JT UM-käännös verrattavissa KR 1933,

Anonyymi-ap

Soopaa täällä jauhatte, että näin ei olisi.
Lahkolaiset väärentävät Raamatun sanaa sanoissa ja kirjoituksissaan!
Siitä löytyy faktaa v. 1992 lähtien!!!

49

843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuo kummatkin satuväännökset vertautuvat savonkiäliseen Aku Ankan taskukirjaan № 607. Tietenkin Savonkiälinen on niistä luotettavin ja tarkin. Senhän on kääntänyt sontio Holopainen ajan kuluksi Pöljän pappilan ulkohuussissa talvena 1914, kun hän jäi vahingossa jumiin huussin reikään vuosiviikoksi. Talvihan oli kylmin mies muistiin ja Peräilmakin jäätyi minilumisateeksi heti rektumista ulkouduttuaan. Se olikin kiusallinen talvi jt salasuhnaajille.

    • Anonyymi

      Laulakaamme reippaasti seuraava laulu:
      Nyt saatta immeiset ihmeitä kuulla tämä poika ollut on sovassa oon käynyt viron muan ja aunuksen tienoon ja oon ollut hötäkässä kovassa ja nänyt mie olen ihan hirveitä pyssyjä puukkoja kirveitä vaan kun sotamiehen sisu on ja tempussa tahti niin kaikki ne käy kuin rasvattu.

      • Anonyymi

        Ja mainosvaltuutetttu vois laulaa laulua:" täällä istun mä tunkiolla ja synkkänä katselen. . ."


    • Anonyymi

      Sen voi jokainen todeta, lukemalla Raamatut rinnakkain, samansisältöisiä molemmat!
      Molemmista löytyy oikea usko!

    • Anonyymi

      Joo olen samaa mieltä hyviä käännöksiä molemmat, molemmista löytyy Jumalan oikea ja väärentämätön sanoma, rinnakkain luettuna antavat yhdessä vielä paremmin ymmärrystä.

      • Anonyymi

        Uuden mailman käännös ei oikeastaan ole Raamattu, vaan Raamatun teksti jehovan todistajien opin mukaiseksi muokattuna. Jotta väärennös olisi edes vähän uskottava, siihen on tarvinnut ujuttaa jotain oikeitakin käännösratkaisuja.


    • Anonyymi

      Otetaan yksi esimerkki:

      Heprealaisille 1:8

      UM: Mutta Pojasta hän sanoo: ”Jumala on sinun valtaistuimesi aina ja ikuisesti, ja valtakuntasi valtikka on oikeudenmukaisuuden valtikka.

      KR92: Mutta Pojastaan hän sanoo: – Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka.

      1933/38: mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

      Jeesuksen jumaluus on häivytetty muuttamalla jakeen merkitystä. Muissa käännöksissä Pojasta puhutaan Jumalana, UM puhuu Jumalasta, joka ei ole Poika.

      • Anonyymi

        Onhan tuo ikävää kun luet Raamattua ja ymmärrät noin väärin, että Jeesus ei ole Jumala.

        Miten on ajatuksesi noin sekaisin sitten taas luet Raamattua kas kummaa hoksaatkin että Jeesus on Jumala.

        Ethän vain lue kuin piru raamattua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tuo ikävää kun luet Raamattua ja ymmärrät noin väärin, että Jeesus ei ole Jumala.

        Miten on ajatuksesi noin sekaisin sitten taas luet Raamattua kas kummaa hoksaatkin että Jeesus on Jumala.

        Ethän vain lue kuin piru raamattua?

        Hän ei tiedä pilkun merkityksestä mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän ei tiedä pilkun merkityksestä mitään

        Alkutekstissä ei paljon pilkkuja viljelty, mutta sinä olet löytänyt pilkun ja viilan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkutekstissä ei paljon pilkkuja viljelty, mutta sinä olet löytänyt pilkun ja viilan.

        Turunen on ottanut kirjaansa kymmenisen asiantuntijalausuntoa UM:n väärennösluonteesta, kuten Barclayn lausunnon törkeästä väärennöksestä.
        Vartiotorni on edelleen väärentänyt tuon lausunnon muotoon, että Barclay muka kehui väärennöstä.
        Turusesta löydät myös vartiotornin numero- ja sivutiedot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turunen on ottanut kirjaansa kymmenisen asiantuntijalausuntoa UM:n väärennösluonteesta, kuten Barclayn lausunnon törkeästä väärennöksestä.
        Vartiotorni on edelleen väärentänyt tuon lausunnon muotoon, että Barclay muka kehui väärennöstä.
        Turusesta löydät myös vartiotornin numero- ja sivutiedot.

        Tosi kristitytkin saattavat yllättyä siitä, miten nopeasti tapahtumat etenevät.
        JT kuitenkin säästyvät tuholta, joka odottaa pahoja ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turunen on ottanut kirjaansa kymmenisen asiantuntijalausuntoa UM:n väärennösluonteesta, kuten Barclayn lausunnon törkeästä väärennöksestä.
        Vartiotorni on edelleen väärentänyt tuon lausunnon muotoon, että Barclay muka kehui väärennöstä.
        Turusesta löydät myös vartiotornin numero- ja sivutiedot.

        Onko oma luetun ymmärtäminen puutteellista kun haet lahkolaisTurusesta jumalaasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko oma luetun ymmärtäminen puutteellista kun haet lahkolaisTurusesta jumalaasi?

        Hän kirjoitti UM:stä Raamatun väärennöksenä.
        ----------------

        Osa Jehovan todistajien kirjallisuudesta on nyt vaarassa. Ne on määrätty hävitettäväksi. Tuhottavista kirjoista, lehdistä ja muusta materiaalista on laadittu 2-sivuinen dokumentti. Sen voi lukea tämän sivun lopusta.

        Miksi hallintoelin haluaa päästä eroon vanhasta kirjallisuudesta? Vastaus on ilmeinen: oppi on niin paljon muuttunut, että hallintoelin ei halua nykyisten nuoren polven Jehovan todistajien tietävän vanhoista oppiseikkailuista. Oma historia halutaan piilottaa.
        https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_w817.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän kirjoitti UM:stä Raamatun väärennöksenä.
        ----------------

        Osa Jehovan todistajien kirjallisuudesta on nyt vaarassa. Ne on määrätty hävitettäväksi. Tuhottavista kirjoista, lehdistä ja muusta materiaalista on laadittu 2-sivuinen dokumentti. Sen voi lukea tämän sivun lopusta.

        Miksi hallintoelin haluaa päästä eroon vanhasta kirjallisuudesta? Vastaus on ilmeinen: oppi on niin paljon muuttunut, että hallintoelin ei halua nykyisten nuoren polven Jehovan todistajien tietävän vanhoista oppiseikkailuista. Oma historia halutaan piilottaa.
        https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_w817.html

        Nyt kipin kapin ottamaan valokopioita vanhasta kirjallisuudesta, kaikki Turuset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kipin kapin ottamaan valokopioita vanhasta kirjallisuudesta, kaikki Turuset.

        Sinunkin olisi hyvä perehtyä asioihin, vaikkapa valokopioiden avulla, vaikka sitä yritätkin vähätellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinunkin olisi hyvä perehtyä asioihin, vaikkapa valokopioiden avulla, vaikka sitä yritätkin vähätellä.

        Ja sinun elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi kristitytkin saattavat yllättyä siitä, miten nopeasti tapahtumat etenevät.
        JT kuitenkin säästyvät tuholta, joka odottaa pahoja ihmisiä.

        Tuota on jauhettu yli puoli vuosisataa sen ajan, jonka olen tietoinen ollut JT asiasta. Yksi oharikin mahtuu väliin vuodelta 1975.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota on jauhettu yli puoli vuosisataa sen ajan, jonka olen tietoinen ollut JT asiasta. Yksi oharikin mahtuu väliin vuodelta 1975.

        Mutta missä on järki ?

        Raamattu sanoo oharikirjoittajan 1975 ikuiseen tulimereen, il. 20:10, vääränä profeettana, 5 Moos. 18:20 - 22

        Vartiotornikirjoittaja sanoo itsensä jehovakanavaksi. Sellaista ei Raamattu tunne.


      • Anonyymi

        UM: Mutta Pojasta hän sanoo: ”Jumala on sinun valtaistuimesi aina ja ikuisesti, ja valtakuntasi valtikka on oikeudenmukaisuuden valtikka.

        Hieno käännös. Jehova on Uuden Jerusalemin temppeli ja Karitsa valo.
        Temppeli eli Jehova Uudessa Jerusalemissa on siis Pojan valtaistuin.

        Ja Uuden Jerusalemin temppelin valtikka onkin yllättäen Ranskan vallankumouksen oikeudenmukaiset eikä kristityt, Islam, juutalaiset tai hindut.

        Mutta Jeesus ei käy istumaan valtaistuimelle sillä Johannes sanoo Uudessa Jerusalemissa: TULE HERRA JEESUS. Jeesus ei siellä ole vaan häntä odotetaan sinne. Ehkä siksi maailma on ahdingoissa usein. Jehova, Karitsa, Jeesus ja Ranskan vallankumoukselliset pitäisi saada hallitsemaan luomakuntaa, mutta jokin estää.

        En tiedä mikä. Onko jokin kitka Jeesuksen ja oikeudenmukaisten välillä?
        Miksi hän ei asetu valtaistuimelle ja käytä valtikkaa???


    • Anonyymi

      Kyllä, sisältö on aivan sama!

      • Anonyymi

        Tuohon vuoden 1975 ennusteluun
        (johon syyllistynyt on väärä profeetta, kohtalona ikuisuus tulimeressä, 5 Moos. 18:20-22 sekä ilm. 20:10)
        on Johanneksenpoika kiinnittänyt huomiota:

        Vartiotorniseura asetti vuodelle 1975 suuria odotuksia. Silloin tulisi täyteen 6000 vuotta ihmisen luomisesta. 1975:n piti olla käännekohta ihmiskunnan historiassa. Pahan maailman piti kadota Harmagedonin sodassa. Tuhatvuotiskauden piti alkaa. Paratiisin rakentamisen piti alkaa.

        w76 1/10 s. 448-449 Luja perusta luottavaisuudelle:
        11 Mahdollisesti joillakuilla, jotka ovat palvelleet Jumalaa, on elämäänsä suunnitellessaan ollut virheellinen käsitys siitä, mitä oli määrä tapahtua jonain määräaikana tai määrävuonna.
        https://johanneksenpoika.fi/dokumentit/1975.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon vuoden 1975 ennusteluun
        (johon syyllistynyt on väärä profeetta, kohtalona ikuisuus tulimeressä, 5 Moos. 18:20-22 sekä ilm. 20:10)
        on Johanneksenpoika kiinnittänyt huomiota:

        Vartiotorniseura asetti vuodelle 1975 suuria odotuksia. Silloin tulisi täyteen 6000 vuotta ihmisen luomisesta. 1975:n piti olla käännekohta ihmiskunnan historiassa. Pahan maailman piti kadota Harmagedonin sodassa. Tuhatvuotiskauden piti alkaa. Paratiisin rakentamisen piti alkaa.

        w76 1/10 s. 448-449 Luja perusta luottavaisuudelle:
        11 Mahdollisesti joillakuilla, jotka ovat palvelleet Jumalaa, on elämäänsä suunnitellessaan ollut virheellinen käsitys siitä, mitä oli määrä tapahtua jonain määräaikana tai määrävuonna.
        https://johanneksenpoika.fi/dokumentit/1975.html

        JP ei pelasta,karttakaa!


    • Anonyymi

      Aloittaja on oikeassa!

    • Anonyymi

      Täysin sama sisältö, jt ovat vain lisänneet Jumalan nimen, joka kuuluu sinne!

    • Anonyymi

      Kyllä, täysi samanlaiset!

      • Anonyymi

        Jeesus, Jumala (Joh. 1:1) käytti itsestään nimeä Ihmisen Poika

        Matt. 24:30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.

        vartiotorniuskonnossa Jeesus on palannut, varkain, salaa siis, kahdestikin, 1874 ja 1914, riippuen mistä vartiotornista tarkistat.
        Ja vartiotorni on tunnustanut, että Jeesus on käynyt 1918 vartiotorniseurassa haukkumassa heidän joulunviettonsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus, Jumala (Joh. 1:1) käytti itsestään nimeä Ihmisen Poika

        Matt. 24:30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.

        vartiotorniuskonnossa Jeesus on palannut, varkain, salaa siis, kahdestikin, 1874 ja 1914, riippuen mistä vartiotornista tarkistat.
        Ja vartiotorni on tunnustanut, että Jeesus on käynyt 1918 vartiotorniseurassa haukkumassa heidän joulunviettonsa.

        Kolossalaiskirje 2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta


    • um käännös on aivan verraton. Se on niin onnettoman verraton kreikkalaisen torikauppiaan ja jonkun pahvinaulamyyjän sepustus, että ei sitä mihinkään kirjalliseen tuotokseen voi verrata. Lähin vertailukohde löytyy WC-pöntöstä ennen huuhtelemista.

    • Anonyymi

      " Ja vartiotorni on tunnustanut, että Jeesus on käynyt 1918 vartiotorniseurassa haukkumassa heidän joulunviettonsa. "

      -Onko totta, että lahkohistoriikissa jehovantodistajat - jumalan valtakunnan julistajia, on valokuvan johdon joulunvietosta vuodelta 1927 ?

      • Anonyymi

        Mitä sekoilet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sekoilet!

        Kyllä siellä semmoinen valokuva on.
        Vuosiluku on itse valokuvassa, pöydälle on asetettu teksti tähän tapaan "xmas 1927", joulu 1927
        Koska lahkokuva, ovat ilmeet vastakkaiset, totiseksi on vetänyt naaman. ovat varmaankin kuulleet että maailmanloppu on jo ennen uutta vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siellä semmoinen valokuva on.
        Vuosiluku on itse valokuvassa, pöydälle on asetettu teksti tähän tapaan "xmas 1927", joulu 1927
        Koska lahkokuva, ovat ilmeet vastakkaiset, totiseksi on vetänyt naaman. ovat varmaankin kuulleet että maailmanloppu on jo ennen uutta vuotta.

        Vaikka joulu yleisesti yhdistettiin Jeesuksen syntymään, 1920-luvun puolivälissä alettiin miettiä juhlan taustaa ja sitä, mitä joulu tosiasiassa edusti. Perusteellisen tutkimisen tuloksena vuosi 1927 oli viimeinen vuosi jolloin joulua vietettiin järjestön historiassa. Tavasta luopuminen irrotti järjestön lopullisesti kirkkojärjestelmästä ja sen epäraamatullisista opeista. Vasta 1920- luvun alussa luovuttiin myös esimerkiksi ristin symbolisesta käytöstä.

        > vartiotorni on tunnustanut, että Jeesus on käynyt 1918 vartiotorniseurassa haukkumassa heidän joulunviettonsa >

        Väitteen tueksi sinulla on varmasti esittää lainaus tällaisesta "tunnustuksesta" ja sen tekstiyhteydestä. Muussa tapauksessa lausuntosi on "sekoilua".


    • Anonyymi

      Anonyymi 2023-11-02 02:02:55

      "Vaikka joulu yleisesti yhdistettiin Jeesuksen syntymään "
      -Joulu on Jeesuksen syntymän juhla. Sen tiedät sinä ja vartiotornisi kirjoittaja, miksi kielenkäyttö on "yhdistettiin" ?

      Koloss. 2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta

      " vartiotorni on tunnustanut, että Jeesus on käynyt 1918 vartiotorniseurassa haukkumassa heidän joulunviettonsa
      Väitteen tueksi sinulla on varmasti esittää lainaus tällaisesta "tunnustuksesta" ja sen tekstiyhteydestä. Muussa tapauksessa lausuntosi on "sekoilua". "

      -Myös minä olen tuon lukenut. Kuten sinäkin. Eikös se ole lahkon toistuvia kirjoitusaiheita ?
      Mutta onko se kuitenkin siirretty nyt vanhojen valojen kaappiin ?

      Kuten:

      Suurimmat muutokset opeissa 1940-luvulta nykypäivään
      1944 - Erottamiskäytäntö (mutta tätä harjoitettiin jo joitakin vuosia aikaisemminkin)
      1945 - Verensiirrot ja kaikkien verestä erotettujen osien käyttö kiellettiin (tarkistettu näkemys jo aikaisemmin olleesta kannasta)
      1952 - Rokotteet sallittiin. Verioppi ei koske rokotuksia. (Jotkut todistajat ottivat rokotuksia jo toisen maailmansodan aikana.) [1]
      1956 - Ehtoollisleipä ja viini tunnistettiin Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (paluu edelliseen kantaan)
      1962 - Roomalaiskirjeen 13:1 ylivallat tunnistettiin maallisiksi hallituksiksi[2]
      1966 - 144 000:n voidellun, joilla on taivaallinen kutsumus, kerääminen päättyi vuonna 1935[3]
      1967 - Elinsiirrot kiellettiin ihmissyöntinä.[4]
      1973 - Tupakan polttaminen kiellettiin ruumiin saastuttamisena. Jäsenille annettiin 6 kk aikaa lopettaa tupakointi.[5]
      1980 - Elinsiirrot sallittiin [6]
      1993 - Neuvostoliitto ei ole enää Danielin kirjan Pohjoisen kuningas
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Jehovan_todistajien_oppimuutoksista

      -Noin esimerkkinä. Uudet tavat - vanhat kiellossa. Vanhoilla sitten potkut, ja pelastusta ei ole järjestön ulkopuolella, kertoo vartiotorni nimimerkillä jehovakanava

    • Anonyymi

      Jeesuksen opetuslasten käyttämä kreikankielinen Raamattu käänsi sekä 2. Moos. 3:14 että Joh. 8:58 sanoin Ego eimi eli ”Minä olen”.
      Jeesuksen opetuslapset samoin kuin Jeesuksen juutalaiset kuulijat ymmärsivät hänen käyttäneen Jumalan nimeä ja väittäneen olevansa Jumala.
      Juutalaiset, jotka eivät halunneet uskoa Jeesukseen, alkoivat väitteen kuultuaan ”poimia kiviä heittääkseen niillä häntä” (Joh. 8:59), mikä selittyy sillä, että Mooseksen laki oli käskenyt: ”Se, joka pilkkaa Herran nimeä, surmattakoon. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi” (3. Moos. 24:16).

      Tämä raamatunkohta osoittautui Jehovan todistajien teologialle niin vaikeaksi, että he päättivät päästä ongelmasta eroon muokkaamalla kyseiset kohdat Uuden maailman käännöksessä kokonaan uuteen uskoon.
      Jumalan nimi kuuluukin nyt: ”Minä osoittaudun miksi osoittaudun” (2. Moos. 3:14 UM), kun taas Jeesuksen väite kuuluu: ”Totta totisesti minä sanon teille: ennen kuin Abraham syntyi, olen minä ollut.” (Joh. 8:58 UM) Lauseilla ei täten näytä olevan mitään yhteistä.

      • Anonyymi

        Älä höpötä uskis syö lääkkeesi.


      • Anonyymi

        Uudemmassa vuoden 2018 UM-käännöksessä muoto on vielä tuostakin erilainen, "minusta tulee" vs. "minä osoittaudun".

        2. Moos. 3: 14 Tähän Jumala sanoi Moosekselle: ”Minusta tulee se, miksi päätän* tulla.”*+ Hän lisäsi: ”Näin sinun pitää sanoa israelilaisille: ’Minusta tulee on lähettänyt minut teidän luoksenne.’”+

        Kieleltä toiselle kääntäminen niin, että kaikki merkitykset ja vivahteet välittyisivät, on jotain vaikean ja mahdottoman väliltä. UM-käännöstä voi pitää kömpelönä, mutta se ei ole välttämättä ehdottoman väärä, sillä hepreankielinen ilmaisu ’ehyeh ’ăšer ’ehyeh' on jossain määrin tulkinnanvarainen oppineiden parissa ja ilmaisuun sisältynee erilaisia ajatuksia. "Minä olen se, mikä minä olen" on kuitenkin perusmerkitys ja tähän tapaan se yleensä käännetään, joten Vt-seura on valinnut tavallista harvinaisemman käännösmuodon. Mahdollisesti tarkoituksena on ollut välttää "minä olen" -muodon käyttöä teologiaan huonosti sopivana, mutta syynä voi olla myös halu muuten vain erottautua valtavirran käännöksistä ja saada käännökselle omaleimaisuutta. Mitään erityistä heprean kielen asiantuntemusta UM-kääntäjillä ei ole, joten kielelliset syyt eivät voi olla käännösratkaisun taustalla.

        Jos Johanneksen 8. luvussa kuvattu keskustelu on oikeasti käyty, kieli on mitä todennäköisimmin ollut aramea, joka oli yleiskieli tuolla alueella. Ei siis kreikka eikä myöskään heprea. Jos kertomuksen kulkua tarkastelee, Jeesusta syytetään ensin pahan hengen riivaamaksi, eikä vielä sekään, että hän väittää olevansa Abrahamia suurempi tai nähneensä Abrahamin (tai hänet tulkitaan näin), ole juutalaisille syy ryhtyä kivityspuuhiin. Vasta kun Jeesus sanoo nuo viimeiset sanansa, juutalaiset raivostuvat. Kertomuksen kulku siis viittaa siihen, että jotain erityistä nimenomaan noissa Jeesuksen viimeisissä sanoissa tuossa tilanteessa oli. Ehkäpä sanat ovat jollain tapaa tulleet liian lähelle Jumalan nimeä, ja juutalaiset ovat tulkinneet Jeesuksen väittävän itseään Jumalaksi.

        Joh. 8:
        52 Juutalaiset sanoivat hänelle: "Nyt asia on selvä: sinussa on paha henki. Abraham on kuollut, samoin profeetat, mutta sinä sanot: 'Joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan kohtaa kuolemaa.'
        53 Sinäkö muka olet suurempi kuin isämme Abraham? Hän on kuollut, ja niin ovat kuolleet myös profeetat. Mikä sinä luulet olevasi?"
        54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne.
        55 Te ette ole oppineet tuntemaan häntä, mutta minä tunnen hänet. Jos sanoisin, etten tunne, olisin valehtelija niin kuin te. Mutta minä tunnen hänet ja pidän kiinni hänen sanastaan.
        56 Teidän isänne Abraham iloitsi siitä, että saisi nähdä minun päiväni. Hän näki sen ja riemuitsi."
        57 Juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole edes viidenkymmenen ja olet muka nähnyt Abrahamin!"
        58 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi -- minä olin." [Joh. 1:1, 17:5; Kol. 1:17]
        59 Silloin he alkoivat poimia kiviä heittääkseen niillä häntä, mutta Jeesus poistui heidän näkyvistään ja lähti temppelistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudemmassa vuoden 2018 UM-käännöksessä muoto on vielä tuostakin erilainen, "minusta tulee" vs. "minä osoittaudun".

        2. Moos. 3: 14 Tähän Jumala sanoi Moosekselle: ”Minusta tulee se, miksi päätän* tulla.”* Hän lisäsi: ”Näin sinun pitää sanoa israelilaisille: ’Minusta tulee on lähettänyt minut teidän luoksenne.’”

        Kieleltä toiselle kääntäminen niin, että kaikki merkitykset ja vivahteet välittyisivät, on jotain vaikean ja mahdottoman väliltä. UM-käännöstä voi pitää kömpelönä, mutta se ei ole välttämättä ehdottoman väärä, sillä hepreankielinen ilmaisu ’ehyeh ’ăšer ’ehyeh' on jossain määrin tulkinnanvarainen oppineiden parissa ja ilmaisuun sisältynee erilaisia ajatuksia. "Minä olen se, mikä minä olen" on kuitenkin perusmerkitys ja tähän tapaan se yleensä käännetään, joten Vt-seura on valinnut tavallista harvinaisemman käännösmuodon. Mahdollisesti tarkoituksena on ollut välttää "minä olen" -muodon käyttöä teologiaan huonosti sopivana, mutta syynä voi olla myös halu muuten vain erottautua valtavirran käännöksistä ja saada käännökselle omaleimaisuutta. Mitään erityistä heprean kielen asiantuntemusta UM-kääntäjillä ei ole, joten kielelliset syyt eivät voi olla käännösratkaisun taustalla.

        Jos Johanneksen 8. luvussa kuvattu keskustelu on oikeasti käyty, kieli on mitä todennäköisimmin ollut aramea, joka oli yleiskieli tuolla alueella. Ei siis kreikka eikä myöskään heprea. Jos kertomuksen kulkua tarkastelee, Jeesusta syytetään ensin pahan hengen riivaamaksi, eikä vielä sekään, että hän väittää olevansa Abrahamia suurempi tai nähneensä Abrahamin (tai hänet tulkitaan näin), ole juutalaisille syy ryhtyä kivityspuuhiin. Vasta kun Jeesus sanoo nuo viimeiset sanansa, juutalaiset raivostuvat. Kertomuksen kulku siis viittaa siihen, että jotain erityistä nimenomaan noissa Jeesuksen viimeisissä sanoissa tuossa tilanteessa oli. Ehkäpä sanat ovat jollain tapaa tulleet liian lähelle Jumalan nimeä, ja juutalaiset ovat tulkinneet Jeesuksen väittävän itseään Jumalaksi.

        Joh. 8:
        52 Juutalaiset sanoivat hänelle: "Nyt asia on selvä: sinussa on paha henki. Abraham on kuollut, samoin profeetat, mutta sinä sanot: 'Joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan kohtaa kuolemaa.'
        53 Sinäkö muka olet suurempi kuin isämme Abraham? Hän on kuollut, ja niin ovat kuolleet myös profeetat. Mikä sinä luulet olevasi?"
        54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne.
        55 Te ette ole oppineet tuntemaan häntä, mutta minä tunnen hänet. Jos sanoisin, etten tunne, olisin valehtelija niin kuin te. Mutta minä tunnen hänet ja pidän kiinni hänen sanastaan.
        56 Teidän isänne Abraham iloitsi siitä, että saisi nähdä minun päiväni. Hän näki sen ja riemuitsi."
        57 Juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole edes viidenkymmenen ja olet muka nähnyt Abrahamin!"
        58 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi -- minä olin." [Joh. 1:1, 17:5; Kol. 1:17]
        59 Silloin he alkoivat poimia kiviä heittääkseen niillä häntä, mutta Jeesus poistui heidän näkyvistään ja lähti temppelistä.

        soopaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        soopaa

        Sanopas muuta.
        Kulutajansuojaviranomaisen tulisikin vaatia UM:n kanteen "sisältää soopaa"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudemmassa vuoden 2018 UM-käännöksessä muoto on vielä tuostakin erilainen, "minusta tulee" vs. "minä osoittaudun".

        2. Moos. 3: 14 Tähän Jumala sanoi Moosekselle: ”Minusta tulee se, miksi päätän* tulla.”* Hän lisäsi: ”Näin sinun pitää sanoa israelilaisille: ’Minusta tulee on lähettänyt minut teidän luoksenne.’”

        Kieleltä toiselle kääntäminen niin, että kaikki merkitykset ja vivahteet välittyisivät, on jotain vaikean ja mahdottoman väliltä. UM-käännöstä voi pitää kömpelönä, mutta se ei ole välttämättä ehdottoman väärä, sillä hepreankielinen ilmaisu ’ehyeh ’ăšer ’ehyeh' on jossain määrin tulkinnanvarainen oppineiden parissa ja ilmaisuun sisältynee erilaisia ajatuksia. "Minä olen se, mikä minä olen" on kuitenkin perusmerkitys ja tähän tapaan se yleensä käännetään, joten Vt-seura on valinnut tavallista harvinaisemman käännösmuodon. Mahdollisesti tarkoituksena on ollut välttää "minä olen" -muodon käyttöä teologiaan huonosti sopivana, mutta syynä voi olla myös halu muuten vain erottautua valtavirran käännöksistä ja saada käännökselle omaleimaisuutta. Mitään erityistä heprean kielen asiantuntemusta UM-kääntäjillä ei ole, joten kielelliset syyt eivät voi olla käännösratkaisun taustalla.

        Jos Johanneksen 8. luvussa kuvattu keskustelu on oikeasti käyty, kieli on mitä todennäköisimmin ollut aramea, joka oli yleiskieli tuolla alueella. Ei siis kreikka eikä myöskään heprea. Jos kertomuksen kulkua tarkastelee, Jeesusta syytetään ensin pahan hengen riivaamaksi, eikä vielä sekään, että hän väittää olevansa Abrahamia suurempi tai nähneensä Abrahamin (tai hänet tulkitaan näin), ole juutalaisille syy ryhtyä kivityspuuhiin. Vasta kun Jeesus sanoo nuo viimeiset sanansa, juutalaiset raivostuvat. Kertomuksen kulku siis viittaa siihen, että jotain erityistä nimenomaan noissa Jeesuksen viimeisissä sanoissa tuossa tilanteessa oli. Ehkäpä sanat ovat jollain tapaa tulleet liian lähelle Jumalan nimeä, ja juutalaiset ovat tulkinneet Jeesuksen väittävän itseään Jumalaksi.

        Joh. 8:
        52 Juutalaiset sanoivat hänelle: "Nyt asia on selvä: sinussa on paha henki. Abraham on kuollut, samoin profeetat, mutta sinä sanot: 'Joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan kohtaa kuolemaa.'
        53 Sinäkö muka olet suurempi kuin isämme Abraham? Hän on kuollut, ja niin ovat kuolleet myös profeetat. Mikä sinä luulet olevasi?"
        54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne.
        55 Te ette ole oppineet tuntemaan häntä, mutta minä tunnen hänet. Jos sanoisin, etten tunne, olisin valehtelija niin kuin te. Mutta minä tunnen hänet ja pidän kiinni hänen sanastaan.
        56 Teidän isänne Abraham iloitsi siitä, että saisi nähdä minun päiväni. Hän näki sen ja riemuitsi."
        57 Juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole edes viidenkymmenen ja olet muka nähnyt Abrahamin!"
        58 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi -- minä olin." [Joh. 1:1, 17:5; Kol. 1:17]
        59 Silloin he alkoivat poimia kiviä heittääkseen niillä häntä, mutta Jeesus poistui heidän näkyvistään ja lähti temppelistä.

        Luetun ymmärtämisessäsi on pimeyden verho.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärtämisessäsi on pimeyden verho.

        Johanneksen 1:1.

        Uuden maailman käännös (UM): Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli jumala.

        KR92: Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.

        1933/38: Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

        Käännösratkaisuun on päädytty, sillä muut käännökset antavat ymmärtää, että Jeesus on Jumala, kun Jehovan todistajat eivät usko kolminaisuuteen ja heille Jeesus on vain Jumalan kaltainen, jolloin Jumala kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johanneksen 1:1.

        Uuden maailman käännös (UM): Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli jumala.

        KR92: Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.

        1933/38: Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

        Käännösratkaisuun on päädytty, sillä muut käännökset antavat ymmärtää, että Jeesus on Jumala, kun Jehovan todistajat eivät usko kolminaisuuteen ja heille Jeesus on vain Jumalan kaltainen, jolloin Jumala kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

        Soopaa!


    • Anonyymi

      Tämä on totta, sisältö ja usko sama!

    • Kyllä, Saat**na, vatkaa löytyy raamatusta vaikka heinähäkillnen. Esimerkiksi kun ainoasyntyinen kertaluoteinen ainokoinen jessuli laski Ketsareetin järvellä Peräilmaa niin, että myrsky nousi ja Pietari sai mato-onkella viisi kalaa ja kaksi näkyleipää, joka laantui vastakun kukko kolmasti lauloi Kolkatalla. Niih!

    • Anonyymi

      Otetaan yksi esimerkki

      Matteuksen 24:39:

      UM: He eivät kiinnittäneet huomiota siihen, mitä tapahtui, ennen kuin vedenpaisumus tuli ja pyyhkäisi heidät kaikki pois. Samanlainen tulee olemaan Ihmisen Pojan läsnäolo.

      KR92: Kukaan ei aavistanut mitään, ennen kuin tulva tuli ja vei heidät kaikki mennessään. Samoin käy, kun Ihmisen Poika tulee.

      1933/38: eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.

      Käännöksessä on päädytty ratkaisuun, joka tukee Jehovan todistajien käsitystä siitä, että Nooa olisi saarnannut aikalaisilleen vedenpaisumuksesta. Näkemys on Jehovan todistajille tärkeä, sillä he pitävät sitä suoraan verrannollisena meidän aikaamme, kun he saarnaavat pelastuksesta muulle maailmalle. UM on ratkaissut ongelman antamalla ymmärtää, että ihmiset olivat ainoastaan välinpitämättömiä Nooan julistamiseen (”eivät kiinnittäneet huomiota”). Muut käännökset kuitenkin toteavat suoraan, ettei ihmisillä ollut mitään käsitystä koko vedenpaisumuksesta ennen kuin se tuli. Tämä oli ristiriidassa Jehovan todistajien näkemyksiin nähden, joten se piti muuttaa.

    • Anonyymi

      JT UM käännös on verrattavissa ihan oikeasti KR 1933....samaa sanomaa!

    • Anonyymi

      Totta, luettu rinnakkain

    • Anonyymi

      Kyllä, molemmista löytyy oikea usko!

    • Anonyymi

      Totta, molemmista löytyy oikea usko!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2833
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1193
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1191
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      973
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      43
      857
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      848
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      42
      754
    Aihe