Tarina Tampereelta: ajetaan pyörällä niin kovaa, että monia hirvittää

Anonyymi-ap

Uuden kaupunginosan rannasta tuli huippusuosittu Tampereella: Nyt siellä ajetaan pyörällä niin kovaa, että monia hirvittää – kaupunki kävi keskustelun

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009793558.html

Usein menee niin, että joidenkin liian nopea nopeus tai muu häiriökäyttäytyminen liikenteessä johtaa toimenpiteisiin ja sitten kaikki kärsivät. Eihän ajoradan hidastetöyssyt ole teihin ilmestyneet heidän vuoksi, jotka noudattavat nopeusrajoituksia ja muita liikennesääntöjä.

60

531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hidastetöyssyjä ei enää suosita koska lisäävät ilmansaasteita. On hyvin vaikea saada nykyään hidastetöyssy tielle jossa autoilijat ja mopopojat kaahaavat.

      • Anonyymi

        Nyt olikin puhe pyöräilijöiden hidastamisesta.


      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        😍 ­N­­­y­­­m­f­­o­m­­­a­­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17978886J

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Eikös elokapit sateenkaari ja pervo kummajaiset voi mennä istumaan sinne hidasteiks?

    • Anonyymi

      Alueella on pyörille oma väylänsä. Miten sillä ajaminen voi häiritä muita?

      • Anonyymi

        Jos ei ajeta tilanteeseen sopivalla nopeudella, niin saattaa vaarantaa jalankulkijat. Ei oma väylä oikeuta olla noudattamatta tieliikennelakia.


      • Anonyymi

        Tämä tieliikennelain pykälä velvoittaa huomioimaan muut ja heidän tekemiset (jopa mokaamiset).

        "4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ajeta tilanteeseen sopivalla nopeudella, niin saattaa vaarantaa jalankulkijat. Ei oma väylä oikeuta olla noudattamatta tieliikennelakia.

        Siis ajamalla pyöräväylää saattaa vaarantaa jalankulkijat? Missä ne vaarannettavat jalankulkijat on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ajeta tilanteeseen sopivalla nopeudella, niin saattaa vaarantaa jalankulkijat. Ei oma väylä oikeuta olla noudattamatta tieliikennelakia.

        Miksi jalankulkijat poukkoilevat missä sattuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi jalankulkijat poukkoilevat missä sattuu?

        En tiedä. Heidät on silti lain mukaan otettava huomioon.


    • Anonyymi

      Ylipainoiset sähköpyöräilijät aiheuttavat suuren vaaran. Kauheaa ajatellakin! Jokainen voi pohtia, mitä tapahtuu 120 kg painavan pontson jyrätessä 27 kg painavan sähköllä toimivan "polkupyöränsä" kanssa vaikkapa lenkkeilijän päälle! Jälki on taatusti paljon pahempaa kuin 60 kg painavan urheilupyöräilijän ja +- 9 kg painavan maantiepyörän törmätessä. Tosin, jälkimmäiset osaavat yleensä liikennesäännöt ja ovat harjaantuneita liikenteessä liikkujia, eli törmäysriski on urheilupyöräilijöiden tapauksessa hypoteettinen.

      • Kannattaa muistaa liike-energia muodostuminen jossa massaa tärkeämmässä asemassa on liikkuvan kappaleen nopeus.
        jos ajatellaan että tämä 27kg sähköavusteisella pyörällä ajava 120kg, henkilö ajaa pyöräänsä maksimi nopeutta mihin se avustaa eli nopeutta 25km/h, niin tällä 60kg painavalla urheilupyöräilijällä joka ajaa 9kg painoisellä pyörällään, on sama liike-energia kuin tuolla tukevammalla pyöräilijällä kun urheulipyöräilijä ajaa vauhtia 36,5km/h.

        Eli törmäystilanteessa nämä kaksi kuskia ovat vastapuolelle yhtä vaarallisia kun toisella on vauhti 25km/h ja toisella on vauhtia 36,5km/h.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kannattaa muistaa liike-energia muodostuminen jossa massaa tärkeämmässä asemassa on liikkuvan kappaleen nopeus.
        jos ajatellaan että tämä 27kg sähköavusteisella pyörällä ajava 120kg, henkilö ajaa pyöräänsä maksimi nopeutta mihin se avustaa eli nopeutta 25km/h, niin tällä 60kg painavalla urheilupyöräilijällä joka ajaa 9kg painoisellä pyörällään, on sama liike-energia kuin tuolla tukevammalla pyöräilijällä kun urheulipyöräilijä ajaa vauhtia 36,5km/h.

        Eli törmäystilanteessa nämä kaksi kuskia ovat vastapuolelle yhtä vaarallisia kun toisella on vauhti 25km/h ja toisella on vauhtia 36,5km/h.

        Millä perusteella se urheilupyöräilijä ajaa kovempaa kuin sähkömopoilija. Entä jos niillä on sama vauhti, kumpi tuottaa tuhoisampaa jälkeä?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kannattaa muistaa liike-energia muodostuminen jossa massaa tärkeämmässä asemassa on liikkuvan kappaleen nopeus.
        jos ajatellaan että tämä 27kg sähköavusteisella pyörällä ajava 120kg, henkilö ajaa pyöräänsä maksimi nopeutta mihin se avustaa eli nopeutta 25km/h, niin tällä 60kg painavalla urheilupyöräilijällä joka ajaa 9kg painoisellä pyörällään, on sama liike-energia kuin tuolla tukevammalla pyöräilijällä kun urheulipyöräilijä ajaa vauhtia 36,5km/h.

        Eli törmäystilanteessa nämä kaksi kuskia ovat vastapuolelle yhtä vaarallisia kun toisella on vauhti 25km/h ja toisella on vauhtia 36,5km/h.

        Millä kaavalla päädyit tuohon lopputulokseen? Laittaisitko meidän muiden nähtäväksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millä kaavalla päädyit tuohon lopputulokseen? Laittaisitko meidän muiden nähtäväksi?

        Tuostahan tuo löytyy:

        Liike-energia Ek
        eli kineettinen energia (kinetic energy)
        Energia voi varastoitua myös liikkeeseen
        Liike-energian suuruus voidaan laskea Ek=1/2mv^2


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millä perusteella se urheilupyöräilijä ajaa kovempaa kuin sähkömopoilija. Entä jos niillä on sama vauhti, kumpi tuottaa tuhoisampaa jälkeä?

        Silloin jos molempien pyöräilijöiden vauhti on sama, niin heidän liike-energian oro onneaan kuin heidän massojensa ero.

        Mutta millä perusteella kuskien painot eivät voisi myös olla toisinpäin?

        Eli aika teoreettinen keskustelu siinä mielessä (paitsi pyörien osalta jossa painoeroa voi hyvinkin olla tuollainen määrä)


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Tuostahan tuo löytyy:

        Liike-energia Ek
        eli kineettinen energia (kinetic energy)
        Energia voi varastoitua myös liikkeeseen
        Liike-energian suuruus voidaan laskea Ek=1/2mv^2

        Taitaa olla jotain yläaste fysiikan tasoa tuo kyseinen laskukaava.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Silloin jos molempien pyöräilijöiden vauhti on sama, niin heidän liike-energian oro onneaan kuin heidän massojensa ero.

        Mutta millä perusteella kuskien painot eivät voisi myös olla toisinpäin?

        Eli aika teoreettinen keskustelu siinä mielessä (paitsi pyörien osalta jossa painoeroa voi hyvinkin olla tuollainen määrä)

        Ei voi olla toisinpäin, läskit ei voi ajaa maantiepyörällä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Taitaa olla jotain yläaste fysiikan tasoa tuo kyseinen laskukaava.

        Ihan turhaa elvistelyä. Yläasteella oli fysiika 10 mutta empä ole laskukaavoja sen jälkeen tarvinnut. Oli laskukaava mikä tahansa niin suurempi nopeus on aina potentiaalisesti vaarallisempi kuin pienempi nopeus. Mitä suurempi nopeus sitä vähemmän aikaa reagoida. Jos huomio on vaikka vain muutaman sekunnin ajan esimerkiksi ajotietokoneessa niin suuremmalla nopeudella etenee pidemmän matkan. Oikea tilannenopeus on tärkein asia. Jos kulkuväylällä on monenlaisia käyttäjiä niin kaikkien tulee huomioida toisensa kuten muutenkin liikenteessä.


    • Anonyymi

      Maantiepyöräilijät on pyöräilijöistä helvetin esikuvia

    • Anonyymi

      Ongelmia aiheuttavat vain sokeat hortoilijat kuulokkeet korvilla, lastenvaunun lykkijät ja koirien ulkoiluttajat, kuulokkeet korvilla ja järki jäässä.

      • Anonyymi

        Ja tällaisia liikkujia pitääkin tieliikennelain mukaan varoa ja ottaa huomioon omassa tekemisessä ja sovittaa se oma toiminta heidän mukaan.


    • Anonyymi

      Huvittavaa miten suomessa saadaan aikaan pyöräilyongelmia vaikka tämä on harvaan asuttu maa. Esim. Tanskassa tai Hollannissa pyörily sujuu hyvin vaikka asukastiheys/pyöräilymäärät ovat kymmenkertaiset. Onkohan meillä asennevammoja, kun kaikkien pitää olla omasta mielestään ainoita oikeantyylisiä pyöräilijöitä ja pitää vielä kilpailla sähköpyörät vastaan maantiepyörät tms. joutavaa omanapaista sarvikuonoilua. Kyllä Suomessa pitäisi mahtua kaikkien liikkumaan omilla tyyleillään jos vain alettaisiin käyttäytymään sivistyneesti , onhan tällä pallolla jo 8 miljardia ihmistä ja pitäisi toimeen tulla tulevaisuudessakin. Ehkä monilla olisi peiliin katsomista ja asenteissaan joustamista. Tarvitseeko aina olla minä itse oikeassa eikä muille mitään sijaa tai arvostusta. Muutos voisi lähteä omasta käyttäytymisestä eikä toisten haukkumisista.

      • Anonyymi

        Valvontaa ja ennenkaikkea lakien täytäntöönpanoa tarvitaan.
        Kevyt liikenne koetaan viranomaistenkin taholta varmaan vieläkin toisarvoiseksi asiaksi verrattuna muuhun "oikeaan" liikenteeseen. Poliisi vähät välittää vaikka pyöräilijä tai jalankulkija pelleilisi kelvillä muita vaarantaen, "jaa, sehän on vaan pyörätiellä, kunhan ei autojen sekaan hypi niin ihan ok".


    • Anonyymi

      Miksi pyöräilijöiden vauhtia pitäisi hidastaa? Koiran kusettajat sen sijaan voisivat katsoa tessunsa perään eikä antaa mennä flexi pitkänä katse puhelimessa miten sattuu.

      • Anonyymi

        Hyvin sanottu. Ongelma turvallisuudelle ei yleensä ole pyöräilijän nopeus vaan itsekkäät KKK-kävelijät: koira, kännykkä ja kuulokkeet.


      • Anonyymi

        Kyllä pyöräilijän pitää silloin hidastaa, jos väylä on tukossa, eikä painaa hihaa hipoen ohi. Muuten antaa mennä vaan.


      • Anonyymi

        Koska tieliikennelaki velvoittaa sovittamaan ajoneuvon nopeus tilanteiden mukaan. Ajoneuvolla on lisäksi aina hivenen suurempi vastuu heikompia (pienempiä) tienkäyttäjiä kohtaan. Esim. pyöräilijällä on tilanteissa hivenen suurempi vastuu, jos toinen osapuoli on suojaamaton jalankulkija. Tämä liikenteen periaate näkyy useasta eri tieliikennelain pykälästä. Laissa lukee mm. että:

        "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.

        Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä."

        Nuo ovat vain pari esimerkkiä aiheeseen liittyen. Muistakin pykälistä pystyy havaitsemaan kyseisen periaatteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska tieliikennelaki velvoittaa sovittamaan ajoneuvon nopeus tilanteiden mukaan. Ajoneuvolla on lisäksi aina hivenen suurempi vastuu heikompia (pienempiä) tienkäyttäjiä kohtaan. Esim. pyöräilijällä on tilanteissa hivenen suurempi vastuu, jos toinen osapuoli on suojaamaton jalankulkija. Tämä liikenteen periaate näkyy useasta eri tieliikennelain pykälästä. Laissa lukee mm. että:

        "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.

        Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä."

        Nuo ovat vain pari esimerkkiä aiheeseen liittyen. Muistakin pykälistä pystyy havaitsemaan kyseisen periaatteen.

        Tosin nyt puhutaan tilanteesta, jossa kävelijä on syystä tai toisesta päätynyt pyöräväylälle. Tietenkään pyöräilijä ei saa jättää kävelijöitä huomioimatta edes silloin, kun kävelijä on paikassa jossa hänen ei tulisi olla, mutta ratkaisu ongelmaan ei ole pyöräilijöiden kulun hankaloittaminen, vaan kävelijöiden ohjaaminen pois pyöräväylältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin sanottu. Ongelma turvallisuudelle ei yleensä ole pyöräilijän nopeus vaan itsekkäät KKK-kävelijät: koira, kännykkä ja kuulokkeet.

        Meillä pyörät ei väistä edes suojayietä,ylittävää jalankulkijaa
        äspandec ässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pyöräilijän pitää silloin hidastaa, jos väylä on tukossa, eikä painaa hihaa hipoen ohi. Muuten antaa mennä vaan.

        Soittokelokin on oakollinen mutta ei ne osaa sitä käyttää ei kerkeä yai osaa tai viitsitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soittokelokin on oakollinen mutta ei ne osaa sitä käyttää ei kerkeä yai osaa tai viitsitä

        Itsellä ilmanpaineella toimiva sumutorvi ohjaustangossa. Mukava tööttäillä autoilijoille takaisin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin nyt puhutaan tilanteesta, jossa kävelijä on syystä tai toisesta päätynyt pyöräväylälle. Tietenkään pyöräilijä ei saa jättää kävelijöitä huomioimatta edes silloin, kun kävelijä on paikassa jossa hänen ei tulisi olla, mutta ratkaisu ongelmaan ei ole pyöräilijöiden kulun hankaloittaminen, vaan kävelijöiden ohjaaminen pois pyöräväylältä.

        Tilannenopeudella on tilanteissa myös merkitys.


    • Anonyymi

      Kuule jos hirvittää menepä kellariin istuu

    • Anonyymi

      Kuulostaa keksimällä keksityltä ongelmalta niinkuin nykyään on usein tapana

      • Anonyymi

        Onhan se jalankulkijan kannalta turvatonta, jos ajoneuvon kuljettaja ei huomioi heitä ja heidän turvallisuutta riittävällä tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se jalankulkijan kannalta turvatonta, jos ajoneuvon kuljettaja ei huomioi heitä ja heidän turvallisuutta riittävällä tasolla.

        Jalankulkijat voivat parantaa omaa turvallisuuttaan kävelemällä muualla kuin ajoneuvoille tarkoitetuilla väylillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijat voivat parantaa omaa turvallisuuttaan kävelemällä muualla kuin ajoneuvoille tarkoitetuilla väylillä.

        On sokeita, on kuuroja, on muulla tavoin vammaisia, on höperöjä vanhuksia, on lapsia jne., jotka eivät välttämä osaa/hallitse/kykene selviämään turvallisesti liikenteessä. Kaikkia näitä tienkäyttäjäryhmiä pitää varoa erityisen paljon liikenteessä. Henkilöt saattavat tehdä yllättäviä ja jopa sääntöjen vastaisia asioita ja ajoneuvon kuljettaja on huomioitava tämä jalankulkijoiden läheisyydessä.


      • Anonyymi

        "29 §
        Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuusvelvollisuus

        Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.

        Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.

        Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sokeita, on kuuroja, on muulla tavoin vammaisia, on höperöjä vanhuksia, on lapsia jne., jotka eivät välttämä osaa/hallitse/kykene selviämään turvallisesti liikenteessä. Kaikkia näitä tienkäyttäjäryhmiä pitää varoa erityisen paljon liikenteessä. Henkilöt saattavat tehdä yllättäviä ja jopa sääntöjen vastaisia asioita ja ajoneuvon kuljettaja on huomioitava tämä jalankulkijoiden läheisyydessä.

        Tietenkin.. Se ei muuta kuitenkaan sitä, että Ranta-Tampellassa ongelma ei ole ihan kauheaa vauhtia kaahaavat pyöräilijät, vaan pyöräväylällä oleskelevat kävelijät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin.. Se ei muuta kuitenkaan sitä, että Ranta-Tampellassa ongelma ei ole ihan kauheaa vauhtia kaahaavat pyöräilijät, vaan pyöräväylällä oleskelevat kävelijät.

        Aloituksessa olevassa artikkelissa väitetään kuitenkin päinvastaista. "Nyt siellä ajetaan pyörällä niin kovaa, että monia hirvittää".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessa olevassa artikkelissa väitetään kuitenkin päinvastaista. "Nyt siellä ajetaan pyörällä niin kovaa, että monia hirvittää".

        Onko hirvittäminen eri asia kuin porottaminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko hirvittäminen eri asia kuin porottaminen?

        On. Aurinko porottaa (hehkuu voimakkaasti), mutta minua hirvittää (kauhistuttaa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessa olevassa artikkelissa väitetään kuitenkin päinvastaista. "Nyt siellä ajetaan pyörällä niin kovaa, että monia hirvittää".

        Ihmisiä, jotka kävelevät pyöräväylällä, hirvittää pyöräväylällä pyöräilevien pyöräilijöiden vauhti. Ketkä ovat muodostaneet kyseisen ongelman, ja mikähän olisi helpoin ratkaisu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisiä, jotka kävelevät pyöräväylällä, hirvittää pyöräväylällä pyöräilevien pyöräilijöiden vauhti. Ketkä ovat muodostaneet kyseisen ongelman, ja mikähän olisi helpoin ratkaisu?

        Liikennesääntöjen osaaminen on yksi avaintekijä. Jalankulkijat ja pyöräilijät eivät välttämättä omaa mitään liikennesääntöjen tuntemusta. Tämä on yksi ongelmatekijä. Ajoneuvojen kuljettajilla on kuitenkin tieliikenteen periaatteiden mukaan hivenen suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennesääntöjen osaaminen on yksi avaintekijä. Jalankulkijat ja pyöräilijät eivät välttämättä omaa mitään liikennesääntöjen tuntemusta. Tämä on yksi ongelmatekijä. Ajoneuvojen kuljettajilla on kuitenkin tieliikenteen periaatteiden mukaan hivenen suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan liikenteessä.

        Totta. Pyöräilijän pitää olla varautunut kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin kaikissa mahdollisissa paikoissa. Jalankulkijalle riittää, että muut ovat varautuneet kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin kaikissa mahdollisissa paikoissa. Jalankulkija on aina kaikkeen syytön, sillä ihminen syntyy pelkkien jalkojen kera. Ihminen syntyy jalankulkijaksi, pyöräilijäksi pitää ankarasti opetella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennesääntöjen osaaminen on yksi avaintekijä. Jalankulkijat ja pyöräilijät eivät välttämättä omaa mitään liikennesääntöjen tuntemusta. Tämä on yksi ongelmatekijä. Ajoneuvojen kuljettajilla on kuitenkin tieliikenteen periaatteiden mukaan hivenen suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan liikenteessä.

        Tietysti on. Mutta ketkä ovat muodostaneet puheena olevan ongelman?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Pyöräilijän pitää olla varautunut kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin kaikissa mahdollisissa paikoissa. Jalankulkijalle riittää, että muut ovat varautuneet kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin kaikissa mahdollisissa paikoissa. Jalankulkija on aina kaikkeen syytön, sillä ihminen syntyy pelkkien jalkojen kera. Ihminen syntyy jalankulkijaksi, pyöräilijäksi pitää ankarasti opetella.

        Jalankulkijoilla on myös ne omat velvollisuutensa liikenteessä. Niitä on toki jalankulkijoilla kaikkein vähiten, mutta liikennesääntöjä on kuitenkin myös heillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti on. Mutta ketkä ovat muodostaneet puheena olevan ongelman?

        Jotkut sanovat väylän suunnittelijat, toiset sanovat jalankulkijat ja jotkut sanovat, että pyöräilijät muodostavat ongelma. Suunnittelijat suunnittelivat väylän. Se juna meni jo. Nyt siellä pitää liikkua suunnitellun väylän mukaisesti siten, että ei muodostu vaaraa kanssaliikkujille. Se jää jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kontolle. Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja ja hänellä on suurempi vastuu jalankulkijoihin verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut sanovat väylän suunnittelijat, toiset sanovat jalankulkijat ja jotkut sanovat, että pyöräilijät muodostavat ongelma. Suunnittelijat suunnittelivat väylän. Se juna meni jo. Nyt siellä pitää liikkua suunnitellun väylän mukaisesti siten, että ei muodostu vaaraa kanssaliikkujille. Se jää jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kontolle. Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja ja hänellä on suurempi vastuu jalankulkijoihin verrattuna.

        Kävelijöilläkin on vastuunsa, kuten esimerkiksi huolehtia siitä, ettei kävele jossain missä ei pitäisi kävellä. Nyt pyöräilijät joutuvat varomaan pyöräväylällä käveleviä. Ongelma ei ratkea sillä, että pyöräilyä haitataan entisestään.

        Ongelma ei ole pyöräilijöiden aiheuttama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävelijöilläkin on vastuunsa, kuten esimerkiksi huolehtia siitä, ettei kävele jossain missä ei pitäisi kävellä. Nyt pyöräilijät joutuvat varomaan pyöräväylällä käveleviä. Ongelma ei ratkea sillä, että pyöräilyä haitataan entisestään.

        Ongelma ei ole pyöräilijöiden aiheuttama.

        Silti ajoneuvon kuljettajilla on suuri vastuu tilanteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti ajoneuvon kuljettajilla on suuri vastuu tilanteissa.

        Niin aina, silloinkin jos lähden polkupyöräilemään keskelle moottoritietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin aina, silloinkin jos lähden polkupyöräilemään keskelle moottoritietä.

        Moottoritiellä ei saa pyöräillä, joten huono provo. Ei jatkoon. Tieliikenteen periaatteisiin kuuluu, että ajoneuvolla on tilanteissa suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan. Polkupyörä on ajoneuvo.


    • Anonyymi

      Tatti otsassa poljetaan kovaa.

    • Anonyymi

      Kapula rattaaseen antaa kypärälle käyttöä. Kyllä lähtee.

    • Anonyymi

      Jalankulkija ilman mitään apuvälineitä ei joudu koskaan yksin täyteen vastuuseen kerrassaan mistään!

      Aina - poikkeuksetta - myös minkä tahansa ajoneuvon kuljettaja saa vahinkotilanteessa rangaistuksen. Ellei muusta niin varomattomuudesta liikenteessä. Laki on suunniteltu suojaamaan jalankulkijaa, ja varsinkin lasta jalankulkijana. Mistään muusta ei ole näyttöä.

      Meistä 100 % on jalankulkijoita, joissakin tapauksissa, kuka useammin ja kuka harvemmin, meistä tulee jonkin ajoneuvon kuljettajia. Laki on suunniteltu jalankulkijaa silmällä pitäen,

    • Anonyymi

      Tienkäyttäjäryhmille on tieliikennelaissa asetettu erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille. Tämän pystyy havaitsemaan useasta eri lain pykälästä. Jalankulkijoilla on esim. vähiten velvollisuuksia.

      Oikeutta liikkua vapaasti on rajoitettu lailla. Rajaton liikkumisvapaus johtaisi siihen, että liikenteen heikoimpien tienkäyttäjien oikeudet eivät toteutuisi tyydyttävästi edistävällä tavalla. Tästä syystä on hyväksytty liikenteen heikoimpien ryhmiä kohtelu muista ryhmistä poikkeavalla tavalla, sallimalla heille erityiskohtelua esimerkiksi huolellisuuden arvioinnissa, sekä asettamalla moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan. Kaikki tämä selviää myös tieliikennelain eri pykälistä.

      Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan myös katsoa kuuluvan eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen. Tämä merkitsee esim. jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin. "Isompi" varoo "pienempiä", voidaan asia mieltää.

    • Anonyymi

      "Jalankulkija ilman mitään apuvälineitä ei joudu koskaan yksin täyteen vastuuseen kerrassaan mistään!"

      Jalankulusta ei koskaan ole rangaistu.

      "Aina - poikkeuksetta - myös minkä tahansa ajoneuvon kuljettaja saa vahinkotilanteessa rangaistuksen. Ellei muusta niin varomattomuudesta liikenteessä. Laki on suunniteltu suojaamaan jalankulkijaa, ja varsinkin lasta jalankulkijana. Mistään muusta ei ole näyttöä."

      Koska jalankulkijaa ei voi rangaista, ajoneuvon kuljettajaa on rangaistava. Vahingossa kun on aina vahingonkärsijä.

      Läheltä-piti -tilanteita on tietenkin lukuisia ja aina, silloin vahingoilta vältytään kuin ihmeen kaupalla.

      • Anonyymi

        Ellei asiaan liity toista osapuolta, jalankulkijan tieliikennerikkomukset on 20 euroa. Tämän saa jos kävelee punaisia päin. Ajoneuvon kuljettaja saa kuitenkin ja siitä huolimtta rangaistuksen, jos ajaa suojatiellä punaista päin kävelevän jalankulkijan päälle, koska kuljettaja ei ole noudattanut riittävää varovaisuutta.

        Jalkakäytävän/pyörätien reunassa jalankulkijoiden on rangaistuksen uhalla kuljettava peräkkäin, jos on muuta liikennettä eli jalankulkijoiden on käytettävä rangaistuksen uhalla väylän reunaa, jos kulkeminen muuten ei haitatta käy päinsä. Rinnakkain kävely ei siis aina ole sallittua. Tavoite lienee selvä: polkupyöräilijöille pitää saada nykyistä esteettömämpi kulku. Vaikkapa pariskunta voi kuitenkin kävellä käsi kädessä ilman pelkoa rangaistuksesta.

        Laki on siis tuolta osin pelkkää pelleilyä. Pariskunta saa kävellä rinnakkain käsi kädessä, mutta muiden on siirryttävä jonoon...?!

        Jalankulkija on kaikin puolin lain suojeluksessa, koska me synnymme jalankulkijoina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ellei asiaan liity toista osapuolta, jalankulkijan tieliikennerikkomukset on 20 euroa. Tämän saa jos kävelee punaisia päin. Ajoneuvon kuljettaja saa kuitenkin ja siitä huolimtta rangaistuksen, jos ajaa suojatiellä punaista päin kävelevän jalankulkijan päälle, koska kuljettaja ei ole noudattanut riittävää varovaisuutta.

        Jalkakäytävän/pyörätien reunassa jalankulkijoiden on rangaistuksen uhalla kuljettava peräkkäin, jos on muuta liikennettä eli jalankulkijoiden on käytettävä rangaistuksen uhalla väylän reunaa, jos kulkeminen muuten ei haitatta käy päinsä. Rinnakkain kävely ei siis aina ole sallittua. Tavoite lienee selvä: polkupyöräilijöille pitää saada nykyistä esteettömämpi kulku. Vaikkapa pariskunta voi kuitenkin kävellä käsi kädessä ilman pelkoa rangaistuksesta.

        Laki on siis tuolta osin pelkkää pelleilyä. Pariskunta saa kävellä rinnakkain käsi kädessä, mutta muiden on siirryttävä jonoon...?!

        Jalankulkija on kaikin puolin lain suojeluksessa, koska me synnymme jalankulkijoina.

        Hallituksen esityksessä asia on muotoiltu näin:

        "Suomessa on paljon yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä. Velvollisuudella käyttää pyörätien reunaa ei edelleenkään estettäisi sitä, että esimerkiksi pariskunta voisi kävellä käsi kädessä pyörätiellä. Reunassa on mahdollista kävellä rinnakkain. Jos väylällä on paljon jalankulkua, suunnittelun ja rakentamisen pääsääntö on, että väylät pitää erotella toisistaan."


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2796
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      98
      2103
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe