EMME OSANNEET RAKASTAA !

Anonyymi-ap

Emme osanneet arvostaa,,,
vai osasimmeko ?

Ikuinen ikävä kauas kadonneita rakkaita omia jälkeläisiä !

Louja ,, anna ennen kuolemaa nähdä heidät vielä
että saa sanoa jäähyväiset !

98

864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitää itse tehdä voitavansa asian eteen eikä Luojalta apua anella.

    • Anonyymi

      Rakkaus ,,,,,
      rakastaminen
      taitaa olla maailman vaikein urheilulaji oikein toteutettuna,,

      osaako ihminen rakastaa oikein edes itseään tai läheisiään,,, ????????

      puhumattakaa muista yhteiskuntamme jäsenistä
      ympäristössämme,,,

      • Anonyymi

        Kyllä se rakkaus omaisiin oli olemassa vaan ei sodan jälekeisillä lapsilla oikein ollut nykyajan tapaa kykyä osoittaa sitä kuten nykyajan ihmiset vaativat että olisi pitänyt olla .
        Heillä ei ole pienintäkään aavistusta miten elämä oli sodan jälkeen syntyneillä. Ei meitä paapottu mitenkään
        Eikä meidän vanhempiakaan mitenkään oltu halittu tai muuten ylistetty , kaikki elivät sodan jälkeistä lamaa jossa monella oli vaikea elämän tilanne. Joten nyky tavat eivät olleet silloin mitenkään käytännössä tai ajankohtaisia. Silti sitä rakasti omaisiaan sillä tavalla kun osasi,
        Viisaat lapset ymmärtävät taustat asioihin, pinnalliset eivät tule koskaan ymmärtämään
        Joten turha syytellä itseään siitä mitä ei muuttaa siitä entisestä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se rakkaus omaisiin oli olemassa vaan ei sodan jälekeisillä lapsilla oikein ollut nykyajan tapaa kykyä osoittaa sitä kuten nykyajan ihmiset vaativat että olisi pitänyt olla .
        Heillä ei ole pienintäkään aavistusta miten elämä oli sodan jälkeen syntyneillä. Ei meitä paapottu mitenkään
        Eikä meidän vanhempiakaan mitenkään oltu halittu tai muuten ylistetty , kaikki elivät sodan jälkeistä lamaa jossa monella oli vaikea elämän tilanne. Joten nyky tavat eivät olleet silloin mitenkään käytännössä tai ajankohtaisia. Silti sitä rakasti omaisiaan sillä tavalla kun osasi,
        Viisaat lapset ymmärtävät taustat asioihin, pinnalliset eivät tule koskaan ymmärtämään
        Joten turha syytellä itseään siitä mitä ei muuttaa siitä entisestä .

        Rakkaus on henkilökohtainen tunne. Vanhempien rakkaus näkyy huolenpitona eikä sitä toitoteta arkielämässä. Lämmin takki ja terveellinen ruoka ovat rakkautta. Turha jättää rakkauden osoittamista puheisiin ja rukouksiin. Vähän käytännön järkeä kehiin. Läheiset ovat rakkaita. Veri on vettä sakeampaa.
        Ei pidä vaatia rakkaudentunnustuksia. Ne osoitetaan elävässä elämässä.


    • Anonyymi

      Osasivatko he rakastaa meitä? Moni meistä on nyt yksin ja murheellinen, kuten nämä palstat osoittavat.
      Yhteys pitää luoda uudelleen, jos se on katkennut. Vielä on kesää jäljellä!

      • Anonyymi

        Niin tuo on hyvä kysymys,
        itse tykönäni olen tuota miettiny,
        kun itse en osaanut oikein rakastaa, EIHÄN mun lapsetkaan oppineet koskaan oikeaa rakkautta rakastamaan,

        oi kuinka tyhmäksi ja vajavaiseksi äidiksi olenkaan itsenni humomaan,
        kun lapset oli pieniä, " luulin " että mä kasvatan maailman ihanimmat lapset maailmaan ,
        niin minä kasvatinki he ovat LOISTO YKSILÖITÄ jokainen yhteiskunnassamme kunniallisia hyödyllisiä kansalaisia, osa antanu töitä muillekki,
        mutta
        se rakkauden osotus rakkauden tunteminen
        se taisi kadota jonnekki maailman myrskyihin, äitinä en osannu osottaa taakutta, vaikka he oli sydänkäpysiä joka ikinen aidin sydämessä,
        suuri ikävä ja parku on varsinki sitä ihanaa ykslöä kohtaan
        johon en ole saanu yhteyttä moneen vuoteen,
        kuitenki luojalle suuri kiitos,, "toisen käden " tietojen mukaan hänki voi hyvin siellä jossaki, johon minulla ei ole ollu oikeutta tutustua, enkä ole saanu rakkauttani osottaa hänelle tai hänen perheelleen,
        sen tiedän hänki on omassa elämässään LOISTO YKSILÖ, nyt vain en tiedä kuinka hän voi onko pysyny terveenä,
        hänelläki ikä jo painaa, isänsä sairastui häntä hieman nuorempana,
        luoja pidä hänestä huola, tiedän luoja takuulla pitää hänestä huola kaikesta huolimatta,, kiitos siitä kuuluu luojalle,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tuo on hyvä kysymys,
        itse tykönäni olen tuota miettiny,
        kun itse en osaanut oikein rakastaa, EIHÄN mun lapsetkaan oppineet koskaan oikeaa rakkautta rakastamaan,

        oi kuinka tyhmäksi ja vajavaiseksi äidiksi olenkaan itsenni humomaan,
        kun lapset oli pieniä, " luulin " että mä kasvatan maailman ihanimmat lapset maailmaan ,
        niin minä kasvatinki he ovat LOISTO YKSILÖITÄ jokainen yhteiskunnassamme kunniallisia hyödyllisiä kansalaisia, osa antanu töitä muillekki,
        mutta
        se rakkauden osotus rakkauden tunteminen
        se taisi kadota jonnekki maailman myrskyihin, äitinä en osannu osottaa taakutta, vaikka he oli sydänkäpysiä joka ikinen aidin sydämessä,
        suuri ikävä ja parku on varsinki sitä ihanaa ykslöä kohtaan
        johon en ole saanu yhteyttä moneen vuoteen,
        kuitenki luojalle suuri kiitos,, "toisen käden " tietojen mukaan hänki voi hyvin siellä jossaki, johon minulla ei ole ollu oikeutta tutustua, enkä ole saanu rakkauttani osottaa hänelle tai hänen perheelleen,
        sen tiedän hänki on omassa elämässään LOISTO YKSILÖ, nyt vain en tiedä kuinka hän voi onko pysyny terveenä,
        hänelläki ikä jo painaa, isänsä sairastui häntä hieman nuorempana,
        luoja pidä hänestä huola, tiedän luoja takuulla pitää hänestä huola kaikesta huolimatta,, kiitos siitä kuuluu luojalle,,

        Niin moni iäkäs syyttelee itseään , ja ihan turhaan me kaikkihan ollaan aikamme yksilöitä jolloin tunteiden näyttäminen oli jopa lapsellista toisten mielestä .
        Viisaat lapset sen ymmärtävät , egoistin eivät vaan vetelevät esiin tarinoita lapsuudestaan ja usein vielä hieman Lapin lissämwttä oikein surkeita olisi.
        Mitä näiltä lapsilta puuttuu, heille on annettu koti ja rakastettu ihan samalla tunteella kun kaikki muutkin vaan ei olla osoitettu sitä haalimiselle mitenkään . Kaikki saman ikäiset samassa junassa .ajat ovat muuttuneet .
        Joten jotenkin ällöttää se valittaminen. Yksikin opettaja sanoi ettei ole tavannut vanhempiaan moniin vuosiin , ja vielä että he ovat tyhmää porukkaa, itse ei omaan tyhmyyttänsä huomannut .
        Eiköhän ne kaikki vanhempien sortamiseen johdu sellaisesta minä minä syndroomasta , jossa joku aina uhriintuu . Hyvin harva sentään on saanut pahaa kohtelua, muutamia todella on, mutta usein he eivät sano mitään pahaa, koska ymmärtävät miksi ennen elämä vaikutti tunne köyhältä . Joten älkää suåyytäkö itseänne turhilla asioilla mennyt on mennyttä ja jos ei lapset välitä niin sille ei voi mitään. Heillä on nämä uudet tavat kalliossa kiinni joita meidän muidenkin olisi pitänyt heidän mielestään toteuttaa .
        Ei voi antaa sitä mitä ei ole. Eikä sitä mitä itse ei ole saanut.
        Rakkaus omiin on silti sydämmessä


    • Anonyymi

      Ihminen kokonaisuudessaan on vajaa rakastamaan ketään oikein,

      mitä rakkaus on,,,
      onko se vain lopulta i t s e k k y y t t ä ,, ???

      • Anonyymi

        Usimkissa tapauksissa rakkauden varjolla mangutaan etuja itselleen , jos ei saa tahtoaan läpi niin syytetään ettei rakasta , niin että oikea rakkaus pitäisimolla pyyteetön eikä aseta vaatimuksia kenellekkään
        Kuinka moninaiihen pystyy. En usko että moni


    • Anonyymi

      Kummallista

      raamatun sana sanoo

      rakkaus on suurin kaikesta,


      kuinka se analysoidaan,, kuinka ihminen tajuaa sen,,,,

      • Anonyymi

        EI ihminen sitä tajuakkaa,,

        jos tajuaisi
        maailma olisiki paratiisi,

        tuo koulukiusaaminenki loppuis, sitä ei olisi ollenkaa,,,


    • Anonyymi

      Emme osanneet rakastaa emme osanneet arvostaa
      se on ny sitten myöhästä valittaa
      ku yksin joutuu loppu elämän elämään,,
      vanhaa ku ei huoli enään kukaan vaivoikseen,,,

      muinoin sanottiin,
      nuorena ihmisen pitää naimisiin mennä,

      • Anonyymi

        Niin ja kukaan vanha ei enään huoli ketään vaivoikseen,,,


    • Anonyymi

      Osasiko joku rakastaa,,
      tunnetko itsesi onnistuneeksi,,,

      • Anonyymi

        Eikös se rakkaus omiin lapsiin ole ihan normaalitilassa vanhemmille , monet vaikeudet sen rakkauden kanssa mennään lävitse . Mutta se kestää .


    • Anonyymi

      Minä rakastin mutta en saanut vastakaikua. En edes hyväksyntää
      Vielä aikuisiällä ja ollessani kahden lapsen perheen huoltaja yritin olla mieliksi äidilleni.
      Kävimme vierailulla. Äitini leskeydyttyä kävin hoitamassa hänen talonsa työt läpi vuoden.
      Korkein kiitos oli se, kun ei moitittu tekemistä. Sitä sattui hyvin harvoin.
      Varhaisimpia muistojani oli se kun itkin ullakolla vanhempieni riidellessä ja äitini syyttäessä minun olemassa oloani syynä heidän riitaiseen liittoonsa.
      Tietenkään vanhemmalta veljeltäni äitini ei odottanut mitään.

      Tuo inho ulottui lapsiimmekin. Hyvätapaisia. Menestyivät koulussa. Lukiossa matematikkastipendit.
      Toinen opiskeli meteorologiksi. Toinen teknisen fysiikan DI:ksi.

      Vihellettyäni pelin poikki minua harmitti se, että olin kymmenet vuodet yrittänyt saada äitini hyväksyntää.

      Kun sitten sairaalasta soitettiin ja sanotiin, että halutessani vielä nähdä äitini hengissä niin aikaa olisi ehkä yksi tunti.
      Ajoaikaa sairaalaan oli 15 minuuttia muutta pelasin varman päälle ja käväisin sairaalassa vajaan kolmen tunnin jälkeen. Vainaja ei enää osoittanut minulle aikaisemmin tyypillistä halveksuntaa.

      • Anonyymi

        Olipa surullinen tarina,,,,, syvä osaanottoni sinun käsrmystesi takia,
        kumpa taakkaasi voisin kantaa edes hitusen,
        luoja sinua auttakoon jaksamaan ja antamaan iloa ja hyvää mieltä tästä eteenpäin,
        ja kaikke hyvää tämän päivän jälkeiseen elämääsi,


        -- mun vanhemmat rakasti meitä kaikkia sisarruksia viimesen päälle loppuun asti, tekivät kaikkensa että meillä kaikilla olisi ollu hyvä elämä,

        liin pitkä elämäntarina tähän kirjoitettavaksi,
        mutta
        kaipaan tänä päivänäki heitä vaikka heidän kuolemastaan on kymmeniä vuosia,
        he elävät tänä päivänäki minun muistoissani
        kuin olisivat läsnä nytki,
        vanhempieni rakkaus on suurinta,

        pakko todeta raamatun sanan mukaan
        RAKKAUS ON SUURIN KAIKESTA !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa surullinen tarina,,,,, syvä osaanottoni sinun käsrmystesi takia,
        kumpa taakkaasi voisin kantaa edes hitusen,
        luoja sinua auttakoon jaksamaan ja antamaan iloa ja hyvää mieltä tästä eteenpäin,
        ja kaikke hyvää tämän päivän jälkeiseen elämääsi,


        -- mun vanhemmat rakasti meitä kaikkia sisarruksia viimesen päälle loppuun asti, tekivät kaikkensa että meillä kaikilla olisi ollu hyvä elämä,

        liin pitkä elämäntarina tähän kirjoitettavaksi,
        mutta
        kaipaan tänä päivänäki heitä vaikka heidän kuolemastaan on kymmeniä vuosia,
        he elävät tänä päivänäki minun muistoissani
        kuin olisivat läsnä nytki,
        vanhempieni rakkaus on suurinta,

        pakko todeta raamatun sanan mukaan
        RAKKAUS ON SUURIN KAIKESTA !

        Avioiduin 1969 eikä vaimoni muutamaan vuoteen ymmärtänyt asennettani.
        Viimein, saatuaan riittävän monta kertaa nenälleen alkoi hänkin havaitsemaan itseensäkin ja lapsiimme kohdistuvan hylkimisilmiön.
        Anoppini oli hieno ihminen!
        Koko kuvion täydensi se, että erinomaisen vanhemman veljeni vaimo oli sentään sairaanhoitaja ja minun vaimoni vain kansakoulun käynyt liikeapulainen.

        Eräs esimerkki riittämättömyydestä. Tyttäremme sai lukion päättäjäisissä pitkän matematiikan stipendin. Äitini reaktio. Jos se on niin etevä niin miksi se ei saanut USEAMPIA?
        Poikamme sai samoin matikkastipendin mutta sitä ei äitini ollut näkemässä eikä moittimassa.


      • Anonyymi

        Jospaäitisi ei ollut terve psyykkisesti eikä saanut mistään apua. Paljon sitä voi sanoa kiukuspäissäni meinaamatta mitään . Jospa hän ei ollut onnellinen isäsi kanssa , tai oliko hän saanut osakseen rakkautta lapsena .syitä on monia ei niiden aina tarvitse olla ilkeyttä edes .
        Itse kyllä yritin viimeiseen asti olla yhteydessä äitiini, vaikka se elämä hänen kanssaan ei ollut ihan sitä mitä olisin toivonut, sillä hän oli vaikeiden olosuhteiden uhri itse joa tietysti oli vaurioittanut häntä elämässään .
        Joten kaikkeeen on aina syynsä , ja kun ajattelee niitä ilman katkeruutta ja vihaa niin herää huomaamaan syytkin . Joten sisällä sydämmessään hän varmaan rakasti lapsiaan osaamatta sitä näyttää .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospaäitisi ei ollut terve psyykkisesti eikä saanut mistään apua. Paljon sitä voi sanoa kiukuspäissäni meinaamatta mitään . Jospa hän ei ollut onnellinen isäsi kanssa , tai oliko hän saanut osakseen rakkautta lapsena .syitä on monia ei niiden aina tarvitse olla ilkeyttä edes .
        Itse kyllä yritin viimeiseen asti olla yhteydessä äitiini, vaikka se elämä hänen kanssaan ei ollut ihan sitä mitä olisin toivonut, sillä hän oli vaikeiden olosuhteiden uhri itse joa tietysti oli vaurioittanut häntä elämässään .
        Joten kaikkeeen on aina syynsä , ja kun ajattelee niitä ilman katkeruutta ja vihaa niin herää huomaamaan syytkin . Joten sisällä sydämmessään hän varmaan rakasti lapsiaan osaamatta sitä näyttää .

        Hylkiminen oli systemaattista. Olin ilmeisesti vahingon laukaus. Isäni päästyä haavoittumisensa jälkeisten sairaalakuukausien jälkeen pois niin aloin itämään ja synnyin 1943.
        Sotien kokemukset olivat vaikuttaneet isäni psyykeen ja kotiutumisen jälkeinen, päivittäinen riitely tuli minun syykseni. Äitini teki sen selväksi.

        Entä inhon siirtäminen meidän lapsiimme? Veljeni oli perheineen suurenmoinen, täydellinen.

        Eräs kuvaava tapahtuma. Stipendillä palkitun tyttäremme lakkiaisjuhlissa äitini vaati kesken iltapäivän juhlan ja talon ollessa täynnä vieraita, tyttöä viemään hänet hautausmaalle minun isäni haudalle. Ei ollut mikään kalenteriin liittyvä päivä. Ei isäni syntymäpäivä, ei kuolinpaivä, ei nimipäivä, ei mitään yhdistävää.
        Kokemuksesta tiesimme. että hautausmaareisu 3:n kilometrin päähän kestäisi ainakin pari tuntia. Penskamme olivat tottuneet siihen, ettei vanhemmille jekylöity vastaan ja äitini oli mestari keksimään vaikka mitä hyppyytystä.
        Tämä on taivahan tosi.
        Aikaisemmin oli yksi jouluaattopäivän hautausmaareisu kestänyt tuon pari tuntia. Poikamme toimi silloin kuskina ja me odotimme aikamme junnua mukaan kuusen koristamiseen.

        Jotain ansioitakin sentään. Olin 13v ikäinen kun äitini järjesti minut erään agraarin propsin kuorintaan saareen. Vesimatkaa noin 3km soutaen. Majoitus yksin havumajassa.
        Yksi huopa, sokeria, näkkäriä, voita, teetä ja hevosenlihasäilykettä.
        Kuorin viikottain 6 päivää. Lauantaisin arvioin puolen päivän tienoon jolloin läksin soutamaan kotiin. Venerannasta matkaa vielä noin 5km.
        Yhden kerran pakenin uidessani vastaan tulevaa kyytä rantaan. Kyy tuli samalle alueelle ja tapoin sen pienen, noin 40cm lyhyen sahaselkäisen.
        Kuorin kuukauden. Tietenkään en saanut pitää palkastani killinkiäkään kuten en myöskään tuon jälkeisten kesätöiden ansioista.
        Häivyin siitä saatanan riitapesästä heti vapaaehtoisen intin jälkeen.
        Häivyin Ruotsiin josta tulin aikanaan Suomeen opiskelemaan.
        Ensimmäisen "oikean" kesälomani, 2 viikkoa, vietin nykyisen vaimoni kanssa 27 vuotisena.

        Tätä kokemustaustaani vasten ärsyynnyn nykyisten nisuahtereiden vinkumisesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hylkiminen oli systemaattista. Olin ilmeisesti vahingon laukaus. Isäni päästyä haavoittumisensa jälkeisten sairaalakuukausien jälkeen pois niin aloin itämään ja synnyin 1943.
        Sotien kokemukset olivat vaikuttaneet isäni psyykeen ja kotiutumisen jälkeinen, päivittäinen riitely tuli minun syykseni. Äitini teki sen selväksi.

        Entä inhon siirtäminen meidän lapsiimme? Veljeni oli perheineen suurenmoinen, täydellinen.

        Eräs kuvaava tapahtuma. Stipendillä palkitun tyttäremme lakkiaisjuhlissa äitini vaati kesken iltapäivän juhlan ja talon ollessa täynnä vieraita, tyttöä viemään hänet hautausmaalle minun isäni haudalle. Ei ollut mikään kalenteriin liittyvä päivä. Ei isäni syntymäpäivä, ei kuolinpaivä, ei nimipäivä, ei mitään yhdistävää.
        Kokemuksesta tiesimme. että hautausmaareisu 3:n kilometrin päähän kestäisi ainakin pari tuntia. Penskamme olivat tottuneet siihen, ettei vanhemmille jekylöity vastaan ja äitini oli mestari keksimään vaikka mitä hyppyytystä.
        Tämä on taivahan tosi.
        Aikaisemmin oli yksi jouluaattopäivän hautausmaareisu kestänyt tuon pari tuntia. Poikamme toimi silloin kuskina ja me odotimme aikamme junnua mukaan kuusen koristamiseen.

        Jotain ansioitakin sentään. Olin 13v ikäinen kun äitini järjesti minut erään agraarin propsin kuorintaan saareen. Vesimatkaa noin 3km soutaen. Majoitus yksin havumajassa.
        Yksi huopa, sokeria, näkkäriä, voita, teetä ja hevosenlihasäilykettä.
        Kuorin viikottain 6 päivää. Lauantaisin arvioin puolen päivän tienoon jolloin läksin soutamaan kotiin. Venerannasta matkaa vielä noin 5km.
        Yhden kerran pakenin uidessani vastaan tulevaa kyytä rantaan. Kyy tuli samalle alueelle ja tapoin sen pienen, noin 40cm lyhyen sahaselkäisen.
        Kuorin kuukauden. Tietenkään en saanut pitää palkastani killinkiäkään kuten en myöskään tuon jälkeisten kesätöiden ansioista.
        Häivyin siitä saatanan riitapesästä heti vapaaehtoisen intin jälkeen.
        Häivyin Ruotsiin josta tulin aikanaan Suomeen opiskelemaan.
        Ensimmäisen "oikean" kesälomani, 2 viikkoa, vietin nykyisen vaimoni kanssa 27 vuotisena.

        Tätä kokemustaustaani vasten ärsyynnyn nykyisten nisuahtereiden vinkumisesta!

        "ja synnyin 1943".

        Niin minäkin olen, joten tervehdys sinulle "Flegu", koska olen hyvin liikuttunut jutuistasi, joita olen lukenut ja tunnistan sinut, käytitpä mitä nimmaria hyvänsä ja nyt olet päättynyt anonyymiksi. Ymmärrettävää, vaikka ei niin salaperäistä.

        Minäkin lähdin kodistani jo 11-vuotiaana, mutta vain saattamaan serkkuani Hesaan , mutta en vihassa, vaan koska "olin niin luotettava" saattamaan 8-vuotiasta kotiinsa.

        Olinhan aloittanut kouluni jo 5-vuotiaana, joten sen aikainen oppivelvollisuus oli suoritettua jotain jatkokoulua vaille ja sen kävin kotona.

        Rippikouluun kuitenkin palasin Hesaan, vaikka alun kävinkin siellä kotipaikkakunnalla.

        No, eipä tässä tämän enempää tällä kertaa.


      • Anonyymi

        Kuin omasta elämästäni olisin lukenut varsinkin äidistäni. Isäni ei ollut yhtä kova ja
        armoton.
        Päätin, että minusta ei samanlaista tule. Mitä rakkauteen ja sen näyttämiseen tulee
        olen "antanut palaa".
        Ihmiset ja "maailma" tarvitsee eniten rakkautta.
        Kaikki rakkaus on hyvää.


    • Anonyymi

      Tulihan sitä rakasteltua ympäri mualimaa kunnes rauhotuin , ja hänen verkk
      oonsa tartuin ku särki ;)

      Vanha Skönö

      • Anonyymi

        JAAAA,, milloin tuo ihme tapahtui,
        jäit verkkoon ????


    • Anonyymi

      Turha syytellä itseään, jokainen on elänyt niillä ehdoilla mitä elämä heille on antanut.
      Miten itse koimme lapsuuden, ? hyvin harvoja lapsia oli paapottu mitenkään kotona, lapset vaan olivat osa elämää. Mitään ei voi antaa jota ei itse ole kokenut .
      Turha näiden nykylasten kulkea itsesäälissä ja vatvoa asioita joita heidän vanhempien olisi pitänyt muka ymmärtää
      Ei silloin ollut edes hoitoa masennuksiin jota varmaan moni koki elämässään , ja elämä oli ihan erilaista silloin mitä se on nyt.
      Jos joku voi huonosti niin kukaan ei oikein sellaistakin ymmärtänyt saatikka että olisi auttanut jotenkin .
      Tieteelliset asiat eivät olleet tapeetilla sodan jälkeen, ihmiset elivät paljosti uskomusten vallassa .pakkoavioliittoja oli joka puolella kun alettiin odottamaan lasta niin mentiin naimisiin . Joten aika köyhää elämää se oli monella tunnetasolla.

      Nyt siten aikuiset lapset pyörivät itsesäälissä joka asiasta, ja sanovat miten vanhempien olisi pitänyt olla heitä kohtaan , siis nykyajan halikautta , joka sinänsä on ihanaa että tunteita voi näyttää , ei voi verrata entisiin elämän tapoihin
      . Toisaalta nämä aikuiset lapset pärjäävät hyvin maailmalla ja kouluttavat omia lapsiaan , mikä on todella hyvä asia, siis jotain sentään onnistuttu antamaan , siis ovat pärjänneet hyvin ja kaikki työtätekeviä ,
      Lapsetkin asuvat kauan nykyisin kotonaan , ja moni ei edes yli kaksikymppisenä maksa lapsuuden kotiinsa mitään ruuasta, sähköstä ja muista menoista mitä huushollissa on , joten onko se sitten sitä suurta rakkautta kun aikuiset ihmiset asuvat ilmaiseksi kotonaan , usein vielä tuodaan tyttö/ poika ystäväkin olemaan yhtenä perheestä .

      Niin että jokaisella sukupolvella on omat surunsa . Itse en alistu mitään Suruvirttä valittamaan lapsuudestani , sillä vanhemmat elivät sen ajan edellytyksillä, ja kasvatus sen mukaista. Tekivät kuten osasivat. Joten aikaa aikaa kutakin

      • Anonyymi

        Rakkaus on huolenpitoa, vierellä kulkemista ja taakse poistumista ´kun ei ole tarpeellinen.
        Sitä, että jaksaa kun ei millään jaksaisi.
        Ettei kaivele menneitä. Muisti ei ole kaikilla sama.
        Kyllä sitä on harjoiteltu muutama vuosikymmen. Nyt on muistelemisen vuoro ja lastenlastenlasten elämän seuraaminen,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakkaus on huolenpitoa, vierellä kulkemista ja taakse poistumista ´kun ei ole tarpeellinen.
        Sitä, että jaksaa kun ei millään jaksaisi.
        Ettei kaivele menneitä. Muisti ei ole kaikilla sama.
        Kyllä sitä on harjoiteltu muutama vuosikymmen. Nyt on muistelemisen vuoro ja lastenlastenlasten elämän seuraaminen,

        Voi lähteä rauhassa, omakin elämä jatkuu lastenlastenlapsissa ja siitäkin eteenpäin.


      • Anonyymi

        11:06:03 Hyvin kirjoitit, samaa mieltä kanssasi.

        Turha muhia katkeruudessa ja kateudessa, jotka kulkevat usein yhdessä, ja syy on aina
        muissa. Järjenkäyttö puuttuu näiltä suruvirren veisaajilta.


      • Anonyymi

        "Mitään ei voi antaa jota ei itse ole kokenut"
        Rakkautta voi antaa, vaikkei olisi sitä itse saanut.


      • Anonyymi

        Minun lapseni on 60 v. ja asuu peräkammarissani minun kustannuksellani. Hän eli työnsä ja avioliittonsa loppuun, eikä hän enää selviydy työttömänä ja perheettömänä. En tiedä, onko se rakkautta, että sallin hänen elää huushollissani korvauksetta.
        Mihin hän menisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitään ei voi antaa jota ei itse ole kokenut"
        Rakkautta voi antaa, vaikkei olisi sitä itse saanut.

        Tuosta voisi olla vahvasti eri mieltä. Sellainen, joka ei ole saanut rakkautta, ei tiedä, mitä ja miten sitä annetaan. Rakkaus voi olla myös kylmää, rakastaa ihan hirrrveästi, muttei osaa sitä mitenkään näyttää eikä sanoittaa.


    • Anonyymi

      Kuolinvuoteella äiti on se, jota huudetaan avuksi myös nämä vanhempien
      solvaajat.

    • Olen mnesti miettinyt poikamme kuoleman jälkeen kuinka toisin tekisin monta asiaa jos sasin elää kaiken alusta.
      Olin hyvin nuori, tein paljon virheitä.
      Mutta hieno poika tuli, rakkaudessa en säästellyt. Hän tunsi olevansa rakastettu, sekin on tärkeää.
      Ei mitään voi enää muuttaa, usen vajoan ajatuksiini ja mietin mennyttä elämää.

      • Anonyymi

        Niimpä,
        kukaan meistä ei ole täydellinen,
        vaikka omat lapset ovatki maailman rakkaipia ja tärkeitä
        mutt-ku nuorena ihminen tekee virheitä , niin minäki,
        kun esm saa väärää informointia esm. kasvatuksesta, huh,
        kasvatus medootiki ovat muuttuneet vuosien varrella, siihen aikaan kun omat lapset oli pieniä
        julkisuudessa vouhotettiin ninsanotun " VAPAAN KASVATUKSEN " puolesta ,
        siinä meni moni vanhempi suu pyöreeksi,
        muaki sanottiin " EI SAA KOMENTAA TULEE TRAUMOJA LAPSELLE "
        huh ja kauhistus sitä aikaa,

        luojan kiitos kaikista tuli kunniallisia yhteiskuntakelpoisia ihmisiä,
        yrittäjiäki joistaki,

        maailma vei heidät mennessään,


    • Anonyymi

      EN osannu rakastaa,,,, vaikka rakastin,,,
      kaikki rakkaani vihaavat minua,,

      maailma vei kaikki luotani pois,,,

      itken itkujani kuolemaani asti,,,

      jääkää hyvästi,,,

      luoja olkoon kanssanne pitäköön teistä hyvää huolta , ohjatkoon oikeaan,
      suojelkoon ja varjelkoon kaikelta pahalta,


      kun itse en osannu
      vaikka rakasitin teitä,,,

      • Anonyymi

        Onko ihmisillä niin kiire, vai ovatko he laput silmillä, ovatko he aina oikeassa, eivätkö he osaa myötäelää, vai mistä johtuu, että perhe kaikkoaa ympäriltä ja vanhuus vietetään yksin? Eikä ikääntyneenäkään ymmärrä syytä?


      • Anonyymi

        Mietin, miltä tuntuu lapsistasi ja lapsenlapsistasi, kun tietävät asenteesi. Kyllä tuollainen valittaminen ja katkeruus karkoittaa rakastavimmankin ihmisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko ihmisillä niin kiire, vai ovatko he laput silmillä, ovatko he aina oikeassa, eivätkö he osaa myötäelää, vai mistä johtuu, että perhe kaikkoaa ympäriltä ja vanhuus vietetään yksin? Eikä ikääntyneenäkään ymmärrä syytä?

        Kun aikoinaan otin puhelun, vanha sukulainen sanoi JOKA kerran: "No sinäkö siellä soitat, minä kun olen luullut, että olit kuollut ja kuopattu, kun et meikäläistä enää muista. Onko joku hätänä?"
        Soittovälit pitenivät, eihän minulla ollut koskaan sellaista hätätilannetta, että olisin häneltä apua tarvinnut.
        Olen varma, että hän kertoi muille senioritalossa, kuinka kiittämätön olin.
        Tässäkin ketjussa näitä marttyyreja on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietin, miltä tuntuu lapsistasi ja lapsenlapsistasi, kun tietävät asenteesi. Kyllä tuollainen valittaminen ja katkeruus karkoittaa rakastavimmankin ihmisen.

        Ei minua häiritse mitenkään, enkä koe ihmisen tunteita ja tuntemuksia
        valittamiseksi.
        Ennemmin häiritsee itseensä tyytyväiset ihmiset, jotka mainostavat hyvyyttään
        ja erinomaisuuttaan. Mitä he sillä yrittävät todistaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietin, miltä tuntuu lapsistasi ja lapsenlapsistasi, kun tietävät asenteesi. Kyllä tuollainen valittaminen ja katkeruus karkoittaa rakastavimmankin ihmisen.

        SInä ilmeisesti olet tunneköyhä,
        siis narsisti-luonne, et koe empatiaa etkä muitakaan myötä elämisen tunteita, ainaki tekstin perusteella tulee vahva vaikutus narsistiluonteesta,

        meikäläinen on taas hyvinki tunneherkkä, myötäeläjä tyyppi,
        jaksan kunnella jos jollaki on jotain vaivaa tai elämä kolhii liian lujaa,
        olen ehdottomasti avuksi jos voin,

        no meitä on menlaisia taapalaajia maanpäällä,
        en pidä ilkeistä ilkeämielisistä ihmissitä
        kuten sinäki vaikutat ilkeä luonteiselta tyypiltä,

        toivottavasti elämä kantaa sinuaki vaikka olet ilmeisen katkera elämälle, olet ilmeisesti kokenu paljon pettymyksiä,
        siksi olet piittaamaton toista ihmisistä tunne lähinnä ärtymystä muitten ihmisten elämän ilosta ja myötä elämisen rakkaudesta.

        luoja sinuaki auttakoon ,


      • Anonyymi

        Lopeta itkeminen ja ole hyvillä mielin, että sinulla on läheisiä omaisia. Pidä itse yhteyttä. Muista merkkipäivät. Ota yhteyttä Facebookissa. Osallistu.kerro omat kuulumisesi. Lopeta marttyyrin rukoushetket, pyydä lapsillesi hyvää elämää.
        Lähetä joulukortit lapsille.
        Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minua häiritse mitenkään, enkä koe ihmisen tunteita ja tuntemuksia
        valittamiseksi.
        Ennemmin häiritsee itseensä tyytyväiset ihmiset, jotka mainostavat hyvyyttään
        ja erinomaisuuttaan. Mitä he sillä yrittävät todistaa ?

        Oletpa kovakorvainen, jos tuo ruikutus ei häiritse. Mitä vastaat valittajalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minua häiritse mitenkään, enkä koe ihmisen tunteita ja tuntemuksia
        valittamiseksi.
        Ennemmin häiritsee itseensä tyytyväiset ihmiset, jotka mainostavat hyvyyttään
        ja erinomaisuuttaan. Mitä he sillä yrittävät todistaa ?

        Millaisia teidän tapaamisenne ovat? Ettekö iloitse toisistanne, nauti yhdessä olon hetkistä,?
        Millä tavoin koette tapaamisenne valittamisen ja vaihtoehtoisesti hyvyyden mainostamiseksi!
        Minä suosittelen ihan normaalia kyläilyä ja kuulumisten vaihtoa ilman taka-ajatuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SInä ilmeisesti olet tunneköyhä,
        siis narsisti-luonne, et koe empatiaa etkä muitakaan myötä elämisen tunteita, ainaki tekstin perusteella tulee vahva vaikutus narsistiluonteesta,

        meikäläinen on taas hyvinki tunneherkkä, myötäeläjä tyyppi,
        jaksan kunnella jos jollaki on jotain vaivaa tai elämä kolhii liian lujaa,
        olen ehdottomasti avuksi jos voin,

        no meitä on menlaisia taapalaajia maanpäällä,
        en pidä ilkeistä ilkeämielisistä ihmissitä
        kuten sinäki vaikutat ilkeä luonteiselta tyypiltä,

        toivottavasti elämä kantaa sinuaki vaikka olet ilmeisen katkera elämälle, olet ilmeisesti kokenu paljon pettymyksiä,
        siksi olet piittaamaton toista ihmisistä tunne lähinnä ärtymystä muitten ihmisten elämän ilosta ja myötä elämisen rakkaudesta.

        luoja sinuaki auttakoon ,

        Jos karsinoit omaisesi noiden päättelyittesi mukaan, niin luoja sinuakin auttakoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos karsinoit omaisesi noiden päättelyittesi mukaan, niin luoja sinuakin auttakoon.

        07:07:26

        sinun on syytä mennä psykiatriseenhoitoon,
        suositellaan piakista terapiaa
        saadaksesi elämäsi jokseenki normalisoitua
        ja tuo katkeruus se on sinulle itsellesi todella huonojuttu,
        se heijastuu kaikkin lähisiisi
        olet katkera elämään pettyny kylmäävä ihminen,

        hakeudu pikaisesti pykiatsiseen hoitoon, saat edes loppuelämäsi normalisoitua, luulisin,
        vai onko kenties jo liian myöhäistä sinulle toipua hyvään onneliseen elämään,

        koitahan opetella olemaan ihminen ihmiselle,

        läheisesikin siitä tulisi onnelisemmaksi. hekin kaipaa varmasti sinulta rakkautta, mutta saavatko,
        luulempa eivät saa
        sillä luonteesi on kylmä
        pelkää vaatimuksia ja tuomitseva mieli moitit varmasti kaikkialäheisiäsi, ja heillä taatusti on paha olla, kärsivät suunnattomasti rakkauden puuteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SInä ilmeisesti olet tunneköyhä,
        siis narsisti-luonne, et koe empatiaa etkä muitakaan myötä elämisen tunteita, ainaki tekstin perusteella tulee vahva vaikutus narsistiluonteesta,

        meikäläinen on taas hyvinki tunneherkkä, myötäeläjä tyyppi,
        jaksan kunnella jos jollaki on jotain vaivaa tai elämä kolhii liian lujaa,
        olen ehdottomasti avuksi jos voin,

        no meitä on menlaisia taapalaajia maanpäällä,
        en pidä ilkeistä ilkeämielisistä ihmissitä
        kuten sinäki vaikutat ilkeä luonteiselta tyypiltä,

        toivottavasti elämä kantaa sinuaki vaikka olet ilmeisen katkera elämälle, olet ilmeisesti kokenu paljon pettymyksiä,
        siksi olet piittaamaton toista ihmisistä tunne lähinnä ärtymystä muitten ihmisten elämän ilosta ja myötä elämisen rakkaudesta.

        luoja sinuaki auttakoon ,

        Terävästi kuite kin pystyt lyhyestä kommentista lukemaan luonteenpiirteet ja pettymykset.
        Ei kovin sydämelliseltä tunnu loppukaneettisikaan:" luoja sinuaki auttakoon".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        07:07:26

        sinun on syytä mennä psykiatriseenhoitoon,
        suositellaan piakista terapiaa
        saadaksesi elämäsi jokseenki normalisoitua
        ja tuo katkeruus se on sinulle itsellesi todella huonojuttu,
        se heijastuu kaikkin lähisiisi
        olet katkera elämään pettyny kylmäävä ihminen,

        hakeudu pikaisesti pykiatsiseen hoitoon, saat edes loppuelämäsi normalisoitua, luulisin,
        vai onko kenties jo liian myöhäistä sinulle toipua hyvään onneliseen elämään,

        koitahan opetella olemaan ihminen ihmiselle,

        läheisesikin siitä tulisi onnelisemmaksi. hekin kaipaa varmasti sinulta rakkautta, mutta saavatko,
        luulempa eivät saa
        sillä luonteesi on kylmä
        pelkää vaatimuksia ja tuomitseva mieli moitit varmasti kaikkialäheisiäsi, ja heillä taatusti on paha olla, kärsivät suunnattomasti rakkauden puuteesta.

        Unohdit sanoa, että hänen tulisi ottaa sinusta oppia, sillä onhan selvää, että olet empaattinen ja sydämellinen ihminen, täynnä lähimmäisen rakkautta ja hyväntahtoisuutta. Jokainen lukija voi sen todeta kirjoituksesi perusteella.
        Lämminhenkinen kehoitus mennä psykiatriseen hoitoon kannustaa yksinäistä vanhusta selviytymään.


    • Anonyymi

      Moniko etääntynyt sukulainen haluaa tavata suvun vanhinta sanoakseen jäähyväiset?
      Eikö tapaamisen pitäisi olla iloinen tapahtuma, jossa oltaisiin onnellisia siitä, että onnistuttiin kokoontumaan yhteen viettämään iloista sukutapaamista iäkkään omaisen kanssa.
      Aika latistuneeksi tunnelma menisi, jos se ikäihminen alkaisi hyvästellä jälkipolvia ja ennustaa lähtöään.
      Almanakka se on nuoremmillakin. Miksi valitella lähtöään etukönössä jatkuvasti! Kaikki sen voivat mieltää joka tapauksessa.
      Iloitse elämäsi päivistä.

      • Anonyymi

        Itse 90- vuotisena ymmärrän olla kiitollinen mahdollisuudesta yhdessäoloon ja tapaamisiin, eikä ole tapanani vaivojeni luettelemisella pilata niitä hetkiä, puhumattakaan, että tekisin niistä jäähyväistiaisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse 90- vuotisena ymmärrän olla kiitollinen mahdollisuudesta yhdessäoloon ja tapaamisiin, eikä ole tapanani vaivojeni luettelemisella pilata niitä hetkiä, puhumattakaan, että tekisin niistä jäähyväistiaisuuksia.

        Jaaa
        Sinähän fiksu olet , hyvä niin, täydellinen ileisesti,

        olet varmaanki tavallista parempi ihmisenä,



        meikäläinen on ihan tavllinen ihminen
        minussa on kaikki hyvät ja huonot puoleni
        katos kun olen vain i h m i n e n !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaaa
        Sinähän fiksu olet , hyvä niin, täydellinen ileisesti,

        olet varmaanki tavallista parempi ihmisenä,



        meikäläinen on ihan tavllinen ihminen
        minussa on kaikki hyvät ja huonot puoleni
        katos kun olen vain i h m i n e n !

        Tavallinen ihminen?
        Joten järjestät hyvästijättötilaisuuksia jälkipolviesi kanssa. Ihmettelet sitten, mikseivät käy useammin.
        Jäähyväiset jätetään vain kerran.


    • Anonyymi

      Kun rakkaus ei riitä ,,,,,,,,,,,,

      eikä osaa vaikka tahtois ,,,,,

    • Anonyymi

      Ei ole rakkautts ilman rakastelua
      Ö

      • Anonyymi

        jaaaa, mä huomasin aina kun meillä puolison kanssa oli ollu riitaa ja minä vihanen, sitten kun illalla hän oikein rakasteli mun kaa,
        hän aina oletti että riita on sitten sovittu,

        pikkusen mua salaa nauratti mutta en ollu moksiskaan
        annoin hänen luulla niin,

        elettiin kunnes kuolema erotti,
        joskus kyselen luojalta, erottiko kuolema meidät,
        ku en ole uuttakaa ettiny ainutta päivääkää, olen eläny ihan yksin ja ootellu omaa kuolemaa jo yli kymmenen vuotta, eikä vieläkää ole viikate mies tullu mua hakemaan,

        ties kuinka kauan vielä pitää elää, varmaan pitkästi yli sata vuotta , luulen,


      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa.

        joo ei niin, rakkautta on ilman seksiäki,
        kuten kaikki tietää

        kaikein suurin takkaus olisko itserakkaus siis joka käsittää kaikki omat läheiset sillä jostain syystä oamiset
        kuten omat vanhemmat, omat lapset , sisaret ja veljet serkut sedät ja tädit
        niitä ihminen rakastaa elämän loppuun asi , eikä siihen llity seksiä, seksi kuuluu avioparin elämään ja tietenki oma puoliso on aina se maailman tärkein ihminen
        koska onhan se minun, ja minun jälkeläisteni isä,
        siimäpä miettimistä juhannukseksi
        joille rakkaus ja rakkauden merkitys on vielä hakusessa ja hukassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo ei niin, rakkautta on ilman seksiäki,
        kuten kaikki tietää

        kaikein suurin takkaus olisko itserakkaus siis joka käsittää kaikki omat läheiset sillä jostain syystä oamiset
        kuten omat vanhemmat, omat lapset , sisaret ja veljet serkut sedät ja tädit
        niitä ihminen rakastaa elämän loppuun asi , eikä siihen llity seksiä, seksi kuuluu avioparin elämään ja tietenki oma puoliso on aina se maailman tärkein ihminen
        koska onhan se minun, ja minun jälkeläisteni isä,
        siimäpä miettimistä juhannukseksi
        joille rakkaus ja rakkauden merkitys on vielä hakusessa ja hukassa.

        Kuulostaa ihanalta :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa ihanalta :)

        joo , se on myös totta eleämässä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa.

        Mikä ei pidä paikkaansa sinun mielestä, kerrohan, ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ei pidä paikkaansa sinun mielestä, kerrohan, ?

        Väite, ettei rakkautta ole ilman rakastelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väite, ettei rakkautta ole ilman rakastelua.

        olet oikeassa,
        kyylä on rakkautta ilman seksiäki,

        pitkän elämän eläneentä jokainen ihminen tietää että seksi loppuu ihan luonnolisista syystä fyysisen rapeutumisen seurauksen
        mutta siittä huolimatta rakkaus kestää ilman seksiäki
        kunnes kuolema erottaa
        ON itse koettu juttu.


    • Anonyymi

      Kokonaista 45 vuotta tuki harkitukdi eroa.vasta päällr kahdekssnkymppisenä uskalson ottaa sen..
      Hyvä että edes silloin

    • Anonyymi

      Siitähän saa elämään sisältöä jopa piristyy kun alkaa nuukailla et jäis jotain perintöäkin :)

      • Anonyymi

        jaa niinkö sinä teet,
        no hyvä
        oletko nyt pirteämpi,

        kerrohan,


    • Olen hyvilläni että on hyvät välit tyttären perheen kanssa.
      Poikamme kuoli jo 14-vuotta sitten, hänellä ei ollut lapsia.
      Pojan kanssa oli samanlaiset temperamentit, saatettiin huutaa kovastikin jos tuli erimielisyyttä, mutta samna tien oltiin taas kavereita.
      tyttären perhe asuu kaukana joten ei nähdä usein. mutta pidetään yhteyttä monin tavoin.
      Tytär ja vävy olivat käymässä alkuviikosta, voi että meillä oli mukavat juttelut.
      Tyttären kanssa on vain 17-vuotta ikäeroa joten ymmärrämme hyvin toisiamme.
      Olen pahoillani aloittajan puolesta, tiedän kuinka pahalta tuntusi jos en kuulisi mitään tyttärestä ja hänen perheestään.
      Olokin on tänään ollut hyvä, eilen kävin Keskussairaalassa tutkimuksissa, sain uusittua ajokortin mutta aloin tullessa epäillä itseäni.
      Auto menasi mennä väkisin tien sivuun, luulin että rengas on puhjennut. Pysähdyin levikkeelle mutta renkaissa oli ilmaa, sitten tajusin että oli tosi navakka sivutuuli.
      Pääsin viimein kotiin onnekkaasti.
      Ajoivat ohi hurjaa vauhtia, ihmettelin että eikö sivutuuli vaikuta heihin. Annoin tietä hätäsemmille, ei minulla ole kiirettä.
      Ajan aika vähän, mökin ja keskustan väliä, en paljon muuta. Nyt sain kortin viideksi vuodeksi, jos alan epäillä ajotaitoani niin luovun suosiolla kortista.

      • Anonyymi

        minkä ikänen olet
        75 , 80, 85, ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        minkä ikänen olet
        75 , 80, 85, ?

        Täytän Elokuussa 80v.
        Nelikymppisenä oli ikäkriisi, sitä jatkui noin seitsemänkymppiseksi, en halunnut kertoa ikääni.
        Nyt ei ole minkäänlaista ikäkriisiä, olen tyytyväinen kun san herätä uuteen päivään kohtalaisessa kunnossa. Kaikkea ei enää jaksa, eikä ole tarpeenkaan.
        Mutta on minussa turhamaisuutta, ottivat niin huonon kuvan ajokorttia varten että en hyväksynyt sitä.
        Itseänikin huvittaa, kai se kamera on armoton, sellainen kuva kun malli.
        Mutta uskokaa tai älkää, sain ajokorttiin sen kuvan mikä oli entisessä ajokortissa. Sanoivat että kyllä sinut vielä tuostakin tuntee.
        Älkää tuomitko, olkaa armollisa ja naurakaa minulle kuten itsekin teen kun saan vähän aikaa ajatella.


    • Anonyymi

      Rakkaus on ikuinen
      rakkaus kiehtoo aina ihmistä
      jokainen ihminen on joskus rakkautensa vanki !

      • Anonyymi

        Älä yleistä. Ei kukaan ihminen voi puhua missään asiassa jokaisen puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä yleistä. Ei kukaan ihminen voi puhua missään asiassa jokaisen puolesta.

        TÄH
        HÄH ????


    • Anonyymi

      Tärkeää on rakastas lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Puolisolla ei ole väliä.

      • Anonyymi

        TÄH
        HÄH

        mulle ainaki puoliso oli tärkein
        ja lapset toisena sen jälkeen kun aikuistuivat ja lähtivät pesästä,
        sillä lapset keskittyy / keskittyi oman perheensä rakentamiseen
        ja tietenki minä kykyni mukaan myös rahotin heidän elämäänsä, mutta oma puoliso oli lähin ja tärkein hänen kansaanhan minä elin ja " tappelin "
        kyllä puolison on aina täekein ja lapset tietenki pienenä ja vauvana vivät kaiken huomion, mutta kuten nytki näkee
        jälkeläiset EI kerkiä vanhusta katsomaan hyvä kun puhelimella soittelevat kyselevät vieläkö olen elossa, yksi ei edes puhelimella pidä yhteyttä, mutta perintö kelpaa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TÄH
        HÄH

        mulle ainaki puoliso oli tärkein
        ja lapset toisena sen jälkeen kun aikuistuivat ja lähtivät pesästä,
        sillä lapset keskittyy / keskittyi oman perheensä rakentamiseen
        ja tietenki minä kykyni mukaan myös rahotin heidän elämäänsä, mutta oma puoliso oli lähin ja tärkein hänen kansaanhan minä elin ja " tappelin "
        kyllä puolison on aina täekein ja lapset tietenki pienenä ja vauvana vivät kaiken huomion, mutta kuten nytki näkee
        jälkeläiset EI kerkiä vanhusta katsomaan hyvä kun puhelimella soittelevat kyselevät vieläkö olen elossa, yksi ei edes puhelimella pidä yhteyttä, mutta perintö kelpaa,

        Etkö ole vielä elossa? Perintö kuitenkin jaettu?
        Tee lopusta testamentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ole vielä elossa? Perintö kuitenkin jaettu?
        Tee lopusta testamentti.

        heh heh heeee jjooo en ole vielä kuollu,

        enkä tee testamenttia, olen jo niitä varottanu että sitten kun kuolen
        perinnöstä EI TAPELLA vaan sovussa jaetaan kaiken kesken tasan,


      • Anonyymi

        Onneksi ei joutunut tuommoisen akan kanssa naimisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi ei joutunut tuommoisen akan kanssa naimisiin.

        .... jonka mielestä puolisolla ei ole väliä,


      • Anonyymi

        Lapsen paras koti on vanhempien hyvä, lämmin ja sopuisa suhde, joka takaa tunnevammojen vähäisyyden.


    • Anonyymi

      Minulle oli oma puoliso koko elämän tärkein ihminen
      vaikka mielläki on kaikki avioliitton kuuluvat hyvät ja huonommat asiat,

      en ymmärrä niitä ihmisiä jotka ei käsitä oman puolisin tärkeää merkitystä yhteisessä elämässä.

    • Anonyymi

      alotukseen :

      tiijä vaikka osasimmeki
      mutta
      saimmeko vastarakkutta,

      se onki aivan eri asia

      siksi voimme kuvitella ettemme osanneet rakastaa

      syytämme aina itseä kaikesta

      vai mitä olette mieltä ?

      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Kaikki ihmissuhteet ovat vuorovaikutteisia. Molempien osapuolten
        olisi yritettävä ymmärtää ja huomioida toista. Jos kaikki ei mene niinkuin toivoisi
        tai olisi toivonut, ihmisellä on taipumus syyttää itseään, vaikkei toisessakin on saattanut
        olla puutteensa ja asiat ovat menneet solmuun, kun "yhteistä säveltä" ei ole löydetty.
        Ei se kaikkien kanssa ole mahdollistakaan. Joskus ihmisten ajatusmaailmat eivät
        kohtaa, vaikka minkä tekisi. Ihmisen olisi hyvä oppia olemaan joustava ajattelussaan,
        nähdä asiat laajemmin eikä vain omasta näkökulmastaan.
        Kyky asettua toisen ihmisen sijaan on välttämätön kyky ja edellytys hyviin ihmissuhteisiin.


      • Anonyymi

        Rakkauden ilmaiseminen on joillekin vaikeaa. Vaikka saa rakkautta ei osaa ilmaista vastarakkauttaan. Ihmiset ovat niin erilaisia, toiset ovat avoimia ja välittömiä
        ja näyttävät tunteensa, toiset ovat luonteeltaan pidättyväisiä.
        Suomessa yleensäkin ennenvanhaan oltiin pidättyväisiä.
        Ei perheessä sanoilla ilmaistu rakkautta, miehet varsinkin olivat jähmeitä.
        Esimerkiksi isän rakkaus poikaansa saattoi ilmetä ihan muulla tavalla:
        "Ostin pojalle mopon".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakkauden ilmaiseminen on joillekin vaikeaa. Vaikka saa rakkautta ei osaa ilmaista vastarakkauttaan. Ihmiset ovat niin erilaisia, toiset ovat avoimia ja välittömiä
        ja näyttävät tunteensa, toiset ovat luonteeltaan pidättyväisiä.
        Suomessa yleensäkin ennenvanhaan oltiin pidättyväisiä.
        Ei perheessä sanoilla ilmaistu rakkautta, miehet varsinkin olivat jähmeitä.
        Esimerkiksi isän rakkaus poikaansa saattoi ilmetä ihan muulla tavalla:
        "Ostin pojalle mopon".

        Niin, onko "rakastaminen" hellyydenosoituksia ja halipai-hetkiä?
        Eikö vakaa elämä, turvallinen koti, ruoka ja lämmin ole rakkautta, jonka turvin lapsi elää?
        Turvalliset vanhemmat, koulunkäynnin turvaaminen ja läheiset sukulaiset ovat osa sitä rakkautta, jonka turvin suurin osa meistä on kasvanut. Ei "entisaikaan" ollut edes aikaa hypitellä pienokaisia polvella kuin aniharvoin. Monien isät olivat kuukausikaupalla sodissa ja työpäivät olivat pitkiä, työviikot 6-päiväisiä. Pula ja toimeentulo aiheuttivat huolta perheissä. Yhtä kuitenkin pidettiin ja kaikesta selviydyttiin.
        Kyllä se mopon osto on ollut ihan käyttökelpoinen rakkaudenosoitus.
        Mkr.


    • Anonyymi

      "Eikö vakaa elämä, turvallinen koti, ruoka ja lämmin ole rakkautta, jonka turvin lapsi elää?"

      Tietysti on, mutta lapsi ei ehkä vielä osaa ajatella, että tämä on rakkautta.
      Lapsi odottaa luontaisesti vaikkapa halausta tai sanoja tunteakseen itsensä rakastetuksi.

      • Anonyymi

        Just noin

        mun mummoni oli viisas ja hyvin rakas meille lapsille,
        hän antoi aina myös pieniä töitä meille lapsille,
        olin vain muutaman vuoden 3-5 hän tetätti pieniä hommia myös meillä lpsilla,
        esm. käski hakea rantteelta puita
        keittiön hällässä poltettiin puita,
        saattoi olla vai yksi kapula mukana ja se oli hyvä,
        käski joskus puistella pieni matto,
        me lapseki saatiin osallistua muka siivoukseen,
        se oli meistä mukavaa ja tärkeää,
        me veljeni kanssa tunsimme ittemme hyvin tärkeiksi ihmisiksi
        aina kun olimme mummolassa käymässä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just noin

        mun mummoni oli viisas ja hyvin rakas meille lapsille,
        hän antoi aina myös pieniä töitä meille lapsille,
        olin vain muutaman vuoden 3-5 hän tetätti pieniä hommia myös meillä lpsilla,
        esm. käski hakea rantteelta puita
        keittiön hällässä poltettiin puita,
        saattoi olla vai yksi kapula mukana ja se oli hyvä,
        käski joskus puistella pieni matto,
        me lapseki saatiin osallistua muka siivoukseen,
        se oli meistä mukavaa ja tärkeää,
        me veljeni kanssa tunsimme ittemme hyvin tärkeiksi ihmisiksi
        aina kun olimme mummolassa käymässä,

        Pientä siivousta ja pintojen pyyhkimistä, siitä lapset tykkää, saa olla avuksi, tuntuu hyvältä lapsista.
        Myös usein pieni halaus ja kiitos, että olet rakas!
        Suomalaiset ovat usein niin kuin häpeilisivät sanoa toiselle, että olet rakas!
        Se on kuitenkin lapsille kuin vesisade kuihtumassa olevalle kukalle. Tärkeää.
        Usein kyllä moitteita jaetaa vaikka millä mitalla!!. Mutta kiitos on kiven alla.


      • Anonyymi

        Älä vie mopon ostajalta hyvää mieltä. Hän arvosti poikaa, osti mopon, nyt olet sitä mieltä, että halaus olisi riittänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pientä siivousta ja pintojen pyyhkimistä, siitä lapset tykkää, saa olla avuksi, tuntuu hyvältä lapsista.
        Myös usein pieni halaus ja kiitos, että olet rakas!
        Suomalaiset ovat usein niin kuin häpeilisivät sanoa toiselle, että olet rakas!
        Se on kuitenkin lapsille kuin vesisade kuihtumassa olevalle kukalle. Tärkeää.
        Usein kyllä moitteita jaetaa vaikka millä mitalla!!. Mutta kiitos on kiven alla.

        "Pientä siivousta" saivat tyttölapset opetella pienestä pitäen, keittiössä kuoria perunat, kuivata tiskit, juosta käskyn mukaan hakemassa ja tuomassa, pienempiä vahtien, ei koskaan kiitoksen sanaa. Käskyjä toisen perään. Ei lupaa lähteä kavereitten kanssa leikkimään, Laiskuudesta rähjättiin.
        Missäs siinä se rakkaus oli? Missä oli lapsen mielihyvä? Laset tunsivat rakkautta toisiaan kohtaan, mutta aikuisia vältettiin mahdollisuuksien mukaan. Heitä piti teititellä, olla hiljaa ja vastata kun kysytään. Antaa paikka junassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pientä siivousta" saivat tyttölapset opetella pienestä pitäen, keittiössä kuoria perunat, kuivata tiskit, juosta käskyn mukaan hakemassa ja tuomassa, pienempiä vahtien, ei koskaan kiitoksen sanaa. Käskyjä toisen perään. Ei lupaa lähteä kavereitten kanssa leikkimään, Laiskuudesta rähjättiin.
        Missäs siinä se rakkaus oli? Missä oli lapsen mielihyvä? Laset tunsivat rakkautta toisiaan kohtaan, mutta aikuisia vältettiin mahdollisuuksien mukaan. Heitä piti teititellä, olla hiljaa ja vastata kun kysytään. Antaa paikka junassa.

        Minunki lapsuuteni ytävän kotona oli jämäkkä kuri kaikille lapsille, siellä muistaakseni oli lapsia lähes 10
        jokaisella oli tarkaan tiedossa senpäivän velvollisuudet tehtävänä, siellä oli tarkaan jaettu työt,
        joknkun vuoro oli huolehtia tiskaamisesta jonkun vuoro siivoa lattiat joka päivä puhtaaksi, jolla navetta vuoro YM. minusta se oli ihan fiksu perhe, mun tyttö kaverin kanssa oli myös tarkka aikataulu milloin hän sai leikkiä minun kanssa, meillä oli hauskoja leikkejä pihapiirissä, joskus harmitti hänen t a r k k a aikataulu milloin sai lähteä mun kaa leikkimään,

        mun äidillä oli erilainen tapa kasvataa ja opettaa mulla oli enemmän vaapa ,
        mutta kun jotain piti tehdä esm. luututa lattiat , jos ei ollu nurkkia myöten siivottu , mun piti siivota koko lattia uudellen, samoin tiskipöytä piti olla hyvin siivottu, mutta olin myös vapaampi lähtemään leikkimään muitten lasten kanssa,
        vaikkasitten murroijässä tuli taas kyllä ankarat rajotteet,
        äitini saatoi lukita minut huoneeseen etten pöäässy illalla " nyrrisakkiin " mukaan
        se oli kylän nuorten illan myöhäistä kiljumista ja jonkilaista leikkiä
        sinne en päässy heh, jälkeenpäin nyt naurataa,
        hän kai suojeli etti pojat pääse kynsimään liian läheltä,
        huh je heh,
        sain silti elää ihan villin ihan nuoruuden, kuuluin nuorioseuraan , meillä oli tanukursseja ja esiintymisiä pitkin suomea
        kyllä nuoruus ihmisen elämässä on elämän parasta aikaa,
        silloin kaikki on niin ihanaa ja uteliasta ,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minunki lapsuuteni ytävän kotona oli jämäkkä kuri kaikille lapsille, siellä muistaakseni oli lapsia lähes 10
        jokaisella oli tarkaan tiedossa senpäivän velvollisuudet tehtävänä, siellä oli tarkaan jaettu työt,
        joknkun vuoro oli huolehtia tiskaamisesta jonkun vuoro siivoa lattiat joka päivä puhtaaksi, jolla navetta vuoro YM. minusta se oli ihan fiksu perhe, mun tyttö kaverin kanssa oli myös tarkka aikataulu milloin hän sai leikkiä minun kanssa, meillä oli hauskoja leikkejä pihapiirissä, joskus harmitti hänen t a r k k a aikataulu milloin sai lähteä mun kaa leikkimään,

        mun äidillä oli erilainen tapa kasvataa ja opettaa mulla oli enemmän vaapa ,
        mutta kun jotain piti tehdä esm. luututa lattiat , jos ei ollu nurkkia myöten siivottu , mun piti siivota koko lattia uudellen, samoin tiskipöytä piti olla hyvin siivottu, mutta olin myös vapaampi lähtemään leikkimään muitten lasten kanssa,
        vaikkasitten murroijässä tuli taas kyllä ankarat rajotteet,
        äitini saatoi lukita minut huoneeseen etten pöäässy illalla " nyrrisakkiin " mukaan
        se oli kylän nuorten illan myöhäistä kiljumista ja jonkilaista leikkiä
        sinne en päässy heh, jälkeenpäin nyt naurataa,
        hän kai suojeli etti pojat pääse kynsimään liian läheltä,
        huh je heh,
        sain silti elää ihan villin ihan nuoruuden, kuuluin nuorioseuraan , meillä oli tanukursseja ja esiintymisiä pitkin suomea
        kyllä nuoruus ihmisen elämässä on elämän parasta aikaa,
        silloin kaikki on niin ihanaa ja uteliasta ,,,

        Minun äitini teki ristisänatehtäviä sillä aikaa, kun lapset korjasivat pöydän astioista, tiskasivat ja siistivät keittiön, siillä äiti oli tehnyt pitkän työpäivän ja valmistanut ruuan ja nyt lepäsi. Lapset olivat olleet koulussa ja tehneet läksyjä, nyt joutivat hommiin joutessaan ruuan päälle.


      • Anonyymi

        Suomalainen on oppinut pitämään läheisetkin perheenjäsenet käsivarren mitan päässä.
        Tämä mannermainen tyyli poskisuudelmin ja halauksin on monelle varmasti väristyksiä aiheuttava tuskatila. Koronan aikana oli helpompaa, kun ihan käskyn perään piti olla matkan päässä muista.
        Mutta nyt se alkaa taas.
        Monet lapsemmekin karsastavat sukulaistätejä, jotka käyvät kimppuun tervehdyshalauksin. Moni lapsi vetäytyy kuoreensa ja tuntee, että hänen reviirilleen on tunkeuduttu.
        Ei halaaminen ja pusuttelu riitä rakkaudeksi. Pitää olla kiinnostunut lapsesta, puhua hänen asioistaan hänen ehdoillaan, kuunnella ja hyväksyä.
        Se ei merkitse kuulustelua: Miten koulussa menee? Tuliko hyvä todistus? Etkö osaa vielä uida? Pitää mennä ajoissa nukkumaan. Sinun pitää leikata tuo tukkasi.
        Ei se ole rakkautta, se on manipulointia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalainen on oppinut pitämään läheisetkin perheenjäsenet käsivarren mitan päässä.
        Tämä mannermainen tyyli poskisuudelmin ja halauksin on monelle varmasti väristyksiä aiheuttava tuskatila. Koronan aikana oli helpompaa, kun ihan käskyn perään piti olla matkan päässä muista.
        Mutta nyt se alkaa taas.
        Monet lapsemmekin karsastavat sukulaistätejä, jotka käyvät kimppuun tervehdyshalauksin. Moni lapsi vetäytyy kuoreensa ja tuntee, että hänen reviirilleen on tunkeuduttu.
        Ei halaaminen ja pusuttelu riitä rakkaudeksi. Pitää olla kiinnostunut lapsesta, puhua hänen asioistaan hänen ehdoillaan, kuunnella ja hyväksyä.
        Se ei merkitse kuulustelua: Miten koulussa menee? Tuliko hyvä todistus? Etkö osaa vielä uida? Pitää mennä ajoissa nukkumaan. Sinun pitää leikata tuo tukkasi.
        Ei se ole rakkautta, se on manipulointia.

        tota noin ,


        mä en koskaan oppinu halaileen ystäviäni

        ainostaan puolisoni teki poikeuden
        häntä saatoin halata ilman että olisin tuntenu vastenmielisyyttä
        läheisestä kontaktista, se tuntui luonnoliselta,

        olin aina vaivautunu jos ja kun silloin tällöin joku hyökkäsi kimppuun
        mua halamaan
        kun pitkiin aikoihin ei oltu nähty, halaaminen ei ollu koskaan mulle luontaista, vain oma puoliso ja o m a t lapset niitä saatoin halataki,

        joskus mietinki
        onkohan koko halaus kultuuri jotenki SUOMALAISELLE ihmiselle OUTO tapa,
        EI oikeesti kuulu suomaliseen kulttuuriin,
        vai kuinka, oletteko erimieltä,

        joskus puolisoni kanssa naureskeltiin venäläisille mies politikoille TV:ssä,
        kun ne jopa pussasivat toisiaan poskelle ,
        se tuntu meistä suomalaisista tosi oudolta tervehtimiseltä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tota noin ,


        mä en koskaan oppinu halaileen ystäviäni

        ainostaan puolisoni teki poikeuden
        häntä saatoin halata ilman että olisin tuntenu vastenmielisyyttä
        läheisestä kontaktista, se tuntui luonnoliselta,

        olin aina vaivautunu jos ja kun silloin tällöin joku hyökkäsi kimppuun
        mua halamaan
        kun pitkiin aikoihin ei oltu nähty, halaaminen ei ollu koskaan mulle luontaista, vain oma puoliso ja o m a t lapset niitä saatoin halataki,

        joskus mietinki
        onkohan koko halaus kultuuri jotenki SUOMALAISELLE ihmiselle OUTO tapa,
        EI oikeesti kuulu suomaliseen kulttuuriin,
        vai kuinka, oletteko erimieltä,

        joskus puolisoni kanssa naureskeltiin venäläisille mies politikoille TV:ssä,
        kun ne jopa pussasivat toisiaan poskelle ,
        se tuntu meistä suomalaisista tosi oudolta tervehtimiseltä,

        Onko se niin, että suomalainen ei ole tottunut fyysiseen läheisyyteen ?
        Suomalaisen reviiri on ainakin metrin päässä hänestä itsestään.
        Sen lähemmäksi ei kannata eikä sovi yrittää.


    • Anonyymi

      Meidä nuoruudessa ei ollut Kauniita ja rohkeita. Niistä ihmiset on oppineet
      toistelemaan: Olet rakas ! Olet tärkeä !
      Sellaiset sanonnat eivät ennen kuuluneet suomalaiseen perhe-elämään.

      • Anonyymi

        Amerikkalaisten "ailavjuu". hokema kuulostaa aika kornilta suomalaisen mielestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amerikkalaisten "ailavjuu". hokema kuulostaa aika kornilta suomalaisen mielestä.

        Varsinkin suomalaisen suusta se on irvokas.


    • Anonyymi

      Mä hoen aina omille jälkeläisilleni kun soitellaan ensimmäisenä
      " esm. rakas Maijani "
      vaikka jälkeläiseni ovat yli kuusikymppisiä
      aina ensimmäisenä sanon rakas mun jn.
      en tiedä tajuaako ne että kaipaan heitä ja he ovat siellä jossaki aina mielessä ja mulle rakkaita,

      • Anonyymi

        Kyllähän äidin rakkaus omiin lapsiin ei kuole koskaan
        se on totuus,

        vaikka usein näkee tekstejä joissa moititaan äitejä, kyllä joskus isätki saa lunta tupaan jälkeläisiltään,


        " elä elämäsi hymyillen aina "

        vaikka sydän märkänis,

        vanhempien rakkaus omiin lapsiinsa
        todellisuudessa ei kuole koskaan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän äidin rakkaus omiin lapsiin ei kuole koskaan
        se on totuus,

        vaikka usein näkee tekstejä joissa moititaan äitejä, kyllä joskus isätki saa lunta tupaan jälkeläisiltään,


        " elä elämäsi hymyillen aina "

        vaikka sydän märkänis,

        vanhempien rakkaus omiin lapsiinsa
        todellisuudessa ei kuole koskaan,

        Rakkautta on se, että hyväksyy, vaikka olisi itse toiminut toisin. Että ei ilmoita joka asiassa eriävää mielipidettä. Että ei jakele neuvojaan pyytämättä.
        Sukulaisella oli tapana sanoa, että jos ylipäätään haluat onnistua, tuo asia pitää tehdä niinjaniin, mutta TIETYSTI teet kuten haluat.
        Kuinka hauskaa olikaan sitten tehdä ohjeen mukaan!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      127
      3187
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      108
      1292
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1275
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1076
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      13
      1033
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      966
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      957
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      924
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe