Kaduilla ja kujilla musisointi on ilahduttavasti lisääntynyt vuosien mittaan täällä pääkaupunkiseudulla. On soittajia, on laulajia. On yksin esiintyviä, on ryhmiä. Taitaviakin. Useimmat ulkomaalaisia. Tämä Euroopasta meille levinnyt mukava viihdyke antaa aina ihanan piristysruiskeen päivälleni, kun heitä tovin hymyillen kuuntelen.
Miten sinä reagoit? Annatko roposesi kiitokseksi? Ja ylipäätään olisi hauska kuulla, miten laajalti tuollainen katutaide on levinnyt ympäri Suomea. Eli onko teidän seutuvilla näkynyt ja kuulunut vastaavanlaisia viihdyttäjiä?
Katusoitto ohikulkijoiden ilona
24
4133
Vastaukset
- Maalaismies*
Lähikaupunkini kävelykadulla soi haitari, joskus huilu tai muu soitin. Pysähdyn aina hetkeksi kuin pieneen hartaustilaisuuteen ja pudotan lantin kolehtiin - tottakai.
Muistan kerran Tukholman vanhassa kaupungissa ( vaivun siellä omituiseen hurmokseen), kuinka lumouduin katulaulajasta. Jätin seurueeni kuullessani joistakin sokkeloista naisäänen, etsin laulajan jääden kuuntelemaan. Nuori, hyvin koulutettu laulaja lauloi (olisiko irlantilaista) kansanlaulua.- Helena04
Panin eilen lyhykäisen kiitoskirjeeni postiin, mukana pari valokuvaa hänelle muistoksi.
Noin kuukauden ajan ilahdutti tämä nuori, arvelin 17 vuoden ikäinen poika, ohikulkijoita vallattomalla tavallaan soittaa haitaria. Maailmankuuluja kappaleita, mutta kaikki... millä tempolla! Tiedättekö, sillä lailla nopeasti..., esimerkiksi ranskalainen valssi... Johtuuko se itse haitarista vai tyylistä, en tiedä. ? Olipa antavaa. Ja joka kerta palkitsin hymyn kera. Ja hymy jäi päälle.
Vihdoin rohkaistuin. Menin kiittämään ja jututin, kamera mukanani. Yhteisenä kielenä englanti, molemmilta sopivan heikosti. Hän oli vain käymässä täällä, ystävänsä luona vierailulla. Venäläinen nuorimies, 26, joka opiskeli Moskovassa musiikkia. Tosi-taituri ja niin ihanan vaatimaton. Häneen, hänen tulkintaansa minä lumouduin. - Helena04
Helena04 kirjoitti:
Panin eilen lyhykäisen kiitoskirjeeni postiin, mukana pari valokuvaa hänelle muistoksi.
Noin kuukauden ajan ilahdutti tämä nuori, arvelin 17 vuoden ikäinen poika, ohikulkijoita vallattomalla tavallaan soittaa haitaria. Maailmankuuluja kappaleita, mutta kaikki... millä tempolla! Tiedättekö, sillä lailla nopeasti..., esimerkiksi ranskalainen valssi... Johtuuko se itse haitarista vai tyylistä, en tiedä. ? Olipa antavaa. Ja joka kerta palkitsin hymyn kera. Ja hymy jäi päälle.
Vihdoin rohkaistuin. Menin kiittämään ja jututin, kamera mukanani. Yhteisenä kielenä englanti, molemmilta sopivan heikosti. Hän oli vain käymässä täällä, ystävänsä luona vierailulla. Venäläinen nuorimies, 26, joka opiskeli Moskovassa musiikkia. Tosi-taituri ja niin ihanan vaatimaton. Häneen, hänen tulkintaansa minä lumouduin.hän oli jälleen täällä tänään. Samassa paikassa. Antaumuksella soittamassa. Hämmästyneenä pysähdyin eteensä. Hymyilin. Kiitollisena heitin lantin sen enemmittä. "Domino, Domino..."
Ja sateinen päivä valkeni.
On olemassa ainakin kahdenlaisia katusoittajia - hyviä ja huonoja.
Suomessa katusoittajien taso lienee ainakin melko hyvää ja mielellään sellaiselle maksaa.
Viime talvikausina minulla on ylirunsasta kokemusta Espanjan katusoittajista.
Ilmeisesti työttömät siirtolaispojat ostavat haitarin ja repivät sitä muka viihdyttääkseen. Tällaisille maksaisi mielelään siitä etteivät soita.
Hyviä, jopa loistavia katusoittajia on Espanjassakin ja heille annan jopa euron.- Helena04
Jos nyt uudelleen alustukseni kirjoittaisin, jättäisin tuon ropokyselyni pois, täysin aiheeton. Kiinnosti vain tietää, miten nämä "taiteilijat" vaikuttavat meihin. Lähes ilmaiseksi ovat meitä ilahduttamassa! Keväälläkin kylmillä keleillä!
- Roope63
Helena04 kirjoitti:
Jos nyt uudelleen alustukseni kirjoittaisin, jättäisin tuon ropokyselyni pois, täysin aiheeton. Kiinnosti vain tietää, miten nämä "taiteilijat" vaikuttavat meihin. Lähes ilmaiseksi ovat meitä ilahduttamassa! Keväälläkin kylmillä keleillä!
ei raaku kuin varikset jaharakat ja onhan nuo naakatkin mukana. No nyt onneksi alkaa nuo pikkulinnut löytyä näin alku kesästä mutta tänäkeväänä ollut aika vaisua niidenkin konsertit taitavat hävitä nekkin täältä pois ;))
- Helena04
Roope63 kirjoitti:
ei raaku kuin varikset jaharakat ja onhan nuo naakatkin mukana. No nyt onneksi alkaa nuo pikkulinnut löytyä näin alku kesästä mutta tänäkeväänä ollut aika vaisua niidenkin konsertit taitavat hävitä nekkin täältä pois ;))
No, mikähän kumma teidän seutuvia sitten vaivaa, jos pikkulintujen konsertitkin ovat häviämään päin... Ne kun ovat niitä parhaita konsertoijia ja ilonantajia.
Mitäpä tuohon nyt sanoisikaan... Musiikinkuuntelusi jäänee sitten varmaan sen radion puoleen... kun se valssia soi... :)) - Roope63
Helena04 kirjoitti:
No, mikähän kumma teidän seutuvia sitten vaivaa, jos pikkulintujen konsertitkin ovat häviämään päin... Ne kun ovat niitä parhaita konsertoijia ja ilonantajia.
Mitäpä tuohon nyt sanoisikaan... Musiikinkuuntelusi jäänee sitten varmaan sen radion puoleen... kun se valssia soi... :))se vaan on kun noi varikset on lisäntyny ihan älyttömästi niin kyllähän ne pitää huolen pikkulintujen pesien tuhoomisesta että vikaan meni kun varis rauhoitettiin kohta vain kuunnellaan tosiaan radiosta lintujenkin laulua tai joltain nauhalta soitetaan ;))
- Helena04 ejk
Roope63 kirjoitti:
se vaan on kun noi varikset on lisäntyny ihan älyttömästi niin kyllähän ne pitää huolen pikkulintujen pesien tuhoomisesta että vikaan meni kun varis rauhoitettiin kohta vain kuunnellaan tosiaan radiosta lintujenkin laulua tai joltain nauhalta soitetaan ;))
Jaahas! Taas tuli tietoa, että varis rauhoitettu, kiitos. Ei silti, meidän mökille ei vieraat eikä vävynikään saaneet tuoda minkäännäköisiä pyssyjä - edes tauluun ampuakseen. Laukauksien äänet eivät mielestäni sovi kesäluontoon. Vieraat tuppasivat hermostumaan lokkien aamuvarhaiseen kirkuntaan. Vävy olisi halunnut pelotella variksia muiden lintujen pesiltä. Meillä ei ammuskella.
Variksia, sen kerran kun niitä näkyy, hätyytän käsiäni voimakkaasti taputtamalla. Siispä siitä, Roope, taputtelemaan... :)) - Roope63
Helena04 ejk kirjoitti:
Jaahas! Taas tuli tietoa, että varis rauhoitettu, kiitos. Ei silti, meidän mökille ei vieraat eikä vävynikään saaneet tuoda minkäännäköisiä pyssyjä - edes tauluun ampuakseen. Laukauksien äänet eivät mielestäni sovi kesäluontoon. Vieraat tuppasivat hermostumaan lokkien aamuvarhaiseen kirkuntaan. Vävy olisi halunnut pelotella variksia muiden lintujen pesiltä. Meillä ei ammuskella.
Variksia, sen kerran kun niitä näkyy, hätyytän käsiäni voimakkaasti taputtamalla. Siispä siitä, Roope, taputtelemaan... :))taputella on niitä siksverran paljon eivätkä taida siitä olla moksikseen ei auta enään vaikka ridiotakin soittaa taitavat tykätästä nykymusiikista rupeevat vaakkuun sen tahdissa että jos tapaatta musiikintahtiin vaakkuvia variksia niin ovat täältäpäin kesän viettäneet variksia :))
Olen toki noita katu-musikanttejakin nähnyt, kuunnellut ja roponi heittänyt, mutta kerronpa kuinka lähimarketissamme takavuosina kesäaikaan istui sisääntulon vierellä laulava haitaristi.
Mielikuvituksekas voisi sanoa 'kadulla'.
Hänellä oli hauska tapa, joka tosin melkein säikäytti ensimmäisellä kerralla, sovitella kiitoksensa esittämänsä kappaleen 'sanoihin'.
Näin ollen jossain 'metsään on tullut jo syys' seassa saattoi kajahtaa; 'kii-ii-tos roo-oo-uuva'.
Näinpä kerran yhden pariskunnan laittaneen tanssiksikin aulassa.pysähtyy mielellään hetkeksi kuuntelemaan, ja kyllä ropokin useimmiten tulee astiaan laitetuksi.
Tälläkin alalla näkyy löytyvän myös rahastajia. Olen muutamia kertoja harmistunut, kun olen terassilla istuessani antanut kävellen liikkuvalle soittajalle roponi saamatta oikeastaan mitään vastineeksi. Ainakin Kreetalla ja Lissabonissa kulkee sekä lapsia että aikuisia, jotka vetäisevät soittimestaan muutamia sointuja ja kiertävät keräterasseilla rahaa keräämässä. Kun kaikki pöydät on kierretty, he jatkavat matkaansa ja lopettavat soittamisen. Tunnen itseni petetyksi ja olenkin päättänyt jatkossa pitää varani.
Mikähän olisi hyvä temppu sellaisessa tilanteessa, kun kuluttaja-asiamiehelle ei ainakaan voi valittaa?
Onneksi Suomessa ei tällaista kai vielä ole tapahtunut, joten saamme rauhassa nauttia hyvistä esityksistä. Ainakin minua ne ilahduttavat ja saavat usein pysähtymään.- Helena04
Kun mainitsit tuosta "kerjuusta", niin muistuu mieleeni:
Menin Budapestissa tiettyyn vähän tyyriimpään ravintolaan, jossa tiesin saavani samalla kuulla mustalaisorkesteria. "Pojat" tulivat ja soittivat aah-niin ihanasti. Viulu vaikeroi viimein myös jokaisen pöydän äärellä hetken, niinpä minunkin korvaani tämä primas soitti. Ja minä AIVAN haltioissani. RAKASTAN mustalaismusiikkia, menen nirvanaan!
Kun pöydät oli käyty läpi, kiersi yksi heistä keräämässä rahaa musta hattu ojennettuna... Herranpieksut! Paljonko pitää panna? Hieno paikka, upeaa musiikkia, minä vähäinen turisti ilman ylimääräistä rahaa. Jotain kai "vähän enemmän" laitoin vähistäni - harmistuneena. Pilasi koko tunnelmani tuo kerjuu. Romanttisesta tuli hetkessä realisti. Söin, en muista mitä, vai olinko vain kahvilla, mutta pika-pikaa palasin hotellille.
Jäiväthän ne sävelet tietenkin mieltäylentävinä korviin soimaan. Sitäpaitsi seuraavana iltana operetti-teatterissa sain aimo annoksen unkarilaista musiikkia lisää. Ja vielä ihan kohtuuhintaan.
Tuo "kerjuu" kuuluu heidän kulttuuriinsa. Nyt tiedän sen ja osaisin varautua. - Helena04
...vastaustani vielä "kerjuutapauksiin" liittyvänä, että kerran metrossa istuessani alkoi kuulua iloinen laitinalais-amerikkalainen musisointi, kaksi ulkomaalaista kaveria kitaroineen kaksiäänisesti lauloivat iloisesti. Harvat taputtivat, mutta hattuihinsa useimmat pudottivat roposensa. He ansaitsivat roponsa. Yllättävä ilahduttaminen.
- Sens-Ori
Helena04 kirjoitti:
Kun mainitsit tuosta "kerjuusta", niin muistuu mieleeni:
Menin Budapestissa tiettyyn vähän tyyriimpään ravintolaan, jossa tiesin saavani samalla kuulla mustalaisorkesteria. "Pojat" tulivat ja soittivat aah-niin ihanasti. Viulu vaikeroi viimein myös jokaisen pöydän äärellä hetken, niinpä minunkin korvaani tämä primas soitti. Ja minä AIVAN haltioissani. RAKASTAN mustalaismusiikkia, menen nirvanaan!
Kun pöydät oli käyty läpi, kiersi yksi heistä keräämässä rahaa musta hattu ojennettuna... Herranpieksut! Paljonko pitää panna? Hieno paikka, upeaa musiikkia, minä vähäinen turisti ilman ylimääräistä rahaa. Jotain kai "vähän enemmän" laitoin vähistäni - harmistuneena. Pilasi koko tunnelmani tuo kerjuu. Romanttisesta tuli hetkessä realisti. Söin, en muista mitä, vai olinko vain kahvilla, mutta pika-pikaa palasin hotellille.
Jäiväthän ne sävelet tietenkin mieltäylentävinä korviin soimaan. Sitäpaitsi seuraavana iltana operetti-teatterissa sain aimo annoksen unkarilaista musiikkia lisää. Ja vielä ihan kohtuuhintaan.
Tuo "kerjuu" kuuluu heidän kulttuuriinsa. Nyt tiedän sen ja osaisin varautua.Toivoin musikanteilta Bela Bartokin laulelman jonka melodian lauloin heille ja vaivihkaa annoin maestrolle paperiforintin.
Koko sali yhtyi laulelmaan ja kuultuaan että olimme Suomesta hän yhtä vaivihkaa palautti rahan ja tulipa vielä balinka-paukut pöytään. - Helena04 ejk
Sens-Ori kirjoitti:
Toivoin musikanteilta Bela Bartokin laulelman jonka melodian lauloin heille ja vaivihkaa annoin maestrolle paperiforintin.
Koko sali yhtyi laulelmaan ja kuultuaan että olimme Suomesta hän yhtä vaivihkaa palautti rahan ja tulipa vielä balinka-paukut pöytään.Oho! Sehän oli hieno ele heiltä suomalaisille. Ilmiselvästi pitävät meistä. Itse liikuin tuolloin yksin. Sama ravintola kuitenkin lienee kyseessä. Onhan se meille turisteille nähtävyys ja kokemus.
Muistan kirjoituksesi jokunen kuukausi sitten, jossa kerroit Budapestin matkasi tiimoilta ja jo silloin teki mieleni osallistua. Juuri äskettäin mietin, ettenkö olisi tämänkin tarinani sittenkin silloin jo kertonut. Mutta se siitä.
Budapest musiikkineen, kylpylöineen kaikkineen on edelleen houkuttava matkakohde. Helena04 kirjoitti:
...vastaustani vielä "kerjuutapauksiin" liittyvänä, että kerran metrossa istuessani alkoi kuulua iloinen laitinalais-amerikkalainen musisointi, kaksi ulkomaalaista kaveria kitaroineen kaksiäänisesti lauloivat iloisesti. Harvat taputtivat, mutta hattuihinsa useimmat pudottivat roposensa. He ansaitsivat roponsa. Yllättävä ilahduttaminen.
Tapasin Düsseldorfissa myös katusoittoa harrastavan lääkärin, joka kertoi nuorempana kiertäneensä kesät Euroopassa vain kitara matkavarusteena. Tämä kertoi soittaneensa myös Pariisin metrossa - tietysti ilman asianomaista lupaa. Poliisit olivat sitten tulleet ja pidättäneet hänen kitaransa koko loppuvierailun ajaksi.
Hauska juttu, enkä hämmästyisi vaikka olisi tosikin.:)- Helena04 ejk
optimisti-orvokki kirjoitti:
Tapasin Düsseldorfissa myös katusoittoa harrastavan lääkärin, joka kertoi nuorempana kiertäneensä kesät Euroopassa vain kitara matkavarusteena. Tämä kertoi soittaneensa myös Pariisin metrossa - tietysti ilman asianomaista lupaa. Poliisit olivat sitten tulleet ja pidättäneet hänen kitaransa koko loppuvierailun ajaksi.
Hauska juttu, enkä hämmästyisi vaikka olisi tosikin.:)... aikanaan Pariisissa. Hauska juttu, kitara putkassa! :)
Katusoitto oli meillä pitkään luvanvaraista, mutta ei ole ollut enää moneen vuoteen, luin jostain. Teosto kerää maksuja kyllä toisten laulujen esittämisestä, mutta katulaulua katsotaan armeliaasti ohikulkijoiden iloksi ja viihdykkeeksi. - Jokekki
Helena04 ejk kirjoitti:
... aikanaan Pariisissa. Hauska juttu, kitara putkassa! :)
Katusoitto oli meillä pitkään luvanvaraista, mutta ei ole ollut enää moneen vuoteen, luin jostain. Teosto kerää maksuja kyllä toisten laulujen esittämisestä, mutta katulaulua katsotaan armeliaasti ohikulkijoiden iloksi ja viihdykkeeksi.Pariisin metrossa jos haluaa soitella on itseasiassa käytävä koe-esiintymässä jonka jälkeen päätetään saako henkilö soittoluvan vai ei. Vitsikästä sinänsä mutta sillä näemmä estetään se, ettei huonot soittajat pääse soittamaan.
Olen itse joskus muutama vuosi takaperin ollut pariisissa pari vuotta jonka aikana soitin hyvin usein kadulla kitaraa, mutta metroon en ikinä jaksanut "pyrkiä" :D
- Sens-Ori
Hgin Aleksilla ääntelee itä-naapurin basso eikä juuri €:ja rapise. Espalla ja torilla haitari soi haikeasti. Kaisaniemen metrotunnelissa kaikuu venäläisen naisduon heleät äänet - lantit eikun kilisevät.
Meiltä puuttuvat vielä Pariisin ja etelän lomakohteiden perinteiset ilveilijät - olisivat kyllä tervetulleita puistojen katveisiin- helena04 ejk
edustalla olen parina viime kesänä lastenlasteni kanssa törmännyt "Kissojen taito"-näytökseen, jonka jälkeen hattu kiertää.
Tämä mainitsemasi pitkä basso on tuttu näky, ja kyllähän minä hellyn kannustamaan roposellani häntäkin silloin tällöin.
Mutta katsotaan nyt sitten, mitä kaikkea kesä vielä tuokaan tullessaan... :))
- Suvi2
mutta renkutus tuskin ketään ihastuttaa ja sitä on mielestäni liikaa kaikkialla. Rakastan hyvää musiikkia, mutta nykyisin on miltei joka kadunkulmassa joku rämpyttäjä. Kun päivällä jouduin menemään asema-aukiolta metroon, oli sillä välillä 11 soittoniekkaa. Johan siinä sekoittuu viisut, operetit, rallit ja klassiset keskenään.
Ja puhelimessakin on jonottaessa pakkokuunneltava jos minkälaista rumarillumaleita.
Sorry, tänäänkin on negatiivinen päivä.- Helena04 ejk
...Ja niin pienen matkan sisällä! Johan on musikantteja nyt sitten liikkeellä!
Tuon matkan kokeminen sopisi minulle, olen niin kaikkiruokainen. Kunhan eivät kakofoniana päällekkäin sentään kuulu.:) Täytyypä poiketa kaupungilla...
Nyt UNIA! - lainahöyhenissä
Helena04 ejk kirjoitti:
...Ja niin pienen matkan sisällä! Johan on musikantteja nyt sitten liikkeellä!
Tuon matkan kokeminen sopisi minulle, olen niin kaikkiruokainen. Kunhan eivät kakofoniana päällekkäin sentään kuulu.:) Täytyypä poiketa kaupungilla...
Nyt UNIA!Ei päässyt suomi finaaliin euroviisuissa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1761715
- 108977
- 87834
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19663- 51655
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann41557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45508Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164503Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;191453- 26439