Puolison äkkikuoleman aiheuttama traumaattinen suru ja stressi

Anonyymi-ap

Onko tätä kokemattomilla minkäänlaista aavistustakaan tästä t. ajanjakson pituudesta/ päättymättömyydestä?
Onko mitään käryä mitä puolison kuolemalle menettänyt käy läpi?

10

486

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kokemusta on, väsyttävää tämä surun kantaminen, siis ihan fyysisesti. Ja jatkuva stressi on myös uuvuttavaa. Töitä en jaksa tehdä, ihan tavalliset askareet rasittavat ja palautuminen vie useita päiviä. Kyllä kaikki tämä tuli ihan puun takaa, tämmöistäkö tämä loppuelämänsä tulee olemaan? Raskasta surutyötä päivästä toiseen...

• Anonyymi

Kokemusta on kanssa.
        Kirjoitin lähes 20v sitten että suruun ei saa jäädä kiinni.
        Moni alkaa käymään sururyhmissä yms., ihan ok alkuvaiheessa.
        Mutta jos surusta tekee uuden elämäntyylin niin silloin se ei ole ok.

Varsinkin jos on lapsia niin silloin se on lapsia kohtaa erittäin väärin rypeä jatkuvasti surussa vuodesta toiseen.

Sitten on näitä arvostelijoita joiden mielestä suruaika ( miltä se nyt näyttääkin) on tietyn mittainen aika.
        Yritin aikoinaan löytää määritelmää suruajan pituudelle, ei löytynyt.
        Ei edes kirkollisissa piireissä ole määritelty suruaikaa.

Toinen asia on se että mistä ulkopuolinen tietää miten suree?
        Itse aloitin parisuhteen aika pian vaimoni kuoleman jälkeen mutta ei minun suruaika päättynyt uuteen suhteeseen.
        Jokainen tekee surutyötä omalla tavalla ja kukaan ulkopuolinen ei ole oikeutetty mitenkään kritisoimaan tilanteita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kokemusta on kanssa.

Varsinkin jos on lapsia niin silloin se on lapsia kohtaa erittäin väärin rypeä jatkuvasti surussa vuodesta toiseen.

Sitten on näitä arvostelijoita joiden mielestä suruaika ( miltä se nyt näyttääkin) on tietyn mittainen aika.

Itse aloitin parisuhteen aika pian vaimoni kuoleman jälkeen mutta ei minun suruaika päättynyt uuteen suhteeseen.
        Jokainen tekee surutyötä omalla tavalla ja kukaan ulkopuolinen ei ole oikeutetty mitenkään kritisoimaan tilanteita.

Ei kait kukaan halua jäädä suruun kiinni t. tehdä siitä elämäntapaa? Täällä ei ole muuta kuin seurakunnan suru ryhmä, enkä sinne ole ollut halukas menemään. Vertaisryhmästä netissä olen saanut vertaistukea, minua kiinnosti onko asiaa kokemattomilla tästä mitään tietoa? Onko tämä ja kaikki sen seuraukset myös tabuja?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kokemusta on kanssa.

Ihan totta ne jotka itsevarmana höpöttää miten kauan saa surra, ovat teoreetikkoja joilla ei ole tippaakaan empatiaa sisällään .
        Yksi nuori kollegani menetti äitinsä ja tottakai hänellä oli suru ja ei pahemmasti jaksanut ottaa osaa kahvitauolla toisten vitseihin. Niin eikö jo yksi toinen kollega aloittanut pitämään hänelle puhetta, ettei äitiä tarvitse surra sehän on luonnollista että vanhemmat kuolee. Joten leuka pystyyn ja naura kuten ennenkin .
        Se haavoitti tätä nuorta ihmistä kovasti, että joku yrittää päättää miten kauan hänellä on oikeus surra äitiään. Sillä hän teki työnsä joka päivä tunnollisesti ja hoiti kaikki muutkin tavalliset tehtävät mitä tavallisestikin , oli ainoastaan hieman hiljaisempi kuten tavallisesti.
        Mutta voåielä vuosien jälkeenkin hän sanoo että kaipaa äitiään kovasti, vaikka ei suru enää ole sellaista kun alussa , mutta sydämmessä on äidille oma paikkansa vieläkin.
        Niin että kenenkään ei tarvitsisi puuttua toisen surutyöhön sillä jokainen kokee surun eri tavalla ja kaikki tavat ovat oikeita juuri sille henkilölle.

• Anonyymi

Seurasin äitini suhtautumista isäni kuolemaan. Kesti runsaan kaksi vuotta jotta hän pääsi surusta ja yksin jäämisestä (hyvin pitkä avioliitto nuoruudesta saakka) ja elämä palautui normaaliuomiin.

• Anonyymi

Ihmiset joilla ei ole kokemusta asiasta eivät mitenkään voi ymmärtää asiaa samalla lailla kun se jolla on kokemusta, ethän sinäkään varmaan ymmärtänyt ennen kun sattui omalle kohdallesi.
      Itselle tapahtui tälläinen menetys jo 30 ikäisenä , joten silloin sitä heräsi huomaamaan; ettei ollut edes kokemusta surusta mitä se on kun toinen kuolee
      Joten kyllä ihmiset ymmärtävät että kuolema on aina surullinen asia, mutta ei voi vaatiakkaan että he tietäisivät mitä kukin kokee omassa itsessään , kun ei sitä edes itse aina ymmärrä edes omia tunteitaan.
      Joten kyllä toisen kuolema käynnistää ajatusten ja tunteiden vyöryn siinä ihmisessä jota se koskettaa. Ja ottaa aikaa ennkuin sitä on itselleen selvittänyt kaikki suruun koskevat tunteet. Aika parantaa sanotaan, mutta unohtaa ei voi koskaan muistot vaan haalenevat hieman niin ettei enää kosketa niin kovasti kun alussa.

• Anonyymi

Paljon riippuu menneen yhdessäelämisen pituudesta ja laadusta. Kaikissa tapauksissa puolison kuolema on kuitenkin valtava ja pelottavakin muutos entiseen.

Jokainen suree omalla tavallaan ja jokainen tarvitsee oman aikansa.

Oman puolisoni odottamattomasta kuolemasta on 16 vuotta. Toivuin pahimmasta nopeasti, ensimmäiset päivät ja viikot olivat vaikeat. Suru ei ole ollut tuskaa enää vuosiin, yli vuosikymmeneen. Muisto yhteisestä elämästä on kultareunuksinen. Olen onnellinen ja kiitollinen kaikesta hyvästä, mitä meillä yhdessä oli.

En sano mitään siitä, mitä pitää tai ei pidä. Jokaisella on oman itsensä näköinen suru, ilo ja elämä.

• Anonyymi

Kukaan ei tiedä toisen surua täsmällisesti. Kukaan ei tiedä edes omaa suruaan etukäteen, millaista se on, mitä kokee, mitkä tunteet vyöryvät päälle, millaisissa tilanteissa suru purskahtaa valloilleen hallitsemattomasti. Eikä kukaan myöskään tiedä etukäteen, kauanko suru kestää itsekullakin ja kuinka se laimenee.

Jonain päivänä vain huomaat, että et ole itkenyt enää viikkoon. Sitten mikään ei enää vedä haudalle koko ajan. Lopulta et viitsi lähteä käymään haudalla edes jouluna, vaan sytytät kynttilän kotona.

• Anonyymi

Kynttilät on sytytetty aina kotona sisällä t. pihalla. Rakkaan tuhkat hautasimme puoli vuotta sitten mökin pihalle ja siellä ei olla käyty sen jälkeen. Käydään ehkä kesän aikana? En näe siinä haudoilla patsastelussa mitään järkeä, se että muistamme rakkaamme aina sydämessämme on tärkeintä. Hautausmaat ovat niin ankeita paikkoja etten sinne halunnut hänen hautaa, olimme puhunut siitä joskus (20v.sitten) että haluamme tulla haudatuksi mökille, mikäli mahdollista.

• Anonyymi

Ulkopuoliset myös ajattelee, että vaatteilla surraan. Mustaan pitäisi pukeutua? Itse en ole muuttunut mitään vaatteita, minulla on ollut punainen takki koko tämän ajan (1,5v.) puolison kuolemasta. En todellakaan ala muuttamaan vaatevarastoani muiden mielipiteiden takia. Eikä minun vaatetuksen määritä suruani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17113
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4874
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2748
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      148
      2052
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1607
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1547
    7. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      25
      1474
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1313
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1263
    Aihe