Kymmentuntinen katsastus.

Anonyymi-ap

Veneessäni oli nyt uuden kerhoni määräämä runkokatsastus ja se tehtiin tietenkin maissa. Samalla pyysin myös vuosikatsastuksen. Kaikkiaan tämä otti aikaa 7 tuntia!

Etenkin katsastajan väsymätön kölisauma-alueen koputtelu ja mahdollisten piilevien kosteusvaurioiden etsintä kummastuttivat. Kysyin asiasta katsastusmieheltä ja hän sanoi ettei kerhoa kiinnosta profiloitua delaminoituneiden osmoosiveneiden loppusijoituspaikkana!

Kauanko teillä yleensä runko- ja vuosikatsastus ottaa aikaa? Edellisessä kerhossa runkokatsastus kesti ehkäpä vartin ja vuosikatsastus 20 min.

66

1563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muistithan kärsivällisesti olla kiinnostunut oman veneesi kunnosta koko toimituksen ajan. Sinulla on hyvät mahdollisuudet päästä uuden seurasi mastovajapäälliköksi.

    • Anonyymi

      Meidän seurassa katastus on kolmepäiväinen bakanaali.

    • Anonyymi

      Yhteensä puoli tuntia. Runkokatsastus on aina tehty talvisäilytystelakalla auktorisoidun katsastajan toimesta - ei siis siis mastovajapäällikön pikku apulaisen tekemänä. Seuraavan normikatsastuksenkin teetän telakalla, en siedä oman seuran kähmyjä besserwissereitä. Toisaalta, venekin on nykyään kahden tunnin ajomatkan päässä oman seuran satamasta.

      • Anonyymi

        Juu se on hyvä, eikä muutenkaan pidä liittoutua kolhooseihin, ne alkavat omistaa veneesi ja määräilee. Kuten vihreät, NE JOS SAAVAT VALLA, ET SAA EDES TEHDÄ TUOHIVIRSUSTA ITSELLESI JALKINEITA JA ET LAMPAAN VILLASTA VAATTEITA.
        JOSTAIN KIERRÄTYS HAMPUSTA.


    • Anonyymi

      Veneeseesi tehtiin siis seurasi määräämä runkokatsastus. Oliko kyseessä sittenkin peruskatsastus, joka on kaksivaiheinen, vai oliko runkokatsastuksen syy siihen kenties runkovaurio tms. joka korjattiin talven aikana ja siitä syystä seura katsoi runkokatsastuksen tarpeelliseksi? Yleensä vuosikatsastus tehdään veneen ollessa vedessä eikä telakoituna.
      Alla SPV:n sivuilta kopioimani ohje peruskatsastuksesta.
      Peruskatsastus tehdään joka viides vuosi sekä silloin, kun vene on vaihtanut omistajaa tai rekisteröintiseuraa, tai jos vene on vaurioitunut. Seura voi peruskatsastuttaa veneen aina kun siihen katsotaan olevan aihetta. Peruskatsastus tehdään kaksivaiheisena, toinen runkokatsastuksena veneen ollessa maissa ja toinen veneen ollessa vesillä veneilyvalmiina.
      Todella pitkään on tuo runkokatsastus kestänyt. Yleensä peruskatsastukseen liittyvä runkokatsastus vie aikaa veneen koosta riippuen max. tunnin jos turkkilevyt sisältä on valmiiksi irroitettu ja sen jälkeen vesillä tehtävä osuus max. puoli tuntia.

      • Anonyymi

        Kaksivaiheista katsastusta ei ole ikinä tehty kahdessa vaiheessa. Aina on todetu, että eiköhän se pydy läli alaspäin ja kuivana ilman katsastustakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksivaiheista katsastusta ei ole ikinä tehty kahdessa vaiheessa. Aina on todetu, että eiköhän se pydy läli alaspäin ja kuivana ilman katsastustakin.

        Sitten on seuran katsastajat poikenneet vahvasti ohjeistuksesta. Kakkosvaiheen eli vuosikatsastuksen osuus tehdään sääntöjen mukaan vesillä veneen ollessa purjehdusvalmiina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten on seuran katsastajat poikenneet vahvasti ohjeistuksesta. Kakkosvaiheen eli vuosikatsastuksen osuus tehdään sääntöjen mukaan vesillä veneen ollessa purjehdusvalmiina.

        Molemmat hyötyvät eikä kummallakaan ole syytä ilmiantaa toistaan.
        Ei ole katsastuksessa koskaan katsottu varusteitakaan. Kysytty on, että onko kaikki, mutta näyttää ei ole tarvinnut.


      • Anonyymi

        Turkkilevy on veneessäni vesitiiviisti laminoitu runkoon kiinni, joten niitä ei irroteta katsastusta varten, ei etu-, jälkikäteen eikä katsastuksen aikana.
        Jos katsastaja väkisin ilman omistajan lupaa rikkoo veneeni irrottamalla turkkilevyt, seuraa tarvittaessa oikeudenkäynti tuomiona rikoslaissa määritelty vahingonteko ja seurauksena vahingonkorvauksien täysimääräinen maksaminen, ellei niitä vapaaehtoisesti makseta jo sitä ennen.

        Toisissa veneissä turkkilevyt irrottamalla näkyy sisämoduulin sisäpinta, millä ei ole mitään merkitystä katsastuksen kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Molemmat hyötyvät eikä kummallakaan ole syytä ilmiantaa toistaan.
        Ei ole katsastuksessa koskaan katsottu varusteitakaan. Kysytty on, että onko kaikki, mutta näyttää ei ole tarvinnut.

        Ainakin rikin kunto ja läpivientien vedenpitävyys jäävät täysin tarkistamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turkkilevy on veneessäni vesitiiviisti laminoitu runkoon kiinni, joten niitä ei irroteta katsastusta varten, ei etu-, jälkikäteen eikä katsastuksen aikana.
        Jos katsastaja väkisin ilman omistajan lupaa rikkoo veneeni irrottamalla turkkilevyt, seuraa tarvittaessa oikeudenkäynti tuomiona rikoslaissa määritelty vahingonteko ja seurauksena vahingonkorvauksien täysimääräinen maksaminen, ellei niitä vapaaehtoisesti makseta jo sitä ennen.

        Toisissa veneissä turkkilevyt irrottamalla näkyy sisämoduulin sisäpinta, millä ei ole mitään merkitystä katsastuksen kannalta.

        Vakavamielisissä seuroissa ei todellakaan saa venettä läpi runkokatsastuksesta jos turkkilevyjä ei katsastuksessa saa irti.
        Missäköhän veneessä asia on noin, jossain kymmenvuotisen elinkaariodottaman charter- ranskiksessa korkeintaan?
        Sisämoduulivene ei sovellu avomerikäyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakavamielisissä seuroissa ei todellakaan saa venettä läpi runkokatsastuksesta jos turkkilevyjä ei katsastuksessa saa irti.
        Missäköhän veneessä asia on noin, jossain kymmenvuotisen elinkaariodottaman charter- ranskiksessa korkeintaan?
        Sisämoduulivene ei sovellu avomerikäyttöön.

        Sisämoduuliveneitä nuo ovat nykyään lähes kaikki.

        Mitä helvetin väliä sillä moduulin alla olevalla pinnalla on? Näkeehän sen ulkopuolelta jos se on rikki - ja valkoinen moduulin sisäpinta paljastaa loput.

        Turkkilevyjä ei monessa veneessä ole ollenkaan sisämoduulin päällä. Tuliko tämä sinulle yllätyksenä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Molemmat hyötyvät eikä kummallakaan ole syytä ilmiantaa toistaan.
        Ei ole katsastuksessa koskaan katsottu varusteitakaan. Kysytty on, että onko kaikki, mutta näyttää ei ole tarvinnut.

        Eikö katsastuksen tarkoitus ole edistää veneilyturvallisuutta? Liika niuhotus tokikaan ei ole hyvä, mutta toisaalta liian löperösti tehty katsastus ei tue turvallisuusnäkökulmaa eikä myöskään luottamusta seurojen katsastustoimintaan. Pahimmassa tapauksessa katsastus siirtyy maksulliseksi viranomaistoiminnaksi, jos viranomaiset eivät voi luottaa siihen, että seuroissa katsastus on asianmukaista.


    • Anonyymi

      En ole koskaan venettä katsastanut, ei ole ollut tarpeen.
      Kukas tällaista katsastusta vaatii yleensä? Onko edellytys johonkin?

      • Anonyymi

        On edellytys seuralipun käyttöön ja halvempiin vakuutuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On edellytys seuralipun käyttöön ja halvempiin vakuutuksiin.

        Ne samat halvemmat vakuutukset saa pärställä.


    • Anonyymi

      Kahvin juonnin ja kuulumisten vaihtojen verran. Eniten vie aikaa veneen tietojen kopioiminen uuteen paperiin.

    • Anonyymi

      Ei sun ole pakko olla paikalla. Jätä katsastaja könyämään ja käy vaikka syömässä ja elokuvissa.

    • Anonyymi

      AP on tarinan kertoja ja seuraveneilyn vihaaja.

      Silkkaa valetta ajankulun suhteen, tällä ei ole edes huumori arvoa...

      • Anonyymi

        Jos kaikki paikat käydään huolella läpi, niin en pidä seitsemää tuntia liioiteltuna, jos aika lasketaan siitä, kun tullaan paikalle ja lähdetään kotiin.

        Jo pelkkien karttojen kaikkien korjausmerkintöjen tarkastamiseen menee tunteja. Työkalujen ja varaosien holellinen tarkastus vie myös huomattavasti aikaa samaten kaikkien paristojen päivämäärien katsominen.

        Jos katsastuksessa käydään kaikki kohteet läpi, niin seitsemän tuntia ei taida riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaikki paikat käydään huolella läpi, niin en pidä seitsemää tuntia liioiteltuna, jos aika lasketaan siitä, kun tullaan paikalle ja lähdetään kotiin.

        Jo pelkkien karttojen kaikkien korjausmerkintöjen tarkastamiseen menee tunteja. Työkalujen ja varaosien holellinen tarkastus vie myös huomattavasti aikaa samaten kaikkien paristojen päivämäärien katsominen.

        Jos katsastuksessa käydään kaikki kohteet läpi, niin seitsemän tuntia ei taida riittää.

        Kartaksi riittää vaikka yksi tuore rannikkokartta.
        Siinä ei paljoa läpikäymistä ole :).

        Ei missään ole sanottu, että veneessä pitäisi olla mitään karttasarjoja.
        Toisekseen - karttakorjauksista ei ole mitään mainintaa missään katsastussäännöissä.
        Varaosista ei ole mitään listausta, mitä siellä pitäisi olla ja mitä vaaditaan.
        Riittää kun työkaluissa on jakoavain, jeesusteippi ja voimapihdit.

        Mulla muuten katsastus käsittää viisi minuuttia mukavaa jutustelua lomakkeen täytön ohessa, sitten tarrat käteen ja hyvää kesää.
        En tiedä kuka jaksaa olla jonkun katsastustalebanin kyykytettävänä.

        Minusta kulkuvalot, hätämerkinantovälineet, läpiviennit ja kaasulaitteet pitäisi tarkistaa joka vuosi.
        Kaikki muu (lieden kardanointi, turvatanko tai -vyö) ovat pelkkää pelleilyä.

        Kas kun ei vielä ole keksitty veneen nimitarrojen fonttien värin ja asennuspaikan tarkistamista katsastuksessa....

        Helpointa on katsastaa vene kolmosluokkaan vaikka sillä varusteiden puolesta voisikin lähteä vaikka pallon ympäri. Ei sille katsastajalle kuulu, toimiiko tutkasi vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kartaksi riittää vaikka yksi tuore rannikkokartta.
        Siinä ei paljoa läpikäymistä ole :).

        Ei missään ole sanottu, että veneessä pitäisi olla mitään karttasarjoja.
        Toisekseen - karttakorjauksista ei ole mitään mainintaa missään katsastussäännöissä.
        Varaosista ei ole mitään listausta, mitä siellä pitäisi olla ja mitä vaaditaan.
        Riittää kun työkaluissa on jakoavain, jeesusteippi ja voimapihdit.

        Mulla muuten katsastus käsittää viisi minuuttia mukavaa jutustelua lomakkeen täytön ohessa, sitten tarrat käteen ja hyvää kesää.
        En tiedä kuka jaksaa olla jonkun katsastustalebanin kyykytettävänä.

        Minusta kulkuvalot, hätämerkinantovälineet, läpiviennit ja kaasulaitteet pitäisi tarkistaa joka vuosi.
        Kaikki muu (lieden kardanointi, turvatanko tai -vyö) ovat pelkkää pelleilyä.

        Kas kun ei vielä ole keksitty veneen nimitarrojen fonttien värin ja asennuspaikan tarkistamista katsastuksessa....

        Helpointa on katsastaa vene kolmosluokkaan vaikka sillä varusteiden puolesta voisikin lähteä vaikka pallon ympäri. Ei sille katsastajalle kuulu, toimiiko tutkasi vai ei.

        Kannattaa olla varovainen, kun sanoo, ettei missään :D

        Katsastusohjeessa mainitaan, että työkaluja ja varasosia pitää olla moottorin huoltoon ja korjaukseen. Se tarkoittaa ainakin huoltokorjaamon työkaluja ja varaosia kyseiselle moottorille.

        Karttojen pitää olla ajantasaisia eli niissä pitää olla kaikki kartan päiväyksen jälkeiset päivitykset omin kätösin tehtynä. Sähköisten karttojen päiväys ei saa olla vuota vanhempia.

        Kohdassa 4.1 tarkastetaan veneen merkinnät mukaan lukien nimi, jonka "pitää näkyä laiturille":D

        Katsastusohjeessa on 50 sivua. Kyllä siinä viikko vierähtää, kun ne käydään läpi.

        PS muista aseöljy ja dieselin ruiskutusputket.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa olla varovainen, kun sanoo, ettei missään :D

        Katsastusohjeessa mainitaan, että työkaluja ja varasosia pitää olla moottorin huoltoon ja korjaukseen. Se tarkoittaa ainakin huoltokorjaamon työkaluja ja varaosia kyseiselle moottorille.

        Karttojen pitää olla ajantasaisia eli niissä pitää olla kaikki kartan päiväyksen jälkeiset päivitykset omin kätösin tehtynä. Sähköisten karttojen päiväys ei saa olla vuota vanhempia.

        Kohdassa 4.1 tarkastetaan veneen merkinnät mukaan lukien nimi, jonka "pitää näkyä laiturille":D

        Katsastusohjeessa on 50 sivua. Kyllä siinä viikko vierähtää, kun ne käydään läpi.

        PS muista aseöljy ja dieselin ruiskutusputket.

        Minun moottoriin saa vain koko ruiskuputkisarjan. Se on satasen verran. Sellainenko pitää olla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun moottoriin saa vain koko ruiskuputkisarjan. Se on satasen verran. Sellainenko pitää olla?

        Juuri sellainen.
        Kun putket ovat erilaisia, niin jokainen putki pitää olla. Eihän sitä tiedä, mikä poksahtaa halki merenkäynnissä.
        Muista erikoistyökalut.


    • Anonyymi

      Aloittajan muijalla on suhde seuran pitkäaikaiseen hyvään jäseneen ja 10h katsastuksella järjesteltiin rouvalle vähän "omaa aikaa".

      • Anonyymi

        Voihan se olla, että hölmö talutettiin hetkeksi ”tärkeisiin asioihin” pois jaloista.


    • Anonyymi

      Ihme pelleilyä. Miten veneilijät sietää tuollaista kyykytystä. Katsastuksen ymmärtää ammattialuksissa, mutta hupipurkeissa yliammuttua tärkeilyä.

    • Anonyymi

      Lieden kardaaniripustus ja turvavyö hahahahah!!!!

      Mahtaa olla mukavaa jengiä SPV:ssä näitä suunnittelemassa.
      Mitenkähän niiltä onnistuu kahvinkeitto? Varmaan ovat paukkuliivit päällä ja sikanaamarit naamalla turvavyöllä työtasoon kiinnitettynä kun pistävät Moccamasteriin purut sisään.

      Tietysti ensin pitää tarkistaa sprinklerijärjestelmä, hissien huoltotilanne ja käydä avaamassa vesijohdon pääsulku, sekä tehdä koesoitto 112:een.

      Helvetin kahjoksi mennyt joidenkin mielestä koko veneily.

      Mielenkiinnolla odotamme, koska katsastus alkaa ulottua telakointipukin tarkastamiseen.

      • Anonyymi

        Niinpä, ei ehken olisikaan ihan pöljä ajatus tuo pukkien tarkastus. Onhan noita myrskyssä kaatumisia ollutkin. Siinä rytäkässä voi mennä naapurivenekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, ei ehken olisikaan ihan pöljä ajatus tuo pukkien tarkastus. Onhan noita myrskyssä kaatumisia ollutkin. Siinä rytäkässä voi mennä naapurivenekin.

        Masto pystyssä ei kovin monessa paikassa venettään saa telakoida.
        Ilman mastoa veneen kaatuminen pukilta tarkoittaa sellaisia olosuhteita, että niiden jälkeen kaikki seuran rakennukset pitää rakentaa uudelleen.

        Voisitte siellä seurassa ihan alkuun tehdä runkokatsastuksen vessoihin ja suihkuihin.

        Helvetin jalkasieni- ja klamydiaviljelmille voisi tehdä jotain ja jättää ne veneiden kyyläämiset vähemmälle....
        No, sain juuri eilen tietää, että sain kaupungilta venepaikan - joten se niistä katsastuksista ja seuran jäsenyys loppuu tähän vuoteen.


      • Anonyymi

        Lieden kardaaniripustus on oltava ja tarkastetaan 1 ja 2 luokissa. Samoissa luokissa purjeveneissä vaaditaan myös " Turvavyö (liesi)"

        Et ole mitään niin älytöntä, etteikö sitä katsastussäännöissä löytyisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Masto pystyssä ei kovin monessa paikassa venettään saa telakoida.
        Ilman mastoa veneen kaatuminen pukilta tarkoittaa sellaisia olosuhteita, että niiden jälkeen kaikki seuran rakennukset pitää rakentaa uudelleen.

        Voisitte siellä seurassa ihan alkuun tehdä runkokatsastuksen vessoihin ja suihkuihin.

        Helvetin jalkasieni- ja klamydiaviljelmille voisi tehdä jotain ja jättää ne veneiden kyyläämiset vähemmälle....
        No, sain juuri eilen tietää, että sain kaupungilta venepaikan - joten se niistä katsastuksista ja seuran jäsenyys loppuu tähän vuoteen.

        Useimmiten todella ohjeistetaan maston kaatamista telakoitaessa mutta kun näkyy olevan niitäkin jotka viheltävät v...t katsastukselle on syytä olettaa etteivät viitsi nähdä vaivaa maston kaatamisessakaan. Olen muuten ollut vuosia katsastajana joten asia on tuttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmiten todella ohjeistetaan maston kaatamista telakoitaessa mutta kun näkyy olevan niitäkin jotka viheltävät v...t katsastukselle on syytä olettaa etteivät viitsi nähdä vaivaa maston kaatamisessakaan. Olen muuten ollut vuosia katsastajana joten asia on tuttu.

        No lähinnä se maston kaataminen on kahdesta syystä:

        1) Sataman maisemalliset arvot - mastot ovat "rumia" rannasta kerrostalo-osakkeen ostaneiden mielestä

        2) Vene tosiaan voi kaatua pukilta kovassa myrskyssä maston ollessa pystyssä.

        Muuten jatkuva irrotus/kiinnitys pelkästään kuluttaa rikin komponentteja ja monet tuulianturit, valot ja saalingit tuhotaan joka vuosi maston kanssa ronglatessa.

        Täysin typerää hommaa. Paras olisi 20m korkea halli, jonne veneet saisi sisään masto pystyssä ja purjeet paikoillaan.

        Muuten maston purkaminen ja raahaaminen mastotelineeseen on täysin tyhjäpäistä hommaa. Ja talven mittaan joku apina käy aina viskomassa mastoja alas telineestä kun haluaa tehdä takimmaisena olevalle omalleen jotain. Ja taas on salko lommoilla, ankkurivalot paskana ja eloksointi naarmuilla.

        Maston voi ottaa alas vaikka viiden vuoden välein tarkistusta varten. Siinä voi uusia kuluneet vantit, tarkistaa rissat ja vaikka vaihtaa polttimot ja sen tuulianturin.
        Ja taas mennään viisi vuotta.

        Typerää hommaa nykiä mastoa alas muutaman kuukauden takia. Ja keväällä taas toiseen suuntaan.
        Monelle se on todellinen ongelma, kun osaavia apukäsiä on aika vaikea saada ja yksin et 18m salkoa asentele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No lähinnä se maston kaataminen on kahdesta syystä:

        1) Sataman maisemalliset arvot - mastot ovat "rumia" rannasta kerrostalo-osakkeen ostaneiden mielestä

        2) Vene tosiaan voi kaatua pukilta kovassa myrskyssä maston ollessa pystyssä.

        Muuten jatkuva irrotus/kiinnitys pelkästään kuluttaa rikin komponentteja ja monet tuulianturit, valot ja saalingit tuhotaan joka vuosi maston kanssa ronglatessa.

        Täysin typerää hommaa. Paras olisi 20m korkea halli, jonne veneet saisi sisään masto pystyssä ja purjeet paikoillaan.

        Muuten maston purkaminen ja raahaaminen mastotelineeseen on täysin tyhjäpäistä hommaa. Ja talven mittaan joku apina käy aina viskomassa mastoja alas telineestä kun haluaa tehdä takimmaisena olevalle omalleen jotain. Ja taas on salko lommoilla, ankkurivalot paskana ja eloksointi naarmuilla.

        Maston voi ottaa alas vaikka viiden vuoden välein tarkistusta varten. Siinä voi uusia kuluneet vantit, tarkistaa rissat ja vaikka vaihtaa polttimot ja sen tuulianturin.
        Ja taas mennään viisi vuotta.

        Typerää hommaa nykiä mastoa alas muutaman kuukauden takia. Ja keväällä taas toiseen suuntaan.
        Monelle se on todellinen ongelma, kun osaavia apukäsiä on aika vaikea saada ja yksin et 18m salkoa asentele.

        Siirtykää moottoriveneilyyn! On paljon helpompaa. Valitettavasti siinä menettää ne oikeudet jotka lakanain levittely matkassaan saattaa ;>))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siirtykää moottoriveneilyyn! On paljon helpompaa. Valitettavasti siinä menettää ne oikeudet jotka lakanain levittely matkassaan saattaa ;>))

        Joo ja Peltorit päähän ja tankkaamaan kolmella eurolla litra?
        Toimintasäde muutama tunti ja jos tankkia ei löydä, välitön merihätä?

        Ei kiitos mulle :)


      • Anonyymi

        Meillä kerhossa telakointipäällikkö kyllä käy läpi pukit, kyse ei ole varsinaisesti mistään katsastuksesta silti.
        Siinä lähinnä katsotaan että pukki on kantavasti pohjustettuna maalla, vaaterissa ja ettei se ole liian huonokuntoinen.
        Sateen pehmentämä maa saattaa antaa periksi jostain kulmasta ja vene vaikka kaatua.
        Pukkiin tulee hyväksyttynä vihreä lappu. Jos pukkia ei hyväksytä, lappu on punainen ja siihen on kirjattu epäkohdat. Ne pitää korjata ennen veneen nostoa pukille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lieden kardaaniripustus on oltava ja tarkastetaan 1 ja 2 luokissa. Samoissa luokissa purjeveneissä vaaditaan myös " Turvavyö (liesi)"

        Et ole mitään niin älytöntä, etteikö sitä katsastussäännöissä löytyisi.

        Mikä noissa on älytöntä? 1 ja 2 -luokissa on ajatuksena, että niillä voidaan tehdä usemman vuorokauden yhtämittaisia matkoja, jolloin liettä oikeasti on tarvis käyttää "kelissäkin".

        Se on toinen asia, ovatko purjehdusalueiden määritelmät katsastusohjeissa ihan nykyaikaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä noissa on älytöntä? 1 ja 2 -luokissa on ajatuksena, että niillä voidaan tehdä usemman vuorokauden yhtämittaisia matkoja, jolloin liettä oikeasti on tarvis käyttää "kelissäkin".

        Se on toinen asia, ovatko purjehdusalueiden määritelmät katsastusohjeissa ihan nykyaikaa...

        Varusteluettelo ja katsastusohje on ristiriidassa todellisuuden kanssa.
        Siitä suurin osa katsastusta sivuavista keskusteluista koskee.

        On 50 sivua pitkä lista asioista, jotka muka käydään läpi alle tunnin katsastuksessa. Jos lista käytäisiin läpi, siihen ei riitä 10 tuntia.

        En mysökään usko, että on montaa venettä, joka edes läpäisisi katsastuksen. Jossain lymyäisi kuitenkin taristo, jonka päiväys on ummessa tai pelastusliivi, jonka kiloraja ei ole seurannut vyötärön mittaa.

        Omassa venessä ei ole jokaisessa pelastusliivissä valoa eikä tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä noissa on älytöntä? 1 ja 2 -luokissa on ajatuksena, että niillä voidaan tehdä usemman vuorokauden yhtämittaisia matkoja, jolloin liettä oikeasti on tarvis käyttää "kelissäkin".

        Se on toinen asia, ovatko purjehdusalueiden määritelmät katsastusohjeissa ihan nykyaikaa...

        Turvavyö liedessä on täysin älytön. Sehän estää tehokkaasti taka-askeleet jos keitinvedet ovat tulossa rinnuksille!

        Helvetin sairasta seistä vyöllä köytettynä kun 5 litraa kiehuvaa vettä tulee rinnuksille.
        Normaali ihminen hypähtää alta pois, mutta vyötettynä et mihinkään pääse.

        Toinen asia on, kuka idiootti edes

        a) käyttää moista vyötä
        b) ryhtyy keittämään mitään sellaisessa myrskyssä, jossa pystyssä pysyäkseen pitäisi olla turvavyöllä kiinni lieden edessä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lieden kardaaniripustus on oltava ja tarkastetaan 1 ja 2 luokissa. Samoissa luokissa purjeveneissä vaaditaan myös " Turvavyö (liesi)"

        Et ole mitään niin älytöntä, etteikö sitä katsastussäännöissä löytyisi.

        Meidän seurassa vaaditaan auktorisoidun laboratorion analyysi kardaaneihin laitetusta rasvasta.


    • Anonyymi

      Venepukit on tulossa v.-24 katsastuksen piiriin. Eli katsastus muuttuu kolmeosasiseksi. Peruskatsastus, vuosikatsastus ja telakointikatsastus, joka tehdään lokakuussa. Puupukkeja ei tulla hyväksymään. Kesällä -23 on katsastuksessa uutena vaatimuksena purjehdusvaatteet. Nelosluokassa hyväksytään kaikki, mutta ykkösluokassa vain paras off shore laatu. Esimerkkeinä Musto ja Gill parhaat mallit. Vaatekertoja pitää olla katsastustilanteessa vähintään kahdet veneessä. Vaadittavista kengistä tulee erillinen lista liitteeksi katsastusohjeisiin.

      • Anonyymi

        Tarkastetaanko myös alusvaatteet?


    • Anonyymi

      Näköjään valehtelet sujuvasti .

    • Anonyymi

      Onko vene kortonki merkillä väliä, että mikä on merellä turvallinen ja asiallinen, pitäisi olla analin kestävä.

    • Anonyymi

      Kyllä. Ja piakkoin tulee katsastukseen myös seuran jäsenen pätevyydet.
      Ilman purjehtijakurssia, (1-luokkaan vaaditaan Avomeripäällikkötutkinto) vähintään arvosanalla "kiitettävä" suoritettuja saaristo- ja rannikkolaivuritutkintoja (Avomeri suositellaan) ei venepaikkaa heltiä. Vesille lähdettäessä vähintään kahdella veneessä olevalla on oltava em. pätevyydet.

      Hapettunut/mattaantunut veneen gelcoat on hylkyperuste, tämä uutena tämän kevään katsastuksissa (mattaantunut pinta estää vaurioiden havaitsemisen rungosta).
      Lisäksi tullaan vaatimaan todistus ammattimiehen suorittamasta moottorin kauluskumin vaihdosta kahden vuoden välein (koskee myös akselitiivistettä). Vaihtamaton tiiviste ->hylkäys, jos ei ole korjattu juhannukseen mennessä, venepaikan menetys seuraavaksi kaudeksi.

      Lisäksi seuran alueelle pysäköivien autojen kunto tulee yhdeksi katsastuksen kriteeriksi.
      Liian vanhoja/vaurioituneita/halvempia malleja ei saa seuran alueelle tuoda.

      • Anonyymi

        Vaikuttaa tyylin perusteella yhden henkilön tuotokselta. Mikä on hätänä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa tyylin perusteella yhden henkilön tuotokselta. Mikä on hätänä?

        Taitaa käytettyjen hinnat vaan olla liian kovat näille "veneilijöille" kun keksivät uskomatonta "sontaa" katsastuksista.

        Eipä muuta tule mieleen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa käytettyjen hinnat vaan olla liian kovat näille "veneilijöille" kun keksivät uskomatonta "sontaa" katsastuksista.

        Eipä muuta tule mieleen...

        Kevään lähestyessä nämä päivystävät dosentit ilmestyvät palstalle mastovajapäällikön suojeluksessa. Joku on saanut pahan trauman siitä , että hänen reviiriään "tutkitaan" .

        Ei venettä tarvitse katsastaa, jos ei halua vakuutusyhtiöltä alennuksia, venepaikkaa seuran laiturista eikä ulkopuolisen silmäystä veneen varusteisiin ja kuntoon turvallisuuden varmistamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevään lähestyessä nämä päivystävät dosentit ilmestyvät palstalle mastovajapäällikön suojeluksessa. Joku on saanut pahan trauman siitä , että hänen reviiriään "tutkitaan" .

        Ei venettä tarvitse katsastaa, jos ei halua vakuutusyhtiöltä alennuksia, venepaikkaa seuran laiturista eikä ulkopuolisen silmäystä veneen varusteisiin ja kuntoon turvallisuuden varmistamiseksi.

        Vakuutus ei ole huviveneessä pakollinen.
        Sori siitä.

        En muuten maksa turhasta, lue ne vakuutusehdot niin käsität itsekin, että sattuu mitä tahansa niin et saa korvausta.


      • Anonyymi

        Kun sanoo mielipiteenään tämän olevan ketjun parasta antia, niin se poistetaan sääntöjen vastaisena viestinä.

        Aloituksen tosissaan ottaneet saavat lähteä vaikka kuinka totiselle laukalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutus ei ole huviveneessä pakollinen.
        Sori siitä.

        En muuten maksa turhasta, lue ne vakuutusehdot niin käsität itsekin, että sattuu mitä tahansa niin et saa korvausta.

        Ei ole vakuutus pakollinen ei mutta jokainen järkevä veneilijä sen ottaa. Ja sen tärkein osa on vastuuvakuutus eli toiselle osapuolelle aiheutetut vahingot. Maalta katsoen tietenkin vaikeahko ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole vakuutus pakollinen ei mutta jokainen järkevä veneilijä sen ottaa. Ja sen tärkein osa on vastuuvakuutus eli toiselle osapuolelle aiheutetut vahingot. Maalta katsoen tietenkin vaikeahko ymmärtää.

        Vastuuvakuutus on reilusti yliarvostettu merellä. Veneesi irtoaa kiinnityksistään ja törmää laiturissa naapuriin: molemmat korvaavat omat vahinkonsa. Kaksi purjevenettä törmää merellä johtuen molempien huolimattomuudesta: molemmat korvaa omat vahinkonsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastuuvakuutus on reilusti yliarvostettu merellä. Veneesi irtoaa kiinnityksistään ja törmää laiturissa naapuriin: molemmat korvaavat omat vahinkonsa. Kaksi purjevenettä törmää merellä johtuen molempien huolimattomuudesta: molemmat korvaa omat vahinkonsa.

        Jep jep, sun juttu on ainoa oikee....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastuuvakuutus on reilusti yliarvostettu merellä. Veneesi irtoaa kiinnityksistään ja törmää laiturissa naapuriin: molemmat korvaavat omat vahinkonsa. Kaksi purjevenettä törmää merellä johtuen molempien huolimattomuudesta: molemmat korvaa omat vahinkonsa.

        Mikään vakuutusyhtiö ei ole Pelastusarmeija. Ne tavoittelevat voittoa.


    • Anonyymi

      Oliko katsastajan nimi Órban?

    • Anonyymi

      Taisi olla "Kyrbän"

    • Anonyymi

      Minä olen näitä ihmisiä jotka noudattavat pilkuntarkasti sääntöjä ja käyttöohjeita. Valitettavasti se vie suurimman osan vapaa-ajastani. Esim. kotona kahvinkeittimen ohjeissa sanotaan että keittimen näkyvät osat pitää pyyhkiä kostealla rievulla käytön jälkeen. Samoin vedenkeittimessä. Itse asiassa lähes kaikki laitteet pitää pyyhkiä kostealla rievulla käytön jälkeen. Kun lähden ajamaan autolla, kireään auton ja tarkastan kaikkien valojen toiminnan. Ja rengaspaineet. Kun tulon ulkoa, pyyhin kengät kostealla rievulla. Kerran viikossa tarkastan kaikkien pistorasioiden ja pistotulppien kunnon. Lista on aika loputon, mutta onneksi Excel on keksitty. Päivästäni menee noin 3 tuntia asioiden puhdistamiseen ja tarkastamiseen. Veneessä tarkistuksiin ennen jokaista reissua menee puoli tuntia, toinen puoli tuntia menee paikkojen putsauksiin. Mutta onpahan kaikki tehty ohjeiden mukaan, mahtava fiilis!

    • Anonyymi

      Osta moottoripyörä.

      Niissä on kaikissa tankissa tarra "Always wear a helmet".

      Hauskaa loppuelämää.

    • Anonyymi

      ...se tarrahan ei näet rajaa kypärän käyttöä siihen moottoripyörään.

      Koska näemme sinut merellä potta päässä?

      P.S. Muista käyttää maskia aina veneillessäkin

      • Anonyymi

        On niitä pottapäitä näkynyt meripelastusseurueen kumipaateissa. Tärkeitä tyyppejä.


      • Anonyymi

        Minullapa on ollut sininen muovikypärä päässä kun laivassa olen töitä tehnyt. Lällätilällää.


    • Anonyymi

      Minulla on purkkari,jonka joku edellisistä omistajista,on kalauttanut kiville ja kölipultit on laminoitu remontissa "umpeen".Se on kuitenkin kestänyt vuosia hyvin eikä mitään halkeamia tms. Ole ilmestynyt mihinkään.Nyt pitäisi runko katsastaa,kun olen seurassa jäsenenä.Miten on,meneekö tuollainen läpi?
      ...Olen kuitenkin päättänyt että jollei läpi mene,niin seura sekä laituripaikka saa jäädä ja muutan muualle.

      • Anonyymi

        Ei kölipultit ole pakollisiakaan.


      • Anonyymi

        Joissain veneissä ne on laminoitu umpeen jo tehtaalla. Ei sinänsä ole mikään este katsastukselle. Se ettei halkeamia ole muodostunut, on aika vahva todiste siitä, että asiat on kunnossa.


    • Anonyymi

      Katsastus, sammuttimien leimaus, liputussäännöt ja väistäminen ahtaalla väylällä.

      Ja kina jatkuu...

      • Anonyymi

        Ja lisänä VHF:n tarpeellisuus/turhuus.

        Sitten olisikin hauska kuulla väittelyä siitä, miksi juuri nämä mainitut asiat herättävät niin paljon tunteita!

        Miksi siis näistä on aina vääntöä?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7571
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4506
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      65
      3047
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2156
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      351
      1463
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1379
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1109
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1060
    Aihe