Jos ostan noin 35-jalkaisen veneen ja huollan sen kuntoon, niin kuinka paljon minun tulee tämän jälkeen säästää päivässä, jotta vene pysyy jatkossakin kunnossa?
Millaisista summista puhutaan?
Paljonko minun tulee säästää päivässä, jotta vene pysyisi kunnossa?
30
647
Vastaukset
- Anonyymi
Olet ymmärtänyt homman ihan väärin. Säästämistä voi tehdä ennen veneen hankintaa. Sitten kun olet hankkinut veneen, ei mitään jää säästöön, vaan kaikki menee mitä tulee.
- Anonyymi
Veneen kulut riippuvat todella paljon mm veneestä (ikä, koko, tyyppi, kunto, jne), paikkakunnasta, telakointitavasta ja ennen kaikkea omista haluistasi ja kyvyistäsi. Sanoisin, että 35-jalkaisen purkkarin vuosikulut vaihtelevat välillä 1000 - 20 000 euroa.
- Anonyymi
Riippuu millä palvelutasolla telakoit ja miten paljon teet itse huolto- ja kunnossapitotöitä. Jos teet melkein kaikki itse niin vuositasolla noin 10% veneen arvosta. Sisältää telakointi, laituri, vakuutus, jne.
- Anonyymi
Toi aina heitetty 10% on kyllä aivan käsittämätön. Ei kai kukaan laita 100 000 € veneeseen 10 000 € vuodessa jatkuvalla syötöllä, jos itse tekee melkein kaiken. Sisällä lämpimässä hallissa säilyttäen ja huollot teettäen voi laittaakkin. Samoin tietytysti 20 000 € 35-jalkaisen omistajalta menee helposti se 2 000 €/v.
Itsellä ollut 35-jalkainen 13 kautta. Hinta ostaessa 70 tonnia ja nyt arvo ehkä 60. Yhtenä vuonna meni 6 tonnia kun ostin purjeita. Muuten mennyt alle 2 tonnia eikä se veneen kunnossa näy. Lähivuosina joutuu kyllä purjeita taas ostamaan, jolloin voi mennä se 10% 1-2 vuotena. Mutta aivan käsittämätön ajatus, että olisi saanut tuohon tungettua jotenkin 7 tonnia vuodessa eli n. 100 000 € tähän mennessä. Todella huipputason kisaprojektissa olisi voinut mennä tuon verran. Suomessa ei kyllä sellaista 35-jalkaista ole, johon olisi mennyt.
Puhumattakaan sitten kun joku ostaa uuden 35-jalkaisen, joka nykyään maksaa helposti 300 000 €. Mihin hän tunkisi 30 000 € vuodessa. Joka vuosi ostaa koko kisasetin kalleimmilla valinoilla. Siis iso, muutama fokka ja muutama spinnu. Tai vaihtaa koneen kolmesti kaudessa? - Anonyymi
Prosenttiluku veneen arvosta on varsin hölmö arvio. Ainut kulu, jonka suuruus riippuu veneen arvosta, on vakuutusmaksu, ja se on joka tapauksessa pieni suhteessa muihin kuluihin.
Toki veneen arvon ja vuosittaisten kulujen välillä on keskimäärin jonkinlainen korrelaatio, mutta kysymys ei ole näiden kahden välisestä riippuvuussuhteesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toi aina heitetty 10% on kyllä aivan käsittämätön. Ei kai kukaan laita 100 000 € veneeseen 10 000 € vuodessa jatkuvalla syötöllä, jos itse tekee melkein kaiken. Sisällä lämpimässä hallissa säilyttäen ja huollot teettäen voi laittaakkin. Samoin tietytysti 20 000 € 35-jalkaisen omistajalta menee helposti se 2 000 €/v.
Itsellä ollut 35-jalkainen 13 kautta. Hinta ostaessa 70 tonnia ja nyt arvo ehkä 60. Yhtenä vuonna meni 6 tonnia kun ostin purjeita. Muuten mennyt alle 2 tonnia eikä se veneen kunnossa näy. Lähivuosina joutuu kyllä purjeita taas ostamaan, jolloin voi mennä se 10% 1-2 vuotena. Mutta aivan käsittämätön ajatus, että olisi saanut tuohon tungettua jotenkin 7 tonnia vuodessa eli n. 100 000 € tähän mennessä. Todella huipputason kisaprojektissa olisi voinut mennä tuon verran. Suomessa ei kyllä sellaista 35-jalkaista ole, johon olisi mennyt.
Puhumattakaan sitten kun joku ostaa uuden 35-jalkaisen, joka nykyään maksaa helposti 300 000 €. Mihin hän tunkisi 30 000 € vuodessa. Joka vuosi ostaa koko kisasetin kalleimmilla valinoilla. Siis iso, muutama fokka ja muutama spinnu. Tai vaihtaa koneen kolmesti kaudessa?Oikeassa olet. Ääripäistä löytyy esimerkkejä joissa 10% jää selvästi vajaaksi tai menee reippaasti yli.
Mutta aloittaja puhuu kunnostavansa 35 jalkaisen. Se on oletettavasti n. 20-30 (jopa 40?) vuotta vanha, ja sen arvon voi arvata olevan 50k€ hujakoilla. Aloittaja voi luonnollisesti tarkentaa jos haluaa osallistua keskusteluun.
Pitkällä tähtäimellä olen oppinut laskemaan kustannukset siten, että listaan vuosittaisten kulujen (vakuutus, laituri, telakka, nostot/laskut, huollot, jne) lisäksi kaikki komponentit ja laitteet jotka veneen elinkaaren aikana voi olettaa menevän vaihtoon. Parametrit on hankintahintaolettama ja oletettu elinikä. Lista on todella pitkä. Esim moottori 10k€/30 vuotta = 333 €/vuosi. Purjeet 5k€/15v= 333€/vuosi. Instrumentit 2k€/10v. lista on pitkä ja tuolla 50k€ veneellä päädytään hyvin lähelle 5000€/vuosi kustannukseen. Tulee vuosia jolloin jäädään selvästi alle mutta myös vuosia jolloin menee selvästi yli.
Toisella tavalla ilmaistuna: Jos vene maksaa 50t€ niin toinen 50t€ menee 10 vuoden aikana sen pitämiseen yhtä hyvässä kunnossa kuin se alun perin oli. Halutusta kuntotasosta voi toki tinkiä ja kerryttää korjausvelkaa. Se on vapaa valinta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeassa olet. Ääripäistä löytyy esimerkkejä joissa 10% jää selvästi vajaaksi tai menee reippaasti yli.
Mutta aloittaja puhuu kunnostavansa 35 jalkaisen. Se on oletettavasti n. 20-30 (jopa 40?) vuotta vanha, ja sen arvon voi arvata olevan 50k€ hujakoilla. Aloittaja voi luonnollisesti tarkentaa jos haluaa osallistua keskusteluun.
Pitkällä tähtäimellä olen oppinut laskemaan kustannukset siten, että listaan vuosittaisten kulujen (vakuutus, laituri, telakka, nostot/laskut, huollot, jne) lisäksi kaikki komponentit ja laitteet jotka veneen elinkaaren aikana voi olettaa menevän vaihtoon. Parametrit on hankintahintaolettama ja oletettu elinikä. Lista on todella pitkä. Esim moottori 10k€/30 vuotta = 333 €/vuosi. Purjeet 5k€/15v= 333€/vuosi. Instrumentit 2k€/10v. lista on pitkä ja tuolla 50k€ veneellä päädytään hyvin lähelle 5000€/vuosi kustannukseen. Tulee vuosia jolloin jäädään selvästi alle mutta myös vuosia jolloin menee selvästi yli.
Toisella tavalla ilmaistuna: Jos vene maksaa 50t€ niin toinen 50t€ menee 10 vuoden aikana sen pitämiseen yhtä hyvässä kunnossa kuin se alun perin oli. Halutusta kuntotasosta voi toki tinkiä ja kerryttää korjausvelkaa. Se on vapaa valinta.Kun nyt 13 kautta ollut tuon hintaluokan 35-jalkainen, joka tosin on vielä niukasti alle 20-vuotias, en kyllä allekirjoita, että olisi tarpeen tai järkevää laittaa se 50 000 € tai mun tapauksessa 70 000 € 10 vuodessa. Noihin vakuutus, nostot ja laituri menee n. 1500 €/v. Mistä tulee se loppu 3000- 5000 €? Sait vasta alle tonnin/v moottorista, purjeista ja instrumenteista. Lista toki jatkuu, mutta ei noista millään tule suurta summaa vuodessa.
Mulla muuten pian 20-vuotiaat instrumentit toimivat vielä hienosti, joten mielestäni 10 v uusimisväli on turhan tiuha. Plotteri on n. 15 v ja sen voisi kyllä uusia isompien näyttöjen takia, mutta sekin toimii OK ja näyttää AISitkin.
"Huollan kuntoon" voi olla mitä vaan muutamasta vuodesta yli 50 vuotiaaseen ja hintaostettaessa muutamasta tonnista ainakin 200 000 € saakka. Vaikkapa H-35, Botnia 6 tai S-30 saa alle kymmpitonnilla. Toisaalta varsin uudessakin voi olla paljon huollettavaa, kuten ostamassani 8 m veneessä, joka oli vasta 6 v vanha. Rahaa ei paljoa siihen mennyt, mutta aikaa meni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun nyt 13 kautta ollut tuon hintaluokan 35-jalkainen, joka tosin on vielä niukasti alle 20-vuotias, en kyllä allekirjoita, että olisi tarpeen tai järkevää laittaa se 50 000 € tai mun tapauksessa 70 000 € 10 vuodessa. Noihin vakuutus, nostot ja laituri menee n. 1500 €/v. Mistä tulee se loppu 3000- 5000 €? Sait vasta alle tonnin/v moottorista, purjeista ja instrumenteista. Lista toki jatkuu, mutta ei noista millään tule suurta summaa vuodessa.
Mulla muuten pian 20-vuotiaat instrumentit toimivat vielä hienosti, joten mielestäni 10 v uusimisväli on turhan tiuha. Plotteri on n. 15 v ja sen voisi kyllä uusia isompien näyttöjen takia, mutta sekin toimii OK ja näyttää AISitkin.
"Huollan kuntoon" voi olla mitä vaan muutamasta vuodesta yli 50 vuotiaaseen ja hintaostettaessa muutamasta tonnista ainakin 200 000 € saakka. Vaikkapa H-35, Botnia 6 tai S-30 saa alle kymmpitonnilla. Toisaalta varsin uudessakin voi olla paljon huollettavaa, kuten ostamassani 8 m veneessä, joka oli vasta 6 v vanha. Rahaa ei paljoa siihen mennyt, mutta aikaa meni.Kun teet sen listan valmiiksi niin tulee reilu tonni lisää ja sitten ostat vähän esim telakointiin, moottorihuoltoon tms liittyvää palvelua niin ollaan hyvin lähellä tarkastellun tapauksen 5000€.
Usko pois - ei se 10% sääntö kaukana totuudesta ole. Uskoisin, että se on hyvin lähellä mediaania. Aika moni ostaa 3000€ telakointipakettia ja sitten ollaankin jo 15-20% hujakoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeassa olet. Ääripäistä löytyy esimerkkejä joissa 10% jää selvästi vajaaksi tai menee reippaasti yli.
Mutta aloittaja puhuu kunnostavansa 35 jalkaisen. Se on oletettavasti n. 20-30 (jopa 40?) vuotta vanha, ja sen arvon voi arvata olevan 50k€ hujakoilla. Aloittaja voi luonnollisesti tarkentaa jos haluaa osallistua keskusteluun.
Pitkällä tähtäimellä olen oppinut laskemaan kustannukset siten, että listaan vuosittaisten kulujen (vakuutus, laituri, telakka, nostot/laskut, huollot, jne) lisäksi kaikki komponentit ja laitteet jotka veneen elinkaaren aikana voi olettaa menevän vaihtoon. Parametrit on hankintahintaolettama ja oletettu elinikä. Lista on todella pitkä. Esim moottori 10k€/30 vuotta = 333 €/vuosi. Purjeet 5k€/15v= 333€/vuosi. Instrumentit 2k€/10v. lista on pitkä ja tuolla 50k€ veneellä päädytään hyvin lähelle 5000€/vuosi kustannukseen. Tulee vuosia jolloin jäädään selvästi alle mutta myös vuosia jolloin menee selvästi yli.
Toisella tavalla ilmaistuna: Jos vene maksaa 50t€ niin toinen 50t€ menee 10 vuoden aikana sen pitämiseen yhtä hyvässä kunnossa kuin se alun perin oli. Halutusta kuntotasosta voi toki tinkiä ja kerryttää korjausvelkaa. Se on vapaa valinta.Voit tietysti arvioida olevan 50k€ hujakoilla, jolloin 5 k€ vuosikuluilla osutaan 10 prosenttiin.
Yhtä hyvin 35-jalkainen voi kuitenkin maksaa 10 k€, jolloin ne 5k€ vuosikulut ovatkin jo 50%. Saattaapi se 35-jalkainen maksaa myös 100 k@, jolloin 5 k€ vuosikulut ovatkin vain 2.5 %.
Pointti oli juuri se, että veneen kulut eivät ole mitenkään suoraan suhteessa sen arvoon. Esimerkiksi purjeneulomo ei suinkaan kysele sinulta veneesi arvoa hinnoitellessaan purjeensa. Telakkapaikasta veloitetaan yleensä neliöiden, eli koon mukaan. Laituripaikka yleensä leveyden mukaan. Ihan sama mitä paatti maksoi. Köysi maksaa saman riippumatta siitä paljonko maksoit veneestä, jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun teet sen listan valmiiksi niin tulee reilu tonni lisää ja sitten ostat vähän esim telakointiin, moottorihuoltoon tms liittyvää palvelua niin ollaan hyvin lähellä tarkastellun tapauksen 5000€.
Usko pois - ei se 10% sääntö kaukana totuudesta ole. Uskoisin, että se on hyvin lähellä mediaania. Aika moni ostaa 3000€ telakointipakettia ja sitten ollaankin jo 15-20% hujakoilla.En usko. 35-jalkaisten mediaanihinta voi olla 50 tonnin paikkeilla, luultavasti jonkin verran yli, kun pääosa tuosta on 80-luvulta 00-luvulle, jossa aika harva jää alle 50 tonnin.
Noista hyvin pieni osa on lämpimässä hallissa. Mediaanivene on varmasti seuran alueella itse peiteltynä. Moottori maksaa vaihdettuna alle 10 000 €, joten tyhmä pitää olla, jos sen huoltoon laittaa tonneja useinkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voit tietysti arvioida olevan 50k€ hujakoilla, jolloin 5 k€ vuosikuluilla osutaan 10 prosenttiin.
Yhtä hyvin 35-jalkainen voi kuitenkin maksaa 10 k€, jolloin ne 5k€ vuosikulut ovatkin jo 50%. Saattaapi se 35-jalkainen maksaa myös 100 k@, jolloin 5 k€ vuosikulut ovatkin vain 2.5 %.
Pointti oli juuri se, että veneen kulut eivät ole mitenkään suoraan suhteessa sen arvoon. Esimerkiksi purjeneulomo ei suinkaan kysele sinulta veneesi arvoa hinnoitellessaan purjeensa. Telakkapaikasta veloitetaan yleensä neliöiden, eli koon mukaan. Laituripaikka yleensä leveyden mukaan. Ihan sama mitä paatti maksoi. Köysi maksaa saman riippumatta siitä paljonko maksoit veneestä, jne.Niin voin ja tässä tapauksessa juuri niin arvioin ja mitään muuta en arvioinutkaan.
Olisi kiva kuulla aloittajalta, että menikö arviointi lähelle oikeaa vai aivan metsään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin voin ja tässä tapauksessa juuri niin arvioin ja mitään muuta en arvioinutkaan.
Olisi kiva kuulla aloittajalta, että menikö arviointi lähelle oikeaa vai aivan metsään.Pointti oli se, että kuluarvioita on hölmö esittää prosentteina arvosta, kun ne kulut enemmän riippuvat veneen koosta. Prosentti sitten osuu, jos arvo sattuu olemaan sopiva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toi aina heitetty 10% on kyllä aivan käsittämätön. Ei kai kukaan laita 100 000 € veneeseen 10 000 € vuodessa jatkuvalla syötöllä, jos itse tekee melkein kaiken. Sisällä lämpimässä hallissa säilyttäen ja huollot teettäen voi laittaakkin. Samoin tietytysti 20 000 € 35-jalkaisen omistajalta menee helposti se 2 000 €/v.
Itsellä ollut 35-jalkainen 13 kautta. Hinta ostaessa 70 tonnia ja nyt arvo ehkä 60. Yhtenä vuonna meni 6 tonnia kun ostin purjeita. Muuten mennyt alle 2 tonnia eikä se veneen kunnossa näy. Lähivuosina joutuu kyllä purjeita taas ostamaan, jolloin voi mennä se 10% 1-2 vuotena. Mutta aivan käsittämätön ajatus, että olisi saanut tuohon tungettua jotenkin 7 tonnia vuodessa eli n. 100 000 € tähän mennessä. Todella huipputason kisaprojektissa olisi voinut mennä tuon verran. Suomessa ei kyllä sellaista 35-jalkaista ole, johon olisi mennyt.
Puhumattakaan sitten kun joku ostaa uuden 35-jalkaisen, joka nykyään maksaa helposti 300 000 €. Mihin hän tunkisi 30 000 € vuodessa. Joka vuosi ostaa koko kisasetin kalleimmilla valinoilla. Siis iso, muutama fokka ja muutama spinnu. Tai vaihtaa koneen kolmesti kaudessa?Kulut ovat laatutaso*0,1*hinta+kiinteä. Eli ne jaetaan kiinteään osaan ja veneriippuvaan. Laatutaso vaihtelee välillä 0-1. Laatutaso on 1, kun on lämmin ja halli ja kaikki teetätetään, varusteet uusia tai uudehkoja aina. 0 kun vene talvehtii laiturissa ilman edes glykolia. Kiinteä on hesalaisessa seurassa 600e+vakuutus 500e
Esim. veneen hinta 30000 euroa, kentällä, talvehtii pressun alla, moottorin huollon tekee telakka. Laatutaso siis 0,5.
Kulut vuodessa 0,5*0,1* 30000+1100=2600 euroa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kulut ovat laatutaso*0,1*hinta kiinteä. Eli ne jaetaan kiinteään osaan ja veneriippuvaan. Laatutaso vaihtelee välillä 0-1. Laatutaso on 1, kun on lämmin ja halli ja kaikki teetätetään, varusteet uusia tai uudehkoja aina. 0 kun vene talvehtii laiturissa ilman edes glykolia. Kiinteä on hesalaisessa seurassa 600e vakuutus 500e
Esim. veneen hinta 30000 euroa, kentällä, talvehtii pressun alla, moottorin huollon tekee telakka. Laatutaso siis 0,5.
Kulut vuodessa 0,5*0,1* 30000 1100=2600 euroaEikun vakuutuksen pitäisi olla vaihtuva kulu 0,02*hinta eli 2 prosenttia veneen hinnasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kulut ovat laatutaso*0,1*hinta kiinteä. Eli ne jaetaan kiinteään osaan ja veneriippuvaan. Laatutaso vaihtelee välillä 0-1. Laatutaso on 1, kun on lämmin ja halli ja kaikki teetätetään, varusteet uusia tai uudehkoja aina. 0 kun vene talvehtii laiturissa ilman edes glykolia. Kiinteä on hesalaisessa seurassa 600e vakuutus 500e
Esim. veneen hinta 30000 euroa, kentällä, talvehtii pressun alla, moottorin huollon tekee telakka. Laatutaso siis 0,5.
Kulut vuodessa 0,5*0,1* 30000 1100=2600 euroaJa miten hyvin kaava toimii, jos ostan vaikkapa uuden Dehler 34:n 300 000 €:llä?
Mulla täyskasko on alle 1% veneen arvosta. Mikään muu kulu ei riipu veneen arvosta. Mun 60 000 € veneessä on suuremmat ja siten kalliimmat purjeet kuin Dehler 34:ssa, sama kone, uuni, lämppäri, jne jne. Veneeni on melkein metrin pidempi, joten sen hallipaikka on kalliimpi kuin Dehlerin.
Siis 1% veneen arvosta ja kaikki loppuu veneen koosta ja varustelusta riiippuvaa.
- Anonyymi
Ei kannata säästää mitään vaan käytät kaikki rahat siihen veneeseen.
- Anonyymi
Keskihintaisen auton arvonalenema on noin kympin päivässä neljän vuoden vaihtovälillä. Ajan vanhalla autolla ja työmatkat sähköpyörällä.
Tupakkaan ja alkoholiin saa kulumaan rahaa. Minä en polta enkä juo.
Mökkiin ja mökkireissuihin kuluu rahaa. Meillä ei ole mökkiä.
Asuntolainaan menee paljon, mutta onneksi otimme korkokaton, vaikka monet väittivät sitä hyödyttömäksi. Voi olla, että maksan loppujen lopuksi liikaa, mutta mielenrauha säilyy.
Minä ja vaimoni olemme keskituloisia. Tällä elämäntavalla saamme helposti ylläpidettyä 40-jalkaisen veneemme ja elätettyä kaksi lasta.
Elämme tarkasti, jonkun mielestä ehkä köyhästi, mutta olen ihan tyytyväinen elämäntapaamme. Viikonlopuiksi ostamme vähän juhlavampaa ruokaa, etelässä käymme kerran vuodessa. Silloinkin kohde valikoituu osaksi hinnan perusteella.
Lapset saavat harrastaa, mutta kaikkia heidän oikkujaan emme täytä.
Purjehdus on oikeasti kallista, mutta jos se on oma juttu, niin kyllä siihen keskituloisella raha riittää oikeinkin hyvin. Elämä on kuitenkin valintoja. Kaikkea ei voi saada. Venettäkin pyrimme huoltamaan kustannustehokkaasti, mutta emme koskaan hyväksy puolittaisia ratkaisuja. Kun on aika pistää veneeseen rahaa, sitten pistämme. Vastineeksi siitä saa hoidetun ja toimivan veneen. - Anonyymi
Perus rahanmenojen lisäksi (nostot telakoinnit yms.) Lisäksi rahaa ei useimpina vuosina kulu mihihinkään ja joinain vuosina jotain hajoaa, niin kuluu sitten enemmän, viimeisten vaikka 10 v aikana lämppäri ollut oikeastaan ainoa murhe jota rempattu 2 kertaa ja kerran ostin uuden olisko yhteensä noin 3000€, mutamia kiinitys köysiä 300€, kiiloitus laikkoja ja aineita 200€...
- Anonyymi
Retkipurjehtijalla purjeet kestää 20 vuotta. Lämppäri 20-35 vuotta. Muu elektroniikka 0-35 vuotta. Köysistö 20-30 v. Vantit yms 20-40 vuotta. Kone kestää 25-35 v. Patjat n. 25 v. Sprayhood ja purjesuoja 20 v. Oikeastaan vain vuosittaisiin kuluihin huolto, maalaus yms varten säästät 200 kuussa.
- Anonyymi
Mä ostin ns. klassikon muutama vuosi sitten. Ei ollut uusi mutta ei eikäloppu. Kauppahinta oli karvan yli sata tonnia. Tuohon on kolmessa vuodessa tullut päälle noin 30 venerahayksikköä (á 1000€) elektroniikan, patjojen uusinnan, talvisäilytysten, pohja- ja peräsintöiden jälkeen. Seuraavan talvisäilytyskauden aikana taas lisää hyvää tiedossa; ainakin rullagenoa menee uusiksi ja todennäköisesti maasähkö ja akkulaturi.
35-jalkaisen talvisäilytys hallissa on varmaan kolmisen donaa töineen, vakuutus vajaan tonnin, seuran jäsenyys ja laituripaikka 500+€. Pressun alla kentällä halvempaa, mutta se on karseeta hommaa.
Ano 20:11 on aika lähellä totuutta mitä tulee varusteiden käyttöikään.
Ainoa asia josta joudun tinkimään on oma ajankäyttö. - Anonyymi
Riippuu paljon retkipurjehtijasta nuo käyttöiät. En kilpaile veneelläni, joten lukeudun kaiketi retkipurjehtijaksi. Spinaakkerin ikää en edes tiedä, mutta varmasti yli 20 vuotta. Se vielä menee, vaikka ei tietysti ihan täydessä iskussa enää ole. Isopurje, genua ja fokka sen sijaan eivät mitenkään kestä 20 vuotta kelvollisina, jos veneellä vähänkään purjehditaan. Ehjänä toki voi pysyä, mutta kyllä ne venyvät pilalle.
Aika vähäisellä käytöllä ovat kyllä köydetkin, jos saat ne 20-30 vuotta pysymään hyvinä.
Vanhat yksinkertaiset lämppärit ovat tosiaan kestäneet sen 20-35 vuotta vähän korjailemalla, mutta enpä usko, että nyt kaupasta ostettava tulee niin kauan kestämään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu paljon retkipurjehtijasta nuo käyttöiät. En kilpaile veneelläni, joten lukeudun kaiketi retkipurjehtijaksi. Spinaakkerin ikää en edes tiedä, mutta varmasti yli 20 vuotta. Se vielä menee, vaikka ei tietysti ihan täydessä iskussa enää ole. Isopurje, genua ja fokka sen sijaan eivät mitenkään kestä 20 vuotta kelvollisina, jos veneellä vähänkään purjehditaan. Ehjänä toki voi pysyä, mutta kyllä ne venyvät pilalle.
Aika vähäisellä käytöllä ovat kyllä köydetkin, jos saat ne 20-30 vuotta pysymään hyvinä.
Vanhat yksinkertaiset lämppärit ovat tosiaan kestäneet sen 20-35 vuotta vähän korjailemalla, mutta enpä usko, että nyt kaupasta ostettava tulee niin kauan kestämään.Mulla on 35-jalkaisessa edelleen käytössä 2005 purjeet. Eivät siis vielä aivan 20 v. Eivät ole venyneet pahemmin, kun ovat laminaattia, cruisinglaminaattia tuplataffetalla. Veneellä purjehdittu n. 17 000 mpk, mikä lienee selvästi keskimääräistä enemmän. Ja tosiaan lähinnä purjehdittu eikä ajettu koneella. Kisoissakin noilla purjeilla vielä pärjää, tosin kisoissa käytän yleensä fokkaa vuodelta 2008.
Kaikki fallit ovat alkuperäisiä, dyneemaaa. Kiinnitysköydet ovat osin alkuperäisiä ja osin 2011 hankittuja. Säätököydet yhtä lukuunottamatta alkuperäisiä. Fokan skuutit on vaihdettu 2021 ja spinnuskuutit hankittu 2011, kun alkuperäiset eivät olleet dyneemaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on 35-jalkaisessa edelleen käytössä 2005 purjeet. Eivät siis vielä aivan 20 v. Eivät ole venyneet pahemmin, kun ovat laminaattia, cruisinglaminaattia tuplataffetalla. Veneellä purjehdittu n. 17 000 mpk, mikä lienee selvästi keskimääräistä enemmän. Ja tosiaan lähinnä purjehdittu eikä ajettu koneella. Kisoissakin noilla purjeilla vielä pärjää, tosin kisoissa käytän yleensä fokkaa vuodelta 2008.
Kaikki fallit ovat alkuperäisiä, dyneemaaa. Kiinnitysköydet ovat osin alkuperäisiä ja osin 2011 hankittuja. Säätököydet yhtä lukuunottamatta alkuperäisiä. Fokan skuutit on vaihdettu 2021 ja spinnuskuutit hankittu 2011, kun alkuperäiset eivät olleet dyneemaa.Meillä purjeet dyneemalaminaattia tuplataffetalla vuodelta 2000. Edelleen aivan käyttökelpoiset. Läpilatat isopurjeessa ovat pitäneet sen hyvässä kunnossa. Ei pääse paljon lepattamaan. Kone vaatii ekan kerran muuta huoltoa kuin öljynvaihdon. Yanmar 3GM:n tassut ovat väsyneet ja vetolaitteen kumi hankautunut puhki. Aika kallis homma teetettynä. Osatkin ovat kalliita. Melkein kannattaisi vaihtaa koko kone.
Skuutteja on uusittu vuosien varrella. Fallit edelleen kunnossa, vaikka ison falli on kevlaria.
Jääkaapin kompurasta lähti kylmäaineet katoamaan pari vuotta sitten. Se on nyt uusittu.
Ensimmäinen geeliakku kesti 20 v. Seuraava 2 v. Toivottavasti kolmas kestäisi paremmin.
Sähkövessa ei ole tarvinnut mitään huoltoa 23 vuodessa. No pari silakkaa olen kaivanut tulovesiletkun suodattimesta.
Alkuperäisestä Simrad-elektroniikasta jäljellä AP, loki ja kaiku. Plotterin erillinen ulkonäyttö pimeni 12 v kohdalla ja sisänäyttö ja tutka 20 v. Tuulimittari toimi 15 v.
Sprayhood oli 20 v jälkeen niin ruma, että piti vaihtaa.
- Anonyymi
Ei veneen omistaminen ole matematiikkaa. Osta sellanen joka hyvin ylläpidetty ja jossa ei pahemmin korjausvelkaa. Sitten pidät hyvää huolta, niin voi olla ettei vuosiin mene kuin ne talvisäilytyksen, laituripaikan ja nostojen/laskujen kulut. Mutta, aina jotain menee. Ja voi mennä jotain isompaakin. Täysin sama kuin autonkin ylläpito. Toisinaan jotain joutuu rempata, toisinaan ei. Turha sitä on jännittää. Ei siitä sen kummempia paineita tule ottaa kuin auton omistamisestakaan.
- Anonyymi
Purjevene on kovasti erilainen ylläpidettävä kuin auto.
Autolla on selkeästi rajallinen käyttöikä. Käytetyssä autossa kun menee vaihdelaatikko tai osuu vähän puuhun niin paaliin menee.
Purjevenettä pidetään "ikuisesti" joka ei tietenkään ole oikeasti ikuisesti. Mutta kuitenkin niin, että lähes kaikki osat paitsi runko tullaan uusimaan ennen lopullista romuttamista: riki, moottori, instrumentit, purjeet moneen kertaan, verhoilut, kylmäkone, lämmitin, pohjan epoksipinnoitus, kolarikorjauksia saatetaan tehdä useampaankin kertaan. Niitä uusittavia kohteita tulee silloin tällöin. Uudemmassa veneessä kestää toki muutaman vuoden ennen kuin se rumba alkaa, mutta varmaa on että se alkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Purjevene on kovasti erilainen ylläpidettävä kuin auto.
Autolla on selkeästi rajallinen käyttöikä. Käytetyssä autossa kun menee vaihdelaatikko tai osuu vähän puuhun niin paaliin menee.
Purjevenettä pidetään "ikuisesti" joka ei tietenkään ole oikeasti ikuisesti. Mutta kuitenkin niin, että lähes kaikki osat paitsi runko tullaan uusimaan ennen lopullista romuttamista: riki, moottori, instrumentit, purjeet moneen kertaan, verhoilut, kylmäkone, lämmitin, pohjan epoksipinnoitus, kolarikorjauksia saatetaan tehdä useampaankin kertaan. Niitä uusittavia kohteita tulee silloin tällöin. Uudemmassa veneessä kestää toki muutaman vuoden ennen kuin se rumba alkaa, mutta varmaa on että se alkaa.Kyllä se silti on ihan samanlaista kuin käytetyn auton omistaminen. Logiikka ihan sama, vaikka autot vaihtuukin jne. Laitetaan ns käytä taskuun kun jotain hajoaa. Ja on tietyt kiinteät kulut vuodessa jotka menee jokatapauksessa. Autostakin voi hajota moottori, ja myös veneen voi myydä hajonneena ja niellä tappiot ja mieliharmin jos ei ole varaa laittaa kuntoon. Mun mielestä kyse on lähinnä siitä että riittääkö ihmisen budjetti siihen leikkiin että on auton/autojen lisäksi myös vene. Varsinkin jos ei itse osaa huoltaa ja korjata niin menee sekä autoon että veneeseen rahaa jo ylläpitoonkin paljon, ja tekniikan pettäessä vielä enemmän. On hyvä ymmärtää että kulut lisääntyy kun ostaa veneen. Ne lisääntyy myös jos ostaa matkailuauto tai jonkin verran myös moottoripyörän ostolla. Rahaa menee myös ulkona syömiseen, tupakkaan joillain, ulkomaanmatkoihin, koiriin jne jne. Voi olla että veneen hankinta tarkoittaa sitä että jostain muualta pitää elämää yksinkertaistaa. Jos oikein paljon rakastaa purjehtimista ja todella asuu veneessä keväästä syksyyn, niin voihan sillon karsia muista elämän kulurakenteista. Kyllä vähän yksinkertaisemmin voi silloin elää talven yli kevättä odottaen, pysyä kotimaassa, tehdä safkat kotona plus eväät töihin, ajaa vanhalla autolla se talvi, asuntokin voi olla vähän enempi basic tasoa tai jopa erittäinkin yksinkertainen ja edukas jos vaikka sinkkuna elelee. Jne. Oon sitä mieltä että lähes kuka vaan voi purjehtia hyvällä kivalla isolla veneellä jos vaan oikeasti haluaa ja kyseessä sydämen asia ja pääharrastus. Kivaa toki jos voi veneillä ilman että tarvii muustakaan tinkiä. Mutta mutta...pointtina, että kuluja on mutta ei purjeveneen omistaminen ole pelottava hallitsematon mahdoton asia silti kenellekkään jos vaan motivaatio on korkealla..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se silti on ihan samanlaista kuin käytetyn auton omistaminen. Logiikka ihan sama, vaikka autot vaihtuukin jne. Laitetaan ns käytä taskuun kun jotain hajoaa. Ja on tietyt kiinteät kulut vuodessa jotka menee jokatapauksessa. Autostakin voi hajota moottori, ja myös veneen voi myydä hajonneena ja niellä tappiot ja mieliharmin jos ei ole varaa laittaa kuntoon. Mun mielestä kyse on lähinnä siitä että riittääkö ihmisen budjetti siihen leikkiin että on auton/autojen lisäksi myös vene. Varsinkin jos ei itse osaa huoltaa ja korjata niin menee sekä autoon että veneeseen rahaa jo ylläpitoonkin paljon, ja tekniikan pettäessä vielä enemmän. On hyvä ymmärtää että kulut lisääntyy kun ostaa veneen. Ne lisääntyy myös jos ostaa matkailuauto tai jonkin verran myös moottoripyörän ostolla. Rahaa menee myös ulkona syömiseen, tupakkaan joillain, ulkomaanmatkoihin, koiriin jne jne. Voi olla että veneen hankinta tarkoittaa sitä että jostain muualta pitää elämää yksinkertaistaa. Jos oikein paljon rakastaa purjehtimista ja todella asuu veneessä keväästä syksyyn, niin voihan sillon karsia muista elämän kulurakenteista. Kyllä vähän yksinkertaisemmin voi silloin elää talven yli kevättä odottaen, pysyä kotimaassa, tehdä safkat kotona plus eväät töihin, ajaa vanhalla autolla se talvi, asuntokin voi olla vähän enempi basic tasoa tai jopa erittäinkin yksinkertainen ja edukas jos vaikka sinkkuna elelee. Jne. Oon sitä mieltä että lähes kuka vaan voi purjehtia hyvällä kivalla isolla veneellä jos vaan oikeasti haluaa ja kyseessä sydämen asia ja pääharrastus. Kivaa toki jos voi veneillä ilman että tarvii muustakaan tinkiä. Mutta mutta...pointtina, että kuluja on mutta ei purjeveneen omistaminen ole pelottava hallitsematon mahdoton asia silti kenellekkään jos vaan motivaatio on korkealla..
Lueskelin vanhoja MK-jäsenkirjoja kesällä mysrkyä pidellessä. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon vielä on jäljellä ensimmäisiä lasikuitupaatteja 60-70 -luvun taitteesta ja 70-luvun alkupuolelta. Kun vanhempani aloittivat purjehduksen 70-luvun puolivälissä, veneen rekisterinumero oli nippa nappa nelinumeroinen ja kalenterista voitiin skideinä tsekata kuka siellä menee ja millä veneellä.
Ja mihin ne veneet ovat päätyneet? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lueskelin vanhoja MK-jäsenkirjoja kesällä mysrkyä pidellessä. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon vielä on jäljellä ensimmäisiä lasikuitupaatteja 60-70 -luvun taitteesta ja 70-luvun alkupuolelta. Kun vanhempani aloittivat purjehduksen 70-luvun puolivälissä, veneen rekisterinumero oli nippa nappa nelinumeroinen ja kalenterista voitiin skideinä tsekata kuka siellä menee ja millä veneellä.
Ja mihin ne veneet ovat päätyneet?Lähes kaikkihan ne ovat edelleen käytössä. Loput jossain pihalla mädäntymässä. Purjehtijan kalenteri purjenumerolistoineen katosi joskus 00-luvulla. Tai siis ainakin ne venelistat. Sen jälkeen oli vielä jonkin aikaa netissä purjenumerohaku. Nykyään ei taida enää olla mitään, kun tietoturva on niin tärkeää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lueskelin vanhoja MK-jäsenkirjoja kesällä mysrkyä pidellessä. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon vielä on jäljellä ensimmäisiä lasikuitupaatteja 60-70 -luvun taitteesta ja 70-luvun alkupuolelta. Kun vanhempani aloittivat purjehduksen 70-luvun puolivälissä, veneen rekisterinumero oli nippa nappa nelinumeroinen ja kalenterista voitiin skideinä tsekata kuka siellä menee ja millä veneellä.
Ja mihin ne veneet ovat päätyneet?Entäs 60 luvun lopun ja 70 luvun autot? Oikein ne hienot ja kalliitkin? Veneistä yllättävän moni purjehtii vieläkin. Mutta toisaalta on myös tehty selkeästi ankeita ja huonohkoja veneitä. Varsinkin alle 27 ft veneitä on suhteessa enemmän romuuntunut kuin isompia. Jos vene purjehtii heikosti, ja sisällä konttauskorkeus ja joku puolivalmiste niin moni jääny seisomaan kesät-talvet ja pressut pettänyt ja luonto hoidellut ja aikoinaan iloa tuottanut paatti on lopullisesti tiensä päässä. Ulkomailla isojen vesien äärellä on paljon isojakin veneitä raatoina.. "koi syö, ruoste raiskaa, varkaat varastaa" jne. Aarteet taivaissa ei menetä ikinä arvoaan
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391