Joutuuko konetekniikan insinööri hitsaamaan?

Anonyymi-ap

Olen miettinyt tämän alan opiskelua. En kuitenkaan pitänyt hitsaamisesta kun kokeilin sitä peruskoulussa ja en haluaisi työkseni hitsata. Ainakin jossakin ammattikorkeakoulussa tai ammattikorkeakouluissa konetekniikan opinnoissa taitaa olla yksi kurssi missä hitsataan.

Onko yleistä, että konetekniikan insinööri joutuisi tekemään käytännön töitä kuten hitsaamista, poraamista ja sorvaamista? Jos kyllä, minkälaisissa töissä pitäisi tehdä?

10

503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      voit tietenkin valita. Menetkö suunnittelutoimistoon vaiko konepajalle. Konepajalla on hyvä ihan käytännössäkin osata hitsata, sorvata, vääntää rautaa jne. vaikka työt tekee pääsääntöisesti hitsarit ja levysepät. Jos osaat hitsata itse saat paljon paremman toimivan työsuhteen aikaiseksi duunareitten kanssa.
      Suunnittelutoimistossa ei hitsauskoneita ole. Siellä CAD työasemat.
      Todennäköisesti konepajalla tienaat paremmin. Suunnittelutoimistossa olet vain yksi suunnittelija muiden suunnittelijoiden joukossa. Kolmas tie on myynti-insinööri.

    • Anonyymi

      Insinööriä ei palkata hitsaamaan eikä koneistamaan, koska niihin vaaditaan myös erilainen usean vuoden koulutus.

      Valinnaisina aineina voi olla cnc-koneistus tai hitsaustekniikka, jossa perehdytään enemmänkin hitsausautomaatioon kuin käsin hitsaamiseen. Toki voit valita myös vaikka kaivostekniikkaa ja 3d-tulostusta niiden sijaan. Luulisin.

      Mutta oudolta kuulostaa että on siitä kiinni, ettet pitänyt hitsaamisesta koulussa. Et joudu telakalle hitsariksi. Elämässä joutuu joskus tekemään myös asioita joista ei pidä.

      • Anonyymi

        Olen enemmän kiinnostunut vain koneiden suunnittelusta. Sopisi paremmin introvertille luonteelleni, ei tarvitsisi olla niin ihmisten kanssa tekemisissä, vain koneiden. Varmaan siinäkin tuotesuunnittelussta tai kehityksessä on hyvä tietää miten hitsataan, että tämä laite olisi jotenkin toteutettavissa kun prototyyppiä suunnittelee.

        Eihän rakennusinsinöörikään mene rakentamaan taloja tai siltoja, hän vain sunnittelee ne. Miksi opiskella noin neljä vuotta vaikka konetekniikka ja sitten joutua hitsaamaan, yhtä hyvin voi vain mennä ammattikouluun hitsauspuolelle.

        On se vähän erikoista, että minulla on tuollainen asenne hitsaamiseen. Ehkä juuri sen takia mietin etten mene sellaiselle alalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen enemmän kiinnostunut vain koneiden suunnittelusta. Sopisi paremmin introvertille luonteelleni, ei tarvitsisi olla niin ihmisten kanssa tekemisissä, vain koneiden. Varmaan siinäkin tuotesuunnittelussta tai kehityksessä on hyvä tietää miten hitsataan, että tämä laite olisi jotenkin toteutettavissa kun prototyyppiä suunnittelee.

        Eihän rakennusinsinöörikään mene rakentamaan taloja tai siltoja, hän vain sunnittelee ne. Miksi opiskella noin neljä vuotta vaikka konetekniikka ja sitten joutua hitsaamaan, yhtä hyvin voi vain mennä ammattikouluun hitsauspuolelle.

        On se vähän erikoista, että minulla on tuollainen asenne hitsaamiseen. Ehkä juuri sen takia mietin etten mene sellaiselle alalle.

        voisi olettaa ettet erikoistu ainakaan hitsausinsinööriksi. Introvertille voi sopia paremminkin suunnittelutoimiston hommat. CAD mallinnusta ja sen sellaista. Toki suunittelupuolellakin on niitä asiakaspalavereita joissa joutuu kommunikoimaan. Toki riippuu siitä haluaako esimietehtäviin vain ihan rivisuunnittelijaksi. Rivisuunnittelija saa olla aika rauhassa omissa oloissansa. Ainakin isoissa tomistoissa. Introvertti ei tarkoita samaa kuin ujous. Introvertti on suurinpiirtein sama kuin että tykkää olla enempikin omissa oloissa. Ujous taas tarkoittaa sitä että säikkyy sosiaalisia tilanteita. Konepajahommissa insinöörille tekee hyvää osata käytännön juttuja. Eli työstämistä ja hitsailua ihan perustasolla. Silloin tulee paremmin toimeen metallimiesten kanssa kun ei ole ihan kuula hukassa heidän kanssansa yhteistyötä tehdessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen enemmän kiinnostunut vain koneiden suunnittelusta. Sopisi paremmin introvertille luonteelleni, ei tarvitsisi olla niin ihmisten kanssa tekemisissä, vain koneiden. Varmaan siinäkin tuotesuunnittelussta tai kehityksessä on hyvä tietää miten hitsataan, että tämä laite olisi jotenkin toteutettavissa kun prototyyppiä suunnittelee.

        Eihän rakennusinsinöörikään mene rakentamaan taloja tai siltoja, hän vain sunnittelee ne. Miksi opiskella noin neljä vuotta vaikka konetekniikka ja sitten joutua hitsaamaan, yhtä hyvin voi vain mennä ammattikouluun hitsauspuolelle.

        On se vähän erikoista, että minulla on tuollainen asenne hitsaamiseen. Ehkä juuri sen takia mietin etten mene sellaiselle alalle.

        Jos olet kiinnostunut koneiden suunnittelusta niin sitten esim. koneautomaatio -linja on ehkä osuvin vaihtoehto koska siinä on alusta lähtien eniten kursseja 3D-cad ohjelmistoihin.

        Kone-elimien, liitosten ja materiaalien tuntemus on myös olennaista, vaikka voi niitä tietysti googlatakin tarvittaessa. Lisäksi koneistus- ja kokoonpanokuvien tekeminen (eri ohjelmilla) tulee tutuksi. Koneistuskuvat ovat oma maailmansa ja yleensä tosi monimutkaisia (+hitsauskuvat). Lisäksi merkintöjen järkevyys ja ymmärtäminen on tärkeää, mutta niihin koulutetaan yleensä töissäkin. Lisäksi jos suunnittelee koneistettavia osia, pitää tuntea jonkin verran työkalutkin, ja lisäksi sitten onko valmistajalla sitten niitä työkaluja vai jotain muita joita haluavat käyttää? GPS-mitoitusohjeet... Pitää olla valmis omaksumaan suuria tietomääriä, varsinkin aluksi.

        Oppiminen jatkuu töissäkin koko ajan ja on omaksuttava useita eri suunnitteluohjeita työn lomassa. Riippuen siitä mihin tehtäviin ajautuu.

        Koneautomaatio on minun tietääkseni eniten "suunnittelupainoitteinen" opintolinja. Itselläni ei ainakaan tarvinnut hitsata muistaakseni kertaakaan em. koulutuksen aikana vaikka mielellään olisin hitsannutkin, mutta en ottanut valinnaiseksi hitsaustekniikkaa, jossa ei käsin hitsaamista juurikaan ole luullakseni. Mutta en tietenkään tiedä kaikkia mahdollisuuksia, voi olla monenlaistakin suunnittelijan paikkaa tarjolla konepajoilla tai suunnittelutoimistoissa.


    • Anonyymi

      Pitää sun hitsata, ainakin laboratorio harjoituksisssa ja ensimmäisen jakson harjottelussa. Miks sä meet metallialalle jos et tykkää hitsata. Mä opiskelin rakennustekniikkaa ja piti osata erilaisia töitä. Ainakin peruskoulun puukässä auttoi paljon ja metallitöissä pellin pokkaaminen. Eniten mulle haastetta toi betonien ja laastien käsittely. Niitä kun ei ollut peruskoulussa. mutta ne oppi kyllä kun oli pohja kunnossa. eniten olen ihmetellyt, ettei lukiot viitsi antaa minkäänlaista käsityökoulutusta edes vaapaavalintaisena. Kun lukiosta ei todellakaan kaikki jatka tiedeyliopistoon. Siitä ois hyvä heivata vaikka joku uskonto pois ja kässää tilalle. Harjottelun kakkosjaksolla ei välttämättä käsin tarvi itse tehdä, mutta sulle voidaan heittää joku amiksen oppilas, että näytäppäs hänelle. Että sun tosiaan kannattaa opetella se oma alas.

      • Anonyymi

        Kyllä insinöörinkin olisi hyvä hallita niitä töitä mitä alalla on ja mille tekee suunnittelutöitä.

        Helpottaa sitten suorittavan portaan työntekoa, kun jo suunnittelussa on osattu ottaa asioita eri tavalla huomioon, eikä vain menty siitä mistä aita on matalin tuntematta työnsuoritusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä insinöörinkin olisi hyvä hallita niitä töitä mitä alalla on ja mille tekee suunnittelutöitä.

        Helpottaa sitten suorittavan portaan työntekoa, kun jo suunnittelussa on osattu ottaa asioita eri tavalla huomioon, eikä vain menty siitä mistä aita on matalin tuntematta työnsuoritusta.

        Niinhän se olisi. Uudet piirustukset tehdään yleensä vanhojen perusteella, mutta kun niissäkin on virheitä vaikka on mukamas 2 henkilöä tarkistanut. Vaikka olisi NASA:n piirustuksia, niin virheitä on. Syylliseksi joutuu sitten se joka on virheellistä kuvaa kopioinut. Virheen alunperin tehnyttä vanhempaa työntekijää ei edes huomautetaan asiasta. Niinhän se usein on että kiusattuakin syytetään siitä että häntä kiusataan...?


      • Anonyymi

        Jossain rakennustekniikassakin ammattikorkeakoulussa pitää tehdä käsitöitä? Eikö rakennustyöntekijät ole niitä varten.


    • Anonyymi

      Kyllä kai minä ainakin hitsailen joskus. Pienissä firmoissa on yleensä ns. töihin osallistuvia työnjohtajia eli kyllä käytännön työtkin pitää osata. Tosin olen kyllä myös ammattikoulunkin käynyt ja tehnyt duunarihommia nuorempana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe