Laitoin alkuperäisen 9 vuotta vanhan starttiakun tilalle 75 Ah vapaa-ajan akun, kun sellainen vähän käytetty pyöri nurkissa joutilaana.
Tuleeko ongelmia?
Vapari-akku startti-akkuna?
9
5723
Vastaukset 9
Teoriassa saattaa olla, että virranantokyky on huonompi kuin starttiakulla. Toisin sanoen kovemmalla pakkasella pyörittää huonommin kuin se "oikea" samalla Ah-lukemalla oleva.
Kerropa miten kävi sitten kun on kunnon pakkasista kokemuksia!- Minn Kota
Juu raportoin asiasta sitten kun tulee kunnon pakkasia. Itsekin arvelin, että vaparilla ei saa sellaista hetkittäistä räjähtävää starttia aikaiseksi.
Mutta näin 0-keleillä en huomannut mitään eroa näin alkajaisiksi.
Jos tarkoitat tuolla vapari-akulla ns. paikallisparistoa, niin saattaa tulla pitkän päälle harmia. Nimittäin paikallisakkujen kennolevyjen rakenne poikkeaa ajoneuvoissa käytetyistä starttiakuista. Ne eivät kestä tärinää niin hyvin kuin starttiakku. Kennoja saattaa mennä oikosulkuun ja akun jännite putoaa. Hetkellinen virranantokykykin on huonompi.
- Minn Kota
Siis näitä vapaa-ajan akkujahan käytetään mm. matkailuajoneuvoissa, retki-autoissa, asuntovaunuissa veneissä...
varta 75ah hobby
http://www.totalbatteries.co.uk/i-812071-81270-Varta-Hobby-Leisure-Battery-A27-12V-75Ah-I3637.html Minn Kota kirjoitti:
Siis näitä vapaa-ajan akkujahan käytetään mm. matkailuajoneuvoissa, retki-autoissa, asuntovaunuissa veneissä...
varta 75ah hobby
http://www.totalbatteries.co.uk/i-812071-81270-Varta-Hobby-Leisure-Battery-A27-12V-75Ah-I3637.htmlEi siis ole kysymys paikallisakuista. Ei ole syytä huoleen, kestävät mekaanisesti saman kuin starttiakut, jos kestävät veneen rynkytyksen. Veneessä noita käytetään "hupipuolen" akkuina. Valitan sekaannusta.
- Minn Kota
Täpinä kirjoitti:
Ei siis ole kysymys paikallisakuista. Ei ole syytä huoleen, kestävät mekaanisesti saman kuin starttiakut, jos kestävät veneen rynkytyksen. Veneessä noita käytetään "hupipuolen" akkuina. Valitan sekaannusta.
Ei mitään, kiitos vastauksesta.
"Akun levyjen välissä on lasivillaerotin, jonka ansiosta akut kestävät erittäin hyvin
tärinää."
http://www.varta-automotive.com/uploads/tx_sbdownloader/PowerNews_FI_04.pdf
- Minn Kota
>>Kerropa miten kävi sitten kun on kunnon pakkasista kokemuksia!>>
Oli -15c tässä eräänä aamuna pakkasta ja ei mitään ongelmaa! Startti pyöri vinhasti ja auto käynnistyi ok!- Auto masentaja 2
Ei sen näillä tämän talven pakkasilla pitäisi mitään vaikuttaakaan. Kun saman verran lisää kylmää niin sitten - ehkä?
Positiivista, että ilmoitit kokemuksesi!
Kiitos kun jaat kokemuksesi palautteen muodossa.
Harva kyselijä vaivautuu jälkeen päin kertomaan, kuis kävi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo1531383Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.1241111Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä33872Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset216849En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58792- 64762
- 143754
- 47696
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus57632Joko kaupungin johtaja saa iskeä kuokkansa kunttaan
Särkiperällä tapahtuu 25.8 2026 klo.10.00 Fingrid Oy:n ja kahden maanomistajan kanssa maan lohkominen.Mahdollisesti täss63593