Cueva de los Tayos - metallinen kirjasto Amazonin viidakossa?!

Anonyymi-ap

Äskettäin tuli tv - ohjelmakin, käsitellen mm.Neil Amstrongin (kyllä, sen ensimmäisen kuukävelijän) löytöretkeä Ecuadorissa sijaitsevaan Cueva de los Tayos:in luolastoon. Amstrongin etsintäretkellä koluttiin "vain" 16 kilometriä luolastoa, ja suurin osa tästä luolaston kokonaismääristä on ilmeisesti täysin kartoittamatonta.

Tiedetään, että luolastossa on vuosikymmenten mittaan käynyt useita mm.Ecuadorilaisia, Brittiläisiä ja Yhdysvaltalaisia tutkimusryhmiä. Alunperin luolastoa alkoi kartoittaa vuonna 1965 argentiinalainen etnologi Januzs Juan Moritz. Hänen retkikuntansa on ilmeisesti ainoa, joka on löytänyt luolastoista (joita on yhteensä tunneleineen ja maan alaisine teineen Ecuadorin, Argentiinan ja Perun alla mahdollisesti tuhansia kilometrejä) ehkä sen ihmellisimman aarteen : kirjaston täynnä outoa, vierasta kirjoitusta olevia metallisia kirjoja, joiden kannet ovat kultaa, platinaa sekä muita arvometalleja.

Luolastoista on löydetty myös lukuisia muita aarteita, Hämmästystä on myös aiheuttanut se, miten luolaston tunnelien seinät ja katot ovat sileät ja kiillotetut, siis hyvin tasaiset.
Miten tälläinen työ on siis saatu tehtyä tuhansia vuosia sitten? Ja mikä oli se kulttuuri joka tuon kaiken työn on saanut aikaan?

Luonnollisesti luolasto on vetänyt aikojen saatossa puoleensa kaiken olisia rajatieteilijöitä, aina itse Eric vo Danikeniin asti. Moritzin alkuperäisen retkikunnan jälkeen metallikirjastolle ei ole ilmeisesti päätynyt kukaan. Se ei kai ole liian suuri ihme, sillä tuonkaltaisen luolaston koluaminen ja tarkka kartoittaminen ei ole todellakaan helppoa. Kuukäveliä Neil Amstrogin yritys alkoi aikoinaan 3.8.1976 ja monet spekuloivat Amstrogin kiinnostusta tälläiseen aiheeseen, myös suhteessa hänen mahdollisesta tietämyksestään UFO:ihin ja niitten suhteesta myös maapallon muinaisiin sivilisaatioihin. Tämä aihehan tulee aina esiin säännöllisin väliajoin.

Viimeksi kun luolastoa on aiottu tutkia enemmän julkisesti vuonna 1998 littyi tapaukseen retkikunnan keskeisen henkilön kuolema (mahdollinen murha?) ja silloinen kartoitusmatka jouduttiin perumaan.
Mikä siis on totta Cueva de los Tayosin legendassa? Ovatko luolat ja metallinen kirjasto vain muinaisen sivilisaation tekemiä, vai voivatko ne liittyä UFO:jen vierailuihin tällä planeetalla, ja jos niin olisi, niin mitä tietoa tuo salaperäinen kirjasto, tuntemattominen merkkeineen oikein pitäisi sisällään?!

Ainoastaan kaksi suomankielistä artikkeliä löysin aiheesta, ne tässä :

https://mysticalmagazine.com/fi/5711-metal-library-of-the-atlanteans-10-photos/

https://eksopolitiikka.fi/tiede/jattilaisten-rakentama-kultainen-kirjasto-loytynyt/

42

1296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiitos!

      Tosi mielenkiintoista.

    • Anonyymi

      Tuossa oli Jännää että se haastateltu asiantuntija Shian Proctor lensi muuten äskettäin avaruuteen spacex:n ja inspiration4 lennolla.

    • Anonyymi

      Maaplaneetta on täynnä ikivanhoja luolia ja luolastoja, mutta valitettavasti on vaikea löytää uudempia tutkimusmatkakuvauksia ja videoita mielenkiintoisimpien luolien tutkimisesta. Monet luolista on suljettu, kuten esimerkiski Grand Canyonin luolasto, Maltan Hypogeum ja Kanadan Nahanni Valleyn luolat. Vanhempia kertomuksia olen kuitenkin jonkin verran lueskellut. Luolien tutkimisessa on kuulemma omat vaaransa ja monet ovat vartioituja. Intiaaniheimo vartioi kuulemma Etelä Amerikassa jotain luolaa, mutta monissa luolissa on "yliluonnolliset" vartijat ja ehkä jotain muitakin olentoja vartioimassa. Joskus vieralijat on kuitenkin toivotettu tervetulleiksikin joissakin paikoissa.

      Mielenkiintoinen aihe ja varmasti elokuvissakin tulee yleistymään, kuten videopeleissä on jo pidempään ollut.

      • Anonyymi

        Nahannin laaksossa Grotto Valerie -luolasto on ollut avoinna ainakin vielä 1980-luvulla, mutta suljettiin äkillisesti. Luolan eräästä suuresta huoneesta löydettiin noin sadan vuohen, lampaan ja pässin noin 2000 vuotta vanhoja jäännöksiä.


      • Anonyymi00012

        Grand Canyon-alueella on enemmänkin luolia, eikä kaikkia ilmeisestikään ole suljettu. Osa kuitenkin on ja tietyille alueille meneminenkin on kiellettyä ja alueita valvotaan. Mystisiä katoamistapauksia on tapahtunut.


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Grand Canyon-alueella on enemmänkin luolia, eikä kaikkia ilmeisestikään ole suljettu. Osa kuitenkin on ja tietyille alueille meneminenkin on kiellettyä ja alueita valvotaan. Mystisiä katoamistapauksia on tapahtunut.

        Siinä nyt ei pitäisi olla juuri ihmettelemistä. Huonosti yritykseen varautuneita seikkalijoita kuolee tai jää loukkuun näissä luolissa aina toisinaan. Utahin Nutty Putty cave on hyvä esimerkki.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Nutty_Putty_Cave


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Siinä nyt ei pitäisi olla juuri ihmettelemistä. Huonosti yritykseen varautuneita seikkalijoita kuolee tai jää loukkuun näissä luolissa aina toisinaan. Utahin Nutty Putty cave on hyvä esimerkki.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Nutty_Putty_Cave

        Ei sieilä tuon tyyppisiä luolia ole yleisölle avoinna, joten ei ole mahdollista käydä noin.


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Grand Canyon-alueella on enemmänkin luolia, eikä kaikkia ilmeisestikään ole suljettu. Osa kuitenkin on ja tietyille alueille meneminenkin on kiellettyä ja alueita valvotaan. Mystisiä katoamistapauksia on tapahtunut.

        On tarinoita kadonneista vaeltajista, jotka vuosien kuluttua ovat päässeet karkuun vangitsijoiltaan luolastoista, mutta tarinoiden paikkansa pitäyydestä en tiedä.


      • Anonyymi00016
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        Ei sieilä tuon tyyppisiä luolia ole yleisölle avoinna, joten ei ole mahdollista käydä noin.

        Ohjatut kierrokset eivät ole se huolenaihe. Ohjaajat osaavat asiansa ja niiden ykkösintressi muutenkin on pitää turistit pois oikeista vaaranpaikoista.

        Ongelmana ovat yksittäiset seikkailijat, joita vetävät tavallisesti puoleensa suljetut ja rajoitetut alueet.


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        On tarinoita kadonneista vaeltajista, jotka vuosien kuluttua ovat päässeet karkuun vangitsijoiltaan luolastoista, mutta tarinoiden paikkansa pitäyydestä en tiedä.

        Tilanne oli täysin sama Etelä-Amerikassa. Legendat luoliin ja rotkoihin piilotetuista "indioiden" kulta-aarteista tai ihmeellisistä maan alla sijaitsevista kaupungeista ovat sikäli hyödyllisiä, että ne ruokkivat turismibisnestä, josta monet näistä karuista alueista ovat taloutensa puolesta riippuvaisia.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        On tarinoita kadonneista vaeltajista, jotka vuosien kuluttua ovat päässeet karkuun vangitsijoiltaan luolastoista, mutta tarinoiden paikkansa pitäyydestä en tiedä.

        Concrete Rapids alueelta kerrotaan, että valtavan suuri lintu, jonka siipien väli noin 5 metriä ilmestyi yhtäkkiä taivaalta ja hyökkäsi vaellusretkellä olleiden kimppuun.


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Concrete Rapids alueelta kerrotaan, että valtavan suuri lintu, jonka siipien väli noin 5 metriä ilmestyi yhtäkkiä taivaalta ja hyökkäsi vaellusretkellä olleiden kimppuun.

        Granite Rapids oli tuo alue Grand Canyonilla.


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Concrete Rapids alueelta kerrotaan, että valtavan suuri lintu, jonka siipien väli noin 5 metriä ilmestyi yhtäkkiä taivaalta ja hyökkäsi vaellusretkellä olleiden kimppuun.

        Muuten kuin jos ne vetivät mittanauhaa sen linnun ympärille, olisin varovainen ihmisten mitatessa lintuja ilmaan tai punnitessa kaloja veteen.

        Kaliforniankondori esimerkiksi voi olla jopa 3 metrinen siipiväliltä. Lisää vähän tarinaan ja saat tuon.


      • Anonyymi00021

        Skinwalker Ranchiltahan löytyi hijattain keinototekoinen luola ja siellä sai säteilyä vaarallisen annoksen yksi tutkimusryhmän jäsen. En tiedä missä määrin siinä uudessa dokumenttisarjassa kerrottiin tästä tapauksesta.


      • Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        Skinwalker Ranchiltahan löytyi hijattain keinototekoinen luola ja siellä sai säteilyä vaarallisen annoksen yksi tutkimusryhmän jäsen. En tiedä missä määrin siinä uudessa dokumenttisarjassa kerrottiin tästä tapauksesta.

        Skinwalker ranchin asiaa käsiteltiin toisessa ketjussa.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16426763/tapaus-skinwalker-ranch

        Barry Greenwoodin, joka on paranormaalien ilmiöiden tutkija, huomiot tapauksesta ovat edelleen lukemisen arvoisia.
        ---Skinwalker Ranch on tämän tyyppisen tiedon tulva: sensaatiomainen, karmiva ja kylmäävä, mutta aina törmää tiiliseinään, kun piti todistaa, että nämä tapaukset olivat aitoja ilmentymiä todella oudoista ilmiöistä.---


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        On tarinoita kadonneista vaeltajista, jotka vuosien kuluttua ovat päässeet karkuun vangitsijoiltaan luolastoista, mutta tarinoiden paikkansa pitäyydestä en tiedä.

        Luolat ovat sellaisia paikkoja, että kun sieltä löytää metallioven niin kannattaa juosta lujaa ulos. Maan sisus on ihan täynnä luolastoja, mutta sinne ei ole ihmisellä mitään asiaa. Sinne on jotkut menneet, mutta ei palanneet. Tapauksia on pilvinpimein. Siellä asuvat eivät ole ihmisiä sen voin vain sanoa.


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Skinwalker ranchin asiaa käsiteltiin toisessa ketjussa.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16426763/tapaus-skinwalker-ranch

        Barry Greenwoodin, joka on paranormaalien ilmiöiden tutkija, huomiot tapauksesta ovat edelleen lukemisen arvoisia.
        ---Skinwalker Ranch on tämän tyyppisen tiedon tulva: sensaatiomainen, karmiva ja kylmäävä, mutta aina törmää tiiliseinään, kun piti todistaa, että nämä tapaukset olivat aitoja ilmentymiä todella oudoista ilmiöistä.---

        Onko joku teistä seurannut tuota Secrets of Skinwalker Ranch-sarjaa? Minä en ole, kun on jostain syystä poistettu Primelta, vaikka pitåisi siellä näkyä. Skinwalke Ranchillahan tehtiin todella hieno löytö, eli keinotekoinen luolasto ja jotain koneita, mutta samalla yksi ryhmän jäsenistä sai vaarallisen annoksen säteilyä. Sarjan lopettamistakin harkitiin, mutta uusi
        kausi on kai jo julkaistu sittenkin.


      • Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Onko joku teistä seurannut tuota Secrets of Skinwalker Ranch-sarjaa? Minä en ole, kun on jostain syystä poistettu Primelta, vaikka pitåisi siellä näkyä. Skinwalke Ranchillahan tehtiin todella hieno löytö, eli keinotekoinen luolasto ja jotain koneita, mutta samalla yksi ryhmän jäsenistä sai vaarallisen annoksen säteilyä. Sarjan lopettamistakin harkitiin, mutta uusi
        kausi on kai jo julkaistu sittenkin.

        Se on myös hyvä sarja se Blind Frog Ranch, jonka katsoin kokonaan kakki 5 kautta ennätysajassa. En tiedä varmuudella, mutta eräiden videoiden mukaan sielläkin tehtiin luolalöydöksiä , joista ei sarjassa kerrottu. Oli löytybnyt kuulemma luurankoja ja jotain muuta, mutta ei sitä kultaa mitä etsiittin. Nyt tuo sarja ei enää jatkune, koska toinen päähenkilöistä tutkintovakeudessa murhasta ja hänen isänsä kuoli juuri sairauteen.


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00029 kirjoitti:

        Se on myös hyvä sarja se Blind Frog Ranch, jonka katsoin kokonaan kakki 5 kautta ennätysajassa. En tiedä varmuudella, mutta eräiden videoiden mukaan sielläkin tehtiin luolalöydöksiä , joista ei sarjassa kerrottu. Oli löytybnyt kuulemma luurankoja ja jotain muuta, mutta ei sitä kultaa mitä etsiittin. Nyt tuo sarja ei enää jatkune, koska toinen päähenkilöistä tutkintovakeudessa murhasta ja hänen isänsä kuoli juuri sairauteen.

        Skinwalker Ranchilla ja Blid Frog Raqnchilla etäisyyttä muistaakseni vain noin 30 km, eli voivat olla samojakin luolastoja molemmilla alueilla.


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        Luolat ovat sellaisia paikkoja, että kun sieltä löytää metallioven niin kannattaa juosta lujaa ulos. Maan sisus on ihan täynnä luolastoja, mutta sinne ei ole ihmisellä mitään asiaa. Sinne on jotkut menneet, mutta ei palanneet. Tapauksia on pilvinpimein. Siellä asuvat eivät ole ihmisiä sen voin vain sanoa.

        Asuuhan siellä Goblineita ja muita olentoja. Skotlannissa on linna, joka kuulemma Goblinien rakentama 1200-luvulla. Jäljellä on enää rauniot, mutta halli on säilynyt ja Stairway to Hell, ja kivisen kierrportaikon pohjalla kivinen este tehty sisältäpäin. Jotkut väittävät kuulleensa pelottavuia ääniä siellä portaikon alapäässä...


      • Anonyymi00032
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        Luolat ovat sellaisia paikkoja, että kun sieltä löytää metallioven niin kannattaa juosta lujaa ulos. Maan sisus on ihan täynnä luolastoja, mutta sinne ei ole ihmisellä mitään asiaa. Sinne on jotkut menneet, mutta ei palanneet. Tapauksia on pilvinpimein. Siellä asuvat eivät ole ihmisiä sen voin vain sanoa.

        On siellä ilmeisesti kuitenkin käyty syvemmälläkin. 1950-luvulta on tarinoita ja kertomuksia koottu esimerkiksi teokseen InnerEarth Entrances - Branton.


      • Anonyymi00033
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        Luolat ovat sellaisia paikkoja, että kun sieltä löytää metallioven niin kannattaa juosta lujaa ulos. Maan sisus on ihan täynnä luolastoja, mutta sinne ei ole ihmisellä mitään asiaa. Sinne on jotkut menneet, mutta ei palanneet. Tapauksia on pilvinpimein. Siellä asuvat eivät ole ihmisiä sen voin vain sanoa.

        Asuu siellä ihmisiäkin. 1200-luvulla woolpitin kylään britanniassa ilmestyi kaksi ihonväriltään vihreää lasta. He kertoivat tulleensa maan sisältä ja asuivat paikassa jonka nimi on st martins land. Lapset kieltäytyivät syömästä muuta kuin papuja. Poika kuoli pian,mutta tyttö eli pitkään ja ihonvärikin muuttui monipuolisemman ravinnon johdosta. Vastaavanlainen tapaus sattui espanjan banjosin kylässä vuonna 1893 ja lapsista on valokuviakin. Näissä paikoissa missä ihonväri on vihreä, ei liene kovin korkea elintaso ja lasten karkaaminenkin voi liittyä siihen.


      • Anonyymi00034
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Asuu siellä ihmisiäkin. 1200-luvulla woolpitin kylään britanniassa ilmestyi kaksi ihonväriltään vihreää lasta. He kertoivat tulleensa maan sisältä ja asuivat paikassa jonka nimi on st martins land. Lapset kieltäytyivät syömästä muuta kuin papuja. Poika kuoli pian,mutta tyttö eli pitkään ja ihonvärikin muuttui monipuolisemman ravinnon johdosta. Vastaavanlainen tapaus sattui espanjan banjosin kylässä vuonna 1893 ja lapsista on valokuviakin. Näissä paikoissa missä ihonväri on vihreä, ei liene kovin korkea elintaso ja lasten karkaaminenkin voi liittyä siihen.

        Tuosta Banjosin tapauksesta AI kertoo;

        The Origin: The Spanish story was completely fabricated by author John Macklin in his 1965 book Strange Destinies.

        The Evidence: Investigations have proven that no village named "Banjos" has ever existed in Spain.


      • Anonyymi00035
        Anonyymi00034 kirjoitti:

        Tuosta Banjosin tapauksesta AI kertoo;

        The Origin: The Spanish story was completely fabricated by author John Macklin in his 1965 book Strange Destinies.

        The Evidence: Investigations have proven that no village named "Banjos" has ever existed in Spain.

        Toisen tarinan mukaan Banjos onkin- tai on ollut - Länsi-Virginiassa ja tarina sijoittuu sinne 1800-luvulle.


      • Anonyymi00037
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Asuu siellä ihmisiäkin. 1200-luvulla woolpitin kylään britanniassa ilmestyi kaksi ihonväriltään vihreää lasta. He kertoivat tulleensa maan sisältä ja asuivat paikassa jonka nimi on st martins land. Lapset kieltäytyivät syömästä muuta kuin papuja. Poika kuoli pian,mutta tyttö eli pitkään ja ihonvärikin muuttui monipuolisemman ravinnon johdosta. Vastaavanlainen tapaus sattui espanjan banjosin kylässä vuonna 1893 ja lapsista on valokuviakin. Näissä paikoissa missä ihonväri on vihreä, ei liene kovin korkea elintaso ja lasten karkaaminenkin voi liittyä siihen.

        Tästähän on SEURA-lehti näköjään tehnyt artikkelinkin tänä vuonna;

        https://seura.fi/ilmiot/mysteerit/vihreiden-lasten-arvoitus-keita-olivat-woolpitin-kylaan-kulkeutuneet-orvot/


      • Anonyymi00038

      • Anonyymi00039
        Anonyymi00032 kirjoitti:

        On siellä ilmeisesti kuitenkin käyty syvemmälläkin. 1950-luvulta on tarinoita ja kertomuksia koottu esimerkiksi teokseen InnerEarth Entrances - Branton.

        Lapinjärven 1952 tärinät huomiotu 1953 FATE-lehdessä. Oliko ne maanjärisyksiä, vai jotain muuta?:

        "The next story was published on pages 5-6 of the June, 1953 issue of FATE: “Something is going on beneath the little village of Lapinjarvi, 75 miles north-east of Helsinki, Finland. Since August residents of the village have been aware of strange rumblings, unusual vibrations, deep-pitched roars and muttering’s. They are unable to locate them accurately or to pin them down. In one night, 20 separate disturbances were noted. Some of the residents call them 'explosions.' Some say they are shaking’s. They cannot tell whether they are in the air or in the ground but most of them think the latter. Some say the earth trembles, others disagree... "Meanwhile the citizens shake their heads, talk in low voices, and go about their jobs waiting apprehensively for the next deep rumbling to "


      • Anonyymi00040
        Anonyymi00032 kirjoitti:

        On siellä ilmeisesti kuitenkin käyty syvemmälläkin. 1950-luvulta on tarinoita ja kertomuksia koottu esimerkiksi teokseen InnerEarth Entrances - Branton.

        Luutnantti Percy Fawkett katosi Amazonin Mato Grosson alueella poikansa ja muun retkikunnan kanssa vuonna 1925. Hän oli etsimässä muinaista kaupunkia. Tuo matka oli toinen ja hänellä on täytynyt olla jotain koordinaatteja ja tietoa mistä etsiä. Joen varsi on todennäköinen etsintäkohde ja hän ehkä ensimmäisellä kerralla löysikin paikan, mutta pidempi luolatutkimusmatka vaatii kunnollista varustautumista. Poikakin luultavasti
        lähti mukaan matkalle kun paikkakin oli tiedossa. Amazon joen – en tiedä onko sivujoki – varrella todellakin on muinaisia ja kasvillisuuden suureksi osaksi peittämiä valtavia keinotekoisia kivisiä rakennelmia. Katsoin videon, jossa joukko paikallisia miehiä tutkiskeli tätä paikkaa. Siellä on myös ihmisen kuljettava luola, johon he eivät kuitenkaan kovin pitkälle edenneet. Tuota Taysosin luolaa muistuttavat suuret tonnien painoiset kulmikkaat kivet, joista rakennelma koostuu.


      • Anonyymi00040 kirjoitti:

        Luutnantti Percy Fawkett katosi Amazonin Mato Grosson alueella poikansa ja muun retkikunnan kanssa vuonna 1925. Hän oli etsimässä muinaista kaupunkia. Tuo matka oli toinen ja hänellä on täytynyt olla jotain koordinaatteja ja tietoa mistä etsiä. Joen varsi on todennäköinen etsintäkohde ja hän ehkä ensimmäisellä kerralla löysikin paikan, mutta pidempi luolatutkimusmatka vaatii kunnollista varustautumista. Poikakin luultavasti
        lähti mukaan matkalle kun paikkakin oli tiedossa. Amazon joen – en tiedä onko sivujoki – varrella todellakin on muinaisia ja kasvillisuuden suureksi osaksi peittämiä valtavia keinotekoisia kivisiä rakennelmia. Katsoin videon, jossa joukko paikallisia miehiä tutkiskeli tätä paikkaa. Siellä on myös ihmisen kuljettava luola, johon he eivät kuitenkaan kovin pitkälle edenneet. Tuota Taysosin luolaa muistuttavat suuret tonnien painoiset kulmikkaat kivet, joista rakennelma koostuu.

        Luin joskus kirjan ja katselin elokuvan hänestä ja viimeisestä retkestä.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Z:_Amazonin_kadonnut_kaupunki

        Kiehtova tarina ja se oli aikaa ennen nykytekniikan. Se oli melkoista hakuammuntaa, sillä viidakon sanotaan peittävän minkä tahansa kivirakennuksen viikoissa siten että et huomaa vaikka seisoisit sen päällä.

        Viidakossa kuumuus, kosteus, öttiäiset, trooppiset taudit, ja huollon puute tekee sen että siellä ei kestä kauaa. Ei edes nykyisillä varusteilla. Onnettomuusriski on valtaisa ja alkuasukkaat eivät kaikki tykkää vierailijoista.

        Veden kulutus ja energian kulutus edellyttää että osaat hyödyntää luonnon antimia ja ihan tavallinen ripuli saattaa olla kohtalokas, kun se vie voimat etkä jaksa enää takaisin.

        Joku tunnettu nykyajan seikkailija lähti etsimään El Doradoa, mutta luopui varsin pian jalan tehtävästä etsintäretkestä. Heillä oli päiviä, että pääsivät etenemään viidakon tiheyden vuoksi vain 500 metriä päivässä ja olosuhteet oli sietämättömät ötököiden vuoksi.

        Näkyvyys oli muutamia metrejä ja kun viidakoitunut etsittävä alue on tuhansia neliökilometrejä niin helpommin voittaa lotossa kahdesti peräkkäin.

        National Geographicilla seikkailee Albert Lin etsien muinaisia kaupunkeja uusimmalla tekniikalla. Dronella lennätetään Lidar- laitteita jotka "näkee" viidakon läpi maan muodot ja tunnistaa tekoälyn avulla raunioiden muodot ja piirtää tarkkaa kuvaa näytölle.

        He ovat löytäneet useitakin muinaisia kaupunkeja, eikä ne vaikuta olevan ollenkaan niin harvinaisia, kuin mitä uskottiin vielä parikymmentävuotta sitten.

        Dronet ja tutkalaitteet kehittyy ja kartoittavat yhä suurempia alueita. Sieltä on vielä löytöjä pitkään luvassa!

        Suurimpia mysteerejä on se että kuka on halki maapallon onnistunut aikoinaan viemään samankaltaista arkkitehtuuria yli merten ja mantereiden ja saanut vielä jonkun innostumaan rakentamaan sen arkkitehtuurin mukaisesti.


      • Anonyymi00041
        HeIIäkoukku kirjoitti:

        Luin joskus kirjan ja katselin elokuvan hänestä ja viimeisestä retkestä.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Z:_Amazonin_kadonnut_kaupunki

        Kiehtova tarina ja se oli aikaa ennen nykytekniikan. Se oli melkoista hakuammuntaa, sillä viidakon sanotaan peittävän minkä tahansa kivirakennuksen viikoissa siten että et huomaa vaikka seisoisit sen päällä.

        Viidakossa kuumuus, kosteus, öttiäiset, trooppiset taudit, ja huollon puute tekee sen että siellä ei kestä kauaa. Ei edes nykyisillä varusteilla. Onnettomuusriski on valtaisa ja alkuasukkaat eivät kaikki tykkää vierailijoista.

        Veden kulutus ja energian kulutus edellyttää että osaat hyödyntää luonnon antimia ja ihan tavallinen ripuli saattaa olla kohtalokas, kun se vie voimat etkä jaksa enää takaisin.

        Joku tunnettu nykyajan seikkailija lähti etsimään El Doradoa, mutta luopui varsin pian jalan tehtävästä etsintäretkestä. Heillä oli päiviä, että pääsivät etenemään viidakon tiheyden vuoksi vain 500 metriä päivässä ja olosuhteet oli sietämättömät ötököiden vuoksi.

        Näkyvyys oli muutamia metrejä ja kun viidakoitunut etsittävä alue on tuhansia neliökilometrejä niin helpommin voittaa lotossa kahdesti peräkkäin.

        National Geographicilla seikkailee Albert Lin etsien muinaisia kaupunkeja uusimmalla tekniikalla. Dronella lennätetään Lidar- laitteita jotka "näkee" viidakon läpi maan muodot ja tunnistaa tekoälyn avulla raunioiden muodot ja piirtää tarkkaa kuvaa näytölle.

        He ovat löytäneet useitakin muinaisia kaupunkeja, eikä ne vaikuta olevan ollenkaan niin harvinaisia, kuin mitä uskottiin vielä parikymmentävuotta sitten.

        Dronet ja tutkalaitteet kehittyy ja kartoittavat yhä suurempia alueita. Sieltä on vielä löytöjä pitkään luvassa!

        Suurimpia mysteerejä on se että kuka on halki maapallon onnistunut aikoinaan viemään samankaltaista arkkitehtuuria yli merten ja mantereiden ja saanut vielä jonkun innostumaan rakentamaan sen arkkitehtuurin mukaisesti.

        Se elokuvahan kuitenkin on siltä osin fiktiota mikä tapahtui siellä Amazonin viidakossa sen jälkeen kun poistuivat viimeiseltä retkipaikalta. Ei saatu mitään tietoa sen jälkeen kun kaikki katosivat.Sen paikan sijainti mitä etsivät oli oltava heillä tiedosssa ja todennäköisesti jonkun joen vieressä.


      • Anonyymi00042
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Luutnantti Percy Fawkett katosi Amazonin Mato Grosson alueella poikansa ja muun retkikunnan kanssa vuonna 1925. Hän oli etsimässä muinaista kaupunkia. Tuo matka oli toinen ja hänellä on täytynyt olla jotain koordinaatteja ja tietoa mistä etsiä. Joen varsi on todennäköinen etsintäkohde ja hän ehkä ensimmäisellä kerralla löysikin paikan, mutta pidempi luolatutkimusmatka vaatii kunnollista varustautumista. Poikakin luultavasti
        lähti mukaan matkalle kun paikkakin oli tiedossa. Amazon joen – en tiedä onko sivujoki – varrella todellakin on muinaisia ja kasvillisuuden suureksi osaksi peittämiä valtavia keinotekoisia kivisiä rakennelmia. Katsoin videon, jossa joukko paikallisia miehiä tutkiskeli tätä paikkaa. Siellä on myös ihmisen kuljettava luola, johon he eivät kuitenkaan kovin pitkälle edenneet. Tuota Taysosin luolaa muistuttavat suuret tonnien painoiset kulmikkaat kivet, joista rakennelma koostuu.

        Näitä näkyvillä olevia laajempien luolastojen aukkoja on Grand Canyonillakin, mutta niitä on suljettu sitä mukaa kun on löytynyt ja tehty kyseisistä alueista restrict-alueita.

        Maltan Hypogeumilla katosi koululaisryhmä opettajineen 1920-luvulla luolatunneleihin ja sen jälkeen alemmille tasoille pääsy estettiin. Erään tarinan version mukaan koko ryhmä, eli noin 30 henkilöä katsoi tuolloin, mutta toisen version mukaan vain osa ja he olivat eksyneet.
        Tätä tapahtumaa pidetään kuitenkin ehdottomasti totena ja National Geography- lehtikin julkaisi uutisen tapauksesta 1940-luvulla.


    • Anonyymi

      Joku oli tehnyt jonkin kartan missä näkyi nuita luolia ja missing 411 paikkoja. Meni yks yhteen knsallispuistojen kanssa. Toki korrelaatio ei aina tarkoita kausaalisuhdetta

      • Anonyymi

        Olisikohan sinulla linkkiä tuohon 411-karttaan?

        Monet paikat joissa katoamisia on tapahtunut, on nimetty esimerkiksi "Devils Peak"-nimellä, jossa on tapahtunut eräs outo tuoreempikin katoaminen. Nahanni Valley taas tunnetaan myös nimellä "Valley of the Headless Man" historiallista syistä.


    • Anonyymi

      Eikö tämä Tayosin ihmeluola ole juuri se sama, jonka takia von Däniken joutui vaikeuksiin 70-luvulla ja myönsi myöhemmin ettei hän ollut oikeasti nähnyt kuvailemiaan ihmeitä?

      • Anonyymi

        Däniken on kyllä myöntänyt tuon kirjassaan olleen tiedon vääräksi, mutta ei se kyseistä luolastoa olemattomaksi tee. Father Crespillä oli kokoelma aarteita, jotka olivat peräisin näistä luolista ja esineitä pidetiin esillä Crespin kuoleman saakka. Ei kuitenkaan tiedetty mistä hän oli aarteet saanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Däniken on kyllä myöntänyt tuon kirjassaan olleen tiedon vääräksi, mutta ei se kyseistä luolastoa olemattomaksi tee. Father Crespillä oli kokoelma aarteita, jotka olivat peräisin näistä luolista ja esineitä pidetiin esillä Crespin kuoleman saakka. Ei kuitenkaan tiedetty mistä hän oli aarteet saanut.

        Eihän kukaan kai sanonutkaan luolaston olevan fiktiota?

        https://www.tayos.org/about-tayos

        Sen sijaan von Dänikenin/Móriczin tarina näyttää sitä olevan. Stan Hallin retkue tuli siihen tulokseen ja Hallin tytär, Eileen, kuulostaisi olevan samalla kannalla seurattuaan isänsä jalanjälkiä luolaan. He näyttävät tosin tehneen hyvää työtä luolastoa koskevan tietämyksen kasvattamisessa ja sen ekosysteemin suojelussa.


    • Kiitos mielenkiintoisesta uutisesta!

      Joku vuosi sitten katselin dokumentin jostakin oudosta ja oudonnäköisestä heimosta, joka muistaakseni joskus 1500-1600 luvulla asui erittäin vaikeapääsyisessä luolassa, jonka sisäänkäynti oli vuoren seinämässä jonne piti mennä ilmeisesti köysitikkailla.

      Heillä oli oma kieli ja omat tavat, eikä ulkopuolisia päästetty luolaan. Heillä oli jotakin "taikalaitteita", mutten muista millaisia. Valoja taisi olla ainakin. He tekivät jotakin kauppaa munkkien kanssa elintarvikkeista ja antoivat jotakin vaihdossa.

      He olivat kommunikoineet munkkien kanssa ja kertoneet tulleensa taivaalta. Ilmeisesti heidän kulkuneuvonsa oli mennyt rikki.

      Heimo katosi ja unohtui, vasta vuosisatojen jälkeen luolaa mentiin tutkimaan kunnolla vanhojen kirjoitusten perusteella ja jos en väärin muista, sieltä löydettiin kaksi outoa muumiota.

    • Anonyymi00024

      Suomessakin on valtavat luolastot, mutta niitä ei virallisesti ole olemassa. Pari kaverusta on joutunut oikeuteen niiden olemattomien luolastojen takia ja saaneet maanpetos syytteen ym. Niitä ei kannata mennä tonkimaan muutenkaan.

      • Anonyymi00025

        Maanlaajuisusta luolastoista taisivat puhua siinä TV ssä juuri esitetyssä ohjelmassa. En tiedä niistä, mutta mitäköhän luolia ne voisivat olia? Muinaisia rakennelmiako, vaii uudenmpia?


      • Anonyymi00026

        Näin haluaa Suomen korruptoitunut oikeuslaitos meidän uskovan. Kumma vain, kun ei kukaan ole niitä koskaan havainnut lukuunottamatta viimeisen noin sadan vuoden aikana louhittuja.
        Eli väitteelle ei ole todisteita lukuunottamatta korruptoidun esivaltamme epäsuoraa todistelua.


      • Anonyymi00028

        Siis jotain muinaisia luolastojako on täälläkin tiedossa? Onhan niitä rakennettuja tietystikin ja Helsingin allakin ainakin 600 km. Nuo muinaiset luolastot kuitenkin itseäni kiinnostaisivat. Täyneehän niitä olla kun on menninkäishavaintojakin runsaastin tehty Suomessa. Sauhulan ja Pieksämäen alueen ihmissusista on myös kerrottu tarinoita.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1047
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      295
      746
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      666
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe