Galvaaninen erotin

Anonyymi-ap

Voiko akkulaturin kytkeä jatkojohdolla ilman galvaanista erotinta? Vai onko syytä maksaa 600e lisää maasähköjärjestelmästä. Muuta tarvetta sähkölle ei ole, kuin akkulaturi lataamaan.

26

1394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä

    • Anonyymi

      Jonkun optoerottimen varmaan saisi halvemmallakin.

    • Anonyymi

      Mene nettiin ja kirjoita : STEK - Sähkö ja Vene.
      Siellä on kaikki mitä veneen omistajan tarvitsee tietää venesähköistä.
      Bootmann

    • Anonyymi

      Mikä syy-yhteys liittyy jatko-johtoon ja galvaaniseen erottimeen?

      • Anonyymi

        Galvaaninen erotin on melkein yhtä jännä sana kuin jatkojohto.


      • Anonyymi

        Jos venelaiturissa on monta venettä ja ne ovat kaikki kytketty jatkojohdolla sähköverkkoon niin se tarkoittaa että veneet ovat sähköisesti yhteydessä myös toisiinsa. Riippuen siitä miten kunkin veneen sähköt ja maadoitukset on toteutettu, mihin verkkovirtaa käytetään ja mistä materiaalista veneet on valmistettu, voi käydä niin että jokin osa tässä kokonaisuudessa alkaa kärsiä sähkökemiallisesta korroosiosta. Se on ei toivottu asia. Tässä asia noin lyhyesti selostettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos venelaiturissa on monta venettä ja ne ovat kaikki kytketty jatkojohdolla sähköverkkoon niin se tarkoittaa että veneet ovat sähköisesti yhteydessä myös toisiinsa. Riippuen siitä miten kunkin veneen sähköt ja maadoitukset on toteutettu, mihin verkkovirtaa käytetään ja mistä materiaalista veneet on valmistettu, voi käydä niin että jokin osa tässä kokonaisuudessa alkaa kärsiä sähkökemiallisesta korroosiosta. Se on ei toivottu asia. Tässä asia noin lyhyesti selostettuna.

        50 Hz verkkovirta on se vihoviimeinen veneiden tuhoaja. Tuo on amerikoissa huomattu ja siellä käytetäänkin 60 Hz virtaa joka virtaa niinkuin kello eikä aiheuta mitään ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 Hz verkkovirta on se vihoviimeinen veneiden tuhoaja. Tuo on amerikoissa huomattu ja siellä käytetäänkin 60 Hz virtaa joka virtaa niinkuin kello eikä aiheuta mitään ongelmia.

        10 Hz erolla ei ole merkitystä, mutta kiva, kun osallistuit. Tällä arvalla ei kuitenkaan voiteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 Hz erolla ei ole merkitystä, mutta kiva, kun osallistuit. Tällä arvalla ei kuitenkaan voiteta.

        Taajuudella on sen verran merkitystä että vaihtosähköllä ei mitään galvaanista korroosiota synny.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taajuudella on sen verran merkitystä että vaihtosähköllä ei mitään galvaanista korroosiota synny.

        10 Hz erolla ei ole merkitystä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taajuudella on sen verran merkitystä että vaihtosähköllä ei mitään galvaanista korroosiota synny.

        Teoriassa vaihtosähkön pitäisi korjata yhtä palljon ongelmia kuin se aiheuttaa. Kyseessä on kuitenkin monimutkaisempi asia ja millään taajuuksilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos venelaiturissa on monta venettä ja ne ovat kaikki kytketty jatkojohdolla sähköverkkoon niin se tarkoittaa että veneet ovat sähköisesti yhteydessä myös toisiinsa. Riippuen siitä miten kunkin veneen sähköt ja maadoitukset on toteutettu, mihin verkkovirtaa käytetään ja mistä materiaalista veneet on valmistettu, voi käydä niin että jokin osa tässä kokonaisuudessa alkaa kärsiä sähkökemiallisesta korroosiosta. Se on ei toivottu asia. Tässä asia noin lyhyesti selostettuna.

        No kun sen akkulaturin kytkee suoraan akkuun, ilman mitään hifistelyjä, niin vene ei ole yhteydessä laiturin muihin veneisiin. Case closed. Sitä kai tässä aloituksessa haettiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun sen akkulaturin kytkee suoraan akkuun, ilman mitään hifistelyjä, niin vene ei ole yhteydessä laiturin muihin veneisiin. Case closed. Sitä kai tässä aloituksessa haettiin?

        Periaatteessa näin jos ladattava akku on irti veneen sähköjärjestelmästä ja maadoituksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa näin jos ladattava akku on irti veneen sähköjärjestelmästä ja maadoituksista.

        Lähes kaikki maasähkölaturit ovat galvaanisesti erotettuja DC ja AC puolen osalta. Suojamaan kytkeminen veneeseen on ainoa tapa saada vene galvaanisesti kiinni AC-puoleen.

        Irrallisissa akkulatureissa ei yleensä edes ole suojamaata, joten galvaaninen erotus on täysin turha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikki maasähkölaturit ovat galvaanisesti erotettuja DC ja AC puolen osalta. Suojamaan kytkeminen veneeseen on ainoa tapa saada vene galvaanisesti kiinni AC-puoleen.

        Irrallisissa akkulatureissa ei yleensä edes ole suojamaata, joten galvaaninen erotus on täysin turha.

        Entäs jos kyseessä on 50 Hz suojamaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 Hz verkkovirta on se vihoviimeinen veneiden tuhoaja. Tuo on amerikoissa huomattu ja siellä käytetäänkin 60 Hz virtaa joka virtaa niinkuin kello eikä aiheuta mitään ongelmia.

        Riippuu veneen rungon harmonisesta taajuudesta. Se lukee ohjekirjassa. Käytetyissä veneessä se yleensä merkitään kauppakirjaan.


    • Anonyymi

      Juuri tuollaisten väärien uskomusten takia tuolla edellä on tuo ohje mennä lukemaan sitä STEK: in opasta.

    • Anonyymi

      Voiko köli pultit syöpyä poikki, jos kytkennöissä on vikaa. Jos näin pääsee käymään, niin korvaako vakuutus?

      • Anonyymi

        Korvaako vakuutus, jos teet nuotion autosi takapenkille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korvaako vakuutus, jos teet nuotion autosi takapenkille?

        Riippuu siitä, onko se tavallisesti eristetty.


    • Anonyymi

      Helpointa on asentaa veneeseen 230/230 suojaerotusmuuntaja ja kytkeä toisio suoraan akkuun niin ei tarvita mitään akkulaturia.

    • Anonyymi

      Tavallinen akkulaturi on galvaaninen erotin. Sisääntulo ja lähtö eivät ole kytketty toisiinsa. Näin on käytännössä muissa, paitsi antiikkisissa latureissa.

      • Anonyymi

        Antiikkisissa latureissa on muuntaja ja samalla galvaaninen erotus.


    • Anonyymi

      Galvaaninen erotus voi tarkoittaa suojaerotusmuuntajaa, tai ns. "zinc saver" mokkulaa jonka kautta maasähkön suojamaa pitää viedä veneen maadoitukseen.
      Akkulaturissa on aina erotusmuuntaja verkkojännitteen ja akkujännitteen välissä, eikä mahdollinen suojamaa jatku akkulaturia pidemmälle. Eli veneen akkuja voi ladata huoletta jatkojohdolla maasähköistä.

    • Anonyymi

      Uudemmat akkulaturit, kuten C-Tek sisältävät galvaanisen erotuksen. Veneessä voi olla pistorasiaverkko, jonka maadoitukset eivät ole kytketty veneen runkoon, eli jos roikka on irti, pistorasioissa ei ole yhteyttä mihinkään. Näin on omassa veneessäni, ja näin sähköasentaja sen todennäköisimmin tekisi. Tällöin ei ole tarvetta erotusmuuntajaan.

      Asian voi tarkistaa muttaamalla pistorasian maadoitusliittimen ja veneen rungon, esim. moottorin, välinen vastus, kun sähkönsyöttö on irti.

      • Anonyymi

        Muttaamalla mutattu tässä keskustelussa onkin mutattu paljon


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      54
      8774
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      151
      5330
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      113
      4882
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      8
      3812
    5. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      83
      3426
    6. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      53
      3339
    7. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      35
      2672
    8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      39
      2573
    9. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2501
    10. Kenenkä halli se on tulessa nelostiellä

      11 yksikköä paikalla
      Pyhäjärvi
      24
      1707
    Aihe