Starttiakun valinta

Anonyymi-ap

Yksipyttyisen pikkudieselin starttiakuski riittää autoihin tarkoitettu pieni lyijyakku, mutta niissä ei mainita paljonko ne sietävät kallistelua. Joutuisin siksi ihan turhaan ostamaan painavan hupiakun rinnalle painavan kallistusta sietävän ison marine-akun vain starttiakuksi.

91

1138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      hirvittävä ongelma jälleen...

      • Anonyymi

        Miksi tulit tuotakaan kirjoittamaan, jos sinulla ei ole aloittajalle mitään neuvoa antaa?

        Yleensä tavalliset huoltovapaat suljetut akut kestävät n. 40 asteen kallistuksen.

        Paras on tietysti AGM, jota saa pitää vaikka kyljellään. Myös geeliakku sallii kaikenlaisen kallistelun.

        Noita AGM akkuja on myynnissä monen kokoisia, joten siitä ei valinta jää kiinni.

        Toivottavasti aloittaja on oikealla asialla eikä mikään provo, jolloin tuo ensimmäinen vastaus olisi validi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tulit tuotakaan kirjoittamaan, jos sinulla ei ole aloittajalle mitään neuvoa antaa?

        Yleensä tavalliset huoltovapaat suljetut akut kestävät n. 40 asteen kallistuksen.

        Paras on tietysti AGM, jota saa pitää vaikka kyljellään. Myös geeliakku sallii kaikenlaisen kallistelun.

        Noita AGM akkuja on myynnissä monen kokoisia, joten siitä ei valinta jää kiinni.

        Toivottavasti aloittaja on oikealla asialla eikä mikään provo, jolloin tuo ensimmäinen vastaus olisi validi.

        Moottoripyörän AGM-akun antaman virran luulisin riittävän pienimpien venedieselien starttaamiseen:
        https://m.motonet.fi/fi/tuote/901079/MTX-Energy-AGM-akku-12V-12Ah-MTX14-BS-P150xL87xK145mm

        Yanmar 1 GM 10 starttasi vuosikausia aina hyvin 75 ah vapaa-ajan akullakin jolla auton startti sitä siihenkin kerran kokeiltuani ei jaksanut lainkaan pyörähtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tulit tuotakaan kirjoittamaan, jos sinulla ei ole aloittajalle mitään neuvoa antaa?

        Yleensä tavalliset huoltovapaat suljetut akut kestävät n. 40 asteen kallistuksen.

        Paras on tietysti AGM, jota saa pitää vaikka kyljellään. Myös geeliakku sallii kaikenlaisen kallistelun.

        Noita AGM akkuja on myynnissä monen kokoisia, joten siitä ei valinta jää kiinni.

        Toivottavasti aloittaja on oikealla asialla eikä mikään provo, jolloin tuo ensimmäinen vastaus olisi validi.

        Pistin ainoaksi akuksi litiumin kun en jaksanut ruveta kaksiakkujärjestelmää pykäämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoripyörän AGM-akun antaman virran luulisin riittävän pienimpien venedieselien starttaamiseen:
        https://m.motonet.fi/fi/tuote/901079/MTX-Energy-AGM-akku-12V-12Ah-MTX14-BS-P150xL87xK145mm

        Yanmar 1 GM 10 starttasi vuosikausia aina hyvin 75 ah vapaa-ajan akullakin jolla auton startti sitä siihenkin kerran kokeiltuani ei jaksanut lainkaan pyörähtää.

        Pikku-Yanmarissa on 1,0 kw starttimoottori. Autoissa on jotain 2 - 3 kw starttimoottoreita, eli Yanmarin starttaamiseen luulisi riittävän pienempikin kylmäkäynnistysvirta, eli CCA, Cold Cranking Amps, ja sitähän ei starttailla pakkasessa.


    • Anonyymi

      Itsellä on starttiakkuna aivan tavallinen auton starttiakku, 75 Ah, huoltovapaa sinetöidyllä sarjakannella. Ei ole koskaan löytynyt mitään nestettä kotelosta. Vene on tosin matkavene, jolla pyritään pysymään alla 20 asteen kallistuksissa, enkä muista koskaan menneemme yli 30.

    • Anonyymi

      Kyllä ne sen verran kestää kaikki, että riittää. Joku 50Ah perusakku riittää. En ole koskaan veneiden starttiakuissa kiinnittänyt huomiota kallistuksenkestoon, vaan olen käyttänyt tavanomaisia halvahkoja autoakkuja. Ei ole ollut ongelmia

      • Anonyymi

        50 Ah perinteisen akun sijasta saisit sitä halvemmalla pienen ja kätevän 12 Ah AGM akun, jonka voi kääntää vaikka ylösalaisin, ja eikös AGM akun pitäisi olla paljon kestävämpikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 Ah perinteisen akun sijasta saisit sitä halvemmalla pienen ja kätevän 12 Ah AGM akun, jonka voi kääntää vaikka ylösalaisin, ja eikös AGM akun pitäisi olla paljon kestävämpikin.

        Paitsi että 12 Ah AGM ei mihinkään riitä, ei kapasiteetti, ei virranantokyky ja tyhmä laturi keittää sen äkkiä piloille liian suurella latausvirralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että 12 Ah AGM ei mihinkään riitä, ei kapasiteetti, ei virranantokyky ja tyhmä laturi keittää sen äkkiä piloille liian suurella latausvirralla.

        Juuri kerrottiin että mp:n 12 Ah AGM:n virranantokyky riittää. Se Yanmar on 300 kuutioinen pikkumoottori. Moottoripyörissä on paljon yli tuhatkuutioisia moottoreita, ja on niitä yli 2-litraisiakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että 12 Ah AGM ei mihinkään riitä, ei kapasiteetti, ei virranantokyky ja tyhmä laturi keittää sen äkkiä piloille liian suurella latausvirralla.

        No ei 12 ampperia mihinkään riitä. Entä voltit ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei 12 ampperia mihinkään riitä. Entä voltit ?

        Tottakai riittää jos on sähköjärjestelmän mukainen akku, esim. 12 voltin akku 12 voltin sähköjärjestelmässä.


    • Anonyymi

      Yanmar antaa kummallista kyllä suosituksen vain akun ampeeritunneista, mutta sillähän ei ole mitään yhteyttä sen antamaan kylmäkäynnistysvirtaan.
      Moottoripyörän pieni AGM-akkukin yllä antaa 200 ampeeria.

      • Anonyymi

        MP-akku yleensä myös käy, mutta kyllä ampeeritunneillakin on joku rooli, jos vaikka tulee ongelmia ja joutuu starttailemaan paljon jossain luonnonsatamassa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      no on eriasia startata dieseliä tai pensakonetta,,,,,,diesel paljon jäykempi ei riitä 12 ah akku mihinkään,,,,,,

      • Anonyymi

        Kokeilin bensamoottoriseen autooni veneeni 75 Ah vapaa-ajan akkua joka ei ollut tarkoitettu käytettäväksi moottorin starttaamiseen, eikä se auton bensamoottori pyörähtänyt sillä lainkaan, mutta veneeni pikkudiesel sitävastoin starttasi sillä akulla aina hyvin.


    • Anonyymi

      no höpö höpö,,,,,,

    • Anonyymi

      Intialaisessa Royal Enfield Diesel Bullet moottoripyörässä on samankokoinen diesel-moottori kuin kyseinen Yanmar, ja se starttaa vielä paljon pienemmällä vaivaisella viiden ampeerin akullakin:
      https://youtu.be/pposKg355TQ

    • Anonyymi

      niin ymmärrätkö, bulletissa on puolipuristin,,,,,,,

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässäkään Bullet Diesel Enfieldin akkukäynnistyksessä puolipuristinta käytetä:
        https://youtu.be/sRiAG-dk9Do

        Yanmarissa on puolipuristinkin käytettävissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässäkään Bullet Diesel Enfieldin akkukäynnistyksessä puolipuristinta käytetä:
        https://youtu.be/sRiAG-dk9Do

        no ei käytetä,,mutta ei lähtenyt käyntiin,,,kannattaa katsoa koko video,,,,,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no ei käytetä,,mutta ei lähtenyt käyntiin,,,kannattaa katsoa koko video,,,,,,,

        Kyllä se lähti käyntiin ja kävi hyvän aikaa pakoputki savuttaen. Jos se myöhemmin sammuu, niin sammumisella ei ole mitään tekemistä akun tai startin kanssa, eikä dieselmoottori käytä sähköä käydessään eikä siinä ole sytytystulppaakaan.


    • Anonyymi

      Yanmar 1 GM 10 moottorissa vakiona 35 ah akku,,,,,

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Niitä vapaa-ajan akkujakin on virranantokyvyyltään erilaisia vaikka niiden ampeerituntimäärä olisikin sama, ja useat niistä on sekä että, startti- sekä piensähkölaitteiden käyttämiseen tarkoitettuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä vapaa-ajan akkujakin on virranantokyvyyltään erilaisia vaikka niiden ampeerituntimäärä olisikin sama, ja useat niistä on sekä että, startti- sekä piensähkölaitteiden käyttämiseen tarkoitettuja.

        höpö höpö ei ole olemassa yhdistettyä vapari/ startti akkua,,,anna linkki mistä tuollainen akku löytyym, startti akkua käytetään myön vapaaakun tilalla paljon esim,as-autoissa ja vaunuissa,,,,ja vapaaajan akkua käytetään startti akkuna,,,toimii hyvin,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        höpö höpö ei ole olemassa yhdistettyä vapari/ startti akkua,,,anna linkki mistä tuollainen akku löytyym, startti akkua käytetään myön vapaaakun tilalla paljon esim,as-autoissa ja vaunuissa,,,,ja vapaaajan akkua käytetään startti akkuna,,,toimii hyvin,,,

        "Exide Dual ER350

        Mikä on Dual akku?
        Dual - Yhtäaikaiseen virrantarpeeseen

        Dual-akkuvalikoima on suunniteltu voimanlähteeksi veneisiin, joissa on yksi akusto koko energiantarvetta varten. Lisäksi se sopii esim. lisäakuiksi suorakäyttöön sähkövinsseille, keulapotkureille tai muulle varustelulle ja virtalähteeksi perinteisiin asuntoautoihin ja -vaunuihin."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        höpö höpö ei ole olemassa yhdistettyä vapari/ startti akkua,,,anna linkki mistä tuollainen akku löytyym, startti akkua käytetään myön vapaaakun tilalla paljon esim,as-autoissa ja vaunuissa,,,,ja vapaaajan akkua käytetään startti akkuna,,,toimii hyvin,,,

        dual {adjektiivi}
        kaksinainen {adj.} kaksois- {adj.} kaksikko- {adj.} duaalinen {adj.}


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        höpö höpö ei ole olemassa yhdistettyä vapari/ startti akkua,,,anna linkki mistä tuollainen akku löytyym, startti akkua käytetään myön vapaaakun tilalla paljon esim,as-autoissa ja vaunuissa,,,,ja vapaaajan akkua käytetään startti akkuna,,,toimii hyvin,,,

        Pilkkumies vänkääjä höpö vastarannankiiski pilkuttanut tänne tuolta ensimmäisestä vastausviestistään asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä vapaa-ajan akkujakin on virranantokyvyyltään erilaisia vaikka niiden ampeerituntimäärä olisikin sama, ja useat niistä on sekä että, startti- sekä piensähkölaitteiden käyttämiseen tarkoitettuja.

        Kun tuntuu olevan noin vaikeaa niin laittakaa paimenpojan paristo. Paimenpoika vaikka työntää käyntiin.


    • Anonyymi

      Yanmar 1 GM 10 startissa on 30 A sulake

      • Anonyymi

        ei ole startille,,,vaan sulake menee apulaitteille,,,katso ylempänä olevaa yanmar kytkentä kaaviota,,,,,,,


    • Anonyymi

      no eihän mikään startti pyöri yhtään, 30 a sulakkeella,,,,,,,sulake palaa heti,,,,

    • Anonyymi

      Pieni moottoripyöräakku näyttää tässäkin pyörittävän intialaisen diesel-moottorin starttia mainiosti, eivätkä nämä siis käytä puolipuristintakaan:
      https://youtu.be/UUQ-MVUd1YQ

      • Anonyymi

        Pyörittää juu, samoin mun akkuboosteri pyörittää, vaikka siinä on vain 17Ah akku sisällä. Mutta jos moottorin kanssa on ongelmaa, vaikka ilmaa polttoainesysteemissä, voi tuollainen pikkuakku hyytyä ennen kuin kone on käynnissä.


    • Anonyymi

      kyllä veneessä pitää startti akun olla reilun kokoinen,varsinkin syksyllä,,,apuvirrat voi olla kaukana turvallisuus ,,,sattuu vuoto eikä kone lähde käyntiin,,,pilssipumpulta loppuu virta melko pian,,,,no sankot heilumaan,,tommoisessa yanmarissa vähintään 70 a akku

      • Anonyymi

        Kun veneessä on sen moottoripyörän starttiakun rinnalla hupiakku saa pikkudieselin käyntiin sellaisessa erikoistapauksessa sillä hupiakullakin, ja onhan Yanmarin pikkudieselissä vielä sen lisäksi varalla jopa kampikäynnistyskin jolloin käytetään moottorin puolipuristinta käynnistämisen helpottamiseksi.
        Omassa Yanmarissani ainoa vika 20 vuoden aikana on ollut kärähtänyt moottorin sulake. Silloin startti ei toiminut ja laitoin vain uuden sulakkeen, siinä sulakeboksissa on valmiina se varasulakekin. Se sulake kärähtää jos käyttää moottoriajossa kovilla kierroksilla akkukytkintä off-asennossa vaihtaessaan akulta toiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun veneessä on sen moottoripyörän starttiakun rinnalla hupiakku saa pikkudieselin käyntiin sellaisessa erikoistapauksessa sillä hupiakullakin, ja onhan Yanmarin pikkudieselissä vielä sen lisäksi varalla jopa kampikäynnistyskin jolloin käytetään moottorin puolipuristinta käynnistämisen helpottamiseksi.
        Omassa Yanmarissani ainoa vika 20 vuoden aikana on ollut kärähtänyt moottorin sulake. Silloin startti ei toiminut ja laitoin vain uuden sulakkeen, siinä sulakeboksissa on valmiina se varasulakekin. Se sulake kärähtää jos käyttää moottoriajossa kovilla kierroksilla akkukytkintä off-asennossa vaihtaessaan akulta toiselle.

        Sen takia normaalissa akkukytkimissä on asennot akku1 -molemmatakut-akku2 -off.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen takia normaalissa akkukytkimissä on asennot akku1 -molemmatakut-akku2 -off.

        Niin on, pitikö sinun siitäkin vängätä. Sen yhden ainoan kerran 17 vuotta sitten vahingossa pyöräytin akkukykimen valitsijaa koneajossa kierrokset päällä ykköseltä kakkoselle offin kautta enkä both-asennon kautta (tyhjäkäynnillä senkin voi tehdä), ja seuraavassa starttiyrityksessä startti ei inahtanutkaan, ja sitten vain vaihdoin sen sulakkeen joka on siinä kotelossaan hyvin esillä. Jo 20 vuotta se Yanmar on lähtenyt startista heti välittömästi käyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on, pitikö sinun siitäkin vängätä. Sen yhden ainoan kerran 17 vuotta sitten vahingossa pyöräytin akkukykimen valitsijaa koneajossa kierrokset päällä ykköseltä kakkoselle offin kautta enkä both-asennon kautta (tyhjäkäynnillä senkin voi tehdä), ja seuraavassa starttiyrityksessä startti ei inahtanutkaan, ja sitten vain vaihdoin sen sulakkeen joka on siinä kotelossaan hyvin esillä. Jo 20 vuotta se Yanmar on lähtenyt startista heti välittömästi käyntiin.

        Mulla on ollut monta kertaa ongelmia. Viimeksi viime kesänä starttasin yhdessä saaressa 25 kertaa, ennen kuin sain vian korjattua, oli vettä sylintereissä pakoputken vian takia. Vesi saatiin pois sylintereistä pyörittämällä konetta startilla pidempi pätkä. On mulla kaikkia muitakin laitteita, joita on ollut välillä vaikea startata esim. kylmällä ilmalla. Veneelläkin olen ollut monasti pakkasella liikkeellä, viimeksi nyt toukokuussa, jolloin akultakin vaaditaan enemmän. Olen samaa mieltä siitä, että todennäköisesti pienikin akku riittää, mutta ei vara venettä kaada.


    • Anonyymi

      Ihme vänkäämistä ja tuhannen kirjavan tasoista kommentointia. Vedetään nyt yhteen: Ah:eilla ei startata mitään. Jos akusto (kondensaattori, aggregaatti tai mikä tahansa teholähde) ja piuhat antaa startin kaipaavan virran niin startti pyörii iloisesti. 1GM10 tapauksessa startti on teholtaan n 1kW eli se hotkaisee n 100A virran. Sen antaa todella pienikin akku. Mainitulla 12Ah akulla pyörittäisi 1GM10 starttia useita minuutteja.

      • Anonyymi

        Ei jaksa 12 Ah lyjyakku antaa 100 A useita minuutteja. Riippuen akun sisäisestä vastuksesta ja lähinnä siitä seuraavasta Peukert-kertoimesta 100 A saa ulos 20 s - 3 min. Kapasiteetti ilmoitetaan yleensä 20 h purkausajalla eli vain 0,6 A virralla 12 Ah akulle. Ei voi laskea, että 12 Ah riittäsi 12/100 tunniksi eli 7 minuutiksi.


    • Anonyymi

      No ei tuollainen 50Ah AGM-akku niin paljoa maksa, ettei sitä voisi veneeseen ostaa.
      Tai sitten ostaa Motonetin Marineakun, sekin kestää 60 asteen kallistuksen vuotamatta.
      Jos se on vielä akkukotelossa, kuten kuuluu, mikä on ongelma?
      Ei kukaan 60 asteen kallistuksella purjehdi. Tai mistäs minä mitään tiedän.
      Yleensä siinä vaiheessa vesi tulee jo partaan yli istumalaatikkoon ja avoimesta luukusta sisään kajuuttaan.

      • Anonyymi

        Starttiakuksi 50 Ah AGM akku maksaa 200 euroa ja se 12 Ah AGM akku 50 euroa. Pikkudieselini lähtee aina käyntiin sekunnissa joten se 50 Ah on ihan turha. Laitan mieluummin ne yli jäävät 150 euroakin isompaan hupiakkuun, jolla kuten sanottu saisi myös tarvittaessa käynnistettyä moottorin. Ikinä minulle ei ole edes tullut sitä tilannetta, mutta vaikka tulisi niin käyntiin saisin. 12 Ah on järkivalinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Starttiakuksi 50 Ah AGM akku maksaa 200 euroa ja se 12 Ah AGM akku 50 euroa. Pikkudieselini lähtee aina käyntiin sekunnissa joten se 50 Ah on ihan turha. Laitan mieluummin ne yli jäävät 150 euroakin isompaan hupiakkuun, jolla kuten sanottu saisi myös tarvittaessa käynnistettyä moottorin. Ikinä minulle ei ole edes tullut sitä tilannetta, mutta vaikka tulisi niin käyntiin saisin. 12 Ah on järkivalinta.

        50 Ah starttiakun saa reilusti alle satasella. Varmasti paljon pitkäaikaisempi ratkaisu kuin 12 Ah AGM, joka ei todellakaan ole tarkoitettu kestämään toistuvia 100 A virtoja.

        Omassa veneessä on 55 Ah starttiakku. Luultavasti alkuperäinen 2005, mutta varmasti 2010 tai vanhempi (ostin veneen helmikuussa 2011). Ei ole AGM, mutta on huoltovapaa eikä korkkeja ole.

        12 Ah jättää kovin vähän marginaalia ongelmiin ja joutuu koville, vaikka kone käynnistyisi nopeasti. 1GM:ssä ei ole hehkua muistaakseeni. Omassa on ja sitä joutuu käyttämään kymmenisen sekuntia. Sekin vie 50 A paikkeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 Ah starttiakun saa reilusti alle satasella. Varmasti paljon pitkäaikaisempi ratkaisu kuin 12 Ah AGM, joka ei todellakaan ole tarkoitettu kestämään toistuvia 100 A virtoja.

        Omassa veneessä on 55 Ah starttiakku. Luultavasti alkuperäinen 2005, mutta varmasti 2010 tai vanhempi (ostin veneen helmikuussa 2011). Ei ole AGM, mutta on huoltovapaa eikä korkkeja ole.

        12 Ah jättää kovin vähän marginaalia ongelmiin ja joutuu koville, vaikka kone käynnistyisi nopeasti. 1GM:ssä ei ole hehkua muistaakseeni. Omassa on ja sitä joutuu käyttämään kymmenisen sekuntia. Sekin vie 50 A paikkeilla.

        Uskoisin että ne moottoripyörän starttiakut on luonnollisestikin tarkoitettu kestämään juuri niitä toistuvia 100 A virtoja, ja kun tinkimällä starttiakun ampeereista ostaa hupiakkuun lisää ampeereja, ovat ne ampeerit otettavissa starttiakin varten sieltä hupiakusta ihan yhtä hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskoisin että ne moottoripyörän starttiakut on luonnollisestikin tarkoitettu kestämään juuri niitä toistuvia 100 A virtoja, ja kun tinkimällä starttiakun ampeereista ostaa hupiakkuun lisää ampeereja, ovat ne ampeerit otettavissa starttiakin varten sieltä hupiakusta ihan yhtä hyvin.

        Moottoripyörään on kutakuinkin pakko laittaa pieni akku koon ja painon takia. Purjeveneissä harvemmin on sellaista rajoitusta. Kauanko tuollainen 12 Ah akku kestää? Tuskin kovin montaa vuotta. Jos moottoripyörä ei starttaa, on paljon helpompi saada apua tai uusi akku kuin veneellä ja ei joudu pulaan.

        Tietysti se 1GM starttaa veivilläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoripyörään on kutakuinkin pakko laittaa pieni akku koon ja painon takia. Purjeveneissä harvemmin on sellaista rajoitusta. Kauanko tuollainen 12 Ah akku kestää? Tuskin kovin montaa vuotta. Jos moottoripyörä ei starttaa, on paljon helpompi saada apua tai uusi akku kuin veneellä ja ei joudu pulaan.

        Tietysti se 1GM starttaa veivilläkin.

        Starttiakuksi siis suunnilleen hinnaltaan kilpailevina vaihtoehtoina olisivat 50 euron 12Ah AGM akku ja parikymppiä kalliimpi noin 70 euron 50Ah tavallinen lyijyakku, ja AGM akkujen kerrotaan olevan paljon kestävämpiä kuin nämä tavalliset lyijyakut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoripyörään on kutakuinkin pakko laittaa pieni akku koon ja painon takia. Purjeveneissä harvemmin on sellaista rajoitusta. Kauanko tuollainen 12 Ah akku kestää? Tuskin kovin montaa vuotta. Jos moottoripyörä ei starttaa, on paljon helpompi saada apua tai uusi akku kuin veneellä ja ei joudu pulaan.

        Tietysti se 1GM starttaa veivilläkin.

        Veneessäni ne perinteiset painavat lyijyakut on styyran puoleisen avotilan istuimen alla, ja se toinen niistä on aivan veneen laidassa. Laidassa ovan akun korvaisin mielelläni pienellä ja kevyellä agm-starttiakulla, ja se toinen joka on lähempänä veneen keskilinjaa voisi edelleenkin olla painava hupiakku.


    • Anonyymi

      no on aivan hullua laittaa starttiakuki 12 a akkua veneeseen,,,,ollaan oltu parkissa mutama päivä ja hupiakut tyhjiä,,,ja kone ei lähde heti käyntiin,,vaikka vikaa polttoaine puolella,,tommosen yanmarin kynnistys vaatii paljon enemmän ampeereita kuin jonkun moottoripyörän käynnistys,,,painaa 76 kiloa,,on rautaa pyöritettävänä ,koneisto vauhtipyörä ym,,koettu yanmarissa automaatti puolipuristus,,vähän virtaa ,pyörii mutta puristin lähtee pois päältä,,siihen pyöriminen loppuu,,,,,jokaisen veneilijän pitää olla tietoinen kaikista vaaroista mitä liityy veneilyyn,,,yllättää ukkosmyrsky,,moottori ei käynnisty,,mennään kiville 60 a akku on hyvä henkivakuutus,,maksaa,noin 60 e,,,,,

      • Anonyymi

        Pölhö käyttääkin hupiakut tyhjäksi asti ja on myös vedet pakoputkessa jne. Olen purjehtinut jo vuosikymmeniä ilman ongelmiasi. Yanmarissani on käsikäyttöinen puolipuristin, ja se ei lähde pois päältä ennen kuin päästän sen pois päältä. Siinä ei myöskään ole hehkua kuluttamassa virtaa. Ei ole tosin edes tarvinnut milloinkaan edes käyttää sitä puolipuristinta, paitsi silloin kun olen vain testimielessä veivannut koneen käyntiin kammesta.
        Moottoripyörissä on isoja moottoreita joissa on korkeat puristukset, sylintereitä neljästä kuuteenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pölhö käyttääkin hupiakut tyhjäksi asti ja on myös vedet pakoputkessa jne. Olen purjehtinut jo vuosikymmeniä ilman ongelmiasi. Yanmarissani on käsikäyttöinen puolipuristin, ja se ei lähde pois päältä ennen kuin päästän sen pois päältä. Siinä ei myöskään ole hehkua kuluttamassa virtaa. Ei ole tosin edes tarvinnut milloinkaan edes käyttää sitä puolipuristinta, paitsi silloin kun olen vain testimielessä veivannut koneen käyntiin kammesta.
        Moottoripyörissä on isoja moottoreita joissa on korkeat puristukset, sylintereitä neljästä kuuteenkin.

        Tässä meillä on mestari, jolla ei ikinä hajoa mitään vehkeitä ja starteissa luottaa hupiakkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pölhö käyttääkin hupiakut tyhjäksi asti ja on myös vedet pakoputkessa jne. Olen purjehtinut jo vuosikymmeniä ilman ongelmiasi. Yanmarissani on käsikäyttöinen puolipuristin, ja se ei lähde pois päältä ennen kuin päästän sen pois päältä. Siinä ei myöskään ole hehkua kuluttamassa virtaa. Ei ole tosin edes tarvinnut milloinkaan edes käyttää sitä puolipuristinta, paitsi silloin kun olen vain testimielessä veivannut koneen käyntiin kammesta.
        Moottoripyörissä on isoja moottoreita joissa on korkeat puristukset, sylintereitä neljästä kuuteenkin.

        no et ole mikään venemies ikinä et ole käynyt vesillä,,jos suosittelet 12 a akkua tuohon yanmariin,,,,sillä tuolla yanmarin ei lähde edes käyntiin,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no et ole mikään venemies ikinä et ole käynyt vesillä,,jos suosittelet 12 a akkua tuohon yanmariin,,,,sillä tuolla yanmarin ei lähde edes käyntiin,

        Yritä nyt pilkuttajamestari ja startin sahaaja edes jo päättää että, intätkö yanmarin (ei sinun) lähtevän käyntiin sen yhden kerran vai sen ei yhtään kertaa 12 Ah agm starttiakulla.


    • Anonyymi

      juu tuolla karaavaani puolella paljon juttua agm akuista,,kestoikä lyhyt,,1-3 vuotta,agm akun käyttö on kallista,eikä saavuteta mitään etua normi lyijyakkuun verraten

    • Anonyymi

      niin täällä kirjoittelee sellaiset jotka eivät koskaan ole käyneet vesillä,tai omistaneet venettä,,,,ei ole niin hullua venemiestä että lähtis vesille jonkun 12 a startti akun kans,,,merellä on oma henki kysymyksessä,,,,,,,

      • Anonyymi

        12Ah starttiakun + 100Ah hupiakun kanssa jolla voi startata + kampikäynnistyksen kanssa. Mitä vielä?


    • Anonyymi

      no kuule,,sinäkin,,et ole mikään venemies, jos puolustelet jotain 12 a starttiakkua,,ymmärrä hupiakku saatta olla tyhjä,,yllä mainituun yanmariin suositellaan 70 ah akkua,,niin täälä kirjoittelevat eivät koskaan ole olleet vesillä veneellä,,

      • Anonyymi

        Palasit taas vain hetkeksi lakanneeseen pilkun ussimiseen.
        Viittaan edelliseen viestiin tähän vastauksena.


      • Anonyymi

        Jos on kova tarve tilan ja painon säästämiseen, niin ei ihan hullu ajatus laittaa 12ah starttiakku (jota hätätilanteessa avittaa hupiakku tai kevyt apukäynnistin), mutta ainoana akkuna ongelmaksi muodostuu herkästi akun lataaminen, jos moottorin tyhmä laturi latailee vaikka 35A eikä tavallista avointa lyijyakkua saisi ladata yli 0,5C, eikä suljettua yli 0,3C. Noiden ylittämisestä seuraa akun ennenaikainen kuolema, eli 35A laturiin pitäisi naittaa vähintään 70Ah avoin lyijyakku tai 115Ah suljettu lyijyakku. Ylijännite ja ylisuuri latausvirta on usein perimmäisin syy, miksi AGM-akkuja haukutaan lyhytikäisiksi kun niillä korvataan alkuperäinen avoin lyijyakku. Oikeasti jos tilaa ja painoa haluaa säästää, niin laittaa litiumin ja samalla kevenee lompakko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on kova tarve tilan ja painon säästämiseen, niin ei ihan hullu ajatus laittaa 12ah starttiakku (jota hätätilanteessa avittaa hupiakku tai kevyt apukäynnistin), mutta ainoana akkuna ongelmaksi muodostuu herkästi akun lataaminen, jos moottorin tyhmä laturi latailee vaikka 35A eikä tavallista avointa lyijyakkua saisi ladata yli 0,5C, eikä suljettua yli 0,3C. Noiden ylittämisestä seuraa akun ennenaikainen kuolema, eli 35A laturiin pitäisi naittaa vähintään 70Ah avoin lyijyakku tai 115Ah suljettu lyijyakku. Ylijännite ja ylisuuri latausvirta on usein perimmäisin syy, miksi AGM-akkuja haukutaan lyhytikäisiksi kun niillä korvataan alkuperäinen avoin lyijyakku. Oikeasti jos tilaa ja painoa haluaa säästää, niin laittaa litiumin ja samalla kevenee lompakko.

        Laturissa on jännitteen säätö. Ei ole pelkoa, että 12 Ah akku ottaisi suuria virtoja kuin muutaman sekunnin starttauksen jälkeen jännitteen notkahtaessa. Mulla on akkumonitori, josta näkee startti- ja hupiakun virrat. Ei starttiakkuun (55 Ah) mene juuri koskaan yli 2 A. Sehän on lähtökohtaisesti aina täysi. 12 Ah starttiakku tosin jo tyhjenee kohtuu paljon startista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laturissa on jännitteen säätö. Ei ole pelkoa, että 12 Ah akku ottaisi suuria virtoja kuin muutaman sekunnin starttauksen jälkeen jännitteen notkahtaessa. Mulla on akkumonitori, josta näkee startti- ja hupiakun virrat. Ei starttiakkuun (55 Ah) mene juuri koskaan yli 2 A. Sehän on lähtökohtaisesti aina täysi. 12 Ah starttiakku tosin jo tyhjenee kohtuu paljon startista.

        Ja täysin laturista kiinni kuinka hyvin se jännitteen säätö toimii. Perinteinen avoin lyijyakku kestää parhaiten väärinkäyttöä ja vaikka laturi sitä keittelee korjaantuu tilanne vettä lisäämällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laturissa on jännitteen säätö. Ei ole pelkoa, että 12 Ah akku ottaisi suuria virtoja kuin muutaman sekunnin starttauksen jälkeen jännitteen notkahtaessa. Mulla on akkumonitori, josta näkee startti- ja hupiakun virrat. Ei starttiakkuun (55 Ah) mene juuri koskaan yli 2 A. Sehän on lähtökohtaisesti aina täysi. 12 Ah starttiakku tosin jo tyhjenee kohtuu paljon startista.

        En tunne tuon Yanmarin speksejä, mutta jos sille on speksattu 70Ah lyijyakku (kuten täällä on mainittu), voisin melkein pistää pääni pantiksi, että siinä on 35A laturi. Ei ole sattumaa. Pikalataus lyhentää akun elinkaarta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja täysin laturista kiinni kuinka hyvin se jännitteen säätö toimii. Perinteinen avoin lyijyakku kestää parhaiten väärinkäyttöä ja vaikka laturi sitä keittelee korjaantuu tilanne vettä lisäämällä.

        Kaikissa latureissa on jännitteensäätö ja mikään ei nosta jännitettä niin suureksi, että 12 Ah akkuun menisi kymmenien A virta. Eri juttu jotkut perämoottoreiden valopuolat, joissa ei ole säätöä ja pienellä akulla jännite voi olla 16-20 V.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tunne tuon Yanmarin speksejä, mutta jos sille on speksattu 70Ah lyijyakku (kuten täällä on mainittu), voisin melkein pistää pääni pantiksi, että siinä on 35A laturi. Ei ole sattumaa. Pikalataus lyhentää akun elinkaarta.

        Meinaat sitten, että uudemmissa Yanmareissa pitää olla 280 Ah starttiakku, kun niissä on 140 A laturi? Ei noilla asioilla ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Autoissa on nykyään 50-80 Ah akku, vaikka laturit on 100-200 A.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa latureissa on jännitteensäätö ja mikään ei nosta jännitettä niin suureksi, että 12 Ah akkuun menisi kymmenien A virta. Eri juttu jotkut perämoottoreiden valopuolat, joissa ei ole säätöä ja pienellä akulla jännite voi olla 16-20 V.

        Sinähän et sitä tiedä. Tiedän, että olet väärässä. Pari akkua on vanhalla Volvo Pentalla tullut keitettyä piloille ja perämoottorein valopuolat ilman säätöä on niin pienitehoisia ettei niistä kymmeniä ampeereja saa millään ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaat sitten, että uudemmissa Yanmareissa pitää olla 280 Ah starttiakku, kun niissä on 140 A laturi? Ei noilla asioilla ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Autoissa on nykyään 50-80 Ah akku, vaikka laturit on 100-200 A.

        Niisaä uudemmissa on älykkäämmät laturit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän et sitä tiedä. Tiedän, että olet väärässä. Pari akkua on vanhalla Volvo Pentalla tullut keitettyä piloille ja perämoottorein valopuolat ilman säätöä on niin pienitehoisia ettei niistä kymmeniä ampeereja saa millään ulos.

        1GM10 mulla on ollut. Kyllä siinä tietysti oli jännitteensäädin 35 A laturissa. 35 A laturilla keittää piloilla vaikka 1000 Ah akun, jos ei säädintä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niisaä uudemmissa on älykkäämmät laturit.

        Ei ole mitään lisääntynyttä älyä uudemmissa latureissa. Ihan samalla tavalla ne rajoittavat vain jännitteen tietylle tasolle, yleensä 14-14,4 V.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niisaä uudemmissa on älykkäämmät laturit.

        Missäköhän se lisääntynyt äly siellä sitten piileksisi, kommentti taisi tulla taas pilkuttajalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän et sitä tiedä. Tiedän, että olet väärässä. Pari akkua on vanhalla Volvo Pentalla tullut keitettyä piloille ja perämoottorein valopuolat ilman säätöä on niin pienitehoisia ettei niistä kymmeniä ampeereja saa millään ulos.

        On tullut varmasti monta muutakin mystistä asiaa keiteltyä kuin Volvo Pentalla akkujakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään lisääntynyttä älyä uudemmissa latureissa. Ihan samalla tavalla ne rajoittavat vain jännitteen tietylle tasolle, yleensä 14-14,4 V.

        On niissä enemmän älyä, on shuntit ja akkutyypin valinnat jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niissä enemmän älyä, on shuntit ja akkutyypin valinnat jne.

        Minkä moottorin laturissa on tuollaisia? Maasähkölatureissa ja erikseen ostettavissa ulkoisissa laturin ohjaimissa on noita joissain.

        Ei ne kuitenkaan siihen vaikuta, että tavallinen yli 50 v käytössä ollut laturin säädin toimii aivan hienosti oli sitten laturin teho mikä vaan akkuun nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä moottorin laturissa on tuollaisia? Maasähkölatureissa ja erikseen ostettavissa ulkoisissa laturin ohjaimissa on noita joissain.

        Ei ne kuitenkaan siihen vaikuta, että tavallinen yli 50 v käytössä ollut laturin säädin toimii aivan hienosti oli sitten laturin teho mikä vaan akkuun nähden.

        Hyvin monessa nykyautossa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin monessa nykyautossa on.

        Mikä on? Latausjännitteen säätö jonkun muun kuin lämpötilan mukaan? Onhan noissa virranmittauksia, mutta ei sitä käytetä latausjännitteen säätöön, vaan sitä samaa 14,4 V pusketaan.


    • Anonyymi

      mulla on yanmar yse 12 jA STARTTI AKKU 100 A,,,KESTÄÄ ENEMMÄN KUIN YHDEN STARTIN,,,,

      • Anonyymi

        Toinen tänne paljon kohtaamistaan ongelmista ja vaaratilanteista kirjoitellut ei ollut koko pitkähköllä purjehdusurallaan päässyt ulos Espoonlahdelta.


    • Anonyymi

      JUU TUOSSA YANMARISSA EI PYSTY STARTAAN KUIN YHDEN KERRAN AKKU TYHJÄ JOS EI LÄHDE KÄYNTIIN,,SITTEN VEIVATAAN,,,UKKOSMYSKY PÄÄLLÄ,,,,,HYVIN MENEE,,,,,

      • Anonyymi

        Suosittelen sulle pilkunhakkaajalle myös kovaa turvakypärää älyominaisuuksilla ja etenkin


    • Anonyymi

      Tuo ei vaadi akulta paljon mitään eikä ole pakkasilla starttailua.

      60-70ah akku maksaa uutena 50-80euroa.

      Helppo hommata toinen jos ei toimi.


      Näissä starttaillaan isompia dieseleiltä kovilla pakkasilla traktoreita ja autojen moottoreita.

      • Anonyymi

        Ja kallistelee akut autoissa, traktoreissa muissa koneissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kallistelee akut autoissa, traktoreissa muissa koneissa.

        Tarkoitiko, että esim. maansiirtokoneet kallistelevat liikaa perusakuille?
        Kyllä ne koneet olivat joskus melko kallellaan kun harjun rinteestä kuorittiin Cat D8 : lla pintamaat pois.
        Siihen aikaa kaikki akut olivat avoimia happoakkuja.
        Kyllä ne hapot pysyivät muuten sisässä, paitsi jos sinne meni huolettomasti strttikaapeleiden kanssa sohlimaan. Kerran yksi kuski sai paukun aikaiseksi ja hapot päin naamaa.

        Kun aloittelin 70- luvun alussa kaivoksella koneen ajot, niin muistan kun lisäsin kerran vettä Caterpillarin (988) isoihin akkuihin.
        Niiden paikka oli kuskin istuimen alla ja sitä vettä meni niihin litra tolkulla, mutta ei siksi, että se kone olisi ollut liikaa kallellaan.
        Tuohon aikaan Caterpillari valmisti itse akut, jotka olivat tuolloin ylivoimaisia talvikäynnistykseen.
        Niissä oli enemmän levyjä kennossa kuin muissa akuissa siihen aikaan.
        Aikoinaan isoissa maansiirtokoneissa oli apupenikka, jolla käynnistettiin dieselmoottori.
        Silloin 60- luvun puolivälissä tuli Cat 988 B malliin suora sähkökäynnistys.
        Siinä koneessa oli eetteri kapselin laukaisulaite jolla annettiin tarvittaessa käynnistysapua.
        Muistan hyvin kuinka -20 asteen pakkasessa se iso 14litran dieseli jyrähti käyntiin.
        Meillä oli talvella Esson series 3 suora W10 öljy koneissa ja kesällä W30.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitiko, että esim. maansiirtokoneet kallistelevat liikaa perusakuille?
        Kyllä ne koneet olivat joskus melko kallellaan kun harjun rinteestä kuorittiin Cat D8 : lla pintamaat pois.
        Siihen aikaa kaikki akut olivat avoimia happoakkuja.
        Kyllä ne hapot pysyivät muuten sisässä, paitsi jos sinne meni huolettomasti strttikaapeleiden kanssa sohlimaan. Kerran yksi kuski sai paukun aikaiseksi ja hapot päin naamaa.

        Kun aloittelin 70- luvun alussa kaivoksella koneen ajot, niin muistan kun lisäsin kerran vettä Caterpillarin (988) isoihin akkuihin.
        Niiden paikka oli kuskin istuimen alla ja sitä vettä meni niihin litra tolkulla, mutta ei siksi, että se kone olisi ollut liikaa kallellaan.
        Tuohon aikaan Caterpillari valmisti itse akut, jotka olivat tuolloin ylivoimaisia talvikäynnistykseen.
        Niissä oli enemmän levyjä kennossa kuin muissa akuissa siihen aikaan.
        Aikoinaan isoissa maansiirtokoneissa oli apupenikka, jolla käynnistettiin dieselmoottori.
        Silloin 60- luvun puolivälissä tuli Cat 988 B malliin suora sähkökäynnistys.
        Siinä koneessa oli eetteri kapselin laukaisulaite jolla annettiin tarvittaessa käynnistysapua.
        Muistan hyvin kuinka -20 asteen pakkasessa se iso 14litran dieseli jyrähti käyntiin.
        Meillä oli talvella Esson series 3 suora W10 öljy koneissa ja kesällä W30.

        45 asteen mäessä oleminen maan päällä olisi ihan mahdoton kallistus. Lahden suurmäen alastulorinne on 38 astetta, ja ylhäältä sieltä katsoen se näyttää putoavan melkein suoraan alaspäin. Meillä on täällä yksi niin jyrkältä alamäeltä tuntuva katu johon kukaan ei edes halua pysäköidä ja jonka jyrkkyys on kuitenkin vain 6 astetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        45 asteen mäessä oleminen maan päällä olisi ihan mahdoton kallistus. Lahden suurmäen alastulorinne on 38 astetta, ja ylhäältä sieltä katsoen se näyttää putoavan melkein suoraan alaspäin. Meillä on täällä yksi niin jyrkältä alamäeltä tuntuva katu johon kukaan ei edes halua pysäköidä ja jonka jyrkkyys on kuitenkin vain 6 astetta.

        Noin se menee. Ei kyllä tule liiat kallistukset tavalliselle veneilijälle eteen.

        Meillä oli avolouhoksessa kerran eräs alasmeno 1:6 jyrkimmillä kohtaa ja jo se oli niin jyrkkä, että jalkamiehenä siinä oli kapuammista.
        Onneksi se oli vain n. 50 m pitkä eli yhden tason korkeus, joten kun siihen sai hieman alkuvauhtia, niin dumpperila siitä pääsi hyvin nousemaan.
        Kivi kannettiin pyöräkuormaajalla louhinnan ajan ylös.
        Jos sattui hyvä malminen kauhallinen, niin kyllä siinä perä oli melko kevyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin se menee. Ei kyllä tule liiat kallistukset tavalliselle veneilijälle eteen.

        Meillä oli avolouhoksessa kerran eräs alasmeno 1:6 jyrkimmillä kohtaa ja jo se oli niin jyrkkä, että jalkamiehenä siinä oli kapuammista.
        Onneksi se oli vain n. 50 m pitkä eli yhden tason korkeus, joten kun siihen sai hieman alkuvauhtia, niin dumpperila siitä pääsi hyvin nousemaan.
        Kivi kannettiin pyöräkuormaajalla louhinnan ajan ylös.
        Jos sattui hyvä malminen kauhallinen, niin kyllä siinä perä oli melko kevyt.

        Moottoriveneille ei kallistuksia tulekaan, mutta purjeveneessäni on välillä ollut varvaslistakin veden alla ja olen seissyt sitlootassa sivupaneelin päällä, joka on pystysuora seinämä silloin kun vene on suorassa.
        Maissa ja purjeveneessä ne kallistukset koetaan aika eri tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        45 asteen mäessä oleminen maan päällä olisi ihan mahdoton kallistus. Lahden suurmäen alastulorinne on 38 astetta, ja ylhäältä sieltä katsoen se näyttää putoavan melkein suoraan alaspäin. Meillä on täällä yksi niin jyrkältä alamäeltä tuntuva katu johon kukaan ei edes halua pysäköidä ja jonka jyrkkyys on kuitenkin vain 6 astetta.

        Turun kaskenmäki on 11 astetta. Talvella oli ennen vanhaan mielenkiintoista tulla sitä alas jäisellä kelillä, kun mäen alaosassa oli vilkas risteys ja liikennevalot. Nykyisin ehkä pidetään paremmassa kunnossa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2283
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      163
      1481
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      54
      1325
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1059
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      212
      949
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      855
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      680
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      679
    Aihe