Eli otsikossa kysymys, mihin olette päätyneet elämässänne ja miksi?
Minulla on skitsoaffektiivinen häiriö ja ADHD. Olen aina pitänyt koulutusta tärkeänä ja minulla on maisterin tutkinto. Valmistumisen jälkeen työllistymiseni oli superhankalaa ja erityisesti siksi, koska sairauteni oli jollain lailla tiedossa. Yksi vaihe elämästäni meni niin, että viisi vuotta en tehnyt oikestaan mitään järkevää. Sitä ennen olin ollut erinäisissä pätkähommissa alani töissä.
Pikkuhiljaa menin uudestaan töihin. Ensiksi olin myyjänä ja sijaisopettajana. Tällä hetkellä olen toista vuotta määräaikaisena opettajana ja suoritan pedagogisia opintoja. Jotenkin tuntuu, että olen alkanut selviytymään sairauden kanssa. Jaksan töissä kohtalaisesti ja kykenen keskittymään opintoihin.
Olisi ihanaa, jos voisin puhua avoimesti sairaudestani mutta pelkään leimautumista.
Mikä on elämäntilanteenne?
75
1491
Vastaukset
- Anonyymi
Sairaseläkkeelä tällä hetkellä. Diagnoosi skitsofrenia. Töissä viimeksi 2017. Ikää 30 ja mies. Turhauttaa tämä elämäntilanne jossa ei ole minkäänlaista sisältöä ja kaikenlsäksi kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta.
- Anonyymi
Hei
Erittäin hienoa kuulla, että elämä menee eteenpäin. Jos se yhtään auttaa, niin pidän täällä peukkuja puolestasi.
Itse olen sairastanut muunmoassa vakavaa masennusta, about koko elinikäni. Kerkisin jo hyvän aikaa olla työkyvyttömyys eläkkeelläkin, kunnes noin viisitoista vuotta sitten lakimuutoksen turvin rupesin käymään työssä, eläkkeen ohessa.
Siitähän se sitten pikkuhiljaa lähti. Ajan oloon pystyi tekemään hieman vaativampia hommia jne.
Nykyisin menee kai ihan hyvin, ainakin olosuhteisiin nähden. Riippuen toki minkälaisia mittareita käyttää siihen, että mikä on ”hyvin.” Mutta olen itse jokseenkin tyytyväinen, se lienee pääasia.
Siinä mielessä en voi kuin suositella että pyrkii elämässään eteenpäin, oli tilanne mikä tahansa.- Anonyymi
Hieno kuulla, että elämä on myös sinulla mennyt eteenpäin. Itse olen huomannut, että ystäväpiirin valinta auttaa tukemaan elämää. Kaikki pinnalliset rääväsuut ovat entisiä ystäviä ja näin jälkiviisaana huomaankin, että ihmissuhteemme ei ole koskaan ollut aidosti välittävä.
Julkaisen kohta ensimmäisen artikkelin, mikä on minulle iso asia, koska tosiaan sairaus vaikuttaa kykyyni lukea ja kirjoittaa. En kuitenkaan ole luovuta helpolla, vaan seuraan elämäni parhaita puolia.
- Anonyymi
Yritin netistä etsiä sitä uutta HR-alan yritystä, jotka rekrytoi mielenterveyskuntoutujia. Hienoa, että on tällainen mahdollisuus, koska monet meistä saattaakin olla hyvin kykeneviä erilaisiin työtehtäviin.
Lisäksi itse asun mielenterveyskuntoutujien asunnossa. On huojentavaa tietää, että jos työpaikka menee terveyden takia alta, niin minulla on kuitenkin koti. Henkilökunta on ollut tähän mennessä mukavia ja suvaitsevaisia.
Onneksi myös Helsinki järjestää edullisia taidekursseja. Itse harrastin niitä aikoinaan, kun oloni oli kurjin. Sain maalaamisesta voimaa ja nykyään teen sitä aktiivisesti muiden juttujen ohessa.
Liikkuminen on vaikeaa antipsykoottien takia. Haluaisin urheilla enemmän, mutta en löydä siihen motivaatiota. - Anonyymi
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Tein avotyötä paikassa missä oli mt kuntoutujia. Olin siellä 3 vuotta. Sitten minulle kerrottiin, että heillä ei ole mitään tarjota mikä edistäisi terveyttäni, joten etsin uuden avotyöpaikan. Sillä olen mielelläni hyödyksi edes jossain. Lisäksi minulla on lapsia ja mies.
- Anonyymi
Ensitalvesta tulee edellisiä tiukempi Suomen vähäosaisille. Itse saan 1451 € näppiin kk.
Ihmejuttu, että isompiin eläkkeisiin tulee tasokorotuksia.
Kitkuttelemalla elämiseen tottuu. Peruna olisi edullista, mutta masuni ei tykkä siitä liian raskaspitoisena.
Olut ja autokin piti jättää parempiosaisille.
Ei sitä jätkäpoika osannut säästää tuleville päiville penninhyrrää. - Anonyymi
Haaveilen parisuhteesta, mutta vaikea löytää sopivaa kumppania. Uskon, että se olisi vaikeaa ilmankin sairautta, kun mielenkiinnon kohteet eroaa paljon keskiverrosta.
- Anonyymi
Parisuhteesta voi haaveilla ja haaveissa parisuhde onkin pelkkää ihanuutta. Todellisuudessa parisuhde vaatii paljon, skitsofreenikolta ja hänen pariltaan liikaa. Skitsofreenikon on parempi olla yksin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parisuhteesta voi haaveilla ja haaveissa parisuhde onkin pelkkää ihanuutta. Todellisuudessa parisuhde vaatii paljon, skitsofreenikolta ja hänen pariltaan liikaa. Skitsofreenikon on parempi olla yksin.
Uskon, että tämäkin on ihan persoonasta kiinni. Saavathan luonnehäiriöisetkin parisuhteen, niin miksi ei sellaiset, joilla on todettu jokin sairaus.
Ei kaikki skitsoaffektiivisesta häiriöstä tai skitsofreniaa sairastavista näytä ulospäin hulluilta. Jos käy töissä, syö lääkkeet ja huolehtii itsestään sekä omaa miellyttävän persoonan, niin asiat voivat mennä myös hyvin parisuhteessa.
Kun luettelee kriteerejä kumppanilleen, niin toisen terveys on toki tärkeä, mutta siinäkin voi hakea tasapainoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on täyttä elämänkoululaisen potaskaa.
- Anonyymi
Sama ongelma täällä.
Ei pysty löytämään sitä yhteyttä, kun se asioiden ymmärrys taso on niin erillainen.
Siinä pitäisi sitten valehdella itselleen. Ainoa mikä on tullut minulle vastaan on tämä läheisyyden halun tunne tämän ihmisen kanssa. Ja kyllä ulkonäön avulla sen emotionaalisen yhteyden saa, mutta ei tietoa kuinka kauan se kestäisi ilman saatananmoista työtä.
Ei siinä itsekkään halua olla poissaoleva.
Kyllä mekin yksinäisyyttä tunnetaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En jaksaisi yksin. Tiedän, että mieheni tilanne on hankala ja uuvuttava ja puhumattakin olisi selvää, ettei lapsillani, jotka ovat jo "isoja". ole läheskään aina ollut helppoa. Ottaisin heiltä kaikki kuormat harteiltaan, jos vain pystyisin. Olen kuitenkin vain ihminen, en mahda mitään sairaudelleni ja tuen perhettäni siinä missä pystyn ja siirrän hoitoni minua hoitaville mt.puolen hoitajille ja lääkäreille. Minulla nimittäin on usein maniaa tai sitten voimakkaita pelkotiloja, sekä masentuneisuutta. Olen aloittamassa työkokeilun syksyllä, koen että olen nyt voinut pitkään jo hyvin ja vosin tehdä jotain järkevämpää.
- Anonyymi
Olen tuplamaisteri, plus minulla on yksi amk-tutkinto. Väittelen kohta tohtoriksi. Tienaan vuodessa noin 67t euroa, asun omistusasunnossa kivalla seudulla puolisoni kanssa. En oikeastaan koskaan sitoutunut hoitooni enkä syönyt lääkkeitäni, mikä on varmaan osasyy hyvälle toimintakyvylleni. En tosin ole ollut hoidossa viimeiseenä 10 vuoteen, olen siis skitsofreenikko. Tosin sitä ei kukaan tiedä, paitsi minä itse ja edesmennyt äitini.
- Anonyymi
ootko varma, että oot etkä väärin diagnisoitu? Ite oon 23v, jolla 6v väärä diagnoosi, skitsofrenia olikin ADHD+C-PTSD. Sen verran olin osastolla anoreksian takia ja alkuperäisen diagnoosini takia tutkinut asiaa, ettet ihan istu normimuottiin. Yleensähän toimintakyky vaihtelee suunnattomasti, muttei ikinä ole välttämättä kummoinen
Ite en oo vielä mitään, anoreksian takia ja väärän diagnoosin takia oon eläkkeellä. Alotin tosin just nyt koulun :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ootko varma, että oot etkä väärin diagnisoitu? Ite oon 23v, jolla 6v väärä diagnoosi, skitsofrenia olikin ADHD C-PTSD. Sen verran olin osastolla anoreksian takia ja alkuperäisen diagnoosini takia tutkinut asiaa, ettet ihan istu normimuottiin. Yleensähän toimintakyky vaihtelee suunnattomasti, muttei ikinä ole välttämättä kummoinen
Ite en oo vielä mitään, anoreksian takia ja väärän diagnoosin takia oon eläkkeellä. Alotin tosin just nyt koulun :)Tsemppiä sinulle, toivotaan, että alkaa elämä menemään parempaan suuntaan. Se on täysin mahdollista.
En ole täällä kommentoinut mitään, siltä osin " ulkopuolinen ".
Muista pitää itseäsi hyvänä tyyppinä, et ole viallinen, ja muista hyväksyä itsesi juuri sellaisena kuin olet. Hienoa, että olet menossa opiskelemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tsemppiä sinulle, toivotaan, että alkaa elämä menemään parempaan suuntaan. Se on täysin mahdollista.
En ole täällä kommentoinut mitään, siltä osin " ulkopuolinen ".
Muista pitää itseäsi hyvänä tyyppinä, et ole viallinen, ja muista hyväksyä itsesi juuri sellaisena kuin olet. Hienoa, että olet menossa opiskelemaan.Kiitos :)Kuhan selviän byrokratiasta ensin! Mulla on ainakin ihana poikaystävä jos ei muuta.
Ja joo, ammatti seuraavaks ja sit töihin. Hoitaja olis tavotteena - Anonyymi
Aivan mahtavaa lukea joskus jotain näin positiivista! Olipa asia kummin päin tahansa, oikea tai väärä diagnoosi, et ole alkanut elämään sitä tai sen mukaisesti vaan olet luonut itsellesi mukavan elämän. Onnea jatkossakin, toivon sydämeni pohjasta sinulle kaikkea hyvää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan mahtavaa lukea joskus jotain näin positiivista! Olipa asia kummin päin tahansa, oikea tai väärä diagnoosi, et ole alkanut elämään sitä tai sen mukaisesti vaan olet luonut itsellesi mukavan elämän. Onnea jatkossakin, toivon sydämeni pohjasta sinulle kaikkea hyvää.
En usko, että täällä kirjoittelee kovin monia sellaisia, joilla menee ihan hyvin, jotka pärjäävät sairautensa, hoitojensa, ja ennen kaikkea itsensä kanssa.
He, jotka ovat elämäntilanteeseensa tyytyväisiä, taitavat touhuta muita juttuja, kuin roikkua täällä palstoilla valittamassa, mikä on milloinkin väärin, tai tosi huonoa, ym. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitetavan moni alistuu siihen. Mullakin vielä työnsarkaa mut edetään! :) Toki koen kohtalon pelanneen osansa. Vuosia meni perseelleen mut sit yllättäen kaikki alkaa mennä paremmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko, että täällä kirjoittelee kovin monia sellaisia, joilla menee ihan hyvin, jotka pärjäävät sairautensa, hoitojensa, ja ennen kaikkea itsensä kanssa.
He, jotka ovat elämäntilanteeseensa tyytyväisiä, taitavat touhuta muita juttuja, kuin roikkua täällä palstoilla valittamassa, mikä on milloinkin väärin, tai tosi huonoa, ym.Ei välttämättä joo. Mäkin löysin sattumalta kun etin jotain ihan muuta täältä
- Anonyymi
Autismin kirjolla minäkin taaperran loppuelämäni ajan. Asperger tuli mukaan ihan pyytämättä. Ne sopeutuvat, joilla on ollut virikkkeellinen lapsuusaika.
Lukutaidon omaksuminen oli yks ratkaisevista tekijöistä.
Vanhemmat olivat isoissa vaikeuksissaan uskovaisia. Kun päätin lähtä Kainuusta Etelä-Suomeen, ymmärtäjiä oli vähän. Ehkä lakkoviikot vaan ilman duunia.
. eläkemies. - Anonyymi
Meikä miehen on viisastakin olla jo 80-kymppisenä olla rehkimättä ulkotöissä. Niissä vaan väsyy. Virtsatieongelmaa lieventää hiukan vaippahoito.
Ilman vaipaa lakana vaan kostuis, eli järkisyyt käskee vetää ne suihkun jälkeen päälle.
Hyvä uudistus tämäkin. Isällänikin oli vaikea vt-ongelma. Kova työmies poistui väsyneenä tuonilmaisiin minua nuorempana. - Anonyymi
Diagnoosin sain kolmikymppisenä, että skitsofrenia. Tiedän, että oikeasti mulla on kompleksinen postraumaattinen stressihäiriö alle kouluikäisenä koetun insestin ja 16 vuotta kestäneen perheväkivallan seurauksena. Mahdollisesti myös asperger/add.
En oo oikein koskaan päässyt työelämään, vaikka yrittänyt olen lukemattomat kerrat enkä ole ollut nirso töiden suhteen.
Miesystävä on, jonka kanssa on aikalailla etäsuhde tällähetkellä, koska tuli kesällä takapakkia, johon minun traumat reagoi...
Perhe ei välitä ja haluaisin terapiaan miettimään, miten suhtaudun asiaan.- Anonyymi
Tuumasta toimeen. Yritä alkaa etsimään itsellesi mahdollisuutta terapiaan.
Eikö sellaiseen tarvita lääkärin lähete ? - Anonyymi
Terapian tarvetta voi testata esimerkiksi terapianavigaattorin avulla.
https://www.terapianavigaattori.fi/ - Anonyymi
Alota vaikka sillä että varaat ajan lääkärille ja hän varaa ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle. Psykiatrinen sairaanhoitaja voi olla ihan yhtä hyvä terapeutti ja psykiatrisella sairaanhoitajalla voi olla terapeutin koulutus taustalla . Ja se on maksutontonta. Toki voi hakea kelan psykoterapiaa ja jonottaa sen saamista. Jo ammattinimike merkkaa enemmän vaikka koulutus olis sama.
- Anonyymi
Sun pitää saada ensin oikea diagnoosi. Sä et voi mennä sanoo että sulla on se ja se vaan lääkäri tekee sen diagnoosin. Sä voit mennä sun oirettein kanssa lääkrille mutta et sun itsellesi antaman diagnoosin kanssa. Sitten epäilet aspergeria ja add . Lääkäri tekee diagnoosin oireitten perusteella. Mene siis lääkärille joka diagnosoi sut jotta saat oikeaa hoitoa,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sun pitää saada ensin oikea diagnoosi. Sä et voi mennä sanoo että sulla on se ja se vaan lääkäri tekee sen diagnoosin. Sä voit mennä sun oirettein kanssa lääkrille mutta et sun itsellesi antaman diagnoosin kanssa. Sitten epäilet aspergeria ja add . Lääkäri tekee diagnoosin oireitten perusteella. Mene siis lääkärille joka diagnosoi sut jotta saat oikeaa hoitoa,
Oman diagnoosini haastaneena oot oikeessa ja väärässä.
Kannattaa tehdä kattava listaus oireista pidemmältä aikaväliltä. Mielellää, niin että ulkopuolinen mukana. Esim. mulla skitsofrenia muuttu ADHD+C-PTSD.
Meillä oli pitkän ajan dataa tehtynä PDF dokumenttiin ja excelin oireista, kehityksestä kellonajoista jne. Mahdollisimman tarkkaan tehtiin yhdessä poikaystävän kanssa. Lopuksi meillä oli vielä analyysi tekoälyn tekemänä jonka pohjalta esitettiin meidän ehdotus mikä vastaa oireita. Toki kaikki lääkärit ei varmaan tykkää tästä, meidän lääkäri kehui koska tehtiin hänen työ helpoksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos julkinen kyseessä niin trauma pitää ehdottomasti ite mainita vaihtoehtona. Yllättävän vähän osattu ja mietitty ala julkisen puolella. Etenkin jos skitsofrenia diagnoosi jo olemassa niille on pakko tarjota uusi näkökulma
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oman diagnoosini haastaneena oot oikeessa ja väärässä.
Kannattaa tehdä kattava listaus oireista pidemmältä aikaväliltä. Mielellää, niin että ulkopuolinen mukana. Esim. mulla skitsofrenia muuttu ADHD C-PTSD.
Meillä oli pitkän ajan dataa tehtynä PDF dokumenttiin ja excelin oireista, kehityksestä kellonajoista jne. Mahdollisimman tarkkaan tehtiin yhdessä poikaystävän kanssa. Lopuksi meillä oli vielä analyysi tekoälyn tekemänä jonka pohjalta esitettiin meidän ehdotus mikä vastaa oireita. Toki kaikki lääkärit ei varmaan tykkää tästä, meidän lääkäri kehui koska tehtiin hänen työ helpoksiEi tarvi mennä noin pitkälle esim jos diagnoosin kohdalle on merkitty määräaikainen tai /ja diagnoosin varmuusasteeksi on merkitty epäilty. Niin ei tartte tehdä mitään taulukoita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos julkinen kyseessä niin trauma pitää ehdottomasti ite mainita vaihtoehtona. Yllättävän vähän osattu ja mietitty ala julkisen puolella. Etenkin jos skitsofrenia diagnoosi jo olemassa niille on pakko tarjota uusi näkökulma
mulla on edessä diagnoosin uudelleen arviointi varmuusasteen takia, pysyvyys asteen takia ja merkinnät ettei potilasasiakirjoista löydy diagnoosin oireita ja havaintoja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvi mennä noin pitkälle esim jos diagnoosin kohdalle on merkitty määräaikainen tai /ja diagnoosin varmuusasteeksi on merkitty epäilty. Niin ei tartte tehdä mitään taulukoita
Voi olla et tehtiin liikaa. Mut parempi varman päälle kuin ei. Paljon riippuu varmasti myös kuinka vanha diagnoosi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla et tehtiin liikaa. Mut parempi varman päälle kuin ei. Paljon riippuu varmasti myös kuinka vanha diagnoosi
melkein 20 vuotta vanha
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
melkein 20 vuotta vanha
Mulla oli about 3-4v vanha eli huomattavasti tuoreempi. Tietty me ei kun alettiin tota tehdä oikeastaan tiedetty ees onko mulla miten ne merkitty. Ei katottu, tai siis mä en. Halusin vaan eroon kerta mahdollisuus oli eikä kiinnostanu tietää tarkemmin mitä siellä lukee. Vitutti vaan liikaa. Jälkiviisana toki olis ehkä kannattanu mut toisaalta lopputulos oikea eli turha jossittella :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvi mennä noin pitkälle esim jos diagnoosin kohdalle on merkitty määräaikainen tai /ja diagnoosin varmuusasteeksi on merkitty epäilty. Niin ei tartte tehdä mitään taulukoita
Minua oikeasti harmittaa, kun yhden kaverini diagnoosissa lukee " parantumaton ", ja hän on aika lailla ottanut sen osakseen, että olisi muka parantumaton sairaus.
Hänellä menee kuitenkin nykyään todella hyvin, sairauteensa nähden. Voihan se olla, että pahenemiskausiakin saattaa tulla, mutta on niistä ennenkin yli päästy.
Tuollainen parantumattomaksi väittämä ei tee välttämättä hyvää ihmiselle, jos ajattelee psyykkistä puolta.
Toipuminen ja parantuminen on usein täysin mahdollista. Ei pitäisi tuudittaa ihmistä siihen uskoon, ettei koskaan toipuisi tai paranisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
melkein 20 vuotta vanha
Mulla on yli 30 vuotta vanha.
Kaipa se seuraa hautaan asti, kun ei sitä poiskaan saa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla oli about 3-4v vanha eli huomattavasti tuoreempi. Tietty me ei kun alettiin tota tehdä oikeastaan tiedetty ees onko mulla miten ne merkitty. Ei katottu, tai siis mä en. Halusin vaan eroon kerta mahdollisuus oli eikä kiinnostanu tietää tarkemmin mitä siellä lukee. Vitutti vaan liikaa. Jälkiviisana toki olis ehkä kannattanu mut toisaalta lopputulos oikea eli turha jossittella :D
Mun pointti on se ettei mitään taulukoita tehdä ja videoita tarvi alkaa kuvaamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun pointti on se ettei mitään taulukoita tehdä ja videoita tarvi alkaa kuvaamaan.
Tajusin. Tapoja on monia. Videoita me ei tehty mut tehtiin taulukko ja PDF missä diagnoosia (skitsofrenia) haastavia muutoksia/seikkoja.
Toisaalta me tehtiin diagnoosin muutoksesta vaan muodollisuus. Se oli lopulta vaan 1-2 tapaamista ja hoitu nopeasti koska lääkäri piti asiaa päivänselvänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua oikeasti harmittaa, kun yhden kaverini diagnoosissa lukee " parantumaton ", ja hän on aika lailla ottanut sen osakseen, että olisi muka parantumaton sairaus.
Hänellä menee kuitenkin nykyään todella hyvin, sairauteensa nähden. Voihan se olla, että pahenemiskausiakin saattaa tulla, mutta on niistä ennenkin yli päästy.
Tuollainen parantumattomaksi väittämä ei tee välttämättä hyvää ihmiselle, jos ajattelee psyykkistä puolta.
Toipuminen ja parantuminen on usein täysin mahdollista. Ei pitäisi tuudittaa ihmistä siihen uskoon, ettei koskaan toipuisi tai paranisi.Eihän munkaan diagnoosista pitäis toipua ja parantua ja pitäis olla eliniläinen. Mutta mun kohdalla se merkattu määräaikaiseksi,mikä on hyvä vaikka siitä pitäis pystyä parantumaan. Mikä osottaa sen että se diagnoosi pidä paikkansa ja mä sain vähän aikaa sitten kuulla että se on heitetty hatusta eli diagnoosikone on arponut diagnoosin jolla pääsee varmasti eläkkeelle. Ja nää havainnot mitä musta on tehty ja jotka kyllä myönnän ovat johtuneet huonosta itsetunnosta. ja mulla hävis kaikki oireet kun mun itse tunto parani ja aloin arvostaa itseäni. Minusta on kirjattu ettei potilasasiakirjoita löydy oireita jotka sopii diagnoosiin. Lisäksi diagnoosi voi olla vaikka sulla olis oireita. Eli sä oot oireettomanakin sairas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän munkaan diagnoosista pitäis toipua ja parantua ja pitäis olla eliniläinen. Mutta mun kohdalla se merkattu määräaikaiseksi,mikä on hyvä vaikka siitä pitäis pystyä parantumaan. Mikä osottaa sen että se diagnoosi pidä paikkansa ja mä sain vähän aikaa sitten kuulla että se on heitetty hatusta eli diagnoosikone on arponut diagnoosin jolla pääsee varmasti eläkkeelle. Ja nää havainnot mitä musta on tehty ja jotka kyllä myönnän ovat johtuneet huonosta itsetunnosta. ja mulla hävis kaikki oireet kun mun itse tunto parani ja aloin arvostaa itseäni. Minusta on kirjattu ettei potilasasiakirjoita löydy oireita jotka sopii diagnoosiin. Lisäksi diagnoosi voi olla vaikka sulla olis oireita. Eli sä oot oireettomanakin sairas.
Mulla diagnoosi oli myöskin... Paras mikä vastaa oire kuvaa ja ideana tehdä avossa myöhemmin uudelleen arviointi. Mitä ei kukaan ikinä tehnyt. Tota ei ees merkitty minnekkään mut nykyinen lääkäri piti päivänselvänä et ideana oli seurata miten kehityn osaston ulkopuolella.
Et joo tälleen meil - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on yli 30 vuotta vanha.
Kaipa se seuraa hautaan asti, kun ei sitä poiskaan saa.miksei? oletko hakenut diagnoosin uudelleen arviointia jos sä oot parantunut ja oireet hävinneet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tajusin. Tapoja on monia. Videoita me ei tehty mut tehtiin taulukko ja PDF missä diagnoosia (skitsofrenia) haastavia muutoksia/seikkoja.
Toisaalta me tehtiin diagnoosin muutoksesta vaan muodollisuus. Se oli lopulta vaan 1-2 tapaamista ja hoitu nopeasti koska lääkäri piti asiaa päivänselvänä.Mun ei tarvi paljoo todistella kun ne muutokset itsetunnoksessa ja minäkäsityksessä on kirjattu potilasasiakirjoihin . Mun ei tartte todistella kun terveydenhuollon ammattilainen on itse nähnyt sen muutoksen mussa. Mun ei tarvi todistella ja taulukoita väsäillä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun ei tarvi paljoo todistella kun ne muutokset itsetunnoksessa ja minäkäsityksessä on kirjattu potilasasiakirjoihin . Mun ei tartte todistella kun terveydenhuollon ammattilainen on itse nähnyt sen muutoksen mussa. Mun ei tarvi todistella ja taulukoita väsäillä
Aivan. Toki mulla on vaihtunut lääkärit niin useaan otteeseen ettei toi pätenyt mun kohdalla. Koska kukaan ei kovin kauaan seurannut.
Tilanteita on monia :) Ehkä mä tarttin tarkemman ja joku muu myös. Ja jotkut ei. Sanoin vaan miten ite todistin muutokset. En varmasti ole ainut jonka pitää eri syistä todistaa... Tarkemmin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan. Toki mulla on vaihtunut lääkärit niin useaan otteeseen ettei toi pätenyt mun kohdalla. Koska kukaan ei kovin kauaan seurannut.
Tilanteita on monia :) Ehkä mä tarttin tarkemman ja joku muu myös. Ja jotkut ei. Sanoin vaan miten ite todistin muutokset. En varmasti ole ainut jonka pitää eri syistä todistaa... Tarkemminjoo . mun pointti on edelleen se ettei taulukoita tarvi väsätä. toki saa väsätä jos haluaa. yleensä myös on erilaisia kyselykaavakkeita joilla diagnooseja tutkitaan .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
joo . mun pointti on edelleen se ettei taulukoita tarvi väsätä. toki saa väsätä jos haluaa. yleensä myös on erilaisia kyselykaavakkeita joilla diagnooseja tutkitaan .
Aivan. Noh. Lopputulos tärkein vaikka sit turhalla työllä :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla diagnoosi oli myöskin... Paras mikä vastaa oire kuvaa ja ideana tehdä avossa myöhemmin uudelleen arviointi. Mitä ei kukaan ikinä tehnyt. Tota ei ees merkitty minnekkään mut nykyinen lääkäri piti päivänselvänä et ideana oli seurata miten kehityn osaston ulkopuolella.
Et joo tälleen meilMä tarvitsin diagnoosin kelaa varten. Mulle selvis vasta syksyllä että eläke lähde vaikka diagnoosi vaihtuis
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä tarvitsin diagnoosin kelaa varten. Mulle selvis vasta syksyllä että eläke lähde vaikka diagnoosi vaihtuis
Mä taas ite tarttin sen takia et voin mennä hoitoalalle. Skitsofrenia vähän... Haittaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä taas ite tarttin sen takia et voin mennä hoitoalalle. Skitsofrenia vähän... Haittaa
Hoitoalalla voi työskennenllä jos sulla on sairaus hoitotasapainossa. Ja jos sulla ei ollut skitsofenian oireita niin silloin sulla on sairaus hoitotasapainossa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
miksei? oletko hakenut diagnoosin uudelleen arviointia jos sä oot parantunut ja oireet hävinneet
En ole mitään arviointeja hakenut, en ole enää aikoihin ollut edes hoidon piirissä.
En väitä, että olisin täysin parantunut, vaikka oireita ei olekaan.
Tai minkä nyt kukakin joksikin oireeksi katsoo. Ihmiset on erilaisia, jo pelkät luonteet, tavat, ominaisuudet, kaikki on jokaisella omanlaisensa.
Jos joku on vähän erilainen, kuin joku toinen, niin ei se välttämättä ole mitään sairautta.
Kaipa se olisi niin, jos tuolta kadulta napattaisiin tusina ihmistä, ja jokaiselle tehtäisiin joku psykologin testi, niin pääsisikö sitä yksikään siitä tusinasta ihan puhtaasti läpi.
Joka ikisen ihmisen psyykestä varmaan löytyisi jotain " vikaa " jos aletaan tarkkaan tutkimaan.
Parasta kun elämä pyörii omaan tahtiin, itse pärjää itsensä, sekä muidenkin kanssa, ja osaa olla tyytyväinen siihen, mitä on. Ei haikaile kaikkea sitä, mitä ei ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole mitään arviointeja hakenut, en ole enää aikoihin ollut edes hoidon piirissä.
En väitä, että olisin täysin parantunut, vaikka oireita ei olekaan.
Tai minkä nyt kukakin joksikin oireeksi katsoo. Ihmiset on erilaisia, jo pelkät luonteet, tavat, ominaisuudet, kaikki on jokaisella omanlaisensa.
Jos joku on vähän erilainen, kuin joku toinen, niin ei se välttämättä ole mitään sairautta.
Kaipa se olisi niin, jos tuolta kadulta napattaisiin tusina ihmistä, ja jokaiselle tehtäisiin joku psykologin testi, niin pääsisikö sitä yksikään siitä tusinasta ihan puhtaasti läpi.
Joka ikisen ihmisen psyykestä varmaan löytyisi jotain " vikaa " jos aletaan tarkkaan tutkimaan.
Parasta kun elämä pyörii omaan tahtiin, itse pärjää itsensä, sekä muidenkin kanssa, ja osaa olla tyytyväinen siihen, mitä on. Ei haikaile kaikkea sitä, mitä ei ole.Enhän minäkään ole sairas. Mutta olen työkyvyttömyyseläkkeellä koska mulla on haasteet ja rajoitteet työelämässä. Joku kutsuu ko eläkettä sairaseläkkeeksi mutta minä en ole sairas vaan työkyvytön. Harvassa työssä työnhakija saa sanoa mitä voi ja osaa tehdä ja työpaikkoihin ei voi valita sellaista joka ei hallitse kyseistä työtä. Kun ei työelämässä pärjää pelkillä luonteenpiirteillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hoitoalalla voi työskennenllä jos sulla on sairaus hoitotasapainossa. Ja jos sulla ei ollut skitsofenian oireita niin silloin sulla on sairaus hoitotasapainossa
Ah no. Nyt ei tartte edes mietti kun oon lääkkeetön ja eri diagnoosikin. Toisaalta lääkkeistä pääs eroon kivuttomasti näin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ah no. Nyt ei tartte edes mietti kun oon lääkkeetön ja eri diagnoosikin. Toisaalta lääkkeistä pääs eroon kivuttomasti näin
Noin on sosiaali-ja terveysalalla mielenterveysdiagnoosi ei ole este jos on hoitotasapainossa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin on sosiaali-ja terveysalalla mielenterveysdiagnoosi ei ole este jos on hoitotasapainossa
Hyvä tietää. Kouluun muuten pääseen ilman et kukaan kyselee mitään :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä tietää. Kouluun muuten pääseen ilman et kukaan kyselee mitään :D
Missä olen niin väittänyt
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä olen niin väittänyt
Kuhan totesin. Mikä on sinällään outoa koska sä voit kouluttautua terveysalalle ilman et kukaan kyselee vaikket pystyisi koko alalla olemaan (jos et oo hoitotasapainossa siis). Kuulostaa aika tyhmälle et tutkinnon voi saada vaikkei vois töitä tehdä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuhan totesin. Mikä on sinällään outoa koska sä voit kouluttautua terveysalalle ilman et kukaan kyselee vaikket pystyisi koko alalla olemaan (jos et oo hoitotasapainossa siis). Kuulostaa aika tyhmälle et tutkinnon voi saada vaikkei vois töitä tehdä
Voi hyvänen aika. Kyllä se terveydentila kysytään. Nyt oli kyse siitä että sairaus on hoitotasapainossa. Sun opiskelupaikka voidaan evätä jos selviää että olet valehdellut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai ainakaan multa ei kukaan terveystietoja ikinä kysynyt. ja tuskinpa niitä tietoja saa ilman mun suostumusta koulu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sä voit mennä itse lukee tarkemmin jos olet hakemassa kouluun. Mä en jaksa kopioida kaikkea infoa jos ei ite jaksa mennä lukemaan.Jos joku koulutus kiinnostaa niin menee lukemaan miten toimitaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sä voit mennä itse lukee tarkemmin jos olet hakemassa kouluun. Mä en jaksa kopioida kaikkea infoa jos ei ite jaksa mennä lukemaan.Jos joku koulutus kiinnostaa niin menee lukemaan miten toimitaan.
Ei mun tartte. Oon jo koulussa. Multa ei kysytty ikinä mitään :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mun tartte. Oon jo koulussa. Multa ei kysytty ikinä mitään :D
Tais olla vaan yhteishaussa yks ruksi yms. Sehän ei mun mielestä oo terveystietojen selvitys mut muuta ei ainakaan multa iteltäni ole ikinä kysytty. En sit tiedä saako ne tiedot jostain (ilman mun suostumusta vai ei) Mut multa henk. kohtasesti ei kukaan ton ruksin lisäks ole kysynyt mitään kun hain kouluun eikä nyt koulussa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tais olla vaan yhteishaussa yks ruksi yms. Sehän ei mun mielestä oo terveystietojen selvitys mut muuta ei ainakaan multa iteltäni ole ikinä kysytty. En sit tiedä saako ne tiedot jostain (ilman mun suostumusta vai ei) Mut multa henk. kohtasesti ei kukaan ton ruksin lisäks ole kysynyt mitään kun hain kouluun eikä nyt koulussa
Mä en tiedä mitä siellä hakemuksessa kysytään.
Luin netistä että siellä kysytään onko terveydentilassasi tai toimintakyvyssäsi tekijöitä, jotka voisivat estää opiskelun.
Jos jollain alalla on ehtona terveydentila niin valehtelee niin ohan se hyvä jos pari vuotta jaksaa esittää roolia ja näytellä koulussa ja työharjoitteluissa. Jos se sairaus ei ole hallinnassa. Eiköhän ne koulussa tai työharjoittelussa huomaa jos jotain on vinossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä en tiedä mitä siellä hakemuksessa kysytään.
Luin netistä että siellä kysytään onko terveydentilassasi tai toimintakyvyssäsi tekijöitä, jotka voisivat estää opiskelun.
Jos jollain alalla on ehtona terveydentila niin valehtelee niin ohan se hyvä jos pari vuotta jaksaa esittää roolia ja näytellä koulussa ja työharjoitteluissa. Jos se sairaus ei ole hallinnassa. Eiköhän ne koulussa tai työharjoittelussa huomaa jos jotain on vinossa.Joo. Muahan ei toi haittaa koska uusi diagnoosi ja ei ongelmia :) Mietin vaan valvonnan kautta, että aika olematonta.. Tääl on meinaan pari jotka käyttää huumeita yms eikä ne varmana alottanu sitä täällä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo. Muahan ei toi haittaa koska uusi diagnoosi ja ei ongelmia :) Mietin vaan valvonnan kautta, että aika olematonta.. Tääl on meinaan pari jotka käyttää huumeita yms eikä ne varmana alottanu sitä täällä
No osaavat sit feikata aika hyvin jos sitä ei huomata tai jos ei haluta puuttua niin sehän on koulun vika jos päästävät päihteiden käyttäjät läpi koulusta. Voihan olla kun työharjoittelu tulee että siellä työpaikalla olla tarkempia. Siellä kuitenkin on aidot potilaat ja asiakkaat kyseessä. Ovatko he niin näkyvästi sekasin koulussa ettei opettajat huomaa sitä. Jos ovat avoimesti sekasin niin kuka ottaa vastuun ios työharjoittelupaikassa tapahtuu hoitovirhe. No ei ole mun ongelma .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No osaavat sit feikata aika hyvin jos sitä ei huomata tai jos ei haluta puuttua niin sehän on koulun vika jos päästävät päihteiden käyttäjät läpi koulusta. Voihan olla kun työharjoittelu tulee että siellä työpaikalla olla tarkempia. Siellä kuitenkin on aidot potilaat ja asiakkaat kyseessä. Ovatko he niin näkyvästi sekasin koulussa ettei opettajat huomaa sitä. Jos ovat avoimesti sekasin niin kuka ottaa vastuun ios työharjoittelupaikassa tapahtuu hoitovirhe. No ei ole mun ongelma .
Nokun me tehään paljon itseopiskelua ja ope antaa materiaalin ja sit jättää luokan jne. Ainakin nykysissä oppiaineissa. Eli oikeesti chanssi jäädä kiinni ennen työharjottelua on aika nolla
Mietin kyll samaa, ei oo meidän ongelma mut jonkun on. Entä jos nää pääsee läpi ja saa tutkinnonkin? En haluaisi olla noiden potilaana - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nokun me tehään paljon itseopiskelua ja ope antaa materiaalin ja sit jättää luokan jne. Ainakin nykysissä oppiaineissa. Eli oikeesti chanssi jäädä kiinni ennen työharjottelua on aika nolla
Mietin kyll samaa, ei oo meidän ongelma mut jonkun on. Entä jos nää pääsee läpi ja saa tutkinnonkin? En haluaisi olla noiden potilaanaNo eiköhän se tuu esille siellä työharjoittelussa jos ovat näkyvästi sekasin. Jos he ovat näkyvästi sekasin niin heidän olis syytä tsempata työharjoittelussa koska se voi tulla työpaikalle kalliiksi jos opiskelija tekee hoitovirheen tai muuten tapahtuu vahinkoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mietin kyll samaa, ei oo meidän ongelma mut jonkun on. Entä jos nää pääsee läpi ja saa tutkinnonkin? En haluaisi olla noiden potilaanaEn jaksa ymmärtää, miksi ihminen hakeutuu opiskelemaan hoitoalaa, jos itsellään on ongelmia.
Pitäisi itsensä ainakin sen verran hyvin tuntea, että pystyy pohtimaan, onko hänestä oikeasti hoitoalalle, jaksaako ja kestääkö hän, etenkin henkisesti. Hoitoala ei ole mitään kevyttä työtä.
Jos oma hoito ja sairaus on tasapainossa, on hyvä miettiä myös aikaa taaksepäin. Onko omassa voinnissa aiemmin ollut heilahduksia ehkä huonompaan suuntaan, onko niitä tullut herkästi, ja jos, niin miksi niitä tulee, jne.
Ehkä jaksamista pystyy ennakoimaan myös aiempien tapahtumien kautta, eikä ainoastaan sillä, mikä on tilanne juuri tällä hetkellä.
Pointtina se, että omat voimavarat on hyvä tietää, jos hakeutuu hoitoalalle.
Sairaus ja diagnoosi ei välttämättä ole este. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En jaksa ymmärtää, miksi ihminen hakeutuu opiskelemaan hoitoalaa, jos itsellään on ongelmia.
Pitäisi itsensä ainakin sen verran hyvin tuntea, että pystyy pohtimaan, onko hänestä oikeasti hoitoalalle, jaksaako ja kestääkö hän, etenkin henkisesti. Hoitoala ei ole mitään kevyttä työtä.
Jos oma hoito ja sairaus on tasapainossa, on hyvä miettiä myös aikaa taaksepäin. Onko omassa voinnissa aiemmin ollut heilahduksia ehkä huonompaan suuntaan, onko niitä tullut herkästi, ja jos, niin miksi niitä tulee, jne.
Ehkä jaksamista pystyy ennakoimaan myös aiempien tapahtumien kautta, eikä ainoastaan sillä, mikä on tilanne juuri tällä hetkellä.
Sairaus ja diagnoosi ei välttämättä ole este.Hehän voivat työharjoittelussa nappailla lääkkeitä ,jos paikassa on esim lääkkeiden jakoa. Kukaan ei huomaa jos lääkekaapista hävii lääkkeitä näiden suihin jotka käyttää huumeita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En jaksa ymmärtää, miksi ihminen hakeutuu opiskelemaan hoitoalaa, jos itsellään on ongelmia.
Sairaus ja diagnoosi ei välttämättä ole este.Ehkä monella on joku muu intressi kuin se työ? Tota kauttahan pääsee aineisiin käsiksi yms
Tai sit osalla on narsistisia taipumuksia ja hoitoala on tapa päästä kostamaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sairaus ole ongelma, niin kauan kuin sen kanssa pärjää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hehän voivat työharjoittelussa nappailla lääkkeitä ,jos paikassa on esim lääkkeiden jakoa. Kukaan ei huomaa jos lääkekaapista hävii lääkkeitä näiden suihin jotka käyttää huumeita
Yleensä lääkkeiden nappaajat jäävät työpaikallaan kiinni ennemmin tai myöhemmin.
Sitten voikin sanoa hoitotyölle hei hei. On ehkä vaikea päästä enää töihin samalla alalla, kun leviää tieto, että varastelee työpaikaltaan lääkkeitä.
Ja täytyy olla sitkeä addikti, jos hakeutuu sen takia hoitotyöhön, että saisi nappailtua jotain lääkkeitä työpaikastaan. Kai niitä huumaavia aineita saa myös tekemättä oikeita töitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä lääkkeiden nappaajat jäävät työpaikallaan kiinni ennemmin tai myöhemmin.
Sitten voikin sanoa hoitotyölle hei hei. On ehkä vaikea päästä enää töihin samalla alalla, kun leviää tieto, että varastelee työpaikaltaan lääkkeitä.
Ja täytyy olla sitkeä addikti, jos hakeutuu sen takia hoitotyöhön, että saisi nappailtua jotain lääkkeitä työpaikastaan. Kai niitä huumaavia aineita saa myös tekemättä oikeita töitä.Riippuu. Osa myy niitä eteenpäin
- Anonyymi
Diagnoosi
Ei rahaa elää
Useita tutkintoja - Anonyymi
No paskahan se on🤣
- Anonyymi
Paskasta huolimatta, on elämä sentään edes joskus ihan jeees!
- Anonyymi
Paska 💩💩💩
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.1323677Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,813193SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.852614Suomalainen lähti ilman takkia sotaan
Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.72406Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.2412320Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a372179- 42949
- 95938
- 53829
Haapaveille jotain uutta!
Huoltoasema Haapavein keskustaan tulossa. Semmoista Jeppasissa jaappasevat.16800