Voiko akkulaturin kytkeä jatkojohdolla ilman galvaanista erotinta? Vai onko syytä maksaa 600e lisää maasähköjärjestelmästä. Muuta tarvetta sähkölle ei ole, kuin akkulaturi lataamaan.
Galvaaninen erotin
26
1050
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä
- Anonyymi
Jonkun optoerottimen varmaan saisi halvemmallakin.
- Anonyymi
Mene nettiin ja kirjoita : STEK - Sähkö ja Vene.
Siellä on kaikki mitä veneen omistajan tarvitsee tietää venesähköistä.
Bootmann - Anonyymi
Mikä syy-yhteys liittyy jatko-johtoon ja galvaaniseen erottimeen?
- Anonyymi
Galvaaninen erotin on melkein yhtä jännä sana kuin jatkojohto.
- Anonyymi
Jos venelaiturissa on monta venettä ja ne ovat kaikki kytketty jatkojohdolla sähköverkkoon niin se tarkoittaa että veneet ovat sähköisesti yhteydessä myös toisiinsa. Riippuen siitä miten kunkin veneen sähköt ja maadoitukset on toteutettu, mihin verkkovirtaa käytetään ja mistä materiaalista veneet on valmistettu, voi käydä niin että jokin osa tässä kokonaisuudessa alkaa kärsiä sähkökemiallisesta korroosiosta. Se on ei toivottu asia. Tässä asia noin lyhyesti selostettuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos venelaiturissa on monta venettä ja ne ovat kaikki kytketty jatkojohdolla sähköverkkoon niin se tarkoittaa että veneet ovat sähköisesti yhteydessä myös toisiinsa. Riippuen siitä miten kunkin veneen sähköt ja maadoitukset on toteutettu, mihin verkkovirtaa käytetään ja mistä materiaalista veneet on valmistettu, voi käydä niin että jokin osa tässä kokonaisuudessa alkaa kärsiä sähkökemiallisesta korroosiosta. Se on ei toivottu asia. Tässä asia noin lyhyesti selostettuna.
50 Hz verkkovirta on se vihoviimeinen veneiden tuhoaja. Tuo on amerikoissa huomattu ja siellä käytetäänkin 60 Hz virtaa joka virtaa niinkuin kello eikä aiheuta mitään ongelmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
50 Hz verkkovirta on se vihoviimeinen veneiden tuhoaja. Tuo on amerikoissa huomattu ja siellä käytetäänkin 60 Hz virtaa joka virtaa niinkuin kello eikä aiheuta mitään ongelmia.
10 Hz erolla ei ole merkitystä, mutta kiva, kun osallistuit. Tällä arvalla ei kuitenkaan voiteta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
10 Hz erolla ei ole merkitystä, mutta kiva, kun osallistuit. Tällä arvalla ei kuitenkaan voiteta.
Taajuudella on sen verran merkitystä että vaihtosähköllä ei mitään galvaanista korroosiota synny.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taajuudella on sen verran merkitystä että vaihtosähköllä ei mitään galvaanista korroosiota synny.
10 Hz erolla ei ole merkitystä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taajuudella on sen verran merkitystä että vaihtosähköllä ei mitään galvaanista korroosiota synny.
Teoriassa vaihtosähkön pitäisi korjata yhtä palljon ongelmia kuin se aiheuttaa. Kyseessä on kuitenkin monimutkaisempi asia ja millään taajuuksilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos venelaiturissa on monta venettä ja ne ovat kaikki kytketty jatkojohdolla sähköverkkoon niin se tarkoittaa että veneet ovat sähköisesti yhteydessä myös toisiinsa. Riippuen siitä miten kunkin veneen sähköt ja maadoitukset on toteutettu, mihin verkkovirtaa käytetään ja mistä materiaalista veneet on valmistettu, voi käydä niin että jokin osa tässä kokonaisuudessa alkaa kärsiä sähkökemiallisesta korroosiosta. Se on ei toivottu asia. Tässä asia noin lyhyesti selostettuna.
No kun sen akkulaturin kytkee suoraan akkuun, ilman mitään hifistelyjä, niin vene ei ole yhteydessä laiturin muihin veneisiin. Case closed. Sitä kai tässä aloituksessa haettiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kun sen akkulaturin kytkee suoraan akkuun, ilman mitään hifistelyjä, niin vene ei ole yhteydessä laiturin muihin veneisiin. Case closed. Sitä kai tässä aloituksessa haettiin?
Periaatteessa näin jos ladattava akku on irti veneen sähköjärjestelmästä ja maadoituksista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Periaatteessa näin jos ladattava akku on irti veneen sähköjärjestelmästä ja maadoituksista.
Lähes kaikki maasähkölaturit ovat galvaanisesti erotettuja DC ja AC puolen osalta. Suojamaan kytkeminen veneeseen on ainoa tapa saada vene galvaanisesti kiinni AC-puoleen.
Irrallisissa akkulatureissa ei yleensä edes ole suojamaata, joten galvaaninen erotus on täysin turha. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähes kaikki maasähkölaturit ovat galvaanisesti erotettuja DC ja AC puolen osalta. Suojamaan kytkeminen veneeseen on ainoa tapa saada vene galvaanisesti kiinni AC-puoleen.
Irrallisissa akkulatureissa ei yleensä edes ole suojamaata, joten galvaaninen erotus on täysin turha.Entäs jos kyseessä on 50 Hz suojamaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
50 Hz verkkovirta on se vihoviimeinen veneiden tuhoaja. Tuo on amerikoissa huomattu ja siellä käytetäänkin 60 Hz virtaa joka virtaa niinkuin kello eikä aiheuta mitään ongelmia.
Riippuu veneen rungon harmonisesta taajuudesta. Se lukee ohjekirjassa. Käytetyissä veneessä se yleensä merkitään kauppakirjaan.
- Anonyymi
Juuri tuollaisten väärien uskomusten takia tuolla edellä on tuo ohje mennä lukemaan sitä STEK: in opasta.
- Anonyymi
Voiko köli pultit syöpyä poikki, jos kytkennöissä on vikaa. Jos näin pääsee käymään, niin korvaako vakuutus?
- Anonyymi
Korvaako vakuutus, jos teet nuotion autosi takapenkille?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korvaako vakuutus, jos teet nuotion autosi takapenkille?
Riippuu siitä, onko se tavallisesti eristetty.
- Anonyymi
Helpointa on asentaa veneeseen 230/230 suojaerotusmuuntaja ja kytkeä toisio suoraan akkuun niin ei tarvita mitään akkulaturia.
- Anonyymi
Tavallinen akkulaturi on galvaaninen erotin. Sisääntulo ja lähtö eivät ole kytketty toisiinsa. Näin on käytännössä muissa, paitsi antiikkisissa latureissa.
- Anonyymi
Antiikkisissa latureissa on muuntaja ja samalla galvaaninen erotus.
- Anonyymi
Galvaaninen erotus voi tarkoittaa suojaerotusmuuntajaa, tai ns. "zinc saver" mokkulaa jonka kautta maasähkön suojamaa pitää viedä veneen maadoitukseen.
Akkulaturissa on aina erotusmuuntaja verkkojännitteen ja akkujännitteen välissä, eikä mahdollinen suojamaa jatku akkulaturia pidemmälle. Eli veneen akkuja voi ladata huoletta jatkojohdolla maasähköistä. - Anonyymi
Uudemmat akkulaturit, kuten C-Tek sisältävät galvaanisen erotuksen. Veneessä voi olla pistorasiaverkko, jonka maadoitukset eivät ole kytketty veneen runkoon, eli jos roikka on irti, pistorasioissa ei ole yhteyttä mihinkään. Näin on omassa veneessäni, ja näin sähköasentaja sen todennäköisimmin tekisi. Tällöin ei ole tarvetta erotusmuuntajaan.
Asian voi tarkistaa muttaamalla pistorasian maadoitusliittimen ja veneen rungon, esim. moottorin, välinen vastus, kun sähkönsyöttö on irti.- Anonyymi
Muttaamalla mutattu tässä keskustelussa onkin mutattu paljon
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133768Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283078Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2782891Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin71961- 2321600
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61360- 751281
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2021235Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41071Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi321055