Piratismi ja sen tulevaisuus?

Tero85

Mielestäni tämän hetkistä ns. waretus tilannetta voi aivan täysin verrata
huumeisiin. Ai miksi? Ne olivat aikanaan laillisia ja niistä tehtiin
laittomia massiivisella kampanjalla. Aivan kuten waretukselle on tällä
hetkellä tapahtumassa. Kannattaa muuen warettaa dokumentit "illegal drugs
and how they got that way".

On aivan väärin sanoa, että opiaatit (esim heroiini) ovat huumeita. Niitä
(opiaatit, lähinnä opium) käytettiin laajasti, käytön laajentuessa ongelman
mittoihin yhteiskunta piti ilimiötä pahana ja touhuista ruvettiin tekemään
laittomia. Esimerkiksi kannabis (thc) tuotteiden kanssa tämä on äärimmäisen
selvästi nähtävissä. Kannabis tehtiin Usassa laitotmaksi vuonna 1937, siitä
ei ole kovin pitkä aika. Ainakaan historialliselta kantilta katsottuna.
(Kannattaa lukea tämä oikeasti, ei siksi että kannabiksen pitäisi olla
laillista. Vaan siksi, että voit perehtyä siihen miten lainsäädäntö toimii
nyky-yhteiskunnassa.
http://blogs.salon.com/0002762/stories/2003/12/22/whyIsMarijuanaIllegal.html).
Ettekö ole huomannut piratismin vastaisissa lausunnoissa esim sitä. Että
kun lataat ohjelmat piraatti-sitestä, et voi koskaan tietää mitä saat ja
miten se vaikuttaa tietokoneeseesi. (Köh köh, kuulostaako tutulta?).
"Valistuksella" on aina omat koukeronsa.

Kuriositeettina tiedoksi. Huumeiksi suomessa lasketaan ne aineet, jotka
ovat lainsäädännöllisesti sellaiseksi määritelty. Esimerkiksi
psykoaktiivinen tai euforiaatuottava "päihde" ei ole huume, ellei sitä
huumausaine laissa ole sellaiseksi määritelty.

Tietenkään sokeat peer 2 peer heebot eivät taas kerran näe mitään ennen
kuin on liian myöhäistä. Mikä tahansa ilmiö jota pidetään suurenyleisön
silmissä "pahana" tahdotaan tehdä laittomaksi. Jos joku vielä lobaa touhua
kuten nyt MPAA, RIAA, BSA jne tulee asiat etenemään nopeammin
(historiallisella aikaskaalalla) kuin uskottekaan. Mutta ongelmaa ei olisi
jos touhu pidettäisiin niin pienen sisäpiirin tiedossa, ettei sitä tarvitse
tehdä laittomaksi tai se ei muuten ilmene ongelmana. Tähän sopii mainiosti
aikaisempi rinnastukseni GHB:n taustoihin. Ensin "toimittajille" tehtiin
kotietsintöjä ja uhkailuita mm. tullin osalta. Mutta kun touhuissa ei olult
mitään laitonta, ei ollut ongelmaa. (Kuulostaako tutulta?). Tämän jälkeen
aine lisättiin lääkeaineluetteloon ja homma tehtiin muutenkin vähän
vaikeammaksi. (Toimitusten takavarikointi voitiin aloittaa tällä
perusteella). Sitten GHB saatiin vihdoin viralliseen huumausaineluetteloon
ja tositoimet alkoivat. Monet henkilöt jotka halusivat pysyä ns.
laillisella puolella, siirtyivät 1,4-butanediollin. Yllätys yllästys,
1,4-butanediol lisättiin myös lääkeaineluetteloon vaikka sitä käytetään
laajasti muoviteollisuudessa. Kemikalitukkurit eivät enää suostuneet
myymään sitä mm. toiminimille ja uhkasivat ilmoittaa ostoyrityksistä
poliisille. Käytännössä tuo lopetti toiminnan ainakin kaikkien niiden
osalta, jotka eivät halunneet suoranaisesti syyllistyä rikolliseen
toimintaan. Miten te oikeasti luulette tässä "waretus" lue piratismi ja p2p
touhussa käyvän?

Ihan samat asiat koskevat kaikkia maita maita ja lainsäädäntöelimiä, mm.
prostituutiota, päihteitä, erilaisia veronkiertotekniikoita, harmaata
työvoimaa jne jne.

Itse voin hyvin kuvitella taas ne ajat, kun "warezzia" pitää hankkia vain
tuttujen kavereiden kautta. Kauppatorille ei voi mennä huutamaan, et mä
tarviin waree ja nopeesti. Muuten häkki heiluu kohta...

Kuten kaikki huomaa, ollaan myös tupakkaa ajamassa kovasti markkinoilta.
Mutta koska se on ollut laillinen tuote ja sen käyttäjäkunta ei ole "niin
rikollista" ja pahaa suuremmassa kaavassa katsottuna ei asiaa voida hoitaa
kovin nopeasti. Jos tupakka olisi vain nuorisorikollisten ja pahisten
juttu. Eikä se koskisi lainsäätäjiä itseään, olisi tupakkakin voinut tulla
laittomaksi yhdessä yössä. Miltä kuulostaisi se, että alkoholi on huume ja
laitonta? Naurattaako? Ei pitäisi, suomessa kieltolaki päättyi vuonna 1932.
Ihmiset aina nauravat tällaisille jutuille, mutta eipä ole paljon
nauramisen varaa. Pitäisi varmaan muuttaa johonkin vapaamielisempään maahan.

Tuntuu vaan pahasti tämänkin foorumin jengi olevan (ei millään pahalla)
hieman yksinkertaista.

Saa vapaasti kommentoida, mutta miettikää hetki ennen kuin kommentoitte
sanoen :"Paskapuhetta"... Olen vaan suhteellisen varma siitä, ettei ole.

--- Loppukevennys --

Heh iltalehden lööpeissä 2030 lukee otsikko tyyliin "Ministerin salattu
waretus kohu. Waretin mutta poistin materiaalin heti kovalevyltä. Se oli
sitä hullua nuoruutta. Tämä rajoittui kerta kokeiluun."

P.S. Tekstiä saa vapaasti lainata myös muihin foorumeihin tms.

2

592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaveri selvästi huumorimiehiä. Mitä te tuutte paimentaa warettajia tänne? Heidän oma asiansa mitä tekevät. Oma on ongelmansa jos jäävät kiinni jostain laittomuudesta.
      Tero85 selvästi huolissaan toisista nörteistä ja yrittää neuvoa heitä lopettamaan tyhmyyksien tekeminen. Ihan kuin yrittäisit kieltää tupakan polton joltain sarjamurhaajalta jolla on elinkautinen. Turpaan siinä itse saat.

    • oudagagouhome

      "Mutta ongelmaa ei olisi
      jos touhu pidettäisiin niin pienen sisäpiirin tiedossa, ettei sitä tarvitse
      tehdä laittomaksi tai se ei muuten ilmene ongelmana."

      Millä vitun houdini staililla pidät sen salassa.??

      Oon muuten samaa mieltä kirjoituksestasi åääsäänntöisesti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe