Se on ite joka toista haukkuu

Anonyymi-ap

Näin opetettiin jo kakarana.
Ei kannattanut sanoa että oot tyhmä, koska oikeutettu vastaus kuului: ITE OOT.

265

1898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juurikin näin!
      Näin minäkin opin, ehkä joillain muilla on toisenlaiset opit.
      Olisi ihan mielenkiintoista kuulla näistä muista opeista.

      • Anonyymi

        Sananvapauden nimissä jonkun mielestä ihmistä saa nimittää olmiksi, jos tämä sanoo olevansa vaatimaton.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sananvapauden nimissä jonkun mielestä ihmistä saa nimittää olmiksi, jos tämä sanoo olevansa vaatimaton.

        En ensinkään ymmärrä millään tasolla, enkä kenenkään toimesta toisten nimittelyä.
        Asioista voimme olla erimieltä ja se on ihan normaalia, mutta en ymmärrä myöskään sitä, että yleisellä keskustelupalstalla ei oteta huomioon sitä, että täällä on monia keskustelijoita (tai olisi jos) ja jauhetaan vuosien takaisia loukkauksia monissa ketjuissa.
        Olisi suotavaa, että näin uuden vuoden aloittaisimme puhtaalta pöydältä.
        Itse tykkäisin keskustella asioista laidasta laitaan, en ole täällä mitään puolia valitsemassa.
        Minulle kaikki ovat samanarvoisia.
        Jos niinkuin ´´kimppuuni hyökätään´´ vastaan ehkä napakastikin, mutten jää asiaa jauhamaan mailman tappiin.
        Toivokaamme parempaa uutta vuotta myös tänne palstalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sananvapauden nimissä jonkun mielestä ihmistä saa nimittää olmiksi, jos tämä sanoo olevansa vaatimaton.

        Uhri voisi itse esittäytyä ja kertoa tapauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sananvapauden nimissä jonkun mielestä ihmistä saa nimittää olmiksi, jos tämä sanoo olevansa vaatimaton.

        Täällä voidaan nimitellä millä nimityyksellä tahansa, ja sehän on kirjoittajan mielipiteen ilmaisu.
        Katso 2.1.23, 22:20:33-


    • Lapsellinen puolustusmekanismi.
      Se joka moittii toista ihmistä tyhmäksi, ei ole välttämättä tyhmä, vaan röyhkeä ja huonosti kasvatettu.
      Loukkaamisen palauttaminen takaisin samassa muodossa loukkaajan kasvoille osoittaa vain rekisterin kapeutta. :)

      • Anonyymi

        Älykäskö siis keksii pahempia haukkumasanoja vastineeksi ja sanasota yltyy kenties loputa käsirysyksi?
        Sinäkin usein olet sinua moittineille vastannut, että ne moitteet kertoo vain moittijasta itsestään,


      • Joo tajuan mitä tarkoitat. Eli ajattelit sanatarkasti.
        Minä taas ajattelin, että se käytöksenä tyhmää, että juuri sillä hetkellä on tyhmä.
        En ajatellut, että kukaan olisi kaikilla osa-alueilla ja kokonaan tyhmä.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Joo tajuan mitä tarkoitat. Eli ajattelit sanatarkasti.
        Minä taas ajattelin, että se käytöksenä tyhmää, että juuri sillä hetkellä on tyhmä.
        En ajatellut, että kukaan olisi kaikilla osa-alueilla ja kokonaan tyhmä.

        Tuo tyhmäksi nimittely on lasten kieltä, täällä joku alkaa jo puhua rekistereistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tyhmäksi nimittely on lasten kieltä, täällä joku alkaa jo puhua rekistereistä.

        Mielestäni nimittely yleensäkin on tyhmää.
        Eikös sitä sanotakin, että kun asialliset sanat loppuu, ruvetaan juuri nimittelyalueelle.
        Vierastan kenenkään nimittelemistä, jos niin tekisin, silloinhan olen itse tyhmä.


      • Anonyymi

        Ploma on "verbaalikko". Kuten kk ja makr. niiltä löytyy "kuvauiksia".


      • Eliaana kirjoitti:

        Mielestäni nimittely yleensäkin on tyhmää.
        Eikös sitä sanotakin, että kun asialliset sanat loppuu, ruvetaan juuri nimittelyalueelle.
        Vierastan kenenkään nimittelemistä, jos niin tekisin, silloinhan olen itse tyhmä.

        Lasten suustahan näitä nimittelyjä yleensä jossain kehitysvaiheessa kuulee, saatetaan lapsia neuvoakin vastaamaan samalla mitalla.
        Muutoin asiallisuuden ja aikuismaisuuden loppumisena minäkin nimittelyä pidän ja on paras monessa tilanteessa jättää se omaan arvoonsa, saada se loppumaan alkuunsa. Onhan vakiovastauksiakin, joilla voi nolata nimittelijän, kuten:
        - Kiitos samoin!
        -Kerro lisää itsestäsi!

        Lapsilla on myös hokemia : Joka toisia haukkuu, sen napa pyörii ja paukkuu. Se joka suuttuu, se mustaksi muuttuu.
        Toisaalta todetaan, että ei haukku haavaa tee eikä haukkuva koira pure.
        Koirat haukkuvat, mutta karavaani kulkee.


      • Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

        Lasten suustahan näitä nimittelyjä yleensä jossain kehitysvaiheessa kuulee, saatetaan lapsia neuvoakin vastaamaan samalla mitalla.
        Muutoin asiallisuuden ja aikuismaisuuden loppumisena minäkin nimittelyä pidän ja on paras monessa tilanteessa jättää se omaan arvoonsa, saada se loppumaan alkuunsa. Onhan vakiovastauksiakin, joilla voi nolata nimittelijän, kuten:
        - Kiitos samoin!
        -Kerro lisää itsestäsi!

        Lapsilla on myös hokemia : Joka toisia haukkuu, sen napa pyörii ja paukkuu. Se joka suuttuu, se mustaksi muuttuu.
        Toisaalta todetaan, että ei haukku haavaa tee eikä haukkuva koira pure.
        Koirat haukkuvat, mutta karavaani kulkee.

        "Koirat haukkuvat, kun karavaani kulkee rotkoon"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ploma on "verbaalikko". Kuten kk ja makr. niiltä löytyy "kuvauiksia".

        Esimerkkejä meille, joiden tukea kuitenkin odotetaan. Yksikin viite ja päivämäärä auttaisi
        Koska koko palsta on valjastettu asialle, on järkevää lopettaa vihjailu.


    • Niinhän sitä lapsena tehtiin, mutta se oli ihan lapsena se.

      Vieläkin huomaa myös näillä palstoilla sitä samaa lapsellista, että "entäs ite, minkäslainen ite oot, minkäslaiset kuteet itelläs on ..."
      Aika huvittavaa, että siinä on jämähdetty (vai tultu uudestaan) lapsen tasolle.

      • Anonyymi

        Lapset on lapsia ja viattomia, oppivat ja kasvavat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapset on lapsia ja viattomia, oppivat ja kasvavat.

        Juuri lapsuusiässähän tapahtuu ns. mallioppiminen.
        Eli pitäisi myös ymmärtää se, että toista tyhmäksi nimitteleminen on tosi tyhmää.
        Sitä kai aloituskin tarkoittaa.


      • ´´ite oot´´ on puolustusreaktio, kun pahoittaa mielensä. Ei lapsen ajattelussa ole vielä niin laajaa skaalaa, etä voisi ajatella ja analysoida reaktiotaan loukkaukseen.
        Eiköhän aikuinenkin vastaa loukkaukseen aika lailla ensireaktion pohjalta.


      • Anonyymi

        Miksi saa?
        Onko asia tutkittu? Miten tyhmyyttä mitataan? Onko sanojalla joku syy paljastaa tietonsa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi saa?
        Onko asia tutkittu? Miten tyhmyyttä mitataan? Onko sanojalla joku syy paljastaa tietonsa?

        Siihenhän voi vastineeksi kysyä, että miten tyhmyyden vastakohtaa viisautta mitataan,

        Olikohan tämä Pelle Miljoonaa, en ihan varmaksi mene sanomaan:
        "Jos aineeksi muuttuisivat viisaat puheet
        niin tämä maailma hukkuisi paskaan"


    • Anonyymi

      On eri asia sanoa palstalla ikävästi , kuin kasvotusten.
      Niin ei pitäisi, mutta niin se menee.
      Sen huomaa luonnossa eläinten kohdalla, kun kuljettaa pientä shelttiä hihnassa, ja tulee vieras schäfer vastaan, niin oma shelttikoira on kiltisti kohdatessa, mutta sussarin loitotessa, nostaa rähäkkää.
      S

    • Anonyymi

      2.1.23. Huomenta..Itse jätin moni vuotisen tuttavani syystä. Hän on 80-82v. ???Läheisensä menettänyt ja osin syykin se, annoin aikaa, kohtasin häntä noin 3 kk. Muutaman kerran viikossa kävellen Kivikon Metsässä..Hän ei löytänyt mitään hyvää sanottavaa yhtään kenestäkään ihmisestä.Ei yhteisistä tuttavista. Hän myös kaikessa sätti arvosteli minua. Etsi syitä sada sanoa negatiiviseti minusta minulle itselleni . Tavalaan nosti itsensä jalustalle. Todella 3 kk kesti.Sanoin asialisesti syyn miksi en halua tavata ja ettei soitelisi viestitelisi enää. Sanoin myös ehkä hänen huono puhetyyli, muiden arvostelu ,muista pahan puhe johtuu surusta? Jos haketuisi suru ryhmään ym.Laaja ihmisverkosto kuitenkin hänellä olin vain ainoa roskalaatikko hänelle! Itseen siedä puhutan pahaa seläntakan toisista ihmisistä.Se rasittaa kuntelijaa ja on ihan turhaa,Mikään ei kanna ei ystävyttä,ei tuttavutta jos toisella ei mitään hyvää sanottavaa kenellekään.Itä-Helsinki 2.1.23

    • Anonyymi

      Minusta on sivistymätöntä nimitellä ja solvata toisia.
      Ulkonäkö on saatu syntymässä. Harvalla on sitä varaa muokata. Minusta ei tarvettakaan.
      Tyhmyys, jonka minä miellän järjen tai älyn vähyytenä, on myöskin syntymässä saatu.
      Ne ovat asioita joihin ihminen voi hyvin vähän itse vaikuttaa.
      Sitä vastoin ihminen voi kehittää itseään, hankkia sivistystä niillä resursseilla jotka on saanut.
      Käytöstavat oppii "tyhmempikin".

    • Ei kukaan normaali, sivistynyt ihminen joka voi hyvin roiku päivästä päivään, viikosta viikkoon, kuukaudesta kuukauteen ja vuodesta vuoteen anonyyminä loukkaamassa ja jahtaamassa joitakin muita kirjoittajia, jotka eivät jaa hänen elämänkatsomustaan, asennettaan, ajatuksiaan tai arvojaan.
      Eri mieltä saa olla, jokaisella saa olla omat mielipiteensä, mutta tällainen ajojahti on merkki siitä että jahtaajalla ei ole kaikki kunnossa.
      On sitten erikseen tietenkin ne, joiden kitarassa ei ole kuin yksi kieli ja siitä ei lähde muuta kuin yksi sävel ja se on aika ilkeää vingutusta.

      • Anonyymi

        Itse katsellut muutaman kuukauden näitä sivuja netissä , kun luulin että täältä sitä löytää ikäistensä seuraa ja ehkä uusia ystäviä.
        Joten ajatus kirjaamisesta jäi silleen , miksi olla mukana missään johon ei tunne kuuluvansa
        Ihan pari kolme kirjoittajaa olen löytänyt joiden kirjoituksia on mukava lukea ja ennenkaikkea ymmärtää.
        Siis toki saavat olla eri mieltä asioista, mutta kaikki ne loukkaavat ihmisjahtia ylläpitävät ihmiset , jotka eivät näe omia ns kommenttejaan toisten silmin , vaan jauhavat vanhoja mitättömiä asioita , joten miksi ??????
        Itse en tiedä näistä vanhoista asioista koska en ole näitä sivuja katsellut kun muutaman kuukauden, sekin kyllä riittää omiin analyyseihin ihmisistä .
        Pettymys on tietenkin kurja olotila jokaisella ei vaan minulla, niin paljon enemmän olin luullut vanhojen ihmisten taholta . Kunnioitusta toisia kohtaan ihmisenä , eikä parjaamista toisen elämän pikku asioista , ulkonäösta, elämäntyylistä ja jopa vaatetuksenkin pitäisi olla ikään sopiva että kelpaa ja ruokakin pitäisi olla kuten kaikilla muilla . Niin että en tiedä onko se tyhmyyttä vai sulaa kateuden aiheuttamaa ilkeyttä nämä kaikki noteeraukset joita vaivaudutaan kirjoittamaan .
        Joten ihan vaan minun ajatuksia tältä sektorilta eikä mitenkään riitaa haluava , ainoastaan miten olen kokenut tämän Suomi24 , ehkä oli liian suuret odotukset


      • Anonyymi

        Onko se sitten normaalia ja sivistynyttä roikkua jopa kohta 20 v täällä eri ikäpalstoilla loukkaamassa ja arvostelemassa nikkiään käyttäen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse katsellut muutaman kuukauden näitä sivuja netissä , kun luulin että täältä sitä löytää ikäistensä seuraa ja ehkä uusia ystäviä.
        Joten ajatus kirjaamisesta jäi silleen , miksi olla mukana missään johon ei tunne kuuluvansa
        Ihan pari kolme kirjoittajaa olen löytänyt joiden kirjoituksia on mukava lukea ja ennenkaikkea ymmärtää.
        Siis toki saavat olla eri mieltä asioista, mutta kaikki ne loukkaavat ihmisjahtia ylläpitävät ihmiset , jotka eivät näe omia ns kommenttejaan toisten silmin , vaan jauhavat vanhoja mitättömiä asioita , joten miksi ??????
        Itse en tiedä näistä vanhoista asioista koska en ole näitä sivuja katsellut kun muutaman kuukauden, sekin kyllä riittää omiin analyyseihin ihmisistä .
        Pettymys on tietenkin kurja olotila jokaisella ei vaan minulla, niin paljon enemmän olin luullut vanhojen ihmisten taholta . Kunnioitusta toisia kohtaan ihmisenä , eikä parjaamista toisen elämän pikku asioista , ulkonäösta, elämäntyylistä ja jopa vaatetuksenkin pitäisi olla ikään sopiva että kelpaa ja ruokakin pitäisi olla kuten kaikilla muilla . Niin että en tiedä onko se tyhmyyttä vai sulaa kateuden aiheuttamaa ilkeyttä nämä kaikki noteeraukset joita vaivaudutaan kirjoittamaan .
        Joten ihan vaan minun ajatuksia tältä sektorilta eikä mitenkään riitaa haluava , ainoastaan miten olen kokenut tämän Suomi24 , ehkä oli liian suuret odotukset

        Toisaalta taas täällä on todella ihania, hyvin itseään ilmaisevia, viisaita ja tasapainoisia ikätovereita, joiden seurassa viihdyn erinomaisesti ja he ovat ne "kymmenen vanhurskasta" (tosiasiassa paljon enemmän ja osa myös anonyymeinä kirjoittavia) joiden takia en laita tätä omaa Sodomaani tuleen ja pakene katsomatta taakseni, hieman teatraalisesti asian ilmaistakseni.
        Kaikkein vaikeinta on olla vastaamatta ilkeilyihin, provoihin ja vääristelyihin. Se ei tarkoita sitä että hakee riitaa tai on riippuvainen jostain kinastelusta: ainoastaan sitä että tottahan se harmittaa, ketä tahansa, jos ihmisestä yritetään tehdä valehtelijaa jne. huonoa ihmistä aivan väkisin vääntämällä, irroittelemalla sanoja lauseyhteyksitä, tulkitsemalla pahansuopaisesti ja kääntämällä asioita päälaelleen. Minua tämä harmittaa ehkä vieläkin enemmän kuin muita, koska henkilöllisyyteni on tullut esille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko se sitten normaalia ja sivistynyttä roikkua jopa kohta 20 v täällä eri ikäpalstoilla loukkaamassa ja arvostelemassa nikkiään käyttäen?

        Sinun tulkintasi taitaa olla?
        Minä olen kirjoitellut pitkään täällä, asiapitoisia aloituksia, avointa mielipiteiden vaihtoa, mutta en ikinä ole syyllistynyt kenenkään jahtaamiseen tai stalkkaamiseen ja jos joku napakka puolustautumiseni on koettu loukkaavaksi, niin kannattaisi ensin verrata sitä minun henkilööni kohdistuneen asiattoman hyökkäyksen aggressiivisuuteen.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Toisaalta taas täällä on todella ihania, hyvin itseään ilmaisevia, viisaita ja tasapainoisia ikätovereita, joiden seurassa viihdyn erinomaisesti ja he ovat ne "kymmenen vanhurskasta" (tosiasiassa paljon enemmän ja osa myös anonyymeinä kirjoittavia) joiden takia en laita tätä omaa Sodomaani tuleen ja pakene katsomatta taakseni, hieman teatraalisesti asian ilmaistakseni.
        Kaikkein vaikeinta on olla vastaamatta ilkeilyihin, provoihin ja vääristelyihin. Se ei tarkoita sitä että hakee riitaa tai on riippuvainen jostain kinastelusta: ainoastaan sitä että tottahan se harmittaa, ketä tahansa, jos ihmisestä yritetään tehdä valehtelijaa jne. huonoa ihmistä aivan väkisin vääntämällä, irroittelemalla sanoja lauseyhteyksitä, tulkitsemalla pahansuopaisesti ja kääntämällä asioita päälaelleen. Minua tämä harmittaa ehkä vieläkin enemmän kuin muita, koska henkilöllisyyteni on tullut esille.

        Onko tullut mieleen koskaan vaihtaa keskustelupalstaa, koska koet noin paljon negatiivisuutta persoonaasi kohtaan? Onko joku suvullinen paljastanut henkilöllisyytesi? Eikö se ole sääntöjen vastaista ja joutuu kirjoituskieltoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tullut mieleen koskaan vaihtaa keskustelupalstaa, koska koet noin paljon negatiivisuutta persoonaasi kohtaan? Onko joku suvullinen paljastanut henkilöllisyytesi? Eikö se ole sääntöjen vastaista ja joutuu kirjoituskieltoon?

        Ambivalenssi syntyy siitä että Ploma on älykkö ja häneltä jäivät opinnot Tampereen tiedotusopin laitoksella mutta mikä ei jäänyt oli akateeminen kaipuu ja nyt se maailma kiehtoo häntä ja nyt toteuttaa

        ja on kompensoinut asian aloittamalla ue:n eli uuden elämän
        jossa johtotähtenä on kirjallisuus ja siihen liittyvä tuotteistus

        Tämähän on vasta overtyyri jonka senkin jotkut kokokevat kärsimysnäytelmänä
        eikä suu pysy täällä supussa

        Tämän palstan entiteettien seassa todella mahtavaa
        https://pirkanmaa.menoinfo.fi/#!event/1203966?county=382,437


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko tullut mieleen koskaan vaihtaa keskustelupalstaa, koska koet noin paljon negatiivisuutta persoonaasi kohtaan? Onko joku suvullinen paljastanut henkilöllisyytesi? Eikö se ole sääntöjen vastaista ja joutuu kirjoituskieltoon?

        Henkilöllisyyteni paljastui siinä vaiheessa kun kerroin julkaisseeni kirjan. Vähän kuin vahingossa. Jotkut vahingoniloiset sitä alkoivat levittämään tieten tahtoen, haluten tehdä kiusaa. En voi oikeastaan syyttää ketään siitä paitsi itseäni, kun en huomannut salata henkilöllisyyttäni siinä vaiheessa.
        Sanoisin, että minulla on kuitenkin enemmän minuun myönteisesti suhtautuvua kirjoittajia täällä kuin negatiivisia mollaajia, mutta ne moittijat ja arvostelijat ovat jatkuvasti äänessä. Tiedän ja tunnen toki sen tuen jota myös saan ja arvostan sitä suuresti.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Henkilöllisyyteni paljastui siinä vaiheessa kun kerroin julkaisseeni kirjan. Vähän kuin vahingossa. Jotkut vahingoniloiset sitä alkoivat levittämään tieten tahtoen, haluten tehdä kiusaa. En voi oikeastaan syyttää ketään siitä paitsi itseäni, kun en huomannut salata henkilöllisyyttäni siinä vaiheessa.
        Sanoisin, että minulla on kuitenkin enemmän minuun myönteisesti suhtautuvua kirjoittajia täällä kuin negatiivisia mollaajia, mutta ne moittijat ja arvostelijat ovat jatkuvasti äänessä. Tiedän ja tunnen toki sen tuen jota myös saan ja arvostan sitä suuresti.

        Vahingoniloiset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se sitten normaalia ja sivistynyttä roikkua jopa kohta 20 v täällä eri ikäpalstoilla loukkaamassa ja arvostelemassa nikkiään käyttäen?

        Ihan aidosti kysyn, onko aihetta roikkua 20 v palstalla haalimassa loukkauksia ja vastaamassa niihin katkeruudella!
        Luulisi, että toisten tahdittomuuteen olisi jo tässä iässä oppinut suhtautumaan. Ilman katsekontaktia tai äänensävyn tajuamista voi jonkun asian ymmärtää ja tulkita pieleen, eikä sitä kirjoittaja voi tietää.
        Itsetuntomme ei voi siitä romuttua, mitä joku tuntematon sanoo, tai kuinka väärin hän sanamme tulkitsee ja käsittelee, uskoen, että jokainen sananvalinta on tarkoitettu juuri hänelle, ja loukkaukseksi tarkoitettu..
        Ei voi kuin kummastella, kuinka tarkkaan jotkut keräävät oletettuja loukkauksia ja kommenteissaan vetoavat niihin jatkuvasti vuodesta toiseen. Alkuperäinen teksti ei useinkaan edes ole sellainen, miksi ahdistunut kirjoittaja sen muistaa. On helppo poimia tekstistä yksityiskohta ja paisutella se uuteen muotoon jättämällä lauseesta puolet pois, tai pelkästään apusanan "kuin" tai "jos" tai "entä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vahingoniloiset?

        Juuri tuollaiset oletukset, että joku olisi vahingoniloinen henkilöllisyyden paljastuttua tai muistakaan kömmähdyksistä, todistaa asianomaisen heikon itsetunnon, Kun laittaa julkiseen profiiliinsa kirjansa kannen jossa näkyy tekijän nimi, kyllä se on tietoista julkisuuden hakua. Ongelma onkin siinä, ettei kirja kerännyt kehuja, päinvastoin.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Henkilöllisyyteni paljastui siinä vaiheessa kun kerroin julkaisseeni kirjan. Vähän kuin vahingossa. Jotkut vahingoniloiset sitä alkoivat levittämään tieten tahtoen, haluten tehdä kiusaa. En voi oikeastaan syyttää ketään siitä paitsi itseäni, kun en huomannut salata henkilöllisyyttäni siinä vaiheessa.
        Sanoisin, että minulla on kuitenkin enemmän minuun myönteisesti suhtautuvua kirjoittajia täällä kuin negatiivisia mollaajia, mutta ne moittijat ja arvostelijat ovat jatkuvasti äänessä. Tiedän ja tunnen toki sen tuen jota myös saan ja arvostan sitä suuresti.

        Eikö sinun olisi syytä ottaa vastuuta omista kirjoituksistasi, eikä aina syyttää muita?

        Itsehän sinä paljastit oman henkilöllisyytesi ja myös erään toisen palstalaisen henkilöllisyyden.

        Negatiivisen mollaamisen osaat myös sinä ja se on usein kohdistunut koko palstaan ja palstalaisiin. Aivan naurettavia oli ne sinun selityksesi, että ilkeät kirjoituksen sinulle johtuu siitä, että olet (olit) Korppiksen ystävä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuollaiset oletukset, että joku olisi vahingoniloinen henkilöllisyyden paljastuttua tai muistakaan kömmähdyksistä, todistaa asianomaisen heikon itsetunnon, Kun laittaa julkiseen profiiliinsa kirjansa kannen jossa näkyy tekijän nimi, kyllä se on tietoista julkisuuden hakua. Ongelma onkin siinä, ettei kirja kerännyt kehuja, päinvastoin.

        Olen saanut tosi paljon positiivista palautetta lukijoilta. Ne lämmittävät ja kannustavat jatkamaan kirjoittamista. Itsetunnossani on tuskin mitään vikaa, en ole kuullut siitä miltään muulta taholta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuollaiset oletukset, että joku olisi vahingoniloinen henkilöllisyyden paljastuttua tai muistakaan kömmähdyksistä, todistaa asianomaisen heikon itsetunnon, Kun laittaa julkiseen profiiliinsa kirjansa kannen jossa näkyy tekijän nimi, kyllä se on tietoista julkisuuden hakua. Ongelma onkin siinä, ettei kirja kerännyt kehuja, päinvastoin.

        Jokaisella on oikeus olla työnsä tuloksiin tyytyväinen ja iloita myönteisestä suhtautumisesta. Aikuinen ihminen ei odota "kehuja".
        Uskoisin, ettet itsekään pahastu, jos kättesi jälkeä joku kiittää.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Olen saanut tosi paljon positiivista palautetta lukijoilta. Ne lämmittävät ja kannustavat jatkamaan kirjoittamista. Itsetunnossani on tuskin mitään vikaa, en ole kuullut siitä miltään muulta taholta.

        Itsetuntoa ei pidä kuulostella muitten taholta, jos se on normaali. Kyllä kaikista vikoja löytyy, ei itsetuntokaan ole kellään täydellinen js ilman vikoja.Vain itsestään liikoja luuleva sanoo ettei ole mitään vikaa.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Toisaalta taas täällä on todella ihania, hyvin itseään ilmaisevia, viisaita ja tasapainoisia ikätovereita, joiden seurassa viihdyn erinomaisesti ja he ovat ne "kymmenen vanhurskasta" (tosiasiassa paljon enemmän ja osa myös anonyymeinä kirjoittavia) joiden takia en laita tätä omaa Sodomaani tuleen ja pakene katsomatta taakseni, hieman teatraalisesti asian ilmaistakseni.
        Kaikkein vaikeinta on olla vastaamatta ilkeilyihin, provoihin ja vääristelyihin. Se ei tarkoita sitä että hakee riitaa tai on riippuvainen jostain kinastelusta: ainoastaan sitä että tottahan se harmittaa, ketä tahansa, jos ihmisestä yritetään tehdä valehtelijaa jne. huonoa ihmistä aivan väkisin vääntämällä, irroittelemalla sanoja lauseyhteyksitä, tulkitsemalla pahansuopaisesti ja kääntämällä asioita päälaelleen. Minua tämä harmittaa ehkä vieläkin enemmän kuin muita, koska henkilöllisyyteni on tullut esille.

        """"kymmenen vanhurskasta" (tosiasiassa paljon enemmän ja osa myös anonyymeinä kirjoittavia) joiden takia en laita tätä omaa Sodomaani tuleen ja pakene katsomatta taakseni,"""

        Kas kas! Oikein Jumalan tasolle hän itsensä korottaa.
        Eikös ne kymmenen vanhurskasta sitten tulleetkaan sinne perustamaasi omaan kerhoosi, minne pakenit niskojasi nakellen täältä "Sodomasta", missä on näin paljon sivistymättömiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuollaiset oletukset, että joku olisi vahingoniloinen henkilöllisyyden paljastuttua tai muistakaan kömmähdyksistä, todistaa asianomaisen heikon itsetunnon, Kun laittaa julkiseen profiiliinsa kirjansa kannen jossa näkyy tekijän nimi, kyllä se on tietoista julkisuuden hakua. Ongelma onkin siinä, ettei kirja kerännyt kehuja, päinvastoin.

        Kalle Päätalo ei saanut ensimmäistä kirjaansa edes julkaistua
        ja sitten siitä tuli miljonääri


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Olen saanut tosi paljon positiivista palautetta lukijoilta. Ne lämmittävät ja kannustavat jatkamaan kirjoittamista. Itsetunnossani on tuskin mitään vikaa, en ole kuullut siitä miltään muulta taholta.

        Kukaan ei kehtaa vanhalle sanoa rumaa totuutta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Olen saanut tosi paljon positiivista palautetta lukijoilta. Ne lämmittävät ja kannustavat jatkamaan kirjoittamista. Itsetunnossani on tuskin mitään vikaa, en ole kuullut siitä miltään muulta taholta.

        Asioitten tulkinta on pahasti hakusessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tullut mieleen koskaan vaihtaa keskustelupalstaa, koska koet noin paljon negatiivisuutta persoonaasi kohtaan? Onko joku suvullinen paljastanut henkilöllisyytesi? Eikö se ole sääntöjen vastaista ja joutuu kirjoituskieltoon?

        Sitä paljastamista itsekkin huomioin yhdessä äskettäin laitetussa kommentissa
        Yksi syyllistyi siihen joten silloin tulee mieleen miten huonosti ymmärretään säännöt suomi24 sivuilla
        Sitten on niin että nämä ilkeilijät voisivat itse jättää sivut, joten miksi jonkun jota pilkataan ja ivataan pitäisi jättää Suomi24 .

        Mutta niinhän se menee kouluissakin ett se jota kiusataan joutuu usein vaihtamaan koulua.

        Mutta kun ajattelee että vanhat ihmiset ryhmänä
        Pilkkaavat niin asiasta kun asiasta niin eikö se silloin Ole Juuri sitä että yrittää ajan pois jonkun palstalta

        Niin että kun kelaa hieman taaksepäin niin näitä ilkeyksiä on ja kaikki samantyylisiä ei hyväksytä ihmistä joka on tehnyt elämässään vähän muutakin kun kiertänyt tahkoa

        Tuntuu hyvältä kun en ole Kertonut itsestäni mitään kun tiedän että minäkin saisin kiusaajat niskaani kun en täytä vaatimuksia mitkä laitetaan
        Että on sopiva johonkin ryhmään ikänsä puolesta mutta ei muista asioista .

        Vahva ihminen tietää arvonsa vaikka sitä miten yritetään muuttaa, heikot menevär toisten säöntöjen mukaisesti , vaikka voivat tuntea että tekevät väärin .

        Niin ei uskalleta sanoa omaa mielipidettään ettei vaan joudu itsekkin vainoamisen kohteeksi
        Rauhaa ja hyvää tahtoa olisi avainsana täälläkin
        Ymmärrystä siitä että me ihmiset eletään ihan erinlaisia elämiä kukin omalla tavallaan , ja hyväksyä jokainen sellaisena kun on , kritiikki joka on asiallista ei Ole suinkaan väärin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se sitten normaalia ja sivistynyttä roikkua jopa kohta 20 v täällä eri ikäpalstoilla loukkaamassa ja arvostelemassa nikkiään käyttäen?

        Niinpä niin taas, moni hänen kirjoittamansa asia on siis käännetty loukkaukseksi
        Sen olen minäkin huomannut monet kerrat , kun hän kirjoittaa jotain niin alkaa tulla palkallisia vastauksia pilkataan hänen kirjoittamistaan ja sanotaan ettei hän osaa edes kirjoittaa , pilkataan yleensä joka asiaa mitä hän kirjoittaa olimme ruuasta tai vaatteista tai politiikasta jne
        Sen tekstien väärentelyn on nähnyt muutkin kaikista lapsellisin oli se riisipuuro josta yksi väärti tekstit ihan muiksi mitä hän oli kirjoittanut .
        Joten hänenkö pitäisi lähteä palstalta , mitä siitä seuraisi , vaan sitä että joku toinen otettaisiin hampaisiin välittömästi,
        Sivistynyt ihminen antaa tilaa myös muille eikä ole heti painamassa alas jos joku kirjoittaa mistä hän ei ymmärrä mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kalle Päätalo ei saanut ensimmäistä kirjaansa edes julkaistua
        ja sitten siitä tuli miljonääri

        Päätalon kirjoissa on järkevää tekstiä, jota pystyy lukemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan aidosti kysyn, onko aihetta roikkua 20 v palstalla haalimassa loukkauksia ja vastaamassa niihin katkeruudella!
        Luulisi, että toisten tahdittomuuteen olisi jo tässä iässä oppinut suhtautumaan. Ilman katsekontaktia tai äänensävyn tajuamista voi jonkun asian ymmärtää ja tulkita pieleen, eikä sitä kirjoittaja voi tietää.
        Itsetuntomme ei voi siitä romuttua, mitä joku tuntematon sanoo, tai kuinka väärin hän sanamme tulkitsee ja käsittelee, uskoen, että jokainen sananvalinta on tarkoitettu juuri hänelle, ja loukkaukseksi tarkoitettu..
        Ei voi kuin kummastella, kuinka tarkkaan jotkut keräävät oletettuja loukkauksia ja kommenteissaan vetoavat niihin jatkuvasti vuodesta toiseen. Alkuperäinen teksti ei useinkaan edes ole sellainen, miksi ahdistunut kirjoittaja sen muistaa. On helppo poimia tekstistä yksityiskohta ja paisutella se uuteen muotoon jättämällä lauseesta puolet pois, tai pelkästään apusanan "kuin" tai "jos" tai "entä".

        Eiköhän se ole aika näiden kiusaajien lopettaa kiusaaminen , miksi jonkun pitäisi lähteä palstalta vaan siksi että kiusataan
        Olen nähnyt sen kiusaamisen sinä vähänä aikana mitä olen seuraillut.

        häntä on kiusattu kirjoittamisesta ,,ja sanottu että hänen pitäisi opetella kirjoittamaan ja josko luulee olevansa kirjailija , mainittu miten kirja on kustannettu , löydetty vikaa yleensäkkin joka asiasta mistä hän sanoo, niin että ei se ole mitään kuvittelua sen näkee jokainen joka kelaa hieman

        Vai sekin kun hän laittoi uudenvuoden terveiset videon kera, katsottiin olevan väärin , joten ei hän mitenkään kuvittele että on pilkattu , yksikin ”naseva Nelli ” on joka kerta kirjoittamassa alentavasti hänen kommentteihin .

        Minun mielestäni hänen ei tarvitse lähteä minnekään , pidän hänen kirjoituksistaan , ja oikein odotin että joulun pyhät olisivat ohitse että hän tulisi takaisin pian .

        Ja kun vihdoin näin uudenvuoden kirjoituksen niin ajattelin että tästäpä ei kukaan voi mitään ilkeää saada aikaiseksi , vaan toisin kävi ei mennyt kauaa kun kiven alta kömmittiin esiin
        Ja tulitus alkoi .
        Niin että minä ainakin iloitsen jos jonkun suomalaisen kirjoja on kaupassa myynnissä ja kirjastossa myös , eikä tulis mieleenkään pilkata toisen työtä kirjojen parissa
        Niin että Paloma on oikeutettu olemaan juuri omana itsenään palstalla , ja voisiko ajatella niin pitkälle että lopettaisivat naljailut netissä , kaikille on annettava arvo ihmisenä
        Joten asiat asioina ja ei tilaa kiusaamiselle niin alkaa mennä hyvin tälläkin palstalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella on oikeus olla työnsä tuloksiin tyytyväinen ja iloita myönteisestä suhtautumisesta. Aikuinen ihminen ei odota "kehuja".
        Uskoisin, ettet itsekään pahastu, jos kättesi jälkeä joku kiittää.

        Kyllä ne kehutkin ovat yhtä tervetulleita aikuiselle ihmiselle kun lapsillekin äminä ainakin olen iloinen jos olen tehnyt jotain ja onnistunut jos joku kehuu, joten mikä siinäkin on että muka ei aikuista saisi kehua.
        Silti kehuskellaan muita asioita vaikka sitä onkin aikuinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä niin taas, moni hänen kirjoittamansa asia on siis käännetty loukkaukseksi
        Sen olen minäkin huomannut monet kerrat , kun hän kirjoittaa jotain niin alkaa tulla palkallisia vastauksia pilkataan hänen kirjoittamistaan ja sanotaan ettei hän osaa edes kirjoittaa , pilkataan yleensä joka asiaa mitä hän kirjoittaa olimme ruuasta tai vaatteista tai politiikasta jne
        Sen tekstien väärentelyn on nähnyt muutkin kaikista lapsellisin oli se riisipuuro josta yksi väärti tekstit ihan muiksi mitä hän oli kirjoittanut .
        Joten hänenkö pitäisi lähteä palstalta , mitä siitä seuraisi , vaan sitä että joku toinen otettaisiin hampaisiin välittömästi,
        Sivistynyt ihminen antaa tilaa myös muille eikä ole heti painamassa alas jos joku kirjoittaa mistä hän ei ymmärrä mitään

        "jos joku kirjoittaa mistä hän ei ymmärrä mitään"
        Kirjoittaisi jotain mistä hän ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se ole aika näiden kiusaajien lopettaa kiusaaminen , miksi jonkun pitäisi lähteä palstalta vaan siksi että kiusataan
        Olen nähnyt sen kiusaamisen sinä vähänä aikana mitä olen seuraillut.

        häntä on kiusattu kirjoittamisesta ,,ja sanottu että hänen pitäisi opetella kirjoittamaan ja josko luulee olevansa kirjailija , mainittu miten kirja on kustannettu , löydetty vikaa yleensäkkin joka asiasta mistä hän sanoo, niin että ei se ole mitään kuvittelua sen näkee jokainen joka kelaa hieman

        Vai sekin kun hän laittoi uudenvuoden terveiset videon kera, katsottiin olevan väärin , joten ei hän mitenkään kuvittele että on pilkattu , yksikin ”naseva Nelli ” on joka kerta kirjoittamassa alentavasti hänen kommentteihin .

        Minun mielestäni hänen ei tarvitse lähteä minnekään , pidän hänen kirjoituksistaan , ja oikein odotin että joulun pyhät olisivat ohitse että hän tulisi takaisin pian .

        Ja kun vihdoin näin uudenvuoden kirjoituksen niin ajattelin että tästäpä ei kukaan voi mitään ilkeää saada aikaiseksi , vaan toisin kävi ei mennyt kauaa kun kiven alta kömmittiin esiin
        Ja tulitus alkoi .
        Niin että minä ainakin iloitsen jos jonkun suomalaisen kirjoja on kaupassa myynnissä ja kirjastossa myös , eikä tulis mieleenkään pilkata toisen työtä kirjojen parissa
        Niin että Paloma on oikeutettu olemaan juuri omana itsenään palstalla , ja voisiko ajatella niin pitkälle että lopettaisivat naljailut netissä , kaikille on annettava arvo ihmisenä
        Joten asiat asioina ja ei tilaa kiusaamiselle niin alkaa mennä hyvin tälläkin palstalla

        Kun itse on kaikentietävä bessewisser sitä saa mitä tilaa,
        PS. Ihmisen, joka ei osaa kirjoittaa ei kannata tekeleitään kehua.
        Se kertoo omasta arvostelukyvyttömyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se sitten normaalia ja sivistynyttä roikkua jopa kohta 20 v täällä eri ikäpalstoilla loukkaamassa ja arvostelemassa nikkiään käyttäen?

        Pitäisikö sinun mielestäsi kiusataan poistua, niin onhan siinä se etu että joku toinen otetaan objektiiviksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vahingoniloiset?

        Ihan niin juuri vahingoniloisesti jotka painoivat toisen menestyksen alas.
        Ja ilkeillä huomautuksella höystävät omaa aitä parempaa itseään.


      • Anonyymi

        Hän on vaan sanailut miten kokee asiat ei siis haukkunut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä paljastamista itsekkin huomioin yhdessä äskettäin laitetussa kommentissa
        Yksi syyllistyi siihen joten silloin tulee mieleen miten huonosti ymmärretään säännöt suomi24 sivuilla
        Sitten on niin että nämä ilkeilijät voisivat itse jättää sivut, joten miksi jonkun jota pilkataan ja ivataan pitäisi jättää Suomi24 .

        Mutta niinhän se menee kouluissakin ett se jota kiusataan joutuu usein vaihtamaan koulua.

        Mutta kun ajattelee että vanhat ihmiset ryhmänä
        Pilkkaavat niin asiasta kun asiasta niin eikö se silloin Ole Juuri sitä että yrittää ajan pois jonkun palstalta

        Niin että kun kelaa hieman taaksepäin niin näitä ilkeyksiä on ja kaikki samantyylisiä ei hyväksytä ihmistä joka on tehnyt elämässään vähän muutakin kun kiertänyt tahkoa

        Tuntuu hyvältä kun en ole Kertonut itsestäni mitään kun tiedän että minäkin saisin kiusaajat niskaani kun en täytä vaatimuksia mitkä laitetaan
        Että on sopiva johonkin ryhmään ikänsä puolesta mutta ei muista asioista .

        Vahva ihminen tietää arvonsa vaikka sitä miten yritetään muuttaa, heikot menevär toisten säöntöjen mukaisesti , vaikka voivat tuntea että tekevät väärin .

        Niin ei uskalleta sanoa omaa mielipidettään ettei vaan joudu itsekkin vainoamisen kohteeksi
        Rauhaa ja hyvää tahtoa olisi avainsana täälläkin
        Ymmärrystä siitä että me ihmiset eletään ihan erinlaisia elämiä kukin omalla tavallaan , ja hyväksyä jokainen sellaisena kun on , kritiikki joka on asiallista ei Ole suinkaan väärin

        Miksi ilkeilijöitä, besserwissereitä ja nimittelijöitä pitäisi sietää ?
        Ne yrittää viedä ihmisarvon muilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin juuri vahingoniloisesti jotka painoivat toisen menestyksen alas.
        Ja ilkeillä huomautuksella höystävät omaa aitä parempaa itseään.

        Kenen "toisen menestyksen" ? Minkä menestyksen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsetuntoa ei pidä kuulostella muitten taholta, jos se on normaali. Kyllä kaikista vikoja löytyy, ei itsetuntokaan ole kellään täydellinen js ilman vikoja.Vain itsestään liikoja luuleva sanoo ettei ole mitään vikaa.

        Mikä on liikoja luuleva , jokainen joka onnistuu jossain on luonnollisesti mielissään , se ei ole mitenkään että luulee liikoja, jokainen luova ihminen kritisöi eniten itseään. Joten sinun logiikkasi ei oikein ole asiallinen, asiaan nähden .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei kehtaa vanhalle sanoa rumaa totuutta.

        No niin tässä taas alentavasti ilmaistu , mielipide


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jos joku kirjoittaa mistä hän ei ymmärrä mitään"
        Kirjoittaisi jotain mistä hän ymmärtää.

        Minä ainakin ymmärrän mitä han kirjoittaa ja siksi oletin että kaikki muutkin ymmärtää tähän ikään ehdittyään, muuta kommenttejaan väärin tulkkaukset näyttikin ettei olla ymmärretty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun itse on kaikentietävä bessewisser sitä saa mitä tilaa,
        PS. Ihmisen, joka ei osaa kirjoittaa ei kannata tekeleitään kehua.
        Se kertoo omasta arvostelukyvyttömyydestä.

        Kehuminen ja että on iloinen kirjastaan on kaksi eri asiaa, ei hän ole mikään besserwisser
        Ainoastaa voi olla tyytyväinen tulokseen ja hyvään palautukseen työstään .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hän on vaan sanailut miten kokee asiat ei siis haukkunut

        Sitä hän on "sanaillut" niin kauan kuin näillä palstoilla pyörinyt. Oikein kirjankin siitä kirjoittanut.
        Jatkuvasti tuntee itsensä sorretuksi ja väärinymmärretyksi, stalkatuksi ja vihatuksi, vaikka on niin erinomainen ihminen omasta mielestään; palstan sivistynein ja korkeimmin oppinein, oikein ulkomaillakin käynein ja kielitaitoisin ...


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Sitä hän on "sanaillut" niin kauan kuin näillä palstoilla pyörinyt. Oikein kirjankin siitä kirjoittanut.
        Jatkuvasti tuntee itsensä sorretuksi ja väärinymmärretyksi, stalkatuksi ja vihatuksi, vaikka on niin erinomainen ihminen omasta mielestään; palstan sivistynein ja korkeimmin oppinein, oikein ulkomaillakin käynein ja kielitaitoisin ...

        Onhan ne tarhatätin vaatimukset tosi korkeat Ruotsissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuollaiset oletukset, että joku olisi vahingoniloinen henkilöllisyyden paljastuttua tai muistakaan kömmähdyksistä, todistaa asianomaisen heikon itsetunnon, Kun laittaa julkiseen profiiliinsa kirjansa kannen jossa näkyy tekijän nimi, kyllä se on tietoista julkisuuden hakua. Ongelma onkin siinä, ettei kirja kerännyt kehuja, päinvastoin.

        "Julkisuuden hakua", kun on nimi kirjan kannessa. Huoh.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Sitä hän on "sanaillut" niin kauan kuin näillä palstoilla pyörinyt. Oikein kirjankin siitä kirjoittanut.
        Jatkuvasti tuntee itsensä sorretuksi ja väärinymmärretyksi, stalkatuksi ja vihatuksi, vaikka on niin erinomainen ihminen omasta mielestään; palstan sivistynein ja korkeimmin oppinein, oikein ulkomaillakin käynein ja kielitaitoisin ...

        Kivahan se on jos osaa muitakin kieliä kun suomea , ja minä olen ihan itse lukenut ne kommentit mitä hänestä annetaan joten ei hän mitenkään ole siinä väärässä että jahti on käynnissä
        Oikein ihmettelin yhtäkuin tapausta miten asia josta puhuttiin käännettiin silloinkin höntä vastaan siis tietoisesti väärin ymmärrettiin hänen kirjoituksensa.
        Hänellä on oikeus kirjoittaa niin monta kirjaa kun haluaa , ja suomalaisena kannustan häntä totta kai .
        Sillä kirjoittaminen ei ole niitä helpompia asioita maailmassa , joten hattua nostan siitäkin hänelle.
        Jokainen ihminen on erinomainen omasta mielestään, sekin näkyy niissä teksteissä hyvin selvästi , joten ilman sitä tunnetta ei edes ole ihminen, sillä itsetuntemus ja itseluottamus on ihmiselle tärkeä asia . Joten voisiko olla niin että nämä vihaajat ehkä yrittäisivät ajatella muustakin perspektiivistä kun oman erinomaisuuteensa kannattamana , jokaisella on varaa olla ihminen ihmiselle .


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Julkisuuden hakua", kun on nimi kirjan kannessa. Huoh.

        Juuri niin :)
        Ainoa mitä kadun että siinä yhteydessä tuli esille toisen palstalle kirjoittavan nimi, asiayhteydestä, koska kirjan alussa mainitsin henkilöiden nimiä joita kiitän tuesta ja kannustuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jos joku kirjoittaa mistä hän ei ymmärrä mitään"
        Kirjoittaisi jotain mistä hän ymmärtää.

        Tarkoitin tietysti että kun hän kirjoittaa niin osa ei ymmärrä , ei pysy mukana ja vääntää asiat toisiksi , sillekään ei tietysti voi mitään jos ei pysy mukana mitä lukee, mutta juuri siksi ei pitäisi arvostella negatiivisesti , vikahan ei ole hänen jos joku ei ymmärrä jotain ja tulkkaa tekstin väärin . Ihme sentään että niin moni ymmärtää , siinävaiheessa vois ehkä kellot alkaa soimaan jossain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun itse on kaikentietävä bessewisser sitä saa mitä tilaa,
        PS. Ihmisen, joka ei osaa kirjoittaa ei kannata tekeleitään kehua.
        Se kertoo omasta arvostelukyvyttömyydestä.

        Mutta kun osaa kirjoittaa


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Henkilöllisyyteni paljastui siinä vaiheessa kun kerroin julkaisseeni kirjan. Vähän kuin vahingossa. Jotkut vahingoniloiset sitä alkoivat levittämään tieten tahtoen, haluten tehdä kiusaa. En voi oikeastaan syyttää ketään siitä paitsi itseäni, kun en huomannut salata henkilöllisyyttäni siinä vaiheessa.
        Sanoisin, että minulla on kuitenkin enemmän minuun myönteisesti suhtautuvua kirjoittajia täällä kuin negatiivisia mollaajia, mutta ne moittijat ja arvostelijat ovat jatkuvasti äänessä. Tiedän ja tunnen toki sen tuen jota myös saan ja arvostan sitä suuresti.

        """Henkilöllisyyteni paljastui siinä vaiheessa kun kerroin julkaisseeni kirjan. Vähän kuin vahingossa."""

        Älä viitsi. Vahingossa?
        Ethän edes sinä voi olla niin tyhmä, ettet tietäisi kirjan kannessa lukevan sen kirjoittajan nimi. Se siinä oli hupaisinta, että sitten aloit toisia syyttämään siitä(kin) "stalkkaamisesta" ja "henkilötietojesi" julkaisemisesta ja jopa poliisilla uhkailit.
        Minäkin tässä istuin kengät jalassa odottamassa, että milloin se virkavalta tulee hakemaan minua vankilaan. Ei ole vielä näkynyt, itse on pitänyt ostaa ruokansa vieläkin.


      • Tellukka kirjoitti:

        """Henkilöllisyyteni paljastui siinä vaiheessa kun kerroin julkaisseeni kirjan. Vähän kuin vahingossa."""

        Älä viitsi. Vahingossa?
        Ethän edes sinä voi olla niin tyhmä, ettet tietäisi kirjan kannessa lukevan sen kirjoittajan nimi. Se siinä oli hupaisinta, että sitten aloit toisia syyttämään siitä(kin) "stalkkaamisesta" ja "henkilötietojesi" julkaisemisesta ja jopa poliisilla uhkailit.
        Minäkin tässä istuin kengät jalassa odottamassa, että milloin se virkavalta tulee hakemaan minua vankilaan. Ei ole vielä näkynyt, itse on pitänyt ostaa ruokansa vieläkin.

        Kuinka paljon sinun piti suurentaa sitä profiilikuvaa että sait nimenkin oikein näkyviin? On oma valintani mitä tietoa tuon palstalle ja jos ymmärrät mitään hyvien käytöstapojen ja sen molemminpuolisen kunnioituksen päälle jota nämä presidentitkin on peräänkuuluttanut uudenvuodenpuheissaan, niin olisit antanut olla.
        Nyt kuitenkin jossain vaiheessa tämän viikon aikana kun vieraatkin ovat lähteneet omiin koteihinsa ja elämä palaa normiuomilleen jatkankin projektiani jonka keskeytin joulunvieton ajaksi ja tulet näkemään minua huomattvasti vähemmän täällä palstoilla. Joten älä menetä toivoasi.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kuinka paljon sinun piti suurentaa sitä profiilikuvaa että sait nimenkin oikein näkyviin? On oma valintani mitä tietoa tuon palstalle ja jos ymmärrät mitään hyvien käytöstapojen ja sen molemminpuolisen kunnioituksen päälle jota nämä presidentitkin on peräänkuuluttanut uudenvuodenpuheissaan, niin olisit antanut olla.
        Nyt kuitenkin jossain vaiheessa tämän viikon aikana kun vieraatkin ovat lähteneet omiin koteihinsa ja elämä palaa normiuomilleen jatkankin projektiani jonka keskeytin joulunvieton ajaksi ja tulet näkemään minua huomattvasti vähemmän täällä palstoilla. Joten älä menetä toivoasi.

        Lopeta nyt hyvä ihminen tuo toisten syyllistäminen omista mokistasi.

        Sinulle on useasti täällä muistutettu siitä, että sinä et muista mitä olet tänne suoltanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päätalon kirjoissa on järkevää tekstiä, jota pystyy lukemaan.

        Siirry ystävä hyvä lukemaan Päätaloa. Onhan se todellakin ihan eri luokkaa kuin S24 ikäpalsta.
        Jos nyt kahdesta valita pitää!


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Kuinka paljon sinun piti suurentaa sitä profiilikuvaa että sait nimenkin oikein näkyviin? On oma valintani mitä tietoa tuon palstalle ja jos ymmärrät mitään hyvien käytöstapojen ja sen molemminpuolisen kunnioituksen päälle jota nämä presidentitkin on peräänkuuluttanut uudenvuodenpuheissaan, niin olisit antanut olla.
        Nyt kuitenkin jossain vaiheessa tämän viikon aikana kun vieraatkin ovat lähteneet omiin koteihinsa ja elämä palaa normiuomilleen jatkankin projektiani jonka keskeytin joulunvieton ajaksi ja tulet näkemään minua huomattvasti vähemmän täällä palstoilla. Joten älä menetä toivoasi.

        """On oma valintani mitä tietoa tuon palstalle"""

        Niin just. Ihan oma valintasi, mutta älä sitten toisia syytä, että ovat tuoneet tietojasi palstalle, kun ihan itse olet valinnut ne tuoda.
        Nytkin tuot henkilötietojasi palstalle nonstoppina. Oletko tosiaan tyhmä, vai pidätkö Suomi24:n keskustelijoita tyhmänä? Vain kolme klikkausta ja nimesi komeilee siinä. Itsepähän olet valinnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta nyt hyvä ihminen tuo toisten syyllistäminen omista mokistasi.

        Sinulle on useasti täällä muistutettu siitä, että sinä et muista mitä olet tänne suoltanut.

        Täällä huolehditaan toisista, vaan ei kaikista.
        Muistutetaan!
        Herttaista. Kuka pääsee hoivattavienne piiriin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kalle Päätalo ei saanut ensimmäistä kirjaansa edes julkaistua
        ja sitten siitä tuli miljonääri

        Senkö vuoksi, ettei kirjaa julkaistu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jos joku kirjoittaa mistä hän ei ymmärrä mitään"
        Kirjoittaisi jotain mistä hän ymmärtää.

        Vaikea kirjoittaa niin että jokainen ymmärtää.
        Kirjailija ei voi palvella jokaista lukijaa, sillä luetun ymmärtäminen on henkilökohtainen ominaisuus. Jos se puuttuu, ei kirjailija voi auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ilkeilijöitä, besserwissereitä ja nimittelijöitä pitäisi sietää ?
        Ne yrittää viedä ihmisarvon muilta.

        Kaiken lisäksi kirjoittavat nimettöminä .


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Sitä hän on "sanaillut" niin kauan kuin näillä palstoilla pyörinyt. Oikein kirjankin siitä kirjoittanut.
        Jatkuvasti tuntee itsensä sorretuksi ja väärinymmärretyksi, stalkatuksi ja vihatuksi, vaikka on niin erinomainen ihminen omasta mielestään; palstan sivistynein ja korkeimmin oppinein, oikein ulkomaillakin käynein ja kielitaitoisin ...

        Onko sinulla siis parempi ehdokas palstan sivistyneimmäksi kirjoittajaksi? Salaa ajattelen, että olet asian jo ratkaissut omaksi eduksesi. Olethan sinäkin kielitaitoinen, ulkomaita tunteva ja sujuvakynäinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuollaiset oletukset, että joku olisi vahingoniloinen henkilöllisyyden paljastuttua tai muistakaan kömmähdyksistä, todistaa asianomaisen heikon itsetunnon, Kun laittaa julkiseen profiiliinsa kirjansa kannen jossa näkyy tekijän nimi, kyllä se on tietoista julkisuuden hakua. Ongelma onkin siinä, ettei kirja kerännyt kehuja, päinvastoin.

        Kunhan katsoo niin ongelma ei Ole siinä mitä niin itsevarmasti sanot.
        Ongelma on enemmän psykologinen , siinä näkyy se syy miksi ihmisten on ihan pakko Kurossa vastustaa sitä mikä heidän elämässään on vierasta ja silloin alkaa räkyttäminen .
        Kuinka monessa asiassa tämä oire on Aina ollut näkyvissä, kun ei jakseta ymmärtää että jollain toisella ehkä elämässä on ihan toiset arvot jotka ovat hänelle ihan tavallista arkea. Siinä ei ole mitään väärää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenen "toisen menestyksen" ? Minkä menestyksen ?

        Menestyvä on Aina henkilökohtainen sille joka on päässyt maaliin omalla sarallaan, saanut kannatusta muilta joilla on sama aihe lähellä sydäntä. Joten miksi kysyt ” mikä menestys” sillä sinähän et ole siinä osallinen muussa mielessä kun ilkeilemässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan ne tarhatätin vaatimukset tosi korkeat Ruotsissa.

        Mikä Hellsten tarha, millä vuosikymmenellä olet kun puhut tarhasta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla siis parempi ehdokas palstan sivistyneimmäksi kirjoittajaksi? Salaa ajattelen, että olet asian jo ratkaissut omaksi eduksesi. Olethan sinäkin kielitaitoinen, ulkomaita tunteva ja sujuvakynäinen.

        Ei ole koskaan kuulunut sanastooni, eikä kuulu vieläkään se, että sanoisin jotain toista kirjoittajaa sivistymättömäksi. Voithan etsiä, jos löydät sellaista.
        Silloinhan siinä kehuisi itseään sivistyneeksi, johon kategoriaan en missään nimessä halua itseäni korottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä Hellsten tarha, millä vuosikymmenellä olet kun puhut tarhasta

        Taisi se silloin vielä olla tarha, kun kyseinen tarhatäti on ollut työelämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi se silloin vielä olla tarha, kun kyseinen tarhatäti on ollut työelämässä.

        Miksi otat sen sanan tarhatädin niin usein esille, kaikkihan sen huomaavat että sinun on koko ajan muistutettava asiasta, miksi jonkun ammatti ärsyttää sinua, ja muutkin asiat mitä hän tekee.
        Anna olla , ja pidä nämä katkerat ajatukset ominasi, vai jäätkö kaipaamaan häntääsi jotenkin jos lopettaisit nämä arvostelut


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """On oma valintani mitä tietoa tuon palstalle"""

        Niin just. Ihan oma valintasi, mutta älä sitten toisia syytä, että ovat tuoneet tietojasi palstalle, kun ihan itse olet valinnut ne tuoda.
        Nytkin tuot henkilötietojasi palstalle nonstoppina. Oletko tosiaan tyhmä, vai pidätkö Suomi24:n keskustelijoita tyhmänä? Vain kolme klikkausta ja nimesi komeilee siinä. Itsepähän olet valinnut.

        Kiinnostavaa sinänsä kun ei välitä mutta klikkailee silti kaikki kolme kertaa itse että saisi uteliaisuutensa tyydytetyksi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostavaa sinänsä kun ei välitä mutta klikkailee silti kaikki kolme kertaa itse että saisi uteliaisuutensa tyydytetyksi

        Minun ei tarvitse klikkailla mitään nähdäkseni hänen nimensä.
        Olen sen tiennyt (ja osoitteensakin) jo paljon ennen sitä kuin itse julkaisi nimensä tänne.

        Mutta koska pitää itse nimensä vain kolmen klikkauksen päässä avoimella yleisellä keskustelufoorumilla, niin aivan yhtä hyvin voisi sitten kirjoittaa omalla nimelläänkin, eikä vain nimimerkillä (ja joskus anonyyminä). Vai pitääkö hän tosiaan Suomi24:n käyttäjiä vielä itseäänkin tyhmempinä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Minun ei tarvitse klikkailla mitään nähdäkseni hänen nimensä.
        Olen sen tiennyt (ja osoitteensakin) jo paljon ennen sitä kuin itse julkaisi nimensä tänne.

        Mutta koska pitää itse nimensä vain kolmen klikkauksen päässä avoimella yleisellä keskustelufoorumilla, niin aivan yhtä hyvin voisi sitten kirjoittaa omalla nimelläänkin, eikä vain nimimerkillä (ja joskus anonyyminä). Vai pitääkö hän tosiaan Suomi24:n käyttäjiä vielä itseäänkin tyhmempinä.

        Ei tarvitse kuin kaksi klikkausta, niin nimensä komeilee siinä.


    • Olen tullut sellaiseksi että en enää vastaa ilkeilyyn. Tai yritän olla vastaamatta.
      Siitä tulee loppumaton kierre jos jatkaa.
      Kun on vähän aikaa hiljaa niin asia unohtuu, itseltä ja toisilta.
      70+ palstalla eräs mies inhosi minua, haukkui uskomattomilla nimityksillä.
      Silloin pahoitin mieleni ja vastasin samalla mitalla kunnes näin turhaksi.

      • Anonyymi

        Niinhän se on , että näitä ilkeitä on joka puolella .
        Mutta mitä seuraisi siitä jos kaikki olisivat vaan hiljaa silloin kun yhtä haukutaan koko ajan haukkuminen koskee joka ihmiseen , mutta jossain pitäisi oikeudenmukaisuus olla esillä .
        Sillä ketään ei ajeta pois netistä haukkumalla ja vielä väärin perusteluin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se on , että näitä ilkeitä on joka puolella .
        Mutta mitä seuraisi siitä jos kaikki olisivat vaan hiljaa silloin kun yhtä haukutaan koko ajan haukkuminen koskee joka ihmiseen , mutta jossain pitäisi oikeudenmukaisuus olla esillä .
        Sillä ketään ei ajeta pois netistä haukkumalla ja vielä väärin perusteluin .

        Kaikki yhtä ja yksi kaikkia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se on , että näitä ilkeitä on joka puolella .
        Mutta mitä seuraisi siitä jos kaikki olisivat vaan hiljaa silloin kun yhtä haukutaan koko ajan haukkuminen koskee joka ihmiseen , mutta jossain pitäisi oikeudenmukaisuus olla esillä .
        Sillä ketään ei ajeta pois netistä haukkumalla ja vielä väärin perusteluin .

        Kyllä voin kirjoittaa olevani eri mieltä jos jotain vainotaan turhaan.
        Kerroin vain itsestäni. Vuosia palstoilla olleena olen huomannut että ei kannata jatkaa riitaa. On niin sinnikäitä ja paljon vaivaa näkeviä ihmisiä jotka muistavat jokaisen päivityksen vastapuolelta vuosien takaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se on , että näitä ilkeitä on joka puolella .
        Mutta mitä seuraisi siitä jos kaikki olisivat vaan hiljaa silloin kun yhtä haukutaan koko ajan haukkuminen koskee joka ihmiseen , mutta jossain pitäisi oikeudenmukaisuus olla esillä .
        Sillä ketään ei ajeta pois netistä haukkumalla ja vielä väärin perusteluin .

        Sorretun puolustamisen seuraus on, että joutuu itsekin tulen alle. Kyllä sen kokenut tietää.
        Ja senkin, että huutelijat ilahtuvat uudesta kohteesta, kun se vanha jo on kaluttu luuhun asti.
        Ja aina löytyy jotain irvittävää, etsivä löytää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorretun puolustamisen seuraus on, että joutuu itsekin tulen alle. Kyllä sen kokenut tietää.
        Ja senkin, että huutelijat ilahtuvat uudesta kohteesta, kun se vanha jo on kaluttu luuhun asti.
        Ja aina löytyy jotain irvittävää, etsivä löytää.

        Ihan niin jos joku vielä omaa oikeuden mukaisuutta mielessään niin sen sanoo tietysti.
        Muutenhan nämä puuron sekoittajat luulevat olevansa oikeassa, väärin tulkatessaan ihmisten kommetteja, haukkuessaan ihmisen tarkoin esim
        Hän ei osaa muka mitään, hänen musiikin makunsakkin on väärä, hänen ruuanlaittonsa on myöskin väärä , vaatteet myös kenkiä unohtamata, miten heidän perheessä leikkisästi sanotaan miehiä pojiksi, näistä vaan pieni osa siitä mitä on lukenut,
        Uudenvuoden tervehdyksestäkin haettiin vikaa jne
        Joten tälläistä soppaa keittävät kiusaajat kateudella maustettuna ja saavat kuutionsa täyteen


    • Anonyymi

      Plomalla on yksi ongelma
      Egyptissä on järvi Maryut länsimaisesti kirjoitettuna
      se vähän mutta ei enää kauan sotkee google-hakua
      ei siitä kukaan ole kiinostunut se häviää vähitellen

      Muuten hänen tuotantonsa esitelmänsä saisi kirjoittamalla tämän
      muuta ei tarvitse muistaa

      Samoin saa einstein -kirjoittamalla ei tarvitse muuta muistaa tämän jne

      sain jo kerran googlen kysymään kirjoittamalla vähän väärin
      google tarjosi

      tarkoitatko vega

      • Anonyymi

        Kierrä se korkki jo kiinni!


      • Anonyymi

        On hänellä ongelmia enemmänkin kuin yksi. Nämä hänen ihmissuhdeongelmansa ja sopeutumattomuutensa palstoille ovat ne pahimmat ongelmat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On hänellä ongelmia enemmänkin kuin yksi. Nämä hänen ihmissuhdeongelmansa ja sopeutumattomuutensa palstoille ovat ne pahimmat ongelmat.

        Jos puhut minusta, niin olet todellakin väärässä, koska ihmissuhdeongelmia minulla ei ole, ei livessä eikä muilla keskustelualustoilla.
        Jos sopeutuminen palstoille tarkoittaa sitä että liittyisin räksyttäjiin jotka nyt vainoavat minua, eilen esim .korppista ja huomenna, jos meitä ei ole palstoilla valinta voi olla joku muu rekattu, niinen totta vie haluakaan sopeutua tuollaiseen "keskustelukulttuuriin". Aion vetää edelleenkin omaa asialinjaani, kertoa avoimesti itsestäni ja elämästäni, kommentoida minua kiinnostaviin aloituksiin.
        Mihin en aio alentua on ajojahdit, henkilöihin kohdistuvat hyökkäykset, vihjaileminen ja lyttäämisdraivit.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Jos puhut minusta, niin olet todellakin väärässä, koska ihmissuhdeongelmia minulla ei ole, ei livessä eikä muilla keskustelualustoilla.
        Jos sopeutuminen palstoille tarkoittaa sitä että liittyisin räksyttäjiin jotka nyt vainoavat minua, eilen esim .korppista ja huomenna, jos meitä ei ole palstoilla valinta voi olla joku muu rekattu, niinen totta vie haluakaan sopeutua tuollaiseen "keskustelukulttuuriin". Aion vetää edelleenkin omaa asialinjaani, kertoa avoimesti itsestäni ja elämästäni, kommentoida minua kiinnostaviin aloituksiin.
        Mihin en aio alentua on ajojahdit, henkilöihin kohdistuvat hyökkäykset, vihjaileminen ja lyttäämisdraivit.

        "kertoa avoimesti itsestäni ja elämästäni"

        Älä sitten tule parkumaan, jos se elämäsi ei ketään muuta kiinnosta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Jos puhut minusta, niin olet todellakin väärässä, koska ihmissuhdeongelmia minulla ei ole, ei livessä eikä muilla keskustelualustoilla.
        Jos sopeutuminen palstoille tarkoittaa sitä että liittyisin räksyttäjiin jotka nyt vainoavat minua, eilen esim .korppista ja huomenna, jos meitä ei ole palstoilla valinta voi olla joku muu rekattu, niinen totta vie haluakaan sopeutua tuollaiseen "keskustelukulttuuriin". Aion vetää edelleenkin omaa asialinjaani, kertoa avoimesti itsestäni ja elämästäni, kommentoida minua kiinnostaviin aloituksiin.
        Mihin en aio alentua on ajojahdit, henkilöihin kohdistuvat hyökkäykset, vihjaileminen ja lyttäämisdraivit.

        "kommentoida minua kiinnostaviin aloituksiin."

        Tämä aloitusko oli sinusta kiinnostava? Riitaa haastava aloitus ja sinä olit ensimmäisiä kommentin kirjoittajia. Mietippä sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kertoa avoimesti itsestäni ja elämästäni"

        Älä sitten tule parkumaan, jos se elämäsi ei ketään muuta kiinnosta.

        Jos kuule sittenkin kiinnostaa joten sinä et voi tietää muuta kun oman kiinnostuksesi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kuule sittenkin kiinnostaa joten sinä et voi tietää muuta kun oman kiinnostuksesi

        Muista pilkut, pisteet ja muut välimerkit!
        Se antaa kirjoittajasta sivistyneen ja valveutuneen vaikutelman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muista pilkut, pisteet ja muut välimerkit!
        Se antaa kirjoittajasta sivistyneen ja valveutuneen vaikutelman.

        ei vaan sisältö
        pskassakki sotkee juonta huomautuksillaan korkeista ja pisteistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kertoa avoimesti itsestäni ja elämästäni"

        Älä sitten tule parkumaan, jos se elämäsi ei ketään muuta kiinnosta.

        Tähän asti on totisesti kiinnostanut aina hellan kulmalla sijaitsevaa kattilaa myöden. Ei ole asiaa, mistä ette olisi lyöneet kämmentä yhteen ja juorunneet nenät vastakkain ja repostelleet asiaa alusta loppuun.
        Otetaan nyt vaikka se kattila. Kuinka monta mielipidettä itsekukin siitä kirjoitti? Olisi hauska tietää. Laskekaapa itse
        Ja kukaan ei ollut sitä kattilaa edes nähnyt! Mitäs jos se olikin esimerkki?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "kertoa avoimesti itsestäni ja elämästäni"

        Älä sitten tule parkumaan, jos se elämäsi ei ketään muuta kiinnosta.

        Jos ei kiinnosta niin pitää sivuuttaa.
        Kaikki eivät ole kiinnostuneita samoista asioista. Entä jos jotain täällä kiinnostaa?
        Mistäpä täällä kirjoiteltaisiin jos ei elämästään. Säästä vai politiikasta? Polittikasta ei kannata on liian tulenarka aihe ?
        Palsta on minullekin tärkeä kun olen paljon yksin.
        Ei kaikkien kanssa voi olla samaa mieltä, sekin olisi tylsää.
        Erilaiset mielipiteet saavat keskustelua aikaan ihan hyvässä hengessäkin.
        Kirjoitan kuin mikäkin opettaja, olen oikeasti kaukana siitä, kunhan tuli mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muista pilkut, pisteet ja muut välimerkit!
        Se antaa kirjoittajasta sivistyneen ja valveutuneen vaikutelman.

        Siinä asiassa olen täysin samaa mieltä. Varsinkin yhdyssanojen kirjoittaminen on selvä osoitus suomen kielen taidosta. On rasittavaa lukea tekstiä, jonka laatuun ei ole paneuduttu. Monta kertaa pilkku, tai sen puuttuminen, saattaa muuttaa koko lauseen, ja niinpä väärinymmärrys on valmis.
        Usein myös voidaan todeta, että kommenteissa vastataan kysymykseen, jota ei ole esitetty, ja kysytään asiaa, josta ei ole nyt puhe.
        Myös voidaan huomata, että kun oma selitys ei ole mennyt perille, syytetään lukijaa tyhmäksi, vaikka pitäisi tarkistaa oma kirjoitus ja sen sisältö.
        Väärinkäsitysten päälle syntynyt keskustelu ei ole sitten enää hallittavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän asti on totisesti kiinnostanut aina hellan kulmalla sijaitsevaa kattilaa myöden. Ei ole asiaa, mistä ette olisi lyöneet kämmentä yhteen ja juorunneet nenät vastakkain ja repostelleet asiaa alusta loppuun.
        Otetaan nyt vaikka se kattila. Kuinka monta mielipidettä itsekukin siitä kirjoitti? Olisi hauska tietää. Laskekaapa itse
        Ja kukaan ei ollut sitä kattilaa edes nähnyt! Mitäs jos se olikin esimerkki?

        Juuri se kattilajuttu pani minut ajattelemaan , miten ihmiset käsittelevät asioita ja mikä on tärkeysjärjestys elämässä . Minulle hyvin vierasta käyttäytymistä että tehdään kärpäsestä härkänen ilman mitään järkevää alkupanosta.
        Ihan mitättömästä asiasta tehtiin kirjoittajasta valehtelija ynnä muita henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdattuja ilkeitä kommentteja.
        Paljonhan nykyisin tutkitaan netti käyttäytymistä ja ihmisten kykyä olla siinä mukana , mutta nettikiusaamisen ei näytä olevankaan nuorison ongelma kuten moni luulee .
        Vaan usein riipppuu sekin koulutuksesta ja missä oloissa on ihminen ollut elämänsä niin niillä mennään mitkä resussit jokaisella on. Joskus jopa paikkakunta mistä ihminen tulee peilaa kulttuuria minkä huomaa keskustelun tasossa.
        Perus ohjehan pitäisi olla ettei ketään loukattaisi ja mentäisi henkilökohtaisuuksiin näillä keskustelupalstoilla , asiat nähdään tietysti eri tavalla riippuen ihmisen kyvystä käsitellä lukemaansa , mutta se ei tee ketään oikeutetuksi ottaa viha päällikön paikkaa netissä, johon usein samankaltaiset yhtyvät tunteakseen olevansa mukana jossain .
        Hyvä muistaa myös että ihmisillä on sairauksia jos monenmoisia , ja joku sairaus voi olla ilkeyden takana, ja pitää muistaa että jokainen ihminen jota kokoajana parjataan tuntee pahaa mieltä siitä että häntä ei ehkä ole ymmärretty oikein .
        Ilkeys ei saa mennä perintönä omille lapsille vaan tietoisuus kaikkien ihmisten ihmisarvosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä asiassa olen täysin samaa mieltä. Varsinkin yhdyssanojen kirjoittaminen on selvä osoitus suomen kielen taidosta. On rasittavaa lukea tekstiä, jonka laatuun ei ole paneuduttu. Monta kertaa pilkku, tai sen puuttuminen, saattaa muuttaa koko lauseen, ja niinpä väärinymmärrys on valmis.
        Usein myös voidaan todeta, että kommenteissa vastataan kysymykseen, jota ei ole esitetty, ja kysytään asiaa, josta ei ole nyt puhe.
        Myös voidaan huomata, että kun oma selitys ei ole mennyt perille, syytetään lukijaa tyhmäksi, vaikka pitäisi tarkistaa oma kirjoitus ja sen sisältö.
        Väärinkäsitysten päälle syntynyt keskustelu ei ole sitten enää hallittavissa.

        Näinhän se saattaa olla monen mielestä , mutta kun lähettää kirjoituksia julkaistavaksi niin usein sanotaan että ainoastaan sisältö on törkein ja heillamon henkilökuntaa jotka korjaavat virheet ennen julkaisua . Äja esim ihmiset jotka puhuvat ja kiejottavat monella eri kielellä ovat usein epävarmoja juuri mikä olisi yhdyssana , ja kun on vauhdissa kirjoittamisen kanssa niin pilkut obån se pienin asia mitä ajattelee, joten siinäkin asiassa on monet eri vaatimukset riippuen mihin kirjoittaa ja mitä kirjoittaa.


      • Anonyymi
        liekko kirjoitti:

        Jos ei kiinnosta niin pitää sivuuttaa.
        Kaikki eivät ole kiinnostuneita samoista asioista. Entä jos jotain täällä kiinnostaa?
        Mistäpä täällä kirjoiteltaisiin jos ei elämästään. Säästä vai politiikasta? Polittikasta ei kannata on liian tulenarka aihe ?
        Palsta on minullekin tärkeä kun olen paljon yksin.
        Ei kaikkien kanssa voi olla samaa mieltä, sekin olisi tylsää.
        Erilaiset mielipiteet saavat keskustelua aikaan ihan hyvässä hengessäkin.
        Kirjoitan kuin mikäkin opettaja, olen oikeasti kaukana siitä, kunhan tuli mieleen.

        Mutta kun se on niin että tavalliset neutraalit aineet eivät näitä ihmisiä kiinnosta.
        Ainoastaan sellaiset aiheet että saavat etsiä kohteen mitä sitten pommitetaan yhdessä hiljainen hildakin saa kerrankin purkaa katkeruuttaan täällä kun entisajan kahvikestit eivät enää Ole muotia

        Kokeileppa tehdä aloitus jostain ihan tavallisesta aiheesta niin takaan ettei se näitä ” tarhalaisia”
        Edes kiinnosta, niiden vaan on saatava haukkua jotakin ja jos ei aihetta riitä niin sitä haetaan palstan historiasta.
        Se taas on todistus vanhojen etenkin naisten testosteronin määrästä kun empatiat on haihtuneet, jos niitä edes on heillä ollut koskaan .
        Näpäkkä nelli hoitaa analyysin teon ihmisestä ilman psykologista koulutusta. Niin että näin kokee ohikulkija


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tähän asti on totisesti kiinnostanut aina hellan kulmalla sijaitsevaa kattilaa myöden. Ei ole asiaa, mistä ette olisi lyöneet kämmentä yhteen ja juorunneet nenät vastakkain ja repostelleet asiaa alusta loppuun.
        Otetaan nyt vaikka se kattila. Kuinka monta mielipidettä itsekukin siitä kirjoitti? Olisi hauska tietää. Laskekaapa itse
        Ja kukaan ei ollut sitä kattilaa edes nähnyt! Mitäs jos se olikin esimerkki?

        Olet kiinnostunut jostain kattilasta.
        Kerro lisää meille. Ei me sinua juoruajana pidetä. Anna tulla vaan.


      • Anonyymi
        liekko kirjoitti:

        Jos ei kiinnosta niin pitää sivuuttaa.
        Kaikki eivät ole kiinnostuneita samoista asioista. Entä jos jotain täällä kiinnostaa?
        Mistäpä täällä kirjoiteltaisiin jos ei elämästään. Säästä vai politiikasta? Polittikasta ei kannata on liian tulenarka aihe ?
        Palsta on minullekin tärkeä kun olen paljon yksin.
        Ei kaikkien kanssa voi olla samaa mieltä, sekin olisi tylsää.
        Erilaiset mielipiteet saavat keskustelua aikaan ihan hyvässä hengessäkin.
        Kirjoitan kuin mikäkin opettaja, olen oikeasti kaukana siitä, kunhan tuli mieleen.

        Ihan niin jos ei pysy mukana jossain asiassa niin sivuuttaa sen ilman kommentteja , silloin on kaikilla hyvä mieli


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Olet kiinnostunut jostain kattilasta.
        Kerro lisää meille. Ei me sinua juoruajana pidetä. Anna tulla vaan.

        No juuri sinullehan se kattila pitäisi olla parhaiten muistissa , kun niin kovasti yritit sen voimalla saada kattilan omistajan valehtelijaksi vaikka hän selitti asian , sitä ole unohdettu ,
        Ilkeys on asia mikä ei unohdu, juuri siksi että se on niin epäoikeuden mukaista .

        Mutta fiksut kommentit jäävät lämpöisenä mieleen pitkäksi ajaksi, joita näillä palstoilla myös on , siis ihmisiä joilla on oikeudenmukaisuus tärkeä juuri siksi että kaikki saisivat voida hyvin ! Sillä eikösSuomi24 ole kaikille tarkoitettu, ja aiheita on monenlaisia , ihan kivoja muutamat aiheet , ja uusia sanojakin tässä on saanut oppia , ja murre sanat ovat mahtavia ,sitten tulee joku ja rikkoo tunnelman analyyseillä jostakin muusta ihmisestä , se on juuri sitä rikkomista kun pitäisi välttää . Sopu sijaa antaa se pätee joka paikassa


      • Anonyymi kirjoitti:

        No juuri sinullehan se kattila pitäisi olla parhaiten muistissa , kun niin kovasti yritit sen voimalla saada kattilan omistajan valehtelijaksi vaikka hän selitti asian , sitä ole unohdettu ,
        Ilkeys on asia mikä ei unohdu, juuri siksi että se on niin epäoikeuden mukaista .

        Mutta fiksut kommentit jäävät lämpöisenä mieleen pitkäksi ajaksi, joita näillä palstoilla myös on , siis ihmisiä joilla on oikeudenmukaisuus tärkeä juuri siksi että kaikki saisivat voida hyvin ! Sillä eikösSuomi24 ole kaikille tarkoitettu, ja aiheita on monenlaisia , ihan kivoja muutamat aiheet , ja uusia sanojakin tässä on saanut oppia , ja murre sanat ovat mahtavia ,sitten tulee joku ja rikkoo tunnelman analyyseillä jostakin muusta ihmisestä , se on juuri sitä rikkomista kun pitäisi välttää . Sopu sijaa antaa se pätee joka paikassa

        Jos joku on oikein ekspertti toisista analyysin tekijänä, niin kyllä se on ollut tämä meidän keittiöpsykologi Paloma kautta palstan historian.
        Olet vielä niin uusi palstalla, että taisit vain hypätä suoraan siihen kolme päivää hellan kulmalla seisoneeseen riisikattilaan ja juutuit siihen kuin liisteriin.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Jos joku on oikein ekspertti toisista analyysin tekijänä, niin kyllä se on ollut tämä meidän keittiöpsykologi Paloma kautta palstan historian.
        Olet vielä niin uusi palstalla, että taisit vain hypätä suoraan siihen kolme päivää hellan kulmalla seisoneeseen riisikattilaan ja juutuit siihen kuin liisteriin.

        Minä ihmettelin ainoastaan sitä että joku jaksaa kommentoida kerta kerran jälkeen jostain kattilasta , kun ajattelee että kyse on aikuisista ihmisistä , moittia hänen keittiö hygieniaa ja irvailla kylmähuoneesta ja joistakin omistakin on huomauteltu
        Totta kai sellainen ihmetyttää kun tätä käytöstä olen ainoastaan nähnyt murros ikäisten taholta että jankutetaan samasta asiasta, jolla ei ole kenenkään elämässä mitään merkitystä.
        Joten ihmetystähän se herätti kolmessa muussa ihmisessäkin jotka olivat ajatelleet liittyä tälle palstalle , vaan sanoivat että ei missään nimessä voisi ajatellakaan olevansa osana herjausta joka on kohdistettu johonkin ihmiseen siksi että kaikkimkitä hän kirjoittaa on kuvattu ” itseään ylistäväki” ja ” osaamattomaksi jolla on huono musiikin maku jne
        Aloin jo epäillä ettei tämä olekaan ikäisteni palsta ainoastaan jotain kurkkuja jotka pelleilee vanhempien kustannuksella. Mutta niin ei ollut asiat.
        Toivon mukaan ilma puhdistuu jollain kumman konstilla , niin ettei tarvitsisi törmätä ilmeisiin kommentteihin joissa kyseenalaistetaan yhtä ihmistä koko ajan . Se olisi jokaiselle varmaan tervetullutta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä ihmettelin ainoastaan sitä että joku jaksaa kommentoida kerta kerran jälkeen jostain kattilasta , kun ajattelee että kyse on aikuisista ihmisistä , moittia hänen keittiö hygieniaa ja irvailla kylmähuoneesta ja joistakin omistakin on huomauteltu
        Totta kai sellainen ihmetyttää kun tätä käytöstä olen ainoastaan nähnyt murros ikäisten taholta että jankutetaan samasta asiasta, jolla ei ole kenenkään elämässä mitään merkitystä.
        Joten ihmetystähän se herätti kolmessa muussa ihmisessäkin jotka olivat ajatelleet liittyä tälle palstalle , vaan sanoivat että ei missään nimessä voisi ajatellakaan olevansa osana herjausta joka on kohdistettu johonkin ihmiseen siksi että kaikkimkitä hän kirjoittaa on kuvattu ” itseään ylistäväki” ja ” osaamattomaksi jolla on huono musiikin maku jne
        Aloin jo epäillä ettei tämä olekaan ikäisteni palsta ainoastaan jotain kurkkuja jotka pelleilee vanhempien kustannuksella. Mutta niin ei ollut asiat.
        Toivon mukaan ilma puhdistuu jollain kumman konstilla , niin ettei tarvitsisi törmätä ilmeisiin kommentteihin joissa kyseenalaistetaan yhtä ihmistä koko ajan . Se olisi jokaiselle varmaan tervetullutta

        Tuohan minuakin jo alkaa ihmetyttää, kun jatkuvasti vedät jotain kattilaa esiin.
        Onko sinulla niitä basmatiriisejäkään.
        Aloit sitten tekemään analyysiä sinäkin toisista kirjoittajista.

        """Aloin jo epäillä ettei tämä olekaan ikäisteni palsta"""
        Oikeassa olitkin. Ei tämä olekaan ikäistesi palsta, koska vielä 50-luvulla olet ollut päivähoidossa. Tämän palstan ikäiset ovat silloin olleet jo oikeassa koulussa, jos enää sielläkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinä asiassa olen täysin samaa mieltä. Varsinkin yhdyssanojen kirjoittaminen on selvä osoitus suomen kielen taidosta. On rasittavaa lukea tekstiä, jonka laatuun ei ole paneuduttu. Monta kertaa pilkku, tai sen puuttuminen, saattaa muuttaa koko lauseen, ja niinpä väärinymmärrys on valmis.
        Usein myös voidaan todeta, että kommenteissa vastataan kysymykseen, jota ei ole esitetty, ja kysytään asiaa, josta ei ole nyt puhe.
        Myös voidaan huomata, että kun oma selitys ei ole mennyt perille, syytetään lukijaa tyhmäksi, vaikka pitäisi tarkistaa oma kirjoitus ja sen sisältö.
        Väärinkäsitysten päälle syntynyt keskustelu ei ole sitten enää hallittavissa.

        En ole läheskään aina varma yhdys-sanoista, Laitoin viivan väliin kun minua häiritsee kaksi ässää peräkkäin :)
        Samaa mieltä olen siitä, jos pilkku on väärässä paikassa tai puuttuu niin asia voi muuttua erilaiseksi.
        Olen yhdyssanoja opetellut, mutta eivät jää päähän pysyvästi.


    • Anonyymi

      On se niin väärin. Tämäkin aloitus kääntyi alun muutaman asiallisen ja yleisellä tasolla käsitellyn aloituksen aiheen jälkeen Palomaan.
      Ennen joulua monta aloitusta hänestä häneen kahdella palstalla ja samaa jatkuu.

      • Anonyymi

        Eiköhän hän itse taas tuonut itseään tähänkin ketjuun "tietävällä kommentillaan".


      • Itse hän aina kääntää aiheen itseensä. Palstan napa.
        Etkö ole huomannut; Minä Minä Minä hyvä, nuo toiset muutamaa lukuunottamatta täysiä paskoja palstalla.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Itse hän aina kääntää aiheen itseensä. Palstan napa.
        Etkö ole huomannut; Minä Minä Minä hyvä, nuo toiset muutamaa lukuunottamatta täysiä paskoja palstalla.

        Ollaan nyt siis kaikki samaa mieltä, että kun plma tulee palstalle, kaikki hänen anotuttavansa joutuvat hurmokseen, joka pakottaa heidät kirjoittamaan kymmeniä kommentteja ketjuun.
        Hänessä nyt vaan on sellainen ominaisuus.
        Tämäkin ketju on hänen syytään.


      • Anonyymi

        "Ennen joulua monta aloitusta hänestä häneen kahdella palstalla ja samaa jatkuu."

        Ennen joulua monta aloitusta HÄNELTÄ kahdella palstalla ja sama jatkuu.
        Miksi ihminen hakkaa otsaansa seinään ?
        Yleensä suomalainen on fiksu. "Ei tupata jos ei tykätä"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ennen joulua monta aloitusta hänestä häneen kahdella palstalla ja samaa jatkuu."

        Ennen joulua monta aloitusta HÄNELTÄ kahdella palstalla ja sama jatkuu.
        Miksi ihminen hakkaa otsaansa seinään ?
        Yleensä suomalainen on fiksu. "Ei tupata jos ei tykätä"

        Hänkö niitä ketjuja yksin venytti? Kahta samanaikaisesti!
        Kyllä te hänestä tykkäätte, turhaan kiellät.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Itse hän aina kääntää aiheen itseensä. Palstan napa.
        Etkö ole huomannut; Minä Minä Minä hyvä, nuo toiset muutamaa lukuunottamatta täysiä paskoja palstalla.

        Hänessä on vetovoimaa! Huomaahan sen näistä kommenteistakin.
        Kenestä muusta saatte kokoon ketjun toisensa jälkeen. 😀


      • Anonyymi

        No kun katsot sitä alkua niin ei mielestäni Paloma sille mitään voi että nokitellaan ja väännellään !hänen kommentti oli ihan tavallinen kommentti josta kukaan normaali ihminen ei saa mitään aihetta nokitteluun


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hänessä on vetovoimaa! Huomaahan sen näistä kommenteistakin.
        Kenestä muusta saatte kokoon ketjun toisensa jälkeen. 😀

        Oi voi.
        Ei hänen vetovoimansa näillä ikäpalstoilla pärjää vielä lähellekään persuille, Trumpille, Orbanille, Erdoganille, Marinille, Putinille, Haavistolle ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ennen joulua monta aloitusta hänestä häneen kahdella palstalla ja samaa jatkuu."

        Ennen joulua monta aloitusta HÄNELTÄ kahdella palstalla ja sama jatkuu.
        Miksi ihminen hakkaa otsaansa seinään ?
        Yleensä suomalainen on fiksu. "Ei tupata jos ei tykätä"

        Kun kysäisee Suomi24 että voiko palstalla edes sanoa että ” ei tupata jos ei tykätä ”
        Niin arvaappa minkä vastauksen heiltä saa ???????????


    • Anonyymi

      Narsistille on tärkeää, että hänestä puhutaan, se ei ole tärkeää mitä
      puhutaan p ä ä a s i a on että puhutaan.

      • Anonyymi

        Niinpä! Minua kyllästyttää. Innokkaasti avaan mielenkiintoisen aloituksen. Kommentoin. Kun palaan lukemaan muita kommentteja huomaan, että asia on kääntynyt henkilöön. Hänen omien provosoivien kommenttien kirvoittavana tai hän on provosoitunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä! Minua kyllästyttää. Innokkaasti avaan mielenkiintoisen aloituksen. Kommentoin. Kun palaan lukemaan muita kommentteja huomaan, että asia on kääntynyt henkilöön. Hänen omien provosoivien kommenttien kirvoittavana tai hän on provosoitunut.

        Monivivahteinen aloitus sinänsä siksi että se laittoi ajattelemaan asioita ja huomaamaan asioita , ilman että taas syytetään häntä


      • Anonyymi

        Menette lankaan kerran toisensa jälkeen ja puhutte ja puhutte.
        Ilahdutatte narsistia, vaikka hyvin tiedätte, että sitä hän toivoo.


      • Anonyymi

        Niin se narsisti ei ole Paloma mitenkään vaan ihan toinen henkilö, joka tuntee tarvetta koko ajan oikoa j tarttumalla pikkuasioihin joilla ei ole mitään merkitystä todellisessa elämässä
        Ja kun itsepäisesti vetelee uusintoja milloin mistäkin vanhasta kommentista niin panee ajattelemaan mikä on oikein sen takana että yrittää kaikin voimin saada toiset vakuuttumaan yhden ihmisen elämästä jonka näkee omalta kannaltaan .
        Pakkomielle todistamiseen että joku ihminen on kiusaamisen tienannut. Siinä laittaa ajattelemaan että jotain on vialla silloin kun toisen kiusaaminen tulee tärkeäksi jonkun ihmisen elämässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menette lankaan kerran toisensa jälkeen ja puhutte ja puhutte.
        Ilahdutatte narsistia, vaikka hyvin tiedätte, että sitä hän toivoo.

        Ja siitä narsististakin on eri kuva jokaisella, joten kun tarkkaan kayåtsoo niin huomaa ettei se henkilö jota parjataan ole mikään narsisti, sillä narsistin löytää parjaajista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siitä narsististakin on eri kuva jokaisella, joten kun tarkkaan kayåtsoo niin huomaa ettei se henkilö jota parjataan ole mikään narsisti, sillä narsistin löytää parjaajista

        ITE OOT


    • Anonyymi

      Missään ketjussa ei tunnu keskustelu sujuvan, missä on yksikin omahyväinen
      itsensä muitten yläpuolelle ylentänyt ihminen.

      • Anonyymi

        Minä en ole missään kirjoituksessa hänen sanovan että olisi muiden yläpuolella jotenkin .
        Mutta jos toiset vaan itsepäisesti sitä jankuttavat , silloin se on heidän keksintönsä .
        Jos hän sattuu tietämään jonkun asian niin ei se tarkoita että hän katsoisi itseään mitenkään omahyväiseksi . Tämän käytöksen näkee esim työpaikoilla usein , jos joku on kokenut paljon asioita elämässään , ja tietää asioista niin minä ainakin otan opikseni eikä tulisi mieleenkään ala mitätöimään toisen tietoja .
        Joten miksi se on niin tärkeää asia joillekin yrittää alentaa toinen , kun sen sijaan voisi oppia monia asioita elämästä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole missään kirjoituksessa hänen sanovan että olisi muiden yläpuolella jotenkin .
        Mutta jos toiset vaan itsepäisesti sitä jankuttavat , silloin se on heidän keksintönsä .
        Jos hän sattuu tietämään jonkun asian niin ei se tarkoita että hän katsoisi itseään mitenkään omahyväiseksi . Tämän käytöksen näkee esim työpaikoilla usein , jos joku on kokenut paljon asioita elämässään , ja tietää asioista niin minä ainakin otan opikseni eikä tulisi mieleenkään ala mitätöimään toisen tietoja .
        Joten miksi se on niin tärkeää asia joillekin yrittää alentaa toinen , kun sen sijaan voisi oppia monia asioita elämästä

        ...lurps...lurps...lurps...


      • Anonyymi

        Miksi pitäisi sujua?

        Osaajan on oltava omahyväinen muutenhan osaamaton pskasakki painaisi osaamisen lokaan


      • Anonyymi

        Joo mutta sinunlaisten kuusipäiden kiusaaminen ei ole harrastus
        vaan ajanhukka
        Saat ihan rauhassa valittaa asiaankuuluvaa kohtaloasi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...lurps...lurps...lurps...

        Lurps vaan!
        Kaksipuoluejärjestelmässä on oltava sen isomman joukon puolella, tai on kaikkien halveksunnan kohde. Kehtaakin olla sen toisen puolella, lurps,lurps,lurps.'
        Joukkovoimalla sellainen ajetaan ketjusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta sinunlaisten kuusipäiden kiusaaminen ei ole harrastus
        vaan ajanhukka
        Saat ihan rauhassa valittaa asiaankuuluvaa kohtaloasi

        jonkun kuusipään iniistäjän viesti on tästä poistettu jossa oli näitä
        puisevia väkinäisiä sanoja aasiaankuuluva kohmelo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole missään kirjoituksessa hänen sanovan että olisi muiden yläpuolella jotenkin .
        Mutta jos toiset vaan itsepäisesti sitä jankuttavat , silloin se on heidän keksintönsä .
        Jos hän sattuu tietämään jonkun asian niin ei se tarkoita että hän katsoisi itseään mitenkään omahyväiseksi . Tämän käytöksen näkee esim työpaikoilla usein , jos joku on kokenut paljon asioita elämässään , ja tietää asioista niin minä ainakin otan opikseni eikä tulisi mieleenkään ala mitätöimään toisen tietoja .
        Joten miksi se on niin tärkeää asia joillekin yrittää alentaa toinen , kun sen sijaan voisi oppia monia asioita elämästä

        Se miten asiansa ilmaisee kertoo uskooko olevansa muiden yläpuolella
        ja se että "muiden yläpuolella oleva" uskoo aina olevansa oikeassa ja tekee
        kaikkensa todistaakseen, että muut ovat aina väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se miten asiansa ilmaisee kertoo uskooko olevansa muiden yläpuolella
        ja se että "muiden yläpuolella oleva" uskoo aina olevansa oikeassa ja tekee
        kaikkensa todistaakseen, että muut ovat aina väärässä.

        Ei. Vaan miten asia tulkataan ,
        Eikä ole mitenkään vaikea nähdä miksi tulkataan juuri hänen kohdallaan noin, syy ei istu hänessä , vaan siinä joka tulkitsee. En minä ole ainakaan kokenut häntä miksikään muiden yläpuolella olevan kommenteissaan ,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jonkun kuusipään iniistäjän viesti on tästä poistettu jossa oli näitä
        puisevia väkinäisiä sanoja aasiaankuuluva kohmelo

        ITE OOT


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei. Vaan miten asia tulkataan ,
        Eikä ole mitenkään vaikea nähdä miksi tulkataan juuri hänen kohdallaan noin, syy ei istu hänessä , vaan siinä joka tulkitsee. En minä ole ainakaan kokenut häntä miksikään muiden yläpuolella olevan kommenteissaan ,

        Olet vielä niin uusi palstalla että et ole huomannut kuinka halveksuvasti hän puhuu toisista kommentoijista, sellaisista jotka eivät kehu häntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei. Vaan miten asia tulkataan ,
        Eikä ole mitenkään vaikea nähdä miksi tulkataan juuri hänen kohdallaan noin, syy ei istu hänessä , vaan siinä joka tulkitsee. En minä ole ainakaan kokenut häntä miksikään muiden yläpuolella olevan kommenteissaan ,

        Ihmisestä saa sen kuvan minkä hän antaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi sujua?

        Osaajan on oltava omahyväinen muutenhan osaamaton pskasakki painaisi osaamisen lokaan

        Minkä "osaamisen" tässä tapauksessa ?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole missään kirjoituksessa hänen sanovan että olisi muiden yläpuolella jotenkin .
        Mutta jos toiset vaan itsepäisesti sitä jankuttavat , silloin se on heidän keksintönsä .
        Jos hän sattuu tietämään jonkun asian niin ei se tarkoita että hän katsoisi itseään mitenkään omahyväiseksi . Tämän käytöksen näkee esim työpaikoilla usein , jos joku on kokenut paljon asioita elämässään , ja tietää asioista niin minä ainakin otan opikseni eikä tulisi mieleenkään ala mitätöimään toisen tietoja .
        Joten miksi se on niin tärkeää asia joillekin yrittää alentaa toinen , kun sen sijaan voisi oppia monia asioita elämästä

        Itse se itsensä ylentää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisestä saa sen kuvan minkä hän antaa.

        Juuri niin. Pitäisi joskus katsella itseään ulkopuolisen silmin eikä aina tuijottaa
        narsistiseen napaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei. Vaan miten asia tulkataan ,
        Eikä ole mitenkään vaikea nähdä miksi tulkataan juuri hänen kohdallaan noin, syy ei istu hänessä , vaan siinä joka tulkitsee. En minä ole ainakaan kokenut häntä miksikään muiden yläpuolella olevan kommenteissaan ,

        Se miten sinä koet on oma kokemuksesi. Et voi väittää fiksumpien puolesta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet vielä niin uusi palstalla että et ole huomannut kuinka halveksuvasti hän puhuu toisista kommentoijista, sellaisista jotka eivät kehu häntä.

        Tarkoitat että olet niin kuusi palstalla pää
        Luulen että olet seitsemän ja puli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet vielä niin uusi palstalla että et ole huomannut kuinka halveksuvasti hän puhuu toisista kommentoijista, sellaisista jotka eivät kehu häntä.

        Olen selaillut taakse päin ja en näe mitään erikoista miksi kenenkään pitäisi sortaa. Usein hyvinkin hyvin ajateltuja kommentteja ,
        Ainoastaan että hän on ihminen jolla on ideoita uusiin asioihin joista hän kirjoittaa kirjassaan,
        Kuunnellut netistä hänen haastatteluja eikä niissäkään ole ilmennyt mitään ylimielistä , joten olen vahvasti sitä mieltä että ihmiset haluaisivat täällä että hän olisi samalla tasolla heidän kanssaan ! Siis ei saisi erottautua joukosta millään sektorilla , pienikin vieras sana niin heti aletaan huomauttelemaan ilkeästi, siis ihminen joka on asunut toisessa maassa suurimman osan elämäänsä , ihan toisissa olosuhteissa joissa on toiset tavat , katsotaan kieroon , epäillään .
        Esim jos ottaa tuo ruoka keskustelun esille, kun hän mainitsi että oli paisti uunissa , niin heti oltiin ivaamassa, joku toinen oli paistanut lettuja , ja kolmas makkarasoppaa ja he kirjoittivat siitä , miksi heidän laittamisista ei kommentoitu samalla tyylillä , vastaus siihen on aika yksinkertainen psykologisesti katsottuna
        Joten minä en arvioi ihmistä muiden puheiden perusteella , ainoastaan siitä mitä itse näen .
        Enkä myöskään ole itse mitään riitaa haastava ihminen , sillä se ei anna minulle mitään elämän sisältöä , ainoastaan pahan mielen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen selaillut taakse päin ja en näe mitään erikoista miksi kenenkään pitäisi sortaa. Usein hyvinkin hyvin ajateltuja kommentteja ,
        Ainoastaan että hän on ihminen jolla on ideoita uusiin asioihin joista hän kirjoittaa kirjassaan,
        Kuunnellut netistä hänen haastatteluja eikä niissäkään ole ilmennyt mitään ylimielistä , joten olen vahvasti sitä mieltä että ihmiset haluaisivat täällä että hän olisi samalla tasolla heidän kanssaan ! Siis ei saisi erottautua joukosta millään sektorilla , pienikin vieras sana niin heti aletaan huomauttelemaan ilkeästi, siis ihminen joka on asunut toisessa maassa suurimman osan elämäänsä , ihan toisissa olosuhteissa joissa on toiset tavat , katsotaan kieroon , epäillään .
        Esim jos ottaa tuo ruoka keskustelun esille, kun hän mainitsi että oli paisti uunissa , niin heti oltiin ivaamassa, joku toinen oli paistanut lettuja , ja kolmas makkarasoppaa ja he kirjoittivat siitä , miksi heidän laittamisista ei kommentoitu samalla tyylillä , vastaus siihen on aika yksinkertainen psykologisesti katsottuna
        Joten minä en arvioi ihmistä muiden puheiden perusteella , ainoastaan siitä mitä itse näen .
        Enkä myöskään ole itse mitään riitaa haastava ihminen , sillä se ei anna minulle mitään elämän sisältöä , ainoastaan pahan mielen

        Kuinka monta haastattelua olet kuunnellut?

        heheee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen selaillut taakse päin ja en näe mitään erikoista miksi kenenkään pitäisi sortaa. Usein hyvinkin hyvin ajateltuja kommentteja ,
        Ainoastaan että hän on ihminen jolla on ideoita uusiin asioihin joista hän kirjoittaa kirjassaan,
        Kuunnellut netistä hänen haastatteluja eikä niissäkään ole ilmennyt mitään ylimielistä , joten olen vahvasti sitä mieltä että ihmiset haluaisivat täällä että hän olisi samalla tasolla heidän kanssaan ! Siis ei saisi erottautua joukosta millään sektorilla , pienikin vieras sana niin heti aletaan huomauttelemaan ilkeästi, siis ihminen joka on asunut toisessa maassa suurimman osan elämäänsä , ihan toisissa olosuhteissa joissa on toiset tavat , katsotaan kieroon , epäillään .
        Esim jos ottaa tuo ruoka keskustelun esille, kun hän mainitsi että oli paisti uunissa , niin heti oltiin ivaamassa, joku toinen oli paistanut lettuja , ja kolmas makkarasoppaa ja he kirjoittivat siitä , miksi heidän laittamisista ei kommentoitu samalla tyylillä , vastaus siihen on aika yksinkertainen psykologisesti katsottuna
        Joten minä en arvioi ihmistä muiden puheiden perusteella , ainoastaan siitä mitä itse näen .
        Enkä myöskään ole itse mitään riitaa haastava ihminen , sillä se ei anna minulle mitään elämän sisältöä , ainoastaan pahan mielen

        Kyllä täällä kohta 20 v ajalta tunnetaan tuo elvistely, turha noita selauksiasi tuoda. Ei ole mikä tahansa paisti uunissa vaan kalkkunasta jauhettu viikkoja, milloin milläkin geelillä. Siinä ohessa kolmet kinkut ja päivittäiset kymmenen lihaleikkeleen sntipastovadit , ei se ole normaalia ruokakeskustelua. Sama isottelu ja muiden mitätöinti joka asiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä täällä kohta 20 v ajalta tunnetaan tuo elvistely, turha noita selauksiasi tuoda. Ei ole mikä tahansa paisti uunissa vaan kalkkunasta jauhettu viikkoja, milloin milläkin geelillä. Siinä ohessa kolmet kinkut ja päivittäiset kymmenen lihaleikkeleen sntipastovadit , ei se ole normaalia ruokakeskustelua. Sama isottelu ja muiden mitätöinti joka asiassa.

        Ei ehkä normaalia juuri sinulle, mutta ehkä jollekkin toiselle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen selaillut taakse päin ja en näe mitään erikoista miksi kenenkään pitäisi sortaa. Usein hyvinkin hyvin ajateltuja kommentteja ,
        Ainoastaan että hän on ihminen jolla on ideoita uusiin asioihin joista hän kirjoittaa kirjassaan,
        Kuunnellut netistä hänen haastatteluja eikä niissäkään ole ilmennyt mitään ylimielistä , joten olen vahvasti sitä mieltä että ihmiset haluaisivat täällä että hän olisi samalla tasolla heidän kanssaan ! Siis ei saisi erottautua joukosta millään sektorilla , pienikin vieras sana niin heti aletaan huomauttelemaan ilkeästi, siis ihminen joka on asunut toisessa maassa suurimman osan elämäänsä , ihan toisissa olosuhteissa joissa on toiset tavat , katsotaan kieroon , epäillään .
        Esim jos ottaa tuo ruoka keskustelun esille, kun hän mainitsi että oli paisti uunissa , niin heti oltiin ivaamassa, joku toinen oli paistanut lettuja , ja kolmas makkarasoppaa ja he kirjoittivat siitä , miksi heidän laittamisista ei kommentoitu samalla tyylillä , vastaus siihen on aika yksinkertainen psykologisesti katsottuna
        Joten minä en arvioi ihmistä muiden puheiden perusteella , ainoastaan siitä mitä itse näen .
        Enkä myöskään ole itse mitään riitaa haastava ihminen , sillä se ei anna minulle mitään elämän sisältöä , ainoastaan pahan mielen

        Mistäpäin netiltä sellaisia haastatteluja pääsee kuulemaan?
        Minä olen kuullut vain noin yhden minuutin mittaisen haistattelun.

        """ihminen joka on asunut toisessa maassa suurimman osan elämäänsä , ihan toisissa olosuhteissa joissa on toiset tavat , katsotaan kieroon , epäillään ."""

        Ei nämä Ruotsin olosuhteet ja tavat kyllä kovin paljon eroa suomalaisista (paitsi tuo rikollisuus) ja täällähän hän on suurimman osan ulkomailla asumisestaan asunut.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Mistäpäin netiltä sellaisia haastatteluja pääsee kuulemaan?
        Minä olen kuullut vain noin yhden minuutin mittaisen haistattelun.

        """ihminen joka on asunut toisessa maassa suurimman osan elämäänsä , ihan toisissa olosuhteissa joissa on toiset tavat , katsotaan kieroon , epäillään ."""

        Ei nämä Ruotsin olosuhteet ja tavat kyllä kovin paljon eroa suomalaisista (paitsi tuo rikollisuus) ja täällähän hän on suurimman osan ulkomailla asumisestaan asunut.

        Paloma on siis itse Ruotsiin mennessään katsonut ruotsalaisia kieroon, koska oli asunut noin puolet elämäänsä muualla, siis Suomessa ja Amerikoissa. Eihän nämä väittämät koske vain sitä toista osapuolta. Olikohan jäänyt latinomeininki niin päälle, ettei Sakandinaavinen elämänmeno oikein luonnistunut ja joutui kahnauksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin. Pitäisi joskus katsella itseään ulkopuolisen silmin eikä aina tuijottaa
        narsistiseen napaansa.

        Napa ei voi olla narsistinen.
        Ulkopuolisin silmin katsomista voi kyllä suositella monelle muullekin.

        Ymmärrättekö ollenkaan, miltä tällaisesta ulkopuolisesta lukijasta tuntuu lukea näitä kommentteja, missä kokonainen lauma nimettömiä kirjoittajia on asettunut repostelemaan yhtä kirjoittajaa ja vääntelee hänen sanojaan muuksi, kuin mitä hän on tarkoittanut?

        Oletteko muuten tulleet ajatelleeksi, että vuodatuksenne saattavat olla hyvinkin antoisaa materiaalia seuraavia romaaneja varten, sillä myös ilkeyksien kirjoittaminen ja keksiminen on taitolaji, ja on mielenkiintoista saada niiden laatimiseen ilmaista apua.

        Näiden ketjujen seuraaminen on oikeastaan hyvää ajanvietettä.
        Anojen joukossa tietysti minäkin, enkä läheisyyttä kaipaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Napa ei voi olla narsistinen.
        Ulkopuolisin silmin katsomista voi kyllä suositella monelle muullekin.

        Ymmärrättekö ollenkaan, miltä tällaisesta ulkopuolisesta lukijasta tuntuu lukea näitä kommentteja, missä kokonainen lauma nimettömiä kirjoittajia on asettunut repostelemaan yhtä kirjoittajaa ja vääntelee hänen sanojaan muuksi, kuin mitä hän on tarkoittanut?

        Oletteko muuten tulleet ajatelleeksi, että vuodatuksenne saattavat olla hyvinkin antoisaa materiaalia seuraavia romaaneja varten, sillä myös ilkeyksien kirjoittaminen ja keksiminen on taitolaji, ja on mielenkiintoista saada niiden laatimiseen ilmaista apua.

        Näiden ketjujen seuraaminen on oikeastaan hyvää ajanvietettä.
        Anojen joukossa tietysti minäkin, enkä läheisyyttä kaipaa.

        Menitkö taas kaislikkoon?😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Napa ei voi olla narsistinen.
        Ulkopuolisin silmin katsomista voi kyllä suositella monelle muullekin.

        Ymmärrättekö ollenkaan, miltä tällaisesta ulkopuolisesta lukijasta tuntuu lukea näitä kommentteja, missä kokonainen lauma nimettömiä kirjoittajia on asettunut repostelemaan yhtä kirjoittajaa ja vääntelee hänen sanojaan muuksi, kuin mitä hän on tarkoittanut?

        Oletteko muuten tulleet ajatelleeksi, että vuodatuksenne saattavat olla hyvinkin antoisaa materiaalia seuraavia romaaneja varten, sillä myös ilkeyksien kirjoittaminen ja keksiminen on taitolaji, ja on mielenkiintoista saada niiden laatimiseen ilmaista apua.

        Näiden ketjujen seuraaminen on oikeastaan hyvää ajanvietettä.
        Anojen joukossa tietysti minäkin, enkä läheisyyttä kaipaa.

        Pitäähän hänelle antaa lisää aineistoa, kun ei luovuutensa riitä kirjoittamaan mitään omaa. Kai hän taas tällä kertaa aineistoa tarpeeksi saikin, koska tuntui olevan kiire päästä kirjoittamaan jotain uutta "teostaan".


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Mistäpäin netiltä sellaisia haastatteluja pääsee kuulemaan?
        Minä olen kuullut vain noin yhden minuutin mittaisen haistattelun.

        """ihminen joka on asunut toisessa maassa suurimman osan elämäänsä , ihan toisissa olosuhteissa joissa on toiset tavat , katsotaan kieroon , epäillään ."""

        Ei nämä Ruotsin olosuhteet ja tavat kyllä kovin paljon eroa suomalaisista (paitsi tuo rikollisuus) ja täällähän hän on suurimman osan ulkomailla asumisestaan asunut.

        Kyllä minun mielestäni ainakin vaikuttaa että Ruotsissa on elämä hieman toisenlaista kun Suomessa . Ja se ei ole sanottu mitenkään negatiivisesti , riippuu paljon minkälainen työ on ollut, ja millaisten ihmisten kanssa kanssakäydään työn ulkopuolella , toiset harrastavat urheilua, toisilla kulttuurillisia harrastuksia , ja sittenhän on nämä omat lapset ja niiden perheet tietysti joiden kanssa kanssakäydään ja ollaan kiinnostuneita heidän harrastuksistaan ja ammateissaan .matkustellaan ja ollaan merellä jo sää sallii
        Joten jokaisessa maassa on omat hyvät ja huonot puolensa , mikään maa ei ole täydellinen , politiikka käytetään eritavalla riippuen omista lähtökohdista , se on sitä tavallista elämää
        Joka maassa tavallaan , ja juuri se rikastuttaa ihmistä kun saa nähdä erinlaisia kulttuureita kun on matkustellut .
        Ainahan itä tietysti on epävarma uudessa maassa ennenkö,oppii tavat j rutiinit ja kielenkin oppii häkä e jolla on halu opetella.
        Mutta suomalaista ranatasaunaa ei voita mikään maailmassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Napa ei voi olla narsistinen.
        Ulkopuolisin silmin katsomista voi kyllä suositella monelle muullekin.

        Ymmärrättekö ollenkaan, miltä tällaisesta ulkopuolisesta lukijasta tuntuu lukea näitä kommentteja, missä kokonainen lauma nimettömiä kirjoittajia on asettunut repostelemaan yhtä kirjoittajaa ja vääntelee hänen sanojaan muuksi, kuin mitä hän on tarkoittanut?

        Oletteko muuten tulleet ajatelleeksi, että vuodatuksenne saattavat olla hyvinkin antoisaa materiaalia seuraavia romaaneja varten, sillä myös ilkeyksien kirjoittaminen ja keksiminen on taitolaji, ja on mielenkiintoista saada niiden laatimiseen ilmaista apua.

        Näiden ketjujen seuraaminen on oikeastaan hyvää ajanvietettä.
        Anojen joukossa tietysti minäkin, enkä läheisyyttä kaipaa.

        Sanojen vääntelijä on nimenomaan Plma itse, kokonaiset kertomiset muuntuu jo parissa viikossa. Mutta sehän on mielestään kirjailijan etuoikeus ja valheet onkin metaforia.. Eikä ole salaisuus, että palstalaisten asioita repostelee kirjoissa, vääristelee ja mustamaalaa niissä tekeleissä joita kutsuu kirjoiksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minun mielestäni ainakin vaikuttaa että Ruotsissa on elämä hieman toisenlaista kun Suomessa . Ja se ei ole sanottu mitenkään negatiivisesti , riippuu paljon minkälainen työ on ollut, ja millaisten ihmisten kanssa kanssakäydään työn ulkopuolella , toiset harrastavat urheilua, toisilla kulttuurillisia harrastuksia , ja sittenhän on nämä omat lapset ja niiden perheet tietysti joiden kanssa kanssakäydään ja ollaan kiinnostuneita heidän harrastuksistaan ja ammateissaan .matkustellaan ja ollaan merellä jo sää sallii
        Joten jokaisessa maassa on omat hyvät ja huonot puolensa , mikään maa ei ole täydellinen , politiikka käytetään eritavalla riippuen omista lähtökohdista , se on sitä tavallista elämää
        Joka maassa tavallaan , ja juuri se rikastuttaa ihmistä kun saa nähdä erinlaisia kulttuureita kun on matkustellut .
        Ainahan itä tietysti on epävarma uudessa maassa ennenkö,oppii tavat j rutiinit ja kielenkin oppii häkä e jolla on halu opetella.
        Mutta suomalaista ranatasaunaa ei voita mikään maailmassa

        """Joka maassa tavallaan , ja juuri se rikastuttaa ihmistä kun saa nähdä erinlaisia kulttuureita kun on matkustellut ."""

        En jaksa uskoa, että tälläkään palstalla ei olisi aivan ainutta (ellet sitten sinä), joka ei ole matkustellut eri maissa ja nähnyt erilaisia kulttuureja. Laiskimmatkin tutustuneet eri kulttuureihin telkkarista, netiltä ja kirjoista.
        Jotenkin huvittavaa, että kun ihminen on ensimmäisen kerran eläessään käväissyt Italiassa, niin hänestä tuli niin italialainen, että ruokalistakin piti muuttaa italialaiseksi ja sijoittaa Joulusatunsakin Italiaan. Tuli muutamassa päivässä Italian asiantuntijaksi.

        Ihan samanlaisia harrastuksia täällä ja Suomessa on työn ulkopuolella.
        Työalatkin paljolti samanlaiset kummassakin maassa. Suomessakin on lastentarhoja ja niissä "opettajia".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäähän hänelle antaa lisää aineistoa, kun ei luovuutensa riitä kirjoittamaan mitään omaa. Kai hän taas tällä kertaa aineistoa tarpeeksi saikin, koska tuntui olevan kiire päästä kirjoittamaan jotain uutta "teostaan".

        Ehkä tulee kohta kirja hänen saamastaan palstapalautteesta:
        "Kuolema Tuhannen Suolen Poukamassa".


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """Joka maassa tavallaan , ja juuri se rikastuttaa ihmistä kun saa nähdä erinlaisia kulttuureita kun on matkustellut ."""

        En jaksa uskoa, että tälläkään palstalla ei olisi aivan ainutta (ellet sitten sinä), joka ei ole matkustellut eri maissa ja nähnyt erilaisia kulttuureja. Laiskimmatkin tutustuneet eri kulttuureihin telkkarista, netiltä ja kirjoista.
        Jotenkin huvittavaa, että kun ihminen on ensimmäisen kerran eläessään käväissyt Italiassa, niin hänestä tuli niin italialainen, että ruokalistakin piti muuttaa italialaiseksi ja sijoittaa Joulusatunsakin Italiaan. Tuli muutamassa päivässä Italian asiantuntijaksi.

        Ihan samanlaisia harrastuksia täällä ja Suomessa on työn ulkopuolella.
        Työalatkin paljolti samanlaiset kummassakin maassa. Suomessakin on lastentarhoja ja niissä "opettajia".

        Jouku aika sitten kaveristaan tuli Kauko-idän asiantuntija, kun oli sellaisella massaristeilyllä isolla karjalautalla. Sieltä pistäydyttiin välillä maihin johonkin turistirysään ja ai kun oli exoottista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä tulee kohta kirja hänen saamastaan palstapalautteesta:
        "Kuolema Tuhannen Suolen Poukamassa".

        Onhan täällä suoliston divertikkeleistä keskusteltu, joten miksipä ei. Puhumattakaan suolen täytteistä kuten kinkuista kalkkunoista kriisipuuroidta antipaskoistajne.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """Joka maassa tavallaan , ja juuri se rikastuttaa ihmistä kun saa nähdä erinlaisia kulttuureita kun on matkustellut ."""

        En jaksa uskoa, että tälläkään palstalla ei olisi aivan ainutta (ellet sitten sinä), joka ei ole matkustellut eri maissa ja nähnyt erilaisia kulttuureja. Laiskimmatkin tutustuneet eri kulttuureihin telkkarista, netiltä ja kirjoista.
        Jotenkin huvittavaa, että kun ihminen on ensimmäisen kerran eläessään käväissyt Italiassa, niin hänestä tuli niin italialainen, että ruokalistakin piti muuttaa italialaiseksi ja sijoittaa Joulusatunsakin Italiaan. Tuli muutamassa päivässä Italian asiantuntijaksi.

        Ihan samanlaisia harrastuksia täällä ja Suomessa on työn ulkopuolella.
        Työalatkin paljolti samanlaiset kummassakin maassa. Suomessakin on lastentarhoja ja niissä "opettajia".

        Sana lastentarha on outo minulle, ennen oli päiväkoti ja sitten se muutettiin esikouluksi, opettajat ovat opettajan koulutuksen saaneita myös esikoulussa , joten kaikkein pienemmilläkin on läroplan , mitä noudatetaan .
        No onhan tähän ikään nähty vieraita mainita, ( myös minä) mutta meistä ei kumpikaan ollut mitään rannalla makaajia kuten monet muut jotka nauttivat auringosta ainoastaan .
        Joten ihan totta se että ihmiset ovat matkustaneet meidän aikakaudella paljon, kaikilla on
        Italia on ihana maa , minulla on yksi ystävä joka menee sinne tämän tästä ja tuo reseptejä tullessaan erinlaisista ruokalajeista tullessaan , hän sanoi että rakastui Italiaan kerta käynnillä . Joten joistakin maista sitä vaan pitää enemmän kun toisista . Joten ihan ymmärrettävää että tuodaan kotiinkin aina jotain mukana vieraasta kulttuurista .
        Joten tietysti on samanlaisuutta suomen ja ruotsin tavoissa, mutta myös erinlaisuuksia
        Kuten muidenkin maitten välillä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana lastentarha on outo minulle, ennen oli päiväkoti ja sitten se muutettiin esikouluksi, opettajat ovat opettajan koulutuksen saaneita myös esikoulussa , joten kaikkein pienemmilläkin on läroplan , mitä noudatetaan .
        No onhan tähän ikään nähty vieraita mainita, ( myös minä) mutta meistä ei kumpikaan ollut mitään rannalla makaajia kuten monet muut jotka nauttivat auringosta ainoastaan .
        Joten ihan totta se että ihmiset ovat matkustaneet meidän aikakaudella paljon, kaikilla on
        Italia on ihana maa , minulla on yksi ystävä joka menee sinne tämän tästä ja tuo reseptejä tullessaan erinlaisista ruokalajeista tullessaan , hän sanoi että rakastui Italiaan kerta käynnillä . Joten joistakin maista sitä vaan pitää enemmän kun toisista . Joten ihan ymmärrettävää että tuodaan kotiinkin aina jotain mukana vieraasta kulttuurista .
        Joten tietysti on samanlaisuutta suomen ja ruotsin tavoissa, mutta myös erinlaisuuksia
        Kuten muidenkin maitten välillä .

        Lastentarha on vanha nimitys. Päiväkoti on uusi nimitys. Päiväkodissa annetaan varhaiskasvatusta. Esiopetus on varhaiskasvatuksen ja peruskoulutuksen välissä. Suomessa on oppivelvollisuus, ja se kattaa myös esiopetuksen.

        Harvapa makaa rannalla Italiassa tai muissakaan kulttuurikohteissa, rantalomapaikat on erikseen ja niissäkin harrastetaan paljon esim. liikuntaa, surffataan ja sukelletaan. Italiassa on niin paljon historiaa ja taidetta, paljon muutakin kuin ruokaa. Ruokareseptejä kaikkialta maailmasta saa netistä, ei tarvitse mennä testailemaan paikan päälle. Sitäpaitsi turistipaikoissa saa hintalaatu-suhteeltaan huonoa ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Napa ei voi olla narsistinen.
        Ulkopuolisin silmin katsomista voi kyllä suositella monelle muullekin.

        Ymmärrättekö ollenkaan, miltä tällaisesta ulkopuolisesta lukijasta tuntuu lukea näitä kommentteja, missä kokonainen lauma nimettömiä kirjoittajia on asettunut repostelemaan yhtä kirjoittajaa ja vääntelee hänen sanojaan muuksi, kuin mitä hän on tarkoittanut?

        Oletteko muuten tulleet ajatelleeksi, että vuodatuksenne saattavat olla hyvinkin antoisaa materiaalia seuraavia romaaneja varten, sillä myös ilkeyksien kirjoittaminen ja keksiminen on taitolaji, ja on mielenkiintoista saada niiden laatimiseen ilmaista apua.

        Näiden ketjujen seuraaminen on oikeastaan hyvää ajanvietettä.
        Anojen joukossa tietysti minäkin, enkä läheisyyttä kaipaa.

        Puhut nimettömistä , itse en ole vielä ihan varma siitä haluanko edes kirjautua sitäkin pitää punnita mielessään , kun löysin suomi24 niin innostuin kun näin että oli 50-60-70-80
        Ikäisten palstoja , mutta yrittelee tutustua ja ymmärtää ja olla se ihminen muita kohtaan miten haluaisin heidänkin olevan minua kohtaan .
        Kun katselee ilman ennakkoluuloja palstoja niin näkee paljon.
        Ja minä nimetön en ole ollut ainakaan repostelemassa yhtä kirjoittajaa vaan pidän hänen tyylistään olla se ihminen mikä hän on, enkä myöskään pidä siitä että ketään loukataan .
        Joten katselen vielä hetkisen ennenkö päätän omalta kohdaltani kirjautua sivulle.
        Koska en ole edes varma jos jaksaisin olla maalitaulu herjauksille ,
        Itse toivon asiallista keskustelua ja kiva lukea toisten arkipäivää kun yksin istuskelee sohvassa iltaisin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lastentarha on vanha nimitys. Päiväkoti on uusi nimitys. Päiväkodissa annetaan varhaiskasvatusta. Esiopetus on varhaiskasvatuksen ja peruskoulutuksen välissä. Suomessa on oppivelvollisuus, ja se kattaa myös esiopetuksen.

        Harvapa makaa rannalla Italiassa tai muissakaan kulttuurikohteissa, rantalomapaikat on erikseen ja niissäkin harrastetaan paljon esim. liikuntaa, surffataan ja sukelletaan. Italiassa on niin paljon historiaa ja taidetta, paljon muutakin kuin ruokaa. Ruokareseptejä kaikkialta maailmasta saa netistä, ei tarvitse mennä testailemaan paikan päälle. Sitäpaitsi turistipaikoissa saa hintalaatu-suhteeltaan huonoa ruokaa.

        Minä olinmpöiväkodissa 50 luvun alkupuolella joten minulle ei mikään uusi nimitys pitkiä oli päivät pienelle lapselle .
        Mutta enää ei ole edes päiväkoteja olemassa ne muutettiin esikouluiksi ( förskola ) kai jo parikymmentä vuotta sitten, ja oli hyvin tärkeää ettei sanottu päiväkoti.
        Kaikki perhepäivä hoitajatkin saavat lopettaa tai sitten mennä esikouluun töihin jos jatkavat työelämänsä lasten parissa. Näin on Ruotsissa .
        Niitä ruoka reseptejä on kiva testata piian päällä,,koit mielissään kun näkevät kiinnostuksen
        Heidän omiin resepteihinsä.
        Ennemmin pidän Kreikasta se kun Italiasta moni muu maa on näkemisen arvoinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana lastentarha on outo minulle, ennen oli päiväkoti ja sitten se muutettiin esikouluksi, opettajat ovat opettajan koulutuksen saaneita myös esikoulussa , joten kaikkein pienemmilläkin on läroplan , mitä noudatetaan .
        No onhan tähän ikään nähty vieraita mainita, ( myös minä) mutta meistä ei kumpikaan ollut mitään rannalla makaajia kuten monet muut jotka nauttivat auringosta ainoastaan .
        Joten ihan totta se että ihmiset ovat matkustaneet meidän aikakaudella paljon, kaikilla on
        Italia on ihana maa , minulla on yksi ystävä joka menee sinne tämän tästä ja tuo reseptejä tullessaan erinlaisista ruokalajeista tullessaan , hän sanoi että rakastui Italiaan kerta käynnillä . Joten joistakin maista sitä vaan pitää enemmän kun toisista . Joten ihan ymmärrettävää että tuodaan kotiinkin aina jotain mukana vieraasta kulttuurista .
        Joten tietysti on samanlaisuutta suomen ja ruotsin tavoissa, mutta myös erinlaisuuksia
        Kuten muidenkin maitten välillä .

        Paloman ruosukaverille tiedoksi:
        "Päiväkoti eli l a s t e n t a r h a on osa laitoksellista lasten varhaiskasvatus- ja päivähoitojärjestelmää. Suomessa päiväkotien yhteydessä toimii yleensä myös esikoulu."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Päiväkotitoiminta_Suomessa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä olinmpöiväkodissa 50 luvun alkupuolella joten minulle ei mikään uusi nimitys pitkiä oli päivät pienelle lapselle .
        Mutta enää ei ole edes päiväkoteja olemassa ne muutettiin esikouluiksi ( förskola ) kai jo parikymmentä vuotta sitten, ja oli hyvin tärkeää ettei sanottu päiväkoti.
        Kaikki perhepäivä hoitajatkin saavat lopettaa tai sitten mennä esikouluun töihin jos jatkavat työelämänsä lasten parissa. Näin on Ruotsissa .
        Niitä ruoka reseptejä on kiva testata piian päällä,,koit mielissään kun näkevät kiinnostuksen
        Heidän omiin resepteihinsä.
        Ennemmin pidän Kreikasta se kun Italiasta moni muu maa on näkemisen arvoinen

        """Kaikki perhepäivä hoitajatkin saavat lopettaa tai sitten mennä esikouluun töihin jos jatkavat työelämänsä lasten parissa. Näin on Ruotsissa ."""

        Mistä tuollainen tieto, joka ei pidä paikkaansa?
        Ainakin meidän kunnassa on kova kysyntä vieläkin perhepäivähoitajista. Paljon vanhempia, jotka haluavat lapsilleen kodikkaamman, rauhallisemman ja yksilöllisemmän kasvualustan kuin mitä lastentarha tarjoaa.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """Kaikki perhepäivä hoitajatkin saavat lopettaa tai sitten mennä esikouluun töihin jos jatkavat työelämänsä lasten parissa. Näin on Ruotsissa ."""

        Mistä tuollainen tieto, joka ei pidä paikkaansa?
        Ainakin meidän kunnassa on kova kysyntä vieläkin perhepäivähoitajista. Paljon vanhempia, jotka haluavat lapsilleen kodikkaamman, rauhallisemman ja yksilöllisemmän kasvualustan kuin mitä lastentarha tarjoaa.

        Niin todella ” mistähähän tuollainen tieto tulli ”
        Ihan vaan meidän kaupungin käytäntöä , joten tieto tuli ainoastaan siitä .
        Ja sitten voidaan olla eri mieltä kotihoidon tarpellisuudestakin .
        Niin että se joka ei pidä paikkaansa sinun maailmassasi ,ehkä on fakta toisten maailmassa,
        Ihan vaan näin ystävällisesti todettuna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paloman ruosukaverille tiedoksi:
        "Päiväkoti eli l a s t e n t a r h a on osa laitoksellista lasten varhaiskasvatus- ja päivähoitojärjestelmää. Suomessa päiväkotien yhteydessä toimii yleensä myös esikoulu."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Päiväkotitoiminta_Suomessa

        Lastentarha sana ei ole ollut kymmeniin vuosiin käytössö!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jonkun kuusipään iniistäjän viesti on tästä poistettu jossa oli näitä
        puisevia väkinäisiä sanoja aasiaankuuluva kohmelo

        Tämä on sitä sujuvaa ulosantia, jota on toivottu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin todella ” mistähähän tuollainen tieto tulli ”
        Ihan vaan meidän kaupungin käytäntöä , joten tieto tuli ainoastaan siitä .
        Ja sitten voidaan olla eri mieltä kotihoidon tarpellisuudestakin .
        Niin että se joka ei pidä paikkaansa sinun maailmassasi ,ehkä on fakta toisten maailmassa,
        Ihan vaan näin ystävällisesti todettuna

        Aha, siis teidän kaupungissanne Ruotsissa?
        Jotenkin ymmärsin sinun tarkoittaneen Ruotsia yleisesti, kun kirjoitit, että "Näin on Ruotsissa", sillä niinhän ei suinkaan ole koko Ruotsissa.
        Perhepäivähoidon nimike on vain muutettu olemaan "pedagokisk omsorg", mutta systeemi on sama.

        "Familjedaghem är en form av barnomsorg och förskoleverksamhet där omsorgen ges av en dagbarnvårdare, eller med vardagligare termer dagmamma, dagpappa eller dagförälder. Vårdaren tar emot barnen i sitt hem under den tid då föräldrarna förvärvsarbetar eller genomgår utbildning.
        Den 1 juli 2009 ersattes begreppet familjedaghem med pedagogisk omsorg."


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kuulostaa ihan homomyönteisyydeltä.

      • No eräs kirjailijahan tuolla viittasikin omaan Sodomaansa, minkä synti oli tunnetusti juuri homostelu.

        Mitä lie sillä tarkoittanut, että jätti polttamatta oman Sodomansa kymmenen vanhurskaan takia. Vai oliko se taas vain kömpelö yritys liittää kirjoitukseensa uskonnollisia komponentteja, joita oli hoksannut yhden kuuluisan kirjailijan liittävän omiinsa. Härmapa (jäljittelijä) sanon minä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        No eräs kirjailijahan tuolla viittasikin omaan Sodomaansa, minkä synti oli tunnetusti juuri homostelu.

        Mitä lie sillä tarkoittanut, että jätti polttamatta oman Sodomansa kymmenen vanhurskaan takia. Vai oliko se taas vain kömpelö yritys liittää kirjoitukseensa uskonnollisia komponentteja, joita oli hoksannut yhden kuuluisan kirjailijan liittävän omiinsa. Härmapa (jäljittelijä) sanon minä.

        Minä pidin hänen vertauksesta ja myös hänen muistakin vertauksistaan , hänellä on kyky elävästi käyttää vertailuja asioista, ei siis mitenkään kömpelöä mielestäni.
        Ja sehän todistaa että hän on tietoinen monista asioista historiasta, toivoisin että itsekkin olisin olisin koulussa ollut kiinnostunut historiallisiin tapahtumiin , mutta kun en kertakaikkiaan ollut sitä.
        Nyt sitten huomaa vanhana että paljon on tietoaukkoja kun ei historia kiinnostanut, nyt kyllä kiinnostaa sitäkin enemmän.
        Joten kaikilla meillä on omat hyvät j huonot puolet elämässä , sehän se juuri on sitä elämää kun kukaan ei ole samasta muotista valettu eikä tarvitsekaan olla. Erinlaisuus täydentää ryhmiä, kun kaikki hyväksytään omina itsenään .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä pidin hänen vertauksesta ja myös hänen muistakin vertauksistaan , hänellä on kyky elävästi käyttää vertailuja asioista, ei siis mitenkään kömpelöä mielestäni.
        Ja sehän todistaa että hän on tietoinen monista asioista historiasta, toivoisin että itsekkin olisin olisin koulussa ollut kiinnostunut historiallisiin tapahtumiin , mutta kun en kertakaikkiaan ollut sitä.
        Nyt sitten huomaa vanhana että paljon on tietoaukkoja kun ei historia kiinnostanut, nyt kyllä kiinnostaa sitäkin enemmän.
        Joten kaikilla meillä on omat hyvät j huonot puolet elämässä , sehän se juuri on sitä elämää kun kukaan ei ole samasta muotista valettu eikä tarvitsekaan olla. Erinlaisuus täydentää ryhmiä, kun kaikki hyväksytään omina itsenään .

        Google on hyvä historian oppikirja ja ilmainen kaikille.
        Erilaisuutta täällä ei nimenomaan hyväksytä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        No eräs kirjailijahan tuolla viittasikin omaan Sodomaansa, minkä synti oli tunnetusti juuri homostelu.

        Mitä lie sillä tarkoittanut, että jätti polttamatta oman Sodomansa kymmenen vanhurskaan takia. Vai oliko se taas vain kömpelö yritys liittää kirjoitukseensa uskonnollisia komponentteja, joita oli hoksannut yhden kuuluisan kirjailijan liittävän omiinsa. Härmapa (jäljittelijä) sanon minä.

        "Hesekielin kirjan luvussa 16 jakeessa 49 Sodoma ja Gomorra tuhottiin heidän ylpeytensä ja sen vuoksi, että he eivät osoittaneet solidaarisuutta eniten tarvitsevia kohtaan. Matteuksen evankeliumin luvun 11 jakeen 23 mukaan Sodoma ja Gomorra tuhottiin vieraanvaraisuuden puutteen vuoksi."
        https://www.postposmo.com/fi/sodoma-ja-gomorra-2/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Google on hyvä historian oppikirja ja ilmainen kaikille.
        Erilaisuutta täällä ei nimenomaan hyväksytä.

        Ampparimiehillä amppari
        täydennettynä google-haulla

        kun sellaiset tapaavat täällä yleensä
        syntyy älykääpiöiden välinen hedelmällinen keskustelu
        sekametelisoppa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä pidin hänen vertauksesta ja myös hänen muistakin vertauksistaan , hänellä on kyky elävästi käyttää vertailuja asioista, ei siis mitenkään kömpelöä mielestäni.
        Ja sehän todistaa että hän on tietoinen monista asioista historiasta, toivoisin että itsekkin olisin olisin koulussa ollut kiinnostunut historiallisiin tapahtumiin , mutta kun en kertakaikkiaan ollut sitä.
        Nyt sitten huomaa vanhana että paljon on tietoaukkoja kun ei historia kiinnostanut, nyt kyllä kiinnostaa sitäkin enemmän.
        Joten kaikilla meillä on omat hyvät j huonot puolet elämässä , sehän se juuri on sitä elämää kun kukaan ei ole samasta muotista valettu eikä tarvitsekaan olla. Erinlaisuus täydentää ryhmiä, kun kaikki hyväksytään omina itsenään .

        Sana erinlainen on vanhaa suomenkieltä. Sitä on ehkä käytetty vielä silloin ennen Ruotsiin muuttoasi. Erilainen se on nykysuomeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Google on hyvä historian oppikirja ja ilmainen kaikille.
        Erilaisuutta täällä ei nimenomaan hyväksytä.

        Narsisti ei ole koskaan olleet suosiossa missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana erinlainen on vanhaa suomenkieltä. Sitä on ehkä käytetty vielä silloin ennen Ruotsiin muuttoasi. Erilainen se on nykysuomeksi.

        Kiitos tiedosta , itsekkin todella mietin onko sana oikein, ja vaihtoehtokin tuntui vieraalta jotenkin. Mutta nyt sitten tiedän mikä on se oikea ilmaisu . Näin se menee usein näiden sanojen kanssa , ja kiva jos joku huomaa ja korjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana erinlainen on vanhaa suomenkieltä. Sitä on ehkä käytetty vielä silloin ennen Ruotsiin muuttoasi. Erilainen se on nykysuomeksi.

        Kuinka vanhaa? V, 1967 julkaistu Nykysuomen sanakirja ei sitä tunne.


    • Anonyymi

      Ennenvanhaan tuomarit viljeli sanaa että yhteiskunnat ovat rikollisensa ansainneet.

      • Anonyymi

        Miten tuomarit sen mahtoivat perustella ? Yhteiskunnan kunnollinen osa
        ei mitenkään "ansaitse" rikollisia. Rikollisia on aina ollut, mutta ei niitä "ansaita".


    • Perhepäivähoitopaikat ovat vähentyneet paljon siitä kun tulin Ruotsiin ja täydensin opintoni ruotsalaiseen tutkintoon. Kun päiväkodit/lastentarhat saivat oman oppisuunnitelman niin alettiin käyttää virallisesti esikoulunimeä kaikesta varhaiskasvatuksesta ja koska useimmilla perhepäivähoitajilla ei ollut riittävää pedagogista koulutusta, niin he joutuivat joko kurssittamaan itsensä esikoulunopettajiksi tai siirtymään kunnallisiin/yksityisiin esikouluihin lastenhoitajavirkoihin.
      Pedagoginen suunnittelu ja dokumentoiminen muodostui usein akilleenkantapääksi, etenkin jos perhepäivähoitaja kuului kielivähemmistöön ja kirjallinen ilmaisu ruotsiksi ei ollut aivan tip top.
      Perhepäiväkotien vahvuus oli juuri pienet lapsiryhmät, kotoinen ilmapiiri ja se että sinä saivatosansa myös hiljaiset, ujot lapset, jotka olivat erityisesti aikuisen huomion ja ajan tarpeessa. Kiusaamista ja väkivaltaa esiintyi tosi harvoin perhepäivähoidossa; se oli turvallinen ja joustava vaihtoehto monille lapsille. Negatiivisena näkisin sosiaalisten kontaktien vähäisyyden ja usein sen että orastavat neuropsykologiset ongelmat, adhd, asperger, jne. toimintakykyä alentavat syndroomat ja oireilu jäävät huonoon seurantaan ja lapsi ei saa apua samalla tavalla kuin laitosmaisessa miljöössä, jossa henkilökunta on pitemmälle koulutettua.
      Meidän kunnassamme ei ole enää perhepäivähoitoa, tyttäreni kotikunnassa on kolme perhepäivähoitajaa vielä toiminnassa.
      Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä ett on vain hyvä mitä useampia erilaisia vaihtoehtoja on tarjolla lasten päivähoitoon ja varhaiskasvatukseen. Lapsetkin ovat yksilöitä ja heillä onerilaiset tarpeet ja samoin vanhemmat ovat usein vuorotyössä ja tarvitsevat joustavuutta ja vaihtoehtoisia palveluja.

      • Anonyymi

        Ihan niin molemmissa muodoissa on niin hyvät kun huonotkin puolensa .moni päivä äiti meidän kunnassa jotka ovat lähellä eläke ikää menivät aikaisemmin eläkkeelle kun katsoivat ettei koulutus enää kiinnostanut kun tunsivat että ovat liian vanhoja siihen.
        Itse olen pienenä ollut päiväkodissa ja minulle se oli hyvä asia sinänsä ainoana lapsena olin innoissani kun päiväkodissa oli paljon leikkikavereita , joita kotona ei ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin molemmissa muodoissa on niin hyvät kun huonotkin puolensa .moni päivä äiti meidän kunnassa jotka ovat lähellä eläke ikää menivät aikaisemmin eläkkeelle kun katsoivat ettei koulutus enää kiinnostanut kun tunsivat että ovat liian vanhoja siihen.
        Itse olen pienenä ollut päiväkodissa ja minulle se oli hyvä asia sinänsä ainoana lapsena olin innoissani kun päiväkodissa oli paljon leikkikavereita , joita kotona ei ollut.

        Oliko jo 30-luvulla päiväkoteja tai 40-luvulla?


      • Anonyymi

        Miten pienimpien hoito voi olla esikoulua? Alle 2-vuotias ei tarvitse muita sosiaalisia kontakteja kuin äitinsä ja nimenomaan hoivaa , turvaa ja läheisyyttä, ei mitään opetusohjelmia. Ei ihme ett kasvaa väkivaltaisia lapsia, kun joutuu jo vauvana kilpailemaan sylistä ja huomiosta.Samoissa piväkodeissa pahasti häiriintyneet isommat lapset, ei hyvä! Miten meistä tuli tasapainoisia kunnon kansalaisia äidin hoidossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko jo 30-luvulla päiväkoteja tai 40-luvulla?

        Ihan 50 luvun alkupuolella olin päiväkodissa , siinä ensimmäisessä , omat vanhempani ajoivat paljon juuri tätä asiaa että saataisiin päiväkoti meidänkin kauppalan , koska molemmat työskentelivät kunnallisena poliitikkoina.
        Niin että minä olin yksi niistä lapsista jotka saivat olla ensimmäisessä päiväkodissa meidän asuntoa alueella
        Teollisuus oli kovassa kasvussa sodan jälkeisinä vuosina, ja meidänkin kauppalassa oli kolme isoa tehdasta jotka tekivät kolmivuorotöitä , ja kaikilla oli työpaikka , naiset jättivät kotirouvan rooliin ja hakeutuivat töihin saamaan omaa palkkaa ja lapset saatiin laittaa päiväkotiin.
        Joten yhteiskunnassa tapahtui paljon muutoksia siihen aikaan , monella eri sektorilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten pienimpien hoito voi olla esikoulua? Alle 2-vuotias ei tarvitse muita sosiaalisia kontakteja kuin äitinsä ja nimenomaan hoivaa , turvaa ja läheisyyttä, ei mitään opetusohjelmia. Ei ihme ett kasvaa väkivaltaisia lapsia, kun joutuu jo vauvana kilpailemaan sylistä ja huomiosta.Samoissa piväkodeissa pahasti häiriintyneet isommat lapset, ei hyvä! Miten meistä tuli tasapainoisia kunnon kansalaisia äidin hoidossa?

        Siitäkin voidaan olla eri mieltä . Kenestä tuli kunnon kansalainen ja kenestä ei .
        Kyllähän sitä on muissakin maissa pienestä pitäen oltu esikoulussa ei ainoastaan Suomessa.

        Pedagogiikan menetelmillä , joten sehän on vielä monella sekin käsitys että se kotona kasvatettu olisi se onnnellisin muoto. Omista omista koulukavereista kolme istui linnassa enne 20 ikävuottaan , äidin turvallisessa hoidossa kasvaneet pojat eivät oikein osanneet sosiaalisia koodeja vaan tekivät lakia vastaan , niin että perheitäkin on monen laisia , kaikki eivät oleniitä ihanne perheitä missä äidit nostetaan jotenkin jalustallesiksi että ovat äitejä, ei siksi mitä ovat ihmisinä .
        Joten monella lapsella on hyvä olla esikoulussa, ja yhtä monella perhehoito paikassa , riippuen lapsesta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten pienimpien hoito voi olla esikoulua? Alle 2-vuotias ei tarvitse muita sosiaalisia kontakteja kuin äitinsä ja nimenomaan hoivaa , turvaa ja läheisyyttä, ei mitään opetusohjelmia. Ei ihme ett kasvaa väkivaltaisia lapsia, kun joutuu jo vauvana kilpailemaan sylistä ja huomiosta.Samoissa piväkodeissa pahasti häiriintyneet isommat lapset, ei hyvä! Miten meistä tuli tasapainoisia kunnon kansalaisia äidin hoidossa?

        Alle 2-vuotias lapsi kasvaa, kehittyy ja oppii joka päivä uusia asioita. Ei yksi vanhempi tai edes kaksi kotona asuvaa vanhempaa pysty yksinään täyttämään lapsen sosiaalisen kehityksen vaatimuksia, mutta esikouluan voi silloin korvata puistoleikeillä, avoimella esikoululla, erilaisilla kirkon ja yhteisön tarjoamilla pienille lapsille suunnatulla toiminnalla, jossa pääpaino on nimenomaan toisten lasten ja aikuisten tapaamisella ja leikkimisellä.

        Oma vanhempi tai hoitaja mukana takaa sen että mitään kilpailutilannetta ei tule, mutta että joskus joutuu jakamaan jotain muiden lasten kanssa on ainoastaan hyväksi.

        Omat lapseni olivat mukana esikoulutoiminnassa omaehtoisesti jo pikku taaperoina, muutama tunti päivässä, mutta välttämättä pitkät päivät ja alati vaihtuvat hoitajat eivät ole alle 2-vuotiaalle paras vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Alle 2-vuotias lapsi kasvaa, kehittyy ja oppii joka päivä uusia asioita. Ei yksi vanhempi tai edes kaksi kotona asuvaa vanhempaa pysty yksinään täyttämään lapsen sosiaalisen kehityksen vaatimuksia, mutta esikouluan voi silloin korvata puistoleikeillä, avoimella esikoululla, erilaisilla kirkon ja yhteisön tarjoamilla pienille lapsille suunnatulla toiminnalla, jossa pääpaino on nimenomaan toisten lasten ja aikuisten tapaamisella ja leikkimisellä.

        Oma vanhempi tai hoitaja mukana takaa sen että mitään kilpailutilannetta ei tule, mutta että joskus joutuu jakamaan jotain muiden lasten kanssa on ainoastaan hyväksi.

        Omat lapseni olivat mukana esikoulutoiminnassa omaehtoisesti jo pikku taaperoina, muutama tunti päivässä, mutta välttämättä pitkät päivät ja alati vaihtuvat hoitajat eivät ole alle 2-vuotiaalle paras vaihtoehto.

        "Oma vanhempi tai hoitaja mukana takaa sen että mitään kilpailutilannetta ei tule"

        Mitenkäs tämä hoidetaan suuressa lapsilaumassa päiväkodeissa? Onko siellä jokaiselle lapselle oma hoitaja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oma vanhempi tai hoitaja mukana takaa sen että mitään kilpailutilannetta ei tule"

        Mitenkäs tämä hoidetaan suuressa lapsilaumassa päiväkodeissa? Onko siellä jokaiselle lapselle oma hoitaja?

        Päiväkoteihin ei pitäisi ottaa lapsia, joitten toinen tai molemmat vanhemmat on kotona. Vasta esikouluun yhdeksi vuodeksi ennen koulua, Silloin riittäisi resurssit.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Alle 2-vuotias lapsi kasvaa, kehittyy ja oppii joka päivä uusia asioita. Ei yksi vanhempi tai edes kaksi kotona asuvaa vanhempaa pysty yksinään täyttämään lapsen sosiaalisen kehityksen vaatimuksia, mutta esikouluan voi silloin korvata puistoleikeillä, avoimella esikoululla, erilaisilla kirkon ja yhteisön tarjoamilla pienille lapsille suunnatulla toiminnalla, jossa pääpaino on nimenomaan toisten lasten ja aikuisten tapaamisella ja leikkimisellä.

        Oma vanhempi tai hoitaja mukana takaa sen että mitään kilpailutilannetta ei tule, mutta että joskus joutuu jakamaan jotain muiden lasten kanssa on ainoastaan hyväksi.

        Omat lapseni olivat mukana esikoulutoiminnassa omaehtoisesti jo pikku taaperoina, muutama tunti päivässä, mutta välttämättä pitkät päivät ja alati vaihtuvat hoitajat eivät ole alle 2-vuotiaalle paras vaihtoehto.

        Mitenkäs sinä itse pysyiyt kehittymään vanhempiesi hoidossa? Onhan perheillä naapureita, sukua ja ystäviä, ei kaikkea toimintaa tarvitse sysätä jonkun tarhatätin varaan, vaikka olisi miten pedagoogisesti pätevä.

        Vai että omat pikku taaperosi (1-2 v) OMAehtoisesti olivat esikoulussa, ei sen ikäisten voi antaa eikä olettaa tekevän itse päätöksiä. On tainnut jäädä joku tärkeä kurssikirja lukematta palomalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitäkin voidaan olla eri mieltä . Kenestä tuli kunnon kansalainen ja kenestä ei .
        Kyllähän sitä on muissakin maissa pienestä pitäen oltu esikoulussa ei ainoastaan Suomessa.

        Pedagogiikan menetelmillä , joten sehän on vielä monella sekin käsitys että se kotona kasvatettu olisi se onnnellisin muoto. Omista omista koulukavereista kolme istui linnassa enne 20 ikävuottaan , äidin turvallisessa hoidossa kasvaneet pojat eivät oikein osanneet sosiaalisia koodeja vaan tekivät lakia vastaan , niin että perheitäkin on monen laisia , kaikki eivät oleniitä ihanne perheitä missä äidit nostetaan jotenkin jalustallesiksi että ovat äitejä, ei siksi mitä ovat ihmisinä .
        Joten monella lapsella on hyvä olla esikoulussa, ja yhtä monella perhehoito paikassa , riippuen lapsesta

        Samanlaisia löytyy myös näiden pedagogien ohjauksen alla olleista lapsista.

        Kyllähän lapset on nykyisin päiväkotien kasvattamia. Eihän ne vanhempiaan pahemmin näe.

        Aamulla klo 7 päiväkotiin, haku pois klo 16-17 ja sitten pitääkin mennä nukkumaan ajoissa, jotta taas aamulla jaksaisi herätä kuuden pintaan päiväkotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samanlaisia löytyy myös näiden pedagogien ohjauksen alla olleista lapsista.

        Kyllähän lapset on nykyisin päiväkotien kasvattamia. Eihän ne vanhempiaan pahemmin näe.

        Aamulla klo 7 päiväkotiin, haku pois klo 16-17 ja sitten pitääkin mennä nukkumaan ajoissa, jotta taas aamulla jaksaisi herätä kuuden pintaan päiväkotiin.

        Siinä välissä viedään ohjattuihin harrastuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päiväkoteihin ei pitäisi ottaa lapsia, joitten toinen tai molemmat vanhemmat on kotona. Vasta esikouluun yhdeksi vuodeksi ennen koulua, Silloin riittäisi resurssit.

        että silloinko riittäisi jokaiselle lapselle oma "tarhatäti"? Höpsistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä välissä viedään ohjattuihin harrastuksiin.

        Ja kotona jokainen on nenä kiinni kännykässään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä välissä viedään ohjattuihin harrastuksiin.

        Näinkin tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkäs sinä itse pysyiyt kehittymään vanhempiesi hoidossa? Onhan perheillä naapureita, sukua ja ystäviä, ei kaikkea toimintaa tarvitse sysätä jonkun tarhatätin varaan, vaikka olisi miten pedagoogisesti pätevä.

        Vai että omat pikku taaperosi (1-2 v) OMAehtoisesti olivat esikoulussa, ei sen ikäisten voi antaa eikä olettaa tekevän itse päätöksiä. On tainnut jäädä joku tärkeä kurssikirja lukematta palomalta.

        Minun vanhin lapsikin esikoulussa kun itse halusi,nuoremmat olivat kunnallisessa kotihoito paikassa odottamassa sen aikaiseen päiväkotiin paikkaa. Eivät viihtyneet päivä äidin helmoissa , joten paikka saatiin päiväkotiin aika pian —- onneksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun vanhin lapsikin esikoulussa kun itse halusi,nuoremmat olivat kunnallisessa kotihoito paikassa odottamassa sen aikaiseen päiväkotiin paikkaa. Eivät viihtyneet päivä äidin helmoissa , joten paikka saatiin päiväkotiin aika pian —- onneksi

        Esikoulu on Suomessa 6-vuotiaille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun vanhin lapsikin esikoulussa kun itse halusi,nuoremmat olivat kunnallisessa kotihoito paikassa odottamassa sen aikaiseen päiväkotiin paikkaa. Eivät viihtyneet päivä äidin helmoissa , joten paikka saatiin päiväkotiin aika pian —- onneksi

        Minun esikoiseni oli ns. tarhassa 5-vuotiaana. Kyllästyi ja kieltäytyi menemästä. Halusi olla kotona. Syksyllä meni kuitenkin 6-vuotiaitten ryhmään oppimaan koulunkäyntiä. Vähän huonoin tuloksin. Ei viihtynyt ikinä ryhmissä eikä koulussa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Esikoulu on Suomessa 6-vuotiaille.

        Täällä meillä kaikki varhaiskasvatus, johon on oma opintosuunnitelma, on esikoulua. Siis myös ne joita aikaisemmin sanottiin päiväkodeiksi ja jotka ottavat vastaan 1-6 vuotiaita lapsia, useimmiten eri-ikäisryhmissä, ns. "sisarusryhmissä". Esikoululuokka on oma koulumuotonsa johon kaikilla 6 vuotta täyttäneillä tai sen vuoden aikana täyttävillä lapsilla on oikeus ja lähes kaikki lapset käyvät sen. Se on usein peruskoulun ala-asteiden kanssa samassa rakennuksessa tai vieressä ja esikoululuokilla on usein yhteistä toimintaa ekaluokkalaisten kanssa. Esikoululuokkaa johtaa esikoulunopettaja, jolla tulee pysyvään virkaan olla laillistettu tutkinto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        että silloinko riittäisi jokaiselle lapselle oma "tarhatäti"? Höpsistä!

        Avoimessa esikoulussa ollaan oman huoltajan kanssa ryhmässä. "Tarhatäti" ohjaa ja suunnittelee toiminnan. Vanhemmat ovat mukana.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Täällä meillä kaikki varhaiskasvatus, johon on oma opintosuunnitelma, on esikoulua. Siis myös ne joita aikaisemmin sanottiin päiväkodeiksi ja jotka ottavat vastaan 1-6 vuotiaita lapsia, useimmiten eri-ikäisryhmissä, ns. "sisarusryhmissä". Esikoululuokka on oma koulumuotonsa johon kaikilla 6 vuotta täyttäneillä tai sen vuoden aikana täyttävillä lapsilla on oikeus ja lähes kaikki lapset käyvät sen. Se on usein peruskoulun ala-asteiden kanssa samassa rakennuksessa tai vieressä ja esikoululuokilla on usein yhteistä toimintaa ekaluokkalaisten kanssa. Esikoululuokkaa johtaa esikoulunopettaja, jolla tulee pysyvään virkaan olla laillistettu tutkinto.

        Kerro nyt miten ne omasi omaehtoisesti 1-2 vuotiaina olivat kypsiä valitsemaan esikoulun!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoulu on Suomessa 6-vuotiaille.

        Näin on, siis tuo esikoulu, joka on ennen varsinaisen koulun aloitusta siellä lastentarhassa aloitettu, vaikka voi sinne päästä aivan kotihoidostakin, siis lapsen omista kodeista, ei mistään kodinhoidon tuen piiristä.


        Nyt täällä sekoillan lastentarhoilla, päiväkodeilla ja jopa perhepäivähoidon kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro nyt miten ne omasi omaehtoisesti 1-2 vuotiaina olivat kypsiä valitsemaan esikoulun!?

        Suurin osa äideistä jatkaa työssä käymistä, kun lapsi on 1-2 vuotias. Uskoisin, että lapsi valitsisi itsekin päiväkodin mieluummin kuin jäisi yksin kotiinsa, ainakin arvelisin.
        Miksi lapselta vaaditaan valintaa tällaiseen asiaan, kun hän kaikissa muissa asioissa on huoltajansa määräyksen alainen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkäs sinä itse pysyiyt kehittymään vanhempiesi hoidossa? Onhan perheillä naapureita, sukua ja ystäviä, ei kaikkea toimintaa tarvitse sysätä jonkun tarhatätin varaan, vaikka olisi miten pedagoogisesti pätevä.

        Vai että omat pikku taaperosi (1-2 v) OMAehtoisesti olivat esikoulussa, ei sen ikäisten voi antaa eikä olettaa tekevän itse päätöksiä. On tainnut jäädä joku tärkeä kurssikirja lukematta palomalta.

        Olen kasvanut suurperheessä, meitä oli monta ja lähinaapureissa oli vielä lauma samanikäisiä serkkuja, joten leikkitovereita oli omasta takaa. Nyt perheet ovat pienet, monesti vain yksi vanhempi ja maaltamuutto työn perässä kaupunkeihin on pirstonut perheyhteisöjä, mikä tekee esikoulun vieläkin tärkeämmäksi.

        Kun iskä ja äiti omistavat esikoulun, koulun ja kodin välillä on vain yksi ovi ja kodissa on lastenhoitaja joka valvoo lasten liikkumista esikoulun leikkialueelta ja hiekkalatikolta oman kodin puolelle, niin kyllä siitä tulee aikalailla "omaehtoista." Toimintaa oli vain aamupäivällä ja lounaan jälkeen mentiinkin sitten päikkäreille omaan huoneeseen omassa kodissa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Avoimessa esikoulussa ollaan oman huoltajan kanssa ryhmässä. "Tarhatäti" ohjaa ja suunnittelee toiminnan. Vanhemmat ovat mukana.

        Eikös ne vanhemmat ole töissä?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Olen kasvanut suurperheessä, meitä oli monta ja lähinaapureissa oli vielä lauma samanikäisiä serkkuja, joten leikkitovereita oli omasta takaa. Nyt perheet ovat pienet, monesti vain yksi vanhempi ja maaltamuutto työn perässä kaupunkeihin on pirstonut perheyhteisöjä, mikä tekee esikoulun vieläkin tärkeämmäksi.

        Kun iskä ja äiti omistavat esikoulun, koulun ja kodin välillä on vain yksi ovi ja kodissa on lastenhoitaja joka valvoo lasten liikkumista esikoulun leikkialueelta ja hiekkalatikolta oman kodin puolelle, niin kyllä siitä tulee aikalailla "omaehtoista." Toimintaa oli vain aamupäivällä ja lounaan jälkeen mentiinkin sitten päikkäreille omaan huoneeseen omassa kodissa.

        Kylä niitä naapurin lapsia on yhä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Avoimessa esikoulussa ollaan oman huoltajan kanssa ryhmässä. "Tarhatäti" ohjaa ja suunnittelee toiminnan. Vanhemmat ovat mukana.

        Eihän tästä ollut kyse?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Olen kasvanut suurperheessä, meitä oli monta ja lähinaapureissa oli vielä lauma samanikäisiä serkkuja, joten leikkitovereita oli omasta takaa. Nyt perheet ovat pienet, monesti vain yksi vanhempi ja maaltamuutto työn perässä kaupunkeihin on pirstonut perheyhteisöjä, mikä tekee esikoulun vieläkin tärkeämmäksi.

        Kun iskä ja äiti omistavat esikoulun, koulun ja kodin välillä on vain yksi ovi ja kodissa on lastenhoitaja joka valvoo lasten liikkumista esikoulun leikkialueelta ja hiekkalatikolta oman kodin puolelle, niin kyllä siitä tulee aikalailla "omaehtoista." Toimintaa oli vain aamupäivällä ja lounaan jälkeen mentiinkin sitten päikkäreille omaan huoneeseen omassa kodissa.

        .Oliko tuottoisa bisnes tuo yksityinen esikoulu? Suomessa ne saa tukea.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Olen kasvanut suurperheessä, meitä oli monta ja lähinaapureissa oli vielä lauma samanikäisiä serkkuja, joten leikkitovereita oli omasta takaa. Nyt perheet ovat pienet, monesti vain yksi vanhempi ja maaltamuutto työn perässä kaupunkeihin on pirstonut perheyhteisöjä, mikä tekee esikoulun vieläkin tärkeämmäksi.

        Kun iskä ja äiti omistavat esikoulun, koulun ja kodin välillä on vain yksi ovi ja kodissa on lastenhoitaja joka valvoo lasten liikkumista esikoulun leikkialueelta ja hiekkalatikolta oman kodin puolelle, niin kyllä siitä tulee aikalailla "omaehtoista." Toimintaa oli vain aamupäivällä ja lounaan jälkeen mentiinkin sitten päikkäreille omaan huoneeseen omassa kodissa.

        Eikö siinä ollut riittävästi toimintaa, kun isäsi jahtasi sinua metsässä aseen kanssa?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Alle 2-vuotias lapsi kasvaa, kehittyy ja oppii joka päivä uusia asioita. Ei yksi vanhempi tai edes kaksi kotona asuvaa vanhempaa pysty yksinään täyttämään lapsen sosiaalisen kehityksen vaatimuksia, mutta esikouluan voi silloin korvata puistoleikeillä, avoimella esikoululla, erilaisilla kirkon ja yhteisön tarjoamilla pienille lapsille suunnatulla toiminnalla, jossa pääpaino on nimenomaan toisten lasten ja aikuisten tapaamisella ja leikkimisellä.

        Oma vanhempi tai hoitaja mukana takaa sen että mitään kilpailutilannetta ei tule, mutta että joskus joutuu jakamaan jotain muiden lasten kanssa on ainoastaan hyväksi.

        Omat lapseni olivat mukana esikoulutoiminnassa omaehtoisesti jo pikku taaperoina, muutama tunti päivässä, mutta välttämättä pitkät päivät ja alati vaihtuvat hoitajat eivät ole alle 2-vuotiaalle paras vaihtoehto.

        Näinkö surkeita on mielestäsi vanhemmat?

        Tiedän hitosti lapsia, jotka on ihan kotona hoidettu kouluikään asti ja ovat hyvin elämässä pärjänneet. Ovat sosiaalisia ja empaattisia jne.

        Miten ihmeessä Suomi on saatu näinkin hyvälle mallille, kun aikoinaan yleisin tapa hoitaa lapsia oli kotona.


      • Anonyymi kirjoitti:

        .Oliko tuottoisa bisnes tuo yksityinen esikoulu? Suomessa ne saa tukea.

        Me tultiin toimeen, mutta olisi tietenkin ollut tuottaisampaa, jos ryhmät olisivat olleet suurempia ja henkilökunnalla huonommat palkat. Tukia ei ollut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös ne vanhemmat ole töissä?

        Avoimeen esikouluun voi viedä lapsiaan kun on vielä äitiys/isyyslomalla tai kun toinen vanhemmista on esim. työttömänä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa äideistä jatkaa työssä käymistä, kun lapsi on 1-2 vuotias. Uskoisin, että lapsi valitsisi itsekin päiväkodin mieluummin kuin jäisi yksin kotiinsa, ainakin arvelisin.
        Miksi lapselta vaaditaan valintaa tällaiseen asiaan, kun hän kaikissa muissa asioissa on huoltajansa määräyksen alainen?

        Ei kai lapsia saa jättään yksin kotiin, eikö se olisi laitonta?
        Monet lapset viihtyvät paremmin päiväkodissa/esikoulussa, joissa on aikuisia joilla on aikaa heille, leluja, virikkeitä ja mikä parasta: leikkitovereita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinkö surkeita on mielestäsi vanhemmat?

        Tiedän hitosti lapsia, jotka on ihan kotona hoidettu kouluikään asti ja ovat hyvin elämässä pärjänneet. Ovat sosiaalisia ja empaattisia jne.

        Miten ihmeessä Suomi on saatu näinkin hyvälle mallille, kun aikoinaan yleisin tapa hoitaa lapsia oli kotona.

        Vielä 60- luvulla lapset pääsivät kunnalliseen päivähoitoon vain sosiaalisin perustein. Työssä käyvien äitien oli annettava lapsensa kenelle tahansa naapurille, tai jäätävä kotiin ilman mitään tukia, paitsi 4 krt. vuodessa maksettu lapsiliisä, jolla sai ostetuksi ulkopuvun tai kengät.
        Sen vuoksi oli sinniteltävä työssä ja maksettava päivähoitotädille.
        Jos mitenkään oli mahdollista, jäätiin kotiäidiksi, ja taistolaiset nimittivät heitä siivellä eläjiksi.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Alle 2-vuotias lapsi kasvaa, kehittyy ja oppii joka päivä uusia asioita. Ei yksi vanhempi tai edes kaksi kotona asuvaa vanhempaa pysty yksinään täyttämään lapsen sosiaalisen kehityksen vaatimuksia, mutta esikouluan voi silloin korvata puistoleikeillä, avoimella esikoululla, erilaisilla kirkon ja yhteisön tarjoamilla pienille lapsille suunnatulla toiminnalla, jossa pääpaino on nimenomaan toisten lasten ja aikuisten tapaamisella ja leikkimisellä.

        Oma vanhempi tai hoitaja mukana takaa sen että mitään kilpailutilannetta ei tule, mutta että joskus joutuu jakamaan jotain muiden lasten kanssa on ainoastaan hyväksi.

        Omat lapseni olivat mukana esikoulutoiminnassa omaehtoisesti jo pikku taaperoina, muutama tunti päivässä, mutta välttämättä pitkät päivät ja alati vaihtuvat hoitajat eivät ole alle 2-vuotiaalle paras vaihtoehto.

        Vai että 2-vuotiaan sosiaalisen kehityksen vaatimuksia? Pienokainen tarvitsee vanhempiensa syliä ja turvaa, ei ylikuormitettua tarhatätiä ja meluisaa ylibuukattua lapsiryhmää, jossa on monia erityisvaikeita lapsia mukana. Sijaiset vaihtuu tarhassa, pieni lapsi stressaantuu sellaisesta. Nuo sosiaalistamiset hinnalla millä hyvänsä on totalitaaristen maiden malleja.

        Vanhempia kiinnostaa normaalisti olla mukana näkemässä kun oma pikkuinen ottaa ensiaskeleet, alkaa puhua jne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tästä ollut kyse?

        Kyllä minä ainakin kommentoin muistakin vaihtoehdoista pienten lasten päivähoidossa ja avoin esikoulu on yksi niistä, mitä on täällä tarjolla, ainakin kaupungeissa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei kai lapsia saa jättään yksin kotiin, eikö se olisi laitonta?
        Monet lapset viihtyvät paremmin päiväkodissa/esikoulussa, joissa on aikuisia joilla on aikaa heille, leluja, virikkeitä ja mikä parasta: leikkitovereita.

        Eikö äiti tai isä ole aikuinen? Eikö lapsilla ole kotona leluja? Eikö naapurin lapset kelpaa leikkikavereiksi?

        10-12 lasta ja kolme hoitajaa eli todellakin heillä on aikaa paneutua. Pyrsk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö äiti tai isä ole aikuinen? Eikö lapsilla ole kotona leluja? Eikö naapurin lapset kelpaa leikkikavereiksi?

        10-12 lasta ja kolme hoitajaa eli todellakin heillä on aikaa paneutua. Pyrsk.

        Ota huomioon, on hieno opetussuunnitelma, miten melkein vauvat sosiaalistetaan.Siihen ei pysty kuin manipuloidun koulutuksen saanut lastentarhan opettaja.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin kommentoin muistakin vaihtoehdoista pienten lasten päivähoidossa ja avoin esikoulu on yksi niistä, mitä on täällä tarjolla, ainakin kaupungeissa.

        opetteles nyt lukemaan niitä viestejä ja viestiketjua, joihin vastailet.

        Tuossahan oli kyse päiväkotien henkilökunnanmäärästä, johon aloit syöttämään avointa esikoulua ja vanhempia....plääp


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko jo 30-luvulla päiväkoteja tai 40-luvulla?

        Ei hän tätä palstan ikäluokkaa olekaan.
        Hänet on vain tilattu tälle palstalle Paloman puolustajaksi, koska täällä on sitä "nettivihaa" Palomaraukkaa kohtaan. Hyvin aktiivisesti on ottanutkin tuon puolustajan roolinsa vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö äiti tai isä ole aikuinen? Eikö lapsilla ole kotona leluja? Eikö naapurin lapset kelpaa leikkikavereiksi?

        10-12 lasta ja kolme hoitajaa eli todellakin heillä on aikaa paneutua. Pyrsk.

        Etkö tajua, että koulutettu tarhatäti vastaa ainakin neljää kouluttamatonta äitiä ja isää? On hienot sosiaalistamissuunnitelmat vaippaikäisille. Siellä leviää kihomadot täit ja märkäruvet pikkutasperosta toiseen, kun rinnakkain leikitään , yhdessä rykelmässä syödään ja vessoja käytetään. Kaikki on yhteistä ja jaetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hän tätä palstan ikäluokkaa olekaan.
        Hänet on vain tilattu tälle palstalle Paloman puolustajaksi, koska täällä on sitä "nettivihaa" Palomaraukkaa kohtaan. Hyvin aktiivisesti on ottanutkin tuon puolustajan roolinsa vastaan.

        Ei missään laskussa, sillä ei 80+ ole 50-luvulla voinut olla enää päivähoidossa.
        Paloman hunnunkantajana ja päänsilittäjänä tällä palstalla. Tilaustyötä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin kommentoin muistakin vaihtoehdoista pienten lasten päivähoidossa ja avoin esikoulu on yksi niistä, mitä on täällä tarjolla, ainakin kaupungeissa.

        Kato heti taas oli ärhäkäs ohjaamassa mistä on kyse .ei näytä olevan tahdikas mitenkään
        Eikä ymmärrä monipuolista asiaa missä on paljon vivahteita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota huomioon, on hieno opetussuunnitelma, miten melkein vauvat sosiaalistetaan.Siihen ei pysty kuin manipuloidun koulutuksen saanut lastentarhan opettaja.

        Minun lastenlasteni esikoulussa oli yksi pedagogi joka olintaitava tehtävässään. Nyt kun nämä lapset on pian 30 vuotiaita niin monet vanhemmat aina kiittävät tätä naista vieläkin hyvästä työstä , vaikka lapset ovat aikuisia, joten hyvä muistetaan hyvällä , ja hän oli kyllä mahtava työssään .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö äiti tai isä ole aikuinen? Eikö lapsilla ole kotona leluja? Eikö naapurin lapset kelpaa leikkikavereiksi?

        10-12 lasta ja kolme hoitajaa eli todellakin heillä on aikaa paneutua. Pyrsk.

        Jos ne lelut on tippuneet lämpöpatterin taakse?
        Ja ainoa leikkikaveri on naapurin susikoira, joka suostuu leikkimään ainoastaan silloin, kun lapsen kaulaan on kengännauhalla sidottu mehukas kyljys roikkumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoulu on Suomessa 6-vuotiaille.

        Ja Ruotsissa viedään heti äitiysloman päätyttyä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota huomioon, on hieno opetussuunnitelma, miten melkein vauvat sosiaalistetaan.Siihen ei pysty kuin manipuloidun koulutuksen saanut lastentarhan opettaja.

        Manipuloiva tarhatantta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kato heti taas oli ärhäkäs ohjaamassa mistä on kyse .ei näytä olevan tahdikas mitenkään
        Eikä ymmärrä monipuolista asiaa missä on paljon vivahteita

        Jos käy "avointa esikoulua" voiko jatkaa "avoimessa yliopistossa" ?


    • Tästä on joku vuoden päivät, kun katselin jotain keskusteluohjelmaa aiheesta.
      Siinä vanhempi alan naisprofessori sanoi, ettei alle 3-vuotias ole kypsä toimimaan ryhmässä.
      Kertoi asiasta olevan oikeaa tutkittua tietoa.
      Jäi mieleeni, kun oli ihan uusi tieto, en ollut ennen kuullut asiasta.

      • Anonyymi

        Kyllähän tuon kaikki äidit ja isät tietävät ilman tutkimuksiakin!


      • Anonyymi

        Onneksi nyt on mahdollista hoitaa kotona alle 3 vuotiasta. Toki tulot on silloin pienemmät, mutta eikös se lapsi kuitenkin pitäisi olla ykkönen.


      • Sekin on kovin tulkinnanvarainen asia.
        Hyvin näkyvät useimmat 2-3 vuotiaat viihtyvän pienryhmissään esikouluissa, , 10-12 lasta korkeintaan ja kolme hoitajaa. Ryhmätoimintaa oikeastaan vain ruokailu ja kokoontumiset, muu toiminta on askartelua, leikkimistä ja ulkoilua. Päiväunet ja pukeminen, vaippojen vaihto jne. vievät osan ajasta.Kaikkein pienimmät. 1-2 vuotiaat leikkivät useimmiten rinnakkain, ei toistensa kanssa.Leluja ei osata vielä jakaa, mutta opetellaan yhdessä . Olisipa mukavaa saada linkki siihen tutkimukseen.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Sekin on kovin tulkinnanvarainen asia.
        Hyvin näkyvät useimmat 2-3 vuotiaat viihtyvän pienryhmissään esikouluissa, , 10-12 lasta korkeintaan ja kolme hoitajaa. Ryhmätoimintaa oikeastaan vain ruokailu ja kokoontumiset, muu toiminta on askartelua, leikkimistä ja ulkoilua. Päiväunet ja pukeminen, vaippojen vaihto jne. vievät osan ajasta.Kaikkein pienimmät. 1-2 vuotiaat leikkivät useimmiten rinnakkain, ei toistensa kanssa.Leluja ei osata vielä jakaa, mutta opetellaan yhdessä . Olisipa mukavaa saada linkki siihen tutkimukseen.

        Miksi pitää leluja jakaa, kun siihen ei ole kypsä? Ei tuo 10-12 noin puentä lasta ole mikään pienryhmä ja hoitajat vieraita ihmisiä, vaihtuvuus suuri.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitää leluja jakaa, kun siihen ei ole kypsä? Ei tuo 10-12 noin puentä lasta ole mikään pienryhmä ja hoitajat vieraita ihmisiä, vaihtuvuus suuri.

        Lelujen jakaminen ja ryhmissä leikkimenen, vaikka se tapahtuisikin vierekkäin, ei toisen kanssa, kasvattaa ja vahvistaa lapsen sosiaalista kypsyyttä, herättää kyvyn tuntea empatiaa, myötätuntoa jne. toista lasta/ihmistä kohtaan. 10-12 om maksimikoko pienten lasten ryhmille tai sisarusryhmille joissa on alle 3-vuotiaita. Usein kaikkein pienempien ryhmissä on alle kymmenen lasta ja ainakaan täällä ei vaihtuvuus ole kovin suuri. Vieraasta hoitajasta/hoitajista tulee nopeasti lapsen luottohenkilö, tuki ja turva kodin ulkopuolella. Siihen sisäänkoulutetaan eli totutetaan lapsi vähän kerrassaan, alussa vanhempi on mukana ja alkaa sitten pikkuhiljaa jättää lasta hoitajien kanssa yksin, kun huomataan että lapsi tuntee itsensä turvalliseksi hoitajan kanssa ja uudessa miljöösä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Lelujen jakaminen ja ryhmissä leikkimenen, vaikka se tapahtuisikin vierekkäin, ei toisen kanssa, kasvattaa ja vahvistaa lapsen sosiaalista kypsyyttä, herättää kyvyn tuntea empatiaa, myötätuntoa jne. toista lasta/ihmistä kohtaan. 10-12 om maksimikoko pienten lasten ryhmille tai sisarusryhmille joissa on alle 3-vuotiaita. Usein kaikkein pienempien ryhmissä on alle kymmenen lasta ja ainakaan täällä ei vaihtuvuus ole kovin suuri. Vieraasta hoitajasta/hoitajista tulee nopeasti lapsen luottohenkilö, tuki ja turva kodin ulkopuolella. Siihen sisäänkoulutetaan eli totutetaan lapsi vähän kerrassaan, alussa vanhempi on mukana ja alkaa sitten pikkuhiljaa jättää lasta hoitajien kanssa yksin, kun huomataan että lapsi tuntee itsensä turvalliseksi hoitajan kanssa ja uudessa miljöösä.

        Miksi näistä sosiaalisesti vahvistetuista lapsista tulee koulukiusaajia ja väkivaltaisia jengiläisiä?
        Pieni lapsi ei tarvitse mitään vieraita luottohenkilöitä, turva löytyy kotoa.


      • Anonyymi

        Juu se on mielenkiintoista sinänsä , oikeastaan mielestäni lasten pitäisi saada olla kotona kolmeen ikävuoteen asti , mutta siihen ei ole kaikilla mahdollisuutta ekonomisesti.
        Ja kun lapsia seuraa niin kaikista kivempi on katsoa näiden pienten ns yhteistoimintaa joka usein on minimissä . Mutta pedagogit osaavat käsitellä jokaista ikäryhmää kuten niille on parhaaksi. Koulutuskaan ei ole mikään pikakoulutus joten He tietävät paljon lasten kehityksestä
        Minä olen aina ihaillut esikoulun opettajia valtavasti, sillä itsestäni ei varmaan olisi siihen ammattiin ollut resursseja .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi nyt on mahdollista hoitaa kotona alle 3 vuotiasta. Toki tulot on silloin pienemmät, mutta eikös se lapsi kuitenkin pitäisi olla ykkönen.

        Itse yksinhuoltajana en olisi voinut jäädä kotiin . Joten vaikka lapsikin aydömmessä aina ykkönen niin jonkun on tienattava ruokakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu se on mielenkiintoista sinänsä , oikeastaan mielestäni lasten pitäisi saada olla kotona kolmeen ikävuoteen asti , mutta siihen ei ole kaikilla mahdollisuutta ekonomisesti.
        Ja kun lapsia seuraa niin kaikista kivempi on katsoa näiden pienten ns yhteistoimintaa joka usein on minimissä . Mutta pedagogit osaavat käsitellä jokaista ikäryhmää kuten niille on parhaaksi. Koulutuskaan ei ole mikään pikakoulutus joten He tietävät paljon lasten kehityksestä
        Minä olen aina ihaillut esikoulun opettajia valtavasti, sillä itsestäni ei varmaan olisi siihen ammattiin ollut resursseja .

        🤣🤣🤣🤣🤣
        Sinne koulutukseen pääsee kyllä kaikkein huonoimmillakin yo- papereilla ja työ on huonosti palkattua, raskasta kylläkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        🤣🤣🤣🤣🤣
        Sinne koulutukseen pääsee kyllä kaikkein huonoimmillakin yo- papereilla ja työ on huonosti palkattua, raskasta kylläkin.

        Ei taida Ruotsissa tarvita olla ylioppilaskaan vielä. Eiköhän se ole yksi lukion ammattilinjoista niinkuin lähihoitajalinjakin.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ei taida Ruotsissa tarvita olla ylioppilaskaan vielä. Eiköhän se ole yksi lukion ammattilinjoista niinkuin lähihoitajalinjakin.

        Kyllä esikoulun opettajan koulutus pitäisi olla kolme ja,puoli vuotta, oliko niillä saavutus oltava 210 korkeakoulupistettä en muista niin tarkasti .sama on lähihoitajillakin jos opiskelee gymnasie tasolla noin kolme vuotta, siitä,saa sitten jatkaa sairaanhoitajaksi vielä mutta en muista sitäkään miten kauan .
        Sitten saa myös mahdollisuuden opiskella aikuisempana myös lähi ja sairaanhoitajaksi
        Mutta nehän muuttelee aika usein näitä,opiskelunsysteemeitä ettei tässä enää pysy perillä kun ei asia ole omalla kohdalla enää mitenkään, kun melkein kaikki lasten lapsetkin ovat jo omissa ammateissaan .
        Niin että ajat ovat muuttuneet siitä kun meikäläiset hankkivat ammattiaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi näistä sosiaalisesti vahvistetuista lapsista tulee koulukiusaajia ja väkivaltaisia jengiläisiä?
        Pieni lapsi ei tarvitse mitään vieraita luottohenkilöitä, turva löytyy kotoa.

        No ei se nyt niinkään ole, sanoin juuri aikaisemmin että kolme minun ikäistä poikaa istuivat jo linnassa kun olivat parinkymmenen ikäisiä , kaikkimolivat kasvaneet kotona äidin helmoissa ,joten rikollisuus ei johdu mistään esikouluissa ainoastaa. Millainen ihminen on ja jos ei ole ollut kosketuksissa toisiin lapsiin niin elämä on ankeaa kun menee kouluun ja pitää ottaa huomioon toisetkin .
        Pienet lapset oppivat helposti asioita ja juuri sen miten ollaan toisten lasten kanssa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🤣🤣🤣🤣🤣
        Sinne koulutukseen pääsee kyllä kaikkein huonoimmillakin yo- papereilla ja työ on huonosti palkattua, raskasta kylläkin.

        Varhaiskasvatuksen opettajilla on nykyisin korkeakoulututkinto. Mistä olet siihen tulokseen tullut, että koulutukseen on helppo päästä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varhaiskasvatuksen opettajilla on nykyisin korkeakoulututkinto. Mistä olet siihen tulokseen tullut, että koulutukseen on helppo päästä?

        Ei näillä tarhan henkilökunnalla tarvitse korkeakouluopintoja olla. Riittää, että yhdellä siellä on.
        ""Ett krav för att arbeta i skola eller förskola i Sverige är ett rent belastningsregister.""
        ""Tillsammans med en förskollärare har du ansvar för tjugo barn, eller flera, på en avdelning.""
        ""3-årig gymnasial utbildning, Barn- och fritidsprogrammet, kan vara en lämplig utbildning om man vill inrikta sig mot arbete inom barnomsorgen.""
        ""Inom Komvux kan motsvarande utbildning för vuxna finnas.""
        ""Som barnskötare kan man också arbeta i sitt eget hem. Då kallas verksamheten familjedaghem och personalen kallas dagbarnvårdare. ""

        https://www.framtid.se/yrke/barnskotare


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ei taida Ruotsissa tarvita olla ylioppilaskaan vielä. Eiköhän se ole yksi lukion ammattilinjoista niinkuin lähihoitajalinjakin.

        Ei ole.
        Lastenhoitajalinja on yksi lukion ammattilinjoista. Jos on sen suorittanut voi jatkaa opettajakorkeassa esikoulunopettajalinjalla.
        "Du som har grundläggande behörighet, det vill säga slutbetyg från gymnasiet, gymnasieexamen eller motsvarande samt särskilt behörighet kan söka."
        "På några högskolor finns särskilda program för dig som arbetar som barnskötare och vill komplettera för få en examen. "
        https://www.studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar/lararutbildningsguiden/forskollarare/
        210 pistettä yliopistossa tai korkeakoulussa.
        Palkka ei ole kummoinen, keskivertopalkka 33 000kr , n. 3000 euroa kuukaudessa Uppsalan läänissä, Tukholman läänissä 37 000 kr, elikkä n. 3300 euroa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole.
        Lastenhoitajalinja on yksi lukion ammattilinjoista. Jos on sen suorittanut voi jatkaa opettajakorkeassa esikoulunopettajalinjalla.
        "Du som har grundläggande behörighet, det vill säga slutbetyg från gymnasiet, gymnasieexamen eller motsvarande samt särskilt behörighet kan söka."
        "På några högskolor finns särskilda program för dig som arbetar som barnskötare och vill komplettera för få en examen. "
        https://www.studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar/lararutbildningsguiden/forskollarare/
        210 pistettä yliopistossa tai korkeakoulussa.
        Palkka ei ole kummoinen, keskivertopalkka 33 000kr , n. 3000 euroa kuukaudessa Uppsalan läänissä, Tukholman läänissä 37 000 kr, elikkä n. 3300 euroa.

        Voi jatkaa, mutta ei ole välttämätöntä ollakseen tarhassa epäpätevänä opettajana.
        Ei niillä ns. pedagogeilla ole läheskään kaikilla esikoulunopettajan pätevyyttä, vaan pelkässtään lukion lastenhoitajalinja takanaan.


      • Tellukka kirjoitti:

        Voi jatkaa, mutta ei ole välttämätöntä ollakseen tarhassa epäpätevänä opettajana.
        Ei niillä ns. pedagogeilla ole läheskään kaikilla esikoulunopettajan pätevyyttä, vaan pelkässtään lukion lastenhoitajalinja takanaan.

        Ruotsalaisessa esikoulussa, jota kutsut edelleenkin vanhankansan tapaan "tarhaksi" vaikka ei siellä ketään tai mitään "tarhata" on useamman eri ammattiryhmän työntekijöitä, joilla on eri palkkaluokka, erilaiset opinnot ja pätevyys ja jotka kuuluvat eri ammattiliittoihin. Työtehtävät ovat vain osittain smoja. Lastenhoitajaa ei koskaa mielletä "opettajaksi" tai esikoulunopettajaksi. Pedagogi on yleisnimitys kaikille varhaiskasvatuksen piirissä työskenteleville. Monet lastenhoitajat ovat erittäin taitavia ja päteviä työssään, mutta heiltä puuttuu se teoreettinen pohja, joka tarvitaan osaston johtoon, pedagogiseen suunnitteluun, arviointiin, dokumentoimiseen yleensä ja kokonaisvaltaiseen työn organisoimiseen.

        Eri kunnissa ratkaistaan usein työvoimapula alalla palkkaamalla tilapäisiä sijaisia joilla ei ole muodollista pätevyyttä työhön, samoin kuin kaikilla muillakin kunnan ja hoitopiirien hyvinvointipalveluilla. Koulutkin joutuvat joskus palkkaamaan ei-päteviä opettajia, mutta kukaan ei mene arvostelemaan koko opettajakuntaa epäpätevien opettajien perusteella.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ruotsalaisessa esikoulussa, jota kutsut edelleenkin vanhankansan tapaan "tarhaksi" vaikka ei siellä ketään tai mitään "tarhata" on useamman eri ammattiryhmän työntekijöitä, joilla on eri palkkaluokka, erilaiset opinnot ja pätevyys ja jotka kuuluvat eri ammattiliittoihin. Työtehtävät ovat vain osittain smoja. Lastenhoitajaa ei koskaa mielletä "opettajaksi" tai esikoulunopettajaksi. Pedagogi on yleisnimitys kaikille varhaiskasvatuksen piirissä työskenteleville. Monet lastenhoitajat ovat erittäin taitavia ja päteviä työssään, mutta heiltä puuttuu se teoreettinen pohja, joka tarvitaan osaston johtoon, pedagogiseen suunnitteluun, arviointiin, dokumentoimiseen yleensä ja kokonaisvaltaiseen työn organisoimiseen.

        Eri kunnissa ratkaistaan usein työvoimapula alalla palkkaamalla tilapäisiä sijaisia joilla ei ole muodollista pätevyyttä työhön, samoin kuin kaikilla muillakin kunnan ja hoitopiirien hyvinvointipalveluilla. Koulutkin joutuvat joskus palkkaamaan ei-päteviä opettajia, mutta kukaan ei mene arvostelemaan koko opettajakuntaa epäpätevien opettajien perusteella.

        Kukaan paitsi sinä ei hehkuta 1-2 vuotiaan sosiaalistamista pedagogien toimesta. Empatian kykyä se ei ainakaan kasvata, kun joutuu tappelemaan huomiosta ylisuuressa lapsiryhmässä tai jää apaattisena syrjään. Sitäpaitsi senikäinen , melkein vauva tarvitsee itse empatiaa ja jakamatonta rakkautta, ei vieraita lapsia kohtaan voi vaatia sellaista mikä ei ole ikäkaudelle luonnollista tai mahdollista. Minkä takia teorioita ja dokumentteja tarvitaan, miten ihmeessä omat vanhemmat pystyvät ilman tutkintoja lapsensa hoitamaan?
        Naurettavaa tuo oman ammattinsa kanssa tärkeily, kenekään en ole nähnyt 80+ palstalla siitä kouhottavan, ollaan sentään oltu 15-20 v eläkkeellä. Täällä pitäisi olla samalla viivalla, ei jotain muinaisia tutkintojaan esitellä, varsinkaan kun on Vain tarhatätiksi päätynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan paitsi sinä ei hehkuta 1-2 vuotiaan sosiaalistamista pedagogien toimesta. Empatian kykyä se ei ainakaan kasvata, kun joutuu tappelemaan huomiosta ylisuuressa lapsiryhmässä tai jää apaattisena syrjään. Sitäpaitsi senikäinen , melkein vauva tarvitsee itse empatiaa ja jakamatonta rakkautta, ei vieraita lapsia kohtaan voi vaatia sellaista mikä ei ole ikäkaudelle luonnollista tai mahdollista. Minkä takia teorioita ja dokumentteja tarvitaan, miten ihmeessä omat vanhemmat pystyvät ilman tutkintoja lapsensa hoitamaan?
        Naurettavaa tuo oman ammattinsa kanssa tärkeily, kenekään en ole nähnyt 80 palstalla siitä kouhottavan, ollaan sentään oltu 15-20 v eläkkeellä. Täällä pitäisi olla samalla viivalla, ei jotain muinaisia tutkintojaan esitellä, varsinkaan kun on Vain tarhatätiksi päätynyt.

        Mihin sinä muka päädyit?


    • Anonyymi

      Juttu sisältyy uskonnollisuuteen sinänsä.

    • Varhaiskasvatuksessa on pulaa niin lastenhoitajistä, kuin opettajista.
      Alalla työskentelee myös täysin vailla koulutusta olevia.
      Sijaisia ei saada.
      Viime vuonna lastenhoitajista harkitsi alanvaihtoa 78%.
      (Superin kysely varhaiskasvatuksesta)
      Viime vuonna varhaiskkasvatukseen osallistui 1-3vuotiaista 35% ja 3-5vuotiaista 87%.
      (Tilastokeskus)

      • Niinhän se on.
        Turha hehkuttaa kuinka korkeasti koulutettua ja asiantuntevaa henkilökunta niissä on.


      • Anonyymi

        Vai niin, mutta eikö tuo nyt ole naurettavaa mennä mukaan kun yksi eläkeläinen kehuu itseään entisessä ammatissaan? Varsinkin kun suurin osa meistä 80plus ikäisistä hoiti itse lapsensa tai palkkasi yksityisen lapsenvahdin tai vaikka mummo hoiti.. On vaan luonnostaannsosiaalistuttu ja lapset oppineet sitten koulussa tarvittavan, Ei leikkiin tarvita pedagogia suunnitelmia ja dokumentteja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai niin, mutta eikö tuo nyt ole naurettavaa mennä mukaan kun yksi eläkeläinen kehuu itseään entisessä ammatissaan? Varsinkin kun suurin osa meistä 80plus ikäisistä hoiti itse lapsensa tai palkkasi yksityisen lapsenvahdin tai vaikka mummo hoiti.. On vaan luonnostaannsosiaalistuttu ja lapset oppineet sitten koulussa tarvittavan, Ei leikkiin tarvita pedagogia suunnitelmia ja dokumentteja.

        En nyt kyllä oikein ymmärrä millä lailla naurettavasti menin mukaan ja mihin.
        Kerroin vain tämän hetken tilanteen nykymuotoisessa varhaiskasvatuksessa.
        Itselläni on vain yksi lapsi (nyt 55v) olin kotona, kunnes hän meni peruskouluun.
        Siinä samalla hoitelin muidenkin lapsia.
        Pojallani ja miniällä on 4 lasta, kaikki lapsuusaikana hoidettu kotona.
        Ennen oli päiväkerhot alle kouluikäisille. Niitä piti kunnat ja seurakunnat.
        Maailma muuttuu, asiat muuttuvat.
        Tutkimus tuo lisää tietoa eri alueilta.
        Mielestäni vaaroja ja houkutuksia on paljon enemmän, kuin ennen. Niin lapsille, kuin nuorillekin.
        Eikä se vanhemmuuskaan tunnut kaikilla olevan hanskassa ja enemmän ollaan molemmat vanhemmat töissä, joten lienee hyvä, että tätä nykymuotoista varhaiskasvatusta on tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai niin, mutta eikö tuo nyt ole naurettavaa mennä mukaan kun yksi eläkeläinen kehuu itseään entisessä ammatissaan? Varsinkin kun suurin osa meistä 80plus ikäisistä hoiti itse lapsensa tai palkkasi yksityisen lapsenvahdin tai vaikka mummo hoiti.. On vaan luonnostaannsosiaalistuttu ja lapset oppineet sitten koulussa tarvittavan, Ei leikkiin tarvita pedagogia suunnitelmia ja dokumentteja.

        Jaa että taas kehuttiin , minkälaisena eräät näkevät ihmiset oikeastaan kun tavallinen informaatio on itsensä kehumista .
        Nyt eletään nykyaikaa ja sen asettamia sääntöjä ja lakia , joku hoitanut lapsensa itse toinen ei mitä siinä on kehumisella tekemistä.
        Eikö joskus voisi kommentoida ilman ivaamista .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa että taas kehuttiin , minkälaisena eräät näkevät ihmiset oikeastaan kun tavallinen informaatio on itsensä kehumista .
        Nyt eletään nykyaikaa ja sen asettamia sääntöjä ja lakia , joku hoitanut lapsensa itse toinen ei mitä siinä on kehumisella tekemistä.
        Eikö joskus voisi kommentoida ilman ivaamista .

        Kun sitä samaa "informaatiota" on samalta eläkeläismummolta lukenut sellaiset 15 vuotta jotenkin erikoisena asiana kuin hän olisi ollut maailman ainut ja paras tarhatäti, niin alkaa se jo vähitellen tympimään.


    • Anonyymi

      meidän mielestämme asia on juurikin näin
      paitsi jos......
      me haukumme ihmisiä joita myös stalkkaamme.

      täällä kirjoittelee 90 ja 91 vuotiaat tytön tylleröt





























































































      PS: mummot rulettaa🧓

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      158
      3617
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      33
      3488
    3. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      199
      2508
    4. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      140
      1140
    5. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      59
      1018
    6. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      971
    7. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      144
      940
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      880
    9. Niinhän se on nainen että me

      Kaikki vanhetaan ja muututaan toisenlaisiksi, lainatakseni vapaasti yhden vanhan kappaleen sanoitusta
      Ikävä
      42
      724
    10. Olihan sinun

      Kanssa nainen olemassa omanlainen vetovoima ja tietynlainen yhteenkuuluvuuden tunne. Se on helppoa myöntää.
      Ikävä
      40
      707
    Aihe