Eräs vanhoillislestadiolainen kirjoitti muutaman päivän sitten täällä että hän vuosien pohdinnan tuloksena tullut siihen tulokseen, että vanhoillislestadiolaisuus ei edusta varsinaisesti kristinuskoa, joka levisi maailmaan (joka puolelle maailmaa, Aasia, Lähi-itä, Pohjois-Afrikka yms) heti Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen. Tässä hän on luultavasti oikeassa.
Kysymys on sitten, mikä on alkuperäinen kristinusko?
Ei ole olemassa yhtä alkuperäistä kristinuskoa, koska kristityt ovat aikojen saatossa uskoneet vähän eri tavalla, mutta lukemalla kirkonisien ja muita vanhoja kirjoituksia voidaan saada hyvän kuvan miten ennen oin uskottu.
Eräs joka on tehnyt tätä on tohtori Jordan B Cooper, joka opiskeluaikoina luettua vanhat kirjoitukset tuli siihen tulokseen että Luterilaisen kirkon oppi ja seurakuntaelämä vastaa parhaiten sitä miten ennen kristityt ovat uskoneet, ja niinpä hän konvertoi luterilaisuuteen. Hänen Youtube kanava löytyy täältä: https://www.youtube.com/user/SemperReformanda1517
Minusta pitää erotella raamatullinen ja perinteinen kristinusko toisistaan. Perinteiset kristityt eivät ole koskaan uskoneet täsmälleen kuten Raamattu opettaa. Raamattuhan ei ollut olemassa ennen 300 lukua, ja kirkollisessa kristinuskossa Raamattu ei ole koskaan ollut ainoan totuuden lähde, kuten on esimerkiksi helluntailaisuudessa.
Jos haetaan raamatullisin kristinusko, pitää suuntaa katse helluntailaisuuteen, mutta näin kristityt eivät ole läpi kristinuskon historia uskoneet. Helluntailaisuus on uusi suuntaus kristinuskosta.
Mikä on alkuperäinen kristinusko?
83
1041
Vastaukset
- Anonyymi
Jos mietin, mitkä ovat vanhoillislestadiolaisen opin mukaisia syntikäsityksiä ja taivaaseen pääsyn edellytyksiä, ei vanhoillislestadiolaisuus voikaan olla alkukristillisyyden kanssa samanlainen.
Raamattukin on muuttunut niin moneen kertaan matkan edetessä, että siihenkään ei vvoi tukeutua.
Kysymys onkin vaikea. Luulen, että lähimpänä on sellainen ihminen, joka miettii näitä asioita itse sisimmässään, eikä kulje toisten talutusnuorassa. Sellainen on aidosti henkilökohtainen usko.- Anonyymi
Synagogilla ei ole poikaa eikä moskeijoilla BUDHALLA.
- Anonyymi
Se että hankit sorretuille oikeuden, sillä ylhäisellä on häntäkin ylhäisempi.
- Anonyymi
Lopetat sormella osoittelun Jumala ei erottele ihmisiä eikä Jeesus aja ketään pois.
- Anonyymi
Helluntailaisuus on yhtä kaukana kristinuskosta kuin itä on lännestä. Se on suuri eksytys ja harhaoppi, jonka juuret ovat amerikanafrikkalaisten Voodoo uskonnossa. Siksi siellä edelleen arvostetaan suuria tunne/elämys kokemuksia ja "uskoontuloja". Itse pysyisin kaukana tuosta liikkestä.
Perinteisessä kristinuskossa tullaan Jumalan lapseksi kasteessa. Helluntailaisuudessa tunnekokemuksien kautta, mutta jos sinulla ei olisi mitään tietoa kristinuskon historiasta, ja sinulle lyötäisi Raamattu pöytään, päätyisit lähellä helluntailaisten ja baptistien opetuksia luettaisi Raamatun. En usko että kukaan luettua pelkästään Raamattua päätyisi kastamaan lapsia.
- Anonyymi
LFF_lestadiolainen kirjoitti:
Perinteisessä kristinuskossa tullaan Jumalan lapseksi kasteessa. Helluntailaisuudessa tunnekokemuksien kautta, mutta jos sinulla ei olisi mitään tietoa kristinuskon historiasta, ja sinulle lyötäisi Raamattu pöytään, päätyisit lähellä helluntailaisten ja baptistien opetuksia luettaisi Raamatun. En usko että kukaan luettua pelkästään Raamattua päätyisi kastamaan lapsia.
Helluntailaiset pitävät Jeesusta Jumalana, eivätkä Jumalan ainoana Poikana. Jos olisi pelkästään Raamattu niin kukaan ei päätyisi uskomaan Jeesusta Jumalaksi, kun sitä ei Raamatussa ole. On tärkeä erottaa Jumala ja Jeesus toisistaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailaiset pitävät Jeesusta Jumalana, eivätkä Jumalan ainoana Poikana. Jos olisi pelkästään Raamattu niin kukaan ei päätyisi uskomaan Jeesusta Jumalaksi, kun sitä ei Raamatussa ole. On tärkeä erottaa Jumala ja Jeesus toisistaan.
Eikös se niin mene kolminaisuusopin mukaan, että Jumala on yksi. Jumala näyttäytyy tilanteesta riippuen kolmena eri persoonana, jotka ovat: Isä (Jumala Taivaassa), Poika (Jeesus eli Jumala maan päällä) ja Pyhä Henki (aineeton kaikkivoipa Jumaluus autiudessa, Jumala maan päällä Jeesuksen pois menon jälkeen).
Muutenkaan vl-uskovaisetkaan eivät juuri eroa tee näiden eri persoonien välillä, vaan kaikki on iloisesti sekaisin. - Anonyymi
LFF_lestadiolainen kirjoitti:
Perinteisessä kristinuskossa tullaan Jumalan lapseksi kasteessa. Helluntailaisuudessa tunnekokemuksien kautta, mutta jos sinulla ei olisi mitään tietoa kristinuskon historiasta, ja sinulle lyötäisi Raamattu pöytään, päätyisit lähellä helluntailaisten ja baptistien opetuksia luettaisi Raamatun. En usko että kukaan luettua pelkästään Raamattua päätyisi kastamaan lapsia.
"En usko että kukaan luettua pelkästään Raamattua päätyisi kastamaan lapsia."
Hyvä pointti. Eikä kukaan saa parannusta lukemalla. Tarvitaan Pyhän Hengen ilmoitusta että tietää mitä Raamatusta "etsiä". Puhun ihmisten tavoin. LFF_lestadiolainen kirjoitti:
Perinteisessä kristinuskossa tullaan Jumalan lapseksi kasteessa. Helluntailaisuudessa tunnekokemuksien kautta, mutta jos sinulla ei olisi mitään tietoa kristinuskon historiasta, ja sinulle lyötäisi Raamattu pöytään, päätyisit lähellä helluntailaisten ja baptistien opetuksia luettaisi Raamatun. En usko että kukaan luettua pelkästään Raamattua päätyisi kastamaan lapsia.
Nyt pitää korjata.
Puhut perinteisestä kristinuskosta, siinä, kuten ei alkuperäisessäkään ole lapsikastetta, jonka Raamattu, kaiken maallisen fakta, jossa on kaikki kirjoitettu, profeettain suulla, suoraan Jumalalta, ja UT on Jeesuksen omaa kokonaisuutta.
Kaste (babtisoo) on ainut kaste (poisluettuna proselyytti, josta >Kirja käyttää nimeä Johanneksen Kaste), jota Raamattu kehoitta, mutta osa jopa kristityistä käyttää sitä ripotteluun, tiedostamattomaan vauvaan, ja liittää Hänet veromerkkinä -Tämän seurakunnan yhteyteen???
Jeesus nimenomaan otti itsekin upotuksen esimerkiksi kaikille jotka ovat tehneet parannuksen, vauvalle se on synnittömänä pitkälti Jumalan pilkkaa. Asiaa ei edes tunne koko kirja.
Joh. 3:26 Ja he tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: "Rabbi, se, joka oli sinun kanssasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, katso, hän kastaa, ja kaikki menevät hänen tykönsä".
Tapahtuma on niitä harvoja tapahtumia UT;ssa, kun ihminen saa Pyhän Hengen sekä armolahjoja.
Kasteessa ihminen tulee Jeesuksen seuraajaksi, joka näissä LLL liikkeissä on pannassa. Mark. 16:16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen
Kaste on todella merkityksellinen.
Painotat; tulla Jumalan lapseksi? Ei Jumala pelasta muita kun Israelin, josta Paavali kirjoittaa, Room. 11:26 Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: -- Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
Taas Jeesuksen itsensä uhraaminen pelastaa myös pakanat; Room. 10:9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.
Siihen ei riitä, että kokee olevansa Jumalan lapsi, siihenkin liittyy Jeesuksen seuraamisinen Johanneksen evankeliumi:1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
Pitää ensin löytää Jeesus, jota jopa Laestadius painotti.
Olet hyvä ihminen ja aika lailla oikeassa, mutta hieman täsmennettävää.
Pinna.Anonyymi kirjoitti:
Helluntailaiset pitävät Jeesusta Jumalana, eivätkä Jumalan ainoana Poikana. Jos olisi pelkästään Raamattu niin kukaan ei päätyisi uskomaan Jeesusta Jumalaksi, kun sitä ei Raamatussa ole. On tärkeä erottaa Jumala ja Jeesus toisistaan.
Mitä Raamattu siitä sanoo?
1. Käännökset - nykyiset käännökset; Joh. 10:30 Minä ja Isä olemme yhtä."
2. Alkuteksti; 30. Minä ja minun isäni, me olemme yksi
Hänellä on kaikki valta, josta Matt 28;17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Missä on paikka Raamatussa, jossa heidät tulee erottaa?Anonyymi kirjoitti:
Eikös se niin mene kolminaisuusopin mukaan, että Jumala on yksi. Jumala näyttäytyy tilanteesta riippuen kolmena eri persoonana, jotka ovat: Isä (Jumala Taivaassa), Poika (Jeesus eli Jumala maan päällä) ja Pyhä Henki (aineeton kaikkivoipa Jumaluus autiudessa, Jumala maan päällä Jeesuksen pois menon jälkeen).
Muutenkaan vl-uskovaisetkaan eivät juuri eroa tee näiden eri persoonien välillä, vaan kaikki on iloisesti sekaisin.Näin käy, kun ei lueta Raamattua.
Jumala oli Vanhan Liiton Jumala, Jeesus omansa Jumala, kaikkivaltiaana.
Aina on jollain kaikki valta, oli aika mikä hyvänsä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös se niin mene kolminaisuusopin mukaan, että Jumala on yksi. Jumala näyttäytyy tilanteesta riippuen kolmena eri persoonana, jotka ovat: Isä (Jumala Taivaassa), Poika (Jeesus eli Jumala maan päällä) ja Pyhä Henki (aineeton kaikkivoipa Jumaluus autiudessa, Jumala maan päällä Jeesuksen pois menon jälkeen).
Muutenkaan vl-uskovaisetkaan eivät juuri eroa tee näiden eri persoonien välillä, vaan kaikki on iloisesti sekaisin.Tuo on hellari versio. Raamatun mukaan: 1.kor.8:6 Niin on kuitenkin meillä yksi Jumala, Isä, josta kaikki ovat, ja me hänessä, ja yksi Herra Jesus Kristus, jonka kautta kaikki ovat, ja me hänen kauttansa.
- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
Mitä Raamattu siitä sanoo?
1. Käännökset - nykyiset käännökset; Joh. 10:30 Minä ja Isä olemme yhtä."
2. Alkuteksti; 30. Minä ja minun isäni, me olemme yksi
Hänellä on kaikki valta, josta Matt 28;17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Missä on paikka Raamatussa, jossa heidät tulee erottaa?Hengessä yhtä, eivät fyysisesti. Jeesus istuu Jumalan oikealla puolella taivaassa.
- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
Näin käy, kun ei lueta Raamattua.
Jumala oli Vanhan Liiton Jumala, Jeesus omansa Jumala, kaikkivaltiaana.
Aina on jollain kaikki valta, oli aika mikä hyvänsä.Sama Jumala se on uudessa liitossakin. Nyt on vain myös Jumalan Poika mukana.
Anonyymi kirjoitti:
Sama Jumala se on uudessa liitossakin. Nyt on vain myös Jumalan Poika mukana.
Näin on, mutta valta on vaihtunut.
Anonyymi kirjoitti:
Hengessä yhtä, eivät fyysisesti. Jeesus istuu Jumalan oikealla puolella taivaassa.
Älä hengellistä, eli älä paina päätä pensaaseen.
- Anonyymi
LFF_lestadiolainen kirjoitti:
Perinteisessä kristinuskossa tullaan Jumalan lapseksi kasteessa. Helluntailaisuudessa tunnekokemuksien kautta, mutta jos sinulla ei olisi mitään tietoa kristinuskon historiasta, ja sinulle lyötäisi Raamattu pöytään, päätyisit lähellä helluntailaisten ja baptistien opetuksia luettaisi Raamatun. En usko että kukaan luettua pelkästään Raamattua päätyisi kastamaan lapsia.
Lestat laittaa saatanalle Jumalan lapsia myllynkivi kaulassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös se niin mene kolminaisuusopin mukaan, että Jumala on yksi. Jumala näyttäytyy tilanteesta riippuen kolmena eri persoonana, jotka ovat: Isä (Jumala Taivaassa), Poika (Jeesus eli Jumala maan päällä) ja Pyhä Henki (aineeton kaikkivoipa Jumaluus autiudessa, Jumala maan päällä Jeesuksen pois menon jälkeen).
Muutenkaan vl-uskovaisetkaan eivät juuri eroa tee näiden eri persoonien välillä, vaan kaikki on iloisesti sekaisin.Synagogalla ei ole poikaa. Jahve.
- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
Näin on, mutta valta on vaihtunut.
Eikö Jeesuksella ole valta vasta tuhatvuotisessa valtakunnassa? Nyt Hänellä on lkaikki käskyvalta, minkä Isä on Hänelle antanut, mutta eihän se tarkoita että valta on vaihtunut. Apostolit rukoilivat edelleen Isä Jumalaa, vaikka Jeesus oli ylösnoussut. Laitappa Raamatunkohta missä Jeesus käskee rukoilemaan itseään?
- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
Nyt pitää korjata.
Puhut perinteisestä kristinuskosta, siinä, kuten ei alkuperäisessäkään ole lapsikastetta, jonka Raamattu, kaiken maallisen fakta, jossa on kaikki kirjoitettu, profeettain suulla, suoraan Jumalalta, ja UT on Jeesuksen omaa kokonaisuutta.
Kaste (babtisoo) on ainut kaste (poisluettuna proselyytti, josta >Kirja käyttää nimeä Johanneksen Kaste), jota Raamattu kehoitta, mutta osa jopa kristityistä käyttää sitä ripotteluun, tiedostamattomaan vauvaan, ja liittää Hänet veromerkkinä -Tämän seurakunnan yhteyteen???
Jeesus nimenomaan otti itsekin upotuksen esimerkiksi kaikille jotka ovat tehneet parannuksen, vauvalle se on synnittömänä pitkälti Jumalan pilkkaa. Asiaa ei edes tunne koko kirja.
Joh. 3:26 Ja he tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: "Rabbi, se, joka oli sinun kanssasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, katso, hän kastaa, ja kaikki menevät hänen tykönsä".
Tapahtuma on niitä harvoja tapahtumia UT;ssa, kun ihminen saa Pyhän Hengen sekä armolahjoja.
Kasteessa ihminen tulee Jeesuksen seuraajaksi, joka näissä LLL liikkeissä on pannassa. Mark. 16:16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen
Kaste on todella merkityksellinen.
Painotat; tulla Jumalan lapseksi? Ei Jumala pelasta muita kun Israelin, josta Paavali kirjoittaa, Room. 11:26 Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: -- Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
Taas Jeesuksen itsensä uhraaminen pelastaa myös pakanat; Room. 10:9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.
Siihen ei riitä, että kokee olevansa Jumalan lapsi, siihenkin liittyy Jeesuksen seuraamisinen Johanneksen evankeliumi:1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
Pitää ensin löytää Jeesus, jota jopa Laestadius painotti.
Olet hyvä ihminen ja aika lailla oikeassa, mutta hieman täsmennettävää.
Pinna....Raamattu, kaiken maallisen fakta, ...
No niin. Varsin käsittämätön lause. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö Jeesuksella ole valta vasta tuhatvuotisessa valtakunnassa? Nyt Hänellä on lkaikki käskyvalta, minkä Isä on Hänelle antanut, mutta eihän se tarkoita että valta on vaihtunut. Apostolit rukoilivat edelleen Isä Jumalaa, vaikka Jeesus oli ylösnoussut. Laitappa Raamatunkohta missä Jeesus käskee rukoilemaan itseään?
"Laitappa Raamatunkohta missä Jeesus käskee rukoilemaan itseään?"
Ei kuulu Raamatunkohtaa, koska sellaista ei ole. Jeesus rukoili ja rukoilee edelleen(!) itsekin ainoaa Jumalaa, eli Taivaan Isää.,Jehovaa vanhemmissa käännöksissä. Jos joku uskovainen on mukana tässä uudessa VT käännös projektissa, niin pitäkää huoli että Jumalan nimi tulee esiin niin kuin hepreankielisissä Raamatuissa se on! Herra ei ole mikään nimi, vaan termi. Jehova on Jumalan nimi. Se on jopa alentavaa ja kamalaakin että Jumalan nimi on aikoinaan poistettu ja väärin johdatettu sitä kautta ihmisiä uskomaan. Anonyymi kirjoitti:
Tuo on hellari versio. Raamatun mukaan: 1.kor.8:6 Niin on kuitenkin meillä yksi Jumala, Isä, josta kaikki ovat, ja me hänessä, ja yksi Herra Jesus Kristus, jonka kautta kaikki ovat, ja me hänen kauttansa.
Josta kaikki ovat? Ja vielä te Hänessä.
Jumalan on Abrahamin ja Iisakin Jumala, Raamatun mukaan ja Hänessä ei ole oksastettu yhtään lestadiolaista, mutta Jeesukseen on oksastettu Pyhät kristityt.
Voit kokeilla etsiä apuja Kirjasta, mutta lupaan, ettei sieltä asiaa löydy.Anonyymi kirjoitti:
Sama Jumala se on uudessa liitossakin. Nyt on vain myös Jumalan Poika mukana.
Jumala on Vanhan Liiton Jumala ja Uusi liitto on Jeesuksessa, jossa Hän on kaikkivaltias Herra.
Vähän rotia kirjoituksiin.Anonyymi kirjoitti:
Eikö Jeesuksella ole valta vasta tuhatvuotisessa valtakunnassa? Nyt Hänellä on lkaikki käskyvalta, minkä Isä on Hänelle antanut, mutta eihän se tarkoita että valta on vaihtunut. Apostolit rukoilivat edelleen Isä Jumalaa, vaikka Jeesus oli ylösnoussut. Laitappa Raamatunkohta missä Jeesus käskee rukoilemaan itseään?
Onhan se vaihtunut, koska vallan antoi omistaan Jumala.
Anonyymi kirjoitti:
...Raamattu, kaiken maallisen fakta, ...
No niin. Varsin käsittämätön lause.Juuri näin, jos ei ole ymmärrystä, jää aina jalkoihin.
Ensin oli Kirkko, vasta 300 luvun loppupuolella tuli Raamattu. Ilman että Kirkkoa olisi ollut Pyhän hengen johdatuksessa, ei olisi olemassa Raamattua. Siksi Raamatun ulkopuoliset lähteet ovat myös pidettävänä autoriteetteinä, sikäli kun eivät ole ristiriidassa Raamatun kanssa.
Jo Jeesuksen aikana oli Pyhiä kirjoituksia n 5000 ja Konsiinissa myös UT;n kirjeet sekä evankeliumit.
Ne kaikki tukee Raamatun sanomaa, Israelin historiaa sekä Jeesuksen roolia ihmisessä ja Pyhän Hengen osallisuutta kaikkeen.pinnasänky kirjoitti:
Alkutekstejä oli yli 4000, ja Kaanoniin niitä hyväksyttiin heidän mielestä tarpeellinen.
Sorry, 5000 tekstiä.
- Anonyymi
Juutalaisilla oli Vanha testamentti, ja Jeesus lainasi usein sitä, eli kirjoituksia. Paavali ja muut apostolit eivät kirjoittaneet Uuutta testamenttia 300-luvulla, vaan ensimmäisellä vuosisadalla. Heidän kirjeitään ja kirjoituksiaan kopioitiin ja levitettiin. En nyt muista, milloin ne koottiin kirjaksi, mutta tekstit olivat olemassa ja käytössä jo ennen toista vuosisataa. Viimeinen kirjoitus oli Johanneksen ylös kirjaama Jeesuksen ilmestyminen Johanneksen ollessa vankina Patmoksen saarella vanhana miehenä.
Roomalaiskatolinen kirkko ei laatinut Raamattua. Rooman valtakunta omi muodollisesti 'kristinuskon', siis oman pakanallisen versionsa Raamatun kristinuskosta. Siihen asti se tappoi valtavasti uskovia. Roomalaiskatolinen kirkko lienee tappanut vielä enemmän kristittyjä. Joidenkin arvioiden mukaan kymmeniä miljoonia. Ja se tulee tappamaan uskovia vielä Jumalan vihan vuosina, jotka alkanevat hyvin pian. Uskokaa nyt Jeesukseen, niin pääsette mukaan ylöstempaukseen. Jos nyt on pahat ajat, tämä ei ole vielä mitään verrattuna siihen, mikä on tulossa. - Anonyymi
Raamatun ulkopuoliset tekstit eivät ole kristityn auktoriteetteja. King James Raamattu on Jumalan sanan seitsemäs kirjoitettu Jumalan innoittama versio. Se on virheetön pilkkuja myöten. Jos katolinen kirkko olisi onistunut pyrkimyksissään estää sen julkaisemisen 1611, emme ehkä nyt lukisi Raamattua englanniksi, saati omalle kielellemme käännettynä. En valitettavasti tiedä virheetöntä Raamatun suomennosta. Toivo Koilon Uutta testamenttia väitetään uskolliseksi, mutta eihän sitä mistään saa ostettua, nettiversio kyllä löytyy.
Roomalaiskatolinen kirkko kidutti ja tappoi hirveillä tavoilla uskovia, jotka pitivät hallussaan Raamatun käännettyjä tekstejä. Jos pystytte, etsikää käsiinne Foxe's Book of Martyrs. Ostin sen, mutta en ole vielä uskaltanut lukea, koska tiedän, että se kuvailee epäinhimillisiä inksvisition raakuuksia. Yritän joskus uskaltaa lukea, koska haluan kunnioittaa noiden marttyyrien muistoa. Ahdistuksen aikana, ehkä jo hyvin pian, uskoon kääntyneitä vainotaan ja tapetaan taas, kuten myös juutalaisia. Kannattaa uskoa Jeesukseen nyt, niin pääsee mukaan ylöstempaukseen.
- Anonyymi
Alkuperäinen kristinusko perustuu Gilgamesh-eepokseen, juutalaisuuteen ja Zarathustralaisuuteen. Se on pitkälti taru, mutta pitää sisällään ajattoman totuuden sielun iankaikkisuudesta, hyvästä elämästä ja siitä, miten sielu pääsee Isän luo.
Muhamettilaisuus on niin täydellinen eksytys kuin voi olla.Väärin, osio 1. - Joka suulla tunnustaa, että Jeesus on luvattu Messias ja lähtee seuraamaan Häntä, on pelastuva.
Osio 2: Mitä Jeesus on sanomat; Johanneksen evankeliumi:
6:35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
7:38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. >> Jakeen lisätiedot
11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
Kirjoitat muhamettilaisuudesta, se on ihmisuskoa, heiltä uupuu Jeesus, on vain Mahdi, sama Jeesus uupuu myös lestadiolaista, se on teokratiaa, on vain Jumala, jota ei voi saavuttaa ilman Jeesusta.- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
Väärin, osio 1. - Joka suulla tunnustaa, että Jeesus on luvattu Messias ja lähtee seuraamaan Häntä, on pelastuva.
Osio 2: Mitä Jeesus on sanomat; Johanneksen evankeliumi:
6:35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
7:38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. >> Jakeen lisätiedot
11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
Kirjoitat muhamettilaisuudesta, se on ihmisuskoa, heiltä uupuu Jeesus, on vain Mahdi, sama Jeesus uupuu myös lestadiolaista, se on teokratiaa, on vain Jumala, jota ei voi saavuttaa ilman Jeesusta.Et voi löytää Jeesusta, jos Jumala ei auta.
Anonyymi kirjoitti:
Et voi löytää Jeesusta, jos Jumala ei auta.
Enkö?
Jeesus itse sanoo;
Joh. 6:44 Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.
Tämän tien olen kulkenut.
Valaistusta.
Kun ihminen syntyy, Hän on Jumalan vastuulla ja huolenpidossa. Sitä kutsutaan monella nimellä, joku lapsen uskoksi, joku Jumalan lapseksi, jolla on luottamus omaan Isään, sekä Isä Jumalaan. Hän on vilpitön.
Mutta kun lapsi tulee, israelilaisittain Bar/ Bad mizva ikään, eli erottaa oikean vääräksi, niin Jumala alkaa vetää Häntä Jeesukseen, joka on pelastanut kaikki maailman ihmiset, jotka uskovat Häneen, niin tulee tehdä parannus, ottaa kaste Häneen sekä suulla tunnustaa, että Hän on kaikkivaltias Herra.
Ap. t. 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
Siitä alkaa Pyhä elämä.- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
Väärin, osio 1. - Joka suulla tunnustaa, että Jeesus on luvattu Messias ja lähtee seuraamaan Häntä, on pelastuva.
Osio 2: Mitä Jeesus on sanomat; Johanneksen evankeliumi:
6:35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
7:38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. >> Jakeen lisätiedot
11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
Kirjoitat muhamettilaisuudesta, se on ihmisuskoa, heiltä uupuu Jeesus, on vain Mahdi, sama Jeesus uupuu myös lestadiolaista, se on teokratiaa, on vain Jumala, jota ei voi saavuttaa ilman Jeesusta.> Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
EN USKO ! Miten oikein selität tuon ? Et muutoin kuin uskomalla kuolemanjälkeiseen elämään. Kukaan kuollut ei ole tähän päivään mennessä heräänyt uudestaan eloon, mutta tiedetäänhän se, miten lestadiolaisuudessakin uskotaan kuoltuaan mentävän suoraan sieluna taivaaseen. Mitä järkeä olisi taikoa ruumista maasta esiin, kun ei se ruumis sinne taivaaseen tai avaruuteen kuitenkaan ole menossa. Puhutte kirkastetusta ruumiista. Tietysti se maasta taiottu ruumis pitää olla kaunis, eikä mikään ruma tsombi. Anonyymi kirjoitti:
> Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
EN USKO ! Miten oikein selität tuon ? Et muutoin kuin uskomalla kuolemanjälkeiseen elämään. Kukaan kuollut ei ole tähän päivään mennessä heräänyt uudestaan eloon, mutta tiedetäänhän se, miten lestadiolaisuudessakin uskotaan kuoltuaan mentävän suoraan sieluna taivaaseen. Mitä järkeä olisi taikoa ruumista maasta esiin, kun ei se ruumis sinne taivaaseen tai avaruuteen kuitenkaan ole menossa. Puhutte kirkastetusta ruumiista. Tietysti se maasta taiottu ruumis pitää olla kaunis, eikä mikään ruma tsombi.>>Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"** Joskus tuo jae tuntuu käsittämättömältä ihmismielelle, mutta kysymyshän on; Uskotko sen.
Minä uskon, koska Jeesus sen sanoi ja nyt aika on ihmiselle rajallinen, niin Uudessa Jerusalemissa se on uusi, ja täydellinen.
Mutta pohdintaa; Jeesuksen sanat "eikä ikinä kuole" ovat rakenteeltaan samanlaisia sanat "ei enää koskaan ole janoissaan" (Joh 4:14) tai "ei milloinkaan kohtaa kuolemaa" (8:51) tai "eivät koskaan joudu hukkaan" (10:28).
Ne sisältävät sekä lupauksen ikuisesta elämästä että vakuutuksen siitä jokaiselle joka uskoo Jeesukseen.
Gase Lasarus? Lasarus oli ollut Jeesukseen uskovana koko ajan elossa vaikka olikin ollut ruumiillisesti kuollut. Hän oli Jeesukseen uskovana jo nyt osallinen iankaikkisesta elämästä.
Minullekin riittää tämä tieto ja käsitys.
Martta väittää Marialle tiedon siitä, että Jeesus on tullut. Kuinka erilainen onkaan Marian ja Jeesuksen kohtaaminen verrattuna Martta ja Jeesuksen kohtaamiseen. Maria sanoo aluksi kyllä samat sanat kuin Marttakin. Nähtävästi he ovat yhdessä keskustelleet asiasta ja olleet samaa meiltä. Mutta Maria sanoo nuo sanat voimakkaan liikutuksen valtaamana. Hän on vajonnut maahan Jeesuksen eteen. Kohtaaminen on täynnä voimakkaita tunteita. Ei vain Maria itkenyt eikä vain hänen mukaan tulleet ystävät, vaan Jeesuskin joutui voimakkaan liikutuksen valtaan ja itki. Se on ainoa kerta, joilloin UT:n evankeliumit kertovat Jeesuksen itkeneen. Siitä kertova jae on Raamatun lyhyin ja jää siksi mieleen, tällaisissa tilanteissa ei pelkkä järki ole ainut, ollaan Hengen voimakkaan vaikutuksen alaisina, josta alkukielen tässä yhteydessä käyttämät sanat Jeesuksesta ovat mielenkiintoisia. Vanha käännös tulkitsee kreik. sanan embrimaomai joutua "hengessään syvän liikutuksen valtaan" (11:33, KR 38). Tämä sana alun perin tarkoittaa kuitenkin vihaista moittimista (Mark 14:5) ja ankaraa varoittamista (Mark 1:43). Siksi jotkut ovatkin tulkinneet kohdan niin, että Jeesus moitti kuoleman valtaa ja nuhteli häneen kohdistuvaa epäuskoa. Toinen kreik. sana on etaraxen, joka on käännetty vavista ja tarkoittaa voimakaan tunteen aiheuttamaa mielen tasapainon järkkymistä.
Vaikea asia, Hengessä sen vain voi ymmärtää ja mieltää.- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
Missä sanotaan auta?
Voihan sitä talvipäivää viettää saivarrellen.
Anonyymi kirjoitti:
Voihan sitä talvipäivää viettää saivarrellen.
Mutta missä sanotaan niin, älä luista asiasta.
- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
Mutta missä sanotaan niin, älä luista asiasta.
Joh 6:44 Ei taida kenkään minun tyköni tulla, ellei Isä, joka minun lähetti, vedä häntä, ja minä herätän hänen viimeisenä päivänä
(Olen toineen anonyymi...) - Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
Enkö?
Jeesus itse sanoo;
Joh. 6:44 Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.
Tämän tien olen kulkenut.
Valaistusta.
Kun ihminen syntyy, Hän on Jumalan vastuulla ja huolenpidossa. Sitä kutsutaan monella nimellä, joku lapsen uskoksi, joku Jumalan lapseksi, jolla on luottamus omaan Isään, sekä Isä Jumalaan. Hän on vilpitön.
Mutta kun lapsi tulee, israelilaisittain Bar/ Bad mizva ikään, eli erottaa oikean vääräksi, niin Jumala alkaa vetää Häntä Jeesukseen, joka on pelastanut kaikki maailman ihmiset, jotka uskovat Häneen, niin tulee tehdä parannus, ottaa kaste Häneen sekä suulla tunnustaa, että Hän on kaikkivaltias Herra.
Ap. t. 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
Siitä alkaa Pyhä elämä.Apt 2:38 Pietari vastasi: »Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. 39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä – keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.
"teidän lapsianne" ? Anonyymi kirjoitti:
Joh 6:44 Ei taida kenkään minun tyköni tulla, ellei Isä, joka minun lähetti, vedä häntä, ja minä herätän hänen viimeisenä päivänä
(Olen toineen anonyymi...)Olet tavallaan oikeassa, ei se taitoa tarvitse. Asia ei lue Raamatussa.
Mutta Johannes kertoo sen 6,44 Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä
Alkuteksti kuuluu; - joka minut lähetti, ja minä nostan hänet siinä viimeisessä päivässä.
Muuten, miksi et käytä Raamattua, vaikka -92?Anonyymi kirjoitti:
Apt 2:38 Pietari vastasi: »Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. 39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä – keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.
"teidän lapsianne" ?On siinä muitakin kutsussa; a myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä – keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.
- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
On siinä muitakin kutsussa; a myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä – keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.
Tarkkaan ottaen ei lastenlapsia, eikä etäällä olevien jälkeläisiä.
Anonyymi kirjoitti:
Tarkkaan ottaen ei lastenlapsia, eikä etäällä olevien jälkeläisiä.
Eikö, hekin ovat lapsia?
Panen alkutekstin; 38. Shimeon sanoi heille, ”kääntykää, ja kastakaa teistä jokainen Herran Jeshuan nimessä syntien vapautukseksi, että he saisivaat sen pyhyyden hengen lahjan”.
39. Sillä teille se lupaus oli, ja teidän lapsillenne, ja kaikille niille, jotka ovat kaukana, niille, jotka hän, Jumala, on kutsuva.
Taas etäällä olevista; ”kääntykää, ja kastakaa teistä jokainen Herran Jeshuan nimessä syntien vapautukseksi, että he saisivaat sen pyhyyden hengen lahjan”.
Ei siinä ketään erotella pois.- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
On siinä muitakin kutsussa; a myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä – keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.
Siinä on muita, mutta uskotko että Pietari selitti näille ihmisille ett lapsia ei saanut kasta vielä..he kuuluivat Jumalalle kunnes bar mitta jolloin heidän tuli tunnustaa että Isä ei ole kaikkivaltias jne. 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä on muita, mutta uskotko että Pietari selitti näille ihmisille ett lapsia ei saanut kasta vielä..he kuuluivat Jumalalle kunnes bar mitta jolloin heidän tuli tunnustaa että Isä ei ole kaikkivaltias jne. 😂
Ef. 4:6
Yksi on Jumala, kaikkien Isä! Hän hallitsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa. [Room. 11:36] Anonyymi kirjoitti:
Siinä on muita, mutta uskotko että Pietari selitti näille ihmisille ett lapsia ei saanut kasta vielä..he kuuluivat Jumalalle kunnes bar mitta jolloin heidän tuli tunnustaa että Isä ei ole kaikkivaltias jne. 😂
Sitä ei tarvinnut selittää, koska asia on ja oli selvä, eli ensin usko ja sitten hakeutuminen kasteelle.
Näin nytkin kristityiden ihmisten kohdalla Suomessa ja koko maailmassa, Rooman porttokirkkoa eri lagkoineen ei sitä tajua, niille ripottelu on vain kirkon veroluetteloon merkintä, kuten Suomessakin.
Pahinta pakanallisuutta ja epäuskoa, Jeesuksen opetuksiin.Alkuperäinen kristillisyys oli jo Jeesuksen aikana,
Pyhät ihmiset asuivat yhdessä Kokoushuoneissaan, eli se alkoi jo Jeesuksen aikaan.
En nyt löytänyt kohtaa, mutta kun varakas pariskunta tuli yhteistalouteen, niin Mies salasi todellisen varallisuuteen, niin Hän kuoli siitä syystä.Anonyymi kirjoitti:
Et voi löytää Jeesusta, jos Jumala ei auta.
Olen löytänyt Hänet jo yli 70 vuotta sitten, eikä ole vierestä häipynyt.
- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
Olen löytänyt Hänet jo yli 70 vuotta sitten, eikä ole vierestä häipynyt.
Jääkö hankeen kahdet jäljet kun kävelette?
- Anonyymi
,.................ei tarvitse isosti kipinää lyödä kun ovat lieskat valloillaan. Ihmettelen suuresti, miten jotkut jaksavat. Kun tuo ei tuota mitään hyvää ja rakentavaa. Mutta en tarkoita, etteikö saisi. Olkaa hyvä vain. Omaa aikaanne kuiten käytätte.
- Anonyymi
Meinaatko, että joku trollaa täällä? Eikai.. =)
- Anonyymi
Miten esimerkiksi mayat väliamerikassa saivat tiedon tästä ja sademetsien alkuperäisheimot brasiliassa? Entä australian alkuperäisasukkaat? Tai muinaiset ihmiset joita on elänyt fossiililöytöjen mukaan satojakin tuhansia vuosia sitten?
- Anonyymi
Jos ihmisellä on kuolematon sielu, niinkuin itse asiassa uskon, pelastuksen täytyy olla riippumaton -ismeistä, -teismistä ja -laisuudesta.. Paljon ajattomampaa ja unversaalimpaa. Ehkä jopa koiralla tai sialla, joka on tietoinen itsestään, on sielu. Ehkä tietoisuus on sielun olemassaolon mitta.
- Anonyymi
Ekkönää tiiä? Päivämiehestä tieten.
Ei mistään, mutta kun se tulee täyteen, niin Jeesus tempaa omansa; Matteuksen evankeliumi:
24:14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
- Anonyymi
Ihan helppoa on löytää alkuperäinen kristinusko vain apostolien toimintaa seuraamalla ja ymmärtämällä heidän sanomisensa kokonaisuuden valossa.
mutta kuten Sanan sanoo, ihmispelko panee paulan, eli yhteisöön kuuluminen vie usein voiton totuuden kustannuksella kuten voimme havaita käyneen vähälläkin aivotoiminnalla asiaa tutkaillen.
mutta jos on liki kymmenen sukupolvea pätkitty päähän lutteria ja leeviä ym pienempiä jumalia niin vaikeaa on päästä niiden yli terveen opin piiriin.- Anonyymi
Tervettä on olla uskomasta mihinkään ja pitäytyä vain faktoissa ja totuudessa.
Onhan erikoista, että käsite usko on monelle "kallis" asia. Vaikka saman sanan merkitys on lähempänä luuloa tai otaksuntaa kuin tietoa. Silti nämä ihmiset pitävät sitä elämänsä tärkeimpänä asiana. Ja perustelutkin löytyvät muutama tuhat vuotta sitten aivan erilaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa tapahtuneista asioista, joista alettiin kirjoittamaan paljon myöhemmin perimätiedon ja kuulopuheiden pohjalta. Sitäkin kirjoitusten kokoelmaa on sittemmin muuteltu. Ja näistä asioista on tehty lukemattomia erilaisia tulkintoja (ei siis ollenkaan yksiselitteistä), joista aina on riidelty. Yksilö ja hänen yhteisönsä ovat oikeassa ja muut väärässä. Sellaista on usko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tervettä on olla uskomasta mihinkään ja pitäytyä vain faktoissa ja totuudessa.
Onhan erikoista, että käsite usko on monelle "kallis" asia. Vaikka saman sanan merkitys on lähempänä luuloa tai otaksuntaa kuin tietoa. Silti nämä ihmiset pitävät sitä elämänsä tärkeimpänä asiana. Ja perustelutkin löytyvät muutama tuhat vuotta sitten aivan erilaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa tapahtuneista asioista, joista alettiin kirjoittamaan paljon myöhemmin perimätiedon ja kuulopuheiden pohjalta. Sitäkin kirjoitusten kokoelmaa on sittemmin muuteltu. Ja näistä asioista on tehty lukemattomia erilaisia tulkintoja (ei siis ollenkaan yksiselitteistä), joista aina on riidelty. Yksilö ja hänen yhteisönsä ovat oikeassa ja muut väärässä. Sellaista on usko.siis tuollainenko on sinun uskosi?
uskot omiin päätelmiisi joka perustuu asenteisiisi ja kotoa saamaasi perusteisiin!
ei paljoa käyttöä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siis tuollainenko on sinun uskosi?
uskot omiin päätelmiisi joka perustuu asenteisiisi ja kotoa saamaasi perusteisiin!
ei paljoa käyttöäNyt meni kaikki väärin.
Nuo ei ole uskoa, eikä selvästi kirjoittajan omia, vaan yleisesti tunnettuja tosiasioita.
- Anonyymi
Profeettausko? Jeesus oli ensimmäinen, jossa Kristus syntyi. Kun alkuseurakunnasta tuli valtionuskonto viimeistään 300-luvulla muodostui vain valtaa ja auktoriteettia tavoitteleva instituutio. Herätysliikkeet ovat tämän ilmiön hedelmiä.
- Anonyymi
"...valtaa ja auktoriteettia tavoitteleva instituutio. Herätysliikkeet ovat tämän ilmiön hedelmiä."
Minulla on pitkä kokemus näistä ja olen prikulleen samaa mieltä. Hyvin ilmaistu! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"...valtaa ja auktoriteettia tavoitteleva instituutio. Herätysliikkeet ovat tämän ilmiön hedelmiä."
Minulla on pitkä kokemus näistä ja olen prikulleen samaa mieltä. Hyvin ilmaistu!Kaikkihan nuo liikkeet ovat
- Anonyymi
"Jeesus oli ensimmäinen, jossa Kristus syntyi."
Jeesus ja Kristus ovat sama asia. Jeesus, Jumalan Poika, Messias joka tarkoittaa kreikaksi Kristus.
- Anonyymi
Poikien ei pitäisi popsia estrogeenejä lainkaan.
- Anonyymi
Pyhän Hengen vuodatus ja armolahjat olivat alussa voimalliset. Paavalinkin lähetti matkaan eräille matkoille Pyhä Henki.
Profetiat olivat yleisiä. Konstantinus Suuren rauhanehto oli kristinuskon kehityksen pysäyttäminen 300 luvun tilaan. Siksi mm. Gnostilaiset, raamatun tuojat ja ilmestykset torjuttiin.
Kristinuskon tulevaisuus on profeetta Isa ja Intian veedojen mukaisuus.
Kun Jumalan valtakunta tulee 2028 voi jokin rooli olla siinäkin mutta yleisesti ottaen rikkaus estää köyhille tarkoitetun osan kaappauksen.
Jumalan Sana on tärkein kuitenkin. - Anonyymi
Tuossa edellä on mielenkiintoisia näkemyksiä. Hyvin monenlaisia mielipiteitä. Raamattua voi tulkita hyvin monella tavalla ja niin myös tehdään. Itse perustan näkemykseni Jeesuksen joihinkin opetuksiin. 1. Vuorisaarna 2. Laupias samarialainen 3. Jeesuksen vastaus kysymyksen, pitääkö maksaa veroa keisarille.
4. Jeesus kaataa rahanvaihtajien pöydät. 5. Jeesus muuttaa veden viiniksi. Hän siis osallistui myöskin kansan tavallisiin juhliin, jossa juotiin mm. viiniä. Käsitys siitä mikä on "lähimmäinen" siis ei tarkoita fyysistä etäisyyttä, vaan asennoitumista muihin ihmisiin. Siis järkevä, ystävällinen, ja auttava ihminen muita ihmisiä kohtaan. Tämän tyyppisiä ihmisiä ole tavannut muutamia elämäni aikana. Anteeksi antaminen kuului myös niihin hyveisiin, joita Jeesus opetti. Näitä hyviä ihmisiä on kaikkialla ja eri ammateissa. Kaikki papit eivät esim. ole niitä, jotka muistuttavat eniten tällaisia ihmisiä. Vielä yksi erikoinen näkökohta. Jeesus käytti itsestään myös nimitystä "ihmisen poika". Kun ajatellaan, että Jumala on henki, niin tästä tulee mieleen monenlaisia ajatuksia. Tästä jokin kokonaisnäkemys siitä millainen on hyvä ja oikea ihminen, ja millainen pitäisi olla, ja mihin pitäisi pyrkiä. Jos nyt vähän leikitellään ajatuksella, että mihin puolueeseen Jeesus kuuluisi, niin minun mieleeni tulee ennemmin vasemmistolainen kuin oikeistolainen. Mieleen tulee myös "Lesken ropo" ja "Tuhlaajapoika". En osaa sanoa, onko tämä uskonto, vaiko henkilökohtainen elämännäkemys. Jumalan Poika voidaan käsittää myös niin, että se ei tarkoita fyysisessä mielessä Jumalan poikaa, vaan henkilöä, joka on ja haluaa olla Jumalan lähettiläs muita ihmisiä kohtaan, ja kuvata mitä Jumala odottaa ihmiseltä. Vielä tulee mieleen, että onko tämä avaruus ääretön, eikö siellä missään ole takarajaa, ja siellä mahdollisen takarajan takanakin on jotakin, on vaikea kuvitella että siellä ei ole enää mitään paikkaa, no onhan siellä se tyhjyys sielläkin... Tällaisia ajatuksia ja käsityksiä on.- Anonyymi
"Perinteisessä kristinuskossa tullaan Jumalan lapseksi kasteessa." ????
Kirkkolaitokset ovat keksineet tuollaisen automaatin, jossa ulkoisilla riiteillä yritetään tehdä uskomattomista aikuisista tai vauvoista kristittyjä.
Mutta UT:n ilmoittamassa kristinuskossa Jumalan lapseksi tullaan vain uskomalla Herraan Jeesukseen , Joh 1
Sitä uskoontuloa seuraa kaste:
"Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä".
Jumalan lapseus, opetuslapseus ja usko ovat sama asia, ja opetuslapseksekin tullaan vain ukon kautta. "Usko tulee kuulemisesta":
Ap 14
" Julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monia opetuslapsiksi apostolit palasivat Lystraan, Ikonioniin ja Antiokiaan.
He vahvistivat opetuslapsia, kehottivat heitä pysymään uskossa "
Vl-läisetkin ovat menneet tuohon katolisen kirkon keksimään harhaan, että kastamalla vauvoja jostain tulisi kristitty, vaikka tällä ei olisi yhtään uskoa. - Anonyymi
Koskaan ei kuule saarnoissa kerrottavan mitä tarkoittaa ympärileikkaus, vaikka sitä usein kuulee. Ympärileikkaus Jeesuksen aikaan oli sitä, kun poikavauvojen kikkelien esinahka leikattiin. Sitä ei ole kerrottu, millainen riitti oli tyttövauvojen kohdalla. Myös Jeesuksen kikkeliä leikattiin, mikä riitti vastasi silloin kastetta. On selvää, miten aikuiskaste oli silloin vain käytössä. Miksi kummassa lestadiolaisessakin uskossa kerrotaan, että pienetkin lapset kastetiin Jeesuksen aikana. Heitä vain siunattiin, ei kastettu. Eihän Jeesustakaan kastettu kuin vasta aikuisena. Tuo kohta, missä puhutaan koko perhekuntien kastamisesta on otettu todisteeksi myös lapsikasteen puolesta, mutta jätetään kertomatta, miten lapsikaste tuli Katolisen kirkon säätämänä käyttöön vasta useita vuosisatoja Kristuksen jälkeen. Myös uuden viikonpäivän sunnuntain, auringonpäivän, sääsi Katolinen Kirkko samoihin aikoihin ja joita säädöksiä myös Luterilainen Kirkko kunnioittaa vaikka pitää Katolista kirkkoa harhaoppisena.
- Anonyymi
Mut VL kohdalla lapsikastekysymys ei ole vaikea, koska me uskomme että lapsella syntyessään on Pyhä Henki ja näin ollen kaste kuuluu lapselle.
- Anonyymi
Mistähän tuollainen harha on tullut lestadiolaisuuteen:
"Mut VL kohdalla lapsikastekysymys ei ole vaikea, koska me uskomme että lapsella syntyessään on Pyhä Henki"?????
Raamattu ei opeta noin!
Pyhä henki ei ole mikään automatio tai se saataisiin jonkun rituaalin seurauksena, vaan Jumala lahjoittaa Pyhän hengen uskoville jotka sitä anovat häneltä henkilökohaisesti, kuten kävi helluntaina:
Luuk 11
"Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"
Siksi vauvojen kastaminen on turhaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän tuollainen harha on tullut lestadiolaisuuteen:
"Mut VL kohdalla lapsikastekysymys ei ole vaikea, koska me uskomme että lapsella syntyessään on Pyhä Henki"?????
Raamattu ei opeta noin!
Pyhä henki ei ole mikään automatio tai se saataisiin jonkun rituaalin seurauksena, vaan Jumala lahjoittaa Pyhän hengen uskoville jotka sitä anovat häneltä henkilökohaisesti, kuten kävi helluntaina:
Luuk 11
"Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"
Siksi vauvojen kastaminen on turhaa.Emme usko että Raamattu on ristriidassa itsensä kanssa. Jos Pyhä Henki oli profeetta Jeremialla, Daavidilla, Johannes kastajalla jne. jo äidin kohdussa niin oli se myös sinulla ja minulla. Ei Jumala vanhurskauta monella tavalla. Jeesus sanoo että lapset uskoo.. Paavali toistamiseen alleviivaa että niin kuin Aadamin synti on tullut kaikkien osaksi niin on Kristuksen ansio myös tullut kaikkien osaksi.... ei harvoille kasteessa.. vaan kaikille jo syntymässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Emme usko että Raamattu on ristriidassa itsensä kanssa. Jos Pyhä Henki oli profeetta Jeremialla, Daavidilla, Johannes kastajalla jne. jo äidin kohdussa niin oli se myös sinulla ja minulla. Ei Jumala vanhurskauta monella tavalla. Jeesus sanoo että lapset uskoo.. Paavali toistamiseen alleviivaa että niin kuin Aadamin synti on tullut kaikkien osaksi niin on Kristuksen ansio myös tullut kaikkien osaksi.... ei harvoille kasteessa.. vaan kaikille jo syntymässä.
"Emme usko että Raamattu on ristriidassa itsensä kanssa. Jos Pyhä Henki oli profeetta Jeremialla, Daavidilla, Johannes kastajalla jne. jo äidin kohdussa niin oli se myös sinulla ja minulla. "????
Raamattu ei opeta noin. Vain Johannes Kastajasta sanotaan, että hän oli täynnä Pyhää henkeä jo ätinsä kohdussa, mutta hän ole poikkeustapaus. Hänellä oli erityistehtävä valmistaa tietä Messiaalle. Raamatussa on joitakin poikkeustapauksia erityisen tehtävän kohdalla. Esim Bileamille puhui aasi, mutta ei se tarkoita sitä, että tuo olisi toistunut.
Ketään muuta ei täytetty Pyhällä hengellä äidin kohdussa. Jeesus tietysti sikisi Pyhästä hengestä.
Jumala vanhurskauttaa ihmisen vain yhdellä tavalla eikä se tapa ole muuttunut:
Room 4
"Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi". Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta, mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi".
Siksi puheet siitä, että kasteessa vauva vanhurskautetaan ja hän saa Pyhän hengen on täyttä puppua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Emme usko että Raamattu on ristriidassa itsensä kanssa. Jos Pyhä Henki oli profeetta Jeremialla, Daavidilla, Johannes kastajalla jne. jo äidin kohdussa niin oli se myös sinulla ja minulla. "????
Raamattu ei opeta noin. Vain Johannes Kastajasta sanotaan, että hän oli täynnä Pyhää henkeä jo ätinsä kohdussa, mutta hän ole poikkeustapaus. Hänellä oli erityistehtävä valmistaa tietä Messiaalle. Raamatussa on joitakin poikkeustapauksia erityisen tehtävän kohdalla. Esim Bileamille puhui aasi, mutta ei se tarkoita sitä, että tuo olisi toistunut.
Ketään muuta ei täytetty Pyhällä hengellä äidin kohdussa. Jeesus tietysti sikisi Pyhästä hengestä.
Jumala vanhurskauttaa ihmisen vain yhdellä tavalla eikä se tapa ole muuttunut:
Room 4
"Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi". Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta, mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi".
Siksi puheet siitä, että kasteessa vauva vanhurskautetaan ja hän saa Pyhän hengen on täyttä puppua.Jer 1:5 Minä tunsin sinun jo ennenkuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun ennenkuin sinä äidistäs synnyitkään, ja panin sinun kansain prophetaksi.
Ps 139:13. Sinun hallussas ovat minun munaskuuni: sinä peitit minun äitini kohdussa.
.................. 16. Sinun silmäs näkivät minun, kuin en vielä valmistettu ollut, ja kaikki päivät* sinun kirjaas olivat kirjoitetut, jotka vielä oleman piti, joista ei yksikään silloin vielä tullut ollut.
Mutta Johannes kastaja ja Jeremia jne. eivät olleet erikoistapauksia. Raamattu sanoo että kaikki (kansat) syntyvät Herralle Siionissa.
Ps 87:5 5. Mutta Siionista sanotaan: Joka-ainoa on syntynyt siellä. Sitä Korkein itse vahvana pitää.
(Uus käännös antaa eri kuvan, mutta tuo -38 käännös on se mitä PH on VL ilmoittanut) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jer 1:5 Minä tunsin sinun jo ennenkuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun ennenkuin sinä äidistäs synnyitkään, ja panin sinun kansain prophetaksi.
Ps 139:13. Sinun hallussas ovat minun munaskuuni: sinä peitit minun äitini kohdussa.
.................. 16. Sinun silmäs näkivät minun, kuin en vielä valmistettu ollut, ja kaikki päivät* sinun kirjaas olivat kirjoitetut, jotka vielä oleman piti, joista ei yksikään silloin vielä tullut ollut.
Mutta Johannes kastaja ja Jeremia jne. eivät olleet erikoistapauksia. Raamattu sanoo että kaikki (kansat) syntyvät Herralle Siionissa.
Ps 87:5 5. Mutta Siionista sanotaan: Joka-ainoa on syntynyt siellä. Sitä Korkein itse vahvana pitää.
(Uus käännös antaa eri kuvan, mutta tuo -38 käännös on se mitä PH on VL ilmoittanut)Yrität siis kumota luterilaisen opin perisynnistä. Koko luterilainen oppihan rakentuu tuon harhan varaan ja siksi on keksitty vauvakaste, jolla tuo perisynti muka sovitetaan.
Onko tuo lestadiolainen käsitys?
Jos on, niin miksi kastatte vauvoja, jotka eivät siten tarvitse mitään kastetta perisyntien poistamiseksi? Raamattu ei tunne vauvakastetta eikä alkukirkon käytäntö .
UT:n mukaan vain uskovia kastettiin mutta vauvan uskosta eivät nuokaan kohdat kerro mitään, joten heidän kastamisensa on turhaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yrität siis kumota luterilaisen opin perisynnistä. Koko luterilainen oppihan rakentuu tuon harhan varaan ja siksi on keksitty vauvakaste, jolla tuo perisynti muka sovitetaan.
Onko tuo lestadiolainen käsitys?
Jos on, niin miksi kastatte vauvoja, jotka eivät siten tarvitse mitään kastetta perisyntien poistamiseksi? Raamattu ei tunne vauvakastetta eikä alkukirkon käytäntö .
UT:n mukaan vain uskovia kastettiin mutta vauvan uskosta eivät nuokaan kohdat kerro mitään, joten heidän kastamisensa on turhaa.En yritä kumota perisyntiä. Usko tai ei niin liha on liha. Tämä on lestadiolaisten ymmärrys. Sakramentit kuuluu nimenomaan uskovaisille. Lapsi kastetaan koska se uskoo, kuten siitä Kristus itse todistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En yritä kumota perisyntiä. Usko tai ei niin liha on liha. Tämä on lestadiolaisten ymmärrys. Sakramentit kuuluu nimenomaan uskovaisille. Lapsi kastetaan koska se uskoo, kuten siitä Kristus itse todistaa.
Olet melkoinen sadunkertoja. Vauva EI USKO, kuten Raamattu vahvistaa:
"Usko tulee kuulemisesta."
Edellä kirjoitat, että"Jer 1:5 Minä tunsin sinun jo ennenkuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun ennenkuin sinä äidistäs synnyitkään"
ja nyt väität, että tuo pyhitetty vauva onkin syntinen????
Alkuseurakunnassa ei kastettu vauvoja, vaan ainoastaan n uskovia:
Ap 2
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa".
Vauvatko tuossa rukoilivat?
- Anonyymi
Alkuperäinen kristinusko on juutalaisuutta, joka uskoo Jeesuksen olevan Kristustus. Tämä uskonto muuttui Roomassa ns. klassiseksi kristinuskoksi, joka vaihtoi juutalaisuuden kreikkalais-roomalaisuudeksi. Jumalan käskyt kumottii kirkon katekismuksissa. Tätä perinnettä jatkaa myös luterilaiset ja lestadiolaiset.
Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
---
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
---
28:23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.
Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174286
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842469Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731617Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231187Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641177Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42912- 171904
- 106880
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74873Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72820