Mikä on alkuperäinen kristinusko?

Eräs vanhoillislestadiolainen kirjoitti muutaman päivän sitten täällä että hän vuosien pohdinnan tuloksena tullut siihen tulokseen, että vanhoillislestadiolaisuus ei edusta varsinaisesti kristinuskoa, joka levisi maailmaan (joka puolelle maailmaa, Aasia, Lähi-itä, Pohjois-Afrikka yms) heti Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen. Tässä hän on luultavasti oikeassa.

Kysymys on sitten, mikä on alkuperäinen kristinusko?

Ei ole olemassa yhtä alkuperäistä kristinuskoa, koska kristityt ovat aikojen saatossa uskoneet vähän eri tavalla, mutta lukemalla kirkonisien ja muita vanhoja kirjoituksia voidaan saada hyvän kuvan miten ennen oin uskottu.

Eräs joka on tehnyt tätä on tohtori Jordan B Cooper, joka opiskeluaikoina luettua vanhat kirjoitukset tuli siihen tulokseen että Luterilaisen kirkon oppi ja seurakuntaelämä vastaa parhaiten sitä miten ennen kristityt ovat uskoneet, ja niinpä hän konvertoi luterilaisuuteen. Hänen Youtube kanava löytyy täältä: https://www.youtube.com/user/SemperReformanda1517

Minusta pitää erotella raamatullinen ja perinteinen kristinusko toisistaan. Perinteiset kristityt eivät ole koskaan uskoneet täsmälleen kuten Raamattu opettaa. Raamattuhan ei ollut olemassa ennen 300 lukua, ja kirkollisessa kristinuskossa Raamattu ei ole koskaan ollut ainoan totuuden lähde, kuten on esimerkiksi helluntailaisuudessa.

Jos haetaan raamatullisin kristinusko, pitää suuntaa katse helluntailaisuuteen, mutta näin kristityt eivät ole läpi kristinuskon historia uskoneet. Helluntailaisuus on uusi suuntaus kristinuskosta.

36

317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos mietin, mitkä ovat vanhoillislestadiolaisen opin mukaisia syntikäsityksiä ja taivaaseen pääsyn edellytyksiä, ei vanhoillislestadiolaisuus voikaan olla alkukristillisyyden kanssa samanlainen.

Raamattukin on muuttunut niin moneen kertaan matkan edetessä, että siihenkään ei vvoi tukeutua.

Kysymys onkin vaikea. Luulen, että lähimpänä on sellainen ihminen, joka miettii näitä asioita itse sisimmässään, eikä kulje toisten talutusnuorassa. Sellainen on aidosti henkilökohtainen usko.

• Anonyymi

Synagogilla ei ole poikaa eikä moskeijoilla BUDHALLA.

• Anonyymi

Se että hankit sorretuille oikeuden, sillä ylhäisellä on häntäkin ylhäisempi.

• Anonyymi

Lopetat sormella osoittelun Jumala ei erottele ihmisiä eikä Jeesus aja ketään pois.

• Anonyymi

Helluntailaisuus on yhtä kaukana kristinuskosta kuin itä on lännestä. Se on suuri eksytys ja harhaoppi, jonka juuret ovat amerikanafrikkalaisten Voodoo uskonnossa. Siksi siellä edelleen arvostetaan suuria tunne/elämys kokemuksia ja "uskoontuloja". Itse pysyisin kaukana tuosta liikkestä.

• Perinteisessä kristinuskossa tullaan Jumalan lapseksi kasteessa. Helluntailaisuudessa tunnekokemuksien kautta, mutta jos sinulla ei olisi mitään tietoa kristinuskon historiasta, ja sinulle lyötäisi Raamattu pöytään, päätyisit lähellä helluntailaisten ja baptistien opetuksia luettaisi Raamatun. En usko että kukaan luettua pelkästään Raamattua päätyisi kastamaan lapsia.

• Anonyymi
        LFF_lestadiolainen kirjoitti:

Perinteisessä kristinuskossa tullaan Jumalan lapseksi kasteessa. Helluntailaisuudessa tunnekokemuksien kautta, mutta jos sinulla ei olisi mitään tietoa kristinuskon historiasta, ja sinulle lyötäisi Raamattu pöytään, päätyisit lähellä helluntailaisten ja baptistien opetuksia luettaisi Raamatun. En usko että kukaan luettua pelkästään Raamattua päätyisi kastamaan lapsia.

Helluntailaiset pitävät Jeesusta Jumalana, eivätkä Jumalan ainoana Poikana. Jos olisi pelkästään Raamattu niin kukaan ei päätyisi uskomaan Jeesusta Jumalaksi, kun sitä ei Raamatussa ole. On tärkeä erottaa Jumala ja Jeesus toisistaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaiset pitävät Jeesusta Jumalana, eivätkä Jumalan ainoana Poikana. Jos olisi pelkästään Raamattu niin kukaan ei päätyisi uskomaan Jeesusta Jumalaksi, kun sitä ei Raamatussa ole. On tärkeä erottaa Jumala ja Jeesus toisistaan.

Eikös se niin mene kolminaisuusopin mukaan, että Jumala on yksi. Jumala näyttäytyy tilanteesta riippuen kolmena eri persoonana, jotka ovat: Isä (Jumala Taivaassa), Poika (Jeesus eli Jumala maan päällä) ja Pyhä Henki (aineeton kaikkivoipa Jumaluus autiudessa, Jumala maan päällä Jeesuksen pois menon jälkeen).

Muutenkaan vl-uskovaisetkaan eivät juuri eroa tee näiden eri persoonien välillä, vaan kaikki on iloisesti sekaisin.

• Anonyymi

Perinteisessä kristinuskossa tullaan Jumalan lapseksi kasteessa. Helluntailaisuudessa tunnekokemuksien kautta, mutta jos sinulla ei olisi mitään tietoa kristinuskon historiasta, ja sinulle lyötäisi Raamattu pöytään, päätyisit lähellä helluntailaisten ja baptistien opetuksia luettaisi Raamatun. En usko että kukaan luettua pelkästään Raamattua päätyisi kastamaan lapsia.

"En usko että kukaan luettua pelkästään Raamattua päätyisi kastamaan lapsia."

Hyvä pointti. Eikä kukaan saa parannusta lukemalla. Tarvitaan Pyhän Hengen ilmoitusta että tietää mitä Raamatusta "etsiä". Puhun ihmisten tavoin.

• LFF_lestadiolainen kirjoitti:

Nyt pitää korjata.
        Puhut perinteisestä kristinuskosta, siinä, kuten ei alkuperäisessäkään ole lapsikastetta, jonka Raamattu, kaiken maallisen fakta, jossa on kaikki kirjoitettu, profeettain suulla, suoraan Jumalalta, ja UT on Jeesuksen omaa kokonaisuutta.
        Kaste (babtisoo) on ainut kaste (poisluettuna proselyytti, josta >Kirja käyttää nimeä Johanneksen Kaste), jota Raamattu kehoitta, mutta osa jopa kristityistä käyttää sitä ripotteluun, tiedostamattomaan vauvaan, ja liittää Hänet veromerkkinä -Tämän seurakunnan yhteyteen???
        Jeesus nimenomaan otti itsekin upotuksen esimerkiksi kaikille jotka ovat tehneet parannuksen, vauvalle se on synnittömänä pitkälti Jumalan pilkkaa. Asiaa ei edes tunne koko kirja.
        Joh. 3:26 Ja he tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: "Rabbi, se, joka oli sinun kanssasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, katso, hän kastaa, ja kaikki menevät hänen tykönsä".
        Tapahtuma on niitä harvoja tapahtumia UT;ssa, kun ihminen saa Pyhän Hengen sekä armolahjoja.
        Kasteessa ihminen tulee Jeesuksen seuraajaksi, joka näissä LLL liikkeissä on pannassa. Mark. 16:16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen
        Kaste on todella merkityksellinen.
        Painotat; tulla Jumalan lapseksi? Ei Jumala pelasta muita kun Israelin, josta Paavali kirjoittaa, Room. 11:26 Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: -- Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
        Taas Jeesuksen itsensä uhraaminen pelastaa myös pakanat; Room. 10:9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.
        Siihen ei riitä, että kokee olevansa Jumalan lapsi, siihenkin liittyy Jeesuksen seuraamisinen Johanneksen evankeliumi:1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
        Pitää ensin löytää Jeesus, jota jopa Laestadius painotti.

Olet hyvä ihminen ja aika lailla oikeassa, mutta hieman täsmennettävää.

Pinna.

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä Raamattu siitä sanoo?
        1. Käännökset - nykyiset käännökset; Joh. 10:30 Minä ja Isä olemme yhtä."
        2. Alkuteksti; 30. Minä ja minun isäni, me olemme yksi

Hänellä on kaikki valta, josta Matt 28;17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Missä on paikka Raamatussa, jossa heidät tulee erottaa?

• Anonyymi kirjoitti:

Eikös se niin mene kolminaisuusopin mukaan, että Jumala on yksi. Jumala näyttäytyy tilanteesta riippuen kolmena eri persoonana, jotka ovat: Isä (Jumala Taivaassa), Poika (Jeesus eli Jumala maan päällä) ja Pyhä Henki (aineeton kaikkivoipa Jumaluus autiudessa, Jumala maan päällä Jeesuksen pois menon jälkeen).

Muutenkaan vl-uskovaisetkaan eivät juuri eroa tee näiden eri persoonien välillä, vaan kaikki on iloisesti sekaisin.

Näin käy, kun ei lueta Raamattua.
        Jumala oli Vanhan Liiton Jumala, Jeesus omansa Jumala, kaikkivaltiaana.
        Aina on jollain kaikki valta, oli aika mikä hyvänsä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on hellari versio. Raamatun mukaan: 1.kor.8:6 Niin on kuitenkin meillä yksi Jumala, Isä, josta kaikki ovat, ja me hänessä, ja yksi Herra Jesus Kristus, jonka kautta kaikki ovat, ja me hänen kauttansa.

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Mitä Raamattu siitä sanoo?
        1. Käännökset - nykyiset käännökset; Joh. 10:30 Minä ja Isä olemme yhtä."
        2. Alkuteksti; 30. Minä ja minun isäni, me olemme yksi

Hänellä on kaikki valta, josta Matt 28;17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Missä on paikka Raamatussa, jossa heidät tulee erottaa?

Hengessä yhtä, eivät fyysisesti. Jeesus istuu Jumalan oikealla puolella taivaassa.

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Näin käy, kun ei lueta Raamattua.
        Jumala oli Vanhan Liiton Jumala, Jeesus omansa Jumala, kaikkivaltiaana.
        Aina on jollain kaikki valta, oli aika mikä hyvänsä.

Sama Jumala se on uudessa liitossakin. Nyt on vain myös Jumalan Poika mukana.

• Anonyymi kirjoitti:

Sama Jumala se on uudessa liitossakin. Nyt on vain myös Jumalan Poika mukana.

Näin on, mutta valta on vaihtunut.

• Anonyymi kirjoitti:

Hengessä yhtä, eivät fyysisesti. Jeesus istuu Jumalan oikealla puolella taivaassa.

Älä hengellistä, eli älä paina päätä pensaaseen.

• Anonyymi

Lestat laittaa saatanalle Jumalan lapsia myllynkivi kaulassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Synagogalla ei ole poikaa. Jahve.

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Näin on, mutta valta on vaihtunut.

Eikö Jeesuksella ole valta vasta tuhatvuotisessa valtakunnassa? Nyt Hänellä on lkaikki käskyvalta, minkä Isä on Hänelle antanut, mutta eihän se tarkoita että valta on vaihtunut. Apostolit rukoilivat edelleen Isä Jumalaa, vaikka Jeesus oli ylösnoussut. Laitappa Raamatunkohta missä Jeesus käskee rukoilemaan itseään?

• Ensin oli Kirkko, vasta 300 luvun loppupuolella tuli Raamattu. Ilman että Kirkkoa olisi ollut Pyhän hengen johdatuksessa, ei olisi olemassa Raamattua. Siksi Raamatun ulkopuoliset lähteet ovat myös pidettävänä autoriteetteinä, sikäli kun eivät ole ristiriidassa Raamatun kanssa.

• Jo Jeesuksen aikana oli Pyhiä kirjoituksia n 5000 ja Konsiinissa myös UT;n kirjeet sekä evankeliumit.
        Ne kaikki tukee Raamatun sanomaa, Israelin historiaa sekä Jeesuksen roolia ihmisessä ja Pyhän Hengen osallisuutta kaikkeen.

• Anonyymi

Alkuperäinen kristinusko perustuu Gilgamesh-eepokseen, juutalaisuuteen ja Zarathustralaisuuteen. Se on pitkälti taru, mutta pitää sisällään ajattoman totuuden sielun iankaikkisuudesta, hyvästä elämästä ja siitä, miten sielu pääsee Isän luo.
      Muhamettilaisuus on niin täydellinen eksytys kuin voi olla.

• Väärin, osio 1. - Joka suulla tunnustaa, että Jeesus on luvattu Messias ja lähtee seuraamaan Häntä, on pelastuva.
        Osio 2: Mitä Jeesus on sanomat; Johanneksen evankeliumi:
        6:35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
        7:38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. >> Jakeen lisätiedot
        11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
        12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
        14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,

Kirjoitat muhamettilaisuudesta, se on ihmisuskoa, heiltä uupuu Jeesus, on vain Mahdi, sama Jeesus uupuu myös lestadiolaista, se on teokratiaa, on vain Jumala, jota ei voi saavuttaa ilman Jeesusta.

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Väärin, osio 1. - Joka suulla tunnustaa, että Jeesus on luvattu Messias ja lähtee seuraamaan Häntä, on pelastuva.
        Osio 2: Mitä Jeesus on sanomat; Johanneksen evankeliumi:
        6:35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
        7:38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. >> Jakeen lisätiedot
        11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
        12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
        14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,

Kirjoitat muhamettilaisuudesta, se on ihmisuskoa, heiltä uupuu Jeesus, on vain Mahdi, sama Jeesus uupuu myös lestadiolaista, se on teokratiaa, on vain Jumala, jota ei voi saavuttaa ilman Jeesusta.

Et voi löytää Jeesusta, jos Jumala ei auta.

• Anonyymi kirjoitti:

Et voi löytää Jeesusta, jos Jumala ei auta.

Enkö?
        Jeesus itse sanoo;
        Joh. 6:44 Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.
        Tämän tien olen kulkenut.
        Valaistusta.
        Kun ihminen syntyy, Hän on Jumalan vastuulla ja huolenpidossa. Sitä kutsutaan monella nimellä, joku lapsen uskoksi, joku Jumalan lapseksi, jolla on luottamus omaan Isään, sekä Isä Jumalaan. Hän on vilpitön.
        Mutta kun lapsi tulee, israelilaisittain Bar/ Bad mizva ikään, eli erottaa oikean vääräksi, niin Jumala alkaa vetää Häntä Jeesukseen, joka on pelastanut kaikki maailman ihmiset, jotka uskovat Häneen, niin tulee tehdä parannus, ottaa kaste Häneen sekä suulla tunnustaa, että Hän on kaikkivaltias Herra.
        Ap. t. 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
        Siitä alkaa Pyhä elämä.

• Anonyymi

,.................ei tarvitse isosti kipinää lyödä kun ovat lieskat valloillaan. Ihmettelen suuresti, miten jotkut jaksavat. Kun tuo ei tuota mitään hyvää ja rakentavaa. Mutta en tarkoita, etteikö saisi. Olkaa hyvä vain. Omaa aikaanne kuiten käytätte.

• Anonyymi

Meinaatko, että joku trollaa täällä? Eikai.. =)

• Anonyymi

Miten esimerkiksi mayat väliamerikassa saivat tiedon tästä ja sademetsien alkuperäisheimot brasiliassa? Entä australian alkuperäisasukkaat? Tai muinaiset ihmiset joita on elänyt fossiililöytöjen mukaan satojakin tuhansia vuosia sitten?

• Anonyymi

Jos ihmisellä on kuolematon sielu, niinkuin itse asiassa uskon, pelastuksen täytyy olla riippumaton -ismeistä, -teismistä ja -laisuudesta.. Paljon ajattomampaa ja unversaalimpaa. Ehkä jopa koiralla tai sialla, joka on tietoinen itsestään, on sielu. Ehkä tietoisuus on sielun olemassaolon mitta.

• Moni kansa on kuollut, mutta Mayat vain muutama sata vuotta sitten.

• Anonyymi

Ekkönää tiiä? Päivämiehestä tieten.

• Anonyymi

Ihan helppoa on löytää alkuperäinen kristinusko vain apostolien toimintaa seuraamalla ja ymmärtämällä heidän sanomisensa kokonaisuuden valossa.

mutta kuten Sanan sanoo, ihmispelko panee paulan, eli yhteisöön kuuluminen vie usein voiton totuuden kustannuksella kuten voimme havaita käyneen vähälläkin aivotoiminnalla asiaa tutkaillen.

mutta jos on liki kymmenen sukupolvea pätkitty päähän lutteria ja leeviä ym pienempiä jumalia niin vaikeaa on päästä niiden yli terveen opin piiriin.

• Anonyymi

Tervettä on olla uskomasta mihinkään ja pitäytyä vain faktoissa ja totuudessa.

Onhan erikoista, että käsite usko on monelle "kallis" asia. Vaikka saman sanan merkitys on lähempänä luuloa tai otaksuntaa kuin tietoa. Silti nämä ihmiset pitävät sitä elämänsä tärkeimpänä asiana. Ja perustelutkin löytyvät muutama tuhat vuotta sitten aivan erilaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa tapahtuneista asioista, joista alettiin kirjoittamaan paljon myöhemmin perimätiedon ja kuulopuheiden pohjalta. Sitäkin kirjoitusten kokoelmaa on sittemmin muuteltu. Ja näistä asioista on tehty lukemattomia erilaisia tulkintoja (ei siis ollenkaan yksiselitteistä), joista aina on riidelty. Yksilö ja hänen yhteisönsä ovat oikeassa ja muut väärässä. Sellaista on usko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tervettä on olla uskomasta mihinkään ja pitäytyä vain faktoissa ja totuudessa.

Onhan erikoista, että käsite usko on monelle "kallis" asia. Vaikka saman sanan merkitys on lähempänä luuloa tai otaksuntaa kuin tietoa. Silti nämä ihmiset pitävät sitä elämänsä tärkeimpänä asiana. Ja perustelutkin löytyvät muutama tuhat vuotta sitten aivan erilaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa tapahtuneista asioista, joista alettiin kirjoittamaan paljon myöhemmin perimätiedon ja kuulopuheiden pohjalta. Sitäkin kirjoitusten kokoelmaa on sittemmin muuteltu. Ja näistä asioista on tehty lukemattomia erilaisia tulkintoja (ei siis ollenkaan yksiselitteistä), joista aina on riidelty. Yksilö ja hänen yhteisönsä ovat oikeassa ja muut väärässä. Sellaista on usko.

siis tuollainenko on sinun uskosi?

uskot omiin päätelmiisi joka perustuu asenteisiisi ja kotoa saamaasi perusteisiin!

ei paljoa käyttöä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

siis tuollainenko on sinun uskosi?

uskot omiin päätelmiisi joka perustuu asenteisiisi ja kotoa saamaasi perusteisiin!

ei paljoa käyttöä

Nyt meni kaikki väärin.
        Nuo ei ole uskoa, eikä selvästi kirjoittajan omia, vaan yleisesti tunnettuja tosiasioita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. ALFA TV:N Konkurissi katastrofi media-alalle

ALFA TV:n konkurssi on katastrofi, koska paljon hyviä asiaohjelmia katoaa televisiotarjonnasta ja ALFA:lla ääneen pääsi myös yrittäjiä ja tasapuolises
      Maailman menoa
      606
      2072
    2. Tajuan, että tein virheen

kun pidin sinua hyvänä, mukavana, vaatimattomana, ymmärtäväisenä, oikeudenmukaisena ja älykkäänä ihmisenä. Sitä mielikuvaa ikävöin, en koskaan oikeaa
      Ikävä
      84
      1599
    3. Martinan jorailut

Ai että Martina on jäykän näköinen kun hän joraa muiden naisten kanssa botskilla Dubaissa..Ja onpa hänellä hiirenhäntä ponnariksi🙄 Tämä ei ole provo,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      257
      1312
    4. Mulla on ikävä sitä aikaa

kun säkin olit ihastunut minuun mies. Siltä se silloin alussa tuntui. Sekosin susta täysin ja tuntuu että en pääse irti enää.
      Ikävä
      54
      1225
    5. Sano sano todella

Onko sinulla Ikävä minua?
      Ikävä
      78
      935
    6. Arvaapa mies

montako vuotta oon sua ihaillut salaa?
      Ikävä
      75
      882
    7. Kerro jotain kaivatustasi

jotain mitä teille on sattunut keskenään? Ei silmiin katsomista kun sitä on kaikilla. Jotain mistä hän voisi tietää että olet täällä...
      Ikävä
      79
      867
    8. Miehet hoi!

Kysymys teille Jos näätte ja tapaatte naisen,joka on mielestänne mukava ja haluaisitte jatkaa vaikka siitä mihin jäitte tai haluatte nähdä tämän nais
      Ikävä
      38
      817
    9. Voiko yksi kohtaaminen

jäädä pysyvästi mieleen?
      Ikävä
      49
      739
    Aihe