Jeesus puhuu vertauksin helvetistä ja sinne joutuvista.
- Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa.
Jeesus: Helvetin tuli ei sammu.
Jehovan todistajilla ja seitsemännen päivän adventisteilla on eri tulkinta ?
Sammuuko helvetin tuli Jeesuksen mukaan ?
47
666
Vastaukset
- Anonyymi
Matt.3:12 Biblia (1776) Joka viskin on hänen kädessänsä, ja hän perkaa riihensä ja kokoo nisunsa aitaansa, mutta ruumeneet poltaa hän sammumattomalla tulella. Mal.4:1
- Anonyymi
"Jeesus: Helvetin tuli ei sammu."
Mutta jumalattoman ihmiset ovat kuin oljenkorsia, jotka tämä tuli polttaa olemattomiin.
Tämä on se lopullinen kadotus, jolta Jeesus haluaa jokaisen pelastaa.
- Anonyymi
On alueita, joissa voisi viljellä enemmän maata viljalla pitäen. Mutta noilla alueilla on suuria metsiä.
Jeesus antaa vertauskuvassa ohjeen että puut ja metsät pitää kääntää pelloiksi.
Puita poltetaan ikuisesti lämmön ja energian saamiseksi jos ne ovat hedelmättömiä puita.
Tuo viskin sana viittaa Ramajana teokseen jossa Kuningas Rama taistelee joukkoineen puita vihollisen niskaan heitellen.
Puita jotka ovat hedelmättömät ei arvosteta lopussa enää lainkaan. Vaan niitä käytetään pelkkänä polttopuuna. Hieman Kalevalan vastaista toimintaa. Jeesus ei arvosta lainkaan jouten olevaa hyvää viljelymaata. Kaikki pitää laittaa viljalle.- Anonyymi
Tuo metsien muuttaminen pelloiksi tai niityksi koskee etenkin entisiä Neuvostotasavaltoja ja Suomeakin. Ne ovat syöpöt ja kuluttavat öljyä paljon. Jeesus kehottaa niitä tulemaan toimeen omillaan ja puuta polttamalla energia pitää tuottaa. Sekä peltoalaa pitää lisätä.
- Anonyymi
Tässä linkissä on paljon asiaan liittyvää tietoa:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17633046/parashurama-avatar-on-raamatussa-myos
Jeesus on Iman Noel joka 7000 vuotta hallitsee imaamina maailmaa 4220 eKr - 2780 jKr, mutta hänen jälkeensä tulee 2800 luvulla uusi Imaami joka on jo nyt lähettänyt matkaan kirjoja kuten Kalevalan ja Manun lain.
Noissa kirjoissa on eri ohjeita kuin mitä raamatussa on. Ja evankeliumin ja niiden välillä on ristiriita jossakin määrin.
Evankeliumissa Jeesus,Iman Noel taistelee hedelmättömiä puita vastaan saadakseen nisua, mutta Kalevalassa Väinämöinen vähän palvoo puita ja istuttelee metsiä. Ainakin itse joudun epäilemään Jeesuksen ohjetta kirveellä katkoa jokainen hedelmätön puu. Kuuset, Männyt, Koivut ja niin edelleen.
Kumpi linja on oikea on vaikea päätellä. Kalevalassa on myös geeniteknologiaan viittaava lausahdus: Tuomeen hyvä heelmä!
- Anonyymi
Voiko maanpäällinen elämä ahdistuksen ajassa olla pahempaa kuin helvetin tuomio?
Ihmisen henki, sielu vai ruumisko tuomitaan helvettiin? - Anonyymi
Ilm 8:12 Ja neljäs enkeli puhalsi pasunaan; niin kolmas osa auringosta ja kolmas osa kuusta ja kolmas osa tähdistä lyötiin vitsauksella, niin että kolmas osa niistä pimeni ja päivä kolmannelta osaltaan oli valoton, ja niin myös yö.
Tämä ei ole vielä helvetin tuomio sotien melskeen ja nälänhädän keskellä.- Anonyymi
Ohoh!!
Ihan hirveetä! Kaaheeta!
Kolmasosa auringosta, tähdistä ja kuusta sammuu.
Ei kirjoittaja ymmärtänyt, ettei aurinkoa ja tähtiä niin vai sammutella ja sytytellä. Olkoon millainen jumala tahansa, ei onnistu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohoh!!
Ihan hirveetä! Kaaheeta!
Kolmasosa auringosta, tähdistä ja kuusta sammuu.
Ei kirjoittaja ymmärtänyt, ettei aurinkoa ja tähtiä niin vai sammutella ja sytytellä. Olkoon millainen jumala tahansa, ei onnistu."Olkoon millainen jumala tahansa, ei onnistu."
Onhan sitä uutisista luettu useammankin kerran, miten tähti sammuu.
Pitkäköhän aika menee, että kolmasosa tähdistä on sammunut? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohoh!!
Ihan hirveetä! Kaaheeta!
Kolmasosa auringosta, tähdistä ja kuusta sammuu.
Ei kirjoittaja ymmärtänyt, ettei aurinkoa ja tähtiä niin vai sammutella ja sytytellä. Olkoon millainen jumala tahansa, ei onnistu.Sinä et ymmärrä lukemaasi ja Jumalalle kaikki on mahdollista.
- Anonyymi
Sammuuhan se tuli sitten kun ruumenet ovat palaneet loppuun. Katos kun oppia ei voi rakentaa yhden jakeen varaan, puhumattakaan siitä, että unohtaisit kontekstin. Pitää tuntea Raamatun ajan ihmisten maailmankuva, jotta voi tehdä johtopäätöksiä asiaansa ja sinähän et sinä tunne.
- Anonyymi
Alkuteksteissä esiintyy neljä toisistaan erillistä sanaa sheol (hauta), gehenna (kaatopaikka), tartaros ja haades (kuolleiden olitila/paikka), jotka kaikki on käännetty useissa kohdissa helvetiksi, mikä on mieletöntä. Suomalaiset lukijat kuvittelevat puhuttavan yhdestä ja samasta asiasta, kun sen sijaan on puhe neljästä eri asiasta.
Ja kun tästä sitten mainitsee, helvettiuskovaisen aivoissa ei tapahdu yhtikäs mitään; mikään ei muutu. Lukuisiin käännösvirheisiin perustuva kuvitteellinen kertomus on iskostunut niin syvälle mielen syövereihin.- Anonyymi
No etpä se sinäkään kaikkea tiedä!
Ensinnä, Gehenna ei ollut mikään kaatopaikka. Lisäksi, se, että Gehennassa olisi palanut jatkuvasti tuli on väärää "tietoa". Sitä toistellaan niin paljon, että vilpittömätkin uskovaiset luulevat sitä valhetta sen tähden todeksi. Näin ei kuitenkaan ollut. Gehenna on heprean kieltä, ja kyllä, se sijaitsi Jerusalemin ulkopuolella mutta se ei ollut mikään kaatopaikka, jossa olisi poltettu roskia, tai ruumiita. Tämä gehennaa koskeva legenda löytyy kirjallisista lähteistä ensimmäistä kertaa 1300-luvulla kun juutalainen rabbi keksi asian. Ilmeisesti hän keksi sen Jesajan kirjan tekstistä, jossa mainitaan, ettei kadotuksen tuli sammu eikä madot kuole. Kuulostaa ihan kaatopaikalta, vai mitä:
"Ja he lähtevät ulos katselemaan minusta luopuneiden ruumiita. Niiden mato ei kuole eikä niiden tuli sammu, ne ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle." (Jes 66:24, FinRK)
Mutta sen sijaan historiankirjat kertovat, että joitakin israelilaisia syytettiin lasten uhraamisesta Molok-jumalalle Gennan eli Ben-Hinnomin laaksossa. Moloch oli kanaanilaisten epäjumala. Nämä huhut saivat aikaan sen, että kyseistä laaksoa alettiin pitämään surullisen kuuluisana kaikkein pahimpana Jumalan hylkäämänä paikkana koko maapallolla, jossa vain hirveimmät Jumalan seuraajat kävisivät tekemässä kauheuksiaan.
Asiaan liittyy yksi raamatunpaikkakin: "Joosia hävitti ja häpäisi myös Tofetin, joka oli Ben-Hinnomin laaksossa, ettei kukaan enä voisi siellä panna poikaansa tai tytärtään kulkemaan tulen läpi Molokin kunniaksi." (2Kun 23:10, FinRK)
Kun Jeesus käytti sanaa Gehenna, hän tarkoitti sitä, että jos teet syntiä kuolet, ja sinun kuollut ruumiisi heitetään Gehennan laaksoa vastaavaan Jumalan hylkäämään paikkaan, jossa se poltetaan, kunnes sitä ei enää ole. Tuskin kukaan olisi tuohon aikaan toivonut kuollessaan joutuvansa Jumala hylkäämään paikkaan, jossa ei saa kunnollisia hautajaisia eikä ruumista kunnioiteta hautajais menoin puhumattakaan siitä, että saisi levon kunnollisessa hautapaikassa. Kyseessä oli ruumiin häpäisy, mitä pidettiin Jeesuksen aikaan todella kauheana asiana. Kukaan ei halunnut ruumistaan häväistyksi.
Vanhan testamentin kuoleman jälkeinen paikka oli nimeltään Sheol. Sheol oli heprealaisessa Raamatussa kuoppa/paikka maan alla, asiayhteydestä riippuen joskus jopa vain yksinkertaisesti "hauta". Siellä ei ollut kidutusta eikä liekkejä. Sen perään ei helvetti odottanut ketään. Paikasta käytettiin usein nimenä sanaa syvyys. Ja sinne menivät kuolemisensa jälkeen niin uskovaiset kuin pakanatkin.
Tuonela taas oli suomalaisten kansantarujen paikka: vainajala. Joitakin yhtäläisyyksiä Sheolin ja tuonelan välillä löytyy mutta ne ovat satunnaisia eivätkä kuvaa samaa paikkaa. Kannattaa myös huomioida, ettei vainajala liity kristinuskoon mitenkään.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tuonela
Paavali mainitsee Raamatussa helvetin 20 kertaa mutta Jeesus ei kertaakaan? Hän ei myöskään sano, että helvetissä kidutettaisiin ihmisiä. Miksi? Eikö Jeesus uskonut helvettiin? Lyhyesti vastaus kuuluu: ei uskonut. Mutta Sheolin hän kyllä tiesi, koska oli lukenut heprealaista Raamattua eli Vanhaa testamenttia. Uutta testamenttia kun ei ollut siihen aikaan edes olemassa. Uskomus helvettiin ja taivaaseen eivät ole juutalaista eikä kristillistä alkuperää vaan ne tulevat kreikkalaisesta filosofiasta. Varhaisin viittaus taivaan ja helvetin filosofiasta löytyy Platonin kirjoituksista.
Kyseessä ei siis ole edes uskonto vaan filosofinen ajattelumalli. Sielun kuoleman jälkeinen ihmisestä poistuminen kuuluu myös tähän kreikkalaiseen filosofiaan, ja siitä löytyy selkeitä mainintoja aikalaisten kirjoituksista, mm Platonin kirjoituksista.
Oppi helvetistä kehittyi vasta toisella vuosisadalla. Kirkkoisä Cyprian kirjoitti siitä paljon vuoden 250 paikkeilla. Tässä opissa lähes kaikki Uuden testamentin tekstit, joissa tuli mainitaan, naitettiin yhteen ja siitä kehitettiin uusi oppi: oppi helvetistä. Mutta ne kaikki raamatunpaikat (12 raamatunpaikkaa), joissa Jeesus puhuu Gehennasta, yksikään niistä ei liity ihmisten ikuiseen kiduttamiseen liekeissä vaan nopeaan loppuun jossa ihminen palaa kuoliaaksi. Oppiin helvetistä liitettiin vasta 200-luvun lopulla, sen ajan teologien toimesta, käsite kuolemattomasta sielusta, joka palaa helvetissä ikuisesti tai menee taivaaseen ja elää siellä ikuisesti. Valitettavasti sen ajan ihmiset eivät tuota oppia keksiessään tienneet, että vain ruumis voi tuntea kipua, ja kun ruumis palaa pois, hermoradat ja hermopäätteitä palavat mukana, aivoista puhumattakaan. Ilmeisesti sielu tarkoitti 200-300jKr. eri asiaa kuin nykyään, koska tuon opin mukaan myöskin sielut kärsivät helvetin tulessa.
Jeesus ei kuitenkaan uskonut ruumiista erilliseen sieluun, eikä koskaan mainitse itään sellaista. Hän uskoi, että kun ihminen kuolee, hän lakkaa olemasta, eikä mitään sielua lähde kuoleman yhteydestä ruumiista erkanemaan yhtään minnekään.
...jatkuu... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No etpä se sinäkään kaikkea tiedä!
Ensinnä, Gehenna ei ollut mikään kaatopaikka. Lisäksi, se, että Gehennassa olisi palanut jatkuvasti tuli on väärää "tietoa". Sitä toistellaan niin paljon, että vilpittömätkin uskovaiset luulevat sitä valhetta sen tähden todeksi. Näin ei kuitenkaan ollut. Gehenna on heprean kieltä, ja kyllä, se sijaitsi Jerusalemin ulkopuolella mutta se ei ollut mikään kaatopaikka, jossa olisi poltettu roskia, tai ruumiita. Tämä gehennaa koskeva legenda löytyy kirjallisista lähteistä ensimmäistä kertaa 1300-luvulla kun juutalainen rabbi keksi asian. Ilmeisesti hän keksi sen Jesajan kirjan tekstistä, jossa mainitaan, ettei kadotuksen tuli sammu eikä madot kuole. Kuulostaa ihan kaatopaikalta, vai mitä:
"Ja he lähtevät ulos katselemaan minusta luopuneiden ruumiita. Niiden mato ei kuole eikä niiden tuli sammu, ne ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle." (Jes 66:24, FinRK)
Mutta sen sijaan historiankirjat kertovat, että joitakin israelilaisia syytettiin lasten uhraamisesta Molok-jumalalle Gennan eli Ben-Hinnomin laaksossa. Moloch oli kanaanilaisten epäjumala. Nämä huhut saivat aikaan sen, että kyseistä laaksoa alettiin pitämään surullisen kuuluisana kaikkein pahimpana Jumalan hylkäämänä paikkana koko maapallolla, jossa vain hirveimmät Jumalan seuraajat kävisivät tekemässä kauheuksiaan.
Asiaan liittyy yksi raamatunpaikkakin: "Joosia hävitti ja häpäisi myös Tofetin, joka oli Ben-Hinnomin laaksossa, ettei kukaan enä voisi siellä panna poikaansa tai tytärtään kulkemaan tulen läpi Molokin kunniaksi." (2Kun 23:10, FinRK)
Kun Jeesus käytti sanaa Gehenna, hän tarkoitti sitä, että jos teet syntiä kuolet, ja sinun kuollut ruumiisi heitetään Gehennan laaksoa vastaavaan Jumalan hylkäämään paikkaan, jossa se poltetaan, kunnes sitä ei enää ole. Tuskin kukaan olisi tuohon aikaan toivonut kuollessaan joutuvansa Jumala hylkäämään paikkaan, jossa ei saa kunnollisia hautajaisia eikä ruumista kunnioiteta hautajais menoin puhumattakaan siitä, että saisi levon kunnollisessa hautapaikassa. Kyseessä oli ruumiin häpäisy, mitä pidettiin Jeesuksen aikaan todella kauheana asiana. Kukaan ei halunnut ruumistaan häväistyksi.
Vanhan testamentin kuoleman jälkeinen paikka oli nimeltään Sheol. Sheol oli heprealaisessa Raamatussa kuoppa/paikka maan alla, asiayhteydestä riippuen joskus jopa vain yksinkertaisesti "hauta". Siellä ei ollut kidutusta eikä liekkejä. Sen perään ei helvetti odottanut ketään. Paikasta käytettiin usein nimenä sanaa syvyys. Ja sinne menivät kuolemisensa jälkeen niin uskovaiset kuin pakanatkin.
Tuonela taas oli suomalaisten kansantarujen paikka: vainajala. Joitakin yhtäläisyyksiä Sheolin ja tuonelan välillä löytyy mutta ne ovat satunnaisia eivätkä kuvaa samaa paikkaa. Kannattaa myös huomioida, ettei vainajala liity kristinuskoon mitenkään.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tuonela
Paavali mainitsee Raamatussa helvetin 20 kertaa mutta Jeesus ei kertaakaan? Hän ei myöskään sano, että helvetissä kidutettaisiin ihmisiä. Miksi? Eikö Jeesus uskonut helvettiin? Lyhyesti vastaus kuuluu: ei uskonut. Mutta Sheolin hän kyllä tiesi, koska oli lukenut heprealaista Raamattua eli Vanhaa testamenttia. Uutta testamenttia kun ei ollut siihen aikaan edes olemassa. Uskomus helvettiin ja taivaaseen eivät ole juutalaista eikä kristillistä alkuperää vaan ne tulevat kreikkalaisesta filosofiasta. Varhaisin viittaus taivaan ja helvetin filosofiasta löytyy Platonin kirjoituksista.
Kyseessä ei siis ole edes uskonto vaan filosofinen ajattelumalli. Sielun kuoleman jälkeinen ihmisestä poistuminen kuuluu myös tähän kreikkalaiseen filosofiaan, ja siitä löytyy selkeitä mainintoja aikalaisten kirjoituksista, mm Platonin kirjoituksista.
Oppi helvetistä kehittyi vasta toisella vuosisadalla. Kirkkoisä Cyprian kirjoitti siitä paljon vuoden 250 paikkeilla. Tässä opissa lähes kaikki Uuden testamentin tekstit, joissa tuli mainitaan, naitettiin yhteen ja siitä kehitettiin uusi oppi: oppi helvetistä. Mutta ne kaikki raamatunpaikat (12 raamatunpaikkaa), joissa Jeesus puhuu Gehennasta, yksikään niistä ei liity ihmisten ikuiseen kiduttamiseen liekeissä vaan nopeaan loppuun jossa ihminen palaa kuoliaaksi. Oppiin helvetistä liitettiin vasta 200-luvun lopulla, sen ajan teologien toimesta, käsite kuolemattomasta sielusta, joka palaa helvetissä ikuisesti tai menee taivaaseen ja elää siellä ikuisesti. Valitettavasti sen ajan ihmiset eivät tuota oppia keksiessään tienneet, että vain ruumis voi tuntea kipua, ja kun ruumis palaa pois, hermoradat ja hermopäätteitä palavat mukana, aivoista puhumattakaan. Ilmeisesti sielu tarkoitti 200-300jKr. eri asiaa kuin nykyään, koska tuon opin mukaan myöskin sielut kärsivät helvetin tulessa.
Jeesus ei kuitenkaan uskonut ruumiista erilliseen sieluun, eikä koskaan mainitse itään sellaista. Hän uskoi, että kun ihminen kuolee, hän lakkaa olemasta, eikä mitään sielua lähde kuoleman yhteydestä ruumiista erkanemaan yhtään minnekään.
...jatkuu......jatkuu...
Vielä pari Jeesuksen ajan uskomusta, joista Sokrates kertoi. Sokrates uskoi, että on kaksi vaihtoehtoa, miten ihmiselle käy kuoleman yhteydessä. Ihminen joko päätyy kuoltuaan syvään uneen, jossa ei nähdä unia TAI hän pääsee tietoiseen kuoleman jälkeiseen elämään, jossa hän voi parantaa maailmaa ja keskustella syvällisistä, mielenkiintoisista asioista muiden hyvien ihmisten kanssa, vaikkapa edesmenneitten sukulaistensa kanssa.
Jeesus taas uskoi, että ihminen joko lakkaa olemasta kuoltuaan tai jatkaa kuolemansa jälkeen elämäänsä Jumalan hyvässä valtakunnassa, joka on maanpäällä. Nämä ovat hyvin lohdullisia asioita lopun kannalta. Kuoleman jälkeen on vain nopea loppu tai hyvä elämä, ei ikuista kidutusta kadotuksessa.
Tässä vielä jokunen viite tuosta syvyydestä: 2. Pietarin kirje 2:4 "Sillä Jumala ei säästänyt enkeleitä, jotka olivat tehneet syntiä, vaan syöksi heidät pimeyden kahleissa helvettiin (kreikaksi ταρταρώσας eli tartarōsas, joka ei ole meidän uskontomme helvetti vaan vastaa Vanhan testamentin Sheolia, hautaa tai syvyyttä. Oikea käännös olisi syvyyteen) ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi."
Tästä kertoo myös: Juudaksen kirjeen 6 jae: "Myös ne enkelit, jotka eivät pitäneet kiinni valta-asemastaan vaan jättivät oman asuinsijansa, hän pani pimeyteen (ζόφον eli zophon eli darkness) ikuisissa kahleissa säilytettäviksi suurta tuomion päivää varten...” (Juudaksen kirje 6, FinRK)
“30. ”Mikä on sinun nimesi?” Jeesus kysyi. ”Legioona”, mies vastasi, sillä häneen oli mennyt monta riivaajaa. 31. Ne pyysivät Jeesukselta, ettei hän käskisi niitä menemään syvyyteen (ἄβυσσον eli abysson, engl. Abyss) .” (Luukas 8:30-31, FinRK)
Kun kerran Jeesuksen käyttämät arameankieliset sanat on välillä jätetty kreikankielisessä Uuden testamentin tekstissä kääntämättä, kuten "“... ”Eeli, Eeli, lema sabaktani?” Se merkitsee: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?” (Matteus 27:46, FinRK)", niin parempi olisi myös ollut jättää kääntämättä gehenna, joka on hepreankielinen sana, sillä gehennan merkitys käy kyllä hyvin selville Vanhasta testamentista, josta Jeesuskin sen merkityksen sai, eikä se tarkoita siellä helvettiä, missä kidutetaan sieluja ikuisesti. Eikä helvetti ole ainoa väärä käännös Raamatussa. Niitä on paljon muitakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...jatkuu...
Vielä pari Jeesuksen ajan uskomusta, joista Sokrates kertoi. Sokrates uskoi, että on kaksi vaihtoehtoa, miten ihmiselle käy kuoleman yhteydessä. Ihminen joko päätyy kuoltuaan syvään uneen, jossa ei nähdä unia TAI hän pääsee tietoiseen kuoleman jälkeiseen elämään, jossa hän voi parantaa maailmaa ja keskustella syvällisistä, mielenkiintoisista asioista muiden hyvien ihmisten kanssa, vaikkapa edesmenneitten sukulaistensa kanssa.
Jeesus taas uskoi, että ihminen joko lakkaa olemasta kuoltuaan tai jatkaa kuolemansa jälkeen elämäänsä Jumalan hyvässä valtakunnassa, joka on maanpäällä. Nämä ovat hyvin lohdullisia asioita lopun kannalta. Kuoleman jälkeen on vain nopea loppu tai hyvä elämä, ei ikuista kidutusta kadotuksessa.
Tässä vielä jokunen viite tuosta syvyydestä: 2. Pietarin kirje 2:4 "Sillä Jumala ei säästänyt enkeleitä, jotka olivat tehneet syntiä, vaan syöksi heidät pimeyden kahleissa helvettiin (kreikaksi ταρταρώσας eli tartarōsas, joka ei ole meidän uskontomme helvetti vaan vastaa Vanhan testamentin Sheolia, hautaa tai syvyyttä. Oikea käännös olisi syvyyteen) ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi."
Tästä kertoo myös: Juudaksen kirjeen 6 jae: "Myös ne enkelit, jotka eivät pitäneet kiinni valta-asemastaan vaan jättivät oman asuinsijansa, hän pani pimeyteen (ζόφον eli zophon eli darkness) ikuisissa kahleissa säilytettäviksi suurta tuomion päivää varten...” (Juudaksen kirje 6, FinRK)
“30. ”Mikä on sinun nimesi?” Jeesus kysyi. ”Legioona”, mies vastasi, sillä häneen oli mennyt monta riivaajaa. 31. Ne pyysivät Jeesukselta, ettei hän käskisi niitä menemään syvyyteen (ἄβυσσον eli abysson, engl. Abyss) .” (Luukas 8:30-31, FinRK)
Kun kerran Jeesuksen käyttämät arameankieliset sanat on välillä jätetty kreikankielisessä Uuden testamentin tekstissä kääntämättä, kuten "“... ”Eeli, Eeli, lema sabaktani?” Se merkitsee: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?” (Matteus 27:46, FinRK)", niin parempi olisi myös ollut jättää kääntämättä gehenna, joka on hepreankielinen sana, sillä gehennan merkitys käy kyllä hyvin selville Vanhasta testamentista, josta Jeesuskin sen merkityksen sai, eikä se tarkoita siellä helvettiä, missä kidutetaan sieluja ikuisesti. Eikä helvetti ole ainoa väärä käännös Raamatussa. Niitä on paljon muitakin.Yhtä mieltä oleme siitä, että helvettiä ei ole ja että se perustuu mm. käännösvirheisiin.
Eri mieltä siitä, pelastaako Jumala pelastaa kaikki ihmiset vai ei.
Metkaa, että infernalisteilla ja annhilationisteilla on tässä yhteinen sokea piste. Sinä kykenet luennoimaan uskottavasti ja hyvin käännösvirheistä, mutta se ei paranna sinua sinun sokeudestasi evankeliumin suhteen.
Mutta annihilationismi on toki sekin äärettömän paljon terveempi oppi kuin infernalismi.
Eli kiitos tuosta kattavasta analyysistä.
Nyt ei muuta kuin paneutumaan niihin pariin kymmeneen Paavalin kirjeen kohtaan/jakeeseen, jossa hän puhuu KAIKKIEN pelastumisesta.
Ja, btw, Paavalihan ei siis mainitse yhtä ainutta kertaa helvettiä kirjeissään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtä mieltä oleme siitä, että helvettiä ei ole ja että se perustuu mm. käännösvirheisiin.
Eri mieltä siitä, pelastaako Jumala pelastaa kaikki ihmiset vai ei.
Metkaa, että infernalisteilla ja annhilationisteilla on tässä yhteinen sokea piste. Sinä kykenet luennoimaan uskottavasti ja hyvin käännösvirheistä, mutta se ei paranna sinua sinun sokeudestasi evankeliumin suhteen.
Mutta annihilationismi on toki sekin äärettömän paljon terveempi oppi kuin infernalismi.
Eli kiitos tuosta kattavasta analyysistä.
Nyt ei muuta kuin paneutumaan niihin pariin kymmeneen Paavalin kirjeen kohtaan/jakeeseen, jossa hän puhuu KAIKKIEN pelastumisesta.
Ja, btw, Paavalihan ei siis mainitse yhtä ainutta kertaa helvettiä kirjeissään."Ja, btw, Paavalihan ei siis mainitse yhtä ainutta kertaa helvettiä kirjeissään."
Eikä Jeesus sanaa armo koko Uudessa testamentissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtä mieltä oleme siitä, että helvettiä ei ole ja että se perustuu mm. käännösvirheisiin.
Eri mieltä siitä, pelastaako Jumala pelastaa kaikki ihmiset vai ei.
Metkaa, että infernalisteilla ja annhilationisteilla on tässä yhteinen sokea piste. Sinä kykenet luennoimaan uskottavasti ja hyvin käännösvirheistä, mutta se ei paranna sinua sinun sokeudestasi evankeliumin suhteen.
Mutta annihilationismi on toki sekin äärettömän paljon terveempi oppi kuin infernalismi.
Eli kiitos tuosta kattavasta analyysistä.
Nyt ei muuta kuin paneutumaan niihin pariin kymmeneen Paavalin kirjeen kohtaan/jakeeseen, jossa hän puhuu KAIKKIEN pelastumisesta.
Ja, btw, Paavalihan ei siis mainitse yhtä ainutta kertaa helvettiä kirjeissään."Sinä kykenet luennoimaan uskottavasti ja hyvin käännösvirheistä, mutta se ei paranna sinua sinun sokeudestasi evankeliumin suhteen."
Mutta ethän sinä edes tiedä mihin minä uskon!! Minä en ole adventisti enkä edes kristitty, vaikka uskonkin Jumalan olemassaoloon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sinä kykenet luennoimaan uskottavasti ja hyvin käännösvirheistä, mutta se ei paranna sinua sinun sokeudestasi evankeliumin suhteen."
Mutta ethän sinä edes tiedä mihin minä uskon!! Minä en ole adventisti enkä edes kristitty, vaikka uskonkin Jumalan olemassaoloon.Ok, kuvittelin sinun olevan kristitty annihilationisti. Itse uskon universaaliin sovitukseen (2 Kor. 5:19; Room. 5: 10, Kol. 1:19), jonka lopputulemana kaikki pelastuvat (1 Tim. 2:4; 4:10; Joh. 3:17).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...jatkuu...
Vielä pari Jeesuksen ajan uskomusta, joista Sokrates kertoi. Sokrates uskoi, että on kaksi vaihtoehtoa, miten ihmiselle käy kuoleman yhteydessä. Ihminen joko päätyy kuoltuaan syvään uneen, jossa ei nähdä unia TAI hän pääsee tietoiseen kuoleman jälkeiseen elämään, jossa hän voi parantaa maailmaa ja keskustella syvällisistä, mielenkiintoisista asioista muiden hyvien ihmisten kanssa, vaikkapa edesmenneitten sukulaistensa kanssa.
Jeesus taas uskoi, että ihminen joko lakkaa olemasta kuoltuaan tai jatkaa kuolemansa jälkeen elämäänsä Jumalan hyvässä valtakunnassa, joka on maanpäällä. Nämä ovat hyvin lohdullisia asioita lopun kannalta. Kuoleman jälkeen on vain nopea loppu tai hyvä elämä, ei ikuista kidutusta kadotuksessa.
Tässä vielä jokunen viite tuosta syvyydestä: 2. Pietarin kirje 2:4 "Sillä Jumala ei säästänyt enkeleitä, jotka olivat tehneet syntiä, vaan syöksi heidät pimeyden kahleissa helvettiin (kreikaksi ταρταρώσας eli tartarōsas, joka ei ole meidän uskontomme helvetti vaan vastaa Vanhan testamentin Sheolia, hautaa tai syvyyttä. Oikea käännös olisi syvyyteen) ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi."
Tästä kertoo myös: Juudaksen kirjeen 6 jae: "Myös ne enkelit, jotka eivät pitäneet kiinni valta-asemastaan vaan jättivät oman asuinsijansa, hän pani pimeyteen (ζόφον eli zophon eli darkness) ikuisissa kahleissa säilytettäviksi suurta tuomion päivää varten...” (Juudaksen kirje 6, FinRK)
“30. ”Mikä on sinun nimesi?” Jeesus kysyi. ”Legioona”, mies vastasi, sillä häneen oli mennyt monta riivaajaa. 31. Ne pyysivät Jeesukselta, ettei hän käskisi niitä menemään syvyyteen (ἄβυσσον eli abysson, engl. Abyss) .” (Luukas 8:30-31, FinRK)
Kun kerran Jeesuksen käyttämät arameankieliset sanat on välillä jätetty kreikankielisessä Uuden testamentin tekstissä kääntämättä, kuten "“... ”Eeli, Eeli, lema sabaktani?” Se merkitsee: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?” (Matteus 27:46, FinRK)", niin parempi olisi myös ollut jättää kääntämättä gehenna, joka on hepreankielinen sana, sillä gehennan merkitys käy kyllä hyvin selville Vanhasta testamentista, josta Jeesuskin sen merkityksen sai, eikä se tarkoita siellä helvettiä, missä kidutetaan sieluja ikuisesti. Eikä helvetti ole ainoa väärä käännös Raamatussa. Niitä on paljon muitakin."Jeesus taas uskoi, että ihminen joko lakkaa olemasta kuoltuaan tai jatkaa kuolemansa jälkeen elämäänsä Jumalan hyvässä valtakunnassa, joka on maanpäällä. Nämä ovat hyvin lohdullisia asioita lopun kannalta. Kuoleman jälkeen on vain nopea loppu tai hyvä elämä, ei ikuista kidutusta kadotuksessa. "
Tarkennuksena:
Jeesus opetti, että hän menee taivaasen edeltä ja valmistaa uskoville asuinpaikkoja ja tulee sitten aikanaan toisen kerran noutamaan Jlaa ja Jeesukseen uskossa kuolleet. Hän herättää kaikki nämä kerralla.
Sitten nämä herätetyt ja ne uskovat, jotka ovat silloin elossa maan päällä, Jeesus vie mennessään taivaskotiin.
Tätä odottaessa kaikki kuolleet lepäävät kuoleman unessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ok, kuvittelin sinun olevan kristitty annihilationisti. Itse uskon universaaliin sovitukseen (2 Kor. 5:19; Room. 5: 10, Kol. 1:19), jonka lopputulemana kaikki pelastuvat (1 Tim. 2:4; 4:10; Joh. 3:17).
"jonka lopputulemana kaikki pelastuvat "
Kaikki ne, jotka haluavat Jeesuksen pelastavan heidät.
Jeesus ei ketään vie vastentahtoisesti taivaskotiin.
- Anonyymi
Jeesus ei peittele helvetistä puhumista, Hän jopa mainitsee, että se joka sanoo veljeään hulluksi, joutuu helvetin tuleen. Myös ajatukset Hän tuo tekojen vertaisiksi synneiksi. Mutta Hän itse valmisti pelastuksen niille, jotka ottavat Hänen sovitustyönsä vastaan ja haluavat seurata Hänen oppejaan, jotka Hän on vaikuttanut evankeliumeihin ja Uudentestamentin sivuille, inspiroitujen opetuslastensa ja apostoleiden kautta. Jeesuksen seuraaminen on helppoa, koska se tuo siunauksen seuraajansa elämään. Itse paholainen tosin hyökkäilee rajusti alussa sinua vastaan, mutta opit vanhempana käskemään sen pois rauhallisesti , Jeesuksen nimessä. Ajat paholaisen pois kuin kärpäsen. Jumalakin sanoo,"Syntisen kuolema ei ole minulle mieleen, haluan. että kaikki pelastuvat.
- Anonyymi
Alkuteksteissä esiintyy neljä toisistaan erillistä sanaa sheol (hauta), gehenna, tartaros ja haades (kuolleiden olitila/paikka), jotka kaikki on käännetty useissa kohdissa helvetiksi, mikä on mieletöntä. Suomalaiset lukijat kuvittelevat puhuttavan yhdestä ja samasta asiasta, kun sen sijaan on puhe neljästä eri asiasta.
Ja kun tästä sitten mainitsee, helvettiuskovaisen aivoissa ei tapahdu yhtikäs mitään; mikään ei muutu. Lukuisiin käännösvirheisiin perustuva kuvitteellinen kertomus on iskostunut niin syvälle mielen syövereihin.
- Anonyymi
Tuskin tässä puhe on kaatopaikasta vaan tuomiosta.
Mat 18:9 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen. Katso lisää- Anonyymi
Alkuteksteissä esiintyy neljä toisistaan erillistä sanaa sheol (hauta), gehenna, tartaros ja haades (kuolleiden olitila/paikka), jotka kaikki on käännetty useissa kohdissa helvetiksi, mikä on mieletöntä. Suomalaiset lukijat kuvittelevat puhuttavan yhdestä ja samasta asiasta, kun sen sijaan on puhe neljästä eri asiasta.
Ja kun tästä sitten mainitsee, helvettiuskovaisen aivoissa ei tapahdu yhtikäs mitään; mikään ei muutu. Lukuisiin käännösvirheisiin perustuva kuvitteellinen kertomus on iskostunut niin syvälle mielen syövereihin.
- Anonyymi
Kirjanoppineet voivat yhdestä sanasta kirjoittaa monta sivua tekstiä.
Mat 23:15 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette! - Anonyymi
Kuvaus helvetistä
Ilm 14:11 Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.
Kannattaa lukea jae kokonaan. - Anonyymi
Aloittaja ei tiedä, mitä sammumaton tuli on.
- Anonyymi
Jeesus olikin melkoinen lestinheittäjä, ei ihme jos sammuu.
- Anonyymi
Onpahan unkeellista tekstiä!
Mikä on viskin? Onko jotain juotavaa?
Puimatantere? Mikä kumma?
Ei avaudu millään.- Anonyymi
"Mikä on viskin? Onko jotain juotavaa?
Puimatantere? Mikä kumma?"
Puimatanner = sen aikakauden "riihi" eli paikka, jossa viljat puitiin varstoilla lyömällä.
Kattoa eikä seiniäkään tarvittu. Tarvittiin vain kovapohjainen ja tasainen alue, johon lyhteiksi sidottu vilja tuotiin kuumana aurinkoisena päivänä ja puitiin varstoilla lyömällä jyvät irti tähkistä.
Viskin = lapio, jolla puidut jyvät puhdistettiin akanoista heittämällä puituja jyviä sopivasta sivutuuleen, jolloin tuuli puhalsi kevyet ruumenet /akanat ja oljenpätkät pois jyvien seasta.
Näin saatiin puhtaita jyviä jauhettavaksi.
- Anonyymi
Kaikenmailman pyllistelijät tauluille ja kirjanlukijat jostain jumalasta.ON IHAN PIMEETÄ!NO MIKSEI SE JUMALA AUTA?KOKO MAILMAON PERSELLÄÄN?
- Anonyymi
Jumala on tehnyt juuri sen, mitä hän on ilmoittanut tekevänsä, koska ihmiset ovat hänet hylänneet.
- Anonyymi
Kumosiko Jeesus helvetin ?
- Anonyymi
Alber Einsteinin viimeisimpiä kirjeitä myytiin huutokaupassa jokunen vuosi sitten.
Eräässä niistä hän pohti raamattua ja kristinuskoa.
Hän oli tullut johtopäätökseen, jossa tekstit ovat aikalaisten uskomuksia, toiveita ja pelkoja. Jumalaa hän ei nähnyt olevan...- Anonyymi
Yhdentekevää Albertin aivopierut.
- Anonyymi
Helvetti on maan päällinen elämä,olet helvetissä. Siksi Kristus pyytää sinua kääntymään !
- Anonyymi
Mihin suuntaan?
- Anonyymi
Raamattu tarkoittaa ydin voimaa.Se palaa ikuisesti!
- Anonyymi
"Raamattu tarkoittaa ydin voimaa.Se palaa ikuisesti!"
Ei pala ikuisesti.
Ydinjäte kyllä säteilee vaarallisesti satoja tuhansia vuosia.
- Anonyymi
Ei viskiä Jeesukselle, muuten se sammuu.
Viiniä se kyllä osaisi tehdä mutta tislausta ei taitanut. Raamatun mukaan Jeesus oli sitäpaitsi enempi ns. pilviveikko.- Anonyymi
Valheesi ei hetkauta.
- Anonyymi
Meidän aurinkokuntamme kaikkine planeettoineen on helvetin tulijärven polttoaineina. "Alkuaineet kuumuudesta hajoavat" eli palavat ikuista tulta kuten Helios tähtemme, aurinko. 2 Piet. 3:7.
Tarkennusta videossa:
https://youtu.be/rVjeeng2LNc- Anonyymi
Siinä on sen asian loppuun käsittely.
- Anonyymi
Videosta asia selviää.
- Anonyymi
Jos viitsisitte opetella, mitä se "sammumaton tuli" tarkoittaa, niin ei tarvitsisi väittää, mitä aloittaja väittää. Se ei tarkoita tulta, joka palaa ikuisesti.
- Anonyymi
Juuri sammumattomasta helvetin tulesta on edellisessä videossa opetus.
- Anonyymi
Sammumaton tuli = tuli, jota ei voida sammuttaa, mutta joka sammuu itsekseen, kun ei ole enää mitään poltettavaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019