Kirkolliskokous ja seurakunnat

Anonyymi-ap

Miksi seurakunnat eivät toteuta kirkolliskokouksen päätöksiä? Yksi esimerkki tästä on homo- ja lesbo"avioliitot". Seurakunnat pitäisi saattaa rikosvastuuseen kirkolliskokouksen päätösten rikkomisesta!

47

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tai pitäisikö oikeudelliseen vastuuseen asettaa Uskonnolliset toimijat jotka väittävät Kristillisen nykyavioliiton miehen ja naisen välillä olevan Raamatun Kirjoitusten mukaisia ja perustuvan niihin.
      Raamattu ei kiellä samaa sukupuolta olevien välisiä avioliittoja, miksi siis uskonnolliset toimijat haluavat kieltää ne?
      Pitäisikö asettaa oikeudelliseen vastuuseen kaikki uskonnollisen avioliiton solmineet, jotka eivät noudata kaikessa elämässään Raamatun Kirjoituksia?

      • Anonyymi

        Olet pelkkä samaa jankuttava papukaija, samaa levyä pyörittävä trolli.
        Mitään uutta et keksi, etkä pääse eteenpäin asioissa. Kun saat hyvät vastaukset, jatkat heti perään jankuttaen ja kysellen samaa ihan yhtä tyhmänä kuin ennenkin..
        Olet pelkkä mieleisiesi rusinoiden poimija, joka ei hallitse kokonaisuuksia.


    • Anonyymi

      Avioliitto on Suomessa enemmän maallinen toimenpide. Papit vain ovat saaneet oikeuden vihkiä. Se ei ole sakramentti kuten roomalaiskatolisessa kirkossa. Sen voi maallinen oikeuslaitos purkaa ei tarvita kirkollista purkua. Asia ei kuulu kirkolliskokoukselle.

      • Anonyymi

        Kirkosssa mikään ei ole maalista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkosssa mikään ei ole maalista.

        Kaikki on evlut kirkossa maalista.


    • Anonyymi

      Evlut kirkko on luopiokirkko koska arkkipiispa on sellainen.

    • Anonyymi

      Kristillinen avioliitto on vain miehen ja naisen välinen, Amen! Niin on jo Jumala jo luomistyössä määrännyt. Vai onko ihminen omassa viisaassa päässään tehnyt turhaksi Jumalan luomistyön?

    • Anonyymi

      Kyse on (taaskin) juridiikasta. Samaa sukupuolta olevien vihkiminen on asia, josta ei kirkkolaissa ole säädöksiä ja asia onkin hiippakuntien itsensä päätettävissä. Juridisesti on siis ihan ok sallia sateenkaariparien vihkimiset. On myös ihan ok olla sallimatta. Rikosvastuuta ei ole siksi, kun ei ole rikostakaan.

      Kirkolliskokous ei voi tässä asiassa vaikuttaa hiippakuntien kantoihin ja käytäntöihin.

      -a-teisti-

      • Anonyymi

        Mitäpä hyötyä kirkolliskokouksesta ja sen päätöksistä on, jos se ei voi vaikuttaa näinkin merkittäviin asioihin, kuin samaa sukupuolta olevien vihkimiset? Kirkko on menettänyt uskottavuutensa! Jumalan Sana tuomitsee homouden ja lesbouden!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä hyötyä kirkolliskokouksesta ja sen päätöksistä on, jos se ei voi vaikuttaa näinkin merkittäviin asioihin, kuin samaa sukupuolta olevien vihkimiset? Kirkko on menettänyt uskottavuutensa! Jumalan Sana tuomitsee homouden ja lesbouden!

        Ei voi vaikuttaa ei, mutta eikö kirkolliskokouksella todellakaan ole mielestäsi tähdellisempää tekemistä, kuin leikkiä kanssanne piirileikkejä homojen ympärillä?

        -a-teisti-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi vaikuttaa ei, mutta eikö kirkolliskokouksella todellakaan ole mielestäsi tähdellisempää tekemistä, kuin leikkiä kanssanne piirileikkejä homojen ympärillä?

        -a-teisti-

        Evlut kirkko itse on alkanut hyväksyä homouden synnin, mikään muu kirkko tai seurakunta ei edes keskustele asiasta.
        Evlut kirkko itse kaivaa verta nenästään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi vaikuttaa ei, mutta eikö kirkolliskokouksella todellakaan ole mielestäsi tähdellisempää tekemistä, kuin leikkiä kanssanne piirileikkejä homojen ympärillä?

        -a-teisti-

        Asia on elämän ja kuoleman kysymys: jos haluat elää Jumalan tahdon vastaista elämää, joudut kadotukseen eli helvettiin. Jos haluat elää Jumalan tahdon mukaista elämää, pääset Taivaaseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä hyötyä kirkolliskokouksesta ja sen päätöksistä on, jos se ei voi vaikuttaa näinkin merkittäviin asioihin, kuin samaa sukupuolta olevien vihkimiset? Kirkko on menettänyt uskottavuutensa! Jumalan Sana tuomitsee homouden ja lesbouden!

        Kopioin osin vanhaa kirjoitustani toisesta ketjusta. Ensin pitää ymmärtää kuinka kirkko toimii.

        Kirkon päättäjät valitaan laajalti suorilla tai epäsuorilla vaaleilla ruohonjuuritasolta kirkon ylimpään päättävään elimeen kirkolliskokoukseen saakka. Kirkko siis ainakin jossakin määrin on sellainen kuin jäsenensä, heidän äänensä kuuluu seurakunnista aina kirkolliskokoukseen saakka. Jos kirkko on liian liberaali pitää vaihtaa sitten äänestäjäkunta ja toisinpäin, ei se muutos muutoin onnistu.

        Historialliset juuret tälle ovat kaukana menneisyydessä, yli 150 vuotta sitten julkaistussa niin kutsutussa Schaumanin kirkkolaissa.

        Sen kolme keskeistä periaatetta olivat:

        - Tärkeimpien asioiden käsittely ja niihin liittyvät päätöksen kuuluivat koko seurakunnalle.

        - Kirkon sanan ja opin virassa olevien (pappien) tuli olla mukana hallinnossa.

        - Hallinnollisiin tehtäviin tuli valita luottamushenkilöiksi maallikkoja.

        https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/21682/demokrat.pdf?sequence=1&isAllowed=y

        Tuossa kuvataan siis demokratiaa.

        Sitten toinen asia on hiippakuntien ja seurakuntien varsin vahva ja laaja itsemääräämisoikeus. Näin on haluttu asian olevan ja siksi se näin on. Totta kai kirkolliskokous voi tehdä ja tekee hiippakuntia ja seurakuntia velvoittavia päätöksiä, mutta samaa sukupuolta olevien vihkimistä koskevaa päätöstä ei ole, kirkkolakiin vaadittaisiin pykälä, joka sen kieltäisi.

        Kirkkolain muutokselle taas vaadittaisiin eduskunnan hyväksyntä ja sellaisen kirkko todella saisikin. Lakiperusteisesti, on nimitään jo olemassa pykälä joka takaa kirkolle oikeuden itse päättää tämä asia, eli laki takaa kirkolle oikeuden päättää asia itsenäisesti, eikä valtiovallalla ole mitään oikeutta siihen sotkeentua.

        Sitten on vielä kirkkolain ja maallisen lain suhde toisiinsa. Kirkkolaki on alisteinen maalliselle laille, kirkkolaki ei voi siis olla ristiriidassa maallisen lain kanssa muutoin kuin niiltä osin, mitä erityisoikeuksia on laissa annettu. Tämä tulee ilmi lähinnä edelleenkin vellovassa naispappeuskysymyksessä, vaikka kysymys onkin ratkaistu jo aikaa sitten. Mutta kirkko ei voi millään tavoin syrjiä naispappeja, koska tällöin se rikkoo lakia. Yksinkertaista, eikö vain?

        Joskun minua ihmetyttää jopa se, kuinka kujalla kirkkoa ankarasti kritisoivat ovat siitä kuinka kirkko toimii ja kuinka päätökset kirkossa tehdään.

        -a-teisti-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kopioin osin vanhaa kirjoitustani toisesta ketjusta. Ensin pitää ymmärtää kuinka kirkko toimii.

        Kirkon päättäjät valitaan laajalti suorilla tai epäsuorilla vaaleilla ruohonjuuritasolta kirkon ylimpään päättävään elimeen kirkolliskokoukseen saakka. Kirkko siis ainakin jossakin määrin on sellainen kuin jäsenensä, heidän äänensä kuuluu seurakunnista aina kirkolliskokoukseen saakka. Jos kirkko on liian liberaali pitää vaihtaa sitten äänestäjäkunta ja toisinpäin, ei se muutos muutoin onnistu.

        Historialliset juuret tälle ovat kaukana menneisyydessä, yli 150 vuotta sitten julkaistussa niin kutsutussa Schaumanin kirkkolaissa.

        Sen kolme keskeistä periaatetta olivat:

        - Tärkeimpien asioiden käsittely ja niihin liittyvät päätöksen kuuluivat koko seurakunnalle.

        - Kirkon sanan ja opin virassa olevien (pappien) tuli olla mukana hallinnossa.

        - Hallinnollisiin tehtäviin tuli valita luottamushenkilöiksi maallikkoja.

        https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/21682/demokrat.pdf?sequence=1&isAllowed=y

        Tuossa kuvataan siis demokratiaa.

        Sitten toinen asia on hiippakuntien ja seurakuntien varsin vahva ja laaja itsemääräämisoikeus. Näin on haluttu asian olevan ja siksi se näin on. Totta kai kirkolliskokous voi tehdä ja tekee hiippakuntia ja seurakuntia velvoittavia päätöksiä, mutta samaa sukupuolta olevien vihkimistä koskevaa päätöstä ei ole, kirkkolakiin vaadittaisiin pykälä, joka sen kieltäisi.

        Kirkkolain muutokselle taas vaadittaisiin eduskunnan hyväksyntä ja sellaisen kirkko todella saisikin. Lakiperusteisesti, on nimitään jo olemassa pykälä joka takaa kirkolle oikeuden itse päättää tämä asia, eli laki takaa kirkolle oikeuden päättää asia itsenäisesti, eikä valtiovallalla ole mitään oikeutta siihen sotkeentua.

        Sitten on vielä kirkkolain ja maallisen lain suhde toisiinsa. Kirkkolaki on alisteinen maalliselle laille, kirkkolaki ei voi siis olla ristiriidassa maallisen lain kanssa muutoin kuin niiltä osin, mitä erityisoikeuksia on laissa annettu. Tämä tulee ilmi lähinnä edelleenkin vellovassa naispappeuskysymyksessä, vaikka kysymys onkin ratkaistu jo aikaa sitten. Mutta kirkko ei voi millään tavoin syrjiä naispappeja, koska tällöin se rikkoo lakia. Yksinkertaista, eikö vain?

        Joskun minua ihmetyttää jopa se, kuinka kujalla kirkkoa ankarasti kritisoivat ovat siitä kuinka kirkko toimii ja kuinka päätökset kirkossa tehdään.

        -a-teisti-

        Kirkossa pitäisi olla vain päättäjiä jotka noudattavat kirkon tunnustusta ja Raamatun sanaa,
        Evlut kirkkossa näin ei ole ja kirkkolaiva revitään kahtia vieraalla maallisella opilla.


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Kirkossa pitäisi olla vain päättäjiä jotka noudattavat kirkon tunnustusta ja Raamatun sanaa,
        Evlut kirkkossa näin ei ole ja kirkkolaiva revitään kahtia vieraalla maallisella opilla.

        Mutta kun. Kirkon päättäjät valitaan laajalti suorilla tai epäsuorilla vaaleilla ruohonjuuritasolta kirkon ylimpään päättävään elimeen kirkolliskokoukseen saakka. Kirkko siis ainakin jossakin määrin on sellainen kuin jäsenensä, heidän äänensä kuuluu seurakunnista aina kirkolliskokoukseen saakka. Jos kirkko on liian liberaali pitää vaihtaa sitten äänestäjäkunta ja toisinpäin, ei se muutos muutoin onnistu.

        -a-teisti-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun. Kirkon päättäjät valitaan laajalti suorilla tai epäsuorilla vaaleilla ruohonjuuritasolta kirkon ylimpään päättävään elimeen kirkolliskokoukseen saakka. Kirkko siis ainakin jossakin määrin on sellainen kuin jäsenensä, heidän äänensä kuuluu seurakunnista aina kirkolliskokoukseen saakka. Jos kirkko on liian liberaali pitää vaihtaa sitten äänestäjäkunta ja toisinpäin, ei se muutos muutoin onnistu.

        -a-teisti-

        Älä siis syytä kirkkoa vaan niitä äänioikeuttaan käyttäviä, jotka käyttävät sitä väärin. 😏

        -a-teisti-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun. Kirkon päättäjät valitaan laajalti suorilla tai epäsuorilla vaaleilla ruohonjuuritasolta kirkon ylimpään päättävään elimeen kirkolliskokoukseen saakka. Kirkko siis ainakin jossakin määrin on sellainen kuin jäsenensä, heidän äänensä kuuluu seurakunnista aina kirkolliskokoukseen saakka. Jos kirkko on liian liberaali pitää vaihtaa sitten äänestäjäkunta ja toisinpäin, ei se muutos muutoin onnistu.

        -a-teisti-

        Sinäpä se kun maalliset ihmiset päättävät hengellisen yhteisön asioista, niin eihän tulos voi olla kuin maallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kopioin osin vanhaa kirjoitustani toisesta ketjusta. Ensin pitää ymmärtää kuinka kirkko toimii.

        Kirkon päättäjät valitaan laajalti suorilla tai epäsuorilla vaaleilla ruohonjuuritasolta kirkon ylimpään päättävään elimeen kirkolliskokoukseen saakka. Kirkko siis ainakin jossakin määrin on sellainen kuin jäsenensä, heidän äänensä kuuluu seurakunnista aina kirkolliskokoukseen saakka. Jos kirkko on liian liberaali pitää vaihtaa sitten äänestäjäkunta ja toisinpäin, ei se muutos muutoin onnistu.

        Historialliset juuret tälle ovat kaukana menneisyydessä, yli 150 vuotta sitten julkaistussa niin kutsutussa Schaumanin kirkkolaissa.

        Sen kolme keskeistä periaatetta olivat:

        - Tärkeimpien asioiden käsittely ja niihin liittyvät päätöksen kuuluivat koko seurakunnalle.

        - Kirkon sanan ja opin virassa olevien (pappien) tuli olla mukana hallinnossa.

        - Hallinnollisiin tehtäviin tuli valita luottamushenkilöiksi maallikkoja.

        https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/21682/demokrat.pdf?sequence=1&isAllowed=y

        Tuossa kuvataan siis demokratiaa.

        Sitten toinen asia on hiippakuntien ja seurakuntien varsin vahva ja laaja itsemääräämisoikeus. Näin on haluttu asian olevan ja siksi se näin on. Totta kai kirkolliskokous voi tehdä ja tekee hiippakuntia ja seurakuntia velvoittavia päätöksiä, mutta samaa sukupuolta olevien vihkimistä koskevaa päätöstä ei ole, kirkkolakiin vaadittaisiin pykälä, joka sen kieltäisi.

        Kirkkolain muutokselle taas vaadittaisiin eduskunnan hyväksyntä ja sellaisen kirkko todella saisikin. Lakiperusteisesti, on nimitään jo olemassa pykälä joka takaa kirkolle oikeuden itse päättää tämä asia, eli laki takaa kirkolle oikeuden päättää asia itsenäisesti, eikä valtiovallalla ole mitään oikeutta siihen sotkeentua.

        Sitten on vielä kirkkolain ja maallisen lain suhde toisiinsa. Kirkkolaki on alisteinen maalliselle laille, kirkkolaki ei voi siis olla ristiriidassa maallisen lain kanssa muutoin kuin niiltä osin, mitä erityisoikeuksia on laissa annettu. Tämä tulee ilmi lähinnä edelleenkin vellovassa naispappeuskysymyksessä, vaikka kysymys onkin ratkaistu jo aikaa sitten. Mutta kirkko ei voi millään tavoin syrjiä naispappeja, koska tällöin se rikkoo lakia. Yksinkertaista, eikö vain?

        Joskun minua ihmetyttää jopa se, kuinka kujalla kirkkoa ankarasti kritisoivat ovat siitä kuinka kirkko toimii ja kuinka päätökset kirkossa tehdään.

        -a-teisti-

        Tarkennetaan. Kirkkolakihan ei ole naispappeja syrjivä, eikä se voisikaan olla, sillä tällöin se olisi ristiriidassa maallisen lainsäädännön kanssa. Mutta toistuvasti esitetään näkemyksiä, että kirkon tulisi heitä syrjiä, mutta ei se vain voi. Yksinkertaisesti ei vain voi.

        -a-teisti-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennetaan. Kirkkolakihan ei ole naispappeja syrjivä, eikä se voisikaan olla, sillä tällöin se olisi ristiriidassa maallisen lainsäädännön kanssa. Mutta toistuvasti esitetään näkemyksiä, että kirkon tulisi heitä syrjiä, mutta ei se vain voi. Yksinkertaisesti ei vain voi.

        -a-teisti-

        Kirkkolaki muutettiin kun naispapit piti hyväksyä Raamatun ja kirkon perinteen vastaisesti maallisen tasa-arvon nimissä. Kuten kaikessa, nyt perinteisen pappeuden kannalla olevat ovat rangaistujen penkillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennetaan. Kirkkolakihan ei ole naispappeja syrjivä, eikä se voisikaan olla, sillä tällöin se olisi ristiriidassa maallisen lainsäädännön kanssa. Mutta toistuvasti esitetään näkemyksiä, että kirkon tulisi heitä syrjiä, mutta ei se vain voi. Yksinkertaisesti ei vain voi.

        -a-teisti-

        Jumalaa tulee totella enemmän kuin ihmisiä!


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Kirkkolaki muutettiin kun naispapit piti hyväksyä Raamatun ja kirkon perinteen vastaisesti maallisen tasa-arvon nimissä. Kuten kaikessa, nyt perinteisen pappeuden kannalla olevat ovat rangaistujen penkillä.

        No, naispappeudesta väännettiin kymmeniä vuosia, kunnes se hyväksyttiin ja siinä vaiheessa, kun se hyväksyttiin sillä oli jo hyvin laaja kannatus suomalaisten keskuudessa. Nyt hyväksyntä on jo 95% luokkaa.

        Ei kirkko voi eriytyä kuin jokin laitalahko yhteiskunnan ahdasmielisimpään marginaaliin, se olisi kirkon loppu. Ja sinne ajautumistahan teidän vaatimuksenne käytännössä tarkoittaa. Mutta teillähän on omat lahkonne ja kirkkonne, eikö se nyt mitenkään teille riittäisi?

        -a-teisti-


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, naispappeudesta väännettiin kymmeniä vuosia, kunnes se hyväksyttiin ja siinä vaiheessa, kun se hyväksyttiin sillä oli jo hyvin laaja kannatus suomalaisten keskuudessa. Nyt hyväksyntä on jo 95% luokkaa.

        Ei kirkko voi eriytyä kuin jokin laitalahko yhteiskunnan ahdasmielisimpään marginaaliin, se olisi kirkon loppu. Ja sinne ajautumistahan teidän vaatimuksenne käytännössä tarkoittaa. Mutta teillähän on omat lahkonne ja kirkkonne, eikö se nyt mitenkään teille riittäisi?

        -a-teisti-

        Niin, tyypillinen esimerkki kun ihmisten mielipiteillä päätetään kirkon asioista eikä kirkon perinteillä js Raamatun opetuksella.
        Jännää, että teikäläiset sanotte laitalahkolaisiksi meitä jotka pidämme nimeomaan kiinni perinteisestä luterilaisuudesta ja Raamatun sanasta.
        Eikö lahkoja ole siitä poikkeavat?😲


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Niin, tyypillinen esimerkki kun ihmisten mielipiteillä päätetään kirkon asioista eikä kirkon perinteillä js Raamatun opetuksella.
        Jännää, että teikäläiset sanotte laitalahkolaisiksi meitä jotka pidämme nimeomaan kiinni perinteisestä luterilaisuudesta ja Raamatun sanasta.
        Eikö lahkoja ole siitä poikkeavat?😲

        Kuinka uskonyhteisösi muuten suhtautuu Raamatun vastaisesti uudelleen naineisiin? Kelpaavatko he jäseniksi, vaikka elävät synnissä ihan joka ikinen päivä siinä missä sateenkaariparitkin. Ei mitään eroa.

        -a-teisti-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka uskonyhteisösi muuten suhtautuu Raamatun vastaisesti uudelleen naineisiin? Kelpaavatko he jäseniksi, vaikka elävät synnissä ihan joka ikinen päivä siinä missä sateenkaariparitkin. Ei mitään eroa.

        -a-teisti-

        Kukaan synnissä elävä ei pyri uskovien yhteyteen. Uskossa eläminen on syntiä vastaan kilvoittelua ja parannuksen tekemistä Jeesuksen armon suojassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, naispappeudesta väännettiin kymmeniä vuosia, kunnes se hyväksyttiin ja siinä vaiheessa, kun se hyväksyttiin sillä oli jo hyvin laaja kannatus suomalaisten keskuudessa. Nyt hyväksyntä on jo 95% luokkaa.

        Ei kirkko voi eriytyä kuin jokin laitalahko yhteiskunnan ahdasmielisimpään marginaaliin, se olisi kirkon loppu. Ja sinne ajautumistahan teidän vaatimuksenne käytännössä tarkoittaa. Mutta teillähän on omat lahkonne ja kirkkonne, eikö se nyt mitenkään teille riittäisi?

        -a-teisti-

        Ei room.katolisessa ja ortodoksikirkossakaan ole naispappeja.
        Miksi luterilaisia perinteisen virkakannan omaavia pidetään erityisesti ahdasmielisinä?
        Miksei verotusoikeudenkin omaavan ortodoksikirkon suhteen ole ongelmaa siinä, että se ”syrjii” naisia?


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Kukaan synnissä elävä ei pyri uskovien yhteyteen. Uskossa eläminen on syntiä vastaan kilvoittelua ja parannuksen tekemistä Jeesuksen armon suojassa.

        Kirjoitat ihan täyttä pas*aa. Yksikään merkittävämpi uudelleen läträttyjenkään uskonyhteisö ei aseta Raamatun vastaista uudelleen naimista kynnyskysymykseksi jäsenyydelle toisin kuin homoutta. Jos jokin pieni hurulahko löytyy, joka asettaa, niin poikkeus vain vahvistaa säännön. Tässä avioliiton uusintakysymyksessähän jos missä kaksinaismoralisminne ja tekopyhyytenne loistaa kaikille kuin majakan valo, kauas ja kirkkaasti. Ja se on hyvin koomista.

        -a-teisti-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat ihan täyttä pas*aa. Yksikään merkittävämpi uudelleen läträttyjenkään uskonyhteisö ei aseta Raamatun vastaista uudelleen naimista kynnyskysymykseksi jäsenyydelle toisin kuin homoutta. Jos jokin pieni hurulahko löytyy, joka asettaa, niin poikkeus vain vahvistaa säännön. Tässä avioliiton uusintakysymyksessähän jos missä kaksinaismoralisminne ja tekopyhyytenne loistaa kaikille kuin majakan valo, kauas ja kirkkaasti. Ja se on hyvin koomista.

        -a-teisti-

        Sinä kysyit minun seurakunnastani ja siihen vastasin. Olen pahoillani jos emme ole sellaisia kuin niin mielelläsi näkisit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei room.katolisessa ja ortodoksikirkossakaan ole naispappeja.
        Miksi luterilaisia perinteisen virkakannan omaavia pidetään erityisesti ahdasmielisinä?
        Miksei verotusoikeudenkin omaavan ortodoksikirkon suhteen ole ongelmaa siinä, että se ”syrjii” naisia?

        Voi pyhä yksinkertaisuus. Luterilainen kirkko on hyväksynyt naispappeuden (1986) ja naispappeus on kirjattu kirkkolakiin. Siksi kirkko ei voi naisia syrjiä, eli "perinteisen" virkakannan omaava on se joka väistää, ei se, jolla on lain suoma oikeus työhönsä.

        Ortodoksikirkko ei ole koskaan hyväksynyt naispappeutta, eikä luterilaisen kirkonkaan olisi ollut mikään pakko, mutta se hyväksyi sen. Kirkon valinta ja päätös.

        Rautalankaa. Perinteisen virkakäsityksen omaava miespappi ilmoittaa ettei voi työskennellä, ellei naispappi peräänny, eli väistä ja luovu oikeudestaan työhönsä. Voiko näin tehdä? Ei voi sillä naispapin oikeus tehdä työtään on suurempi oikeus, kun kenenkään oikeus kieltää häntä sitä tekemästä. Sellaista kielto-oikeutta ei näet ole lainkaan.

        -a-teisti-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei room.katolisessa ja ortodoksikirkossakaan ole naispappeja.
        Miksi luterilaisia perinteisen virkakannan omaavia pidetään erityisesti ahdasmielisinä?
        Miksei verotusoikeudenkin omaavan ortodoksikirkon suhteen ole ongelmaa siinä, että se ”syrjii” naisia?

        ”Ei room.katolisessa ja ortodoksikirkossakaan ole naispappeja.”

        On jo monia katolisia kirkkoja, joissa on naispappeja.


        ”Miksei verotusoikeudenkin omaavan ortodoksikirkon suhteen ole ongelmaa siinä, että se ”syrjii” naisia?”

        Ehkä siinä, ettei siellä käydä vihamielistä sotaa naisia vastaan tai muutenkaan hihkuta näissä antigender joukoissa?


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Ei room.katolisessa ja ortodoksikirkossakaan ole naispappeja.”

        On jo monia katolisia kirkkoja, joissa on naispappeja.


        ”Miksei verotusoikeudenkin omaavan ortodoksikirkon suhteen ole ongelmaa siinä, että se ”syrjii” naisia?”

        Ehkä siinä, ettei siellä käydä vihamielistä sotaa naisia vastaan tai muutenkaan hihkuta näissä antigender joukoissa?

        Katoliseen oppiin ei kuulu naispapit, kuten ei kuulu luterilaisuteen homojen vihkimiset.
        Silti näitä kapinapapit toteuttavat.


      • "Rikosvastuuta ei ole siksi, kun ei ole rikostakaan. "

        Näin se vain on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Katoliseen oppiin ei kuulu naispapit, kuten ei kuulu luterilaisuteen homojen vihkimiset.
        Silti näitä kapinapapit toteuttavat.

        ”Naisten vihkiminen papeiksi saa koko ajan lisää ymmärtämystä katolisessa kirkossa. Joidenkin kyselytutkimusten mukaan kannatus oli 1970-luvulla seurakuntalaisten keskuudessa korkeimmillaan 30 prosenttia, kun se 2000-luvulla on ollut jopa 60 prosenttia.”

        Eli yhä useampi katolinen kannattaa naisia papeiksi.

        ”Paavillinen raamattukomissio totesi selvitystyönsä tuloksena 1970-luvun puolivälissä, että Uudesta testamentista ei löydy perusteita naisten sulkemiselle pappisviran ulkopuolelle.”

        Silti yhä pidetään kiinni vanhasta käsityksestä.

        ”Uusi vaihe katolisten naispappien historiassa alkoi Tonava-joella Itävallassa kesäkuun lopussa 2002. Silloin yli 200 ihmistä oli todistamassa, kun argentiinalainen piispa Romulo Braschi vihki seitsemän naista papeiksi.2

        ”Nykyään katolisia naispappeja on jo yli 100 ja määrä kasvaa. Kaikki katolisen naispappeuden kannattajat eivät pidä laittomia vihkimyksiä järkevinä. Heidän mielestään pitäisi odottaa rauhassa, kunnes aika on kypsä, ja paaviksi saadaan mies, joka on avoin asialle. Tai sitten on odotettava, kunnes alati paheneva pappispula pakottaa vihkimään myös naisia.”
        K&K ”Papeiksi vihityt naiset haastavat Vatikaanin” 13.06.2011


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Naisten vihkiminen papeiksi saa koko ajan lisää ymmärtämystä katolisessa kirkossa. Joidenkin kyselytutkimusten mukaan kannatus oli 1970-luvulla seurakuntalaisten keskuudessa korkeimmillaan 30 prosenttia, kun se 2000-luvulla on ollut jopa 60 prosenttia.”

        Eli yhä useampi katolinen kannattaa naisia papeiksi.

        ”Paavillinen raamattukomissio totesi selvitystyönsä tuloksena 1970-luvun puolivälissä, että Uudesta testamentista ei löydy perusteita naisten sulkemiselle pappisviran ulkopuolelle.”

        Silti yhä pidetään kiinni vanhasta käsityksestä.

        ”Uusi vaihe katolisten naispappien historiassa alkoi Tonava-joella Itävallassa kesäkuun lopussa 2002. Silloin yli 200 ihmistä oli todistamassa, kun argentiinalainen piispa Romulo Braschi vihki seitsemän naista papeiksi.2

        ”Nykyään katolisia naispappeja on jo yli 100 ja määrä kasvaa. Kaikki katolisen naispappeuden kannattajat eivät pidä laittomia vihkimyksiä järkevinä. Heidän mielestään pitäisi odottaa rauhassa, kunnes aika on kypsä, ja paaviksi saadaan mies, joka on avoin asialle. Tai sitten on odotettava, kunnes alati paheneva pappispula pakottaa vihkimään myös naisia.”
        K&K ”Papeiksi vihityt naiset haastavat Vatikaanin” 13.06.2011

        Ihan samanlainen luopumus on sitten tulossa katolisessa kirkossa kuin luterilaisilla on jo.
        Kapinapapit ovat tuhoamassa omia kirkojaan sielläkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan samanlainen luopumus on sitten tulossa katolisessa kirkossa kuin luterilaisilla on jo.
        Kapinapapit ovat tuhoamassa omia kirkojaan sielläkin.

        Jahas, naiset siis tuohoavat kaiken :D :D


    • Anonyymi

      Kirkolliskokous ei ole puuttunut avioliiton vihkimiseen, joka on juridinen toimenpide eikä siten kuulu sille. Sillä on tärkeämpää tehtävää, sille kuuluvissa tehtävissä.

      • Anonyymi

        Avioliittoon vihkiminen on mitä suurimmassa määrin Jumalan Sanan virka silloin, kun aviopari siunataan yhteen Jumalan Sanalla! Jos samaa sukupuolta olevat haluavat mennä yhteen, heidän paikkansa on maistraatissa eikä kirkossa!


      • Anonyymi

        Kirkolliskokous on nimenomaan puuttunut avioliiton kirkolliseen vihkimiseen! Et ole näköjään seurannut kirkolliskokouksia.


    • Anonyymi

      Esivalta on ajallinen ja monet niistä lyhyemmin kuin harvemmat.

    • Anonyymi

      Raamattu kieltää homosuhteet ehdottomasti. Luterilainen kirkko on porttokirkko ja voi seuraavaksi vihkiä miekkosen sian kanssa " avioon",

      • Anonyymi

        Amen !


    • Anonyymi

      Samaa sukupuolta olevien avioliitosta päättää kirkolliskokous. Täytyy muistaa, että kirkolla on autonomia sitä koskevissa asioissa.

      "Myös piispainkokouksen arviossa KHO:n ratkaisun vaikutuksista todetaan, että ”se (päätös) vahvistaa sen, että kirkolla on uskonnollisena yhdyskuntana sisäinen autonomia ja itsenäinen oikeus päättää, vihkiikö se avioliittoon samaa sukupuolta olevia pareja vai ei.”
      Jukka Keskitalo Oulun hiippakunnan piispa

      • Anonyymi

        Kirkko itse haluaa luopua tästä autonomiastaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirkko itse haluaa luopua tästä autonomiastaan.

        Eli kun kirkko käyttää tätä oikeuttaan, niin sinusta se on luopumista`?


    • Anonyymi

      Seurakunnat eivät suorita vihkimisiä sen enempää kuin R-kioskit. Vihkimisiä hoitavat papit ja ovat silloin valtion hommissa. Ei kuulu kirkon valtapiiriin,

    • Anonyymi

      Niin pitäisi.

    • Anonyymi

      Löytyykö täältä ketään kirkon ammattilaista, joka osaa kommentoida aloittajan kysymykseen: onko mitään keinoa rangaista seurakuntaa^, joka toimii vastoin kirkolliskokouksen päätöksiä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1445
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1235
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe