa alhaalla. Kun mittarissa on n. 30c, niin massan lämpötila lähellä 60c. Täyttäkää usein, niin toimii. Todella suosittelen. Jälkikompostointiin tai mökille sitten se vihreä pallon muotoinen, onkohan Globe nimeltään...meillä niitä on 2kpl ja hinta-laatusuhde on erinomainen.

• minski67

Meillä tuntui olevan jäässä koko talven, mutta ilman lämmettyä alkoi toimia taas normaalisti. Ongelmana on miljoonat kärpäsenmunat joille en tiedä mitä pitäisi tehdä. Tietääkö joku mitä tehdä?

• Anonyymi

Ehkä ne eivät ole kärpäsen vaan muurahaisen munia, jolloin kompostori on liian kuiva.

• LTt6

L&T :n lämpökompostorissa on ongelmansa. Tyhjennysluukku ei pysy kiinni kun biomassa painaa sisällä olevaa ohjauslevyä. Nyt 20 asteen pakkasessa alhaalta luukusta kylmä pääsee sisälle. Todella rasittavaa. Rautiassa myivät sillä puheella, että Kyseiseen versioon on "korjattu" Biolanin pikakompostorin virheet.Olen pettynyt ja otin asiallisesti yhteyttä kehitysehdotuksin, kuvien kanssa, L&T:lle. Ei mitään vastausta. Valmistajaa taitaa nolottaa itseäkin epäonnistunut tuote.

• kompostimake

Tyhjennysluukku on suunniteltu todella huonosti. Eihän se pysy kiinni jos sisällä on vähänkin tavaraa. Laitoin luukun kiinni ylänurkista kahdella pitkällä ruuvilla; nyt pysyy kiinni! Toinen moka on kannessa. Jos ja kun kosteutta pääsee kannen väliin se jäätyy ja kansi alkaa nousta vähitellen raolleen ja vähäisetkin lämmöt menevät harakoille. Taitaa olla suunniteltu lämpimään sisätilaan, jos ei syyssateita kestä. Toinen kompostorimme joka on tehty vanhasta pakastearkusta toimii talvellakin hyvin, eikä kansi jäädy.

• Envalitaturhasta

Meillä on ollut nyt neljä vuotta Biolan kompostori. Alaosan tyhjennysluukun salpa hapettuu täysin jumiin 2-3:ssa vuodessa. Sain Biolanilta uuden ja ohjeistivat avartamaan salvan reikää eli veistämään muovia pois salvan ympäriltä. Toinen ongelma on täyttöluukun avautuminen itsestään pakkasella. Jos miinusta on yli 10 astetta niin kondenssivesi alkaa jäätyä luukun ja rungon sauman väliin, jolloin jää kampeaa lukun päivässä raolleen. Sitä voi sulatella päivittäin kuumalla vedellä, mutta jos tätä ei tee niin komposti jäätyy.

• Anonyymi

Jotkut jopa kastelevat kompostia.. Ei näin, vaan biojäte levitetään tasaiseksi kerrokseksi ja päälle joka kerta kerros kuiviketta..

Mut kyllä talvikompostointi kotioloissa on enempi teoreettista. Ainakin tuo meidän Biolan-kompostori jäätyy joka talvi. No, sulaahan se keväällä ja kompostointi jatkuu...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotkut jopa kastelevat kompostia.. Ei näin, vaan biojäte levitetään tasaiseksi kerrokseksi ja päälle joka kerta kerros kuiviketta..

Mut kyllä talvikompostointi kotioloissa on enempi teoreettista. Ainakin tuo meidän Biolan-kompostori jäätyy joka talvi. No, sulaahan se keväällä ja kompostointi jatkuu...

Näinhän se menee. Vettä ei tosiaankaan pidä kompostiin kaataa ja kuiviketta on syytä käyttää.

• Anonyymi

Itse sain viime talven pidettyä biokompostorin lämpimänä kun laitoin toisinaan kanisterin jossa kuumaa vettä lämmikkeeksi. Pysyi noin koko talven toiminnassa. Nyt ostin 2 metrin sulatuskaapelin jolla lämmitän tarvittaessa. Oli kärkkäisellä tarjouksessa 15 euron hintaan. Poistoilmasuulakkeeseen tein reiän josta työnsin kaapelin sisään. Testasin kulutusta ja 23w oli sähkön kulutus. Tuolla pitäisi estää jäätyminen.

• Anonyymi

Näinköhän parikymmentä wattia riittää. Onhan se tosin eristetty laatikko, kerro keväällä toimiko..?

• Anonyymi

10 asteen pakkasessa pitää 15 asteen lämmön kompostorissa. Biojätettä vähän joka jäätyisi ilman tuota sulatuskaapelia. Kyllä tuo näyttää toimivan. Eikä sähköäkään paljoa kuluta.

• Anonyymi

Kommentoin talven mittaan miten toimii. Tuo kaapeli meni ns luontaisesti laajalle kierteelle kompostoriin eli hyvin täytti tilan. Kompostin täyttöaste jotain 15-20% tällä hetkellä.

• Anonyymi

no nyt on kokemus 2 metrin sulatuskaapelin käytöstä biolan 220 eco kompostorissa. Kaapeli poistoilmasuulakkeen kautta. Pieni reikä siihen josta kaapeli sisään. Hyvin toimi, piti koko talven kompostorin toiminnassa. Koko ajan ei tarvinnut pitää lämpöjä päälle. Ainoa poikkeus oli 30 asteen pakkaset. Silloin kävi lähellä nollaa kompostorin lämmöt. Tuota uskaltaa suositella jos halvalla haluaa päästä ja pitää talven yli kompostori toiminnassa

• Anonyymi

Kerätkää virtsaanne niihin komposteihinne.Laittaa käymään eikä jäädy.Kalkitkaa
      samalla. Komposti on kuin ruisleipätaikina,ei ala käymään ennen siemmentä.
      Autotallissa ei kannata kompostoida,Kompostorin paikka on kadunvarressa,hyvin tuuletettuna,postilaatikoiden jatkona.

• Anonyymi

Jäätymisellä ei ole merkitystä kun laittaa useamman kompostorin esin 2 kpl...itse olen kompostoinnut jo 30 vuotta ja talvella jäätyy mut keväällä heräävät henkiin ja muutamassa viikossa muuttuu jätteet mullaksi...kuivekkeilla on iso merkitys,sen pitää olla ilmavaa ja nopeasti l
      Maatuvaa....puun puru ja multa on huonoa kuiviketta..Nyt viritellään lämmittimiä pönttöhin mikä on ihan turhaa touhua ja energian tuhlaamista...kaksi 300 litran jonka voi talikolla keväällä käännellä kompostia ja hyvin pärjää omakotitaloudessa....suosittelen kuivikkeeksi kuivia puiden lehtiä ..ja on halpaa nm. 30 vuoden kokemuksella..ja

• Anonyymi

Kyllä näin on..ei tartte lämmittimiä..

Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      136
      3975
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      88
      1952
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1841
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      54
      1438
    5. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1432
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      132
      1358
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      99
      1302
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1186
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1053
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      115
      1040
    Aihe