Perämoottori purjeveneessä

Anonyymi-ap

Olen nyt katsellut itselleni pikku purkkaria. Näissä on usein persveivari sisämoottorin sijasta. Olen ajanut tavis peräprutkulla sekä ratti-ett kahvaohjattavalla ja sisämoottoripurkkarillakin, mutta miten operoidaan perämoottoria purjeveneen perässä, etenkin kun perä on pitkä?

Ohjataanko moottorilla vai pinnalla, vai molemmilla? Tai voisko ne jotenkin liittää tangolla toisiinsa ettei tarvitse roikkua puoliksi ulkona peräkonetta ohjailemassa?

Varsinkin sähköperämoottoriin näyttäis saavan kauko-ohjauksen ohjauspulpettiin. Silloin olisi lysti ajella pinnasta käsin.

16

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä se on epämukava se perämoottori ja aallokossa aivan mahdoton. Pelkkään satamasuristeluun sopii. Se taas onnistunee takakannelta ja samalla pääset peräköysiin käsiksi. On vaikea kuvitella että vene joka on niin pitkä ja korkea että et ylety perämoottoriin olisi sopiva sähkökoneelle.

    • Anonyymi

      Kyllä perämoottori on purjeveneessä todella hankala.
      Sähköstartin saa usein vasta 15hp koneisiin ja sellainen on taas älyttömän kallis ja painava tuohon käyttöön.
      Aallokossa pitkärikinenkin haukkoo ilmaa ja satamamanööverit ovat järkyttävän hankalia, kun vaihteen vaihtaminen pakille ja eteen vaatii kurkottelua.

      Parhaimmassa tapauksessa prutku sammuu juuri kriittisellä hetkellä tuhoisin seurauksin (kuvat ei herkille).

      Itselläni oli joskus Rock20:sen perässä 4hp Yamaha ja sehän ei ollut huoltoa nähnyt varmaan koskaan. Satamaan tulo ja sieltä lähtö oli aina arpapeliä, koneen käynnistäminen oli yhtä painajaista.
      Vaikka Rockissa perä on suhteellisen lyhyt, silti kurkottelu laidan yli käynnistystä, moottorin laskemista/nostamista varten oli kyllä varsinainen näytös.

      Myöhemmin ostin First 21.7:n ja siihen sähkömoottorin. Sen käsittely oli aivan eri planeetalta ja potku riitti erittäin hyvin satamaan ja sieltä pois ajoon. Parhaimmillaan pläkässä 70Ah akku riitti yli tunnin ajoon 3,5 solmun vauhdilla (tosin virta loppui kilometri ennen kotisatamaa laivaväylällä ja tietysti laiva tulossa vastaan - tuli kiire repiä kulutusakku hätiin keulasohvan alta).
      Huippuja tuo pikkuvene meni sähkömoottorilla tyynessä yli viittä solmua ja jaksoi muutaman sekuntimetrin vastaiseenkin työntää venettä ihan kohtuudella.

      Jollain 150-200Ah litiumakulla systeemi olisi ollut ihan siedettävä.

      Jos perämoottori pitää olla, siitä pitäisi vähintään löytyä kauko-ohjaus, mutta ovathan ne kaapeli/vipuhässäkät kamalan näköisiä eivätkä poista sitä, että se prutku ei välttämättä käynnisty tiukassa paikassa välittömästi (ei koske sähkömoottoria).

      Joku Torqeedo tietysti voisi olla sähkössä vielä parempi mutta se usein maksaa enemmän kuin koko vene.

      Toisaalta - perämoottoreita näkee edelleen monissa pienissä purjeveneissä, eivätkä nillä purjehtijat näytä tuskasta huutavan.....

      Valintojahan nämä ovat. Ja muuten - se perämoottorin muutaman ampeerin latausvirta ei riitä mihinkään muuhun kuin kulkuvaloille....akun lataukseen se on lähinnä vitsi.

      Tonnin kiinalainen litiumakku ja sähkömoottori, joku Yamaha tai MinnKota - sillä minä lähtisin tuota ongelmaa käsittelemään,. Siihen sen kauko-ohjauksen virittelykin on bensakonetta helpompi tehdä.

      • Anonyymi

        No tässä on kyseessä alle tonnin painoinen vene joten sähkö tai pieni bensa.
        Mutta miten se ohjaus - pinnasta vai moottorin kahvasta, ja voiko näitä yhdistää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässä on kyseessä alle tonnin painoinen vene joten sähkö tai pieni bensa.
        Mutta miten se ohjaus - pinnasta vai moottorin kahvasta, ja voiko näitä yhdistää?

        Sano venemalli niin saat parempia vastauksia.
        Mutta iät ajat prutkuja on käytetty, ja se pitää pitää sellaisessa kunnossa, että aina lähtee viimeistään toisella vetäisyllä käyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässä on kyseessä alle tonnin painoinen vene joten sähkö tai pieni bensa.
        Mutta miten se ohjaus - pinnasta vai moottorin kahvasta, ja voiko näitä yhdistää?

        Pinnasta ohjaus. Peruutettaessa voi olla etua kääntää konettakin, mutta itse en sitä milloinkaan tehnyt silloin kun 5 v oli perämoottorillinen purjevene.

        Jos kaasukahvaan ja vaihteeseen joutuu kurkottolemaan liikaa, voi asentaa kaukohallintalaitteen.

        Ei se perämoottori ihan niin huono ole kuin täällä muut kirjoittelevat. Itse en koskaan törmännyt ongelmiin aallokon kanssa ja tulihan tuolla ajettua joskus muutaman tunnin pätkiä. Tuulessa purjehdittiin ja tyynessä ei ole sellaista aallokkoa, joka aiheuttaisi ongelmia.

        Kovassa tuulessa satamamanööverit ovat haasteellisia. Hankoon tultiin kerran 15 m/s tuulessa. Perämoottorissa ei oikein ollut puhtia käännellä venettä tuossa kelissä eikä pakki juuri jarruttanut laituriin myötätuulessa ajettaessa eli poiju oli pakko saada kiinni. Tuossa on suuri ero dieseliin, vaikka tehoa olikin tarpeeksi 5,5 solmun huippunopeuteen ja vene tonnin luokkaa.

        Toinen puute on sähkö. Perämoottorien lataukset ovat onnettomia, erityisesti purjeveneessä käytettävillä kierroksilla.


    • Anonyymi

      Jaa, riippuu tietysti tottumuksesta, ketteryydestä, veneen ominaisuuksista jne. kuinka käteväksi tai epäkäteväksi perämoottorin kokee.

      Kone tavataan lukita keskiasentoon ja pinnalla ohjataan. H-veneessä tapaan kuitenkin satamamanööverit hoitaa konetta pyörittelemällä, joskus pinna keskiasentoon lukittaen tai joskus pinnan ja koneen käännön yhteispelinä. Silloin ainakin H:n saa kääntymään vaikka paikallaan kölin suhteen.

      Jotkut kokevat peräkannella kököttämisen hankalaksi, mutta minä en.

    • Anonyymi

      Faija duunas joskus aikanaan 9.9hp Johnsoniin jatkopinnan kudosvahvisteisen letkun ja pyöreän puupalikan yhdistelmästä.

      Letku edellä tökkäsi puupatukan moottorin kaasukahvaan ja sillä sai annettua hanaa ja käänneltyä keskipenkillä (soutuvene) istuen.
      Startti ja pakki tietysti vaativat koneeseen kurkottelua.

      Saahan noita jatkopinnoja mutta satamaan ajossa tarvitsee hanskata ne vaihteetkin.
      Tietysti siiheen voi jostain 20mm alumiiniputkesta pään litistämällä ja reiän poraamalla tehdä jonkun jatkovaihdestaagin.

      Helpottaahan se ainakin yksin rantautuessa, jos pystyy vaihtamaan eteen/taakse pinna kädessä.

      Sekä moottoria että peräsintä kääntämällä kääntyy kyllä pienessä tilasa.

      Sähkömoottorin etuna on tietysti sekin, että sen voi kääntää 180 astetta ympäri ja saada myös pakilla saman verran työntövoimaa kuin eteen ajettaessa...

    • Anonyymi

      Aloittaja kysyi myös voiko pinnan ka perämoottorin yhdistää. Helpottaisi ohjailua. Periaatteessa voisi, mutta systeemi pitää olla helposti kiinnitettävä ja helposti irrotettava.

    • Anonyymi

      Minulla oli perätuuppari H-veneessä. Ei koskaan enää, jos rehellisiä ollaan. Suzukin kone oli sinänsä todella luotettava, lähti ekalla vedolla käyntiin talvenkin jäljiltä, ja kävi nätisti. Kierrokset eivät seilannut tai muutakaan hämärää oiretta. Ja toki telakoinnissa oli kätevää kun koneen sai nostettua suoraan auton perään ja vietyä lämpimään huoltoon/säilytykseen.

      Siinä ne hyvät puolet olivatkin. H:n takaylitys on niin pitkä, että on valittava, hoidatko moottoria vai pinnaa. Molempiin ei ylety yhtäaikaa. Vaihteita vaihtaessa katsot käytännössä taaksenpäin, ja etenkin rantautuessa suuntavaisto on ihan hukassa hetken aikaa että mihin kela nyt menee.. yksin en halunnut rantautua oikeastaan kuin tyynellä. Kovassa tuulessa sen muutaman sekunnin aikana, mikä vaihteenvaihdon kanssa vähintään meni, keula ehti mennä hevon kuuseen joka kerta. Lisäksi isossa aallokossa on jo pieni riski, että putoat takakannelta kun kurottelee alas vaihdekeppiä. Kaiteitahan H:ssa ei ole.

      Kerran muuten ajoin selkämeren isossa aallokossa koneella vastatuleen, ja pitkärikinen toimi kyllä siinä. Eli jos huonot puolet sietää, niin tuupparillakin pärjää merellä.

      • Anonyymi

        En ole kokenut hankalaksi H:ssa pinnan ja koneen käyttämistä yhtäaikaa peräkanneltakaan. Niinhän se yksin satamaan tultaessa tai sieltä lähtiessä on tehtäväkin. Käytännössä istun takakannella, siitä ylettää vaihteeseen. Toisaalta siitä ylettää myös pinnaan, ei toki siihen pinnan kärkeen josta yleensä ohjataan, vaan tyvempää joutuu sohimaan. Putoaminen ei ole käynyt mielessäkään.

        Pinnan lukitseminenkin toimii, sitten vaan ajellaan kuin savolaismallista takatuupparilla.


    • Anonyymi

      Perämoottori on halpa ratkaisu ja sen kanssa pärjää, jos ei ole tarve aallokossa puskea koneella. Normaalisti ohjaus pinnasta. Moottorista vain silloin, jos haluat pyöräyttää veneen satamassa paikoillaan (tässä perämoottorin etu sisäkoneeseen nähden).

      Kaasun ja vaihteen käyttäminen etenkin ilman kaukohallintalaitetta on sen verran hankalaa, että kannattanee suhtautua rantautumisiin samoin kuin purjein toimiessa - vapaalle jo selvästi ennen laituria sellaisella vauhdilla, että menee perille. Pysäytys poiju-/ankkuriköydestä tai laiturista tilanteen mukaan. Pieniä ja kevyitähän kaikki perämoottorilliset purkkarit ovat.

      Merkittävimmät huonot puolet perämoottorissa ovat laturin puuttuminen, ääni ja ulkonäkö.

    • Anonyymi

      Nykyaikaisessa perämoottorissa ei ole vaihdevipua. Kaasukahvaa kääntämällä myötäpäivaan tai vastapäivään kytkeytyy vaihde päälle.

      • Anonyymi

        Vanhassa purkkarissa harvemmin on nykyaikaista perämoottoria.

        Onko kaikissa uusissa vaihde yhdistetty kaasuun noin? Terhissä taisi olla jo 70-luvulla ja joissain Mercureissa 80-luvulla.


      • Anonyymi

        Luulen, että nykyaikaisella tarkoitetaan tässä sähkömoottoria - mikä epäilemättä onkin kätevä pikkupurkkariin muutenkin monestakin syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen, että nykyaikaisella tarkoitetaan tässä sähkömoottoria - mikä epäilemättä onkin kätevä pikkupurkkariin muutenkin monestakin syystä.

        Kohtuu kallis kunnollinen sähköperämoottorin vaan on, 2-2500 €. Tuskin kestää isältä pojalle, kuten 2T-koneet. Lataus myös on ongelma eli pitää joko olla tolkuttomasti aurinkopaneeleita (maksaa ja ei mahdu tuolle sopivaan purkkariin) tai suunnitella reitit niin, että sähköä on tarjolla aina tarvittaessa.

        2000:lla saa jo hyviä purjeveneitä. Itse ainakin sijoittaisin sen toisen 2000 purjeisiin tai parempaan veneeseen ennemmin kuin sähköperämoottoriin.

        Halvoilla lyijyakulla toimivilla sähkömoottoreilla taas ei oikein mitään tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen, että nykyaikaisella tarkoitetaan tässä sähkömoottoria - mikä epäilemättä onkin kätevä pikkupurkkariin muutenkin monestakin syystä.

        Nykyaikainen ei ole sähkömoottori.
        Sahkömoottori/akku on todella epäkäytännöllinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7179
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      32
      2772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2346
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      96
      2042
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      15
      1746
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1535
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1319
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe